Ah nee, zo jammer dat je dat nou verklapt!quote:Op maandag 20 april 2020 16:19 schreef Fisherman het volgende:
Laat ik even verklappen dat je echt een probleem hebt als je het zou verzwijgen. Gelukkig heb ik persoonlijk geen ervaringen met leningen anders dan een hypotheek.
Als de hypotheek is afgesloten o.b.v. twee inkomens dan is het ook prima verantwoord als de hypotheeklasten iets boven de 1/3 van beide salarissen ligt. De overige vaste lasten worden immers ook door beide inkomens gedragen en verhoudingsgewijs is dat voordeliger dan o.b.v. één inkomen.quote:Op maandag 20 april 2020 16:19 schreef Fisherman het volgende:
Verder kan ik je melden dat alles wat je meer dan 1/3 van je salaris per maand betaalt aan hypotheek niet verantwoord is.
Let wel dit geldt dus voor 1 salaris en dus niet opgeteld met 1/3 van een eventueel 2e salaris.
Als je z'n verhaal goed leest dan behoort hij tot de "verloren" generatie die geconfronteerd worden met het effect van een studieschuld bij het afsluiten van een hypotheek én het feit dat er hoe dan ook al spaargeld zal moeten zijn voor het betalen van de kosten koper.quote:Op maandag 20 april 2020 16:19 schreef Fisherman het volgende:
Als ik je verhaal zo lees behoor je tot de verloren generatie die niet genoeg spaargeld heeft om een huis te kopen. Mocht dat inderdaad zo zijn, dan doe je er waarschijnlijk verstandig aan om te blijven huren.
Jij vindt dat 2/3 van 2 salarissen acceptabel is. Of dat verantwoord is, is gewoon berekend door partijen zoals bijvoorbeeld het NIBUD en dergelijke.quote:Op maandag 20 april 2020 19:29 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ah nee, zo jammer dat je dat nou verklapt!
Echter je bedoelt natuurlijk eigenlijk te zeggen: "Laat ik even verklappen dat je echt een probleem zou kunnen krijgen als je het zou verzwijgen". En: "Gelukkig had mijn papa genoeg geld, zodat ik zelf nooit voor een studie heb hoeven lenen".
[..]
Als de hypotheek is afgesloten o.b.v. twee inkomens dan is het ook prima verantwoord als de hypotheeklasten iets boven de 1/3 van beide salarissen ligt. De overige vaste lasten worden immers ook door beide inkomens gedragen en verhoudingsgewijs is dat voordeliger dan o.b.v. één inkomen.
[..]
Als je z'n verhaal goed leest dan behoort hij tot de "verloren" generatie die geconfronteerd worden met het effect van een studieschuld bij het afsluiten van een hypotheek én het feit dat er hoe dan ook al spaargeld zal moeten zijn voor het betalen van de kosten koper.
Dan kan je hier dus wel als een blaaskaak gaan roepen dat hij niet genoeg spaargeld heeft om een huis te kopen, maar dat blijkt niet uit z'n verhaal.
Ik zou zeggen lees het even opnieuw...quote:Op maandag 20 april 2020 19:42 schreef Fisherman het volgende:
Jij vindt dat 2/3 van 2 salarissen acceptabel is. Of dat verantwoord is, is gewoon berekend door partijen zoals bijvoorbeeld het NIBUD en dergelijke.
Daaruit blijkt ook dat de meeste mensen bijvoorbeeld geen buffer hebben die toereikend is.
Ok, laten we uitgaan van het feit dat met genoeg spaargeld de studielening afgelost wordt, zodat het geen impact meer heeft op de maximale hypotheek. Ik zag ergens ¤ 200 p/m langskomen, dus dat komt neer op ¤ 36.000,-. Die moet je dus al hebben.quote:Op maandag 20 april 2020 19:42 schreef Fisherman het volgende:
Als hij genoeg spaargeld gehad had, dan had de terugval van het bedrag dat hij kan lenen geen enkele invloed gehad op het afsluiten van de hypotheek voor het huis dat hij wil kopen. Nu is dat blijkbaar wel zo, dus heeft hij gewoon niet genoeg gespaard. Dan maak je deel uit van de verloren generatie, zo simpel is het.
Het maakt nogal uit of je slaris ¤4500,- of ¤2400,- is: in het eerste geval houd je ¤3000,- over (kan je lekker de beest van uithangen), in het tweede geval¤1600,-….wordt toch wel passen en meten. Ook het NIBUD vindt dat hoger inkomens een hogere woonquote mogen hebben.quote:Op maandag 20 april 2020 16:19 schreef Fisherman het volgende:
Verder kan ik je melden dat alles wat je meer dan 1/3 van je salaris per maand betaalt aan hypotheek niet verantwoord is.
Let wel dit geldt dus voor 1 salaris en dus niet opgeteld met 1/3 van een eventueel 2e salaris.
TS verdient bovenmodaal en verwacht een stijging van het inkomen. In zo'n geval in een sociale huurwoning terecht komen, (als het al lukt) is gewoon "not-done": je huur wordt bepaald door je inkomen en je komt tussen tokkies en geesteszieken uit.quote:Op maandag 20 april 2020 16:19 schreef Fisherman het volgende:
Als ik je verhaal zo lees behoor je tot de verloren generatie die niet genoeg spaargeld heeft om een huis te kopen. Mocht dat inderdaad zo zijn, dan doe je er waarschijnlijk verstandig aan om te blijven huren.
Zoals de studieschuld niet bij BKR geregisterd is, is het voor de hypotheekverstrekker lastig om er achter te komen.quote:Op zaterdag 18 april 2020 18:45 schreef Ruse het volgende:
Het is natuurlijk een risico, dat besef ik me en daarom denk ik er ook goed over na en daarom heb ik ook mede de vraag hier gesteld. Ik ben heel erg benieuwd naar mensen die dit dus wel gedaan hebben, hoop dat er een paar reageren.
Dat is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan. En moet je alsnog wel nieuwe woonruimte hebben.quote:Mocht het zo zijn dat ik echt langdurig heel krap kom te zitten, dan kan ik toch altijd nog het huis weer verkopen?
Bij mijn eerste huis moest ook een kleine ton aan spaargeld bij. Dat huis was met slechts 250k wel heel veel goedkoper dan mijn huidige huis.quote:Op maandag 20 april 2020 20:35 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik zou zeggen lees het even opnieuw...
[..]
Ok, laten we uitgaan van het feit dat met genoeg spaargeld de studielening afgelost wordt, zodat het geen impact meer heeft op de maximale hypotheek. Ik zag ergens ¤ 200 p/m langskomen, dus dat komt neer op ¤ 36.000,-. Die moet je dus al hebben.
Tel daarbij op nog de kosten koper die je moet kunnen betalen vanuit je spaargeld. Ook zomaar ¤ 10.000,- en laten we laag gaan zitten met verbouwing en inrichting á ¤ 4.000,-
Dan zit je dus op ¤ 50.000,- aan spaargeld. Hoe heeft een gemiddelde starter op de woning- en arbeidsmarkt zo'n bedrag aan spaargeld staan? Dat is echt onrealistisch.
Dan kan je wel lekker makkelijk roepen dat je dan van de "verloren" generatie bent, maar hier krijgt de generatie die geen last had van een studielening en geen stuiver spaargeld in een huis hoefden te steken (kosten koper konden ook gewoon gefinancierd worden) op termijn ook gewoon last van. Getuigt van een kortzichtige manier van denken als je er op die manier als jij in zit.
Speculeren op inkomensstijging is natuurlijk sowieso foute boel. Zeker wanneer er een zware depressie komt zal die vele jaren zou kunnen gaan duren.quote:Op maandag 20 april 2020 22:19 schreef blomke het volgende:
[..]
TS verdient bovenmodaal en verwacht een stijging van het inkomen. In zo'n geval in een sociale huurwoning terecht komen, (als het al lukt) is gewoon "not-done": je huur wordt bepaald door je inkomen en je komt tussen tokkies en geesteszieken uit.
Die hypotheekadviseurs doen ook altijd net alsof iedereen maar een inkomensstijging tegemoet kan zien. Natuurlijk totaal triviaal, er kan net zo goed een inkomensdaling optreden.quote:Op dinsdag 21 april 2020 12:24 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Speculeren op inkomensstijging is natuurlijk sowieso foute boel. Zeker wanneer er een zware depressie komt zal die vele jaren zou kunnen gaan duren.
Je zou eerder rekening moeten houden met een inkomensdaling.
Wij zaten ook bij een hypotheek adviseur die er maar blind van uit ging dat we meer zouden gaan verdienen, en zelfs geen rekening hield met het feit dat we 2 kinderen hebben waarvan de oudste zou gaan studeren op het moment van kruisen van annuitair en lineair... En toen ik dat zelf noemde als reden waarom we vanaf dat moment liever minder zouden betalen keek hij nog verbaasd ookquote:Op dinsdag 21 april 2020 12:26 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Die hypotheekadviseurs doen ook altijd net alsof iedereen maar een inkomensstijging tegemoet kan zien. Natuurlijk totaal triviaal, er kan net zo goed een inkomensdaling optreden.
Ik ga wel gewoon uit van inkomensstijging hoor maar goed ik werk dan ook niet zoveel.quote:Op dinsdag 21 april 2020 12:24 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Speculeren op inkomensstijging is natuurlijk sowieso foute boel. Zeker wanneer er een zware depressie komt zal die vele jaren zou kunnen gaan duren.
Je zou eerder rekening moeten houden met een inkomensdaling.
Natuurlijk is het veel logischer dat je loon omhoog gaat dan omlaag.quote:Op dinsdag 21 april 2020 12:26 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Die hypotheekadviseurs doen ook altijd net alsof iedereen maar een inkomensstijging tegemoet kan zien. Natuurlijk totaal triviaal, er kan net zo goed een inkomensdaling optreden.
Was dat recent?quote:Op dinsdag 21 april 2020 17:09 schreef Edensnator het volgende:
Ik heb mij studieschuld van +/- ¤60k verzwegen en woon nu met groot plezier in mijn koophuisje. Toegegeven, het levert in het aankoopproces wel wat stress op omdat je meerdere malen moet liegen. Maar het alternatief was voor mij particuliere huur en mijn woonlasten zijn nu lager dan wanneer ik zou huren, plus dat ik nu ook daadwerkelijk wat bezit.
ja is wel even spannend als je dat aan moet geven he, ik heb alles nu goed afgedekt, dus zou geen probleem moeten geven, maar als ze vragen naar een uitdraaitje van DUO dan weet ik niet hoe ik moet kijkenquote:Op dinsdag 21 april 2020 17:09 schreef Edensnator het volgende:
Ik heb mij studieschuld van +/- ¤60k verzwegen en woon nu met groot plezier in mijn koophuisje. Toegegeven, het levert in het aankoopproces wel wat stress op omdat je meerdere malen moet liegen. Maar het alternatief was voor mij particuliere huur en mijn woonlasten zijn nu lager dan wanneer ik zou huren, plus dat ik nu ook daadwerkelijk wat bezit.
Nee, een werknemersverklaring, loonstrookjes en screenshots van je bankrekening waarop je salaris gestort wordt (wat correspondeert met je loonstrookjes). En een screenshot van je eigen middelen (dus saldo bankrekening/spaarrekening).quote:Op dinsdag 21 april 2020 19:28 schreef Peunage het volgende:
[..]
En ze vroegen niet om een Duo uitdraai verder?
Daar stond geen betaling aan duo tussen?quote:Op dinsdag 21 april 2020 19:44 schreef Edensnator het volgende:
[..]
Nee, een werknemersverklaring, loonstrookjes en screenshots van je bankrekening waarop je salaris gestort wordt (wat correspondeert met je loonstrookjes). En een screenshot van je eigen middelen (dus saldo bankrekening/spaarrekening).
Ik zit nog in mijn aflossingsvrije periode. En het had niet uitgemaakt want ik had ook gewoon een screenshot kunnen maken van enkel mijn salarisstorting. Daar ging het alleen om.quote:Op dinsdag 21 april 2020 20:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Daar stond geen betaling aan duo tussen?
Boefje.quote:Op dinsdag 21 april 2020 21:44 schreef Edensnator het volgende:
[..]
Ik zit nog in mijn aflossingsvrije periode. En het had niet uitgemaakt want ik had ook gewoon een screenshot kunnen maken van enkel mijn salarisstorting. Daar ging het alleen om.
Dat is wel van september 2019.quote:Op dinsdag 21 april 2020 21:59 schreef Koral het volgende:
https://www.amweb.nl/fina(...)389204551.1587498675
Moet bij een hypotheekaanvraag de werkelijke studieschuld worden meegenomen in plaats van de oorspronkelijke? Dat debat verwacht directeur Paul Janssen van Ockto binnenkort nieuw leven in te blazen. In oktober voegt de softwaretoepassing de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) toe als databron. Hypotheekadviseurs kunnen klanten daarmee verplichten inzage te geven in hun studieschuld.
Ockto ontsluit DUO-data voor hypotheek en zwengelt studieschulddebat aan
De discussie aanwakkeren zal een bijeffect zijn, het is niet het doel van de ontsluiting van de DUO-data, zegt product director Paul Janssen (foto) van Ockto. “Onze klanten vragen hierom. Als adviseur behoor je naar studieschulden te vragen. De grote ketens willen zich ook graag aan die regels houden. Zij zeggen niet: de adviseur tegenover mij vraagt er niet naar, dus doe ik het ook maar niet.”
Verzwijging
Want dat is volgens Janssen wel wat er in delen van de hypotheekadviesmarkt op dit moment gebeurt. Uit recent onderzoek blijkt dat 15 procent van de starters hun studieschuld verzwijgt. Cijfers heeft hij niet, maar het zou hem op basis van ‘het geroezemoes in de branche’ verbazen als dat percentage niet hoger ligt.
Lang niet alle adviseurs vragen naar studieschuld van hun klanten, uit vrees dat ze anders aankloppen bij de concurrent die niet zo moeilijk doet over de DUO-post. Janssen: “Of ze zeggen: als je de schuld opgeeft, kun je niet meer de hypotheek voor dit huis krijgen. Dat zou natuurlijk frauduleus zijn, van klant en adviseur, maar ik hoor dat er zo over gesproken wordt.”
Vinkje in app
Vanaf volgende week kan dat voor Ockto-gebruikers verleden tijd zijn. De app kan dan ook de gegevens van klanten bij DUO ophalen. In Ockto Connect staat die optie standaard aan. Adviseurs kunnen ‘m wel uitzetten. “De grote ketens bepalen hun configuratie zelf, zij kiezen zelf welke bronnen ze ophalen.” Als de adviseur ervoor kiest DUO als databron aangekruist te houden, kan de consument er niet meer omheen. Die moet dan zijn studieschuldgegevens opgeven, of hij wil of niet.
Ik ben niet het geweten van de branche. Ik vind weliswaar dat we niet moeten doen alsof er geen studieschuld is, maar uiteindelijk is het ieders eigen verantwoordelijkheid
Dat het vinkje ook uitgezet kan worden, of slechts als optioneel aangemerkt kan worden, heeft volgens Janssen een morele en een praktische reden. “Ik ben niet het geweten van de branche. Ik vind weliswaar dat we niet moeten doen alsof er geen studieschuld is, maar uiteindelijk is het ieders eigen verantwoordelijkheid.” En praktisch: de app wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld financiële planning en advies over pensioen. De vraag is of studieschuldgegevens dan relevant zijn.
Janssen is benieuwd hoeveel adviseurs het opgeven van de DUO-data verplicht gaan stellen. Na een tijdje levert dat volgens hem interessante inzichten op. “Als de ene adviseur het optioneel maakt en de andere het verplicht stelt, kunnen wij dat zien. En we kunnen ook zien hoeveel consumenten dan hun studieschuldgegevens doorgeven.”
Onhoudbaar
Los daarvan denkt Janssen dat de DUO-ontsluiting het debat over studieschulden nieuw leven kan inblazen. En dat is nodig, vindt hij. “Als je een persoonlijke lening van 40.000 euro hebt maar niks hebt opgenomen, telt die toch voor 40.000 euro mee bij de hypotheekaanvraag. Dat vind ik logisch. Maar als je huidige studieschuld veel lager is dan je oorspronkelijke studieschuld, is het toch heel raar dat we rekenen met de oorspronkelijke schuld? Je kunt de rest er echt niet meer bijlenen.”
Volgens de Ockto-directeur is het een kwestie van tijd dat ook de wetgever in zal moeten zien dat met de oorspronkelijke studieschuld rekenen niet langer houdbaar is. “Als we de effecten zien van de nieuwe studielening, dan kun je niet anders. Straks heeft iedereen een studieschuld van 40.000 euro. Dan kan bijna niemand meer een huis kopen. Die vroegere schuld telt straks heel zwaar.”
En die ton had jij als starter even op de plank liggen? Of had papa die op de plank liggen?quote:Op dinsdag 21 april 2020 12:21 schreef Fisherman het volgende:
Bij mijn eerste huis moest ook een kleine ton aan spaargeld bij. Dat huis was met slechts 250k wel heel veel goedkoper dan mijn huidige huis.
Als je acceptabel risico wilt lopen dan moet er inderdaad geld bij, anders moeten ze ook niet gaan piepen wanneer ze de rest van hun leven in de financiële problemen zitten als het mis gaat.
Het zijn toch vooral de maandlasten waar ze naar kijken. Als je die 50 euro voor je hypotheek zou moeten betalen kom je uit op 50 x12 maanden x 30 jaar is 18.000 euro.quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:20 schreef Peunage het volgende:
Ik zit ongeveer met 7k schuld. Wat neerkomt op 50 euro per maand. Maar daardoor kan ik 14k minder krijgen.
Om 5 tientjes per maand. Dat maakt echt het verschil tussen wel of geen woning kunnen kopen. Vrij frustrerend, omdat 50 euro per maand peanuts is.
Zolang het ook allemaal goed gaat, is er vaak geen probleem.quote:Op dinsdag 21 april 2020 17:09 schreef Edensnator het volgende:
Ik heb een vast contract in een brance waar een groot tekort aan personeel is. En een goed salaris. Over mijn netto salaris gezien is die 50 euro echt peanuts. Dat ik daarom minder hypotheek kan krijgen begrijp ik, maar het is nu onevenredig veel (minder).quote:Op woensdag 22 april 2020 07:56 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Het zijn toch vooral de maandlasten waar ze naar kijken. Als je die 50 euro voor je hypotheek zou moeten betalen kom je uit op 50 x12 maanden x 30 jaar is 18.000 euro.
Klinkt alsof dat aardig in de buurt van die 14k plus rente.
Wat het totaal bedrag van de stufi is doet er niet toe, je moet denken in maandlasten. Zolang je die 7k niet kunt betalen zijn die 50 euro maandlasten een reëel risico voor de bank.
Maar je gaat er dan vanuit dat de duo altijd 0% rente blijft vragen? Juist met de huidige berekening word je toch beschermd tegen de potentiële stijgingen van rente?quote:Op dinsdag 21 april 2020 23:44 schreef Accordtje het volgende:
Ja, het effect van die studielening is onnodig groot. Daarom vind ik ook dat die uit het maximaal te lenen bedrag moet blijven en dat alleen de maandelijkse aflossing meegewogen moet worden in de lasten om te bepalen of die dan nog steeds acceptabel zijn t.o.v. het inkomen.
En dit is zover ik weet inderdaad precies hoe het werkt en waar het "vermenigvuldigingsbedrag" op gebaseerd isquote:Op woensdag 22 april 2020 07:56 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Het zijn toch vooral de maandlasten waar ze naar kijken. Als je die 50 euro voor je hypotheek zou moeten betalen kom je uit op 50 x12 maanden x 30 jaar is 18.000 euro.
Klinkt alsof dat aardig in de buurt van die 14k plus rente.
Wat het totaal bedrag van de stufi is doet er niet toe, je moet denken in maandlasten. Zolang je die 7k niet kunt betalen zijn die 50 euro maandlasten een reëel risico voor de bank.
Maar als het zo peanuts is kan je ook je studieschuld (deels) terug betalen. Dan kan je ook een hogere hypotheek krijgen. Je kan dat leenbedrag minder krijgen omdat dat ongeveer je maandelijkse betalingen zijn voor een hypotheek. Lijkt mij niet onredelijk voor de bank?quote:Op woensdag 22 april 2020 08:14 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik heb een vast contract in een brance waar een groot tekort aan personeel is. En een goed salaris. Over mijn netto salaris gezien is die 50 euro echt peanuts. Dat ik daarom minder hypotheek kan krijgen begrijp ik, maar het is nu onevenredig veel (minder).
Natuurlijk, dat is je situatie nu. Maar de situatie is nu ook dat je die studieschuld hebt.quote:Op woensdag 22 april 2020 08:14 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik heb een vast contract in een brance waar een groot tekort aan personeel is. En een goed salaris. Over mijn netto salaris gezien is die 50 euro echt peanuts. Dat ik daarom minder hypotheek kan krijgen begrijp ik, maar het is nu onevenredig veel (minder).
Nou nou nou 14k verschil poeh poehquote:Op dinsdag 21 april 2020 23:20 schreef Peunage het volgende:
Ik zit ongeveer met 7k schuld. Wat neerkomt op 50 euro per maand. Maar daardoor kan ik 14k minder krijgen.
Om 5 tientjes per maand. Dat maakt echt het verschil tussen wel of geen woning kunnen kopen. Vrij frustrerend, omdat 50 euro per maand peanuts is.
quote:Op woensdag 22 april 2020 09:45 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Nou nou nou 14k verschil poeh poehals zulke bedragen al onoverkomelijk zijn kun je maar beter niet kopen.
Niet alle hypotheekverstrekkers houden rekening met een deels terugbetaalde studieschuld. De meeste vragen naar de oorspronkelijk studieschuld. En de maandelijkse studieschuldbetalingen zijn minder dan 10% van de hypotheekkosten hoor.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:12 schreef investeerdertje het volgende:
Maar als het zo peanuts is kan je ook je studieschuld (deels) terug betalen. Dan kan je ook een hogere hypotheek krijgen. Je kan dat leenbedrag minder krijgen omdat dat ongeveer je maandelijkse betalingen zijn voor een hypotheek. Lijkt mij niet onredelijk voor de bank?
Edit:
Toen ik mijn hypotheek afsloot kwam het trouwens meer in de buurt van dit verhaal: https://www.consumentenbo(...)udieschuld-hypotheek
Natuurlijk, vanuit de bank/hypotheekverstrekker snap ik het. Kwestie van risk management. Maar dit is een probleem waar heel veel mensen tegen aan lopen en waar een redelijke oplossing voor moet komen. Op dit moment wordt er te robotisch naar gekeken. Daardoor krijg je een situatie dat mensen over hun studieschuld gaan liegen (en later in de problemen komen) of dat ze onnodig lang in de huur blijven wonen.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:42 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Natuurlijk, dat is je situatie nu. Maar de situatie is nu ook dat je die studieschuld hebt.
En er kunnen veel dingen veranderen in het leven: Je krijgt een partner met een salaris, een erfenis, je lost je studieschul af. Maar je kan ook ziek worden en daardoor niet meer werken, kinderen krijgen die (fucking :S) veel geld kosten of je branche is niet meer zo lonend als dat het nu is.
Laat staan dat een "black swan" zoals het Covid-19 virus langskomt.
Het zijn allemaal scenario's waar een geldverstrekker rekening mee moet houden. Sterker nog, voor een beetje grote geldverstrekker is het allemaal gesneden koek, je bent echt niet uniek in jouw (financiele) situatie.
Nee, de rente die je betaalt bij DUO staat volgens mij steeds voor vijf jaar vast. Dus het gaat mij niet zozeer om de rente die je hebt op de lening van DUO.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:10 schreef investeerdertje het volgende:
Maar je gaat er dan vanuit dat de duo altijd 0% rente blijft vragen? Juist met de huidige berekening word je toch beschermd tegen de potentiële stijgingen van rente?
Die regels zijn er voor je eigen bestwil.quote:Op zaterdag 18 april 2020 18:21 schreef Ruse het volgende:
Veel oud-studenten zullen hier tegenaan lopen; je wilt een huis kopen, maar je studieschuld drukt onevenredig zwaar je maximale hypotheekbedrag omlaag, waardoor het niet meer lukt om iets meer dan een bouwkeet te kopen.
Verzwijg je dan je studieschuld bij de hypotheekaanvraag?
Deel hier je ervaringen
Haha, kom nou.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:29 schreef avotar het volgende:
[..]
Die regels zijn er voor je eigen bestwil.
Daarnaast is het gewoon fraude waar je het over hebt.
Bijzonder dat dit topic nog open is.
Die 10 jaars staatsrente (ipv 5) was al met tegenzin van veel partijen in de politiek.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:10 schreef investeerdertje het volgende:
Maar je gaat er dan vanuit dat de duo altijd 0% rente blijft vragen? Juist met de huidige berekening word je toch beschermd tegen de potentiële stijgingen van rente?
het is duidelijk een grijs gebied, de kamer heeft vrij recent zelfs nog tegen het voor banken inzichtelijk maken van de DUO-situatie gestemdquote:Op woensdag 22 april 2020 11:29 schreef avotar het volgende:
[..]
Die regels zijn er voor je eigen bestwil.
Daarnaast is het gewoon fraude waar je het over hebt.
Bijzonder dat dit topic nog open is.
Dat moest wel, want ze zijn zelf met het leenstelsel gekomen waarbij in principe iedere student schulden gaat maken. Die tegenstem is min of meer een stille vrijbrief van "lieg maar anders is een huis nooit haalbaar"quote:Op woensdag 22 april 2020 13:30 schreef Ruse het volgende:
[..]
het is duidelijk een grijs gebied, de kamer heeft vrij recent zelfs nog tegen het voor banken inzichtelijk maken van de DUO-situatie gestemd
Maakt het nog steeds fraude.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:33 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dat moest wel, want ze zijn zelf met het leenstelsel gekomen waarbij in principe iedere student schulden gaat maken. Die tegenstem is min of meer een stille vrijbrief van "lieg maar anders is een huis nooit haalbaar"
Politiek en de maatschappij is ook boos op de banken vanuit de credit crisis uit het verleden. Banken zijn toen heel hard aangepakt.quote:Op woensdag 22 april 2020 11:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Haha, kom nou.
De politiek heeft die regels gemaakt en krabt zichzelf achter de oren.
Volgens mij niet. Want op de formulieren staat de vraag of je nog andere schulden hebt? Men stopt vaak specifiek DUO afbetalingen.quote:Op woensdag 22 april 2020 13:30 schreef Ruse het volgende:
het is duidelijk een grijs gebied, de kamer heeft vrij recent zelfs nog tegen het voor banken inzichtelijk maken van de DUO-situatie gestemd
Tot nu toe. Vergeet niet dat je voor 30 jaar een overeenkomst aangaat. En in 30 jaar kan er een hoop veranderen. Zowel op wet en regelgeving, maar ook in je privé situatie. Dat onderschat men nog wel eens.quote:Op woensdag 22 april 2020 14:47 schreef RamboDirk het volgende:
Klopt, waar in de praktijk weinig tot niets mee gedaan wordt.
Dit dusquote:Op dinsdag 21 april 2020 17:09 schreef Edensnator het volgende:
Nee die gegevens zijn normaliter niet openbaar... totdat er een keer een moment optreedt dat je een betalingsproblemen hebt, of de overheid besluit dat DUO gegevens wel openbaar worden.quote:Op woensdag 22 april 2020 19:07 schreef Landgeld het volgende:
Tuurljk mag het officieel niet, maar die gegevens zijn ook niet openbaar. Ik zou er geen moeite mee hebben.
Alleen al om deze reden, het gevolg voor de huizenmarkt, zal de DUO schuld nooit en te nimmer openbaar of aan het BKR gekoppeld worden. Echt heel veel mensen geven het niet op.quote:Op woensdag 22 april 2020 19:16 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Nee die gegevens zijn normaliter niet openbaar... totdat er een keer een moment optreedt dat je een betalingsproblemen hebt, of de overheid besluit dat DUO gegevens wel openbaar worden.
Dan komen een hoop mensen erachter dat ze een voorwaarde hebben ondertekend waarin staat de bank per direct het complete hypotheekbedrag mag opeisen indien je hebt gefraudeerd bij de aanvraag...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |