Nog steeds onduidelijkheidquote:S.E. Fireworks (afkorting van Smallenbroek Enschede Fireworks) importeerde Chinees vuurwerk dat werd gebruikt bij popconcerten. De brand begon rond drie uur 's middags, op het werkterrein van een pakhuis van S.E. Fireworks. In dit pakhuis lag ongeveer 900 kilogram vuurwerk opgeslagen. Het vuur verspreidde zich naar twee containers, die illegaal buiten het gebouw waren opgeslagen. De ter plekke gekomen brandweerploeg kon niet verhinderen dat nog een derde container vlam vatte. Deze ontplofte korte tijd later. Een kettingreactie van meer ontploffingen resulteerde ten slotte in de grootste ontploffing; die van de centrale bunker. Hierbij kwam 177 ton vuurwerk tot explosie.
De ontploffingen en branden vernielden het grootste deel van de bedrijven- en woonwijk Roombeek. Ook in de omgeving was de schade groot. Een gebied van circa 42 hectare werd geheel verwoest. De grootste ontploffing was op 60 kilometer afstand in Deventer te horen. De rookkolom die ontstond was in een omtrek van circa 70 kilometer van Enschede te zien. Tweehonderd woningen werden volledig verwoest; circa 1500 woningen buiten de wijk en circa 500 omliggende bedrijven raakten zwaar beschadigd; 1250 mensen raakten dakloos. De alarmcentrale had na de explosie niet meteen een goed beeld van de omvang van de situatie, maar sommige brandweerkorpsen reageerden al op eigen initiatief. Vele brandweer-, politie- en ambulance-eenheden uit Hengelo, Oldenzaal, Almelo en de verre omtrek trokken richting Enschede, inclusief Duitse brandweerkorpsen en hulpdiensten van Nordhorn, Gronau, Rheine en andere plaatsen vlak over de grens. Zelfs vanuit de Randstad werden ambulances en andere hulpdiensten naar Twente gedirigeerd.
Toen in de loop van de avond de ernst van de situatie doordrong werd de Nederlandse televisie-uitzending van het Eurovisiesongfestival afgebroken. Aan de stille tocht in Enschede, zes dagen later op 19 mei, namen ruim 100.000 mensen deel onder wie premier Kok en kroonprins Willem-Alexander. Eerder had koningin Beatrix het rampgebied bezocht. De oorzaak van de ramp is nooit helemaal duidelijk geworden. Acht minuten voor de grote explosie had de brandweer het sein "brand meester" gegeven. De materiële schade werd later geschat op ongeveer 1 miljard gulden (454 miljoen euro).
quote:Directeur hoopt nog steeds op meer duidelijkheid over oorzaak vuurwerkramp
Twintig jaar na de vuurwerkramp is nog steeds niet duidelijk wat er die middag precies is misgegaan en wie daarvoor verantwoordelijk was. Directeur Rudi Bakker van SE Fireworks heeft het nog steeds zwaar als hij praat over die bewuste zaterdag, zegt hij tegen RTV Oost. "Er is iets gebeurd en iedereen wil daarvoor iemand aanwijzen."
Bakker en mede-eigenaar Willie Pater zijn in 2003 veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf voor het bezit van illegaal vuurwerk, milieuovertredingen en schuld aan de ramp. "Vanaf dat moment dacht iedereen: die van S.E. Fireworks zijn de boosdoeners." Op straat werd ik uitscholden en kreeg verwensingen naar m'n hoofd geslingerd. Ik heb het vaak genegeerd, maar het raakte me wel. Wij waren een jong gezin en hadden een mooie toekomst voor ons. Net als alle andere gezinnen die zijn geraakt was alles binnen een seconde veranderd. Wat dat met je doet is met geen pen te beschrijven."
Afsluiten
Klokkenluider en oud-Europarlementariër Paul van Buitenen verdiepte zich jarenlang in de ramp en schreef er een 1400 pagina's tellend rapport over. Daarin komt hij tot de conclusie dat de overheid zichzelf van begin af aan wilde vrijpleiten en zaken in de doofpot stopte, onder meer uit angst voor torenhoge schadeclaims.
Volgens de klokkenluider ligt de echte oorzaak van de ramp in de slechte regelgeving voor de opslag van vuurwerk, waardoor verkeerde classificaties en veiligheidsvoorschriften werden gehanteerd.
Hij belooft vandaag, op de dag van de herdenking, met een lijst namen naar buiten te komen van personen die, volgens hem, echt betrokken waren bij de vuurwerkramp.
Directeur Bakker hoopt dat er door de conclusies van Van Buitenen een herziening van zijn strafzaak komt. "Voor alle nabestaanden, (indirect) betrokkenen en voor ons hoop ik dat er duidelijkheid komt over die ene vraag: wat is er precies gebeurd? Zodat iedereen het kan afsluiten."
Herdenking
De twintigste herdenking van de vuurwerkramp in Enschede wordt vanwege de coronamaatregelen aangepast. De burgemeester en de voorzitter van het herdenkingscomité brengen een bezoek aan het monument in de getroffen wijk Roombeek. Mensen mogen op persoonlijke titel bloemen bij het gedenkteken leggen. En tussen 15.25 en 15.35 uur, het tijdstip van de explosies, luiden in Enschede de klokken.
Meer linksquote:Zien: Nieuwe unieke beelden van vuurwerkramp Enschede 20 jaar geleden
Het is vandaag precies 20 jaar geleden dat de vuurwerkramp plaatsvond in Enschede. En nu zijn er nieuwe beelden opgedoken van onder meer de schade die toen is aangericht.
200 woningen Enschede verwoest door ontploffing
Deze foto’s zijn nu, 20 jaar na de vuurwerkramp, opgedoken en zijn niet eerder naar buiten gebracht. Deze beelden zijn destijds gemaakt door de vrijwillige brandweerman Gerrit Bultman. In Enschede brak in 2000 brand uit in een loods waar een enorme hoeveelheid vuurwerk lag opgeslagen, en deze kwam tot ontploffing. Hierbij zijn 23 doden gevallen en zo’n 200 woningen zijn door de ramp geruïneerd.
Bekijk de nieuwe beelden die zijn vrijgegeven van de vuurwerkramp in de video van het AD hieronder in de link
https://www.gids.tv/video(...)hede-20-jaar-geleden
Hier voor je https://www.tubantia.nl/e(...)p-enschede~aea196cd/quote:Op woensdag 13 mei 2020 13:09 schreef junkiesietze het volgende:
Net zoals bij de bijlmerramp vind ik dat er best weinig beeld is van de aftermath.
Die foto helemaal bovenaan bijv, die heb ik nog nooit gezien. en ik interesseer me altijd ontzettend in rampen.
Verder was ik bij familie in drenthe, we waren aan het wandelen in het bos, wij hoorden de knal ook
Ja, dat staat ook al jaren in alle nieuwsberichten enzo. Als meest waarschijnlijke reden wordt genoemd dat het zulk mooi weer was. En zaterdagmiddag. Veel mensen op pad en niet thuis. Godzijdank.quote:Op woensdag 13 mei 2020 13:56 schreef Twiitch het volgende:
Als ik sommige foto's zie dan vind ik het een klein wonder dat er "slechts" 23 doden zijn gevallen.
Klopt. In die eerste uren en dagen waarin er steeds meer informatie beschikbaar kwam, heb ik gevreesd voor veel grotere aantallen. Er was aanvankelijk ook een grote lijst met vermisten, maar daar bleef dus uiteindelijk weinig van over.quote:Op woensdag 13 mei 2020 13:56 schreef Twiitch het volgende:
Als ik sommige foto's zie dan vind ik het een klein wonder dat er "slechts" 23 doden zijn gevallen.
Mooie foto's. Jammer dat ze niet van hetzelfde punt zijn alleenquote:Op woensdag 13 mei 2020 13:47 schreef Syd het volgende:
Collega van mij had nog wat foto's liggen, ff een foto gemaakt, dus sorry voor de slechte kwaliteit (reflectie etc) kleine greep:
Voor de tijd:
[ afbeelding ]
Na de ramp:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daar ben ik ook nog geweest, 100.000 mensen liepen in die tocht meequote:Op woensdag 13 mei 2020 12:52 schreef julius123 het volgende:
Ik kan me de knal en de rookpluim ook nog goed herinneren. Niemand wist wat er aan de hand was en de brandweer auto's bleven maar voorbij komen. Ik ben later ook nog bij de stille tocht geweest met de scouting.
Heftig hoor..quote:Op woensdag 13 mei 2020 13:05 schreef ViviRAWRS het volgende:
Ik was toen 16 en ik woonde in Enschede, vlakbij de Polaroid-fabriek. Ik had die middag thuis al wat gerommel gehoord, ik dacht onweer. Terwijl ik richting het centrum liep om wat lekkers te halen, zag ik die grote rookkolom pas en hoorde en voelde ik de twee enorm harde knallen. Ik wilde erheen (spanning en sensatie!), dus ik liep naar het kruispunt van de Molenstraat en de Oldenzaalsestraat. Daar stond een agent die dat toch echt afraadde: "lévensgevaarlijk!". Maar ja, dat zeggen volwassenen altijd als ze de pret komen bederven toch?
Ik twijfelde. Kort daarna kwam er een auto uit die richting, vol gas op de Oldenzaalsestraat. Non-stop claxonnerend. Met kapotte ruiten. Een gewond persoon op de passagiersstoel, met bebloede benen op het dashboard. Toen besefte ik dat het inderdaad goed mis moest zijn, als mensen zelf als ambulance gaan fungeren. Ik twijfelde niet meer, heb me omgedraaid en ben alsnog naar de Super de Boer gelopen.
In de winkelstraat daarheen waren alle ruiten aan diggelen. Het voelde surrealistisch. De tekst van Heideroosjes - Regular Day In Bosnia kwam in me op. Ik hoorde een stukje van iemands gesprek, het ging erover dat zij niet meer terug naar huis zouden kunnen.
Eenmaal weer thuis had mijn buurvrouw zich inmiddels over mijn 12-jarige zus ontfermd, die was thuisgekomen terwijl mijn ouders nog elders waren. Met zijn drieën hebben we de rest van de middag naar RTV Oost gekeken. Beetje bij beetje kwam er informatie beschikbaar. Beetje bij beetje kwam bij ons, en later ook nationaal en wereldwijd het besef dat er zich een ramp had voltrokken. Laat op de avond zag ik beelden op CNN (!) van de Deurningerstraat, waarover ik altijd van en naar school fietste.
Gelukkig had ik geen vrienden of familie onder de mensen die dood of gewond waren of hun huis verloren, maar de ramp en nasleep heeft wel veel indruk op mij gemaakt. Het voelt ook helemaal niet als 20 jaar geleden.
Ondanks dat het maar 20 jaar geleden is kun je je dat nu niet meer voorstellen. Als zoiets nu zou gebeuren vraagt CNN 5 minuten na de eerste melding via twitter of ze je beelden mogen uitzenden. Met een beetje geluk zijn ze nog in 4k gemaakt ook.quote:Op woensdag 13 mei 2020 13:12 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Hier voor je https://www.tubantia.nl/e(...)p-enschede~aea196cd/
daar staat volgens mij die foto ook bij die hier boven aanstaat.
Ze hebben het gebied destijds heel snel hermetisch afgesloten, daarom is er weinig beeldmateriaal.
Ja helaas, alleen je kunt aan de hand van het Grolsch fabriek wel beetje inschatten hoe groot het was.quote:Op woensdag 13 mei 2020 14:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mooie foto's. Jammer dat ze niet van hetzelfde punt zijn alleen
Ik woonde op de Benninkburg, ons terras had uitzicht op het Polaroid-parkeerdek.quote:Op woensdag 13 mei 2020 14:24 schreef Frutsel het volgende:
Woonde je dus vlakbij mijMijn ouders hebben trouwens daar gewoond waar later de Polaroid zich vestigde en nu een parkeerplaats is. Er staat nog een boom die in onze achtertuin stond. Destijds gingen ze naar het Ribbelt om vervolgens vlakbij de Polaroid terug te komen.
Klopt. Toen kon je alleen nog maar bellen en SMS'en met je telefoon, en zelfs dat niet, want het netwerk was overbelast na de ramp. Dus je kon geen informatie delen én geen informatie ontvangen.quote:Op woensdag 13 mei 2020 14:33 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ondanks dat het maar 20 jaar geleden is kun je je dat nu niet meer voorstellen. Als zoiets nu zou gebeuren vraagt CNN 5 minuten na de eerste melding via twitter of ze je beelden mogen uitzenden. Met een beetje geluk zijn ze nog in 4k gemaakt ook.
(Dit artikel is trouwens nog wel een aanrader voor in de OP.quote:Omdat er nog steeds geen contact is geweest met brandweer of politie stuurt de burgemeester dan maar zijn assistent op de fiets naar het hoofdbureau van de politie.
https://www.ad.nl/ensched(...)tot-minuut~aa953022/
Hier nog een interview met deze man, tijd terug gezien kan me de inhoudt niet meer herinneren dus ga hem vanavond opnieuw bekijken, volgens mij had hij het over lichaamsdelen die er na een week nog lagen en iets met mijnen. (Nee ik wil niet meteen de conspiracy kant op maar wellicht wel interessant voor anderen?)quote:Op woensdag 13 mei 2020 14:41 schreef Syd het volgende:
Wie kent dit filmpje nog trouwens? Had destijds, en nu ook wel beetje, veel indruk gemaakt op mij.
Paar dagen terug stond er in de lokale krant het stuk van Henk Vinkequote:Op woensdag 13 mei 2020 14:50 schreef Syd het volgende:
[..]
Hier nog een interview met deze man, tijd terug gezien kan me de inhoudt niet meer herinneren dus ga hem vanavond opnieuw bekijken, volgens mij had hij het over lichaamsdelen die er na een week nog lagen en iets met mijnen. (Nee ik wil niet meteen de conspiracy kant op maar wellicht wel interessant voor anderen?)
Dat stuk is zo verbitterd. En begrijpelijk. Mensen die gewoon niet geloven dat hij omkwam. Dat moet pijn doen zeg.quote:Op woensdag 13 mei 2020 15:13 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Paar dagen terug stond er in de lokale krant het stuk van Henk Vinke
https://www.tubantia.nl/e(...)-vuilstort~ad0dfd57/
Dat lijkt bijzonder tragisch als dat zo isDat lichaam zou er dan ook langer hebben gelegen.
Beide filmpjes ken ik niet. Zit nu dat interview te kijken.quote:Op woensdag 13 mei 2020 14:50 schreef Syd het volgende:
[..]
Hier nog een interview met deze man, tijd terug gezien kan me de inhoudt niet meer herinneren dus ga hem vanavond opnieuw bekijken, volgens mij had hij het over lichaamsdelen die er na een week nog lagen en iets met mijnen. (Nee ik wil niet meteen de conspiracy kant op maar wellicht wel interessant voor anderen?)
Erg vergelijkbaar met mijn ervaring: ook 16, ook Kottenpark, ook de neiging gehad om een kijkje te gaan nemen. Gelukkig niet gedaan dus.quote:We dachten dat het onze middelbare school (Kottenpark College) had getroffen en sprongen op de fiets om een kijkje te nemen. We moesten een omweg nemen omdat straten al waren afgezet. Overal kwamen mensen ons tegemoet die vluchten, "Blijf weg! Het is verschrikkelijk!"
Maar ja, 16-jarige jongens luisteren natuurlijk niet...
Ik wou dat ik wel had geluisterd, overal gewonden en brand. We zijn snel naar huis gegaan.
Afgekeurde landmijnen (Fred Spijkers)quote:Op woensdag 13 mei 2020 18:14 schreef FL_Freak het volgende:
Was niet alleen vuurwerk daar weten we allang
Hier 15 en Kottenpark, ik was dus op werkweek in Rome. Kan me nog herinneren dat we opeens Enschede zagen op het Italiaanse nieuws dat ergens op het terras van een café te zien was, dus dat kon al nooit goed zijn. Nog aan een agent gevraagd wat er gebeurd was, want niemand sprak Italiaans natuurlijk. Zijn Engels was slecht, maar iets met explosies en vuur en doden. Naja, was er echt overstuur van, ook omdat we gewoon niet wisten wat er dus aan de hand was, telefoonnetwerk lag eruit en we waren afhankelijk van ouders die naar ons belden zodra dat kon. Mijn ouders vonden het niet zo nodig om te bellenquote:Op woensdag 13 mei 2020 17:15 schreef ViviRAWRS het volgende:
Gevonden in de comments van het nu.nl-artikel uit de OP:
[..]
Erg vergelijkbaar met mijn ervaring: ook 16, ook Kottenpark, ook de neiging gehad om een kijkje te gaan nemen. Gelukkig niet gedaan dus.
Frits Prilquote:Op woensdag 13 mei 2020 14:50 schreef Syd het volgende:
[..]
Mijn moeder woonde ook in de Waalstraat tegenover die flat vlakbij winkelcentrum Deppenbroekquote:Op woensdag 13 mei 2020 20:02 schreef Hallahan het volgende:
Ik woonde aan de Waalstraat in Enschede, 13 hoog met het balkon richting Roombeek. Samen met hoogzwangere vriendin kijken naar de brand en vuurwerk (jammer dat het niet donker is, kon je het beter zien dachten we nog). Dan de eerste grote explosie gevolgd door de 2e. De aluminium lamellen in onze woning sloegen tegen het plafond, 1 zat zelfs vast in het stuckwerk. Mijn vriendin haar gezicht onder het bloed, door de explosie had ze spontaan een bloedneus gekregen.
In paniek mijn zuster gebeld, zij woonde nog dichter bij het rampgebied. Gelukkig was zij en haar man niet thuis. Later bleek dat haar pui met metershoge en brede glazen schuifpui dwars door haar huis was geslagen. Zij is haar huis ook kwijtgeraakt, was volledig afgekeurd. Onze flat had gelukkig alleen een paar scheurtjes in de niet dragende wanden.
Het meest indrukwekkende? De eerste nacht vlogen helikopters vanaf Twente op ooghoogte voor onze flat langs, op nog geen 100 meter afstand. Dat, in combinatie met het geluid van sirenes, stank van brand... Deed echt denken aan een oorlogssituatie of de beelden uit de eerste terminator film...
Wij konden al moeilijk aan informatie komen, laat staan jullie zo op afstand.quote:Op woensdag 13 mei 2020 19:31 schreef Polenbatser het volgende:
Hier 15 en Kottenpark, ik was dus op werkweek in Rome. [...]Klasgenoot had minder geluk, vader werd vermist en later is hij inderdaad gevonden, overleden...
Misschien een beetje stom/lullig om te vragen, maar hoe is het eigenlijk verder gegaan met het huis van je zus.quote:Op woensdag 13 mei 2020 20:02 schreef Hallahan het volgende:
Ik woonde aan de Waalstraat in Enschede, 13 hoog met het balkon richting Roombeek. Samen met hoogzwangere vriendin kijken naar de brand en vuurwerk (jammer dat het niet donker is, kon je het beter zien dachten we nog). Dan de eerste grote explosie gevolgd door de 2e. De aluminium lamellen in onze woning sloegen tegen het plafond, 1 zat zelfs vast in het stuckwerk. Mijn vriendin haar gezicht onder het bloed, door de explosie had ze spontaan een bloedneus gekregen.
In paniek mijn zuster gebeld, zij woonde nog dichter bij het rampgebied. Gelukkig was zij en haar man niet thuis. Later bleek dat haar pui met metershoge en brede glazen schuifpui dwars door haar huis was geslagen. Zij is haar huis ook kwijtgeraakt, was volledig afgekeurd. Onze flat had gelukkig alleen een paar scheurtjes in de niet dragende wanden.
Het meest indrukwekkende? De eerste nacht vlogen helikopters vanaf Twente op ooghoogte voor onze flat langs, op nog geen 100 meter afstand. Dat, in combinatie met het geluid van sirenes, stank van brand... Deed echt denken aan een oorlogssituatie of de beelden uit de eerste terminator film...
Ik zat idd in 4 VWO en we waren in Rome samen met 5 VWO. Het was echt raar toen dat nieuws kwam ja. In mijn beleving zijn we ook niet meteen teruggegaan, maar ik kan me dat niet goed herinneren. Volgens mij wilden ze in eerste instantie de werkweek afmaken? Weet helemaal niet meer wanneer we nu uiteindelijk terug zijn gekomen.quote:Op woensdag 13 mei 2020 20:51 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Wij konden al moeilijk aan informatie komen, laat staan jullie zo op afstand.
Zat jij toen ook in 4 VWO? Want in mijn parallelklas was er inderdaad iemand haar vader verloren. Ik had geen Grieks en/of Latijn, dus mijn werkweek zou de maandag ná 13 mei pas beginnen. Daarom ging ik die zaterdag naar de supermarkt: wat lekkers inslaan voor in de bus.Uiteraard ging onze werkweek toen niet meer door. (Ingehaald in het schooljaar daarop.)
Nee hoor, geen stomme vraag.quote:Op woensdag 13 mei 2020 21:16 schreef Enawh het volgende:
[..]
Misschien een beetje stom/lullig om te vragen, maar hoe is het eigenlijk verder gegaan met het huis van je zus.
Het duurde natuurlijk jaren voordat alles weer hersteld was. Moest ze dan de hele tijd bij familie/vrienden blijven totdat alles geregeld is of hoe zit dat.. ?
Dat is wel goed om te horen. Dacht dat door dit alles wel moeilijk te regelen valt. Lange wachtrijen verzekering kwestie e.dquote:Op woensdag 13 mei 2020 22:53 schreef Hallahan het volgende:
[..]
Nee hoor, geen stomme vraag.De eerste week logeerden mijn zus en zwager bij ons. Hun dochter woonde al op haar zelf, zat bij de luchtmacht. Zij ging voorlopig op de basis wonen (op Twente dus) zodat mijn zus en zwager in haar huis konden gaan wonen. Omdat hun huis op instorten stond maar nog wel toegankelijk was kunnen ze wel alle foto's, kleding en andere dingetjes uit hun huis halen en opslaan. Ze zijn dus eigenlijk niets echt kwijt geraakt.
Ze waren goed verzekerd en ze werden ook heel coulant behandeld, alles werd heel snel geregeld. Er waren op dat moment juist een aantal nieuwbouw projecten op noord geplant waarbij zij als slachtoffers de eerste keuze kregen. Ze hebben dus op een paar 100 meter afstand van hun oude woning en nieuwe gekocht.
Alles bij elkaar hebben ze denk ik een klein half jaar in het huisje van hun dochter gewoond.
Toch grappig om te lezen dat 2MB toentertijd als waarschuwingwaardig werd gezienquote:Op zondag 14 mei 2000 13:00 schreef blauwe het volgende:
De chatlog van Zaterdag en zondag, niet bewerkte versie (let op 2 MB!!)
Er gebeurde ook nog iets met een paar vliegtuigjesquote:Op donderdag 14 mei 2020 01:03 schreef Coppi het volgende:
Wat een tijd was dat eigenlijke 1999-2001! Eerst had je die Legionellaramp in 1999, daarna heel veel gedoe over de millenniumbug en de zonsverduistering. Ook nog natuurlijk de vuurwerkramp en als toetje kregen we een half jaar later de cafebrand in Volendam. Verker ook de Gekkekoeienziekte en de MKZ crisis.
Bizarre jaren waren dat in mijn herinnering.
quote:Op donderdag 14 mei 2020 01:07 schreef Drxx het volgende:
[..]
Er gebeurde ook nog iets met een paar vliegtuigjes
Dat klopte dus alsnog wel, zij was er vanaf zondagochtend.quote:Op woensdag 13 mei 2020 19:36 schreef karr-1 het volgende:
Zondagmiddag kwam ik vanaf station Hengelo richting Enschede op de fiets en zag allemaal politie, brandweer en andere mensen. In eerste instantie dacht ik dat Beatrix op bezoek was of zo.
Hier ook een mooie voor en na met luchtfoto’s:quote:Op woensdag 13 mei 2020 13:47 schreef Syd het volgende:
Collega van mij had nog wat foto's liggen, ff een foto gemaakt, dus sorry voor de slechte kwaliteit (reflectie etc) kleine greep:
Voor de tijd:
[ afbeelding ]
Na de ramp:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ken meerdere gezinnen die daar hun huis zijn kwijtgeraakt en mijn ervaring was dat wanneer je goed verzekerd was het over het algemeen heel snel en coulant was opgelost. Er was natuurlijk ook geen schuldvraag.quote:Op woensdag 13 mei 2020 23:29 schreef Enawh het volgende:
[..]
Dat is wel goed om te horen. Dacht dat door dit alles wel moeilijk te regelen valt. Lange wachtrijen verzekering kwestie e.d
Zal vast ook een keer niet goed zijn gegaan bij anderen mjah.
Klopt, maar ik kwam er op zondagmiddag langsquote:Op donderdag 14 mei 2020 01:09 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Dat klopte dus alsnog wel, zij was er vanaf zondagochtend.
Ik ben niet geboren in Enschede maar heb er wel 5 jaar gewoond. Eerst aan de Wooldriksweg, toen aan de HB Bleijdensteinlaan en als laatste aan de Julianastraat. Het laatste adres was ten tijde van de ramp, maar ik had het geluk dat de Grolsch fabriek er tussen stond die de grootste klap opgevangen heeft waardoor mijn huis geen schade had destijds.quote:Op donderdag 14 mei 2020 15:46 schreef ViviRAWRS het volgende:
@:Frutsel nog bedankt voor het openen van dit topic!Ik vond het fijn om mijn herinneringen hier op te halen en uit te wisselen met users van wie ik niet wist dat ze destijds in dezelfde buurt woonden of op dezelfde school zaten als ik.
![]()
Op 13 mei in een voorgaand jaar dacht ik zoiets te vinden in deze reeks: Topicreeks: Tukkers Op FOK!
maar daar leeft het onderwerp echt totaal niet.
Ik heb er 2 jaar gewoond, van zomer 1999 tot zomer 2001.quote:Op donderdag 14 mei 2020 17:41 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik ben niet geboren in Enschede maar heb er wel 5 jaar gewoond. Eerst aan de Wooldriksweg, toen aan de HB Bleijdensteinlaan en als laatste aan de Julianastraat. Het laatste adres was ten tijde van de ramp, maar ik had het geluk dat de Grolsch fabriek er tussen stond die de grootste klap opgevangen heeft waardoor mijn huis geen schade had destijds.
Geen probleemquote:Op donderdag 14 mei 2020 15:46 schreef ViviRAWRS het volgende:
@:Frutsel nog bedankt voor het openen van dit topic!Ik vond het fijn om mijn herinneringen hier op te halen en uit te wisselen met users van wie ik niet wist dat ze destijds in dezelfde buurt woonden of op dezelfde school zaten als ik.
![]()
Op 13 mei in een voorgaand jaar dacht ik zoiets te vinden in deze reeks: Topicreeks: Tukkers Op FOK!
maar daar leeft het onderwerp echt totaal niet.
Ik had het echt niet meer verwacht, maar:quote:Op woensdag 13 mei 2020 22:33 schreef AchJa het volgende:
‘Klokkenluider’ maakt ramprapport vandaag openbaar: ‘Ik gooi nu alles voor iedereen op straat’
Als de politiek en het Openbaar Ministerie (OM) niet in actie komen voor nieuw onderzoek naar de vuurwerkramp, dan gooit ‘klokkenluider’ Paul van Buitenen de handdoek in de ring. Gedesillusioneerd. Maar niet in stilte: hij maakt zijn rapport vandaag openbaar.
Vooralsnog zegt justitie in Rotterdam zijn ramprapport nog te onderzoeken. Maar als dat niet tot iets leidt, gooit Van Buitenen de handdoek. Maar wel met kabaal. Vandaag (13 mei) maakt de Bredanaar op internet eindelijk zijn 1400 pagina’s tellend onderzoek voor iedereen openbaar. Op LinkedIn heeft hij al bijna 150 namen van personen genoemd die volgens hem een scheve schaats reden voor, tijdens en/of na de ramp. „Ik gooi nu alles voor iedereen op straat.”
Het zijn vermoedelijk zijn laatste wapenfeiten, tenzij er dus alsnog wat van de grond komt. „Maar voor mij stopt het anders vandaag. Ik ga de kar niet meer trekken. Als politie en justitie niets doen, dan is het tijd om mijn eigen leven weer op te pakken. Einde oefening. Maar ik vertrek niet zonder zoveel mogelijk sporen na te laten. Zodat Nederland en het nageslacht kunnen lezen wat er bij de ramp volgens mij allemaal gebeurd is.”
Bloedend hart
Op de verjaardagskalender op het toilet tekende Van Buitenen bij 13 mei een gebroken hart, waar bloed uit loopt. Zijn vrouw schrok ervan. „Gelukkig zijn we nog bij elkaar en hebben we drie fantastische kleinkinderen. Als ik alleen was geweest, dan was het vast niet goed afgelopen. Dat ik overeind ben gebleven die afgelopen zes jaar van onderzoek en strijd, is aan haar te danken. Liefde overwint alles.”
De vroegere Europese ambtenaar en klokkenluider uit Breda dwong in 1999 met zijn onthullingen over fraude eigenhandig de hele Europese Commissie tot aftreden. Sinds 2014 deed hij onderzoek naar de vuurwerkramp op 13 mei 2000 in Enschede, waarbij 23 doden vielen. Om aangifte van smaad en laster te voorkomen, maakte hij dat onderzoek tot op heden echter niet openbaar.
Barbertje moest hangen
Deze site beschikte echter al over een eerdere versie en publiceerde in juni 2018 over zijn bevindingen en beschuldigingen. Van Buitenens conclusie: de overheid en justitie hebben er destijds alles aan gedaan om de schuld van de ramp in de schoenen te schuiven van het vuurwerkbedrijf S.E. Fireworks, of een eventuele brandstichter. Met het doel het falen van de overheid te maskeren. Want alleen daaraan is de ramp te wijten, vindt hij. Hij beschuldigt alle instanties – ministeries, de politie, rijksrecherche, TNO, NFI, de gemeente, Commissie Oosting die de ramp onderzocht – van vuil spel.
„In vertrouwen hebben de Kamerleden er kennis van kunnen nemen. Mijn review heeft zeker een jaar ter inzage gelegen voor de gemeenteraad. Maar van werkelijk niemand heb ik substantiële en zo broodnodige steun gehad. Zoals ik wel gewend ben uit mijn Europese tijd: als het om falen van de overheid gaat, worden de gelederen gesloten.”
Geen steun
Sinds juni 2018 heeft Van Buitenen met zijn ramp-review volop actie gevoerd. Hij ijverde voor een parlementaire enquête. Hij leek even steun van enkele partijen te krijgen, maar uiteindelijk liep dat spaak. Er is tevergeefs geprobeerd de Onderzoeksraad Voor Veiligheid naar de ramp te laten kijken. Ook is hij stilaan namen gaan noemen van personen die een kwalijke rol zouden hebben gespeeld. Ergens hopend op een proces wegens smaad, erkent hij nu. Niemand hapte. „Want als dat gebeurd was, dan had je wellicht een breekijzer. Dan komen de zaken op tafel en moet een rechter er wel naar kijken.”
Laatste strohalm
In oktober vorig jaar deed Van Buitenen – min of meer als laatste strohalm – ook nog eens aangifte tegen de overheid en justitie, wegens ondermijning van de rechtstaat en dood door schuld. In zijn kielzog deden ook de ex-directeur van S.E. Firworks Rudi Bakker, brandweerweduwe Mathilde van der Molen en oud-rechercheur Jan Paalman eenzelfde aangifte.
Die liggen sindsdien bij Openbaar Ministerie in Rotterdam. Een woordvoerder daar laat weten dat het onderzoek nog loopt. Er valt niet te zeggen hoeveel tijd nog nodig is. Meer wil men niet zeggen. ‘De aangifte wordt bestudeerd door de officier van justitie. Later volgt een beslissing’, aldus een schriftelijke reactie. Dat geldt ook voor een eerdere aangifte van brandonderzoeker Fred Vos uit Kranenburg, die de ramp wijt aan het niet uitvoeren van de wettelijk opgelegde brandweerzorg. Diens onderzoek maakt ook deel uit van het rapport van Van Buitenen.
Weinig vertrouwen
Van Buitenen maakt zich weinig illusies. „Bakker en Paalman denken dat justitie tijd nodig heeft. Ik heb er nog weinig vertrouwen in. Voor hetzelfde geld wordt het gewoon geseponeerd. Natuurlijk: als justitie er wel wat mee doet, dan sta ik er. Als slachtoffers me nodig hebben om een schadeclaim in te dienen, dan zal ik ze helpen. Maar verder trek ik me nu terug. De ramp heeft zes jaar van mijn leven gekost. Nu komen de andere dingen in het leven. Als justitie en de politiek niets doen, dan staan ze er in Enschede alleen voor.”
AD
Alle publicaties zijn hier te downloaden/ lezen.
https://nos.nl/l/2387268quote:Tweede Kamer wil onafhankelijk onderzoek vuurwerkramp Enschede
De Tweede Kamer wil een onafhankelijk onderzoek naar de vuurwerkramp in Enschede van 13 mei 2000. In de aangenomen Kamermotie van de SP staat dat de "meldingen van maatschappelijke misstanden" onderzocht moeten worden.
Aanleiding is een jarenlang onderzoek van de oud-Europarlementariër en klokkenluider Paul van Buitenen. Hij onderzocht de gang van zaken voor, tijdens en na de ramp en schreef daar een rapport van ruim 1400 pagina's over.
De Kamer wil nu zelf opdracht geven voor een onderzoek waarbij de bevindingen van Van Buitenen worden betrokken. Hij concludeerde onder meer dat de regels voor de opslag van vuurwerk niet deugden en dat stelselmatig is geprobeerd om de overheid bij onderzoeken buiten schot te houden.
Woonwijk verwoest
Bij de vuurwerkramp ontstond brand bij het Enschedese vuurwerkbedrijf SE Fireworks. Hoe dat is begonnen is nooit vastgesteld, maar door het ontploffende vuurwerk ontstond een kettingreactie die leidde tot gigantische explosies.
Daarbij kwamen in totaal 23 mensen om het leven, raakten 947 mensen gewond en werd een complete woonwijk verwoest. De eigenaren van het bedrijf kregen een jaar gevangenisstraf omdat ze te veel en te zwaar vuurwerk bij hun bedrijf hadden opgeslagen.
In februari besliste de Raad van State dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meer documenten moet vrijgeven over het Nederlandse vuurwerkbeleid ten tijde van de vuurwerkramp. De zaak was aangespannen door voormalig directeur Rudi Bakker van het ontplofte bedrijf en diens zoon.
Eindelijk erkenning voor Van Buitenen. Alleen doodzonde dat hij inmiddels al zijn werk offline heeft gehaald.quote:Op woensdag 30 juni 2021 00:19 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik had het echt niet meer verwacht, maar:
[..]
https://nos.nl/l/2387268
Oh echt? Misschien heb ik het nog wel ergens in mijn Downloads-map.quote:Op woensdag 30 juni 2021 02:03 schreef r_one het volgende:
Alleen doodzonde dat hij inmiddels al zijn werk offline heeft gehaald.
Aha, top!quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |