Hij heeft in ieder geval een link met Nicky (want hij heeft verklaard dat hij hem gevonden). Dus dat kan de familie hem wel terecht kwalijk nemen: om 20 jaar je mond dicht te houden.quote:
Ik kan het ze niet kwalijk nemen, maar onder begeleiding van professionele hulp hadden ze inderdaad er misschien wel voor kunnen kiezen om te leven, in plaats van zo te lijden. (makkelijk gezegd vanaf de zijlijn). ik vond dit dan ook best wel een schokkende uitspraak. Is er dan niemand in hun omgeving die ze op een gegeven moment liefdevol een keer ertoe heeft kunnen bewegen om te accepteren wat er gebeurd is, te rouwen, en door te gaan met leven voor zover als dat mogelijk is?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:50 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
En sorry, maar 22 jaar niet op vakantie gaan omdat je pijn hebt van je verloren kind....
Het is het aller aller ergste wat je als ouder kan overkomen, maar je kunt er ook voor kiezen om wel door te gaan met leven. Je hebt nog een kind.
Ik bedoel het ook niet vervelend naar hun toe. Maar ze maken het zichzelf nóg lastiger dan het al is.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 16:34 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Hij heeft in ieder geval een link met Nicky (want hij heeft verklaard dat hij hem gevonden). Dus dat kan de familie hem wel terecht kwalijk nemen: om 20 jaar je mond dicht te houden.
Voor de rest wel eens met de gemengde gevoelens hier over een slachtofferverklaring in de rechtbank. Hoogstens zouden ze dat misschien richting de rechter mogen uitspreken, om te vertellen hoe zwaar iets voor hen is geweest wat betreft het delict. Maar niet richting een verdachte. (is zo mijn eerste oppervlakkige gedachte).
[..]
Ik kan het ze niet kwalijk nemen, maar onder begeleiding van professionele hulp hadden ze inderdaad er misschien wel voor kunnen kiezen om te leven, in plaats van zo te lijden. (makkelijk gezegd vanaf de zijlijn). ik vond dit dan ook best wel een schokkende uitspraak. Is er dan niemand in hun omgeving die ze op een gegeven moment liefdevol een keer ertoe heeft kunnen bewegen om te accepteren wat er gebeurd is, te rouwen, en door te gaan met leven voor zover als dat mogelijk is?
Ik ook niet.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 16:37 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Ik bedoel het ook niet vervelend naar hun toe. Maar ze maken het zichzelf nóg lastiger dan het al is.
Maar inderdaad...zijlijn...
Ja zo denk ik er ook over. Hoe moeilijk het ook is, je kunt als ouders je kind toch niet in de steek laten ? Alsof haar leven nu opeens niet meer belangrijk is ?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 16:27 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Ja, ik vind ze in dat opzicht ook gek.
Ik denk (want je weet nooit hoe je reageert en ik hoop dat ook nooit te hoeven weten) dat ik er juist alles aan zou doen om dat andere kind dan een top leven te geven.....
Wat de slachtoffers eraan hebben is dat het hen helpt in de verwerking.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 16:02 schreef Neef_Wuppie het volgende:
[..]
Ja maar wat hebben we eraan?
Enige wat we eraan hebben is dat we dan iemand op onderbuik gevoel gaan veroordelen ipv het bewijs (wat er in dit geval niet is).
Mocht Jos B vrijkomen wat ik niet verwacht is dat hij beter uit Nederland kan vertrekken. Mensen en vooral mensen met kinderen zullen hem niet in de buurt willen hebben.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 16:27 schreef falling_away het volgende:
En of hij hier veel last van zal hebben na zijn vrijspraak? Nee, het is een einzelganger en zal door Europa gaan zwerven als Bushcrafter.
Daar hoort de rechtbank niet voor te zijn naar mijn mening. Ga dan naar een psycholoog.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:01 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Wat de slachtoffers eraan hebben is dat het hen helpt in de verwerking.
Onzin.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:09 schreef Barlexus het volgende:
Ik denk dat Jos B voor zijn eigen veiligheid beter kan gaan bekennen en de rest van zijn leven in een cel kan gaan zitten. Buiten de cel zal hij geen leven meer hebben.
