abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 juni 2020 @ 08:59:48 #1
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_193623958
Ok, onderstaande artikel trok wel mijn aandacht, over de ervaringen die Brabanders hebben met racisme. Als blanke brabo heb ik t idee dat t allemaal wel meevalt namelijk

https://www.omroepbrabant(...)fde-mee-moeten-maken

Ik moest alleen bijna lachen tijdens 't artikel. Zijn deze mensen serieus?! Ze nemen in bijna alle gevallen dus 'geheel Nederland' iets kwalijk vanwege een persoonlijke ervaring met een ander, meer generaliseren dan wat ze zelf doen is niet eens mogelijk. Spreek gewoon die persoon erop aan.

quote:
Meral: "Ik werd de afgelopen weken nog op stage anders behandeld dan de andere studenten. Als ik een vraag stelde dan werd er telkens zuchtend geantwoord, als mijn mede-stagiairs dezelfde vraag stelden werd er heel anders gereageerd. Ook moet ik continue vragen beantwoorden over dat ik moslima ben, maar geen hoofddoek draag of dat überhaupt een eigen mening heb. Daarom sta ik hier."
Ok, vraag je medestudenten eens waarom ze dat doen, wellicht stel je ook vaak vragen die ze irriteren? Voor punt 2 moet je toch echt vooral bij je eigen gemeenschap ten rade gaan.

quote:
Emery: "Een klasgenoot van mij kwam binnenlopen en toen zei hij: 'What's up my nigga.' Dat hoor je niet te zeggen, hij schrok er ook wel een beetje van omdat ik een beetje boos werd. Het is dat soort onwetendheid waarom ik hier sta. Of dat ik met mijn voetbalelftal ging stappen in Eindhoven en dat iedereen naar binnen mocht behalve ik en twee andere teamgenoten."
Het ware probleem lijkt me juist, dat je dat niet zou mogen zeggen als blanke. Dat tweede is gebaseerd op ervaring, maar inderdaad discriminatie. Zelf ook meegemaakt met teamgenoten die niet binnen mochten om die reden. tent links laten liggen en samen iets leuks gaan zoeken.

quote:
Shayenne: “Als ik mijn haar los heb, dan heb ik een enorme bos krullen. Maar dan word ik op straat echt nagekeken. Bovendien is mijn moeder is wit en ik niet. Daar krijg ik rare vragen en vervelende opmerkingen over. Dat is niet oké en moet stoppen. Ik wil niet dat mijn kinderen later hetzelfde mee moeten maken.”
Dit slaat werkelijke nergens op. Ze kijken je aan vanwege een grote bos krullen.. omdat je ze t mooi vinden? Of je daardoor minderwaardig? Verder is er weinig over het tweede te zeggen zonder te weten wat voor rare opmerkingen.

quote:
Cornelia: "Ik heb een Nederlandse 'witte' vriend en ik ging voor het eerst op bezoek bij mijn schoonfamilie. Toen mijn vriend even weg was, wilden ze weten wat ik van zwarte piet vond. Alsof ik iedereen met een donkere huidskleur vertegenwoordigde. Dat mondde uit in een heel vervelende discussie. Op een gegeven moment zei mijn schoonvader dat ik wel oké was omdat ik goed opgeleid was en goed Nederlands sprak, maar mensen die tegen zwarte piet waren, moesten maar het land verlaten. Toen ben ik vertrokken, maar mijn vriend nam het tegen zijn eigen familie voor mij op. We zijn nog steeds samen."
Ga dan vooral TEGEN KOZP en consorten protesteren ipv MEE. Door dit soort typetjes die nu vanwege corona al 3 maanden te weinig hebben kunnen zeiken over huidskleur en vanwege chronisch aandachtstekort nu weer beginnen. Het is vervelend dat men niet direct verwacht dat je goed Nederlands praat, maar ook niet heel verbazingwekkend toch?

quote:
Kingsley: "De decaan van mijn middelbare school vroeg mij of ik model voor een poster wilde zijn. Ik was namelijk de enige donkere jongen die ze konden vinden. Met die poster wilde de school laten zien hoe multicultureel ze waren. Daar deed ik niet aan mee, want die school was totaal niet multicultureel. Wat ik ook bizar vind is dat mensen mij de zwarte piet-discussie verwijten, omdat ik donker ben. Alleen ik hou mij helemaal niet met die discussie bezig. Behandel mij als mens, als Kingsley, niet als een donker persoon."
Behandel dan ook anderen als persoon, en beoordeel ze niet op basis van je ervaring met je decaan. Dat je school dit wilt, is alleen maar onder maatschappelijke druk om multicultureel te zijn en dat voer je nu alleen maar MEER op. Verder, zet je vooral af tegen KOZP.

quote:
Shanna: "Het zijn opmerkingen als: 'Hoe drink jij je koffie, net zo zwart als je huidskleur?' Dat zeggen mensen als grap, maar dat is het niet. Ik heb ook bij een uitzendbureau meegemaakt dat ik eerst telefonisch een gesprek had en toen ging ik langs en toen vonden ze mij 'verrassend', omdat ik accentloos Nederland sprak. Toen was het voor mij wel klaar. Ik kom wel voor mijzelf op, maar dit soort dingen zijn niet oké."
Matige grap, maar dat mag dus ook al niet meer? Verder niet heel gek, het bedrijf kijkt naar ervaring die ze zelf hadden en geeft je een ' compliment' dat je accentloos Nederlands praat.

quote:
Luke: “Vroeger noemden ze me op school zwarte piet. En ik word wel eens door de politie aangehouden, zelfs een keer toen ik ergens fietste. Het doet mij pijn dat dit in Nederland gebeurt. Ik draag mijn haar in braids omdat het een symbool is van wie ik ben. Daar ben ik trots op.”
O boehoee. Zwarte Piet is een kinderheld. Trek je er niks van aan. Ik werd ook weleens voor homo uitgemaakt. Heb niks tegen homo's. Het zal mij aan mn reet roesten.

quote:
Louiza: "Ik hoor van anderen wel eens dat ik echt goed Nederlands spreek, maar ik ben hier gewoon geboren en Nederlands is mijn eerste taal. Of mensen noemen mijn familie import. Het zijn geen heel heftige dingen, maar je denkt dan toch, waarom? We komen uit hetzelfde land.
Er zijn veel mensen die NIET in Nederland geboren zijn. Je hebt geen typisch Nederlands uiterlijk. Mag dit dan echt niet gezegd worden?

quote:
Jordan: “Racisme is er en ook ik maak het mee. Vrienden zeggen soms ‘kutneger’. Als ik dan reageer zeggen ze snel dat het maar een grapje is. Maar dat is echt niet leuk, waarom zou je dat zeggen? Je moet iedereen normaal behandelen.”
Ja en ze zeggen ook ' kutrooie' als je rood haar hebt of 'kuthomo' als ze dat leuk vinden. Ze zullen je kutneger blijven noemen als ze je willen beledigen en zien dat dit je raakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door PietPossum op 14-06-2020 10:16:58 ]
  zondag 14 juni 2020 @ 09:07:16 #2
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193623993
Gaat wel ver af en toe, maar het is vaak ook een (slecht uitgevoerde) integratietest, van kun je voor jezelf opkomen, heb je een dikke huid, enige zelfspot, etc.

Wellicht dat de overheid die tests zou kunnen standaardiseren, zodat er geen irritaties zoals in het artikel meer kunnen ontstaan.

quote:
Ja en ze zeggen ook ' kutrooie' als je blond haar hebt of 'kuthomo' als ze dat leuk vinden. Ze zullen je kutneger blijven noemen als ze je willen beledigen en zien dat dit je raakt.
En dit is wel de kern ja, laat je niet raken door woorden die bedoeld zijn om...je te raken!
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zondag 14 juni 2020 @ 09:15:55 #3
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193624046
quote:
En ik word wel eens door de politie aangehouden, zelfs een keer toen ik ergens fietste. Het doet mij pijn dat dit in Nederland gebeurt.
Het is me toch wat...

quote:
Als ik een vraag stelde dan werd er telkens zuchtend geantwoord, als mijn mede-stagiairs dezelfde vraag stelden werd er heel anders gereageerd.
Misschien moet je de vraag niet nog een keer stellen als dat net gedaan is...

Maar goed, wat een enorm zeikverhaal. Is iedereen van snijkoek gemaakt tegenwoordig?
pi_193624047
Als mensen er last van hebben, waar maak jij je dan druk om?
West-Melanesia
  zondag 14 juni 2020 @ 09:24:35 #5
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_193624121
Al die voorbeelden van zogenaamd kwetsende zaken lijken me helemaal niet belangrijk. Iedereen maakt wel 'ns wat mee, krijgt een opmerking die wat met zijn of haar uiterlijk heeft te maken.
Dat kun je vervelend vinden, maar je gaat er echt niet dood aan hoor.

Eerlijk gezegd bevestigd t alleen maar mijn idee dat mensen met een donkere huidskleur wel erg lange tenen hebben en schijnen te denken dat zij niet net zoals als ieder ander behandeld mogen worden. Blanke mensen worden ook beoordeeld op hun uiterlijk en krijgen daar ook opmerkingen over die niet altijd leuk zijn. In feite krijgen gekleurde mensen dus een gelijke behandeling alleen zien ze dat niet zo. :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zondag 14 juni 2020 @ 09:27:36 #6
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193624139
Ik werd altijd lange genoemd :'( kan ik toch ook niks aan doen...werd er altijd uitgepikt omdat ik er ouder uitzag dan de rest...

In Japan en China zelfs wildvreemde mensen die het zeiden...

Mensen weten niet hoe zwaar het leven is als je nergens in past, altijd meer moet betalen om een beetje te kunnen slapen in het vliegtuig...

TLM!
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_193624142
Heftige verhalen hoor. Dit maakt echt duidelijk dat black lives matter ook in NL nodig is!
:')
pi_193624187
quote:
Shanna: "Het zijn opmerkingen als: 'Hoe drink jij je koffie, net zo zwart als je huidskleur?' Dat zeggen mensen als grap, maar dat is het niet. Ik heb ook bij een uitzendbureau meegemaakt dat ik eerst telefonisch een gesprek had en toen ging ik langs en toen vonden ze mij 'verrassend', omdat ik accentloos Nederland sprak. Toen was het voor mij wel klaar. Ik kom wel voor mijzelf op, maar dit soort dingen zijn niet oké."
Duh natuurlijk kan iemand boos worden hierom. Daar is geen discussie over mogelijk. Maar er is al zo’n topic met een artikel met dit soort voorbeelden. Topic heet “Racisme in Nederland”

NWS / Racisme in Nederland #5
West-Melanesia
pi_193624226
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 09:27 schreef Murdera het volgende:
Heftige verhalen hoor. Dit maakt echt duidelijk dat black lives matter ook in NL nodig is!
Haha. Echt. Sneeuwvlokjes.
  zondag 14 juni 2020 @ 09:46:20 #10
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193624262
Ik vind deze voorbeelden nou ook niet echt spraakmakend, op het geweigerd worden bij clubs etc na.

Ben wel benieuwd of dit alle geïnterviewden zijn en zo niet, hoe de selectie gemaakt is.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_193624360
Tegen mij wordt weleens gezegd dat ik een grote neus heb. Ga denk ik ook maar naar de dam.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zondag 14 juni 2020 @ 10:00:15 #12
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193624365
Dit lijken me overwegend voorbeelden van "Nederlandse" directheid, c.q. lompheid, soms ook uit vriendelijke belangstelling, maar niettemin irritant als het vaak gebeurt omdat de aangesprokene voortdurend geconfronteerd wordt met zijn anders-zijn. Voor de ene partij lijkt me het toepassen van normale fatsoensregels zoals niet aanstaren, niet direct persoonlijk aanspreken op basis van een aanname, niet spontaan confronteren met moeilijke onderwerpen, en uiteraard niet schelden, in de meeste gevallen al voldoende. De andere partij zou soms ook wel gebaat zijn bij een iets minder defensieve houding en misschien wat minder projectie.

Weigering bij horecagelegenheden op basis van huidskleur is wat mij (en de wet) betreft inderdaad ongeoorloofde discriminatie.
pi_193624424
Alkmaar. de organisatie geeft aan dat daar ook racisme is en dat daarom een protest nodig is.

quote:
Ook in West-Friesland en de Kop van Noord-Holland is racisme een dagelijkse realiteit. Het varieert van collega’s die ‘grapjes’ maken en winkelmedewerkers die zwarte klanten continu in de gaten houden tot vijandige opmerkingen, fysieke agressie en het bellen van de politie omdat een zwarte man in zijn auto muziek zit te luisteren.
Iemand ongeacht etniciteit die doelloos in een auto zit met harde muziek aan, dat is overlastgevend.

Winkelpersoneel doet er alles aan om hun winkel scherp in de gaten te houden.

't clubje heeft wat weg van een sekte. overal dezelfde namen. ze hebben wat leuke uitjes zo. zolang ze niets slopen en hun rommel weer opruimen is 't prima.
het gaat pas lachwekkend worden als ze in Volendam willen gaan protesteren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_193624439
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 09:46 schreef nixxx het volgende:
Ik vind deze voorbeelden nou ook niet echt spraakmakend, op het geweigerd worden bij clubs etc na.

Ben wel benieuwd of dit alle geïnterviewden zijn en zo niet, hoe de selectie gemaakt is.
Zelfs al word je geweigerd, dan is de invulling altijd racisme bij bepaalde types.
pi_193624488
Ik vind het allemaal enorme jankballen. Deze mensen zitten binnen de kortste keren huilend met een burnout thuis Als iemand ze een keer tegenspreekt.

Maar wat verwacht je ook in een maatschappij waar slachtofferschap je tot heldenstatus doet rijzen? Iedereen wil held zijn, dus is iedereen slachtoffer. De een zijn ervaringen nog schrijnender en zieliger dan de ander.

Je zou bijna blij zijn met de enorme economische depressie die er aan komt, leren mensen weer eens prioriteiten stellen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_193624517
Je verspreid die anti blanke propaganda alleen maar meer :P

Het is voor het overgrote gedeelte politiek gejank.
pi_193624690
Racisme is altijd fout. Wat dat betreft snap ik de gevoelens en beweging van BLM heel goed. Laat ik dat voorop stellen. De kernboodschap is dat racisme verleden tijd moet zijn en daar hebben ze natuurlijk volledig gelijk in.

Zorgelijk vind ik dat er helemaal geen kritische blik mag zijn. Als ik iemand in de buurt heb die geen reet snapt van waar we mee bezig zijn en constant vragen stelt dan ontsnapt er ook wel eens een zucht. Dat is niet vanwege de huidskleur maar vanwege competenties.

Echter doordat de beweging vanwege sociale druk niet bekritiseerd mag worden kun je geen onderscheid meer maken in wat te maken heeft met de competenties van iemand en wat met de huidskleur. Al een aantal keer heb ik hier het voorbeeld gegeven dat je nog zo veel kansen kan krijgen, bepaalde basiscompetenties moet je gewoon hebben. Zoals het goed machtig zijn van de taal. Maar als iemand van kleur wordt afgewezen lijkt de eerste gedachte automatisch te zijn 'racisme!'. Door die interpretatie ga je op een gegeven moment ook geloven dat het aan de kleur ligt ipv je competenties. Verbetering gaat er dan niet komen helaas.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2020 10:48:06 ]
  zondag 14 juni 2020 @ 11:06:17 #18
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_193624894
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 09:24 schreef deedeetee het volgende:
Al die voorbeelden van zogenaamd kwetsende zaken lijken me helemaal niet belangrijk. Iedereen maakt wel 'ns wat mee, krijgt een opmerking die wat met zijn of haar uiterlijk heeft te maken.
Dat kun je vervelend vinden, maar je gaat er echt niet dood aan hoor.

Eerlijk gezegd bevestigd t alleen maar mijn idee dat mensen met een donkere huidskleur wel erg lange tenen hebben en schijnen te denken dat zij niet net zoals als ieder ander behandeld mogen worden. Blanke mensen worden ook beoordeeld op hun uiterlijk en krijgen daar ook opmerkingen over die niet altijd leuk zijn. In feite krijgen gekleurde mensen dus een gelijke behandeling alleen zien ze dat niet zo. :D
Ik hoop dat je de ironie van je eigen post inziet.

Snowflakes heb je overal tussen zitten. En dat nu de snowflakes met een kleurtje even meer aandacht en spreektijd krijgen betekent niet automatisch dat mensen met een kleurtje over het algemeen sneller gekwest zijn.

Dat jij, wellicht op basis van bovenstaande + jouw eigen persoonlijke ervaringen en jouw referentiekader bepaalde generalisaties doet, dat maakt dit niet opeens tot waarheid.
Krekker is de bom!
pi_193624928
Ik zie hier juist allemaal mensen die lange tenen hebben en zich druk maken om waarover een ander zich druk maakt.
West-Melanesia
pi_193625019
veel van die demonstranten weten niet eens te vertellen waarom ze daar zijn.
weinig kansen en armoede aanvoeren komt niet betrouwbaar over als je ze met een iPhone ziet filmen.
aanwezigen krijgen de opdracht om agenten te filmen. waar slaat dat op.
  zondag 14 juni 2020 @ 11:32:34 #21
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_193625150
quote:
Cornelia: "Ik heb een Nederlandse 'witte' vriend en ik ging voor het eerst op bezoek bij mijn schoonfamilie. Toen mijn vriend even weg was, wilden ze weten wat ik van zwarte piet vond. Alsof ik iedereen met een donkere huidskleur vertegenwoordigde. Dat mondde uit in een heel vervelende discussie. Op een gegeven moment zei mijn schoonvader dat ik wel oké was omdat ik goed opgeleid was en goed Nederlands sprak, maar mensen die tegen zwarte piet waren, moesten maar het land verlaten. Toen ben ik vertrokken, maar mijn vriend nam het tegen zijn eigen familie voor mij op. We zijn nog steeds samen."

Ga dan vooral TEGEN KOZP en consorten protesteren ipv MEE. Door dit soort typetjes die nu vanwege corona al 3 maanden te weinig hebben kunnen zeiken over huidskleur en vanwege chronisch aandachtstekort nu weer beginnen. Het is vervelend dat men niet direct verwacht dat je goed Nederlands praat, maar ook niet heel verbazingwekkend toch?
Protesteert deze dame dan mee met KOZP? Deze demonstratie gaat toch niet over ZP?

Waarom zou iemand met een donkere huidskleur zich moeten verantwoorden mbt de ZP-discussie of per se moeten uitspreken tegen KOZP?

Sowieso, de gedachte dat mensen, die vaak gewoon hier geboren en getogen zijn moeten oprotten... Dit puur omdat ze een andere mening hebben die de ander niet bevalt... Dat vind ik echt te triest voor woorden. Net zo triest als de KOZP-kneuzen.

quote:
Kingsley: "De decaan van mijn middelbare school vroeg mij of ik model voor een poster wilde zijn. Ik was namelijk de enige donkere jongen die ze konden vinden. Met die poster wilde de school laten zien hoe multicultureel ze waren. Daar deed ik niet aan mee, want die school was totaal niet multicultureel. Wat ik ook bizar vind is dat mensen mij de zwarte piet-discussie verwijten, omdat ik donker ben. Alleen ik hou mij helemaal niet met die discussie bezig. Behandel mij als mens, als Kingsley, niet als een donker persoon."

Behandel dan ook anderen als persoon, en beoordeel ze niet op basis van je ervaring met je decaan. Dat je school dit wilt, is alleen maar onder maatschappelijke druk om multicultureel te zijn en dat voer je nu alleen maar MEER op. Verder, zet je vooral af tegen KOZP.
Eens dat de jongen anderen niet moet beoordelen op basis van de ervaring met de decaan, maar doet hij dit dan? Zegt hij dat alle blanken discrimineren?

En ook hier de vraag, waarom zou hij zich moeten afzetten van KOZP? Deze demonstratie gaat toch niet over ZP?

Deze voorbeeldhen zijn m.i. geen reden voor de uit de hand gelopen protesten die we nu op sommige plekken hebben, maar als mensen vreedzaam hun mening willen uiten en zich aan de wet- en regelgeving houden, prima, dat is hun recht. Ik vind het persoonlijk overdreven, maar ieder heeft recht op een eigen mening.
Krekker is de bom!
pi_193625239
de bendeleider van die BLM-feestjes is Jerry Airfryer. Hij is tevens de oprichter van Kick out Zwarte piet (KOZP) en oprichter van Nederland wordt beter. stichtingen die aardig wat subsidie ontvangen.

kortom, sta je op een BLM protest dan zul je mee moeten scanderen met de 'weg met zwarte piet'-leuzen.

vermoedelijk zal je weg worden gestuurd als je daar voor Zwarte piet gaat demonstreren.
gisteren was er bij 't BLM protest in Leeuwarden een Zwarte piet en die werd door de beveiliging afgevoerd.
pi_193625253
Ik vind sommige dingen wel een beetje vreemd zoals die schoonouders die dan aan zo'n donker meisje gaan vragen wat ze van Zwarte Piet vind. Dat is raar en ongepast.

Verder is het heel veel aanstellerij wat weer eens bevestigd dat deze generatie niets meer kan verdragen, elke opmerking komt keihard binnen en wordt direct héél persoonlijk genomen.

quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 11:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
de bendeleider van die BLM-feestjes is Jerry Airfryer. Hij is tevens de oprichter van Kick out Zwarte piet (KOZP) en oprichter van Nederland wordt beter. stichtingen die aardig wat subsidie ontvangen.

kortom, sta je op een BLM protest dan zul je mee moeten scanderen met de 'weg met zwarte piet'-leuzen.
Ik ben vooral benieuwd wat deze beweging wil bewerkstelligen als Zwarte Piet door het hele land is aangepast. Dan zullen ze vast wel weer iets nieuws verzinnen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2020 11:42:54 ]
  zondag 14 juni 2020 @ 11:46:30 #24
8369 speknek
Another day another slay
pi_193625294
Ik ben het met iedereen eens dat dit over het algemeen geen aansprekende voorbeelden zijn, en, alhoewel Nederland echt wel problemen met racisme heeft (sla deze website er maar op na), vraag ik me af of die problemen op het moment groot genoeg zijn er een opleving van Covid-19 voor te riskeren.

Maar er zit iets discriminatoir in de vraag alleen al. De gekleurde mensen die moeten allemaal persoonlijk zware ervaringen met racisme hebben gehad om hun mening gelegitimeerd te vinden. Als ze geen aansprekend voorbeeld hebben zijn het een stel zeikerdjes gemaakt van suiker. Tegelijkertijd worden de blanke demonstranten niet eens gevraagd, want we gaan er vanuit dat ze daar staan uit solidariteit of om een punt te maken. Waarom kan dat niet voor de gekleurde demonstrant?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 14 juni 2020 @ 11:51:30 #25
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_193625337
Bijzonder dat vele mensen voor een ander gaan bepalen hoe zij iets moeten voelen en ervaren. Zullen we daar sowieso eens mee ophouden?

quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 08:59 schreef PietPossum het volgende:
Als blanke brabo heb ik t idee dat t allemaal wel meevalt namelijk

Zo'n reactie als dit in de op is daar een mooi voorbeeld van. Jij kunt niet bepalen of het voor een ander wel of niet meevalt. Doe dat dan ook niet?

Ook in termen spreken als "ze", "hun", "wij" en "zij" slaan echt als een lul op een drumstel.

Verder vooral wat Morgan Freeman zegt:

la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_193625350
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 11:51 schreef Lariekoek het volgende:
Bijzonder dat vele mensen voor een ander gaan bepalen hoe zij iets moeten voelen en ervaren. Zullen we daar sowieso eens mee ophouden?
[..]

Zo'n reactie als dit in de op is daar een mooi voorbeeld van. Jij kunt niet bepalen of het voor een ander wel of niet meevalt. Doe dat dan ook niet?
Kunnen andere mensen wel voor anderen bepalen dat ze racistisch zijn of dat er zoiets bestaat als institutioneel racisme?
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  zondag 14 juni 2020 @ 11:53:43 #27
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_193625356
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 09:15 schreef Oceanier het volgende:
Als mensen er last van hebben, waar maak jij je dan druk om?
Als mensen er iets over posten, waar maak jij je dan druk om?
pi_193625372
quote:
[..]

Ik denk dat we bij dergelijke verregaande protesten juist moeten nagaan of het meevalt of niet. Wel met respect voor ieders ervaringen. Maar objectief nagaan of hier daadwerkelijk sprake van is lijkt mij een plicht die voortvloeit uit het serieus nemen van andermans gevoelens. Er moet dan wel de ruimte kunnen zijn dat het om ervaren racisme zou kunnen gaan ipv feitelijk racisme. Vraagt ook om een heel ander oplossingen
  zondag 14 juni 2020 @ 11:55:17 #29
61660 Lariekoek
pi_193625378
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 11:53 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Kunnen andere mensen wel voor anderen bepalen dat ze racistisch zijn of dat er zoiets bestaat als institutioneel racisme?
Ja dat kan want daar zijn gewoon mooie definities van.
pi_193625397
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 11:55 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Ja dat kan want daar zijn gewoon mooie definities van.
Die zijn er ook voor gevoelens en ervaringen.
  zondag 14 juni 2020 @ 11:57:55 #31
61660 Lariekoek
pi_193625404
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 11:54 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Ik denk dat we bij dergelijke verregaande protesten juist moeten nagaan of het meevalt of niet. Wel met respect voor ieders ervaringen. Maar objectief nagaan of hier daadwerkelijk sprake van is lijkt mij een plicht die voortvloeit uit het serieus nemen van andermans gevoelens. Er moet dan wel de ruimte kunnen zijn dat het om ervaren racisme zou kunnen gaan ipv feitelijk racisme. Vraagt ook om een heel ander oplossingen
Alleen, wie zijn we in dit geval?

Als jij als stelt, zoals de in de op: "Als blanke brabo heb ik t idee dat t allemaal wel meevalt namelijk" ben je wat mij betreft al geen onderdeel van "we".
  zondag 14 juni 2020 @ 11:59:07 #32
61660 Lariekoek
pi_193625417
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 11:57 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Die zijn er ook voor gevoelens en ervaringen.
Nee helaas. Die zijn namelijk altijd subjectief.
En daarom ook de reden dat iemand anders niet voor een ander dat kan bepalen.
In tegenstelling tot racisme. Waarvan gewoon haarfijn in de wet staat wat het inhoudt.

Je vergelijking gaat dus volledig mank.
  zondag 14 juni 2020 @ 11:59:21 #33
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_193625421
Nederlanders kunnen ontzettend bot zijn, maar dat is niet anders voor roodharigen etc. Niet heel speciaal om soms geweigerd te worden bij clubs, soms ben je niet kak genoeg, dan weer niet hip genoeg, is lang niet altijd racisme. (Als het wel zo is dan is het slechte zaak natuurlijk, daar zijn we het over eens.) Wat mij betreft praten ze het elkaar aan en dat is natuurlijk niet goed voor relaties met de politie bijvoorbeeld als je bij voorbaat al denkt fuck da police
pi_193625435
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 11:53 schreef PluggieOD het volgende:

[..]

Als mensen er iets over posten, waar maak jij je dan druk om?
Ik maak me nergens druk om.
West-Melanesia
pi_193625444
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 11:59 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Nee helaas. Die zijn namelijk altijd subjectief.
En daarom ook de reden dat iemand anders niet voor een ander dat kan bepalen.
In tegenstelling tot racisme. Waarvan gewoon haarfijn in de wet staat wat het inhoudt.

Je vergelijking gaat dus volledig mank.
Nee hoor, het hebben van emoties en ervaringen is een universele eigenschap van mensen. Binnen die kaders worden emoties en ervaringen wel subjectief doorleeft.
pi_193625499
quote:
Ik heb ook bij een uitzendbureau meegemaakt dat ik eerst telefonisch een gesprek had en toen ging ik langs en toen vonden ze mij 'verrassend', omdat ik accentloos Nederland sprak.
Mijn vriendin hoort dit ook regelmatig en vat het gewoon op als compliment. Want zo kan het ook natuurlijk.
  zondag 14 juni 2020 @ 12:05:19 #37
61660 Lariekoek
pi_193625500
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 12:01 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Nee hoor, het hebben van emoties en ervaringen is een universele eigenschap van mensen. Binnen die kaders worden emoties en ervaringen wel subjectief doorleeft.
Tis goed met je.
pi_193625514
Die reacties ook in dit draadje :')

Jammer dat ze hier trouwens geen spookje hebben als emoticon.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_193625545
leugens, altijd dezelfde activisten en geen echt doel van elk protest.

Jerry Airfryer had op tv in een interview gezegd twee weken in quarantaine te gaan. dit was na het protest op de Dam een advies. twee dagen later stond ie weer op een ander BLM feestje.

ook uit dit topic is af te leiden dat het onduidelijk is waarom het BLM protest er is. dat het eigenlijk een verkapt anti-zwartepiet protest is.
pi_193625608
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 12:10 schreef spectrumanalyser het volgende:

Jerry Airfryer had op tv in een interview gezegd twee weken in quarantaine te gaan. dit was na het protest op de Dam een advies. twee dagen later stond ie weer op een ander BLM feestje.

ook uit dit topic is af te leiden dat het onduidelijk is waarom het BLM protest er is. dat het eigenlijk een verkapt anti-zwartepiet protest is.
Laat ze eens werk gaan zoeken.
Op zondag 31 mei 2020 20:55 schreef Scuidward het volgende: Als je niet te dissen bent dan ben je niet bestaand.
  zondag 14 juni 2020 @ 12:24:48 #41
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193625687
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 12:01 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Die subjectiviteit maakt het mi ook onmogelijk om er wat aan te doen, en ook dat het vaak van privé persoon tot privé persoon is. Als individu heb je volgens mij het recht om racistisch te zijn en te denken, maar ben je door de wet beperkt in hoe je dat kunt en mag uiten.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
pi_193625754
quote:

Exact, verder dan subjectieve anekdotes komt men niet. "Ik heb het zo ervaren". Dat zal best, maar is dat dan bewijs van institutioneel racisme in Nederland? Uiteraard niet. Tot nu toe zijn er nog geen cijfers of onderzoeken die bewijzen dat er sprake is van institutioneel racisme in Nederland. Buiten excessen is het er gewoonweg niet. Ervaringen van racisme zijn met name subjectief en voornamelijk het gevolg van opvoeding en omgeving.

Buiten dat. Ja, racisme en discriminatie bestaat. Iedereen heeft daar last van, deal with it.

Apart blijft ook dat op de vraag 'Wat willen jullie dan en hoe bereiken we dan datgene wat jullie willen' geen antwoord komt. Zie ook Seattle. Die extreem linkse anarchisten hebben gewoonweg geen idee, behalve dat ze het 'oneens' met alles en iedereen zijn. Nadenken over 'hoe dan' kan er bij hen niet in, dan staan ze met een mond vol tanden. In Seattle zie je ze dan ook meteen vervallen in datgene, en omarmen van datgene, wat ze het meest verfoeien (grenzen en een politiestaat).
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_193625800
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 11:57 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Alleen, wie zijn we in dit geval?

Als jij als stelt, zoals de in de op: "Als blanke brabo heb ik t idee dat t allemaal wel meevalt namelijk" ben je wat mij betreft al geen onderdeel van "we".
We zijn we allemaal. Nederlanders
pi_193625982
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 12:29 schreef Montagui het volgende:

[..]

Exact, verder dan subjectieve anekdotes komt men niet. "Ik heb het zo ervaren". Dat zal best, maar is dat dan bewijs van institutioneel racisme in Nederland? Uiteraard niet. Tot nu toe zijn er nog geen cijfers of onderzoeken die bewijzen dat er sprake is van institutioneel racisme in Nederland. Buiten excessen is het er gewoonweg niet. Ervaringen van racisme zijn met name subjectief en voornamelijk het gevolg van opvoeding en omgeving.

Buiten dat. Ja, racisme en discriminatie bestaat. Iedereen heeft daar last van, deal with it.

Apart blijft ook dat op de vraag 'Wat willen jullie dan en hoe bereiken we dan datgene wat jullie willen' geen antwoord komt. Zie ook Seattle. Die extreem linkse anarchisten hebben gewoonweg geen idee, behalve dat ze het 'oneens' met alles en iedereen zijn. Nadenken over 'hoe dan' kan er bij hen niet in, dan staan ze met een mond vol tanden. In Seattle zie je ze dan ook meteen vervallen in datgene, en omarmen van datgene, wat ze het meest verfoeien (grenzen en een politiestaat).
juist.

ook nog eens gaan janken omdat de gemeente niet meegaat in alle eisen.
zo mogen ze geen muziek maken, heeft ermee te maken dat festivals tot 1 september verboden zijn. De organisatie van het BLM-feest zegt: "Burgemeester, schaam je"

de demonstranten negeren echt elk verzoek van de gemeente. walgelijk.
  zondag 14 juni 2020 @ 14:30:37 #45
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_193626896
quote:
[..]

Ook in termen spreken als "ze", "hun", "wij" en "zij" slaan echt als een lul op een drumstel.

Verder vooral wat Morgan Freeman zegt:

Het lijkt me dat ik prima kan bepalen of dit soort ervaringen wel meevalt. Sterker nog, het zijn stuk voor stuk ervaringen die iedereen wel heeft ervaren en dus niets met ras te maken heeft. Denk je dat ik geen beledigingen naar mn hoofd heb gekregen? Dat nooit iemand mij op straat aankijkt of dat ik niet wordt gevraagd naar een mening over een onderwerp, puur omdat ik toevallig ergens vandaan kom?
De mensen die hier aan het woord komen, willen dat er veranderingen komen. Dat staat er zelfs letterlijk. Zij bepalen toch net zo min hoe ik me moet gedragen, omdat zij iets ervaren? Ga ten rade bij jezelf of beter gezegd 'als je verandering verwacht, verander dan je verwachting'

Beledigd voelen is van alle tijd en zal ook nooit veranderen. Gedrag daarop aan willen passen door op eieren te lopen, leidt maar tot een suffe bende.
[YouTube]
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 11:09 schreef Oceanier het volgende:
Ik zie hier juist allemaal mensen die lange tenen hebben en zich druk maken om waarover een ander zich druk maakt.
Het is wat lastig, als de nieuwssites en nieuwsprogramma's er vol van staan, er politieke vragen over worden gevraagd, om me als niet-bezorgde burger wat betreft dit probleem, er niet iets van te vinden, toch? Ik probeer juist door het lezen van dit soort persoonlijke ervaringen, te begrijpen wat er speelt, maar het bevestigt alleen maar meer wat ik al dacht: er is niks aan de hand.

quote:

Dit sowieso. Het gaat in Nederland al maanden over Corona. Zorgmedewerkers krijgen alle aandacht en het samen-slaan-we-ons-er-wel-doorheen gevoel is flink aangewakkerd in deze maanden. Groepjes als KOZP hebben gewoon hun dagelijkse aandacht (ofwel, inkomen van praatprogramma's) gemist en moeten weer even in de spotlight staan nu. Het is natuurlijk ontzettend saai als er opeens eenheid is en geen aandacht meer voor de kleur van je huid.
pi_193628911
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 14:30 schreef PietPossum het volgende:

[..]

Het lijkt me dat ik prima kan bepalen of dit soort ervaringen wel meevalt. Sterker nog, het zijn stuk voor stuk ervaringen die iedereen wel heeft ervaren en dus niets met ras te maken heeft. Denk je dat ik geen beledigingen naar mn hoofd heb gekregen? Dat nooit iemand mij op straat aankijkt of dat ik niet wordt gevraagd naar een mening over een onderwerp, puur omdat ik toevallig ergens vandaan kom?
De mensen die hier aan het woord komen, willen dat er veranderingen komen. Dat staat er zelfs letterlijk. Zij bepalen toch net zo min hoe ik me moet gedragen, omdat zij iets ervaren? Ga ten rade bij jezelf of beter gezegd 'als je verandering verwacht, verander dan je verwachting'

Beledigd voelen is van alle tijd en zal ook nooit veranderen. Gedrag daarop aan willen passen door op eieren te lopen, leidt maar tot een suffe bende.
[YouTube][..]

Het is wat lastig, als de nieuwssites en nieuwsprogramma's er vol van staan, er politieke vragen over worden gevraagd, om me als niet-bezorgde burger wat betreft dit probleem, er niet iets van te vinden, toch? Ik probeer juist door het lezen van dit soort persoonlijke ervaringen, te begrijpen wat er speelt, maar het bevestigt alleen maar meer wat ik al dacht: er is niks aan de hand.
[..]

Dit sowieso. Het gaat in Nederland al maanden over Corona. Zorgmedewerkers krijgen alle aandacht en het samen-slaan-we-ons-er-wel-doorheen gevoel is flink aangewakkerd in deze maanden. Groepjes als KOZP hebben gewoon hun dagelijkse aandacht (ofwel, inkomen van praatprogramma's) gemist en moeten weer even in de spotlight staan nu. Het is natuurlijk ontzettend saai als er opeens eenheid is en geen aandacht meer voor de kleur van je huid.
Drie woorden die mij aanspreken in je betoog en zo voel ik het in de huidige maatschappij.

Op eieren lopen.
pi_193628968
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef @Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_193629076
Kijk, normaal gesproken zou het niet zo'n ramp zijn.

Maar vanwege het hele racisme gedoe mag je als blanke best rekening ermee houden dat bepaalde dingen misschien niet goed landen bij donkere mensen.

Ja, rappers zeggen nigga, tegen elkaar zeggen ze het ook. Maar ik kan me zo voorstellen dat ze dat niet graag van een blanke horen.

Racisme bestaat wel degelijk. Niet alleen naar negers maar ook naar Marokkanen. Hoe vaak ik ze wel niet weggestuurd zag worden bij het uitgaan. Dat was niet vanwege rotzooi trappen maar gewooon bij de deur al.

Ook heb ik gewerkt bij een bedrijf als beleid had om geen Marrokanen aan te nemen.

Als je weet dat zaken gevoelig liggen dan mag je daar best rekening mee houden. Los daarvan is het aan hunzelf om vooruit te komen in het leven.
  zondag 14 juni 2020 @ 17:59:02 #49
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193629248
Ik denk dat er nog wel een groter probleem is als je vraagt dat jouw gevoel en subjectieve beleving de basis moeten gaan vormen voor een soort van regels of handhaving. Misschien hebben deze mensen dat niet door maar het werkt dan wederkerig. Als mensen met een kleurtje af kunnen dwingen dat ze niet meer zwarte piet genoemd mogen worden, dan mogen blanken op dezelfde manier afdwingen om geen kaaskop meer genoemd te worden. Waar eindig je dan? Dat niemand meer iets mag zeggen?
  zondag 14 juni 2020 @ 18:04:26 #50
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_193629341
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 09:46 schreef nixxx het volgende:

Man!
Je moet eens weten hoe vaak ik bij tenten geweigerd ben .
pi_193629645
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 18:04 schreef the-eye het volgende:

[..]

Man!
Je moet eens weten hoe vaak ik bij tenten geweigerd ben .
Lang geleden geweigerd vanwege een oorbel en een kale kop, verder gewoon casual gekleed. Maar ik was natuurlijk zo'n kutgabber, en die wilden ze niet in de tent hebben.
pi_193629714
de teneur is dat mensen de negatieve elementen van de protesten blijven onthouden en de rest zal verwateren.

in Alkmaar waren er 15 mensen bij het hek die boos waren over dat er mogelijk vernielingen zouden volgen. meteen werden ze bestempeld als 'extreemrechts' terwijl ze alleen maar een oogje in het zeil hielden. Deze mensen werden naar hun identiteit gevraagd en verzocht weg te gaan.

zelf heb ik nooit racisme meegemaakt. ik heb het slechts gezien op tv bij voetbalwedstrijden. dat was belachelijk en zou niet moeten kunnen.

een bedrijf wat bepaalde etniciteit uitsluit ken ik niet.
wel heb ik bijzonder gedrag meegemaakt. een collega van buitenlandse komaf kon op een dag niet naar kantoor komen omdat hij in de cel zat wegens mishandeling van zijn vriendin met zwaar gereedschap.
er is ooit een jongen van buitenlandse komaf op sollicitatie geweest die zijn c.v. voor de helft verzonnen had. hij werd kwaad toen we hem daarmee confronteerde en begon te dreigen.

bij InHolland werden de allochtone studenten telkens gematst met wat voor reden dan ook.

er is wel racisme en dat ontkent niemand.
echter kun je een succesvolle carrière niet afdwingen.
als je ergens hard voor werkt dan kun je in Nederland ergens een plek vinden.
bij Philips in Eindhoven was ik één van de weinige stagiaires met blanke huidskleur op de high tech campus.

de protestacties krijgen nu een grimmig karakter en dat helpt de zaak gewoon niet, het maakt het erger.
er is namelijk al wat lichte frustratie over hoe statushouders voorgetrokken worden bij een sociale huurwoning. ze krijgen een leuk budget voor een laptop of tablet. terwijl de mensen die nu werkloos zijn geraakt door covid19 of ziekte hun bezittingen moeten 'opeten'.
  zondag 14 juni 2020 @ 18:39:02 #53
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_193629730
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 18:31 schreef Faxie het volgende:

[..]

Lang geleden geweigerd vanwege een oorbel en een kale kop, verder gewoon casual gekleed. Maar ik was natuurlijk zo'n kutgabber, en die wilden ze niet in de tent hebben.
Kon je niet door als hermafrodiet (één oorbel enzo) met kanker? En ze anders beschuldigen van discriminatie ofzo
  zondag 14 juni 2020 @ 18:42:26 #54
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_193629781
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 18:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
.
Zelf heb ik nooit racisme meegemaakt. ik heb het slechts gezien op tv bij voetbalwedstrijden. dat was belachelijk en zou niet moeten kunnen.

'.
Was dat niet gewoon beledigen, zoals altijd bij wedstrijden. De scheids is een hoerenzoon en wie niet springt is een homofiel enzo? Het doel van deze triestelingen is dat ze de tegenstander met schelden en geluiden kunnen raken en ie niet goed mee speelt. Dan laat je je als donkere speler toch ontzettend kennen als je gaat flippen omdat iemand zwarte piet naar je roept?
pi_193629866
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 17:47 schreef tstile het volgende:

Racisme bestaat wel degelijk. Niet alleen naar negers maar ook naar Marokkanen. Hoe vaak ik ze wel niet weggestuurd zag worden bij het uitgaan. Dat was niet vanwege rotzooi trappen maar gewooon bij de deur al.
Deurbeleid is om rotzooi te voorkomen. Zo'n uitsmijter moet aan kansberekening doen. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van Marokkaanse meisjes dat ze aan de deur geweigderd worden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 14 juni 2020 @ 18:49:27 #56
8369 speknek
Another day another slay
pi_193629867
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 12:29 schreef Montagui het volgende:
Dat zal best, maar is dat dan bewijs van institutioneel racisme in Nederland? Uiteraard niet.
We hebben net nog die hele toeslagenaffaire gehad, wat de staatssecretaris zijn kop kostte. Trof alleen mensen met een dubbele nationaliteit. De belastingdienst heeft de discriminatie ook toegegeven.

Belastingdienst geeft etnisch profileren eindelijk toe

quote:
Al die mensen die in 2014 ongenadig werden aangepakt en daarna het bos in gestuurd, hadden een migratie-achtergrond. Hartstikke Nederlands, maar wel met een tweede nationaliteit. Turks. Marokkaans. Andere smaken. Allemaal een kleurtje. Geen enkele Lotte of Pieter-Bas, maar Fatima of Tarik. Sommige ouders wisten dit al. Sommigen niet. Ik zag dat het nu iedereen opviel. Gek, geen enkele Hollandse kaaskop. Behalve die ene man (ik), en de mensen van de Belastingdienst.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_193629878
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 18:42 schreef PietPossum het volgende:

[..]

Was dat niet gewoon beledigen, zoals altijd bij wedstrijden. De scheids is een hoerenzoon en wie niet springt is een homofiel enzo? Het doel van deze triestelingen is dat ze de tegenstander met schelden en geluiden kunnen raken en ie niet goed mee speelt. Dan laat je je als donkere speler toch ontzettend kennen als je gaat flippen omdat iemand zwarte piet naar je roept?
dat was beledigen, klopt.
er verscheen ook ooit een foto van het Nederlands elftal met o.a. Kenneth Vermeer en daar kwamen opmerkingen bij, op Facebook.
daar zie ik de lol niet zo van in.
pi_193629898
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 18:49 schreef speknek het volgende:

[..]

We hebben net nog die hele toeslagenaffaire gehad, wat de staatssecretaris zijn kop kostte. Trof alleen mensen met een dubbele nationaliteit. De belastingdienst heeft de discriminatie ook toegegeven.

[..]

De Belastingdienst heeft slechts een extra controle gedaan bij mensen met meer dan één nationaliteit. Waarom is dat direct gelinkt aan etnisch profileren?

Zie ook de documentaire 'Gratis geld uit Holland' voor de aanleiding
pi_193629900
Hoe zwaar tellen mijn ervaringen met positieve discriminatie op de werkvloer en daarbuiten? :?
pi_193629966
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 18:51 schreef Generationalpha het volgende:
Hoe zwaar tellen mijn ervaringen met positieve discriminatie op de werkvloer en daarbuiten? :?
juist ja, die term zocht ik. het opzettelijk voortrekken van allochtonen.
iets wat zeer regelmatig de kop op steekt en eigenlijk het nieuws nooit haalt.

werkte voor een werkgever die continue gebruik maakte van een wet; een subsidie voor als je migranten in dienst neemt; de kennismigrantenregeling. best flauw als je als autochtoon dan niet in aanmerking komt voor een job omdat er iemand wordt ingevlogen.
pi_193629967
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 18:39 schreef PietPossum het volgende:

[..]

Kon je niet door als hermafrodiet (één oorbel enzo) met kanker? En ze anders beschuldigen van discriminatie ofzo
De wereld was nog niet woke toen ;(
pi_193629983
quote:
Al die mensen die in 2014 ongenadig werden aangepakt en daarna het bos in gestuurd, hadden een migratie-achtergrond. Hartstikke Nederlands, maar wel met een tweede nationaliteit. Turks. Marokkaans. Andere smaken. Allemaal een kleurtje. Geen enkele Lotte of Pieter-Bas, maar Fatima of Tarik. Sommige ouders wisten dit al. Sommigen niet. Ik zag dat het nu iedereen opviel. Gek, geen enkele Hollandse kaaskop. Behalve die ene man (ik), en de mensen van de Belastingdienst.
Niet hartstikke Nederlands dus. Op de Marokkanen na moet je in de regel gewoon afstand doen van een tweede nationaliteit en dat kan in het geval van Turkije. Als je dat niet doet ben je niet hartstikke Nederlands maar half Nederlands.

Het is ook geen ethnisch profileren maar op nationaliteit, en dat is wat anders dan ethniciteit.
pi_193629998
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 18:56 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

juist ja, die term zocht ik. het opzettelijk voortrekken van allochtonen.
iets wat zeer regelmatig de kop op steekt en eigenlijk het nieuws nooit haalt.

werkte voor een werkgever die continue gebruik maakte van een wet; een subsidie voor als je migranten in dienst neemt; de kennismigrantenregeling. best flauw als je als autochtoon dan niet in aanmerking komt voor een job omdat er iemand wordt ingevlogen.
Ik heb ontzettend veel ervaring met positieve discriminatie in mijn eigen omgeving. "Kansenparels" die totaal ongeschikt zijn maar toch worden bevoordeeld ten opzichte van autochtonen.
pi_193630033
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 17:47 schreef tstile het volgende:
Kijk, normaal gesproken zou het niet zo'n ramp zijn.

Ook heb ik gewerkt bij een bedrijf als beleid had om geen Marrokanen aan te nemen.
Het is inderdaad erg jammer als kwaadwillenden het voor de rest van hun groep verpesten. :) Als ik café-eigenaar was dan zou ik ook niet veel trek hebben in Marokkanen in mijn tent.
pi_193630034
quote:

[..]

[..]

'En maar blijven zoeken, en blijven zoeken. En verdomme, we krijgen ze maar niet te pakken. Maakt niet uit, gewoon blijven zoeken, ze zijn immers buitenlands dus moeten ze wel iets op hun kerfstok hebben'

Of zouden ze wellicht een goede reden gehad hebben?

Hier is een suggestie:

Als die mensen met dubbele nationaliteit nou eens wat minder vaak creatief belasting proberen te ontduiken met hun buitenlands bezit, zou de belastingdienst geen noodzaak meer zien om ze onder de loep te houden.

Overigens grappig dat je met een link van Joop komt, en vervolgens zeikt over Breitbart _O-
pi_193630044
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 18:51 schreef Generationalpha het volgende:
Dat weten we niet zonder je huidskleur te kennen :{w
pi_193630059
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 19:02 schreef Faxie het volgende:

[..]

Dat weten we niet zonder je huidskleur te kennen :{w
Blank.
pi_193630060
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 18:57 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Niet hartstikke Nederlands dus. Op de Marokkanen na moet je in de regel gewoon afstand doen van een tweede nationaliteit en dat kan in het geval van Turkije. Als je dat niet doet ben je niet hartstikke Nederlands maar half Nederlands.

Het is ook geen ethnisch profileren maar op nationaliteit, en dat is wat anders dan ethniciteit.
En dat ja
pi_193630069
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 19:03 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Blank.
Dan moet je niet zeiken. Racist!
  zondag 14 juni 2020 @ 19:18:16 #70
8369 speknek
Another day another slay
pi_193630283
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 19:01 schreef Faxie het volgende:

[..]

'En maar blijven zoeken, en blijven zoeken. En verdomme, we krijgen ze maar niet te pakken. Maakt niet uit, gewoon blijven zoeken, ze zijn immers buitenlands dus moeten ze wel iets op hun kerfstok hebben'

Of zouden ze wellicht een goede reden gehad hebben?

Hier is een suggestie:

Als die mensen met dubbele nationaliteit nou eens wat minder vaak creatief belasting proberen te ontduiken met hun buitenlands bezit, zou de belastingdienst geen noodzaak meer zien om ze onder de loep te houden.

Overigens grappig dat je met een link van Joop komt, en vervolgens zeikt over Breitbart _O-
God als je het niet gevolgd hebt kun je toch beter niks zeggen.
Nee ze hadden geen goede reden. De toeslagenaffaire ging over onterecht terugvorderen van geld.

quote:
Eind mei blijkt dat de Belastingdienst nep-bewijs tegen het gastouderbureau in Eindhoven misbruikt had in een doorgeslagen fraudezaak, waarvan 300 ouders de dupe werden. In plaats van de zaak op te lossen, opende de Belastingdienst de jacht op een klokkenluider die op non-actief werd gezet. Snel wordt door de Kamer gedwongen tot eerherstel.

...

Trouw en RTL Nieuws onthullen vlak daarna dat waarschijnlijk nog eens duizenden ouders gedupeerd zijn.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)no-snel-kinderopvang

Dus we hebben duizenden voorbeelden van institutioneel racisme, daadwerkelijk crimineel waar een staatssecretaris voor opgestapt is, maar ze zullen het vast wel verdiend hebben, want anderen van hun soort zijn geen lieverdjes. En je ziet schijnbaar niet in wat er fout aan die opmerking is.

En ja, Joop is vele malen betrouwbaarder dan Breitbart.

quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 18:57 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Doorzichtig dit.
pi_193630648
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 19:18 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee ze hadden geen goede reden. De toeslagenaffaire ging over onterecht terugvorderen van geld.
[..]

Dus we hebben duizenden voorbeelden van institutioneel racisme, daadwerkelijk crimineel waar een staatssecretaris voor opgestapt is, maar ze zullen het vast wel verdiend hebben, want anderen van hun soort zijn geen lieverdjes. En je ziet schijnbaar niet in wat er fout aan die opmerking is.

[..]

Doorzichtig dit.
Haha ja is goed hoor Joop ^O^
pi_193631326
Ik vraag me bij dit soort uitlatingen altijd af waar in Godsnaam de nuance is? Hebben we het over cultureel racisme, raciaal racisme of institutioneel racisme. Is wat zij hebben ervaren individueel of collectief racisme? Dan is er ook nog bewust en onbewust racisme wat in alle basisconstructen kan voorkomen. Zijn de ervaringen op micro, meso of macro niveau en in hoeverre kan je een ander niveau betrekken bij jou ervaringen? En dan is er nog de vraag of er niet sprake is van discriminatie?

Een ding is in ieder geval zeker. De meer genuanceerde stem wordt per definitie gecensureerd. Niet openlijk kunnen zeggen dat je het ergens niet mee eens bent.. of anders over denkt... Dat is facisme..
pi_193631380
quote:

[..]

[..]

[..]

Doorzichtig dit.
Duizenden voorbeelden??? Je hebt nu in jouw visie 1 voorbeeld van institutioneel racisme. 1 waar mensen het dupe van zijn geworden.. Niet dat dit valt onder institutioneel racisme. Maar de zin is zo dramatisch, bedoeld voor sensatie! Je hebt 1 voorbeeld, 1
  zondag 14 juni 2020 @ 20:45:39 #74
8369 speknek
Another day another slay
pi_193631460
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 20:40 schreef Godisdoodenikstaindefile het volgende:

[..]

Duizenden voorbeelden??? Je hebt nu in jouw visie 1 voorbeeld van institutioneel racisme. 1 waar mensen het dupe van zijn geworden.. Niet dat dit valt onder institutioneel racisme. Maar de zin is zo dramatisch, bedoeld voor sensatie! Je hebt 1 voorbeeld, 1
Vooruit, 1 voorbeeld leidend tot duizenden zaken, oftewel duizenden mensen die benadeeld zijn door institutioneel racisme, wat dit wel is.
pi_193631470
quote:

Doorzichtig dit.
Alsof ik er ooit een geheim van gemaakt heb dat ik tegen meervoudige nationaliteiten ben. Met een buitenlandse nationaliteit ben je niet gewoon Nederlander, maar Nederlander met een maar. Vervolgens gaan mensen dan klagen dat ze niet als gewone Nederlander behandeld worden. Vaak terecht omdat het niet alleen hun schuld is, maar velen hebben ook zelf enige schuld daaraan.

Als nationaliteit een risicofactor is dan mag er van mij op nationaliteit geprofileerd worden. Het profileren was dan ook niet het probleem bij de belastingdienst, dat was niet het onrechtmatige. Staatsburgerschap is niet gemaakt op meervoudige nationaliteiten, terwijl staatsburgerschap het uitgangspunt is voor een heel bouwwerk van wetgeving, hele grote delen en de fundamenten daarvan al heel erg oud. Dat zal dus blijven opduiken en voor problemen zorgen, dit is gewoon weer een voorbeeldje. Laat die mensen nou eens echt gewoon Nederlander worden, ipv een vreemde en soms vijandige mogendheid aan ze te laten trekken. Dat houdt ze alleen maar tegen in de Nederlandse samenleving.
pi_193631558
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 20:45 schreef speknek het volgende:

[..]

Vooruit, 1 voorbeeld leidend tot duizenden zaken, oftewel duizenden mensen die benadeeld zijn door institutioneel racisme, wat dit wel is.
Wederom is je manier van uitdrukken sensationeel. Waarom? Onnodig. Daarnaast zijn er twee kanten aan dit verhaal. Helaas bleek uit onderzoek dat mensen met een buitenlandse identiteit vaker wel of niet bewust fraude plegen, soit.

Ervaringen van mensen uit de bovenstaande anekdotes zijn sowieso onzinnig. Hoe jij de wereld percipieert zegt iets over jou zelf.
pi_193631603
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 09:27 schreef Murdera het volgende:
Dat praat die 2e corona golf wel goed inderdaad :')
pi_193631685
Wat de belastingdienst deed is niet toegestane profilering, als je die lijn doortrekt kun je dat zeker discriminatie noemen maar racisme? Sinds wanneer is een nationaliteit opeens een ras geworden? Quatsch.
pi_193631727
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 20:45 schreef speknek het volgende:

[..]

Daarnaast ben ik er niet van overtuigd dat jij weet wat geïnstitutionaliseerd racisme precies betekend.. Je komt me over als populistisch.. Ietwat te schreeuwerig..
  zondag 14 juni 2020 @ 21:14:30 #80
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_193631894
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 18:31 schreef Faxie het volgende:

[..]

Vergelijking met afkomst en/of huidskleur gaat natuurlijk niet helemaal op aangezien kledingstijl iets is wat je zelf in de hand hebt.

Vergelijking gaat alleen op met (bijv.) een neger die geweigerd wordt vanwege zijn hiphip outfit.
Krekker is de bom!
  zondag 14 juni 2020 @ 21:26:52 #81
8369 speknek
Another day another slay
pi_193632097
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 21:02 schreef Godisdoodenikstaindefile het volgende:

[..]

Daarnaast ben ik er niet van overtuigd dat jij weet wat geïnstitutionaliseerd racisme precies betekend.. Je komt me over als populistisch.. Ietwat te schreeuwerig..
Ik weet heel goed wat het betekent. Het betekent een betrouwbaar instituut zoals de belastingdienst die mensen benadeelt op hun etniciteit.
  zondag 14 juni 2020 @ 21:27:08 #82
8369 speknek
Another day another slay
pi_193632100
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 20:59 schreef Harmankardon het volgende:
Wat de belastingdienst deed is niet toegestane profilering, als je die lijn doortrekt kun je dat zeker discriminatie noemen maar racisme? Sinds wanneer is een nationaliteit opeens een ras geworden? Quatsch.
Reeds lang geleden.
pi_193632202
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 18:49 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Deurbeleid is om rotzooi te voorkomen. Zo'n uitsmijter moet aan kansberekening doen. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van Marokkaanse meisjes dat ze aan de deur geweigderd worden.
Kansberekening met huiskleur als criterium. Er is voor die argumenten best wat te zeggen hoor maar dat is wel gewoon racisme.

Een enkele Marrokaan moest al haast 2 blonde fotomodellen hebben om binnen te komen terwijl ik met 2 vrienden gewoon door kon lopen. Al moet ik wel zeggen dat ik ook vaak vriendinnen meenam en in m'n eentje ook weleens geweigerd ben. Maar Marokkanen hebben het nog erger.
pi_193632337
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 21:14 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Vergelijking met afkomst en/of huidskleur gaat natuurlijk niet helemaal op aangezien kledingstijl iets is wat je zelf in de hand hebt.

Vergelijking gaat alleen op met (bijv.) een neger die geweigerd wordt vanwege zijn hiphip outfit.
Lees het anders nog eens :')
pi_193632364
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 21:26 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik weet heel goed wat het betekent. Het betekent een betrouwbaar instituut zoals de belastingdienst die mensen benadeelt op hun etniciteit.
Het heeft dan ook niks met etniciteit te maken. Hoe vaak moet dat nou nog eigenlijk gezegd worden?

Je zit te redeneren vanuit een vals uitgangspunt.
  zondag 14 juni 2020 @ 21:56:13 #86
8369 speknek
Another day another slay
pi_193632587
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 21:43 schreef Faxie het volgende:
Het heeft dan ook niks met etniciteit te maken. Hoe vaak moet dat nou nog eigenlijk gezegd worden?

Je zit te redeneren vanuit een vals uitgangspunt.
Jij denkt dat Amerikaans-Nederlanders er ook uitgepikt werden? :').
Natuurlijk heeft het met etniciteit te maken.
pi_193632905
quote:

[..]

In jouw geval is het dus een onbetrouwbaar instituut. En benadelen op etniciteit is geen geïnstitutionaliseerd racisme. Je uitleg is populistisch gezwets, informeer jezelf..
pi_193632957
quote:

[..]

Een voorzetje... ras en etniciteit zijn niet hetzelfde. Begin daar is eens..
  zondag 14 juni 2020 @ 22:31:21 #89
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_193633194
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 21:41 schreef Faxie het volgende:

[..]

Lees het anders nog eens :')
Oorbel + kale kop waren geen onderdeel van jouw kledingstijl?

Oke toegeven, kale kop heeft niet iedereen zelf in de hand.
Krekker is de bom!
pi_193633244
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 21:56 schreef speknek het volgende:

[..]

Jij denkt dat Amerikaans-Nederlanders er ook uitgepikt werden? :').
Natuurlijk heeft het met etniciteit te maken.
Oké Joop ^O^
pi_193633306
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 22:31 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Er staat letterlijk 'casual gekleed' pannenkoek. En een kale kop plus oorbel is geen kleding.
  zondag 14 juni 2020 @ 23:26:35 #92
8369 speknek
Another day another slay
pi_193634135
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 22:16 schreef Godisdoodenikstaindefile het volgende:

[..]

In jouw geval is het dus een onbetrouwbaar instituut. En benadelen op etniciteit is geen geïnstitutionaliseerd racisme. Je uitleg is populistisch gezwets, informeer jezelf..
:O
Dan ga je zeker bij puur racisme vertellen dat rassen niet bestaan dus het ook geen racisme kan zijn, checkmate atheists.

quote:
Volgens het Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie betekent raciale discriminatie "elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming die ten doel heeft de erkenning, het genot of de uitoefening, op voet van gelijkheid, van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, of op andere terreinen van het openbare leven, teniet te doen of aan te tasten, dan wel de tenietdoening of aantasting daarvan ten gevolge heeft."
Benadelen (economisch beperken) op grond van afkomst is racisme. Als dit stelsel/beleidsmatig gedaan wordt door een instituut is het institutioneel racisme.
pi_193634176
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 23:26 schreef speknek het volgende:

[..]

:O
Dan ga je zeker bij puur racisme vertellen dat rassen niet bestaan dus het ook geen racisme kan zijn, checkmate atheists.
[..]

Benadelen (economisch beperken) op grond van afkomst is racisme. Als dit stelsel/beleidsmatig gedaan wordt door een instituut is het institutioneel racisme.
Het is dan ook op grond van dubbele nationaliteit :W

Met artikel 4 lijk je overigens geen enkel probleem te hebben om er je reet mee af te vegen. _O-

[ Bericht 9% gewijzigd door Faxie op 14-06-2020 23:37:55 ]
  zondag 14 juni 2020 @ 23:30:10 #94
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193634179
quote:

Airfryer is een veroordeelde geweldsmaniak tegen overheidspersoneel en een recidive leugenaar.

Wat verwacht je?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_193634192
Ik lees vooral veel verhalen van sneeuwvlokjes zo te zien.

Wat hebbben ze het toch weer zwaar hé. Zelfs in 2020! ;( :'(
Zonder wrijving geen glans
  zondag 14 juni 2020 @ 23:34:01 #96
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193634226
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 22:31 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Dus?
Bij een kale kop denk jij eerst 'neonazi' en dan pas 'zou ook gewoon kaal kunnen zijn..'

Dat heet over een kam scheren en misschien zelfs wel discriminatie...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 14 juni 2020 @ 23:39:54 #97
8369 speknek
Another day another slay
pi_193634294
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 23:30 schreef Faxie het volgende:
Het is dan ook op grond van dubbele nationaliteit :W
Ja, mensen met een andere afkomst.

Welk artikel 4 heb je het nu over trouwens? In Nederland gaat het om artikel 137g WvS.
Overigens ook hier bevat de betekenis van ras "afkomst en etniciteit".
pi_193634410
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2020 11:46 schreef speknek het volgende:
Maar er zit iets discriminatoir in de vraag alleen al. De gekleurde mensen die moeten allemaal persoonlijk zware ervaringen met racisme hebben gehad om hun mening gelegitimeerd te vinden.
Gek hè dat mensen dat verwachten bij een reeks massademonstraties door heel het land die kennelijk toch niet naar aanleiding van excessief politiegeweld in Amerika zouden zijn maar in reactie op het grote probleem van racisme in Nederland?

Maar nee, in de beleving van onze universiteitsbolleboos is het dan discriminatoir wanneer de vraag gesteld wordt waarin dat vreselijke racisme waaronder de donkerder getinte Nederlander zo enorm gebukt gaat dan zoal tot uiting komt hier. _O- :') 8)7 :W
  maandag 15 juni 2020 @ 00:03:17 #99
8369 speknek
Another day another slay
pi_193634545
En voordat je jezelf nog meer voor lul zet door te zeggen huh huh speknek is zeker een extreemlinkse BLM lid huh huh (allebei fout), dit was ook de conclusie van onderzoeksjournalisten, De Groene Amsterdammer "Een helderder voorbeeld van institutioneel racisme zul je nauwelijks vinden", de Autoriteit Persoonsgegevens en, nouja commissie-Donner noemt het overdreven omzichtig "institutionele vooringenomenheid". (Donner was zelf minister van Justitie toen het gebeurde dus controleert zichzelf hier), enzovoorts. Dit is een overduidelijk voorbeeld van institutioneel racisme, en je moet je afvragen waarom je zo krampachtig de werkelijkheid probeert te ontkennen.
  maandag 15 juni 2020 @ 00:04:17 #100
8369 speknek
Another day another slay
pi_193634555
quote:
10s.gif Op zondag 14 juni 2020 23:51 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Gek hè dat mensen dat verwachten bij een reeks massademonstraties door heel het land die kennelijk toch niet naar aanleiding van excessief politiegeweld in Amerika zouden zijn maar in reactie op het grote probleem van racisme in Nederland?

Maar nee, in de beleving van onze universiteitsbolleboos is het dan discriminatoir wanneer de vraag gesteld wordt waarin dat vreselijke racisme waaronder de donkerder getinte Nederlander zo enorm gebukt gaat dan zoal tot uiting komt hier. _O- :') 8)7 :W
Het is niet gek, maar het is wel fout.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')