abonnement Unibet Coolblue
pi_192999349
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:07 schreef Nicksanders het volgende:

[..]

Volgens mij de bios ook zo krom.
Bios met 10 zalen 30 man.
Bios met 2 zalen ook :')
30 man per zaal. Het is allemaal niet zo ingewikkeld.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:08:05 #77
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192999355
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:03 schreef DonDruiper het volgende:
Als je je alleen maar druk kan maken om open terrassen dan heb je wel een heel beperkt leventje eigenlijk :')
Dit is een van de eerste stappen naar weer gewoon een normaal leven, snap wel dat dat emoties opwekt.

Zeker als je in de binnenstad woont van een grote stad is dat gewoon een levensstijl en wat je er ook van vindt verder, dat is lastig af te leren.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_192999358
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:04 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Je hoeft niet naar het terras volgens mij. Als het je niet bevalt, dan ga je lekker in je eigen tuin zitten.
Prima natuurlijk maar of de horeca hiermee geholpen is? Ik zelf zou het op deze manier ook niet overwegen. Uiteten ook niet. Bios ook niet. Ga niet op 1,5m van mijn vriendin zitten terwijl ik thuis voor minder geld het beter heb. Gewoon op straat mogen we wel naast elkaar lopen en dan weet ook geen enkele boa of we samenwonen of niet.
pi_192999361
Het heeft toch helemaal geen zin zo om de horeca te openen met al die regeltjes (wordt nu duidelijker door dat debat). Werd nu ook echt gezegd 30 man inclusief personeel en op terras echt iedere persoon 1,5 meter afstand van elkaar. Nee ik ben bang dat het alsnog een paar maanden duurt voordat de horeca echt weer normaal kan draaien.
pi_192999375
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:08 schreef FerryN7 het volgende:
Het heeft toch helemaal geen zin zo om de horeca te openen met al die regeltjes (wordt nu duidelijker door dat debat). Werd nu ook echt gezegd 30 man inclusief personeel en op terras echt iedere persoon 1,5 meter afstand van elkaar. Nee ik ben bang dat het alsnog een paar maanden duurt voordat de horeca echt weer normaal kan draaien.
Dat wisten we al een tijdje. Doet dit niets aan af.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:09:18 #81
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_192999379
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:07 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

30 man per zaal. Het is allemaal niet zo ingewikkeld.
Zou ook logischer zijn maar meende dat ze ergens zeiden per gebouw wat ik al raar vond.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:10:30 #82
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192999404
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:06 schreef bitterbal het volgende:

[..]

:')

nee je hoeft ook niet. Maar gister is er voor veel horeca eigenaren eindelijk een lichtpuntje geweest. En nu blijkt dat het rivm dit helemaal nog niet heeft onderzocht en dat er zelfs dan nog wordt verwacht dat iedereen die 1.5 meter afstand van elkaar bewaard.

Das gewoon zuur voor al die mensen die nu zwaar in de problemen zitten
Meer dan dit is niet realistisch. Ze hebben nogal lopen schreeuwen en het lijkt nog effect gehad te hebben ook, dus daardoor krijgen ze vrij vroeg al een optie om weer omzet te kunnen draaien. Ik snap dat de reflex is om meteen te roepen dat het allemaal niet kan, maar ze doen er verstandiger aan om hun zegeningen te tellen en een werkbare situatie te creëren die weer wat geld in het laatje brengt.

Maar ze mogen ook gewoon aansluiten bij de sportscholen en tot 1 september wachten natuurlijk. Niemand die ze tegenhoudt.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_192999421
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:10 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Meer dan dit is niet realistisch. Ze hebben nogal lopen schreeuwen en het lijkt nog effect gehad te hebben ook, dus daardoor krijgen ze vrij vroeg al een optie om weer omzet te kunnen draaien. Ik snap dat de reflex is om meteen te roepen dat het allemaal niet kan, maar ze doen er verstandiger aan om hun zegeningen te tellen en een werkbare situatie te creëren die weer wat geld in het laatje brengt.

Maar ze mogen ook gewoon aansluiten bij de sportscholen en tot 1 september wachten natuurlijk. Niemand die ze tegenhoudt.
nou ja ik vond het ook raar dat ze weer open mochten. En je ziet nu al dat rutte terug krabbelt
pi_192999466
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:55 schreef quirina het volgende:
Arie Boomsma wil mensen tempen voor z’n sportschool.
Haha effe bukken dus.
Magdatallemaal?
Weet niet hoe jij jezelf tempt maar je kan gewoon het apparaat op je hoofd richten en dan geeft die temp aan binnen 3 seconde.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_192999482
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:39 schreef vosss het volgende:

[..]

Nouja onder de streep is het gewoon een feit dat er meer mensen dood zullen gaan omdat het gros de terrasjes open wil hebben.

Dat virus is niet weg en elke versoepeling zal linksom of rechtsom voor besmettingen gaan zorgen die er anders waarschijnlijk niet geweest waren.

Nu snap ik ook wel dat de regering in een spagaat zit mbt de economie en alles, maar het blijft mooi kut deze hele situatie. En dat blijft kut tot er een goedwerkend vaccin is.

Ik denk dat we er nog helemaal niet zijn en dat is wel wat het gros van de mensen lijkt te denken. Yes, we kunnen weer, het virus is verslagen!!! _O_

Dat is het dus totaal niet. En zodra we grote evenementen laten plaatsvinden dan zal dat onherroepelijk tot een herhaling leiden van hetgeen we gehad hebben. En in de tussentijd kan iedereen lekker op een terrasje zitten wetende dat er dagelijks opa's en oma's de pijp uit creperen mede dankzij hun. Ik zeg proost tegen die mensen. Laat je pilsje maar lekker smaken.
Oh? Dit riekt naar je reinste bullshit.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_192999507
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 12:30 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat deel vond ik nog het enige interessante. Hij refereerde naar (slechts) 12 RCT's waarin het effect van mondkapjes onderzocht is en slechts in drie studies kwam een zeer beperkt positief effect (5 à 10%) naar voren.

Ben wel benieuwd of er ergens een overzicht is van die 12 studies. Ondertussen komen er zoveel studies hier langs, maar voor ons is het natuurlijk zeer lastig te beoordelen welke studie een beetje hout snijdt en wat belabberde onderzoeksdesigns zijn.
Dit document?

https://www.rivm.nl/sites(...)enbare%20ruimten.pdf

quote:
(...)

Filtercapaciteit niet-medische mondneusbescherming

Veel materialen die gebruikt worden om zelf mondneusmaskers te maken laten
virusdeeltjes die op het masker komen door, waardoor een dergelijk masker de drager
maar in beperkte mate beschermt (MacIntyre 2015). Er zijn diverse experimenten
gedaan waarbij is gemeten of materialen virusdeeltjes tegenhielden. Hieruit blijkt dat de
meeste algemeen gebruikte stoffen, zoals t-shirtstof of theedoek veel deeltjes met
vergelijkbare grote als virusdeeltjes doorlaten. In een experiment met maskers gemaakt
van verschillende t-shirtmaterialen bleek dat deze maskers 40-90% van de deeltjes niet
tegenhielden, tegen slechts 0,12% bij een FFP2-masker (Rengasamy 2010). Een ander
experiment liet zien dat FFP2-maskers 50 maal meer bescherming boden dan maskers
gemaakt van theedoek (Van der Sande 2008). Chirurgische mondneusmaskers boden in
het hetzelfde experiment slechts 2x zoveel bescherming als de maskers van theedoeken.
Een recent Chinees experiment laat echter zien dat een zelfgemaakt masker met
meerdere lagen keukenpapier 95% virusdeeltjes zou tegenhouden (Ma 2020).
Doorzichtige plastic spatkappen, de zogenaamde face-shields, blokkeren efficiënt grotere
druppels die een belangrijke rol spelen in de overdracht van SARS-CoV-2. In een
experiment waarbij de druppels recht van voren op de kap afkwamen hield de kap 96%
van de grote druppels tegen (Lindsley 2014). Spatkappen zijn mogelijk een praktisch
alternatief voor mondneusmaskers, makkelijk te produceren en eenvoudig schoon te
maken met water en zeep (Perencevich 2020). Een nadeel van de kappen is echter dat
ze niet aansluiten aan het gezicht waardoor druppels vanuit andere richtingen en
druppels die iets langer in de lucht blijven hangen langs de randen van de kap alsnog
het gezicht bereiken (Lindsley 2014).

De meeste materialen in niet-medische mondmaskers houden druppels die geproduceerd
door de drager van het masker wel enigszins tegen. Veel mondneusmaskers zorgen op
deze manier voor bescherming van de omgeving (source control) als een patiënt met
COVID-19 een masker draagt (ECDC 2020, Howard 2020). Maar ook hiervoor geldt dat
de mate van bescherming van de omgeving hangt sterk af van het soort masker dat
gedragen wordt, de mate waarin het masker aansluit op het gezicht en de manier
waarop het masker gedragen wordt (Davies 2013). Er is geen onderzoek gedaan in
hoeverre plastic face-shields druppels die geproduceerd worden door een patiënt met
COVID-19 tegenhouden. De verwachting is dat deze kappen een groot deel van de
druppels tegenhouden als het plastic voldoende ver onder de kin en richting de oren
doorloopt (Perencevich 2020). De kap sluit echter niet volledig aan het gezicht aan
waardoor druppels langs het masker mogelijk toch in de omgeving kunnen komen.

Bescherming mondneusmaskers tegen respiratoire infecties

Er is nog weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van mondneusmaskers bij SARSCoV. Om de waarde van mondneusmaskers bij SARS-CoV-2 buiten
gezondheidzorginstellingen te beoordelen werden recentelijk een tweetal meta-analyses
gepubliceerd waarin studies werden opgenomen naar de effectiviteit van
mondneusmaskers bij verschillende respiratoire infecties. Onderzoeken die gedaan zijn
naar de bescherming door niet-medische mondneusmaskers laten wisselende resultaten
zien en spreken elkaar regelmatig tegen. Breinard gaf aan dat van de 12 geïncludeerde
randomized controlled trials slechts 3 een licht positief effect lieten zien (6%) op het
ontwikkelen van respiratoire aandoeningen. Een iets hogere bescherming werd gezien in
observationeel onderzoek (19%). In meerdere van deze onderzoeken was echter sprake
van een slechte compliance of andere factoren die een bias konden veroorzaken
(Breinard 2020). Een andere meta-analyse spreekt over 47% bescherming (Liang 2020).
Het grote verschil is mogelijk te verklaren doordat in de tweede meta-analyse meer
onderzoeken werden meegenomen waarbij medische maskers werden gebruikt. In het
algemeen geldt dat de kwaliteit van de materialen waarvan een mondneusmasker
gemaakt is, de mate waarop het masker aansluit op het gezicht en het draagcomfort een
belangrijke rol spelen in de mate van bescherming die het masker biedt tegen virussen
(Davies 2013).

Bescherming tegen SARS-CoV-2

Er is nog maar weinig bekend over de bescherming die niet-medische
mondneusbescherming biedt tegen SARS-CoV-2. Studies die gedaan zijn, werden
uitgevoerd met een beperkt aantal patiënten of met medische mondneusmaskers. In
Aziatische landen zoals Hongkong en Singapore waar vanaf het begin van de epidemie
mondneusmaskers zijn gebruikt door het algemeen publiek in aanvulling op andere
maatregelen lijkt het aantal gevallen van COVID-19 echter minder snel te zijn
toegenomen dan in landen waar deze strategie niet is toegepast (Cheng 2020). Zoals
hierboven beschreven geven niet-medische mondneusmaskers veelal maar een beperkte
bescherming tegen viruspartikels. Niet-medische mondneusmaskers kunnen daarom niet
als vervanging van social distancing en (hand)hygiënemaatregelen worden ingezet. Ook
blijft het noodzakelijk om patiënten met klachten van COVID-19, waarvan we weten dat
ze besmettelijk zijn, te isoleren.

Mondneusmaskers zouden wel als aanvullende maatregel kunnen zorgen voor
verminderde transmissie door presymptomatische COVID-19 patiënten, met name in
openbare ruimten waar social distancing soms lastig is, zoals in het openbaar vervoer.
Als lockdownmaatregelen opgeheven worden zullen presymptomatische patiënten in
toenemende mate in openbare ruimten komen waar ze voor verspreiding van het virus
kunnen zorgen. Deze mensen kunnen we niet onderscheiden van gezonde mensen
omdat ze zelf (nog) niet weten dat ze het virus uitscheiden en niet ziek zijn. De
zogenaamde ‘source control’ werkt echter alleen als veel mensen in de betreffende
openbare ruimte consequent een masker dragen, de maskers van voldoende kwaliteit
zijn en op een correct gebruikt worden (Howard 2020). Een observationele studie in
Hong Kong toont aan dat goede informatie over hoe een masker correct gebuikt moet
worden erg belangrijk is omdat maskers in 13% van de gevallen verkeerd gedragen
werden (op de kop, binnenstebuiten of te laag), terwijl 6% het masker even had afgezet
om bijvoorbeeld te eten of te roken. Daarnaast werden wegwerpmaskers door 76% van
de mensen hergebruikt, terwijl wel algemeen bekend was dat hergebruiken niet veilig is
(Victor 2020).

Een voordeel van het dragen van maskers in openbare ruimten kan mogelijk zijn dat
deze bijdrage aan het handhaven van maatregelen m.b.t. social distancing en hygiëne,
omdat het publiek door het masker constant herinnerd wordt aan de noodzaak tot het
treffen van maatregelen (Brienen 2010). Een nadeel van het gebruik van deze maskers
kan echter zijn dat ze een schijnveiligheid geven aan de gebruiker waardoor deze de
maatregelen van social distancing en hygiëne niet meer zal opvolgen. Ook gaan mensen
met milde klachten toch mogelijk eerder weer naar openbare ruimten. In dat geval kan
het gebruik van niet-medische maskers die maar een beperkte bescherming bieden
leiden tot een toename van infecties met COVID-19 (ECDC 2020).

Conclusies

• De literatuur over het effect van het dragen van niet-medische mondmaskers in
de openbare ruimten is niet eenduidig en de resultaten uit de beschikbare studies
spreken elkaar tegen
• Niet-medische mondneusmaskers dragen mogelijk enigszins bij aan het beperken
van verspreiding van COVID-19 door presymptomatische patiënten in openbare
ruimten waar voldoende afstand houden niet altijd mogelijk is (source control);
belangrijk daarbij is dat het effect groter is als meer mensen een masker dragen.
• Niet-medische mondneusmaskers beschermen de drager ervan in zeer beperkte
mate; is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de materialen die gebruikt zijn, de
mate waarin het masker aansluit op het gezicht en het draagcomfort
• Plastic kappen, de zogenaamde face-shields zijn mogelijk een praktisch
alternatief voor mondneusmaskers die de drager van de kap beschermen bij
contact direct face-to-face contact met mogelijke COVID-19 patiënten. Deze
kappen zijn mogelijk minder efficiënt in situaties waar virusdeeltjes vanuit
verschillende richtingen kunnen komen zoals in het openbaar vervoer omdat de
kap niet volledig aansluit op het gezicht.
• Door de beperkte bescherming is mondneusbescherming niet geschikt als
vervanging van social distancing, hygiënemaatregelen en (thuis)isolatie van
patiënten met klachten.
• Mondneusbescherming kan als aanvullende maatregel de aandacht voor social
distancing en hygiënemaatregelen versterken.
• Mondneusbescherming kan echter ook een gevoel van schijnveiligheid creëren
waardoor andere maatregelen niet goed meer opgevolgd worden. In dat geval
kan het gebruik van niet-medische maskers die maar een beperkte bescherming
bieden leiden tot een toename van infecties met COVID-19

(...)
pi_192999510
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:13 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Oh? Dit riekt naar je reinste bullshit.
Waarom? Je weet hoe virussen werken toch?
pi_192999511
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:13 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Oh? Dit riekt naar je reinste bullshit.
Waarom? Het virus is er. En besmet mensen. Hoe meer maatregelen er los gelaten worden hoe groter de kans op extra besmettingen.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:15:41 #89
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_192999528
Net een mail gehad dat thuiswerken voorlopig doorgaat, maar dat de kantoren geschikt gemaakt worden voor 1,5 meter werken.

Als ik alle regeltjes lees waar we straks aan moeten voldoen als we naar de wc willen of koffie willen halen blijf ik echt liever nog een tijd thuiswerken. Jezus christus :')
pi_192999575
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:13 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Oh? Dit riekt naar je reinste bullshit.
Wut :? Dat is gewoon een feit natuurlijk :’)
Hoe substantieel het is, is niet met zekerheid te zeggen, maar dát het gevolgen heeft is zeker.
pi_192999582
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:14 schreef vosss het volgende:

[..]

Waarom? Het virus is er. En besmet mensen. Hoe meer maatregelen er los gelaten worden hoe groter de kans op extra besmettingen.
Precies, de kans op extra besmettingen :). Niet linksom of rechtsom besmettingen die er anders niet waren geweest. Dat kun je met de beste wil van de wereld nooit zeker weten.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_192999598
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:17 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Precies, de kans op extra besmettingen :). Niet linksom of rechtsom besmettingen die er anders niet waren geweest. Dat kun je met de beste wil van de wereld nooit zeker weten.
Die extra besmettingen gaan er komen. Dat is geen doemdenken. Dat is een feit.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192999645
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:18 schreef vosss het volgende:

[..]

Die extra besmettingen gaan er komen. Dat is geen doemdenken. Dat is een feit.
Ik zeg ook niet dat het doemdenken is, ik zeg alleen dat het niet per se hoeft. Als iedereen zich helemaal aan de regels houdt, is het niet per se een gegeven dat versoepelingen extra besmettingen met zich mee brengen. Dat is veel te stellig gedacht.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 7 mei 2020 @ 19:21:30 #94
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_192999655
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:15 schreef WheeledWarrior het volgende:
Als ik alle regeltjes lees waar we straks aan moeten voldoen als we naar de wc willen of koffie willen halen blijf ik echt liever nog een tijd thuiswerken.
Wat voor regels hebben ze daarvoor gesteld? Ben ik wel benieuwd naar.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:21:54 #95
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_192999664
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2020 18:39 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik denk dat we er nog helemaal niet zijn en dat is wel wat het gros van de mensen lijkt te denken. Yes, we kunnen weer, het virus is verslagen!!! _O_

Dat is het dus totaal niet.
Inderdaad. De enige reden dat de maatregelen nu wat worden versoepeld is omdat er ruimte op de IC is voor nieuwe gevallen.
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:22:38 #96
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192999676
quote:
2s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:21 schreef Tijn het volgende:

[..]

Inderdaad. De enige reden dat de maatregelen nu wat worden versoepeld is omdat er ruimte op de IC is voor nieuwe gevallen.
Nee, er is nog een reden. Zeuren loont.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_192999682
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:22 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Nee, er is nog een reden. Zeuren loont.
Jij moet een rijk mens zijn.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_192999729
quote:
2s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:21 schreef Tijn het volgende:

[..]

Inderdaad. De enige reden dat de maatregelen nu wat worden versoepeld is omdat er ruimte op de IC is voor nieuwe gevallen.
[offtopic]
Ik vroeg mij ineens af of jij in het echt ook Tijn heet?

PS: ik heet in het echt geen vosss natuurlijk, maar Tijn zou best een echte naam kunnen zijn.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:24:59 #99
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192999730
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:23 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Jij moet een rijk mens zijn.
_O- :D
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:25:51 #100
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_192999749
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:21 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Wat voor regels hebben ze daarvoor gesteld? Ben ik wel benieuwd naar.
Overal gemarkeerde vakken, plekken waar je niet mag of juist moet lopen, groene en rode pijlen op de vloer , dat soort dingen. Soort real life Pacman. Zelf bureau ontsmetten etc,
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')