Dit roept wel vragen op of de buitenlandse meta-data op de NL situatie van toepassing is. Zoals in de OP aangeven is onze infrastructuur voor fietsers compleet anders.quote:Op basis van de resultaten van een internationale meta‑analyse (Høye, 2018a) is de conclu‑sie dat het op correcte wijze dragen van een goed passende fietshelm het risico op dodelijk hoofdletsel met 71% reduceert en het risico op ernstig hoofdletsel gemiddeld genomen met 60% reduceert. Hoofdletsel komt voor bij 64% van de verkeersdoden onder fietsers en onder ernstig gewonde fietsers is dit 47% in ongevallen met gemotoriseerd verkeer, en 28% in ongevallen zonder motor voertuigen (Weijermars et al., 2019). Het gaat in 2030 in totaal om 115 tot 145 verkeersdoden en 6.600 tot 7.500 ernstig verkeersgewonde fietsers met hoofdletsel
Bijlage 4 van het rapport (bijna 300 pag)quote:Om pragmatische redenen om het maximaal haalbare effect weer te geven is voor de raming van de effecten er van uitgegaan dat alle kinderen en alle 70‑plussers een helm zouden dragen. In de praktijk is het niet mogelijk om een maatregel voor 100% effectief te laten zijn. Een aanpak waar‑bij een helm zo veel mogelijk gemeengoed wordt (bijvoorbeeld door een combinatie van ver‑plichting, handhaving, overtuiging van voordelen) zal vermoedelijk het meeste effect sorteren.
quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef ZarB het volgende:
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
quote:De instanties adviseren de overheid om de fietshelm voor die groepen te verplichten, maar daar wil de Fietsersbond niets van weten. ,,Als we dit gaan verplichten, stapt straks bijna niemand meer op de fiets.”
quote:Op woensdag 1 juli 2020 06:57 schreef Lyrebird het volgende:
https://www.ad.nl/auto/ve(...)er-fietsen~a253a215/
[..]
Wat dachten ze van de kinderen (zoals vroeger) weer een verkeersdiploma te laten halen? Denk dat dat iets meer opschietquote:De maatregel is met name belangrijk voor kinderen tussen de tien en veertien jaar.
Ik kan me er enorm aan ergeren. Onoplettende ouderen met name. Op elektrische fietsen. Maar hun reactievermogen is veel te traag voor de snelheden die ze fietsen.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef Piles het volgende:
[..]
Eens. Je ziet het aantal verkeersdoden juist toenemen bij ouderen op dit moment, waarschijnlijk door de zware en snelle elektrische fietsen. Dus helemaal niet gek om daar wat aandacht voor te hebben.
Dit. En dat als de verkeerssituatie ingewikkeld wordt, je op een gewone fiets vanzelf vaart mindert omdat je aandacht ergens anders voor nodig is. Een elektrische fiets knalt gewoon door.quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:02 schreef detaris het volgende:
Het probleem is dat bejaarden die niet meer veilig kunnen deelnemen aan het verkeer de auto uitgaan en op een elektrische fiets stappen en vervolgens een gevaar op het fietspad zijn.
Wat denk je van een snelheidsbegrenzer op leeftijd op elektrische fietsen?quote:Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Dat vind ik symptoombestrijding van de bovenste plank.quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:14 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Wat denk je van een snelheidsbegrenzer op leeftijd op elektrische fietsen?
50 + 25 km/u
60 + 20 km/u
65 + 15 km/u
70 + 10 km/h
Dit om het verminderde reactievermogen te compenseren met lagere snelheid.
Ben jij blind voor het feit dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren met bejaarden op een elektirsche fiets?quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:17 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat vind ik symptoombestrijding van de bovenste plank.
Verder ben ik het met de ANWB eens. Dan gaat het fietsgebruik afnemen.
Maar ja, voor handhaving hoef je ook niet bang te zijn.
Pakkans voor defecte verlichting of mobiel gebruiken op de fiets is al zo klein; ik neem het risico dan wel.
en anders zet ik de ondersteuning wel op HOOG. Even zien of zo'n dikke eenstreper je nog te pakken krijgt.
deze betutteling is echt te bizar voor woorden. Pak de problemen aan i.p.v dit soort symptoombestrijding.
Precies. Vroeger ook altijd gewoon hard weggefietst bij fietslichtcontrolers. 1x gepakt omdat ze een motormuis klaar hadden staanquote:Op woensdag 1 juli 2020 09:17 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat vind ik symptoombestrijding van de bovenste plank.
Verder ben ik het met de ANWB eens. Dan gaat het fietsgebruik afnemen.
Maar ja, voor handhaving hoef je ook niet bang te zijn.
Pakkans voor defecte verlichting of mobiel gebruiken op de fiets is al zo klein; ik neem het risico dan wel.
en anders zet ik de ondersteuning wel op HOOG. Even zien of zo'n dikke eenstreper je nog te pakken krijgt.
deze betutteling is echt te bizar voor woorden. Pak de problemen aan i.p.v dit soort symptoombestrijding.
nee daar ben ik niet blind voor. Maar om dan maar voor iedere leeftijd een helm te verplichten gaat me veel te ver. Dat is symptoombestrijding. Pak het anders aan maar niet zo.quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:32 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Ben jij blind voor het feit dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren met bejaarden op een elektirsche fiets?
De oorzaak is juist dat men vanwege de vermindere reactietijd en mindere motoriek van oudere mensen meer risico loopt.
En hoe lost een hardplastieken toverhoedje dat probleem op? Als die mensen een gevaar in het verkeer zijn dan is een vals gevoel van veiligheid een heel slecht idee.quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:32 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Ben jij blind voor het feit dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren met bejaarden op een elektirsche fiets?
De oorzaak is juist dat men vanwege de vermindere reactietijd en mindere motoriek van oudere mensen meer risico loopt.
Hoe Dan?quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:36 schreef Gunner het volgende:
[..]
nee daar ben ik niet blind voor. Maar om dan maar voor iedere leeftijd een helm te verplichten gaat me veel te ver. Dat is symptoombestrijding. Pak het anders aan maar niet zo.
Gezien het beperkt aantal fataliteiten vind ik niet echt dat er een probleem is dat opgelost moet worden.quote:
Of dat nu daar door komt of gewoon door afstanden......quote:Op woensdag 1 juli 2020 03:12 schreef Lyrebird het volgende:
In Australië is het percentage helmdragers idd groot, omdat je zonder helm een prent krijgt. Mede dankzij die betutteling wordt er nauwelijks gefietst. Kinderen worden bijvoorbeeld vaak met de auto naar school gebracht.
Zoals eerder aangegeven op leeftijd een snelheidsbegrenzer verplichten.quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En hoe lost een hardplastieken toverhoedje dat probleem op? Als die mensen een gevaar in het verkeer zijn dan is een vals gevoel van veiligheid een heel slecht idee.
Op leeftijd is toch niet te handhaven en totaal onwerkbaar voor de industrie. Het maakt dan het lenen van een fiets ook al redelijk onmogelijk.quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:50 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Zoals eerder aangegeven op leeftijd een snelheidsbegrenzer verplichten.
Ik werk naast het ziekenhuis en zie echt nooit iemand een helm dragen op de fiets.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 16:42 schreef Clupea het volgende:
[..]
Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste. Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
Maar veel bejaarden raken gewond door andere oorzaken, met name dat ze vallen bij het op- of afstappen. Ik vermoed dat focussen op snelheid maar weinig zoden aan de dijk zet bij deze doelgroep.quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:50 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Zoals eerder aangegeven op leeftijd een snelheidsbegrenzer verplichten.
Ja wat ook helpt is boven X leeftijd geen fiets meer rijden met een stang (herenfiets) maar een vrouwenfiets dat is makkelijker op en afstappen.quote:Op woensdag 1 juli 2020 10:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Maar veel bejaarden raken gewond door andere oorzaken, met name dat ze vallen bij het op- of afstappen. Ik vermoed dat focussen op snelheid maar weinig zoden aan de dijk zet bij deze doelgroep.
Dit is wel waar, maar veel te eenzijdig.quote:Op woensdag 1 juli 2020 09:32 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Ben jij blind voor het feit dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren met bejaarden op een elektirsche fiets?
De oorzaak is juist dat men vanwege de vermindere reactietijd en mindere motoriek van oudere mensen meer risico loopt.
Niet iedereen nee. Wel degene die nu al twijfelen. Dat betekent meer druk op het OV of meer filedruk.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 18:00 schreef hooibaal het volgende:
De gedachte van de fietsersbond dat iedereen ineens zou stoppen met fietsen (hallo, WC Eend) is nergens op gebaseerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |