abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 juli 2022 @ 07:48:36 #251
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_205283763
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 08:35 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Hoi allemaal,
Wat zijn goede en goedkope alternatieven voor kaas? Ik vind kaas lekker, maar ik wil graag vega-alternatieven. Ook de textuur van kaas bevalt mij. Mindfull met een kaasschaaf plakjes maken "moet" deel uitmaken van het alternatief. Tofu kwam in de buurt. Maar die smaak is zo mat, en kun je dat wel "rauw" eten? Kortom: wie weet alternatieven?
Niet met de kaasschaaf want het is een soort feta, maar ik vind de Greek white van Violife erg lekker.
  woensdag 20 juli 2022 @ 20:34:00 #252
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_205404842
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 10:22 schreef Forbry het volgende:
Ik heb dit topic op 'volgen' gezet en al aardig wat goede tips gelezen. Vooral naar die Vuna ben ik erg benieuwd. ^O^
Ik heb hem net op. Het had iets sterker naar tonijn mogen smaken maar het is zeker voor herhaling vatbaar.
Spoilers!
  donderdag 21 juli 2022 @ 12:34:45 #253
475804 1inamelon
Je mag wel meloentje zeggen
pi_205410336
Bij burgerme (die zitten ook in Nederland toch? Anders Is dit een nutteloze tip :{ )hebben ze nu ook vegan burgers. De Planter’s Choice Crunchy is echt een aanrader :9~ Zit ook vegan kaas op. Deze zou zo als crunchy chicken verkocht kunnen worden.
pi_205410367
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 20:34 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik heb hem net op. Het had iets sterker naar tonijn mogen smaken maar het is zeker voor herhaling vatbaar.
Ik heb hem inmiddels ook gekocht en gegeten. Iets minder sterk van smaak dan echte tonijn, maar voor de rest vond ik het toch wel heel erg op tonijn lijken. Qua geur, qua structuur/visueel én qua smaak. Al met al inderdaad heel zeker voor herhaling vatbaar! _O_
Tails tell tales
pi_205410404
Ik heb laatst ook de vegan Heks'nkaas gegeten. Ik vond hem ontzettend op de (niet-vegan) Wilde Wietze dip van de Aldi lijken (die ik normaliter altijd koop ipv de "echte" Heks'nkaas), dus ook een groot succes wat mij betreft! ^O^
Tails tell tales
pi_205429124
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 09:44 schreef Tuindier het volgende:
Tempeh heb ik echt nog nooit lekker gekregen :@ . Het is wel vast genoeg om op stokjes te doen inderdaad.
Dude!
Dit is niet te doen zo lekker:
https://www.google.com/se(...)ceid=chrome&ie=UTF-8
Go hard or go home
  zaterdag 23 juli 2022 @ 08:00:56 #257
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_205429175
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 08:35 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Hoi allemaal,
Wat zijn goede en goedkope alternatieven voor kaas? Ik vind kaas lekker, maar ik wil graag vega-alternatieven. Ook de textuur van kaas bevalt mij. Mindfull met een kaasschaaf plakjes maken "moet" deel uitmaken van het alternatief. Tofu kwam in de buurt. Maar die smaak is zo mat, en kun je dat wel "rauw" eten? Kortom: wie weet alternatieven?
Simply V (Kaufland in DL of online) is de beste kasvervanger ever. _O_
Protège moi de mes désirs.
pi_205436770
quote:
88s.gif Op donderdag 21 juli 2022 12:34 schreef 1inamelon het volgende:
Bij burgerme (die zitten ook in Nederland toch? Anders Is dit een nutteloze tip :{ )hebben ze nu ook vegan burgers. De Planter’s Choice Crunchy is echt een aanrader :9~ Zit ook vegan kaas op. Deze zou zo als crunchy chicken verkocht kunnen worden.
Ik wist niet dat die ook vegan burgers hadden. Ga ik morgen eens bestellen. Heb al heel lang geen eten meer besteld. Normaal gesproken vind ik het te duur en vaak weten ze m'n adres niet te vinden. :')

Maar bedankt voor de tip.
ROBODEMONS..................|:(
pi_205463631
Ik heb de vegan plakjes 'kip' en "ham" ("vleeswaren") van de AH geprobeerd. Ik vond ze qua smaak eigenlijk behoorlijk op kip en ham lijken, maar qua 'bite' (of hoe ik het ook moet noemen) erg ranzig. Chemisch, rubberachtig, glibberig zelfs... echt heel vies vond ik. Mr. Forbry vond ze beide overigens "wel o.k", "een 7". Nou ja, kan hij het mooi opeten, voor mij iig niet meer/weer!
Tails tell tales
  dinsdag 26 juli 2022 @ 19:32:12 #260
475804 1inamelon
Je mag wel meloentje zeggen
pi_205464797
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 17:22 schreef Forbry het volgende:
Ik heb de vegan plakjes 'kip' en "ham" ("vleeswaren") van de AH geprobeerd. Ik vond ze qua smaak eigenlijk behoorlijk op kip en ham lijken, maar qua 'bite' (of hoe ik het ook moet noemen) erg ranzig. Chemisch, rubberachtig, glibberig zelfs... echt heel vies vond ik. Mr. Forbry vond ze beide overigens "wel o.k", "een 7". Nou ja, kan hij het mooi opeten, voor mij iig niet meer/weer!
Herkenbaar wel. Plakjes hebben vaak een rare consistentie. Maar alleen maar smeerbare dingen op brood vind ik na een tijdje saai worden. Dus ik eet soms gewoon kaas :@
pi_205538325
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 november 2021 21:38 schreef summer2bird het volgende:
Ik weet niet of jullie ze al kennen, maar de vegan kaassnitzels van de Aldi zijn echt fantastisch. Kan je niet van echt onderscheiden _O_
Dank voor de tip! Zowel de "cheezy style" als de "broccoli" geprobeerd en erg lekker idd! Lijken beide op cordon bleus, zowel qua structuur als qua smaak! Die ga ik op zeker nog (veel) vaker eten! ^O^
Tails tell tales
pi_205538369

Deze laatst ook gegeten. Ik kan niet zeggen dat ik het naar (room)kaas vind smaken, maar wel erg lekker en - qua gebruik - wel geschikt als vervanger van roomkaas denk ik. ^O^

[ Bericht 4% gewijzigd door Forbry op 03-08-2022 14:13:58 ]
Tails tell tales
pi_205538393
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 19:32 schreef 1inamelon het volgende:

[..]
Herkenbaar wel. Plakjes hebben vaak een rare consistentie. Maar alleen maar smeerbare dingen op brood vind ik na een tijdje saai worden. Dus ik eet soms gewoon kaas :@
Om uit te proberen nog 1 plakje in de pan gebakken, bleef niks dan een héél klein hoopje ellende van over. :')
Tails tell tales
pi_205538435
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 14:03 schreef Forbry het volgende:
[ afbeelding ]

(Sorry voor het grote plaatje, kon geen kleinere vinden).

Deze laatst ook gegeten. Ik kan niet zeggen dat ik het naar (room)kaas vind smaken, maar wel erg lekker en - qua gebruik - wel geschikt als vervanger van roomkaas denk ik. ^O^
Offtopic:
In de [img]-tag kun je de breedte van het plaatje aanpassen door het aantal pixels op te geven, bijvoorbeeld: [img=350]urlvanhetplaatje[/img]

[ Bericht 19% gewijzigd door Tourniquet op 03-08-2022 14:13:59 (origineel is aangepast) ]
pi_205538461
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 14:10 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Offtopic:
In de [img]-tag kun je de breedte van het plaatje aanpassen door het aantal pixels op te geven, als ik bijvoorbeeld jouw plaatje post met [ [url=urlvanhetplaatje]afbeelding[/url] ] krijg je:

[ afbeelding ]

Super, dank je wel!! ^O^
Tails tell tales
pi_205558931
Mocht iemand deze al eens geprobeerd hebben, dan hoor ik het heel graag:

Tails tell tales
pi_205559142
Heeft iemand Sea so Good neptonijn al eens geprobeerd?
Spoilers!
pi_205562243
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 19:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft iemand Sea so Good neptonijn al eens geprobeerd?
Ik zelf niet, maar heb al redelijk veel negatieve ervaringen gelezen op FB. (En je weet het, dan isa het waar :D )
Vuna van Garden Gourmet schijnt echt beter te zijn.
pi_205633693

De Chocolado! (rechter op de foto) van Yogho! Yogho! gedronken. Lekker! :) Wel ietsje minder lekker dan de 'échte' (Chocomel) denk ik, maar komt iig aardig in de buurt. Naar mijn smaak précies zoet genoeg en slechts een milde sojasmaak (voor mijn gevoel minder dan bij bijv. Alpro)!
Tails tell tales
pi_205812727
Ik had eens plantaardige kaas van de AH gekocht. Best lekker (al heb ik al lang geen echte kaas gegeten), maar al die plakken zaten aan elkaar vastgeplakt. Is dit normaal. :?
  Moderator dinsdag 20 september 2022 @ 21:51:40 #271
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_206045129
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2022 16:04 schreef Morrigan het volgende:
Ik had eens plantaardige kaas van de AH gekocht. Best lekker (al heb ik al lang geen echte kaas gegeten), maar al die plakken zaten aan elkaar vastgeplakt. Is dit normaal. :?
Helaas vaker wel dan niet. Is met "gewone" jonge kaas ook wel geregeld.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 20 september 2022 @ 21:57:13 #272
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_206045242
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2022 16:04 schreef Morrigan het volgende:
Wisselt enorm.

Gewoon met een mesje van elkaar halen, dan gaat het prima :Y
pi_206059858
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 september 2022 21:57 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Wisselt enorm.

Gewoon met een mesje van elkaar halen, dan gaat het prima :Y
Dat probeerde ik, maar was totaal geen succes. :')
Ik ben dus overgestapt op geraspte kaas van AH. Smaakt hetzelfde.
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:40:29 #274
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_206286319
Ik ben fan geworden van zelfgemaakte plantaardige smeersels, zoals deze kikkererwtensalade die door de specerijen precies als eisalade smaakt. Gezond (als je je inhoudt met de mayo), veelzijdig en erg lekker.

Basis

• blikje kikkererwten, uitgelekt en afgespoeld
• Vegan mayo of tahin (genoeg om het smeuig te maken)

Krokante groenten, in kleine blokjes. Bijvoorbeeld:
• selderij
• wortel
• augurk
• ui

Kruiden
• Kurkuma (voor de gele kleur - en super gezond)
• Kerriepoeder
• Knoflookpoeder
• gerookte paprika
• bieslook
• zout

Bereiding
• prak de kikkererwten en vegan mayo tot het de gewenste consistentie heeft
• voeg de klein gesneden groente toe
• voeg de kruiden toe
• mix
• smeer

Uiteraard zijn de ingredienten bijna allemaal suggesties en kun je wilt gaan met wat je in huis hebt en wat je lekker vindt. Lekker op broad, toast of in een wrap met nog meer groente.
I am a black hole shitting into the void
pi_206362411
Straks deze eens uitproberen :9~

pi_206362807
Ik ben benieuwd wat je er van vindt! Ik vond hem nog te duur om te kopen.

Heb wel die vegan kaas die nu nieuw in stukjes bij Jumbo te krijgen is geprobeerd. Ook niet goedkoop (4 euro voor een klein stukje) maar wel een van de eerste lekkere borrelkazen.
Edit: Max&Bien, dat is het merk.
pi_206363515
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 12:26 schreef Candaasje het volgende:

[ afbeelding ]
Ik maak altijd warme choco sojameld van Alpro. Heerlijk!
Deze ook eens proberen maar die prijs weer. -O-
Go hard or go home
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:49:51 #278
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_206365378
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 12:26 schreef Candaasje het volgende:

[ afbeelding ]
Zojuist geprobeerd, smaakt voor zover ik me kan herinneren hetzelfde als de koe-versie. Stukken beter dan die Alpro drank want om de een of andere reden vindt m'n maag die niet leuk. Deze vind ik ook lekkerder dan die van Oatly.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_206366252
Verkeerde topic :')
pi_206366290
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 13:53 schreef Noek het volgende:

[..]
Ik maak altijd warme choco sojameld van Alpro. Heerlijk!
Deze ook eens proberen maar die prijs weer. -O-
Ja ik ook normaal met afliep Alpro. Maar nu ook erg benieuwd naar deze!

Dat het zonder leed duurder uurs dan met, blijft stom :{w
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:04:45 #281
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206367870
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 18:10 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ja ik ook normaal met afliep Alpro. Maar nu ook erg benieuwd naar deze!

Dat het zonder leed duurder uurs dan met, blijft stom :{w
Is 70 cent goedkoper dan de gewone Chocomel. Is op zich ook een traktatie die geen ramp toch?
Veganistisch is gewoon handel, genoeg vraag naar en hip dus ze kunnen vragen wat ze willen heb ik het idee
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_206371412
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 20:04 schreef Molo het volgende:

[..]
Is 70 cent goedkoper dan de gewone Chocomel. Is op zich ook een traktatie die geen ramp toch?
Veganistisch is gewoon handel, genoeg vraag naar en hip dus ze kunnen vragen wat ze willen heb ik het idee
Ik ben inderdaad ook verbaasd over de prijs van koe-chocomel. Dan valt het verschil nog wel mee.

De oatly haverdrank cacao vond ik trouwens wel ook lekker.
  woensdag 19 oktober 2022 @ 08:27:52 #283
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206371514
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 08:11 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ik ben inderdaad ook verbaasd over de prijs van koe-chocomel. Dan valt het verschil nog wel mee.

De oatly haverdrank cacao vond ik trouwens wel ook lekker.
Ik bedoelde dat vegan 70 cent duurder was dan de gewone, mix up van mijn kant. Maar klopt ja, het is überhaupt gewoon best prijzig.

Ik heb die van Abbotts oid weleens gehad en die vond ik ondrinkbaar en gezin hier ook. Oatly nog nooit gehad
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_206372387
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 20:04 schreef Molo het volgende:

[..]
Ja, op zich koop ik dit niet elke dag, maar het is vaak zo dat ze er extra voor rekenen omdat ze het inderdaad kunnen, niet moeten. Dat is wel eens jammer, want dan is de duurzamere keuze toch een heel stuk minder aantrekkelijk voor veel mensen.

Afijn, ik ben er verder blij mee, want hij smaakt prima! :9 In elk geval warm dan, koud nog niet beoordeeld.
De Alpro vond ik warm wel lekker, koud minder.

Kan ik mijn schoonvader deze gewoon voorzetten, ipv dat hij zelf zijn eigen koemelkchoocomelk meeneemt 8-)

(Ik vind dat wel een lastig ding nu. We zijn/waren wel afhankelijk van zijn hulp met ons huis dus ik wil niet al te veel mekkeren. Maar met de verhuizing en het leven in een bouwput, lijken veel mensen vergeten te zijn wat onze normen/waarden en daaruitvoortvloeiende huis'regels' zijn. In ons appartement wist iedereen dat er gewoon geen dierlijke producten in kwamen en dat werd ook gerespecteerd. Ik ben verder niet zo van de safe spaces, maar mijn eigen huis is dat wel :+
Nu stond er opeens koe-chocomelk in onze koelkast, wordt er bij de friet frikandel e.d bestelt.... Binnenkort maar weer eens die grens neerleggen, in elk geval voor familie en vrienden (professionele kluslui kan ik moeilijker dwingen hun bammetjes thuis te laten) want het zit me niet lekker merk ik. Uiteraard zorg ik voor plantaardige alternatieven, dus deze chocomelk is dan top ^O^
  Moderator woensdag 19 oktober 2022 @ 10:47:52 #285
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206372738
quote:
7s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:14 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ja, op zich koop ik dit niet elke dag, maar het is vaak zo dat ze er extra voor rekenen omdat ze het inderdaad kunnen, niet moeten. Dat is wel eens jammer, want dan is de duurzamere keuze toch een heel stuk minder aantrekkelijk voor veel mensen.

Afijn, ik ben er verder blij mee, want hij smaakt prima! :9 In elk geval warm dan, koud nog niet beoordeeld.
De Alpro vond ik warm wel lekker, koud minder.

Kan ik mijn schoonvader deze gewoon voorzetten, ipv dat hij zelf zijn eigen koemelkchoocomelk meeneemt 8-)

(Ik vind dat wel een lastig ding nu. We zijn/waren wel afhankelijk van zijn hulp met ons huis dus ik wil niet al te veel mekkeren. Maar met de verhuizing en het leven in een bouwput, lijken veel mensen vergeten te zijn wat onze normen/waarden en daaruitvoortvloeiende huis'regels' zijn. In ons appartement wist iedereen dat er gewoon geen dierlijke producten in kwamen en dat werd ook gerespecteerd. Ik ben verder niet zo van de safe spaces, maar mijn eigen huis is dat wel :+
Nu stond er opeens koe-chocomelk in onze koelkast, wordt er bij de friet frikandel e.d bestelt.... Binnenkort maar weer eens die grens neerleggen, in elk geval voor familie en vrienden (professionele kluslui kan ik moeilijker dwingen hun bammetjes thuis te laten) want het zit me niet lekker merk ik. Uiteraard zorg ik voor plantaardige alternatieven, dus deze chocomelk is dan top ^O^

Ik ben zelf pas net vegetarisch dus kan nog wel goed leven met dingen als vlees in huis, zolang ik het maar niet hoef te eten ;) Maar kan me voorstellen dat dat als vegan nog wel een stukje lastiger is.

Hoe doe je dat überhaupt met dingen als leren schoenen/jassen. Zeg je daar ook wat van tegen mensen?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator woensdag 19 oktober 2022 @ 11:05:19 #286
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206372913
Ikzelf eet sinds 2 maanden vegetarisch maar ik ben ook lactose intolerant. Ik kan best een beetje zuivel hebben maar nu we meer naar de kaas grijpen krijg ik toch wel wat problemen. Ik wil me dus zeker verdiepen in meer vegan eten dus als er tips zijn voor goede kaasvervangers (geen vlees vind ik minder een probleem dan geen kaas :@) dan hoor ik het graag *O*
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_206372935
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:47 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik ben zelf pas net vegetarisch dus kan nog wel goed leven met dingen als vlees in huis, zolang ik het maar niet hoef te eten ;) Maar kan me voorstellen dat dat als vegan nog wel een stukje lastiger is.

Hoe doe je dat überhaupt met dingen als leren schoenen/jassen. Zeg je daar ook wat van tegen mensen?
Het is niet eens dat ik het vies vind, maar het is echt de gedachte erachter. Ik duld geen moord, verkrachting of het in elkaar trappen van een hond in mijn huis, en in die lijn ook etenswaren van dierlijke oorsprong niet.
Tenminste, dat deed ik dus altijd wat meer uitgesproken, en dat is nu dus een beetje weer een vage grens geworden.

Ha, ja, goede vraag. Nee, eigenlijk niet. Eigenlijk zou ik dat 'moeten' doen, maar het betekent ook dat ik mensen voordat ze bij mij op visite komen, dwing om hun kledingklast uit te pluizen. En hoewel ik graag zou zien dat mensen thuis ook wat minder leed zouden dragen/kopen/consumeren, weet ik ook wel dat de grens van wat ik kan eisen, bij mijn tuinhekje ligt. Dus dan zou ik een schoenenkastje moeten neerzetten op de erfgrens waar men leren schoenen in kan zetten, met daarnaast slippers/pantoffels om op mijn erf/in mijn huis te dragen :P

In theorie zou ik het kunnen eisen; geen leren schoenen/jassen of wollen truien in mij huis. In de praktijk betekent het dat hier niemand meer zou willen komen vrees ik :+ . En alternatieven bieden - zoals wel kan met eten en drinken - is ook wat lastiger.
pi_206372992
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 11:05 schreef MaJo het volgende:
Ikzelf eet sinds 2 maanden vegetarisch maar ik ben ook lactose intolerant. Ik kan best een beetje zuivel hebben maar nu we meer naar de kaas grijpen krijg ik toch wel wat problemen. Ik wil me dus zeker verdiepen in meer vegan eten dus als er tips zijn voor goede kaasvervangers (geen vlees vind ik minder een probleem dan geen kaas :@) dan hoor ik het graag *O*
Kaas is voor veel mensen het moeilijkste :Y

Ik ben over het algemeen niet zo'n fan van de vervangers die moeten lijken op oude of jonge kaas, maar geraspte kaas van Violife voor op de pizza of in een ovengerecht vind ik wel prima. De 'kruidenboter' van Wild West (samenwerking Vega slager met Westland) of de plantaardige versie van Boursin vind ik ook erg prima.
Van Violife bestaat er ook een soort 'Feta'. Het is niet helemaal hetzelfde, maar wel vrij romig en op een broodje falafel/in de salade lekker. (Kijk uit; is op basis van kokosolie, dus pas erbij gooien als je gerecht afgekoeld is of je het gelijk gaat eten. Smelt direct.)

Voor op toastjes bestaan er veel kaasjes op basis van cashew, smaakt anders dan je gewend bent, maar vaak wel romig en lekker. Blauwe plantaardige kaasjes smaken vaak ook goed. Max&Bien die hierboven genoemd werd, is een van de bekendere merken.
Oh en 'Heksenkaas' bestaat ook in een vegan variant.
  Moderator woensdag 19 oktober 2022 @ 11:36:48 #289
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206373205
quote:
7s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 11:07 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Het is niet eens dat ik het vies vind, maar het is echt de gedachte erachter. Ik duld geen moord, verkrachting of het in elkaar trappen van een hond in mijn huis, en in die lijn ook etenswaren van dierlijke oorsprong niet.
Tenminste, dat deed ik dus altijd wat meer uitgesproken, en dat is nu dus een beetje weer een vage grens geworden.

Ha, ja, goede vraag. Nee, eigenlijk niet. Eigenlijk zou ik dat 'moeten' doen, maar het betekent ook dat ik mensen voordat ze bij mij op visite komen, dwing om hun kledingklast uit te pluizen. En hoewel ik graag zou zien dat mensen thuis ook wat minder leed zouden dragen/kopen/consumeren, weet ik ook wel dat de grens van wat ik kan eisen, bij mijn tuinhekje ligt. Dus dan zou ik een schoenenkastje moeten neerzetten op de erfgrens waar men leren schoenen in kan zetten, met daarnaast slippers/pantoffels om op mijn erf/in mijn huis te dragen :P

In theorie zou ik het kunnen eisen; geen leren schoenen/jassen of wollen truien in mij huis. In de praktijk betekent het dat hier niemand meer zou willen komen vrees ik :+ . En alternatieven bieden - zoals wel kan met eten en drinken - is ook wat lastiger.
Ik ben inderdaad ook vega geworden vanwege dierenleed, ik kan het niet meer verkroppen dat ik andermans baby op zit te eten (dat doet het moederschap met je :@) Omdat mijn man en kind nog wel vlees eten kan ik het niet verbieden in huis. Sterker nog, mijn man is zo meegaand dat hij nu ook 4/5 dagen in de week vega eet, ik mag dus echt niet klagen _O_

Ja het is wel lastig om mensen te verbieden met bepaalde kleren het huis in te gaan haha. Vraagje over schapenwol. Niet om een discussie aan te zwengelen maar puur uit interesse: zo'n schaap heeft toch ook last van de wol en moet daarom geschoren worden? Is het dan niet gewoon ok om juist deze wol te gebruiken, of denk ik nu raar?

quote:
7s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 11:13 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Kaas is voor veel mensen het moeilijkste :Y

Ik ben over het algemeen niet zo'n fan van de vervangers die moeten lijken op oude of jonge kaas, maar geraspte kaas van Violife voor op de pizza of in een ovengerecht vind ik wel prima. De 'kruidenboter' van Wild West (samenwerking Vega slager met Westland) of de plantaardige versie van Boursin vind ik ook erg prima.
Van Violife bestaat er ook een soort 'Feta'. Het is niet helemaal hetzelfde, maar wel vrij romig en op een broodje falafel/in de salade lekker. (Kijk uit; is op basis van kokosolie, dus pas erbij gooien als je gerecht afgekoeld is of je het gelijk gaat eten. Smelt direct.)

Voor op toastjes bestaan er veel kaasjes op basis van cashew, smaakt anders dan je gewend bent, maar vaak wel romig en lekker. Blauwe plantaardige kaasjes smaken vaak ook goed. Max&Bien die hierboven genoemd werd, is een van de bekendere merken.
Oh en 'Heksenkaas' bestaat ook in een vegan variant.
Bedankt, ik ga me eens verdiepen in de wereld van vegan kaas _O_
pi_206373472
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 11:36 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik ben inderdaad ook vega geworden vanwege dierenleed, ik kan het niet meer verkroppen dat ik andermans baby op zit te eten (dat doet het moederschap met je :@) Omdat mijn man en kind nog wel vlees eten kan ik het niet verbieden in huis. Sterker nog, mijn man is zo meegaand dat hij nu ook 4/5 dagen in de week vega eet, ik mag dus echt niet klagen _O_
Oh maar dat gaat dan toch al heel lekker. Verandering kost vaak even tijd :) .

quote:
Ja het is wel lastig om mensen te verbieden met bepaalde kleren het huis in te gaan haha. Vraagje over schapenwol. Niet om een discussie aan te zwengelen maar puur uit interesse: zo'n schaap heeft toch ook last van de wol en moet daarom geschoren worden? Is het dan niet gewoon ok om juist deze wol te gebruiken, of denk ik nu raar?
[..]
Bedankt, ik ga me eens verdiepen in de wereld van vegan kaas _O_
Nee hoor, je denkt zeker niet raar. De schapen hebben inderdaad last van de wol (misschien niet gelijk het eerste jaar, maar na verloop van tijd wordt die wollen vacht wel veel te dik). Dus in die zin 'moet' je schapen scheren...

... ware het niet dat schapen van nature helemaal niet dit soort vachtonderhoud nodig hebben. Sterker nog, wilde schapen kun je niet zo scheren want de vacht komt er dan in vlokken af. Die hebben geen (lanoline)vlies zoals de gedomesticeerde schapen. Dit heeft puur met de fok te maken.

Nu ben ik tegen het houden, fokken en gebruiken van andere individuen voor de houder zijn/haar gewin, dus daar gaat het voor mij al mis.
Maar er speelt meer; wol levert echt geen zier op, dus het is vaak of een bijproduct van vlees (denk aan Texelse schapen) en/of het wordt echt in massa geproduceerd (denk aan Merino wol. Ik weet dat het helemaal hip en happening is, maar de industrie Australië (80% komt daar vandaan) is afschuwelijk wreed. Dat is gewoon bioindustrie op en top, inclusief kunstmatige inseminaties* , mulesing en uiteindelijk ook het slachthuis als eindbestemming.

Wol heeft een heel diervriendelijke en duurzame naam. Ik durf dat stellig te betwisten. Je zou nog kunnen zeggen dat wol van een paar hobbyschaapjes op zich niet per se dieronvriendelijk is. En duurzamer dan het weg te gooien. (Beetje hetzelfde verhaal met eieren van kipjes in de tuin).
Probleem voor mij is dus dat het gedachtengoed dat je anderen mag gebruiken (zonder dat de ander daar toestemming voor kan geven) in stand houdt. En dat 99% van de wol daar ook nooit vandaan zal komen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_206373482
Ohja terug naar de kaas; vergelijk het niet teveel met koemelk-kaas. Dat vind ik nog altijd teleurstellend om te doen. Ontmoedigt gelijk weer zo :P
pi_207378874
Omg, ik had deze worst voor het eerst en deze zijn echt goddelijk. Eindelijk een keer dat iets malsere wat ik zo mis normaal in vleesvervangers. Terwijl ik overigens geen enorme fan was van de Beyond burger, maar misschien moet ik die nog een keer proberen.

Moderator zondag 1 januari 2023 @ 18:33:44 #293
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207379487
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2023 17:53 schreef Myraela het volgende:
Omg, ik had deze worst voor het eerst en deze zijn echt goddelijk. Eindelijk een keer dat iets malsere wat ik zo mis normaal in vleesvervangers. Terwijl ik overigens geen enorme fan was van de Beyond burger, maar misschien moet ik die nog een keer proberen.

[ afbeelding ]
Ik vond deze juist niet zo geweldig :@ de beyond burger dan weer wel dus dat zou dan wel kloppen :P

Ik heb weer 2 vegan dingen af kunnen schrijven:
- KitKat: veel te puur voor mij. Ik hou alleen van melkchocolade dus deze reep is niet aan mij besteed
- Romige tomatensoep van de AH: niets romigs aan -O- Het smaakte naar aangelegde tomatenpuree, ik werd er niet blij van -O-

Gisteren wel een heerlijke bami met tofu en satésaus gegeten, erg lekker :9 Eerder met tempeh geprobeerd maar dat smaakte me veel te chemisch.
pi_207379746
Misschien zitten hier nog liefhebbers voor de Green Chef maaltijdbox, een Hello Fresh variant die volledig vegan kan. Ik heb deze besteld en kan er nu ook een aantal (1e box) gratis weggeven (geen idee hoeveel je er moet afnemen daarvoor). Ik zal een review delen zodra we de eerste week ontvangen hebben.
pi_207386740
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2023 18:49 schreef Tuindier het volgende:
Misschien zitten hier nog liefhebbers voor de Green Chef maaltijdbox, een Hello Fresh variant die volledig vegan kan. Ik heb deze besteld en kan er nu ook een aantal (1e box) gratis weggeven (geen idee hoeveel je er moet afnemen daarvoor). Ik zal een review delen zodra we de eerste week ontvangen hebben.
Ik ben wel zeer geïnteresseerd in ieder geval. :)
Tails tell tales
  maandag 2 januari 2023 @ 10:49:59 #296
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_207387769
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2023 18:49 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb dit ook geprobeerd, maar we vonden het echt waardeloze producten. Best wel zout en een chronisch gebrek aan smaak. Maar ik en mn vriendin kunnen zelf aardig koken, dus wellicht wel iets voor diegene die nog moeite hebben met het bakken van een ei en verder geen waarde hechten aan lekker eten.
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
  Moderator maandag 2 januari 2023 @ 11:07:58 #297
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207387977
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 10:49 schreef Cinemaniak het volgende:

[..]
Ik heb dit ook geprobeerd, maar we vonden het echt waardeloze producten. Best wel zout en een chronisch gebrek aan smaak. Maar ik en mn vriendin kunnen zelf aardig koken, dus wellicht wel iets voor diegene die nog moeite hebben met het bakken van een ei en verder geen waarde hechten aan lekker eten.
Deze reactie laat nog weinig ruimte over voor mensen om het wel goed te vinden _O-
  maandag 2 januari 2023 @ 11:18:35 #298
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_207388116
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 11:07 schreef MaJo het volgende:

[..]
Deze reactie laat nog weinig ruimte over voor mensen om het wel goed te vinden _O-
Soms ben ik wat streng :X :Y
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
pi_207389166
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 10:49 schreef Cinemaniak het volgende:

[..]
Nou, dat klinkt goed :D. Ik kan goed koken, en dat is precies wat me tot nu toe tegen hield: veel van de recepten die ik zag maak ik net zo makkelijk zelf. Bij deze box leek dat op het eerste gezicht anders, plus dat het gemak me wel aansprak. Volgende week krijg ik de eerste box, dus dan komt de update.
pi_207394315
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2023 17:53 schreef Myraela het volgende:

[ afbeelding ]
Ja die vind ik ook erg lekker. Ik koop het meestal alleen in de aanbieding is, want het is best prijzig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')