Waarom zou je dat in godsnaam willen, die vrijheid van vergadering.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik mag mijn denkbeeldige oma in het verpleeghuis niet meer bezoeken. De vrijheid van vergadering is effectief opgeschort. Maar vertelde vooral dat dit niet aan burgerlijke vrijheden raakt hoor
De IC is terug tot normale aantallen. Versoepelen kan prima, alleen moet je nadenken over hoe en wat.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:16 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Dat besef moet vooral indalen bij al die jongeren, die en masse lak aan de regels hebben. En de overheid werkt dat in de hand door de maatregelen te versoepelen. Geen enige versoepeling is op de plaats wat mij betreft.
De IC is terug naar het maximum van de reguliere capaciteit. Normaal gesproken ligt de IC niet 100% vol.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:18 schreef Zeroku het volgende:
[..]
De IC is terug tot normale aantallen. Versoepelen kan prima, alleen moet je nadenken over hoe en wat.
Om heel veel redenen. Maar jij beweerde dat dit niet aan burgerlijke vrijheden raakte. Kennelijk weer gedraaid?quote:Op zondag 10 mei 2020 21:18 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Waarom zou je dat in godsnaam willen, die vrijheid van vergadering.
Dat is wel belangrijk. Zo’n virus mag niet de democratische rechtsstaat lamleggen.quote:Ligt op hetzelfde niveau als de terrasjes.
Dat is nu niet belangrijk. Mag na een vaccin weer volop, uiteraard, zoals het in een democratie hoort.
Je vergeet alleen dat dit cijfers zijn tijdens een lockdown.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:18 schreef Zeroku het volgende:
[..]
De IC is terug tot normale aantallen. Versoepelen kan prima, alleen moet je nadenken over hoe en wat.
Zelfs dit nog niet, in ieder geval niet in alle ziekenhuizenquote:Op zondag 10 mei 2020 21:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
De IC is terug naar het maximum van de reguliere capaciteit. Normaal gesproken ligt de IC niet 100% vol.
Grappig natuurlijk, maar voor heel veel mensen stelt dit virus niet ontzettend veel voor. Er is zelfs een substatieel aantal mensen die nergens last van heeft (asymptomatisch). Dus het is onzin om daar je vrijheden voor op te geven.quote:
Ah ja, daarom gaat de hele wereld in lockdown en zijn alle ziekenhuizen hals-over-kop aan het uitbreiden. Omdat het allemaal wel meevalt.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:21 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Grappig natuurlijk, maar voor heel veel mensen stelt dit virus niet ontzettend veel voor. Er is zelfs een substatieel aantal mensen die nergens last van heeft (asymptomatisch). Dus het is onzin om daar je vrijheden voor op te geven.
Mag ik in een democratie ook een vaccin weigeren omdat ik niet perse de toegevoegde waarde voor mijzelf zie? En een vaccin eerst goed getest moet worden en zoals ik vandaag ik een filmpje zag dit ook niet helemaal goed ging bij een ander vaccin? (ik ben geen anti vaxxer) Want dat is dan toch ook democratisch.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:18 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Waarom zou je dat in godsnaam willen, die vrijheid van vergadering.
Ligt op hetzelfde niveau als de terrasjes.
Dat is nu niet belangrijk. Mag na een vaccin weer volop, uiteraard, zoals het in een democratie hoort.
Nederland heeft geen vaccinatieplicht.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:22 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Mag ik in een democratie ook een vaccin weigeren
Hee daar is hij weer, meneer eenrichtingsverkeersolidariteit, flink zenuwachtig zeker voor morgen?quote:Op zondag 10 mei 2020 21:06 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Ik bedoel juist dat die 35-minners niet zo moeten miepen en zich moeten voegen naar ouderen, natuurlijk.
Natuurlijk mag je dus wel een vaccin weigeren.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:22 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Mag ik in een democratie ook een vaccin weigeren omdat ik niet perse de toegevoegde waarde voor mijzelf zie? En een vaccin eerst goed getest moet worden en zoals ik vandaag ik een filmpje zag dit ook niet helemaal goed ging bij een ander vaccin? (ik ben geen anti vaxxer) Want dat is dan toch ook democratisch.
Jij verdraait het nu, ik zeg dat het voor een substantiele hoeveelheid mensen wel meevalt, niet voor iedereen.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ah ja, daarom gaat de hele wereld in lockdown en zijn alle ziekenhuizen hals-over-kop aan het uitbreiden. Omdat het allemaal wel meevalt.
Leuk, maar dat kan je vooraf helemaal niet stellen. Ze weten nog niet eens wat de langetermijn gevolgen zijn.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:24 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Jij verdraait het nu, ik zeg dat het voor een substantiele hoeveelheid mensen wel meevalt, niet voor iedereen.
Nee, er liggen nu minder dan 950 mensen op de ic. Normaal tussen de 8-900 op 1100 bedden.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
De IC is terug naar het maximum van de reguliere capaciteit. Normaal gesproken ligt de IC niet 100% vol.
Wel je lockdown? Die waarin iedereen nog naar buiten kan?quote:Op zondag 10 mei 2020 21:20 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Je vergeet alleen dat dit cijfers zijn tijdens een lockdown.
Het aantal mensen dat intensieve zorg nodig heeft is dusdanig hoog dat ons systeem het niet aan kan. Daar heeft iedereen last van, jong of oud, gezond of zwak.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:24 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Jij verdraait het nu, ik zeg dat het voor een substantiele hoeveelheid mensen wel meevalt, niet voor iedereen.
Nee is nu lager dan 100%. Daarbij gaat het aantal verder dalen voordat de effecten van de versoepeling zichtbaar worden.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ok, cool.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:25 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Nee, er liggen nu minder dan 950 mensen op de ic. Normaal tussen de 8-900 op 1100 bedden.
https://www.ad.nl/dossier(...)ale-niveau~ae7c632b/
Je hebt bepaalde vrijheden niet op het moment dat je daar andermans leven in gevaar door kan brengen. Zo mag je ook niet met een slok op achter het stuur, mag je niet levensgevaarlijk vuurwerk kopen, moet je bepaalde rijbewijzen hebben om verschillende voertuigen te mogen besturen enz enz. Dat heeft verder niets met wel of geen democratie te maken.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:22 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Mag ik in een democratie ook een vaccin weigeren omdat ik niet perse de toegevoegde waarde voor mijzelf zie? En een vaccin eerst goed getest moet worden en zoals ik vandaag ik een filmpje zag dit ook niet helemaal goed ging bij een ander vaccin? (ik ben geen anti vaxxer) Want dat is dan toch ook democratisch.
418 niet-coronapatiënten en 507 coronapatiënten, dus 925 bedden van de 1150 zijn bezet, zonder dat reguliere zorg al volledig is opgeschaald.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:25 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Nee, er liggen nu minder dan 950 mensen op de ic. Normaal tussen de 8-900 op 1100 bedden.
https://www.ad.nl/dossier(...)ale-niveau~ae7c632b/
Een vaccin is geen zekerheid. Wat als er geen gevonden wordt?quote:Op zondag 10 mei 2020 21:16 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Dan heb je je er maar naar te voegen, die vrijheid komt wel als er een vaccin is.
Dat klopt, maar je kunt wel stellen dat je relatief gezien een hele kleine kans hebt om al 35 minner te overlijden of zelfs ook maar in het ziekenhuis te komen. Wordt dagelijks geupdate door het RIVM.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:25 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Leuk, maar dat kan je vooraf helemaal niet stellen. Ze weten nog niet eens wat de langetermijn gevolgen zijn.
Een (inter)nationale crisis is wel degelijk reden om de normale democratische processen tijdelijk stil te leggen.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is wel belangrijk. Zo’n virus mag niet de democratische rechtsstaat lamleggen.
Jij hebt de uitspraak van de Hoge Raad in de zaak Urgenda niet gelezen? De hoogste rechter zei over art. 2 EVRMquote:Op zondag 10 mei 2020 21:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En vervolgens zegt de overheid “Zweden heeft een stuk losser regime en dar gaat het niet verschrikkelijk mis”. Bovendien is de discretionaire ruimte van de overheid in dit soort zaken gigantisch.
quote:"Art. 2 EVRM beschermt het recht op leven. Volgens vaste rechtspraak van het EHRM behelst deze bepaling mede de positieve verplichting van een verdragsstaat om passende maatregelen te nemen om het leven te beschermen van eenieder die onder zijn rechtsmacht valt (“to take appropriate steps to safeguard the lives of those within its jurisdiction”).7 Deze verplichting geldt volgens die rechtspraak onder meer als sprake is van gevaarlijke industriële activiteiten, ongeacht of deze door de overheid zelf of door anderen worden verricht, en ook met betrekking tot natuurrampen."
De staat heeft een grote discretionaire bevoegdheid om het beleid te kiezen, maar de beoogde uitkomst (burgers beschermen) moet dus vaststaan.quote:"De Staat is op grond van de art. 2 en 8 EVRM jegens de ingezetenen van Nederland gehouden om, overeenkomstig zijn aandeel, passende maatregelen te nemen om de uitstoot van broeikasgassen vanaf het Nederlandse grondgebied te beperken. Daarmee is echter nog niet de vraag beantwoord wat deze verplichting van de Staat concreet inhoudt.
[...]
In het Nederlandse staatsbestel behoort het maken van [klimaatafspraken] tot de bevoegdheid van de regering, daarbij gecontroleerd door het parlement. Nederland kan ook zonder (bindende) internationale afspraken besluiten tot vermindering van de uitstoot van broeikasgassen vanaf het Nederlandse grondgebied. Nederland is daartoe ook verplicht. Hoewel de vaststelling van het aandeel dat Nederland moet leveren in de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, ook in dat kader in beginsel aan de regering en het parlement is, kan de rechter wel beoordelen of de Staat minder maatregelen neemt dan overeenkomt met hetgeen evident de ondergrens van zijn aandeel is in de maatregelen die wereldwijd tegen een gevaarlijke klimaatverandering moeten worden genomen."
Flinke kroeg als jij 100 met 1,5m pp erin krijgt.quote:Op zondag 10 mei 2020 20:28 schreef FerryN7 het volgende:
[..]
Maar wel gewoon cafes en kroegen. Ik ken er genoeg die met gemak 100 man of meer binnen kunnen hebben.
Nee, van de 507 liggen er ook nog een paar in Duitsland, dus het aantal beschikbare bedden is iets meer. En daarnaast had je die 418 patiënten ook zonder coronacrisis gehad, dus die bedden waren sowieso gevuld geweest.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:28 schreef Kyran het volgende:
[..]
418 niet-coronapatiënten en 507 coronapatiënten, dus 925 bedden van de 1150 zijn bezet, zonder dat reguliere zorg al volledig is opgeschaald.
Vergeet ook niet dat wij nu nog in een lockdown zitten, waar de kinderen nog niet eens naar school gaan.
Hoe dan ook gaan versoepelingen resulteren in meer besmettingen en dan vind ik 225 lege IC bedden wel behoorlijk weinig ..... (nogmaals, terwijl reguliere zorg nog niet volledig draait).
Volgens nu.nl zitten ze nu al onder de standaard capaciteit van 1150 bedden. Ruim. Dus ook nu ligt de IC niet 100% vol over het algemeen.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik kan dit weer niet anders lezen dan dat dit uitgaat van meer besmettingen ten opzichte van voorheen, en dat is simpelweg niet juist. Zo lang als de R(0) onder de 1,0 blijft, zal het aantal nieuwe besmettingen verder dalen (alleen minder snel) en de besmettingsgraad dus ook, en wordt de druk op de ziekenhuizen (inclusief op de IC's) steeds minder.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:28 schreef Kyran het volgende:
Hoe dan ook gaan versoepelingen resulteren in meer besmettingen en dan vind ik 225 lege IC bedden wel behoorlijk weinig ..... (nogmaals, terwijl reguliere zorg nog niet volledig draait).
Als er toch één positief dingen uit dit hele verhaal zou kunnen komen..quote:Op zondag 10 mei 2020 21:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Wat mij betreft krijgen we zo'n verplichting wel.
Maar met het opstarten van scholen, horeca, contactberoepen etc gaat dat hoe dan ook omhoog. Zolang we daar met z'n allen niet paniekerig over doen lijkt me dat geen issue, maarja de paniek is bij sommigen wel flink toegenomen.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:32 schreef mark6791 het volgende:
[..]
Ik kan dit weer niet anders lezen dan dat dit uitgaat van meer besmettingen ten opzichte van voorheen, en dat is simpelweg niet juist. Zo lang als de R(0) onder de 1,0 blijft, zal de besmettingsgraad verder blijven dalen en wordt de druk op de ziekenhuizen (inclusief op de IC's) steeds minder.
Mensen onder de 35 kunnen ook heel erg ziek worden en permanente complicaties aan het virus overhouden in de vorm van orgaanschade of chronische vermoeidheidssyndroom achtige verschijnselen. Ik ga me als iemand onder die leeftijdsgrens niet moedwillig blootstellen aan dit virus. Daar is mijn gezondheid mij te dierbaar voor.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:29 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar je kunt wel stellen dat je relatief gezien een hele kleine kans hebt om al 35 minner te overlijden of zelfs ook maar in het ziekenhuis te komen. Wordt dagelijks geupdate door het RIVM.
https://www.rivm.nl/docum(...)ederland-10-mei-2020
Tot nu toe zijn er 7 mensen overleden onder de 35 en gebassseerd op bloedonderzoek heeft meer dan een maand geleden een half miljoen Nederlanders het ongeveer al gehad.
Het gaat omhoog tot wat we hypothetisch zouden hebben zonder die versoepelingen. Maar nu daalt het vrij hard (we zijn in 40 dagen naar schatting ongeveer 95% gedaald) en dus is het de verwachting dat we bij de eerste versoepelingen verder zullen dalen ten opzichte van voorheen.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:33 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar met het opstarten van scholen, horeca, contactberoepen etc gaat dat hoe dan ook omhoog. Zolang we daar met z'n allen niet paniekerig over doen lijkt me dat geen issue, maarja de paniek is bij sommigen wel flink toegenomen.
Zweden is gewoon partij bij het EVRM. Daarnaast heb ik niet gepleit voor volledig opengooien van de economie, dit is geen kwestie van alles of niks.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:29 schreef mark6791 het volgende:
[..]
Jij hebt de uitspraak van de Hoge Raad in de zaak Urgenda niet gelezen? De hoogste rechter zei over art. 2 EVRM
[..]
[..]
De staat heeft een grote discretionaire bevoegdheid om het beleid te kiezen, maar de beoogde uitkomst (burgers beschermen) moet dus vaststaan.
En in Zweden hebben ze geen Urgenda-uitspraak en tot er iemand naar de rechter stapt kan de staat uiteraard alles proberen, maar we weten hoe onze hoogste rechter art. 2 EVRM uitlegt. Daarom zal het opengooien van de economie ten kosten van het substantieel opofferen levens niet mogelijk zijn.
Dat R(0) onder de één gaat blijven terwijl kinderen weer naar school gaan, cafe's weer open gaan, contactberoepen weer hun werk mogen doen, men weer mag sporten etc. etc. is een utopie en absoluut niet te onderbouwen.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:32 schreef mark6791 het volgende:
[..]
Ik kan dit weer niet anders lezen dan dat dit uitgaat van meer besmettingen ten opzichte van voorheen, en dat is simpelweg niet juist. Zo lang als de R(0) onder de 1,0 blijft, zal de besmettingsgraad verder blijven dalen en wordt de druk op de ziekenhuizen (inclusief op de IC's) steeds minder.
Welke botsing?quote:Op zondag 10 mei 2020 21:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zweden is gewoon partij bij het EVRM. Daarnaast heb ik niet gepleit voor volledig opengooien van de economie, dit is geen kwestie van alles of niks.
Bovendien misken je dat hier sprake is van een botsing van grondrechten. Dan moet je gaan wegen wat zwaarder weegt.
Gaat Nederland de versoepeling weer ongedaan maken als de R(0) lange tijd boven de 1 zit?quote:Op zondag 10 mei 2020 21:36 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dat R(0) onder de één gaat blijven terwijl kinderen weer naar school gaan, cafe's weer open gaan, contactberoepen weer hun werk mogen doen, men weer mag sporten etc. etc. is een utopie en absoluut niet te onderbouwen.
In Duitsland zitten zij ook alweer over de 1.
DE IC hebben onder normale omstandigheden ongeveer 300-400 vrije bedden. Alles er boven gaat zorgen voor opschaling van capaciteit of afschaling van reguliere zorg (kortweg, extra druk op de zorg).
Hoewel de R(0) niet constant is, lijkt me dit een beetje sterk. We kunnen met een dergelijke R(0) nooit zo snel dalen met het aantal ziekenhuisopnames, tenzij de gemiddelde her-besmettingstijd 1-2 dagen is.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:33 schreef Ven1972 het volgende:
Afgelopen donderdag zei het RIVM dat R0 0.09 was, dus wel onder R0 1.0.
Nee, dat gebeurt pas wanneer de zorg het wederom niet dreigt aan te kunnen en dat is niet per definitie het geval boven de 1, maar het is natuurlijk wel aannemelijk. Het getal op zichzelf is echter niet de maatstaf.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:37 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Gaat Nederland de versoepeling weer ongedaan maken als de R(0) lange tijd boven de 1 zit?
Nee, dat geldt voor de meeste grondrechten maar niet voor artikel 2 en 3 van het EVRM. Dat zie je in de formulering van artikel 2 EVRM: er staat geen algemene uitzonderingsmogelijkheid. Alleen bij de doodstraf (door ander verdrag niet meer van toepassing) of "absoluut noodzakelijk" geweld bij verdediging, arrestatie of bij een opstand, is plaats voor een uitzondering.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zweden is gewoon partij bij het EVRM. Daarnaast heb ik niet gepleit voor volledig opengooien van de economie, dit is geen kwestie van alles of niks.
Bovendien misken je dat hier sprake is van een botsing van grondrechten. Dan moet je gaan wegen wat zwaarder weegt.
Ok, dat is ook wel bepalend aan hoeveel mensen per dag besmet kunnen zijn met corona, wellicht is het ook niet constant lijkt me. Echter is belangrijk dat het niet te snel gaat stijgen... Zeker is dat het ook spannend hoe effectief de versoepelingen van komende maanden zijn of het wel stabiel blijft.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:38 schreef mark6791 het volgende:
[..]
Hoewel de R(0) niet constant is, lijkt me dit een beetje sterk. We kunnen met een dergelijke R(0) nooit zo snel dalen met het aantal ziekenhuisopnames, tenzij de gemiddelde her-besmettingstijd 1-2 dagen is.
Maar dat zou betekenen dat bij een griepepidimie ook het land dicht zou moeten? Dat kan niet kloppen.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:41 schreef mark6791 het volgende:
[..]
Nee, dat geldt voor de meeste grondrechten maar niet voor artikel 2 en 3 van het EVRM. Dat zie je in de formulering van artikel 2 EVRM: er staat geen algemene uitzonderingsmogelijkheid. Alleen bij de doodstraf (door ander verdrag niet meer van toepassing) of "absoluut noodzakelijk" geweld bij verdediging, arrestatie of bij een opstand, is plaats voor een uitzondering.
Mwa. Als we weer gaan stijgen, dan kunnen we ook direct voor een korte. harde lockdown kiezen om de besmettingsgraad zo laag te krijgen, dat we deze door contact-tracing onder controle kunnen krijgen.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:39 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Nee, dat gebeurt pas wanneer de zorg het wederom niet dreigt aan te kunnen en dat is niet per definitie het geval boven de 1, maar het is natuurlijk wel aannemelijk. Het getal op zichzelf is echter niet de maatstaf.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |