Het hele feit dat er nog geen vaccin of candidaat vaccin is lijkt mij ook een indicatie dat het geen eenvoudig vaccin is. Want veel meer dan het virus inactief maken en dat in te spuiten hoeft het niet te zijn. Wellicht lukt dat niet, of maak je met het virus ook de immuun reactie ertegen inefficient.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik vind dat geloof in één vaccin ook altijd lastig bij dit soort ziekten (vergelijkbaar met griep) is het maar de vraag of je een goed vaccin voor elkaar krijgt. Bij griep is het nog niet echt gelukt en is er wel de griepprik maar dat iets heel anders dan een hepatitus B vaccin etc. Bij de griep zitten ze er ook elk jaar net naast, en krijgen mensen die het vaccin hebben gebruikt toch griep.
Er is trouwens ook nooit een goed werkend HIV/AIDS vaccin gemaakt, zo eenvoudig zal het denk ik niet worden. Maar wellicht is het wel zo eenvoudig en dan zou het mooi zijn
Volgens mij waren er al iets van 98 kandidaatvaccins.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het hele feit dat er nog geen vaccin of candidaat vaccin is lijkt mij ook een indicatie dat het geen eenvoudig vaccin is. Want veel meer dan het virus inactief maken en dat in te spuiten hoeft het niet te zijn. Wellicht lukt dat niet, of maak je met het virus ook de immuun reactie ertegen inefficient.
Een makkelijk vaccin gaat dit niet worden.
Klopt, en ik las laatst dat er nog steeds jaarlijks honderd miljoenen (als het geen miljarden zijn) wordt gestopt in onderzoek naar een Aids/HIV-vaccin. Geen idee waarom dat zo complexe ziekte is, maar laten we hopen dat dit anders is.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het hele feit dat er nog geen vaccin of candidaat vaccin is lijkt mij ook een indicatie dat het geen eenvoudig vaccin is. Want veel meer dan het virus inactief maken en dat in te spuiten hoeft het niet te zijn. Wellicht lukt dat niet, of maak je met het virus ook de immuun reactie ertegen inefficient.
Een makkelijk vaccin gaat dit niet worden.
Okay dan is het dus gewoon dat hele logge medische testcircuit (gelukkig dat het er is) dat roet in het eten gooit.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:26 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Volgens mij waren er al iets van 98 kandidaatvaccins.
Vooral omdat HIV receptoren van de mens zelf "overneemt" en de cellen die normaal de immuunreactie veroorzaken juist getarget worden. Dat is bij corona niet zo dus in dat geval kun je het beter vergelijken met waarom we nog steeds geen werkend goed griep vaccin hebben. (dat gewoon langer dan een jaartje werkt)quote:Op maandag 4 mei 2020 08:26 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Klopt, en ik las laatst dat er nog steeds jaarlijks honderd miljoenen (als het geen miljarden zijn) wordt gestopt in onderzoek naar een Aids/HIV-vaccin. Geen idee waarom dat zo complexe ziekte is, maar laten we hopen dat dit anders is.
Kunnen we het testen gewoon overslaanquote:Op maandag 4 mei 2020 08:27 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Okay dan is het dus gewoon dat hele logge medische testcircuit (gelukkig dat het er is) dat roet in het eten gooit.
nope, daarvoor is het gewoon niet erg genoeg. Kijk als je nou ebola hebt je je hebt een hele groten groepen die allemaal massaal doodgaan en je hebt een vaccin dan zijn testen punt een makkelijker en is men eerder bereid om een risico te nemen. Maar we leven in een veiligheids gefocusde risico mijdende tijd dus zonder testen gaat niet gebeuren.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:34 schreef KingRadler het volgende:
[..]
Kunnen we het testen gewoon overslaan
Tja het eerste vaccin heeft niet zo'n lange ontwikkeltijd doorgemaakt hoor. De persoon die bedacht dat de melkmeisjes mooie handen hadden heeft vrij snel zelf geinactiveerde koepokken ingenomen en zo zelf bewezen dat vaccinatie werkte... dat was een n=1 testquote:Op maandag 4 mei 2020 08:37 schreef Cue_ het volgende:
Hoorde laatst dat een gemiddeld vaccin meestal 10 tot 15 jaar duurt om ontwikkeld te worden.
Best lang.. maarja, daar krijg je dan ook weinig van mee. En natuurlijk uitgebreid testen.
Nu is het moment om juist dat beter in kaart te brengen, zodat je kan zien wat er "eigenlijk" is gebeurt en eventueel conclusies aan kan verbinden, als dat mogelijk is.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:22 schreef _I het volgende:
[..]
Die immuniteit is geen gegeven, de omvang van de populatie die besmet is geweest is niet bekend en de testen zijn nog niet nauwkeurig.
Je zal eerst uit moeten zoeken of die grafiek die jij graag wilt zien wel bestaansrecht heeft in de werkelijkheid.
Het grootste probleem met HIV is toch dat nooit iemand daarvan spontaan genezen is en er dus geen antistoffen gemaakt kunnen worden door het lichaam?quote:Op maandag 4 mei 2020 08:26 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Klopt, en ik las laatst dat er nog steeds jaarlijks honderd miljoenen (als het geen miljarden zijn) wordt gestopt in onderzoek naar een Aids/HIV-vaccin. Geen idee waarom dat zo complexe ziekte is, maar laten we hopen dat dit anders is.
Er zijn nog geen goede serologische testen, dus het is nog maar de vraag of dat nu in kaart gebracht kan worden.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:39 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Nu is het moment om juist dat beter in kaart te brengen, zodat je kan zien wat er "eigenlijk" is gebeurt en eventueel conclusies aan kan verbinden, als dat mogelijk is.
Als blijkt dat er een miljoen mensen besmet hebben rondgelopen, en in de eerst week al 100.000, dan kan de rol van die mensen in de besmetting van de zwakkere/ouderen een veel grotere rol hebben gespeeld dan dat nu wordt aangenomen.
Ik weet niet waarom ze dan hier dit zijn begonnen: Switzerland launches nationwide coronavirus immunity study. in samenwerking met 12 universiteitenquote:Op maandag 4 mei 2020 08:42 schreef _I het volgende:
[..]
Er zijn nog geen goede serologische testen, dus het is nog maar de vraag of dat nu in kaart gebracht kan worden.
quote:Vitamin D Insufficiency is Prevalent in Severe COVID-19
We determined the frequency of VDI among COVID-19 patients to evaluate the likelihood of a VDI-COVID-19 relationship. Results: Twenty COVID-19 patients with serum 25OHD levels were identified; 65.0% required ICU admission.The VDI prevalence in ICU patients was 84.6%, vs. 57.1% in floor patients. Strikingly, 100% of ICU patients less than 75 years old had VDI. Coagulopathy was present in 62.5% of ICU COVID-19 patients, and 92.3% were lymphocytopenic. Conclusions: VDI is highly prevalent in severe COVID-19 patients. VDI and severe COVID-19 share numerous associations including hypertension, obesity, male sex, advanced age, concentration in northern climates, coagulopathy, and immune dysfunction. Thus, we suggest that prospective, randomized controlled studies of VDI in COVID-19 patients are warranted.
Preprint
Onderzoeken naar het vitamine D tekort in patiënten met Covid en een onderzoek naar de werking van Vitamine D op trombose.quote:The relationship between vitamin D status and idiopathic lower-extremity deep vein thrombosis
Conclusion
Low levels of 25(OH)D are associated with idiopathic lower-extremity DVT. Further investigation is needed to establish determinants and probable causative role of 25(OH)D.
Link
Omdat het wel werkt op een grote groep, maar niet op individueel niveau nog te weinig zekerheid geeft.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:45 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ik weet niet waarom ze dan hier dit zijn begonnen: Switzerland launches nationwide coronavirus immunity study
https://www.straitstimes.(...)on-covid-19-immunity
Elke dag een half uur buiten met dit weer en een ieder heeft zijn portie vitamine D.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:46 schreef _I het volgende:
[..]
[..]
Onderzoeken naar het vitamine D tekort in patiënten met Covid en een onderzoek naar de werking van Vitamine D op trombose.
Ben benieuwd of hier iets uitkomt. Als vitamine D tekort echt zo'n grote factor kan zijn in de ernst van het verloop, zou de oplossing goedkoop en simpel zijn.
Zie hier de reden waarom farmaceuten de prijzen zo hoog proberen te houden.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:37 schreef Cue_ het volgende:
Hoorde laatst dat een gemiddeld vaccin meestal 10 tot 15 jaar duurt om ontwikkeld te worden.
Best lang.. maarja, daar krijg je dan ook weinig van mee. En natuurlijk uitgebreid testen.
Totdat het herfst wordt.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:48 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Elke dag een half uur buiten met dit weer en een ieder heeft zijn portie vitamine D.
Hoe simpel kan het zijn! Alhoewel ik niet weet of iedereen een tekort kan oplossen met een half uurtje luchten.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:48 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Elke dag een half uur buiten met dit weer en een ieder heeft zijn portie vitamine D.
Dat is niet zo, niet elk lichaam neemt de vitamine D goed op. Normaal golf ik 2x per week en ben ik dus veel buiten en toch had ik een behoorlijk vitamine D tekort.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:48 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Injectie bij de huisarts van 25.000 IE. o.i.d. na wat bloedonderzoek.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:50 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Dan zijn de vit D. pilletjes een goed alternatief.
quote:Op maandag 4 mei 2020 08:40 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Het grootste probleem met HIV is toch dat nooit iemand daarvan spontaan genezen is en er dus geen antistoffen gemaakt kunnen worden door het lichaam?
Van Covid-19 zijn al enorme aantallen mensen spontaan genezen (of helemaal niet ziek geworden).
Voegt dit echt iets toe? Dat is 25 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:50 schreef _I het volgende:
[..]
Injectie bij de huisarts van 25.000 IE. o.i.d. na wat bloedonderzoek.
Pillen bij de drogist gaan maar tot 800, bestel ze zelf online met 10.000 p/s.
^^quote:Op maandag 4 mei 2020 08:58 schreef Rewimo het volgende:
Niet zomaar vitamine D slikken zonder advies van een arts. Het is een vetoplosbare vitamine, dat betekent dat je een teveel niet uitplast (zoals bij vitamine C).
Twee middagjes buiten zijn op een breedtegraad in Nederland is dan ook niet heel erg bijzonder voor de productie van vitamine D nee.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:50 schreef just me het volgende:
[..]
Dat is niet zo, niet elk lichaam neemt de vitamine D goed op. Normaal golf ik 2x per week en ben ik dus veel buiten en toch had ik een behoorlijk vitamine D tekort.
Zonder advies kun je prima D supplementeren.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:58 schreef Rewimo het volgende:
Niet zomaar vitamine D slikken zonder advies van een arts. Het is een vetoplosbare vitamine, dat betekent dat je een teveel niet uitplast (zoals bij vitamine C).
Dan moet je in je blote kont gaan golfen en dan is 2x per week nog niet afdoende.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:50 schreef just me het volgende:
[..]
Dat is niet zo, niet elk lichaam neemt de vitamine D goed op. Normaal golf ik 2x per week en ben ik dus veel buiten en toch had ik een behoorlijk vitamine D tekort.
Slik ze niet iedere dag en neem ze op advies van de huisarts. Kreeg eerst steeds ampullen van de huisarts, maar die waren in verhouding veel duurder.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:59 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Voegt dit echt iets toe? Dat is 25 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
https://www.ad.nl/dossier(...)aar-vaccin~adfe940d/quote:Kamervoorzitter Khadija Arib heeft het niet zo op de videovergaderingen van de Tweede Kamer. Dat vertelde ze in Op1. ,,Het is geen succes'', mopperde ze. ,,Iedereen zit thuis. De een zit in een kledingkast, de ander is ongeschoren, ze zitten in hun pyjama of met een kind op de achtergrond.''
Het grootste probleem vindt Arib dat er geen oogcontact is. Ook vindt ze dat debatten in de Kamer moeten worden gevoerd. ,,Maar als het niet anders kan, dan doen we het zo.''
De vergaderingen worden binnenkort gestreamd. Dat moet volgens Arib vanwege de transparantie. Volgens Arib zijn die uitzendingen geheide kijkcijferkanonnen. ,,Het is soms best grappig. Soms drukken ze op verkeerde knoppen of missen ze hele delen van het gesprek. Het is hilarisch.''
25.000 zal dat wel zijn ja want alles hoger en het lichaam gaat vitamine D afbreken.quote:Op maandag 4 mei 2020 08:50 schreef _I het volgende:
[..]
Injectie bij de huisarts van 25.000 IE. o.i.d. na wat bloedonderzoek.
Pillen bij de drogist gaan maar tot 800, bestel ze zelf online met 10.000 p/s.
quote:Op maandag 4 mei 2020 09:04 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
25.000 zal dat wel zijn ja want alles hoger en het lichaam gaat vitamine D afbreken.
Ook zo ongeveer de hoeveelheid die de huid onder ideale omstandigheden (dat wil zeggen, in de tropen verblijven) in een dag kan omzetten.
Nu helpt het natuurlijk nog extra mee om een blanke op een Ghanees seksstrand te zijn (@:haags_kwartiertje) in plaats van een neger in Heerenveen. Wat dat betreft is er ook een epidemie aan vit. D insufficiëntie onder de migranten die laten we zeggen vanaf de middellandse zee in Nederland aanwezig zijn.
quote:
D-Cure 25.000 IE Ampullen - 12 voor EUR 13 (23K per euro)quote:Op maandag 4 mei 2020 09:04 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
25.000 zal dat wel zijn ja want alles hoger en het lichaam gaat vitamine D afbreken.
Ook zo ongeveer de hoeveelheid die de huid onder ideale omstandigheden (dat wil zeggen, in de tropen verblijven) in een dag kan omzetten.
Nu helpt het natuurlijk nog extra mee om een blanke op een Ghanees seksstrand te zijn (@:haags_kwartiertje) in plaats van een neger in Heerenveen. Wat dat betreft is er ook een epidemie aan vit. D insufficiëntie onder de migranten die laten we zeggen vanaf de middellandse zee in Nederland aanwezig zijn.
Eigen aanmaak van vitamine D is overigens een stuk efficiënter dan de toelevering via supplementen. Maar daarvoor moet de zon wel boven een hoek van 45 graden kunnen staan.quote:Op maandag 4 mei 2020 09:09 schreef _I het volgende:
[..]
D-Cure 25.000 IE Ampullen - 12 voor EUR 13 (23K per euro)
D-Cure Forte 100.000 IE Ampullen - 3 voor EUR 7,5 (40K per euro)
Heb er nu 360 st van 10.000 voor 12 euro. (300K per euro)
In Zweden zijn er toch ook meer gevallen onder de Somaliërs. (Kan zo snel niet meer vinden waar ik het las, maar buiten sociaal economische factoren, zou dit wel een rol kunnen spelen idd)
2000IU kan geen kwaad:)quote:Op maandag 4 mei 2020 08:58 schreef Rewimo het volgende:
Butt naked welquote:Op maandag 4 mei 2020 09:15 schreef De_Onnoembare het volgende:
Dat is dus vrijwel dagelijks op de fiets door de duinen en bossen bezig ben, is dus zo'n beetje het beste wat je kan doen qua gezondheid momenteel
Zweden zelf zullen wel levertraanachtige zaken gebruiken, of zich aangepast hebben. Vitamine D kost geen drol. Dus als zoiets eenvoudigs een rol kan spelen, zou ik graag zien dat hier meer aandacht naar gaat (dan miljarden uit te geven aan vaccins)quote:Op maandag 4 mei 2020 09:18 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Eigen aanmaak van vitamine D is overigens een stuk efficiënter dan de toelevering via supplementen. Maar daarvoor moet de zon wel boven een hoek van 45 graden kunnen staan.
In Umea en Kiruna heb je relatief grote enclaves van Somaliërs. In Umea gebeurt het enkel in de hoogzomer en in Kiruna volgens mij zo goed als nooit dat de zon boven die hoek staat. Als ze dan ook nog allemaal met doekjes rond hun gezicht lopen enzo, tsja, dan wordt het wel lastig om je vitamientjes aan te maken
Huh, Europa en Azië hadden al strengere maatregelen dan Nederland.quote:Op maandag 4 mei 2020 00:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je moet een perspectief gaan bieden. Want de spanning loopt met de dag op. Dat merk je aan alles.
Ik wijt dat voor een groot deel aan onzekerheid en gebrek aan een exitstrategie.
Dat OMT moet eens gaan leveren en ipv vertelleb wat er niet kan. En alles over wat wel kan voor zich uit schuiven. Het lijkt wel angst. Begrijpelijk wellicht. Maar als heel Europa (en Azië) het aandurft en wij niet dan mag je daar wel een goed verhaal bij hebben ipv een enkel beroep op autoriteit.
100.000 IE lijkt mij een beetje overdoseringquote:Op maandag 4 mei 2020 09:09 schreef _I het volgende:
[..]
D-Cure 25.000 IE Ampullen - 12 voor EUR 13 (23K per euro)
D-Cure Forte 100.000 IE Ampullen - 3 voor EUR 7,5 (40K per euro)
Heb er nu 360 st van 10.000 voor 12 euro. (300K per euro)
In Zweden zijn er toch ook meer gevallen onder de Somaliërs. (Kan zo snel niet meer vinden waar ik het las, maar buiten sociaal economische factoren, zou dit wel een rol kunnen spelen idd)
Dat vergeet men gemakshalve maar evenquote:Op maandag 4 mei 2020 09:27 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Huh, Europa en Azië hadden al strengere maatregelen dan Nederland.
Dus als Zuid-Europa bijvoorbeeld versoepelt, komen ze bijvoorbeeld al in de buurt van de situatie in Nederland.
In Nederland is dan ook het algemene advies om vitamine D bij te slikken wanneer je een donkere huid hebt of altijd bedekkende kleding draagt.quote:Op maandag 4 mei 2020 09:18 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Eigen aanmaak van vitamine D is overigens een stuk efficiënter dan de toelevering via supplementen. Maar daarvoor moet de zon wel boven een hoek van 45 graden kunnen staan.
In Umea en Kiruna heb je relatief grote enclaves van Somaliërs. In Umea gebeurt het enkel in de hoogzomer en in Kiruna volgens mij zo goed als nooit dat de zon boven die hoek staat. Als ze dan ook nog allemaal met doekjes rond hun gezicht lopen enzo, tsja, dan wordt het wel lastig om je vitamientjes aan te maken
Yup, maar die neem je alleen bij ernstige vitamine D tekort en niet dagelijks.quote:Op maandag 4 mei 2020 09:30 schreef Smack10 het volgende:
[..]
100.000 IE lijkt mij een beetje overdosering.
Veel Zweden hebben huidtype 3, dat scheelt ook natuurlijkquote:Op maandag 4 mei 2020 09:24 schreef _I het volgende:
[..]
Zweden zelf zullen wel levertraanachtige zaken gebruiken, of zich aangepast hebben. Vitamine D kost geen drol. Dus als zoiets eenvoudigs een rol kan spelen, zou ik graag zien dat hier meer aandacht naar gaat (dan miljarden uit te geven aan vaccins)
Ik zou graag mijn vitamine D van de zon willen krijgen, maar ik verbrand al als ik naar buiten kijk.
Is een online apotheek, zal dus alleen op verzoek van een arts zijn.quote:Op maandag 4 mei 2020 09:30 schreef Smack10 het volgende:
[..]
100.000 IE lijkt mij een beetje overdosering.
quote:Op maandag 4 mei 2020 09:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Yup, maar die neem je alleen bij ernstige vitamine D tekort en niet dagelijks.
Ik neem dagelijks 3000 IU vitamine D3.quote:Op maandag 4 mei 2020 09:40 schreef _I het volgende:
[..]
Is een online apotheek, zal dus alleen op verzoek van een arts zijn.
Ik had ooit 12 nmol/l en heb dit onder begeleiding omhoog weten te krikken naar 120 nmol/l.quote:Op maandag 4 mei 2020 09:42 schreef Smack10 het volgende:
[..]
[..]
Ik neem dagelijks 3000 IU vitamine D3.
Dat is volgens mij meer dan genoeg m.b.t. weerstand en voor ondersteuning sporten etc.
Kost inderdaad geen drol, jaarvoorraad voor nog geen 8 Euro.
Heb overigens gewoon een blanke huid.
Mwoah. Ik hou het wel bij (geen spandex!) korte broek en shirt.quote:Op maandag 4 mei 2020 09:23 schreef Noek het volgende:
[..]
Butt naked wel
Ik vind het best het nieuwe normaal dus go for it!
In de tweet zit een filmpje van OP1. Zowel van eergisteren (Bert Slagter) en gisteren (Anne Wensing).twitter:jaapstronks twitterde op maandag 04-05-2020 om 09:05:32Eindelijk aandacht voor #containment: échte versoepeling van de maatregelen kan met testen en traceren.
Maar dan moeten we eerst het virus nog verder terugdringen. Bonus: de meeste mensen zullen nooit besmet hoeven raken.
Luister naar @bslagter bij OP1 en deel deze video! 🔃 https://t.co/DaeWS3mYD4 reageer retweet
Klopt, maar dan is het misschien nog beheersbaar..quote:Op maandag 4 mei 2020 09:59 schreef _I het volgende:
[tweet="1257204697410265089","1605791","jaapstronks","http://pbs.twimg.com/profile_images/1030148358357377024/oLlSB6ZP_normal.jpg","Mon May 04 07:05:32 +0000 2020"]
Als dan het scholen experiment faalt, ben je toch weer weken uit de running!?
Als je nu al geen controle hebt, krijg je het dan zeker niet meer. Dan blijf je achter de wagen aanlopen.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:05 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Klopt, maar dan is het misschien nog beheersbaar..
Hoe bedoel je precies 'controle'?quote:Op maandag 4 mei 2020 10:06 schreef _I het volgende:
[..]
Als je nu al geen controle hebt, krijg je het dan zeker niet meer. Dan blijf je achter de wagen aanlopen.
Geen van deze doelen zijn ook daadwerkelijk het beleid.quote:Op zondag 3 mei 2020 23:25 schreef Red_85 het volgende:
Wensdenken is dat we 0 doden halen aan deze ziekte.
Wensdenken is dat we met zn allen thuis zullen blijven tot er een medcijn/vaccin is.
Klopt, ik pak het ter ondersteuning. Mijn gehalte zit goed en dat wil ik zo houden in tijden dat de zon minder schijnt + versterking natuurlijk immuunsysteem.quote:Op maandag 4 mei 2020 09:49 schreef _I het volgende:
[..]
Ik had ooit 12 nmol/l en heb dit onder begeleiding omhoog weten te krikken naar 120 nmol/l.
Niet iedereen heeft dezelfde basiswaarde, absorptievermogen en behoefte. Denk dus niet dat je kan zeggen dat iets "genoeg" is. Wat voor jou geldt, is voor een ander geen waarheid.
Maar zou het wel wat vinden als zou blijken dat het geven van wat zinc picolaat en een vit D pilletje aan ouderen en zwakkeren een significant verschil zou maken in het verloop van de ziekte en de sterftecijfers.
En die Gates maar miljarden stukgooien op een vaccin. Ook wel weer typisch om het in de ingewikkelde hoek te zoeken.
De GGD's moeten nog opschalen voor de contacttracing. Alleen in het Noorden wordt dit nog steeds gedaan.quote:
Besmet worden =/= verspreiden. Hoe vaak moet dit nog gezegd worden?quote:Op zondag 3 mei 2020 23:27 schreef Smack10 het volgende:
[..]
[..]
Dus onderzoek wijst uit dat kinderen in dezelfde mate besmet worden dan andere leeftijdscategorieën?
Ik hoor echter van het RIVM dat kinderen een kleine rol spelen in de verspreiding en het minder snel oplopen..
Klopt - vandaar dat ze denk ik ook nu deze gecalculeerde inschatting maken om het basisonderwijs te heropenen. Daar zal niet heel veel groots bovenop komen denk ik omdat ze alleen zo (snel) in kaart kunnen brengen of het goed of mis gaat in en rond scholen.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:11 schreef _I het volgende:
[..]
De GGD's moeten nog opschalen voor de contacttracing. Alleen in het Noorden wordt dit nog steeds gedaan.
Als je maandag de scholen opent (wat al een gek idee is zolang de onderzoeken nog lopen (o.a. naar Kawasaki)) en kinderen verspreiden wel, waardoor je er na 3 weken achterkomt dat je weer 1000 doodzieke mensen hebt, hebben we weer weken nodig om op een punt te komen dat het traceren beheersbaar wordt.
Daarom had ik contactberoepen eerst gedaan ipv scholen.quote:Op maandag 4 mei 2020 09:59 schreef _I het volgende:
In de tweet zit een filmpje van OP1. Zowel van eergisteren (Bert Slagter) en gisteren (Anne Wensing).twitter:jaapstronks twitterde op maandag 04-05-2020 om 09:05:32Eindelijk aandacht voor #containment: échte versoepeling van de maatregelen kan met testen en traceren.
Maar dan moeten we eerst het virus nog verder terugdringen. Bonus: de meeste mensen zullen nooit besmet hoeven raken.
Luister naar @:bslagter bij OP1 en deel deze video! 🔃 https://t.co/DaeWS3mYD4 reageer retweet
Bert legt het helder uit. Jeroen (en die andere dame) stellen een heldere vraag over of het niet beter is even 3 of 4 weken extra door te trekken dan de T&T op te starten.
Anne geeft vervolgens het antwoord: We gaan eerst de scholen versoepelen, daar het effect van bekijken en dan pas kijken of het mogelijk is T&T op te starten.
Als dan het scholen experiment faalt, ben je toch weer weken uit de running!?
Tja, ik geloof wel in de relatie tussen je darmbacteriën, voedingsinname en vitamines/mineralen. Zou veel liever zien dat de gezondheidszorg zich meer daarop zou richten, dan op medicijnen. Voorkomen beter dan genezen.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:11 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Klopt, ik pak het ter ondersteuning. Mijn gehalte zit goed en dat wil ik zo houden in tijden dat de zon minder schijnt + versterking natuurlijk immuunsysteem.
Ik denk ook dat zink, vitamine D en eventueel selenium in "normale" en niet schadelijke hoeveelheden al een verschil kan maken.
Maar denk dat de meeste artsen dat wegzetten als niet-wetenschappelijk bewezen?
Al zullen er ook artsen zijn die dat wel aanbevelen.
In hoeverre rijmt dat nou eigenlijk met elkaar? Kinderen worden beperkt ziek en/of besmetten anderen weinig - in hoeverre zijn de resultaten van deze versoepeling over een week of 3-4 dan eigenlijk toepasbaar op andere situaties? Krijgen we daarmee ook niet een soort van schijnveiligheid?quote:Op maandag 4 mei 2020 10:14 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Op kinderen kan je goed experimenteren vanwege hun beperkt ziek worden.
Die gok doen ze idd. Maar dat lijkt mij enorm overmoedig.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:13 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Klopt - vandaar dat ze denk ik ook nu deze gecalculeerde inschatting maken om het basisonderwijs te heropenen. Daar zal niet heel veel groots bovenop komen denk ik omdat ze alleen zo (snel) in kaart kunnen brengen of het goed of mis gaat in en rond scholen.
Ik ook. 1-op-1 contact, ipv groepen kinderen die en weer naar school moeten en sporten.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:14 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Daarom had ik contactberoepen eerst gedaan ipv scholen.
Scholen zijn niet anders dan de kroegen open gooien voor jongeren.
30 mensen voor langere tijd in een kleine afgeslote ruimte lijkt mij een slecht idee maar goed.
Nadeel is idd alleen dat het je weken terug kan zetten.
Geen 30, want de klassen worden gesplitst. Dus iets van 15 kinderen en een leerkracht. Er worden looproutes aangegeven in scholen en ouders mogen niet op het schoolplein komen. Er wordt eht wel veel aan gedaan om het enigzins in de hand te houden.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:14 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Daarom had ik contactberoepen eerst gedaan ipv scholen.
Scholen zijn niet anders dan de kroegen open gooien voor jongeren.
30 mensen voor langere tijd in een kleine afgeslote ruimte lijkt mij een slecht idee maar goed.
Nadeel is idd alleen dat het je weken terug kan zetten.
Nou dan.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:10 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Geen van deze doelen zijn ook daadwerkelijk het beleid.
Dan had je beter de scholen per 1 januari kunnen laten "over gaan", zodat je per leerjaar 4 extra maanden had.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:19 schreef Simmertje het volgende:
Ik denk dat juist voor de basisscholen is gekozen voor de mentale gezondheid van het volk. Het is gewoon super ongezond voor dit soort jonge kinderen om alleen maar thuis te zitten. Daarnaast levert het behoorlijk veel stress op voor ouders en überhaupt het gezinsleven in het algemeen.
Denk niet dat dat echt praktisch haalbaar zou zijn.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:21 schreef _I het volgende:
Dan had je beter de scholen per 1 januari kunnen laten "over gaan", zodat je per leerjaar 4 extra maanden had.
Dat had tijd gegeven om alle onderzoeken af te wachten, de langere termijn effecten te bekijken onder kinderen die wel ziek zijn geworden en een betere strategie uit te werken met meer beheersbaarheid.
Ik denk dat het voor veel kinderen echt veel te lang is om tot 1 januari niet naar school te gaan.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:21 schreef _I het volgende:
[..]
Dan had je beter de scholen per 1 januari kunnen laten "over gaan", zodat je per leerjaar 4 extra maanden had.
Dat had tijd gegeven om alle onderzoeken af te wachten, de langere termijn effecten te bekijken onder kinderen die wel ziek zijn geworden en een betere strategie uit te werken met meer beheersbaarheid.
Kinderen mochten altijd buitenspelen. En hier waren de straten zo ongeveer overgenomen door groepen kinderen. Was er ook prachtig weer voor.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:19 schreef Simmertje het volgende:
Ik denk dat juist voor de basisscholen is gekozen voor de mentale gezondheid van het volk. Het is gewoon super ongezond voor dit soort jonge kinderen om alleen maar thuis te zitten. Daarnaast levert het behoorlijk veel stress op voor ouders en überhaupt het gezinsleven in het algemeen.
Door eigen ervaring ik ook, maar het scheelt dus net welke arts je treft.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:15 schreef _I het volgende:
[..]
Tja, ik geloof wel in de relatie tussen je darmbacteriën, voedingsinname en vitamines/mineralen. Zou veel liever zien dat de gezondheidszorg zich meer daarop zou richten, dan op medicijnen. Voorkomen beter dan genezen.
Wordt ook wel blij van onderzoeken naar poeptransplantaties. Maar goed, best off topic.
Nee en dat is onderdeel van het probleem.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:22 schreef miss_sly het volgende:
Hoe zit het trouwens met quarantaine als gezien?
Als 1 persoon in een gezin van 5 ziek is, met koorts. Huisarts zegt dat klachten passen bij Covid-19 en zegt dat het hele gezin in quarantaine moet. Hoe lang moet dat dan? Met z'n allen tot 2 weken nadat de laatste persoon weer klachtenvrij is?
Dan moet je alles, maar dan ook echt helemaal alles aanpassen. Die 4 maanden worden dan namelijk een jaar. Alles is aangepast op een schooljaar in ons jaarritme.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:21 schreef _I het volgende:
[..]
Kinderen en ouders hoeven natuurlijk helemaal niet verplicht binnen te zitten of bang onder het bed te liggen.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:19 schreef Simmertje het volgende:
Transplantaties....daar zeg je wat! Ik heb wel wat vragen daarover mbt Covid-19.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:15 schreef _I het volgende:
[..]
Tja, ik geloof wel in de relatie tussen je darmbacteriën, voedingsinname en vitamines/mineralen. Zou veel liever zien dat de gezondheidszorg zich meer daarop zou richten, dan op medicijnen. Voorkomen beter dan genezen.
Wordt ook wel blij van onderzoeken naar poeptransplantaties. Maar goed, best off topic.
Buiten is niet erg. Dus uitjes kunnen prima.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:24 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Denk niet dat dat echt praktisch haalbaar zou zijn.
Je ziet nu al heel veel mensen die de kinderen steeds meer naar buiten meenemen omdat 'uitje'. Ouders worden langzaam gek en de kinderen worden baaldadiger.
Natuurlijk kan je de wetenschap voor laten gaan, maar denk niet dat dat echt zou werken meer tegenwoordig. Zeker niet als andere landen ze wel naar school laten gaan.
Hoe zit het dan wel?quote:Op maandag 4 mei 2020 10:26 schreef vosss het volgende:
[..]
Nee en dat is onderdeel van het probleem.
Ik zei niet dat ze zolang niet naar school hoefden. Het geeft je veel meer tijd om lessen op school te doen, online te werken en de achterstand weg te werken. Dan verschuift het schooljaar voortaan gewoon.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor veel kinderen echt veel te lang is om tot 1 januari niet naar school te gaan.
Als je het dan over volksgezondheid én economische gevolgen (in de toekomst ook) hebt, is dat echt een slecht idee. En dan gaat het zeker niet alleen over de cognitieve ontwikkeling, want dat is nog wel te overzien, maar juist over de emotionele en sociale ontwikkeling.
Retailtrends.nlquote:Detailhandel Nederland wil dat de winkeldrukte beter wordt gereguleerd. De brancheorganisatie wil daarover in gesprek met de veiligheidsregio's, schrijft De Telegraaf.
In divere grote steden was het afgelopen weekend enorm druk. In Tilburg en Den Bosch dreigde de situatie onbeheersbaar te worden. De Tilburgse burgemeester Theo Weterings riep net als vorige week zaterdag mensen op vanwege de drukte niet meer naar het centrum te komen.
De brancheorganisatie wil deze week met de veiligheidsregio's om de tafel. "Met de juiste maatregelen is de veiligheid goed te borgen, dat gebeurt in winkels al. Maar het is lastig voor consumenten als iets in de ene gemeente wel mag, en in de andere niet", zegt directeur Hester Duursema. "Er is een protocol verantwoord winkelen. Dan willen we niet dat er allerlei alternatieve maatregelen worden ingesteld, of verschillende plaatselijke noodverordeningen."
Je moet nu ook alles maar dan ook alles aanpassen, waarbij er maanden chaos en verwarring zijn geweest bij veel kinderen. Anderen hebben weer baat gehad bij het vele thuiswerken met hun ouders. Er moeten positieve kanten aan dit verhaal hebben gezeten, waar kinderen profijt van kunnen hebben.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan moet je alles, maar dan ook echt helemaal alles aanpassen. Die 4 maanden worden dan namelijk een jaar. Alles is aangepast op een schooljaar in ons jaarritme.
Misschien dat het dan beter is om die koters een jaar te laten zitten en een onderzoek te starten naar de effecten op een basisschool en de deuren dichtlassen, misschien kan je dan een strategie uitwerken in hun biobubbel.
Dat gaat toch niet?
Ik had het eerlijk gezegd zelfs doorgetrokken tot 1 sept.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:28 schreef _I het volgende:
[..]
Buiten is niet erg. Dus uitjes kunnen prima.
De stress zit hem in het werken en leraar spelen, neem ik aan. Dan haal je het leraar gedeelte tijdelijk weg. Neem vervroegd vakantie van school. Zijn toch wel andere dingen te verzinnen dan alleen de kinderen weer naar school laten. En trouwens, ze zijn er nu ook maar halve dagen of dagdelen. Lijkt mij alleen maar vervelender.
Dat je tijdelijk je kinderen thuis hebt zou niet het grootste probleem moeten zijn. Denemarken is idd weer begonnen met de scholen. Waarom dat niet 3 weken langer afwachten en ondertussen kapper de ruimte geven.
Er is natuurlijk niet echt een achterstand. Er is alleen een misgelopen deel van het opgelegde jaarlijkse curriculum, waarvan men verwacht dat scholen de kinderen bijbrengen in een schooljaar. En dat missen alle kinderen nu. Voor een deel is dat prima in te halen in het volgende schooljaar. Voor de kinderen waarvoor dat een probleem wordt, is doubleren een optie, maar dat zou echt niet voor ieder kind de oplossing zijn.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:29 schreef _I het volgende:
[..]
Ik zei niet dat ze zolang niet naar school hoefden. Het geeft je veel meer tijd om lessen op school te doen, online te werken en de achterstand weg te werken. Dan verschuift het schooljaar voortaan gewoon.
Heb nu het idee dat er van alles wordt gedaan om geen achterstand op te lopen, met alle risico's van dien. Als alles opschuift, ben je overal van af.
Nou, omdat die verhalen van de handhaving wel binnenkomen. Of ben je de 'noodwet' vergeten?quote:Op maandag 4 mei 2020 10:27 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Kinderen en ouders hoeven natuurlijk helemaal niet verplicht binnen te zitten of bang onder het bed te liggen.
Waarom doet iedereen alsof oom agent voor de deur staat met een lange lat?
Misschien moet je wat minder schreeuwerig doen.. je komt enorm gestrest over in je posts hier.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nou, omdat die verhalen van de handhaving wel binnenkomen. Of ben je de 'noodwet' vergeten?
Tevens zitten nsb'ers overal weer tegenwoordig.
Waarom denk jij dat het schooljaar van zomer tot zomer loopt, en niet gelijk met het kalenderjaar?quote:Op maandag 4 mei 2020 10:29 schreef _I het volgende:
[..]
Ik zei niet dat ze zolang niet naar school hoefden. Het geeft je veel meer tijd om lessen op school te doen, online te werken en de achterstand weg te werken. Dan verschuift het schooljaar voortaan gewoon.
Heb nu het idee dat er van alles wordt gedaan om geen achterstand op te lopen, met alle risico's van dien. Als alles opschuift, ben je overal van af.
Maar die weten niet of jij klachten hebt natuurlijkquote:Op maandag 4 mei 2020 10:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nou, omdat die verhalen van de handhaving wel binnenkomen. Of ben je de 'noodwet' vergeten?
Als je zo'n duidelijk grens trekt met uitleg, accepteren mensen dat prima. Juist dit korte termijn denken en reageren op 1 cijfer maakt het wispelturig en lastig vol te houden.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:32 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ik had het eerlijk gezegd zelfs doorgetrokken tot 1 sept.
Tijd zat om alles te weten te komen en een goed plan te maken.
Nu experimenteer je en neem je onnodig risico voor 16 schoolmomenten ofzo bij 2x pw.
Al die klagende ouders ook. Ik snap dat het zwaar is met werken erbij maar maak er gewoon her beste van.
Kost te veel en heeft een te grote uitwerking op de leraren.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:32 schreef _I het volgende:
[..]
Je moet nu ook alles maar dan ook alles aanpassen, waarbij er maanden chaos en verwarring zijn geweest bij veel kinderen. Anderen hebben weer baat gehad bij het vele thuiswerken met hun ouders. Er moeten positieve kanten aan dit verhaal hebben gezeten, waar kinderen profijt van kunnen hebben.
Alles met haast open gooien vergooit die mogelijkheden. Een jaar vind ik ook prima. Liever een jaar uittrekken om dit goed en solide op te lossen, dan hap snap die kinderen een jaar verder te duwen.
Mee eens ja - en ik neem aan dat het plan van langer doorgaan in de zomervakantie ook van tafel is (geveegd)?quote:Op maandag 4 mei 2020 10:32 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ik had het eerlijk gezegd zelfs doorgetrokken tot 1 sept.
Tijd zat om alles te weten te komen en een goed plan te maken.
Nu experimenteer je en neem je onnodig risico voor 16 schoolmomenten ofzo bij 2x pw.
Lege winkelstraten en massale faillissementen is waar het naartoe gaat.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Retailtrends.nl
Benieuwd waar dit naartoe gaat zo..
Dat is nooit een serieus plan geweest. In elk geval niet om het klassikaal te doen.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:34 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mee eens ja - en ik neem dat het plan van langer doorgaan in de zomervakantie ook van tafel is (geveegd)?
Ja, maar je mag gewoon naar buiten en kinderen mogen gewoon met elkaar spelen.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat geloof ik niet. Voor kinderen zijn sociale contacten ook zeer belangrijk, naast het curriculum. In een paar weken versneld de theorie er online doordrukken, is niet hetzelfde als samen een schooljaar doormaken.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er is natuurlijk niet echt een achterstand. Er is alleen een misgelopen deel van het opgelegde jaarlijkse curriculum, waarvan men verwacht dat scholen de kinderen bijbrengen in een schooljaar. En dat missen alle kinderen nu. Voor een deel is dat prima in te halen in het volgende schooljaar. Voor de kinderen waarvoor dat een probleem wordt, is doubleren een optie, maar dat zou echt niet voor ieder kind de oplossing zijn.
Dat sowieso, maar dat komt tevens door ondernemers die niet innovatief zijn (geweest) om hier mee om te gaan.quote:Op maandag 4 mei 2020 10:35 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Lege winkelstraten en massale faillissementen is waar het naartoe gaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |