Kunnen andere mensen wel voor anderen bepalen dat ze racistisch zijn of dat er zoiets bestaat als institutioneel racisme?quote:Op zondag 14 juni 2020 11:51 schreef Lariekoek het volgende:
Bijzonder dat vele mensen voor een ander gaan bepalen hoe zij iets moeten voelen en ervaren. Zullen we daar sowieso eens mee ophouden?
[..]
Zo'n reactie als dit in de op is daar een mooi voorbeeld van. Jij kunt niet bepalen of het voor een ander wel of niet meevalt. Doe dat dan ook niet?
Als mensen er iets over posten, waar maak jij je dan druk om?quote:Op zondag 14 juni 2020 09:15 schreef Oceanier het volgende:
Als mensen er last van hebben, waar maak jij je dan druk om?
Ik denk dat we bij dergelijke verregaande protesten juist moeten nagaan of het meevalt of niet. Wel met respect voor ieders ervaringen. Maar objectief nagaan of hier daadwerkelijk sprake van is lijkt mij een plicht die voortvloeit uit het serieus nemen van andermans gevoelens. Er moet dan wel de ruimte kunnen zijn dat het om ervaren racisme zou kunnen gaan ipv feitelijk racisme. Vraagt ook om een heel ander oplossingenquote:Op zondag 14 juni 2020 11:51 schreef Lariekoek het volgende:
Bijzonder dat vele mensen voor een ander gaan bepalen hoe zij iets moeten voelen en ervaren. Zullen we daar sowieso eens mee ophouden?
[..]
Zo'n reactie als dit in de op is daar een mooi voorbeeld van. Jij kunt niet bepalen of het voor een ander wel of niet meevalt. Doe dat dan ook niet?
Ja dat kan want daar zijn gewoon mooie definities van.quote:Op zondag 14 juni 2020 11:53 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Kunnen andere mensen wel voor anderen bepalen dat ze racistisch zijn of dat er zoiets bestaat als institutioneel racisme?
Die zijn er ook voor gevoelens en ervaringen.quote:Op zondag 14 juni 2020 11:55 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Ja dat kan want daar zijn gewoon mooie definities van.
Alleen, wie zijn we in dit geval?quote:Op zondag 14 juni 2020 11:54 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Ik denk dat we bij dergelijke verregaande protesten juist moeten nagaan of het meevalt of niet. Wel met respect voor ieders ervaringen. Maar objectief nagaan of hier daadwerkelijk sprake van is lijkt mij een plicht die voortvloeit uit het serieus nemen van andermans gevoelens. Er moet dan wel de ruimte kunnen zijn dat het om ervaren racisme zou kunnen gaan ipv feitelijk racisme. Vraagt ook om een heel ander oplossingen
Nee helaas. Die zijn namelijk altijd subjectief.quote:Op zondag 14 juni 2020 11:57 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Die zijn er ook voor gevoelens en ervaringen.
Ik maak me nergens druk om.quote:Op zondag 14 juni 2020 11:53 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Als mensen er iets over posten, waar maak jij je dan druk om?
Nee hoor, het hebben van emoties en ervaringen is een universele eigenschap van mensen. Binnen die kaders worden emoties en ervaringen wel subjectief doorleeft.quote:Op zondag 14 juni 2020 11:59 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Nee helaas. Die zijn namelijk altijd subjectief.
En daarom ook de reden dat iemand anders niet voor een ander dat kan bepalen.
In tegenstelling tot racisme. Waarvan gewoon haarfijn in de wet staat wat het inhoudt.
Je vergelijking gaat dus volledig mank.
Mijn vriendin hoort dit ook regelmatig en vat het gewoon op als compliment. Want zo kan het ook natuurlijk.quote:Ik heb ook bij een uitzendbureau meegemaakt dat ik eerst telefonisch een gesprek had en toen ging ik langs en toen vonden ze mij 'verrassend', omdat ik accentloos Nederland sprak.
Tis goed met je.quote:Op zondag 14 juni 2020 12:01 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Nee hoor, het hebben van emoties en ervaringen is een universele eigenschap van mensen. Binnen die kaders worden emoties en ervaringen wel subjectief doorleeft.
Laat ze eens werk gaan zoeken.quote:Op zondag 14 juni 2020 12:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
leugens, altijd dezelfde activisten en geen echt doel van elk protest.
Jerry Airfryer had op tv in een interview gezegd twee weken in quarantaine te gaan. dit was na het protest op de Dam een advies. twee dagen later stond ie weer op een ander BLM feestje.
ook uit dit topic is af te leiden dat het onduidelijk is waarom het BLM protest er is. dat het eigenlijk een verkapt anti-zwartepiet protest is.
Die subjectiviteit maakt het mi ook onmogelijk om er wat aan te doen, en ook dat het vaak van privé persoon tot privé persoon is. Als individu heb je volgens mij het recht om racistisch te zijn en te denken, maar ben je door de wet beperkt in hoe je dat kunt en mag uiten.quote:Op zondag 14 juni 2020 12:01 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Nee hoor, het hebben van emoties en ervaringen is een universele eigenschap van mensen. Binnen die kaders worden emoties en ervaringen wel subjectief doorleeft.
Exact, verder dan subjectieve anekdotes komt men niet. "Ik heb het zo ervaren". Dat zal best, maar is dat dan bewijs van institutioneel racisme in Nederland? Uiteraard niet. Tot nu toe zijn er nog geen cijfers of onderzoeken die bewijzen dat er sprake is van institutioneel racisme in Nederland. Buiten excessen is het er gewoonweg niet. Ervaringen van racisme zijn met name subjectief en voornamelijk het gevolg van opvoeding en omgeving.quote:Op zondag 14 juni 2020 12:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
leugens, altijd dezelfde activisten en geen echt doel van elk protest.
Jerry Airfryer had op tv in een interview gezegd twee weken in quarantaine te gaan. dit was na het protest op de Dam een advies. twee dagen later stond ie weer op een ander BLM feestje.
ook uit dit topic is af te leiden dat het onduidelijk is waarom het BLM protest er is. dat het eigenlijk een verkapt anti-zwartepiet protest is.
We zijn we allemaal. Nederlandersquote:Op zondag 14 juni 2020 11:57 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Alleen, wie zijn we in dit geval?
Als jij als stelt, zoals de in de op: "Als blanke brabo heb ik t idee dat t allemaal wel meevalt namelijk" ben je wat mij betreft al geen onderdeel van "we".
juist.quote:Op zondag 14 juni 2020 12:29 schreef Montagui het volgende:
[..]
Exact, verder dan subjectieve anekdotes komt men niet. "Ik heb het zo ervaren". Dat zal best, maar is dat dan bewijs van institutioneel racisme in Nederland? Uiteraard niet. Tot nu toe zijn er nog geen cijfers of onderzoeken die bewijzen dat er sprake is van institutioneel racisme in Nederland. Buiten excessen is het er gewoonweg niet. Ervaringen van racisme zijn met name subjectief en voornamelijk het gevolg van opvoeding en omgeving.
Buiten dat. Ja, racisme en discriminatie bestaat. Iedereen heeft daar last van, deal with it.
Apart blijft ook dat op de vraag 'Wat willen jullie dan en hoe bereiken we dan datgene wat jullie willen' geen antwoord komt. Zie ook Seattle. Die extreem linkse anarchisten hebben gewoonweg geen idee, behalve dat ze het 'oneens' met alles en iedereen zijn. Nadenken over 'hoe dan' kan er bij hen niet in, dan staan ze met een mond vol tanden. In Seattle zie je ze dan ook meteen vervallen in datgene, en omarmen van datgene, wat ze het meest verfoeien (grenzen en een politiestaat).
Het lijkt me dat ik prima kan bepalen of dit soort ervaringen wel meevalt. Sterker nog, het zijn stuk voor stuk ervaringen die iedereen wel heeft ervaren en dus niets met ras te maken heeft. Denk je dat ik geen beledigingen naar mn hoofd heb gekregen? Dat nooit iemand mij op straat aankijkt of dat ik niet wordt gevraagd naar een mening over een onderwerp, puur omdat ik toevallig ergens vandaan kom?quote:Op zondag 14 juni 2020 11:51 schreef Lariekoek het volgende:
Bijzonder dat vele mensen voor een ander gaan bepalen hoe zij iets moeten voelen en ervaren. Zullen we daar sowieso eens mee ophouden?
[..]
Zo'n reactie als dit in de op is daar een mooi voorbeeld van. Jij kunt niet bepalen of het voor een ander wel of niet meevalt. Doe dat dan ook niet?
Ook in termen spreken als "ze", "hun", "wij" en "zij" slaan echt als een lul op een drumstel.
Verder vooral wat Morgan Freeman zegt:
Het is wat lastig, als de nieuwssites en nieuwsprogramma's er vol van staan, er politieke vragen over worden gevraagd, om me als niet-bezorgde burger wat betreft dit probleem, er niet iets van te vinden, toch? Ik probeer juist door het lezen van dit soort persoonlijke ervaringen, te begrijpen wat er speelt, maar het bevestigt alleen maar meer wat ik al dacht: er is niks aan de hand.quote:Op zondag 14 juni 2020 11:09 schreef Oceanier het volgende:
Ik zie hier juist allemaal mensen die lange tenen hebben en zich druk maken om waarover een ander zich druk maakt.
Dit sowieso. Het gaat in Nederland al maanden over Corona. Zorgmedewerkers krijgen alle aandacht en het samen-slaan-we-ons-er-wel-doorheen gevoel is flink aangewakkerd in deze maanden. Groepjes als KOZP hebben gewoon hun dagelijkse aandacht (ofwel, inkomen van praatprogramma's) gemist en moeten weer even in de spotlight staan nu. Het is natuurlijk ontzettend saai als er opeens eenheid is en geen aandacht meer voor de kleur van je huid.quote:Op zondag 14 juni 2020 12:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
leugens, altijd dezelfde activisten en geen echt doel van elk protest.
Jerry Airfryer had op tv in een interview gezegd twee weken in quarantaine te gaan. dit was na het protest op de Dam een advies. twee dagen later stond ie weer op een ander BLM feestje.
ook uit dit topic is af te leiden dat het onduidelijk is waarom het BLM protest er is. dat het eigenlijk een verkapt anti-zwartepiet protest is.
Drie woorden die mij aanspreken in je betoog en zo voel ik het in de huidige maatschappij.quote:Op zondag 14 juni 2020 14:30 schreef PietPossum het volgende:
[..]
Het lijkt me dat ik prima kan bepalen of dit soort ervaringen wel meevalt. Sterker nog, het zijn stuk voor stuk ervaringen die iedereen wel heeft ervaren en dus niets met ras te maken heeft. Denk je dat ik geen beledigingen naar mn hoofd heb gekregen? Dat nooit iemand mij op straat aankijkt of dat ik niet wordt gevraagd naar een mening over een onderwerp, puur omdat ik toevallig ergens vandaan kom?
De mensen die hier aan het woord komen, willen dat er veranderingen komen. Dat staat er zelfs letterlijk. Zij bepalen toch net zo min hoe ik me moet gedragen, omdat zij iets ervaren? Ga ten rade bij jezelf of beter gezegd 'als je verandering verwacht, verander dan je verwachting'
Beledigd voelen is van alle tijd en zal ook nooit veranderen. Gedrag daarop aan willen passen door op eieren te lopen, leidt maar tot een suffe bende.
[YouTube][..]
Het is wat lastig, als de nieuwssites en nieuwsprogramma's er vol van staan, er politieke vragen over worden gevraagd, om me als niet-bezorgde burger wat betreft dit probleem, er niet iets van te vinden, toch? Ik probeer juist door het lezen van dit soort persoonlijke ervaringen, te begrijpen wat er speelt, maar het bevestigt alleen maar meer wat ik al dacht: er is niks aan de hand.
[..]
Dit sowieso. Het gaat in Nederland al maanden over Corona. Zorgmedewerkers krijgen alle aandacht en het samen-slaan-we-ons-er-wel-doorheen gevoel is flink aangewakkerd in deze maanden. Groepjes als KOZP hebben gewoon hun dagelijkse aandacht (ofwel, inkomen van praatprogramma's) gemist en moeten weer even in de spotlight staan nu. Het is natuurlijk ontzettend saai als er opeens eenheid is en geen aandacht meer voor de kleur van je huid.
Man!quote:Op zondag 14 juni 2020 09:46 schreef nixxx het volgende:
Ik vind deze voorbeelden nou ook niet echt spraakmakend, op het geweigerd worden bij clubs etc na.
Ben wel benieuwd of dit alle geïnterviewden zijn en zo niet, hoe de selectie gemaakt is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |