abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 13 mei 2020 @ 10:25:06 #1
8781 crew  Frutsel
pi_193099384

Berichtgeving volgens WIKI
quote:
S.E. Fireworks (afkorting van Smallenbroek Enschede Fireworks) importeerde Chinees vuurwerk dat werd gebruikt bij popconcerten. De brand begon rond drie uur 's middags, op het werkterrein van een pakhuis van S.E. Fireworks. In dit pakhuis lag ongeveer 900 kilogram vuurwerk opgeslagen. Het vuur verspreidde zich naar twee containers, die illegaal buiten het gebouw waren opgeslagen. De ter plekke gekomen brandweerploeg kon niet verhinderen dat nog een derde container vlam vatte. Deze ontplofte korte tijd later. Een kettingreactie van meer ontploffingen resulteerde ten slotte in de grootste ontploffing; die van de centrale bunker. Hierbij kwam 177 ton vuurwerk tot explosie.

De ontploffingen en branden vernielden het grootste deel van de bedrijven- en woonwijk Roombeek. Ook in de omgeving was de schade groot. Een gebied van circa 42 hectare werd geheel verwoest. De grootste ontploffing was op 60 kilometer afstand in Deventer te horen. De rookkolom die ontstond was in een omtrek van circa 70 kilometer van Enschede te zien. Tweehonderd woningen werden volledig verwoest; circa 1500 woningen buiten de wijk en circa 500 omliggende bedrijven raakten zwaar beschadigd; 1250 mensen raakten dakloos. De alarmcentrale had na de explosie niet meteen een goed beeld van de omvang van de situatie, maar sommige brandweerkorpsen reageerden al op eigen initiatief. Vele brandweer-, politie- en ambulance-eenheden uit Hengelo, Oldenzaal, Almelo en de verre omtrek trokken richting Enschede, inclusief Duitse brandweerkorpsen en hulpdiensten van Nordhorn, Gronau, Rheine en andere plaatsen vlak over de grens. Zelfs vanuit de Randstad werden ambulances en andere hulpdiensten naar Twente gedirigeerd.

Toen in de loop van de avond de ernst van de situatie doordrong werd de Nederlandse televisie-uitzending van het Eurovisiesongfestival afgebroken. Aan de stille tocht in Enschede, zes dagen later op 19 mei, namen ruim 100.000 mensen deel onder wie premier Kok en kroonprins Willem-Alexander. Eerder had koningin Beatrix het rampgebied bezocht. De oorzaak van de ramp is nooit helemaal duidelijk geworden. Acht minuten voor de grote explosie had de brandweer het sein "brand meester" gegeven. De materiële schade werd later geschat op ongeveer 1 miljard gulden (454 miljoen euro).
Nog steeds onduidelijkheid
quote:
Directeur hoopt nog steeds op meer duidelijkheid over oorzaak vuurwerkramp

Twintig jaar na de vuurwerkramp is nog steeds niet duidelijk wat er die middag precies is misgegaan en wie daarvoor verantwoordelijk was. Directeur Rudi Bakker van SE Fireworks heeft het nog steeds zwaar als hij praat over die bewuste zaterdag, zegt hij tegen RTV Oost. "Er is iets gebeurd en iedereen wil daarvoor iemand aanwijzen."

Bakker en mede-eigenaar Willie Pater zijn in 2003 veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf voor het bezit van illegaal vuurwerk, milieuovertredingen en schuld aan de ramp. "Vanaf dat moment dacht iedereen: die van S.E. Fireworks zijn de boosdoeners." Op straat werd ik uitscholden en kreeg verwensingen naar m'n hoofd geslingerd. Ik heb het vaak genegeerd, maar het raakte me wel. Wij waren een jong gezin en hadden een mooie toekomst voor ons. Net als alle andere gezinnen die zijn geraakt was alles binnen een seconde veranderd. Wat dat met je doet is met geen pen te beschrijven."

Afsluiten
Klokkenluider en oud-Europarlementariër Paul van Buitenen verdiepte zich jarenlang in de ramp en schreef er een 1400 pagina's tellend rapport over. Daarin komt hij tot de conclusie dat de overheid zichzelf van begin af aan wilde vrijpleiten en zaken in de doofpot stopte, onder meer uit angst voor torenhoge schadeclaims.

Volgens de klokkenluider ligt de echte oorzaak van de ramp in de slechte regelgeving voor de opslag van vuurwerk, waardoor verkeerde classificaties en veiligheidsvoorschriften werden gehanteerd.

Hij belooft vandaag, op de dag van de herdenking, met een lijst namen naar buiten te komen van personen die, volgens hem, echt betrokken waren bij de vuurwerkramp.

Directeur Bakker hoopt dat er door de conclusies van Van Buitenen een herziening van zijn strafzaak komt. "Voor alle nabestaanden, (indirect) betrokkenen en voor ons hoop ik dat er duidelijkheid komt over die ene vraag: wat is er precies gebeurd? Zodat iedereen het kan afsluiten."

Herdenking
De twintigste herdenking van de vuurwerkramp in Enschede wordt vanwege de coronamaatregelen aangepast. De burgemeester en de voorzitter van het herdenkingscomité brengen een bezoek aan het monument in de getroffen wijk Roombeek. Mensen mogen op persoonlijke titel bloemen bij het gedenkteken leggen. En tussen 15.25 en 15.35 uur, het tijdstip van de explosies, luiden in Enschede de klokken.
quote:
Zien: Nieuwe unieke beelden van vuurwerkramp Enschede 20 jaar geleden

Het is vandaag precies 20 jaar geleden dat de vuurwerkramp plaatsvond in Enschede. En nu zijn er nieuwe beelden opgedoken van onder meer de schade die toen is aangericht.

200 woningen Enschede verwoest door ontploffing
Deze foto’s zijn nu, 20 jaar na de vuurwerkramp, opgedoken en zijn niet eerder naar buiten gebracht. Deze beelden zijn destijds gemaakt door de vrijwillige brandweerman Gerrit Bultman. In Enschede brak in 2000 brand uit in een loods waar een enorme hoeveelheid vuurwerk lag opgeslagen, en deze kwam tot ontploffing. Hierbij zijn 23 doden gevallen en zo’n 200 woningen zijn door de ramp geruïneerd.

Bekijk de nieuwe beelden die zijn vrijgegeven van de vuurwerkramp in de video van het AD hieronder in de link
https://www.gids.tv/video(...)hede-20-jaar-geleden
Meer links
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurwerkramp_in_Enschede
https://www.rtvoost.nl/vuurwerkramp
https://www.nu.nl/weekend(...)begon-te-rennen.html
https://www.rtlnieuws.nl/node/1183971

Fok-Review
Enschede in de rouw

Overige Oude FOK-topics
NWS / De ramp in Enschede
NWS / De ramp in Enschede II
MLN / Vandaag 10 jaar geleden: de vuurwerkramp in Enschede
NWS / Vuurwerkramp, 5 jaar later!

Video's

Als geboren en getogen Enschedeër kan ik me die dag nog goed herinneren en vermoedelijk gaat dat ook nooit meer weg. Een mooie zonnige dag en zo jong als je bent even uit verveling bij je ouders lang en wellicht even kijken wat daar in de verte lijkt te branden. Als vervolgens de explosies klinken en de ruiten om je heen uit de ramen springen is het tijd om te gaan. Dat was het eigenlijk eerder al, maar dat besef was er niet. Sterkte aan iedereen die er destijds bij was en aan iedereen die daar iemand verloren is.

Heb je aanvullingen voor de OP laat het maar weten :)

Waar was jij?

[ Bericht 1% gewijzigd door Frutsel op 13-05-2020 10:32:26 ]
pi_193099562
https://www.reddit.com/r/(...)_de_vuurwerkramp_in/

Ik zag op Reddit het ook al.
Kan mij herinneren als 7 jarig meisje dat ik de zwarte rookpluimen vanuit Deventer kon zien.
Twiddel
  woensdag 13 mei 2020 @ 10:51:04 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193099709
Op de website van Tubantia staat een mooi artikel met nooit eerder vertoonde foto's gemaakt door een brandweerman. Hopelijk gaan ze alles ooit digitaliseren.

https://www.tubantia.nl/e(...)p-enschede~aea196cd/

Al was ik nog maar 9, ik kan mij deze dag nog goed herinneren ;(
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 13 mei 2020 @ 10:52:13 #4
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_193099720
Ik kan me de beelden nog goed herinneren. Zo surreëel, alsof het beelden uit een oorlog waren.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_193099751
Ik woonde toen ook in Enschede, die dag ging mijn broer verhuizen

Die oud-medewerkers weten er meer van, die waren die dag aanwezig om een bordje te maken, ws is er toen iets fout gegaan met het afsteken van vuurwerk
pi_193099773
Speelde toen een wedstrijd in de C'tjes op een paar honderd meter hemelsbreed vandaan, bij Sparta Enschede. Ramen van het clubgebouw trilden. Toen we in de kleedkamer zaten volgde die tweede knal.
pi_193099779
Ik zat op dat moment op het hulsbeek, aardig druk, iedereen speculeren wat er toch gebeurd kon zijn. Vliegtuig neergestort of een gebouw wat opgeblazen was voor sloop. Toen waren en nog geen social media apps, dus wij proberen vanaf hulsbeek naar het rook te fietsen, bleek toch flink einde weg te zijn. 20jaar alweer, tijd gaat snel.
  woensdag 13 mei 2020 @ 11:11:12 #8
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_193100001
Ik was toen 12, en deze ramp was wat mij geinteresseerd maakte in het nieuws in het algemeen. Daarvoor was het allemaal 'grote mensen dingen', als er gepraat werd over gebeurtenissen in het nieuws of het buitenland.

Ik was op de verjaardag van, denk ik, mijn oom en tante, en iedereen was zo geschokt. En dat is best vreemd als kind, om volwassen ook zo geschokt te zien.

(en toen kwam het jaar daarna 9/11, waardoor ik mezelf voornam elke dag het nieuws te lezen :P )
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 13 mei 2020 @ 11:37:38 #9
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_193100431
Ik was 9 en kan me er echt helemaal niks van herinneren, geen enkel fragment in mijn geheugen over waar ik was of iets dergelijks, alleen dingen die ik later gezien heb op TV en internet :P

In tegenstelling tot 9/11, waar ik nog wél precies in gedachten heb dat ik thuis kwam van school en mijn moeder zei dat er een vliegtuig een toren in was gevlogen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator / Redactie Sport woensdag 13 mei 2020 @ 11:55:15 #10
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_193100727
Ik was 3, zegt genoeg _O-

9/11 herinner ik me ook praktisch niet.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_193100923
Als 8 jarig jochie samen met een vriendje aan het buitenspelen in een dorpje op zo'n 20 kilometer.
We dachten dat het onweer was en zongen een liedje over onweer wat we net die week op school hadden geleerd. Niet veel later zagen we gigantische rookpluimen in de verte. Paar dagen later met m'n pa er langs gereden, je zag natuurlijk nagenoeg tot helemaal niks. Maakte destijds gigantisch veel indruk op mij. :{

Woon nu zelf in Roombeek in een van de weinige huizen die de ramp overleefd heeft, wel is boven alles zo krom als een hoepel. :')
  woensdag 13 mei 2020 @ 12:14:59 #12
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_193100981
Ik was gewoon thuis (niet in de buurt) en kreeg er weinig van mee omdat ik in die tijd geen tv of internet had. Pas een paar jaar later de beelden gezien en toen me gerealiseerd hoe erg het was.
pi_193100983
Ik stond in de rij voor de kassa in de Blokker op het Van Heek-plein. Na de eerste klap zei de cassiere "Oh, ze zijn verderop met het dak bezig, is vast iets gevallen". Mijn huisgenoten (was toen student) met wie ik in de winkel was gingen toen naar de deur om te kijken.

Toen kwam de 2de explosie en ik zag de kozijnen naar binnen buigen en voelde de luchtstroom om mijn benen.

Was toen lang ondudelijk voor ons wat er nou was gebeurd. We hadden geen radio in de auto en het GSM netwerk was overbelast, dus we wisten niks. Pas toen we door allerlei omleidingen ten noorden van het rampgebied kwamen, zagen we eerst huizen en autos met kapotte ruiten, konden we vuurwerk uit de rook zien schieten en zagen we verderop hele straten in brand staan. Toen realiseerden we ons wel dat 't goed mis was.

Verder kan ik me de vele sirenes herinneren, dat duurde wel tot middernacht. Moet er nog steeds wel eens aan denken als ik nu meer dan 1 sirene tegelijk hoor
There are 10 types of people in this world. Those that understand binary and those that don't.
pi_193101394
Ik kan me de knal en de rookpluim ook nog goed herinneren. Niemand wist wat er aan de hand was en de brandweer auto's bleven maar voorbij komen. Ik ben later ook nog bij de stille tocht geweest met de scouting.
  Manager PR/Moderator woensdag 13 mei 2020 @ 13:05:17 #15
269689 crew  Viv
pi_193101523
Ik was toen 16 en ik woonde in Enschede, vlakbij de Polaroid-fabriek. Ik had die middag thuis al wat gerommel gehoord, ik dacht onweer. Terwijl ik richting het centrum liep om wat lekkers te halen, zag ik die grote rookkolom pas en hoorde en voelde ik de twee enorm harde knallen. Ik wilde erheen (spanning en sensatie! :D ), dus ik liep naar het kruispunt van de Molenstraat en de Oldenzaalsestraat. Daar stond een agent die dat toch echt afraadde: "lévensgevaarlijk!". Maar ja, dat zeggen volwassenen altijd als ze de pret komen bederven toch?

Ik twijfelde. Kort daarna kwam er een auto uit die richting, vol gas op de Oldenzaalsestraat. Non-stop claxonnerend. Met kapotte ruiten. Een gewond persoon op de passagiersstoel, met bebloede benen op het dashboard. Toen besefte ik dat het inderdaad goed mis moest zijn, als mensen zelf als ambulance gaan fungeren. Ik twijfelde niet meer, heb me omgedraaid en ben alsnog naar de Super de Boer gelopen.

In de winkelstraat daarheen waren alle ruiten aan diggelen. Het voelde surrealistisch. De tekst van Heideroosjes - Regular Day In Bosnia kwam in me op. Ik hoorde een stukje van iemands gesprek, het ging erover dat zij niet meer terug naar huis zouden kunnen.

Eenmaal weer thuis had mijn buurvrouw zich inmiddels over mijn 12-jarige zus ontfermd, die was thuisgekomen terwijl mijn ouders nog elders waren. Met zijn drieën hebben we de rest van de middag naar RTV Oost gekeken. Beetje bij beetje kwam er informatie beschikbaar. Beetje bij beetje kwam bij ons, en later ook nationaal en wereldwijd het besef dat er zich een ramp had voltrokken. Laat op de avond zag ik beelden op CNN (!) van de Deurningerstraat, waarover ik altijd van en naar school fietste.

Gelukkig had ik geen vrienden of familie onder de mensen die dood of gewond waren of hun huis verloren, maar de ramp en nasleep heeft wel veel indruk op mij gemaakt. Het voelt ook helemaal niet als 20 jaar geleden. :o

[ Bericht 0% gewijzigd door Viv op 13-05-2020 13:11:51 ]
pi_193101549
Ik was mijn eerste auto aan het ophalen. Er zat nog geen radio in.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  Redactie Sport woensdag 13 mei 2020 @ 13:09:13 #17
274204 crew  Mexicanobakker
pi_193101570
Ik weet het nog goed. Voor die onzin moest het ESF wijken :(
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  woensdag 13 mei 2020 @ 13:09:37 #18
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_193101575
Net zoals bij de bijlmerramp vind ik dat er best weinig beeld is van de aftermath.
Die foto helemaal bovenaan bijv, die heb ik nog nooit gezien. en ik interesseer me altijd ontzettend in rampen.

Verder was ik bij familie in drenthe, we waren aan het wandelen in het bos, wij hoorden de knal ook
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_193101602
Aanvulling voor de OP:
https://www.groene.nl/artikel/dit-is-een-grote-doofpot-affaire
wel al een wat ouder artikel maar van Buitenen heeft vandaag zijn volledige onderzoeksresultaten, met naam en toenaam, online gegooid.

https://www.tubantia.nl/e(...)op-straat~a33df73f8/

Overigens was ik destijds 9, ik woonde in de Achterhoek en herinner me de grote zwarte wolk. Niet lang erna ben ik er ook geweest, mijn oom was net verhuist naar Enschede.

Inmiddels woon ik ruim 8 jaar zelf in Enschede.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_193101619
quote:
15s.gif Op woensdag 13 mei 2020 13:09 schreef junkiesietze het volgende:
Net zoals bij de bijlmerramp vind ik dat er best weinig beeld is van de aftermath.
Die foto helemaal bovenaan bijv, die heb ik nog nooit gezien. en ik interesseer me altijd ontzettend in rampen.

Verder was ik bij familie in drenthe, we waren aan het wandelen in het bos, wij hoorden de knal ook
Hier voor je https://www.tubantia.nl/e(...)p-enschede~aea196cd/

daar staat volgens mij die foto ook bij die hier boven aanstaat.

Ze hebben het gebied destijds heel snel hermetisch afgesloten, daarom is er weinig beeldmateriaal.
  woensdag 13 mei 2020 @ 13:23:18 #21
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193101747
Ik had toen een ICQ contact in Enschede die kreeg ik eerst niet te pakken en begon al het ergste te vrezen. Toen we weer contact hadden hield die me redelijk op de hoogte van het hele gebeuren.

Kan het me allemaal nog goed herinneren idd.
pi_193101769
Ja, vreselijk was dit. Eerste ramp die ik me goed kan herinneren; ten tijde van de Bijlmerramp was ik 2 jaar oud dus weet ik niets van, en tussen 1992 en 2000 kan ik me zo snel geen ernstige nationale gebeurtenissen bedenken.
pi_193102157
Collega van mij had nog wat foto's liggen, ff een foto gemaakt, dus sorry voor de slechte kwaliteit (reflectie etc) kleine greep:

Voor de tijd:

Na de ramp:

pi_193102282
Ik was 29 en bij mijn toenmalige vriendin die daar woonde op bezoek. Ze woonde in het centrum achter het stadhuis net hoog genoeg om wat van het vuurwerk te kunnen zien. Het was echt bizar, eerst dachten we idd dat er iets met het opzetten van een vuurwerkshow in de buurt van het stadhuis was misgegaan. Daarna bij de grote klapper stond ik nog in het raam te kijken en werd door de drukgolf zowat omver geblazen. En hoorden we het kapot gaan van veel ruiten in het winkelcentrum.

Iest later die dag gingen we naar haar ouders toe en die woonden 50 kilometer verderop waar nog steeds de rookpluim duidelijk zichtbaar was. Bij het lopen door het winkelcentrum viel op hoe de drukgolf zich verplaatst had en hiermee dus vooral ruiten loodrecht op de ontploffing had laten sneuvelen.
  woensdag 13 mei 2020 @ 13:56:43 #25
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_193102302
Als ik sommige foto's zie dan vind ik het een klein wonder dat er "slechts" 23 doden zijn gevallen.
pi_193102315
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 13:56 schreef Twiitch het volgende:
Als ik sommige foto's zie dan vind ik het een klein wonder dat er "slechts" 23 doden zijn gevallen.
Ja, dat staat ook al jaren in alle nieuwsberichten enzo. Als meest waarschijnlijke reden wordt genoemd dat het zulk mooi weer was. En zaterdagmiddag. Veel mensen op pad en niet thuis. Godzijdank.
  Manager PR/Moderator woensdag 13 mei 2020 @ 13:59:24 #27
269689 crew  Viv
pi_193102337
quote:
11s.gif Op woensdag 13 mei 2020 13:56 schreef Twiitch het volgende:
Klopt. In die eerste uren en dagen waarin er steeds meer informatie beschikbaar kwam, heb ik gevreesd voor veel grotere aantallen. Er was aanvankelijk ook een grote lijst met vermisten, maar daar bleef dus uiteindelijk weinig van over.

Een geluk was dat het heel zomers weer was, dus veel mensen waren niet thuis.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 13 mei 2020 @ 14:16:37 #28
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_193102569
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 13:47 schreef Syd het volgende:
Collega van mij had nog wat foto's liggen, ff een foto gemaakt, dus sorry voor de slechte kwaliteit (reflectie etc) kleine greep:

Voor de tijd:
[ afbeelding ]

Na de ramp:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mooie foto's. Jammer dat ze niet van hetzelfde punt zijn alleen ;(
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 13 mei 2020 @ 14:16:41 #29
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193102570
Was de verjaardag van mn moeder aan het vieren.
Verjaardag was snel over die middag. Iedereen aan de buis gekluisterd.

Ik mis altijd in de rapportages 1 beeld van verder uit Enschede. Die is maar 1x op het nieuws geweest en in mijn herinnering blijven steken.

Daarop was van een afstand te zien hoe de laatste ontploffing de lucht in ging en pas 3/4 seconden daarna de schokgolf kwam.

Bizar wel. Hele wijk gewoon weggevaagd...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_193102573
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2020 12:52 schreef julius123 het volgende:
Ik kan me de knal en de rookpluim ook nog goed herinneren. Niemand wist wat er aan de hand was en de brandweer auto's bleven maar voorbij komen. Ik ben later ook nog bij de stille tocht geweest met de scouting.
Daar ben ik ook nog geweest, 100.000 mensen liepen in die tocht mee
Wij liepen helemaal vooraan, nog voor Kok etc :')
  Moderator woensdag 13 mei 2020 @ 14:24:28 #31
8781 crew  Frutsel
pi_193102682
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 13:05 schreef ViviRAWRS het volgende:
Ik was toen 16 en ik woonde in Enschede, vlakbij de Polaroid-fabriek. Ik had die middag thuis al wat gerommel gehoord, ik dacht onweer. Terwijl ik richting het centrum liep om wat lekkers te halen, zag ik die grote rookkolom pas en hoorde en voelde ik de twee enorm harde knallen. Ik wilde erheen (spanning en sensatie! :D ), dus ik liep naar het kruispunt van de Molenstraat en de Oldenzaalsestraat. Daar stond een agent die dat toch echt afraadde: "lévensgevaarlijk!". Maar ja, dat zeggen volwassenen altijd als ze de pret komen bederven toch?

Ik twijfelde. Kort daarna kwam er een auto uit die richting, vol gas op de Oldenzaalsestraat. Non-stop claxonnerend. Met kapotte ruiten. Een gewond persoon op de passagiersstoel, met bebloede benen op het dashboard. Toen besefte ik dat het inderdaad goed mis moest zijn, als mensen zelf als ambulance gaan fungeren. Ik twijfelde niet meer, heb me omgedraaid en ben alsnog naar de Super de Boer gelopen.

In de winkelstraat daarheen waren alle ruiten aan diggelen. Het voelde surrealistisch. De tekst van Heideroosjes - Regular Day In Bosnia kwam in me op. Ik hoorde een stukje van iemands gesprek, het ging erover dat zij niet meer terug naar huis zouden kunnen.

Eenmaal weer thuis had mijn buurvrouw zich inmiddels over mijn 12-jarige zus ontfermd, die was thuisgekomen terwijl mijn ouders nog elders waren. Met zijn drieën hebben we de rest van de middag naar RTV Oost gekeken. Beetje bij beetje kwam er informatie beschikbaar. Beetje bij beetje kwam bij ons, en later ook nationaal en wereldwijd het besef dat er zich een ramp had voltrokken. Laat op de avond zag ik beelden op CNN (!) van de Deurningerstraat, waarover ik altijd van en naar school fietste.

Gelukkig had ik geen vrienden of familie onder de mensen die dood of gewond waren of hun huis verloren, maar de ramp en nasleep heeft wel veel indruk op mij gemaakt. Het voelt ook helemaal niet als 20 jaar geleden. :o
Heftig hoor.. :{ Ik stond zelf in het van Heekpark, kruizing singel, te kijken toen de boel ontplofte. Ben daarna naar huis gegaan, stukken zeecontainer lagen op de singel waar ook veel auto's en huizen met kapotte ramen reden en stonden.

Woonde je dus vlakbij mij :o Mijn ouders hebben trouwens daar gewoond waar later de Polaroid zich vestigde en nu een parkeerplaats is. Er staat nog een boom die in onze achtertuin stond. Destijds gingen ze naar het Ribbelt om vervolgens vlakbij de Polaroid terug te komen.
pi_193102820
quote:
2s.gif Op woensdag 13 mei 2020 13:12 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Hier voor je https://www.tubantia.nl/e(...)p-enschede~aea196cd/

daar staat volgens mij die foto ook bij die hier boven aanstaat.

Ze hebben het gebied destijds heel snel hermetisch afgesloten, daarom is er weinig beeldmateriaal.
Ondanks dat het maar 20 jaar geleden is kun je je dat nu niet meer voorstellen. Als zoiets nu zou gebeuren vraagt CNN 5 minuten na de eerste melding via twitter of ze je beelden mogen uitzenden. Met een beetje geluk zijn ze nog in 4k gemaakt ook.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_193102936
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 14:16 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Mooie foto's. Jammer dat ze niet van hetzelfde punt zijn alleen ;(
Ja helaas, alleen je kunt aan de hand van het Grolsch fabriek wel beetje inschatten hoe groot het was.
pi_193102943
Wie kent dit filmpje nog trouwens? Had destijds, en nu ook wel beetje, veel indruk gemaakt op mij.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-05-2020 14:42:00 ]
  Manager PR/Moderator woensdag 13 mei 2020 @ 14:48:48 #35
269689 crew  Viv
pi_193103021
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 14:24 schreef Frutsel het volgende:
Woonde je dus vlakbij mij :o Mijn ouders hebben trouwens daar gewoond waar later de Polaroid zich vestigde en nu een parkeerplaats is. Er staat nog een boom die in onze achtertuin stond. Destijds gingen ze naar het Ribbelt om vervolgens vlakbij de Polaroid terug te komen.
Ik woonde op de Benninkburg, ons terras had uitzicht op het Polaroid-parkeerdek. :D
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 14:33 schreef vipergts het volgende:

[..]

Ondanks dat het maar 20 jaar geleden is kun je je dat nu niet meer voorstellen. Als zoiets nu zou gebeuren vraagt CNN 5 minuten na de eerste melding via twitter of ze je beelden mogen uitzenden. Met een beetje geluk zijn ze nog in 4k gemaakt ook.
Klopt. Toen kon je alleen nog maar bellen en SMS'en met je telefoon, en zelfs dat niet, want het netwerk was overbelast na de ramp. Dus je kon geen informatie delen én geen informatie ontvangen.

Hier ook een mooi voorbeeld van dat tijdperk, een uur na de zwaarste ontploffing:
quote:
Omdat er nog steeds geen contact is geweest met brandweer of politie stuurt de burgemeester dan maar zijn assistent op de fiets naar het hoofdbureau van de politie.
https://www.ad.nl/ensched(...)tot-minuut~aa953022/
(Dit artikel is trouwens nog wel een aanrader voor in de OP. :) )
pi_193103048
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 14:41 schreef Syd het volgende:
Wie kent dit filmpje nog trouwens? Had destijds, en nu ook wel beetje, veel indruk gemaakt op mij.

Hier nog een interview met deze man, tijd terug gezien kan me de inhoudt niet meer herinneren dus ga hem vanavond opnieuw bekijken, volgens mij had hij het over lichaamsdelen die er na een week nog lagen en iets met mijnen. (Nee ik wil niet meteen de conspiracy kant op maar wellicht wel interessant voor anderen?)

Moderator woensdag 13 mei 2020 @ 15:13:34 #37
8781 crew  Frutsel
pi_193103357
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 14:50 schreef Syd het volgende:

[..]

Hier nog een interview met deze man, tijd terug gezien kan me de inhoudt niet meer herinneren dus ga hem vanavond opnieuw bekijken, volgens mij had hij het over lichaamsdelen die er na een week nog lagen en iets met mijnen. (Nee ik wil niet meteen de conspiracy kant op maar wellicht wel interessant voor anderen?)

Paar dagen terug stond er in de lokale krant het stuk van Henk Vinke
https://www.tubantia.nl/e(...)-vuilstort~ad0dfd57/

Dat lijkt bijzonder tragisch als dat zo is :{ Dat lichaam zou er dan ook langer hebben gelegen.
pi_193103370
reeds
pi_193103555
De kerkklokken luiden.
pi_193103571
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 15:13 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Paar dagen terug stond er in de lokale krant het stuk van Henk Vinke
https://www.tubantia.nl/e(...)-vuilstort~ad0dfd57/

Dat lijkt bijzonder tragisch als dat zo is :{ Dat lichaam zou er dan ook langer hebben gelegen.
Dat stuk is zo verbitterd. En begrijpelijk. Mensen die gewoon niet geloven dat hij omkwam. Dat moet pijn doen zeg. :X
  woensdag 13 mei 2020 @ 15:32:56 #41
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193103648
quote:

[..]

Beide filmpjes ken ik niet. Zit nu dat interview te kijken.
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193103822
Ik was toen in Enschede bij de verjaardag van m'n opa. Ik was buiten aan het spelen met m'n neefjes en nichtjes, toen we opeens wat gerommel hoorden. Eerst dachten aan onweer ofzo, maar toen zagen we al wat rook opstijgen. Wij richting de rook gelopen, maar het was toch wat verder dan we dachten, dus weer terug naar huis. M'n vader had die dag z'n portofoon mee, dit op de frequentie van de brandweer gezet, dus wisten we wel meteen wat er aan de hand was. Wij allemaal naar de zolder om daar uit het raam te kijken. Zag je daar een witte paddestoelwolk opstijgen met wat vuurwerk. En toen opeens die enorme klap waar de muren van trilden. Toen de rest van de middag als je richting de rampplek keek, zag je alleen maar een zwarte hemel.
Цой жив
  woensdag 13 mei 2020 @ 16:43:18 #43
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193104949
pi_193105186
Ik weet nog dat ik op het terras zat aan de colaaaa twas machtig mooi.
  Manager PR/Moderator woensdag 13 mei 2020 @ 17:15:54 #45
269689 crew  Viv
pi_193105514
Gevonden in de comments van het nu.nl-artikel uit de OP:
quote:
We dachten dat het onze middelbare school (Kottenpark College) had getroffen en sprongen op de fiets om een kijkje te nemen. We moesten een omweg nemen omdat straten al waren afgezet. Overal kwamen mensen ons tegemoet die vluchten, "Blijf weg! Het is verschrikkelijk!"
Maar ja, 16-jarige jongens luisteren natuurlijk niet...

Ik wou dat ik wel had geluisterd, overal gewonden en brand. We zijn snel naar huis gegaan.
Erg vergelijkbaar met mijn ervaring: ook 16, ook Kottenpark, ook de neiging gehad om een kijkje te gaan nemen. Gelukkig niet gedaan dus. :X
  woensdag 13 mei 2020 @ 17:20:57 #46
65846 Bocaj
47th President.
  Manager PR/Moderator woensdag 13 mei 2020 @ 18:13:05 #47
269689 crew  Viv
pi_193106504
Was niet alleen vuurwerk daar weten we allang :)
pi_193106547
Ik was op de camping toen het gebeurde. Herinner t me nog goed was de eerste zomer dat ik second base ging met een meisje op de camping. Dat was een spannende zomer.
Land of the free. Home of the brave.
  woensdag 13 mei 2020 @ 18:24:09 #50
22565 asco
Los in deze tent
pi_193106649
Wij gingen die zaterdag met een aantal mensen op de euhh, geestverruimende tour zeg maar.
Net begonnen toen er het een en ander in het nieuws kwam over vuurwerk. Verder niet echt aandacht aan besteed en verder gefeest.
In de ochtend zagen we vervolgens beelden van een totaal verwoeste woonwijk.

Was een vreemd weekend.
  woensdag 13 mei 2020 @ 19:03:14 #51
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_193107246
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 18:14 schreef FL_Freak het volgende:
Was niet alleen vuurwerk daar weten we allang :)
Afgekeurde landmijnen (Fred Spijkers) :7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_193107479
Tja

Wat mij weer eens bijbleef was dat in Nederland het land van de vele duizenden regels en wetten.

Er blijkbaar toch nog ZAT ruimte is om de regels te overtreden.

Decimeer het aantal regels en wetten MAAR controleer dan ook eens goed !!!

Nu barsten wij van de regels en wetten maar niemand kan toezichthouden omdat er onvoldoende mensen zijn om dit te doen.

Dus decimeer de regels en handhaaf ze!
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_193107845
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 17:15 schreef ViviRAWRS het volgende:
Gevonden in de comments van het nu.nl-artikel uit de OP:
[..]

Erg vergelijkbaar met mijn ervaring: ook 16, ook Kottenpark, ook de neiging gehad om een kijkje te gaan nemen. Gelukkig niet gedaan dus. :X
Hier 15 en Kottenpark, ik was dus op werkweek in Rome. Kan me nog herinneren dat we opeens Enschede zagen op het Italiaanse nieuws dat ergens op het terras van een café te zien was, dus dat kon al nooit goed zijn. Nog aan een agent gevraagd wat er gebeurd was, want niemand sprak Italiaans natuurlijk. Zijn Engels was slecht, maar iets met explosies en vuur en doden. Naja, was er echt overstuur van, ook omdat we gewoon niet wisten wat er dus aan de hand was, telefoonnetwerk lag eruit en we waren afhankelijk van ouders die naar ons belden zodra dat kon. Mijn ouders vonden het niet zo nodig om te bellen |:( dus ik was 1 van de laatsten die wist of ze überhaupt nog leefden. Klasgenoot had minder geluk, vader werd vermist en later is hij inderdaad gevonden, overleden... Vriend van me was zijn huis kwijt, hond dood, hadden niks meer.

Ik vind op vakantie gaan leuk, maar nog steeds vind ik het wel even spannend als ik thuis kom, zou alles nog zijn zoals het was toen ik wegging? Wij woonden net buiten de afgezette zone en zelf verder minieme schade gelukkig. Moet zeggen dat die 20 jaar wel een beetje een dingetje is, maar meer reflecterend op m'n leven, wat is er toch allemaal gebeurd in die 20 jaar.
  woensdag 13 mei 2020 @ 19:36:37 #54
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_193107988
Ik woonde destijds in Enschede niet eens zo heel ver van de plek af. Was dat weekend niet thuis, kwam zondag pas weer thuis.

Zaterdag bij een event kwamen er wel allerlei mensen naar me toe om te vragen of ik wist dat er in Enschede iets gebeurt was en of ik niet naar huis toe moest.

Zondagmiddag kwam ik vanaf station Hengelo richting Enschede op de fiets en zag allemaal politie, brandweer en andere mensen. In eerste instantie dacht ik dat Beatrix op bezoek was of zo.

Pas thuis werd duidelijk wat er nu precies gebeurd was. Een vriendin was speciaal op zaterdagavond nog naar mijn huis gegaan om te kijken of er iets aan de hand was.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_193108338
quote:

[..]

Frits Pril
https://rtvoost.azurewebs(...)had-het-niet-gepland
  woensdag 13 mei 2020 @ 20:02:42 #56
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_193108535
Ik woonde aan de Waalstraat in Enschede, 13 hoog met het balkon richting Roombeek. Samen met hoogzwangere vriendin kijken naar de brand en vuurwerk (jammer dat het niet donker is, kon je het beter zien dachten we nog). Dan de eerste grote explosie gevolgd door de 2e. De aluminium lamellen in onze woning sloegen tegen het plafond, 1 zat zelfs vast in het stuckwerk. Mijn vriendin haar gezicht onder het bloed, door de explosie had ze spontaan een bloedneus gekregen.

In paniek mijn zuster gebeld, zij woonde nog dichter bij het rampgebied. Gelukkig was zij en haar man niet thuis. Later bleek dat haar pui met metershoge en brede glazen schuifpui dwars door haar huis was geslagen. Zij is haar huis ook kwijtgeraakt, was volledig afgekeurd. Onze flat had gelukkig alleen een paar scheurtjes in de niet dragende wanden.

Het meest indrukwekkende? De eerste nacht vlogen helikopters vanaf Twente op ooghoogte voor onze flat langs, op nog geen 100 meter afstand. Dat, in combinatie met het geluid van sirenes, stank van brand... Deed echt denken aan een oorlogssituatie of de beelden uit de eerste terminator film...
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_193108684
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 20:02 schreef Hallahan het volgende:
Ik woonde aan de Waalstraat in Enschede, 13 hoog met het balkon richting Roombeek. Samen met hoogzwangere vriendin kijken naar de brand en vuurwerk (jammer dat het niet donker is, kon je het beter zien dachten we nog). Dan de eerste grote explosie gevolgd door de 2e. De aluminium lamellen in onze woning sloegen tegen het plafond, 1 zat zelfs vast in het stuckwerk. Mijn vriendin haar gezicht onder het bloed, door de explosie had ze spontaan een bloedneus gekregen.

In paniek mijn zuster gebeld, zij woonde nog dichter bij het rampgebied. Gelukkig was zij en haar man niet thuis. Later bleek dat haar pui met metershoge en brede glazen schuifpui dwars door haar huis was geslagen. Zij is haar huis ook kwijtgeraakt, was volledig afgekeurd. Onze flat had gelukkig alleen een paar scheurtjes in de niet dragende wanden.

Het meest indrukwekkende? De eerste nacht vlogen helikopters vanaf Twente op ooghoogte voor onze flat langs, op nog geen 100 meter afstand. Dat, in combinatie met het geluid van sirenes, stank van brand... Deed echt denken aan een oorlogssituatie of de beelden uit de eerste terminator film...
Mijn moeder woonde ook in de Waalstraat tegenover die flat vlakbij winkelcentrum Deppenbroek
Bij haar lag er een kleine ruit uit op het balkon door de explosie
pi_193109250
Een vriend van me en mijn zwager woonden in de Deurningerstraat. Gelukkig waren ze allebei niet thuis op het moment van de explosie. Wel verschenen hun namen in eerste instantie op lijsten van vermisten, wat voor een hoop ongerustheid zorgde.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_193109276
Ik was wedstrijden aan het tennissen bij TVVS Enschede. Bizarre middag, zo snel mogelijk wegwezen daar. Later op de dag een patatje gegeten bij een snackbar tussen Enschede en Losser. Kwamen er een stuk of acht grote stoere brandweermannen binnen om wat te eten. Helemaal zwartgeblakerd en ze huilden allemaal. Heeft veel indruk gemaakt. :{
Alius aliud dicit
  Manager PR/Moderator woensdag 13 mei 2020 @ 20:51:40 #60
269689 crew  Viv
pi_193109648
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 19:31 schreef Polenbatser het volgende:
Hier 15 en Kottenpark, ik was dus op werkweek in Rome. [...]Klasgenoot had minder geluk, vader werd vermist en later is hij inderdaad gevonden, overleden...
Wij konden al moeilijk aan informatie komen, laat staan jullie zo op afstand. :X

Zat jij toen ook in 4 VWO? Want in mijn parallelklas was er inderdaad iemand haar vader verloren. Ik had geen Grieks en/of Latijn, dus mijn werkweek zou de maandag ná 13 mei pas beginnen. Daarom ging ik die zaterdag naar de supermarkt: wat lekkers inslaan voor in de bus. :) Uiteraard ging onze werkweek toen niet meer door. (Ingehaald in het schooljaar daarop.)
pi_193110172
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 20:02 schreef Hallahan het volgende:

Misschien een beetje stom/lullig om te vragen, maar hoe is het eigenlijk verder gegaan met het huis van je zus.
Het duurde natuurlijk jaren voordat alles weer hersteld was. Moest ze dan de hele tijd bij familie/vrienden blijven totdat alles geregeld is of hoe zit dat.. ?
pi_193110373
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 20:51 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Wij konden al moeilijk aan informatie komen, laat staan jullie zo op afstand. :X

Zat jij toen ook in 4 VWO? Want in mijn parallelklas was er inderdaad iemand haar vader verloren. Ik had geen Grieks en/of Latijn, dus mijn werkweek zou de maandag ná 13 mei pas beginnen. Daarom ging ik die zaterdag naar de supermarkt: wat lekkers inslaan voor in de bus. :) Uiteraard ging onze werkweek toen niet meer door. (Ingehaald in het schooljaar daarop.)
Ik zat idd in 4 VWO en we waren in Rome samen met 5 VWO. Het was echt raar toen dat nieuws kwam ja. In mijn beleving zijn we ook niet meteen teruggegaan, maar ik kan me dat niet goed herinneren. Volgens mij wilden ze in eerste instantie de werkweek afmaken? Weet helemaal niet meer wanneer we nu uiteindelijk terug zijn gekomen.

Wel grappig, want we zijn dan waarschijnlijk klasgenoten geweest. :+
  woensdag 13 mei 2020 @ 22:33:45 #63
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193111570
‘Klokkenluider’ maakt ramprapport vandaag openbaar: ‘Ik gooi nu alles voor iedereen op straat’

Als de politiek en het Openbaar Ministerie (OM) niet in actie komen voor nieuw onderzoek naar de vuurwerkramp, dan gooit ‘klokkenluider’ Paul van Buitenen de handdoek in de ring. Gedesillusioneerd. Maar niet in stilte: hij maakt zijn rapport vandaag openbaar.

Vooralsnog zegt justitie in Rotterdam zijn ramprapport nog te onderzoeken. Maar als dat niet tot iets leidt, gooit Van Buitenen de handdoek. Maar wel met kabaal. Vandaag (13 mei) maakt de Bredanaar op internet eindelijk zijn 1400 pagina’s tellend onderzoek voor iedereen openbaar. Op LinkedIn heeft hij al bijna 150 namen van personen genoemd die volgens hem een scheve schaats reden voor, tijdens en/of na de ramp. „Ik gooi nu alles voor iedereen op straat.”

Het zijn vermoedelijk zijn laatste wapenfeiten, tenzij er dus alsnog wat van de grond komt. „Maar voor mij stopt het anders vandaag. Ik ga de kar niet meer trekken. Als politie en justitie niets doen, dan is het tijd om mijn eigen leven weer op te pakken. Einde oefening. Maar ik vertrek niet zonder zoveel mogelijk sporen na te laten. Zodat Nederland en het nageslacht kunnen lezen wat er bij de ramp volgens mij allemaal gebeurd is.”

Bloedend hart

Op de verjaardagskalender op het toilet tekende Van Buitenen bij 13 mei een gebroken hart, waar bloed uit loopt. Zijn vrouw schrok ervan. „Gelukkig zijn we nog bij elkaar en hebben we drie fantastische kleinkinderen. Als ik alleen was geweest, dan was het vast niet goed afgelopen. Dat ik overeind ben gebleven die afgelopen zes jaar van onderzoek en strijd, is aan haar te danken. Liefde overwint alles.”

De vroegere Europese ambtenaar en klokkenluider uit Breda dwong in 1999 met zijn onthullingen over fraude eigenhandig de hele Europese Commissie tot aftreden. Sinds 2014 deed hij onderzoek naar de vuurwerkramp op 13 mei 2000 in Enschede, waarbij 23 doden vielen. Om aangifte van smaad en laster te voorkomen, maakte hij dat onderzoek tot op heden echter niet openbaar.

Barbertje moest hangen

Deze site beschikte echter al over een eerdere versie en publiceerde in juni 2018 over zijn bevindingen en beschuldigingen. Van Buitenens conclusie: de overheid en justitie hebben er destijds alles aan gedaan om de schuld van de ramp in de schoenen te schuiven van het vuurwerkbedrijf S.E. Fireworks, of een eventuele brandstichter. Met het doel het falen van de overheid te maskeren. Want alleen daaraan is de ramp te wijten, vindt hij. Hij beschuldigt alle instanties – ministeries, de politie, rijksrecherche, TNO, NFI, de gemeente, Commissie Oosting die de ramp onderzocht – van vuil spel.

„In vertrouwen hebben de Kamerleden er kennis van kunnen nemen. Mijn review heeft zeker een jaar ter inzage gelegen voor de gemeenteraad. Maar van werkelijk niemand heb ik substantiële en zo broodnodige steun gehad. Zoals ik wel gewend ben uit mijn Europese tijd: als het om falen van de overheid gaat, worden de gelederen gesloten.”

Geen steun

Sinds juni 2018 heeft Van Buitenen met zijn ramp-review volop actie gevoerd. Hij ijverde voor een parlementaire enquête. Hij leek even steun van enkele partijen te krijgen, maar uiteindelijk liep dat spaak. Er is tevergeefs geprobeerd de Onderzoeksraad Voor Veiligheid naar de ramp te laten kijken. Ook is hij stilaan namen gaan noemen van personen die een kwalijke rol zouden hebben gespeeld. Ergens hopend op een proces wegens smaad, erkent hij nu. Niemand hapte. „Want als dat gebeurd was, dan had je wellicht een breekijzer. Dan komen de zaken op tafel en moet een rechter er wel naar kijken.”

Laatste strohalm

In oktober vorig jaar deed Van Buitenen – min of meer als laatste strohalm – ook nog eens aangifte tegen de overheid en justitie, wegens ondermijning van de rechtstaat en dood door schuld. In zijn kielzog deden ook de ex-directeur van S.E. Firworks Rudi Bakker, brandweerweduwe Mathilde van der Molen en oud-rechercheur Jan Paalman eenzelfde aangifte.

Die liggen sindsdien bij Openbaar Ministerie in Rotterdam. Een woordvoerder daar laat weten dat het onderzoek nog loopt. Er valt niet te zeggen hoeveel tijd nog nodig is. Meer wil men niet zeggen. ‘De aangifte wordt bestudeerd door de officier van justitie. Later volgt een beslissing’, aldus een schriftelijke reactie. Dat geldt ook voor een eerdere aangifte van brandonderzoeker Fred Vos uit Kranenburg, die de ramp wijt aan het niet uitvoeren van de wettelijk opgelegde brandweerzorg. Diens onderzoek maakt ook deel uit van het rapport van Van Buitenen.

Weinig vertrouwen

Van Buitenen maakt zich weinig illusies. „Bakker en Paalman denken dat justitie tijd nodig heeft. Ik heb er nog weinig vertrouwen in. Voor hetzelfde geld wordt het gewoon geseponeerd. Natuurlijk: als justitie er wel wat mee doet, dan sta ik er. Als slachtoffers me nodig hebben om een schadeclaim in te dienen, dan zal ik ze helpen. Maar verder trek ik me nu terug. De ramp heeft zes jaar van mijn leven gekost. Nu komen de andere dingen in het leven. Als justitie en de politiek niets doen, dan staan ze er in Enschede alleen voor.”

AD

Alle publicaties zijn hier te downloaden/ lezen.
  woensdag 13 mei 2020 @ 22:53:04 #64
430 Hallahan
pi_193111869
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 21:16 schreef Enawh het volgende:

[..]

Misschien een beetje stom/lullig om te vragen, maar hoe is het eigenlijk verder gegaan met het huis van je zus.
Het duurde natuurlijk jaren voordat alles weer hersteld was. Moest ze dan de hele tijd bij familie/vrienden blijven totdat alles geregeld is of hoe zit dat.. ?
Nee hoor, geen stomme vraag. :) De eerste week logeerden mijn zus en zwager bij ons. Hun dochter woonde al op haar zelf, zat bij de luchtmacht. Zij ging voorlopig op de basis wonen (op Twente dus) zodat mijn zus en zwager in haar huis konden gaan wonen. Omdat hun huis op instorten stond maar nog wel toegankelijk was kunnen ze wel alle foto's, kleding en andere dingetjes uit hun huis halen en opslaan. Ze zijn dus eigenlijk niets echt kwijt geraakt.

Ze waren goed verzekerd en ze werden ook heel coulant behandeld, alles werd heel snel geregeld. Er waren op dat moment juist een aantal nieuwbouw projecten op noord geplant waarbij zij als slachtoffers de eerste keuze kregen. Ze hebben dus op een paar 100 meter afstand van hun oude woning en nieuwe gekocht.

Alles bij elkaar hebben ze denk ik een klein half jaar in het huisje van hun dochter gewoond.
pi_193112214
Lag er een kruisraket in die opslag ofzo? Dayumn.
pi_193112313
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2020 22:53 schreef Hallahan het volgende:

[..]

Nee hoor, geen stomme vraag. :) De eerste week logeerden mijn zus en zwager bij ons. Hun dochter woonde al op haar zelf, zat bij de luchtmacht. Zij ging voorlopig op de basis wonen (op Twente dus) zodat mijn zus en zwager in haar huis konden gaan wonen. Omdat hun huis op instorten stond maar nog wel toegankelijk was kunnen ze wel alle foto's, kleding en andere dingetjes uit hun huis halen en opslaan. Ze zijn dus eigenlijk niets echt kwijt geraakt.

Ze waren goed verzekerd en ze werden ook heel coulant behandeld, alles werd heel snel geregeld. Er waren op dat moment juist een aantal nieuwbouw projecten op noord geplant waarbij zij als slachtoffers de eerste keuze kregen. Ze hebben dus op een paar 100 meter afstand van hun oude woning en nieuwe gekocht.

Alles bij elkaar hebben ze denk ik een klein half jaar in het huisje van hun dochter gewoond.
Dat is wel goed om te horen. Dacht dat door dit alles wel moeilijk te regelen valt. Lange wachtrijen verzekering kwestie e.d

Zal vast ook een keer niet goed zijn gegaan bij anderen mjah.
pi_193112483
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2000 13:00 schreef blauwe het volgende:
De chatlog van Zaterdag en zondag, niet bewerkte versie (let op 2 MB!!)
Toch grappig om te lezen dat 2MB toentertijd als waarschuwingwaardig werd gezien :P
pi_193113189
Wat een tijd was dat eigenlijke 1999-2001! Eerst had je die Legionellaramp in 1999, daarna heel veel gedoe over de millenniumbug en de zonsverduistering. Ook nog natuurlijk de vuurwerkramp en als toetje kregen we een half jaar later de cafebrand in Volendam. Verker ook de Gekkekoeienziekte en de MKZ crisis.
Bizarre jaren waren dat in mijn herinnering.
pi_193113203
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 01:03 schreef Coppi het volgende:
Wat een tijd was dat eigenlijke 1999-2001! Eerst had je die Legionellaramp in 1999, daarna heel veel gedoe over de millenniumbug en de zonsverduistering. Ook nog natuurlijk de vuurwerkramp en als toetje kregen we een half jaar later de cafebrand in Volendam. Verker ook de Gekkekoeienziekte en de MKZ crisis.
Bizarre jaren waren dat in mijn herinnering.
Er gebeurde ook nog iets met een paar vliegtuigjes :o
pi_193113208
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 01:07 schreef Drxx het volgende:

[..]

Er gebeurde ook nog iets met een paar vliegtuigjes :o
:@ Helemaal vergeten. Dat was gewoon een wat ver van mijn bedshow, dus heeft minder indruk gemaakt destijds. De langetermijneffecten waren natuurlijk aanzienlijk. Nou ja, bewogen jaren in ieder geval.
  Manager PR/Moderator donderdag 14 mei 2020 @ 01:09:15 #71
269689 crew  Viv
pi_193113209
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 19:36 schreef karr-1 het volgende:
Zondagmiddag kwam ik vanaf station Hengelo richting Enschede op de fiets en zag allemaal politie, brandweer en andere mensen. In eerste instantie dacht ik dat Beatrix op bezoek was of zo.
Dat klopte dus alsnog wel, zij was er vanaf zondagochtend. O+
  donderdag 14 mei 2020 @ 03:10:18 #72
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193113712
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 13:47 schreef Syd het volgende:

Voor de tijd:
[ afbeelding ]

Na de ramp:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier ook een mooie voor en na met luchtfoto’s:

https://www.vizualism.nl/enschede-15-jaar-vuurwerkramp/
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  donderdag 14 mei 2020 @ 08:11:13 #73
430 Hallahan
pi_193115416
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 23:29 schreef Enawh het volgende:

[..]

Dat is wel goed om te horen. Dacht dat door dit alles wel moeilijk te regelen valt. Lange wachtrijen verzekering kwestie e.d

Zal vast ook een keer niet goed zijn gegaan bij anderen mjah.
Ik ken meerdere gezinnen die daar hun huis zijn kwijtgeraakt en mijn ervaring was dat wanneer je goed verzekerd was het over het algemeen heel snel en coulant was opgelost. Er was natuurlijk ook geen schuldvraag.
  donderdag 14 mei 2020 @ 15:15:54 #74
152789 karr-1
pi_193124160
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 01:09 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Dat klopte dus alsnog wel, zij was er vanaf zondagochtend. O+
Klopt, maar ik kwam er op zondagmiddag langs
pi_193124698
De verwoestende brand van mei 1862 deed niet onder aan die van mei 2000
  Manager PR/Moderator donderdag 14 mei 2020 @ 15:46:53 #76
269689 crew  Viv
pi_193124725
@Frutsel nog bedankt voor het openen van dit topic! O+ Ik vond het fijn om mijn herinneringen hier op te halen en uit te wisselen met users van wie ik niet wist dat ze destijds in dezelfde buurt woonden of op dezelfde school zaten als ik. :o

Op 13 mei in een voorgaand jaar dacht ik zoiets te vinden in deze reeks: Topicreeks: Tukkers Op FOK!
maar daar leeft het onderwerp echt totaal niet.
  donderdag 14 mei 2020 @ 17:41:49 #77
152789 karr-1
pi_193126746
quote:
17s.gif Op donderdag 14 mei 2020 15:46 schreef ViviRAWRS het volgende:
@:Frutsel nog bedankt voor het openen van dit topic! O+ Ik vond het fijn om mijn herinneringen hier op te halen en uit te wisselen met users van wie ik niet wist dat ze destijds in dezelfde buurt woonden of op dezelfde school zaten als ik. :o

Op 13 mei in een voorgaand jaar dacht ik zoiets te vinden in deze reeks: Topicreeks: Tukkers Op FOK!
Ik ben niet geboren in Enschede maar heb er wel 5 jaar gewoond. Eerst aan de Wooldriksweg, toen aan de HB Bleijdensteinlaan en als laatste aan de Julianastraat. Het laatste adres was ten tijde van de ramp, maar ik had het geluk dat de Grolsch fabriek er tussen stond die de grootste klap opgevangen heeft waardoor mijn huis geen schade had destijds.
  Manager PR/Moderator donderdag 14 mei 2020 @ 17:49:39 #78
269689 crew  Viv
pi_193126889
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 17:41 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik ben niet geboren in Enschede maar heb er wel 5 jaar gewoond. Eerst aan de Wooldriksweg, toen aan de HB Bleijdensteinlaan en als laatste aan de Julianastraat. Het laatste adres was ten tijde van de ramp, maar ik had het geluk dat de Grolsch fabriek er tussen stond die de grootste klap opgevangen heeft waardoor mijn huis geen schade had destijds.
Ik heb er 2 jaar gewoond, van zomer 1999 tot zomer 2001.
Timing, I haz it. :7 :')
  Moderator donderdag 14 mei 2020 @ 19:20:47 #79
8781 crew  Frutsel
pi_193128498
quote:
17s.gif Op donderdag 14 mei 2020 15:46 schreef ViviRAWRS het volgende:
@:Frutsel nog bedankt voor het openen van dit topic! O+ Ik vond het fijn om mijn herinneringen hier op te halen en uit te wisselen met users van wie ik niet wist dat ze destijds in dezelfde buurt woonden of op dezelfde school zaten als ik. :o

Geen probleem :) Zou mooi zijn als dit soort ingrijpende gebeurtenissen om de zoveel tijd nog een plekje kunnen krijgen via een topic of users.
  Manager PR/Moderator woensdag 30 juni 2021 @ 00:19:26 #80
269689 crew  Viv
pi_200136258
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 22:33 schreef AchJa het volgende:
‘Klokkenluider’ maakt ramprapport vandaag openbaar: ‘Ik gooi nu alles voor iedereen op straat’

Als de politiek en het Openbaar Ministerie (OM) niet in actie komen voor nieuw onderzoek naar de vuurwerkramp, dan gooit ‘klokkenluider’ Paul van Buitenen de handdoek in de ring. Gedesillusioneerd. Maar niet in stilte: hij maakt zijn rapport vandaag openbaar.

Vooralsnog zegt justitie in Rotterdam zijn ramprapport nog te onderzoeken. Maar als dat niet tot iets leidt, gooit Van Buitenen de handdoek. Maar wel met kabaal. Vandaag (13 mei) maakt de Bredanaar op internet eindelijk zijn 1400 pagina’s tellend onderzoek voor iedereen openbaar. Op LinkedIn heeft hij al bijna 150 namen van personen genoemd die volgens hem een scheve schaats reden voor, tijdens en/of na de ramp. „Ik gooi nu alles voor iedereen op straat.”

Het zijn vermoedelijk zijn laatste wapenfeiten, tenzij er dus alsnog wat van de grond komt. „Maar voor mij stopt het anders vandaag. Ik ga de kar niet meer trekken. Als politie en justitie niets doen, dan is het tijd om mijn eigen leven weer op te pakken. Einde oefening. Maar ik vertrek niet zonder zoveel mogelijk sporen na te laten. Zodat Nederland en het nageslacht kunnen lezen wat er bij de ramp volgens mij allemaal gebeurd is.”

Bloedend hart

Op de verjaardagskalender op het toilet tekende Van Buitenen bij 13 mei een gebroken hart, waar bloed uit loopt. Zijn vrouw schrok ervan. „Gelukkig zijn we nog bij elkaar en hebben we drie fantastische kleinkinderen. Als ik alleen was geweest, dan was het vast niet goed afgelopen. Dat ik overeind ben gebleven die afgelopen zes jaar van onderzoek en strijd, is aan haar te danken. Liefde overwint alles.”

De vroegere Europese ambtenaar en klokkenluider uit Breda dwong in 1999 met zijn onthullingen over fraude eigenhandig de hele Europese Commissie tot aftreden. Sinds 2014 deed hij onderzoek naar de vuurwerkramp op 13 mei 2000 in Enschede, waarbij 23 doden vielen. Om aangifte van smaad en laster te voorkomen, maakte hij dat onderzoek tot op heden echter niet openbaar.

Barbertje moest hangen

Deze site beschikte echter al over een eerdere versie en publiceerde in juni 2018 over zijn bevindingen en beschuldigingen. Van Buitenens conclusie: de overheid en justitie hebben er destijds alles aan gedaan om de schuld van de ramp in de schoenen te schuiven van het vuurwerkbedrijf S.E. Fireworks, of een eventuele brandstichter. Met het doel het falen van de overheid te maskeren. Want alleen daaraan is de ramp te wijten, vindt hij. Hij beschuldigt alle instanties – ministeries, de politie, rijksrecherche, TNO, NFI, de gemeente, Commissie Oosting die de ramp onderzocht – van vuil spel.

„In vertrouwen hebben de Kamerleden er kennis van kunnen nemen. Mijn review heeft zeker een jaar ter inzage gelegen voor de gemeenteraad. Maar van werkelijk niemand heb ik substantiële en zo broodnodige steun gehad. Zoals ik wel gewend ben uit mijn Europese tijd: als het om falen van de overheid gaat, worden de gelederen gesloten.”

Geen steun

Sinds juni 2018 heeft Van Buitenen met zijn ramp-review volop actie gevoerd. Hij ijverde voor een parlementaire enquête. Hij leek even steun van enkele partijen te krijgen, maar uiteindelijk liep dat spaak. Er is tevergeefs geprobeerd de Onderzoeksraad Voor Veiligheid naar de ramp te laten kijken. Ook is hij stilaan namen gaan noemen van personen die een kwalijke rol zouden hebben gespeeld. Ergens hopend op een proces wegens smaad, erkent hij nu. Niemand hapte. „Want als dat gebeurd was, dan had je wellicht een breekijzer. Dan komen de zaken op tafel en moet een rechter er wel naar kijken.”

Laatste strohalm

In oktober vorig jaar deed Van Buitenen – min of meer als laatste strohalm – ook nog eens aangifte tegen de overheid en justitie, wegens ondermijning van de rechtstaat en dood door schuld. In zijn kielzog deden ook de ex-directeur van S.E. Firworks Rudi Bakker, brandweerweduwe Mathilde van der Molen en oud-rechercheur Jan Paalman eenzelfde aangifte.

Die liggen sindsdien bij Openbaar Ministerie in Rotterdam. Een woordvoerder daar laat weten dat het onderzoek nog loopt. Er valt niet te zeggen hoeveel tijd nog nodig is. Meer wil men niet zeggen. ‘De aangifte wordt bestudeerd door de officier van justitie. Later volgt een beslissing’, aldus een schriftelijke reactie. Dat geldt ook voor een eerdere aangifte van brandonderzoeker Fred Vos uit Kranenburg, die de ramp wijt aan het niet uitvoeren van de wettelijk opgelegde brandweerzorg. Diens onderzoek maakt ook deel uit van het rapport van Van Buitenen.

Weinig vertrouwen

Van Buitenen maakt zich weinig illusies. „Bakker en Paalman denken dat justitie tijd nodig heeft. Ik heb er nog weinig vertrouwen in. Voor hetzelfde geld wordt het gewoon geseponeerd. Natuurlijk: als justitie er wel wat mee doet, dan sta ik er. Als slachtoffers me nodig hebben om een schadeclaim in te dienen, dan zal ik ze helpen. Maar verder trek ik me nu terug. De ramp heeft zes jaar van mijn leven gekost. Nu komen de andere dingen in het leven. Als justitie en de politiek niets doen, dan staan ze er in Enschede alleen voor.”

AD

Alle publicaties zijn hier te downloaden/ lezen.
Ik had het echt niet meer verwacht, maar:

quote:
Tweede Kamer wil onafhankelijk onderzoek vuurwerkramp Enschede
De Tweede Kamer wil een onafhankelijk onderzoek naar de vuurwerkramp in Enschede van 13 mei 2000. In de aangenomen Kamermotie van de SP staat dat de "meldingen van maatschappelijke misstanden" onderzocht moeten worden.

Aanleiding is een jarenlang onderzoek van de oud-Europarlementariër en klokkenluider Paul van Buitenen. Hij onderzocht de gang van zaken voor, tijdens en na de ramp en schreef daar een rapport van ruim 1400 pagina's over.

De Kamer wil nu zelf opdracht geven voor een onderzoek waarbij de bevindingen van Van Buitenen worden betrokken. Hij concludeerde onder meer dat de regels voor de opslag van vuurwerk niet deugden en dat stelselmatig is geprobeerd om de overheid bij onderzoeken buiten schot te houden.

Woonwijk verwoest
Bij de vuurwerkramp ontstond brand bij het Enschedese vuurwerkbedrijf SE Fireworks. Hoe dat is begonnen is nooit vastgesteld, maar door het ontploffende vuurwerk ontstond een kettingreactie die leidde tot gigantische explosies.

Daarbij kwamen in totaal 23 mensen om het leven, raakten 947 mensen gewond en werd een complete woonwijk verwoest. De eigenaren van het bedrijf kregen een jaar gevangenisstraf omdat ze te veel en te zwaar vuurwerk bij hun bedrijf hadden opgeslagen.

In februari besliste de Raad van State dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meer documenten moet vrijgeven over het Nederlandse vuurwerkbeleid ten tijde van de vuurwerkramp. De zaak was aangespannen door voormalig directeur Rudi Bakker van het ontplofte bedrijf en diens zoon.
https://nos.nl/l/2387268
pi_200136522
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juni 2021 00:19 schreef Viv het volgende:

[..]

Ik had het echt niet meer verwacht, maar:
[..]

https://nos.nl/l/2387268
Eindelijk erkenning voor Van Buitenen. Alleen doodzonde dat hij inmiddels al zijn werk offline heeft gehaald.

Met dank aan Renske Leijten _O_
https://www.tubantia.nl/e(...)n-enschede~a42c0805/
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  Manager PR/Moderator woensdag 30 juni 2021 @ 08:01:09 #82
269689 crew  Viv
pi_200137228
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 02:03 schreef r_one het volgende:
Alleen doodzonde dat hij inmiddels al zijn werk offline heeft gehaald.
Oh echt? Misschien heb ik het nog wel ergens in mijn Downloads-map.

Hij had het online gezet om een doorbraak te forceren, en dat doel is in ieder geval bereikt. :)

quote:
Aha, top!
  woensdag 30 juni 2021 @ 09:22:41 #83
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_200137819
Kan me dit nog goed herinneren.

Maar wat ik me nog beter kan herinneren was dat ze eind dat jaar op tv, maar volgens mij op de radio. Lieten ze een voorspeller aan het woord die zei dat het jaar erop een nog erger rampjaar zou worden.

Dit hadden we toen in NL net gehad en niemand had gedacht dat het in 2001 nog erger zou kunnen…
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')