De maatregelen direct opheffen als het op de markt komt kan idd niet, wel als het aan genoeg mensen is toegediend, je WEET immers dat er dan groepsimmuniteit is.quote:Op zaterdag 12 september 2020 18:37 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
De medische wetenschappers zullen het ook niet precies zeggen over hoe lang je immuun bent tegen het virus als je gevaccineerd bent, meestal zal dus ook helaas niet levenslang immuniteit zijn(dat willen we echt heel graag hebben). Maar resultaten zullen over paar maanden bekend worden gemaakt als alle klinische proeven zijn gedaan. Je vraagt of resultaten betrouwbaar zijn, moet het ook uitwijzen aan een vaccin goed en veilig werkt, dan is aan de medische autoriteiten een zaak om te beoordelen of dit wel betrouwbaar of niet. Nu is nog wel veel onduidelijkheden over precieze werking van een kandidaat-coronavaccin.
Of maatregelen direct opgeheven worden kan echt niet bij een klein of grote deel van mensen die gevaccineerd worden. We gaan vrijwel zeker een langdurig proces ondergaan voor terugkeer naar oude normaal zonder maatregelen in onze leven, dat hangt veel af van hoe we stappen gaan zetten om met de maatregelen stapsgewijs af te bouwen.
Tja, geen idee. Om daar ook maar enigszins wat zinnigs op te zeggen heb ik kennis van vaccinologie nodig. En dat heb ik niet.quote:Op zaterdag 12 september 2020 18:23 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Zijn de resultaten van de fase 3 studies die nu lopen straks dan wel betrouwbaar?
Binnen een paar weken kan heel Nederland gevaccineerd zijn indien er voldoende doses beschikbaar zijn. Dus dat is het punt niet.quote:Op zaterdag 12 september 2020 18:37 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
De medische wetenschappers zullen het ook niet precies zeggen over hoe lang je immuun bent tegen het virus als je gevaccineerd bent, meestal zal dus ook helaas niet levenslang immuniteit zijn(dat willen we echt heel graag hebben). Maar resultaten zullen over paar maanden bekend worden gemaakt als alle klinische proeven zijn gedaan. Je vraagt of resultaten betrouwbaar zijn, moet het ook uitwijzen aan een vaccin goed en veilig werkt, dan is aan de medische autoriteiten een zaak om te beoordelen of dit wel betrouwbaar of niet. Nu is nog wel veel onduidelijkheden over precieze werking van een kandidaat-coronavaccin.
Of maatregelen direct opgeheven worden kan echt niet bij een klein of grote deel van mensen die gevaccineerd worden. We gaan vrijwel zeker een langdurig proces ondergaan voor terugkeer naar oude normaal zonder maatregelen in onze leven, dat hangt veel af van hoe we stappen gaan zetten om met de maatregelen stapsgewijs af te bouwen.
Idd en de IC capaciteit was of zou reeds met opgeschroefd en biedt in principe voor 650 Covid patienten ruimte.quote:Op zaterdag 12 september 2020 17:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Er ligt 37 man op de IC met corona en jij gaat neuzelen over een grotere IC-capaciteit?
//--//quote:Op zaterdag 12 september 2020 17:30 schreef Cynicio het volgende:
uit de aangerhaalde quote:
..
"Veel mensen zeiden dat ze in het onderwijs werken en vroegen of ze vandaag nog getest konden worden." De eerste mensen zullen eind volgende week met voorrang kunnen worden getest, voorspelt Gouw.
Nog wel jaquote:Op zaterdag 12 september 2020 18:38 schreef WheeledWarrior het volgende:
Weinig gemist zie ik, gaat nog steeds prima in de ziekenhuizen.
Klopt Sterker nog in dat onderzoek kwam ook naar voren dat mensen die een mondkapje dragen veel minder ziek worden dan mensen zonder mondkapje. Dat komt puur door dat je zeg maar een extra hindernis creëert. Dus zeker voor de mensen die pro mondkapje zijn is dat goed nieuws. Je beschermd je wel degelijk jezelf maar het compleet stoppen doet het niet.quote:Op zaterdag 12 september 2020 17:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Hier heb ik ook wel eens over nagedacht. Dit is natuurlijk totaal onvergelijkbaar. Ondanks dat sommigen graag willen geloven dat het gewoon weer zoals vroeger was, is dat absoluut niet zo. Bedenk dat veel mensen in maart bv. besmet werden in een kleffe apres-skihut in Oostenrijk. Al lallend, knuffelend en zoenend ging men de lente in. En dezelfde taferelen uiteraard in Brabant.
De vraag die hierop te stellen was/is, is die MS dan ontstaan of juist naar voren gekomen door het vaccin ?quote:Op zaterdag 12 september 2020 17:42 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Onzin. Die ene persoon bleek MS te hebben zonder dat te weten.
Ja, dat kan iedereen vantevoren aan zien komen, maar jij blijft maar denken dat dat dan wel door een moreel appèl dan wel door handhaving is bij te sturen. Reality check: dat gaat niet gebeuren.quote:Op zaterdag 12 september 2020 19:10 schreef Gretzl het volgende:
F*cking hell...
https://www.ad.nl/binnenl(...)-uitbraken~a584b9fe/
Wat is hier fucking hell aan? Ik lees alleen maar hele realistische teksten.quote:Op zaterdag 12 september 2020 19:10 schreef Gretzl het volgende:
F*cking hell...
er is nog steeds geen duidelijkheid wat het virus met mensen doet op de langere termijn. Er zijn al wel voorbeelden van mensen die na maanden geleden besmet zijn geweest met het virus nog steeds chronische klachten hebbenquote:Op zaterdag 12 september 2020 16:58 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Geen grote stijgingen bij opnames/doden, dus nog steeds weinig aan de hand.
Ik hoor die verhalen ook.quote:Op zaterdag 12 september 2020 19:20 schreef Evertjan het volgende:
[..]
er is nog steeds geen duidelijkheid wat het virus met mensen doet op de langere termijn. Er zijn al wel voorbeelden van mensen die na maanden geleden besmet zijn geweest met het virus nog steeds chronische klachten hebben
Dat is ook logisch, dat kost tijd om in kaart te brengen en momenteel is dat een minder hoge prioriteit.quote:Op zaterdag 12 september 2020 19:20 schreef Evertjan het volgende:
[..]
er is nog steeds geen duidelijkheid wat het virus met mensen doet op de langere termijn. Er zijn al wel voorbeelden van mensen die na maanden geleden besmet zijn geweest met het virus nog steeds chronische klachten hebben
daarom kan je het virus ook beter indammen, je gaat toch geen onnodige risico's nemenquote:Op zaterdag 12 september 2020 19:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik hoor die verhalen ook.
Helaas zijn hier heel weinig cijfers over.
We kunnen dus met geen mogelijkheid zeggen om hoeveel mensen dit gaat.
Dat snap ik, ik wil ook echt heel graag naar gewone normale wereld zonder maatregelen, dus daarom wil ik ook iemand knuffelen, lekker vrijen , zoenen en dicht bij elkaar zitten... En normaal naar sociale feesten in mijn woonplaats.quote:Op zaterdag 12 september 2020 18:43 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
De maatregelen direct opheffen als het op de markt komt kan idd niet, wel als het aan genoeg mensen is toegediend, je WEET immers dat er dan groepsimmuniteit is.
Ik bedoel hoe ze kunnen zien of het überhaupt werkt als iedereen in de test nu lagere dosis krijgt als ze besmet raken door de maatregelen (waar het vaccin dan tegen beschermt of niet, dat meet men nu), terwijl het de bedeoling is dat als het breed is uitgerold ze worden opgeheven, dan nemen dossisen virus dus weer toe omdat mensen weer naar lowlands gaan, knuffelen, en dichter bij elkaar zitten in de bios, hoe weet men dan of het dan ook nog net zo effectief is? Dat bedoel ik
Ben gewoon nieuwsgierig.
Dat is zeker waar, maar ik denk wel dat we 'langere termijn' in context moeten zien. Een paar weken nodig hebben om te herstellen van een heftige griep is ook helemaal niet raar.quote:Op zaterdag 12 september 2020 19:20 schreef Evertjan het volgende:
[..]
Eigenlijk wel, ik denk niet dat er een alles oplossend vaccin gaat komen... maar dat het meer als de jaarlijkse griep wordt.quote:Op zaterdag 12 september 2020 19:54 schreef capricia het volgende:
Denken jullie dat er nu een jaarlijkse covid-achtige ziekte komt? Dat het muteert en naast de griep erbij komt?
