Stel voor jezelf de vraag, is dit een persoon met wie ik zaken wil doen?quote:Op woensdag 2 september 2020 10:05 schreef Hanzul2 het volgende:
Vind het raar dat ik van Timmerman, geen mail heb gekregen van Collin.
Ik zie dit als een achteruitgang, gaat een groot deel van de investeringen aan woningen uit, waaronder de grootste eigen woning. Vind ook dat collin dit niet zo als voldwongen feit kan neerleggen.
Al met al in mijn ogen flinke achteruitgang/misleiding, want eerste pitch was veel beter, waarbij ik vind dat je niet tijdens het traject ten nadelen van de investeerders kan aanpassen.

Ook geannuleerd.quote:Op woensdag 2 september 2020 10:16 schreef obligataire het volgende:
[..]
Stel voor jezelf de vraag, is dit een persoon met wie ik zaken wil doen?

Daar kan je m.i. heel wat beter je centjes insteken.quote:Op woensdag 2 september 2020 11:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/bike-repair-centre/ Staat nu open.

Leuk project, had al hoger ingeschreven dan normaal. Ik ben erg gecharmeerd van dat pand. En fietsen verkopen prima in deze tijd......quote:Op woensdag 2 september 2020 11:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/bike-repair-centre/ Staat nu open.

Staat nu op 89% dus die gaat vandaag wel vol komen. Kan deze fietsenmaker een stap vooruit maken. Heb er wel vertrouwen in.quote:Op woensdag 2 september 2020 11:11 schreef obligataire het volgende:
[..]
Leuk project, had al hoger ingeschreven dan normaal. Ik ben erg gecharmeerd van dat pand. En fietsen verkopen prima in deze tijd......

Volquote:Op woensdag 2 september 2020 11:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Staat nu op 89% dus die gaat vandaag wel vol komen. Kan deze fietsenmaker een stap vooruit maken. Heb er wel vertrouwen in.
De timmerman sprokkelt er ook nog wat investeringen bij ondanks een aantal afzeggingen hier. Kennelijk hebben een groot aantal mensen er toch vertrouwen in. Afijn ik hoop voor de leningnemer en Collin dat het allemaal gaat lukken zoals het nu gepitcht is. Zoals het oorspronkelijke plan was was het zeker niet gelukt. Ik doe overgens ook niet meer mee.

Grappig eigenlijk: staat wekenlang op 60%. Vervolgens wordt het tot 100% gefinancierd. Dan komt er een mail en volgen de annuleringen. Maar de laatste 1 a 2 procent (vanaf 98/99%) zit in een paar minuten vol. Soort Fear Of Missing Out.quote:

voor de jachtwerf heb je waarschijnlijk geen linkje voor nodig gezien het hoge bedrag. Deze zal niet in 1 dag vol zitten. De andere twee worden lastig, weinig over te vinden.quote:Op woensdag 2 september 2020 12:09 schreef impact9 het volgende:
Nog iemand een linkje kunnen bemachtigen van VlaanderenC, Chata en de jachtwerf @ CCF?

Chata geprobeerd, maar enkel communicatie in het Pools. Gestrand.quote:Op woensdag 2 september 2020 12:13 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
voor de jachtwerf heb je waarschijnlijk geen linkje voor nodig gezien het hoge bedrag. Deze zal niet in 1 dag vol zitten. De andere twee worden lastig, weinig over te vinden.

Mooi pand, maar wel in een zeer matige omgeving.quote:Op woensdag 2 september 2020 11:11 schreef obligataire het volgende:
[..]
Leuk project, had al hoger ingeschreven dan normaal. Ik ben erg gecharmeerd van dat pand. En fietsen verkopen prima in deze tijd......

Inmiddels staat er weer 19k open. Er zijn dus best een flink aantal annuleringen.quote:Op woensdag 2 september 2020 12:01 schreef Jaco078 het volgende:
Grappig eigenlijk: staat wekenlang op 60%. Vervolgens wordt het tot 100% gefinancierd. Dan komt er een mail en volgen de annuleringen. Maar de laatste 1 a 2 procent (vanaf 98/99%) zit in een paar minuten vol. Soort Fear Of Missing Out.

SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Dat is de hele dag al. Zo'n beetje tussen de 30 en 20k staat er open. Het is voor dit project ook maar 1%, dat zal gen dealbreker zijn.quote:Op woensdag 2 september 2020 13:57 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Inmiddels staat er weer 19k open. Er zijn dus best een flink aantal annuleringen.

Tsja Tilburg is sowieso geen Bloemendaal of Wassenaarquote:Op woensdag 2 september 2020 13:15 schreef rechtsbackje het volgende:
[..]
Mooi pand, maar wel in een zeer matige omgeving.

Als ik het goed lees kunnen er 3000 E-bikes worden verkocht.quote:Op woensdag 2 september 2020 14:18 schreef obligataire het volgende:
[..]
Tsja Tilburg is sowieso geen Bloemendaal of Wassenaar
Maar ze zijn wel actief bezig met de ontwikkeling van dat plein begrijp ik:
https://www.bd.nl/tilburg(...)de-wangen~a0856186f/
https://www.bd.nl/tilburg(...)gribushoek~a6dff8c6/

Ze hadden inderdaad haast, vandaag al betaalverzoekquote:Op dinsdag 1 september 2020 11:10 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
[..]
Daar zouden we blij van kunnen worden maar misschien ook wel achterdochtig. Hoe hoog is de nood daar?
En sowieso niet netjes van CRE om dit niet vooraf te communiceren, lijkt mij.

Mij is anderhalve week geleden al toegezegd dat de lening eerder rentedragend zou worden, heb nogmaals om concrete invullen van die toezegging gevraagd.quote:Op dinsdag 1 september 2020 17:06 schreef Buurman_ het volgende:
Het duurt dus anderhalve maand totdat het project gepasseerd wordt bij de notaris

Lening is toch vanaf storting al rentedragend. Eerder kan toch niet?quote:Op woensdag 2 september 2020 18:46 schreef tnhb het volgende:
[..]
Mij is anderhalve week geleden al toegezegd dat de lening eerder rentedragend zou worden, heb nogmaals om concrete invullen van die toezegging gevraagd.