Sorry hoor, maar dit draagt zeker bij aan de verwerking. Hoe kun je dat nu ontkennen?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:12 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Daar hoort de rechtbank niet voor te zijn naar mijn mening. Ga dan naar een psycholoog.
Dan niet alleen, als je het spreekrecht weer zou afschaffen dan zouden levende slachtoffers ook geen spreekrecht meer hebben.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dit draagt zeker bij aan de verwerking. Hoe kun je dat nu ontkennen?
Heeft hij daar de financiële middelen voor? Alsof dat allemaal zo makkelijk te doen zal zijn voor hem.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:13 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Onzin.
Gewoon hoofd kaalscheren, baardje af, en ergens in Duitsland, Frankrijk, en België de storm uitzitten. Dan komt het wel goed.
Spreekrecht is ook prima. Tegen de veroordeelde dader.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan niet alleen, als je het spreekrecht weer zou afschaffen dan zouden levende slachtoffers ook geen spreekrecht meer hebben.
Alsof veel Nederlanders en vooral Fransen en Duitsers nog precies weten hoe hij uitziet.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:27 schreef Barlexus het volgende:
Ook zonder haar en baard zou je deze man zo herkennen...Bovendien heeft hij in allerlei internationale opsporingsberichten gestaan. Waar zou deze man van moeten gaan leven?
Ik denk dat hij beter af is in de gevangenis alleen hij beseft dat nog niet. Hij denkt waarschijnlijk dat hij zijn oude leventje weer zo kan oppakken...
Wat denk jij nou zelf man? Dat dit gezicht veel te veranderen valt? Haal die baard en haar eraf en iedereen herkent hem nogquote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:30 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Alsof veel Nederlanders en vooral Fransen en Duitsers nog precies weten hoe hij uitziet.
En trouwens, het gaat jou helemaal niet om de veiligheid van Jos B, het enige wat jij wil is hem levenslang opsluiten op basis van karig bewijs.
Het hele strafrecht draait maar om 1 ding: de dader. Dat slachtoffers dan op 1 moment van hun spreekrecht gebruik kunnen maken lijkt me niet meer dan terecht.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:12 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Daar hoort de rechtbank niet voor te zijn naar mijn mening. Ga dan naar een psycholoog.
Slachtoffers willen juist gehoord worden in de rechtszaal zodat de rechters kunnen begrijpen wat voor leed een dader veroorzaakt heeft.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:29 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Spreekrecht is ook prima. Tegen de veroordeelde dader.
Iedereen zegt ie.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:34 schreef Barlexus het volgende:
[..]
Wat denk jij nou zelf man? Dat dit gezicht veel te veranderen valt? Haal die baard en haar eraf en iedereen herkent hem nog
[ afbeelding ]
Maar hij is dus (nog) geen dader. Hij is verdachte.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Slachtoffers willen juist gehoord worden in de rechtszaal zodat de rechters kunnen begrijpen wat voor leed een dader veroorzaakt heeft.
De dader ja. Daarom zeg ik ook; na berechting.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Slachtoffers willen juist gehoord worden in de rechtszaal zodat de rechters kunnen begrijpen wat voor leed een dader veroorzaakt heeft.
En zoals ik gisteravond in het vorige topic hierover vroeg: leefde het slachtoffer nog toen het misbruik plaats had? Necrofilie en lijkschennis zijn in Nederland geen strafbare feiten, hoe verwerpelijk we dit moreel ook vinden. Is de verdachte gesignaleerd op de camping zelf? Bij het wc-gebouwtje desnoods?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:52 schreef Petpampim het volgende:
Al die mensen die zeggen dat er volgens hen meer dan genoeg bewijs is, kan ik wel enigszins volgen. Gevoelsmatig is er ook veel bewijs. Maar als je dat 'bewijs' gaat reduceren tot echt juridisch sterk bewijs, dan blijft er weinig over. Er is DNA gevonden, maar dat bewijst nog niet wat hem verweten wordt. Nogmaals: dat bewijsmiddel laat ruimte voor meerdere alternatieve scenario's. En al die omstandigheden over zijn verleden, vluchten, etc. wat mensen aanhalen, is simpelweg geen juridisch bewijs.
En dan kan seksueel misbruik ook nog eens niet onomstotelijk worden vastgesteld. En ook de doodsoorzaak kan niet met zekerheid worden vastgesteld. Normaal gesproken kán dan alsnog een veroordeling volgen, maar dan moet het overige bewijs wel zeer sterk zijn. En dat is in deze zaak gewoon niet het geval.
Maar dan is het spreekrecht slechts een onderbreking van de rechtszaak en geen onderdeel ervan.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:37 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Het hele strafrecht draait maar om 1 ding: de dader. Dat slachtoffers dan op 1 moment van hun spreekrecht gebruik kunnen maken lijkt me niet meer dan terecht.
En juist iets kunnen zeggen tegen degene die je een trauma heeft bezorgd kan veel helpen in de verwerking, daar is genoeg onderzoek naar gedaan.
Morgen aan het einde van de middag.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 18:16 schreef MissButterflyy het volgende:
Weet iemand wanneer de strafeis komt?
Dat is dus de vraag. Maar er kan niet bewijstechnisch vastgesteld worden óf het misbruik heeft plaatsgevonden, laat staan dat je dus kunt vaststellen of het voor of na de dood is geweest. En ben het verder helemaal met je eens. Het juridisch koppelen van de verdachte aan de ten laste gelegde feiten is gewoon niet mogelijk.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:59 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
En zoals ik gisteravond in het vorige topic hierover vroeg: leefde het slachtoffer nog toen het misbruik plaats had? Necrofilie en lijkschennis zijn in Nederland geen strafbare feiten, hoe verwerpelijk we dit moreel ook vinden. Is de verdachte gesignaleerd op de camping zelf? Bij het wc-gebouwtje desnoods?
Kijk, dat het slachtoffer ontvoerd, misbruikt en gedood is, lijkt me ruimschoots overtuigend bewezen. Maar dat de huidige verdachte dat gedaan heeft, is juridisch bijna niet hard te maken. Het zou nog steeds een ander kunnen zijn.
Hij heeft toch ook tegen haar gezegd dat ze het met zijn verklaring moet doen en dat hij dus niets met die dood te maken heeft?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 19:01 schreef eigendeegcookie het volgende:
wat jammer dat mevrouw Verstappen alleen J toesprak, maar hem niks vroeg!
wat n gemiste kans!
J's houding was voor zijn doen redelijk welwillend,
ik vraag me af of hij op haar vragen ook zo bot ' geen commentaar' had durven zeggen.
Ik geloof niet dat het zo werkt.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 19:01 schreef eigendeegcookie het volgende:
wat jammer dat mevrouw Verstappen alleen J toesprak, maar hem niks vroeg!
wat n gemiste kans!
J's houding was voor zijn doen redelijk welwillend,
ik vraag me af of hij op haar vragen ook zo bot ' geen commentaar' had durven zeggen.
Society decides.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 16:08 schreef Postbus100 het volgende:
Mag ik iets zeggen wat me vandaag opviel?
Ik vind het raar dat 'ze' (psychologen, rechtbank, etc) spreken over een pedofiele stoornis. Het is toch gewoon pedofilie? Net als dat je homofilie en heterofilie hebt? Je noemt homofilie toch ook geen homofiele stoornis?
Kijk, dat je het gestoord gedrag vindt, oke, maar een stoornis? Ik vind dat raar.
Niks ervan hoe triest ook maakt hem schuldig aan moord. Het is niet andersquote:Op woensdag 7 oktober 2020 19:43 schreef robber57 het volgende:
[..]
Society decides.
Ja, dat is dus wat we doen, pedofilie is een stoornis en homosexualiteit niet, pedofilie is iets wat niet bij mensen hoort en homosexualiteit kennelijk wel, dat is wat de maatschappij er van vind, het is krom en voor een heterosexueel moeilijk te begrijpen, voor mij zijn het allemaal stoornissen ( of juist allemaal niet) maar met een hele hoop van die stoornissen is prima te leven, pedosexualiteit is niet mee te leven.
Tbs opleggen aan pedosexuelen suggereert voor mij dat je dan wellicht ook homosexuelen zou kunnen "genezen"? , nee natuurlijk, mensen van sexualiteit laten veranderen, onder dwang, is vrijwel onmogelijk.
Het zijn wetenschappelijke termen en ooit was het ook een "homosexuele stoornis" maar dat "stoornis" zijn we op een goed moment vergeten.
Ik heb het niet over triest, Postbus100 vroeg zich wat af en ik probeer wat uit te leggen, is eigenlijk ot en heeft nix met brech te maken, als hij het gedaan heeft mag hij voor mij rotten in hel maar dan moet dat wel bewezen zijn.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 19:49 schreef Soury het volgende:
[..]
Niks ervan hoe triest ook maakt hem schuldig aan moord. Het is niet anders
Volgens mij moet hij dus helemaal niks...quote:Op woensdag 7 oktober 2020 19:36 schreef eigendeegcookie het volgende:
ze had hem kunnen aanspreken op zijn veelvuldig gebruik van zijn zwijgrecht,
een rechter heeft geaccepteerd hoe t zit kwa zwijgrecht,
maar in een gesprek van mens tot mens voelt dit als bekennen.
en aangezien J een mens is...
hij moet zwijgen van zn advocaat maar je ziet meteen dat hij er zelf moeite mee heeft.
quote:Op woensdag 7 oktober 2020 20:21 schreef Petpampim het volgende:
[..]
Dan wordt vast weer een enorm genuanceerd verhaal.
Zwijgrecht is een wettelijk recht. Kritiek daarop kan leidden tot wraking.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 19:36 schreef eigendeegcookie het volgende:
ze had hem kunnen aanspreken op zijn veelvuldig gebruik van zijn zwijgrecht,
een rechter heeft geaccepteerd hoe t zit kwa zwijgrecht,
maar in een gesprek van mens tot mens voelt dit als bekennen.
en aangezien J een mens is...
hij moet zwijgen van zn advocaat maar je ziet meteen dat hij er zelf moeite mee heeft.
Advocaat laten hun cliënten al jaar en dag zwijgen. Dat is in veel gevallen ook gunstig, omdat je niet je eigen onschuld hoeft aan te tonen.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 20:26 schreef Barlexus het volgende:
Als Jos B wat zegt dan is het meestal iets wat hem vrij moet pleiten.
De rechters in deze zaak die het oordeel gaan vellen moet zich realiseren dat verdachter personen die in opdracht van hun advocaten zwijgen met de smoes dat ze niet goed in het openbaar spreken zijn niet zomaar ongestraft de rechtbank uit gaan lopen.
ALs Jos B in deze zaak vrijgesproken gaat worden dan zullen in de toekomst heel wat advocaten hun klantjes gaan vertellen dat ze maar moeten gaan zwijgen en dat het dan allemaal wel goedkomt.
De advocaat beweert dat Jos B niet zo goed kan praten. Hoe kan deze man dan bij de scouting gewerkt hebben en met grote groepen kinderen hebben moeten communiceren? Hetzelfde geld voor andere zaken uit zijn verleden.
Even turven hoe vaak hij 'laf' of 'laffaard' zegt.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 20:21 schreef Petpampim het volgende:
[..]
Dan wordt vast weer een enorm genuanceerd verhaal.
Deze man is extreem zwijgzaam in zo een grote zaak. Het is 1 grote fukking smoes dat hij niet kan communiceren in het openbaar. De advocaat is gewoon bang dat hij zich verlult.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 20:30 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Advocaat laten hun cliënten al jaar en dag zwijgen. Dat is in veel gevallen ook gunstig, omdat je niet je eigen onschuld hoeft aan te tonen.
Daar gaat deze zaak weinig aan veranderen.
Eh, wat? Je vindt kindermisbruik geen echte misdaad?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 20:30 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Even turven hoe vaak hij 'laf' of 'laffaard' zegt.
Terwijl hij ook alleen maar de mickey-mouse-criminelen aanpakt.
Nooit gaat hij achter de echt zware jongens aan.
Een beetje misdaadjournalist kan niet meer zonder bewaking over straat.
wraking is toch alleen van toepassing op het gedrag van een rechter?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 20:30 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Zwijgrecht is een wettelijk recht. Kritiek daarop kan leidden tot wraking.
Jos Brech is toch maar een sneu type, geen Ridouan Tachi?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 20:36 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Eh, wat? Je vindt kindermisbruik geen echte misdaad?
Dat mag je vinden, maar het verandert niks aan het feit dat het het uitgangspunt van ongeveer elke verdediging is. Al heel langquote:Op woensdag 7 oktober 2020 20:34 schreef Barlexus het volgende:
[..]
Deze man is extreem zwijgzaam in zo een grote zaak. Het is 1 grote fukking smoes dat hij niet kan communiceren in het openbaar. De advocaat is gewoon bang dat hij zich verlult.
Ik heb hem vandaag horen praten. Hij maakt er een mooi verhaal van. Leg dan ook uit waarom je zoiets zegt en waarom je het dan niet heb gedaan.
Inderdaad. Vooral in zaken met weinig bewijs hoef je geen enkel risico te nemen. Zelfs die videoverklaring had hij beter niet kunnen geven. Je zal zien dat dat tijdens het requisitoir morgen weggezet zal worden als een kennelijk leugenachtige verklaring, hetgeen enige bewijskracht heeft in het Nederlandse strafrecht. Nu zal de rechtbank daarin niet meegaan is mijn verwachting, maar hij heeft het OM toch weer wat extra munitie gegeven.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 20:44 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat mag je vinden, maar het verandert niks aan het feit dat het het uitgangspunt van ongeveer elke verdediging is. Al heel lang.
Laat de aanklager maar overtuigend bewijzen dat je het gedaan hebt.
Praten als verdachte kan al snel leiden tot het geven van extra belastende info. Ook als je onschuldig bent.
Denk dat er maar heel weinig advocaten hun cliënten vrijelijk laten verklaren. Dan moet je wel heel zeker zijn van wat hij gaat vertellen.
Als iemand een waterdicht alibi heeft kan het bijvoorbeeld wel slim zijn om te praten .
Het zwijgen gaat helemaal in zijn nadeel werken. Hij maakt allerlei toespelingen dat hij weet wat er werkelijk gebeurd is volgens hem. Dat wil zeggen dat hij daderkennis heeft die hij verzwijgt. Dat hij die kennis niet wil delen is niet voordelig voor hem.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 20:44 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat mag je vinden, maar het verandert niks aan het feit dat het het uitgangspunt van ongeveer elke verdediging is. Al heel lang.
Praten als verdachte kan al snel leiden tot het geven van extra belastende info. Ook als je onschuldig bent.
Denk dat er maar heel weinig advocaten hun cliënten vrijelijk laten verklaren. Dan moet je wel heel zeker zijn van wat hij gaat vertellen.
Als iemand een waterdicht alibi heeft kan het bijvoorbeeld wel slim zijn om te praten .
Welke toespelingen?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 20:56 schreef Barlexus het volgende:
[..]
Het zwijgen gaat helemaal in zijn nadeel werken. Hij maakt allerlei toespelingen dat hij weet wat er werkelijk gebeurd is volgens hem. Dat wil zeggen dat hij daderkennis heeft die hij verzwijgt. Dat hij die kennis niet wil delen is niet voordelig voor hem.
Ik hoop dat dit meegenomen gaat worden in het oordeel. Een rechtszaak zoals deze gaat niet alleen om keiharde feiten.
Precies dit! In het strafrecht heet dit het "nemo tenetur" beginsel: je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling (en alles wat je zegt zal meegenomen worden bij de afweging).quote:Op woensdag 7 oktober 2020 20:44 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Nee, die was zeer sterk. En wel om de volgende reden, al jaren zoekt zij naar antwoorden.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 20:56 schreef Ixnay het volgende:
De speech van Berthie Verstappen is echt heel erg slecht. Je hebt geen bewijs, je moet je mond houden.
Wat zij heeft meegemaakt gun je natuurlijk niemand. Maar je gaat geen man verantwoordelijk houden voor de moord op een kind als je niet zeker weet dat hij de werkelijke dader is.
Toch doet mij dit wel een beetje denken aan de zaak van holleder. Dit kan zomaar eens tot een veroordeling komen, vanwege de druk van de media.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:03 schreef MorganLeFay het volgende:
[..]
Precies dit! In het strafrecht heet dit het "nemo tenetur" beginsel: je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling (en alles wat je zegt zal meegenomen worden bij de afweging).
Daarnaast is 1 bewijsstuk zelden genoeg. Meestal is er meer nodig. Nu hebben ze alleen het DNA van J.B. (beetje weinig) en ik denk dat iedereen erop hoopte dat hij iets zou zeggen waarmee hij zichzelf enorm in de nesten zou werken. In deze zaak is het zwijgrecht dus een prima tactiek.
Ik denk ook dat het richting vrijspraak gaat (ken het dossier verder inhoudelijk niet). Misschien dat de rechtbank wel nog wat kritiek heeft op het vluchtgedrag en zwijgen van J.B. destijds, belemmering onderzoek e.d.
Zijn verklaring kan gewoon de prullenbak in, want hij liegt. Wat vind een rechter daarvan en hoe zwaar telt die het mee. Das de grote vraag.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Toch doet mij dit wel een beetje denken aan de zaak van holleder. Dit kan zomaar eens tot een veroordeling komen, vanwege de druk van de media.
Druk van de media... daar mag een rechter zich niet eens druk om maken.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Toch doet mij dit wel een beetje denken aan de zaak van holleder. Dit kan zomaar eens tot een veroordeling komen, vanwege de druk van de media.
Wat als dat kind al dood was. In hoeverre is Jos dan schuldig aan iets?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:15 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, die was zeer sterk. En wel om de volgende reden, al jaren zoekt zij naar antwoorden.
Zij kreeg 22 jaar lang te horen dat haar zoon verkracht en vermoord was, sinds 2008 proberen mensen dat ineens af te zwakken. Zij heeft jarenlang gevochten voor de waarheid.
Dan komt er een klopjacht en “we hebben hem”. Een verdachte waarvan DNA sporen in de onderbroek van je zoon zaten. Wat wil je haar kwalijk nemen?
Dat ze zegt, jij hebt met je poten aan mijn kind gezeten en daarna was die dood. Logisch.
En dat het onderzoek slecht gedaan is, wil ik zeker toegeven. Het doopperceel van Joos B is nooit gelicht, is gewoon niet gedaan.
Dat die rat sinds zijn arrestatie alleen maar mindfuck gespeeld heeft met de nabestaanden lijkt me duidelijk, met zijn kluisverklaringen en zijn zwijgen. En zijn ik verklaar wanneer ik dat wil.
Vrijspraak bewijst zijn onschuld niet. En zo onschuldig is die niet.
Zijn verklaring is inderdaad niet goed. Maar dat is natuurlijk niet genoeg voor een veroordeling. Was er niet zoveel media aandacht geweest, dan was deze man 100% om vrije voeten.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:21 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Zijn verklaring kan gewoon de prullenbak in, want hij liegt. Wat vind een rechter daarvan en hoe zwaar telt die het mee. Das de grote vraag.
Vind ik ook. Maar het is helaas niet de realiteit.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:22 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Druk van de media... daar mag een rechter zich niet eens druk om maken.
Dat zat bewijstechnisch toch wel heel anders in elkaar. Bij Holleeder was er heel veel bewijs (voornamelijk getuigenverklaringen), maar het was de vraag of dat vele bewijs wel betrouwbaar genoeg was. Die vraag heeft de rechtbank uiteindelijk bevestigend beantwoord. Het bewijs in die zaak liet bovendien geen ruimte over voor alternatieve scenario's, het was allemaal vrij eenduidig.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ook bij Holleder was het niet waterdicht. Misdaadjournalisten, advocaten vonden het schandalig.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:25 schreef Petpampim het volgende:
[..]
Dat zat bewijstechnisch toch wel heel anders in elkaar. Bij Holleeder was er heel veel bewijs (voornamelijk getuigenverklaringen), maar het was de vraag of dat vele bewijs wel betrouwbaar genoeg was. Die vraag heeft de rechtbank uiteindelijk bevestigend beantwoord. Het bewijs in die zaak liet bovendien geen ruimte over voor alternatieve scenario's, het was allemaal vrij eenduidig.
In deze zaak is de betrouwbaarheid van het bewijsmiddel niet zo een probleem, maar vooral de vraag of er voldoende bewijsmiddelen zijn (welbeschouwd één) en of de alternatieve scenario's aannemelijk zijn.
Zelfs met de nodige juridische creativiteit, zou ik me niet kunnen voorstellen hoe ze tot een bewezenverklaring zouden kunnen komen.
Heb je zijn verklaring vandaag niet gezien na dat de moeder van het slachtoffer had gesproken? Er werd hem om een reactie gevraagd en daaruit kon je weer een soort toespeling concluderen dat hij wel kennis heeft maar niets wil zeggen.quote:
Ik acht het nog steeds mogelijk dat er een andere persoon 'eerst' was en dat Jos B later kwam. Onwaarschijnlijk, maar wel mogelijk.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:25 schreef Petpampim het volgende:
[..]
In deze zaak is de betrouwbaarheid van het bewijsmiddel niet zo een probleem, maar vooral de vraag of er voldoende bewijsmiddelen zijn (welbeschouwd één) en of de alternatieve scenario's aannemelijk zijn.
Kan prima zijn dat misdaadjournalisten en advocaten het schandalig vonden, maar zat dus heel anders in elkaar. Daar was de bewezenverklaring nog denkbaar. Er was gewoon veel bewijs. Juridisch gezien kon hij dus veroordeeld worden. Of het bewijs betrouwbaar genoeg was is een andere vraag natuurlijk, dat is aan de rechter om te beoordelen.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ook bij Holleder was het niet waterdicht. Misdaadjournalisten, advocaten vonden het schandalig.
Toch is de man veroordeeld. Vind je het gek, want als hij zou worden vrijgesproken.......
Ik zeg ook niet dat het een op een vergelijkbaar is. Het gaat erom wat de invloed van media-druk op de rechtsgang is. Die is flink.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:30 schreef Petpampim het volgende:
[..]
Kan prima zijn dat misdaadjournalisten en advocaten het schandalig vonden, maar zat dus heel anders in elkaar. Daar was de bewezenverklaring nog denkbaar. Er was gewoon veel bewijs. Juridisch gezien kon hij dus veroordeeld worden. Of het bewijs betrouwbaar genoeg was is een andere vraag natuurlijk.
In deze zaak zijn er juridisch veel meer obstakels. De rechtbank heeft redelijk veel beoordelingsvrijheid, maar het bewijsrecht kent ook duidelijke kaders.
Gelukkig is de rechtbank ook gebonden aan de wet. De rechters zijn wat dat betreft geen dictators. En als ze toch zouden veroordelen, dan hebben we gelukkig het Gerechtshof nog.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het een op een vergelijkbaar is. Het gaat erom wat de invloed van media-druk op de rechtsgang is. Die is flink.
En dat is schandalig. We mogen nooit meer onschuldige mensen in de gevangenis hebben.
Waarom gelukkig?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:33 schreef Petpampim het volgende:
[..]
Gelukkig is de rechtbank ook gebonden aan de wet. De rechters zijn wat dat betreft geen dictators. En als ze toch zouden veroordelen, dan hebben we gelukkig het Gerechtshof nog.
Ik heb het gehoord en goed geluisterd. Ik heb het anders geïnterpreteerd.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:29 schreef Barlexus het volgende:
[..]
Heb je zijn verklaring vandaag niet gezien na dat de moeder van het slachtoffer had gesproken? Er werd hem om een reactie gevraagd en daaruit kon je weer een soort toespeling concluderen dat hij wel kennis heeft maar niets wil zeggen.
Hij zei letterlijk dat hij veel eerder een verklaring had moeten geven in het verleden,
Hetzelfde heb ik gedaan.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:35 schreef Petpampim het volgende:
[..]
Ik heb het gehoord en goed geluisterd. Ik heb het anders geïnterpreteerd.
Je doet net alsof het nooit mis gaat. Er zijn helemaal nog niet zo lang geleden veroordelingen geweest waar je echt wel je vraagtekens bij kan hebben.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:33 schreef Petpampim het volgende:
[..]
Gelukkig is de rechtbank ook gebonden aan de wet. De rechters zijn wat dat betreft geen dictators. En als ze toch zouden veroordelen, dan hebben we gelukkig het Gerechtshof nog.
Nee hoor, dna is op zichzelf nooit 1 bewijsstuk.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:35 schreef Barlexus het volgende:
[..]
Waarom gelukkig?
Als hij veroordeelt wordt kan hij bij het gerechtshof weer veroordeelt worden.
Jij heb wel een vooringenomen mening dat hij onschuldig is terwijl er wel degelijk keiharde bewijslasten zijn.
Nee hoor, het zou me niets verbazen als hij het wel gedaan heeft en het zou me ook niet verbazen als hij het niet gedaan heeft. Ik heb echt geen flauw idee, ik ben er niet bij geweest. Maar er is simpelweg juridisch gezien onvoldoende bewijs voor, en bij onvoldoende juridisch bewijs spreken wij mensen vrij in dit land. Met die keiharde bewijslasten valt het wel mee, maar dat heb ik volgens mij voldoende uitgelegd.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:35 schreef Barlexus het volgende:
[..]
Waarom gelukkig?
Als hij veroordeelt wordt kan hij bij het gerechtshof weer veroordeelt worden.
Jij heb wel een vooringenomen mening dat hij onschuldig is terwijl er wel degelijk keiharde bewijslasten zijn.
Zeker weten, als je terugleest in de afgelopen posts dan kun je zien dat ik degene ben die anderen daar voortdurend op wijst. Het risico op rechterlijke dwalingen is reëel. Maar jij beweert dat de rechtbank puur om de druk vanuit de media/samenleving tot een veroordeling zal komen, terwijl er onvoldoende bewijs is. Zo simpel is het niet.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:36 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je doet net alsof het nooit mis gaat. Er zijn helemaal nog niet zo lang geleden veroordelingen geweest waar je echt wel je vraagtekens bij kan hebben.
Er wordt nu door iedereen gespeculeerd.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:37 schreef Petpampim het volgende:
[..]
Nee hoor, het zou me niets verbazen als hij het wel gedaan heeft en het zou me ook niet verbazen als hij het niet gedaan heeft. Ik heb echt geen flauw idee, ik ben er niet bij geweest. Maar er is simpelweg juridisch gezien onvoldoende bewijs voor, en bij onvoldoende juridisch bewijs spreken wij mensen vrij in dit land. Met die keiharde bewijslasten valt het wel mee, maar dat heb ik volgens mij voldoende uitgelegd.
Nope, en anders voor iets waar hij al qua tijd voor in voorarrest heeft gezeten.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:39 schreef Barlexus het volgende:
[..]
Er wordt nu door iedereen gespeculeerd.
Ik denk dat wat we nu hebben hij door deze rechters in ieder geval gestraft zal worden.
Nee, dat beweerde ik nergens. Wel dat de druk van de media een onafhankelijke rechtsspraak in de weg zit. Hetzelfde met het spreekrecht van de dierbare van het slachtoffer. Dat laat niemand ongemoeid, waardoor toch emotie onderdeel wordt van de rechtsspraak.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:39 schreef Petpampim het volgende:
[..]
Zeker weten, als je terugleest in de afgelopen posts dan kun je zien dat ik degene ben die anderen daar voortdurend op wijst. Het risico op rechterlijke dwalingen is reëel. Maar jij beweert dat de rechtbank puur om de druk vanuit de media/samenleving tot een veroordeling zal komen, terwijl er onvoldoende bewijs is. Zo simpel is het niet.
Dat weet ik wel zeker, want die kinderporno is zo goed als bewezen.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 21:39 schreef Barlexus het volgende:
[..]
Er wordt nu door iedereen gespeculeerd.
Ik denk dat wat we nu hebben hij door deze rechters in ieder geval gestraft zal worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |