Wat een onzin. In Nederland heb je overal fietspaden.quote:Door een fietshelm voor kinderen en elektrische fietsers te verplichten zou de overheid tientallen verkeersslachtoffers per jaar voorkomen. Dat stellen het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een onderzoek naar effecten van politieke maatregelen op de verkeersveiligheid.
Het rapport wordt vandaag overhandigd aan de Tweede Kamer. Belangrijkste conclusie is dat de regering in de grote steden veel meer moet investeren in fietsvoorzieningen, zoals fietspaden, stallingen en naadloze aansluitingen op het openbaar vervoer. Volgens de twee instanties is de fiets op de auto na het meest gebruikte vervoersmiddel in Nederland. Wat betreft het aantal verplaatsingen en de bestede reistijd is de fiets zelfs belangrijker dan het openbaar vervoer.
Kosten beperkt
Om de verkeersveiligheid voor de fietsers in Nederland te vergroten, moet het kabinet kijken naar gerichte maatregelen, aldus de instanties. Een verplichte fietshelm voor kinderen tot twaalf jaar en bestuurders van elektrische fietsen is een overweging die het meest opvalt.
Volgens het CPB en PBL bespaart een helm jaarlijks enkele duizenden ernstige verkeersgewonden en circa 45 verkeersdoden, ongeveer zeven procent van het totale aantal verkeersdoden per jaar. ‘De kosten zijn relatief beperkt in verhouding tot de potentieel bespaarde slachtoffers’, valt te lezen in het rapport.
Al langer discussie
In landen als Frankrijk, Kroatië, Oostenrijk en Slovenië is een fietshelm voor kinderen verplicht. Ook in Nederland woedt de discussie al jaren. Zo is de Fietsersbond een stevig tegenstander van zo’n helmplicht, aldus landelijk beleidsadviseur Wim Bot. ,,We hebben vernomen dat erover wordt gesproken op de ministeries. Dat vinden wij een slecht idee. Maar zelfs als alleen al het dragen van een helm wordt gepropageerd, vinden wij dat een slechte zaak: het versterkt het idee dat fietsen onveilig is.”
De onderzoeken waar voorstanders van de fietshelm naar verwijzen, zijn niet deugdelijk, zegt Bot tegen het Parool. ,,Het effect van een helm is zeer twijfelachtig. Bij eenzijdige ongelukken, waarbij tot een kilometer of 20 per uur wordt gefietst, kan het helpen. Maar bij hogere snelheden, heb je er niets aan.” En die onderzoeken dan? ,,Je kunt veel buitenlands onderzoek niet zomaar verplaatsen naar een fietsstad als Amsterdam.”
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) neemt geen officieel standpunt in. ,,Voor een helmverplichting is hier over het algemeen weinig steun. De belangrijkste reden is dat de populariteit van fietsen zou kunnen afnemen. Sommige buitenlandse studies laten inderdaad zien dat het fietsgebruik afneemt na invoering van een helmplicht, ook al vinden de meeste studies geen, of slechts een tijdelijk effect.”
Kwetsbaarste groep
Wie een fietshelm draagt, heeft bij een val 75 procent minder kans op een hoofdwond en een helm vermindert bij fietsers het risico op blijvend hersenletsel met 85 procent, zeggen traumachirurgen. De maatregel is met name belangrijk voor kinderen tussen de tien en veertien jaar. ,,Dat is de kwetsbaarste groep“, vertelde een traumachirurg van het AMC in een eerder interview. ,,Ze nemen nog niet zo lang deel aan het verkeer en zijn vaak wat onzekerder. Diverse studies in het buitenland hebben aangetoond dat het aantal ongelukken met 60 tot 88 procent kan worden teruggebracht als het dragen van een fietshelm verplicht is. Overigens maak ik me geen enkele illusie dat jongeren tussen de 15 en 19 jaar massaal aan de helm gaan. Het ziet er niet zo hip en cool uit.”
Helmdragers wereldwijd
In Nederland is de fietshelm onder niet-sporters uitgesproken onpopulair, maar in veel andere landen is fietsen met een helm heel gebruikelijk. In Nieuw-Zeeland is de helm verplicht voor alle leeftijden, het draagpercentage is hier al jaren meer dan 90. Dit geldt ook voor Queensland in Australië, waar het draagpercentage meer dan 98 is. In Finland, waar sinds 2003 een helmverplichting geldt (overigens zonder actieve handhaving), is het draagpercentage 42.
Ook in Europese landen waar geen helmplicht geldt, wordt de helm gedragen. In Zwitserland draagt bijna de helft van de bevolking en driekwart van de kinderen tot 14 jaar een fietshelm. In Duitsland is het draagpercentage over alle leeftijden 19.
https://www.ad.nl/auto/ve(...)iets-rijdt~a253a215/
twitter:Netherlanders twitterde op maandag 29-06-2020 om 13:19:37 Bicycle path density in Europe. https://t.co/uyMlXsLp8J reageer retweet
Mee eens.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Het is voor die stuntelaars niet verboden om een helm op te zetten.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Eens. Je ziet het aantal verkeersdoden juist toenemen bij ouderen op dit moment, waarschijnlijk door de zware en snelle elektrische fietsen. Dus helemaal niet gek om daar wat aandacht voor te hebben.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Mensen die de fiets pakken ipv auto wegzetten als luie sukkelsquote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef ZarB het volgende:
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
Ja precies.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:37 schreef Adames het volgende:
[..]
Mensen die de fiets pakken ipv auto wegzetten als luie sukkels
Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:37 schreef Adames het volgende:
[..]
Mensen die de fiets pakken ipv auto wegzetten als luie sukkels
Hoe noem je automobilisten dan?quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:40 schreef ZarB het volgende:
[..]
Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels.
quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:40 schreef ZarB het volgende:
[..]
Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels.
Dit.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:51 schreef Farenji het volgende:
Ik ben wel voor. Kun je ook van grotere afstand zien wie de luie sukkels op de e-bike zijn, en wie de echte fietsers. Tevens kan het wellicht helpen voor mensen die overwegen zo'n nepding met hulpmotor te kopen om toch maar voor een echte fiets te gaan, want met zo'n helm rijd je natuurlijk wel voor lul.
Dat is imo niet echt waar. Heel soms wordt er door een of andere organisatie een ballonnetje opgelaten, en die wordt dan eigenlijk direct weer lekgeschoten. Ik denk dat, juist omdat fietsen van jongs af aan hier zo doodgewoon is itt onze buurlanden (wel eens die complete Duitse gezinnen kunnen herkennen omdat ze allemaal zo'n suf helmpje dragen?), het niet wordt geaccepteerd als je je in allerlei veiligheidattributen moet gaan hullen.quote:Ook in Nederland woedt de discussie al jaren.
Hoezo hebben traumachirurgen daar verstand van?quote:Wie een fietshelm draagt, heeft bij een val 75 procent minder kans op een hoofdwond en een helm vermindert bij fietsers het risico op blijvend hersenletsel met 85 procent, zeggen traumachirurgen.
Die oudjes hebben inmiddels ook wat beter door dat dat motortje alleen hun fiets sneller maakt en niet hun reflexen. Ik ben eigenlijk wel voor een helmverbod. Als je niet eens een fiets kunt gebruiken zonder jezelf te verwonden, wat doe je dan in het verkeer waar je ook anderen kunt verwonden?quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik kan begrijpen dat een helm voor veel ouderen op een e bike helemaal niet verkeerd zou zijn. maar ik begijp niet waarom het verplicht moet worden.
Daarbij hoeft ook niet elk gevaar uit de samenleving worden afgeschermd. Zeker als het alleen je eigen veiligheid betreft.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 15:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik denk eigenlijk wel dat een helmplicht de populariteit van de e-bike en fietsen an sich (in het geval van oudere kinderen) flink kan doen afnemen. Kan er straks weer geklaagd worden dat kinderen en ouderen niet genoeg fietsen.
[..]
Dat is imo niet echt waar. Heel soms wordt er door een of andere organisatie een ballonnetje opgelaten, en die wordt dan eigenlijk direct weer lekgeschoten. Ik denk dat, juist omdat fietsen van jongs af aan hier zo doodgewoon is itt onze buurlanden (wel eens die complete Duitse gezinnen kunnen herkennen omdat ze allemaal zo'n suf helmpje dragen?), het niet wordt geaccepteerd als je je in allerlei veiligheidattributen moet gaan hullen.
Vrijwillig mag wel tussen aanhalingstekens: in eigenlijk alle gevallen ben je namelijk onverzekerd zonder helm op de piste.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik kan begrijpen dat een helm voor veel ouderen op een e bike helemaal niet verkeerd zou zijn. maar ik begijp niet waarom het verplicht moet worden. Waarom laten we mensen die keuze zelf niet maken? In de ski gebieden zie je tegenwoordig ook iedereen vrijwillig met een helm op skiien. dat was 20 jaar geleden ook wel anders.
Inderdaad. Dit is ook een wisselwerking he. Een fiets is een laagdrempelig toegankelijk en vrij voertuig: bijna iedereen kan er een betalen, de running costs zijn nihil, de infrastructuur ervoor is in dit land uitstekend, en er zijn nauwelijks vereisten voor, technisch noch qua vaardigheid. Je kunt niet verwachten dat je die drempel maar kan verhogen zonder dat het ten koste gaat van de populariteit.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 15:12 schreef ijs. het volgende:
[..]
Daarbij hoeft ook niet elk gevaar uit de samenleving worden afgeschermd. Zeker als het alleen je eigen veiligheid betreft.
Lekker in de tegenwind blijven ploeterenquote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:40 schreef ZarB het volgende:
[..]
Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels.
Ja? En dan een boete voor iemand die uit eigen wil een helm draagt?quote:Op dinsdag 30 juni 2020 15:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel voor een helmverbod.
Nee, laat normaal de norm zijn. Niet debiel.quote:Sukkelig, slingerend, donderjagend, dronken en hoogbejaard moet de norm zijn, en daar moeten de E-bikes e.d. zich maar aan aanpssen.
Jaja wegneemt blabla. Verplicht het gewoon en na een jaar is men het gewend. Iedereen gaat even mopperen en de mensen die net zo goed een gewone fiets kunnen pakken gaan dat misschien doen. Maar oudere mensen zeuren even en grijpen dan gewoon naar de helm hoor, denk ik.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 15:15 schreef MakkieR het volgende:
Deze discussie gaat niet over veiligheid, de discussie gaat over de gun factor. Gun je het de elektrische fietser te mogen fietsen zonder helm. Of wil je hem/haar van de openbare straten weg pesten.
De fietsersbond heeft hier in het verleden ook al eens een uitspraak over gedaan. Zij benadrukken dat elektrisch fietsen juist heel gezond is. Je fietst juist meer, dan je normaal zou doen immers elektrisch fietsen is veel leuker dan normaal fietsen wat echt geldt voor onsportieve mensen. Je krijgt meer weerstand omdat je meer buiten bent. Je neemt meer vitaminen op door de zon en het is beter voor het milieu. Als je dit wegneemt door een helmplicht dan levert dat meer doden op dan verkeersdoden door gebrek aan beweging en mobiliteit.
Niet relevant.quote:
Ja man. Alles gewoon verplichten. Uiteindelijk raakt iedereen toch aan alles gewend dus dat mag geen argument zijn!quote:Op dinsdag 30 juni 2020 15:29 schreef wpor het volgende:
[..]
Jaja wegneemt blabla. Verplicht het gewoon en na een jaar is men het gewend. Iedereen gaat even mopperen en de mensen die net zo goed een gewone fiets kunnen pakken gaan dat misschien doen. Maar oudere mensen zeuren even en grijpen dan gewoon naar de helm hoor, denk ik.
Heeft geen reet met gunnen te maken.
Er was ook veel weerstand tegen het verplichten van de autogordel, nu weet men niet beter. Prima toch.
Dit geldt nu ook al, al ligt de grens op 25 kmuquote:Op dinsdag 30 juni 2020 15:41 schreef qajariaq het volgende:
Helmplicht voor snellere fietsen. In de praktijk hoef je dat niet te verplichten want die mensen hebben al een helm op. Daarnaast de e-bike verplichten met ondersteuning die stopt boven de 15 km per uur. Sneller is dan rijwiel met hulpmotor waarbij je verzekering en helm moet hebben.
Ja is ook weer zoquote:Op dinsdag 30 juni 2020 15:40 schreef ems. het volgende:
[..]
Ja man. Alles gewoon verplichten. Uiteindelijk raakt iedereen toch aan alles gewend dus dat mag geen argument zijn!
Dit is er weer zo eentje die als kind altijd door de regen heeft moeten ploeteren op z'n fietsje en dan vind dat anderen dat ook moeten want het leven is lijden en als je danst ben je heidenquote:Op dinsdag 30 juni 2020 15:39 schreef ZarB het volgende:
[..]
Niet relevant.
Het gaat niet om mensen die woon-werkverkeer 30 km enkele reis doen met een elektrische fiets ipv een auto. Het gaat om 10 km fietsende dagjesmensen, pubers die 7.5 km moeten fietsen naar school en huismoekes die naar het lokale winkelcentrum 3 km verderop gaan.
quote:Op dinsdag 30 juni 2020 16:11 schreef EdvandeBerg het volgende:
Zucht. Wat een betutteling weer.
Ik stel voor alle fietspaden van rubber te maken, zodat bij valpartijen de fietsers minder snel gewond raken.
Verplicht dan ook maar dat auto's niet meer harder dan 120km/uur kan net als dat een elektrische fiets niet harder dan 25km/uur mag (250 watt) Verplicht dan ook maar tolwegen in Nederland, Verplicht dan ook maar 30km/uur binnen de bebouwde kom voor al het verkeer inclusief auto's. Verbod op alle auto's die ouder zijn dan 10 jaar. En verplicht een zwarte kastje met dashboard cam in iedere auto.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 15:29 schreef wpor het volgende:
[..]
Jaja wegneemt blabla. Verplicht het gewoon en na een jaar is men het gewend. Iedereen gaat even mopperen en de mensen die net zo goed een gewone fiets kunnen pakken gaan dat misschien doen. Maar oudere mensen zeuren even en grijpen dan gewoon naar de helm hoor, denk ik.
Heeft geen reet met gunnen te maken.
Er was ook veel weerstand tegen het verplichten van de autogordel, nu weet men niet beter. Prima toch.
Op de tolwegen na lijken me dat prima voorstellen. Alleen goed vastleggen waarvoor de beelden uit de zwarte doos mogen worden gebruikt ivm privacy.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 16:38 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Verplicht dan ook maar dat auto's niet meer harder dan 120km/uur kan net als dat een elektrische fiets niet hard dan 25km/uur mag (250 wat) Verplicht dan ook maar tolwegen in Nederland, Verplicht dan ook maar 30km/uur binnen de bebouwde kom. Verbod op alle auto's die ouder zijn dan 10 jaar. En verplicht een zwarte kastje met dashboard cam in iedere auto.
Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste. Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...quote:Op dinsdag 30 juni 2020 15:10 schreef Weltschmerz het volgende:
Hoezo hebben traumachirurgen daar verstand van?
Ik vind tolwegen een prima idee, het steekt mij als niet auto gebruiker, belasting te moeten betalen voor snelwegen waarop ik niet eens mag komen zonder rijbewijs. (discriminatie)quote:Op dinsdag 30 juni 2020 16:40 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Op de tolwegen na lijken me dat prima voorstellen. Alleen goed vastleggen waarvoor de beelden uit de zwarte doos mogen worden gebruikt ivm privacy.
Lopen ze in ieder geval geen Corona opquote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef Piles het volgende:
[..]
Eens. Je ziet het aantal verkeersdoden juist toenemen bij ouderen op dit moment, waarschijnlijk door de zware en snelle elektrische fietsen. Dus helemaal niet gek om daar wat aandacht voor te hebben.
Mijn stief-schoonzus is er eentje, die niet hoor, je onderschat de ijdelheid van traumachirurgenquote:Op dinsdag 30 juni 2020 16:42 schreef Clupea het volgende:
[..]
Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste. Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
Het is gewoon een vervanger van de scooter geworden omdat die niet meer op fietspaden mogen. Het is minder lui dan een scooter. Die zie je hier in ieder geval bijna niet meer sinds ze de weg op moeten.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef ZarB het volgende:
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
Een elektrische fiets gaat nauwelijks harder dan een gewone fiets.... Voor SpeedPedelec's oke, maar die gaan net zo hard als een brommer.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Maar komt dat door de snelheid of de andere rij eigenschappen van een (veelal voorwielaangedreven) elektrische fiets?quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:37 schreef Rodgrod het volgende:
Volgens mij is het percentage ongevallen met elektrische fietsen redelijk hoog.
En dat vind ik niet vreemd, als ik zie hoe mensen soms de bocht doorgaan op zo een ding.
Tel daarbij op dat een hoop oudjes een elektrische fiets hebben.
Ik ben voor
Tel daar ook nog eens de verkeersdoden door incapabele bestuurders in een auto bij op en ik weet wel wat de voorkeur zou moeten hebben.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 15:15 schreef MakkieR het volgende:
Deze discussie gaat niet over veiligheid, de discussie gaat over de gun factor. Gun je het de elektrische fietser te mogen fietsen zonder helm. Of wil je hem/haar van de openbare straten weg pesten.
De fietsersbond heeft hier in het verleden ook al eens een uitspraak over gedaan. Zij benadrukken dat elektrisch fietsen juist heel gezond is. Je fietst juist meer, dan je normaal zou doen immers elektrisch fietsen is veel leuker dan normaal fietsen wat echt geldt voor onsportieve mensen. Je krijgt meer weerstand omdat je meer buiten bent. Je neemt meer vitaminen op door de zon en het is beter voor het milieu. Als je dit wegneemt door een helmplicht dan levert dat meer doden op dan verkeersdoden door gebrek aan beweging en mobiliteit.
En daarmee rijdende chicanes creeeren op het fietspad? Die 25 km is mooi zatquote:Op dinsdag 30 juni 2020 15:55 schreef tfors het volgende:
Enkele tientallen doden per jaar tegenover weet ik veel hoeveel miljarden fietskilometers, lijkt me beetje overkill. Elektrische fietsen begrenzen op 15km/h lijkt me wel weer goed idee, want die luilakken letten vaak niet goed op.
Ik woonde 200 meter van school dus niet aan de orde.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 15:55 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Dit is er weer zo eentje die als kind altijd door de regen heeft moeten ploeteren op z'n fietsje en dan vind dat anderen dat ook moeten want het leven is lijden en als je danst ben je heiden
Doe ik ook. Vol Boodschappenkrat achterop de fiets is ook zo onhandig hequote:Op dinsdag 30 juni 2020 15:04 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Automobilisten die boodschappen nog geen kilometer verderop doen.
Dit inderdaad.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 17:15 schreef TresBon het volgende:
Het geeft me de kriebels dit soort micromanagement voor de veiligheid van wel tientallen! mensen.
Vanaf 65+ lijkt me dat inderdaad prima.quote:Neemt niet weg dat het voor een sommigen een goed idee is om een helm te dragen op hun e-bike.
Zou van mij zelfs iets hoger mogen.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 17:06 schreef sanger het volgende:
[..]
En daarmee rijdende chicanes creeeren op het fietspad? Die 25 km is mooi zat
Als ik stevig moet trappen en bijna achter adem raak wordt soms toch ingehaald door vrolijk kwebbelende tieners of wiebelende bejaarden. Het verschil is dat ik flink inspanning moet verrichten en mijn aandacht daardoor helemaal op de weg heb en die kids met de zelfde snelheid ook nog met totaal andere dingen bezig zijn zoals ff een apje versturen onderweg ook al mag dat niet.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 16:59 schreef sanger het volgende:
Een elektrische fiets gaat nauwelijks harder dan een gewone fiets....
Dan wil ik al die scooters ook van het fietspad af. Die gaan nog harder en onbesuisder.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 17:40 schreef qajariaq het volgende:
Ik zou dus voorstander zijn van of vermogen beperken tot zeg 150 watt zodat je zelf ook flink moet inspannen of gewoon een technische beperking op de snelheid 15 of desnoods 20 km/h ongeacht hoe hard je zelf trapt. 25 is gewoon veel te snel tussen andere fietsers op een fietspad.
Dus omdat er een groep is die van hun ouders niet goed geleerd hebben om op te letten in het verkeer en gesteund worden door de kromme verzekeringsvoorwaarden dat fietsers ten alle tijden beschermd zijn wil je een helmplicht afdwingen? Want dat is de oplossing voor incapabele bestuurders?quote:Op dinsdag 30 juni 2020 17:40 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als ik stevig moet trappen en bijna achter adem raak wordt soms toch ingehaald door vrolijk kwebbelende tieners of wiebelende bejaarden. Het verschil is dat ik flink inspanning moet verrichten en mijn aandacht daardoor helemaal op de weg heb en die kids met de zelfde snelheid ook nog met totaal andere dingen bezig zijn zoals ff een apje versturen onderweg ook al mag dat niet.
Ik zou dus voorstander zijn van of vermogen beperken tot zeg 150 watt zodat je zelf ook flink moet inspannen of gewoon een technische beperking op de snelheid 15 of desnoods 20 km/h ongeacht hoe hard je zelf trapt. 25 is gewoon veel te snel tussen andere fietsers op een fietspad.
Die scooter regeling mag van mij direct de prullenbak in. De oorspronkelijke doelgroep zit allang op op de e-bike. Plus dat waarschijnlijk driekwart van die dingen opgevoerd zijn. Het zijn dus brommers met kleine wielen waar je geen helm op hoeft. Dat laatste is de reden van invoeren geweest. Huisvrouwen die vanwege het haar geen helm op wilden.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 17:41 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dan wil ik al die scooters ook van het fietspad af. Die gaan nog harder en onbesuisder.
Dat stel ik dan ook helemaal niet. Hoewel ik wel denk dat een stukje voertuigbeheersing hier een rol heeft gespeeld en dat het op een niet-elektrische stadsfiets niet zo'n vaart was gelopen.Het voordeel van een niet-elektrische fiets is dat de onoplettende onbenullen zich vaak* tergend traag voortbewegen waarmee eventuele schade zoals in bovenstaand voorbeeld beperkt blijft.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 17:32 schreef Gunner het volgende:
Niet uitkijken is niet voorbehouden aan berijders van ebikes.
(wat dacht je van al die mafklappers die nog steeds met een lulijzer rondfietsen)
Ja en nu willen mooiboys met hun schoudertasje het niet.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 17:44 schreef qajariaq het volgende:
Huisvrouwen die vanwege het haar geen helm op wilden.
Met een algemene helmplicht heb je dat probleem niet.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 17:47 schreef sanger het volgende:
En dan nog de discussie... Wat met een eBike waarvan je de ondersteuning uit zet? Vervalt dan de helmplicht?
Dus je wilt iedereen die nu nog wel de fiets pakt in het OV hebben (handig met de nog steeds bestaande pandemie, goede timiing ook) of in de auto jagen? Of op een scooter? Goed plan. Dat gaat echt levens besparen!quote:Op dinsdag 30 juni 2020 17:49 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Met een algemene helmplicht heb je dat probleem niet.
Hoe dan? Huisvrouwen die vanwege het haar geen helm op wilden klinkt niet bepaald als een sterke lobby. Terwijl het wel tot die terrorisering op het fietspad heeft geleid en dat allemaal voor mensen die niet wilden fietsen, maar ook geen helm wilden dragen vanwege hun haar.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 17:44 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Die scooter regeling mag van mij direct de prullenbak in. De oorspronkelijke doelgroep zit allang op op de e-bike. Plus dat waarschijnlijk driekwart van die dingen opgevoerd zijn. Het zijn dus brommers met kleine wielen waar je geen helm op hoeft. Dat laatste is de reden van invoeren geweest. Huisvrouwen die vanwege het haar geen helm op wilden.
Beter zou het zijn om scootmobiels te verbieden.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Scootmobielen zijn wel een beetje het levend bewijs dat een vervoersmiddel niet hard hoeft te kunnen om een gevaar te zijn.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 17:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Beter zou het zijn om scootmobiels te verbieden.
Mijn voorwiel is laatst helemaal kapotgereden met een scootmobiel. Ik had voorrang, want hij kwam uit een uitrit, hij staat stil, we kijken elkaar aan en net wanneer ik niet meer kan remmen gaat hij rijden. Echt awesome.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 17:56 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Scootmobielen zijn wel een beetje het levend bewijs dat een vervoersmiddel niet hard hoeft te kunnen om een gevaar te zijn.
Ooit was er niet voor alles een heel sterk lobby nodig. Gewoon een schijnbaar goed plan wat uiteindelijk totaal fout heeft uitgepakt.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 17:53 schreef Chia het volgende:
[..]
Hoe dan? Huisvrouwen die vanwege het haar geen helm op wilden klinkt niet bepaald als een sterke lobby. Terwijl het wel tot die terrorisering op het fietspad heeft geleid en dat allemaal voor mensen die niet wilden fietsen, maar ook geen helm wilden dragen vanwege hun haar.
Nee, ik wil dat iedereen die nu fietst straks fietst met een helm op. Voor de veiligheid is dat gewoon een goed idee. Er doet toch ook bijna niemand moeilijk over het dragen van een autogordel?quote:Op dinsdag 30 juni 2020 17:51 schreef sanger het volgende:
[..]
Dus je wilt iedereen die nu nog wel de fiets pakt in het OV hebben (handig met de nog steeds bestaande pandemie, goede timiing ook) of in de auto jagen? Of op een scooter? Goed plan. Dat gaat echt levens besparen!
Anders doe je toch lekker zelf een helm op en laat je de rest ook z'n eigen ding doen?quote:Op dinsdag 30 juni 2020 18:00 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Nee, ik wil dat iedereen die nu fietst straks fietst met een helm op. Voor de veiligheid is dat gewoon een goed idee. Er doet toch ook bijna niemand moeilijk over het dragen van een autogordel?
De gedachte van de fietsersbond dat iedereen ineens zou stoppen met fietsen (hallo, WC Eend) is nergens op gebaseerd.
Heb je wel eens in het buitenland gefietst? Als ik kijk naar de vele buitenlandse studenten hier in de stad gaat de helm snel af.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 18:06 schreef Pleun2011 het volgende:
In het buitenland is het heel normaal dat je een fietshellempie opmoet. Buitenlanders zijn soms verbaasd als zij zien dat iedereen hier zonder helm rijdt. Als ik zie dat door die elektrische fiets er meer ongelukken gebeuren met fietsers, dan vind ik een verplichte helm niet gek. Desnoods doe je het boven een bepaalde leeftijd, want kennelijk kunnen veel mensen niet overweg met zo'n fiets.
Dit idd. Luie donders van 12 jaar die voor 5km fietsafstand zo'n ding krijgen van hun ouders. Je kunt niet jong genoeg lui gemaakt worden.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef ZarB het volgende:
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
Ja Canada. Daar was het verplicht. Had er geen last van verder..fietshelm is niet zo hinderlijk als een motorhelm natuurlijk.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 18:09 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Heb je wel eens in het buitenland gefietst? Als ik kijk naar de vele buitenlandse studenten hier in de stad gaat de helm snel af.
In het buitenland is fietsen ook een stuk gevaarlijker omdat medeweggebruikers geen rekening houden met fietsers.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 18:06 schreef Pleun2011 het volgende:
In het buitenland is het heel normaal dat je een fietshellempie opmoet. Buitenlanders zijn soms verbaasd als zij zien dat iedereen hier zonder helm rijdt. Als ik zie dat door die elektrische fiets er meer ongelukken gebeuren met fietsers, dan vind ik een verplichte helm niet gek. Desnoods doe je het boven een bepaalde leeftijd, want kennelijk kunnen veel mensen niet overweg met zo'n fiets.
Mooi dan doe je toch lekker zelf een helm op? Waar komt je behoefte vandaan om dat bij mij te verplichten?quote:Op dinsdag 30 juni 2020 18:10 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ja Canada. Daar was het verplicht. Had er geen last van verder..fietshelm is niet zo hinderlijk als een motorhelm natuurlijk.
Iedereen zijn eigen ding laten doen werkt niet met verkeersregels.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 18:03 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Anders doe je toch lekker zelf een helm op en laat je de rest ook z'n eigen ding doen?
Ik heb geen elektrische fietsquote:Op dinsdag 30 juni 2020 18:22 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Mooi dan doe je toch lekker zelf een helm op? Waar komt je behoefte vandaan om dat bij mij te verplichten?
Nee, zij zien de meeste slachtoffers van fietsongelukken helemaal niet. Juist zij krijgen bij uitstek een scheef beeld en hebben uberhaupt geen idee van verkeersveiligheid. Maar het zijn artsen dus meestal arrogante corpsballen die met het worden van chirurg nog arroganter zijn geworden en denken dat hun mening belangrijker is dan die van anderen omdat ze een witte jas aan hebben.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 16:42 schreef Clupea het volgende:
[..]
Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste.
Behalve dat ik dat niet geloof weet ik wel zeker dat ze geen helm dragen in de auto, op de keukentrap of onder de douche.quote:Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
Ik heb er last van wanneer jij door een stopbord heengaat ja, maar hoe heb jij er last van als ik geen helm op heb?quote:Op dinsdag 30 juni 2020 18:26 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Iedereen zijn eigen ding laten doen werkt niet met verkeersregels.
Mijn buurvrouw is een van de hoofdverpleegkundigen op zo'n afdeling en die heeft een elektrische fiets, zonder helm en heeft al twee aanrijdingen gehad omdat ze tegen de fietsrichting inging op de rotonde. I smell bullshit.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 16:42 schreef Clupea het volgende:
[..]
Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste. Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
Dat is nog wel het grootste argument tegen. Dit is natuurlijk een eerste stap richting algemene helmplicht. En dat is weer de eerste stap richting (uiteindelijk) algemene thuisblijfplicht.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 17:49 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Met een algemene helmplicht heb je dat probleem niet.
Dat klinkt goed. Ik lees geen dingen om het mee oneens te zijn.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 16:38 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Verplicht dan ook maar dat auto's niet meer harder dan 120km/uur kan net als dat een elektrische fiets niet harder dan 25km/uur mag (250 watt) Verplicht dan ook maar tolwegen in Nederland, Verplicht dan ook maar 30km/uur binnen de bebouwde kom voor al het verkeer inclusief auto's. Verbod op alle auto's die ouder zijn dan 10 jaar. En verplicht een zwarte kastje met dashboard cam in iedere auto.
Je zou het toch boven een bepaalde leeftijd verplicht kunnen stellen? In mijn beleving zijn oudjes de grootste stuntelaars, of is dat leeftijdsdiscriminatie.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 19:45 schreef Cherni het volgende:
Verplichten hoeft voor mij niet. Maar om jezelf te beschermen net zoals op een racefiets is uiteraard geen slecht idee. De risico's moet je zelf inschatten.
We hoeven ouderen toch niet meer te pamperen. Die lijken mij verstandig genoeg om zelf die verantwoording te nemen. Behalve mijn vader dan, daar ben ik wel een tijdje mee bezig geweest om hem te overtuigen de auto de deur uit te doen, want het werd een gevaar op de weg in de avonduren. Uiteindelijk dan toch mijn advies opgevolgd.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 19:51 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Je zou het toch boven een bepaalde leeftijd verplicht kunnen stellen? In mijn beleving zijn oudjes de grootste stuntelaars, of is dat leeftijdsdiscriminatie.
Mwa.. ik denk dat als je de cijfers van VVN bestudeert van verkeersdoden in de afgelopen jaren, je ziet dat het aantal toeneemt en dat er relatief veel elektrische fietsertjes het loodje leggen. Ik begrijp dat de overheid daar niet blij mee is. Als je het aantal doden omlaag kan brengen door het dragen van een hellempie, waarom niet. Het wordt sowieso steeds drukker op de weg, dus ook gevaarlijker. Je kan het zien als betutteling maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 19:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
We hoeven ouderen toch niet meer te pamperen. Die lijken mij verstandig genoeg om zelf die verantwoording te nemen. Behalve mijn vader dan, daar ben ik wel een tijdje mee bezig geweest om hem te overtuigen de auto de deur uit te doen, want het werd een gevaar op de weg in de avonduren. Uiteindelijk dan toch mijn advies opgevolgd.
quote:Op dinsdag 30 juni 2020 20:02 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Mwa.. ik denk dat als je de cijfers van VVN bestudeert van verkeersdoden in de afgelopen jaren, je ziet dat het aantal toeneemt en dat er relatief veel elektrische fietsertjes het loodje leggen. Ik begrijp dat de overheid daar niet blij mee is. Als je het aantal doden omlaag kan brengen door het dragen van een hellempie, waarom niet. Het wordt sowieso steeds drukker op de weg, dus ook gevaarlijker. Je kan het zien als betutteling maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben.
quote:Op dinsdag 30 juni 2020 18:22 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Mooi dan doe je toch lekker zelf een helm op? Waar komt je behoefte vandaan om dat bij mij te verplichten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |