abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:17:30 #1
214643 Nober
#Altijdtegenons
pi_193858921
'Verplicht helm voor iedereen die op elektrische fiets rijdt'

quote:
Door een fietshelm voor kinderen en elektrische fietsers te verplichten zou de overheid tientallen verkeersslachtoffers per jaar voorkomen. Dat stellen het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een onderzoek naar effecten van politieke maatregelen op de verkeersveiligheid.

Het rapport wordt vandaag overhandigd aan de Tweede Kamer. Belangrijkste conclusie is dat de regering in de grote steden veel meer moet investeren in fietsvoorzieningen, zoals fietspaden, stallingen en naadloze aansluitingen op het openbaar vervoer. Volgens de twee instanties is de fiets op de auto na het meest gebruikte vervoersmiddel in Nederland. Wat betreft het aantal verplaatsingen en de bestede reistijd is de fiets zelfs belangrijker dan het openbaar vervoer.

Kosten beperkt
Om de verkeersveiligheid voor de fietsers in Nederland te vergroten, moet het kabinet kijken naar gerichte maatregelen, aldus de instanties. Een verplichte fietshelm voor kinderen tot twaalf jaar en bestuurders van elektrische fietsen is een overweging die het meest opvalt.

Volgens het CPB en PBL bespaart een helm jaarlijks enkele duizenden ernstige verkeersgewonden en circa 45 verkeersdoden, ongeveer zeven procent van het totale aantal verkeersdoden per jaar. ‘De kosten zijn relatief beperkt in verhouding tot de potentieel bespaarde slachtoffers’, valt te lezen in het rapport.

Al langer discussie
In landen als Frankrijk, Kroatië, Oostenrijk en Slovenië is een fietshelm voor kinderen verplicht. Ook in Nederland woedt de discussie al jaren. Zo is de Fietsersbond een stevig tegenstander van zo’n helmplicht, aldus landelijk beleidsadviseur Wim Bot. ,,We hebben vernomen dat erover wordt gesproken op de ministeries. Dat vinden wij een slecht idee. Maar zelfs als alleen al het dragen van een helm wordt gepropageerd, vinden wij dat een slechte zaak: het versterkt het idee dat fietsen onveilig is.”

De onderzoeken waar voorstanders van de fietshelm naar verwijzen, zijn niet deugdelijk, zegt Bot tegen het Parool. ,,Het effect van een helm is zeer twijfelachtig. Bij eenzijdige ongelukken, waarbij tot een kilometer of 20 per uur wordt gefietst, kan het helpen. Maar bij hogere snelheden, heb je er niets aan.” En die onderzoeken dan? ,,Je kunt veel buitenlands onderzoek niet zomaar verplaatsen naar een fietsstad als Amsterdam.”

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) neemt geen officieel standpunt in. ,,Voor een helmverplichting is hier over het algemeen weinig steun. De belangrijkste reden is dat de populariteit van fietsen zou kunnen ­afnemen. Sommige buitenlandse studies laten inderdaad zien dat het fietsgebruik afneemt na invoering van een helmplicht, ook al vinden de meeste studies geen, of slechts een tijdelijk ­effect.”

Kwetsbaarste groep
Wie een fietshelm draagt, heeft bij een val 75 procent minder kans op een hoofdwond en een helm vermindert bij fietsers het risico op blijvend hersenletsel met 85 procent, zeggen traumachirurgen. De maatregel is met name belangrijk voor kinderen tussen de tien en veertien jaar. ,,Dat is de kwetsbaarste groep“, vertelde een traumachirurg van het AMC in een eerder interview. ,,Ze nemen nog niet zo lang deel aan het verkeer en zijn vaak wat onzekerder. Diverse studies in het buitenland hebben aangetoond dat het aantal ongelukken met 60 tot 88 procent kan worden teruggebracht als het dragen van een fietshelm verplicht is. Overigens maak ik me geen enkele illusie dat jongeren tussen de 15 en 19 jaar massaal aan de helm gaan. Het ziet er niet zo hip en cool uit.”

Helmdragers wereldwijd
In Nederland is de fietshelm onder niet-sporters uitgesproken onpopulair, maar in veel andere landen is fietsen met een helm heel gebruikelijk. In Nieuw-Zeeland is de helm verplicht voor alle leeftijden, het draagpercentage is hier al jaren meer dan 90. Dit geldt ook voor Queensland in Australië, waar het draagpercentage meer dan 98 is. In Finland, waar sinds 2003 een helmverplichting geldt (overigens zonder actieve handhaving), is het draagpercentage 42.

Ook in Europese landen waar geen helmplicht geldt, wordt de helm gedragen. In Zwitserland draagt bijna de helft van de bevolking en driekwart van de kinderen tot 14 jaar een fietshelm. In Duitsland is het draagpercentage over alle leeftijden 19.

https://www.ad.nl/auto/ve(...)iets-rijdt~a253a215/
Wat een onzin. In Nederland heb je overal fietspaden.

Zie:
Ebr-QMc8-Wo-AIIQs2.jpg
pi_193859095
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
  Spellchecker dinsdag 30 juni 2020 @ 14:34:13 #3
197773 crew  maily
mevrouwtje oeps
pi_193859133
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Mee eens.
pi_193859142
quote:
Het is voor die stuntelaars niet verboden om een helm op te zetten. :Y)
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:35:29 #5
338319 ZarB
Sexy als ik dans
pi_193859154
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
Bitch don't kill my vibe
pi_193859158
quote:
Eens. Je ziet het aantal verkeersdoden juist toenemen bij ouderen op dit moment, waarschijnlijk door de zware en snelle elektrische fietsen. Dus helemaal niet gek om daar wat aandacht voor te hebben.
pi_193859166
Windkracht 5 of hoger, traplopen en in de bus allemaal helmplicht.
West-Melanesia
pi_193859184
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef ZarB het volgende:
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
Mensen die de fiets pakken ipv auto wegzetten als luie sukkels
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:37:59 #9
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_193859192
Volgens mij is het percentage ongevallen met elektrische fietsen redelijk hoog.
En dat vind ik niet vreemd, als ik zie hoe mensen soms de bocht doorgaan op zo een ding.

Tel daarbij op dat een hoop oudjes een elektrische fiets hebben.

Ik ben voor ^O^
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:39:31 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193859217
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:37 schreef Adames het volgende:

[..]

:D Ja precies.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:40:07 #11
338319 ZarB
Sexy als ik dans
pi_193859230
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:37 schreef Adames het volgende:

[..]

Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels.
Bitch don't kill my vibe
pi_193859408
Ik ben wel voor. Kun je ook van grotere afstand zien wie de luie sukkels op de e-bike zijn, en wie de echte fietsers. Tevens kan het wellicht helpen voor mensen die overwegen zo'n nepding met hulpmotor te kopen om toch maar voor een echte fiets te gaan, want met zo'n helm rijd je natuurlijk wel voor lul.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:52:18 #13
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_193859426
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:40 schreef ZarB het volgende:

[..]

Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels.
Hoe noem je automobilisten dan?
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:53:04 #14
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_193859439
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:51 schreef Farenji het volgende:
Ik ben wel voor. Kun je ook van grotere afstand zien wie de luie sukkels op de e-bike zijn, en wie de echte fietsers. Tevens kan het wellicht helpen voor mensen die overwegen zo'n nepding met hulpmotor te kopen om toch maar voor een echte fiets te gaan, want met zo'n helm rijd je natuurlijk wel voor lul.
Dit.
pi_193859476
Ik kan begrijpen dat een helm voor veel ouderen op een e bike helemaal niet verkeerd zou zijn. maar ik begijp niet waarom het verplicht moet worden. Waarom laten we mensen die keuze zelf niet maken? In de ski gebieden zie je tegenwoordig ook iedereen vrijwillig met een helm op skiien. dat was 20 jaar geleden ook wel anders.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_193859618
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:52 schreef xzaz het volgende:

[..]

Hoe noem je automobilisten dan?
Automobilisten die boodschappen nog geen kilometer verderop doen.
pi_193859625
Ik denk eigenlijk wel dat een helmplicht de populariteit van de e-bike en fietsen an sich (in het geval van oudere kinderen) flink kan doen afnemen. Kan er straks weer geklaagd worden dat kinderen en ouderen niet genoeg fietsen.

quote:
Ook in Nederland woedt de discussie al jaren.
Dat is imo niet echt waar. Heel soms wordt er door een of andere organisatie een ballonnetje opgelaten, en die wordt dan eigenlijk direct weer lekgeschoten. Ik denk dat, juist omdat fietsen van jongs af aan hier zo doodgewoon is itt onze buurlanden (wel eens die complete Duitse gezinnen kunnen herkennen omdat ze allemaal zo'n suf helmpje dragen?), het niet wordt geaccepteerd als je je in allerlei veiligheidattributen moet gaan hullen.
pi_193859674
quote:
Wie een fietshelm draagt, heeft bij een val 75 procent minder kans op een hoofdwond en een helm vermindert bij fietsers het risico op blijvend hersenletsel met 85 procent, zeggen traumachirurgen.
Hoezo hebben traumachirurgen daar verstand van?

En hoezo kom je schermen met resultaten uit het buitenland? Het Nederlandse fietsen zonder helm is vele malen veiliger.
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik kan begrijpen dat een helm voor veel ouderen op een e bike helemaal niet verkeerd zou zijn. maar ik begijp niet waarom het verplicht moet worden.
Die oudjes hebben inmiddels ook wat beter door dat dat motortje alleen hun fiets sneller maakt en niet hun reflexen. Ik ben eigenlijk wel voor een helmverbod. Als je niet eens een fiets kunt gebruiken zonder jezelf te verwonden, wat doe je dan in het verkeer waar je ook anderen kunt verwonden?

Prima dat er lange fietspaden zijn waar je hard kunt gaan en dat het dankzij de E-bike en de pedelec een belangrijker deel van het woonwerkverkeer wordt, maar dat heeft alleen maar zo kunnen onstaan doordat kinderen veilig naar school en sportclub kunnen fietsen. Als het zo gevaarlijk wordt dat dat niet zonder helm kan dan sla je de bodem onder de hele fietscultuur weg. Sukkelig, slingerend, donderjagend, dronken en hoogbejaard moet de norm zijn, en daar moeten de E-bikes e.d. zich maar aan aanpssen.
Wie slaapt in een democratie wordt woke in een dictatuur.
pi_193859702
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik denk eigenlijk wel dat een helmplicht de populariteit van de e-bike en fietsen an sich (in het geval van oudere kinderen) flink kan doen afnemen. Kan er straks weer geklaagd worden dat kinderen en ouderen niet genoeg fietsen.
[..]

Dat is imo niet echt waar. Heel soms wordt er door een of andere organisatie een ballonnetje opgelaten, en die wordt dan eigenlijk direct weer lekgeschoten. Ik denk dat, juist omdat fietsen van jongs af aan hier zo doodgewoon is itt onze buurlanden (wel eens die complete Duitse gezinnen kunnen herkennen omdat ze allemaal zo'n suf helmpje dragen?), het niet wordt geaccepteerd als je je in allerlei veiligheidattributen moet gaan hullen.
Daarbij hoeft ook niet elk gevaar uit de samenleving worden afgeschermd. Zeker als het alleen je eigen veiligheid betreft.
pi_193859753
Deze discussie gaat niet over veiligheid, de discussie gaat over de gun factor. Gun je het de elektrische fietser te mogen fietsen zonder helm. Of wil je hem/haar van de openbare straten weg pesten.

De fietsersbond heeft hier in het verleden ook al eens een uitspraak over gedaan. Zij benadrukken dat elektrisch fietsen juist heel gezond is. Je fietst juist meer, dan je normaal zou doen immers elektrisch fietsen is veel leuker dan normaal fietsen wat echt geldt voor onsportieve mensen. Je krijgt meer weerstand omdat je meer buiten bent. Je neemt meer vitaminen op door de zon en het is beter voor het milieu. Als je dit wegneemt door een helmplicht dan levert dat meer doden op dan verkeersdoden door gebrek aan beweging en mobiliteit.
pi_193859817
Ik was van plan om binnenkort een elektrische fiets te kopen maar als een helm verplicht wordt ga ik op zoek naar wat anders.
You only live once, so be sure to spend fifteen hours a day staring at a screen seeking the approval of strangers
pi_193859860
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik kan begrijpen dat een helm voor veel ouderen op een e bike helemaal niet verkeerd zou zijn. maar ik begijp niet waarom het verplicht moet worden. Waarom laten we mensen die keuze zelf niet maken? In de ski gebieden zie je tegenwoordig ook iedereen vrijwillig met een helm op skiien. dat was 20 jaar geleden ook wel anders.
Vrijwillig mag wel tussen aanhalingstekens: in eigenlijk alle gevallen ben je namelijk onverzekerd zonder helm op de piste.
pi_193859864
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:12 schreef ijs. het volgende:

[..]

Daarbij hoeft ook niet elk gevaar uit de samenleving worden afgeschermd. Zeker als het alleen je eigen veiligheid betreft.
Inderdaad. Dit is ook een wisselwerking he. Een fiets is een laagdrempelig toegankelijk en vrij voertuig: bijna iedereen kan er een betalen, de running costs zijn nihil, de infrastructuur ervoor is in dit land uitstekend, en er zijn nauwelijks vereisten voor, technisch noch qua vaardigheid. Je kunt niet verwachten dat je die drempel maar kan verhogen zonder dat het ten koste gaat van de populariteit.
pi_193859897
quote:

[..]

Lekker in de tegenwind blijven ploeteren :W
pi_193859903
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:10 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk wel voor een helmverbod.
Ja? En dan een boete voor iemand die uit eigen wil een helm draagt?

quote:
Sukkelig, slingerend, donderjagend, dronken en hoogbejaard moet de norm zijn, en daar moeten de E-bikes e.d. zich maar aan aanpssen.
Nee, laat normaal de norm zijn. Niet debiel.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')