Voorlopig schijnt het dus nog niet gemuteerd te zijn terwijl alle grote aantallen besmet zijn. Dus waarschijnlijk muteert ie niet zo makkelijk.quote:Op zaterdag 12 september 2020 19:54 schreef capricia het volgende:
Denken jullie dat er nu een jaarlijkse covid-achtige ziekte komt? Dat het muteert en naast de griep erbij komt?
Zou er in het buitenland met veel betere contacttracing en minder privacy dan niet meer info moeten zijn dan?quote:Op zaterdag 12 september 2020 16:05 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Zeer waarschijnlijk zit het probleem hem in elk van de locaties die je noemt. Het is alleen verdomd lastig om in te schatten hoe de verhoudingen liggen, gezien er bij zo'n hoog percentage besmettingen de plaats nog steeds onbekend is.
Maar gezien de karakteristieken van het coronavirus en de community spread die nu weer in hoge mate plaatsvindt is het niet mogelijk om te veronderstellen dat mensen nog steeds overal besmet raken. En dat wordt alleen maar meer zolang de toename blijft voortzetten. Waarbij het risico bij een drukke binnenlocatie uiteraard wel een stuk hoger is dan een rustige buitenlocatie.
Dit is na SARS en MERS het derde coronavirus dat rondgaat deze eeuw. Het zal vast niet de laatste zijn.quote:Op zaterdag 12 september 2020 19:54 schreef capricia het volgende:
Oh. Dat is ook wel een interessante: Of mensen die dat doorstaan hebben, deze corona makkelijker overleven.quote:Op zaterdag 12 september 2020 20:05 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
[..]
Dit is na SARS en MERS het derde coronavirus dat rondgaat deze eeuw. Het zal vast niet de laatste zijn.
Hoe kom je hier nu weer bij. Een virus muteert juist continu. Waar zou die 2 in sars cov 2 toch vandaan komen. En ook nu zijn er alweer verschillende strainsquote:Op zaterdag 12 september 2020 20:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Voorlopig schijnt het dus nog niet gemuteerd te zijn terwijl alle grote aantallen besmet zijn. Dus waarschijnlijk muteert ie niet zo makkelijk.
Denk eerder dat ie over enkele decennia uitsterft, veel mensen zullen zelf immuniteit opbouwen en andere nemen een vaccin.
Het virus zal nog lang circuleren bij de mensen die geen vaccin hebben genomen, of die geen immuniteit kunnen opbouwen tegen dit virus.
Ja, dat word dagelijks benoemd. Vooralsnog lijkt het er toch echt op dat het procentueel gezien echt uitzonderingen zijn, hoe kut het wel niet is. Er is gewoon nog te weinig duidelijkheid om maar extra maatregelen in te voeren omdat er een bepaald percentage mensen er langdurige klachten aan overhoud. Nogal een verschil of het dan gaat om 1% of 20% zeg maar. Meer info is nodig. Persoonlijk verwacht ik dat het wel mee valt. Ik verwacht dat we er dan veel meer over zouden horen naast dat het nu voornamelijk gebruikt word om jongeren in het gareel te houden - gezien het wijzen naar doden en opnames niet echt werkt gezien de lage cijfers. Uitzonderingen heb je bij elke ziekte/aandoening. En in tijden waar er weinig info beschikbaar is grijpen mensen sneller naar geruchten en erg kleine onderzoeken. De meeste mensen verwijzen naar facebook groepen. Tja. Daar kan elke Henk wat roepen natuurlijk. En de onderzoeken die er wél zijn gedaan waren erg kleinschalig. En er werd niet eens een onderscheid gemaakt voor mensen die vóór Corona ook al klachten had.quote:Op zaterdag 12 september 2020 19:20 schreef Evertjan het volgende:
[..]
Ik denk niet dat we Corona op gaan lossen met een vaccin eerlijk gezegd; het zal altijd wel rond blijven gaan in enige vorm ja. Is het niet Corona dan komt er wel weer wat anders imo. We moeten leren om ermee te leven zolang het geen extreme vormen aan neemt. Puur een vermoeden hoor. Ik zou niet graag in de schoenen staan van het kabinet, maar het zou fijn zijn als ze verder kijken dan puur een vaccin. Hoe gaan we ons leven weer oppakken als dat vaccin toch niet komt/niet goed genoeg werkt, etc?quote:Op zaterdag 12 september 2020 19:54 schreef capricia het volgende:
Wellicht dat het stammateriaal wat muteert bij het huidige corona virus, maar blijkbaar neemt de sterkte van de ziekte nog niet af. Althans dat zeggen de deskundigen, ik had ook anders gehoopt hoorquote:Op zaterdag 12 september 2020 20:20 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Hoe kom je hier nu weer bij. Een virus muteert juist continu. Waar zou die 2 in sars cov 2 toch vandaan komen. En ook nu zijn er alweer verschillende strains
Wat ook prima is want een virus muteert meestal naar meer besmettelijk en minder dodelijk
Dat blijft dan gek..... dat lijkt dan dat er maar één dokter in de zaal is.quote:Op zaterdag 12 september 2020 19:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is ook logisch, dat kost tijd om in kaart te brengen en momenteel is dat een minder hoge prioriteit.
Tomas Pueyo aanhalen? Net als al je clubjes, de schaamte voorbij.quote:Op zaterdag 12 september 2020 14:40 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Tomas Pueyo is ook geen microbioloog/viroloog en toch hebben zijn adviezen ervoor gezorgd dat meerdere landen vele doden en ernstig zieken minder te betreuren hebben. Omdat deze staten tijdig ingrepen met effectieve maatregelen, voordat de epidemie oncontroleerbaar werd. En vervolgens ook goed doorhebben hoe je op duurzame wijze het aantal nieuwe infecties laag kon blijven houden. Het is geen hogere wiskunde.
Ik snap echt niet wat jou bezielt dat je het blijkbaar normaal vindt om in een discussie persoonlijke aanvallen (met taalfouten) te gebruiken die nergens op slaan. Mijn advies is om alsjeblieft bij de inhoud te blijven of anders gewoon niet te reageren.
Ik bleef steken bij dat shirt van die Munz.quote:Op zaterdag 12 september 2020 19:10 schreef Gretzl het volgende:
F*cking hell...
Voor iemand die loopt te drammen dat een wetenschappelijk onderzoek geen peer-review heeft, is het echt bizar dat je zo iemand serieus neemt. Stropop...quote:Op zaterdag 12 september 2020 16:01 schreef Gretzl het volgende:
[..]
@:DeVerzamelaar ik kan je van harte aanraden om alle artikelen van Tomas Pueyo op Medium nog eens door te spitten. Dat kan helpen om in te zien welke aanpak/maatregelen effectief zijn voor de bestrijding van het coronavirus en welke niet. Hij legt het op een begrijpelijke manier uit. De coronapandemie heeft wel bewezen dat je echt niet een universitaire graad in virologie of epidemiologie nodig hebt om de basale zaken te begrijpen.
Ik heb geen bron, maar ik heb ergens gelezen dat mensen die SARS doorstaan hebben inderdaad gedeeltelijke immuniteit hebben voor dit virus.quote:Op zaterdag 12 september 2020 20:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh. Dat is ook wel een interessante: Of mensen die dat doorstaan hebben, deze corona makkelijker overleven.
Dat zie ik als goed nieuws.quote:Op zaterdag 12 september 2020 21:06 schreef Viltje het volgende:
[..]
Ik heb geen bron, maar ik heb ergens gelezen dat mensen die SARS doorstaan hebben inderdaad gedeeltelijke immuniteit hebben voor dit virus.
Mja. Het is zo afgezaagd.quote:Op zaterdag 12 september 2020 21:11 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
We mochten toch geen 2 weken grapjes meer maken?
Ze worden ook gewoon nog steeds gemaakt hoor (serieuze en grapjes), maar dan met andere woordenquote:Op zaterdag 12 september 2020 21:20 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Toch mis ik die opmerkingen 😥
Ik voorzie ook geen oplossing, sws niet op de kortere termijn in orde van jaren.quote:Op zaterdag 12 september 2020 20:28 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik denk niet dat we Corona op gaan lossen met een vaccin eerlijk gezegd; het zal altijd wel rond blijven gaan in enige vorm ja. Is het niet Corona dan komt er wel weer wat anders imo. We moeten leren om ermee te leven zolang het geen extreme vormen aan neemt. Puur een vermoeden hoor. Ik zou niet graag in de schoenen staan van het kabinet, maar het zou fijn zijn als ze verder kijken dan puur een vaccin. Hoe gaan we ons leven weer oppakken als dat vaccin toch niet komt/niet goed genoeg werkt, etc?
Tegen mijn kinderen zeg ik dan: schreeuw het 5 keer heel hard. Harder. Nog harder.quote:Op zaterdag 12 september 2020 21:20 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Toch mis ik die opmerkingen 😥
Er zal eind van het jaar of anders 21 Q1 een vaccin komen voor de ouderen en zwakkeren, dit partieel werkende vaccin zal dan dienen als between time naar een vaccin dat generieker zal werken. Dat is mijn gok.quote:Op zaterdag 12 september 2020 21:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik voorzie ook geen oplossing, sws niet op de kortere termijn in orde van jaren.
Wat in "ons" nadeel is dat SARS vooral een door de lucht overgebrachte besmetting lijkt, dit is voor griep primair er één van contactoverdracht. Luchtgedreven besmetting is sws lastiger te beheersen en gaat erg snel (zoals we al hebben gezien). Kortom, aandacht aan aerosolen of zo men wilt "druppels" en wat minder aan desinfectie.
Waar ik vooral benieuwd naar ga zijn is of en in hoeverre en hoe snel Covid19 muteert. Als dit serieus het geval blijkt, kan dit wel eens einde oefening zijn van/voor vaccins die zich richten op een typische variant.
Het mooiste zou zijn dat men een vaccin heeft dat zich richt op de "SARS" familie en mensen met één of twee vaccinaties levenslang beschermd zijn (zoals bij mazelen).
Het lijkt mij derhalve ook nuttig/zinnig om een scenario te hebben dat NIET uitgaat van een (permanent?) werkend vaccin.
Het is vooral aannemelijk en het probleem is dat die immuniteitsdata vooral gebaseerd is op de ervaringen met SARS en MERS (de voorlopers van covid19).quote:Op zaterdag 12 september 2020 21:06 schreef Viltje het volgende:
[..]
Ik heb geen bron, maar ik heb ergens gelezen dat mensen die SARS doorstaan hebben inderdaad gedeeltelijke immuniteit hebben voor dit virus.
Laten we een "in between" methode aannemen...quote:Op zaterdag 12 september 2020 21:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er zal eind van het jaar of anders 21 Q1 een vaccin komen voor de ouderen en zwakkeren, dit partieel werkende vaccin zal dan dienen als between time naar een vaccin dat generieker zal werken. Dat is mijn gok.
Ja, genoeg scholen die preventief te werk gaan omdat ze niet zitten te wachten op een sluiting die voorkomen had kunnen worden.quote:Op zaterdag 12 september 2020 18:52 schreef Vallon het volgende:
[..]
//--//
Waarom zou je je waar dan ook werkend, willen laten testen wanneer je geen symptomen hebt ?
Moet dat misschien van de (school)instelling ?
Ja, dat hebben de Zuid-Koreanen waarschijnlijk ook. Net als de meeste Oost-Aziatische landen. Het is niet dat daar het openbare leven nu stil ligt.quote:Op zaterdag 12 september 2020 20:03 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Zou er in het buitenland met veel betere contacttracing en minder privacy dan niet meer info moeten zijn dan?
Een Zuid korea zou dit bv in kaart moeten hebben toch?
Ik vermoed dat het kabinet zich dat echt wel realiseert. Immers, de mensen van het OMT benadrukken het bij herhaling. Echter, die laatste vraag is een terechte. En daar hebben ze zéker geen antwoord op. Nu schotelen ze nog een 'als we even doorzetten zijn we er hopelijk met een paar maanden vanaf'-scenario. Dat wordt heel anders als er geen uitzicht op een vaccin is.quote:Op zaterdag 12 september 2020 20:28 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik zou niet graag in de schoenen staan van het kabinet, maar het zou fijn zijn als ze verder kijken dan puur een vaccin. Hoe gaan we ons leven weer oppakken als dat vaccin toch niet komt/niet goed genoeg werkt, etc?
Ik zou vooral zeggen: meevalt in vergelijking met de alternatieven. Iedereen weet dat het kut is, maar je moet nu eenmaal kiezen tussen verscheidene kutscenario's.quote:Op zaterdag 12 september 2020 20:25 schreef AlwaysHappy het volgende:
Nogal een verschil of het dan gaat om 1% of 20% zeg maar. Meer info is nodig. Persoonlijk verwacht ik dat het wel mee valt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |