abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193858921
'Verplicht helm voor iedereen die op elektrische fiets rijdt'

quote:
Door een fietshelm voor kinderen en elektrische fietsers te verplichten zou de overheid tientallen verkeersslachtoffers per jaar voorkomen. Dat stellen het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een onderzoek naar effecten van politieke maatregelen op de verkeersveiligheid.

Het rapport wordt vandaag overhandigd aan de Tweede Kamer. Belangrijkste conclusie is dat de regering in de grote steden veel meer moet investeren in fietsvoorzieningen, zoals fietspaden, stallingen en naadloze aansluitingen op het openbaar vervoer. Volgens de twee instanties is de fiets op de auto na het meest gebruikte vervoersmiddel in Nederland. Wat betreft het aantal verplaatsingen en de bestede reistijd is de fiets zelfs belangrijker dan het openbaar vervoer.

Kosten beperkt
Om de verkeersveiligheid voor de fietsers in Nederland te vergroten, moet het kabinet kijken naar gerichte maatregelen, aldus de instanties. Een verplichte fietshelm voor kinderen tot twaalf jaar en bestuurders van elektrische fietsen is een overweging die het meest opvalt.

Volgens het CPB en PBL bespaart een helm jaarlijks enkele duizenden ernstige verkeersgewonden en circa 45 verkeersdoden, ongeveer zeven procent van het totale aantal verkeersdoden per jaar. ‘De kosten zijn relatief beperkt in verhouding tot de potentieel bespaarde slachtoffers’, valt te lezen in het rapport.

Al langer discussie
In landen als Frankrijk, Kroatië, Oostenrijk en Slovenië is een fietshelm voor kinderen verplicht. Ook in Nederland woedt de discussie al jaren. Zo is de Fietsersbond een stevig tegenstander van zo’n helmplicht, aldus landelijk beleidsadviseur Wim Bot. ,,We hebben vernomen dat erover wordt gesproken op de ministeries. Dat vinden wij een slecht idee. Maar zelfs als alleen al het dragen van een helm wordt gepropageerd, vinden wij dat een slechte zaak: het versterkt het idee dat fietsen onveilig is.”

De onderzoeken waar voorstanders van de fietshelm naar verwijzen, zijn niet deugdelijk, zegt Bot tegen het Parool. ,,Het effect van een helm is zeer twijfelachtig. Bij eenzijdige ongelukken, waarbij tot een kilometer of 20 per uur wordt gefietst, kan het helpen. Maar bij hogere snelheden, heb je er niets aan.” En die onderzoeken dan? ,,Je kunt veel buitenlands onderzoek niet zomaar verplaatsen naar een fietsstad als Amsterdam.”

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) neemt geen officieel standpunt in. ,,Voor een helmverplichting is hier over het algemeen weinig steun. De belangrijkste reden is dat de populariteit van fietsen zou kunnen ­afnemen. Sommige buitenlandse studies laten inderdaad zien dat het fietsgebruik afneemt na invoering van een helmplicht, ook al vinden de meeste studies geen, of slechts een tijdelijk ­effect.”

Kwetsbaarste groep
Wie een fietshelm draagt, heeft bij een val 75 procent minder kans op een hoofdwond en een helm vermindert bij fietsers het risico op blijvend hersenletsel met 85 procent, zeggen traumachirurgen. De maatregel is met name belangrijk voor kinderen tussen de tien en veertien jaar. ,,Dat is de kwetsbaarste groep“, vertelde een traumachirurg van het AMC in een eerder interview. ,,Ze nemen nog niet zo lang deel aan het verkeer en zijn vaak wat onzekerder. Diverse studies in het buitenland hebben aangetoond dat het aantal ongelukken met 60 tot 88 procent kan worden teruggebracht als het dragen van een fietshelm verplicht is. Overigens maak ik me geen enkele illusie dat jongeren tussen de 15 en 19 jaar massaal aan de helm gaan. Het ziet er niet zo hip en cool uit.”

Helmdragers wereldwijd
In Nederland is de fietshelm onder niet-sporters uitgesproken onpopulair, maar in veel andere landen is fietsen met een helm heel gebruikelijk. In Nieuw-Zeeland is de helm verplicht voor alle leeftijden, het draagpercentage is hier al jaren meer dan 90. Dit geldt ook voor Queensland in Australië, waar het draagpercentage meer dan 98 is. In Finland, waar sinds 2003 een helmverplichting geldt (overigens zonder actieve handhaving), is het draagpercentage 42.

Ook in Europese landen waar geen helmplicht geldt, wordt de helm gedragen. In Zwitserland draagt bijna de helft van de bevolking en driekwart van de kinderen tot 14 jaar een fietshelm. In Duitsland is het draagpercentage over alle leeftijden 19.

https://www.ad.nl/auto/ve(...)iets-rijdt~a253a215/
Wat een onzin. In Nederland heb je overal fietspaden.

Zie:
pi_193859095
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
  Spellchecker dinsdag 30 juni 2020 @ 14:34:13 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_193859133
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Mee eens.
pi_193859142
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Het is voor die stuntelaars niet verboden om een helm op te zetten. :Y)
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:35:29 #5
338319 ZarB
Piña colada
pi_193859154
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_193859158
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Eens. Je ziet het aantal verkeersdoden juist toenemen bij ouderen op dit moment, waarschijnlijk door de zware en snelle elektrische fietsen. Dus helemaal niet gek om daar wat aandacht voor te hebben.
pi_193859166
Windkracht 5 of hoger, traplopen en in de bus allemaal helmplicht.
West-Melanesia
pi_193859184
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef ZarB het volgende:
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
Mensen die de fiets pakken ipv auto wegzetten als luie sukkels
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:37:59 #9
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_193859192
Volgens mij is het percentage ongevallen met elektrische fietsen redelijk hoog.
En dat vind ik niet vreemd, als ik zie hoe mensen soms de bocht doorgaan op zo een ding.

Tel daarbij op dat een hoop oudjes een elektrische fiets hebben.

Ik ben voor ^O^
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:39:31 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193859217
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:37 schreef Adames het volgende:

[..]

Mensen die de fiets pakken ipv auto wegzetten als luie sukkels
:D Ja precies.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:40:07 #11
338319 ZarB
Piña colada
pi_193859230
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:37 schreef Adames het volgende:

[..]

Mensen die de fiets pakken ipv auto wegzetten als luie sukkels
Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_193859408
Ik ben wel voor. Kun je ook van grotere afstand zien wie de luie sukkels op de e-bike zijn, en wie de echte fietsers. Tevens kan het wellicht helpen voor mensen die overwegen zo'n nepding met hulpmotor te kopen om toch maar voor een echte fiets te gaan, want met zo'n helm rijd je natuurlijk wel voor lul.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:52:18 #13
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_193859426
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:40 schreef ZarB het volgende:

[..]

Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels.
Hoe noem je automobilisten dan?
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:53:04 #14
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_193859439
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:40 schreef ZarB het volgende:

[..]

Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels.
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:51 schreef Farenji het volgende:
Ik ben wel voor. Kun je ook van grotere afstand zien wie de luie sukkels op de e-bike zijn, en wie de echte fietsers. Tevens kan het wellicht helpen voor mensen die overwegen zo'n nepding met hulpmotor te kopen om toch maar voor een echte fiets te gaan, want met zo'n helm rijd je natuurlijk wel voor lul.
Dit.
pi_193859476
Ik kan begrijpen dat een helm voor veel ouderen op een e bike helemaal niet verkeerd zou zijn. maar ik begijp niet waarom het verplicht moet worden. Waarom laten we mensen die keuze zelf niet maken? In de ski gebieden zie je tegenwoordig ook iedereen vrijwillig met een helm op skiien. dat was 20 jaar geleden ook wel anders.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_193859618
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:52 schreef xzaz het volgende:

[..]

Hoe noem je automobilisten dan?
Automobilisten die boodschappen nog geen kilometer verderop doen.
pi_193859625
Ik denk eigenlijk wel dat een helmplicht de populariteit van de e-bike en fietsen an sich (in het geval van oudere kinderen) flink kan doen afnemen. Kan er straks weer geklaagd worden dat kinderen en ouderen niet genoeg fietsen.

quote:
Ook in Nederland woedt de discussie al jaren.
Dat is imo niet echt waar. Heel soms wordt er door een of andere organisatie een ballonnetje opgelaten, en die wordt dan eigenlijk direct weer lekgeschoten. Ik denk dat, juist omdat fietsen van jongs af aan hier zo doodgewoon is itt onze buurlanden (wel eens die complete Duitse gezinnen kunnen herkennen omdat ze allemaal zo'n suf helmpje dragen?), het niet wordt geaccepteerd als je je in allerlei veiligheidattributen moet gaan hullen.
pi_193859674
quote:
Wie een fietshelm draagt, heeft bij een val 75 procent minder kans op een hoofdwond en een helm vermindert bij fietsers het risico op blijvend hersenletsel met 85 procent, zeggen traumachirurgen.
Hoezo hebben traumachirurgen daar verstand van?

En hoezo kom je schermen met resultaten uit het buitenland? Het Nederlandse fietsen zonder helm is vele malen veiliger.
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik kan begrijpen dat een helm voor veel ouderen op een e bike helemaal niet verkeerd zou zijn. maar ik begijp niet waarom het verplicht moet worden.
Die oudjes hebben inmiddels ook wat beter door dat dat motortje alleen hun fiets sneller maakt en niet hun reflexen. Ik ben eigenlijk wel voor een helmverbod. Als je niet eens een fiets kunt gebruiken zonder jezelf te verwonden, wat doe je dan in het verkeer waar je ook anderen kunt verwonden?

Prima dat er lange fietspaden zijn waar je hard kunt gaan en dat het dankzij de E-bike en de pedelec een belangrijker deel van het woonwerkverkeer wordt, maar dat heeft alleen maar zo kunnen onstaan doordat kinderen veilig naar school en sportclub kunnen fietsen. Als het zo gevaarlijk wordt dat dat niet zonder helm kan dan sla je de bodem onder de hele fietscultuur weg. Sukkelig, slingerend, donderjagend, dronken en hoogbejaard moet de norm zijn, en daar moeten de E-bikes e.d. zich maar aan aanpssen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_193859702
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik denk eigenlijk wel dat een helmplicht de populariteit van de e-bike en fietsen an sich (in het geval van oudere kinderen) flink kan doen afnemen. Kan er straks weer geklaagd worden dat kinderen en ouderen niet genoeg fietsen.
[..]

Dat is imo niet echt waar. Heel soms wordt er door een of andere organisatie een ballonnetje opgelaten, en die wordt dan eigenlijk direct weer lekgeschoten. Ik denk dat, juist omdat fietsen van jongs af aan hier zo doodgewoon is itt onze buurlanden (wel eens die complete Duitse gezinnen kunnen herkennen omdat ze allemaal zo'n suf helmpje dragen?), het niet wordt geaccepteerd als je je in allerlei veiligheidattributen moet gaan hullen.
Daarbij hoeft ook niet elk gevaar uit de samenleving worden afgeschermd. Zeker als het alleen je eigen veiligheid betreft.
pi_193859753
Deze discussie gaat niet over veiligheid, de discussie gaat over de gun factor. Gun je het de elektrische fietser te mogen fietsen zonder helm. Of wil je hem/haar van de openbare straten weg pesten.

De fietsersbond heeft hier in het verleden ook al eens een uitspraak over gedaan. Zij benadrukken dat elektrisch fietsen juist heel gezond is. Je fietst juist meer, dan je normaal zou doen immers elektrisch fietsen is veel leuker dan normaal fietsen wat echt geldt voor onsportieve mensen. Je krijgt meer weerstand omdat je meer buiten bent. Je neemt meer vitaminen op door de zon en het is beter voor het milieu. Als je dit wegneemt door een helmplicht dan levert dat meer doden op dan verkeersdoden door gebrek aan beweging en mobiliteit.
pi_193859817
Ik was van plan om binnenkort een elektrische fiets te kopen maar als een helm verplicht wordt ga ik op zoek naar wat anders.
You only live once, so be sure to spend fifteen hours a day staring at a screen seeking the approval of strangers
pi_193859860
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik kan begrijpen dat een helm voor veel ouderen op een e bike helemaal niet verkeerd zou zijn. maar ik begijp niet waarom het verplicht moet worden. Waarom laten we mensen die keuze zelf niet maken? In de ski gebieden zie je tegenwoordig ook iedereen vrijwillig met een helm op skiien. dat was 20 jaar geleden ook wel anders.
Vrijwillig mag wel tussen aanhalingstekens: in eigenlijk alle gevallen ben je namelijk onverzekerd zonder helm op de piste.
pi_193859864
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:12 schreef ijs. het volgende:

[..]

Daarbij hoeft ook niet elk gevaar uit de samenleving worden afgeschermd. Zeker als het alleen je eigen veiligheid betreft.
Inderdaad. Dit is ook een wisselwerking he. Een fiets is een laagdrempelig toegankelijk en vrij voertuig: bijna iedereen kan er een betalen, de running costs zijn nihil, de infrastructuur ervoor is in dit land uitstekend, en er zijn nauwelijks vereisten voor, technisch noch qua vaardigheid. Je kunt niet verwachten dat je die drempel maar kan verhogen zonder dat het ten koste gaat van de populariteit.
pi_193859897
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:40 schreef ZarB het volgende:

[..]

Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels.
Lekker in de tegenwind blijven ploeteren :W
pi_193859903
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:10 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk wel voor een helmverbod.
Ja? En dan een boete voor iemand die uit eigen wil een helm draagt?

quote:
Sukkelig, slingerend, donderjagend, dronken en hoogbejaard moet de norm zijn, en daar moeten de E-bikes e.d. zich maar aan aanpssen.
Nee, laat normaal de norm zijn. Niet debiel.
pi_193859949
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:15 schreef MakkieR het volgende:
Deze discussie gaat niet over veiligheid, de discussie gaat over de gun factor. Gun je het de elektrische fietser te mogen fietsen zonder helm. Of wil je hem/haar van de openbare straten weg pesten.

De fietsersbond heeft hier in het verleden ook al eens een uitspraak over gedaan. Zij benadrukken dat elektrisch fietsen juist heel gezond is. Je fietst juist meer, dan je normaal zou doen immers elektrisch fietsen is veel leuker dan normaal fietsen wat echt geldt voor onsportieve mensen. Je krijgt meer weerstand omdat je meer buiten bent. Je neemt meer vitaminen op door de zon en het is beter voor het milieu. Als je dit wegneemt door een helmplicht dan levert dat meer doden op dan verkeersdoden door gebrek aan beweging en mobiliteit.
Jaja wegneemt blabla. Verplicht het gewoon en na een jaar is men het gewend. Iedereen gaat even mopperen en de mensen die net zo goed een gewone fiets kunnen pakken gaan dat misschien doen. Maar oudere mensen zeuren even en grijpen dan gewoon naar de helm hoor, denk ik.

Heeft geen reet met gunnen te maken.

Er was ook veel weerstand tegen het verplichten van de autogordel, nu weet men niet beter. Prima toch.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 15:39:30 #27
338319 ZarB
Piña colada
pi_193860087
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:52 schreef xzaz het volgende:

[..]

Hoe noem je automobilisten dan?
Niet relevant.

Het gaat niet om mensen die woon-werkverkeer 30 km enkele reis doen met een elektrische fiets ipv een auto. Het gaat om 10 km fietsende dagjesmensen, pubers die 7.5 km moeten fietsen naar school en huismoekes die naar het lokale winkelcentrum 3 km verderop gaan.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_193860094
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:29 schreef wpor het volgende:

[..]

Jaja wegneemt blabla. Verplicht het gewoon en na een jaar is men het gewend. Iedereen gaat even mopperen en de mensen die net zo goed een gewone fiets kunnen pakken gaan dat misschien doen. Maar oudere mensen zeuren even en grijpen dan gewoon naar de helm hoor, denk ik.

Heeft geen reet met gunnen te maken.

Er was ook veel weerstand tegen het verplichten van de autogordel, nu weet men niet beter. Prima toch.

Ja man. Alles gewoon verplichten. Uiteindelijk raakt iedereen toch aan alles gewend dus dat mag geen argument zijn!
Conscience do cost.
pi_193860105
Helmplicht voor snellere fietsen. In de praktijk hoef je dat niet te verplichten want die mensen hebben al een helm op. Daarnaast de e-bike verplichten met ondersteuning die stopt boven de 15 km per uur. Sneller is dan rijwiel met hulpmotor waarbij je verzekering en helm moet hebben.
pi_193860133
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:41 schreef qajariaq het volgende:
Helmplicht voor snellere fietsen. In de praktijk hoef je dat niet te verplichten want die mensen hebben al een helm op. Daarnaast de e-bike verplichten met ondersteuning die stopt boven de 15 km per uur. Sneller is dan rijwiel met hulpmotor waarbij je verzekering en helm moet hebben.
Dit geldt nu ook al, al ligt de grens op 25 kmu
pi_193860155
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:40 schreef ems. het volgende:

[..]

Ja man. Alles gewoon verplichten. Uiteindelijk raakt iedereen toch aan alles gewend dus dat mag geen argument zijn!
Ja is ook weer zo :')
  dinsdag 30 juni 2020 @ 15:47:30 #32
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_193860179
Niet verplichten! Laat mensen nou toch eens vroegtijdig sterven.
Drugs are good mkay?
  PR/Manusje van alles dinsdag 30 juni 2020 @ 15:49:36 #33
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_193860202
Uit een ander onderzoek blijkt juist weer dat het gevaarlijker is omdat mensen een vals gevoel van veiligheid krijgen met een helm op.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 30 juni 2020 @ 15:55:31 #34
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_193860265
Enkele tientallen doden per jaar tegenover weet ik veel hoeveel miljarden fietskilometers, lijkt me beetje overkill. Elektrische fietsen begrenzen op 15km/h lijkt me wel weer goed idee, want die luilakken letten vaak niet goed op.
pi_193860266
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:39 schreef ZarB het volgende:

[..]

Niet relevant.

Het gaat niet om mensen die woon-werkverkeer 30 km enkele reis doen met een elektrische fiets ipv een auto. Het gaat om 10 km fietsende dagjesmensen, pubers die 7.5 km moeten fietsen naar school en huismoekes die naar het lokale winkelcentrum 3 km verderop gaan.
Dit is er weer zo eentje die als kind altijd door de regen heeft moeten ploeteren op z'n fietsje en dan vind dat anderen dat ook moeten want het leven is lijden en als je danst ben je heiden ;(
-nee-
  dinsdag 30 juni 2020 @ 16:11:57 #36
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_193860446
Zucht. Wat een betutteling weer.

Ik stel voor alle fietspaden van rubber te maken, zodat bij valpartijen de fietsers minder snel gewond raken.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  dinsdag 30 juni 2020 @ 16:13:50 #37
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_193860481
Goeie zaak. Liefst voor alle fietsen, niet alleen de elektrische.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_193860540
quote:
11s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:11 schreef EdvandeBerg het volgende:
Zucht. Wat een betutteling weer.

Ik stel voor alle fietspaden van rubber te maken, zodat bij valpartijen de fietsers minder snel gewond raken.

En verplichte steunwielen uiteraard :7
You only live once, so be sure to spend fifteen hours a day staring at a screen seeking the approval of strangers
pi_193860801
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:29 schreef wpor het volgende:

[..]

Jaja wegneemt blabla. Verplicht het gewoon en na een jaar is men het gewend. Iedereen gaat even mopperen en de mensen die net zo goed een gewone fiets kunnen pakken gaan dat misschien doen. Maar oudere mensen zeuren even en grijpen dan gewoon naar de helm hoor, denk ik.

Heeft geen reet met gunnen te maken.

Er was ook veel weerstand tegen het verplichten van de autogordel, nu weet men niet beter. Prima toch.

Verplicht dan ook maar dat auto's niet meer harder dan 120km/uur kan net als dat een elektrische fiets niet harder dan 25km/uur mag (250 watt) Verplicht dan ook maar tolwegen in Nederland, Verplicht dan ook maar 30km/uur binnen de bebouwde kom voor al het verkeer inclusief auto's. Verbod op alle auto's die ouder zijn dan 10 jaar. En verplicht een zwarte kastje met dashboard cam in iedere auto.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 16:40:23 #40
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_193860824
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:38 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Verplicht dan ook maar dat auto's niet meer harder dan 120km/uur kan net als dat een elektrische fiets niet hard dan 25km/uur mag (250 wat) Verplicht dan ook maar tolwegen in Nederland, Verplicht dan ook maar 30km/uur binnen de bebouwde kom. Verbod op alle auto's die ouder zijn dan 10 jaar. En verplicht een zwarte kastje met dashboard cam in iedere auto.
Op de tolwegen na lijken me dat prima voorstellen. Alleen goed vastleggen waarvoor de beelden uit de zwarte doos mogen worden gebruikt ivm privacy.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  dinsdag 30 juni 2020 @ 16:42:32 #41
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_193860849
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:10 schreef Weltschmerz het volgende:

Hoezo hebben traumachirurgen daar verstand van?
Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste. Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_193860852
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:40 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Op de tolwegen na lijken me dat prima voorstellen. Alleen goed vastleggen waarvoor de beelden uit de zwarte doos mogen worden gebruikt ivm privacy.
Ik vind tolwegen een prima idee, het steekt mij als niet auto gebruiker, belasting te moeten betalen voor snelwegen waarop ik niet eens mag komen zonder rijbewijs. (discriminatie)
  dinsdag 30 juni 2020 @ 16:47:12 #43
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_193860917
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef Piles het volgende:

[..]

Eens. Je ziet het aantal verkeersdoden juist toenemen bij ouderen op dit moment, waarschijnlijk door de zware en snelle elektrische fietsen. Dus helemaal niet gek om daar wat aandacht voor te hebben.
Lopen ze in ieder geval geen Corona op :@

verder eens maar je kunt toch ook zelf verantwoordelijkheid nemen? "vroeger' reed er ook geen enkele wielrenner (@wielrennert) met helm. Tegenwoordig iedereen en rij je zonder wordt je voor gek verklaard, terecht.

Dus dat :)
pi_193860977
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:42 schreef Clupea het volgende:

[..]

Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste. Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
Mijn stief-schoonzus is er eentje, die niet hoor, je onderschat de ijdelheid van traumachirurgen :P
-nee-
pi_193860991
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef ZarB het volgende:
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
Het is gewoon een vervanger van de scooter geworden omdat die niet meer op fietspaden mogen. Het is minder lui dan een scooter. Die zie je hier in ieder geval bijna niet meer sinds ze de weg op moeten.
pi_193861055
Daarbij vind ik dat we een stuk rustiger aan mogen doen met nieuwe regeltjes bedenken. Laat de politie eerst maar handhaven op wetten die al bestaan. Ze kunnen beginnen in Scheveningen en dat stukje strand in het land dat de burgemeester daar heeft opgegeven.

Maar dat is natuurlijk lastiger dan oudjes zonder helm bekeuren.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 16:59:03 #47
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193861067
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Een elektrische fiets gaat nauwelijks harder dan een gewone fiets.... Voor SpeedPedelec's oke, maar die gaan net zo hard als een brommer.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:00:17 #48
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193861082
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:37 schreef Rodgrod het volgende:
Volgens mij is het percentage ongevallen met elektrische fietsen redelijk hoog.
En dat vind ik niet vreemd, als ik zie hoe mensen soms de bocht doorgaan op zo een ding.

Tel daarbij op dat een hoop oudjes een elektrische fiets hebben.

Ik ben voor ^O^
Maar komt dat door de snelheid of de andere rij eigenschappen van een (veelal voorwielaangedreven) elektrische fiets?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:04:14 #49
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193861127
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:15 schreef MakkieR het volgende:
Deze discussie gaat niet over veiligheid, de discussie gaat over de gun factor. Gun je het de elektrische fietser te mogen fietsen zonder helm. Of wil je hem/haar van de openbare straten weg pesten.

De fietsersbond heeft hier in het verleden ook al eens een uitspraak over gedaan. Zij benadrukken dat elektrisch fietsen juist heel gezond is. Je fietst juist meer, dan je normaal zou doen immers elektrisch fietsen is veel leuker dan normaal fietsen wat echt geldt voor onsportieve mensen. Je krijgt meer weerstand omdat je meer buiten bent. Je neemt meer vitaminen op door de zon en het is beter voor het milieu. Als je dit wegneemt door een helmplicht dan levert dat meer doden op dan verkeersdoden door gebrek aan beweging en mobiliteit.
Tel daar ook nog eens de verkeersdoden door incapabele bestuurders in een auto bij op en ik weet wel wat de voorkeur zou moeten hebben.

Mensen die een elektrische fiets niet kunnen besturen moeten ook geen auto meer rijden.

Ik heb overigens weleens een onderzoek voorbij zien komen dat de meeste ongevallen met elektrische fietsen inderdaad ouderen betreft en dan ook in een zeer groot percentage van de gevallen tijdens het afstappen of lopend met de fiets. Dan zou je ze dus ook een helm moeten verplichten als ze de kliko aan de weg gaan zetten.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:04:41 #50
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_193861131
Doe maar gewoon niet. Je moet gewoon kunnen fietsen zonder allemaal gedoe.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:06:46 #51
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193861154
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:55 schreef tfors het volgende:
Enkele tientallen doden per jaar tegenover weet ik veel hoeveel miljarden fietskilometers, lijkt me beetje overkill. Elektrische fietsen begrenzen op 15km/h lijkt me wel weer goed idee, want die luilakken letten vaak niet goed op.
En daarmee rijdende chicanes creeeren op het fietspad? Die 25 km is mooi zat
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:09:21 #52
338319 ZarB
Piña colada
pi_193861188
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:55 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Dit is er weer zo eentje die als kind altijd door de regen heeft moeten ploeteren op z'n fietsje en dan vind dat anderen dat ook moeten want het leven is lijden en als je danst ben je heiden ;(
Ik woonde 200 meter van school dus niet aan de orde.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_193861274
Het geeft me de kriebels dit soort micromanagement voor de veiligheid van wel tientallen! mensen. Neemt niet weg dat het voor een sommigen een goed idee is om een helm te dragen op hun e-bike.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:19:10 #54
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_193861317
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:04 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Automobilisten die boodschappen nog geen kilometer verderop doen.
Doe ik ook. Vol Boodschappenkrat achterop de fiets is ook zo onhandig he :')

(voor een kleine boodschap pak ik dan wel de fiets natuurlijk).

Inmiddels is die elektrisch maar ik ga echt geen helm opzetten. Wat een betutteling. Zolang iedereen nog met mobieltjes fietst waar men niet op handhaaft en ook symboolpolitiek is neem ik dat risico wel.

Verder denk ik niet dat dit proefballonnetje van de grond komt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:15 schreef TresBon het volgende:
Het geeft me de kriebels dit soort micromanagement voor de veiligheid van wel tientallen! mensen.
Dit inderdaad.

quote:
Neemt niet weg dat het voor een sommigen een goed idee is om een helm te dragen op hun e-bike.
Vanaf 65+ lijkt me dat inderdaad prima.
pi_193861491
Ik zag toevallig gisteren nog een Ria op een elektrische fiets die niet goed uitkeek en inreed op een andere fietser op een fietspad (Ria kwam uit een uitrit en had die fietser voor moeten laten). Uiteindelijk kwam Ria zelf hard tot stilstand door de botsing, viel op haar bips en klapte toen met haar achterhoofd op het asfalt. Een helm was voor haar toen wel aangenamer geweest.

Alleen het werkelijke probleem is dat Ria gewoon niet goed uitkeek en nog niet eens naar rechts had gekeken. En Ria kan dan wel een helm gaan dragen, maar als ze niet oplet en nog steeds op andere mensen in fietst die geen helm dragen is het ook twijfelachtig hoeveel veiliger het nou wordt.

Denk dat ze meer heeft aan een soort slipcursus, maar dan voor de elektrische fiets. Zodat ze meer gevoel krijgt bij hoe hard je nog gaat tijdens het uitrollen en hoeveel tijd er dan is om goed uit te kijken.

Bovendien is het enige argument voor die helm die onderzoeken uit het buitenland? :') Pls.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:32:08 #56
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_193861499
Niet uitkijken is niet voorbehouden aan berijders van ebikes.
(wat dacht je van al die mafklappers die nog steeds met een lulijzer rondfietsen)
pi_193861515
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:06 schreef sanger het volgende:

[..]

En daarmee rijdende chicanes creeeren op het fietspad? Die 25 km is mooi zat
Zou van mij zelfs iets hoger mogen.
pi_193861626
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:59 schreef sanger het volgende:
Een elektrische fiets gaat nauwelijks harder dan een gewone fiets....
Als ik stevig moet trappen en bijna achter adem raak wordt soms toch ingehaald door vrolijk kwebbelende tieners of wiebelende bejaarden. Het verschil is dat ik flink inspanning moet verrichten en mijn aandacht daardoor helemaal op de weg heb en die kids met de zelfde snelheid ook nog met totaal andere dingen bezig zijn zoals ff een apje versturen onderweg ook al mag dat niet.

Ik zou dus voorstander zijn van of vermogen beperken tot zeg 150 watt zodat je zelf ook flink moet inspannen of gewoon een technische beperking op de snelheid 15 of desnoods 20 km/h ongeacht hoe hard je zelf trapt. 25 is gewoon veel te snel tussen andere fietsers op een fietspad.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:41:59 #59
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_193861642
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:40 schreef qajariaq het volgende:
Ik zou dus voorstander zijn van of vermogen beperken tot zeg 150 watt zodat je zelf ook flink moet inspannen of gewoon een technische beperking op de snelheid 15 of desnoods 20 km/h ongeacht hoe hard je zelf trapt. 25 is gewoon veel te snel tussen andere fietsers op een fietspad.
Dan wil ik al die scooters ook van het fietspad af. Die gaan nog harder en onbesuisder.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:44:03 #60
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193861668
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:40 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Als ik stevig moet trappen en bijna achter adem raak wordt soms toch ingehaald door vrolijk kwebbelende tieners of wiebelende bejaarden. Het verschil is dat ik flink inspanning moet verrichten en mijn aandacht daardoor helemaal op de weg heb en die kids met de zelfde snelheid ook nog met totaal andere dingen bezig zijn zoals ff een apje versturen onderweg ook al mag dat niet.

Ik zou dus voorstander zijn van of vermogen beperken tot zeg 150 watt zodat je zelf ook flink moet inspannen of gewoon een technische beperking op de snelheid 15 of desnoods 20 km/h ongeacht hoe hard je zelf trapt. 25 is gewoon veel te snel tussen andere fietsers op een fietspad.
Dus omdat er een groep is die van hun ouders niet goed geleerd hebben om op te letten in het verkeer en gesteund worden door de kromme verzekeringsvoorwaarden dat fietsers ten alle tijden beschermd zijn wil je een helmplicht afdwingen? Want dat is de oplossing voor incapabele bestuurders?

Dan zie ik nog meer in een verplicht afleggen van een rijvaardigheidstest/rijbewijs voor het besturen van een eBike (of fiets in het algemeen).

25 tussen de fietsers is niet te hard, want dat mogen snorfietsen al sinds jaar en dag....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_193861673
quote:
19s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:41 schreef Gunner het volgende:

[..]

Dan wil ik al die scooters ook van het fietspad af. Die gaan nog harder en onbesuisder.
Die scooter regeling mag van mij direct de prullenbak in. De oorspronkelijke doelgroep zit allang op op de e-bike. Plus dat waarschijnlijk driekwart van die dingen opgevoerd zijn. Het zijn dus brommers met kleine wielen waar je geen helm op hoeft. Dat laatste is de reden van invoeren geweest. Huisvrouwen die vanwege het haar geen helm op wilden.
pi_193861674
quote:
19s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:32 schreef Gunner het volgende:
Niet uitkijken is niet voorbehouden aan berijders van ebikes.
(wat dacht je van al die mafklappers die nog steeds met een lulijzer rondfietsen)
Dat stel ik dan ook helemaal niet. Hoewel ik wel denk dat een stukje voertuigbeheersing hier een rol heeft gespeeld en dat het op een niet-elektrische stadsfiets niet zo'n vaart was gelopen.Het voordeel van een niet-elektrische fiets is dat de onoplettende onbenullen zich vaak* tergend traag voortbewegen waarmee eventuele schade zoals in bovenstaand voorbeeld beperkt blijft.
* = dus niet altijd, er zijn ook mafklappers die wel snelheid hebben en nog steeds niet opletten
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:45:19 #63
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_193861684
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:44 schreef qajariaq het volgende:
Huisvrouwen die vanwege het haar geen helm op wilden.
Ja en nu willen mooiboys met hun schoudertasje het niet.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:47:21 #64
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193861707
Vergeet ook niet dat het merendeel van de elektrische fietsen voorzien is van veel betere remmerij dan een andere fiets. Ik denk dat een eBike met 25 km/h eerder stilstaat dan de gemiddelde gewone fiets met 20 km/h... laat staan tov de kroeg en stationsfietsen die men gebruikt (omdat de politie geen tijd heeft om criminelen op te sporen, fietsen diefstal als prio te zien maar ondertussen wel belast zal gaan worden met het handhaven op het dragen van een helm op een eBike).

En dan nog de discussie... Wat met een eBike waarvan je de ondersteuning uit zet? Vervalt dan de helmplicht?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:49:06 #65
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_193861732
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:47 schreef sanger het volgende:
En dan nog de discussie... Wat met een eBike waarvan je de ondersteuning uit zet? Vervalt dan de helmplicht?
Met een algemene helmplicht heb je dat probleem niet.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:51:48 #66
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193861773
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:49 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Met een algemene helmplicht heb je dat probleem niet.
Dus je wilt iedereen die nu nog wel de fiets pakt in het OV hebben (handig met de nog steeds bestaande pandemie, goede timiing ook) of in de auto jagen? Of op een scooter? Goed plan. Dat gaat echt levens besparen!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:52:25 #67
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_193861784
Voor berijders van e-bikes lijkt het me geen overbodige luxe: ik zie daar de laatste jaren zoveel idioot weggedrag van dat ik wel wil geloven dat daar veel ongelukken mee gebeuren. Of mee kunnen gebeuren.
pi_193861793
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Die scooter regeling mag van mij direct de prullenbak in. De oorspronkelijke doelgroep zit allang op op de e-bike. Plus dat waarschijnlijk driekwart van die dingen opgevoerd zijn. Het zijn dus brommers met kleine wielen waar je geen helm op hoeft. Dat laatste is de reden van invoeren geweest. Huisvrouwen die vanwege het haar geen helm op wilden.
Hoe dan? Huisvrouwen die vanwege het haar geen helm op wilden klinkt niet bepaald als een sterke lobby. Terwijl het wel tot die terrorisering op het fietspad heeft geleid en dat allemaal voor mensen die niet wilden fietsen, maar ook geen helm wilden dragen vanwege hun haar. :')
pi_193861815
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Beter zou het zijn om scootmobiels te verbieden.
pi_193861843
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:54 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Beter zou het zijn om scootmobiels te verbieden.
Scootmobielen zijn wel een beetje het levend bewijs dat een vervoersmiddel niet hard hoeft te kunnen om een gevaar te zijn.
pi_193861852
De hysterische drang om iedere dode te voorkomen moet eens afgelopen zijn. Als jij bang bent voor je hoofd dan kun je zelf wel beslissen om een helm te dragen.
pi_193861895
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:56 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Scootmobielen zijn wel een beetje het levend bewijs dat een vervoersmiddel niet hard hoeft te kunnen om een gevaar te zijn.
Mijn voorwiel is laatst helemaal kapotgereden met een scootmobiel. Ik had voorrang, want hij kwam uit een uitrit, hij staat stil, we kijken elkaar aan en net wanneer ik niet meer kan remmen gaat hij rijden. Echt awesome.
pi_193861919
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:53 schreef Chia het volgende:

[..]

Hoe dan? Huisvrouwen die vanwege het haar geen helm op wilden klinkt niet bepaald als een sterke lobby. Terwijl het wel tot die terrorisering op het fietspad heeft geleid en dat allemaal voor mensen die niet wilden fietsen, maar ook geen helm wilden dragen vanwege hun haar. :')
Ooit was er niet voor alles een heel sterk lobby nodig. Gewoon een schijnbaar goed plan wat uiteindelijk totaal fout heeft uitgepakt.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 18:00:09 #74
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_193861921
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:51 schreef sanger het volgende:

[..]

Dus je wilt iedereen die nu nog wel de fiets pakt in het OV hebben (handig met de nog steeds bestaande pandemie, goede timiing ook) of in de auto jagen? Of op een scooter? Goed plan. Dat gaat echt levens besparen!
Nee, ik wil dat iedereen die nu fietst straks fietst met een helm op. Voor de veiligheid is dat gewoon een goed idee. Er doet toch ook bijna niemand moeilijk over het dragen van een autogordel?

De gedachte van de fietsersbond dat iedereen ineens zou stoppen met fietsen (hallo, WC Eend) is nergens op gebaseerd.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_193861959
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:00 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Nee, ik wil dat iedereen die nu fietst straks fietst met een helm op. Voor de veiligheid is dat gewoon een goed idee. Er doet toch ook bijna niemand moeilijk over het dragen van een autogordel?

De gedachte van de fietsersbond dat iedereen ineens zou stoppen met fietsen (hallo, WC Eend) is nergens op gebaseerd.
Anders doe je toch lekker zelf een helm op en laat je de rest ook z'n eigen ding doen?
pi_193861994
In het buitenland is het heel normaal dat je een fietshellempie opmoet. Buitenlanders zijn soms verbaasd als zij zien dat iedereen hier zonder helm rijdt. Als ik zie dat door die elektrische fiets er meer ongelukken gebeuren met fietsers, dan vind ik een verplichte helm niet gek. Desnoods doe je het boven een bepaalde leeftijd, want kennelijk kunnen veel mensen niet overweg met zo'n fiets.
pi_193862030
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:06 schreef Pleun2011 het volgende:
In het buitenland is het heel normaal dat je een fietshellempie opmoet. Buitenlanders zijn soms verbaasd als zij zien dat iedereen hier zonder helm rijdt. Als ik zie dat door die elektrische fiets er meer ongelukken gebeuren met fietsers, dan vind ik een verplichte helm niet gek. Desnoods doe je het boven een bepaalde leeftijd, want kennelijk kunnen veel mensen niet overweg met zo'n fiets.
Heb je wel eens in het buitenland gefietst? Als ik kijk naar de vele buitenlandse studenten hier in de stad gaat de helm snel af.
pi_193862045
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef ZarB het volgende:
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
Dit idd. Luie donders van 12 jaar die voor 5km fietsafstand zo'n ding krijgen van hun ouders. Je kunt niet jong genoeg lui gemaakt worden.
pi_193862050
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:09 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Heb je wel eens in het buitenland gefietst? Als ik kijk naar de vele buitenlandse studenten hier in de stad gaat de helm snel af.
Ja Canada. Daar was het verplicht. Had er geen last van verder..fietshelm is niet zo hinderlijk als een motorhelm natuurlijk.
pi_193862122
Gewoon 40+ helm op, opgelost.
pi_193862191
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:06 schreef Pleun2011 het volgende:
In het buitenland is het heel normaal dat je een fietshellempie opmoet. Buitenlanders zijn soms verbaasd als zij zien dat iedereen hier zonder helm rijdt. Als ik zie dat door die elektrische fiets er meer ongelukken gebeuren met fietsers, dan vind ik een verplichte helm niet gek. Desnoods doe je het boven een bepaalde leeftijd, want kennelijk kunnen veel mensen niet overweg met zo'n fiets.
In het buitenland is fietsen ook een stuk gevaarlijker omdat medeweggebruikers geen rekening houden met fietsers.

Alles wat sneller gaat als een snorfiets helm op. Niet van dat bange gedoe voor normale fietsen.

Had overigens meer wat aan pols of kniebeschermers gehad tijdens mijn fiets carriere
pi_193862221
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:10 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ja Canada. Daar was het verplicht. Had er geen last van verder..fietshelm is niet zo hinderlijk als een motorhelm natuurlijk.
Mooi dan doe je toch lekker zelf een helm op? Waar komt je behoefte vandaan om dat bij mij te verplichten?
  dinsdag 30 juni 2020 @ 18:26:26 #83
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_193862281
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:03 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Anders doe je toch lekker zelf een helm op en laat je de rest ook z'n eigen ding doen?
Iedereen zijn eigen ding laten doen werkt niet met verkeersregels.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_193862342
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:22 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Mooi dan doe je toch lekker zelf een helm op? Waar komt je behoefte vandaan om dat bij mij te verplichten?
Ik heb geen elektrische fiets
pi_193862350
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:42 schreef Clupea het volgende:

[..]

Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste.
Nee, zij zien de meeste slachtoffers van fietsongelukken helemaal niet. Juist zij krijgen bij uitstek een scheef beeld en hebben uberhaupt geen idee van verkeersveiligheid. Maar het zijn artsen dus meestal arrogante corpsballen die met het worden van chirurg nog arroganter zijn geworden en denken dat hun mening belangrijker is dan die van anderen omdat ze een witte jas aan hebben.

quote:
Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
Behalve dat ik dat niet geloof weet ik wel zeker dat ze geen helm dragen in de auto, op de keukentrap of onder de douche.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_193862372
Gewoon allemaal overstappen op de electrische step straks.
.
pi_193862396
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:26 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Iedereen zijn eigen ding laten doen werkt niet met verkeersregels.
Ik heb er last van wanneer jij door een stopbord heengaat ja, maar hoe heb jij er last van als ik geen helm op heb?
pi_193862444
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:42 schreef Clupea het volgende:

[..]

Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste. Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
Mijn buurvrouw is een van de hoofdverpleegkundigen op zo'n afdeling en die heeft een elektrische fiets, zonder helm en heeft al twee aanrijdingen gehad omdat ze tegen de fietsrichting inging op de rotonde. I smell bullshit.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 18:38:29 #89
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_193862451
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:49 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Met een algemene helmplicht heb je dat probleem niet.
Dat is nog wel het grootste argument tegen. Dit is natuurlijk een eerste stap richting algemene helmplicht. En dat is weer de eerste stap richting (uiteindelijk) algemene thuisblijfplicht.
pi_193862739
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:38 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Verplicht dan ook maar dat auto's niet meer harder dan 120km/uur kan net als dat een elektrische fiets niet harder dan 25km/uur mag (250 watt) Verplicht dan ook maar tolwegen in Nederland, Verplicht dan ook maar 30km/uur binnen de bebouwde kom voor al het verkeer inclusief auto's. Verbod op alle auto's die ouder zijn dan 10 jaar. En verplicht een zwarte kastje met dashboard cam in iedere auto.
Dat klinkt goed. Ik lees geen dingen om het mee oneens te zijn.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 19:28:20 #91
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_193863114
Ik heb een paar jaar geleden eens een proefritje gemaakt op een e-bike en vond t doodeng. Kan ook aan de fiets gelegen hebben want die was erg hoog afgesteld. Toevallig zat ik vanmiddag weer naar dergelijke fietsen te kijken. Hmmm mss beter maar niet doen dan. :D
Wel jammer want ik zag een hele mooie Batavus -O-
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_193863395
Verplichten hoeft voor mij niet. Maar om jezelf te beschermen net zoals op een racefiets is uiteraard geen slecht idee. De risico's moet je zelf inschatten.
pi_193863484
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:45 schreef Cherni het volgende:
Verplichten hoeft voor mij niet. Maar om jezelf te beschermen net zoals op een racefiets is uiteraard geen slecht idee. De risico's moet je zelf inschatten.
Je zou het toch boven een bepaalde leeftijd verplicht kunnen stellen? In mijn beleving zijn oudjes de grootste stuntelaars, of is dat leeftijdsdiscriminatie.
pi_193863558
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:51 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Je zou het toch boven een bepaalde leeftijd verplicht kunnen stellen? In mijn beleving zijn oudjes de grootste stuntelaars, of is dat leeftijdsdiscriminatie.
We hoeven ouderen toch niet meer te pamperen. Die lijken mij verstandig genoeg om zelf die verantwoording te nemen. :) Behalve mijn vader dan, daar ben ik wel een tijdje mee bezig geweest om hem te overtuigen de auto de deur uit te doen, want het werd een gevaar op de weg in de avonduren. Uiteindelijk dan toch mijn advies opgevolgd.
pi_193863661
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:56 schreef Cherni het volgende:

[..]

We hoeven ouderen toch niet meer te pamperen. Die lijken mij verstandig genoeg om zelf die verantwoording te nemen. :) Behalve mijn vader dan, daar ben ik wel een tijdje mee bezig geweest om hem te overtuigen de auto de deur uit te doen, want het werd een gevaar op de weg in de avonduren. Uiteindelijk dan toch mijn advies opgevolgd.
Mwa.. ik denk dat als je de cijfers van VVN bestudeert van verkeersdoden in de afgelopen jaren, je ziet dat het aantal toeneemt en dat er relatief veel elektrische fietsertjes het loodje leggen. Ik begrijp dat de overheid daar niet blij mee is. Als je het aantal doden omlaag kan brengen door het dragen van een hellempie, waarom niet. Het wordt sowieso steeds drukker op de weg, dus ook gevaarlijker. Je kan het zien als betutteling maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 20:35:10 #96
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193864229
Ik zet zo’n ding niet op. :{w
pi_193864668
Het is in ieder geval wel vrij kortzichtig om internationale regelgeving aan te halen als argument. Nederland heeft een unieke fietscultuur en infrastructuur. Mensen gebruiken de fiets voor boodschappen of om te gaan winkelen. Moet je opeens in de supermarkt met zon helm rondlopen of door de winkelstraten.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 21:10:58 #98
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_193864687
Waarom gaat iedereen in discussie over die helmplicht voor elektrische fietsen, maar heeft niemand het over de helmplicht voor kinderen?

Dat zou een hele slechte zaak zijn. Ten eerste omdat helmen best duur zijn en je krijgt situaties wanneer één kind in de familie zijn helm niet kan vinden, kapot is, etc. zal het hele gezin de auto pakken omdat ze een boete willen voorkomen. :')
pi_193865005
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 20:02 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Mwa.. ik denk dat als je de cijfers van VVN bestudeert van verkeersdoden in de afgelopen jaren, je ziet dat het aantal toeneemt en dat er relatief veel elektrische fietsertjes het loodje leggen. Ik begrijp dat de overheid daar niet blij mee is. Als je het aantal doden omlaag kan brengen door het dragen van een hellempie, waarom niet. Het wordt sowieso steeds drukker op de weg, dus ook gevaarlijker. Je kan het zien als betutteling maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben.
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:22 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Mooi dan doe je toch lekker zelf een helm op? Waar komt je behoefte vandaan om dat bij mij te verplichten?
pi_193865018
Met de komst van de Ebike heb je veel minder bromscooters, dat alleen al is genoeg reden om Ebikes toe te juichen. Verder heeft een helm geen enkele zin als je niet uitkijkt. Uitkijken is gewoon de basis van fietsen. Maar een veilig verkeer is ook de fouten van anderen verbeteren. Hoe vaak ik wel niet auto's van links heb voor laten gaan terwijl ik fiets, dat is bijna niet meer te tellen. Verder ben ik ook ontzettend blij als ik zelf een fout maak, dat de automobilist mijn fout ook corrigeert. Uiteindelijk willen we allemaal weer veilig thuis komen. Jij mag misschien veilig in een auto rijden, maar je kind kan morgen dood zijn als een automobilist zijn of haar fout niet heeft gecorrigeerd. Kun je dan nog wel met jezelf leven als je wist dat je een dodelijk ongeluk had kunnen voorkomen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')