Bij GvE niet.quote:Op woensdag 2 september 2020 19:16 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Lening is toch vanaf storting al rentedragend. Eerder kan toch niet?

Lening is toch vanaf storting al rentedragend. Eerder kan toch niet?quote:Op woensdag 2 september 2020 18:46 schreef tnhb het volgende:
[..]
Mij is anderhalve week geleden al toegezegd dat de lening eerder rentedragend zou worden, heb nogmaals om concrete invullen van die toezegging gevraagd.
Ik dacht dat om Schwanbeck ging. mijn fout.quote:

Vandaag snelweg bij Tilburg afgegaan en een kleine tour gemaakt. Eerst door de Nachtegaalstraat 21 (GVE 21966), keurig basic pandje, beneden was het leeg, boven rolluiken dicht, misschien klein verbouwinkje. Vervolgens door naar het plein van onze Fietsenman. Buiten de Jumbo zijn nog alle winkelruimtes vacant (te huur / te koop) Kon ook niet direct achterhalen welke ruimte onze Fietsenman nu heeft genomen. Keurig appartement-complex met volgens mij sociale huur appartementjes er boven, zag er strak en netjes uit. Dit is in de plaats gekomen van een oud winkelblok waarin vlgs streetview ook de voormalige winkel van ons Royke Donders heeft gezeten (achterzijde parallel aan de tuinbouwstraat).quote:Op woensdag 2 september 2020 14:18 schreef obligataire het volgende:
[..]
Tsja Tilburg is sowieso geen Bloemendaal of Wassenaar
Maar ze zijn wel actief bezig met de ontwikkeling van dat plein begrijp ik:
https://www.bd.nl/tilburg(...)de-wangen~a0856186f/
https://www.bd.nl/tilburg(...)gribushoek~a6dff8c6/

Dank voor je uitgebreide verslag! Leuk dat je even ben wezen kijkenquote:Op woensdag 2 september 2020 23:38 schreef peterc het volgende:
[..]
Vandaag snelweg bij Tilburg afgegaan en een kleine tour gemaakt. Eerst door de Nachtegaalstraat 21 (GVE 21966), keurig basic pandje, beneden was het leeg, boven rolluiken dicht, misschien klein verbouwinkje. Vervolgens door naar het plein van onze Fietsenman. Buiten de Jumbo zijn nog alle winkelruimtes vacant (te huur / te koop) Kon ook niet direct achterhalen welke ruimte onze Fietsenman nu heeft genomen. Keurig appartement-complex met volgens mij sociale huur appartementjes er boven, zag er strak en netjes uit. Dit is in de plaats gekomen van een oud winkelblok waarin vlgs streetview ook de voormalige winkel van ons Royke Donders heeft gezeten (achterzijde parallel aan de tuinbouwstraat).
Het plein verder heeft nogwel een knappe make-over nodig. Het oude dichtgetimmerde pand van de Jumbo staat er nog. De woningen aan de straatzijde van het plein zijn oke, die aan de pleinzijde, soit, lijken mij deels verhuurpandjes /kamerverhuur. Het oude pand van de Jumbo moet echt een keer weg om vervolgens iets met het plein te kunnen doen.
Vervolgens ff doorgereden naar de oude locatie van onze Fietsenman, had de sat.nav nodig. Is een keurig smal straatje midden in de wijk. Moest zelfs achteruitrijden om het Brabant Water busje voorbij te laten gaan. Je komt er omdat je er moet zijn, er is in tegenstelling tot het nieuwe plein / winkel geen sprake van volk / verkeer dat langs komt. De locatie op het plein is ...much better, parkeerruimte / veel loop & volk vanwege de Jumbo + zichtlocatie.
Er moet inderdaad nog wat gebeuren met het plein, maar het begin is gemaakt.
Jammer genoeg had ik niet genoeg tijd meer (afspraak) om bij onze Fietsenman uit te stappen en hem te feliciteren met een 1 hour full funding bij Collin.
Nieuwe locatie echt beter vlgs mij, plus een buurtvriendelijke sociale "fietsenman" met reparaties /2e hands fietsen past wel in die buurt. Een Blaricum, Oud-Zuid zal het nooit worden, maar ook niets mis met een volkswijk waar nog wat aan gerepareerd moet worden.

Nu staat er 30k open voor de timmerman, dus meer annuleringen dan nieuwe inschrijvers.quote:Op woensdag 2 september 2020 13:57 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Inmiddels staat er weer 19k open. Er zijn dus best een flink aantal annuleringen.

En hopen dat de ander commerciële ruimtes snel gebruikt gaan worden, zodat er wat reuring ontstaat, en zsm die oude Jumbo weg die eigenlijk plompverloren midden op het plein is gezet indertijd, dat soort strakke stadsbebouwing zou nu nooit meer zo gebeuren. Mij lijkt dat dit type Fietsenman wel deel uit kan gaan maken van de buurtquote:Op donderdag 3 september 2020 05:50 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Dank voor je uitgebreide verslag! Leuk dat je even ben wezen kijken

Ja want vanochtend is er nog ruim 10K ingelegd. Afijn verder is het natuurlijk niet zo spannend, als je op een bedrag van in totaal 2000k uiteindelijk misschien rond de 50k minder ophaalt zal het project toch gewoon wel doorgaan. Immers er zal toch wel wat in de reserve pot zitten om tegenslagen op te vangen.quote:Op donderdag 3 september 2020 06:23 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Nu staat er 30k open voor de timmerman, dus meer annuleringen dan nieuwe inschrijvers.

Ik laat hem ook voorbij gaan.. Mij net iets teveel risico als het misgaat.quote:Op donderdag 3 september 2020 11:03 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De jachtwerf staat nu open. https://www.collincrowdfund.nl/jachtwerf-allemansgeest/
Ik laat deze vermoedelijk voorbij gaan. Lijkt me dat dit OG niet courant is. Rente van 7% is wel mooi hoog.

Wat ik o.a. niet begrijp dat men zo'n nietszeggend filmpje van wat varende bootjes in en rond Amsterdam bij deze pitch zet. Zet er dan een impressie bij van de Werf. Door het op deze wijze te presenteren lijkt het alsof je iets te verbergen hebt.quote:Op donderdag 3 september 2020 11:22 schreef bonenstaak het volgende:
[..]
Ik laat hem ook voorbij gaan.. Mij net iets teveel risico als het misgaat.

Dan verwacht ik morgen 11.00 de supermarktquote:Op donderdag 3 september 2020 14:01 schreef crowd-fundi het volgende:
Vlaanderen online
en in een halve minuut vol
te laat dus

Zijn er die hele dag zitten te refreshen ofzo? Zonder linkje namelijk altijd te laat...quote:Op donderdag 3 september 2020 14:01 schreef crowd-fundi het volgende:
Vlaanderen online
en in een halve minuut vol
te laat dus

quote:Het digitale afschrift van de hypotheekakte, inschrijving bij het Kadaster en de getekende hypotheek offerte van de geldaanvrager kunt u vinden bij het betreffende project op de SIG website onder de titel "Documenten".

Welkom!quote:Op donderdag 3 september 2020 14:50 schreef iguana1981 het volgende:
Helaas inderdaad te laat. Mocht er nog iemand zijn met het linkje voor die Poolse supermarkt, ik hou me graag aanbevolen!

Zijn de Directs altijd om 11 of 14u stipt open? Is nu namelijk niet bij te zijn zo snel gaat het.. 😕quote:Op donderdag 3 september 2020 14:21 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Dan verwacht ik morgen 11.00 de supermarkt

Je hebt een berichtjequote:Op donderdag 3 september 2020 19:14 schreef Jaco078 het volgende:
Allen,
op verzoek geen publieke linkjes deling voor Chata de supermarkt.
PM me (makkelijker dan DM!) voor het linkje van Chata.

Ik heb ook berichtje na speurder Jacco gestuurd.quote:Op donderdag 3 september 2020 19:57 schreef bonenstaak het volgende:
[..]
Je hebt een berichtje![]()
Gelijk een vraagje aan iedereen hier. Ik ben nu ongeveer een halfjaar bezig met crowdfunding en merk dat ik moeite heb met een goed overzicht tussen investeringen, betalingen en terugbetaling. Totaal bedrag aan investeringen is nu ongeveer 50k. Hoe doen jullie dit?

Bedankt! Crowdfunding doe ik nu sinds 2014 en het is nu een beetje een uit de hand gelopen hobby geworden. Op dit moment is crowdfunding ongeveer 30% van mijn geinvesteerd risicokapitaal de andere 30% zijn aandelen en nog eens 40% zit in garageboxen. Ik gebruik dit forum vooral om wat achtergrondinformatie te krijgen over de verschillende projecten. Ook ben ik erg blij met de linkjes die er worden gedeeld, de "krenten uit de pap" zitten zeker de laatste tijd wel erg snel vol. Al met al ben ik net zoals velen een vooral "volgend" lid. Oh ja jacco ik kan je nog geen PB sturen omdat ik nog geen 10 posts heb, maar zou je me toch die link kunnen sturen:)quote:Op donderdag 3 september 2020 17:08 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Welkom!
Dit was je eerste post. Heb je al langer lopende projecten? Of pas net begonnen?

Ik denk vooral aan een overzichtje van de startdatum en de einddatum, en misschien dat ik dan iets in excel kan bouwen dat automatisch berekend hoeveel er ontvangen is en wat het openstaande saldo is o.i.d.quote:Op donderdag 3 september 2020 20:11 schreef Hanzul2 het volgende:
[..]
Ik heb ook berichtje na speurder Jacco gestuurd.
Wat voor overzicht wil je hebben. Wanneer wat afloopt? Of er wel betaald wordt. Weet dat een aantal hier heel ver in gaan. Zelf houdt ik alleen het totaal uitstaande geld aan, per platform bij. Ook omdat ik nog niet gehoord heb dat de administratie van een platform niet klopt.
Dit update ik een keer per maand. Zodat ik overzicht heb, hoeveel ik uit heb staan en op welk platform. Met afschrijvingen heb ik gellukig nog niet te maken gehad (inmiddels 130 projecten, dus zal in de toekomst echt wel een keer gebeuren). Heb tot nu toe alleen nog maar uitstel van aflossing gehad en dan het Snow project, echter ga ik ervanuit dat ik die niet hoef af te schrijven.

Wat is je mailadres dan mail ik je.quote:Op donderdag 3 september 2020 20:32 schreef iguana1981 het volgende:
[..]
Bedankt! Crowdfunding doe ik nu sinds 2014 en het is nu een beetje een uit de hand gelopen hobby geworden. Op dit moment is crowdfunding ongeveer 30% van mijn geinvesteerd risicokapitaal de andere 30% zijn aandelen en nog eens 40% zit in garageboxen. Ik gebruik dit forum vooral om wat achtergrondinformatie te krijgen over de verschillende projecten. Ook ben ik erg blij met de linkjes die er worden gedeeld, de "krenten uit de pap" zitten zeker de laatste tijd wel erg snel vol. Al met al ben ik net zoals velen een vooral "volgend" lid. Oh ja jacco ik kan je nog geen PB sturen omdat ik nog geen 10 posts heb, maar zou je me toch die link kunnen sturen:)

Super, bedanktquote:Op donderdag 3 september 2020 19:14 schreef Jaco078 het volgende:
Allen,

Zoiets doe ik. Per project een kolom met investeringsbedrag, terugbetaling hoofdsom (gewoon steeds toevoegen 1+2+3 etc), betaling rente (idem), investeringsdatum, startdatum terugbetalingen, einddatum terugbetalingen, en nog wat parameters zoals platformnaam, rentepercentage etc.quote:Op donderdag 3 september 2020 20:35 schreef bonenstaak het volgende:
[..]
Ik denk vooral aan een overzichtje van de startdatum en de einddatum, en misschien dat ik dan iets in excel kan bouwen dat automatisch berekend hoeveel er ontvangen is en wat het openstaande saldo is o.i.d.
Vooral voor het overzicht op mijn cashflow en het feit dat ik mij soms inschrijf en dan vergeet dat ik nog het e.e.a. moet gaan betalen bij definitief worden.. Is op dit moment met mijn inkomen niet zo een probleem maar in de toekomst met een normaal inkomen gaat dat het wel worden

De Directs zunnen eigenlijk de gehele dag opengaan, en dat deden ze in het verleden dan ook vaak 10, 14, 15 allemaal opties (meestal volgens mij wel het hele uur). Echter sinds Corona komt 11 uur dus vaker voor en wordt er door Collin ook een mailtje gestuurd, dit was eerst niet het geval.quote:Op donderdag 3 september 2020 17:20 schreef FryskeFaam het volgende:
[..]
Zijn de Directs altijd om 11 of 14u stipt open? Is nu namelijk niet bij te zijn zo snel gaat het.. 😕
(En ja ik ben ook nieuw, las hier al een tijdje dankbaar mee en nu maar account aangemaakt. Vorige maand begonnen op Collin. Vooral voor de leuk erbij.)

quote:Op donderdag 3 september 2020 23:04 schreef Jaco078 het volgende:
Volgens mij heb ik naar alle 20 nu de Chata gestuurd. PM me nogmaals als ik je vergeten ben...

Voor de liefhebbers van de supermarkt die nog geen linkje hadden staat hij nu open.quote:Op donderdag 3 september 2020 19:14 schreef Jaco078 het volgende:
Allen,

SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Al met al in de 40 maanden dat de lening gelopen heeft een prima rendement: 122% van investering terugontvangen.
[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 04-09-2020 11:45:32 ]

SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En zo nee, wat gebeurt er dan? Ik krijg bijna zin om het uit te proberen.
De opbrengst zal toch al niet meer dan een waterijsje een paar magnums bedragen....
Pecunia non olet

quote:Op vrijdag 4 september 2020 14:10 schreef obligataire het volgende:
Het Eiland:Haha inderdaad E 3,70 per 100 euro investering over drie jaar. Je moet ook nog geduld hebben voor je magnum.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En zo nee, wat gebeurt er dan? Ik krijg bijna zin om het uit te proberen.
De opbrengst zal toch al niet meer dan een waterijsje een paar magnums bedragen....
Staat niet echt in wat er bij een nee gaat gebeuren
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 04-09-2020 14:41:59 ]

Zo op het eerste gezicht wil ik wel participeren in deze lening. Vanavond nog even het pandje opzoeken op maps.quote:Op vrijdag 4 september 2020 14:41 schreef KrekelJapie het volgende:
Weer een supermarkt op collin met 1e hypotheek
https://www.collincrowdfund.nl/sofu-supermarkt/

Ziet er goed uit idd. Die herfinanciering aan het einde zou een makkie moeten zijn.quote:Op vrijdag 4 september 2020 14:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Zo op het eerste gezicht wil ik wel participeren in deze lening. Vanavond nog even het pandje opzoeken op maps.
Dus als iemand een linkje tegen komt hoor ik het graag.

Idem, het enige dat ik neit begrijp is de foto van de Doner-zaakquote:Op vrijdag 4 september 2020 14:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Zo op het eerste gezicht wil ik wel participeren in deze lening. Vanavond nog even het pandje opzoeken op maps.
Dus als iemand een linkje tegen komt hoor ik het graag.

Zal wel in het pand zittenquote:Op vrijdag 4 september 2020 14:55 schreef Bieselke het volgende:
[..]
Idem, het enige dat ik neit begrijp is de foto van de Doner-zaak

K, thanks. overheen gelezen precies.quote:Op vrijdag 4 september 2020 15:01 schreef obligataire het volgende:
Het assortiment bestaat onder andere uit brood, een ruim aanbod aan exotische producten, een eigen slijterij en daarnaast weten de veelal vaste klanten de winkel goed te vinden voor een broodje döner.

Logischerwijs zal de schuldhulpverlener zeggen dat ze dan naar de rechter gaan voor een dwangakkoord.quote:Op vrijdag 4 september 2020 14:22 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Haha inderdaad E 3,70 per 100 euro investering over drie jaar. Je moet ook nog geduld hebben voor je magnum.
Staat niet echt in wat er bij een nee gaat gebeuren

Deze supermarkt zit ongeveer om de hoek van de andere Collin supermarkt van Vastgoedfinanciering Ak*aba (vorige week) en dus ook in de zelfde (niet al te beste!) buurt van Den Haag.quote:Op vrijdag 4 september 2020 14:41 schreef KrekelJapie het volgende:
Weer een supermarkt op collin met 1e hypotheek
https://www.collincrowdfund.nl/sofu-supermarkt/

Deze is hier toch al eerder voorbij gekomen? Ik laat deze ook lopen.quote:Op vrijdag 4 september 2020 15:09 schreef optrandje het volgende:
En twee vastgoedondernemers op collin. Ik loop er nog niet echt warm voor.

ze hebben ook wel een goed motto, alleen dan lees ik verderop een solvabiliteit van 4,8%quote:Op vrijdag 4 september 2020 16:22 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Deze is hier toch al eerder voorbij gekomen? Ik laat deze ook lopen.

Ja, maar is nu blijkbaar pas weer in beeld, zie dit bericht, zoals al aangegeven laat ik deze aan me voorbij gaan, om een of andere reden geen goed gevoel bij al weet ik niet wat het precies is.quote:Op vrijdag 4 september 2020 16:22 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Deze is hier toch al eerder voorbij gekomen? Ik laat deze ook lopen.

Was eerder langs gekomen, maar staat sinds vandaag in de pre publicatie. De Oekraïner met zijn trucks nog steeds niet.quote:Op vrijdag 4 september 2020 18:35 schreef tnhb het volgende:
[..]
Ja, maar is nu blijkbaar pas weer in beeld, zie dit bericht, zoals al aangegeven laat ik deze aan me voorbij gaan, om een of andere reden geen goed gevoel bij al weet ik niet wat het precies is.

klopt wij konden vrij van kosten deelnemen. Ik heb nog een verhoging staan maar twijfel nog, zaten zoveel bijzondere voorwaarden bijquote:Op vrijdag 4 september 2020 20:40 schreef obligataire het volgende:
Vanmiddag project 3 appartementen II van CRE afgerekend. Ik realiseer me ineens dat ik geen kosten heb hoeven betalen....Waarschijnlijk omdat dit de verlenging is van een oud project waaraan ik niet meedeed.
Nogmaals dank aan degene die de link deelde

Dat is vreemd, ik heb op 25 augustus via de link die hier gedeeld is geïnvesteerd. Investering percentage was toen nog onder de 100%. Echter kan ik mijn investering nu nog niet afronden.quote:Op vrijdag 4 september 2020 20:40 schreef obligataire het volgende:
Vanmiddag project 3 appartementen II van CRE afgerekend. Ik realiseer me ineens dat ik geen kosten heb hoeven betalen....Waarschijnlijk omdat dit de verlenging is van een oud project waaraan ik niet meedeed.
Nogmaals dank aan degene die de link deelde

Ik heb er zelfs nog eentje overquote:Op vrijdag 4 september 2020 20:55 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Dat is vreemd, ik heb op 25 augustus via de link die hier gedeeld is geïnvesteerd. Investering percentage was toen nog onder de 100%. Echter kan ik mijn investering nu nog niet afronden.
We zullen zien of ik op tijd af kan ronden als mijn betaal link actief wordt.

Hebben ze trouwens nog aangegeven, waarom het project niet is afgesloten na de normale looptijd?quote:Op vrijdag 4 september 2020 20:49 schreef cubje het volgende:
[..]
klopt wij konden vrij van kosten deelnemen. Ik heb nog een verhoging staan maar twijfel nog, zaten zoveel bijzondere voorwaarden bij

Het project zou sowieso 5 tot 8 jaar lopen, waarvan de eerste fase 36 maanden.quote:Op vrijdag 4 september 2020 21:15 schreef obligataire het volgende:
[..]
Hebben ze trouwens nog aangegeven, waarom het project niet is afgesloten na de normale looptijd?

Net als ETphonehome heb ik ook meteen binnen het streefbedrag gereserveerd, ook aan mijn neus gaat het project nu voorbij:quote:Op vrijdag 4 september 2020 21:04 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik heb er zelfs nog eentje overIk had drie hapjes gereserveerd, daarvan 2 benut vandaag. Vreemd dat niet iedereen de bewuste mail heeft gehad.
(Maaruh, als je kijkt in je portefeuille, staat daar dan nu niet een groene betaalknop achter de reservering?)

OK, het is dus niet zo dat ze het project wilden afstoten maar dat er geen kopers waren.quote:Op vrijdag 4 september 2020 21:52 schreef cubje het volgende:
[..]
Het project zou sowieso 5 tot 8 jaar lopen, waarvan de eerste fase 36 maanden.

Gefeliciteerd. Toch mooi meegenomen dat je er bij KOM positief van af komt.quote:Op vrijdag 4 september 2020 19:58 schreef zeeland6 het volgende:
Hoera, met de betaling van KOM deze maand ben ik break even, alle grijpstuivers die er nu nog komen is mooi meegenomen rendement.

Ik zit nog niet op mijn break even punt maar hij komt wel in zicht.quote:Op vrijdag 4 september 2020 19:58 schreef zeeland6 het volgende:
Hoera, met de betaling van KOM deze maand ben ik break even, alle grijpstuivers die er nu nog komen is mooi meegenomen rendement.

Ja ik twijfel ook nog, heb veel gereserveerd in delen. Maar alle documenten deden me toch wat twijfelen, heb die hoeveelheid aan bijzondere voorwaarden ed nog niet eerder gezien en gezien de rente maakt me dat toch iets huiverig haha.quote:Op vrijdag 4 september 2020 22:32 schreef obligataire het volgende:
[..]
OK, het is dus niet zo dat ze het project wilden afstoten maar dat er geen kopers waren.
Dan blijft m.i. de conclusie dat dit een pareltje is (mooi opgeknapt o/g, LTV 46%), en nog zonder kosten ook
Misschien dat ik die derde dan toch ook maar meepak.

Ik heb de betaling van deze maand nog niet binnen. Als die hetzelfde is als de afgelopen maanden, bereik ik deze maand break even. Dan is dit avontuur redelijk goed afgelopen.quote:Op vrijdag 4 september 2020 23:17 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik zit nog niet op mijn break even punt maar hij komt wel in zicht.
Over mijn totaal rendement van de afgelopen 5 jaar heb ik overigens niets te klagen. Op dit moment sta ik volgens mijn eigen berekening op 5,5% netto, volgens de berekeningen van KoM zou dat overigens een stuk hoger uitkomen.
Over mijn rendement bij KoM heb ik dus niks te klagen. Over de rest van de KoM organisatie des te meer. Ik ben zó blij dat ik een aantal jaren geleden gestopt ben bij ze.

idemquote:Op vrijdag 4 september 2020 20:55 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Dat is vreemd, ik heb op 25 augustus via de link die hier gedeeld is geïnvesteerd. Investering percentage was toen nog onder de 100%. Echter kan ik mijn investering nu nog niet afronden.

Wellicht hebben er na onze investering nog veel investeerders uit het originele project hun herinvestering bevestigd, en krijgen die nu voorrang. En was obligataire eerder als ons bij het gebruik maken van de link.quote:

Kijk even in je dashboard, daar staat als het goed is de betaallink ook. Misschien is de mail ergens tussen de spam beland. Ik heb de investering vandaag af kunnen ronden. Ook mij mij staat er nog een bedragje open, er zal nog een mogelijkheid komen om het laatste plukje in te leggen voor andere investeerders.quote:Op vrijdag 4 september 2020 20:55 schreef ETphonehome het volgende:
[..]

Heb net ingelogd maar helaas nog niet de mogelijkheid om te investeren (was bij mij ook nog onder de 100% toen ik ging reserveren)quote:Op zaterdag 5 september 2020 05:53 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Kijk even in je dashboard, daar staat als het goed is de betaallink ook. Misschien is de mail ergens tussen de spam beland. Ik heb de investering vandaag af kunnen ronden. Ook mij mij staat er nog een bedragje open, er zal nog een mogelijkheid komen om het laatste plukje in te leggen voor andere investeerders.

idem, afwachten dus, anders een beetje raar en bad luck, ...... maar goed vlgs het crowdfund spreekwoord............beter een goed project gemist als in een slechte ingestaptquote:Op zaterdag 5 september 2020 09:11 schreef Tjalala het volgende:
[..]
Heb net ingelogd maar helaas nog niet de mogelijkheid om te investeren (was bij mij ook nog onder de 100% toen ik ging reserveren)

Ja, echt een schandalige situatie.quote:Op zaterdag 5 september 2020 09:44 schreef KrekelJapie het volgende:
Lendahand blijft de accounts gijzelen van de investeerders die de nieuwe algemene voorwaarden niet willen accepteren. Dashboards zijn niet meer beschikbaar.

Lendahand heeft deze werkwijze in het verleden vaker toegepast. Toen werden na klachten de dashboards wel weer vrijgegeven. Nu lijkt dit niet te gaan gebeuren.quote:Op zaterdag 5 september 2020 10:11 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ja, echt een schandalige situatie.
Gaat LDH het eerste Nederlandse platform worden dat zijn investeerders doelbewust gaat oplichten? Het afdwingen om met terugwerkende kracht voorwaarden te accepteren voor investeringen die je in het verleden gedaan hebt is natuurlijk onacceptabel. Om dan het vrijgevallen geld te gijzelen komt aardig in de buurt van oplichting/diefstal. #AFM kan dit zomaar?

quote:Op zaterdag 5 september 2020 09:11 schreef Tjalala het volgende:
[..]
Heb net ingelogd maar helaas nog niet de mogelijkheid om te investeren (was bij mij ook nog onder de 100% toen ik ging reserveren)
Ik heb net nog een derde deel kunnen betalen. Heb nu nog een vierde en vijfde openstaan die ik ook gewoon kan betalen.. Ben herinvesteerder, en had naast de originele nog extra bedragen gereserveerd om even over na te denken. Zodra ik op betalen klik, staat dat er nog maar voor 89% is ontvangen. Dus we zitten nog niet aan de 100. Maar het zal wel eerst voor de echte herinvesteerders open staan nu dan?quote:Op zaterdag 5 september 2020 09:11 schreef Tjalala het volgende:
[..]

Ik heb vannacht die derde ook maar binnengehaald. Je weet maar nooit of ze zich bedenken daar c.q. wakker wordenquote:Op zaterdag 5 september 2020 11:26 schreef cubje het volgende:
[..]
[..]
Ik heb net nog een derde deel kunnen betalen. Heb nu nog een vierde en vijfde openstaan die ik ook gewoon kan betalen.. Ben herinvesteerder, en had naast de originele nog extra bedragen gereserveerd om even over na te denken. Zodra ik op betalen klik, staat dat er nog maar voor 89% is ontvangen. Dus we zitten nog niet aan de 100. Maar het zal wel eerst voor de echte herinvesteerders open staan nu dan?

in dit geval ben je misschien wel kansloos als je al onder de 100% had toegezegd, zoals ik ook nu ervaar... raar verhaal.quote:Op zaterdag 5 september 2020 11:54 schreef obligataire het volgende:
Grappig dat velen in delen inleggen bij CRE. Ik dacht altijd dat ik de enige was die dat zo deed, omdat je een (bij nader inzien) te hoog bedrag later niet meer kunt verminderen. Zo ben je flexibel. En zijn anderen die boven de 100% inleggen normaliter niet kansloos

Betekent dat dan dat als je in blokjes van ¤500 inlegt, je ook maandelijks losse betalingen krijgt per ¤500?quote:Op zaterdag 5 september 2020 11:54 schreef obligataire het volgende:
Grappig dat velen in delen inleggen bij CRE. Ik dacht altijd dat ik de enige was die dat zo deed, omdat je een (bij nader inzien) te hoog bedrag later niet meer kunt verminderen. Zo ben je flexibel. En zijn anderen die boven de 100% inleggen normaliter niet kansloos

neequote:Op zaterdag 5 september 2020 12:09 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Betekent dat dan dat als je in blokjes van ¤500 inlegt, je ook maandelijks losse betalingen krijgt per ¤500?

Klopt, als je twijfelt tussen 500 en 1K dan doe je 2x 500. Vaak worden er hier nog interessante dingen besproken die van invloed zijn op de uiteindelijke keuze.quote:Op zaterdag 5 september 2020 12:22 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Maar je schrijft wel meerdere keren in in de voorpublicatie?

klopt. ik heb vorige keer ook in meerdere malen geïnvesteerd en het komt wel in meerdere malen in je portefeuille overzicht maar de rente wordt als één batch uitbetaald per propositie.quote:Op zaterdag 5 september 2020 12:22 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Maar je schrijft wel meerdere keren in in de voorpublicatie?

Voor mij geldt precies hetzelfde.quote:Op vrijdag 4 september 2020 20:55 schreef ETphonehome het volgende:
[..]

En totaal is het project maar 5% overschreven, dus ook niet super veel concurrentie. Ik laat ook een bedrag staan voor deze groep.quote:Op zaterdag 5 september 2020 23:12 schreef cubje het volgende:
no worries 10k binnen het streefbedrag valt vrij voor jullie dus grijp je kans straks ;-)

Dankje, meegepakt!quote:Op zondag 6 september 2020 06:38 schreef KrekelJapie het volgende:
Investeringslink VOF MAN Vastgoed
https://www.collincrowdfu(...)9f0847058a6ee1ef6fa6

Dank voor het delen. Ik sla over. Is de taxatie niet wat hoog? In 2012 was het pand te koop voor 200k. https://ventu.nl/Kantoor/(...)DE-8D9E-D88CEAB1FD46quote:Op zondag 6 september 2020 06:38 schreef KrekelJapie het volgende:
Investeringslink VOF MAN Vastgoed
https://www.collincrowdfu(...)9f0847058a6ee1ef6fa6

Verkameren is wel een heel net woord voor verhokken wat je soms ziet bij de leningnemers van Sameningeld. Op zich zou verkameren met een minimale oppervlak per kamer en acceptabele huurprijs niet zo'n probleem zijn. Dat helpt de nood bij jongeren/studenten oplossen.quote:Op maandag 7 september 2020 09:10 schreef peterc het volgende:
woonplicht wint terrein in de Randstad
https://www.vastgoedmarkt(...)_content=nieuwsbrief

Was het ook een pak van je hart dat je alles is terugbetaald? of liep alles voorspoedig?quote:Op maandag 7 september 2020 10:24 schreef lykkefund het volgende:
Laatste aflossing ontvangen van Pak van je hart (oneplanetcrowd).

" Niet wat hoog? " is zeer voorzichtig uitgedrukt als ik naar de volgende grafiek kijk en dan naar kantoorpanden:quote:Op zondag 6 september 2020 12:48 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Dank voor het delen. Ik sla over. Is de taxatie niet wat hoog? In 2012 was het pand te koop voor 200k. https://ventu.nl/Kantoor/(...)DE-8D9E-D88CEAB1FD46

Niets meer gehoord over de aflossing van project Village des Cigalesquote:Op zaterdag 22 augustus 2020 10:52 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
[..]
We hebben vorige week een mail van het platform gehad en ik ben daarvoor óók al diverse malen met heer Reintke in contact geweest.
Ik denk dat het in Frankrijk allemaal wel wat losser gaat dan in NL, maar linksom of rechtsom, zolang er nog geen centen op de rekening van de notaris staan, zal hij de akte niet laten passeren.
Volgens email zou geld in afgelopen dagen moeten zijn overgemaakt en dan kan akte komende week passeren. Maar uit mail bleek wel dat heer Reintke er zelf ook nog niet alle vertrouwen heeft dat dit inderdaad gaat gebeuren.

Het eerste jaar wel een beetje, door de tendens van de updates van ondernemer. Maar de laatste 2 jaar niet meer, en er is altijd keurig op tijd betaald. Al met al was dit een goed project.quote:Op maandag 7 september 2020 10:26 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Was het ook een pak van je hart dat je alles is terugbetaald? of liep alles voorspoedig?

Misschien wel interessant om daar ook af en toe te kijkenquote:Op maandag 7 september 2020 13:18 schreef KrekelJapie het volgende:
Geldvoorelkaar op new business radio
https://m.soundcloud.com/newbusinessradio/edwin-adams-directeur
Nieuw label is Credion Funding: https://www.credionfunding.nl/. Hier lijken een aantal white label projecten gefund te worden.

Ik heb die mail gehad en inmiddels geïnvesteerd.quote:Op maandag 7 september 2020 14:29 schreef lykkefund het volgende:
Kon nu alsnog de CRE investering (3 appartementen) afronden. Hopelijk heeft iedereen hier nu ook de mail gehad?

Ook ontvangen, en geïnvesteerd.quote:Op maandag 7 september 2020 14:29 schreef lykkefund het volgende:
Kon nu alsnog de CRE investering (3 appartementen) afronden. Hopelijk heeft iedereen hier nu ook de mail gehad?

Klopt ja, dat vergat ik nog te vermelden! Dat was dan wel weer een fijne meevaller, wat mij betreft het langer moeten wachten wel weer goedgemaakt zo!quote:Op maandag 7 september 2020 16:00 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Ook ontvangen, en geïnvesteerd.
Was voor mij zoals (meen ik) obligataire al eerder opmerkte ook zonder fee!

Vandaag meteen een account aangemaakt. De omgeving lijkt wel verdacht veel op die van Geldvoorelkaar. Geldvoorelkaar wordt zelfs genoemd als partij in de te tekenen overeenkomst. Waarom er een aparte website is opgericht voor Credion is me nog niet helemaal duidelijk. Het werkt toch prima via de website van Geldvoorelkaar? Zou het een soort samenwerking zijn zoals tussen Collin en Knab? In veel projecten op Knab kon je toen ook in investeren via Collin.quote:Op maandag 7 september 2020 13:18 schreef KrekelJapie het volgende:
Geldvoorelkaar op new business radio
https://m.soundcloud.com/newbusinessradio/edwin-adams-directeur
Nieuw label is Credion Funding: https://www.credionfunding.nl/. Hier lijken een aantal white label projecten gefund te worden.

idem, bedacht straks nog als laatste voor het naar huis gaan op mijn werk ff CRE checken 3 app, en nog ff af kunnen ronden, als een van de laatste I guess, bedrag was op een paar K vol, thanksquote:Op maandag 7 september 2020 16:02 schreef lykkefund het volgende:
[..]
Klopt ja, dat vergat ik nog te vermelden! Dat was dan wel weer een fijne meevaller, wat mij betreft het langer moeten wachten wel weer goedgemaakt zo!

waar is die zichtbaar i d project-pitch, kijk ik er overheen? Of heb je hem separaat ontvangen? Kun je hem dan i d spoiler [plakken ? Die van het 1e proj kan ik vinden in pitch I. Thanks voor het delen van je info alvastquote:Op maandag 7 september 2020 20:18 schreef cubje het volgende:
Zojuist nieuwe cashflow prognose ontvangen voor CRE 3 appartementgebouwen..
Ziet er niet super rooskleurig uit haha. Helft staat leeg, tevens ontbreekt opeens de rente voor de overige 50% van de financiering... terwijl die wel achtergesteld is aan ons. Zonder deze rente maar net een positieve cashflow. Tevens geen renovatiekosten beraamd, enkel wat onderhoudskosten.

Ik zou ook graag willen weten waar je dit kan zien.quote:Op maandag 7 september 2020 20:18 schreef cubje het volgende:
Zojuist nieuwe cashflow prognose ontvangen voor CRE 3 appartementgebouwen..
Ziet er niet super rooskleurig uit haha. Helft staat leeg, tevens ontbreekt opeens de rente voor de overige 50% van de financiering... terwijl die wel achtergesteld is aan ons. Zonder deze rente maar net een positieve cashflow. Tevens geen renovatiekosten beraamd, enkel wat onderhoudskosten.

Ik heb vorige week nog een mailtje gestuurd naar de man van A4F. Hij had de vrijdag daarvóór contact gehad met de ondernemers en die zouden navraag gaan doen bij de notaris.quote:Op maandag 7 september 2020 13:11 schreef KrekelJapie het volgende:
Niets meer gehoord over de aflossing van project Village des Cigales

Ik heb hem opgevraagd. zal later vandaag even kijken of ik wat knip en plakwerk kan doen voor julliequote:Op maandag 7 september 2020 23:13 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Ik zou ook graag willen weten waar je dit kan zien.

Er staan zelfs drie panden van dezelfde leningnemer op de aflos-rol. Aflossingsdatum zou 5-9 zijn.quote:Op maandag 7 september 2020 22:29 schreef peterc het volgende:
Ook Zegenstraat van SIG staat voor 1 okt 2020 op de aflos-rol. Van de week ff kieken naar wat dit jaar nog meer moet komen

Schuld > 1000K dat lijkt me nog al wat voor een relatief kleine onderneming.quote:Op dinsdag 8 september 2020 09:44 schreef KrekelJapie het volgende:
Verbouwing kantoor collin:
https://www.collincrowdfund.nl/whole-trading-holland-b-v/

Ik begrijp dat ze nog maar een paar jaar in dit pand zitten, op filmpje ziet het er wel netjes uit. Om dan nu op zoek te gaan naar 40k tegen 8% om het kantoor te moderniseren met een schuld (lang+kort) van > 1 miljoen dan wordt ik nog niet enthousiast. Zonder goed (aanvullend) verhaal laat ik het aan me voorbij gaan.quote:Op dinsdag 8 september 2020 09:44 schreef KrekelJapie het volgende:
Verbouwing kantoor collin:
https://www.collincrowdfund.nl/whole-trading-holland-b-v/

quote:In juli hebben wij u voor het laatst geïnformeerd over de afwikkeling van de financiering van P*r*d*s* *l*ctr*n*cs. Om een gedwongen verkoop van onroerend goed te voorkomen heeft de klant ons toegezegd uiterlijk komende maand de lening af te lossen. Deze toezegging is voor ons reden om de in gang gezette rechtsmaatregelen (tijdelijk) op te schorten.

ik verwacht zelf dat er niet veel verbouwd gaat worden maar dat de 40K nodig is om wat schuldeisers af te koelen.quote:Op dinsdag 8 september 2020 10:09 schreef tnhb het volgende:
[..]
Ik begrijp dat ze nog maar een paar jaar in dit pand zitten, op filmpje ziet het er wel netjes uit. Om dan nu op zoek te gaan naar 40k tegen 8% om het kantoor te moderniseren met een schuld (lang+kort) van > 1 miljoen dan wordt ik nog niet enthousiast. Zonder goed (aanvullend) verhaal laat ik het aan me voorbij gaan.

Je kan je afvragen in hoeverre dat goed nieuws is van een klant die na 1 maand al niet meer betaalde en daarna ook verschillende keren zijn afspraken niet is nagekomen. Van mij had Collin de procedure gewoon door mogen laten lopen. Afijn we gaan zien of men nu wel zijn afspraken nakomt ....................quote:Op dinsdag 8 september 2020 10:20 schreef KrekelJapie het volgende:
Goed nieuws mbt achterstand collin
[..]

Ook meegenomen.quote:Op dinsdag 8 september 2020 11:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
https://www.collincrowdfund.nl/sofu-supermarkt/ bij aanvang al 18% vol. Meegenomen.

Ook meegenomen!quote:Op dinsdag 8 september 2020 11:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
https://www.collincrowdfund.nl/sofu-supermarkt/ bij aanvang al 18% vol. Meegenomen.

En vol binnen een half uurquote:Op dinsdag 8 september 2020 11:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]

De betalingen zijn binnenquote:Op dinsdag 8 september 2020 08:13 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Er staan zelfs drie panden van dezelfde leningnemer op de aflos-rol. Aflossingsdatum zou 5-9 zijn.
2x Zegenstraat en 1x Jaersveltstraat

Meh. Te laat. Werkverlpichtingen maakte dat ik wat laat was. Toen ik het zag stond er nog 3.500 open. Inloggen/inschrijven & geld storten en toen "sorry, project vol".quote:

Hoezo boete rente, project was gewoon afgelopen conform contract. Al vind ik het persoonlijk jammer dat de projecten zijn afgelopen. Zekerheden waren inmiddels zo hard door de gestegen door de huizenprijzen. Jammer dat de geldnemer niet wil herfinancieren bij SIG, al snap ik het van hem dondersgoed, kan bij een bank met de huidige LTV veel goedkoper uitzijn, mocht nog een hypotheek nodig zijn.quote:Op dinsdag 8 september 2020 20:02 schreef obligataire het volgende:
[..]
Pfff, inderdaad, 3x prijs. Maar geen boeterente zo te zien.

Wat vinden jullie van deze nieuwe van HCN? Ziet er niet slecht uit volgens mij ondanks de moeilijke tijden voor de horeca.quote:Op maandag 7 september 2020 12:04 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw HcN project:
Er is een nieuw project in de 48-uurs preview fase geplaatst.
Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Wok To Go Amsterdam. Op dit project wordt 7.5% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.
De actieve automatische investeringen die op het moment van voorpublicatie waren ingesteld, worden hier aan toegevoegd zodra het project online komt.
Woensdag 9 september om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
https://horecacrowdfundin(...)o-amsterdam-2zlg56px
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |