abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192743977
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 12:21 schreef Fisherman het volgende:
Bij mijn eerste huis moest ook een kleine ton aan spaargeld bij. Dat huis was met slechts 250k wel heel veel goedkoper dan mijn huidige huis.
Als je acceptabel risico wilt lopen dan moet er inderdaad geld bij, anders moeten ze ook niet gaan piepen wanneer ze de rest van hun leven in de financiële problemen zitten als het mis gaat.
En die ton had jij als starter even op de plank liggen? Of had papa die op de plank liggen?

Of een risico acceptabel is of niet verschilt per persoon. Je hebt mensen die zelf te rooskleurig rekenen (wat niet zoveel uitmaakt omdat een hypotheek toch gebaseerd is op je huidige situatie en niet op een inkomensstijging) en je hebt doemdenkers die te voorzichtig zijn.

Vooralsnog is een huis tot op heden altijd een prima investering gebleken op termijn (voor zover je het als een investering zou moeten zien).
pi_192744374
Ik zit ongeveer met 7k schuld. Wat neerkomt op 50 euro per maand. Maar daardoor kan ik 14k minder krijgen.

Om 5 tientjes per maand. Dat maakt echt het verschil tussen wel of geen woning kunnen kopen. Vrij frustrerend, omdat 50 euro per maand peanuts is.
pi_192744697
Ja, het effect van die studielening is onnodig groot. Daarom vind ik ook dat die uit het maximaal te lenen bedrag moet blijven en dat alleen de maandelijkse aflossing meegewogen moet worden in de lasten om te bepalen of die dan nog steeds acceptabel zijn t.o.v. het inkomen.
pi_192746312
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 23:20 schreef Peunage het volgende:
Ik zit ongeveer met 7k schuld. Wat neerkomt op 50 euro per maand. Maar daardoor kan ik 14k minder krijgen.

Om 5 tientjes per maand. Dat maakt echt het verschil tussen wel of geen woning kunnen kopen. Vrij frustrerend, omdat 50 euro per maand peanuts is.
Het zijn toch vooral de maandlasten waar ze naar kijken. Als je die 50 euro voor je hypotheek zou moeten betalen kom je uit op 50 x12 maanden x 30 jaar is 18.000 euro.

Klinkt alsof dat aardig in de buurt van die 14k plus rente.

Wat het totaal bedrag van de stufi is doet er niet toe, je moet denken in maandlasten. Zolang je die 7k niet kunt betalen zijn die 50 euro maandlasten een reëel risico voor de bank.
pi_192746434
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 17:09 schreef Edensnator het volgende:
Ik heb mij studieschuld van +/- ¤60k verzwegen en woon nu met groot plezier in mijn koophuisje. Toegegeven, het levert in het aankoopproces wel wat stress op omdat je meerdere malen moet liegen. Maar het alternatief was voor mij particuliere huur en mijn woonlasten zijn nu lager dan wanneer ik zou huren, plus dat ik nu ook daadwerkelijk wat bezit.
Zolang het ook allemaal goed gaat, is er vaak geen probleem.
Maar het is een keuze die je voor 30 jaar maakt, waarbij je gewoon een risico neemt. Als je al problemen hebt, zit je ook niet te wachten op een lastige discussie met de bank.
Of wat het als in de toekomst toch in eens voor de banken te controleren is?
30 jaar is een hele lange tijd....
pi_192746485
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 07:56 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Het zijn toch vooral de maandlasten waar ze naar kijken. Als je die 50 euro voor je hypotheek zou moeten betalen kom je uit op 50 x12 maanden x 30 jaar is 18.000 euro.

Wat het totaal bedrag van de stufi is doet er niet toe, je moet denken in maandlasten. Zolang je die 7k niet kunt betalen zijn die 50 euro maandlasten een reëel risico voor de bank.
Ik heb een vast contract in een brance waar een groot tekort aan personeel is. En een goed salaris. Over mijn netto salaris gezien is die 50 euro echt peanuts. Dat ik daarom minder hypotheek kan krijgen begrijp ik, maar het is nu onevenredig veel (minder).
pi_192746909
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 23:44 schreef Accordtje het volgende:
Ja, het effect van die studielening is onnodig groot. Daarom vind ik ook dat die uit het maximaal te lenen bedrag moet blijven en dat alleen de maandelijkse aflossing meegewogen moet worden in de lasten om te bepalen of die dan nog steeds acceptabel zijn t.o.v. het inkomen.
Maar je gaat er dan vanuit dat de duo altijd 0% rente blijft vragen? Juist met de huidige berekening word je toch beschermd tegen de potentiële stijgingen van rente?

Overigens kan extra aflossen gewoon en zijn er prima banken die rekenen met tussenstanden. Helemaal als je nog even blijft plakken in je kleinere kamer zou je met een redelijk tempo vermogen moeten kunnen opbouwen voor een koopwoning. Maar dat is een andere discussie waar ik bij weg zal blijven 😅
pi_192746929
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 07:56 schreef zatoichi het volgende:

[..]

En dit is zover ik weet inderdaad precies hoe het werkt en waar het "vermenigvuldigingsbedrag" op gebaseerd is

quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 08:14 schreef Peunage het volgende:

[..]

Ik heb een vast contract in een brance waar een groot tekort aan personeel is. En een goed salaris. Over mijn netto salaris gezien is die 50 euro echt peanuts. Dat ik daarom minder hypotheek kan krijgen begrijp ik, maar het is nu onevenredig veel (minder).
Maar als het zo peanuts is kan je ook je studieschuld (deels) terug betalen. Dan kan je ook een hogere hypotheek krijgen. Je kan dat leenbedrag minder krijgen omdat dat ongeveer je maandelijkse betalingen zijn voor een hypotheek. Lijkt mij niet onredelijk voor de bank?

Edit:
Toen ik mijn hypotheek afsloot kwam het trouwens meer in de buurt van dit verhaal: https://www.consumentenbo(...)udieschuld-hypotheek
pi_192747357
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 08:14 schreef Peunage het volgende:

[..]

Natuurlijk, dat is je situatie nu. Maar de situatie is nu ook dat je die studieschuld hebt.

En er kunnen veel dingen veranderen in het leven: Je krijgt een partner met een salaris, een erfenis, je lost je studieschul af. Maar je kan ook ziek worden en daardoor niet meer werken, kinderen krijgen die (fucking :S) veel geld kosten of je branche is niet meer zo lonend als dat het nu is.

Laat staan dat een "black swan" zoals het Covid-19 virus langskomt.

Het zijn allemaal scenario's waar een geldverstrekker rekening mee moet houden. Sterker nog, voor een beetje grote geldverstrekker is het allemaal gesneden koek, je bent echt niet uniek in jouw (financiele) situatie.
  woensdag 22 april 2020 @ 09:45:52 #185
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_192747412
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 23:20 schreef Peunage het volgende:

Nou nou nou 14k verschil poeh poeh :') als zulke bedragen al onoverkomelijk zijn kun je maar beter niet kopen.
pi_192748114
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 09:45 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Nou nou nou 14k verschil poeh poeh :') als zulke bedragen al onoverkomelijk zijn kun je maar beter niet kopen.
:')
Er komen sowieso nog kosten koper en andere opstartkosten bij. Tussen de 8 a 10k ongeveer. Dus nee, niet iedereen heeft 24k klaar liggen. Dat heb je ook niet nodig als je een simpel eerste huis koopt dat door je hypotheek wordt gedekt.

quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2020 09:12 schreef investeerdertje het volgende:
Maar als het zo peanuts is kan je ook je studieschuld (deels) terug betalen. Dan kan je ook een hogere hypotheek krijgen. Je kan dat leenbedrag minder krijgen omdat dat ongeveer je maandelijkse betalingen zijn voor een hypotheek. Lijkt mij niet onredelijk voor de bank?

Edit:
Toen ik mijn hypotheek afsloot kwam het trouwens meer in de buurt van dit verhaal: https://www.consumentenbo(...)udieschuld-hypotheek

Niet alle hypotheekverstrekkers houden rekening met een deels terugbetaalde studieschuld. De meeste vragen naar de oorspronkelijk studieschuld. En de maandelijkse studieschuldbetalingen zijn minder dan 10% van de hypotheekkosten hoor.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 09:42 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Natuurlijk, dat is je situatie nu. Maar de situatie is nu ook dat je die studieschuld hebt.

En er kunnen veel dingen veranderen in het leven: Je krijgt een partner met een salaris, een erfenis, je lost je studieschul af. Maar je kan ook ziek worden en daardoor niet meer werken, kinderen krijgen die (fucking :S) veel geld kosten of je branche is niet meer zo lonend als dat het nu is.

Laat staan dat een "black swan" zoals het Covid-19 virus langskomt.

Het zijn allemaal scenario's waar een geldverstrekker rekening mee moet houden. Sterker nog, voor een beetje grote geldverstrekker is het allemaal gesneden koek, je bent echt niet uniek in jouw (financiele) situatie.
Natuurlijk, vanuit de bank/hypotheekverstrekker snap ik het. Kwestie van risk management. Maar dit is een probleem waar heel veel mensen tegen aan lopen en waar een redelijke oplossing voor moet komen. Op dit moment wordt er te robotisch naar gekeken. Daardoor krijg je een situatie dat mensen over hun studieschuld gaan liegen (en later in de problemen komen) of dat ze onnodig lang in de huur blijven wonen.
pi_192748197
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 09:10 schreef investeerdertje het volgende:
Maar je gaat er dan vanuit dat de duo altijd 0% rente blijft vragen? Juist met de huidige berekening word je toch beschermd tegen de potentiële stijgingen van rente?
Nee, de rente die je betaalt bij DUO staat volgens mij steeds voor vijf jaar vast. Dus het gaat mij niet zozeer om de rente die je hebt op de lening van DUO.

Naar mijn mening zou je de DUO lening dus buiten het maximaal te lenen bedrag moeten houden en daarna bepalen of de hypotheeklast + maandelijkse DUO aflossing (+ rente) acceptabel zijn t.o.v. het inkomen.

In die vijf jaar dat die DUO rente vast staat los je al een deel van die studielening af. Daarnaast zal voor starters normaal gesproken gelden dat in die vijf jaar het inkomen ook gestegen is. Als dan de rente voor de DUO lening na vijf jaar stijgt dan zal dat verhoudingsgewijs t.o.v. het gestegen inkomen niet zo'n impact hebben.
  woensdag 22 april 2020 @ 11:29:07 #188
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_192748737
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:21 schreef Ruse het volgende:
Veel oud-studenten zullen hier tegenaan lopen; je wilt een huis kopen, maar je studieschuld drukt onevenredig zwaar je maximale hypotheekbedrag omlaag, waardoor het niet meer lukt om iets meer dan een bouwkeet te kopen.

Verzwijg je dan je studieschuld bij de hypotheekaanvraag?

Deel hier je ervaringen
Die regels zijn er voor je eigen bestwil.
Daarnaast is het gewoon fraude waar je het over hebt.

Bijzonder dat dit topic nog open is.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_192748876
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 11:29 schreef avotar het volgende:

[..]

Haha, kom nou.

De politiek heeft die regels gemaakt en krabt zichzelf achter de oren.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192748911
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 09:10 schreef investeerdertje het volgende:
Die 10 jaars staatsrente (ipv 5) was al met tegenzin van veel partijen in de politiek.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 22 april 2020 @ 13:30:50 #191
458679 Ruse
Super, man
pi_192750344
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 11:29 schreef avotar het volgende:

[..]

het is duidelijk een grijs gebied, de kamer heeft vrij recent zelfs nog tegen het voor banken inzichtelijk maken van de DUO-situatie gestemd
got some money in my pocket, don’t remember where I got it
  woensdag 22 april 2020 @ 13:33:34 #192
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_192750378
quote:
99s.gif Op woensdag 22 april 2020 13:30 schreef Ruse het volgende:

[..]

het is duidelijk een grijs gebied, de kamer heeft vrij recent zelfs nog tegen het voor banken inzichtelijk maken van de DUO-situatie gestemd
Dat moest wel, want ze zijn zelf met het leenstelsel gekomen waarbij in principe iedere student schulden gaat maken. Die tegenstem is min of meer een stille vrijbrief van "lieg maar anders is een huis nooit haalbaar"
  woensdag 22 april 2020 @ 14:45:20 #193
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_192751308
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 13:33 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Dat moest wel, want ze zijn zelf met het leenstelsel gekomen waarbij in principe iedere student schulden gaat maken. Die tegenstem is min of meer een stille vrijbrief van "lieg maar anders is een huis nooit haalbaar"
Maakt het nog steeds fraude.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 22 april 2020 @ 14:47:13 #194
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_192751340
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 14:45 schreef avotar het volgende:

[..]

Maakt het nog steeds fraude.
Klopt, waar in de praktijk weinig tot niets mee gedaan wordt.
  woensdag 22 april 2020 @ 16:27:39 #195
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192752971
Onze hypotheekadviseur raadde soms aan het niet te noemen, wij hebben echter ver genoeg onder ons budget zonder schuld geleend, en konden het dus gewoon noemen. Wel werd de aanvraag daardoor veel meer gedoe, waardoor we bijna zouden overwegen het uberhaupt niet te noemen :P.

Zoals al geschetst werd aan het begin, voor NHG en problemen met betalingen kan het een issue worden. Financieel kan dit je behoorlijk raken als het mis gaat.

Oh ja, en het is dus fraude
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_192754203
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 11:42 schreef ludovico het volgende:

[..]

Haha, kom nou.

De politiek heeft die regels gemaakt en krabt zichzelf achter de oren.
Politiek en de maatschappij is ook boos op de banken vanuit de credit crisis uit het verleden. Banken zijn toen heel hard aangepakt.

quote:
99s.gif Op woensdag 22 april 2020 13:30 schreef Ruse het volgende:
Volgens mij niet. Want op de formulieren staat de vraag of je nog andere schulden hebt? Men stopt vaak specifiek DUO afbetalingen.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 14:47 schreef RamboDirk het volgende:
Klopt, waar in de praktijk weinig tot niets mee gedaan wordt.
Tot nu toe. Vergeet niet dat je voor 30 jaar een overeenkomst aangaat. En in 30 jaar kan er een hoop veranderen. Zowel op wet en regelgeving, maar ook in je privé situatie. Dat onderschat men nog wel eens.
pi_192755063
Gewoon niet je studieschuld opgeven. Als je een prima baan hebt , kan je die maandelijkse lasten van studieschuld makkelijk betalen, dat is 200 per maand. Waarom zou je jezelf korten op een hypotheekbedrag :? Tuurljk mag het officieel niet, maar die gegevens zijn ook niet openbaar. Ik zou er geen moeite mee hebben.

De rente is zo laag.
Love is in the air!
pi_192755161
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 17:09 schreef Edensnator het volgende:
Ik heb mij studieschuld van +/- ¤60k verzwegen en woon nu met groot plezier in mijn koophuisje. Toegegeven, het levert in het aankoopproces wel wat stress op omdat je meerdere malen moet liegen. Maar het alternatief was voor mij particuliere huur en mijn woonlasten zijn nu lager dan wanneer ik zou huren, plus dat ik nu ook daadwerkelijk wat bezit.
Dit dus :) Beter kopen en studieschuld niet opgeven dan nog 5 jaar in een vaak DUURDERE woning. Dan betaal je dus meer dan de hypotheek. Hoe krom is dat.

Met een koophuis investeer je juist nog
Love is in the air!
pi_192755208
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2020 19:07 schreef Landgeld het volgende:
Tuurljk mag het officieel niet, maar die gegevens zijn ook niet openbaar. Ik zou er geen moeite mee hebben.
Nee die gegevens zijn normaliter niet openbaar... totdat er een keer een moment optreedt dat je een betalingsproblemen hebt, of de overheid besluit dat DUO gegevens wel openbaar worden.

Dan komen een hoop mensen erachter dat ze een voorwaarde hebben ondertekend waarin staat de bank per direct het complete hypotheekbedrag mag opeisen indien je hebt gefraudeerd bij de aanvraag...
pi_192755965
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 19:16 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Nee die gegevens zijn normaliter niet openbaar... totdat er een keer een moment optreedt dat je een betalingsproblemen hebt, of de overheid besluit dat DUO gegevens wel openbaar worden.

Dan komen een hoop mensen erachter dat ze een voorwaarde hebben ondertekend waarin staat de bank per direct het complete hypotheekbedrag mag opeisen indien je hebt gefraudeerd bij de aanvraag...
Alleen al om deze reden, het gevolg voor de huizenmarkt, zal de DUO schuld nooit en te nimmer openbaar of aan het BKR gekoppeld worden. Echt heel veel mensen geven het niet op.

[ Bericht 2% gewijzigd door Itam op 22-04-2020 20:09:55 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')