Klopt, bloeddonoren zijn 18 - 65 jaar en ik vraag me af of ook binnen die groep de leeftijdsverdeling conform de Nl.-bevolkingsverdeling is.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:07 schreef DireStraits7 het volgende:
Ik kan me overigens wel voorstellen dat bloeddonoren niet een volledige aselecte steekproef zijn van de Nederlandse bevolking. Zo lijkt het met vrij plausibel dat er een overrepresentatie van gezonde mensen is en dat de 3% wellicht meer asymptomatische gevallen bevat dan kijkend naar de volledige bevolking.

I get it.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:17 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het is een kruistabel. De 3% bevat alleen mensen met milde of geen klachten. Stel dat dit 80% representeert van iedereen die het virus heeft gehad, betekent dat dat 3,75% het totale percentage is.
Als het 95% is (i.p.v. 80%) kom je uit op 3*(1+1/19) = 3*1,05 = 3,15%.

Symptomatische zijn zij die besmet zijn MET klachten.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:07 schreef DireStraits7 het volgende:
Ik kan me overigens wel voorstellen dat bloeddonoren niet een volledige aselecte steekproef zijn van de Nederlandse bevolking. Zo lijkt het met vrij plausibel dat er een overrepresentatie van gezonde mensen is en dat de 3% wellicht meer asymptomatische gevallen bevat dan kijkend naar de volledige bevolking.

Als je het dus geleidelijk doet nauwelijks.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:18 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Symptomatische zijn zij die besmet zijn MET klachten.
A-symptomatische zijn zij die besmet zijn zonder klachten. Die weten het vaak zelf niet. Zij besmette dus mensen. Die dragen het virus bij zich Als dadelijk de boel weer open gaat komt er ongetwijfeld weer een stijging.

Het hangt natuurlijk vooral af van de aanname. Bovendien is het afhankelijk van de vraag of je kunt stellen dat antistoffen gelijkstaat aan het virus gehad hebben. Ik ben geen viroloog, maar is het zo dat iedereen die het virus gehad heeft antistoffen aanmaakt? En andersom, kun je antistoffen hebben zonder het virus doorgemaakt te hebben?quote:Op donderdag 16 april 2020 12:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
I get it.![]()
Doet niet super veel allemaal dus prima schatting dan.

De vraag is idd hoe representatief die groep is. Ik denk zelf wel redelijk representatief.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:12 schreef Za het volgende:
[..]
Sanquin heeft alleen mensen getest die tussen 18-65 jaar oud zijn, bloeddonoren.
Het werkelijk aantal besmette mensen zal dus ook vele malen hoger liggen dan 510.000.
Ik hoop dat van Dissel met wat specificaties komt.

Ik snap niet wat je punt eigenlijk is.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:18 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Symptomatische zijn zij die besmet zijn MET klachten.
A-symptomatische zijn zij die besmet zijn zonder klachten. Die weten het vaak zelf niet. Zij besmette dus mensen. Die dragen het virus bij zich Als dadelijk de boel weer open gaat komt er ongetwijfeld weer een stijging.

Jongeren worden er niet ziek van maar zullen sneller het virus oplopen omdat ze nu eenmaal sociaal vele malen actiever zijn, constant met andere jongeren in contact komen, fysiek dichter op elkaar zitten dan mensen in kantoren etc., en dan heb ik het nog niet over kinderen.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:05 schreef DireStraits7 het volgende:
En mogelijk ook veel minder. Op basis van welk onderbuikgevoel denk je dat het sneller (of trager) zou verspreiden onder andere doelgroepen?

Wellicht, maar tegelijkertijd is de verspreiding onder kinderen/jongeren waarschijnlijk veel lager, omdat ze minder symptomen hebben en dus minder snel anderen besmetten.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:21 schreef Za het volgende:
[..]
Jongeren worden er niet ziek van maar zullen sneller het virus oplopen omdat ze nu eenmaal sociaal vele malen actiever zijn, constant met andere jongeren in contact komen, fysiek dichter op elkaar zitten dan mensen in kantoren etc., en dan heb ik het nog niet over kinderen.

Even goed lezen. Is een waarschuwing.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:20 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je punt eigenlijk is.

Je hebt met antistoffen dus dat je lichaam specifiek dat virus heeft aangevallen. Dus dan heb je sowieso een beetje virus in je lichaam gehad ja.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het hangt natuurlijk vooral af van de aanname. Bovendien is het afhankelijk van de vraag of je kunt stellen dat antistoffen gelijkstaat aan het virus gehad hebben. Ik ben geen viroloog, maar is het zo dat iedereen die het virus gehad heeft antistoffen aanmaakt? En andersom, kun je antistoffen hebben zonder het virus doorgemaakt te hebben?

Maar wel bij onder de 18 toch.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:16 schreef koemleit het volgende:
Hele vreemde conclusie, het is een steekproef geweest en daar komt die 3 procent uit. Er is geen enkele reden aan te nemen dat dat percentage hoger ligt bij oudere..

Blijft heel heftig ja. Ben benieuwd hoe dit soort dingen zitten bij sommige griepgolven.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:23 schreef VacaLoca het volgende:
Damn net iemand aan telefoon wiens familielid op redelijk jonge leeftijd (<50 iig) is overleden aan corona

Ik hoop echt dat dit begin Juni weer mag, desnoods met thuisisolatie enzo.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:20 schreef ondeugend het volgende:
Inreisverbod voor onnodige reizen is verlengd tot 15 mei.
https://mobile.twitter.com/Marechaussee

Dit is toch allang bewezen dat het niet waar is?quote:Op donderdag 16 april 2020 12:22 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Wellicht, maar tegelijkertijd is de verspreiding onder kinderen/jongeren waarschijnlijk veel lager, omdat ze minder symptomen hebben en dus minder snel anderen besmetten.
Kortom, een groter aantal sociale contacten wordt (potentieel) opgeheven door een lager reproductiegetal onder deze groep.

quote:Op donderdag 16 april 2020 12:21 schreef Za het volgende:
[..]
Jongeren worden er niet ziek van maar zullen sneller het virus oplopen omdat ze nu eenmaal sociaal vele malen actiever zijn, constant met andere jongeren in contact komen, fysiek dichter op in elkaar zitten dan mensen in kantoren etc., en dan heb ik het nog niet over kinderen.

490.000 Nederlanders hadden weinig tot geen symptomen, juist daarom werd het virus snel verspreid.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:22 schreef DireStraits7 het volgende:
Wellicht, maar tegelijkertijd is de verspreiding onder kinderen/jongeren waarschijnlijk veel lager, omdat ze minder symptomen hebben en dus minder snel anderen besmetten.
Kortom, een groter aantal sociale contacten wordt (potentieel) opgeheven door een lager reproductiegetal onder deze groep.

Lijkt me onzin dat dat niet waar is.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:24 schreef Jane het volgende:
[..]
Dit is toch allang bewezen dat het niet waar is?

Maar wat als je steeds opnieuw besmet kan raken zolang je er niet voldoende ziek van bent geworden om antistoffen op te bouwen? Kan je het dan steeds opnieuw krijgen net zolang tot je er wel echt goed ziek van wordt?quote:Op donderdag 16 april 2020 12:25 schreef HarrieKeen het volgende:
500000 besmettingen. Er zijn er totaal iets van 10000 in het ziekenhuis opgenomen? Het overgrote deel van mensen die besmetten voelen er dus of weinig van of kunnen thuis uitzieken. Dat vind ik wel positief.

Dan hebben we dus een groot potentieel probleem zolang er geen werkend vaccin voorhanden is?quote:Op donderdag 16 april 2020 12:25 schreef Za het volgende:
[..]
490.000 Nederlanders hadden weinig tot geen symptomen, juist daarom werd het virus snel verspreid.

En toch lijkt onze aanpak prima te werken.quote:

Krijg jij ook 3x griep in het jaar dan?quote:Op donderdag 16 april 2020 12:26 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Maar wat als je steeds opnieuw besmet kan raken zolang je er niet voldoende ziek van bent geworden om antistoffen op te bouwen? Kan je het dan steeds opnieuw krijgen net zolang tot je er wel echt goed ziek van wordt?

Als je niet voldoende antistoffen hebt dan impliceert dat inderdaad dat je nog een keer ziek kunt worden. Aangezien je wel antistoffen hebt, en het lichaam het virus kent, zal je daar wel sneller van opknappen.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:26 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Maar wat als je steeds opnieuw besmet kan raken zolang je er niet voldoende ziek van bent geworden om antistoffen op te bouwen? Kan je het dan steeds opnieuw krijgen net zolang tot je er wel echt goed ziek van wordt?

COVID-19 is heel anders dan griep.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:27 schreef Doublepain het volgende:
Krijg jij ook 3x griep in het jaar dan?

het wordt naar wat ik gelezen heb gewoon de zoveelste griep-variant. En als dat zo is: prima.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:26 schreef VacaLoca het volgende:
[..]

Maar de verspreiding door besmettingen gaan gewoon door.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als je niet voldoende antistoffen hebt dan impliceert dat inderdaad dat je nog een keer ziek kunt worden. Aangezien je wel antistoffen hebt, en het lichaam het virus kent, zal je daar wel sneller van opknappen.

Mogelijk als je de nazaten van 100+ jaar terug meerekent wel. maar goed, als je over zo'n klein dingetje wil gaan kieperen dan is verdere discussie wel onzinnig.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:13 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ah, ik dacht altijd dat in Noord-Oost Frankrijk de meeste immigranten uit Italie kwamen.

Het lijkt me dat jij nu die "toch" moet onderbouwen.quote:

Whyquote:Op donderdag 16 april 2020 12:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik hoop echt dat dit begin Juni weer mag, desnoods met thuisisolatie enzo.

Dit zou me inderdaad niet verbazen.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:14 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Goede post! Maar waarom Turken dan?
Mijn gok is dat ze meer bij elkaar over de vloer komen en vaker ouderen in huis hebben tov anderen.

Maar minder vlot want minder ziek ende minder symptomen.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Maar de verspreiding door besmettingen gaan gewoon door.

Ja weet ik nog niet. Moet ik nog ff onderzoeken.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:26 schreef VacaLoca het volgende:
[..]

Prima je snapt het. Maar het gevaar is dat dus bijv.verpleegster die dus getest is of niet a symptomatisch is, maw het virus bij zich draagt, geen klachten heeft en een heel bejaarden of instelling besmet.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:25 schreef Za het volgende:
[..]
490.000 Nederlanders hadden weinig tot geen symptomen, juist daarom werd het virus snel verspreid.

Vriendinnetje uit Amerika wil ik heel graag hier hebben begin Juni.quote:

82% minder is vrij aanzienlijk. Vraag me af hoe zij dan aan allerlei spullen komen. Volgens mij rijdt Picnic daar nog niet rond.quote:

Ik ken nog wel een film waarmee ze iets buitenaards doden met klassieke muziek.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:30 schreef Daarnaast het volgende:
Jongens kennen jullie die scene uit another life waarin ze een buitenaards virus doden met gammastraling? Is zoiets ook mogelijk met covid19?

We zien een heel snelle verspreiding en weinig "echt" doodzieken, dus ook bij weinig symptomen, heeft de zeer recente geschiedenis getoond, gaat de verspreiding razendsnel.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar minder vlot want minder ziek ende minder symptomen.

Ik kan me dit niet voorstellen, het is een ontzettend besmettelijk virus en dan zou het bij mensen onder de 18 denken "oh wacht even, dit is een kind, ik yeet mezelf even naar een 18+ mens"quote:Op donderdag 16 april 2020 12:22 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]

Vast wel, maar denk niet dat we daartoe in staat zijn medisch gezien zonder het persoon te vermoorden die het draagt.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:30 schreef Daarnaast het volgende:
Jongens kennen jullie die scene uit another life waarin ze een buitenaards virus doden met gammastraling? Is zoiets ook mogelijk met covid19?

Ja, maar dan doodt je ook de gastheer.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:30 schreef Daarnaast het volgende:

Zijn de Bulgaren eindelijk nuttigquote:Op donderdag 16 april 2020 12:31 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Ik ken nog wel een film waarmee ze iets buitenaards doden met klassieke muziek.
Misschien dat eens proberen.

Dat dus bedoel ik. Snelle verspreiding en weinig symptomen bij 97%.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:31 schreef Solingjan het volgende:
Maar het gevaar is dat dus bijv.verpleegster die dus getest is of niet a symptomatisch is, maw het virus bij zich draagt, geen klachten heeft en een heel bejaarden of instelling besmet.

Het gaat er meer om dat een kind er sneller vanaf is etc en minder in je gezicht hoest, maar dat laatste kun je wel terecht vraagtekens bij zetten.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:32 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ik kan me dit niet voorstellen, het is een ontzettend besmettelijk virus en dan zou het bij mensen onder de 18 denken "oh wacht even, dit is een kind, ik yeet mezelf even naar een 18+ mens"

Of ze worden groen en grootquote:Op donderdag 16 april 2020 12:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, maar dan doodt je ook de gastheer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |