abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 19 september 2020 @ 20:56:01 #1
459164 Dullahan
Hoofdloze dwaler
pi_195152992
Soms vraag ik me af of God bestaat.

Want ik weet dat soms veel mensen steun halen uit God, als ze problemen hebben zeggen ze dat ze in God vertrouwen. Maar hoe ga je God eigenlijk zoeken? ik ben opgegroeid in een huishouden dat niet religieus was, dus ik kan alles kiezen maar je zou niet gauw ervoor kiezen om moslim te worden omdat je niet veel met moslims omgaat of hindu omdat die er bijna niet in je buurt zijn.

Hoe zoek je eigenlijk naar God?
pi_195153365
Kan je lang zoeken.

Gebruik gewoon even je logica en dan kom je binnen twee kutscheten er al achter dat er geen god kan bestaan.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zaterdag 19 september 2020 @ 21:21:07 #3
459164 Dullahan
Hoofdloze dwaler
pi_195153530
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:13 schreef spierbal het volgende:
Kan je lang zoeken.

Gebruik gewoon even je logica en dan kom je binnen twee kutscheten er al achter dat er geen god kan bestaan.
ik bedoel het serieus als god mij kan steunen waarom niet? maar weet niet waar te beginnen
dat jullie het niet nodig hebben is prima maar ik wil zoeken

[ Bericht 25% gewijzigd door noodgang op 23-09-2020 12:24:48 ]
pi_195153578
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:21 schreef Dullahan het volgende:

[..]

[..]

ik bedoel het serieus als god mij kan steunen waarom niet? maar weet niet waar te beginnen
dat jullie het niet nodig hebben is prima maar ik wil zoeken
Nouja dan zou ik gewoon eens bij je plaatselijke kerk binnenwandelen en daar zo een priester of pastoor of kapelaan of hoe die knakkers heten aanspreken. Die kan je vast helpen.

[ Bericht 2% gewijzigd door noodgang op 23-09-2020 12:25:21 ]
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 19 september 2020 @ 21:22:47 #5
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_195153579
Waarom moet God in een van de 'gangbare' kaders passen in jouw ogen?
  zaterdag 19 september 2020 @ 21:24:06 #6
459164 Dullahan
Hoofdloze dwaler
pi_195153618
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:22 schreef Scuidward het volgende:
Waarom moet God in een van de 'gangbare' kaders passen in jouw ogen?
weet niet waarom het wiel zelf uitvinden?
pi_195153679
Zoek de kerk op. Praat daar met mensen over. Zij kunnen je doorverwijzen naar groep mensen die je willen helpen naar jouw zoektocht naar God. Eventueel ook naar alfa cursus.

Ik weet niet hoe oud je bent. Er zijn volop jongeren christelijke organisatie door heel Nederland die je zo kan terecht.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zaterdag 19 september 2020 @ 21:26:28 #8
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_195153682
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:24 schreef Dullahan het volgende:

[..]

weet niet waarom het wiel zelf uitvinden?
Ik denk dat als je blanco aan je zoektocht begint je eerder bij een definitie van God uitkomt waarmee jij je kan identificeren dan wanneer je er een uit een brochure moet kiezen.
  zaterdag 19 september 2020 @ 21:28:47 #9
459164 Dullahan
Hoofdloze dwaler
pi_195153725
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:26 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ik denk dat als je blanco aan je zoektocht begint je eerder bij een definitie van God uitkomt waarmee jij je kan identificeren dan wanneer je er een uit een brochure moet kiezen.
ja maar ook dan zou ik graag willen weten hoe ik zoiets op poten zet.
  zaterdag 19 september 2020 @ 21:33:12 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195153834
Vraag het Hem. Gewoon, in jezelf of hardop. God, ik zoek U. Dan word jou wel een weg gewezen.
  zaterdag 19 september 2020 @ 21:34:10 #11
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_195153870
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:28 schreef Dullahan het volgende:

[..]

ja maar ook dan zou ik graag willen weten hoe ik zoiets op poten zet.
Ik zou beginnen met kijken naar de wereld om je heen, en de rol die een God daarin moet innemen in jouw ogen. En omdat je ouders je niet religieus hebben opgevoed denk ik dat je hier wat vrijer in bent. Vervolgens zou ik religieuze boeken en dergelijke lezen om te kijken of die matchen met je eerder verkregen visie. Dat lijkt mij een manier waarop je in elk geval iets kan vinden vanuit jezelf, in plaats van je visie grotendeels te laten bepalen door wat al geschreven is.

En natuurlijk altijd ook de optie open houden dat er geen God is.
  zaterdag 19 september 2020 @ 21:36:16 #12
459164 Dullahan
Hoofdloze dwaler
pi_195153937
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:34 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ik zou beginnen met kijken naar de wereld om je heen, en de rol die een God daarin moet innemen in jouw ogen. En omdat je ouders je niet religieus hebben opgevoed denk ik dat je hier wat vrijer in bent. Vervolgens zou ik religieuze boeken en dergelijke lezen om te kijken of die matchen met je eerder verkregen visie. Dat lijkt mij een manier waarop je in elk geval iets kan vinden vanuit jezelf, in plaats van je visie grotendeels te laten bepalen door wat al geschreven is.

En natuurlijk altijd ook de optie open houden dat er geen God is.
bedankt hier kan ik wel wat mee!

quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:33 schreef Boca_Raton het volgende:
Vraag het Hem. Gewoon, in jezelf of hardop. God, ik zoek U. Dan word jou wel een weg gewezen.
dat ga ik ook eens proberen denk ik, ik heb wel vragen maar krijg denk ik geen antwoord maar ik wil kijken of god met me is of wil zijn
  zaterdag 19 september 2020 @ 21:39:32 #13
459164 Dullahan
Hoofdloze dwaler
pi_195154036
Bedankt kapitein :) Wat is een alfa cursus trouwens ik denk niet dat je het bier bedoelt ;)

[ Bericht 47% gewijzigd door noodgang op 23-09-2020 12:26:24 ]
  zaterdag 19 september 2020 @ 21:40:51 #14
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195154073
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:36 schreef Dullahan het volgende:

[..]

bedankt hier kan ik wel wat mee!
[..]

dat ga ik ook eens proberen denk ik, ik heb wel vragen maar krijg denk ik geen antwoord maar ik wil kijken of god met me is of wil zijn
God wil zeker met je zijn. Sterker nog: hij wacht op jou!
pi_195154085
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:36 schreef Dullahan het volgende:

[..]

bedankt hier kan ik wel wat mee!
[..]

dat ga ik ook eens proberen denk ik, ik heb wel vragen maar krijg denk ik geen antwoord maar ik wil kijken of god met me is of wil zijn
Je kan in eentje naar God zoeken, maar je kan ook met anderen samen doen. Je moet alleen even juiste persoon(en) vinden. Maar dan moet je eerst stap maken.

Bedenk wel dat een band tussen jij en God altijd uniek is. Niemand anders heeft dat.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zaterdag 19 september 2020 @ 21:42:33 #16
459164 Dullahan
Hoofdloze dwaler
pi_195154130
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:40 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

God wil zeker met je zijn. Sterker nog: hij wacht op jou!
iik zou het fijn vinden steun te vinden ergens misschien bij god zelfs
  zaterdag 19 september 2020 @ 21:43:18 #17
459164 Dullahan
Hoofdloze dwaler
pi_195154154
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:41 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Je kan in eentje naar God zoeken, maar je kan ook met anderen samen doen. Je moet alleen even juiste persoon(en) vinden. Maar dan moet je eerst stap maken.

Bedenk wel dat een band tussen jij en God altijd uniek is. Niemand anders heeft dat.
heb jij een band met God? Ben je dan ook wel eens boos op God als iets fout gaat of ga je ervan uit dat God jou helpt? Ik hoop dat God mij kan helpen :)
pi_195154497
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:21 schreef Dullahan het volgende:

[..]


[..]

ik bedoel het serieus als god mij kan steunen waarom niet? maar weet niet waar te beginnen
dat jullie het niet nodig hebben is prima maar ik wil zoeken
Het geloof in een god kan je idd houvast geven aan het leven wanneer je de problemen in je leven te zwaar vindt dragen of wanneer je de zin van het leven niet meer ziet.

Het zoeken gebeurt niet in een paar dagen. Vooral niet als je nog nooit hebt geloofd.
Wat je misschien kunt doen is de verschillende religies bestuderen. Mogelijk komt er één voorbij die jou aanspreekt en waar je in kan geloven. Ga niet alleen voor de bekende zoals de Christenheid of Islam. Velen kunnen ook rust vinden in het Boeddhisme.

Maar als het je alleen om de mentale rust gaat: Er zijn andere manieren om die te vinden dan via god :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2020 22:06:46 ]
  zaterdag 19 september 2020 @ 22:05:55 #19
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195154666
Zelfde als met Keep_Walking, als je leven al aardig in de soep gelopen is, je loopt bij een psychiater etc, dan lijkt het me geen verstandig besluit om je toekomst op drijfzand (god) te bouwen.

De werkelijkheid is zoals hij is, deal with it. Alle onzekerheid en twijfel en angst die een religie brengt is het laatste wat je nu nodig hebt.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zaterdag 19 september 2020 @ 22:07:58 #20
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195154704
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:43 schreef Dullahan het volgende:

[..]

heb jij een band met God? Ben je dan ook wel eens boos op God als iets fout gaat of ga je ervan uit dat God jou helpt? Ik hoop dat God mij kan helpen :)
Er is geen god, dus je moet jezelf helpen. Dat is ook helderder in de toekomst, dan weet je altijd zeker dat je jezelf geholpen hebt, ipv dat je je steeds af moet vragen of god je deze keer nou wel of niet geholpen heeft.

Je bent sterker dan dit. Bouw op jezelf. Ipv op onzin.

Edit: Dat was wellicht iets te kort door de bocht, het is natuurlijk ook zo dat mensen elkaar helpen. Zo te horen zit je al in een medisch traject van het een of ander, zoek daar steun, of bij je vrienden of familie. Maar zoek steun in werkelijke individuen. Niet in sprookjesfiguren.

[ Bericht 7% gewijzigd door Tyr80 op 19-09-2020 22:29:41 ]
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_195154782
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:43 schreef Dullahan het volgende:

[..]

heb jij een band met God? Ben je dan ook wel eens boos op God als iets fout gaat of ga je ervan uit dat God jou helpt? Ik hoop dat God mij kan helpen :)
Ten eerste, ik ben doof, dus mijn Nederland is niet zo goed.
Ten tweede, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet zo diep omgaan met religieus.

Wat ik kan alleen mijn ervaring en gevoelens met God vertellen.
Ik kan niet precies goed uitleggen.Dat heeft ook maken met mijn taal. Dus ik doe mij best.

Ik merk wel dat hij ergens voor mij is. Hij steun mij altijd, ook via de heilige geesten. Soms begrijp ik de boodschap niet goed. Maar uiteindelijk komt alles toch goed op terecht. Ook al maak ik weleens fouten of stomme keuze.
Ik kan toch niet boos op hem zijn. Hij doet toch zijn best. Voor de rest moet ik zelf doen.
Ik geef ook niet gauw toe dat ik een band heeft met God. Ik heb een gevoel dat band tussen hem en mij gewoon uniek en prive.. Dus niet iedereen hoeft het weten. Maar goed.

Wel heb ik in verleden tijden bij groep jongeren studenten die aansloten bij StudentLife NL. Daar heb ik een hele prettig ervaring mee gehad. Over God en hoe de anderen hierover denkt en voelt.

In afgelopen 1,5 jaar heb ik op bijzonder manier ervaren dat God toch wel voor mij waren, toen ik even nodig had.
Maar ik moest mijzelf ook toegeven dat ik anders moest aanpakken. Zodat ik verder kan. Het heeft ook even geduurd voordat ik bij besef gekomen dat God er is.

Ik besef ook dat ik niet boos kan op God zijn, omdat hij ook best doet voor mij, maar dat ik zelf ook wat moet doen.
Soms heb ik gevoel dat hij mij in bepaalde richting duwt of iemand op mijn pad weet kruisen. Soms vraag ik het gewoon een steun van hem.

Wat ik zeker weet, is dat God helpt iedereen zeker. Maar dan moet je zelf eerst stap zetten, jezelf open staan en handen uit mouw steken! Zelf dingen ondernemen, dan zal God jouw geven waar je nodig heeft.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_195154835
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:43 schreef Dullahan het volgende:

[..]

heb jij een band met God? Ben je dan ook wel eens boos op God als iets fout gaat of ga je ervan uit dat God jou helpt? Ik hoop dat God mij kan helpen :)
Zal ik vertellen hoe ongeveer het helpt wanneer je in een god gelooft?
Dat gaat zo: Wanneer je gelooft dat er een god is die alles ziet en jouw gebeden verhoort, dan verlaat je je op die gedachte en krijg je rust over je. Je gaat je dan minder zorgen maken, laat het over aan hem en leeft een stuk gelukkiger.
Met andere woorden: Het ding zit in je hoofd :)
  zaterdag 19 september 2020 @ 22:17:50 #23
459164 Dullahan
Hoofdloze dwaler
pi_195154883
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:11 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Ten eerste, ik ben doof, dus mijn Nederland is niet zo goed.
Ten tweede, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet zo diep omgaan met religieus.

Wat ik kan alleen mijn ervaring en gevoelens met God vertellen.
Ik kan niet precies goed uitleggen.Dat heeft ook maken met mijn taal. Dus ik doe mij best.

Ik merk wel dat hij ergens voor mij is. Hij steun mij altijd, ook via de heilige geesten. Soms begrijp ik de boodschap niet goed. Maar uiteindelijk komt alles toch goed op terecht. Ook al maak ik weleens fouten of stomme keuze.
Ik kan toch niet boos op hem zijn. Hij doet toch zijn best. Voor de rest moet ik zelf doen.
Ik geef ook niet gauw toe dat ik een band heeft met God. Ik heb een gevoel dat band tussen hem en mij gewoon uniek en prive.. Dus niet iedereen hoeft het weten. Maar goed.

Wel heb ik in verleden tijden bij groep jongeren studenten die aansloten bij StudentLife NL. Daar heb ik een hele prettig ervaring mee gehad. Over God en hoe de anderen hierover denkt en voelt.

In afgelopen 1,5 jaar heb ik op bijzonder manier ervaren dat God toch wel voor mij waren, toen ik even nodig had.
Maar ik moest mijzelf ook toegeven dat ik anders moest aanpakken. Zodat ik verder kan. Het heeft ook even geduurd voordat ik bij besef gekomen dat God er is.

Ik besef ook dat ik niet boos kan op God zijn, omdat hij ook best doet voor mij, maar dat ik zelf ook wat moet doen.
Soms heb ik gevoel dat hij mij in bepaalde richting duwt of iemand op mijn pad weet kruisen. Soms vraag ik het gewoon een steun van hem.

Wat ik zeker weet, is dat God helpt iedereen zeker. Maar dan moet je zelf eerst stap zetten, jezelf open staan en handen uit mouw steken! Zelf dingen ondernemen, dan zal God jouw geven waar je nodig heeft.
Sorry dat ik je vroeg ik wist niet dat je doof was.
Je Nederlands is goed genoeg ik kan je gewoon begrijpen en mijn Nederlands is niet veel beter als het niet slechter is. Maar je had het ook gewoon kunnen negeren ik vind het vervelend dat ik je nu alles heb laten uitleggen.

Wel heel erg bedankt het is fijn da tje voelt dat God er voor je is en met heilige geesten kan ik opmaken dat je katholiek bent? Die hebben heilige toch? en domme dingen doen we allemaal ja.. helaas!
sorry dat ik op die privacy ben gaan staan was niet mijn bedoeling :(

Ik ben blij dat jij God hebt gevonden en Hij er voor jou is. :) Ik kan me best voorstellen dat je ook tegen allerlei problemen bent aangelopen in je leven. Maar knap dat je samen met God ertegen doet vechten :) Je bent sterk

Wees niet te hard voor jezelf :) Je Nederland is gewoon goed! Heel erg bedankt voor je uitleg :)
pi_195154886
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:14 schreef Amee het volgende:

[..]

Zal ik vertellen hoe ongeveer het helpt wanneer je in een god gelooft?
Dat gaat zo: Wanneer je gelooft dat er een god is die alles ziet en jouw gebeden verhoort, dan verlaat je je op die gedachte en krijg je rust over je. Je gaat je dan minder zorgen maken, laat het over aan hem en leeft een stuk gelukkiger.
Met andere woorden: Het ding zit in je hoofd :)
Dat hoeft niet perso zo zijn. De gebeden hoeft niet altijd via God, je kan ook andere mensen helpen of delen. Waardoor je leven zinvoller wordt. Je onderneemt ook iets. Dat kan ook een rust geven.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zaterdag 19 september 2020 @ 22:18:22 #25
459164 Dullahan
Hoofdloze dwaler
pi_195154894
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:14 schreef Amee het volgende:

[..]

Zal ik vertellen hoe ongeveer het helpt wanneer je in een god gelooft?
Dat gaat zo: Wanneer je gelooft dat er een god is die alles ziet en jouw gebeden verhoort, dan verlaat je je op die gedachte en krijg je rust over je. Je gaat je dan minder zorgen maken, laat het over aan hem en leeft een stuk gelukkiger.
Met andere woorden: Het ding zit in je hoofd :)
ik weet niet of dat zo werkt, jij kan dat zeggen maar misschien is er wel echt een god en loop je hem mis omdat je zo denkt?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 19 september 2020 @ 22:20:00 #26
74056 crew  ToT
pi_195154919
Als je je bewust tot een bestaande religie wil bekeren, zal je moeten kijken wel heilig boek je het meest aanspreekt en wat het minst indruist tegen wetenschappelijke feiten die je voor jezelf niet kunt weerleggen, en daarnaast ook kijken welke regeltjes van welk boek je het meeste aanstaan en welk godsbeeld je prettig en tevens geloofwaardig vindt.

Het is idd beter om bij jezelf te rade gaan. Wel her en der een beetje kijken naar hoe verschillende stromingen over een eventuele god denken en verder zelf met meditatie en whatever kijken wat het meest juist voelt.
Ik denk dat de New Age stroming het makkelijkst is om in te geloven; alles komt van 1 oerbron, we zijn allemaal deel van God (de oerbron), na je dood keer je terug en reïncarneer je weer enz. Bidden tot die oerbron kan in allerlei verschillende vormen; je kunt je tot een bestaande godheid richten omdat die door het geloof van andere mensen ook bestaat en dan spreek je de oerbron met de aspecten van die godheid aan, maar je kunt het ook neutraler en zuiverder houden.

Maar als je liever in een schepper met een bewustzijn en een plan wil geloven, zal je idd toch wat van de bestaande religieuze boeken moeten gaan lezen en dus kijken welke jou het meeste overtuigt. Dan heb je echter wel kans dat je flinke delen van zulke boeken zult gaan negeren omdat er veel onderlinge tegenstrijdigheden in zitten, of sommige dingen zijn niet logisch of niet prettig enz.
pi_195154937
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:18 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Dat hoeft niet perso zo zijn. De gebeden hoeft niet altijd via God, je kan ook andere mensen helpen of delen. Waardoor je leven zinvoller wordt. Je onderneemt ook iets. Dat kan ook een rust geven.
Dat is dus wat ik eerder zei over dat je ook op een andere manier (dit is misschien maar een van) mentale rust kan vinden dan via god :)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2020 22:22:03 ]
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 19 september 2020 @ 22:22:35 #28
74056 crew  ToT
pi_195154969
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:21 schreef Amee het volgende:

[..]

Dat is dus wat ik eerder zei over dat je ook op een andere manier mentale rust kan vinden dan via god :)
Meditatie kan erg rustgevend zijn, eventueel in combinatie met Reiki.
Wat fijne visualisatie-oefeningen doen en daarbij proberen te voelen wat je visualiseert enzo.
Die visualisaties kunnen ook best spiritueel zijn met energieën enzo, eventueel engelen of wat je maar wil.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 19 september 2020 @ 22:24:02 #29
74056 crew  ToT
pi_195155000
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:21 schreef ATON het volgende:

[..]

Duidelijk iemand die hulp zoek en dat los je niet op met een placebo.
Was natuurlijk wel fakking lomp uitgedrukt, maar ik snap je wel; als je ongelukkig in het leven staat, is de vlucht naar een religie met absolute en strenge regeltjes misschien voor nu ff prettig omdat het structuur en houvast geeft, maar je pakt de oorzaak van de problemen meestal niet er mee aan.
  zaterdag 19 september 2020 @ 22:25:12 #30
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195155024
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:21 schreef ATON het volgende:

[..]

Duidelijk iemand die hulp zoek en dat los je niet op met een placebo.
En waarom gelijk naar een psychiater?
Je leek wel een bok op de haverkist in de haast om TS weg te houden van God.
pi_195155042
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:18 schreef Dullahan het volgende:

[..]

ik weet niet of dat zo werkt, jij kan dat zeggen maar misschien is er wel echt een god en loop je hem mis omdat je zo denkt?
Ik heb geloofd dat er een god was toen ik in de put zat en toen ik wist hoe het werkte betwijfel ik zijn bestaan.

Maar misschien helpt het jou als je gelooft dat hij je rust kan geven. Het maakt in feite niet uit op welke manier je je rust vindt. Als het anderen maar niet tot last is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2020 22:26:19 ]
pi_195155059
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:07 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Er is geen god, dus je moet jezelf helpen. Dat is ook helderder in de toekomst, dan weet je altijd zeker dat je jezelf geholpen hebt, ipv dat je je steeds af moet vragen of god je deze keer nou wel of niet geholpen heeft.

Je bent sterker dan dit. Bouw op jezelf. Ipv op onzin.
Dat is een wijze raad. De oplossing zit in je Dullahan en niet buiten je.
  zaterdag 19 september 2020 @ 22:27:41 #33
459164 Dullahan
Hoofdloze dwaler
pi_195155076
quote:
88s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:24 schreef ToT het volgende:

[..]

Was natuurlijk wel fakking lomp uitgedrukt, maar ik snap je wel; als je ongelukkig in het leven staat, is de vlucht naar een religie met absolute en strenge regeltjes misschien voor nu ff prettig omdat het structuur en houvast geeft, maar je pakt de oorzaak van de problemen meestal niet er mee aan.
psychiater kan je niet genezen op een nacht ijs ik ben nu al jaren in die molen. Pfff soms is alles hopeloos weet je man je wil gewoon iets zoeke ndat werkt en dan lees ik dat mensen rust ervaren en vinden bij god en zelfs bescherming ik zou dat fijn vinden om te vinden
pi_195155081
quote:
88s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:22 schreef ToT het volgende:

[..]

Meditatie kan erg rustgevend zijn, eventueel in combinatie met Reiki.
Wat fijne visualisatie-oefeningen doen en daarbij proberen te voelen wat je visualiseert enzo.
Die visualisaties kunnen ook best spiritueel zijn met energieën enzo, eventueel engelen of wat je maar wil.
Ja, kan misschien ook prima helpen. Mijn rust heb ik gewoon gevonden toen ik ontdekte hoe de mensheid werkte :P
Of eigenlijk hoe het leven werkt.
pi_195155118
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:25 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

En waarom gelijk naar een psychiater?
Je leek wel een bok op de haverkist in de haast om TS weg te houden van God.
God waar ? Hou toch op met die onzin. Daar help je niemand mee. :(
pi_195155124
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:17 schreef Dullahan het volgende:

[..]

Sorry dat ik je vroeg ik wist niet dat je doof was.
Je Nederlands is goed genoeg ik kan je gewoon begrijpen en mijn Nederlands is niet veel beter als het niet slechter is. Maar je had het ook gewoon kunnen negeren ik vind het vervelend dat ik je nu alles heb laten uitleggen.

Wel heel erg bedankt het is fijn da tje voelt dat God er voor je is en met heilige geesten kan ik opmaken dat je katholiek bent? Die hebben heilige toch? en domme dingen doen we allemaal ja.. helaas!
sorry dat ik op die privacy ben gaan staan was niet mijn bedoeling :(

Ik ben blij dat jij God hebt gevonden en Hij er voor jou is. :) Ik kan me best voorstellen dat je ook tegen allerlei problemen bent aangelopen in je leven. Maar knap dat je samen met God ertegen doet vechten :) Je bent sterk

Wees niet te hard voor jezelf :) Je Nederland is gewoon goed! Heel erg bedankt voor je uitleg :)
Voor deze ene keer vind ik het niet erg, maar ik deel het met jouw en anderen, zodat de anderen beseffen dat ze niet enige bent. Iedereen loopt weleens iets tegen in leven. Maar hoe gaat ie om, dat verschilt het personen.

Je hoeft niet katholiek of protestant zijn. Dat dingen moet niets.. Alleen wat jij prettig vindt. Dat moet je aan vasthouden. Een domme dingen doen hoort bij het leven. Anders zouden wij allemaal niets van leren.

Zoals het sommigen al zeiden, pak een boek en lees even door. (Er zitten helaas ook paar een saaie stukken in) Das prima.
Andere zeggen dat je gewoon een buddy moet zoeken. Samen op onderzoek naar Wie God en Jezus is en wat zij voor je betekent.
Of je zoek alternatief voor rust in je hoofd. zoals via mediteren, sport, leuke dingen. (kies vooral iets waar je een plezier mee heeft)

Kortom er is genoeg mogelijk en keuzes in de zoektocht naar jouw God. Veel succes!

P.ss ik heb een bijbel nooit uit gelezen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 19 september 2020 @ 22:30:57 #37
74056 crew  ToT
pi_195155151
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:26 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is een wijze raad. De oplossing zit in je Dullahan en niet buiten je.
Sommige mensen kan het wel steun en een houvast geven om in een soort schepper te geloven die als een soort onzichtbare vriend altijd bij hen is. Een aantal kennissen van me vroeger zagen God zo, beetje soort spirit buddy of zo. Sommigen praatten er ook mee en hoorden ook antwoord terug.
Ik kan niet zeggen dat het de meest stabiele of gelukkige mensen waren, maar het gaf hen wel kracht.
Net als mensen op hun sterfbed; als geloof hen op dat moment de angst wegneemt, is het heengaan voor hen prettiger en ook voor de aanwezige familie is het dan minder zwaar.

Persoonlijk zie ik religie het liefst zo snel mogelijk verdwijnen, maar een persoonlijk geloof in een soort van god....tja, sommige mensen hebben er behoefte aan en ook ik ben een aardig aantal jaren spiritueel bezig geweest. Ik had wel moeite met in een god te geloven, maar het idee van hogere energieën enzo sprak me in die periode wel aan.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 19 september 2020 @ 22:32:04 #38
74056 crew  ToT
pi_195155181
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:27 schreef Dullahan het volgende:

[..]

psychiater kan je niet genezen op een nacht ijs ik ben nu al jaren in die molen. Pfff soms is alles hopeloos weet je man je wil gewoon iets zoeke ndat werkt en dan lees ik dat mensen rust ervaren en vinden bij god en zelfs bescherming ik zou dat fijn vinden om te vinden
Snap ik, maar denk je dat je jezelf kunt overtuigen om in een schepper te geloven die het gehele universum in 1 dag heeft gemaakt en de aarde ook in 1 dag, en dat de dieren op 1 dag zijn geschapen en de man ook, waarna de vrouw ook gemaakt werd enzo?
  zaterdag 19 september 2020 @ 22:32:20 #39
459164 Dullahan
Hoofdloze dwaler
pi_195155185
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:29 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Voor deze ene keer vind ik het niet erg, maar ik deel het met jouw en anderen, zodat de anderen beseffen dat ze niet enige bent. Iedereen loopt weleens iets tegen in leven. Maar hoe gaat ie om, dat verschilt het personen.

Je hoeft niet katholiek of protestant zijn. Dat dingen moet niets.. Alleen wat jij prettig vindt. Dat moet je aan vasthouden. Een domme dingen doen hoort bij het leven. Anders zouden wij allemaal niets van leren.

Zoals het sommigen al zeiden, pak een boek en lees even door. (Er zitten helaas ook paar een saaie stukken in) Das prima.
Andere zeggen dat je gewoon een buddy moet zoeken. Samen op onderzoek naar Wie God en Jezus is en wat zij voor je betekent.
Kortom er is genoeg mogelijk en keuzes in de zoektocht naar jouw God. Veel succes!

P.ss ik heb een bijbel nooit uit gelezen.
Heel erg bedankt voor je reactie :)

Bedankt ook voor je adviezen ik ga doen waar ik me prettig bij voel en voorzichtig zoeken.

Heel erg bedankt en sorry nogmaals dat ik zo op je privacy gestapt ben maar ik ben je wel dankbaar :)
ik wens je het beste en hoop dat het je goed gaat
  zaterdag 19 september 2020 @ 22:32:23 #40
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195155187
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:27 schreef Amee het volgende:

[..]

Ja, kan misschien ook prima helpen. Mijn rust heb ik gewoon gevonden toen ik ontdekte hoe de mensheid werkte :P
Of eigenlijk hoe het leven werkt.
TS zoekt meer steun dan ontspanning volgens mij.
  zaterdag 19 september 2020 @ 22:33:34 #41
459164 Dullahan
Hoofdloze dwaler
pi_195155215
quote:
88s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:32 schreef ToT het volgende:

[..]

Snap ik, maar denk je dat je jezelf kunt overtuigen om in een schepper te geloven die het gehele universum in 1 dag heeft gemaakt en de aarde ook in 1 dag, en dat de dieren op 1 dag zijn geschapen en de man ook, waarna de vrouw ook gemaakt werd enzo?
ik denk dat je het niet letterlijk moet lezen de bijbel is denk ik meer hoe een volk God deed ervaren. Maar ik heb ook wel eens over de gnosten gelezen die zeggen dat je twee goden hebt een mindere van het oude testament en die van het nieuwe die is goed.
maar ik weet er niet zoveel van i kwil gewoon eens zoeken
  zaterdag 19 september 2020 @ 22:34:48 #42
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195155234
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:29 schreef ATON het volgende:

[..]

God waar ? Hou toch op met die onzin. Daar help je niemand mee. :(
Ik snap jouw hier-gaan-we-het-nooooit-meer-over-hebben-houding niet. Slechte ervaringen of is het angst Aton?
pi_195155240
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:32 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

TS zoekt meer steun dan ontspanning volgens mij.
Ik dacht niet dat ik iets over ontspanning schreef.
Wat natuurlijk ook onderdeel is bij mentale rust.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2020 22:36:38 ]
  Beste debater 2022 zaterdag 19 september 2020 @ 23:43:51 #44
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195156625
Ik vind 'm altijd in een ouderwetse katholieke kerk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_195157107
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 22:18 schreef Dullahan het volgende:

ik weet niet of dat zo werkt, jij kan dat zeggen maar misschien is er wel echt een god en loop je hem mis omdat je zo denkt?
Er waren eens heel lang geleden drie wijzen die zich zorgen maakten om het voortbestaan van God, en vonden dat ze God misschien beter voor de mens konden verbergen. De eerste wijze stelde voor hun God te verstoppen in de diepste trog van de zee. Ach, vroeg of laat zal de mens in staat zijn daar te komen, spraken de andere twee. Misschien beter God verbergen op de top van de hoogste berg, sprak de tweede wijze. Ach, vroeg of laat zal de mens in staat zijn daar te komen, spraken de derde wijze. Laten we God in de mens zelf verstoppen, dat is de plaats waar ie nooit gaat zoeken.
  zondag 20 september 2020 @ 20:32:43 #46
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_195169143
Zoekt en gij zult vinden :)
  maandag 21 september 2020 @ 00:33:31 #47
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195172640
Zoekt en gij zult uw kostbare tijd verdoen.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_195173315
God bestaat niet.

Voordat het universum bestond was er geen tijd en dus was er geen tijd voor God om het universum te creëren.
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
pi_195173326
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:13 schreef spierbal het volgende:
Kan je lang zoeken.

Gebruik gewoon even je logica en dan kom je binnen twee kutscheten er al achter dat er geen god kan bestaan.
Wat is jou logica dan dat het niet kan bestaan? Geloof zelf ook niet Omdat het me vrij weinig interesseert maar zou het ook niet direct uitsluiten.
pi_195173565
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 06:20 schreef 111210 het volgende:

[..]

Wat is jou logica dan dat het niet kan bestaan? Geloof zelf ook niet Omdat het me vrij weinig interesseert maar zou het ook niet direct uitsluiten.
God is barmhartig, waarom moet je dan je voorhuid of je schaamlippen laten besnijden?

En als god barmhartig is, waarom worden vrouwen in geloven dan onderdrukt?

En waarom zijn er dan zoveel verschillende soorten stromingen in een geloof?

Geloven gebeurd niet natuurlijk, dat moet aangespoord worden, terwijl als zeug weet je donders goed dat je uit een tepel moet zuigen omdat dat je in leven houdt.

Als god het allemaal zo gewild heeft waarom vluchten de mensen uit Afrika en Midden-Oosten dan hier naar toe? Is de hoop in hun god opeens verdwenen?

Alles klinkt gewoon zo tegenstrijdig.

Misschien hadden ze het vroeger nodig als hoop, of niet bang te zijn om te sterven, zoals de Vikingen met hun walhalla.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_195174069
Je argument klinkt alsof je met behulp van de McDonalds beweert dat er absoluut geen goede hamburgers kunnen bestaan. Als je dit als logica opvat, dan heb je vrees ik nog een lange weg te gaan.
-
  maandag 21 september 2020 @ 17:55:03 #52
224960 highender
Travellin' Light
pi_195183178
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 23:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik vind 'm altijd in een ouderwetse katholieke kerk.
Ik vind ´m altijd in een slachthuis.
  maandag 21 september 2020 @ 17:57:36 #53
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_195183223
Als je steun zoekt kan je die beter vinden in mensen om je heen dan een soort nevel-achtige conceptie van een maker van het universum die zich hoogstpersoonlijk zorgen maakt om de ins-and-outs van jouw specifieke leventje.

Maar als je dermate goed bent in en het verzinnen van verhaaltjes en diezelfde verhaaltjes ook te geloven dan is dat natuurlijk een realistische optie.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  maandag 21 september 2020 @ 18:10:54 #54
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195183468
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 17:57 schreef SpecialK het volgende:
Als je steun zoekt kan je die beter vinden in mensen om je heen dan een soort nevel-achtige conceptie van een maker van het universum die zich hoogstpersoonlijk zorgen maakt om de ins-and-outs van jouw specifieke leventje.

Maar als je dermate goed bent in en het verzinnen van verhaaltjes en diezelfde verhaaltjes ook te geloven dan is dat natuurlijk een realistische optie.
Teleurgesteld hè? Wat had je verwacht..?
  maandag 21 september 2020 @ 19:35:43 #55
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195185089
Ik zou hem in elk geval niet in één van de Abrahamitische godsdiensten zoeken. Die zitten m.i. te veel dichtgetimmerd en zijn te duidelijk product van historische omstandigheden bij specifieke cultuurgroepen.

Het feit dat je vraagt naar "God" vraagt suggereert trouwens wel dat je door die monotheïstische traditie beïnvloed bent, wat natuurlijk ook wel te verwachten valt in een Westerse maatschappij.
  maandag 21 september 2020 @ 19:41:26 #56
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_195185222
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 18:10 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Teleurgesteld hè? Wat had je verwacht..?
TS bedoel je?

Weet niet.. ik neem aan dat teleurstelling niet per se een trigger is om dan maar in de fantasie iets te zoeken... realisme is ook een mogelijkheid qua streven.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  Beste debater 2022 maandag 21 september 2020 @ 19:43:35 #57
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195185289
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]

TS bedoel je?

Weet niet.. ik neem aan dat teleurstelling niet per se een trigger is om dan maar in de fantasie iets te zoeken... realisme is ook een mogelijkheid qua streven.
Men verwart nogal vaak het eigen wereldbeeld met realisme.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 21 september 2020 @ 19:43:39 #58
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195185290
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]

TS bedoel je?

Weet niet.. ik neem aan dat teleurstelling niet per se een trigger is om dan maar in de fantasie iets te zoeken... realisme is ook een mogelijkheid qua streven.
Nee, ik bedoel jou. Je klonk niet bepaald vrolijk in je beschrijving.
  maandag 21 september 2020 @ 19:49:45 #59
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195185435
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Men verwart nogal vaak het eigen wereldbeeld met realisme.
Het wetenschappelijke wereldbeeld is realistisch in de zin van "zakelijk". De werkzaamheid van een godheid is vooralsnog niet empirisch aangetoond en heeft in dat wereldbeeld dus geen plaats.
  Beste debater 2022 maandag 21 september 2020 @ 19:50:25 #60
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195185451
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:49 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het wetenschappelijke wereldbeeld is realistisch in de zin van "zakelijk". De werkzaamheid van een godheid is vooralsnog niet empirisch aangetoond en heeft in dat wereldbeeld dus geen plaats.
Helemaal eens hoor.

Ik heb het dan ook over lieden die hun eigen religie, politieke ideaal of smaak verheffen tot realisme om zo moeilijke vragen te ontwijken.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 21 september 2020 @ 19:51:21 #61
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_195185478
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 19:43 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel jou. Je klonk niet bepaald vrolijk in je beschrijving.
verwarrend dit... ik beschrijf een mogelijke gemoedstoestand van de TS en je vindt het nodig om dit op mij te laten slaan?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_195185680
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 20:56 schreef Dullahan het volgende:
Soms vraag ik me af of God bestaat.

Want ik weet dat soms veel mensen steun halen uit God, als ze problemen hebben zeggen ze dat ze in God vertrouwen. Maar hoe ga je God eigenlijk zoeken? ik ben opgegroeid in een huishouden dat niet religieus was, dus ik kan alles kiezen maar je zou niet gauw ervoor kiezen om moslim te worden omdat je niet veel met moslims omgaat of hindu omdat die er bijna niet in je buurt zijn.

Hoe zoek je eigenlijk naar God?
Voordat je op zoek gaat zou je eerst moet uitzoeken wat je onder God verstaat.
  maandag 21 september 2020 @ 20:17:09 #63
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195186103
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:51 schreef SpecialK het volgende:

[..]

verwarrend dit... ik beschrijf een mogelijke gemoedstoestand van de TS en je vindt het nodig om dit op mij te laten slaan?
Ik bedoel postnr 61. Daar ben je toch duidelijk dat je God niks vindt...?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 21 september 2020 @ 20:19:21 #64
74056 crew  ToT
pi_195186144
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 06:17 schreef -Deluzion- het volgende:
God bestaat niet.

Voordat het universum bestond was er geen tijd en dus was er geen tijd voor God om het universum te creëren.
Hi9j heeft tijd geschapen he! ;) Bestaat buiten ÉN in onze realiteit.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 21 september 2020 @ 20:23:32 #65
74056 crew  ToT
pi_195186215
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 20:00 schreef Avinus het volgende:

[..]

Voordat je op zoek gaat zou je eerst moet uitzoeken wat je onder God verstaat.
Je kunt ook blanco in je zoekreis stappen en je laten overtuigen door de ene visie of de andere.
Misschien raakt TS wel overtuigd dat God een tiran is die vindt dat iedere ongelovige dood moet, of dat God een oerbron is waar we allemaal deel van zijn en we dus ook allemaal deel van elkaar zijn.
Misschien gaat hij in natuurgoden geloven, misschien gaat-ie als een wiccan overal wat van cherrypicken wat hem het beste bevalt.

En misschien beseft hij door de zoektocht dat er geen absoluut antwoord is en dat je gewoon de kracht in jezelf moet zoeken enzo.
pi_195187592
quote:
80s.gif Op maandag 21 september 2020 20:19 schreef ToT het volgende:

[..]

Hi9j heeft tijd geschapen he! ;) Bestaat buiten ÉN in onze realiteit.
Nee want hij had geen tijd om tijd te creëren.
Voordat het heelal bestond was er geen tijd en dus was er geen tijd voor een God om het heelal te creëren.
Dit is logica. Het heelal is uit zichzelf ontstaan, en tijd ontstond op het moment van de oerknal. Daarbij is het heelal zo ongelooflijk groot dat de enige conclusie die je kan trekken is dat alles een random gebeurtenis is.
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
  maandag 21 september 2020 @ 21:35:38 #67
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_195188347
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 20:17 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik bedoel postnr 61. Daar ben je toch duidelijk dat je God niks vindt...?
het idee van God is vrij leeg en onzinnig maar.. dat heeft verder weinig te maken met of ik zelf het leven wel of niet zie zitten.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 21 september 2020 @ 21:38:52 #68
74056 crew  ToT
pi_195188457
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 21:10 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]

Nee want hij had geen tijd om tijd te creëren.
Voordat het heelal bestond was er geen tijd en dus was er geen tijd voor een God om het heelal te creëren.
Dit is logica. Het heelal is uit zichzelf ontstaan, en tijd ontstond op het moment van de oerknal. Daarbij is het heelal zo ongelooflijk groot dat de enige conclusie die je kan trekken is dat alles een random gebeurtenis is.
Ik ben het met je eens hoor, maar ik speel even de advocaat van de duivel God.
Je zou het ook vanuit een soort multiverse kunnen zien, maar i.p.v. oneindig veel universums dat er maar eentje naast de onze is; de plek waar die "God" zou bestaan.
Ligt al een eeuwigheid omnipotent te zijn zonder echt iets te doen (behalve de engelen creëren en oorlogje voeren tegen Lucifer), en besloot toen tijd, ruimte en materie in onze realiteit te creëren en daarmee dus ons universum te laten ontstaan met een oerknal.
Gaat sowieso tegen de letterlijke leer van de Bijbel in met z'n scheiden van de hemelen en de grond en dat de aarde in 1 dag is geschapen en de rest van de triljarden keer triljarden keer triljarden sterrenstelsels ook allemaal in 1 enkele dag geschapen zijn. Beetje scheve verhoudingen natuurlijk, maar hee: wij zijn speciaal he! :Y
pi_195224196
Religie is voor veel mensen de manier om rust te krijgen, angsten weg te nemen of invulling van hun bestaan te hebben.
Op levensvragen als wat er na de dood is en hoe er geleefd zou moeten worden, hoe om te gaan met ziektes etc. is er dus al een antwoord dat voor mensen bevredigend kan werken.
Op vrijdag 4 augustus 2023 01:16 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Een schizofreen is nooit alleen.
  woensdag 23 september 2020 @ 21:03:01 #70
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_195224277
Wees blij dat je niet religieus bent opgevoed en doe hetzelfde met je eigen kinderen.
Alleen zo draai je God en zijn profeten de nek om.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 24 september 2020 @ 13:47:10 #71
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195233011
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:21 schreef Dullahan het volgende:

[..]

ik bedoel het serieus als god mij kan steunen waarom niet? maar weet niet waar te beginnen
dat jullie het niet nodig hebben is prima maar ik wil zoeken
Waarom zou je naar een god moeten zoeken. Waarom manifesteert die zich niet gewoon als hij zo vreselijk belangrijk is?
  donderdag 24 september 2020 @ 13:48:43 #72
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195233029
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:33 schreef Boca_Raton het volgende:
Vraag het Hem. Gewoon, in jezelf of hardop. God, ik zoek U. Dan word jou wel een weg gewezen.
Dat is nog maar de vraag. Ik merk er niets van.
  donderdag 24 september 2020 @ 13:53:14 #73
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195233095
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Helemaal eens hoor.

Ik heb het dan ook over lieden die hun eigen religie, politieke ideaal of smaak verheffen tot realisme om zo moeilijke vragen te ontwijken.
Dan krijg je juist moeilijke vragen. :)
  donderdag 24 september 2020 @ 14:04:34 #74
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195233276
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 13:48 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is nog maar de vraag. Ik merk er niets van.
Ik twijfel er aan of je het oprecht geprobeerd hebt...
  donderdag 24 september 2020 @ 14:33:05 #75
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195233719
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:04 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik twijfel er aan of je het oprecht geprobeerd hebt...
Maakt dat wat uit dan? Wat is het verschil? Kun je ook iets onoprecht proberen?

Kijk jouw antwoord is een standaard antwoord van gelovigen. "Vraagt en u zal gegeven worden".. Maar als er dan niets komt, tja dan zal je wel niet goed of oprecht gevraagd hebben...

En zo is de zaak weer rond nietwaar? Maar zo werkt het niet. Ik heb destijds oprecht God gezocht en om geloof gevraagd. Het is altijd doodstil gebleven.
  donderdag 24 september 2020 @ 14:36:42 #76
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195233772
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:04 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik twijfel er aan of je het oprecht geprobeerd hebt...
Wie de fuck ben jij om dat in twijfel te trekken?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  donderdag 24 september 2020 @ 14:38:05 #77
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195233794
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:33 schreef Boca_Raton het volgende:
Vraag het Hem. Gewoon, in jezelf of hardop. God, ik zoek U. Dan word jou wel een weg gewezen.
En hier weer een voorbeeld van het vervoegend vermogen van de religieuze. Je pikt ze er zo uit.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  donderdag 24 september 2020 @ 15:38:28 #78
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195234687
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:38 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

En hier weer een voorbeeld van het vervoegend vermogen van de religieuze. Je pikt ze er zo uit.
Erg relevant ook.
  donderdag 24 september 2020 @ 15:44:36 #79
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195234796
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:33 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Maakt dat wat uit dan? Wat is het verschil? Kun je ook iets onoprecht proberen?

Kijk jouw antwoord is een standaard antwoord van gelovigen. "Vraagt en u zal gegeven worden".. Maar als er dan niets komt, tja dan zal je wel niet goed of oprecht gevraagd hebben...

En zo is de zaak weer rond nietwaar? Maar zo werkt het niet. Ik heb destijds oprecht God gezocht en om geloof gevraagd. Het is altijd doodstil gebleven.
Alsof ik het weet Hoatzin. Ik kom hoop ik niet met standaard antwoorden. En ik wil ook nog opletten of ik niet in een discussie over woorden terechtkom.

Je zegt je hebt het geprobeerd. Maar er gebeurde niets. Probeer het nog eens en vraag het met je hart. Als je het niet met je hart vraagt heeft het geen zin. Dat bedoel ik met ‘oprecht’. Maak er tijd voor vrij.
  donderdag 24 september 2020 @ 15:46:12 #80
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195234833
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:38 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

En hier weer een voorbeeld van het vervoegend vermogen van de religieuze. Je pikt ze er zo uit.
Het vervoegend wat :?
  donderdag 24 september 2020 @ 15:46:56 #81
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195234850
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:36 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Wie de fuck ben jij om dat in twijfel te trekken?
Dat kan.
  donderdag 24 september 2020 @ 15:50:56 #82
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195234911
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 15:44 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Alsof ik het weet Hoatzin. Ik kom hoop ik niet met standaard antwoorden. En ik wil ook nog opletten of ik niet in een discussie over woorden terechtkom.

Je zegt je hebt het geprobeerd. Maar er gebeurde niets. Probeer het nog eens en vraag het met je hart. Als je het niet met je hart vraagt heeft het geen zin. Dat bedoel ik met ‘oprecht’. Maak er tijd voor vrij.
Maar wat als het dan nog niet lukt? Hoatzin is, zoals regelmatige bezoekers van dit subforum weten, een ex-gelovige. Ik neem dus aan dat hij dat "godsgevoel" toch echt wel graag wou vinden en er ook echt zijn best voor heeft gedaan.
  donderdag 24 september 2020 @ 15:54:05 #83
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195234945
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 15:44 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Alsof ik het weet Hoatzin. Ik kom hoop ik niet met standaard antwoorden. En ik wil ook nog opletten of ik niet in een discussie over woorden terechtkom.

Je zegt je hebt het geprobeerd. Maar er gebeurde niets. Probeer het nog eens en vraag het met je hart. Als je het niet met je hart vraagt heeft het geen zin. Dat bedoel ik met ‘oprecht’. Maak er tijd voor vrij.
En weer impliceer je dat ik dat niet heb gedaan. Waarom? Omdat het niet kàn kloppen dat er geen antwoord komt?

Het "no true Scotsman" argument hier vind ik zwak.
  donderdag 24 september 2020 @ 15:58:42 #84
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195235019
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 15:50 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar wat als het dan nog niet lukt? Hoatzin is, zoals regelmatige bezoekers van dit subforum weten, een ex-gelovige. Ik neem dus aan dat hij dat "godsgevoel" toch echt wel graag wou vinden en er ook echt zijn best voor heeft gedaan.
Dat weet ik niet wat dan. En dat vind ik erg vervelend voor hem want ik begrijp dat hij geen spelletje met me speelt.

Hoatzin, wanneer is het godsgevoel bij jou opgehouden? Is er iets indringends gebeurd?
  donderdag 24 september 2020 @ 15:59:29 #85
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195235032
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 15:54 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En weer impliceer je dat ik dat niet heb gedaan. Waarom? Omdat het niet kàn kloppen dat er geen antwoord komt?

Het "no true Scotsman" argument hier vind ik zwak.
Je hebt gelijk. Zie mijn post hierboven.
  donderdag 24 september 2020 @ 16:11:10 #86
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195235220
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 15:59 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Zie mijn post hierboven.

Is er iets indringends gebeurd?
Nou nee niet direct. Op een gegeven moment ben ik de Bijbel en het geloof gaan onderzoeken uit interesse. Hoe is dit boek ontstaan, waar, waarom, wanneer etc etc. Ergens daar ben ik het geloof kwijt geraakt. Niet van de één op de andere dag, maar op een gegeven moment realiseer je je dat je het niet meer allemaal klakkeloos aanneemt. Dat is ook de tijd geweest dat ik heb gebeden. Alleen. Met familie. Met ouderlingen en een dominee. Niets hielp. Ik ben daar nu niet meer verbaasd over overigens maar dat was je al duidelijk denk ik.
  donderdag 24 september 2020 @ 16:17:54 #87
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195235370
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nou nee niet direct. Op een gegeven moment ben ik de Bijbel en het geloof gaan onderzoeken uit interesse. Hoe is dit boek ontstaan, waar, waarom, wanneer etc etc. Ergens daar ben ik het geloof kwijt geraakt. Niet van de één op de andere dag, maar op een gegeven moment realiseer je je dat je het niet meer allemaal klakkeloos aanneemt. Dat is ook de tijd geweest dat ik heb gebeden. Alleen. Met familie. Met ouderlingen en een dominee. Niets hielp. Ik ben daar nu niet meer verbaasd over overigens maar dat was je al duidelijk denk ik.
Mag ik vragen waar je voor bad? Ik vraag het puur uit belangstelling hoor, (heb verder ook nergens verstand van.)
  donderdag 24 september 2020 @ 16:20:29 #88
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195235425
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:17 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Mag ik vragen waar je voor bad? Ik vraag het puur uit belangstelling hoor, (heb verder ook nergens verstand van.)
Gewoon om geloof en vertrouwen.
  donderdag 24 september 2020 @ 16:22:30 #89
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195235478
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:20 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Gewoon om geloof en vertrouwen.
Weet je nog waarom je toen de bijbel ging lezen?
pi_195236003
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nou nee niet direct. Op een gegeven moment ben ik de Bijbel en het geloof gaan onderzoeken uit interesse. Hoe is dit boek ontstaan, waar, waarom, wanneer etc etc. Ergens daar ben ik het geloof kwijt geraakt. Niet van de één op de andere dag, maar op een gegeven moment realiseer je je dat je het niet meer allemaal klakkeloos aanneemt. Dat is ook de tijd geweest dat ik heb gebeden. Alleen. Met familie. Met ouderlingen en een dominee. Niets hielp. Ik ben daar nu niet meer verbaasd over overigens maar dat was je al duidelijk denk ik.
Je hoeft/ moet ook niet zomaar alles wat anderen zeggen aan nemen.
De bijbel zegt ook: onderzoek en behoud het goede.

1 Thessalonicenzen 5:12 En wij vragen u, broeders, hen te erkennen die onder u arbeiden, u leiding geven in de Heere en u terechtwijzen,
13. en hen uitermate hoog te achten in liefde, om hun werk. Leef in vrede met elkaar.
14. En wij roepen u ertoe op, broeders, hen die ordeloos leven terecht te wijzen, de moedelozen te bemoedigen, de zwakken te ondersteunen, en met allen geduld te hebben.
15. Pas op dat niemand een ander kwaad met kwaad vergeldt, maar jaag altijd het goede na, én voor elkaar én voor allen.
16. Verblijd u altijd.
17. Bid zonder ophouden.
18. Dank God in alles. Want dit is de wil van God in Christus Jezus voor u.
19. Blus de Geest niet uit.
20. Veracht de profetieën niet.
21. Beproef alle dingen, behoud het goede.
22. Onthoud u van elke vorm van kwaad.

Dus als een dominee iets verteld wat volgens jou niet bijbels is moet je dat dus ook niet zomaar aannemen.
En eerst onderzoeken.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 24 september 2020 @ 16:58:31 #91
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195236236
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:22 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Weet je nog waarom je toen de bijbel ging lezen?
Uit interesse. Toen viel het mij al op dat bepaalde stukken uit de Bijbel nooit van de kansel gepredikt werden en eigenlijk ook nooit aan de orde kwamen. Vragen daarover werden weggewuifd, of men werd kwaad en zei dat ik niet zo (eigen)wijs moest doen. Ook heb ik (van sommigen) wel te horen gekregen dat de duivel in mij gevaren was. Terwijl het heel legitieme vragen waren in mijn optiek.
  donderdag 24 september 2020 @ 17:00:08 #92
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195236266
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:45 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Je hoeft/ moet ook niet zomaar alles wat anderen zeggen aan nemen.
De bijbel zegt ook: onderzoek en behoud het goede.

1 Thessalonicenzen 5:12 En wij vragen u, broeders, hen te erkennen die onder u arbeiden, u leiding geven in de Heere en u terechtwijzen,
13. en hen uitermate hoog te achten in liefde, om hun werk. Leef in vrede met elkaar.
14. En wij roepen u ertoe op, broeders, hen die ordeloos leven terecht te wijzen, de moedelozen te bemoedigen, de zwakken te ondersteunen, en met allen geduld te hebben.
15. Pas op dat niemand een ander kwaad met kwaad vergeldt, maar jaag altijd het goede na, én voor elkaar én voor allen.
16. Verblijd u altijd.
17. Bid zonder ophouden.
18. Dank God in alles. Want dit is de wil van God in Christus Jezus voor u.
19. Blus de Geest niet uit.
20. Veracht de profetieën niet.
21. Beproef alle dingen, behoud het goede.
22. Onthoud u van elke vorm van kwaad.

Dus als een dominee iets verteld wat volgens jou niet bijbels is moet je dat dus ook niet zomaar aannemen.
En eerst onderzoeken.
Dank voor je advies maar de waarheid in de Bijbel onderzoeken met of dmv de Bijbel helpt dus niet.
pi_195236883
Verwachten dat iedereen die zich openstelt voor een religie daadwerkelijk daarin "antwoord" krijgt is zoiets als verwachten dat iedereen champignons lekker vindt.

Omdat je er anders niet oprecht voor hebt opengesteld ofzo.
-
pi_195237113
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:45 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Je hoeft/ moet ook niet zomaar alles wat anderen zeggen aan nemen.
De bijbel zegt ook: onderzoek en behoud het goede.

1 Thessalonicenzen 5:12 En wij vragen u, broeders, hen te erkennen die onder u arbeiden, u leiding geven in de Heere en u terechtwijzen,
13. en hen uitermate hoog te achten in liefde, om hun werk. Leef in vrede met elkaar.
14. En wij roepen u ertoe op, broeders, hen die ordeloos leven terecht te wijzen, de moedelozen te bemoedigen, de zwakken te ondersteunen, en met allen geduld te hebben.
15. Pas op dat niemand een ander kwaad met kwaad vergeldt, maar jaag altijd het goede na, én voor elkaar én voor allen.
16. Verblijd u altijd.
17. Bid zonder ophouden.
18. Dank God in alles. Want dit is de wil van God in Christus Jezus voor u.
19. Blus de Geest niet uit.
20. Veracht de profetieën niet.
21. Beproef alle dingen, behoud het goede.
22. Onthoud u van elke vorm van kwaad.

Dus als een dominee iets verteld wat volgens jou niet bijbels is moet je dat dus ook niet zomaar aannemen.
En eerst onderzoeken.
Misschien moet je je eigen advies dan eerst zelf opvolgen dat je niet zomaar dingen moet aannemen :P
  donderdag 24 september 2020 @ 18:19:15 #95
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195237524
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Uit interesse. Toen viel het mij al op dat bepaalde stukken uit de Bijbel nooit van de kansel gepredikt werden en eigenlijk ook nooit aan de orde kwamen. Vragen daarover werden weggewuifd, of men werd kwaad en zei dat ik niet zo (eigen)wijs moest doen. Ook heb ik (van sommigen) wel te horen gekregen dat de duivel in mij gevaren was. Terwijl het heel legitieme vragen waren in mijn optiek.
Dus uit interesse bestudeerde je de bijbel en met je vragen werd verkeerd omgegaan. Ik zou zeggen: je hebt ze aan de verkeerde mensen voorgelegd. Hoe kan het dat jou vragen niet beantwoord werden? Dat moet een klap in je gezicht geweest zijn.
pi_195237583
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:19 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dus uit interesse bestudeerde je de bijbel en met je vragen werd verkeerd omgegaan. Ik zou zeggen: je hebt ze aan de verkeerde mensen voorgelegd. Hoe kan het dat jou vragen niet beantwoord werden? Dat moet een klap in je gezicht geweest zijn.
Misschien kan hij ze nu aan jou vragen? Ik ben benieuwd of je alle antwoorden hebt.
  donderdag 24 september 2020 @ 18:32:37 #97
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195237736
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:22 schreef Amee het volgende:

[..]

Misschien kan hij ze nu aan jou vragen? Ik ben benieuwd of je alle antwoorden hebt.
De bijbel daar weet ik 0,0 van...
pi_195237880
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:32 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

De bijbel daar weet ik 0,0 van...
Ow, ik dacht dat je gelovig was.
  donderdag 24 september 2020 @ 18:54:18 #99
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195238089
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:40 schreef Amee het volgende:

[..]

Ow, ik dacht dat je gelovig was.
Dat ben ik wel.
pi_195238236
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:54 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dat ben ik wel.
Maar over de Bijbel weet je niks ? Raar..
pi_195238238
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:54 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dat ben ik wel.
Zonder de bijbel te kennen?
pi_195238273
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:04 schreef ATON het volgende:

[..]

Maar over de Bijbel weet je niks ? Raar..
Want het christendom is de enige religie?
pi_195238293
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:05 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Want het christendom is de enige religie?
Zij is christelijk gelovig, dus logisch dat hij aan de bijbel denkt.
  donderdag 24 september 2020 @ 19:08:09 #104
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195238330
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:04 schreef ATON het volgende:

[..]

Maar over de Bijbel weet je niks ? Raar..
Misschien is ze wel een Ietsist, lekker veilig, niks te verdedigen, alles lekker op 'gevoel' gooien.

Heb serieus meer respect voor een fundamentalist die zijn of haar heilige boek tot op de letter volgt dan al die fakking cherrypickers / lui die het boek van hun god niet eens gelezen hebben.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  donderdag 24 september 2020 @ 19:33:11 #105
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195238894
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:04 schreef ATON het volgende:

[..]

Maar over de Bijbel weet je niks ? Raar..
Ja.
  donderdag 24 september 2020 @ 19:34:15 #106
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195238916
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:08 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Misschien is ze wel een Ietsist, lekker veilig, niks te verdedigen, alles lekker op 'gevoel' gooien.

Heb serieus meer respect voor een fundamentalist die zijn of haar heilige boek tot op de letter volgt dan al die fakking cherrypickers / lui die het boek van hun god niet eens gelezen hebben.
Wat is jouw belang om lekker tekeer te gaan in dit topic?
  donderdag 24 september 2020 @ 19:38:23 #107
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195239007
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:34 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Wat is jouw belang om lekker tekeer te gaan in dit topic?
Iedereen duidelijk maken dat er bij gelovigen van welke soort ook minstens één steekje compleet los zit.

Je bent echt wel een lieverd hoor, zal ik nooit ontkennen, maar je gelovigheid doet eerder afbreuk aan de rest van je dan dat het je siert ofzo.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_195239084
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:06 schreef Amee het volgende:

[..]

Zij is christelijk gelovig, dus logisch dat hij aan de bijbel denkt.
De logica is hier dikwijls zoek.
  donderdag 24 september 2020 @ 19:42:47 #109
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195239100
Sommige christenen zijn meer "Jezuïsten". Die richten zich op de persoon en de leer van Jezus als iets wat helemaal los staat van het Oude Testament en nemen eigenlijk alleen het evangelie zelf aan als autoriteit, en dan nog de minder theologisch geladen gedeelten daarvan.
  Beste debater 2022 donderdag 24 september 2020 @ 19:42:54 #110
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195239102
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:38 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Iedereen duidelijk maken dat er bij gelovigen van welke soort ook minstens één steekje compleet los zit.

Je bent echt wel een lieverd hoor, zal ik nooit ontkennen, maar je gelovigheid doet eerder afbreuk aan de rest van je dan dat het je siert ofzo.
Die karaktertrek die jij hier dan weer in optima forma laat schijnen is wat... lovenswaardig?

Wat is nu precies je probleem? Gelovigen 'hebben een steekje los'.

Fijn. Dat weten we. Dat heb je namelijk al 45.673.245 keer verkondigd.

En nu?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 donderdag 24 september 2020 @ 19:43:26 #111
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195239112
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:42 schreef ATON het volgende:

[..]

De logica is hier dikwijls zoek.
Houd toch op man... de enige die hier stelselmatig de boel belazert ben jij.

Met je nep-bronnen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 24 september 2020 @ 19:48:01 #112
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195239218
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:08 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Misschien is ze wel een Ietsist, lekker veilig, niks te verdedigen, alles lekker op 'gevoel' gooien.

Heb serieus meer respect voor een fundamentalist die zijn of haar heilige boek tot op de letter volgt dan al die fakking cherrypickers / lui die het boek van hun god niet eens gelezen hebben.
Tyr, ik ga toch niet in deze gedachtenwisseling steeds jouw intense afkeuring tegenkomen he? Enkele keren volstaat wel.
pi_195239722
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Houd toch op man... de enige die hier stelselmatig de boel belazert ben jij.

Met je nep-bronnen.
Hier wat komen trollen, is dat je enige doel ?
  Beste debater 2022 donderdag 24 september 2020 @ 20:13:45 #114
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195239737
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 20:13 schreef ATON het volgende:

[..]

Hier wat komen trollen, is dat je enige doel ?
Mijn doel is vooral jouw onzin te blijven fact checken.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 24 september 2020 @ 20:21:02 #115
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195239851
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Die karaktertrek die jij hier dan weer in optima forma laat schijnen is wat... lovenswaardig?

Wat is nu precies je probleem? Gelovigen 'hebben een steekje los'.

Fijn. Dat weten we. Dat heb je namelijk al 45.673.245 keer verkondigd.

En nu?
Met open vizier de toekomst tegemoet. Zonder denkbeeldige vriendjes die om je heen hangen om je te beschermen (de arrogantie!), of vangnetten als een of ander hiernamaals, al dan niet als excuus voor wangedrag gedurende je tijd hier op aarde. Wetende dat dit alles is wat je gaat krijgen. 2 miljard hartslagen.

Er is werkelijk niets lovenswaardig aan gelovig zijn. Het getuigt enkel van luiheid, angst en een gebrek aan interesse voor de werkelijkheid waarin je leeft. Zelfs al hou je het geheel voor jezelf, Etto.

Het is een voornamelijk erfelijke ziekte, waarvan we enkel kunnen hopen dat steriliteit er zo snel mogelijk een einde aan maakt.

Geloof moet bestreden worden. Het maakt de wereld voor ons allemaal minder vooruitstrevend.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  Beste debater 2022 donderdag 24 september 2020 @ 20:24:51 #116
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195239920
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 20:21 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Met open vizier de toekomst tegemoet. Zonder denkbeeldige vriendjes die om je heen hangen om je te beschermen (de arrogantie!), of vangnetten als een of ander hiernamaals, al dan niet als excuus voor wangedrag gedurende je tijd hier op aarde. Wetende dat dit alles is wat je gaat krijgen. 2 miljard hartslagen.

Er is werkelijk niets lovenswaardig aan gelovig zijn. Het getuigt enkel van luiheid, angst en een gebrek aan interesse voor de werkelijkheid waarin je leeft. Zelfs al hou je het geheel voor jezelf, Etto.

Het is een voornamelijk erfelijke ziekte, waarvan we enkel kunnen hopen dat steriliteit er zo snel mogelijk een einde aan maakt.

Geloof moet bestreden worden. Het maakt de wereld voor ons allemaal minder vooruitstrevend.
Interessant.

En als ik dat doe, welke werkelijkheid dien ik dan edelmoedig te accepteren?

De liberale werkelijkheid? De westerse werkelijkheid? De kapitalistische werkelijkheid?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 24 september 2020 @ 20:29:26 #117
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195239977
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 20:24 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Interessant.

En als ik dat doe, welke werkelijkheid dien ik dan edelmoedig te accepteren?

De liberale werkelijkheid? De westerse werkelijkheid? De kapitalistische werkelijkheid?
De harde werkelijkheid. Dat het over een aantal decennia afgelopen is voor je.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  Beste debater 2022 donderdag 24 september 2020 @ 20:30:51 #118
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195239997
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 20:29 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

De harde werkelijkheid. Dat het over een aantal decennia afgelopen is voor je.
Ja, en dan?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 24 september 2020 @ 20:34:44 #119
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195240062
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 20:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja, en dan?
Kan ik niet met zekerheid zeggen. Maar heel erg ontzettend waarschijnlijk niets.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  Beste debater 2022 donderdag 24 september 2020 @ 20:35:48 #120
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195240071
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 20:34 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Kan ik niet met zekerheid zeggen. Maar heel erg ontzettend waarschijnlijk niets.
Nee, ik bedoel, aangezien ik die 'harde werkelijkheid' al geaccepteerd heb, wat verandert dan of ik dan wel of niet geloof dat ik met eenhoorns naar de maan ga of geloof dat ik wegrot in de aarde?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 24 september 2020 @ 20:49:54 #121
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195240249
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 20:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel, aangezien ik die 'harde werkelijkheid' al geaccepteerd heb, wat verandert dan of ik dan wel of niet geloof dat ik met eenhoorns naar de maan ga of geloof dat ik wegrot in de aarde?
Kan ik voor jou specifiek niet invullen, maar er zijn genoeg gelovigen die blind de regels in hun boekje accepteren voor een plekje in een alles behalve gegarandeerd hiernamaals, zonder stil te staan bij het verwerpelijke gedrag dat ze daarvoor in hun tijd hier op aarde moeten bezigen (hallo moslims).
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_195240342
Wie in God gelooft, kent God niet. God heeft niets met geloof te maken. 'God' is maar een concept, een idee, gewoon bullshit.
Het zal ook altijd een geloof blijven, zolang het een denkbeeld of ideaal is. Het geloof kan sterker zijn, of verzwakken, maar het blijft iets waarin slechts geloofd wordt.
Je neemt jezelf ermee in de zeik.

Maar ach ja........ de mens moet zijn droomwereld natuurlijk een beetje leuk aankleden. :)
Eens kijken
pi_195240414
Waarom moet je er een type religie aan verbinden?
  donderdag 24 september 2020 @ 21:00:37 #124
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195240447
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 20:54 schreef Maharski het volgende:
Wie in God gelooft, kent God niet. God heeft niets met geloof te maken. 'God' is maar een concept, een idee, gewoon bullshit.
Het zal ook altijd een geloof blijven, zolang het een denkbeeld of ideaal is. Het geloof kan sterker zijn, of verzwakken, maar het blijft iets waarin slechts geloofd wordt.
Je neemt jezelf ermee in de zeik.

Maar ach ja........ de mens moet zijn droomwereld natuurlijk een beetje leuk aankleden. :)
Jammer dit. Een paar miljard gelovigen maar jij weet het beter.
  donderdag 24 september 2020 @ 21:14:59 #125
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195240692
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:00 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Jammer dit. Een paar miljard gelovigen maar jij weet het beter.
Argumentum ad populum, echt, dit legt enkel weer je beperkte kennis en denkvermogen bloot.



Als je die twee afkijkt en nog gelovig bent kun je geen Engels. De onderste is het vermakelijkst.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tyr80 op 24-09-2020 21:36:11 ]
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  donderdag 24 september 2020 @ 21:15:43 #126
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195240714
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 20:21 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Met open vizier de toekomst tegemoet. Zonder denkbeeldige vriendjes die om je heen hangen om je te beschermen (de arrogantie!), of vangnetten als een of ander hiernamaals, al dan niet als excuus voor wangedrag gedurende je tijd hier op aarde. Wetende dat dit alles is wat je gaat krijgen. 2 miljard hartslagen.

Er is werkelijk niets lovenswaardig aan gelovig zijn. Het getuigt enkel van luiheid, angst en een gebrek aan interesse voor de werkelijkheid waarin je leeft. Zelfs al hou je het geheel voor jezelf, Etto.

Het is een voornamelijk erfelijke ziekte, waarvan we enkel kunnen hopen dat steriliteit er zo snel mogelijk een einde aan maakt.

Geloof moet bestreden worden. Het maakt de wereld voor ons allemaal minder vooruitstrevend.
Je doet het voorkomen alsof alle gelovigen orthodoxe Biblebelters zijn. Maar waarom zouden bijvoorbeeld seculieren of "ietsisten" niet vooruitstrevend kunnen zijn of interesse in de hen omringende wereld kunnen hebben?
  donderdag 24 september 2020 @ 21:18:55 #127
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195240793
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:14 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Argumentum ad populum, echt, dit legt enkel weer je beperkte kennis en denkvermogen bloot.



Als je die twee afkijkt en nog gelovig bent kun je geen Engels.
Tyr, ik vind dat je wel genoeg van mijn aandacht gekregen hebt. Het nodigt voor mij niet uit tot verder discussiëren. Dat badinerende, bah. Dàt is wat me stoort. En ik denk niet dat je het anders kan. Jammer.
  donderdag 24 september 2020 @ 21:20:32 #128
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195240831
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:15 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Je doet het voorkomen alsof alle gelovigen orthodoxe Biblebelters zijn. Maar waarom zouden bijvoorbeeld seculieren of "ietsisten" niet vooruitstrevend kunnen zijn of interesse in de hen omringende wereld kunnen hebben?
Waarom haal je seculieren aan, ik mis vast iets hoor, maar dat zijn toch juist niet-gelovigen?

Ietsisten hebben evengoed geen poot om op te staan. En wellicht niet allemaal, maar denk dat de meeste ietsisten hun ietsistische wereldbeeld overeind houden door een gebrek aan kennis over ksmologie, evolutie, andere wetenschappen. Als ze iets meer zouden weten zou dat ietsisme vanzelf afbrokkelen. Denk ik hoor.

Ietsisme wordt naar mijn idee ook gevoed door het geen keuze kunnen maken. Oh wat zijn er toch veel goden / religies, ze kunnen het niet allemaal fout hebben, etc.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  donderdag 24 september 2020 @ 21:22:04 #129
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195240867
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:18 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Tyr, ik vind dat je wel genoeg van mijn aandacht gekregen hebt. Het nodigt voor mij niet uit tot verder discussiëren. Dat badinerende, bah. Dàt is wat me stoort. En ik denk niet dat je het anders kan. Jammer.
Hier hebben we vaker gestaan Boca, jij wil niemand overtuigen zeg je, maar je blijft maar komen met je 'gevoel' waar we allemaal geen kont aan hebben.

Neem informatie op. Groei. Kom vooruit. Stap de 21e eeuw binnen.

Aandacht is het laatste wat ik zoek overigens. Maar goed.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  donderdag 24 september 2020 @ 21:25:14 #130
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195240973
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:22 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Hier hebben we vaker gestaan Boca, jij wil niemand overtuigen zeg je, maar je blijft maar komen met je 'gevoel' waar we allemaal geen kont aan hebben.

Neem informatie op. Groei. Kom vooruit. Stap de 21e eeuw binnen.

Aandacht is het laatste wat ik zoek overigens. Maar goed.
Als het niet goed is zoals ik nu ben en mijn geloof beleef, dan is dat jammer. Meer smaken heb ik niet.
pi_195240986
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 20:21 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Het getuigt enkel van luiheid, angst en een gebrek aan interesse voor de werkelijkheid waarin je leeft. Zelfs al hou je het geheel voor jezelf, Etto.

Even religie en een of andere entiteit die naar iedereen z’n gebeden luistert e.d. is het juist het kijken naar de werkelijkheid om me heen waardoor ik in een grote wtf leef.

Religie is niet logisch, maar twee vage deeltjes die in het gigantische niets toevallig tegen elkaar aan zijn geknald en zo het heelal hebben gemaakt is een nog grotere wtf.

Als je daar allemaal geen vraagtekens bij zet is vanuit beide kanten van het spectrum moa.

Daarnaast lijken het er maar twee te zijn. Of God heeft het geschapen of the big bang.

Voor hetzelfde geld zit dit heelal gewoon in een druppeltje dauw ergens in een spinnenweb of onder de schoen van een nog veel grotere Jesse Klaver. En wij ons maar druk maken hier.
  donderdag 24 september 2020 @ 21:25:58 #132
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195241005
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:25 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Als het niet goed is zoals ik nu ben en mijn geloof beleef, dan is dat jammer. Meer smaken heb ik niet.
Erken je dat 'miljarden gelovigen' geen argument is? Snap je waarom dat geen argument is?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  donderdag 24 september 2020 @ 21:27:23 #133
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195241051
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:25 schreef Azula het volgende:

[..]

Even religie en een of andere entiteit die naar iedereen z’n gebeden luistert e.d. is het juist het kijken naar de werkelijkheid om me heen waardoor ik in een grote wtf leef.

Religie is niet logisch, maar twee vage deeltjes die in het gigantische niets toevallig tegen elkaar aan zijn geknald en zo het heelal hebben gemaakt is een nog grotere wtf.

Als je daar allemaal geen vraagtekens bij zet is vanuit beide kanten van het spectrum moa.

Daarnaast lijken het er maar twee te zijn. Of God heeft het geschapen of the big bang.

Voor hetzelfde geld zit dit heelal gewoon in een druppeltje dauw ergens in een spinnenweb of onder de schoen van een nog veel grotere Jesse Klaver. En wij ons maar druk maken hier.
De wetenschap doet haar best om ons aan te geven waarom het verhaal van de big bang het beste idee is dat we als mensheid hebben. Met een methodiek die streeft naar waarheid. Die vragen stellen aanmoedigt, ipv ontmoedigt.

Religie doet niets. Pretendeert antwoorden te hebben, maar kan letterlijk niets onderbouwen. Je kunt ze simpelweg niet zomaar gelijk stellen aan elkaar.

Religie kan je geen enkel steekhoudend argument houden om het geloof te verdedigen. Niets.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  donderdag 24 september 2020 @ 21:28:01 #134
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195241066
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:25 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Erken je dat 'miljarden gelovigen' geen argument is? Snap je waarom dat geen argument is?
Nee, ik discussieer niet meer Tyr.
  donderdag 24 september 2020 @ 21:28:25 #135
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195241079
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:28 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Nee, ik discussieer niet meer Tyr.
_O-

Ik wens je het beste met je sprookjes.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_195241087
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:27 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

De wetenschap doet haar best om ons aan te geven waarom het verhaal van de big bang het beste idee is dat we als mensheid hebben. Met een methodiek die streeft naar waarheid. Die vragen stellen aanmoedigt, ipv ontmoedigt.

Religie doet niets. Pretendeert antwoorden te hebben, maar kan letterlijk niets onderbouwen. Je kunt ze simpelweg niet zomaar gelijk stellen aan elkaar.
Het zijn ook nogal uitersten. Maar om een vorm van een ontwerper in welke vorm dan ook te ontkennen en alles te gooien op toeval is ook so so.
  donderdag 24 september 2020 @ 21:29:03 #137
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195241095
quote:
14s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:28 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

_O-

Ik wens je het beste met je sprookjes.
Dank je.
  donderdag 24 september 2020 @ 21:30:28 #138
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195241121
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:28 schreef Azula het volgende:

[..]

Het zijn ook nogal uitersten. Maar om een vorm van een ontwerper in welke vorm dan ook te ontkennen en alles te gooien op toeval is ook so so.
We weten het niet. Dat is toch 100x beter dan 'Er was eens een god die in zijn vingers knipte en toen ontstond alles'. Of dat andere verhaal, die god die masturbeerde en het leven op aarde schiep, ben de naam kwijt. Atum.

En voor ons leven hier maakt het ook niet uit. We hebben zonder religie een uitstekend gevoel van goed en kwaad. Beter dan de meeste van die kutboeken ons bij kunnen brengen. Laat het gaan. Denk na.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_195241127
Er zijn wetenschappers die tijdens hun werk zo’n moment hadden tijdens het kijken door een microscoop van Ja. Waar de fuck kijk ik eigenlijk naar hoe de neuk kan dit en die zijn gelovig geworden.
pi_195241166
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:30 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

We weten het niet. Dat is toch 100x beter dan 'Er was eens een god die in zijn vingers knipte en toen ontstond alles'. Of dat andere verhaal, die god die masturbeerde en het leven op aarde schiep, ben de naam kwijt. Atum.

En voor ons leven hier maakt het ook niet uit. We hebben zonder religie een uitstekend gevoel van goed en kwaad. Beter dan de meeste van die kutboeken ons bij kunnen brengen. Laat het gaan. Denk na.
Ja. Dat absoluut. Voor ons dan, voor hen is God absoluut. Maar ja, ik word er leip van. Als ik nogmaals geboren mag worden dan hoop ik oprecht een simpleton te worden. Of of of ergens geboren te worden waar ze dit hele gedoe wel begrijpen. _O-

Dit is gewoon kut. Dat nadenken dan.
  donderdag 24 september 2020 @ 21:34:39 #141
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195241224
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:32 schreef Azula het volgende:

[..]

Ja. Dat absoluut. Voor ons dan, voor hen is God absoluut. Maar ja, ik word er leip van. Als ik nogmaals geboren mag worden dan hoop ik oprecht een simpleton te worden. Of of of ergens geboren te worden waar ze dit hele gedoe wel begrijpen. _O-

Dit is gewoon kut. Dat nadenken dan.
En daar komt Harris weer om de hoek, totdat we iets beters verzinnen gaat religie niet weg. Maar de ongelovigen hebben geen verbindend, overtuigend alternatief. Nihilisme schrikt mensen af. En humanisme riekt naar geitenwollesokken.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_195241311
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:28 schreef Azula het volgende:

[..]

Het zijn ook nogal uitersten. Maar om een vorm van een ontwerper in welke vorm dan ook te ontkennen en alles te gooien op toeval is ook so so.
Iemand die Euromillions gewonnen heeft kan toch niet beweren dat dit louter toeval is. Nee, daar moet een verklaring voor zijn....
  donderdag 24 september 2020 @ 21:47:52 #143
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195241480
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:20 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Waarom haal je seculieren aan, ik mis vast iets hoor, maar dat zijn toch juist niet-gelovigen?

Ietsisten hebben evengoed geen poot om op te staan. En wellicht niet allemaal, maar denk dat de meeste ietsisten hun ietsistische wereldbeeld overeind houden door een gebrek aan kennis over ksmologie, evolutie, andere wetenschappen. Als ze iets meer zouden weten zou dat ietsisme vanzelf afbrokkelen. Denk ik hoor.

Ietsisme wordt naar mijn idee ook gevoed door het geen keuze kunnen maken. Oh wat zijn er toch veel goden / religies, ze kunnen het niet allemaal fout hebben, etc.
Een seculiere gelovige richt zich in waarden en gedrag sterker naar datgene wat in de niet-gelovige samenleving gangbaar is. Interpretatie van teksten en tradities wordt aangepast aan bestaande maatschappelijke normen en niet andersom.

Wat het ietsisme betreft, het hangt er maar net van af hoe de persoon daarin staat. Het hoeft niet voort te komen uit een overtuiging dat er "toch wel iets van waarheid in al die godsdiensten moet zitten". Voor sommigen kan het een bewust gekozen bron van gemoedsrust zijn zonder dat ze zich illusies maken over de wetenschappelijke bewijsbaarheid ervan.
pi_195241511
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:38 schreef ATON het volgende:

[..]

Iemand die Euromillions gewonnen heeft kan toch niet beweren dat dit louter toeval is. Nee, daar moet een verklaring voor zijn....
Ja de verklaring is dat hij toevallig de juiste reeks aan elkaar opeenvolgende tekens had die uit een machine zijn gekomen met louter tien numerieke tekens waar wij een waarde aan hebben gegeven welke een 1 uit een eindige hoeveelheid aan uitkomsten geeft. Het heet ook zomaar een kansspel...

Hoe jij dat aan de oerknal gekoppeld krijgt is mij een raadsel.
pi_195241618
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:30 schreef Azula het volgende:
Er zijn wetenschappers die tijdens hun werk zo’n moment hadden tijdens het kijken door een microscoop van Ja. Waar de fuck kijk ik eigenlijk naar hoe de neuk kan dit en die zijn gelovig geworden.
Ze hebben hun gevoel laten spreken.
pi_195241744
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:54 schreef Amee het volgende:

[..]

Ze hebben hun gevoel laten spreken.
Om daarna voor je te laten spreken. Althans, die indruk heb ik van religie.
  donderdag 24 september 2020 @ 22:10:23 #147
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195241909
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:28 schreef Azula het volgende:

[..]

Het zijn ook nogal uitersten. Maar om een vorm van een ontwerper in welke vorm dan ook te ontkennen en alles te gooien op toeval is ook so so.
Met betrekking tot datgene wat voorbij de waarnemingshorizon van de oerknal ligt valt niets te bewijzen. Wel kun je eventuele bijbelse (etc.) claims over oorsprong, geschiedenis en werking van de aarde en de rest van het universum onderzoeken en falsificeren.
  Beste debater 2022 donderdag 24 september 2020 @ 22:56:42 #148
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195242975
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:34 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

En daar komt Harris weer om de hoek, totdat we iets beters verzinnen gaat religie niet weg. Maar de ongelovigen hebben geen verbindend, overtuigend alternatief. Nihilisme schrikt mensen af. En humanisme riekt naar geitenwollesokken.
Nihilisme is echt dé manier om een samenleving overeind te houden ja.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_195243705
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 22:10 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Met betrekking tot datgene wat voorbij de waarnemingshorizon van de oerknal ligt valt niets te bewijzen. Wel kun je eventuele bijbelse (etc.) claims over oorsprong, geschiedenis en werking van de aarde en de rest van het universum onderzoeken en falsificeren.
Uiteraard. Echter zijn er zoveel dingen niet te bewijzen of tastbaar te maken terwijl ze er wel zijn. Even het meest basale voorbeeld. Onze gedachten. De stem(men) die we hebben in ons hoofd, of de dromen die we dromen. We hebben ze allemaal maar bewijs het maar eens. :+

Of bewijs maar dat een blikje Cola rood is. Onze perceptie maakt het rood maar dat betekent niet dat het zo is. :7
  donderdag 24 september 2020 @ 23:52:01 #150
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195243811
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 22:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nihilisme is echt dé manier om een samenleving overeind te houden ja.
:')
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  donderdag 24 september 2020 @ 23:57:10 #151
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_195243848
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:33 schreef Boca_Raton het volgende:
Vraag het Hem. Gewoon, in jezelf of hardop. God, ik zoek U. Dan word jou wel een weg gewezen.
_O- :')
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  vrijdag 25 september 2020 @ 00:07:01 #152
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195243937
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 23:57 schreef Quotidien het volgende:

[..]

_O- :')
Er zijn dingen die jouw verstand te boven gaan. Kennelijk.
  vrijdag 25 september 2020 @ 00:13:00 #153
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_195243998
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 00:07 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Er zijn dingen die jouw verstand te boven gaan. Kennelijk.
Geloof heeft toch niks met verstand te maken? Dat vertelt elke christen me tenminste.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  vrijdag 25 september 2020 @ 00:15:26 #154
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195244019
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 00:13 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Geloof heeft toch niks met verstand te maken? Dat vertelt elke christen me tenminste.
Jouw bijdragen beperken zich tot uitlachen? Jammer.
  vrijdag 25 september 2020 @ 00:16:44 #155
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_195244035
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 00:15 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Jouw bijdragen beperken zich tot uitlachen? Jammer.
Dat soort zweverige, evangalische gegospel kan ik niet zo goed serieus nemen. Maar ik kan sowieso niet begrijpen hoe mensen kunnen geloven.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  vrijdag 25 september 2020 @ 00:18:06 #156
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195244042
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 00:16 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Dat soort zweverige, evangalische gegospel kan ik niet zo goed serieus nemen. Maar ik kan sowieso niet begrijpen hoe mensen kunnen geloven.
Dat hoeft ook niet.
  vrijdag 25 september 2020 @ 00:21:39 #157
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_195244082
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 00:18 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dat hoeft ook niet.
Als je kijkt naar de miljoenen moorden en verkrachtigen die in naam van het geloof zijn gepleegd, tot op de dag van vandaag, dan hoeft het eigenlijk wel. Dat zijn jullie de wereld wel verschuldigd toch?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  vrijdag 25 september 2020 @ 00:28:55 #158
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195244130
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 00:21 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Als je kijkt naar de miljoenen moorden en verkrachtigen die in naam van het geloof zijn gepleegd, tot op de dag van vandaag, dan hoeft het eigenlijk wel. Dat zijn jullie de wereld wel verschuldigd toch?
Ik ben hier helemaal niet geschikt voor, voor dit soort discussies. Dus ik ga ze ook niet aan.
  vrijdag 25 september 2020 @ 00:37:52 #159
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_195244207
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 00:28 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik ben hier helemaal niet geschikt voor, voor dit soort discussies. Dus ik ga ze ook niet aan.
Waarom ben je er niet geschikt voor?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  vrijdag 25 september 2020 @ 00:43:13 #160
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195244256
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 00:37 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Waarom ben je er niet geschikt voor?
Dat zijn verstandelijke, geschiedkundige dingen. Heb ik gewoon weinig verstand van.
pi_195244329
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:49 schreef Azula het volgende:

[..]

Ja de verklaring is dat hij toevallig de juiste reeks aan elkaar opeenvolgende tekens had die uit een machine zijn gekomen met louter tien numerieke tekens waar wij een waarde aan hebben gegeven welke een 1 uit een eindige hoeveelheid aan uitkomsten geeft. Het heet ook zomaar een kansspel...

Hoe jij dat aan de oerknal gekoppeld krijgt is mij een raadsel.
Ik heb dit niet aan de oerknal gekoppeld . Scrol nog eens terug.
pi_195244521
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 00:53 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik heb dit niet aan de oerknal gekoppeld . Scrol nog eens terug.
Je reageerde op een reactie van mij die over de waarschijnlijkheid ging dat twee gekke deeltjes in een niets (of nou dat is het niet want dan was het niet gebeurd hè) op elkaar knalden op een gigantische snelheid (welke ook weer hele mensenlevens aan breinbrekers waard is) en dat de kans dat dit puur toeval is best wel te betwisten valt.

Een loterij winnen is geen toeval.
pi_195244545
Maargoed, als we kijken naar hoe vaak dingen op elkaar knallen is die oerknal wellicht ontstaan in een groot wirwar van deeltjes en gebeurt het continu. Ofzo. :')

Maar waar komt die wirwar van deeltjes dan vandaan. :'(

*O* ERROR *O*
  Beste debater 2022 vrijdag 25 september 2020 @ 01:54:03 #164
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195244597
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 00:21 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Als je kijkt naar de miljoenen moorden en verkrachtigen die in naam van het geloof zijn gepleegd, tot op de dag van vandaag, dan hoeft het eigenlijk wel. Dat zijn jullie de wereld wel verschuldigd toch?
Nee. Dat zijn 'we' niet. Net zoals ik als blanke ook niet 'verschuldigd' ben excuses te maken of verantwoording heb af te leggen voor zaken (slavernij? racisme?) waar ik niets mee te maken heb, maar die toevallig op enkele facetten overlap vertonen (religie, ras etcetera).

Eerlijk gezegd, hoe weinig ik ook op heb met evangelische stromingen en bijbels litteralisme - te meer daar die hoek gewoon a-historisch is en veel te veel uitgaat van 16e eeuwse uitvindingen als 'bijbel alleen', doen types als jij niet onder voor het rücksichtslose zwart-wit denken waar het geloof betreft.

Medunkt dat de meeste Nederlanders op dit moment weinig last hebben van die drieënhalve gelovige die er nog is; van een op hol geslagen, individualistische, op rendement berekende prestatiesamenleving die vooral nog om geld draait des te meer.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 vrijdag 25 september 2020 @ 01:57:49 #165
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195244613
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 23:52 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

:')
Vertel. Waarom zouden we nog mensen verzorgen, onderwijs volgen, dingen willen weten en ontdekken... zeg maar die 'progressieve samenleving', 'die stap in de 21e eeuw zetten', als nihilisme je wereldvisie bepaalt?

Ik wacht.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 25 september 2020 @ 06:16:21 #166
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195245179
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 01:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Vertel. Waarom zouden we nog mensen verzorgen, onderwijs volgen, dingen willen weten en ontdekken... zeg maar die 'progressieve samenleving', 'die stap in de 21e eeuw zetten', als nihilisme je wereldvisie bepaalt?

Ik wacht.
Ik: nihilisme zal de oplossing niet zijn.
Jij: nihilisme is echt geen goeie oplossing.
Ik: :')

En dan nog trouwens, dat je geen bovennatuurlijke waarde toekent aan fatsoenlijk gedrag maakt niet dat je de wens om te zorgen voor je naasten meteen de deur uit moet doen. Zie je vaker bij religieuzen, als je geen goddelijke moraliteit aanhoudt ben je gelijk een of andere hyperegoïst ofzo.

Hier nog 1: :')

[ Bericht 19% gewijzigd door Tyr80 op 25-09-2020 06:39:15 ]
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  vrijdag 25 september 2020 @ 08:49:35 #167
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195246043
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:19 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dus uit interesse bestudeerde je de bijbel en met je vragen werd verkeerd omgegaan. Ik zou zeggen: je hebt ze aan de verkeerde mensen voorgelegd.
Dan zijn er wel heel veel verkeerde mensen. :{
quote:
Hoe kan het dat jou vragen niet beantwoord werden? Dat moet een klap in je gezicht geweest zijn.
En een wake-up call.
  Beste debater 2022 vrijdag 25 september 2020 @ 09:19:27 #168
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195246315
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 06:16 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Ik: nihilisme zal de oplossing niet zijn.
Jij: nihilisme is echt geen goeie oplossing.
Ik: :')

En dan nog trouwens, dat je geen bovennatuurlijke waarde toekent aan fatsoenlijk gedrag maakt niet dat je de wens om te zorgen voor je naasten meteen de deur uit moet doen. Zie je vaker bij religieuzen, als je geen goddelijke moraliteit aanhoudt ben je gelijk een of andere hyperegoïst ofzo.

Hier nog 1: :')
Het gaat hier helemaal nergens over een 'religieuze moraliteit'. Sociaal-democratie is ook een waardensysteem; humanisme eveneens; liberalisme ook. Nihilisme is waarde-loos. Natuurlijk 'schrikt dat af'. En je bracht het wel degelijk als alternatief voor religie.

Echt, schiet eens wat minder snel in een stuip.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 25 september 2020 @ 10:51:16 #169
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_195247372
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 01:54 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee. Dat zijn 'we' niet. Net zoals ik als blanke ook niet 'verschuldigd' ben excuses te maken of verantwoording heb af te leggen voor zaken (slavernij? racisme?) waar ik niets mee te maken heb, maar die toevallig op enkele facetten overlap vertonen (religie, ras etcetera).

Eerlijk gezegd, hoe weinig ik ook op heb met evangelische stromingen en bijbels litteralisme - te meer daar die hoek gewoon a-historisch is en veel te veel uitgaat van 16e eeuwse uitvindingen als 'bijbel alleen', doen types als jij niet onder voor het rücksichtslose zwart-wit denken waar het geloof betreft.

Medunkt dat de meeste Nederlanders op dit moment weinig last hebben van die drieënhalve gelovige die er nog is; van een op hol geslagen, individualistische, op rendement berekende prestatiesamenleving die vooral nog om geld draait des te meer.
Ik probeer sinds ik oud genoeg ben om voor mezelf te denken in gesprek te gaan met christenen om te achterhalen hoe het nu kan dat men in iets als een god gelooft. Heeft niks met verantwoording te maken voor wat er in het verleden gebeurd is, maar alles met begrijpen hoe een rationeel wezen het zo ver heeft kunnen laten komen.
Men weet vanuit historisch perspectief gewoon waarom men vroeger geloofde in natuurgoden. Maar ook vanuit psychologische kant is het te verklaren, de mens is namelijk een narcistisch dier dat het niet aankan dat er niet een grote oppergod in de lucht is die ze heeft gemaakt in zijn beeld. Dat wetende, vind ik het interessant waarom iemand de keuze maakt om te geloven. Tot op de dag van vandaag heb ik geen overtuigende argumenten gehoord.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_195247374
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 01:39 schreef Azula het volgende:
Maargoed, als we kijken naar hoe vaak dingen op elkaar knallen is die oerknal wellicht ontstaan in een groot wirwar van deeltjes en gebeurt het continu. Ofzo. :')

Maar waar komt die wirwar van deeltjes dan vandaan. :'(

*O* ERROR *O*

Ik kan je aanraden om eens te zoeken naar "A universe from nothing" van Lawrence Krauss.
Hij legt in redelijk eenvoudige taal uit hoe het universum vanuit absoluut niets ontstaan kan zijn.

Eventjes superkort samengevat : 0 = -1 + 1

Ik wens je oprecht veel plezier met deze materie :)


quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 10:51 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Ik probeer sinds ik oud genoeg ben om voor mezelf te denken in gesprek te gaan met christenen om te achterhalen hoe het nu kan dat men in iets als een god gelooft. Heeft niks met verantwoording te maken voor wat er in het verleden gebeurd is, maar alles met begrijpen hoe een rationeel wezen het zo ver heeft kunnen laten komen.
Men weet vanuit historisch perspectief gewoon waarom men vroeger geloofde in natuurgoden. Maar ook vanuit psychologische kant is het te verklaren, de mens is namelijk een narcistisch dier dat het niet aankan dat er niet een grote oppergod in de lucht is die ze heeft gemaakt in zijn beeld. Dat wetende, vind ik het interessant waarom iemand de keuze maakt om te geloven. Tot op de dag van vandaag heb ik geen overtuigende argumenten gehoord.
Ben je bekend met street epistemology ? Leuke methode om mensen te laten nadenken over wat ze geloven zonder "agressief" over te komen.

[ Bericht 16% gewijzigd door MAY-be op 25-09-2020 10:57:40 ]
  vrijdag 25 september 2020 @ 11:04:04 #171
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195247597
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 08:49 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dan zijn er wel heel veel verkeerde mensen. :{
[..]

En een wake-up call.
Kun je niet wat ‘bedreigende’ vragen hier in F&L zetten? Niet dat ik iets weet, maar voor anderen?

Ondanks die wake upcall hou in gedachten dat het God zelf niet was die jou een klap toediende. Het waren mensen met al hun beperkingen.
  vrijdag 25 september 2020 @ 11:06:59 #172
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_195247646
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 10:51 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Ben je bekend met street epistemology ? Leuke methode om mensen te laten nadenken over wat ze geloven zonder "agressief" over te komen.
Heb het opgezocht, maar dat heeft bij de meeste gelovigen geen zin want die staan niet open voor ratio en zijn ook niet voor reden vatbaar.

Een vriendin van me is katholiek en staat voor geen enkel argument open, maar komt vervolgens wel met verhalen over mirakels, geesten, demonen en exorcisme. Die mensen kunnen niet geholpen worden.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  vrijdag 25 september 2020 @ 11:12:57 #173
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_195247744
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 11:06 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Heb het opgezocht, maar dat heeft bij de meeste gelovigen geen zin want die staan niet open voor ratio en zijn ook niet voor reden vatbaar.
There is no fucking way dat jij in 10 minuten even door hebt wat SE is en of dat wel of niet werkt.

Het is juist de enige manier die wel werkt bij mensen die niet per se voor rede vatbaar zijn.

Ik heb zelf in het park gestaan en dit gedaan vorig jaar. Ik had in 1 dag meer resultaat dan 5 jaar lang in F&L met koningdavid of andere losgeslagen figuren over-en-weer schreeuwen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  vrijdag 25 september 2020 @ 11:17:30 #174
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_195247823
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 11:12 schreef SpecialK het volgende:

[..]

There is no fucking way dat jij in 10 minuten even door hebt wat SE is en of dat wel of niet werkt.

Het is juist de enige manier die wel werkt bij mensen die niet per se voor rede vatbaar zijn.

Ik heb zelf in het park gestaan en dit gedaan vorig jaar. Ik had in 1 dag meer resultaat dan 5 jaar lang in F&L met koningdavid of andere losgeslagen figuren over-en-weer schreeuwen.
Stapsgewijs de fundamenten van iemands geloof in twijfel trekken, alsof dat zo'n ingewikkeld concept is. En nee, mensen die echt zijn vastgeroest staan daar niet open voor.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  vrijdag 25 september 2020 @ 11:19:12 #175
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195247851
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 10:51 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Ik probeer sinds ik oud genoeg ben om voor mezelf te denken in gesprek te gaan met christenen om te achterhalen hoe het nu kan dat men in iets als een god gelooft. Heeft niks met verantwoording te maken voor wat er in het verleden gebeurd is, maar alles met begrijpen hoe een rationeel wezen het zo ver heeft kunnen laten komen.
De mens is geen rationeel wezen. De mens is een gemengd wezen dat soms zijn intellect en soms zijn instincten of emoties volgt.
quote:
Men weet vanuit historisch perspectief gewoon waarom men vroeger geloofde in natuurgoden. Maar ook vanuit psychologische kant is het te verklaren, de mens is namelijk een narcistisch dier
Een op zichzelf gericht dier, maar dat is normaal. Onze mede-aardbewoners zijn ook instinctief egocentrisch. Dat een deel van ons "zijn" groep niet langer als centrum van het universum ziet is eerder een (cultuur)historische bijzonderheid.
  vrijdag 25 september 2020 @ 11:20:41 #176
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_195247874
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 11:17 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Stapsgewijs de fundamenten van iemands geloof in twijfel trekken, alsof dat zo'n ingewikkeld concept is. En nee, mensen die echt zijn vastgeroest staan daar niet open voor.
Daarom is het een proces. Als jij denkt in 1 dag iemand eventjes van zijn overtuigingen af te helpen (wat de insteek is van het schreeuwen en shamen online en in de vergaderzalen) dan heb je het mis. Ego staat in de weg. Toeschouwers zorgen er voor dat je jouw ego in bescherming gaat nemen en zo sluiten mensen zich nog harder af.

Met SE heb je meerdere gesprekken over meerdere dagen... geef je mensen iets om over na te denken.. komen ze terug.. totdat ze zelf door krijgen hoe ze hun overtuigingen moeten evalueren.

Werkt niet per se bij iedereen inderdaad maar sowieso al 80x beter dan head-butting.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  vrijdag 25 september 2020 @ 12:03:31 #177
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195248390
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 11:04 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Kun je niet wat ‘bedreigende’ vragen hier in F&L zetten? Niet dat ik iets weet, maar voor anderen?

Ondanks die wake upcall hou in gedachten dat het God zelf niet was die jou een klap toediende. Het waren mensen met al hun beperkingen.
Het is maar hoe je het bekijkt. Ik wendde mij niet alleen tot anderen maar vooral tot de God waar ik toen nog in geloofde. Het is mij volstrekt duidelijk waarom ik geen antwoord kreeg. :)
pi_195248621
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 10:51 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Ik kan je aanraden om eens te zoeken naar "A universe from nothing" van Lawrence Krauss.
Hij legt in redelijk eenvoudige taal uit hoe het universum vanuit absoluut niets ontstaan kan zijn.

Eventjes superkort samengevat : 0 = -1 + 1

Ik wens je oprecht veel plezier met deze materie :)

Alleen gaat Krauss erg kort door de bocht en verklaart het eigenlijk nog steeds niet waarom er iets is in plaats van niets. Krauss vervangt dat "niets" alleen door "het vacuüm van een kwantumzwaartekrachtstheorie".

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 10:51 schreef MAY-be het volgende:
Ben je bekend met street epistemology ? Leuke methode om mensen te laten nadenken over wat ze geloven zonder "agressief" over te komen.
Dat zou inderdaad een apart topic waard zijn hier. Street Epistemology is de meest constructieve manier om met mensen over hun geloof/religie/overtuiging te praten. Alleen werkt het online wel wat minder, maar ala :P

Ik heb het zelf ook wel es overwogen om als hobby te nemen; het levert erg leuke gesprekken op.
-
  vrijdag 25 september 2020 @ 12:38:16 #179
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195248812
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 12:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het is maar hoe je het bekijkt. Ik wendde mij niet alleen tot anderen maar vooral tot de God waar ik toen nog in geloofde. Het is mij volstrekt duidelijk waarom ik geen antwoord kreeg. :)
Waarom niet...?
  vrijdag 25 september 2020 @ 12:46:48 #180
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195248934
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 12:38 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Waarom niet...?
Van wie zou ik antwoord moeten krijgen? Ik geloof niet in het bestaan van een god of goden.
  vrijdag 25 september 2020 @ 12:59:19 #181
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195249152
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 12:46 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Van wie zou ik antwoord moeten krijgen? Ik geloof niet in het bestaan van een god of goden.
De oorzaak was de afwijzende reacties van anderen.
  vrijdag 25 september 2020 @ 12:59:55 #182
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195249166
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 12:59 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

De oorzaak was de afwijzende reacties van anderen.
De oorzaak van mijn geloof komt ook door anderen. Van kinds af aan.
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:01:40 #183
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195249190
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 12:59 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De oorzaak van mijn geloof ook.
En je hebt sindsdien oprecht geprobeerd om God weer te vinden. Maar nada, niente...
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:04:32 #184
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195249237
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:01 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

En je hebt sindsdien oprecht geprobeerd om God weer te vinden. Maar nada, niente...
Als je gelooft dan bid je oprecht. Volgens mij heb ik al uitgelegd dat ik toen ik merkte dat ik begon te twijfelen gebeden heb om vertrouwen en geloof.
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:06:44 #185
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195249273
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 12:59 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

De oorzaak was de afwijzende reacties van anderen.
Die reacties hielpen wellicht niet, maar voor zover ik heb begrepen begon het met twijfel.
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:10:23 #186
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195249326
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:06 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Die reacties hielpen wellicht niet, maar voor zover ik heb begrepen begon het met twijfel.
Ja en hoe meer ik mij er in verdiepte hoe groter de twijfel. Tot de balans doorsloeg en toen is het snel gegaan. En viel, voor mijn gevoel, van alles op zijn plek.
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:11:17 #187
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195249335
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Als je gelooft dan bid je oprecht. Volgens mij heb ik al uitgelegd dat ik toen ik merkte dat ik begon te twijfelen gebeden heb om vertrouwen en geloof.
Je zou zeggen: je hebt er veel, zoniet alles aan gedaan. Maar ik denk niet dat je de juiste mensen om je heen hebt gehad: zij vonden het bedreigende aan jou (je vragen) belangrijker dan jouw geloof aan te moedigen. Althans, zo komt het op me over. Terwijl het zo intens persoonlijk is. Dat moet je koesteren, niet afwijzen.
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:12:38 #188
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195249357
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja en hoe meer ik mij er in verdiepte hoe groter de twijfel. Tot de balans doorsloeg en toen is het snel gegaan. En viel, voor mijn gevoel, van alles op zijn plek.
Persoonlijk vind ik dat een logischer beweging dan de omgekeerde: geen geloof hebben, de bijbel van kaft tot kaft lezen en dan het idee krijgen dat alles op zijn plek valt.
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:13:33 #189
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195249366
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:06 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Die reacties hielpen wellicht niet, maar voor zover ik heb begrepen begon het met twijfel.
Het heeft de twijfel aangewakkerd, toch?
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:17:17 #190
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195249421
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:11 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Je zou zeggen: je hebt er veel, zoniet alles aan gedaan. Maar ik denk niet dat je de juiste mensen om je heen hebt gehad: zij vonden het bedreigende aan jou (je vragen) belangrijker dan jouw geloof aan te moedigen. Althans, zo komt het op me over. Terwijl het zo intens persoonlijk is. Dat moet je koesteren, niet afwijzen.
Dus het moet van de juiste mensen afhangen?

Je hebt wel gelijk hoor. Mensen om je heen bepalen over't algemeen wat jij gelooft. Was jij in Irak geboren dan had je nu een hoofddoek. En verdedigde je te vuur en te paard de islam.
pi_195249453
quote:
11s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:17 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dus het moet van de juiste mensen afhangen?

Je hebt wel gelijk hoor. Mensen om je heen bepalen over't algemeen wat jij gelooft. Was jij in Irak geboren dat had je nu een hoofddoek. En verdedigde je te vuur en te paard de islam.
Ja dat is niet anders.
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:19:36 #192
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195249456
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:13 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Het heeft de twijfel aangewakkerd, toch?
Niet de twijfel, wel de drang om door te zoeken.
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:21:07 #193
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195249483
quote:
11s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:17 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dus het moet van de juiste mensen afhangen?

Je hebt wel gelijk hoor. Mensen om je heen bepalen over't algemeen wat jij gelooft. Was jij in Irak geboren dat had je nu een hoofddoek. En verdedigde je te vuur en te paard de islam.
Hoeveel momenten zijn er niet in een mensenleven dat anderen je moed inspreken als je het zelf niet meer ziet. Wat krijg je als je door anderen verlaten of nog verder de put wordt ingepraat? Dan gaat het doorgaans niet beter.
pi_195249547
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:11 schreef Boca_Raton het volgende:
Terwijl het zo intens persoonlijk is. Dat moet je koesteren, niet afwijzen.
Als blijkt dat er geen snars van klopt, waarom moet je het dan koesteren?
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:35:25 #195
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195249694
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:11 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Terwijl het zo intens persoonlijk is. Dat moet je koesteren, niet afwijzen.
Hij kan zich ook afgevraagd hebben of dit wel zo persoonlijk was, en niet juist aangepraat, omdat hij er eigenlijk niets bij voelde.
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:39:10 #196
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195249763
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:26 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Als blijkt dat er geen snars van klopt, waarom moet je het dan koesteren?
Die mensen die zijn vragen afketsten en veroordeelden, daarvan verwacht ik dat zij daar integer mee om waren gegaan.
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:40:16 #197
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195249780
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:35 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Hij kan zich ook afgevraagd hebben of dit wel zo persoonlijk was, en niet juist aangepraat, omdat hij er eigenlijk niets bij voelde.
Waar zegt hij dat, dat hij er niets bij voelde? Die snap ik niet..?
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:44:07 #198
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195249827
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:40 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Waar zegt hij dat, dat hij er niets bij voelde? Die snap ik niet..?
Dat is een aanname van mij. Ik denk dat je niet zo gemakkelijk van gelovigheid als zodanig bent af te brengen als je diep van binnen "voelt" dat er een god is. Je kunt misschien van religie wisselen, maar dat was hier niet aan de orde.

En als je het niet voelt, is het je ook niet "eigen".
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:47:36 #199
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195249867
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:44 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat is een aanname van mij. Ik denk dat je niet zo gemakkelijk van gelovigheid als zodanig bent af te brengen als je diep van binnen "voelt" dat er een god is. Je kunt misschien van religie wisselen, maar dat was hier niet aan de orde.

En als je het niet voelt, is het je ook niet "eigen".
Klopt wel. Misschien was Hoatzin al voor het bestuderen van de bijbel een ‘verstandelijk gelovige’. Veel ratio, minder voelen.
pi_195249888
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:39 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Die mensen die zijn vragen afketsten en veroordeelden, daarvan verwacht ik dat zij daar integer mee om waren gegaan.
Veroordelen is natuurlijk niet goed (en christenen horen dat te weten) maar afketsen... als je ergens geen antwoord op hebt is het beter om dat eerlijk toe te geven in plaats van een antwoord uit je duim te zuigen.
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:01:30 #201
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195250063
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:21 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Hoeveel momenten zijn er niet in een mensenleven dat anderen je moed inspreken als je het zelf niet meer ziet. Wat krijg je als je door anderen verlaten of nog verder de put wordt ingepraat? Dan gaat het doorgaans niet beter.
Klopt maar dan gaat het niet om geloofskwesties.
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:07:35 #202
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195250134
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Klopt maar dan gaat het niet om geloofskwesties.
Maar hoe voelde je je toen je je vragen had voorgelegd..?
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:11:07 #203
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195250190
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:39 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Die mensen die zijn vragen afketsten en veroordeelden, daarvan verwacht ik dat zij daar integer mee om waren gegaan.
Waarom denk je dat er niet integer mee omgegaan werd? Er was onbegrip maar er waren er ook bij die aangaven met dezelfde vragen en problemen te zitten. Heel eerlijke en oprechte mensen hoor. Een paar daarvan geloven inmiddels ook niet meer. Anderen worstelen.
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:12:50 #204
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195250216
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:44 schreef Iblardi het volgende:
Dat is een aanname van mij. Ik denk dat je niet zo gemakkelijk van gelovigheid als zodanig bent af te brengen als je diep van binnen "voelt" dat er een god is. Je kunt misschien van religie wisselen, maar dat was hier niet aan de orde.
Een onjuiste. Ik heb echt geloofd, gelovig opgevoed, chr. onderwijs, catechisaties, Bijbelstudies, belijdenis de hele rimram.
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:13:15 #205
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195250224
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Waarom denk je dat er niet integer mee omgegaan werd? Er was onbegrip maar er waren er ook bij die aangaven met dezelfde vragen en problemen te zitten. Heel eerlijke en oprechte mensen hoor. Een paar daarvan geloven inmiddels ook niet meer. Anderen worstelen.
Heb je ooit wel de overtuiging gehad? Dat er een God bestaat, die jou liefheeft?
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:13:25 #206
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195250228
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:07 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar hoe voelde je je toen je je vragen had voorgelegd..?
opgelucht.
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:14:03 #207
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195250238
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:13 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Heb je ooit wel de overtuiging gehad? Dat er een God bestaat, die jou liefheeft?
Ik heb het geloof vurig verdedigd.
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:15:10 #208
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195250253
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

opgelucht.
En na de reacties? Niet in de steek gelaten?
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:15:52 #209
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195250265
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:14 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik heb het geloof vurig verdedigd.
Maar heb je het ook gevòeld?
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:18:44 #210
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195250311
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:15 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

En na de reacties? Niet in de steek gelaten?
Door sommigen. Dat heb ik al aangegeven. Mijn hele familie gelooft. Dat was dus een worsteling voor beide partijen. Inmiddels is het volledig geaccepteerd. God zij dank :P
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:21:14 #211
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195250354
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:15 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Maar heb je het ook gevòeld?
Je blijft hier maar aan twijfelen he?

.
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:21:23 #212
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195250357
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:12 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Een onjuiste. Ik heb echt geloofd, gelovig opgevoed, chr. onderwijs, catechisaties, Bijbelstudies, belijdenis de hele rimram.
En nooit op zoek geweest naar een vervangend geloof met een wat minder dogmatisch of vastomlijnd karakter? New Age, Boeddhisme?
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:22:39 #213
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195250372
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je blijft hier maar aan twijfelen he?

.
Het begint zo onderhand inderdaad op een [Vraag wat je wil]-topic te lijken. :P
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:23:35 #214
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195250382
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je blijft hier maar aan twijfelen he?

.
Ja. :@

Maar Hoatzin, is het: ‘Ik zocht God’ of is het ‘Ik zoek God’? Hoe wil je verder?
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:23:37 #215
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195250383
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:21 schreef Iblardi het volgende:

[..]

En nooit op zoek geweest naar een vervangend geloof met een wat minder dogmatisch of vastomlijnd karakter? New Age, Boeddhisme?
Nee ik heb niet het gevoel dat ik iets mis.

Hoewel het Boeddhisme me wel aanspreekt.
pi_195250399
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:21 schreef Dullahan het volgende:

[..]

ik bedoel het serieus als god mij kan steunen waarom niet? maar weet niet waar te beginnen
dat jullie het niet nodig hebben is prima maar ik wil zoeken
Je hebt dus kennelijk behoefte aan steun. God is niet de enige die dit kan geven.

Zoek dit in je omgeving, en begin geen speurtocht naar een sprookjesfiguur.
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:27:33 #217
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195250443
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:23 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ja. :@

Maar Hoatzin, is het: ‘Ik zocht God’ of is het ‘Ik zoek God’? Hoe wil je verder?
Ik hoop rustig verder te leven. Zonder dat ik een god nodig heb, godsbesef heb of een god zoek.

Maar als er een god bestaat is hij vrij om zich aan mij te manifesteren. :)
pi_195250463
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 21:33 schreef Boca_Raton het volgende:
Vraag het Hem. Gewoon, in jezelf of hardop. God, ik zoek U. Dan word jou wel een weg gewezen.
Ik weet niet wat jij gebruikt, maar ik wil het ook!
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:31:44 #219
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_195250494
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:29 schreef AToontje87 het volgende:

[..]

Ik weet niet wat jij gebruikt, maar ik wil het ook!
Atoontje87? Dat meen je niet :)
Praat over de hel en je komt er.
pi_195250509
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:23 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee ik heb niet het gevoel dat ik iets mis.

Hoewel het Boeddhisme me wel aanspreekt.
Boeddhisme in z'n zuiverste vorm (dus zonder goden) lijkt ook wel bijna een soort wetenschap van de psyche.
Ik als ongelovige doe ook allerlei meditatieoefeningen. Maar zonder zweverige bullshit eromheen.
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:33:55 #221
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195250536
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:27 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik hoop rustig verder te leven. Zonder dat ik een god nodig heb, godsbesef heb of een god zoek.

Maar als er een god bestaat is hij vrij om zich aan mij te manifesteren. :)
Wie weet... ik vind het heel moeilijk om te lezen dat je God tevergeefs hebt gezocht.
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:34:48 #222
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195250558
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:29 schreef AToontje87 het volgende:

[..]

Ik weet niet wat jij gebruikt, maar ik wil het ook!
Oh joh, soms is het zo simpel...
pi_195250597
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:34 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Oh joh, soms is het zo simpel...
Ik hoor het recept graag, want ik wil vanavond ook wel van het padje af gaan!
  vrijdag 25 september 2020 @ 15:50:09 #224
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195251757
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:33 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Wie weet... ik vind het heel moeilijk om te lezen dat je God tevergeefs hebt gezocht.
Dat begrijp ik volkomen. Dat past niet in wat je geleerd is. Van klop en er zal opengedaan worden.

Kijk als je zegt 'God ik zoek U', dan geloof je in beginsel al dat er een god is. Dat is bij mij weg. Ik kan dus nu ook niet meer oprecht zoeken.

Dan ook een persoonlijke vraag aan jou: twijfel jij nooit?
  vrijdag 25 september 2020 @ 16:00:46 #225
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195251954
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 15:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat begrijp ik volkomen. Dat past niet in wat je geleerd is. Van klop en er zal opengedaan worden.

Kijk als je zegt 'God ik zoek U', dan geloof je in beginsel al dat er een god is. Dat is bij mij weg. Ik kan dus nu ook niet meer oprecht zoeken.

Dan ook een persoonlijke vraag aan jou: twijfel jij nooit?
Nauwelijks. Wel gedaan. En als ik hulp mis in een lastige tijd bijvoorbeeld dan word ik ook nog weleens heel erg kwaad. Ik blijf niet ‘heilig’ of zo.
  vrijdag 25 september 2020 @ 16:06:26 #226
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195252090
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 16:00 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Nauwelijks. Wel gedaan. En als ik hulp mis in een lastige tijd bijvoorbeeld dan word ik ook nog weleens heel erg kwaad. Ik blijf niet ‘heilig’ of zo.
OK dus je kent het gevoel van twijfel. Op wie word je kwaad dan?
  vrijdag 25 september 2020 @ 16:27:22 #227
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195252585
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 16:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]

OK dus je kent het gevoel van twijfel. Op wie word je kwaad dan?
God.
  vrijdag 25 september 2020 @ 16:47:07 #228
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195252963
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 16:27 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

God.
Je wordt kwaad op God? Als jij het lastig hebt? Dus God is dan de schuldige, of veroorzaker, of hij heeft iets nagelaten?
  vrijdag 25 september 2020 @ 17:00:57 #229
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195253203
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 16:47 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je wordt kwaad op God? Als jij het lastig hebt? Dus God is dan de schuldige, of veroorzaker, of hij heeft iets nagelaten?
Het is alweer een tijd geleden dat ik dat had. Dat soort dingen kwamen voor toen ik nog niet in rustiger vaarwater was. Ik weet niet meer waarom ik zo kwaad was. Het was iets van dat ik Hem verweet niet naar mij te luisteren. Tja :@
pi_195254329
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:00 schreef Boca_Raton het volgende:
Jammer dit. Een paar miljard gelovigen maar jij weet het beter.
Daar heb ik echt geen boodschap aan.
En discussies over geloof of religie interesseren me verder ook eigenlijk geen fuck. Altijd hetzelfde.
Eens kijken
pi_195259685
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 18:26 schreef Maharski het volgende:

[..]

Daar heb ik echt geen boodschap aan.
En discussies over geloof of religie interesseren me verder ook eigenlijk geen fuck. Altijd hetzelfde.
Als je de religie niet interesseert, waarom reageert je toch op hier? Het is toch altijd hetzelfde..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_195259738
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 16:27 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

God.
Oké... maar leg je dan niet zaken buiten jezelf neer?
  vrijdag 25 september 2020 @ 23:42:40 #233
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195260322
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 23:07 schreef Azula het volgende:

[..]

Oké... maar leg je dan niet zaken buiten jezelf neer?
Hoe bedoel je...?
pi_195260429
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 23:04 schreef Captain_Ghost het volgende:
Als je de religie niet interesseert, waarom reageert je toch op hier? Het is toch altijd hetzelfde..
Gewoon, omdat ik de vraag las, en ineens dat in me opkwam om neer te typen hier.
Eens kijken
pi_195260436
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 23:42 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Hoe bedoel je...?
Dat je boos bent over een situatie en ipv kijken hoe fix ik het of boos zijn op whatever word je boos op iets buiten jezelf/ omgeving omdat hij het dat niet gefixt heeft voor je.

Zoiets.
  zaterdag 26 september 2020 @ 11:08:03 #236
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195264169
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 23:49 schreef Azula het volgende:

[..]

Dat je boos bent over een situatie en ipv kijken hoe fix ik het of boos zijn op whatever word je boos op iets buiten jezelf/ omgeving omdat hij het dat niet gefixt heeft voor je.

Zoiets.
Nee, het is meer dat iets lang moeilijk blijft en dat ik niet begrijp waarom dat zo moet zijn. Frustratie dus.
pi_195264259
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:23 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ja. :@

Maar Hoatzin, is het: ‘Ik zocht God’ of is het ‘Ik zoek God’? Hoe wil je verder?
Je bent niet de enige. Dit is ook een reden waarom straatevangelisten vaak het empathische vermogen van een deurpost hebben. Empathie laat hen immers twijfelen aan die god van ze die iedereen maar faciliteert die naar hen op zoek is.

Dat niet iedereen die spirituele antenne heeft is in hun godsbeeld nauwelijks te verklaren. En dus is het antwoord twijfel aan de integriteit van de persoon tegenover ze, in plaats van twijfel aan de integriteit van hun god.
-
  zaterdag 26 september 2020 @ 12:29:24 #238
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195265537
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 11:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je bent niet de enige. Dit is ook een reden waarom straatevangelisten vaak het empathische vermogen van een deurpost hebben. Empathie laat hen immers twijfelen aan die god van ze die iedereen maar faciliteert die naar hen op zoek is.

Dat niet iedereen die spirituele antenne heeft is in hun godsbeeld nauwelijks te verklaren. En dus is het antwoord twijfel aan de integriteit van de persoon tegenover ze, in plaats van twijfel aan de integriteit van hun god.
Ik begrijp dit niet...?
  zaterdag 26 september 2020 @ 12:39:26 #239
16305 Jappie
parttime reverend
pi_195265677
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:27 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik hoop rustig verder te leven. Zonder dat ik een god nodig heb, godsbesef heb of een god zoek.

Maar als er een god bestaat is hij vrij om zich aan mij te manifesteren. :)
Is het niet mooi dat jij jouw door God gegeven manifestatie zijnde het leven mag ervaren zonder dat jou daar iets voor in return wordt terug gevraagd ?

Mensen vergissen zich nog al eens in het idee dat God iets van hun zou verlangen. Het is slechts wanneer je verlangen is meer van God te ervaren of leren kennen dat je bepaalde zaken beter kunt doen of laten. Het mooie is ook dat ongeacht je verleden, die weg continu open blijft staan. Het enige wat je ervoor moet doen is het oprecht verlangen en er naar handelen....no questions asked

Ik ben zelf al jaren vader en merk nu nu mijn jongste zover is om zijn eigen vleugels uit te slaan hoe moeilijk het is om hem niet continu te willen behoeden voor het maken/ervaren van zijn eigen fouten. Dat los laten, wetende wat hem allemaal zal moeten overkomen om volwassen en evenwichtig in het leven te kunnen staan komt voort uit liefde.

Ik zou er ook voor kunnen kiezen om alle hobbeltjes en pijntjes voor hem weg te nemen maar daarmee ontneem ik hem direct de mogelijkheid het leven ten volle te mogen ervaren. Het leven wordt m.i. recht evenredig mooier met de intensiteit waarmee je haar kunt beleven en het is exact daar waar Gods wegen zich vaak lijken te scheiden van de gemiddelde gelovige en ongelovige.

Wij mensen (al dan niet gelovig) beseffen te weinig dat we ook anno 2020 nog steeds meer bezig zijn met overleven ipv leven. We proberen zo veel mogelijk risiciloos oud te worden met zo min mogelijk schade en denken dat dat leven is. Tegelijkertijd klagen we steen en been over de kleinste oneffenheden terwijl dat feitelijk het enige leven is wat zich aan ons voordoet.

Je zou bijna denken dat Mat 25: 14-30 of Luc 19 11-27 hier speciaal voor geschreven zouden kunnen zijn. ;)
pi_195265733
Je bedoelt b.v de hobbeltjes en pijntjes zoals de Holocaust?
-
  zaterdag 26 september 2020 @ 12:59:28 #241
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195265977
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 12:42 schreef Haushofer het volgende:
Je bedoelt b.v de hobbeltjes en pijntjes zoals de Holocaust?
Jij gooit dit op God. Ik gooi het op de mensen.
pi_195266034
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2020 12:59 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Jij gooit dit op God. Ik gooi het op de mensen.
God deed er niets aan toen zijn volk werd vergast.
pi_195266151
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:33 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Maakt dat wat uit dan? Wat is het verschil? Kun je ook iets onoprecht proberen?

Kijk jouw antwoord is een standaard antwoord van gelovigen. "Vraagt en u zal gegeven worden".. Maar als er dan niets komt, tja dan zal je wel niet goed of oprecht gevraagd hebben...

En zo is de zaak weer rond nietwaar? Maar zo werkt het niet. Ik heb destijds oprecht God gezocht en om geloof gevraagd. Het is altijd doodstil gebleven.
Hier eender, in een depressieve periode rond 2012 ben ik ook op zoek gegaan naar...ja naar wat eigenlijk. Ik ben naar de kerk geweest, heb oprecht gezocht naar God, hem gevraagd om hulp en kracht en geloof. Huilend op mijn knieën. Ik heb er niks wat mij kon helpen voor terug gekregen, mijn leven is nog steeds verre van op de rit.

In dit leven moet je het zelf doen. En met de kring van mensen die je om je heen hebt. Kijk naar de natuur, hoe dieren leven. Een keiharde wereld waarin ze hard moeten buffelen om hun bestaan. Bij ons is het niet anders, we zijn allemaal aardlingen die op dezelfde bol rondlopen. Een geloof in een God is een zoethoudertje om het hier draaglijk te maken.
Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
{o,o}
|)__)
-"-"-
  zaterdag 26 september 2020 @ 13:14:28 #244
16305 Jappie
parttime reverend
pi_195266157
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 12:42 schreef Haushofer het volgende:
Je bedoelt b.v de hobbeltjes en pijntjes zoals de Holocaust?
Ik neem aan dat je ook zonder mij te hebben gequote refereert aan mijn post. ;)

Het is altijd wat lastig discusseren wanneer gerefereert wordt naar extremen en in het bijzonder naar de holocaust omdat het kiezen voor het excluderen (in dit geval mijn eigen idee van waar leven voor staat) ondermijnt en het includeren ervoor zorgt dat je bijna wordt geexcommuniceerd ook al is het binnen een commune van vnl ongelovigen.

De holocaust is een direct gevolg van het menselijk bewustzijn van die tijd, het heeft ertoe geleid dat wij heden ten dage en masse zeggen: "dit willen we nooit meer!"
Tegelijkertijd is deze heftige reactie op dit heftige gebeuren oorzaak dat wij in de huidige westerse maatschappij heel veel ellende hebben doordat we elke scheet die ook maar ruikt naar discriminatie; racisme of welke onderdrukking dan ook direct verwerpen als zijnde evil terwijl wij voorbijgaan aan hetgeen ten grondslag ligt aan de ongewenste reactie.

Zowel ten tijde van de Holocaust zelf als ook nu in onze huidige maatschappij is het gebrek aan inzicht in de eigen psyche en de onwil om hier mee aan de slag te gaan oorzaak van de problemen. Uiteraard heeft niemand de wens om het zover te laten komen om een op zichzelf veel lichtere levensles te kunnen leren/ervaren echter dit is wel de uiterste konsekwentie van de vrijheid van handelen die nodig is om als mens volwassen te kunnen worden. Als ik als "machthebber" van het vrije leven besluit eigenhandig in te grijpen in het vrije leven welke vrijheid hebben we het dan eigenlijk nog over ?
pi_195266227
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 13:14 schreef kleinvogelijn het volgende:

[..]

Hier eender, in een depressieve periode rond 2012 ben ik ook op zoek gegaan naar...ja naar wat eigenlijk. Ik ben naar de kerk geweest, heb oprecht gezocht naar God, hem gevraagd om hulp en kracht en geloof. Huilend op mijn knieën. Ik heb er niks wat mij kon helpen voor terug gekregen, mijn leven is nog steeds verre van op de rit.

In dit leven moet je het zelf doen. En met de kring van mensen die je om je heen hebt. Kijk naar de natuur, hoe dieren leven. Een keiharde wereld waarin ze hard moeten buffelen om hun bestaan. Bij ons is het niet anders, we zijn allemaal aardlingen die op dezelfde bol rondlopen. Een geloof in een God is een zoethoudertje om het hier draaglijk te maken.
Het leven leren begrijpen en accepteren kom je al heel ver. Je kan zonder god.
  zaterdag 26 september 2020 @ 13:31:56 #246
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195266351
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2020 12:29 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik begrijp dit niet...?
Ik wel.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_195266405
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2020 13:20 schreef Amee het volgende:

[..]

Het leven leren begrijpen en accepteren kom je al heel ver. Je kan zonder god.
Zeker, iedereen kan dat, willen is echter voor veel mensen een tweede. Ik zie die periode waarin ik zoekende was echt als een wanhopige vlaag van verstandsverbijstering. Geestelijke wanhoop kan een mens tot rare gedragingen aanzetten, zelfs laten denken dat er van hogerhand een oogje in het zeil wordt gehouden door iemand die je kan aanroepen.

It’s all in the head, ook god, omdat je wil dat hij er is. Zo kan ik ook geloven dat mijn hond begrijpt wat ik tegen haar zeg of dat het roodborstje in de tuin een teken van mijn vader is. Omdat ik wil dat het zo is. Waarheidsvinding is niet nodig, het geloven an sich geeft immers een fijn en geruststellend gevoel.
Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
{o,o}
|)__)
-"-"-
pi_195282463
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 13:14 schreef Jappie het volgende:
Ik neem aan dat je ook zonder mij te hebben gequote refereert aan mijn post. ;)
Ja (quoten lukt me niet meer op onze opstervennadood-I pad :P )

Waar ik de kriebels van krijg, is dat christenen nog wel eens het probleem van het kwaad willen "verklaren" als een ouder die zijn kinderen moet loslaten. Natuurlijk moet je je kinderen loslaten. Maar als je ziet dat jouw kind ontvoerd wordt en in een gaskamer wordt gezet, dan zeg je niet als ouder dat dat deel van de ontwikkeling van je kind is, en dat je "je kind loslaat", waarna de gaskraan vervolgens wordt opengezet. Dan grijp je in.

Die paradox kunnen christenen uiteraard al 2000 jaar niet oplossen.
-
  zondag 27 september 2020 @ 12:55:10 #249
16305 Jappie
parttime reverend
pi_195283318
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 12:11 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja (quoten lukt me niet meer op onze opstervennadood-I pad :P )

Waar ik de kriebels van krijg, is dat christenen nog wel eens het probleem van het kwaad willen "verklaren" als een ouder die zijn kinderen moet loslaten. Natuurlijk moet je je kinderen loslaten. Maar als je ziet dat jouw kind ontvoerd wordt en in een gaskamer wordt gezet, dan zeg je niet als ouder dat dat deel van de ontwikkeling van je kind is, en dat je "je kind loslaat", waarna de gaskraan vervolgens wordt opengezet. Dan grijp je in.

Die paradox kunnen christenen uiteraard al 2000 jaar niet oplossen.
Ik hoor wat je zegt maar ben bang dat je aan iig 2 dingen voorbijgaat.

a) Vanuit het idee van overleven waar ik in eerste reactie over sprak heb je gelijk maar de vraag is of dit overlevingsmechanisme wel bijdraagt aan de kwaliteit van het leven zelf welke immers alleen beleefd kan worden door de geest en niet het lichaam.
b) Wij redeneren vanuit onszelf en daarmee downgraden we God tot een individu met menselijke eigenschappen opererend vanuit het menselijk perspectief.

Maar er is meer, het feit dat de 2e wereldoorlog is gewonnen lijkt te liggen aan het verzet maar is dit daadwerkelijk het geval of is hier ook een grote mate aan gelukkige toevalligheden voor nodig geweest ?

Is het niet tevens zo dat juist door het walgelijke karakter van deze misdaad tegen de mensheid diezelfde mensheid haar ogen verder heeft geopend en daarmee zelf een ontwikkeling doorgemaakt die ervoor heeft gezorgd dat er in de periode na de 2e wereldoorlog tot nu veel minder mensen zijn gestorven dan oorspronkelijk het geval ?

Bovendien beoordelen we deze wandaad tegen de mensheid vanuit een steriele objectieve stoel waarbij wij nauwelijks kunnen beoordelen hoe het werkelijk voelt om in die periode te hebben geleefd. Ik heb onlangs weer eens de serie "vikings" zitten te kijken en voor hun die in die periode leefden was er niets mooiers dan al strijdend te kunnen sterven om zodoende een plek in het walhalla te bemachtigen.

Begrijp mij overigens niet verkeerd ik denk niet dat er ook maar 1 haar op mijn hoofd twijfelt om in te grijpen mocht mijn offspring een dergelijk lot lijken te wachten maar dat zegt uitsluitend iets over mijn mijn korte termijn perspectief waarbij een eeuwigdurend leven ook voor mij pas volledig waar kan blijken te zijn na een fysieke dood. Ik ben er voor 99% van overtuigd dat het leven zo in elkaar zit maar die ene procent twijfel zal er altijd voor zorgen dat ik behoudend en dus beschermend zal reageren. Desalniettemin zijn er ook nu in bepaalde omstandigheden momenten die mij enorm veel pijn doen omdat ik zie door welk een pijn mijn kind heen lijkt te gaan maar tegelijkertijd snap ik dat het absoluut noodzakelijk is om hem dat zelf te laten beleven.

Kwam gisteren overigens nadat ik mijn oorspronkelijk reactie had geplaatst nog onderstaand filmpje van Alan Watts tegen wat ik wel redelijk verwantschap vind hebben met het onderwerp van zowel topiconderwerp als deze specifieke discussie.

  zondag 27 september 2020 @ 13:35:15 #250
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195284264
Het christendom maakt het zichzelf ook wel erg moeilijk door het dogma van een god die tegelijkertijd almachtig en goed is te hanteren. Ik vraag me af waarom. Dan moet je inderdaad zaken als de Holocaust of onschuldige kinderen die aan de vreselijkste ziektes sterven gaan rechtpraten.
pi_195285111
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 13:35 schreef Iblardi het volgende:
Het christendom maakt het zichzelf ook wel erg moeilijk door het dogma van een god die tegelijkertijd almachtig en goed is te hanteren. Ik vraag me af waarom. Dan moet je inderdaad zaken als de Holocaust of onschuldige kinderen die aan de vreselijkste ziektes sterven gaan rechtpraten.
God's wegen zijn ondoorgrondelijk. :P
pi_195285614
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 13:35 schreef Iblardi het volgende:
Het christendom maakt het zichzelf ook wel erg moeilijk door het dogma van een god die tegelijkertijd almachtig en goed is te hanteren. Ik vraag me af waarom. Dan moet je inderdaad zaken als de Holocaust of onschuldige kinderen die aan de vreselijkste ziektes sterven gaan rechtpraten.
Misschien is het allemaal wel moeilijk als het gaat om geloven/religie omdat, geloven meer te maken heeft met de psyche van een mens waarbij het gaat om de persoonlijke waarheden met daarbij de gevoelens en de ervaring.
En als het gaat om filosofisch onderzoek, dan mogen persoonlijke waarheden daarin niet mee doen. Want iets is waar of niet waar onafhankelijk van wat de persoonlijke waarheid dan ook is.
En dat is volgens mij waardoor het zo kan botsen en moeilijk kan maken in de discussies die hier gevoerd worden.
Psychologie en filosofie gaan wat dat betreft niet goed samen.
  zondag 27 september 2020 @ 15:55:09 #253
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195287687
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 14:23 schreef Oscar123 het volgende:

[..]

Misschien is het allemaal wel moeilijk als het gaat om geloven/religie omdat, geloven meer te maken heeft met de psyche van een mens waarbij het gaat om de persoonlijke waarheden met daarbij de gevoelens en de ervaring.
En als het gaat om filosofisch onderzoek, dan mogen persoonlijke waarheden daarin niet mee doen. Want iets is waar of niet waar onafhankelijk van wat de persoonlijke waarheid dan ook is.
En dat is volgens mij waardoor het zo kan botsen en moeilijk kan maken in de discussies die hier gevoerd worden.
Psychologie en filosofie gaan wat dat betreft niet goed samen.
Dat vind ik herkenbaar, maar de christelijke traditie zelf heeft een theologie die een aantal specifieke claims doet waarover gediscussieerd kan en mag worden op basis van de gewone regels van de dialectiek, zoals Gods almacht, Gods liefde, Gods goedheid, machteloosheid van de duivel, en de aangeboren zondigheid van de mens. Ik kan me voorstellen dat je eventuele lastige kwesties als niet-dogmatisch ingesteld christen voor jezelf "oplost" door niet alle claims te onderkennen of je er min of meer opzettelijk niet in te verdiepen. Dat mag ook. Ik vermoed dat ik zelf als kind aannam dat de duivel een min of meer gelijkwaardige tegenstander van God was die al het kwaad veroorzaakte, inclusief ziektes, natuurrampen, dood en dergelijke, zonder dat God daar op dat moment iets aan kon veranderen. Dat is niet in overeenstemming met het werkelijke dogma, maar het is wel veel intuïtiever en psychologisch "juister" en bevredigender dan het idee van een liefhebbende, almachtige God die dit soort dingen zelf veroorzaakt of toelaat. En wanneer een volwassene, van wie meer niveau mag worden verwacht, een soortgelijk standpunt heeft is dat natuurlijk óók zijn goed recht, maar laat hij/zij dan tenminste in de discussie aangeven dat zijn/haar geloof van een wat ander type is dan wat men klassiek onder het christendom verstaat. Anders loop je toch wel het risico dat mensen, m.i. terecht, kritische vragen gaan stellen.
  zondag 27 september 2020 @ 15:56:44 #254
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195287717
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 september 2020 12:39 schreef Jappie het volgende:

[..]

Is het niet mooi dat jij jouw door God gegeven manifestatie zijnde het leven mag ervaren zonder dat jou daar iets voor in return wordt terug gevraagd ?
Als je er van uitgaat dat er een god bestaat wellicht.
  zondag 27 september 2020 @ 16:03:44 #255
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195287864
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 13:14 schreef kleinvogelijn het volgende:

[..]

Hier eender, in een depressieve periode rond 2012 ben ik ook op zoek gegaan naar...ja naar wat eigenlijk. Ik ben naar de kerk geweest, heb oprecht gezocht naar God, hem gevraagd om hulp en kracht en geloof. Huilend op mijn knieën. Ik heb er niks wat mij kon helpen voor terug gekregen, mijn leven is nog steeds verre van op de rit.

In dit leven moet je het zelf doen. En met de kring van mensen die je om je heen hebt. Kijk naar de natuur, hoe dieren leven. Een keiharde wereld waarin ze hard moeten buffelen om hun bestaan. Bij ons is het niet anders, we zijn allemaal aardlingen die op dezelfde bol rondlopen. Een geloof in een God is een zoethoudertje om het hier draaglijk te maken.
En wat zeiden/zeggen gelovigen van jouw verhaal?
  zondag 27 september 2020 @ 16:05:28 #256
16305 Jappie
parttime reverend
pi_195287935
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 14:23 schreef Oscar123 het volgende:

[..]

Misschien is het allemaal wel moeilijk als het gaat om geloven/religie omdat, geloven meer te maken heeft met de psyche van een mens waarbij het gaat om de persoonlijke waarheden met daarbij de gevoelens en de ervaring.
En als het gaat om filosofisch onderzoek, dan mogen persoonlijke waarheden daarin niet mee doen. Want iets is waar of niet waar onafhankelijk van wat de persoonlijke waarheid dan ook is.
En dat is volgens mij waardoor het zo kan botsen en moeilijk kan maken in de discussies die hier gevoerd worden.
Psychologie en filosofie gaan wat dat betreft niet goed samen.
I beg to differ.

Ergens onderweg zijn mensen gaan geloven dat filosofie eenzelfde methodiek zou moeten volgen als wetenschap het gaat immers om het vergaren van kennis maar aangezien het in beginsel onmogelijk is om kennis te vergaren zonder voorbij te gaan aan de eigen subjectieve ervaring is het zuiverder is om filosofie te scharen onder gevoel en ervaring.

Psychologie heeft wat dat betreft een nog vreemdere plek in ons bestaan aangezien zij enerzijds uitgaat van objectieve concrete patronen maar anderzijds slechts als zinvolle behandeling kan worden gebruikt vanuit een persoonlijke benadering.
pi_195288058
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 16:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En wat zeiden/zeggen gelovigen van jouw verhaal?
Bidden. Blijven bidden want hij is er écht voor me.

Verder ben je dan uitgepraat natuurlijk.
Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
{o,o}
|)__)
-"-"-
  zondag 27 september 2020 @ 16:13:49 #258
16305 Jappie
parttime reverend
pi_195288158
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 15:56 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Als je er van uitgaat dat er een god bestaat wellicht.
Je reageert op het verkeerde deel van mijn post. Immers ook als je niet uitgaat van het bestaan van God blijft het resultaat hetzelfde...geloven of niet geloven doet nl niets af aan de eventuele werking.

Geloven en vertrouwen in het goede hebben daarentegen wel invloed op de ervaring ongeacht de werking. ;)
  zondag 27 september 2020 @ 16:16:11 #259
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195288207
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 16:10 schreef kleinvogelijn het volgende:

[..]

Bidden. Blijven bidden want hij is er écht voor me.

Verder ben je dan uitgepraat natuurlijk.
God sloeg acht op het offer van Abel, maar op dat van Kaïn sloeg hij geen acht.

Nergens staat waarom God geen acht sloeg op Kaïns offer. Dat wordt natuurlijk door gelovigen ingevuld met "Kaïn was een woesteling, een moordenaar ook" Net of God niet van moordenaars houdt. Eén van Zijn lievelingen was David, meteen de grootste massamoordenaar uit de Bijbel, op God zelf na natuurlijk.

Blijven bidden...
  zondag 27 september 2020 @ 16:17:11 #260
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195288225
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 16:13 schreef Jappie het volgende:

[..]

Je reageert op het verkeerde deel van mijn post. Immers ook als je niet uitgaat van het bestaan van God blijft het resultaat hetzelfde...geloven of niet geloven doet nl niets af aan de eventuele werking.

Geloven en vertrouwen in het goede hebben daarentegen wel invloed op de ervaring ongeacht de werking. ;)
Ja dat is de kracht van een gezamenlijk geloof.
pi_195288300
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 16:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]

God sloeg acht op het offer van Abel, maar op dat van Kaïn sloeg hij geen acht.

Nergens staat waarom God geen acht sloeg op Kaïns offer. Dat wordt natuurlijk door gelovigen ingevuld met "Kaïn was een woesteling, een moordenaar ook" Net of God niet van moordenaars houdt. Eén van Zijn lievelingen was David, meteen de grootste massamoordenaar uit de Bijbel, op God zelf na natuurlijk.

Blijven bidden...
God zag dat Kaïn niet een goed hart had. Die moordde uit zichzelf.

David was een moordenaar in opdracht van god. Zijn hart was goed, hij was godsdienaar.
  zondag 27 september 2020 @ 16:22:49 #262
16305 Jappie
parttime reverend
pi_195288374
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2020 16:20 schreef Amee het volgende:

[..]

God zag dat Kaïn niet een goed hart had. Die moordde uit zichzelf.

David was een moordenaar in opdracht van god. Zijn hart was goed, hij was godsdienaar.
Jij zou het wel goed doen in een sekte of totalitaire staat vrees ik -O-
pi_195288409
quote:
11s.gif Op zondag 27 september 2020 16:22 schreef Jappie het volgende:

[..]

Jij zou het wel goed doen in een sekte of totalitaire staat vrees ik -O-
Hoezo? Ik geef alleen aan wat zij mij hebben geantwoord op die vraag. Dat was hun verklaring.
  zondag 27 september 2020 @ 16:26:49 #264
16305 Jappie
parttime reverend
pi_195288459
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2020 16:24 schreef Amee het volgende:

[..]

Hoezo? Ik geef alleen aan wat zij mij hebben geantwoord op die vraag. Dat was hun verklaring.
Definieer "zij" want zoals ik het nu net lees leek het alsof het jouw verweer tegen Hoatzin's aanklacht was.
pi_195288604
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 16:26 schreef Jappie het volgende:

[..]

Definieer "zij" want zoals ik het nu net lees leek het alsof het jouw verweer tegen Hoatzin's aanklacht was.
Heb je verkeerd begrepen dan.
Ik haakte in op wat de gelovigen op die opening hebben ingevuld. Ik gaf dus eigenlijk nog een invulling van hen, "zij" de gelovigen.
  zondag 27 september 2020 @ 16:38:50 #266
16305 Jappie
parttime reverend
pi_195288822
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2020 16:32 schreef Amee het volgende:

[..]

Heb je verkeerd begrepen dan.
Ik haakte in op wat de gelovigen op die opening hebben ingevuld. Ik gaf dus eigenlijk nog een invulling van hen, "zij" de gelovigen.
My bad.idd.
Ken je niet lang genoeg om de ironie in je posts te kunnen herkennen...dan ga je af op wat er letterlijk staat.

Nu is het alleen nog slechts een kwestie van geloven dat zij dat idd tegen jou gezegd hebben. :+
pi_195288909
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 16:38 schreef Jappie het volgende:

[..]

My bad.idd.
Ken je niet lang genoeg om de ironie in je posts te kunnen herkennen...dan ga je af op wat er letterlijk staat.

Nu is het alleen nog slechts een kwestie van geloven dat zij dat idd tegen jou gezegd hebben. :+
Noem je me nou een leugenaar? :P

Ik zou het niet hebben kunnen verzinnen. Haha!
Maar het is ergens ook nog een logische verklaring eigenlijk.
  zondag 27 september 2020 @ 16:42:30 #268
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195288914
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 16:38 schreef Jappie het volgende:

[..]

My bad.idd.
Ken je niet lang genoeg om de ironie in je posts te kunnen herkennen...dan ga je af op wat er letterlijk staat.

Nu is het alleen nog slechts een kwestie van geloven dat zij dat idd tegen jou gezegd hebben. :+
Lijkt me op zich wel wat sterk dat ze het woord "moordenaar" gebruikt zouden hebben voor David.
pi_195290386
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 16:05 schreef Jappie het volgende:

[..]

I beg to differ.

Ergens onderweg zijn mensen gaan geloven dat filosofie eenzelfde methodiek zou moeten volgen als wetenschap het gaat immers om het vergaren van kennis maar aangezien het in beginsel onmogelijk is om kennis te vergaren zonder voorbij te gaan aan de eigen subjectieve ervaring is het zuiverder is om filosofie te scharen onder gevoel en ervaring.

Psychologie heeft wat dat betreft een nog vreemdere plek in ons bestaan aangezien zij enerzijds uitgaat van objectieve concrete patronen maar anderzijds slechts als zinvolle behandeling kan worden gebruikt vanuit een persoonlijke benadering.
Ga jij er dan vanuit dat een wetenschappelijke methodiek gebaseerd is op het subjectieve?
Want dat zou dan toch betekenen dat de methodes die de wetenschap gebruikt en de conclusie die getrokken wordt op basis van het onderzoek van de feiten ook niet meer kunnen zijn dan een persoonlijke waarheid?
Terwijl m.i de wetenschap waar filosofie een onderdeel van is juist het persoonlijke, dus het subjectieve niet meeneemt in het onderzoek, waarbij de gevolgde methodiek tot een objectieve conclusie kan komen en dat die conclusie ook nooit gebaseerd kan/mag zijn op basis van een persoonlijke gevoel ervaring.

En volgens jou is het onmogelijk om kennis te vergaren zonder voorbij te gaan aan de subjectieve ervaring. Maar is dat waar, kan je zeker weten dat het waar is dat het onmogelijk is?
Want als dat waar is dan moet jij wel de kennis beschikken waarbij jij kan weten wat er allemaal mogelijk is en wat er allemaal onmogelijk is en heb jij die kennis dan?
En zo nu niet komt het er dan op neer dat jij het gelooft dat het onmogelijk is waardoor het subjectief wordt en dus persoonlijk terwijl je er naast kan zitten.
pi_195290536
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2020 16:20 schreef Amee het volgende:

[..]

God zag dat Kaïn niet een goed hart had. Die moordde uit zichzelf.

David was een moordenaar in opdracht van god. Zijn hart was goed, hij was godsdienaar.
Misschien was Adolf ook wel een godsdienaar en handelde hij in opdracht van God. Nou moe, zo kan ik het ook.
pi_195290579
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 18:02 schreef ATON het volgende:

[..]

Misschien was Adolf ook wel een godsdienaar en handelde hij in opdracht van God. Nou moe, zo kan ik het ook.
Dat kan, alleen was de bijbel toen al afgesloten en kun je dit verhaal niet erin zetten :+
pi_195290891
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2020 18:05 schreef Amee het volgende:

[..]

Dat kan, alleen was de bijbel toen al afgesloten en kun je dit verhaal niet erin zetten :+
:D In een nieuwe uitgave misschien ?
  Beste debater 2022 zondag 27 september 2020 @ 20:05:55 #273
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195292668
Vandaag weer gevonden in een prachtig uit eikenhout gesneden neogotisch hoogaltaar, voorzien van enkele beeldgroepen en een rijke polychromie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 27 september 2020 @ 20:07:37 #274
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195292690
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 20:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
Vandaag weer gevonden in een prachtig uit eikenhout gesneden neogotisch hoogaltaar, voorzien van enkele beeldgroepen en een rijke polychromie.
Een soort Ent dus?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  Beste debater 2022 zondag 27 september 2020 @ 20:07:51 #275
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195292694
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2020 20:07 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Een soort Ent dus?
Een wat?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 27 september 2020 @ 20:18:57 #276
16305 Jappie
parttime reverend
pi_195292850
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 17:56 schreef Oscar123 het volgende:

[..]

Ga jij er dan vanuit dat een wetenschappelijke methodiek gebaseerd is op het subjectieve?
Want dat zou dan toch betekenen dat de methodes die de wetenschap gebruikt en de conclusie die getrokken wordt op basis van het onderzoek van de feiten ook niet meer kunnen zijn dan een persoonlijke waarheid?
Terwijl m.i de wetenschap waar filosofie een onderdeel van is juist het persoonlijke, dus het subjectieve niet meeneemt in het onderzoek, waarbij de gevolgde methodiek tot een objectieve conclusie kan komen en dat die conclusie ook nooit gebaseerd kan/mag zijn op basis van een persoonlijke gevoel ervaring.

Lol okay laten we even voorbijgaan aan de wanstaltelijk lelijke voorstelling van zaken dat filosofie onderdeel zou zijn van de wetenschap en ons beperken tot hetgeen je eigenlijk vraagt.

Jazeker ik ben mij er meer dan gemiddeld van bewust dat de so called objectieve conclusies uit de wetenschap in principe niets meer zijn dan een verzameling subjectieve waarnemingen gecombineerd met een serie theoretische gedachtenkronkels.Dus nee ik kan met geen mogelijkheid jouw visie hieromtrent delen.

Wel ben ik bereid zo ver te gaan dat ik mij besef dat wij ons noodgedwongen moeten beperken tot het meten van hetgeen meetbaar lijkt binnen onze waarneming om tegemoet te komen aan onze innerlijke drang logica om orde binnen onze waarneming te creeren omdat het anders helemaal een soepzootje wordt.

quote:
En volgens jou is het onmogelijk om kennis te vergaren zonder voorbij te gaan aan de subjectieve ervaring. Maar is dat waar, kan je zeker weten dat het waar is dat het onmogelijk is?
Inderdaad; zolang je waarneemt ben je deelnemer en dus subjectief gebrild, het is daarom omgekeerd onmogelijk met zekerheid te zeggen dat iets wat objectief lijkt ook objectief is. Zekerheid behoort echter tot het objectieve domein dus er zou puur per toeval zoiets als objectiviteit kunnen bestaan echter wij kunnen daar vanuit onze positie als deelnemer niet bij en dientengevolge ook geen zinnige uitspraak over doen.

quote:
Want als dat waar is dan moet jij wel de kennis beschikken waarbij jij kan weten wat er allemaal mogelijk is en wat er allemaal onmogelijk is en heb jij die kennis dan?
En zo nu niet komt het er dan op neer dat jij het gelooft dat het onmogelijk is waardoor het subjectief wordt en dus persoonlijk terwijl je er naast kan zitten.
Ik heb slechts de kennis te beseffen dat er voor mij op dit gebied geen zekerheden bestaan. Iets anders beweren zou met mijn huidige kennis een klinkklare leugen zijn. Het enige wat ik kan doen om dat leed te verzachten is mij wapenen met de eerlijkheid en logica die ik bezit om zodoende een zo betrouwbaar mogelijk beeld van mijn realiteit te geven.

Mijn huidige conclusie is is dat ik als deelnemer invloed lijk uit te kunnen oefenen op mijn ervaring, zelfs zodanig dat de uiterlijke omgevingsfactoren zich daar aan lijken aan te passen anders dan door het doen van directe materiele aanpassingen. Hoe breed de waarnemingen van die veranderende omstandigheden door het sturen van onze ervaring gedragen word hangt vaak samen met de evenredige breedheid van het draagvlak voor die ervaringswijziging.

Ik denk dat dat het mysterie van het bestaan is welke wordt beschreven in de spirituele geschriften ongeacht hun herkomst. Indien je gaat zoeken naar de overeenkomsten uit de verschillende geloven en de verschillen probeert te duidden naar hun culturele oorsprong kom ik iig tot de conclusie dat alles wijst naar een onderliggende kracht welke alles verbind en niet materieel van aard is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jappie op 27-09-2020 22:09:12 ]
pi_195295255
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 20:18 schreef Jappie het volgende:

[..]

Lol okay laten we even voorbijgaan aan de wanstaltelijk lelijke voorstelling van zaken dat filosofie onderdeel zou zijn van de wetenschap en ons beperken tot hetgeen je eigenlijk vraagt.

Jazeker ik ben mij er meer dan gemiddeld van bewust dat de so called objectieve conclusies uit de wetenschap in principe niets meer zijn dan een verzameling subjectieve waarnemingen gecombineerd met een serie theoretische gedachtenkronkels.Dus nee ik kan met geen mogelijkheid jouw visie hieromtrent delen.

Wel ben ik bereid zo ver te gaan dat ik mij besef dat wij ons noodgedwongen moeten beperken tot het meten van hetgeen meetbaar lijkt binnen onze waarneming om tegemoet te komen aan onze innerlijke drang logica en orde binnen onze waarneming te creeren omdat het anders helemaal een soepzootje wordt.
[..]

Inderdaad; zolang je waarneemt ben je deelnemer en dus subjectief gebrild, het is daarom omgekeerd onmogelijk met zekerheid te zeggen dat iets wat objectief lijkt ook objectief is. Zekerheid behoort echter tot het objectieve domein dus er zou puur per toeval zoiets als objectiviteit kunnen bestaan echter wij kunnen daar vanuit onze positie als deelnemer niet bij en dientengevolge ook geen zinnige uitspraak over doen.
[..]

Ik heb slechts de kennis te beseffen dat er voor mij op dit gebied geen zekerheden bestaan. Iets anders beweren zou met mijn huidige kennis een klinkklare leugen zijn. Het enige wat ik kan doen om dat leed te verzachten is mij wapenen met de eerlijkheid en logica die ik bezit om zodoende een zo betrouwbaar mogelijk beeld van mijn realiteit te geven.

Mijn huidige conclusie is is dat ik als deelnemer invloed lijk uit te kunnen oefenen op mijn ervaring, zelfs zodanig dat de uiterlijke omgevingsfactoren zich daar aan lijken aan te passen anders dan door het doen van directe materiele aanpassingen. Hoe breed de waarnemingen van die veranderende omstandigheden door het sturen van onze ervaring gedragen word hangt vaak samen met de evenredige breedheid van het draagvlak voor die ervaringswijziging.

Ik denk dat dat het mysterie van het bestaan is welke wordt beschreven in de spirituele geschriften ongeacht hun herkomst. Indien je gaat zoeken naar de overeenkomsten uit de verschillende geloven en de verschillen probeert te duidden naar hun culturele oorsprong kom ik iig tot de conclusie dat alles wijst naar een onderliggende kracht welke alles verbind en niet materieel van aard is.
Bedankt voor je reactie en bij het lezen daarvan ging er bij mij een lichtje branden dat wij volgens mij weleens eerder met elkaar gesproken hebben over de realiteit. En als ik het mij goed herinner was jouw standpunt daarin hetzelfde als wat je hier verkondigt dat realiteit subjectief is zoals je het ook benoemd in dit bericht als "mijn realiteit".
Dus als jij claimt dat jouw realiteit de realiteit is en dat alleen die bestaat voor jouw dan is dat een claim die niet te onderzoeken valt omdat hij niet te verifiëren is. Als dat het geval is dan valt er verders niets om over te praten en wens ik je verder een prettige avond.
  zondag 27 september 2020 @ 22:48:20 #278
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195295835
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 20:18 schreef Jappie het volgende:

[..]

Lol okay laten we even voorbijgaan aan de wanstaltelijk lelijke voorstelling van zaken dat filosofie onderdeel zou zijn van de wetenschap en ons beperken tot hetgeen je eigenlijk vraagt.

Jazeker ik ben mij er meer dan gemiddeld van bewust dat de so called objectieve conclusies uit de wetenschap in principe niets meer zijn dan een verzameling subjectieve waarnemingen gecombineerd met een serie theoretische gedachtenkronkels.Dus nee ik kan met geen mogelijkheid jouw visie hieromtrent delen.

Wel ben ik bereid zo ver te gaan dat ik mij besef dat wij ons noodgedwongen moeten beperken tot het meten van hetgeen meetbaar lijkt binnen onze waarneming om tegemoet te komen aan onze innerlijke drang logica om orde binnen onze waarneming te creeren omdat het anders helemaal een soepzootje wordt.
[..]

Inderdaad; zolang je waarneemt ben je deelnemer en dus subjectief gebrild, het is daarom omgekeerd onmogelijk met zekerheid te zeggen dat iets wat objectief lijkt ook objectief is. Zekerheid behoort echter tot het objectieve domein dus er zou puur per toeval zoiets als objectiviteit kunnen bestaan echter wij kunnen daar vanuit onze positie als deelnemer niet bij en dientengevolge ook geen zinnige uitspraak over doen.
[..]

Ik heb slechts de kennis te beseffen dat er voor mij op dit gebied geen zekerheden bestaan. Iets anders beweren zou met mijn huidige kennis een klinkklare leugen zijn. Het enige wat ik kan doen om dat leed te verzachten is mij wapenen met de eerlijkheid en logica die ik bezit om zodoende een zo betrouwbaar mogelijk beeld van mijn realiteit te geven.

Mijn huidige conclusie is is dat ik als deelnemer invloed lijk uit te kunnen oefenen op mijn ervaring, zelfs zodanig dat de uiterlijke omgevingsfactoren zich daar aan lijken aan te passen anders dan door het doen van directe materiele aanpassingen. Hoe breed de waarnemingen van die veranderende omstandigheden door het sturen van onze ervaring gedragen word hangt vaak samen met de evenredige breedheid van het draagvlak voor die ervaringswijziging.

Ik denk dat dat het mysterie van het bestaan is welke wordt beschreven in de spirituele geschriften ongeacht hun herkomst. Indien je gaat zoeken naar de overeenkomsten uit de verschillende geloven en de verschillen probeert te duidden naar hun culturele oorsprong kom ik iig tot de conclusie dat alles wijst naar een onderliggende kracht welke alles verbind en niet materieel van aard is.
Nogal een abstracte uiteenzetting, maar als ik dat naar concrete situaties probeer te vertalen kom ik uit bij zaken als ESP en telekinese. Anders zie ik niet zo direct hoe dat beïnvloeden van "uiterlijke omgevingsfactoren" met niet-materiële middelen in zijn werk gaat.
  zondag 27 september 2020 @ 23:01:13 #279
16305 Jappie
parttime reverend
pi_195296039
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 22:18 schreef Oscar123 het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie en bij het lezen daarvan ging er bij mij een lichtje branden dat wij volgens mij weleens eerder met elkaar gesproken hebben over de realiteit. En als ik het mij goed herinner was jouw standpunt daarin hetzelfde als wat je hier verkondigt dat realiteit subjectief is zoals je het ook benoemd in dit bericht als "mijn realiteit".
Dus als jij claimt dat jouw realiteit de realiteit is en dat alleen die bestaat voor jouw dan is dat een claim die niet te onderzoeken valt omdat hij niet te verifiëren is. Als dat het geval is dan valt er verders niets om over te praten en wens ik je verder een prettige avond.
Ja we hebben al eens eerder discussies gevoerd maar nee ik zeg niet dat de realiteit perse subjectief is maar dat die van ons de deelnemers, van het kleine ego dat wel is. Voorts zeg ik ook niet dat deze niet valt te onderzoeken maar zeg ik dat hij logischerwijs niet wetenschappelijk bewijsbaar is. Last but not least zeg ik dat de realiteit door ons niet buiten onszelf te vinden is anders dan conceptueel.

In al deze beweringen praat ik vanuit het menselijk perspectief welke zich vereenzelvigt met het lokale brein en de kennis die zich daar in bevind al dan niet geholpen door een externe bibliotheek aan so called feitenkennis.

Beseffen dat elke realiteit dus ook die van jou en miljard anderen alsook de realiteit van willekeurig welk ander wezen bestaat bij de gratie van ieders eigen beeld daarvan zegt iets over de mogelijk aard van de onderliggende realiteit maar helaas is ook dat vanuit onze positie subjectief en is daarmee onbewijsbaar.

Uiteindelijk maakt het echter niet heel veel uit of iets wel of niet bewijsbaar is omdat het:
a) niets veranderd aan die objectieve werkelijkheid
b) Je ook zonder bewijzen een prima houdbaar concept van de onderliggende werkelijkheid kunt maken.

Maar goed mijn oorspronkelijke reactie binnen dit topic was primair bedoelt om de positie van filosofie welke m.i. een hogere status heeft dan wetenschap voor wat betreft het verklaren van het zijn in ere te herstellen

Wetenschap gaat m.i. namelijk voornamelijk over meetbare zaken of toetsbare theorieen welke reeds in de subjectieve wereld zijn geprojecteerd en filosofie placht m.i. de aard van het ding zelf te onderzoeken.

Evenzogoed ook u een fijne avond ;)
  zondag 27 september 2020 @ 23:26:25 #280
16305 Jappie
parttime reverend
pi_195296384
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 22:48 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nogal een abstracte uiteenzetting, maar als ik dat naar concrete situaties probeer te vertalen kom ik uit bij zaken als ESP en telekinese. Anders zie ik niet zo direct hoe dat beïnvloeden van "uiterlijke omgevingsfactoren" met niet-materiële middelen in zijn werk gaat.
Nah..zoals ik het zie gaat het met minder hocus pocus gepaard. Het is m.i. veel complexer nog dan wat ik nu als voorbeeld ga geven maar de kennis over die complexiteit en hoe het precies werkt heb ik niet.

Vandaar even een vergelijking met visualiteit en je mind.

Welnu stel je voor dat de wereld die je ziet beperkt is door de visie waarmee je haar kunt zien. Jouw focus bepaalt wat je ziet en veel eromheen word domweg ingevuld door je brein om het plaatje kloppend te krijgen. Zodra jouw focus shift naar iets anders specifieks verdwijnt je oorspronkelijke focus naar de achtergrond en zie je opeens iets heel anders dan hetgeen je voordien zag. Ze zijn beide waar maar vanaf nu beleef je de wereld door je nieuwe focus.

Dit geld sowieso voor al je zintuigen maar het geld ook voor het bewustzijn waarmee je de werkelijkheid om je heen waarneemt. Als jij je focust op ellende zul je ellende zien als jij je focust op liefde zul je meer liefdevolle zaken ervaren enzovoort. Het betekent niet per definitie dat de ellende of de vorige focus er niet is maar het is niet langer bepalend voor jouw huidige ervaring en dus verandert je beeld van de werkelijkheid.
Dat is niet iets wat ik nu even verzin al zeg ik het in mijn eigen woorden maar dit word door de wetenschap en psychologie bevestigd. Psychiaters verdienen goud geld met het ombuigen van de de realiteit van hun patienten.

En nu komt het leuke, doordat je de wereld anders gaat zien ga je je ook anders gedragen wat een direct gevolg heeft in de materiele wereld. Het veranderen van perspectief heeft daarmee effect op de fysieke wereld. Op energetisch niveau is alles energie trilling en frequentie dus ook daar is het logisch dat een verandering van energie op een bepaalde positie verandering teweeg brengt op alle andere posities.

Het is een gegeven dat positief ingestelde mensen meer positiviteit aantrekken dan negativiteit maar zelfs als dit niet het geval zou zijn hebben ze iig hun eigen realiteit al ten goede veranderd. De seventies zijn back...make love not war. O+
  Beste debater 2022 maandag 28 september 2020 @ 20:56:38 #281
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195314563
Vandaag weer gevonden in een prachtig afgewerkt heiligenbeeld; gips met polychromie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_195314974
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
Vandaag weer gevonden in een prachtig afgewerkt heiligenbeeld; gips met polychromie.
Dat klinkt bijna eng.
  Beste debater 2022 maandag 28 september 2020 @ 21:15:29 #283
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195314990
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2020 21:14 schreef Amee het volgende:

[..]

Dat klinkt bijna eng.
Integendeel. Kunst geïnspireerd door het goddelijke is het mooiste wat er is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 28 september 2020 @ 21:32:23 #284
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195315331
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2020 21:14 schreef Amee het volgende:

[..]

Dat klinkt bijna eng.
Zoiets als dit?

  maandag 28 september 2020 @ 21:37:22 #285
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195315441
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 21:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Integendeel. Kunst geïnspireerd door het goddelijke is het mooiste wat er is.
Fijn dat je het zelf zo herdefinieert, want dat is natuurlijk iets totaal anders dan ‘god vinden’.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  maandag 28 september 2020 @ 21:43:57 #286
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195315562
quote:
14s.gif Op maandag 28 september 2020 21:37 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Fijn dat je het zelf zo herdefinieert, want dat is natuurlijk iets totaal anders dan ‘god vinden’.
Volgens mij is "God vinden in..." geen ongewone uitdrukking.
  Beste debater 2022 maandag 28 september 2020 @ 21:46:33 #287
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195315621
quote:
14s.gif Op maandag 28 september 2020 21:37 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Fijn dat je het zelf zo herdefinieert, want dat is natuurlijk iets totaal anders dan ‘god vinden’.
Fijn dat jij je daardoor goed voelt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_195318497
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 21:32 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Zoiets als dit?

[ afbeelding ]
Is god daar een vrouw?
  dinsdag 29 september 2020 @ 07:22:12 #289
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195319409
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2020 01:06 schreef Amee het volgende:

[..]

Is god daar een vrouw?
De Grieken waren polytheïsten.
pi_195319502
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2020 07:22 schreef Iblardi het volgende:

[..]

De Grieken waren polytheïsten.
Aha!
  dinsdag 29 september 2020 @ 07:42:30 #291
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195319547
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2020 07:36 schreef Amee het volgende:

[..]

Aha!
Ook goedemorgen.
pi_195319554
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2020 07:42 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ook goedemorgen.
Zonder zorgen ook aan jou!
  dinsdag 29 september 2020 @ 09:00:44 #293
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195320174
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2020 16:20 schreef Amee het volgende:

[..]

God zag dat Kaïn niet een goed hart had.
Dat staat er niet, dat maak jij er van.
quote:
David was een moordenaar in opdracht van god. Zijn hart was goed, hij was godsdienaar.
Ja hoor tuurlijk. En dat is de God van liefde waar zo over gekweeld wordt?

En David's hart goed? Moet ik je even herinneren aan het verhaal van Uria en Batsheba? David moordde uit zichzelf en was Gods lievelingetje. :r
  dinsdag 29 september 2020 @ 09:05:44 #294
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195320229
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 09:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat staat er niet, dat maak jij er van.
[..]

Ja hoor tuurlijk. En dat is de God van liefde waar zo over gekweeld wordt?

En David's hart goed? Moet ik je even herinneren aan het verhaal van Uria en Batsheba? David moordde uit zichzelf en was Gods lievelingetje. :r
Edoch, God strafte David (en zijn vrouw, en hun kind) door het eerste kind uit die relatie te laten sterven.
  dinsdag 29 september 2020 @ 09:26:54 #295
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195320559
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 09:05 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Edoch, God strafte David (en zijn vrouw, en hun kind) door het eerste kind uit die relatie te laten sterven.
Exact! En wat precies kon die zoon daar aan doen? Weer moet er een onschuldige sterven...

Nee, rechtvaardigheid is hier niet aan de orde.
pi_195320612
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 09:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat staat er niet, dat maak jij er van.
[..]

Ja hoor tuurlijk. En dat is de God van liefde waar zo over gekweeld wordt?

En David's hart goed? Moet ik je even herinneren aan het verhaal van Uria en Batsheba? David moordde uit zichzelf en was Gods lievelingetje. :r
Nee, dat maak ik er niet van.
Zoveel vragen in de bijbel die open staan voor eigen aanvulling. En dit is er een van.
  dinsdag 29 september 2020 @ 09:30:53 #297
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195320618
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 09:26 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Exact! En wat precies kon die zoon daar aan doen? Weer moet er een onschuldige sterven...

Nee, rechtvaardigheid is hier niet aan de orde.
Ja, erg aardig was hij niet. En dan toch moeten liefhebben.
pi_195320647
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 09:26 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Exact! En wat precies kon die zoon daar aan doen? Weer moet er een onschuldige sterven...

Nee, rechtvaardigheid is hier niet aan de orde.
Nou ja. Iig geval had het wel leed in het hart van David bezorgd. En het ging tenslotte om David.

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2020 09:34:11 ]
  dinsdag 29 september 2020 @ 09:36:50 #299
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195320716
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2020 09:30 schreef Amee het volgende:

[..]

Nee, dat maak ik er niet van.
Zoveel vragen in de bijbel die open staan voor eigen aanvulling. En dit is er een van.
Dat maak je er wel van! Nogmaals, er staat nergens waarom God geen acht sloeg op Kains offer.

Door die eigen invulling krijg je een veelvoud van meningen. Die elkaar betwisten. Met alle gevolgen zoals ruzies en scheuring en dergelijke. Is dat de bedoeling?
pi_195320722
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2020 09:30 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, erg aardig was hij niet. En dan toch moeten liefhebben.
Ik begrijp het wel. Een ouder moet wel straffen uitdelen als het het kind iets wil leren. Dat kun je ook zien als liefhebbend. Liefhebbender dan toestaan dat het kind anderen kwaad doet zonder het de regels van het leven te leren.
  dinsdag 29 september 2020 @ 09:37:25 #301
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195320724
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2020 09:30 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, erg aardig was hij niet. En dan toch moeten liefhebben.
Moeten inderdaad. Het is geloof (en heb lief) of ik schiet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')