Nober | dinsdag 30 juni 2020 @ 14:17 |
'Verplicht helm voor iedereen die op elektrische fiets rijdt'Wat een onzin. In Nederland heb je overal fietspaden. Zie:
| |
Pleun2011 | dinsdag 30 juni 2020 @ 14:31 |
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars. | |
maily | dinsdag 30 juni 2020 @ 14:34 |
Mee eens. | |
Prutzenberg | dinsdag 30 juni 2020 @ 14:34 |
Het is voor die stuntelaars niet verboden om een helm op te zetten. | |
ZarB | dinsdag 30 juni 2020 @ 14:35 |
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels. | |
Piles | dinsdag 30 juni 2020 @ 14:35 |
Eens. Je ziet het aantal verkeersdoden juist toenemen bij ouderen op dit moment, waarschijnlijk door de zware en snelle elektrische fietsen. Dus helemaal niet gek om daar wat aandacht voor te hebben. | |
Oceanier | dinsdag 30 juni 2020 @ 14:36 |
Windkracht 5 of hoger, traplopen en in de bus allemaal helmplicht. | |
Adames | dinsdag 30 juni 2020 @ 14:37 |
Mensen die de fiets pakken ipv auto wegzetten als luie sukkels | |
Rodgrod | dinsdag 30 juni 2020 @ 14:37 |
Volgens mij is het percentage ongevallen met elektrische fietsen redelijk hoog. En dat vind ik niet vreemd, als ik zie hoe mensen soms de bocht doorgaan op zo een ding. Tel daarbij op dat een hoop oudjes een elektrische fiets hebben. Ik ben voor | |
Boca_Raton | dinsdag 30 juni 2020 @ 14:39 |
Ja precies. | |
ZarB | dinsdag 30 juni 2020 @ 14:40 |
Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels. | |
Farenji | dinsdag 30 juni 2020 @ 14:51 |
Ik ben wel voor. Kun je ook van grotere afstand zien wie de luie sukkels op de e-bike zijn, en wie de echte fietsers. Tevens kan het wellicht helpen voor mensen die overwegen zo'n nepding met hulpmotor te kopen om toch maar voor een echte fiets te gaan, want met zo'n helm rijd je natuurlijk wel voor lul. | |
xzaz | dinsdag 30 juni 2020 @ 14:52 |
Hoe noem je automobilisten dan? | |
Kopiko | dinsdag 30 juni 2020 @ 14:53 |
Dit. | |
Boris_Karloff | dinsdag 30 juni 2020 @ 14:56 |
Ik kan begrijpen dat een helm voor veel ouderen op een e bike helemaal niet verkeerd zou zijn. maar ik begijp niet waarom het verplicht moet worden. Waarom laten we mensen die keuze zelf niet maken? In de ski gebieden zie je tegenwoordig ook iedereen vrijwillig met een helm op skiien. dat was 20 jaar geleden ook wel anders. | |
MakkieR | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:04 |
Automobilisten die boodschappen nog geen kilometer verderop doen. | |
saparmurat_niyazov | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:05 |
Ik denk eigenlijk wel dat een helmplicht de populariteit van de e-bike en fietsen an sich (in het geval van oudere kinderen) flink kan doen afnemen. Kan er straks weer geklaagd worden dat kinderen en ouderen niet genoeg fietsen.Dat is imo niet echt waar. Heel soms wordt er door een of andere organisatie een ballonnetje opgelaten, en die wordt dan eigenlijk direct weer lekgeschoten. Ik denk dat, juist omdat fietsen van jongs af aan hier zo doodgewoon is itt onze buurlanden (wel eens die complete Duitse gezinnen kunnen herkennen omdat ze allemaal zo'n suf helmpje dragen?), het niet wordt geaccepteerd als je je in allerlei veiligheidattributen moet gaan hullen. | |
Weltschmerz | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:10 |
Hoezo hebben traumachirurgen daar verstand van? En hoezo kom je schermen met resultaten uit het buitenland? Het Nederlandse fietsen zonder helm is vele malen veiliger. Die oudjes hebben inmiddels ook wat beter door dat dat motortje alleen hun fiets sneller maakt en niet hun reflexen. Ik ben eigenlijk wel voor een helmverbod. Als je niet eens een fiets kunt gebruiken zonder jezelf te verwonden, wat doe je dan in het verkeer waar je ook anderen kunt verwonden? Prima dat er lange fietspaden zijn waar je hard kunt gaan en dat het dankzij de E-bike en de pedelec een belangrijker deel van het woonwerkverkeer wordt, maar dat heeft alleen maar zo kunnen onstaan doordat kinderen veilig naar school en sportclub kunnen fietsen. Als het zo gevaarlijk wordt dat dat niet zonder helm kan dan sla je de bodem onder de hele fietscultuur weg. Sukkelig, slingerend, donderjagend, dronken en hoogbejaard moet de norm zijn, en daar moeten de E-bikes e.d. zich maar aan aanpssen. | |
ijs. | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:12 |
Daarbij hoeft ook niet elk gevaar uit de samenleving worden afgeschermd. Zeker als het alleen je eigen veiligheid betreft. | |
MakkieR | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:15 |
Deze discussie gaat niet over veiligheid, de discussie gaat over de gun factor. Gun je het de elektrische fietser te mogen fietsen zonder helm. Of wil je hem/haar van de openbare straten weg pesten. De fietsersbond heeft hier in het verleden ook al eens een uitspraak over gedaan. Zij benadrukken dat elektrisch fietsen juist heel gezond is. Je fietst juist meer, dan je normaal zou doen immers elektrisch fietsen is veel leuker dan normaal fietsen wat echt geldt voor onsportieve mensen. Je krijgt meer weerstand omdat je meer buiten bent. Je neemt meer vitaminen op door de zon en het is beter voor het milieu. Als je dit wegneemt door een helmplicht dan levert dat meer doden op dan verkeersdoden door gebrek aan beweging en mobiliteit. | |
Selqae | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:19 |
Ik was van plan om binnenkort een elektrische fiets te kopen maar als een helm verplicht wordt ga ik op zoek naar wat anders. | |
Degodvader | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:23 |
Vrijwillig mag wel tussen aanhalingstekens: in eigenlijk alle gevallen ben je namelijk onverzekerd zonder helm op de piste. | |
saparmurat_niyazov | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:23 |
Inderdaad. Dit is ook een wisselwerking he. Een fiets is een laagdrempelig toegankelijk en vrij voertuig: bijna iedereen kan er een betalen, de running costs zijn nihil, de infrastructuur ervoor is in dit land uitstekend, en er zijn nauwelijks vereisten voor, technisch noch qua vaardigheid. Je kunt niet verwachten dat je die drempel maar kan verhogen zonder dat het ten koste gaat van de populariteit. | |
#ANONIEM | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:25 |
Lekker in de tegenwind blijven ploeteren | |
luxerobots | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:26 |
Ja? En dan een boete voor iemand die uit eigen wil een helm draagt? Nee, laat normaal de norm zijn. Niet debiel. | |
wpor | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:29 |
Jaja wegneemt blabla. Verplicht het gewoon en na een jaar is men het gewend. Iedereen gaat even mopperen en de mensen die net zo goed een gewone fiets kunnen pakken gaan dat misschien doen. Maar oudere mensen zeuren even en grijpen dan gewoon naar de helm hoor, denk ik. Heeft geen reet met gunnen te maken. Er was ook veel weerstand tegen het verplichten van de autogordel, nu weet men niet beter. Prima toch. | |
ZarB | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:39 |
Niet relevant. Het gaat niet om mensen die woon-werkverkeer 30 km enkele reis doen met een elektrische fiets ipv een auto. Het gaat om 10 km fietsende dagjesmensen, pubers die 7.5 km moeten fietsen naar school en huismoekes die naar het lokale winkelcentrum 3 km verderop gaan. | |
ems. | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:40 |
Ja man. Alles gewoon verplichten. Uiteindelijk raakt iedereen toch aan alles gewend dus dat mag geen argument zijn! | |
qajariaq | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:41 |
Helmplicht voor snellere fietsen. In de praktijk hoef je dat niet te verplichten want die mensen hebben al een helm op. Daarnaast de e-bike verplichten met ondersteuning die stopt boven de 15 km per uur. Sneller is dan rijwiel met hulpmotor waarbij je verzekering en helm moet hebben. | |
Degodvader | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:43 |
Dit geldt nu ook al, al ligt de grens op 25 kmu | |
wpor | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:45 |
Ja is ook weer zo | |
Party_P | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:47 |
Niet verplichten! Laat mensen nou toch eens vroegtijdig sterven. | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:49 |
Uit een ander onderzoek blijkt juist weer dat het gevaarlijker is omdat mensen een vals gevoel van veiligheid krijgen met een helm op. | |
tfors | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:55 |
Enkele tientallen doden per jaar tegenover weet ik veel hoeveel miljarden fietskilometers, lijkt me beetje overkill. Elektrische fietsen begrenzen op 15km/h lijkt me wel weer goed idee, want die luilakken letten vaak niet goed op. | |
Marsenal | dinsdag 30 juni 2020 @ 15:55 |
Dit is er weer zo eentje die als kind altijd door de regen heeft moeten ploeteren op z'n fietsje en dan vind dat anderen dat ook moeten want het leven is lijden en als je danst ben je heiden | |
EdvandeBerg | dinsdag 30 juni 2020 @ 16:11 |
Zucht. Wat een betutteling weer. Ik stel voor alle fietspaden van rubber te maken, zodat bij valpartijen de fietsers minder snel gewond raken. | |
hooibaal | dinsdag 30 juni 2020 @ 16:13 |
Goeie zaak. Liefst voor alle fietsen, niet alleen de elektrische. | |
Selqae | dinsdag 30 juni 2020 @ 16:18 |
En verplichte steunwielen uiteraard | |
MakkieR | dinsdag 30 juni 2020 @ 16:38 |
Verplicht dan ook maar dat auto's niet meer harder dan 120km/uur kan net als dat een elektrische fiets niet harder dan 25km/uur mag (250 watt) Verplicht dan ook maar tolwegen in Nederland, Verplicht dan ook maar 30km/uur binnen de bebouwde kom voor al het verkeer inclusief auto's. Verbod op alle auto's die ouder zijn dan 10 jaar. En verplicht een zwarte kastje met dashboard cam in iedere auto. | |
hooibaal | dinsdag 30 juni 2020 @ 16:40 |
Op de tolwegen na lijken me dat prima voorstellen. Alleen goed vastleggen waarvoor de beelden uit de zwarte doos mogen worden gebruikt ivm privacy. | |
Clupea | dinsdag 30 juni 2020 @ 16:42 |
Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste. Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm... | |
MakkieR | dinsdag 30 juni 2020 @ 16:42 |
Ik vind tolwegen een prima idee, het steekt mij als niet auto gebruiker, belasting te moeten betalen voor snelwegen waarop ik niet eens mag komen zonder rijbewijs. (discriminatie) | |
RedFever007 | dinsdag 30 juni 2020 @ 16:47 |
Lopen ze in ieder geval geen Corona op verder eens maar je kunt toch ook zelf verantwoordelijkheid nemen? "vroeger' reed er ook geen enkele wielrenner (@wielrennert) met helm. Tegenwoordig iedereen en rij je zonder wordt je voor gek verklaard, terecht. Dus dat | |
Marsenal | dinsdag 30 juni 2020 @ 16:51 |
Mijn stief-schoonzus is er eentje, die niet hoor, je onderschat de ijdelheid van traumachirurgen | |
Tja..1986 | dinsdag 30 juni 2020 @ 16:53 |
Het is gewoon een vervanger van de scooter geworden omdat die niet meer op fietspaden mogen. Het is minder lui dan een scooter. Die zie je hier in ieder geval bijna niet meer sinds ze de weg op moeten. | |
ijs. | dinsdag 30 juni 2020 @ 16:58 |
Daarbij vind ik dat we een stuk rustiger aan mogen doen met nieuwe regeltjes bedenken. Laat de politie eerst maar handhaven op wetten die al bestaan. Ze kunnen beginnen in Scheveningen en dat stukje strand in het land dat de burgemeester daar heeft opgegeven. Maar dat is natuurlijk lastiger dan oudjes zonder helm bekeuren. | |
sanger | dinsdag 30 juni 2020 @ 16:59 |
Een elektrische fiets gaat nauwelijks harder dan een gewone fiets.... Voor SpeedPedelec's oke, maar die gaan net zo hard als een brommer. | |
sanger | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:00 |
Maar komt dat door de snelheid of de andere rij eigenschappen van een (veelal voorwielaangedreven) elektrische fiets? | |
sanger | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:04 |
Tel daar ook nog eens de verkeersdoden door incapabele bestuurders in een auto bij op en ik weet wel wat de voorkeur zou moeten hebben. Mensen die een elektrische fiets niet kunnen besturen moeten ook geen auto meer rijden. Ik heb overigens weleens een onderzoek voorbij zien komen dat de meeste ongevallen met elektrische fietsen inderdaad ouderen betreft en dan ook in een zeer groot percentage van de gevallen tijdens het afstappen of lopend met de fiets. Dan zou je ze dus ook een helm moeten verplichten als ze de kliko aan de weg gaan zetten. | |
BasEnAad | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:04 |
Doe maar gewoon niet. Je moet gewoon kunnen fietsen zonder allemaal gedoe. | |
sanger | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:06 |
En daarmee rijdende chicanes creeeren op het fietspad? Die 25 km is mooi zat | |
ZarB | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:09 |
Ik woonde 200 meter van school dus niet aan de orde. | |
TresBon | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:15 |
Het geeft me de kriebels dit soort micromanagement voor de veiligheid van wel tientallen! mensen. Neemt niet weg dat het voor een sommigen een goed idee is om een helm te dragen op hun e-bike. | |
Gunner | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:19 |
Doe ik ook. Vol Boodschappenkrat achterop de fiets is ook zo onhandig he (voor een kleine boodschap pak ik dan wel de fiets natuurlijk). Inmiddels is die elektrisch maar ik ga echt geen helm opzetten. Wat een betutteling. Zolang iedereen nog met mobieltjes fietst waar men niet op handhaaft en ook symboolpolitiek is neem ik dat risico wel. Verder denk ik niet dat dit proefballonnetje van de grond komt. Dit inderdaad. Vanaf 65+ lijkt me dat inderdaad prima. | |
#ANONIEM | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:31 |
Ik zag toevallig gisteren nog een Ria op een elektrische fiets die niet goed uitkeek en inreed op een andere fietser op een fietspad (Ria kwam uit een uitrit en had die fietser voor moeten laten). Uiteindelijk kwam Ria zelf hard tot stilstand door de botsing, viel op haar bips en klapte toen met haar achterhoofd op het asfalt. Een helm was voor haar toen wel aangenamer geweest. Alleen het werkelijke probleem is dat Ria gewoon niet goed uitkeek en nog niet eens naar rechts had gekeken. En Ria kan dan wel een helm gaan dragen, maar als ze niet oplet en nog steeds op andere mensen in fietst die geen helm dragen is het ook twijfelachtig hoeveel veiliger het nou wordt. Denk dat ze meer heeft aan een soort slipcursus, maar dan voor de elektrische fiets. Zodat ze meer gevoel krijgt bij hoe hard je nog gaat tijdens het uitrollen en hoeveel tijd er dan is om goed uit te kijken. Bovendien is het enige argument voor die helm die onderzoeken uit het buitenland? Pls. | |
Gunner | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:32 |
Niet uitkijken is niet voorbehouden aan berijders van ebikes. (wat dacht je van al die mafklappers die nog steeds met een lulijzer rondfietsen) | |
ijs. | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:32 |
Zou van mij zelfs iets hoger mogen. | |
qajariaq | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:40 |
Als ik stevig moet trappen en bijna achter adem raak wordt soms toch ingehaald door vrolijk kwebbelende tieners of wiebelende bejaarden. Het verschil is dat ik flink inspanning moet verrichten en mijn aandacht daardoor helemaal op de weg heb en die kids met de zelfde snelheid ook nog met totaal andere dingen bezig zijn zoals ff een apje versturen onderweg ook al mag dat niet. Ik zou dus voorstander zijn van of vermogen beperken tot zeg 150 watt zodat je zelf ook flink moet inspannen of gewoon een technische beperking op de snelheid 15 of desnoods 20 km/h ongeacht hoe hard je zelf trapt. 25 is gewoon veel te snel tussen andere fietsers op een fietspad. | |
Gunner | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:41 |
Dan wil ik al die scooters ook van het fietspad af. Die gaan nog harder en onbesuisder. | |
sanger | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:44 |
Dus omdat er een groep is die van hun ouders niet goed geleerd hebben om op te letten in het verkeer en gesteund worden door de kromme verzekeringsvoorwaarden dat fietsers ten alle tijden beschermd zijn wil je een helmplicht afdwingen? Want dat is de oplossing voor incapabele bestuurders? Dan zie ik nog meer in een verplicht afleggen van een rijvaardigheidstest/rijbewijs voor het besturen van een eBike (of fiets in het algemeen). 25 tussen de fietsers is niet te hard, want dat mogen snorfietsen al sinds jaar en dag.... | |
qajariaq | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:44 |
Die scooter regeling mag van mij direct de prullenbak in. De oorspronkelijke doelgroep zit allang op op de e-bike. Plus dat waarschijnlijk driekwart van die dingen opgevoerd zijn. Het zijn dus brommers met kleine wielen waar je geen helm op hoeft. Dat laatste is de reden van invoeren geweest. Huisvrouwen die vanwege het haar geen helm op wilden. | |
#ANONIEM | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:44 |
Dat stel ik dan ook helemaal niet. Hoewel ik wel denk dat een stukje voertuigbeheersing hier een rol heeft gespeeld en dat het op een niet-elektrische stadsfiets niet zo'n vaart was gelopen.Het voordeel van een niet-elektrische fiets is dat de onoplettende onbenullen zich vaak* tergend traag voortbewegen waarmee eventuele schade zoals in bovenstaand voorbeeld beperkt blijft. * = dus niet altijd, er zijn ook mafklappers die wel snelheid hebben en nog steeds niet opletten | |
Gunner | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:45 |
Ja en nu willen mooiboys met hun schoudertasje het niet. | |
sanger | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:47 |
Vergeet ook niet dat het merendeel van de elektrische fietsen voorzien is van veel betere remmerij dan een andere fiets. Ik denk dat een eBike met 25 km/h eerder stilstaat dan de gemiddelde gewone fiets met 20 km/h... laat staan tov de kroeg en stationsfietsen die men gebruikt (omdat de politie geen tijd heeft om criminelen op te sporen, fietsen diefstal als prio te zien maar ondertussen wel belast zal gaan worden met het handhaven op het dragen van een helm op een eBike). En dan nog de discussie... Wat met een eBike waarvan je de ondersteuning uit zet? Vervalt dan de helmplicht? | |
hooibaal | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:49 |
Met een algemene helmplicht heb je dat probleem niet. | |
sanger | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:51 |
Dus je wilt iedereen die nu nog wel de fiets pakt in het OV hebben (handig met de nog steeds bestaande pandemie, goede timiing ook) of in de auto jagen? Of op een scooter? Goed plan. Dat gaat echt levens besparen! | |
beantherio | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:52 |
Voor berijders van e-bikes lijkt het me geen overbodige luxe: ik zie daar de laatste jaren zoveel idioot weggedrag van dat ik wel wil geloven dat daar veel ongelukken mee gebeuren. Of mee kunnen gebeuren. | |
#ANONIEM | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:53 |
Hoe dan? Huisvrouwen die vanwege het haar geen helm op wilden klinkt niet bepaald als een sterke lobby. Terwijl het wel tot die terrorisering op het fietspad heeft geleid en dat allemaal voor mensen die niet wilden fietsen, maar ook geen helm wilden dragen vanwege hun haar. | |
Glazenmaker | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:54 |
Beter zou het zijn om scootmobiels te verbieden. | |
saparmurat_niyazov | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:56 |
Scootmobielen zijn wel een beetje het levend bewijs dat een vervoersmiddel niet hard hoeft te kunnen om een gevaar te zijn. | |
Glazenmaker | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:56 |
De hysterische drang om iedere dode te voorkomen moet eens afgelopen zijn. Als jij bang bent voor je hoofd dan kun je zelf wel beslissen om een helm te dragen. | |
Glazenmaker | dinsdag 30 juni 2020 @ 17:58 |
Mijn voorwiel is laatst helemaal kapotgereden met een scootmobiel. Ik had voorrang, want hij kwam uit een uitrit, hij staat stil, we kijken elkaar aan en net wanneer ik niet meer kan remmen gaat hij rijden. Echt awesome. | |
qajariaq | dinsdag 30 juni 2020 @ 18:00 |
Ooit was er niet voor alles een heel sterk lobby nodig. Gewoon een schijnbaar goed plan wat uiteindelijk totaal fout heeft uitgepakt. | |
hooibaal | dinsdag 30 juni 2020 @ 18:00 |
Nee, ik wil dat iedereen die nu fietst straks fietst met een helm op. Voor de veiligheid is dat gewoon een goed idee. Er doet toch ook bijna niemand moeilijk over het dragen van een autogordel? De gedachte van de fietsersbond dat iedereen ineens zou stoppen met fietsen (hallo, WC Eend) is nergens op gebaseerd. | |
Glazenmaker | dinsdag 30 juni 2020 @ 18:03 |
Anders doe je toch lekker zelf een helm op en laat je de rest ook z'n eigen ding doen? | |
Pleun2011 | dinsdag 30 juni 2020 @ 18:06 |
In het buitenland is het heel normaal dat je een fietshellempie opmoet. Buitenlanders zijn soms verbaasd als zij zien dat iedereen hier zonder helm rijdt. Als ik zie dat door die elektrische fiets er meer ongelukken gebeuren met fietsers, dan vind ik een verplichte helm niet gek. Desnoods doe je het boven een bepaalde leeftijd, want kennelijk kunnen veel mensen niet overweg met zo'n fiets. | |
Glazenmaker | dinsdag 30 juni 2020 @ 18:09 |
Heb je wel eens in het buitenland gefietst? Als ik kijk naar de vele buitenlandse studenten hier in de stad gaat de helm snel af. | |
Cockwhale | dinsdag 30 juni 2020 @ 18:10 |
Dit idd. Luie donders van 12 jaar die voor 5km fietsafstand zo'n ding krijgen van hun ouders. Je kunt niet jong genoeg lui gemaakt worden. | |
Pleun2011 | dinsdag 30 juni 2020 @ 18:10 |
Ja Canada. Daar was het verplicht. Had er geen last van verder..fietshelm is niet zo hinderlijk als een motorhelm natuurlijk. | |
#ANONIEM | dinsdag 30 juni 2020 @ 18:15 |
Gewoon 40+ helm op, opgelost. | |
descon | dinsdag 30 juni 2020 @ 18:21 |
In het buitenland is fietsen ook een stuk gevaarlijker omdat medeweggebruikers geen rekening houden met fietsers. Alles wat sneller gaat als een snorfiets helm op. Niet van dat bange gedoe voor normale fietsen. Had overigens meer wat aan pols of kniebeschermers gehad tijdens mijn fiets carriere | |
Glazenmaker | dinsdag 30 juni 2020 @ 18:22 |
Mooi dan doe je toch lekker zelf een helm op? Waar komt je behoefte vandaan om dat bij mij te verplichten? | |
hooibaal | dinsdag 30 juni 2020 @ 18:26 |
Iedereen zijn eigen ding laten doen werkt niet met verkeersregels. | |
Pleun2011 | dinsdag 30 juni 2020 @ 18:31 |
Ik heb geen elektrische fiets | |
Weltschmerz | dinsdag 30 juni 2020 @ 18:32 |
Nee, zij zien de meeste slachtoffers van fietsongelukken helemaal niet. Juist zij krijgen bij uitstek een scheef beeld en hebben uberhaupt geen idee van verkeersveiligheid. Maar het zijn artsen dus meestal arrogante corpsballen die met het worden van chirurg nog arroganter zijn geworden en denken dat hun mening belangrijker is dan die van anderen omdat ze een witte jas aan hebben. Behalve dat ik dat niet geloof weet ik wel zeker dat ze geen helm dragen in de auto, op de keukentrap of onder de douche. | |
Fer | dinsdag 30 juni 2020 @ 18:33 |
Gewoon allemaal overstappen op de electrische step straks. | |
Glazenmaker | dinsdag 30 juni 2020 @ 18:35 |
Ik heb er last van wanneer jij door een stopbord heengaat ja, maar hoe heb jij er last van als ik geen helm op heb? | |
Glazenmaker | dinsdag 30 juni 2020 @ 18:38 |
Mijn buurvrouw is een van de hoofdverpleegkundigen op zo'n afdeling en die heeft een elektrische fiets, zonder helm en heeft al twee aanrijdingen gehad omdat ze tegen de fietsrichting inging op de rotonde. I smell bullshit. | |
tfors | dinsdag 30 juni 2020 @ 18:38 |
Dat is nog wel het grootste argument tegen. Dit is natuurlijk een eerste stap richting algemene helmplicht. En dat is weer de eerste stap richting (uiteindelijk) algemene thuisblijfplicht. | |
nietzeuren | dinsdag 30 juni 2020 @ 19:00 |
Dat klinkt goed. Ik lees geen dingen om het mee oneens te zijn. | |
deedeetee | dinsdag 30 juni 2020 @ 19:28 |
Ik heb een paar jaar geleden eens een proefritje gemaakt op een e-bike en vond t doodeng. Kan ook aan de fiets gelegen hebben want die was erg hoog afgesteld. Toevallig zat ik vanmiddag weer naar dergelijke fietsen te kijken. Hmmm mss beter maar niet doen dan. Wel jammer want ik zag een hele mooie Batavus | |
Cherni | dinsdag 30 juni 2020 @ 19:45 |
Verplichten hoeft voor mij niet. Maar om jezelf te beschermen net zoals op een racefiets is uiteraard geen slecht idee. De risico's moet je zelf inschatten. | |
Pleun2011 | dinsdag 30 juni 2020 @ 19:51 |
Je zou het toch boven een bepaalde leeftijd verplicht kunnen stellen? In mijn beleving zijn oudjes de grootste stuntelaars, of is dat leeftijdsdiscriminatie. | |
Cherni | dinsdag 30 juni 2020 @ 19:56 |
We hoeven ouderen toch niet meer te pamperen. Die lijken mij verstandig genoeg om zelf die verantwoording te nemen. Behalve mijn vader dan, daar ben ik wel een tijdje mee bezig geweest om hem te overtuigen de auto de deur uit te doen, want het werd een gevaar op de weg in de avonduren. Uiteindelijk dan toch mijn advies opgevolgd. | |
Pleun2011 | dinsdag 30 juni 2020 @ 20:02 |
Mwa.. ik denk dat als je de cijfers van VVN bestudeert van verkeersdoden in de afgelopen jaren, je ziet dat het aantal toeneemt en dat er relatief veel elektrische fietsertjes het loodje leggen. Ik begrijp dat de overheid daar niet blij mee is. Als je het aantal doden omlaag kan brengen door het dragen van een hellempie, waarom niet. Het wordt sowieso steeds drukker op de weg, dus ook gevaarlijker. Je kan het zien als betutteling maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben. | |
Boca_Raton | dinsdag 30 juni 2020 @ 20:35 |
Ik zet zo’n ding niet op. | |
Alfje | dinsdag 30 juni 2020 @ 21:08 |
Het is in ieder geval wel vrij kortzichtig om internationale regelgeving aan te halen als argument. Nederland heeft een unieke fietscultuur en infrastructuur. Mensen gebruiken de fiets voor boodschappen of om te gaan winkelen. Moet je opeens in de supermarkt met zon helm rondlopen of door de winkelstraten. | |
Zwansen | dinsdag 30 juni 2020 @ 21:10 |
Waarom gaat iedereen in discussie over die helmplicht voor elektrische fietsen, maar heeft niemand het over de helmplicht voor kinderen? Dat zou een hele slechte zaak zijn. Ten eerste omdat helmen best duur zijn en je krijgt situaties wanneer één kind in de familie zijn helm niet kan vinden, kapot is, etc. zal het hele gezin de auto pakken omdat ze een boete willen voorkomen. | |
Glazenmaker | dinsdag 30 juni 2020 @ 21:43 |
| |
MakkieR | dinsdag 30 juni 2020 @ 21:44 |
Met de komst van de Ebike heb je veel minder bromscooters, dat alleen al is genoeg reden om Ebikes toe te juichen. Verder heeft een helm geen enkele zin als je niet uitkijkt. Uitkijken is gewoon de basis van fietsen. Maar een veilig verkeer is ook de fouten van anderen verbeteren. Hoe vaak ik wel niet auto's van links heb voor laten gaan terwijl ik fiets, dat is bijna niet meer te tellen. Verder ben ik ook ontzettend blij als ik zelf een fout maak, dat de automobilist mijn fout ook corrigeert. Uiteindelijk willen we allemaal weer veilig thuis komen. Jij mag misschien veilig in een auto rijden, maar je kind kan morgen dood zijn als een automobilist zijn of haar fout niet heeft gecorrigeerd. Kun je dan nog wel met jezelf leven als je wist dat je een dodelijk ongeluk had kunnen voorkomen. | |
stalybridge | woensdag 1 juli 2020 @ 00:40 |
Ten eerste, opmerkelijk dat er uit een enorm rapport over mobiliteit het stukje over de fietshelm een nieuwsitem krijgt. Uit het rapport: Dit roept wel vragen op of de buitenlandse meta-data op de NL situatie van toepassing is. Zoals in de OP aangeven is onze infrastructuur voor fietsers compleet anders. Er staat ook nog wel een leuke disclaimer in. Bijlage 4 van het rapport (bijna 300 pag) | |
Le_Professeur | woensdag 1 juli 2020 @ 01:08 |
| |
Lyrebird | woensdag 1 juli 2020 @ 03:12 |
In Australië is het percentage helmdragers idd groot, omdat je zonder helm een prent krijgt. Mede dankzij die betutteling wordt er nauwelijks gefietst. Kinderen worden bijvoorbeeld vaak met de auto naar school gebracht. [ Bericht 5% gewijzigd door Lyrebird op 01-07-2020 06:58:03 ] | |
Lyrebird | woensdag 1 juli 2020 @ 06:57 |
https://www.ad.nl/auto/ve(...)er-fietsen~a253a215/
| |
detaris | woensdag 1 juli 2020 @ 09:02 |
Het probleem is dat bejaarden die niet meer veilig kunnen deelnemen aan het verkeer de auto uitgaan en op een elektrische fiets stappen en vervolgens een gevaar op het fietspad zijn. | |
the-eye | woensdag 1 juli 2020 @ 09:07 |
Wat dachten ze van de kinderen (zoals vroeger) weer een verkeersdiploma te laten halen? Denk dat dat iets meer opschiet | |
Spanky78 | woensdag 1 juli 2020 @ 09:08 |
Ik kan me er enorm aan ergeren. Onoplettende ouderen met name. Op elektrische fietsen. Maar hun reactievermogen is veel te traag voor de snelheden die ze fietsen. En toch is het een goede zaak. Mensen krijgen hierdoor veel meer beweging en ik ben er van overtuigd dat die paar ongelukken makkelijk opwegen tot de andere gezondheidswinst. Hoeveel diabetes, hartproblemen Ed voorkomt fietsen? Ongetwijfeld meer dan het aan verwondingen veroorzaakt. Daarnaast zijn er bij ernstige ongelukken vrijwel altijd vrachtauto’s of landbouwvoertuigen betrokken. Misschien daar eens iets mee doen..... | |
Clupea | woensdag 1 juli 2020 @ 09:08 |
Dit. En dat als de verkeerssituatie ingewikkeld wordt, je op een gewone fiets vanzelf vaart mindert omdat je aandacht ergens anders voor nodig is. Een elektrische fiets knalt gewoon door. | |
Circle.Of.Filth | woensdag 1 juli 2020 @ 09:14 |
Wat denk je van een snelheidsbegrenzer op leeftijd op elektrische fietsen? 50 + 25 km/u 60 + 20 km/u 65 + 15 km/u 70 + 10 km/h Dit om het verminderde reactievermogen te compenseren met lagere snelheid. | |
Gunner | woensdag 1 juli 2020 @ 09:17 |
Dat vind ik symptoombestrijding van de bovenste plank. Verder ben ik het met de ANWB eens. Dan gaat het fietsgebruik afnemen. Maar ja, voor handhaving hoef je ook niet bang te zijn. Pakkans voor defecte verlichting of mobiel gebruiken op de fiets is al zo klein; ik neem het risico dan wel. en anders zet ik de ondersteuning wel op HOOG. Even zien of zo'n dikke eenstreper je nog te pakken krijgt. deze betutteling is echt te bizar voor woorden. Pak de problemen aan i.p.v dit soort symptoombestrijding. | |
Circle.Of.Filth | woensdag 1 juli 2020 @ 09:32 |
Ben jij blind voor het feit dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren met bejaarden op een elektirsche fiets? De oorzaak is juist dat men vanwege de vermindere reactietijd en mindere motoriek van oudere mensen meer risico loopt. | |
Drekkoning | woensdag 1 juli 2020 @ 09:35 |
Precies. Vroeger ook altijd gewoon hard weggefietst bij fietslichtcontrolers. 1x gepakt omdat ze een motormuis klaar hadden staan Wel gelachen. | |
Gunner | woensdag 1 juli 2020 @ 09:36 |
nee daar ben ik niet blind voor. Maar om dan maar voor iedere leeftijd een helm te verplichten gaat me veel te ver. Dat is symptoombestrijding. Pak het anders aan maar niet zo. | |
Weltschmerz | woensdag 1 juli 2020 @ 09:39 |
En hoe lost een hardplastieken toverhoedje dat probleem op? Als die mensen een gevaar in het verkeer zijn dan is een vals gevoel van veiligheid een heel slecht idee. | |
wpor | woensdag 1 juli 2020 @ 09:40 |
Hoe Dan? | |
Gunner | woensdag 1 juli 2020 @ 09:41 |
Gezien het beperkt aantal fataliteiten vind ik niet echt dat er een probleem is dat opgelost moet worden. Verder moet je dan ook helmplicht invoeren voor (snor)scooters, wel zo eerlijk dan he. Gelijke monniken, gelijke helmen. | |
Jaroon | woensdag 1 juli 2020 @ 09:44 |
Of dat nu daar door komt of gewoon door afstanden...... | |
JeMoeder | woensdag 1 juli 2020 @ 09:44 |
Geen onzin, zie ook het enorme aandeel van e-bike gebruikers bij dodelijke verkeersongevallen. | |
Circle.Of.Filth | woensdag 1 juli 2020 @ 09:50 |
Zoals eerder aangegeven op leeftijd een snelheidsbegrenzer verplichten. | |
qajariaq | woensdag 1 juli 2020 @ 10:06 |
Op leeftijd is toch niet te handhaven en totaal onwerkbaar voor de industrie. Het maakt dan het lenen van een fiets ook al redelijk onmogelijk. Ik voel veel meer voor een helmplicht boven een bepaald vermogen of boven een bepaalde snelheid waarbij ondersteund wordt. Die dan fors lager leggen dan nu de norm is. Snorfietsen moeten zo snel mogelijk niet meer verkocht of zelfs verboden worden. Tevens onmiddellijk de helmplicht voor invoeren. Dat experiment is totaal mislukt. | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 1 juli 2020 @ 10:09 |
Ik werk naast het ziekenhuis en zie echt nooit iemand een helm dragen op de fiets. | |
saparmurat_niyazov | woensdag 1 juli 2020 @ 10:19 |
Maar veel bejaarden raken gewond door andere oorzaken, met name dat ze vallen bij het op- of afstappen. Ik vermoed dat focussen op snelheid maar weinig zoden aan de dijk zet bij deze doelgroep. | |
Circle.Of.Filth | woensdag 1 juli 2020 @ 10:39 |
Ja wat ook helpt is boven X leeftijd geen fiets meer rijden met een stang (herenfiets) maar een vrouwenfiets dat is makkelijker op en afstappen. | |
Spanky78 | woensdag 1 juli 2020 @ 10:41 |
Dit is wel waar, maar veel te eenzijdig. Als mensen thuis zitten gaan ze dood aan een vet hart. Dat is waarmee je het moet vergelijken en niet 0 ongelukken en verder niets. | |
sanger | woensdag 1 juli 2020 @ 11:12 |
Niet iedereen nee. Wel degene die nu al twijfelen. Dat betekent meer druk op het OV of meer filedruk. | |
sanger | woensdag 1 juli 2020 @ 11:17 |
Dat gebeurd al op basisscholen. | |
sanger | woensdag 1 juli 2020 @ 11:18 |
Nee hoor. Als je stopt met trappen remt een elektrische fiets ook gewoon af. Het is trapondersteuning he, geen motor die zonder te trappen doorgaat. | |
Drekkoning | woensdag 1 juli 2020 @ 11:19 |
Net zoals je er leert hoe je werkwoorden moet vervoegen? | |
sanger | woensdag 1 juli 2020 @ 11:20 |
Wat is dat aandeel dan? | |
sanger | woensdag 1 juli 2020 @ 11:21 |
ja klopt, alleen leren ze je niet met autocorrect rekening te houden | |
JeMoeder | woensdag 1 juli 2020 @ 11:25 |
https://www.ad.nl/binnenl(...)jk-ongeval~a24c9a34/ https://www.ad.nl/binnenl(...)niets-meer~a352b885/ Ik had het anders moeten verwoorden: de kans op een ongeluk met dodelijke afloop is veel hoger. En dat terwijl het e-bike gebruik nog ver onder het gebruik van 'ouderwetse' fietsen ligt. | |
qajariaq | woensdag 1 juli 2020 @ 11:46 |
Je laatste zin stel je dat er minder e-bikes zijn terwijl dat al in de cijfers is verwerkt. Zo maak je het dubbel tellen. De artikelen zijn en wat ouder maar vooral op de Duitse situatie gericht. Dus veel minder fietspaden bijvoorbeeld. De artikelen komen vooral tot de conclusie dat de rest van het verkeer niet anticipeert op de snelheid van de e-bike. Dat is dus minder relevant als hier meer fietspaden zijn. Verder benadrukt dat mijn stelling dat ze langzamer moeten worden afgesteld of een helmplicht. Dat laatste verhoogd ook de herkenbaarheid in het verkeer en zal er dus beter op die snelheid worden geanticipeerd door anderen. | |
JeMoeder | woensdag 1 juli 2020 @ 12:20 |
Nee, ik zeg 'dat terwijl er minder e-bikes zijn'. Daarmee bedoel ik dat het 'wagenpark' aan fietsen vooral uit niet e-bikes bestaat. En ja, dat is inderdaad in de cijfers verwerkt. Maakt niets uit voor de gepresenteerde cijfers en er wordt helemaal niets 'dubbel geteld'. | |
Clupea | woensdag 1 juli 2020 @ 12:29 |
Je stopt niet met trappen, je zet minder kracht en daarvoor ga je langzamer = veiliger. Bij de goedkope modellen ebikes kijkt de sensor alleen of de pedalen rond gaan. Zo ja = vol motorvermogen. Ik zie genoeg mensen op ebikes die doen alsof ze meetrappen maar alleen de pedalen rond laten gaan. Soms is alleen 'schommelen' met de pedalen al genoeg. Dure modellen hebben vaak wel een sensor die meet hoe hard iemand trapt en passen het vermogen daarop aan. | |
IkStampOpTacos | woensdag 1 juli 2020 @ 13:24 |
Ik geloof je niet. En nu? | |
the-eye | woensdag 1 juli 2020 @ 14:50 |
Zoals vrugah toen je als afsluiting van de cursus met een nummer op je fietsie een week lang (of hoe lang dat dan ook was) door vrijwilligers in het dorp in de gaten werd gehouden en bij een geconstateerde fout je nummer genoteerd werd en het werd doorgegeven aan de meester? [ Bericht 1% gewijzigd door the-eye op 01-07-2020 14:59:47 ] | |
DrParsifal | donderdag 2 juli 2020 @ 21:36 |
Afgelopen week kwam ik een heuveltje af rijden, toen een fietser opeens van links voor mij verscheen vanuit een niet goed zichtbare smalle zijstraat.Ik knalde er vol op. Ondertussen ben ik genoeg verZweedsd om een helm te dragen en ik denk dat goed was, want ik had ondanks de helm een behoorlijke kneuzing op mijn voorhoofd. De reden dat ik een helm ben gaan dragen is eigenlijk dat ik het altijd niet zo wijs heb gevonden als ouders hun kinderen niet laten vaccineren. Tot ik ging beseffen dat je op het moment in Nederland waarschijnlijk meer kinderlevens red door een helmplicht voor kinderen onder 12 jaar dan door vaccinatie. Ook voor mij is waarschijnlijk de kans groter dat ik blijvend letsel bij een fietsongeluk krijg dat door een helm te voorkomen zou zijn, dan dat mijn zoontje problemen zou krijgen als we zijn vaccinaties zouden overslaan (wat we zeker niet willen doen). | |
Lyrebird | vrijdag 3 juli 2020 @ 14:06 |
Eens. Ik zou mijn koters om dezelfde redenen ook niet zonder helm laten fietsen. Als 16-jarige ben ik zelf trouwens een keer met mijn bolleke over de klinkers gestuiterd, na een val met een fiets. De littekens zijn nog steeds zichtbaar. Skieen doe ik ook niet zonder helm. Autorijden met gordel. MAAR, en nu komt de clou, als ik ga fietsen, dan doe ik dat het liefste zonder helm. Bij het skieen kun je nog een muts dragen tussen hoofd en helm, maar een fietshelm is vaak rete oncomfortabel (weet je wat pas oncomfortabel is? Hechtingen in je voorhoofd). Maar het verstand verliest het hier van iets anders. Gekut met die bandjes en sluitingen, helm zit nooit goed, coupe in de war, waar laat ik dat kutding als ik klaar ben met fietsen. In Japan hadden kinderen van die pothelmen op. Misschien dat die comfortabeler zijn. | |
sp3c | vrijdag 3 juli 2020 @ 14:14 |
nog nooit een helm op gehad bij het skieen wel eens aan gedacht maar bij de meeste ongelukken gaat hem om schade aan de benen en knieeen enzo dus kniebeschermers een tijdje geprobeerd maar ja ... #yolo bij ijshockey wel altijd een helm op overigens | |
sp3c | vrijdag 3 juli 2020 @ 14:15 |
althans dat zeg ik nu wel maar ik kan me niet herinneren dat ik op natuurijs ooit een helm op heb gehad alleen beenbeschermerts en schaatsen en handschoenen | |
Spanky78 | vrijdag 3 juli 2020 @ 14:24 |
Op de racefiets draag ik een helm en die is eigenlijk behoorlijk comfortabel. Maar op een gewone fiets draag ik geen helm en dat is ook echt niet nodig. Ik mis in de statistieken een heleboel vergelijkingsmateriaal. Zoals percentages op totaal aantal doden en betrokkenheid van vrachtwagens en landbouwvoertuigen. Je mag vanaf 16 nog steeds een trekker besturen, ook komen daar jaarlijks meerdere middelbare scholieren onder terecht. Net als in de dode hoek van een vrachtwagen trouwens. Waarom laten we nog vrachtwagens toe in dit land zonder dode-hoeksensor? Ik voorkom liever een ongeluk dan dat ik de consequenties verminder. Daarnaast, bejaarden moeten een keer ergens aan dood gaan. Ze kunnen ook blijven zitten achter de geraniums en doodgaan aan hun hart oid. Beter maken ze nog wat plezier in de natuur met hun e-bike. Zolang ze maar een beetje wegblijven van waar ik wil fietsen (want godver, wat een trage, breedfietsende sukkels) | |
#ANONIEM | vrijdag 3 juli 2020 @ 14:43 |
Dat blijkt, want in Nederland moet je rekening houden met fietsers uit elke zijstraat (incl. stadscentra afkomstig uit delen waar niet eens gefietst mag worden) en ook incalculeren dat ze zich niet aan verkeersregels houden en onbezonnen gedrag vertonen. Hier moet je dus sowieso geen zijstraten met een dusdanig hoge snelheid passeren dat je niet meer op tijd kan remmen. Niet alleen in verband met fietsers trouwens. | |
DrParsifal | vrijdag 3 juli 2020 @ 16:39 |
Mee eens. Ik was vooral blij dat ik geen kind aanreed. Ter verdediging de situatie was zo slecht aangegeven dat ik niet eens zag dat er een zijstraat was. Er was geen verkeersbord om het aan te geven en er waren alleen vrijwel volledig weggesleten tekens op het wegdek van het fietspad, die ik inderdaad niet had opgemerkt. |