abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_193867153
Ten eerste, opmerkelijk dat er uit een enorm rapport over mobiliteit het stukje over de fietshelm een nieuwsitem krijgt.

Uit het rapport:

quote:
Op basis van de resultaten van een internationale meta‑analyse (Høye, 2018a) is de conclu‑sie dat het op correcte wijze dragen van een goed passende fietshelm het risico op dodelijk hoofdletsel met 71% reduceert en het risico op ernstig hoofdletsel gemiddeld genomen met 60% reduceert. Hoofdletsel komt voor bij 64% van de verkeersdoden onder fietsers en onder ernstig gewonde fietsers is dit 47% in ongevallen met gemotoriseerd verkeer, en 28% in ongevallen zonder motor voertuigen (Weijermars et al., 2019). Het gaat in 2030 in totaal om 115 tot 145 verkeersdoden en 6.600 tot 7.500 ernstig verkeersgewonde fietsers met hoofdletsel
Dit roept wel vragen op of de buitenlandse meta-data op de NL situatie van toepassing is. Zoals in de OP aangeven is onze infrastructuur voor fietsers compleet anders.

Er staat ook nog wel een leuke disclaimer in.
quote:
Om pragmatische redenen om het maximaal haalbare effect weer te geven is voor de raming van de effecten er van uitgegaan dat alle kinderen en alle 70‑plussers een helm zouden dragen. In de praktijk is het niet mogelijk om een maatregel voor 100% effectief te laten zijn. Een aanpak waar‑bij een helm zo veel mogelijk gemeengoed wordt (bijvoorbeeld door een combinatie van ver‑plichting, handhaving, overtuiging van voordelen) zal vermoedelijk het meeste effect sorteren.
Bijlage 4 van het rapport (bijna 300 pag)
  woensdag 1 juli 2020 @ 01:08:17 #102
406136 Le_Professeur
Arsène Charles Ernest Wenger.
pi_193867244
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef ZarB het volgende:
En voor degene die niet willen, koop maar lekker een normale fiets. Bizar hoeveel jonge mensen (en nee, die hebben echt niet allemaal een of andere onzichtbare ziekte) je op zo'n ding ziet rijden. Luie sukkels.
pi_193867470
In Australië is het percentage helmdragers idd groot, omdat je zonder helm een prent krijgt. Mede dankzij die betutteling wordt er nauwelijks gefietst. Kinderen worden bijvoorbeeld vaak met de auto naar school gebracht.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lyrebird op 01-07-2020 06:58:03 ]
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
pi_193868053
https://www.ad.nl/auto/ve(...)er-fietsen~a253a215/

quote:
De instanties adviseren de overheid om de fietshelm voor die groepen te verplichten, maar daar wil de Fietsersbond niets van weten. ,,Als we dit gaan verplichten, stapt straks bijna niemand meer op de fiets.”
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
  woensdag 1 juli 2020 @ 09:02:35 #105
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_193868917
Het probleem is dat bejaarden die niet meer veilig kunnen deelnemen aan het verkeer de auto uitgaan en op een elektrische fiets stappen en vervolgens een gevaar op het fietspad zijn.
  woensdag 1 juli 2020 @ 09:07:45 #106
308523 the-eye
boycot oranje
pi_193868960
quote:
quote:
De maatregel is met name belangrijk voor kinderen tussen de tien en veertien jaar.
Wat dachten ze van de kinderen (zoals vroeger) weer een verkeersdiploma te laten halen? Denk dat dat iets meer opschiet
pi_193868972
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:35 schreef Piles het volgende:

[..]

Eens. Je ziet het aantal verkeersdoden juist toenemen bij ouderen op dit moment, waarschijnlijk door de zware en snelle elektrische fietsen. Dus helemaal niet gek om daar wat aandacht voor te hebben.
Ik kan me er enorm aan ergeren. Onoplettende ouderen met name. Op elektrische fietsen. Maar hun reactievermogen is veel te traag voor de snelheden die ze fietsen.

En toch is het een goede zaak. Mensen krijgen hierdoor veel meer beweging en ik ben er van overtuigd dat die paar ongelukken makkelijk opwegen tot de andere gezondheidswinst. Hoeveel diabetes, hartproblemen Ed voorkomt fietsen? Ongetwijfeld meer dan het aan verwondingen veroorzaakt.

Daarnaast zijn er bij ernstige ongelukken vrijwel altijd vrachtauto’s of landbouwvoertuigen betrokken. Misschien daar eens iets mee doen.....
Whatever...
  woensdag 1 juli 2020 @ 09:08:28 #108
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_193868974
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:02 schreef detaris het volgende:
Het probleem is dat bejaarden die niet meer veilig kunnen deelnemen aan het verkeer de auto uitgaan en op een elektrische fiets stappen en vervolgens een gevaar op het fietspad zijn.
Dit. En dat als de verkeerssituatie ingewikkeld wordt, je op een gewone fiets vanzelf vaart mindert omdat je aandacht ergens anders voor nodig is. Een elektrische fiets knalt gewoon door.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_193869025
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vind het geen onzin. Veel mensen schatten snelheden e.d. op een elektrische fiets verkeerd in en anticiperen niet goed, waardoor je ook op fietspaden veel ongelukken hebt. Mijn bloedeigen moeder is ook flink gestuiterd een tijdje terug, toen zij achterop een scootmobiel reed die ineens stopte. Dus een helm is zo gek nog niet voor dit soort stuntelaars.
Wat denk je van een snelheidsbegrenzer op leeftijd op elektrische fietsen?

50 + 25 km/u
60 + 20 km/u
65 + 15 km/u
70 + 10 km/h

Dit om het verminderde reactievermogen te compenseren met lagere snelheid.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_193869056
quote:
19s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:14 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Wat denk je van een snelheidsbegrenzer op leeftijd op elektrische fietsen?

50 + 25 km/u
60 + 20 km/u
65 + 15 km/u
70 + 10 km/h

Dit om het verminderde reactievermogen te compenseren met lagere snelheid.
Dat vind ik symptoombestrijding van de bovenste plank.

Verder ben ik het met de ANWB eens. Dan gaat het fietsgebruik afnemen.
Maar ja, voor handhaving hoef je ook niet bang te zijn.

Pakkans voor defecte verlichting of mobiel gebruiken op de fiets is al zo klein; ik neem het risico dan wel.

en anders zet ik de ondersteuning wel op HOOG. Even zien of zo'n dikke eenstreper je nog te pakken krijgt.

deze betutteling is echt te bizar voor woorden. Pak de problemen aan i.p.v dit soort symptoombestrijding.
pi_193869295
quote:
19s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:17 schreef Gunner het volgende:

[..]

Dat vind ik symptoombestrijding van de bovenste plank.

Verder ben ik het met de ANWB eens. Dan gaat het fietsgebruik afnemen.
Maar ja, voor handhaving hoef je ook niet bang te zijn.

Pakkans voor defecte verlichting of mobiel gebruiken op de fiets is al zo klein; ik neem het risico dan wel.

en anders zet ik de ondersteuning wel op HOOG. Even zien of zo'n dikke eenstreper je nog te pakken krijgt.

deze betutteling is echt te bizar voor woorden. Pak de problemen aan i.p.v dit soort symptoombestrijding.
Ben jij blind voor het feit dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren met bejaarden op een elektirsche fiets?

De oorzaak is juist dat men vanwege de vermindere reactietijd en mindere motoriek van oudere mensen meer risico loopt.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  woensdag 1 juli 2020 @ 09:35:21 #112
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193869332
quote:
19s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:17 schreef Gunner het volgende:

[..]

Dat vind ik symptoombestrijding van de bovenste plank.

Verder ben ik het met de ANWB eens. Dan gaat het fietsgebruik afnemen.
Maar ja, voor handhaving hoef je ook niet bang te zijn.

Pakkans voor defecte verlichting of mobiel gebruiken op de fiets is al zo klein; ik neem het risico dan wel.

en anders zet ik de ondersteuning wel op HOOG. Even zien of zo'n dikke eenstreper je nog te pakken krijgt.

deze betutteling is echt te bizar voor woorden. Pak de problemen aan i.p.v dit soort symptoombestrijding.
Precies. Vroeger ook altijd gewoon hard weggefietst bij fietslichtcontrolers. 1x gepakt omdat ze een motormuis klaar hadden staan :')

Wel gelachen.
pi_193869353
quote:
4s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:32 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Ben jij blind voor het feit dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren met bejaarden op een elektirsche fiets?

De oorzaak is juist dat men vanwege de vermindere reactietijd en mindere motoriek van oudere mensen meer risico loopt.
nee daar ben ik niet blind voor. Maar om dan maar voor iedere leeftijd een helm te verplichten gaat me veel te ver. Dat is symptoombestrijding. Pak het anders aan maar niet zo.
pi_193869384
quote:
4s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:32 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Ben jij blind voor het feit dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren met bejaarden op een elektirsche fiets?

De oorzaak is juist dat men vanwege de vermindere reactietijd en mindere motoriek van oudere mensen meer risico loopt.
En hoe lost een hardplastieken toverhoedje dat probleem op? Als die mensen een gevaar in het verkeer zijn dan is een vals gevoel van veiligheid een heel slecht idee.
Wie slaapt in een democratie wordt woke in een dictatuur.
pi_193869398
quote:
19s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:36 schreef Gunner het volgende:

[..]

nee daar ben ik niet blind voor. Maar om dan maar voor iedere leeftijd een helm te verplichten gaat me veel te ver. Dat is symptoombestrijding. Pak het anders aan maar niet zo.
Hoe Dan?
pi_193869409
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:40 schreef wpor het volgende:

[..]

Hoe Dan?
Gezien het beperkt aantal fataliteiten vind ik niet echt dat er een probleem is dat opgelost moet worden.

Verder moet je dan ook helmplicht invoeren voor (snor)scooters, wel zo eerlijk dan he.
Gelijke monniken, gelijke helmen.
pi_193869455
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 03:12 schreef Lyrebird het volgende:
In Australië is het percentage helmdragers idd groot, omdat je zonder helm een prent krijgt. Mede dankzij die betutteling wordt er nauwelijks gefietst. Kinderen worden bijvoorbeeld vaak met de auto naar school gebracht.
Of dat nu daar door komt of gewoon door afstanden......
  Redactie Frontpage woensdag 1 juli 2020 @ 09:44:46 #118
21273 crew  JeMoeder
MijnMoeder
pi_193869461
Geen onzin, zie ook het enorme aandeel van e-bike gebruikers bij dodelijke verkeersongevallen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_193869537
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:39 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En hoe lost een hardplastieken toverhoedje dat probleem op? Als die mensen een gevaar in het verkeer zijn dan is een vals gevoel van veiligheid een heel slecht idee.
Zoals eerder aangegeven op leeftijd een snelheidsbegrenzer verplichten.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_193869741
quote:
19s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:50 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Zoals eerder aangegeven op leeftijd een snelheidsbegrenzer verplichten.
Op leeftijd is toch niet te handhaven en totaal onwerkbaar voor de industrie. Het maakt dan het lenen van een fiets ook al redelijk onmogelijk.

Ik voel veel meer voor een helmplicht boven een bepaald vermogen of boven een bepaalde snelheid waarbij ondersteund wordt. Die dan fors lager leggen dan nu de norm is.

Snorfietsen moeten zo snel mogelijk niet meer verkocht of zelfs verboden worden. Tevens onmiddellijk de helmplicht voor invoeren. Dat experiment is totaal mislukt.
  woensdag 1 juli 2020 @ 10:09:55 #121
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_193869792
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:42 schreef Clupea het volgende:

[..]

Je weet dat traumachirurgen op de eerste hulp werken? Zij zien de slachtoffers van verkeersongelukken als eerste. Geloof me: alle traumachirurgen dragen zelf op de fiets een helm...
Ik werk naast het ziekenhuis en zie echt nooit iemand een helm dragen op de fiets.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_193869945
quote:
19s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:50 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Zoals eerder aangegeven op leeftijd een snelheidsbegrenzer verplichten.
Maar veel bejaarden raken gewond door andere oorzaken, met name dat ze vallen bij het op- of afstappen. Ik vermoed dat focussen op snelheid maar weinig zoden aan de dijk zet bij deze doelgroep.
pi_193870201
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 10:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Maar veel bejaarden raken gewond door andere oorzaken, met name dat ze vallen bij het op- of afstappen. Ik vermoed dat focussen op snelheid maar weinig zoden aan de dijk zet bij deze doelgroep.
Ja wat ook helpt is boven X leeftijd geen fiets meer rijden met een stang (herenfiets) maar een vrouwenfiets dat is makkelijker op en afstappen.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_193870224
quote:
4s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:32 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Ben jij blind voor het feit dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren met bejaarden op een elektirsche fiets?

De oorzaak is juist dat men vanwege de vermindere reactietijd en mindere motoriek van oudere mensen meer risico loopt.
Dit is wel waar, maar veel te eenzijdig.

Als mensen thuis zitten gaan ze dood aan een vet hart. Dat is waarmee je het moet vergelijken en niet 0 ongelukken en verder niets.
Whatever...
  woensdag 1 juli 2020 @ 11:12:57 #125
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193870679
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:00 schreef hooibaal het volgende:

De gedachte van de fietsersbond dat iedereen ineens zou stoppen met fietsen (hallo, WC Eend) is nergens op gebaseerd.
Niet iedereen nee. Wel degene die nu al twijfelen. Dat betekent meer druk op het OV of meer filedruk.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')