abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195026390
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 september 2020 19:20 schreef Evertjan het volgende:

[..]

er is nog steeds geen duidelijkheid wat het virus met mensen doet op de langere termijn. Er zijn al wel voorbeelden van mensen die na maanden geleden besmet zijn geweest met het virus nog steeds chronische klachten hebben
Ja, dat word dagelijks benoemd. Vooralsnog lijkt het er toch echt op dat het procentueel gezien echt uitzonderingen zijn, hoe kut het wel niet is. Er is gewoon nog te weinig duidelijkheid om maar extra maatregelen in te voeren omdat er een bepaald percentage mensen er langdurige klachten aan overhoud. Nogal een verschil of het dan gaat om 1% of 20% zeg maar. Meer info is nodig. Persoonlijk verwacht ik dat het wel mee valt. Ik verwacht dat we er dan veel meer over zouden horen naast dat het nu voornamelijk gebruikt word om jongeren in het gareel te houden - gezien het wijzen naar doden en opnames niet echt werkt gezien de lage cijfers. Uitzonderingen heb je bij elke ziekte/aandoening. En in tijden waar er weinig info beschikbaar is grijpen mensen sneller naar geruchten en erg kleine onderzoeken. De meeste mensen verwijzen naar facebook groepen. Tja. Daar kan elke Henk wat roepen natuurlijk. En de onderzoeken die er wél zijn gedaan waren erg kleinschalig. En er werd niet eens een onderscheid gemaakt voor mensen die vóór Corona ook al klachten had.
pi_195026448
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 september 2020 19:54 schreef capricia het volgende:
Denken jullie dat er nu een jaarlijkse covid-achtige ziekte komt? Dat het muteert en naast de griep erbij komt?
Ik denk niet dat we Corona op gaan lossen met een vaccin eerlijk gezegd; het zal altijd wel rond blijven gaan in enige vorm ja. Is het niet Corona dan komt er wel weer wat anders imo. We moeten leren om ermee te leven zolang het geen extreme vormen aan neemt. Puur een vermoeden hoor. Ik zou niet graag in de schoenen staan van het kabinet, maar het zou fijn zijn als ze verder kijken dan puur een vaccin. Hoe gaan we ons leven weer oppakken als dat vaccin toch niet komt/niet goed genoeg werkt, etc?
  zaterdag 12 september 2020 @ 20:44:53 #278
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_195026813
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 september 2020 20:20 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Hoe kom je hier nu weer bij. Een virus muteert juist continu. Waar zou die 2 in sars cov 2 toch vandaan komen. En ook nu zijn er alweer verschillende strains

Wat ook prima is want een virus muteert meestal naar meer besmettelijk en minder dodelijk
Wellicht dat het stammateriaal wat muteert bij het huidige corona virus, maar blijkbaar neemt de sterkte van de ziekte nog niet af. Althans dat zeggen de deskundigen, ik had ook anders gehoopt hoor :)
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  zaterdag 12 september 2020 @ 20:56:50 #279
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195027093
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 19:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat is ook logisch, dat kost tijd om in kaart te brengen en momenteel is dat een minder hoge prioriteit.
Dat blijft dan gek..... dat lijkt dan dat er maar één dokter in de zaal is.
Er zijn genoeg andere mensen en ik mag toch aannemen dat anderen zich focussen op hun onderzoek. Verder ook lastig, met welke tastbare criteria je dan patiënten moet volgen die lijden aan (vaak) ondefinieerbare zaken.

Ik denk ook dat het geen prioriteit heeft omdat er niet zoveel mee te winnen is om te onderzoeken dat een "minderheid" naweeën heeft van een ( technisch "geslaagde" :@ ) behandeling. Genoeg voorbeelden bij andere aandoeningen en operaties. Geneeskunde is ook geen exacte wetenschap en kijkt vooral naar wat lukt en in minder mate waarom dat zo, laat staan niet zo is.

Er al behoorlijk wat onderzoek met wat een verblijf aan de IC kan opleveren: PICS - wiki post intensive care syndrome.
Je gaat sws al willen dat een verblijf op IC niet nodig is en menigeen zal de rest van het leven een streepje geven.

Los daarvan, nog meer glad ijs, is onduidelijk wat een "virus" precies is/doet met een cel/lichaam; laat staan welke bijwerkingen die kan veroorzaken op de langere termijn.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_195027180
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 14:40 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Tomas Pueyo is ook geen microbioloog/viroloog en toch hebben zijn adviezen ervoor gezorgd dat meerdere landen vele doden en ernstig zieken minder te betreuren hebben. Omdat deze staten tijdig ingrepen met effectieve maatregelen, voordat de epidemie oncontroleerbaar werd. En vervolgens ook goed doorhebben hoe je op duurzame wijze het aantal nieuwe infecties laag kon blijven houden. Het is geen hogere wiskunde.

Ik snap echt niet wat jou bezielt dat je het blijkbaar normaal vindt om in een discussie persoonlijke aanvallen (met taalfouten) te gebruiken die nergens op slaan. Mijn advies is om alsjeblieft bij de inhoud te blijven of anders gewoon niet te reageren.
Tomas Pueyo aanhalen? Net als al je clubjes, de schaamte voorbij.
  zaterdag 12 september 2020 @ 21:04:33 #281
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_195027254
quote:
Ik bleef steken bij dat shirt van die Munz.
pi_195027268
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 16:01 schreef Gretzl het volgende:

[..]

@:DeVerzamelaar ik kan je van harte aanraden om alle artikelen van Tomas Pueyo op Medium nog eens door te spitten. Dat kan helpen om in te zien welke aanpak/maatregelen effectief zijn voor de bestrijding van het coronavirus en welke niet. Hij legt het op een begrijpelijke manier uit. De coronapandemie heeft wel bewezen dat je echt niet een universitaire graad in virologie of epidemiologie nodig hebt om de basale zaken te begrijpen.
Voor iemand die loopt te drammen dat een wetenschappelijk onderzoek geen peer-review heeft, is het echt bizar dat je zo iemand serieus neemt. Stropop...
  zaterdag 12 september 2020 @ 21:06:32 #283
460440 Viltje
Het antwoord op alles is 42.
pi_195027312
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 september 2020 20:08 schreef capricia het volgende:

[..]

Oh. Dat is ook wel een interessante: Of mensen die dat doorstaan hebben, deze corona makkelijker overleven.
Ik heb geen bron, maar ik heb ergens gelezen dat mensen die SARS doorstaan hebben inderdaad gedeeltelijke immuniteit hebben voor dit virus.
pi_195027413
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 21:06 schreef Viltje het volgende:

[..]

Ik heb geen bron, maar ik heb ergens gelezen dat mensen die SARS doorstaan hebben inderdaad gedeeltelijke immuniteit hebben voor dit virus.
Dat zie ik als goed nieuws. :)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 12 september 2020 @ 21:11:52 #285
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195027433
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 18:58 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Nog wel ja
We mochten toch geen 2 weken grapjes meer maken?
pi_195027468
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 21:11 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

We mochten toch geen 2 weken grapjes meer maken?
Mja. Het is zo afgezaagd.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_195027638
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 september 2020 21:13 schreef capricia het volgende:

[..]

Mja. Het is zo afgezaagd.
Toch mis ik die opmerkingen 😥
pi_195027675
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 21:20 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Ze worden ook gewoon nog steeds gemaakt hoor (serieuze en grapjes), maar dan met andere woorden :P
  zaterdag 12 september 2020 @ 21:22:18 #289
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195027700
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 september 2020 20:28 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik denk niet dat we Corona op gaan lossen met een vaccin eerlijk gezegd; het zal altijd wel rond blijven gaan in enige vorm ja. Is het niet Corona dan komt er wel weer wat anders imo. We moeten leren om ermee te leven zolang het geen extreme vormen aan neemt. Puur een vermoeden hoor. Ik zou niet graag in de schoenen staan van het kabinet, maar het zou fijn zijn als ze verder kijken dan puur een vaccin. Hoe gaan we ons leven weer oppakken als dat vaccin toch niet komt/niet goed genoeg werkt, etc?
Ik voorzie ook geen oplossing, sws niet op de kortere termijn in orde van jaren.

Wat in "ons" nadeel is dat SARS vooral een door de lucht overgebrachte besmetting lijkt, dit is voor griep primair er één van contactoverdracht. Luchtgedreven besmetting is sws lastiger te beheersen en gaat erg snel (zoals we al hebben gezien). Kortom, aandacht aan aerosolen of zo men wilt "druppels" en wat minder aan desinfectie.

Waar ik vooral benieuwd naar ga zijn is of en in hoeverre en hoe snel Covid19 muteert. Als dit serieus het geval blijkt, kan dit wel eens einde oefening zijn van/voor vaccins die zich richten op een typische variant.
Het mooiste zou zijn dat men een vaccin heeft dat zich richt op de "SARS" familie en mensen met één of twee vaccinaties levenslang beschermd zijn (zoals bij mazelen).

Het lijkt mij derhalve ook nuttig/zinnig om een scenario te hebben dat NIET uitgaat van een (permanent?) werkend vaccin.
pi_195027803
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 21:20 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Tegen mijn kinderen zeg ik dan: schreeuw het 5 keer heel hard. Harder. Nog harder.
En dan is het over. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 12-09-2020 21:31:44 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 12 september 2020 @ 21:31:32 #291
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_195027954
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 september 2020 21:22 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik voorzie ook geen oplossing, sws niet op de kortere termijn in orde van jaren.

Wat in "ons" nadeel is dat SARS vooral een door de lucht overgebrachte besmetting lijkt, dit is voor griep primair er één van contactoverdracht. Luchtgedreven besmetting is sws lastiger te beheersen en gaat erg snel (zoals we al hebben gezien). Kortom, aandacht aan aerosolen of zo men wilt "druppels" en wat minder aan desinfectie.

Waar ik vooral benieuwd naar ga zijn is of en in hoeverre en hoe snel Covid19 muteert. Als dit serieus het geval blijkt, kan dit wel eens einde oefening zijn van/voor vaccins die zich richten op een typische variant.
Het mooiste zou zijn dat men een vaccin heeft dat zich richt op de "SARS" familie en mensen met één of twee vaccinaties levenslang beschermd zijn (zoals bij mazelen).

Het lijkt mij derhalve ook nuttig/zinnig om een scenario te hebben dat NIET uitgaat van een (permanent?) werkend vaccin.
Er zal eind van het jaar of anders 21 Q1 een vaccin komen voor de ouderen en zwakkeren, dit partieel werkende vaccin zal dan dienen als between time naar een vaccin dat generieker zal werken. Dat is mijn gok.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_195027959
Oostenrijk pakt ook het hoogste aantal nieuwe besmettingen per dag sinds maart. Daar wel meteen maatregelen natuurlijk.

Vraag me af waarom het op het hele continent zo oploopt. Zou het komen door andere virussen, lagere temperaturen of toch de scholen?

Zo'n griepseizoen is ook best een apart fenomeen waar we eigenlijk amper van snappen hoe het precies werkt.
blablablabla
  zaterdag 12 september 2020 @ 21:45:50 #293
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195028230
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 21:06 schreef Viltje het volgende:

[..]

Het is vooral aannemelijk en het probleem is dat die immuniteitsdata vooral gebaseerd is op de ervaringen met SARS en MERS (de voorlopers van covid19).

Grootste probleem is dat het virusgedrag (van Corona) vooralsnog inconsistent is en lange termijn data simpelweg ontbreekt. Het is aan te nemen dat iemand die de aandoening heeft weerstaan een mate bescherming heeft omdat het lichaam de besmetting beter/eerder zal herkennen. Hoeveel -en lang die bescherming aanhoudt, hangt samen met de ernst van de doorgemaakt besmetting.
Doorgaans lijkt die bescherming dan ook beperkt, ook gezien de relatief korte incubatietijd en (doorgaans) snelle - mild* verlopen - herstel. Ook de periode, speelt mee. Momenteel denkt men, op grond van SARS onderzoek, dat die beschermingperiode ca 2 jaar is.
* dat "milde" maakt een permanent werkend vaccin op grond van een verzwakt ingebrachte "besmetting" dan ook twijfelachtig.

Het lastige is ook dat het lichaam op verschillende manier de besmetting en vooral gevolgen kan weerstaan. Soms door virus in een vroeg stadium simpel niet te laten hechten, het virus aan te vallen, vermeerdering te blokkeren of simpelweg dat allemaal na te laten. Het virus zelf is niet dodelijk, dat is vooral het immuunsysteem dat zich over de kop draait en te buiten gaat aan zelf veroorzaken van (orgaan)infecties en uitval.

Lees dit als bron evt als ondersteuning van mijn verhaaltje.
  zaterdag 12 september 2020 @ 21:59:52 #295
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195028526
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 september 2020 21:31 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Er zal eind van het jaar of anders 21 Q1 een vaccin komen voor de ouderen en zwakkeren, dit partieel werkende vaccin zal dan dienen als between time naar een vaccin dat generieker zal werken. Dat is mijn gok.
Laten we een "in between" methode aannemen...

Het lijkt mij juist onverantwoord om dan kwetsbaren te gaan injecteren met een vaccin. Kwetsbaren die juist fragiel zijn omdat zij aandoeningen hebben en/of niet (meer) weerbaar zijn. Een tijdelijk vaccin zal wel heel erg goed getest moeten zijn om zekerheid te hebben dat die bescherming niet iets anders veroorzaakt.
Zelf sta ik sws ergens achteraan om mij of de mijnen te laten injecteren met een hip vaccin, laat staan dat ik dat aanbeveel aan kwetsbaren.

Je hebt gelijk dat een tussentijdswerkende oplossing als tijdelijk "hub" gebruikt kan worden voor een meer permanente methode. Ik geeft het 50/50 via een vaccin omdat de kans daarop matig is. Tal van virale aandoeningen waar dat tot op de dag van vandaag (ook) nog niet is (uit)gevonden.

Zelf ben ik veel meer geneigd om vol in te gaan zetten op vooral behandeling en medicijnen. Wordt iemand dan besmet en ondervindt die gevolgen, kan die persoon er "doorheen" geholpen worden.
Misschien wel zo dat beademing/ic-bezoek niet eens nodig is. "Gewoon" iemand in behandeling laten uitzieken (en pijnlijk, wanneer dat niet meer gaat; het menswaardig laten gaan).
  zaterdag 12 september 2020 @ 22:32:03 #296
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195029169
quote:
5s.gif Op zaterdag 12 september 2020 18:52 schreef Vallon het volgende:

[..]

//--//
Waarom zou je je waar dan ook werkend, willen laten testen wanneer je geen symptomen hebt ?
Moet dat misschien van de (school)instelling ?
Ja, genoeg scholen die preventief te werk gaan omdat ze niet zitten te wachten op een sluiting die voorkomen had kunnen worden.
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  zaterdag 12 september 2020 @ 22:42:01 #297
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195029324
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 20:03 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Zou er in het buitenland met veel betere contacttracing en minder privacy dan niet meer info moeten zijn dan?

Een Zuid korea zou dit bv in kaart moeten hebben toch?
Ja, dat hebben de Zuid-Koreanen waarschijnlijk ook. Net als de meeste Oost-Aziatische landen. Het is niet dat daar het openbare leven nu stil ligt.

Dus een land met ruim 3,5 keer zoveel inwoners dan Nederland, dat nog dichterbevolkt is, heeft op dit moment te kampen met een uitbraak die naar schatting 30x minder hevig is dan zich bij ons nu voltrekt. Gisteren 176 gevallen op een bevolking van 51 miljoen, terwijl er in Zuid-Korea veel meer (preventief) getest wordt en er waarschijnlijk een stuk minder coronagevallen onder de radar blijven.

https://ourworldindata.or(...)h-korea?country=~KOR

En dan nog zijn er hier veel users die roepen dat het niet mogelijk is om de beste facetten van de Koreaanse aanpak over te nemen. Dat snap ik niet. Het is geen toeval dat behalve die korte piek in maart Zuid-Korea nooit last heeft gehad van ongecontroleerde community spread.

Natuurlijk hebben ze wel last gehad van kleine oplevingen gedurende de tijd, omdat de bevolking daar hun normale leven ook weer wilde oppakken. Maar die vallen in het niets bij wat er nu in Nederland en verschillende andere Europese landen aan de hand is.
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  zaterdag 12 september 2020 @ 22:49:16 #298
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_195029471
Zolang de IC opnames en aantal doden acceptabel blijven, moet iedereen echt uit die paniekmodus.

Is niet goed voor je.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_195029497
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 september 2020 20:28 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik zou niet graag in de schoenen staan van het kabinet, maar het zou fijn zijn als ze verder kijken dan puur een vaccin. Hoe gaan we ons leven weer oppakken als dat vaccin toch niet komt/niet goed genoeg werkt, etc?
Ik vermoed dat het kabinet zich dat echt wel realiseert. Immers, de mensen van het OMT benadrukken het bij herhaling. Echter, die laatste vraag is een terechte. En daar hebben ze zéker geen antwoord op. Nu schotelen ze nog een 'als we even doorzetten zijn we er hopelijk met een paar maanden vanaf'-scenario. Dat wordt heel anders als er geen uitzicht op een vaccin is.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195029526
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 september 2020 20:25 schreef AlwaysHappy het volgende:
Nogal een verschil of het dan gaat om 1% of 20% zeg maar. Meer info is nodig. Persoonlijk verwacht ik dat het wel mee valt.
Ik zou vooral zeggen: meevalt in vergelijking met de alternatieven. Iedereen weet dat het kut is, maar je moet nu eenmaal kiezen tussen verscheidene kutscenario's.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')