quote:Op dinsdag 30 juni 2020 20:02 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Mwa.. ik denk dat als je de cijfers van VVN bestudeert van verkeersdoden in de afgelopen jaren, je ziet dat het aantal toeneemt en dat er relatief veel elektrische fietsertjes het loodje leggen. Ik begrijp dat de overheid daar niet blij mee is. Als je het aantal doden omlaag kan brengen door het dragen van een hellempie, waarom niet. Het wordt sowieso steeds drukker op de weg, dus ook gevaarlijker. Je kan het zien als betutteling maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben.
quote:Op dinsdag 30 juni 2020 18:22 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Mooi dan doe je toch lekker zelf een helm op? Waar komt je behoefte vandaan om dat bij mij te verplichten?
Dit roept wel vragen op of de buitenlandse meta-data op de NL situatie van toepassing is. Zoals in de OP aangeven is onze infrastructuur voor fietsers compleet anders.quote:Op basis van de resultaten van een internationale meta‑analyse (Høye, 2018a) is de conclu‑sie dat het op correcte wijze dragen van een goed passende fietshelm het risico op dodelijk hoofdletsel met 71% reduceert en het risico op ernstig hoofdletsel gemiddeld genomen met 60% reduceert. Hoofdletsel komt voor bij 64% van de verkeersdoden onder fietsers en onder ernstig gewonde fietsers is dit 47% in ongevallen met gemotoriseerd verkeer, en 28% in ongevallen zonder motor voertuigen (Weijermars et al., 2019). Het gaat in 2030 in totaal om 115 tot 145 verkeersdoden en 6.600 tot 7.500 ernstig verkeersgewonde fietsers met hoofdletsel
Bijlage 4 van het rapport (bijna 300 pag)quote:Om pragmatische redenen om het maximaal haalbare effect weer te geven is voor de raming van de effecten er van uitgegaan dat alle kinderen en alle 70‑plussers een helm zouden dragen. In de praktijk is het niet mogelijk om een maatregel voor 100% effectief te laten zijn. Een aanpak waar‑bij een helm zo veel mogelijk gemeengoed wordt (bijvoorbeeld door een combinatie van ver‑plichting, handhaving, overtuiging van voordelen) zal vermoedelijk het meeste effect sorteren.
quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef ZarB het volgende:
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
quote:De instanties adviseren de overheid om de fietshelm voor die groepen te verplichten, maar daar wil de Fietsersbond niets van weten. ,,Als we dit gaan verplichten, stapt straks bijna niemand meer op de fiets.”
quote:Op woensdag 1 juli 2020 06:57 schreef Lyrebird het volgende:
https://www.ad.nl/auto/ve(...)er-fietsen~a253a215/
[..]
Wat dachten ze van de kinderen (zoals vroeger) weer een verkeersdiploma te laten halen? Denk dat dat iets meer opschietquote:De maatregel is met name belangrijk voor kinderen tussen de tien en veertien jaar.
Ik kan me er enorm aan ergeren. Onoplettende ouderen met name. Op elektrische fietsen. Maar hun reactievermogen is veel te traag voor de snelheden die ze fietsen.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef Piles het volgende:
[..]
Eens. Je ziet het aantal verkeersdoden juist toenemen bij ouderen op dit moment, waarschijnlijk door de zware en snelle elektrische fietsen. Dus helemaal niet gek om daar wat aandacht voor te hebben.
Dit. En dat als de verkeerssituatie ingewikkeld wordt, je op een gewone fiets vanzelf vaart mindert omdat je aandacht ergens anders voor nodig is. Een elektrische fiets knalt gewoon door.quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:02 schreef detaris het volgende:
Het probleem is dat bejaarden die niet meer veilig kunnen deelnemen aan het verkeer de auto uitgaan en op een elektrische fiets stappen en vervolgens een gevaar op het fietspad zijn.
Wat denk je van een snelheidsbegrenzer op leeftijd op elektrische fietsen?quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Dat vind ik symptoombestrijding van de bovenste plank.quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:14 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Wat denk je van een snelheidsbegrenzer op leeftijd op elektrische fietsen?
50 + 25 km/u
60 + 20 km/u
65 + 15 km/u
70 + 10 km/h
Dit om het verminderde reactievermogen te compenseren met lagere snelheid.
Ben jij blind voor het feit dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren met bejaarden op een elektirsche fiets?quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:17 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat vind ik symptoombestrijding van de bovenste plank.
Verder ben ik het met de ANWB eens. Dan gaat het fietsgebruik afnemen.
Maar ja, voor handhaving hoef je ook niet bang te zijn.
Pakkans voor defecte verlichting of mobiel gebruiken op de fiets is al zo klein; ik neem het risico dan wel.
en anders zet ik de ondersteuning wel op HOOG. Even zien of zo'n dikke eenstreper je nog te pakken krijgt.
deze betutteling is echt te bizar voor woorden. Pak de problemen aan i.p.v dit soort symptoombestrijding.
Precies. Vroeger ook altijd gewoon hard weggefietst bij fietslichtcontrolers. 1x gepakt omdat ze een motormuis klaar hadden staanquote:Op woensdag 1 juli 2020 09:17 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat vind ik symptoombestrijding van de bovenste plank.
Verder ben ik het met de ANWB eens. Dan gaat het fietsgebruik afnemen.
Maar ja, voor handhaving hoef je ook niet bang te zijn.
Pakkans voor defecte verlichting of mobiel gebruiken op de fiets is al zo klein; ik neem het risico dan wel.
en anders zet ik de ondersteuning wel op HOOG. Even zien of zo'n dikke eenstreper je nog te pakken krijgt.
deze betutteling is echt te bizar voor woorden. Pak de problemen aan i.p.v dit soort symptoombestrijding.
nee daar ben ik niet blind voor. Maar om dan maar voor iedere leeftijd een helm te verplichten gaat me veel te ver. Dat is symptoombestrijding. Pak het anders aan maar niet zo.quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:32 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Ben jij blind voor het feit dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren met bejaarden op een elektirsche fiets?
De oorzaak is juist dat men vanwege de vermindere reactietijd en mindere motoriek van oudere mensen meer risico loopt.
En hoe lost een hardplastieken toverhoedje dat probleem op? Als die mensen een gevaar in het verkeer zijn dan is een vals gevoel van veiligheid een heel slecht idee.quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:32 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Ben jij blind voor het feit dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren met bejaarden op een elektirsche fiets?
De oorzaak is juist dat men vanwege de vermindere reactietijd en mindere motoriek van oudere mensen meer risico loopt.
Hoe Dan?quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:36 schreef Gunner het volgende:
[..]
nee daar ben ik niet blind voor. Maar om dan maar voor iedere leeftijd een helm te verplichten gaat me veel te ver. Dat is symptoombestrijding. Pak het anders aan maar niet zo.
Gezien het beperkt aantal fataliteiten vind ik niet echt dat er een probleem is dat opgelost moet worden.quote:
Of dat nu daar door komt of gewoon door afstanden......quote:Op woensdag 1 juli 2020 03:12 schreef Lyrebird het volgende:
In Australië is het percentage helmdragers idd groot, omdat je zonder helm een prent krijgt. Mede dankzij die betutteling wordt er nauwelijks gefietst. Kinderen worden bijvoorbeeld vaak met de auto naar school gebracht.
Zoals eerder aangegeven op leeftijd een snelheidsbegrenzer verplichten.quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En hoe lost een hardplastieken toverhoedje dat probleem op? Als die mensen een gevaar in het verkeer zijn dan is een vals gevoel van veiligheid een heel slecht idee.
Op leeftijd is toch niet te handhaven en totaal onwerkbaar voor de industrie. Het maakt dan het lenen van een fiets ook al redelijk onmogelijk.quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:50 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Zoals eerder aangegeven op leeftijd een snelheidsbegrenzer verplichten.
Ik werk naast het ziekenhuis en zie echt nooit iemand een helm dragen op de fiets.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 16:42 schreef Clupea het volgende:
[..]
Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste. Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
Maar veel bejaarden raken gewond door andere oorzaken, met name dat ze vallen bij het op- of afstappen. Ik vermoed dat focussen op snelheid maar weinig zoden aan de dijk zet bij deze doelgroep.quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:50 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Zoals eerder aangegeven op leeftijd een snelheidsbegrenzer verplichten.
Ja wat ook helpt is boven X leeftijd geen fiets meer rijden met een stang (herenfiets) maar een vrouwenfiets dat is makkelijker op en afstappen.quote:Op woensdag 1 juli 2020 10:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Maar veel bejaarden raken gewond door andere oorzaken, met name dat ze vallen bij het op- of afstappen. Ik vermoed dat focussen op snelheid maar weinig zoden aan de dijk zet bij deze doelgroep.
Dit is wel waar, maar veel te eenzijdig.quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:32 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Ben jij blind voor het feit dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren met bejaarden op een elektirsche fiets?
De oorzaak is juist dat men vanwege de vermindere reactietijd en mindere motoriek van oudere mensen meer risico loopt.
Niet iedereen nee. Wel degene die nu al twijfelen. Dat betekent meer druk op het OV of meer filedruk.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 18:00 schreef hooibaal het volgende:
De gedachte van de fietsersbond dat iedereen ineens zou stoppen met fietsen (hallo, WC Eend) is nergens op gebaseerd.
Dat gebeurd al op basisscholen.quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:07 schreef the-eye het volgende:
[..]
[..]
Wat dachten ze van de kinderen (zoals vroeger) weer een verkeersdiploma te laten halen? Denk dat dat iets meer opschiet
Nee hoor. Als je stopt met trappen remt een elektrische fiets ook gewoon af. Het is trapondersteuning he, geen motor die zonder te trappen doorgaat.quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:08 schreef Clupea het volgende:
[..]
Dit. En dat als de verkeerssituatie ingewikkeld wordt, je op een gewone fiets vanzelf vaart mindert omdat je aandacht ergens anders voor nodig is. Een elektrische fiets knalt gewoon door.
Net zoals je er leert hoe je werkwoorden moet vervoegen?quote:
Wat is dat aandeel dan?quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:44 schreef JeMoeder het volgende:
Geen onzin, zie ook het enorme aandeel van e-bike gebruikers bij dodelijke verkeersongevallen.
ja klopt, alleen leren ze je niet met autocorrect rekening te houdenquote:Op woensdag 1 juli 2020 11:19 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Net zoals je er leert hoe je werkwoorden moet vervoegen?
https://www.ad.nl/binnenl(...)jk-ongeval~a24c9a34/quote:
Je laatste zin stel je dat er minder e-bikes zijn terwijl dat al in de cijfers is verwerkt. Zo maak je het dubbel tellen.quote:Op woensdag 1 juli 2020 11:25 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)jk-ongeval~a24c9a34/
https://www.ad.nl/binnenl(...)niets-meer~a352b885/
Ik had het anders moeten verwoorden: de kans op een ongeluk met dodelijke afloop is veel hoger. En dat terwijl het e-bike gebruik nog ver onder het gebruik van 'ouderwetse' fietsen ligt.
Nee, ik zeg 'dat terwijl er minder e-bikes zijn'. Daarmee bedoel ik dat het 'wagenpark' aan fietsen vooral uit niet e-bikes bestaat. En ja, dat is inderdaad in de cijfers verwerkt. Maakt niets uit voor de gepresenteerde cijfers en er wordt helemaal niets 'dubbel geteld'.quote:Op woensdag 1 juli 2020 11:46 schreef qajariaq het volgende:
Je laatste zin stel je dat er minder e-bikes zijn terwijl dat al in de cijfers is verwerkt. Zo maak je het dubbel tellen.
Je stopt niet met trappen, je zet minder kracht en daarvoor ga je langzamer = veiliger. Bij de goedkope modellen ebikes kijkt de sensor alleen of de pedalen rond gaan. Zo ja = vol motorvermogen. Ik zie genoeg mensen op ebikes die doen alsof ze meetrappen maar alleen de pedalen rond laten gaan. Soms is alleen 'schommelen' met de pedalen al genoeg.quote:Op woensdag 1 juli 2020 11:18 schreef sanger het volgende:
[..]
Nee hoor. Als je stopt met trappen remt een elektrische fiets ook gewoon af. Het is trapondersteuning he, geen motor die zonder te trappen doorgaat.
Ik geloof je niet. En nu?quote:Op dinsdag 30 juni 2020 16:42 schreef Clupea het volgende:
[..]
Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste. Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
Zoals vrugah toen je als afsluiting van de cursus met een nummer op je fietsie een week lang (of hoe lang dat dan ook was) door vrijwilligers in het dorp in de gaten werd gehouden en bij een geconstateerde fout je nummer genoteerd werd en het werd doorgegeven aan de meester?quote:
Eens. Ik zou mijn koters om dezelfde redenen ook niet zonder helm laten fietsen. Als 16-jarige ben ik zelf trouwens een keer met mijn bolleke over de klinkers gestuiterd, na een val met een fiets. De littekens zijn nog steeds zichtbaar. Skieen doe ik ook niet zonder helm. Autorijden met gordel.quote:Op donderdag 2 juli 2020 21:36 schreef DrParsifal het volgende:
Afgelopen week kwam ik een heuveltje af rijden, toen een fietser opeens van links voor mij verscheen vanuit een niet goed zichtbare smalle zijstraat.Ik knalde er vol op. Ondertussen ben ik genoeg verZweedsd om een helm te dragen en ik denk dat goed was, want ik had ondanks de helm een behoorlijke kneuzing op mijn voorhoofd.
De reden dat ik een helm ben gaan dragen is eigenlijk dat ik het altijd niet zo wijs heb gevonden als ouders hun kinderen niet laten vaccineren. Tot ik ging beseffen dat je op het moment in Nederland waarschijnlijk meer kinderlevens red door een helmplicht voor kinderen onder 12 jaar dan door vaccinatie. Ook voor mij is waarschijnlijk de kans groter dat ik blijvend letsel bij een fietsongeluk krijg dat door een helm te voorkomen zou zijn, dan dat mijn zoontje problemen zou krijgen als we zijn vaccinaties zouden overslaan (wat we zeker niet willen doen).
Op de racefiets draag ik een helm en die is eigenlijk behoorlijk comfortabel. Maar op een gewone fiets draag ik geen helm en dat is ook echt niet nodig.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 14:06 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Eens. Ik zou mijn koters om dezelfde redenen ook niet zonder helm laten fietsen. Als 16-jarige ben ik zelf trouwens een keer met mijn bolleke over de klinkers gestuiterd, na een val met een fiets. De littekens zijn nog steeds zichtbaar. Skieen doe ik ook niet zonder helm. Autorijden met gordel.
MAAR, en nu komt de clou, als ik ga fietsen, dan doe ik dat het liefste zonder helm. Bij het skieen kun je nog een muts dragen tussen hoofd en helm, maar een fietshelm is vaak rete oncomfortabel (weet je wat pas oncomfortabel is? Hechtingen in je voorhoofd). Maar het verstand verliest het hier van iets anders. Gekut met die bandjes en sluitingen, helm zit nooit goed, coupe in de war, waar laat ik dat kutding als ik klaar ben met fietsen.
In Japan hadden kinderen van die pothelmen op. Misschien dat die comfortabeler zijn.
Dat blijkt, want in Nederland moet je rekening houden met fietsers uit elke zijstraat (incl. stadscentra afkomstig uit delen waar niet eens gefietst mag worden) en ook incalculeren dat ze zich niet aan verkeersregels houden en onbezonnen gedrag vertonen. Hier moet je dus sowieso geen zijstraten met een dusdanig hoge snelheid passeren dat je niet meer op tijd kan remmen. Niet alleen in verband met fietsers trouwens.quote:Op donderdag 2 juli 2020 21:36 schreef DrParsifal het volgende:
Afgelopen week kwam ik een heuveltje af rijden, toen een fietser opeens van links voor mij verscheen vanuit een niet goed zichtbare smalle zijstraat.Ik knalde er vol op. Ondertussen ben ik genoeg verZweedsd om een helm te dragen en ik denk dat goed was, want ik had ondanks de helm een behoorlijke kneuzing op mijn voorhoofd.
De reden dat ik een helm ben gaan dragen is eigenlijk dat ik het altijd niet zo wijs heb gevonden als ouders hun kinderen niet laten vaccineren. Tot ik ging beseffen dat je op het moment in Nederland waarschijnlijk meer kinderlevens red door een helmplicht voor kinderen onder 12 jaar dan door vaccinatie. Ook voor mij is waarschijnlijk de kans groter dat ik blijvend letsel bij een fietsongeluk krijg dat door een helm te voorkomen zou zijn, dan dat mijn zoontje problemen zou krijgen als we zijn vaccinaties zouden overslaan (wat we zeker niet willen doen).
Mee eens. Ik was vooral blij dat ik geen kind aanreed. Ter verdediging de situatie was zo slecht aangegeven dat ik niet eens zag dat er een zijstraat was. Er was geen verkeersbord om het aan te geven en er waren alleen vrijwel volledig weggesleten tekens op het wegdek van het fietspad, die ik inderdaad niet had opgemerkt.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 14:43 schreef Chia het volgende:
[..]
Dat blijkt, want in Nederland moet je rekening houden met fietsers uit elke zijstraat (incl. stadscentra afkomstig uit delen waar niet eens gefietst mag worden) en ook incalculeren dat ze zich niet aan verkeersregels houden en onbezonnen gedrag vertonen. Hier moet je dus sowieso geen zijstraten met een dusdanig hoge snelheid passeren dat je niet meer op tijd kan remmen. Niet alleen in verband met fietsers trouwens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |