abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192996669

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!

Moderatie:
@trein2000 @capricia @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator donderdag 7 mei 2020 @ 16:49:03 #2
249559 crew  Lavenderr
pi_192996732
Advies aan iedereen die hier post: lees de topicpointer nog eens :)
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:05:43 #3
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_192997110
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 16:49 schreef Lavenderr het volgende:
Advies aan iedereen die hier post: lees de topicpointer nog eens :)
:'( Nou durft niemand meer te posten :'(
pi_192997111
Ik denk dat de meermaals herhaalde disclaimer dat het afhankelijk is van hoe goed het gaat niet blijft hangen.

Ik hoop dat het allemaal perfect gaat maar met een R0.8 nu zal het mij benieuwen. Deze data kan je meer zien als optimistisch streven.
  Moderator donderdag 7 mei 2020 @ 17:06:12 #5
249559 crew  Lavenderr
pi_192997118
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:05 schreef Snowpea het volgende:

[..]

:'( Nou durft niemand meer te posten :'(
:D
pi_192997279
quote:
2s.gif Op donderdag 7 mei 2020 15:20 schreef Jane het volgende:

[..]

Het longfonds gaat onderzoek doen en lanceert donderdag een meldpunt, lees ik.

trouw twitterde op donderdag 07-05-2020 om 01:06:48 Het Longfonds waarschuwt dat het voortwoekerende coronavirus in veel gevallen leidt tot een nieuwe chronische longziekte https://t.co/nruumMd9yu reageer retweet
:{

Zolang het totaal niet duidelijk is of je als jonge gezonde god chronische aandoeningen er aan kan overhouden, ook als je wellicht amper merkbaar zoek er van bent geweest (?), ga ik niet ineens naar de kapper of bioscoop 'omdat het weer mag'.

At what cost?
pi_192997718
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 16:42 schreef hooibaal het volgende:
Rutte benadrukt nog maar dat zijn spoorboekje van gisteren onder de nodige voorbehouden is, in het kamerdebat:
[..]

Hij verliest wel een groot deel van mijn respect als hij de versoepelingen niet door laat gaan, puur omdat Jaap niet zijn toestemming heeft gegeven. Ervan uitgaande dat de nummers verder dalen of stabiel blijven de komende tijd natuurlijk. Juist zo blij dat hij eindelijk wat perspectief bood. Gaat niet goed vallen bij een groot deel van de bevolking (helemaal bij bedrijven die nu weer hoop hebben - die voorbereidingen aan het treffen zijn e.d.) als hij het af doet met ''mag niet van Jaap''. Bevolking accepteert het denk ik alleen maar als de nummers op dat moment ook echt sterk achteruit aan het gaan zijn. Sowieso raar; Jaap zou niet het beleid moeten bepalen, maar nu is zijn toestemming opeens nodig voor versoepelingen?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2020 17:33:29 ]
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:35:29 #8
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_192997780
On topic
Heb een buurman met COPD, tijden niet gezien, thuiszorg komt elke dag bij hem.
Gisteren reed hij opeens langs met z'n scootmobiel en hoorde ik hem roepen naar een andere buurman: 'Ja ik heb 7 weken opgesloten gezeten, wil er nu wel weer eens uit ja'.

Uurtje later kwam hij thuis met wat boodschapjes en helemaal in z'n nopjes. Voor de ellende begon was hij elke dag uren lang op pad met z'n scootmobiel, weer of geen weer.

Maar hoeveel mensen zijn er wel niet in die situatie? Mensen die tot de risicogroepen behoren en zichzelf opsluiten. Zo triest.
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:36:23 #9
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192997797
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:32 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Hij verliest wel een groot deel van mijn respect als hij de versoepelingen niet door laat gaan, puur omdat Jaap niet zijn toestemming heeft gegeven. Ervan uitgaande dat de nummers verder dalen of stabiel blijven de komende tijd natuurlijk. Juist zo blij dat hij eindelijk wat perspectief bood. Gaat niet goed vallen bij een groot deel van de bevolking (helemaal bij bedrijven die nu weer hoop hebben - die voorbereidingen aan het treffen zijn e.d.) als hij het af doet met ''mag niet van Jaap''. Bevolking accepteert het denk ik alleen maar als de nummers op dat moment ook echt sterk achteruit aan het gaan zijn. Sowieso raar; Jaap zou niet het beleid moeten bepalen, maar nu is zijn toestemming opeens nodig voor versoepelingen?
Is toch allang bekend dat hij volledig koerst op het advies van het OMT.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_192997799
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 16:14 schreef skrn het volgende:

[..]

Het was toch in Duitsland per week? 50 besmettingen per week per 100dzd inwoners
Je hebt gelijk. :@
pi_192997805
quote:

[..]

Logisch toch als de cijfers omhoog gaan geen koekje.
En als de cijfers blijven dalen Jaapjo vervroegt pensioen en een gouden Rolex.
Hallo iedereen ik kom eens kijken in deze crisistijd omdat er veel informatie op deze geweldige site te vinden is.
pi_192997844
Volgens Rutte moet iedereen 1,5 meter afstand houden van elkaar op het terras. Iedereen. Dus ook gezinsleden.

Wtf?
pi_192997858
quote:

[..]

Als de cijfers gunstig zijn (een week voor 1 juni), dan zal Jaap natuurlijk wel toestemming geven.

Tenzij het helemaal misgaat in Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Italië, België, Spanje, New York, etc.. Dat zou wel een teken zijn dat het geen goed idee is om restaurants te openen.
pi_192997861
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:36 schreef Oekelele het volgende:

[..]

Logisch toch als de cijfers omhoog gaan geen koekje.
En als de cijfers blijven dalen Jaapjo vervroegt pensioen en een gouden Rolex.
Ik benoem dan ook vrij duidelijk dat ik het wel snap als de nummers sterk omhoog gaan. Nu komt het echter over alsof ze het willen terugdraaien, omdat Jaap het er niet mee eens is nog. Terwijl hij niet het beleid zou moeten bepalen. Rollen lijken wat omgedraaid; Rutte mag enkel bepalen wat het RIVM aandraagt.

quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:36 schreef Zeroku het volgende:

[..]

Ja, maar dan moet hij niet roepen dat het RIVM enkel raadgevend is. Niet mee bepaald in het beleid.
pi_192997917
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:38 schreef Confetti het volgende:
Volgens Rutte moet iedereen 1,5 meter afstand houden van elkaar op het terras. Iedereen. Dus ook gezinsleden.

Wtf?
Is logisch toch? Anders zijn vriendengroepen opeens allemaal broers en zussen van elkaar.
pi_192997935
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:41 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Is logisch toch? Anders zijn vriendengroepen opeens allemaal broers en zussen van elkaar.
Als je alleen een terras mag openen, en dan ook nog eens elke stoel op 1,5 meter afstand moet zetten kan het net zo goed dicht blijven. Dat is toch niet te doen joh.
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:43:43 #17
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_192997942
quote:

[..]

n
Wat moet hij anders doen dan? Neem aan dat het OMT ook op de hoogte is van ontwikkelingen elders in de wereld (hoop ik).Het gaat niet alleen om ons kikkerlandje toch?
pi_192997971
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:43 schreef Confetti het volgende:

[..]

Als je alleen een terras mag openen, en dan ook nog eens elke stoel op 1,5 meter afstand moet zetten kan het net zo goed dicht blijven. Dat is toch niet te doen joh.
Wordt lastig ja en zal creativiteit vergen van ondernemers. Er zijn al voorstellen gedaan om terrassen uit te mogen breiden in de openbare ruimte om meer ruimte te creëren.
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:48:47 #19
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_192998032
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:38 schreef houdafstand het volgende:

[..]

Als de cijfers gunstig zijn (een week voor 1 juni), dan zal Jaap natuurlijk wel toestemming geven.

Tenzij het helemaal misgaat in Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Italië, België, Spanje, New York, etc.. Dat zou wel een teken zijn dat het geen goed idee is om restaurants te openen.
Juist. Het gaat niet alleen om ons landje! Het zou sowieso beter zijn als er meer gecoordineerd wordt met omringende landen.
pi_192998037
quote:

[..]

Wel als je een groot terras heb als uitgangspunt.
Biertje 7¤ blijven de meeste mensen wel weg.
Horeca ondernemers kunnen zelf wel inpassen en anders geen vergunning meer.
Wordt gewoon op gecontroleerd hoor..... En reken er maar op dat er boetes worden uitgeschreven door deze handhavings toppertjes.
Hallo iedereen ik kom eens kijken in deze crisistijd omdat er veel informatie op deze geweldige site te vinden is.
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:52:26 #21
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_192998093
quote:

[..]

Op zo'n terras wil je niet eens zitten. Kun je beter met een paar maats thuis bier gaan tanken. Goedkoper en gezelliger.
  donderdag 7 mei 2020 @ 17:55:10 #22
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_192998137
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:48 schreef Oekelele het volgende:

[..]

Wel als je een groot terras heb als uitgangspunt.
Biertje 7¤ blijven de meeste mensen wel weg.
Horeca ondernemers kunnen zelf wel inpassen en anders geen vergunning meer.
Wordt gewoon op gecontroleerd hoor..... En reken er maar op dat er boetes worden uitgeschreven door deze handhavings toppertjes.
Nope, biertje in Scheveningen in de strandtenten 6 euri no problemo al jaren niet :P
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:04:55 #23
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_192998304
Ik zie de Horeca eerder open gaan.
Alles hangt van de cijfers RIVM en IC af
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:05:49 #24
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192998319
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:11 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

Zolang het totaal niet duidelijk is of je als jonge gezonde god chronische aandoeningen er aan kan overhouden, ook als je wellicht amper merkbaar zoek er van bent geweest (?), ga ik niet ineens naar de kapper of bioscoop 'omdat het weer mag'.

At what cost?
In de VS weigert het Pentagon rekruten die covid-19 hebben gehad...
quote:
“During the medical history interview or examination, a history of COVID-19, confirmed by either a laboratory test or a clinician diagnosis, is permanently disqualifying ...” the memo reads.
https://www.militarytimes(...)oining-the-military/
are we infinite or am I alone
pi_192998338
quote:
11s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:35 schreef Snowpea het volgende:
On topic
Gisteren reed hij opeens langs met z'n scootmobiel en hoorde ik hem roepen naar een andere buurman: 'Ja ik heb 7 weken opgesloten gezeten, wil er nu wel weer eens uit ja'.

Uurtje later kwam hij thuis met wat boodschapjes en helemaal in z'n nopjes. Voor de ellende begon was hij elke dag uren lang op pad met z'n scootmobiel, weer of geen weer.

Maar hoeveel mensen zijn er wel niet in die situatie? Mensen die tot de risicogroepen behoren en zichzelf opsluiten. Zo triest.
Volgens veel users hier heeft je buurman nog een maand te leven en kan hij beter doodgaan zodat men op terras kan chillen.
Dat is Nederland in een notendop.
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:07:25 #26
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_192998345
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:55 schreef Snowpea het volgende:

[..]

Nope, biertje in Scheveningen in de strandtenten 6 euri no problemo al jaren niet :P
Ja, met zeezicht. Wanneer je uitkijkt op de koopgoot van Coevorden zal die bereidheid er minder zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_192998377
quote:

[..]

Dit keer niet helemaal.

"De aangekondigde versoepeling van veel coronamaatregelen wordt nog niet gesteund door de adviseurs waarop het kabinet tot dusver heeft gevaren"

https://www.limburger.nl/(...)adviezen-deskundigen
Leipe shit ouwe
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:10:29 #28
489162 Pvt.Webster
101st Airborne Division
pi_192998412
Idd stond gisteren toch ergens dat het grootste deel van die maatregelen zonder OMT-advies was?Alleen het advies over de contactberoepen.

Dus dat wordt nog even afwachten, maar denk dat alles wel door gaat in juni.
"He was there to do his duty, and he did it — he never let a buddy down in combat, in France, Holland, or Germany — but he never volunteered for anything and he spurned promotion."
pi_192998446
Zei jaap ook niet dat een aantal dingen zijn gedaan omdat het draagvlak afneemt?
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:13:11 #30
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_192998454
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:07 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Volgens veel users hier heeft je buurman nog een maand te leven en kan hij beter doodgaan zodat men op terras kan chillen.
Goede samenvatting :')
-edit-

[ Bericht 2% gewijzigd door Lavenderr op 07-05-2020 18:56:42 ]
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_192998465
quote:

[..]

Dat is de grootste bullshit. Maar het is verstandig van die man dat hij zichzelf isoleert want het virus gaat niet weg.
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:18:06 #32
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_192998532
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:14 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Dat is de grootste bullshit. Maar het is verstandig van die man dat hij zichzelf isoleert want het virus gaat niet weg.
Is dat al een feit volgens mij verdween de Spaanse Griep uiteindelijk ook vanzelf duurde wat langer naar verdween wel.
pi_192998548
Nou ben toch echt benieuwd hoor of de terrassen echt op 1 juni open gaan.
Kwam net dit tegen:https://www.ad.nl/politie(...)og-onzeker~af8644a5/

Ik zie het alweer gebeuren dat het toch uiteindelijk niet gaat gebeuren (merendeel door Rutte). En daarbij is 1 week van te voren bekend maken ook weer kut. Dan weet je als bedrijf ook niet 100% zeker of je nou wel open mag of toch uiteindelijk niet. Moeten toch dingen weer geregeld worden qua bestellingen etc.
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:18:46 #34
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_192998549
pi_192998573
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:18 schreef Nicksanders het volgende:

[..]

Is dat al een feit volgens mij verdween de Spaanse Griep uiteindelijk ook vanzelf duurde wat langer naar verdween wel.
Voorlopig gaat het virus in ieder geval niet weg... Dat bedoelde ik meer.
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:26:00 #36
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_192998643
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:18 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
95 + is ook laag zo zie je maar hoe fit sommige ouderen nog zijn.
pi_192998659
quote:
11s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:35 schreef Snowpea het volgende:
On topic

We doen het voor de oudjes. Ze zouden die man een bon moeten geven van 390eu, leert hij het eindelijk af om zelfstandig na te denken.
pi_192998668
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:26 schreef Nicksanders het volgende:

[..]

95 + is ook laag zo zie je maar hoe fit sommige ouderen nog zijn.
95+ is zo laag omdat er uberhaupt weinig 95+ers zijn.
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:28:10 #39
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_192998674
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:07 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Ja, met zeezicht. Wanneer je uitkijkt op de koopgoot van Coevorden zal die bereidheid er minder zijn.
Wie wil er dan een biertje drinken in de koopgoot van Coevorden?
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 7 mei 2020 @ 18:28:48 #40
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_192998684
quote:
Rutte: opengaan terrassen op 1 juni staat niet vast
Premier Rutte waarschuwt dat nog niet vaststaat dat de terrassen op 1 juni opengaan. Het kabinet besluit een week van tevoren of dat door kan gaan. "Als het onverstandig is, doen we het niet", zei hij in een debat met de Tweede Kamer. Hij noemt het "heel spannend" wat er de komende weken gaat gebeuren.

Volgens de premier zitten we nu in een overgangsfase. Een week voor 1 juni adviseren de deskundigen van het Outbreak Management Team (OMT) op basis van onder meer het aantal besmettingen en het aantal opnames op intensivecareafdelingen of het coronavirus voldoende onder controle is om de maatregelen verder te versoepelen.

Gisteravond kondigde Rutte aan dat het de bedoeling is dat op 1 juni, onder strikte voorwaarden, de terrassen weer opengaan. Ook restaurants, theaters en bioscopen kunnen dan een beperkt aantal mensen gaan toelaten. "Maar het moet wel kunnen", zei hij vanmiddag keer op keer in de Tweede Kamer. "Op dit moment is de inschatting dat dit kan."

'Op de rem'
Volgens PVV-leider Wilders maakt de premier een draai. "U trapt op de rem, u zit achteruit te fietsen." Hij denkt dat Nederlanders gisteren het signaal hebben gekregen dat er op 1 juni weer van alles kan en nu niet meer weten waar ze aan toe zijn. Rutte wees erop dat hij wel degelijk steeds een voorbehoud heeft gemaakt. "Als de cijfers slechter worden, dan kan het worden uitgesteld."

Rutte verwacht dat de versoepelingen van de coronamaatregelen die aanstaande maandag ingaan, een beperkt effect zullen hebben op de verspreiding van het virus. In die zin is er wat hem betreft nog geen sprake van een echte versoepeling. "We gaan door met waar we mee bezig waren."

Hij voegde daaraan toe dat het bijvoorbeeld niet de bedoeling is om nu weer gewoon met het openbaar vervoer te reizen. "Nee, helemaal niet. Je blijft eruit, tenzij het nodig is."
NOS.nl
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:29:25 #41
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_192998693
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:27 schreef ZwangerPetro het volgende:

[..]

95+ is zo laag omdat er uberhaupt weinig 95+ers zijn.
pi_192998722
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:28 schreef D_A het volgende:

[..]

NOS.nl
Het is ook nooit goed bij Wilders. Als Rutte de terrasjes opengooit terwijl de besmettingsgevallen toenemen, dan zou het ook weer niet goed zijn.
pi_192998786
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:11 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

At what cost?
Zijn al berichten van mensen die er CVS/ME klachten aan over hebben gehouden. Maar de kans dat je het krijgt is klein.
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:35:06 #44
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_192998789
quote:
[ afbeelding ]
Was te verwachten natuurlijk, welke krant brengt dit als nieuws?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:35:44 #45
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_192998801
quote:

[..]

Helaas, zo waar. Wens jou alle goeds. O+
pi_192998817
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:28 schreef D_A het volgende:

[..]

NOS.nl
Meestertje Rutte wilt geen ongeregeldheden in zijn klas; anders geen lekkers en allemaal verplicht in je hok blijven.
pi_192998855
quote:
[ afbeelding ]
Maar, je wil insinueren dat het virus zijn aandacht naar jongere (of minder oude) mensen aan het verleggen is?
pi_192998867
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:31 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Het is ook nooit goed bij Wilders. Als Rutte de terrasjes opengooit terwijl de besmettingsgevallen toenemen, dan zou het ook weer niet goed zijn.
Nouja onder de streep is het gewoon een feit dat er meer mensen dood zullen gaan omdat het gros de terrasjes open wil hebben.

Dat virus is niet weg en elke versoepeling zal linksom of rechtsom voor besmettingen gaan zorgen die er anders waarschijnlijk niet geweest waren.

Nu snap ik ook wel dat de regering in een spagaat zit mbt de economie en alles, maar het blijft mooi kut deze hele situatie. En dat blijft kut tot er een goedwerkend vaccin is.

Ik denk dat we er nog helemaal niet zijn en dat is wel wat het gros van de mensen lijkt te denken. Yes, we kunnen weer, het virus is verslagen!!! _O_

Dat is het dus totaal niet. En zodra we grote evenementen laten plaatsvinden dan zal dat onherroepelijk tot een herhaling leiden van hetgeen we gehad hebben. En in de tussentijd kan iedereen lekker op een terrasje zitten wetende dat er dagelijks opa's en oma's de pijp uit creperen mede dankzij hun. Ik zeg proost tegen die mensen. Laat je pilsje maar lekker smaken.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:39:30 #49
40566 Ericr
Livewrong
pi_192998868
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:55 schreef Snowpea het volgende:

[..]

Welke tent dan? Zelfs speciaalbieren zijn niet van dat prijsniveau.
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:41:50 #50
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192998898
quote:

[..]

Het zal uiteindelijk wel op hetzelfde neerkomen. Als de cijfers goed blijven dan zal het OMT wel akkoord zijn met de voorgenomen planning, keert het tij dan trekken ze aan de rem maar zal Rutte zijn plan ook niet willen doordrukken ten koste van een nieuwe golf opnames en doden.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:42:40 #51
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192998912
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 17:38 schreef Confetti het volgende:

Wtf?
Kan eigenlijk ook niet anders, anders moet de ober gaan controleren of je wel in 1 huis woont.
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:44:32 #52
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_192998946
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:27 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

We doen het voor de oudjes. Ze zouden die man een bon moeten geven van 390eu, leert hij het eindelijk af om zelfstandig na te denken.
We doen het niet voor de oudjes. We doen het om de zorg niet te overbelasten!
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:45:32 #53
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_192998964
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:38 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Maar, je wil insinueren dat het virus zijn aandacht naar jongere (of minder oude) mensen aan het verleggen is?
Kwetsbare mensen worden nu minder snel opgenomen

Het percentage kwetsbare mensen is hoger naarmate de leeftijd toeneemt

Gevolg: procentueel meer ziekenhuisopnames in groepen met een lagere leeftijd
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_192999021
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:44 schreef Snowpea het volgende:

[..]

We doen het niet voor de oudjes. We doen het om de zorg niet te overbelasten!
Daarom 2 bonnen van 390eu!
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:49:37 #55
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_192999032
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:39 schreef Ericr het volgende:

[..]

Welke tent dan? Zelfs speciaalbieren zijn niet van dat prijsniveau.
-edit- Ooit in Scheveningen geweest? 6 euro voor een witbiertje!

[ Bericht 1% gewijzigd door Lavenderr op 07-05-2020 19:21:53 ]
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:50:11 #56
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_192999042
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:39 schreef vosss het volgende:

[..]

En in de tussentijd kan iedereen lekker op een terrasje zitten wetende dat er dagelijks opa's en oma's de pijp uit creperen mede dankzij hun. Ik zeg proost tegen die mensen. Laat je pilsje maar lekker smaken.
Proost hè t zal er niet minder om smaken.
Hopelijk vanaf 1 juni weer 2 a 3 dagen per week uit eten lekker radler 0.0 erbij.

Alleen de sportschool nog open zodat ik voor werktijd ijzer kan eten

En hopelijk in augustus weer naar Hawaii lekker vitamine d opladen
pi_192999050
quote:
14s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:45 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Kwetsbare mensen worden nu minder snel opgenomen

Het percentage kwetsbare mensen is hoger naarmate de leeftijd toeneemt

Gevolg: procentueel meer ziekenhuisopnames in groepen met een lagere leeftijd
Was benieuwd of dit gegoochel met cijfers weer als bangmakerij bedoeld was.
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:55:30 #58
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_192999138
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:50 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Was benieuwd of dit gegoochel met cijfers weer als bangmakerij bedoeld was.
Officiële ziekenhuis cijfers gegoochel? :') Waarschijnlijk is het verschil dat 70+ zich beter aan social distancing houdt omdat ze weten dat ze een risico lopen.
pi_192999142
Arie Boomsma wil mensen tempen voor z’n sportschool.
Haha effe bukken dus.
Magdatallemaal?
pi_192999151
Heeft rutte het in het debat gezegd dat je zelfs aan je eigen tafeltje op het terras 1.5 meter afstand moet houden?
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:57:08 #61
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_192999162
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:56 schreef bitterbal het volgende:
Heeft rutte het in het debat gezegd dat je zelfs aan je eigen tafeltje op het terras 1.5 meter afstand moet houden?
Voor Rutte is dat makkelijk als je al je hele leven een vrijgezelle rukker bent
pi_192999174
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:55 schreef Momo het volgende:

[..]
Waarschijnlijk is het verschil dat 70+ zich beter aan social distancing houdt omdat ze weten dat ze een risico lopen.
Dat denk ik niet.
vosss is de naam,
pi_192999185
quote:
rutte moet eens stoppen met die nutteloze regels.
  donderdag 7 mei 2020 @ 18:59:10 #64
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192999193
quote:
Ja, in een een-tweetje met Dijkhoff.

https://nos.nl/artikel/23(...)staat-niet-vast.html.

Het vierde filmpje.

Het alternatief is dat je een uittreksel van het bevolkingsregister aan de ober moet laten zien. Dat gaat ook niet, dus houd je afstand.
pi_192999224
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:59 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Ja, in een een-tweetje met Dijkhoff.

https://nos.nl/artikel/23(...)staat-niet-vast.html.

Het vierde filmpje.

Het alternatief is dat je een uittreksel van het bevolkingsregister aan de ober moet laten zien. Dat gaat ook niet, dus houd je afstand.
maar dat is niet te doen. :?

ze hebben niet zulke grote tafels.....
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:02:55 #66
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192999253
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:01 schreef bitterbal het volgende:

[..]

maar dat is niet te doen. :?
Waarom niet? Grote tafels (je kunt een groot deel toch niet gebruiken, dus schuif er maar een paar aan elkaar) en lijnen op de vloer.

Het is niet wat je gewend bent natuurlijk, maar het is aan de ondernemer die zijn terras weer wil openen om dat volgens de regels in de anderhalvemetersamenleving te doen. En aan ons om ons er vervolgens aan te houden - als je dan toch zo nodig naar het terras wil, dan hou je ook maar mooi afstand.
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:03:51 #67
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_192999273
Als je je alleen maar druk kan maken om open terrassen dan heb je wel een heel beperkt leventje eigenlijk :')
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_192999276
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:02 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Waarom niet? Grote tafels (je kunt een groot deel toch niet gebruiken, dus schuif er maar een paar aan elkaar) en lijnen op de vloer.

Het is niet wat je gewend bent natuurlijk, maar het is aan de ondernemer die zijn terras weer wil openen om dat volgens de regels in de anderhalvemetersamenleving te doen. En aan ons om ons er vervolgens aan te houden - als je dan toch zo nodig naar het terras wil, dan hou je ook maar mooi afstand.
ja jezus.

Das toch asburd dat ieder aan het zelfde tafeltje 1.5 meter afstand van elkaar te moeten houden?
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:04:44 #69
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192999297
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:04 schreef bitterbal het volgende:

[..]

ja jezus.

Das toch asburd dat ieder aan het zelfde tafeltje 1.5 meter afstand van elkaar te moeten houden?
Je hoeft niet naar het terras volgens mij. Als het je niet bevalt, dan ga je lekker in je eigen tuin zitten.
pi_192999310
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:49 schreef Snowpea het volgende:

[..]

Ooit in Scheveningen geweest? 6 euro voor een witbiertje!
Lol en dan zit je nog aan zo'n kutstrand ook.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lavenderr op 07-05-2020 19:22:49 ]
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:06:18 #71
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_192999319
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:04 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Je hoeft niet naar het terras volgens mij. Als het je niet bevalt, dan ga je lekker in je eigen tuin zitten.
Ik hoop dat -edit- jij -edit- in je eigen tuin blijft

[ Bericht 3% gewijzigd door Lavenderr op 07-05-2020 19:20:54 ]
pi_192999322
quote:

[..]

:')

nee je hoeft ook niet. Maar gister is er voor veel horeca eigenaren eindelijk een lichtpuntje geweest. En nu blijkt dat het rivm dit helemaal nog niet heeft onderzocht en dat er zelfs dan nog wordt verwacht dat iedereen die 1.5 meter afstand van elkaar bewaard.

Das gewoon zuur voor al die mensen die nu zwaar in de problemen zitten
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:07:04 #73
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_192999333
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:04 schreef bitterbal het volgende:

[..]

ja jezus.

Volgens mij de bios ook zo krom.
Bios met 10 zalen 30 man.
Bios met 2 zalen ook :')
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:07:04 #74
40566 Ericr
Livewrong
pi_192999334
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:49 schreef Snowpea het volgende:

[..]

Ooit in Scheveningen geweest? 6 euro voor een witbiertje!
Maar je blijft ongelijk hebben. Fles Kompaan heb je voor 5 euro, laat maar zien waar jij genaaid bent voor 6 euro voor een witbiertje.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lavenderr op 07-05-2020 19:23:15 ]
pi_192999345
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:07 schreef Nicksanders het volgende:

[..]

niet 30 man per zaal?
pi_192999349
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:07 schreef Nicksanders het volgende:

[..]

30 man per zaal. Het is allemaal niet zo ingewikkeld.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:08:05 #77
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192999355
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:03 schreef DonDruiper het volgende:
Als je je alleen maar druk kan maken om open terrassen dan heb je wel een heel beperkt leventje eigenlijk :')
Dit is een van de eerste stappen naar weer gewoon een normaal leven, snap wel dat dat emoties opwekt.

Zeker als je in de binnenstad woont van een grote stad is dat gewoon een levensstijl en wat je er ook van vindt verder, dat is lastig af te leren.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_192999358
quote:

[..]

Prima natuurlijk maar of de horeca hiermee geholpen is? Ik zelf zou het op deze manier ook niet overwegen. Uiteten ook niet. Bios ook niet. Ga niet op 1,5m van mijn vriendin zitten terwijl ik thuis voor minder geld het beter heb. Gewoon op straat mogen we wel naast elkaar lopen en dan weet ook geen enkele boa of we samenwonen of niet.
pi_192999361
Het heeft toch helemaal geen zin zo om de horeca te openen met al die regeltjes (wordt nu duidelijker door dat debat). Werd nu ook echt gezegd 30 man inclusief personeel en op terras echt iedere persoon 1,5 meter afstand van elkaar. Nee ik ben bang dat het alsnog een paar maanden duurt voordat de horeca echt weer normaal kan draaien.
pi_192999375
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:08 schreef FerryN7 het volgende:
Het heeft toch helemaal geen zin zo om de horeca te openen met al die regeltjes (wordt nu duidelijker door dat debat). Werd nu ook echt gezegd 30 man inclusief personeel en op terras echt iedere persoon 1,5 meter afstand van elkaar. Nee ik ben bang dat het alsnog een paar maanden duurt voordat de horeca echt weer normaal kan draaien.
Dat wisten we al een tijdje. Doet dit niets aan af.
In Southern Sun
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:09:18 #81
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_192999379
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:07 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

30 man per zaal. Het is allemaal niet zo ingewikkeld.
Zou ook logischer zijn maar meende dat ze ergens zeiden per gebouw wat ik al raar vond.
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:10:30 #82
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192999404
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:06 schreef bitterbal het volgende:

[..]

:')

nee je hoeft ook niet. Maar gister is er voor veel horeca eigenaren eindelijk een lichtpuntje geweest. En nu blijkt dat het rivm dit helemaal nog niet heeft onderzocht en dat er zelfs dan nog wordt verwacht dat iedereen die 1.5 meter afstand van elkaar bewaard.

Das gewoon zuur voor al die mensen die nu zwaar in de problemen zitten
Meer dan dit is niet realistisch. Ze hebben nogal lopen schreeuwen en het lijkt nog effect gehad te hebben ook, dus daardoor krijgen ze vrij vroeg al een optie om weer omzet te kunnen draaien. Ik snap dat de reflex is om meteen te roepen dat het allemaal niet kan, maar ze doen er verstandiger aan om hun zegeningen te tellen en een werkbare situatie te creëren die weer wat geld in het laatje brengt.

Maar ze mogen ook gewoon aansluiten bij de sportscholen en tot 1 september wachten natuurlijk. Niemand die ze tegenhoudt.
pi_192999421
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:10 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Meer dan dit is niet realistisch. Ze hebben nogal lopen schreeuwen en het lijkt nog effect gehad te hebben ook, dus daardoor krijgen ze vrij vroeg al een optie om weer omzet te kunnen draaien. Ik snap dat de reflex is om meteen te roepen dat het allemaal niet kan, maar ze doen er verstandiger aan om hun zegeningen te tellen en een werkbare situatie te creëren die weer wat geld in het laatje brengt.

Maar ze mogen ook gewoon aansluiten bij de sportscholen en tot 1 september wachten natuurlijk. Niemand die ze tegenhoudt.
nou ja ik vond het ook raar dat ze weer open mochten. En je ziet nu al dat rutte terug krabbelt
pi_192999466
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:55 schreef quirina het volgende:
Arie Boomsma wil mensen tempen voor z’n sportschool.
Haha effe bukken dus.
Magdatallemaal?
Weet niet hoe jij jezelf tempt maar je kan gewoon het apparaat op je hoofd richten en dan geeft die temp aan binnen 3 seconde.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_192999482
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:39 schreef vosss het volgende:

[..]

Nouja onder de streep is het gewoon een feit dat er meer mensen dood zullen gaan omdat het gros de terrasjes open wil hebben.

Dat virus is niet weg en elke versoepeling zal linksom of rechtsom voor besmettingen gaan zorgen die er anders waarschijnlijk niet geweest waren.

Nu snap ik ook wel dat de regering in een spagaat zit mbt de economie en alles, maar het blijft mooi kut deze hele situatie. En dat blijft kut tot er een goedwerkend vaccin is.

Ik denk dat we er nog helemaal niet zijn en dat is wel wat het gros van de mensen lijkt te denken. Yes, we kunnen weer, het virus is verslagen!!! _O_

Dat is het dus totaal niet. En zodra we grote evenementen laten plaatsvinden dan zal dat onherroepelijk tot een herhaling leiden van hetgeen we gehad hebben. En in de tussentijd kan iedereen lekker op een terrasje zitten wetende dat er dagelijks opa's en oma's de pijp uit creperen mede dankzij hun. Ik zeg proost tegen die mensen. Laat je pilsje maar lekker smaken.
Oh? Dit riekt naar je reinste bullshit.
In Southern Sun
pi_192999507
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 12:30 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat deel vond ik nog het enige interessante. Hij refereerde naar (slechts) 12 RCT's waarin het effect van mondkapjes onderzocht is en slechts in drie studies kwam een zeer beperkt positief effect (5 à 10%) naar voren.

Ben wel benieuwd of er ergens een overzicht is van die 12 studies. Ondertussen komen er zoveel studies hier langs, maar voor ons is het natuurlijk zeer lastig te beoordelen welke studie een beetje hout snijdt en wat belabberde onderzoeksdesigns zijn.
Dit document?

https://www.rivm.nl/sites(...)enbare%20ruimten.pdf

quote:
(...)

Filtercapaciteit niet-medische mondneusbescherming

Veel materialen die gebruikt worden om zelf mondneusmaskers te maken laten
virusdeeltjes die op het masker komen door, waardoor een dergelijk masker de drager
maar in beperkte mate beschermt (MacIntyre 2015). Er zijn diverse experimenten
gedaan waarbij is gemeten of materialen virusdeeltjes tegenhielden. Hieruit blijkt dat de
meeste algemeen gebruikte stoffen, zoals t-shirtstof of theedoek veel deeltjes met
vergelijkbare grote als virusdeeltjes doorlaten. In een experiment met maskers gemaakt
van verschillende t-shirtmaterialen bleek dat deze maskers 40-90% van de deeltjes niet
tegenhielden, tegen slechts 0,12% bij een FFP2-masker (Rengasamy 2010). Een ander
experiment liet zien dat FFP2-maskers 50 maal meer bescherming boden dan maskers
gemaakt van theedoek (Van der Sande 2008). Chirurgische mondneusmaskers boden in
het hetzelfde experiment slechts 2x zoveel bescherming als de maskers van theedoeken.
Een recent Chinees experiment laat echter zien dat een zelfgemaakt masker met
meerdere lagen keukenpapier 95% virusdeeltjes zou tegenhouden (Ma 2020).
Doorzichtige plastic spatkappen, de zogenaamde face-shields, blokkeren efficiënt grotere
druppels die een belangrijke rol spelen in de overdracht van SARS-CoV-2. In een
experiment waarbij de druppels recht van voren op de kap afkwamen hield de kap 96%
van de grote druppels tegen (Lindsley 2014). Spatkappen zijn mogelijk een praktisch
alternatief voor mondneusmaskers, makkelijk te produceren en eenvoudig schoon te
maken met water en zeep (Perencevich 2020). Een nadeel van de kappen is echter dat
ze niet aansluiten aan het gezicht waardoor druppels vanuit andere richtingen en
druppels die iets langer in de lucht blijven hangen langs de randen van de kap alsnog
het gezicht bereiken (Lindsley 2014).

De meeste materialen in niet-medische mondmaskers houden druppels die geproduceerd
door de drager van het masker wel enigszins tegen. Veel mondneusmaskers zorgen op
deze manier voor bescherming van de omgeving (source control) als een patiënt met
COVID-19 een masker draagt (ECDC 2020, Howard 2020). Maar ook hiervoor geldt dat
de mate van bescherming van de omgeving hangt sterk af van het soort masker dat
gedragen wordt, de mate waarin het masker aansluit op het gezicht en de manier
waarop het masker gedragen wordt (Davies 2013). Er is geen onderzoek gedaan in
hoeverre plastic face-shields druppels die geproduceerd worden door een patiënt met
COVID-19 tegenhouden. De verwachting is dat deze kappen een groot deel van de
druppels tegenhouden als het plastic voldoende ver onder de kin en richting de oren
doorloopt (Perencevich 2020). De kap sluit echter niet volledig aan het gezicht aan
waardoor druppels langs het masker mogelijk toch in de omgeving kunnen komen.

Bescherming mondneusmaskers tegen respiratoire infecties

Er is nog weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van mondneusmaskers bij SARSCoV. Om de waarde van mondneusmaskers bij SARS-CoV-2 buiten
gezondheidzorginstellingen te beoordelen werden recentelijk een tweetal meta-analyses
gepubliceerd waarin studies werden opgenomen naar de effectiviteit van
mondneusmaskers bij verschillende respiratoire infecties. Onderzoeken die gedaan zijn
naar de bescherming door niet-medische mondneusmaskers laten wisselende resultaten
zien en spreken elkaar regelmatig tegen. Breinard gaf aan dat van de 12 geïncludeerde
randomized controlled trials slechts 3 een licht positief effect lieten zien (6%) op het
ontwikkelen van respiratoire aandoeningen. Een iets hogere bescherming werd gezien in
observationeel onderzoek (19%). In meerdere van deze onderzoeken was echter sprake
van een slechte compliance of andere factoren die een bias konden veroorzaken
(Breinard 2020). Een andere meta-analyse spreekt over 47% bescherming (Liang 2020).
Het grote verschil is mogelijk te verklaren doordat in de tweede meta-analyse meer
onderzoeken werden meegenomen waarbij medische maskers werden gebruikt. In het
algemeen geldt dat de kwaliteit van de materialen waarvan een mondneusmasker
gemaakt is, de mate waarop het masker aansluit op het gezicht en het draagcomfort een
belangrijke rol spelen in de mate van bescherming die het masker biedt tegen virussen
(Davies 2013).

Bescherming tegen SARS-CoV-2

Er is nog maar weinig bekend over de bescherming die niet-medische
mondneusbescherming biedt tegen SARS-CoV-2. Studies die gedaan zijn, werden
uitgevoerd met een beperkt aantal patiënten of met medische mondneusmaskers. In
Aziatische landen zoals Hongkong en Singapore waar vanaf het begin van de epidemie
mondneusmaskers zijn gebruikt door het algemeen publiek in aanvulling op andere
maatregelen lijkt het aantal gevallen van COVID-19 echter minder snel te zijn
toegenomen dan in landen waar deze strategie niet is toegepast (Cheng 2020). Zoals
hierboven beschreven geven niet-medische mondneusmaskers veelal maar een beperkte
bescherming tegen viruspartikels. Niet-medische mondneusmaskers kunnen daarom niet
als vervanging van social distancing en (hand)hygiënemaatregelen worden ingezet. Ook
blijft het noodzakelijk om patiënten met klachten van COVID-19, waarvan we weten dat
ze besmettelijk zijn, te isoleren.

Mondneusmaskers zouden wel als aanvullende maatregel kunnen zorgen voor
verminderde transmissie door presymptomatische COVID-19 patiënten, met name in
openbare ruimten waar social distancing soms lastig is, zoals in het openbaar vervoer.
Als lockdownmaatregelen opgeheven worden zullen presymptomatische patiënten in
toenemende mate in openbare ruimten komen waar ze voor verspreiding van het virus
kunnen zorgen. Deze mensen kunnen we niet onderscheiden van gezonde mensen
omdat ze zelf (nog) niet weten dat ze het virus uitscheiden en niet ziek zijn. De
zogenaamde ‘source control’ werkt echter alleen als veel mensen in de betreffende
openbare ruimte consequent een masker dragen, de maskers van voldoende kwaliteit
zijn en op een correct gebruikt worden (Howard 2020). Een observationele studie in
Hong Kong toont aan dat goede informatie over hoe een masker correct gebuikt moet
worden erg belangrijk is omdat maskers in 13% van de gevallen verkeerd gedragen
werden (op de kop, binnenstebuiten of te laag), terwijl 6% het masker even had afgezet
om bijvoorbeeld te eten of te roken. Daarnaast werden wegwerpmaskers door 76% van
de mensen hergebruikt, terwijl wel algemeen bekend was dat hergebruiken niet veilig is
(Victor 2020).

Een voordeel van het dragen van maskers in openbare ruimten kan mogelijk zijn dat
deze bijdrage aan het handhaven van maatregelen m.b.t. social distancing en hygiëne,
omdat het publiek door het masker constant herinnerd wordt aan de noodzaak tot het
treffen van maatregelen (Brienen 2010). Een nadeel van het gebruik van deze maskers
kan echter zijn dat ze een schijnveiligheid geven aan de gebruiker waardoor deze de
maatregelen van social distancing en hygiëne niet meer zal opvolgen. Ook gaan mensen
met milde klachten toch mogelijk eerder weer naar openbare ruimten. In dat geval kan
het gebruik van niet-medische maskers die maar een beperkte bescherming bieden
leiden tot een toename van infecties met COVID-19 (ECDC 2020).

Conclusies

• De literatuur over het effect van het dragen van niet-medische mondmaskers in
de openbare ruimten is niet eenduidig en de resultaten uit de beschikbare studies
spreken elkaar tegen
• Niet-medische mondneusmaskers dragen mogelijk enigszins bij aan het beperken
van verspreiding van COVID-19 door presymptomatische patiënten in openbare
ruimten waar voldoende afstand houden niet altijd mogelijk is (source control);
belangrijk daarbij is dat het effect groter is als meer mensen een masker dragen.
• Niet-medische mondneusmaskers beschermen de drager ervan in zeer beperkte
mate; is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de materialen die gebruikt zijn, de
mate waarin het masker aansluit op het gezicht en het draagcomfort
• Plastic kappen, de zogenaamde face-shields zijn mogelijk een praktisch
alternatief voor mondneusmaskers die de drager van de kap beschermen bij
contact direct face-to-face contact met mogelijke COVID-19 patiënten. Deze
kappen zijn mogelijk minder efficiënt in situaties waar virusdeeltjes vanuit
verschillende richtingen kunnen komen zoals in het openbaar vervoer omdat de
kap niet volledig aansluit op het gezicht.
• Door de beperkte bescherming is mondneusbescherming niet geschikt als
vervanging van social distancing, hygiënemaatregelen en (thuis)isolatie van
patiënten met klachten.
• Mondneusbescherming kan als aanvullende maatregel de aandacht voor social
distancing en hygiënemaatregelen versterken.
• Mondneusbescherming kan echter ook een gevoel van schijnveiligheid creëren
waardoor andere maatregelen niet goed meer opgevolgd worden. In dat geval
kan het gebruik van niet-medische maskers die maar een beperkte bescherming
bieden leiden tot een toename van infecties met COVID-19

(...)
pi_192999510
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:13 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Waarom? Je weet hoe virussen werken toch?
pi_192999511
quote:

[..]

Waarom? Het virus is er. En besmet mensen. Hoe meer maatregelen er los gelaten worden hoe groter de kans op extra besmettingen.
vosss is de naam,
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:15:41 #89
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_192999528
Net een mail gehad dat thuiswerken voorlopig doorgaat, maar dat de kantoren geschikt gemaakt worden voor 1,5 meter werken.

Als ik alle regeltjes lees waar we straks aan moeten voldoen als we naar de wc willen of koffie willen halen blijf ik echt liever nog een tijd thuiswerken. Jezus christus :')
pi_192999575
quote:

[..]

Wut :? Dat is gewoon een feit natuurlijk :’)
Hoe substantieel het is, is niet met zekerheid te zeggen, maar dát het gevolgen heeft is zeker.
pi_192999582
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:14 schreef vosss het volgende:

[..]

Waarom? Het virus is er. En besmet mensen. Hoe meer maatregelen er los gelaten worden hoe groter de kans op extra besmettingen.
Precies, de kans op extra besmettingen :). Niet linksom of rechtsom besmettingen die er anders niet waren geweest. Dat kun je met de beste wil van de wereld nooit zeker weten.
In Southern Sun
pi_192999598
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:17 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Precies, de kans op extra besmettingen :). Niet linksom of rechtsom besmettingen die er anders niet waren geweest. Dat kun je met de beste wil van de wereld nooit zeker weten.
Die extra besmettingen gaan er komen. Dat is geen doemdenken. Dat is een feit.
vosss is de naam,
pi_192999645
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:18 schreef vosss het volgende:

[..]

Die extra besmettingen gaan er komen. Dat is geen doemdenken. Dat is een feit.
Ik zeg ook niet dat het doemdenken is, ik zeg alleen dat het niet per se hoeft. Als iedereen zich helemaal aan de regels houdt, is het niet per se een gegeven dat versoepelingen extra besmettingen met zich mee brengen. Dat is veel te stellig gedacht.
In Southern Sun
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 7 mei 2020 @ 19:21:30 #94
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_192999655
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:15 schreef WheeledWarrior het volgende:
Als ik alle regeltjes lees waar we straks aan moeten voldoen als we naar de wc willen of koffie willen halen blijf ik echt liever nog een tijd thuiswerken.
Wat voor regels hebben ze daarvoor gesteld? Ben ik wel benieuwd naar.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:21:54 #95
12221 Tijn