FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / 'Verplicht helm voor iedereen die op elektrische fiets rijdt
Noberdinsdag 30 juni 2020 @ 14:17
'Verplicht helm voor iedereen die op elektrische fiets rijdt'

quote:
Door een fietshelm voor kinderen en elektrische fietsers te verplichten zou de overheid tientallen verkeersslachtoffers per jaar voorkomen. Dat stellen het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een onderzoek naar effecten van politieke maatregelen op de verkeersveiligheid.

Het rapport wordt vandaag overhandigd aan de Tweede Kamer. Belangrijkste conclusie is dat de regering in de grote steden veel meer moet investeren in fietsvoorzieningen, zoals fietspaden, stallingen en naadloze aansluitingen op het openbaar vervoer. Volgens de twee instanties is de fiets op de auto na het meest gebruikte vervoersmiddel in Nederland. Wat betreft het aantal verplaatsingen en de bestede reistijd is de fiets zelfs belangrijker dan het openbaar vervoer.

Kosten beperkt
Om de verkeersveiligheid voor de fietsers in Nederland te vergroten, moet het kabinet kijken naar gerichte maatregelen, aldus de instanties. Een verplichte fietshelm voor kinderen tot twaalf jaar en bestuurders van elektrische fietsen is een overweging die het meest opvalt.

Volgens het CPB en PBL bespaart een helm jaarlijks enkele duizenden ernstige verkeersgewonden en circa 45 verkeersdoden, ongeveer zeven procent van het totale aantal verkeersdoden per jaar. ‘De kosten zijn relatief beperkt in verhouding tot de potentieel bespaarde slachtoffers’, valt te lezen in het rapport.

Al langer discussie
In landen als Frankrijk, Kroatië, Oostenrijk en Slovenië is een fietshelm voor kinderen verplicht. Ook in Nederland woedt de discussie al jaren. Zo is de Fietsersbond een stevig tegenstander van zo’n helmplicht, aldus landelijk beleidsadviseur Wim Bot. ,,We hebben vernomen dat erover wordt gesproken op de ministeries. Dat vinden wij een slecht idee. Maar zelfs als alleen al het dragen van een helm wordt gepropageerd, vinden wij dat een slechte zaak: het versterkt het idee dat fietsen onveilig is.”

De onderzoeken waar voorstanders van de fietshelm naar verwijzen, zijn niet deugdelijk, zegt Bot tegen het Parool. ,,Het effect van een helm is zeer twijfelachtig. Bij eenzijdige ongelukken, waarbij tot een kilometer of 20 per uur wordt gefietst, kan het helpen. Maar bij hogere snelheden, heb je er niets aan.” En die onderzoeken dan? ,,Je kunt veel buitenlands onderzoek niet zomaar verplaatsen naar een fietsstad als Amsterdam.”

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) neemt geen officieel standpunt in. ,,Voor een helmverplichting is hier over het algemeen weinig steun. De belangrijkste reden is dat de populariteit van fietsen zou kunnen ­afnemen. Sommige buitenlandse studies laten inderdaad zien dat het fietsgebruik afneemt na invoering van een helmplicht, ook al vinden de meeste studies geen, of slechts een tijdelijk ­effect.”

Kwetsbaarste groep
Wie een fietshelm draagt, heeft bij een val 75 procent minder kans op een hoofdwond en een helm vermindert bij fietsers het risico op blijvend hersenletsel met 85 procent, zeggen traumachirurgen. De maatregel is met name belangrijk voor kinderen tussen de tien en veertien jaar. ,,Dat is de kwetsbaarste groep“, vertelde een traumachirurg van het AMC in een eerder interview. ,,Ze nemen nog niet zo lang deel aan het verkeer en zijn vaak wat onzekerder. Diverse studies in het buitenland hebben aangetoond dat het aantal ongelukken met 60 tot 88 procent kan worden teruggebracht als het dragen van een fietshelm verplicht is. Overigens maak ik me geen enkele illusie dat jongeren tussen de 15 en 19 jaar massaal aan de helm gaan. Het ziet er niet zo hip en cool uit.”

Helmdragers wereldwijd
In Nederland is de fietshelm onder niet-sporters uitgesproken onpopulair, maar in veel andere landen is fietsen met een helm heel gebruikelijk. In Nieuw-Zeeland is de helm verplicht voor alle leeftijden, het draagpercentage is hier al jaren meer dan 90. Dit geldt ook voor Queensland in Australië, waar het draagpercentage meer dan 98 is. In Finland, waar sinds 2003 een helmverplichting geldt (overigens zonder actieve handhaving), is het draagpercentage 42.

Ook in Europese landen waar geen helmplicht geldt, wordt de helm gedragen. In Zwitserland draagt bijna de helft van de bevolking en driekwart van de kinderen tot 14 jaar een fietshelm. In Duitsland is het draagpercentage over alle leeftijden 19.

https://www.ad.nl/auto/ve(...)iets-rijdt~a253a215/
Wat een onzin. In Nederland heb je overal fietspaden.

Zie:
Ebr-QMc8-Wo-AIIQs2.jpg
Pleun2011dinsdag 30 juni 2020 @ 14:31
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
mailydinsdag 30 juni 2020 @ 14:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Mee eens.
Prutzenbergdinsdag 30 juni 2020 @ 14:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Het is voor die stuntelaars niet verboden om een helm op te zetten. :Y)
ZarBdinsdag 30 juni 2020 @ 14:35
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
Pilesdinsdag 30 juni 2020 @ 14:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Eens. Je ziet het aantal verkeersdoden juist toenemen bij ouderen op dit moment, waarschijnlijk door de zware en snelle elektrische fietsen. Dus helemaal niet gek om daar wat aandacht voor te hebben.
Oceanierdinsdag 30 juni 2020 @ 14:36
Windkracht 5 of hoger, traplopen en in de bus allemaal helmplicht.
Adamesdinsdag 30 juni 2020 @ 14:37
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef ZarB het volgende:
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
Mensen die de fiets pakken ipv auto wegzetten als luie sukkels
Rodgroddinsdag 30 juni 2020 @ 14:37
Volgens mij is het percentage ongevallen met elektrische fietsen redelijk hoog.
En dat vind ik niet vreemd, als ik zie hoe mensen soms de bocht doorgaan op zo een ding.

Tel daarbij op dat een hoop oudjes een elektrische fiets hebben.

Ik ben voor ^O^
Boca_Ratondinsdag 30 juni 2020 @ 14:39
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:37 schreef Adames het volgende:

[..]

Mensen die de fiets pakken ipv auto wegzetten als luie sukkels
:D Ja precies.
ZarBdinsdag 30 juni 2020 @ 14:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:37 schreef Adames het volgende:

[..]

Mensen die de fiets pakken ipv auto wegzetten als luie sukkels
Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels.
Farenjidinsdag 30 juni 2020 @ 14:51
Ik ben wel voor. Kun je ook van grotere afstand zien wie de luie sukkels op de e-bike zijn, en wie de echte fietsers. Tevens kan het wellicht helpen voor mensen die overwegen zo'n nepding met hulpmotor te kopen om toch maar voor een echte fiets te gaan, want met zo'n helm rijd je natuurlijk wel voor lul.
xzazdinsdag 30 juni 2020 @ 14:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:40 schreef ZarB het volgende:

[..]

Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels.
Hoe noem je automobilisten dan?
Kopikodinsdag 30 juni 2020 @ 14:53
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:40 schreef ZarB het volgende:

[..]

Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels.
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:51 schreef Farenji het volgende:
Ik ben wel voor. Kun je ook van grotere afstand zien wie de luie sukkels op de e-bike zijn, en wie de echte fietsers. Tevens kan het wellicht helpen voor mensen die overwegen zo'n nepding met hulpmotor te kopen om toch maar voor een echte fiets te gaan, want met zo'n helm rijd je natuurlijk wel voor lul.
Dit.
Boris_Karloffdinsdag 30 juni 2020 @ 14:56
Ik kan begrijpen dat een helm voor veel ouderen op een e bike helemaal niet verkeerd zou zijn. maar ik begijp niet waarom het verplicht moet worden. Waarom laten we mensen die keuze zelf niet maken? In de ski gebieden zie je tegenwoordig ook iedereen vrijwillig met een helm op skiien. dat was 20 jaar geleden ook wel anders.
MakkieRdinsdag 30 juni 2020 @ 15:04
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:52 schreef xzaz het volgende:

[..]

Hoe noem je automobilisten dan?
Automobilisten die boodschappen nog geen kilometer verderop doen.
saparmurat_niyazovdinsdag 30 juni 2020 @ 15:05
Ik denk eigenlijk wel dat een helmplicht de populariteit van de e-bike en fietsen an sich (in het geval van oudere kinderen) flink kan doen afnemen. Kan er straks weer geklaagd worden dat kinderen en ouderen niet genoeg fietsen.

quote:
Ook in Nederland woedt de discussie al jaren.
Dat is imo niet echt waar. Heel soms wordt er door een of andere organisatie een ballonnetje opgelaten, en die wordt dan eigenlijk direct weer lekgeschoten. Ik denk dat, juist omdat fietsen van jongs af aan hier zo doodgewoon is itt onze buurlanden (wel eens die complete Duitse gezinnen kunnen herkennen omdat ze allemaal zo'n suf helmpje dragen?), het niet wordt geaccepteerd als je je in allerlei veiligheidattributen moet gaan hullen.
Weltschmerzdinsdag 30 juni 2020 @ 15:10
quote:
Wie een fietshelm draagt, heeft bij een val 75 procent minder kans op een hoofdwond en een helm vermindert bij fietsers het risico op blijvend hersenletsel met 85 procent, zeggen traumachirurgen.
Hoezo hebben traumachirurgen daar verstand van?

En hoezo kom je schermen met resultaten uit het buitenland? Het Nederlandse fietsen zonder helm is vele malen veiliger.
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik kan begrijpen dat een helm voor veel ouderen op een e bike helemaal niet verkeerd zou zijn. maar ik begijp niet waarom het verplicht moet worden.
Die oudjes hebben inmiddels ook wat beter door dat dat motortje alleen hun fiets sneller maakt en niet hun reflexen. Ik ben eigenlijk wel voor een helmverbod. Als je niet eens een fiets kunt gebruiken zonder jezelf te verwonden, wat doe je dan in het verkeer waar je ook anderen kunt verwonden?

Prima dat er lange fietspaden zijn waar je hard kunt gaan en dat het dankzij de E-bike en de pedelec een belangrijker deel van het woonwerkverkeer wordt, maar dat heeft alleen maar zo kunnen onstaan doordat kinderen veilig naar school en sportclub kunnen fietsen. Als het zo gevaarlijk wordt dat dat niet zonder helm kan dan sla je de bodem onder de hele fietscultuur weg. Sukkelig, slingerend, donderjagend, dronken en hoogbejaard moet de norm zijn, en daar moeten de E-bikes e.d. zich maar aan aanpssen.
ijs.dinsdag 30 juni 2020 @ 15:12
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik denk eigenlijk wel dat een helmplicht de populariteit van de e-bike en fietsen an sich (in het geval van oudere kinderen) flink kan doen afnemen. Kan er straks weer geklaagd worden dat kinderen en ouderen niet genoeg fietsen.
[..]

Dat is imo niet echt waar. Heel soms wordt er door een of andere organisatie een ballonnetje opgelaten, en die wordt dan eigenlijk direct weer lekgeschoten. Ik denk dat, juist omdat fietsen van jongs af aan hier zo doodgewoon is itt onze buurlanden (wel eens die complete Duitse gezinnen kunnen herkennen omdat ze allemaal zo'n suf helmpje dragen?), het niet wordt geaccepteerd als je je in allerlei veiligheidattributen moet gaan hullen.
Daarbij hoeft ook niet elk gevaar uit de samenleving worden afgeschermd. Zeker als het alleen je eigen veiligheid betreft.
MakkieRdinsdag 30 juni 2020 @ 15:15
Deze discussie gaat niet over veiligheid, de discussie gaat over de gun factor. Gun je het de elektrische fietser te mogen fietsen zonder helm. Of wil je hem/haar van de openbare straten weg pesten.

De fietsersbond heeft hier in het verleden ook al eens een uitspraak over gedaan. Zij benadrukken dat elektrisch fietsen juist heel gezond is. Je fietst juist meer, dan je normaal zou doen immers elektrisch fietsen is veel leuker dan normaal fietsen wat echt geldt voor onsportieve mensen. Je krijgt meer weerstand omdat je meer buiten bent. Je neemt meer vitaminen op door de zon en het is beter voor het milieu. Als je dit wegneemt door een helmplicht dan levert dat meer doden op dan verkeersdoden door gebrek aan beweging en mobiliteit.
Selqaedinsdag 30 juni 2020 @ 15:19
Ik was van plan om binnenkort een elektrische fiets te kopen maar als een helm verplicht wordt ga ik op zoek naar wat anders.
Degodvaderdinsdag 30 juni 2020 @ 15:23
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik kan begrijpen dat een helm voor veel ouderen op een e bike helemaal niet verkeerd zou zijn. maar ik begijp niet waarom het verplicht moet worden. Waarom laten we mensen die keuze zelf niet maken? In de ski gebieden zie je tegenwoordig ook iedereen vrijwillig met een helm op skiien. dat was 20 jaar geleden ook wel anders.
Vrijwillig mag wel tussen aanhalingstekens: in eigenlijk alle gevallen ben je namelijk onverzekerd zonder helm op de piste.
saparmurat_niyazovdinsdag 30 juni 2020 @ 15:23
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:12 schreef ijs. het volgende:

[..]

Daarbij hoeft ook niet elk gevaar uit de samenleving worden afgeschermd. Zeker als het alleen je eigen veiligheid betreft.
Inderdaad. Dit is ook een wisselwerking he. Een fiets is een laagdrempelig toegankelijk en vrij voertuig: bijna iedereen kan er een betalen, de running costs zijn nihil, de infrastructuur ervoor is in dit land uitstekend, en er zijn nauwelijks vereisten voor, technisch noch qua vaardigheid. Je kunt niet verwachten dat je die drempel maar kan verhogen zonder dat het ten koste gaat van de populariteit.
#ANONIEMdinsdag 30 juni 2020 @ 15:25
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:40 schreef ZarB het volgende:

[..]

Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels.
Lekker in de tegenwind blijven ploeteren :W
luxerobotsdinsdag 30 juni 2020 @ 15:26
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:10 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk wel voor een helmverbod.
Ja? En dan een boete voor iemand die uit eigen wil een helm draagt?

quote:
Sukkelig, slingerend, donderjagend, dronken en hoogbejaard moet de norm zijn, en daar moeten de E-bikes e.d. zich maar aan aanpssen.
Nee, laat normaal de norm zijn. Niet debiel.
wpordinsdag 30 juni 2020 @ 15:29
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:15 schreef MakkieR het volgende:
Deze discussie gaat niet over veiligheid, de discussie gaat over de gun factor. Gun je het de elektrische fietser te mogen fietsen zonder helm. Of wil je hem/haar van de openbare straten weg pesten.

De fietsersbond heeft hier in het verleden ook al eens een uitspraak over gedaan. Zij benadrukken dat elektrisch fietsen juist heel gezond is. Je fietst juist meer, dan je normaal zou doen immers elektrisch fietsen is veel leuker dan normaal fietsen wat echt geldt voor onsportieve mensen. Je krijgt meer weerstand omdat je meer buiten bent. Je neemt meer vitaminen op door de zon en het is beter voor het milieu. Als je dit wegneemt door een helmplicht dan levert dat meer doden op dan verkeersdoden door gebrek aan beweging en mobiliteit.
Jaja wegneemt blabla. Verplicht het gewoon en na een jaar is men het gewend. Iedereen gaat even mopperen en de mensen die net zo goed een gewone fiets kunnen pakken gaan dat misschien doen. Maar oudere mensen zeuren even en grijpen dan gewoon naar de helm hoor, denk ik.

Heeft geen reet met gunnen te maken.

Er was ook veel weerstand tegen het verplichten van de autogordel, nu weet men niet beter. Prima toch.
ZarBdinsdag 30 juni 2020 @ 15:39
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:52 schreef xzaz het volgende:

[..]

Hoe noem je automobilisten dan?
Niet relevant.

Het gaat niet om mensen die woon-werkverkeer 30 km enkele reis doen met een elektrische fiets ipv een auto. Het gaat om 10 km fietsende dagjesmensen, pubers die 7.5 km moeten fietsen naar school en huismoekes die naar het lokale winkelcentrum 3 km verderop gaan.
ems.dinsdag 30 juni 2020 @ 15:40
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:29 schreef wpor het volgende:

[..]

Jaja wegneemt blabla. Verplicht het gewoon en na een jaar is men het gewend. Iedereen gaat even mopperen en de mensen die net zo goed een gewone fiets kunnen pakken gaan dat misschien doen. Maar oudere mensen zeuren even en grijpen dan gewoon naar de helm hoor, denk ik.

Heeft geen reet met gunnen te maken.

Er was ook veel weerstand tegen het verplichten van de autogordel, nu weet men niet beter. Prima toch.

Ja man. Alles gewoon verplichten. Uiteindelijk raakt iedereen toch aan alles gewend dus dat mag geen argument zijn!
qajariaqdinsdag 30 juni 2020 @ 15:41
Helmplicht voor snellere fietsen. In de praktijk hoef je dat niet te verplichten want die mensen hebben al een helm op. Daarnaast de e-bike verplichten met ondersteuning die stopt boven de 15 km per uur. Sneller is dan rijwiel met hulpmotor waarbij je verzekering en helm moet hebben.
Degodvaderdinsdag 30 juni 2020 @ 15:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:41 schreef qajariaq het volgende:
Helmplicht voor snellere fietsen. In de praktijk hoef je dat niet te verplichten want die mensen hebben al een helm op. Daarnaast de e-bike verplichten met ondersteuning die stopt boven de 15 km per uur. Sneller is dan rijwiel met hulpmotor waarbij je verzekering en helm moet hebben.
Dit geldt nu ook al, al ligt de grens op 25 kmu
wpordinsdag 30 juni 2020 @ 15:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:40 schreef ems. het volgende:

[..]

Ja man. Alles gewoon verplichten. Uiteindelijk raakt iedereen toch aan alles gewend dus dat mag geen argument zijn!
Ja is ook weer zo :')
Party_Pdinsdag 30 juni 2020 @ 15:47
Niet verplichten! Laat mensen nou toch eens vroegtijdig sterven.
Surveillance-Fietsdinsdag 30 juni 2020 @ 15:49
Uit een ander onderzoek blijkt juist weer dat het gevaarlijker is omdat mensen een vals gevoel van veiligheid krijgen met een helm op.
tforsdinsdag 30 juni 2020 @ 15:55
Enkele tientallen doden per jaar tegenover weet ik veel hoeveel miljarden fietskilometers, lijkt me beetje overkill. Elektrische fietsen begrenzen op 15km/h lijkt me wel weer goed idee, want die luilakken letten vaak niet goed op.
Marsenaldinsdag 30 juni 2020 @ 15:55
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:39 schreef ZarB het volgende:

[..]

Niet relevant.

Het gaat niet om mensen die woon-werkverkeer 30 km enkele reis doen met een elektrische fiets ipv een auto. Het gaat om 10 km fietsende dagjesmensen, pubers die 7.5 km moeten fietsen naar school en huismoekes die naar het lokale winkelcentrum 3 km verderop gaan.
Dit is er weer zo eentje die als kind altijd door de regen heeft moeten ploeteren op z'n fietsje en dan vind dat anderen dat ook moeten want het leven is lijden en als je danst ben je heiden ;(
EdvandeBergdinsdag 30 juni 2020 @ 16:11
Zucht. Wat een betutteling weer.

Ik stel voor alle fietspaden van rubber te maken, zodat bij valpartijen de fietsers minder snel gewond raken.
hooibaaldinsdag 30 juni 2020 @ 16:13
Goeie zaak. Liefst voor alle fietsen, niet alleen de elektrische.
Selqaedinsdag 30 juni 2020 @ 16:18
quote:
11s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:11 schreef EdvandeBerg het volgende:
Zucht. Wat een betutteling weer.

Ik stel voor alle fietspaden van rubber te maken, zodat bij valpartijen de fietsers minder snel gewond raken.
parts-jp0010-zijwielen-voor-volwassenen.jpg
En verplichte steunwielen uiteraard :7
MakkieRdinsdag 30 juni 2020 @ 16:38
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:29 schreef wpor het volgende:

[..]

Jaja wegneemt blabla. Verplicht het gewoon en na een jaar is men het gewend. Iedereen gaat even mopperen en de mensen die net zo goed een gewone fiets kunnen pakken gaan dat misschien doen. Maar oudere mensen zeuren even en grijpen dan gewoon naar de helm hoor, denk ik.

Heeft geen reet met gunnen te maken.

Er was ook veel weerstand tegen het verplichten van de autogordel, nu weet men niet beter. Prima toch.

Verplicht dan ook maar dat auto's niet meer harder dan 120km/uur kan net als dat een elektrische fiets niet harder dan 25km/uur mag (250 watt) Verplicht dan ook maar tolwegen in Nederland, Verplicht dan ook maar 30km/uur binnen de bebouwde kom voor al het verkeer inclusief auto's. Verbod op alle auto's die ouder zijn dan 10 jaar. En verplicht een zwarte kastje met dashboard cam in iedere auto.
hooibaaldinsdag 30 juni 2020 @ 16:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:38 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Verplicht dan ook maar dat auto's niet meer harder dan 120km/uur kan net als dat een elektrische fiets niet hard dan 25km/uur mag (250 wat) Verplicht dan ook maar tolwegen in Nederland, Verplicht dan ook maar 30km/uur binnen de bebouwde kom. Verbod op alle auto's die ouder zijn dan 10 jaar. En verplicht een zwarte kastje met dashboard cam in iedere auto.
Op de tolwegen na lijken me dat prima voorstellen. Alleen goed vastleggen waarvoor de beelden uit de zwarte doos mogen worden gebruikt ivm privacy.
Clupeadinsdag 30 juni 2020 @ 16:42
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:10 schreef Weltschmerz het volgende:

Hoezo hebben traumachirurgen daar verstand van?
Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste. Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
MakkieRdinsdag 30 juni 2020 @ 16:42
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:40 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Op de tolwegen na lijken me dat prima voorstellen. Alleen goed vastleggen waarvoor de beelden uit de zwarte doos mogen worden gebruikt ivm privacy.
Ik vind tolwegen een prima idee, het steekt mij als niet auto gebruiker, belasting te moeten betalen voor snelwegen waarop ik niet eens mag komen zonder rijbewijs. (discriminatie)
RedFever007dinsdag 30 juni 2020 @ 16:47
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef Piles het volgende:

[..]

Eens. Je ziet het aantal verkeersdoden juist toenemen bij ouderen op dit moment, waarschijnlijk door de zware en snelle elektrische fietsen. Dus helemaal niet gek om daar wat aandacht voor te hebben.
Lopen ze in ieder geval geen Corona op :@

verder eens maar je kunt toch ook zelf verantwoordelijkheid nemen? "vroeger' reed er ook geen enkele wielrenner (@wielrennert) met helm. Tegenwoordig iedereen en rij je zonder wordt je voor gek verklaard, terecht.

Dus dat :)
Marsenaldinsdag 30 juni 2020 @ 16:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:42 schreef Clupea het volgende:

[..]

Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste. Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
Mijn stief-schoonzus is er eentje, die niet hoor, je onderschat de ijdelheid van traumachirurgen :P
Tja..1986dinsdag 30 juni 2020 @ 16:53
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef ZarB het volgende:
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
Het is gewoon een vervanger van de scooter geworden omdat die niet meer op fietspaden mogen. Het is minder lui dan een scooter. Die zie je hier in ieder geval bijna niet meer sinds ze de weg op moeten.
ijs.dinsdag 30 juni 2020 @ 16:58
Daarbij vind ik dat we een stuk rustiger aan mogen doen met nieuwe regeltjes bedenken. Laat de politie eerst maar handhaven op wetten die al bestaan. Ze kunnen beginnen in Scheveningen en dat stukje strand in het land dat de burgemeester daar heeft opgegeven.

Maar dat is natuurlijk lastiger dan oudjes zonder helm bekeuren.
sangerdinsdag 30 juni 2020 @ 16:59
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Een elektrische fiets gaat nauwelijks harder dan een gewone fiets.... Voor SpeedPedelec's oke, maar die gaan net zo hard als een brommer.
sangerdinsdag 30 juni 2020 @ 17:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:37 schreef Rodgrod het volgende:
Volgens mij is het percentage ongevallen met elektrische fietsen redelijk hoog.
En dat vind ik niet vreemd, als ik zie hoe mensen soms de bocht doorgaan op zo een ding.

Tel daarbij op dat een hoop oudjes een elektrische fiets hebben.

Ik ben voor ^O^
Maar komt dat door de snelheid of de andere rij eigenschappen van een (veelal voorwielaangedreven) elektrische fiets?
sangerdinsdag 30 juni 2020 @ 17:04
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:15 schreef MakkieR het volgende:
Deze discussie gaat niet over veiligheid, de discussie gaat over de gun factor. Gun je het de elektrische fietser te mogen fietsen zonder helm. Of wil je hem/haar van de openbare straten weg pesten.

De fietsersbond heeft hier in het verleden ook al eens een uitspraak over gedaan. Zij benadrukken dat elektrisch fietsen juist heel gezond is. Je fietst juist meer, dan je normaal zou doen immers elektrisch fietsen is veel leuker dan normaal fietsen wat echt geldt voor onsportieve mensen. Je krijgt meer weerstand omdat je meer buiten bent. Je neemt meer vitaminen op door de zon en het is beter voor het milieu. Als je dit wegneemt door een helmplicht dan levert dat meer doden op dan verkeersdoden door gebrek aan beweging en mobiliteit.
Tel daar ook nog eens de verkeersdoden door incapabele bestuurders in een auto bij op en ik weet wel wat de voorkeur zou moeten hebben.

Mensen die een elektrische fiets niet kunnen besturen moeten ook geen auto meer rijden.

Ik heb overigens weleens een onderzoek voorbij zien komen dat de meeste ongevallen met elektrische fietsen inderdaad ouderen betreft en dan ook in een zeer groot percentage van de gevallen tijdens het afstappen of lopend met de fiets. Dan zou je ze dus ook een helm moeten verplichten als ze de kliko aan de weg gaan zetten.
BasEnAaddinsdag 30 juni 2020 @ 17:04
Doe maar gewoon niet. Je moet gewoon kunnen fietsen zonder allemaal gedoe.
sangerdinsdag 30 juni 2020 @ 17:06
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:55 schreef tfors het volgende:
Enkele tientallen doden per jaar tegenover weet ik veel hoeveel miljarden fietskilometers, lijkt me beetje overkill. Elektrische fietsen begrenzen op 15km/h lijkt me wel weer goed idee, want die luilakken letten vaak niet goed op.
En daarmee rijdende chicanes creeeren op het fietspad? Die 25 km is mooi zat
ZarBdinsdag 30 juni 2020 @ 17:09
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:55 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Dit is er weer zo eentje die als kind altijd door de regen heeft moeten ploeteren op z'n fietsje en dan vind dat anderen dat ook moeten want het leven is lijden en als je danst ben je heiden ;(
Ik woonde 200 meter van school dus niet aan de orde.
TresBondinsdag 30 juni 2020 @ 17:15
Het geeft me de kriebels dit soort micromanagement voor de veiligheid van wel tientallen! mensen. Neemt niet weg dat het voor een sommigen een goed idee is om een helm te dragen op hun e-bike.
Gunnerdinsdag 30 juni 2020 @ 17:19
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:04 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Automobilisten die boodschappen nog geen kilometer verderop doen.
Doe ik ook. Vol Boodschappenkrat achterop de fiets is ook zo onhandig he :')

(voor een kleine boodschap pak ik dan wel de fiets natuurlijk).

Inmiddels is die elektrisch maar ik ga echt geen helm opzetten. Wat een betutteling. Zolang iedereen nog met mobieltjes fietst waar men niet op handhaaft en ook symboolpolitiek is neem ik dat risico wel.

Verder denk ik niet dat dit proefballonnetje van de grond komt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:15 schreef TresBon het volgende:
Het geeft me de kriebels dit soort micromanagement voor de veiligheid van wel tientallen! mensen.
Dit inderdaad.

quote:
Neemt niet weg dat het voor een sommigen een goed idee is om een helm te dragen op hun e-bike.
Vanaf 65+ lijkt me dat inderdaad prima.
#ANONIEMdinsdag 30 juni 2020 @ 17:31
Ik zag toevallig gisteren nog een Ria op een elektrische fiets die niet goed uitkeek en inreed op een andere fietser op een fietspad (Ria kwam uit een uitrit en had die fietser voor moeten laten). Uiteindelijk kwam Ria zelf hard tot stilstand door de botsing, viel op haar bips en klapte toen met haar achterhoofd op het asfalt. Een helm was voor haar toen wel aangenamer geweest.

Alleen het werkelijke probleem is dat Ria gewoon niet goed uitkeek en nog niet eens naar rechts had gekeken. En Ria kan dan wel een helm gaan dragen, maar als ze niet oplet en nog steeds op andere mensen in fietst die geen helm dragen is het ook twijfelachtig hoeveel veiliger het nou wordt.

Denk dat ze meer heeft aan een soort slipcursus, maar dan voor de elektrische fiets. Zodat ze meer gevoel krijgt bij hoe hard je nog gaat tijdens het uitrollen en hoeveel tijd er dan is om goed uit te kijken.

Bovendien is het enige argument voor die helm die onderzoeken uit het buitenland? :') Pls.
Gunnerdinsdag 30 juni 2020 @ 17:32
Niet uitkijken is niet voorbehouden aan berijders van ebikes.
(wat dacht je van al die mafklappers die nog steeds met een lulijzer rondfietsen)
ijs.dinsdag 30 juni 2020 @ 17:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:06 schreef sanger het volgende:

[..]

En daarmee rijdende chicanes creeeren op het fietspad? Die 25 km is mooi zat
Zou van mij zelfs iets hoger mogen.
qajariaqdinsdag 30 juni 2020 @ 17:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:59 schreef sanger het volgende:
Een elektrische fiets gaat nauwelijks harder dan een gewone fiets....
Als ik stevig moet trappen en bijna achter adem raak wordt soms toch ingehaald door vrolijk kwebbelende tieners of wiebelende bejaarden. Het verschil is dat ik flink inspanning moet verrichten en mijn aandacht daardoor helemaal op de weg heb en die kids met de zelfde snelheid ook nog met totaal andere dingen bezig zijn zoals ff een apje versturen onderweg ook al mag dat niet.

Ik zou dus voorstander zijn van of vermogen beperken tot zeg 150 watt zodat je zelf ook flink moet inspannen of gewoon een technische beperking op de snelheid 15 of desnoods 20 km/h ongeacht hoe hard je zelf trapt. 25 is gewoon veel te snel tussen andere fietsers op een fietspad.
Gunnerdinsdag 30 juni 2020 @ 17:41
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:40 schreef qajariaq het volgende:
Ik zou dus voorstander zijn van of vermogen beperken tot zeg 150 watt zodat je zelf ook flink moet inspannen of gewoon een technische beperking op de snelheid 15 of desnoods 20 km/h ongeacht hoe hard je zelf trapt. 25 is gewoon veel te snel tussen andere fietsers op een fietspad.
Dan wil ik al die scooters ook van het fietspad af. Die gaan nog harder en onbesuisder.
sangerdinsdag 30 juni 2020 @ 17:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:40 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Als ik stevig moet trappen en bijna achter adem raak wordt soms toch ingehaald door vrolijk kwebbelende tieners of wiebelende bejaarden. Het verschil is dat ik flink inspanning moet verrichten en mijn aandacht daardoor helemaal op de weg heb en die kids met de zelfde snelheid ook nog met totaal andere dingen bezig zijn zoals ff een apje versturen onderweg ook al mag dat niet.

Ik zou dus voorstander zijn van of vermogen beperken tot zeg 150 watt zodat je zelf ook flink moet inspannen of gewoon een technische beperking op de snelheid 15 of desnoods 20 km/h ongeacht hoe hard je zelf trapt. 25 is gewoon veel te snel tussen andere fietsers op een fietspad.
Dus omdat er een groep is die van hun ouders niet goed geleerd hebben om op te letten in het verkeer en gesteund worden door de kromme verzekeringsvoorwaarden dat fietsers ten alle tijden beschermd zijn wil je een helmplicht afdwingen? Want dat is de oplossing voor incapabele bestuurders?

Dan zie ik nog meer in een verplicht afleggen van een rijvaardigheidstest/rijbewijs voor het besturen van een eBike (of fiets in het algemeen).

25 tussen de fietsers is niet te hard, want dat mogen snorfietsen al sinds jaar en dag....
qajariaqdinsdag 30 juni 2020 @ 17:44
quote:
19s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:41 schreef Gunner het volgende:

[..]

Dan wil ik al die scooters ook van het fietspad af. Die gaan nog harder en onbesuisder.
Die scooter regeling mag van mij direct de prullenbak in. De oorspronkelijke doelgroep zit allang op op de e-bike. Plus dat waarschijnlijk driekwart van die dingen opgevoerd zijn. Het zijn dus brommers met kleine wielen waar je geen helm op hoeft. Dat laatste is de reden van invoeren geweest. Huisvrouwen die vanwege het haar geen helm op wilden.
#ANONIEMdinsdag 30 juni 2020 @ 17:44
quote:
19s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:32 schreef Gunner het volgende:
Niet uitkijken is niet voorbehouden aan berijders van ebikes.
(wat dacht je van al die mafklappers die nog steeds met een lulijzer rondfietsen)
Dat stel ik dan ook helemaal niet. Hoewel ik wel denk dat een stukje voertuigbeheersing hier een rol heeft gespeeld en dat het op een niet-elektrische stadsfiets niet zo'n vaart was gelopen.Het voordeel van een niet-elektrische fiets is dat de onoplettende onbenullen zich vaak* tergend traag voortbewegen waarmee eventuele schade zoals in bovenstaand voorbeeld beperkt blijft.
* = dus niet altijd, er zijn ook mafklappers die wel snelheid hebben en nog steeds niet opletten
Gunnerdinsdag 30 juni 2020 @ 17:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:44 schreef qajariaq het volgende:
Huisvrouwen die vanwege het haar geen helm op wilden.
Ja en nu willen mooiboys met hun schoudertasje het niet.
sangerdinsdag 30 juni 2020 @ 17:47
Vergeet ook niet dat het merendeel van de elektrische fietsen voorzien is van veel betere remmerij dan een andere fiets. Ik denk dat een eBike met 25 km/h eerder stilstaat dan de gemiddelde gewone fiets met 20 km/h... laat staan tov de kroeg en stationsfietsen die men gebruikt (omdat de politie geen tijd heeft om criminelen op te sporen, fietsen diefstal als prio te zien maar ondertussen wel belast zal gaan worden met het handhaven op het dragen van een helm op een eBike).

En dan nog de discussie... Wat met een eBike waarvan je de ondersteuning uit zet? Vervalt dan de helmplicht?
hooibaaldinsdag 30 juni 2020 @ 17:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:47 schreef sanger het volgende:
En dan nog de discussie... Wat met een eBike waarvan je de ondersteuning uit zet? Vervalt dan de helmplicht?
Met een algemene helmplicht heb je dat probleem niet.
sangerdinsdag 30 juni 2020 @ 17:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:49 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Met een algemene helmplicht heb je dat probleem niet.
Dus je wilt iedereen die nu nog wel de fiets pakt in het OV hebben (handig met de nog steeds bestaande pandemie, goede timiing ook) of in de auto jagen? Of op een scooter? Goed plan. Dat gaat echt levens besparen!
beantheriodinsdag 30 juni 2020 @ 17:52
Voor berijders van e-bikes lijkt het me geen overbodige luxe: ik zie daar de laatste jaren zoveel idioot weggedrag van dat ik wel wil geloven dat daar veel ongelukken mee gebeuren. Of mee kunnen gebeuren.
#ANONIEMdinsdag 30 juni 2020 @ 17:53
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Die scooter regeling mag van mij direct de prullenbak in. De oorspronkelijke doelgroep zit allang op op de e-bike. Plus dat waarschijnlijk driekwart van die dingen opgevoerd zijn. Het zijn dus brommers met kleine wielen waar je geen helm op hoeft. Dat laatste is de reden van invoeren geweest. Huisvrouwen die vanwege het haar geen helm op wilden.
Hoe dan? Huisvrouwen die vanwege het haar geen helm op wilden klinkt niet bepaald als een sterke lobby. Terwijl het wel tot die terrorisering op het fietspad heeft geleid en dat allemaal voor mensen die niet wilden fietsen, maar ook geen helm wilden dragen vanwege hun haar. :')
Glazenmakerdinsdag 30 juni 2020 @ 17:54
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Beter zou het zijn om scootmobiels te verbieden.
saparmurat_niyazovdinsdag 30 juni 2020 @ 17:56
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:54 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Beter zou het zijn om scootmobiels te verbieden.
Scootmobielen zijn wel een beetje het levend bewijs dat een vervoersmiddel niet hard hoeft te kunnen om een gevaar te zijn.
Glazenmakerdinsdag 30 juni 2020 @ 17:56
De hysterische drang om iedere dode te voorkomen moet eens afgelopen zijn. Als jij bang bent voor je hoofd dan kun je zelf wel beslissen om een helm te dragen.
Glazenmakerdinsdag 30 juni 2020 @ 17:58
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:56 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Scootmobielen zijn wel een beetje het levend bewijs dat een vervoersmiddel niet hard hoeft te kunnen om een gevaar te zijn.
Mijn voorwiel is laatst helemaal kapotgereden met een scootmobiel. Ik had voorrang, want hij kwam uit een uitrit, hij staat stil, we kijken elkaar aan en net wanneer ik niet meer kan remmen gaat hij rijden. Echt awesome.
qajariaqdinsdag 30 juni 2020 @ 18:00
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:53 schreef Chia het volgende:

[..]

Hoe dan? Huisvrouwen die vanwege het haar geen helm op wilden klinkt niet bepaald als een sterke lobby. Terwijl het wel tot die terrorisering op het fietspad heeft geleid en dat allemaal voor mensen die niet wilden fietsen, maar ook geen helm wilden dragen vanwege hun haar. :')
Ooit was er niet voor alles een heel sterk lobby nodig. Gewoon een schijnbaar goed plan wat uiteindelijk totaal fout heeft uitgepakt.
hooibaaldinsdag 30 juni 2020 @ 18:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:51 schreef sanger het volgende:

[..]

Dus je wilt iedereen die nu nog wel de fiets pakt in het OV hebben (handig met de nog steeds bestaande pandemie, goede timiing ook) of in de auto jagen? Of op een scooter? Goed plan. Dat gaat echt levens besparen!
Nee, ik wil dat iedereen die nu fietst straks fietst met een helm op. Voor de veiligheid is dat gewoon een goed idee. Er doet toch ook bijna niemand moeilijk over het dragen van een autogordel?

De gedachte van de fietsersbond dat iedereen ineens zou stoppen met fietsen (hallo, WC Eend) is nergens op gebaseerd.
Glazenmakerdinsdag 30 juni 2020 @ 18:03
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:00 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Nee, ik wil dat iedereen die nu fietst straks fietst met een helm op. Voor de veiligheid is dat gewoon een goed idee. Er doet toch ook bijna niemand moeilijk over het dragen van een autogordel?

De gedachte van de fietsersbond dat iedereen ineens zou stoppen met fietsen (hallo, WC Eend) is nergens op gebaseerd.
Anders doe je toch lekker zelf een helm op en laat je de rest ook z'n eigen ding doen?
Pleun2011dinsdag 30 juni 2020 @ 18:06
In het buitenland is het heel normaal dat je een fietshellempie opmoet. Buitenlanders zijn soms verbaasd als zij zien dat iedereen hier zonder helm rijdt. Als ik zie dat door die elektrische fiets er meer ongelukken gebeuren met fietsers, dan vind ik een verplichte helm niet gek. Desnoods doe je het boven een bepaalde leeftijd, want kennelijk kunnen veel mensen niet overweg met zo'n fiets.
Glazenmakerdinsdag 30 juni 2020 @ 18:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:06 schreef Pleun2011 het volgende:
In het buitenland is het heel normaal dat je een fietshellempie opmoet. Buitenlanders zijn soms verbaasd als zij zien dat iedereen hier zonder helm rijdt. Als ik zie dat door die elektrische fiets er meer ongelukken gebeuren met fietsers, dan vind ik een verplichte helm niet gek. Desnoods doe je het boven een bepaalde leeftijd, want kennelijk kunnen veel mensen niet overweg met zo'n fiets.
Heb je wel eens in het buitenland gefietst? Als ik kijk naar de vele buitenlandse studenten hier in de stad gaat de helm snel af.
Cockwhaledinsdag 30 juni 2020 @ 18:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef ZarB het volgende:
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
Dit idd. Luie donders van 12 jaar die voor 5km fietsafstand zo'n ding krijgen van hun ouders. Je kunt niet jong genoeg lui gemaakt worden.
Pleun2011dinsdag 30 juni 2020 @ 18:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:09 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Heb je wel eens in het buitenland gefietst? Als ik kijk naar de vele buitenlandse studenten hier in de stad gaat de helm snel af.
Ja Canada. Daar was het verplicht. Had er geen last van verder..fietshelm is niet zo hinderlijk als een motorhelm natuurlijk.
#ANONIEMdinsdag 30 juni 2020 @ 18:15
Gewoon 40+ helm op, opgelost.
descondinsdag 30 juni 2020 @ 18:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:06 schreef Pleun2011 het volgende:
In het buitenland is het heel normaal dat je een fietshellempie opmoet. Buitenlanders zijn soms verbaasd als zij zien dat iedereen hier zonder helm rijdt. Als ik zie dat door die elektrische fiets er meer ongelukken gebeuren met fietsers, dan vind ik een verplichte helm niet gek. Desnoods doe je het boven een bepaalde leeftijd, want kennelijk kunnen veel mensen niet overweg met zo'n fiets.
In het buitenland is fietsen ook een stuk gevaarlijker omdat medeweggebruikers geen rekening houden met fietsers.

Alles wat sneller gaat als een snorfiets helm op. Niet van dat bange gedoe voor normale fietsen.

Had overigens meer wat aan pols of kniebeschermers gehad tijdens mijn fiets carriere
Glazenmakerdinsdag 30 juni 2020 @ 18:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:10 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ja Canada. Daar was het verplicht. Had er geen last van verder..fietshelm is niet zo hinderlijk als een motorhelm natuurlijk.
Mooi dan doe je toch lekker zelf een helm op? Waar komt je behoefte vandaan om dat bij mij te verplichten?
hooibaaldinsdag 30 juni 2020 @ 18:26
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:03 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Anders doe je toch lekker zelf een helm op en laat je de rest ook z'n eigen ding doen?
Iedereen zijn eigen ding laten doen werkt niet met verkeersregels.
Pleun2011dinsdag 30 juni 2020 @ 18:31
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:22 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Mooi dan doe je toch lekker zelf een helm op? Waar komt je behoefte vandaan om dat bij mij te verplichten?
Ik heb geen elektrische fiets
Weltschmerzdinsdag 30 juni 2020 @ 18:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:42 schreef Clupea het volgende:

[..]

Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste.
Nee, zij zien de meeste slachtoffers van fietsongelukken helemaal niet. Juist zij krijgen bij uitstek een scheef beeld en hebben uberhaupt geen idee van verkeersveiligheid. Maar het zijn artsen dus meestal arrogante corpsballen die met het worden van chirurg nog arroganter zijn geworden en denken dat hun mening belangrijker is dan die van anderen omdat ze een witte jas aan hebben.

quote:
Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
Behalve dat ik dat niet geloof weet ik wel zeker dat ze geen helm dragen in de auto, op de keukentrap of onder de douche.
Ferdinsdag 30 juni 2020 @ 18:33
Gewoon allemaal overstappen op de electrische step straks.
Glazenmakerdinsdag 30 juni 2020 @ 18:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:26 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Iedereen zijn eigen ding laten doen werkt niet met verkeersregels.
Ik heb er last van wanneer jij door een stopbord heengaat ja, maar hoe heb jij er last van als ik geen helm op heb?
Glazenmakerdinsdag 30 juni 2020 @ 18:38
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:42 schreef Clupea het volgende:

[..]

Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste. Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
Mijn buurvrouw is een van de hoofdverpleegkundigen op zo'n afdeling en die heeft een elektrische fiets, zonder helm en heeft al twee aanrijdingen gehad omdat ze tegen de fietsrichting inging op de rotonde. I smell bullshit.
tforsdinsdag 30 juni 2020 @ 18:38
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:49 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Met een algemene helmplicht heb je dat probleem niet.
Dat is nog wel het grootste argument tegen. Dit is natuurlijk een eerste stap richting algemene helmplicht. En dat is weer de eerste stap richting (uiteindelijk) algemene thuisblijfplicht.
nietzeurendinsdag 30 juni 2020 @ 19:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:38 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Verplicht dan ook maar dat auto's niet meer harder dan 120km/uur kan net als dat een elektrische fiets niet harder dan 25km/uur mag (250 watt) Verplicht dan ook maar tolwegen in Nederland, Verplicht dan ook maar 30km/uur binnen de bebouwde kom voor al het verkeer inclusief auto's. Verbod op alle auto's die ouder zijn dan 10 jaar. En verplicht een zwarte kastje met dashboard cam in iedere auto.
Dat klinkt goed. Ik lees geen dingen om het mee oneens te zijn.
deedeeteedinsdag 30 juni 2020 @ 19:28
Ik heb een paar jaar geleden eens een proefritje gemaakt op een e-bike en vond t doodeng. Kan ook aan de fiets gelegen hebben want die was erg hoog afgesteld. Toevallig zat ik vanmiddag weer naar dergelijke fietsen te kijken. Hmmm mss beter maar niet doen dan. :D
Wel jammer want ik zag een hele mooie Batavus -O-
Chernidinsdag 30 juni 2020 @ 19:45
Verplichten hoeft voor mij niet. Maar om jezelf te beschermen net zoals op een racefiets is uiteraard geen slecht idee. De risico's moet je zelf inschatten.
Pleun2011dinsdag 30 juni 2020 @ 19:51
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:45 schreef Cherni het volgende:
Verplichten hoeft voor mij niet. Maar om jezelf te beschermen net zoals op een racefiets is uiteraard geen slecht idee. De risico's moet je zelf inschatten.
Je zou het toch boven een bepaalde leeftijd verplicht kunnen stellen? In mijn beleving zijn oudjes de grootste stuntelaars, of is dat leeftijdsdiscriminatie.
Chernidinsdag 30 juni 2020 @ 19:56
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:51 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Je zou het toch boven een bepaalde leeftijd verplicht kunnen stellen? In mijn beleving zijn oudjes de grootste stuntelaars, of is dat leeftijdsdiscriminatie.
We hoeven ouderen toch niet meer te pamperen. Die lijken mij verstandig genoeg om zelf die verantwoording te nemen. :) Behalve mijn vader dan, daar ben ik wel een tijdje mee bezig geweest om hem te overtuigen de auto de deur uit te doen, want het werd een gevaar op de weg in de avonduren. Uiteindelijk dan toch mijn advies opgevolgd.
Pleun2011dinsdag 30 juni 2020 @ 20:02
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:56 schreef Cherni het volgende:

[..]

We hoeven ouderen toch niet meer te pamperen. Die lijken mij verstandig genoeg om zelf die verantwoording te nemen. :) Behalve mijn vader dan, daar ben ik wel een tijdje mee bezig geweest om hem te overtuigen de auto de deur uit te doen, want het werd een gevaar op de weg in de avonduren. Uiteindelijk dan toch mijn advies opgevolgd.
Mwa.. ik denk dat als je de cijfers van VVN bestudeert van verkeersdoden in de afgelopen jaren, je ziet dat het aantal toeneemt en dat er relatief veel elektrische fietsertjes het loodje leggen. Ik begrijp dat de overheid daar niet blij mee is. Als je het aantal doden omlaag kan brengen door het dragen van een hellempie, waarom niet. Het wordt sowieso steeds drukker op de weg, dus ook gevaarlijker. Je kan het zien als betutteling maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben.
Boca_Ratondinsdag 30 juni 2020 @ 20:35
Ik zet zo’n ding niet op. :{w
Alfjedinsdag 30 juni 2020 @ 21:08
Het is in ieder geval wel vrij kortzichtig om internationale regelgeving aan te halen als argument. Nederland heeft een unieke fietscultuur en infrastructuur. Mensen gebruiken de fiets voor boodschappen of om te gaan winkelen. Moet je opeens in de supermarkt met zon helm rondlopen of door de winkelstraten.
Zwansendinsdag 30 juni 2020 @ 21:10
Waarom gaat iedereen in discussie over die helmplicht voor elektrische fietsen, maar heeft niemand het over de helmplicht voor kinderen?

Dat zou een hele slechte zaak zijn. Ten eerste omdat helmen best duur zijn en je krijgt situaties wanneer één kind in de familie zijn helm niet kan vinden, kapot is, etc. zal het hele gezin de auto pakken omdat ze een boete willen voorkomen. :')
Glazenmakerdinsdag 30 juni 2020 @ 21:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 20:02 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Mwa.. ik denk dat als je de cijfers van VVN bestudeert van verkeersdoden in de afgelopen jaren, je ziet dat het aantal toeneemt en dat er relatief veel elektrische fietsertjes het loodje leggen. Ik begrijp dat de overheid daar niet blij mee is. Als je het aantal doden omlaag kan brengen door het dragen van een hellempie, waarom niet. Het wordt sowieso steeds drukker op de weg, dus ook gevaarlijker. Je kan het zien als betutteling maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben.
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:22 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Mooi dan doe je toch lekker zelf een helm op? Waar komt je behoefte vandaan om dat bij mij te verplichten?
MakkieRdinsdag 30 juni 2020 @ 21:44
Met de komst van de Ebike heb je veel minder bromscooters, dat alleen al is genoeg reden om Ebikes toe te juichen. Verder heeft een helm geen enkele zin als je niet uitkijkt. Uitkijken is gewoon de basis van fietsen. Maar een veilig verkeer is ook de fouten van anderen verbeteren. Hoe vaak ik wel niet auto's van links heb voor laten gaan terwijl ik fiets, dat is bijna niet meer te tellen. Verder ben ik ook ontzettend blij als ik zelf een fout maak, dat de automobilist mijn fout ook corrigeert. Uiteindelijk willen we allemaal weer veilig thuis komen. Jij mag misschien veilig in een auto rijden, maar je kind kan morgen dood zijn als een automobilist zijn of haar fout niet heeft gecorrigeerd. Kun je dan nog wel met jezelf leven als je wist dat je een dodelijk ongeluk had kunnen voorkomen.
stalybridgewoensdag 1 juli 2020 @ 00:40
Ten eerste, opmerkelijk dat er uit een enorm rapport over mobiliteit het stukje over de fietshelm een nieuwsitem krijgt.

Uit het rapport:

quote:
Op basis van de resultaten van een internationale meta‑analyse (Høye, 2018a) is de conclu‑sie dat het op correcte wijze dragen van een goed passende fietshelm het risico op dodelijk hoofdletsel met 71% reduceert en het risico op ernstig hoofdletsel gemiddeld genomen met 60% reduceert. Hoofdletsel komt voor bij 64% van de verkeersdoden onder fietsers en onder ernstig gewonde fietsers is dit 47% in ongevallen met gemotoriseerd verkeer, en 28% in ongevallen zonder motor voertuigen (Weijermars et al., 2019). Het gaat in 2030 in totaal om 115 tot 145 verkeersdoden en 6.600 tot 7.500 ernstig verkeersgewonde fietsers met hoofdletsel
Dit roept wel vragen op of de buitenlandse meta-data op de NL situatie van toepassing is. Zoals in de OP aangeven is onze infrastructuur voor fietsers compleet anders.

Er staat ook nog wel een leuke disclaimer in.
quote:
Om pragmatische redenen om het maximaal haalbare effect weer te geven is voor de raming van de effecten er van uitgegaan dat alle kinderen en alle 70‑plussers een helm zouden dragen. In de praktijk is het niet mogelijk om een maatregel voor 100% effectief te laten zijn. Een aanpak waar‑bij een helm zo veel mogelijk gemeengoed wordt (bijvoorbeeld door een combinatie van ver‑plichting, handhaving, overtuiging van voordelen) zal vermoedelijk het meeste effect sorteren.
Bijlage 4 van het rapport (bijna 300 pag)
Le_Professeurwoensdag 1 juli 2020 @ 01:08
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef ZarB het volgende:
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
Lyrebirdwoensdag 1 juli 2020 @ 03:12
In Australië is het percentage helmdragers idd groot, omdat je zonder helm een prent krijgt. Mede dankzij die betutteling wordt er nauwelijks gefietst. Kinderen worden bijvoorbeeld vaak met de auto naar school gebracht.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lyrebird op 01-07-2020 06:58:03 ]
Lyrebirdwoensdag 1 juli 2020 @ 06:57
https://www.ad.nl/auto/ve(...)er-fietsen~a253a215/

quote:
De instanties adviseren de overheid om de fietshelm voor die groepen te verplichten, maar daar wil de Fietsersbond niets van weten. ,,Als we dit gaan verplichten, stapt straks bijna niemand meer op de fiets.”
detariswoensdag 1 juli 2020 @ 09:02
Het probleem is dat bejaarden die niet meer veilig kunnen deelnemen aan het verkeer de auto uitgaan en op een elektrische fiets stappen en vervolgens een gevaar op het fietspad zijn.
the-eyewoensdag 1 juli 2020 @ 09:07
quote:
quote:
De maatregel is met name belangrijk voor kinderen tussen de tien en veertien jaar.
Wat dachten ze van de kinderen (zoals vroeger) weer een verkeersdiploma te laten halen? Denk dat dat iets meer opschiet
Spanky78woensdag 1 juli 2020 @ 09:08
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef Piles het volgende:

[..]

Eens. Je ziet het aantal verkeersdoden juist toenemen bij ouderen op dit moment, waarschijnlijk door de zware en snelle elektrische fietsen. Dus helemaal niet gek om daar wat aandacht voor te hebben.
Ik kan me er enorm aan ergeren. Onoplettende ouderen met name. Op elektrische fietsen. Maar hun reactievermogen is veel te traag voor de snelheden die ze fietsen.

En toch is het een goede zaak. Mensen krijgen hierdoor veel meer beweging en ik ben er van overtuigd dat die paar ongelukken makkelijk opwegen tot de andere gezondheidswinst. Hoeveel diabetes, hartproblemen Ed voorkomt fietsen? Ongetwijfeld meer dan het aan verwondingen veroorzaakt.

Daarnaast zijn er bij ernstige ongelukken vrijwel altijd vrachtauto’s of landbouwvoertuigen betrokken. Misschien daar eens iets mee doen.....
Clupeawoensdag 1 juli 2020 @ 09:08
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:02 schreef detaris het volgende:
Het probleem is dat bejaarden die niet meer veilig kunnen deelnemen aan het verkeer de auto uitgaan en op een elektrische fiets stappen en vervolgens een gevaar op het fietspad zijn.
Dit. En dat als de verkeerssituatie ingewikkeld wordt, je op een gewone fiets vanzelf vaart mindert omdat je aandacht ergens anders voor nodig is. Een elektrische fiets knalt gewoon door.
Circle.Of.Filthwoensdag 1 juli 2020 @ 09:14
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Wat denk je van een snelheidsbegrenzer op leeftijd op elektrische fietsen?

50 + 25 km/u
60 + 20 km/u
65 + 15 km/u
70 + 10 km/h

Dit om het verminderde reactievermogen te compenseren met lagere snelheid.
Gunnerwoensdag 1 juli 2020 @ 09:17
quote:
19s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:14 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Wat denk je van een snelheidsbegrenzer op leeftijd op elektrische fietsen?

50 + 25 km/u
60 + 20 km/u
65 + 15 km/u
70 + 10 km/h

Dit om het verminderde reactievermogen te compenseren met lagere snelheid.
Dat vind ik symptoombestrijding van de bovenste plank.

Verder ben ik het met de ANWB eens. Dan gaat het fietsgebruik afnemen.
Maar ja, voor handhaving hoef je ook niet bang te zijn.

Pakkans voor defecte verlichting of mobiel gebruiken op de fiets is al zo klein; ik neem het risico dan wel.

en anders zet ik de ondersteuning wel op HOOG. Even zien of zo'n dikke eenstreper je nog te pakken krijgt.

deze betutteling is echt te bizar voor woorden. Pak de problemen aan i.p.v dit soort symptoombestrijding.
Circle.Of.Filthwoensdag 1 juli 2020 @ 09:32
quote:
19s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:17 schreef Gunner het volgende:

[..]

Dat vind ik symptoombestrijding van de bovenste plank.

Verder ben ik het met de ANWB eens. Dan gaat het fietsgebruik afnemen.
Maar ja, voor handhaving hoef je ook niet bang te zijn.

Pakkans voor defecte verlichting of mobiel gebruiken op de fiets is al zo klein; ik neem het risico dan wel.

en anders zet ik de ondersteuning wel op HOOG. Even zien of zo'n dikke eenstreper je nog te pakken krijgt.

deze betutteling is echt te bizar voor woorden. Pak de problemen aan i.p.v dit soort symptoombestrijding.
Ben jij blind voor het feit dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren met bejaarden op een elektirsche fiets?

De oorzaak is juist dat men vanwege de vermindere reactietijd en mindere motoriek van oudere mensen meer risico loopt.
Drekkoningwoensdag 1 juli 2020 @ 09:35
quote:
19s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:17 schreef Gunner het volgende:

[..]

Dat vind ik symptoombestrijding van de bovenste plank.

Verder ben ik het met de ANWB eens. Dan gaat het fietsgebruik afnemen.
Maar ja, voor handhaving hoef je ook niet bang te zijn.

Pakkans voor defecte verlichting of mobiel gebruiken op de fiets is al zo klein; ik neem het risico dan wel.

en anders zet ik de ondersteuning wel op HOOG. Even zien of zo'n dikke eenstreper je nog te pakken krijgt.

deze betutteling is echt te bizar voor woorden. Pak de problemen aan i.p.v dit soort symptoombestrijding.
Precies. Vroeger ook altijd gewoon hard weggefietst bij fietslichtcontrolers. 1x gepakt omdat ze een motormuis klaar hadden staan :')

Wel gelachen.
Gunnerwoensdag 1 juli 2020 @ 09:36
quote:
4s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:32 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Ben jij blind voor het feit dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren met bejaarden op een elektirsche fiets?

De oorzaak is juist dat men vanwege de vermindere reactietijd en mindere motoriek van oudere mensen meer risico loopt.
nee daar ben ik niet blind voor. Maar om dan maar voor iedere leeftijd een helm te verplichten gaat me veel te ver. Dat is symptoombestrijding. Pak het anders aan maar niet zo.
Weltschmerzwoensdag 1 juli 2020 @ 09:39
quote:
4s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:32 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Ben jij blind voor het feit dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren met bejaarden op een elektirsche fiets?

De oorzaak is juist dat men vanwege de vermindere reactietijd en mindere motoriek van oudere mensen meer risico loopt.
En hoe lost een hardplastieken toverhoedje dat probleem op? Als die mensen een gevaar in het verkeer zijn dan is een vals gevoel van veiligheid een heel slecht idee.
wporwoensdag 1 juli 2020 @ 09:40
quote:
19s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:36 schreef Gunner het volgende:

[..]

nee daar ben ik niet blind voor. Maar om dan maar voor iedere leeftijd een helm te verplichten gaat me veel te ver. Dat is symptoombestrijding. Pak het anders aan maar niet zo.
Hoe Dan?
Gunnerwoensdag 1 juli 2020 @ 09:41
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:40 schreef wpor het volgende:

[..]

Hoe Dan?
Gezien het beperkt aantal fataliteiten vind ik niet echt dat er een probleem is dat opgelost moet worden.

Verder moet je dan ook helmplicht invoeren voor (snor)scooters, wel zo eerlijk dan he.
Gelijke monniken, gelijke helmen.
Jaroonwoensdag 1 juli 2020 @ 09:44
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 03:12 schreef Lyrebird het volgende:
In Australië is het percentage helmdragers idd groot, omdat je zonder helm een prent krijgt. Mede dankzij die betutteling wordt er nauwelijks gefietst. Kinderen worden bijvoorbeeld vaak met de auto naar school gebracht.
Of dat nu daar door komt of gewoon door afstanden......
JeMoederwoensdag 1 juli 2020 @ 09:44
Geen onzin, zie ook het enorme aandeel van e-bike gebruikers bij dodelijke verkeersongevallen.
Circle.Of.Filthwoensdag 1 juli 2020 @ 09:50
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:39 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En hoe lost een hardplastieken toverhoedje dat probleem op? Als die mensen een gevaar in het verkeer zijn dan is een vals gevoel van veiligheid een heel slecht idee.
Zoals eerder aangegeven op leeftijd een snelheidsbegrenzer verplichten.
qajariaqwoensdag 1 juli 2020 @ 10:06
quote:
19s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:50 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Zoals eerder aangegeven op leeftijd een snelheidsbegrenzer verplichten.
Op leeftijd is toch niet te handhaven en totaal onwerkbaar voor de industrie. Het maakt dan het lenen van een fiets ook al redelijk onmogelijk.

Ik voel veel meer voor een helmplicht boven een bepaald vermogen of boven een bepaalde snelheid waarbij ondersteund wordt. Die dan fors lager leggen dan nu de norm is.

Snorfietsen moeten zo snel mogelijk niet meer verkocht of zelfs verboden worden. Tevens onmiddellijk de helmplicht voor invoeren. Dat experiment is totaal mislukt.
icecreamfarmer_NLwoensdag 1 juli 2020 @ 10:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:42 schreef Clupea het volgende:

[..]

Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste. Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
Ik werk naast het ziekenhuis en zie echt nooit iemand een helm dragen op de fiets.
saparmurat_niyazovwoensdag 1 juli 2020 @ 10:19
quote:
19s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:50 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Zoals eerder aangegeven op leeftijd een snelheidsbegrenzer verplichten.
Maar veel bejaarden raken gewond door andere oorzaken, met name dat ze vallen bij het op- of afstappen. Ik vermoed dat focussen op snelheid maar weinig zoden aan de dijk zet bij deze doelgroep.
Circle.Of.Filthwoensdag 1 juli 2020 @ 10:39
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 10:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Maar veel bejaarden raken gewond door andere oorzaken, met name dat ze vallen bij het op- of afstappen. Ik vermoed dat focussen op snelheid maar weinig zoden aan de dijk zet bij deze doelgroep.
Ja wat ook helpt is boven X leeftijd geen fiets meer rijden met een stang (herenfiets) maar een vrouwenfiets dat is makkelijker op en afstappen.
Spanky78woensdag 1 juli 2020 @ 10:41
quote:
4s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:32 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Ben jij blind voor het feit dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren met bejaarden op een elektirsche fiets?

De oorzaak is juist dat men vanwege de vermindere reactietijd en mindere motoriek van oudere mensen meer risico loopt.
Dit is wel waar, maar veel te eenzijdig.

Als mensen thuis zitten gaan ze dood aan een vet hart. Dat is waarmee je het moet vergelijken en niet 0 ongelukken en verder niets.
sangerwoensdag 1 juli 2020 @ 11:12
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:00 schreef hooibaal het volgende:

De gedachte van de fietsersbond dat iedereen ineens zou stoppen met fietsen (hallo, WC Eend) is nergens op gebaseerd.
Niet iedereen nee. Wel degene die nu al twijfelen. Dat betekent meer druk op het OV of meer filedruk.
sangerwoensdag 1 juli 2020 @ 11:17
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:07 schreef the-eye het volgende:

[..]

[..]

Wat dachten ze van de kinderen (zoals vroeger) weer een verkeersdiploma te laten halen? Denk dat dat iets meer opschiet
Dat gebeurd al op basisscholen.
sangerwoensdag 1 juli 2020 @ 11:18
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:08 schreef Clupea het volgende:

[..]

Dit. En dat als de verkeerssituatie ingewikkeld wordt, je op een gewone fiets vanzelf vaart mindert omdat je aandacht ergens anders voor nodig is. Een elektrische fiets knalt gewoon door.
Nee hoor. Als je stopt met trappen remt een elektrische fiets ook gewoon af. Het is trapondersteuning he, geen motor die zonder te trappen doorgaat.
Drekkoningwoensdag 1 juli 2020 @ 11:19
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 11:17 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat gebeurd al op basisscholen.
Net zoals je er leert hoe je werkwoorden moet vervoegen?
sangerwoensdag 1 juli 2020 @ 11:20
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:44 schreef JeMoeder het volgende:
Geen onzin, zie ook het enorme aandeel van e-bike gebruikers bij dodelijke verkeersongevallen.
Wat is dat aandeel dan?
sangerwoensdag 1 juli 2020 @ 11:21
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 11:19 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Net zoals je er leert hoe je werkwoorden moet vervoegen?
ja klopt, alleen leren ze je niet met autocorrect rekening te houden :X
JeMoederwoensdag 1 juli 2020 @ 11:25
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 11:20 schreef sanger het volgende:

[..]

Wat is dat aandeel dan?
https://www.ad.nl/binnenl(...)jk-ongeval~a24c9a34/
https://www.ad.nl/binnenl(...)niets-meer~a352b885/

Ik had het anders moeten verwoorden: de kans op een ongeluk met dodelijke afloop is veel hoger. En dat terwijl het e-bike gebruik nog ver onder het gebruik van 'ouderwetse' fietsen ligt.
qajariaqwoensdag 1 juli 2020 @ 11:46
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 11:25 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

https://www.ad.nl/binnenl(...)jk-ongeval~a24c9a34/
https://www.ad.nl/binnenl(...)niets-meer~a352b885/

Ik had het anders moeten verwoorden: de kans op een ongeluk met dodelijke afloop is veel hoger. En dat terwijl het e-bike gebruik nog ver onder het gebruik van 'ouderwetse' fietsen ligt.
Je laatste zin stel je dat er minder e-bikes zijn terwijl dat al in de cijfers is verwerkt. Zo maak je het dubbel tellen.

De artikelen zijn en wat ouder maar vooral op de Duitse situatie gericht. Dus veel minder fietspaden bijvoorbeeld.

De artikelen komen vooral tot de conclusie dat de rest van het verkeer niet anticipeert op de snelheid van de e-bike. Dat is dus minder relevant als hier meer fietspaden zijn. Verder benadrukt dat mijn stelling dat ze langzamer moeten worden afgesteld of een helmplicht. Dat laatste verhoogd ook de herkenbaarheid in het verkeer en zal er dus beter op die snelheid worden geanticipeerd door anderen.
JeMoederwoensdag 1 juli 2020 @ 12:20
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 11:46 schreef qajariaq het volgende:
Je laatste zin stel je dat er minder e-bikes zijn terwijl dat al in de cijfers is verwerkt. Zo maak je het dubbel tellen.
Nee, ik zeg 'dat terwijl er minder e-bikes zijn'. Daarmee bedoel ik dat het 'wagenpark' aan fietsen vooral uit niet e-bikes bestaat. En ja, dat is inderdaad in de cijfers verwerkt. Maakt niets uit voor de gepresenteerde cijfers en er wordt helemaal niets 'dubbel geteld'.
Clupeawoensdag 1 juli 2020 @ 12:29
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 11:18 schreef sanger het volgende:

[..]

Nee hoor. Als je stopt met trappen remt een elektrische fiets ook gewoon af. Het is trapondersteuning he, geen motor die zonder te trappen doorgaat.
Je stopt niet met trappen, je zet minder kracht en daarvoor ga je langzamer = veiliger. Bij de goedkope modellen ebikes kijkt de sensor alleen of de pedalen rond gaan. Zo ja = vol motorvermogen. Ik zie genoeg mensen op ebikes die doen alsof ze meetrappen maar alleen de pedalen rond laten gaan. Soms is alleen 'schommelen' met de pedalen al genoeg.

Dure modellen hebben vaak wel een sensor die meet hoe hard iemand trapt en passen het vermogen daarop aan.
IkStampOpTacoswoensdag 1 juli 2020 @ 13:24
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:42 schreef Clupea het volgende:

[..]

Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste. Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
Ik geloof je niet. En nu? :')
the-eyewoensdag 1 juli 2020 @ 14:50
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 11:17 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat gebeurt al op basisscholen.
Zoals vrugah toen je als afsluiting van de cursus met een nummer op je fietsie een week lang (of hoe lang dat dan ook was) door vrijwilligers in het dorp in de gaten werd gehouden en bij een geconstateerde fout je nummer genoteerd werd en het werd doorgegeven aan de meester?

[ Bericht 1% gewijzigd door the-eye op 01-07-2020 14:59:47 ]
DrParsifaldonderdag 2 juli 2020 @ 21:36
Afgelopen week kwam ik een heuveltje af rijden, toen een fietser opeens van links voor mij verscheen vanuit een niet goed zichtbare smalle zijstraat.Ik knalde er vol op. Ondertussen ben ik genoeg verZweedsd om een helm te dragen en ik denk dat goed was, want ik had ondanks de helm een behoorlijke kneuzing op mijn voorhoofd.

De reden dat ik een helm ben gaan dragen is eigenlijk dat ik het altijd niet zo wijs heb gevonden als ouders hun kinderen niet laten vaccineren. Tot ik ging beseffen dat je op het moment in Nederland waarschijnlijk meer kinderlevens red door een helmplicht voor kinderen onder 12 jaar dan door vaccinatie. Ook voor mij is waarschijnlijk de kans groter dat ik blijvend letsel bij een fietsongeluk krijg dat door een helm te voorkomen zou zijn, dan dat mijn zoontje problemen zou krijgen als we zijn vaccinaties zouden overslaan (wat we zeker niet willen doen).
Lyrebirdvrijdag 3 juli 2020 @ 14:06
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 21:36 schreef DrParsifal het volgende:
Afgelopen week kwam ik een heuveltje af rijden, toen een fietser opeens van links voor mij verscheen vanuit een niet goed zichtbare smalle zijstraat.Ik knalde er vol op. Ondertussen ben ik genoeg verZweedsd om een helm te dragen en ik denk dat goed was, want ik had ondanks de helm een behoorlijke kneuzing op mijn voorhoofd.

De reden dat ik een helm ben gaan dragen is eigenlijk dat ik het altijd niet zo wijs heb gevonden als ouders hun kinderen niet laten vaccineren. Tot ik ging beseffen dat je op het moment in Nederland waarschijnlijk meer kinderlevens red door een helmplicht voor kinderen onder 12 jaar dan door vaccinatie. Ook voor mij is waarschijnlijk de kans groter dat ik blijvend letsel bij een fietsongeluk krijg dat door een helm te voorkomen zou zijn, dan dat mijn zoontje problemen zou krijgen als we zijn vaccinaties zouden overslaan (wat we zeker niet willen doen).
Eens. Ik zou mijn koters om dezelfde redenen ook niet zonder helm laten fietsen. Als 16-jarige ben ik zelf trouwens een keer met mijn bolleke over de klinkers gestuiterd, na een val met een fiets. De littekens zijn nog steeds zichtbaar. Skieen doe ik ook niet zonder helm. Autorijden met gordel.

MAAR, en nu komt de clou, als ik ga fietsen, dan doe ik dat het liefste zonder helm. Bij het skieen kun je nog een muts dragen tussen hoofd en helm, maar een fietshelm is vaak rete oncomfortabel (weet je wat pas oncomfortabel is? Hechtingen in je voorhoofd). Maar het verstand verliest het hier van iets anders. Gekut met die bandjes en sluitingen, helm zit nooit goed, coupe in de war, waar laat ik dat kutding als ik klaar ben met fietsen.

In Japan hadden kinderen van die pothelmen op. Misschien dat die comfortabeler zijn.
sp3cvrijdag 3 juli 2020 @ 14:14
nog nooit een helm op gehad bij het skieen

wel eens aan gedacht maar bij de meeste ongelukken gaat hem om schade aan de benen en knieeen enzo

dus kniebeschermers een tijdje geprobeerd maar ja ... #yolo

bij ijshockey wel altijd een helm op overigens _O-
sp3cvrijdag 3 juli 2020 @ 14:15
althans dat zeg ik nu wel maar ik kan me niet herinneren dat ik op natuurijs ooit een helm op heb gehad

alleen beenbeschermerts en schaatsen en handschoenen
Spanky78vrijdag 3 juli 2020 @ 14:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 14:06 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Eens. Ik zou mijn koters om dezelfde redenen ook niet zonder helm laten fietsen. Als 16-jarige ben ik zelf trouwens een keer met mijn bolleke over de klinkers gestuiterd, na een val met een fiets. De littekens zijn nog steeds zichtbaar. Skieen doe ik ook niet zonder helm. Autorijden met gordel.

MAAR, en nu komt de clou, als ik ga fietsen, dan doe ik dat het liefste zonder helm. Bij het skieen kun je nog een muts dragen tussen hoofd en helm, maar een fietshelm is vaak rete oncomfortabel (weet je wat pas oncomfortabel is? Hechtingen in je voorhoofd). Maar het verstand verliest het hier van iets anders. Gekut met die bandjes en sluitingen, helm zit nooit goed, coupe in de war, waar laat ik dat kutding als ik klaar ben met fietsen.

In Japan hadden kinderen van die pothelmen op. Misschien dat die comfortabeler zijn.
Op de racefiets draag ik een helm en die is eigenlijk behoorlijk comfortabel. Maar op een gewone fiets draag ik geen helm en dat is ook echt niet nodig.

Ik mis in de statistieken een heleboel vergelijkingsmateriaal. Zoals percentages op totaal aantal doden en betrokkenheid van vrachtwagens en landbouwvoertuigen. Je mag vanaf 16 nog steeds een trekker besturen, ook komen daar jaarlijks meerdere middelbare scholieren onder terecht. Net als in de dode hoek van een vrachtwagen trouwens. Waarom laten we nog vrachtwagens toe in dit land zonder dode-hoeksensor?

Ik voorkom liever een ongeluk dan dat ik de consequenties verminder. Daarnaast, bejaarden moeten een keer ergens aan dood gaan. Ze kunnen ook blijven zitten achter de geraniums en doodgaan aan hun hart oid. Beter maken ze nog wat plezier in de natuur met hun e-bike. Zolang ze maar een beetje wegblijven van waar ik wil fietsen (want godver, wat een trage, breedfietsende sukkels)
#ANONIEMvrijdag 3 juli 2020 @ 14:43
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 21:36 schreef DrParsifal het volgende:
Afgelopen week kwam ik een heuveltje af rijden, toen een fietser opeens van links voor mij verscheen vanuit een niet goed zichtbare smalle zijstraat.Ik knalde er vol op. Ondertussen ben ik genoeg verZweedsd om een helm te dragen en ik denk dat goed was, want ik had ondanks de helm een behoorlijke kneuzing op mijn voorhoofd.

De reden dat ik een helm ben gaan dragen is eigenlijk dat ik het altijd niet zo wijs heb gevonden als ouders hun kinderen niet laten vaccineren. Tot ik ging beseffen dat je op het moment in Nederland waarschijnlijk meer kinderlevens red door een helmplicht voor kinderen onder 12 jaar dan door vaccinatie. Ook voor mij is waarschijnlijk de kans groter dat ik blijvend letsel bij een fietsongeluk krijg dat door een helm te voorkomen zou zijn, dan dat mijn zoontje problemen zou krijgen als we zijn vaccinaties zouden overslaan (wat we zeker niet willen doen).
Dat blijkt, want in Nederland moet je rekening houden met fietsers uit elke zijstraat (incl. stadscentra afkomstig uit delen waar niet eens gefietst mag worden) en ook incalculeren dat ze zich niet aan verkeersregels houden en onbezonnen gedrag vertonen. Hier moet je dus sowieso geen zijstraten met een dusdanig hoge snelheid passeren dat je niet meer op tijd kan remmen. :T Niet alleen in verband met fietsers trouwens.
DrParsifalvrijdag 3 juli 2020 @ 16:39
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 14:43 schreef Chia het volgende:

[..]

Dat blijkt, want in Nederland moet je rekening houden met fietsers uit elke zijstraat (incl. stadscentra afkomstig uit delen waar niet eens gefietst mag worden) en ook incalculeren dat ze zich niet aan verkeersregels houden en onbezonnen gedrag vertonen. Hier moet je dus sowieso geen zijstraten met een dusdanig hoge snelheid passeren dat je niet meer op tijd kan remmen. :T Niet alleen in verband met fietsers trouwens.
Mee eens. Ik was vooral blij dat ik geen kind aanreed. Ter verdediging de situatie was zo slecht aangegeven dat ik niet eens zag dat er een zijstraat was. Er was geen verkeersbord om het aan te geven en er waren alleen vrijwel volledig weggesleten tekens op het wegdek van het fietspad, die ik inderdaad niet had opgemerkt.