abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:17:30 #1
214643 Nober
#Altijdtegenons
pi_193858921
'Verplicht helm voor iedereen die op elektrische fiets rijdt'

quote:
Door een fietshelm voor kinderen en elektrische fietsers te verplichten zou de overheid tientallen verkeersslachtoffers per jaar voorkomen. Dat stellen het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een onderzoek naar effecten van politieke maatregelen op de verkeersveiligheid.

Het rapport wordt vandaag overhandigd aan de Tweede Kamer. Belangrijkste conclusie is dat de regering in de grote steden veel meer moet investeren in fietsvoorzieningen, zoals fietspaden, stallingen en naadloze aansluitingen op het openbaar vervoer. Volgens de twee instanties is de fiets op de auto na het meest gebruikte vervoersmiddel in Nederland. Wat betreft het aantal verplaatsingen en de bestede reistijd is de fiets zelfs belangrijker dan het openbaar vervoer.

Kosten beperkt
Om de verkeersveiligheid voor de fietsers in Nederland te vergroten, moet het kabinet kijken naar gerichte maatregelen, aldus de instanties. Een verplichte fietshelm voor kinderen tot twaalf jaar en bestuurders van elektrische fietsen is een overweging die het meest opvalt.

Volgens het CPB en PBL bespaart een helm jaarlijks enkele duizenden ernstige verkeersgewonden en circa 45 verkeersdoden, ongeveer zeven procent van het totale aantal verkeersdoden per jaar. ‘De kosten zijn relatief beperkt in verhouding tot de potentieel bespaarde slachtoffers’, valt te lezen in het rapport.

Al langer discussie
In landen als Frankrijk, Kroatië, Oostenrijk en Slovenië is een fietshelm voor kinderen verplicht. Ook in Nederland woedt de discussie al jaren. Zo is de Fietsersbond een stevig tegenstander van zo’n helmplicht, aldus landelijk beleidsadviseur Wim Bot. ,,We hebben vernomen dat erover wordt gesproken op de ministeries. Dat vinden wij een slecht idee. Maar zelfs als alleen al het dragen van een helm wordt gepropageerd, vinden wij dat een slechte zaak: het versterkt het idee dat fietsen onveilig is.”

De onderzoeken waar voorstanders van de fietshelm naar verwijzen, zijn niet deugdelijk, zegt Bot tegen het Parool. ,,Het effect van een helm is zeer twijfelachtig. Bij eenzijdige ongelukken, waarbij tot een kilometer of 20 per uur wordt gefietst, kan het helpen. Maar bij hogere snelheden, heb je er niets aan.” En die onderzoeken dan? ,,Je kunt veel buitenlands onderzoek niet zomaar verplaatsen naar een fietsstad als Amsterdam.”

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) neemt geen officieel standpunt in. ,,Voor een helmverplichting is hier over het algemeen weinig steun. De belangrijkste reden is dat de populariteit van fietsen zou kunnen ­afnemen. Sommige buitenlandse studies laten inderdaad zien dat het fietsgebruik afneemt na invoering van een helmplicht, ook al vinden de meeste studies geen, of slechts een tijdelijk ­effect.”

Kwetsbaarste groep
Wie een fietshelm draagt, heeft bij een val 75 procent minder kans op een hoofdwond en een helm vermindert bij fietsers het risico op blijvend hersenletsel met 85 procent, zeggen traumachirurgen. De maatregel is met name belangrijk voor kinderen tussen de tien en veertien jaar. ,,Dat is de kwetsbaarste groep“, vertelde een traumachirurg van het AMC in een eerder interview. ,,Ze nemen nog niet zo lang deel aan het verkeer en zijn vaak wat onzekerder. Diverse studies in het buitenland hebben aangetoond dat het aantal ongelukken met 60 tot 88 procent kan worden teruggebracht als het dragen van een fietshelm verplicht is. Overigens maak ik me geen enkele illusie dat jongeren tussen de 15 en 19 jaar massaal aan de helm gaan. Het ziet er niet zo hip en cool uit.”

Helmdragers wereldwijd
In Nederland is de fietshelm onder niet-sporters uitgesproken onpopulair, maar in veel andere landen is fietsen met een helm heel gebruikelijk. In Nieuw-Zeeland is de helm verplicht voor alle leeftijden, het draagpercentage is hier al jaren meer dan 90. Dit geldt ook voor Queensland in Australië, waar het draagpercentage meer dan 98 is. In Finland, waar sinds 2003 een helmverplichting geldt (overigens zonder actieve handhaving), is het draagpercentage 42.

Ook in Europese landen waar geen helmplicht geldt, wordt de helm gedragen. In Zwitserland draagt bijna de helft van de bevolking en driekwart van de kinderen tot 14 jaar een fietshelm. In Duitsland is het draagpercentage over alle leeftijden 19.

https://www.ad.nl/auto/ve(...)iets-rijdt~a253a215/
Wat een onzin. In Nederland heb je overal fietspaden.

Zie:
Ebr-QMc8-Wo-AIIQs2.jpg
pi_193859095
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
  Spellchecker dinsdag 30 juni 2020 @ 14:34:13 #3
197773 crew  maily
mevrouwtje oeps
pi_193859133
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Mee eens.
pi_193859142
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Het is voor die stuntelaars niet verboden om een helm op te zetten. :Y)
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:35:29 #5
338319 ZarB
Sexy als ik dans
pi_193859154
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
Bitch don't kill my vibe
pi_193859158
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Eens. Je ziet het aantal verkeersdoden juist toenemen bij ouderen op dit moment, waarschijnlijk door de zware en snelle elektrische fietsen. Dus helemaal niet gek om daar wat aandacht voor te hebben.
pi_193859166
Windkracht 5 of hoger, traplopen en in de bus allemaal helmplicht.
West-Melanesia
pi_193859184
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef ZarB het volgende:
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
Mensen die de fiets pakken ipv auto wegzetten als luie sukkels
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:37:59 #9
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_193859192
Volgens mij is het percentage ongevallen met elektrische fietsen redelijk hoog.
En dat vind ik niet vreemd, als ik zie hoe mensen soms de bocht doorgaan op zo een ding.

Tel daarbij op dat een hoop oudjes een elektrische fiets hebben.

Ik ben voor ^O^
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:39:31 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193859217
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:37 schreef Adames het volgende:

[..]

Mensen die de fiets pakken ipv auto wegzetten als luie sukkels
:D Ja precies.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:40:07 #11
338319 ZarB
Sexy als ik dans
pi_193859230
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:37 schreef Adames het volgende:

[..]

Mensen die de fiets pakken ipv auto wegzetten als luie sukkels
Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels.
Bitch don't kill my vibe
pi_193859408
Ik ben wel voor. Kun je ook van grotere afstand zien wie de luie sukkels op de e-bike zijn, en wie de echte fietsers. Tevens kan het wellicht helpen voor mensen die overwegen zo'n nepding met hulpmotor te kopen om toch maar voor een echte fiets te gaan, want met zo'n helm rijd je natuurlijk wel voor lul.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:52:18 #13
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_193859426
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:40 schreef ZarB het volgende:

[..]

Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels.
Hoe noem je automobilisten dan?
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:53:04 #14
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_193859439
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:40 schreef ZarB het volgende:

[..]

Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels.
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:51 schreef Farenji het volgende:
Ik ben wel voor. Kun je ook van grotere afstand zien wie de luie sukkels op de e-bike zijn, en wie de echte fietsers. Tevens kan het wellicht helpen voor mensen die overwegen zo'n nepding met hulpmotor te kopen om toch maar voor een echte fiets te gaan, want met zo'n helm rijd je natuurlijk wel voor lul.
Dit.
pi_193859476
Ik kan begrijpen dat een helm voor veel ouderen op een e bike helemaal niet verkeerd zou zijn. maar ik begijp niet waarom het verplicht moet worden. Waarom laten we mensen die keuze zelf niet maken? In de ski gebieden zie je tegenwoordig ook iedereen vrijwillig met een helm op skiien. dat was 20 jaar geleden ook wel anders.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_193859618
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:52 schreef xzaz het volgende:

[..]

Hoe noem je automobilisten dan?
Automobilisten die boodschappen nog geen kilometer verderop doen.
pi_193859625
Ik denk eigenlijk wel dat een helmplicht de populariteit van de e-bike en fietsen an sich (in het geval van oudere kinderen) flink kan doen afnemen. Kan er straks weer geklaagd worden dat kinderen en ouderen niet genoeg fietsen.

quote:
Ook in Nederland woedt de discussie al jaren.
Dat is imo niet echt waar. Heel soms wordt er door een of andere organisatie een ballonnetje opgelaten, en die wordt dan eigenlijk direct weer lekgeschoten. Ik denk dat, juist omdat fietsen van jongs af aan hier zo doodgewoon is itt onze buurlanden (wel eens die complete Duitse gezinnen kunnen herkennen omdat ze allemaal zo'n suf helmpje dragen?), het niet wordt geaccepteerd als je je in allerlei veiligheidattributen moet gaan hullen.
pi_193859674
quote:
Wie een fietshelm draagt, heeft bij een val 75 procent minder kans op een hoofdwond en een helm vermindert bij fietsers het risico op blijvend hersenletsel met 85 procent, zeggen traumachirurgen.
Hoezo hebben traumachirurgen daar verstand van?

En hoezo kom je schermen met resultaten uit het buitenland? Het Nederlandse fietsen zonder helm is vele malen veiliger.
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik kan begrijpen dat een helm voor veel ouderen op een e bike helemaal niet verkeerd zou zijn. maar ik begijp niet waarom het verplicht moet worden.
Die oudjes hebben inmiddels ook wat beter door dat dat motortje alleen hun fiets sneller maakt en niet hun reflexen. Ik ben eigenlijk wel voor een helmverbod. Als je niet eens een fiets kunt gebruiken zonder jezelf te verwonden, wat doe je dan in het verkeer waar je ook anderen kunt verwonden?

Prima dat er lange fietspaden zijn waar je hard kunt gaan en dat het dankzij de E-bike en de pedelec een belangrijker deel van het woonwerkverkeer wordt, maar dat heeft alleen maar zo kunnen onstaan doordat kinderen veilig naar school en sportclub kunnen fietsen. Als het zo gevaarlijk wordt dat dat niet zonder helm kan dan sla je de bodem onder de hele fietscultuur weg. Sukkelig, slingerend, donderjagend, dronken en hoogbejaard moet de norm zijn, en daar moeten de E-bikes e.d. zich maar aan aanpssen.
Wie slaapt in een democratie wordt woke in een dictatuur.
pi_193859702
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik denk eigenlijk wel dat een helmplicht de populariteit van de e-bike en fietsen an sich (in het geval van oudere kinderen) flink kan doen afnemen. Kan er straks weer geklaagd worden dat kinderen en ouderen niet genoeg fietsen.
[..]

Dat is imo niet echt waar. Heel soms wordt er door een of andere organisatie een ballonnetje opgelaten, en die wordt dan eigenlijk direct weer lekgeschoten. Ik denk dat, juist omdat fietsen van jongs af aan hier zo doodgewoon is itt onze buurlanden (wel eens die complete Duitse gezinnen kunnen herkennen omdat ze allemaal zo'n suf helmpje dragen?), het niet wordt geaccepteerd als je je in allerlei veiligheidattributen moet gaan hullen.
Daarbij hoeft ook niet elk gevaar uit de samenleving worden afgeschermd. Zeker als het alleen je eigen veiligheid betreft.
pi_193859753
Deze discussie gaat niet over veiligheid, de discussie gaat over de gun factor. Gun je het de elektrische fietser te mogen fietsen zonder helm. Of wil je hem/haar van de openbare straten weg pesten.

De fietsersbond heeft hier in het verleden ook al eens een uitspraak over gedaan. Zij benadrukken dat elektrisch fietsen juist heel gezond is. Je fietst juist meer, dan je normaal zou doen immers elektrisch fietsen is veel leuker dan normaal fietsen wat echt geldt voor onsportieve mensen. Je krijgt meer weerstand omdat je meer buiten bent. Je neemt meer vitaminen op door de zon en het is beter voor het milieu. Als je dit wegneemt door een helmplicht dan levert dat meer doden op dan verkeersdoden door gebrek aan beweging en mobiliteit.
pi_193859817
Ik was van plan om binnenkort een elektrische fiets te kopen maar als een helm verplicht wordt ga ik op zoek naar wat anders.
You only live once, so be sure to spend fifteen hours a day staring at a screen seeking the approval of strangers
pi_193859860
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik kan begrijpen dat een helm voor veel ouderen op een e bike helemaal niet verkeerd zou zijn. maar ik begijp niet waarom het verplicht moet worden. Waarom laten we mensen die keuze zelf niet maken? In de ski gebieden zie je tegenwoordig ook iedereen vrijwillig met een helm op skiien. dat was 20 jaar geleden ook wel anders.
Vrijwillig mag wel tussen aanhalingstekens: in eigenlijk alle gevallen ben je namelijk onverzekerd zonder helm op de piste.
pi_193859864
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:12 schreef ijs. het volgende:

[..]

Daarbij hoeft ook niet elk gevaar uit de samenleving worden afgeschermd. Zeker als het alleen je eigen veiligheid betreft.
Inderdaad. Dit is ook een wisselwerking he. Een fiets is een laagdrempelig toegankelijk en vrij voertuig: bijna iedereen kan er een betalen, de running costs zijn nihil, de infrastructuur ervoor is in dit land uitstekend, en er zijn nauwelijks vereisten voor, technisch noch qua vaardigheid. Je kunt niet verwachten dat je die drempel maar kan verhogen zonder dat het ten koste gaat van de populariteit.
pi_193859897
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:40 schreef ZarB het volgende:

[..]

Nee mensen die op een electrische fiets pakken ipv een normale fiets zet ik weg als sukkels.
Lekker in de tegenwind blijven ploeteren :W
pi_193859903
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:10 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk wel voor een helmverbod.
Ja? En dan een boete voor iemand die uit eigen wil een helm draagt?

quote:
Sukkelig, slingerend, donderjagend, dronken en hoogbejaard moet de norm zijn, en daar moeten de E-bikes e.d. zich maar aan aanpssen.
Nee, laat normaal de norm zijn. Niet debiel.
pi_193859949
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:15 schreef MakkieR het volgende:
Deze discussie gaat niet over veiligheid, de discussie gaat over de gun factor. Gun je het de elektrische fietser te mogen fietsen zonder helm. Of wil je hem/haar van de openbare straten weg pesten.

De fietsersbond heeft hier in het verleden ook al eens een uitspraak over gedaan. Zij benadrukken dat elektrisch fietsen juist heel gezond is. Je fietst juist meer, dan je normaal zou doen immers elektrisch fietsen is veel leuker dan normaal fietsen wat echt geldt voor onsportieve mensen. Je krijgt meer weerstand omdat je meer buiten bent. Je neemt meer vitaminen op door de zon en het is beter voor het milieu. Als je dit wegneemt door een helmplicht dan levert dat meer doden op dan verkeersdoden door gebrek aan beweging en mobiliteit.
Jaja wegneemt blabla. Verplicht het gewoon en na een jaar is men het gewend. Iedereen gaat even mopperen en de mensen die net zo goed een gewone fiets kunnen pakken gaan dat misschien doen. Maar oudere mensen zeuren even en grijpen dan gewoon naar de helm hoor, denk ik.

Heeft geen reet met gunnen te maken.

Er was ook veel weerstand tegen het verplichten van de autogordel, nu weet men niet beter. Prima toch.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 15:39:30 #27
338319 ZarB
Sexy als ik dans
pi_193860087
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:52 schreef xzaz het volgende:

[..]

Hoe noem je automobilisten dan?
Niet relevant.

Het gaat niet om mensen die woon-werkverkeer 30 km enkele reis doen met een elektrische fiets ipv een auto. Het gaat om 10 km fietsende dagjesmensen, pubers die 7.5 km moeten fietsen naar school en huismoekes die naar het lokale winkelcentrum 3 km verderop gaan.
Bitch don't kill my vibe
pi_193860094
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:29 schreef wpor het volgende:

[..]

Jaja wegneemt blabla. Verplicht het gewoon en na een jaar is men het gewend. Iedereen gaat even mopperen en de mensen die net zo goed een gewone fiets kunnen pakken gaan dat misschien doen. Maar oudere mensen zeuren even en grijpen dan gewoon naar de helm hoor, denk ik.

Heeft geen reet met gunnen te maken.

Er was ook veel weerstand tegen het verplichten van de autogordel, nu weet men niet beter. Prima toch.

Ja man. Alles gewoon verplichten. Uiteindelijk raakt iedereen toch aan alles gewend dus dat mag geen argument zijn!
Just a humble motherfucker with a big dick.
pi_193860105
Helmplicht voor snellere fietsen. In de praktijk hoef je dat niet te verplichten want die mensen hebben al een helm op. Daarnaast de e-bike verplichten met ondersteuning die stopt boven de 15 km per uur. Sneller is dan rijwiel met hulpmotor waarbij je verzekering en helm moet hebben.
pi_193860133
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:41 schreef qajariaq het volgende:
Helmplicht voor snellere fietsen. In de praktijk hoef je dat niet te verplichten want die mensen hebben al een helm op. Daarnaast de e-bike verplichten met ondersteuning die stopt boven de 15 km per uur. Sneller is dan rijwiel met hulpmotor waarbij je verzekering en helm moet hebben.
Dit geldt nu ook al, al ligt de grens op 25 kmu
pi_193860155
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:40 schreef ems. het volgende:

[..]

Ja man. Alles gewoon verplichten. Uiteindelijk raakt iedereen toch aan alles gewend dus dat mag geen argument zijn!
Ja is ook weer zo :')
  dinsdag 30 juni 2020 @ 15:47:30 #32
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_193860179
Niet verplichten! Laat mensen nou toch eens vroegtijdig sterven.
Drugs are good mkay?
  PR/Manusje van alles dinsdag 30 juni 2020 @ 15:49:36 #33
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_193860202
Uit een ander onderzoek blijkt juist weer dat het gevaarlijker is omdat mensen een vals gevoel van veiligheid krijgen met een helm op.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_193860265
Enkele tientallen doden per jaar tegenover weet ik veel hoeveel miljarden fietskilometers, lijkt me beetje overkill. Elektrische fietsen begrenzen op 15km/h lijkt me wel weer goed idee, want die luilakken letten vaak niet goed op.
pi_193860266
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:39 schreef ZarB het volgende:

[..]

Niet relevant.

Het gaat niet om mensen die woon-werkverkeer 30 km enkele reis doen met een elektrische fiets ipv een auto. Het gaat om 10 km fietsende dagjesmensen, pubers die 7.5 km moeten fietsen naar school en huismoekes die naar het lokale winkelcentrum 3 km verderop gaan.
Dit is er weer zo eentje die als kind altijd door de regen heeft moeten ploeteren op z'n fietsje en dan vind dat anderen dat ook moeten want het leven is lijden en als je danst ben je heiden ;(
Op zaterdag 27 april 2019 00:44 schreef fsociety59 het volgende:
Klopt, volgens mijn therapeut ben ik passief en moet ik mezelf accepteren zoals ik ben
  dinsdag 30 juni 2020 @ 16:11:57 #36
102757 EdvandeBerg
It's okay to be white!
pi_193860446
Zucht. Wat een betutteling weer.

Ik stel voor alle fietspaden van rubber te maken, zodat bij valpartijen de fietsers minder snel gewond raken.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 16:13:50 #37
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_193860481
Goeie zaak. Liefst voor alle fietsen, niet alleen de elektrische.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_193860540
quote:
11s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:11 schreef EdvandeBerg het volgende:
Zucht. Wat een betutteling weer.

Ik stel voor alle fietspaden van rubber te maken, zodat bij valpartijen de fietsers minder snel gewond raken.
parts-jp0010-zijwielen-voor-volwassenen.jpg
En verplichte steunwielen uiteraard :7
You only live once, so be sure to spend fifteen hours a day staring at a screen seeking the approval of strangers
pi_193860801
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:29 schreef wpor het volgende:

[..]

Jaja wegneemt blabla. Verplicht het gewoon en na een jaar is men het gewend. Iedereen gaat even mopperen en de mensen die net zo goed een gewone fiets kunnen pakken gaan dat misschien doen. Maar oudere mensen zeuren even en grijpen dan gewoon naar de helm hoor, denk ik.

Heeft geen reet met gunnen te maken.

Er was ook veel weerstand tegen het verplichten van de autogordel, nu weet men niet beter. Prima toch.

Verplicht dan ook maar dat auto's niet meer harder dan 120km/uur kan net als dat een elektrische fiets niet harder dan 25km/uur mag (250 watt) Verplicht dan ook maar tolwegen in Nederland, Verplicht dan ook maar 30km/uur binnen de bebouwde kom voor al het verkeer inclusief auto's. Verbod op alle auto's die ouder zijn dan 10 jaar. En verplicht een zwarte kastje met dashboard cam in iedere auto.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 16:40:23 #40
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_193860824
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:38 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Verplicht dan ook maar dat auto's niet meer harder dan 120km/uur kan net als dat een elektrische fiets niet hard dan 25km/uur mag (250 wat) Verplicht dan ook maar tolwegen in Nederland, Verplicht dan ook maar 30km/uur binnen de bebouwde kom. Verbod op alle auto's die ouder zijn dan 10 jaar. En verplicht een zwarte kastje met dashboard cam in iedere auto.
Op de tolwegen na lijken me dat prima voorstellen. Alleen goed vastleggen waarvoor de beelden uit de zwarte doos mogen worden gebruikt ivm privacy.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  dinsdag 30 juni 2020 @ 16:42:32 #41
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_193860849
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:10 schreef Weltschmerz het volgende:

Hoezo hebben traumachirurgen daar verstand van?
Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste. Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_193860852
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:40 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Op de tolwegen na lijken me dat prima voorstellen. Alleen goed vastleggen waarvoor de beelden uit de zwarte doos mogen worden gebruikt ivm privacy.
Ik vind tolwegen een prima idee, het steekt mij als niet auto gebruiker, belasting te moeten betalen voor snelwegen waarop ik niet eens mag komen zonder rijbewijs. (discriminatie)
pi_193860917
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef Piles het volgende:

[..]

Eens. Je ziet het aantal verkeersdoden juist toenemen bij ouderen op dit moment, waarschijnlijk door de zware en snelle elektrische fietsen. Dus helemaal niet gek om daar wat aandacht voor te hebben.
Lopen ze in ieder geval geen Corona op :@

verder eens maar je kunt toch ook zelf verantwoordelijkheid nemen? "vroeger' reed er ook geen enkele wielrenner (@wielrennert) met helm. Tegenwoordig iedereen en rij je zonder wordt je voor gek verklaard, terecht.

Dus dat :)
CHILD IN TIME MOET IN DE TOP2000 OMHOOG! STEMT ALLEN!
pi_193860977
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:42 schreef Clupea het volgende:

[..]

Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste. Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
Mijn stief-schoonzus is er eentje, die niet hoor, je onderschat de ijdelheid van traumachirurgen :P
Op zaterdag 27 april 2019 00:44 schreef fsociety59 het volgende:
Klopt, volgens mijn therapeut ben ik passief en moet ik mezelf accepteren zoals ik ben
pi_193860991
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef ZarB het volgende:
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
Het is gewoon een vervanger van de scooter geworden omdat die niet meer op fietspaden mogen. Het is minder lui dan een scooter. Die zie je hier in ieder geval bijna niet meer sinds ze de weg op moeten.
pi_193861055
Daarbij vind ik dat we een stuk rustiger aan mogen doen met nieuwe regeltjes bedenken. Laat de politie eerst maar handhaven op wetten die al bestaan. Ze kunnen beginnen in Scheveningen en dat stukje strand in het land dat de burgemeester daar heeft opgegeven.

Maar dat is natuurlijk lastiger dan oudjes zonder helm bekeuren.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 16:59:03 #47
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193861067
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Een elektrische fiets gaat nauwelijks harder dan een gewone fiets.... Voor SpeedPedelec's oke, maar die gaan net zo hard als een brommer.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:00:17 #48
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193861082
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:37 schreef Rodgrod het volgende:
Volgens mij is het percentage ongevallen met elektrische fietsen redelijk hoog.
En dat vind ik niet vreemd, als ik zie hoe mensen soms de bocht doorgaan op zo een ding.

Tel daarbij op dat een hoop oudjes een elektrische fiets hebben.

Ik ben voor ^O^
Maar komt dat door de snelheid of de andere rij eigenschappen van een (veelal voorwielaangedreven) elektrische fiets?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:04:14 #49
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193861127
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:15 schreef MakkieR het volgende:
Deze discussie gaat niet over veiligheid, de discussie gaat over de gun factor. Gun je het de elektrische fietser te mogen fietsen zonder helm. Of wil je hem/haar van de openbare straten weg pesten.

De fietsersbond heeft hier in het verleden ook al eens een uitspraak over gedaan. Zij benadrukken dat elektrisch fietsen juist heel gezond is. Je fietst juist meer, dan je normaal zou doen immers elektrisch fietsen is veel leuker dan normaal fietsen wat echt geldt voor onsportieve mensen. Je krijgt meer weerstand omdat je meer buiten bent. Je neemt meer vitaminen op door de zon en het is beter voor het milieu. Als je dit wegneemt door een helmplicht dan levert dat meer doden op dan verkeersdoden door gebrek aan beweging en mobiliteit.
Tel daar ook nog eens de verkeersdoden door incapabele bestuurders in een auto bij op en ik weet wel wat de voorkeur zou moeten hebben.

Mensen die een elektrische fiets niet kunnen besturen moeten ook geen auto meer rijden.

Ik heb overigens weleens een onderzoek voorbij zien komen dat de meeste ongevallen met elektrische fietsen inderdaad ouderen betreft en dan ook in een zeer groot percentage van de gevallen tijdens het afstappen of lopend met de fiets. Dan zou je ze dus ook een helm moeten verplichten als ze de kliko aan de weg gaan zetten.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 17:04:41 #50
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_193861131
Doe maar gewoon niet. Je moet gewoon kunnen fietsen zonder allemaal gedoe.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')