Pff slecht nieuws. Kan me niet voorstellen dat slechts 3% het virus gehad heeft, echt eerder 30%quote:[quote]Uit onderzoek van de Nederlandse bloedbank Sanquin blijkt dat 3 procent van de bloeddonoren antistoffen heeft tegen covid-19, de ziekte die door het coronavirus wordt veroorzaakt.

Evenementen moeten zo snel mogelijk open, allemaal jong spul dat mee moet helpen groepsimmuniteit te kweken.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik bedoel dat de industrie etc. gewoon doordraait. Ondertussen moet de horeca etc. natuurlijk gesloten blijven en mogen er geen evenementen worden georganiseerd. Dat is hoe we de situatie nu enigszins onder controle houden en dat lijkt wel aardig te werken.

Die ligt veel verder onder de 1. De aantallen dalen en IC opnames hebben een lag van 2 weken.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat is juist het hele probleem hè. Dat we het in veel grotere aantallen dan we kunnen handelen zullen krijgen als we niks doen.
Als je daar vrolijk van wordt heb ik nog wel goed nieuws voor je: we zeilen qua besmettingsgraad erg scherp aan de wind, die ligt maar net onder de 1. Bij elke versoepeling of minder discipline bij de burgers zal die wel weer boven de 1 uitkomen en dan ga je weer in rap tempo de kant op dat we het allemaal gaan krijgen.

Dat lees je wel meer in de internationale berichtgeving rondom het virus, toch?quote:Op donderdag 16 april 2020 11:47 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Dus als je het asymptomisch hebt gehad, kan je het nog een keer krijgen?

Nogal wat mensen afkomstig uit Afrika waar het enkel aan Marokkanen en Zuid-Afrikanen gegeven wordt?quote:Op donderdag 16 april 2020 11:34 schreef Adames het volgende:
[..]
Alleen Frankrijk is slecht te verklaren dan

Vergeet de vele backpackers niet.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:38 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Meest vvoorkomende vorm van kanker is intussen huidkanker. Waarschijnlijk veelal mensen die jarenlang in de zon hebben liggen bakken of veel onder de zonnebank hebben gelegen. Ook een flinke kostenpost voor de zorg elk jaar.

Heel veel toeleveranciers van de horeca vallen ook stil. Daar zit ook behoorlijk wat tussen die onder industrie valt. Dus niet alles draait gewoon lekker door op de horeca na.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik bedoel dat de industrie etc. gewoon doordraait. Ondertussen moet de horeca etc. natuurlijk gesloten blijven en mogen er geen evenementen worden georganiseerd. Dat is hoe we de situatie nu enigszins onder controle houden en dat lijkt wel aardig te werken.

Echt eerder 30%quote:Op donderdag 16 april 2020 11:47 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Pff slecht nieuws. Kan me niet voorstellen dat slechts 3% het virus gehad heeft, echt eerder 30%
Wat zou betekenen dat slechts 1 op 10 antistoffen ontwikkelt.
Dus als je het asymptomisch hebt gehad, kan je het nog een keer krijgen?

De grootste brandhaarden zijn in Frankrijk in het Noordoosten, daar wonen relatief weinig niet-westerse migranten.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:49 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Nogal wat mensen afkomstig uit Afrika waar het enkel aan Marokkanen en Zuid-Afrikanen gegeven wordt?En natuurlijk zijn nog wel meer zaken van belang en liggen de cijfers nog steeds veel lager dan in Italië en Spanje.
Was trouwens sowieso al bekend dat één van de bijeffecten van 'live' vaccins is dat ze ook voordelen hebben op andere (luchtweg)infecties als waar ze oorspronkelijk voor bedoeld zijn.

Nee. Zijzelf ook nietquote:Op donderdag 16 april 2020 11:52 schreef capricia het volgende:
België. Zoveel doden.![]()
En nu gaan ze bezoek aan verpleeghuizen toestaan.
Ik begrijp dat niet.

België maakt er wel serieus een potje van is het niet..?quote:Op donderdag 16 april 2020 11:53 schreef iBenny het volgende:
[..]
Nee. Zijzelf ook niet. Terecht ook

Niet?...quote:Op donderdag 16 april 2020 11:52 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp dat niet.

Belgie is sowieso een warboel. Zie hun 'regering'quote:Op donderdag 16 april 2020 11:54 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
België maakt er wel serieus een potje van is het niet..?

quote:Op donderdag 16 april 2020 11:52 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp dat niet.

Volgens Jaap:quote:

Leggen ze in België ook hun "licht" zieken in verpleeghuizen, net als in Italië? Dat bleek daar namelijk een nekkebreker, en in de eerste debatten wilden ze dat hier ook doen.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:55 schreef iBenny het volgende:
[..]
Belgie is sowieso een warboel. Zie hun 'regering'

Omdat daar ook onvoldoende beschermingsmiddelen zijn en verzorgend personeel van kamer naar kamer gaan.. echt ongelooflijk dat we dit als Nederland niet voor elkaar lijken te krijgen om die essentiële beroepen beter te beschermen.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
"Zeker in de verpleeghuizen zijn we er nog lang niet", zegt Van Dissel.

Ze kunnen alleen weten dat de R 1 is voor de groep die op de IC komt/in het ziekenhuis komt. Ze weten (nog) niets van de groep in de verpleeghuizen en mensen die thuis doodgaan.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Volgens Jaap:
Jaap van Dissel van het RIVM zegt in de Tweede Kamer dat het contact tussen mensen door de coronamaatregelen met zo'n 64 tot 75 procent is afgenomen. Dat heeft geleid tot een afname van de besmettingsgraad. "De maatregelen werken dus", herhaalt hij.
De besmettingsgraad zit vlak onder de 1. Boven de 1 is riskant, dan besmetten te veel mensen andere mensen en kan het weer snel fout gaan. "Zeker in de verpleeghuizen zijn we er nog lang niet", zegt Van Dissel.

Het staat los van je ziekenhuiscapaciteit - het is zo laag omdat de maatregelen werken.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:00 schreef Za het volgende:
[..]
510.000
Waarvan 3000 overleden, 0,6%
Versoepeling zal snel volgen.

Gelukkig weet het lichaam dat wel. Daarom ontstaat er ook een afweerreactie tegen.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:00 schreef Daarnaast het volgende:
Waarom weten we zelf niet gewoon als er een virus in ons lichaam zit?? Als een soort extra zintuig zeg maar. Blijkbaar zijn we toch met zo erg ver qua evolutie.

Verpleeghuizen heeft 99% geen invloed op want ze komen daar niet. Als dat fout gaat daar, dan ligt dat aan veel specifiekere zaken dan wat wij globaal doen in NL.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Volgens Jaap:
Jaap van Dissel van het RIVM zegt in de Tweede Kamer dat het contact tussen mensen door de coronamaatregelen met zo'n 64 tot 75 procent is afgenomen. Dat heeft geleid tot een afname van de besmettingsgraad. "De maatregelen werken dus", herhaalt hij.
De besmettingsgraad zit vlak onder de 1. Boven de 1 is riskant, dan besmetten te veel mensen andere mensen en kan het weer snel fout gaan. "Zeker in de verpleeghuizen zijn we er nog lang niet", zegt Van Dissel.

Op basis waarvan verwacht je dat? 3% ligt vrij aardig in de lijn der verwachting als je kijkt naar de mortaliteitscijfers en de hoeveelheid slachtoffers in Nederland.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:47 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Pff slecht nieuws. Kan me niet voorstellen dat slechts 3% het virus gehad heeft, echt eerder 30%
Dan heb je niet goed opgelet. Het antwoord: we weten het niet, maar het hangt er ook vanaf hoe goed je antistoffen hechten aan het virus.quote:Dus als je het asymptomisch hebt gehad, kan je het nog een keer krijgen?

Die 3000 zijn de bevestigde gevallen. Waarschijnlijk is het 2 keer zo hoog. Dus dan zit je al op 1,2%quote:Op donderdag 16 april 2020 12:00 schreef Za het volgende:
[..]
510.000

Beter kijk je naar de oversterfte van het CBS.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:00 schreef Za het volgende:
[..]
510.000

Mogelijk zijn het er veel meer, alleen mensen tussen 18 en 65 zijn getest.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:02 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Op basis waarvan verwacht je dat? 3% ligt vrij aardig in de lijn der verwachting als je kijkt naar de mortaliteitscijfers en de hoeveelheid slachtoffers in Nederland.
3% is nog altijd zo'n 500.000 besmette Nederlanders.
[..]
Dan heb je niet goed opgelet.

De oversterfte zat een week geleden al over de 5000.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Beter kijk je naar de oversterfte van het CBS.
Omdat in jouw cijfers de corona-doden in bejaardenhuizen en thuis niet meegeteld worden.
Denk dat het wel richting de 1% gaat. Het sterftecijfer.

Veel hoger = 25% extra dodelijk ofzo.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:03 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Die 3000 zijn de bevestigde gevallen. Waarschijnlijk is het 2 keer zo hoog. Dus dan zit je al op 1,2%
En dat is, nogmaals, in een situatie waarin de zorg het nog kan bolwerken. Als die het niet meer kan bolwerken omdat ze overspoeld wordt kan je rekenen op een nog veel hogere mortaliteit.

Daar moet de normaalwaarde nog wel af.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De oversterfte zat een week geleden al over de 5000.

En mogelijk ook veel minder. Op basis van welk onderbuikgevoel denk je dat het sneller (of trager) zou verspreiden onder andere doelgroepen?quote:Op donderdag 16 april 2020 12:04 schreef Za het volgende:
[..]
Mogelijk zijn het er veel meer, alleen mensen tussen 18 en 65 zijn getest.

En het sterftecijfer van mensen boven de 65?quote:Op donderdag 16 april 2020 12:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Beter kijk je naar de oversterfte van het CBS.
Omdat in jouw cijfers de corona-doden in bejaardenhuizen en thuis niet meegeteld worden.
Denk dat het wel richting de 1% gaat. Het sterftecijfer.

Dat snap ik. Maar er draait ook veel wél door. En het is maar de vraag of dat ook zou kunnen als een veel groter deel van Nederland ziek zou zijn.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:51 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Heel veel toeleveranciers van de horeca vallen ook stil. Daar zit ook behoorlijk wat tussen die onder industrie valt. Dus niet alles draait gewoon lekker door op de horeca na.

Van wat ik begrepen heb was dat dichtbij 1 een tijdje geleden en weten ze op dit moment niet precies waar we staan en dat ze daarom vraagtekens bij de grafiek hadden staan.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat is juist het hele probleem hè. Dat we het in veel grotere aantallen dan we kunnen handelen zullen krijgen als we niks doen.
Als je daar vrolijk van wordt heb ik nog wel goed nieuws voor je: we zeilen qua besmettingsgraad erg scherp aan de wind, die ligt maar net onder de 1. Bij elke versoepeling of minder discipline bij de burgers zal die wel weer boven de 1 uitkomen en dan ga je weer in rap tempo de kant op dat we het allemaal gaan krijgen.

Maar die 3%, dat zijn mensen die niet ziek zijn die bloed komen afstaan. Dus daar zit ook een lag in.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:02 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Op basis waarvan verwacht je dat? 3% ligt vrij aardig in de lijn der verwachting als je kijkt naar de mortaliteitscijfers en de hoeveelheid slachtoffers in Nederland.
3% is nog altijd zo'n 500.000 besmette Nederlanders.
[..]
Dan heb je niet goed opgelet. Het antwoord: we weten het niet, maar het hangt er ook vanaf hoe goed je antistoffen hechten aan het virus.

Daarom zeg ik ook: we zeilen erg scherp aan de wind. Er is met de huidige maatregelen nog geen enkele garantie dat het niet alsnog gaat ontploffen bij wat tegenslag.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:09 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Van wat ik begrepen heb was dat dichtbij 1 een tijdje geleden en weten ze op dit moment niet precies waar we staan en dat ze daarom vraagtekens bij de grafiek hadden staan.

Daarom denk ik ook dat dit voornamelijk mensen zijn met geen of milde klachten. Anders hadden ze wel in de staafdiagrammen van 'bewezen patiënten' gezeten.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar die 3%, dat zijn mensen die niet ziek zijn die bloed komen afstaan. Dus daar zit ook een lag in.
Een bias want de mensen die het currently onder de leden hebben komen niet bloed doneren.
Naja er zijn wel wat meer biases hierin.

Blijkt hieruit toch wel mee te vallen.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De grootste brandhaarden zijn in Frankrijk in het Noordoosten, daar wonen relatief weinig niet-westerse migranten.

Sanquin heeft alleen mensen getest die tussen 18-65 jaar oud zijn, bloeddonoren.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:03 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Die 3000 zijn de bevestigde gevallen. Waarschijnlijk is het 2 keer zo hoog. Dus dan zit je al op 1,2%
En dat is, nogmaals, in een situatie waarin de zorg het nog kan bolwerken. Als die het niet meer kan bolwerken omdat ze overspoeld wordt kan je rekenen op een nog veel hogere mortaliteit.

Ah, ik dacht altijd dat in Noord-Oost Frankrijk de meeste immigranten uit Italie kwamen.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:12 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Blijkt hieruit toch wel mee te vallen.
Corona
[ afbeelding ]
Migranten in Frankrijk
[ afbeelding ]
Waarvan niet uit de EU
[ afbeelding ]
Maar zoals gezegd, er spelen nog wel meer zaken mee. En wie weet hoe het er uit had gezien wanneer er dus geen BCG-vaccin in Frankrijk was.
In de aangedane regio is de bevolkingsdichtheid trouwens hoog en zijn het overigens meest Turken qua buitenlanders. Waren in België ook al veel berichten dat het met name de Turkse gemeenschap was die hard geraakt is.
[ afbeelding ]

Goede post! Maar waarom Turken dan?quote:Op donderdag 16 april 2020 12:12 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Blijkt hieruit toch wel mee te vallen.
Corona
[ afbeelding ]
Migranten in Frankrijk
[ afbeelding ]
Waarvan niet uit de EU
[ afbeelding ]
Maar zoals gezegd, er spelen nog wel meer zaken mee. En wie weet hoe het er uit had gezien wanneer er dus geen BCG-vaccin in Frankrijk was.
In de aangedane regio is de bevolkingsdichtheid trouwens hoog en zijn het overigens meest Turken qua buitenlanders. Waren in België ook al veel berichten dat het met name de Turkse gemeenschap was die hard geraakt is.
[ afbeelding ]

quote:Op donderdag 16 april 2020 12:12 schreef Za het volgende:
[..]
Sanquin heeft alleen mensen getest die tussen 18-65 jaar oud zijn, bloeddonoren.
Het werkelijk aantal besmette mensen zal dus ook vele malen hoger liggen dan 510.000.
Ik hoop dat van Dissel met wat specificaties komt.
Hoe baseer je hier uit dat het werkelijk aantal besmettingen dus waarschijnlijk vele malen hoger ligt dan een half miljoen?

95% milde klachten waar kom je dan op uit? Ik snap je rekensom niet.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:11 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Daarom denk ik ook dat dit voornamelijk mensen zijn met geen of milde klachten. Anders hadden ze wel in de staafdiagrammen van 'bewezen patiënten' gezeten.
Maar uitgaande van 80% geen of milde klachten zou je dan nog steeds op maximaal 3*1,25 = 3,75% van de Nederlanders zitten.

Politie maakt einde aan Turkse bruiloft in Opera: ‘Er was meer dan 500 man aanwezig’quote:Op donderdag 16 april 2020 12:14 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Goede post! Maar waarom Turken dan?
Mijn gok is dat ze meer bij elkaar over de vloer komen en vaker ouderen in huis hebben tov anderen.

Hele vreemde conclusie, het is een steekproef geweest en daar komt die 3 procent uit. Er is geen enkele reden aan te nemen dat dat percentage hoger ligt bij oudere..quote:Op donderdag 16 april 2020 12:12 schreef Za het volgende:
[..]
Sanquin heeft alleen mensen getest die tussen 18-65 jaar oud zijn, bloeddonoren.
Het werkelijk aantal besmette mensen zal dus ook vele malen hoger liggen dan 510.000.
Ik hoop dat van Dissel met wat specificaties komt.

Het is een kruistabel. De 3% bevat alleen mensen met milde of geen klachten. Stel dat dit 80% representeert van iedereen die het virus heeft gehad, betekent dat dat 3,75% het totale percentage is.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
95% milde klachten waar kom je dan op uit? Ik snap je rekensom niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |