abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 april 2020 @ 10:08:44 #1
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192474053

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Spreadsheet met cijfers die user joyvke bijhoudt
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• wie geen symptomen vertoont is onwaarschijnlijk het virus te verspreiden
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

https://forum-fok.digidip(...)6930%2F3%2F50%23live

Moderatie:
@trein2000 @capricia @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192474073
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 09:51 schreef KingRadler het volgende:
nu al Duitse grenscontroles bij Venlo

duurt niet lang meer dan is de grens dicht.

https://www.1limburg.nl/d(...)ntext=latestarticles
Schafft Duitsland het dan toch niet?

Zou alles nog goed gaan met Rob Jetten, die slaapt nauwelijks de laatste tijd met al die grenscontroles..
  maandag 6 april 2020 @ 10:10:37 #3
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192474077
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:04 schreef Isabeau het volgende:

[..]

De ambulances reden bij ons toen af en aan en er zijn er heel veel geweigerd. Want vol. En toen hoorde je niets over 'opschalen'. En ook niet dagelijks in de krant hoeveel mensen er nu weer aan het influenzavirus waren overleden.

Ik bagatelliseer het coronavirus overigens absoluut niet. Ik vind alleen dat we het influenzavirus niet serieus genoeg nemen.
Met name de B-variant is serieus, al treft die voornamelijk jongeren zwaar veroorzaakt die veel (economisch) leed. Het is absoluut niet slecht om daar maatregelen te nemen maar dat lijkt me in nuchter Nederland relatief lastig. Alhoewel dat na deze crisis allicht zal veranderen.

Veel landen sluiten bij een epidemie met de B-variant bijvoorbeeld sowieso alle scholen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192474085
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 10:10 schreef Pumpalov het volgende:

Met name de B-variant is serieus, al treft die voornamelijk jongeren zwaar veroorzaakt die veel (economisch) leed. Het is absoluut niet slecht om daar maatregelen te nemen maar dat lijkt me in nuchter Nederland relatief lastig. Alhoewel dat na deze crisis allicht zal veranderen.

Veel landen sluiten bij een epidemie met de B-variant bijvoorbeeld sowieso alle scholen.
Ik was daardoor eigenlijk al heel lang tegen handen schudden, met name in het ziekenhuis. Op een beetje bizarre manier is mijn wens geen handen meer te schudden nu wel uitgekomen :')
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_192474089
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 09:57 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Ja oke maar dan was er met overplaatsingen veel mogelijk.

Met dezelfde regels als toentertijd zouden we inmiddels met massagraven zitten.
Het is ook gewoon aantoonbaar onzin. Het aantal extra doden als we de IC niet opgeschaald zouden hebben, zou op het grotere geheel nauwelijks merkbaar zijn. We zitten nu op 1500 doden, dat is zo'n 1% van het jaarlijkse aantal overlijdens.

Even makkelijk rekenen: 1000 extra IC-capaciteit, helft daarvan is sowieso overleden, dus hooguit 500 doden extra. En met extra doelgerichte triage was dat aantal wellicht nog verder naar beneden gegaan. Een aantal dat dat op een totaal van 150.000 per jaar extra nauwelijks een knik veroorzaakt. Niets massagraven.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 6 april 2020 @ 10:12:36 #6
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_192474095
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:11 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik was daardoor eigenlijk al heel lang tegen handen schudden, met name in het ziekenhuis. Op een beetje bizarre manier is mijn wens geen handen meer te schudden nu wel uitgekomen :')
:D
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_192474129
Nogmaals met 30K doden, komt je weekgemiddelde 80 hoger, dat iets wat je nauwelijks ziet in de statistieken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192474143
Ik ben meteen vanaf het begin (op dringend advies van mijn neuroloog) thuisgebleven en mijn sociale omgeving begreep dat heel erg goed maar nu mis ik iedereen zo erg en zie echt op tegen een Pasen zonder mijn zussen, zwagers, neefjes en nichtjes -O-
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 april 2020 @ 10:19:41 #9
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_192474167
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:17 schreef -river- het volgende:
Ik ben meteen vanaf het begin (op dringend advies van mijn neuroloog) thuisgebleven en mijn sociale omgeving begreep dat heel erg goed maar nu mis ik iedereen zo erg en zie echt op tegen een Pasen zonder mijn zussen, zwagers, neefjes en nichtjes -O-
Dat is ook niet leuk. Ik heb mijn moeder ook al weken niet gezien. Maar ik wil haar (en mezelf) ook niet in gevaar brengen - ik zou het mezelf nooit vergeven als ik haar daardoor nooit meer zou kunnen zien...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 6 april 2020 @ 10:21:30 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192474191
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:19 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Dat is ook niet leuk. Ik heb mijn moeder ook al weken niet gezien. Maar ik wil haar (en mezelf) ook niet in gevaar brengen - ik zou het mezelf nooit vergeven als ik haar daardoor nooit meer zou kunnen zien...
Nu vraag ik mij af, aangezien het virus echt nog wel een tijdje rond blijft gaan. Heb je zoiets van, ik zie in dit geval mijn moeder gewoon een jaar of langer niet of wanneer het hoogtepunt achter de rug is met de nodige voorzorgsmaatregelen wel?
pi_192474195
Ik volg het allemaal niet (meer) zo op de voet, maar als ik zo nu en dan NOS check, zie ik toch primair berichten die positief stemmen.

Wat is op dit moment de verwachting bij jullie w.b.t. de maatregelen na 28 april? Gaan we weer gewoon op kantoor werken en scholen weer open na de meivakantie of is dat te optimistisch?
pi_192474201
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:15 schreef raptorix het volgende:
Nogmaals met 30K doden, komt je weekgemiddelde 80 hoger, dat iets wat je nauwelijks ziet in de statistieken.
Sommigen hebben moeite met dingen in perspectief zien. Ik ga niets afdoen aan individueel leed, maar al die tranen voor het aantal doden iedere dag... zouden die ook iedere dag wenen, omdat er sowieso al ~400 mensen per dag sterven? En ja, ook daar zitten jonge mensen tussen.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 6 april 2020 @ 10:22:52 #13
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192474207
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:21 schreef Kalgoorlie het volgende:
Ik volg het allemaal niet (meer) zo op de voet, maar als ik zo nu en dan NOS check, zie ik toch primair berichten die positief stemmen.

Wat is op dit moment de verwachting bij jullie w.b.t. de maatregelen na 28 april? Gaan we weer gewoon op kantoor werken en scholen weer open na de meivakantie of is dat te optimistisch?
Kantoorwerken is al duidelijk van dat het niet noodzakelijk is en sowieso hebben veel grote organisaties al aangegeven dat de kantoren tenminste tot juni gesloten blijven dus ik neem aan dat dit nog geen grote vlucht zal nemen naar de oude situatie.

Nut van de scholen na mei nog openen zie ik ook niet echt maar allicht dat dit nog zal gebeuren.
  maandag 6 april 2020 @ 10:23:07 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_192474210
quote:

Scholen lijkt me de eerste maatregel. Kantoren als mogelijk.
pi_192474220
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:19 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Zo ziet mijn familie het ook en ik besef heel goed dat ik juist nu een risico geval ben en ga het ook volhouden. Mijn buurvrouwtje 2 deuren verder is 2 maal zo oud en vraagt of ze mij kan helpen, zo lief. Mijn oudste zus past op de tweeling van mijn jongste zus op maandag en komt dan met de tweeling langs zodat ik naar hun kan zwaaien en kletsen door de open deur O+
  maandag 6 april 2020 @ 10:24:22 #16
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192474223
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 10:22 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Kantoorwerken is al duidelijk van dat het niet noodzakelijk is en sowieso hebben veel grote organisaties al aangegeven dat de kantoren tenminste tot juni gesloten blijven dus ik neem aan dat dit nog geen grote vlucht zal nemen naar de oude situatie.

Nut van de scholen na mei nog openen zie ik ook niet echt maar allicht dat dit nog zal gebeuren.
Nut van scholen openen is vooral dat mensen met kinderen gewoon weer kunnen werken. Is het wel een vereiste dat leraren stoppen met huilen
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_192474236
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:24 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Nut van scholen openen is vooral dat mensen met kinderen gewoon weer kunnen werken. Is het wel een vereiste dat leraren stoppen met huilen
Mijn dochter zit vwo 4 en heeft online lessen van 30 minuten per vak.
  maandag 6 april 2020 @ 10:26:49 #18
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192474247
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:25 schreef -river- het volgende:

[..]

The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
pi_192474257
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:25 schreef -river- het volgende:

[..]

Waarvan akte.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 6 april 2020 @ 10:28:05 #20
426493 crew  PippenScottie
pi_192474266
quote:

Het lijkt me nog erg twijfelachtig.
Ik denk zelf, afgaande op daling van afgelopen week, dat na de meivakantie de scholen weer open gaan. Het was een van de laatste dingen die werd gesloten, dus het zal ook wel een van de eerste zijn die weer open gaat.

Aan de andere kant, het zou me ook niet verbazen als de maatregelen worden verlengd en de scholen dit schooljaar niet meer open gaan.

Wat betreffen kantoren, de geest van thuiswerken is nu wel uit de fles. Ik hoop van harte dat er veel meer thuisgewerkt gaat worden vanaf nu.
My friends all drive horses
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 april 2020 @ 10:28:19 #21
13151 crew  Rewimo
pi_192474271
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:24 schreef -river- het volgende:

Zo ziet mijn familie het ook en ik besef heel goed dat ik juist nu een risico geval ben en ga het ook volhouden. Mijn buurvrouwtje 2 deuren verder is 2 maal zo oud en vraagt of ze mij kan helpen, zo lief. Mijn oudste zus past op de tweeling van mijn jongste zus op maandag en komt dan met de tweeling langs zodat ik naar hun kan zwaaien en kletsen door de open deur O+
Ja, wij wonen te ver uit elkaar om het zo te doen maar bellen en appen gaat ook :) Nu mogen we vanuit DLD de grens niet meer over en dus kunnen we elkaar nu sowieso niet ontmoeten. Het is niet anders.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 6 april 2020 @ 10:28:30 #22
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192474274
quote:

[..]

Basisscholen ala al vind ik dat kinderen in NL wel heel weinig verantwoordelijkheid krijgen mbt het zelfstandig kunnen zijn maar de noodzaak om middelbare scholen en dergelijke nog open te knallen terwijl onderwijs op afstand best aardig werkt en medio mei het nog geen twee maanden tot de zomervakantie is?
pi_192474281
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:28 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ja, wij wonen te ver uit elkaar om het zo te doen maar bellen en appen gaat ook :) Nu mogen we vanuit DLD de grens niet meer over en dus kunnen we elkaar nu sowieso niet ontmoeten. Het is niet anders.
Verschrikkelijk -O-
pi_192474288
quote:

[..]

Stoppen met huilen? Serieus?
pi_192474303
Hoe doen ze dat eigenlijk in gemeente Baarle-Nassau? Je hebt daar 40-45 grensovergangen in 1 gemeente. Mag je daar dan niet meer komen als Nederlander?
  maandag 6 april 2020 @ 10:30:36 #26
3542 Gia
User under construction
pi_192474306
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:17 schreef -river- het volgende:
Hier hetzelfde. Zat al in de WAO, maar had wel wat clubjes en verenigingen. Nu niks.
Ik ga niet eens boodschappen en mijdt ook contact met de oudjes.

Misschien dat ik met mooi weer komend weekend wel even langs ga.
Neem zelf wat te drinken mee en kunnen buiten blijven, op afstand.

Al is het maar een half uurtje.
pi_192474319

Alleen maar in rechterkant van je huis komen toch? :@

Baarle-Nassau _O_
pi_192474329
quote:
12s.gif Op maandag 6 april 2020 10:03 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

" good inpatient glycemic control is particularly important in the comprehensive treatment of COVID-19. "

Met Juist een keto levensstijl kun je bovenstaande bereiken.
Nee, er staat dat het voor diabetici belangrijk is om de bloedsuikerspiegel strikt binnen de normen te houden, omdat er anders het risico bestaat op ketoacidose, als de patient ook nog COVID-19 opgelopen heeft.

Als je ketoacidose krijgt heb je als diabeet een serieus probleem (risico op nierschade bijvoorbeeld).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ketoacidose

Dat is heelwat anders als dat het goed zou zijn voor niet-diabeten om een keto dieet te volgen als ze COVID-19 hebben. (Succes met het volgen van dat keto dieet trouwens, als je doodziek op bed of in de IC ligt).
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_192474347
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:30 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Hoe doen ze dat eigenlijk in gemeente Baarle-Nassau? Je hebt daar 40-45 grensovergangen in 1 gemeente. Mag je daar dan niet meer komen als Nederlander?
:)
pi_192474350
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:30 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ik las laatst dat de Zeeman daar de een deel van de winkel (mannenafdeling) moest sluiten, want die ligt op Belgisch grondgebied...
pi_192474355
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:30 schreef Gia het volgende:

[..]

Hier hetzelfde. Zat al in de WAO, maar had wel wat clubjes en verenigingen. Nu niks.
Ik ga niet eens boodschappen en mijdt ook contact met de oudjes.

Misschien dat ik met mooi weer komend weekend wel even langs ga.
Neem zelf wat te drinken mee en kunnen buiten blijven, op afstand.

Al is het maar een half uurtje.
Ik ben vanuit werkend en met een druk (sociaal) leven naar ziek thuis gegaan in de maand december vorig jaar dus moet nog wennen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 april 2020 @ 10:36:35 #32
13151 crew  Rewimo
pi_192474392
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:34 schreef -river- het volgende:

Ik ben vanuit werkend en met een druk (sociaal) leven naar ziek thuis gegaan in de maand december vorig jaar dus moet nog wennen.
Ik werk al 2 jaar vanuit huis dus wat dat betreft veranderde er voor mij niet veel. Nog een paar maanden doorbijten, dan hoef ik als het goed is niet meer (zit in afkeurproces).
  maandag 6 april 2020 @ 10:36:55 #33
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192474397
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:29 schreef raptorix het volgende:

[..]

Stoppen met huilen? Serieus?
Ja, leraren hebben enorm lopen verzaken hier, en verwachten wel volle lof te krijgen
pi_192474405
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:36 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ik werk al 2 jaar vanuit huis dus wat dat betreft veranderde er voor mij niet veel. Nog een paar maanden doorbijten, dan hoef ik als het goed is niet meer (zit in afkeurproces).
Oei, heel veel sterkte.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 april 2020 @ 10:38:11 #35
13151 crew  Rewimo
pi_192474415
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:37 schreef -river- het volgende:

Oei, heel veel sterkte.
Dank je wel, jij ook! We komen er wel doorheen :)
pi_192474440
Belgische besmette supermarktmedewerker (32) overleden.

BRUSSEL - Afgelopen week kwam de 32-jarige winkelmedewerker Mohammed, die werkte bij supermarkt Colruyt, om het leven. Hij was besmet met het coronavirus. „We hebben eind deze week de spijtige bevestiging gekregen dat een collega uit onze Colruyt-winkel in Vorst thuis in zijn slaap is overleden”, bevestigt Hanne Poppe van de persdienst van Colruyt Group.

De man was besmet met het coronavirus. „Onze gedachten gaan eerst en vooral naar de familie, vrienden en naaste collega’s van het slachtoffer. We zijn hier allemaal erg door aangedaan. We gaan de nodige ondersteuning bieden voor mensen die nauw met de man samenwerkten.” Of de man de besmetting op het werk opgelopen heeft, is onmogelijk te achterhalen.

Het overlijden hakt er stevig in bij het personeel, blijkt uit een emotioneel bericht van een anonieme collega van het slachtoffer dat veel gedeeld wordt op Facebook. „Onze grootste vrees komt uit”, klinkt het. „Na de hamsterwoede drie weken geleden is er enorm veel werk op onze schouders gevallen om de rekken weer gevuld te krijgen. In combinatie met vele zieken leidde dat tot fysieke uitputting en diepe stress. Sindsdien is de werkdruk langzaam aan beter geworden, maar nu neemt emotionele stress de overhand.”

„We begrijpen dat dit nieuws een grote opdoffer is voor alle Colruyt-collega’s, die al weken keihard aan het werk zijn om in de dagelijkse voedselvoorziening te voorzien”, zegt Poppe, die zegt dankbaar te zijn voor hun inspanningen. „We willen graag benadrukken dat we, net zoals de hele sector, er alles aan doen om voor onze medewerkers een zo veilig mogelijk kader te scheppen. Dat wil zeggen dat we daarbij de maatregelen van de overheid strikt navolgen, zoals het ter beschikking stellen van handschoenen, voortdurend vragen voldoende afstand te bewaren. Ook stellen we mondmaskers ter beschikking voor de medewerkers die er gebruik van willen maken, en we sturen op dagelijkse basis bij.”

Social distancing niet te handhaven
Volgens de schrijver van het Facebook-bericht is de ’social distancing’, ondanks de opgelegde maatregelen, niet te handhaven. Bijna een derde van de klanten zou zich er niet aan houden. „Het begint bij ons allemaal door te dringen hoe ernstig corona kan zijn, dat we absoluut niet veilig zijn op ons werk en dat dit nog maanden kan duren. Veel collega’s vertellen hoe ze naar het werk komen met een krop in hun keel. Ze maken zich zorgen voor hun eigen gezondheid, maar vooral voor die van hun gezin. Velen beginnen zich af te vragen waarom ze dit voor hetzelfde loon blijven doen; de job is immers niet meer hetzelfde.”

Er volgt een oproep aan Colruyt om actie te ondernemen. Er wordt gevraagd om de stroom klanten beter te regelen en te informeren, meer rustmomenten zonder loonverlies en compensatie voor de opofferingen die gemaakt worden. „Colruyt draait week op week recordwinsten terwijl wij ons kapot werken. We doen het niet voor het geld, maar we verdienen het wel.”

Vergoeding
Poppe zegt dat er de laatste weken vanuit Colruyt Group heel nauw en constructief overlegd is met de vakbonden. Daar kwam een regeling uit voort. „De komende dagen zal die verder verfijnd worden.” In de regeling staat onder meer dat Colruyt Group een budget ter beschikking stelt „om de inspanningen op vlak van verkoop, logistiek en productie in deze uitzonderlijke omstandigheden te vergoeden.” „Die vergoeding kan bestaan uit de toekenning tot vijf vrije dagen, maar kan ook extra kortingen omvatten. Ook medewerkers van centrale diensten die zich hebben ingezet voor de versterking van de winkels, distributiecentra of productie-ateliers, ontvangen een extra in de vorm van een cadeaubon.”

„We roepen de autoriteiten op om een duidelijk kader te definiëren voor de eventuele belastingvrijstelling van salarissen of premies die in essentiële sectoren - zoals de zorg of de voedingssector - toegekend worden ter compensatie van uitzonderlijke inspanningen geleverd tijdens de coronacrisis”, klinkt het nog.

https://www.telegraaf.nl/(...)ewerker-32-overleden
pi_192474443
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:38 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Dank je wel, jij ook! We komen er wel doorheen :)
:Y
pi_192474452
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:33 schreef ZwangerPetro het volgende:

[..]

Ik las laatst dat de Zeeman daar de een deel van de winkel (mannenafdeling) moest sluiten, want die ligt op Belgisch grondgebied...
Geniaal toch? :D
pi_192474455
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:36 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Ja, leraren hebben enorm lopen verzaken hier, en verwachten wel volle lof te krijgen
Gast....
  maandag 6 april 2020 @ 10:45:41 #40
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192474518
Turks minister van tourisme juist aangegeven dat nationale vakanties volgens prognose eind mei weer langzaam opgestart kunnen worden. Buitenlands tourisme pas eind juni.
  maandag 6 april 2020 @ 10:46:09 #41
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192474529
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:41 schreef raptorix het volgende:

[..]

Gast....
Als je het er niet mee eens bent moet je het zeggen. Maar leraren hebben zelf heel hard hun best gedaan om de scholen dicht te krijgen.

Ik vind dat wel treurig, zeker als je de effecten daarvan ziet op mensen die hierdoor niet of minder kunnen werken

Als leraren dan en passant genoemd worden bij de helden tijdens deze coronacrisis dan vind ik dat zeer onterecht. Op z'n best doen ze het net zo goed als elke thuiswerker
pi_192474546
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:46 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Als je het er niet mee eens bent moet je het zeggen. Maar leraren hebben zelf heel hard hun best gedaan om de scholen dicht te krijgen.

Ik vind dat wel treurig, zeker als je de effecten daarvan ziet op mensen die hierdoor niet of minder kunnen werken
Ik denk dat niemand het (op dit punt) met je eens is en dat is ook nogal logisch met die onzin die uit je toetsenbord komt.
  maandag 6 april 2020 @ 10:47:45 #43
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192474552
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:46 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Kunnen gewoon thuiswerken, indien vitaal beroep zijn er opvangsmogelijkheden.
  maandag 6 april 2020 @ 10:48:45 #44
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192474569
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 10:47 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Kunnen gewoon thuiswerken, indien vitaal beroep zijn er opvangsmogelijkheden.
Genoeg mensen met niet vitale beroepen die niet vanaf huis kunnen werken natuurlijk. I
  maandag 6 april 2020 @ 10:50:45 #45
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_192474589

Vliegen in China. Meerdere keren temperatuur checks, zelfs tijdens de vlucht. En stewardesses zijn compleet ingepakt in pakken en maskers. Wel bizar om te zien.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 6 april 2020 @ 10:51:12 #46
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192474593
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:48 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Genoeg mensen met niet vitale beroepen die niet vanaf huis kunnen werken natuurlijk. I
Zoals?
  maandag 6 april 2020 @ 10:52:33 #47
3542 Gia
User under construction
pi_192474607
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:48 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Mijn jongste is hovenier en in onze tuin moet nogal wat gebeuren, dus opperde dat hij ook best thuis kan werken.

Maar helaas, hij neemt zijn werk niet mee naar huis. 😄
  maandag 6 april 2020 @ 10:52:55 #48
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_192474610
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 10:51 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Zoals?
paardrij instructrice
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  maandag 6 april 2020 @ 10:53:29 #49
3542 Gia
User under construction
pi_192474616
quote:

[..]

Zoals?
Groen, vuilnismannen
pi_192474627
https://www.mynewsmag.co.(...)s-after-night-shift/

23-jarige dokter.. His mother Gina Gustilo, 50, claimed the hospital did not let John go home as they were short on staff – so he stayed on shift despite his apparent symptoms.

Ms Gustilo said that her son’s colleagues had told her he was not wearing ‘proper’ protective clothing.

‘They wear PPE, but not totally protective of the mouth. They wear the normal masks,’ she said.

Lekker bezig Engeland
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_192474629
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:53 schreef Gia het volgende:

[..]

Groen, vuilnismannen
Groen gebeuren weet ik niet, maar vuilnis is gewoon een vitaal beroep.
pi_192474640
quote:

[..]

Zoals?
Veel onderhoudsmensen bijvoorbeeld, maar ook vrijwel iedereen die in de voedselindustrie werkzaam is, transport, OV, zorg, noem maar op.
  maandag 6 april 2020 @ 10:55:14 #53
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192474643
quote:

[..]

Zoals?
Stucadoor
  maandag 6 april 2020 @ 10:58:45 #54
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192474685
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:53 schreef Gia het volgende:

[..]

Groen,
Indien voor de gemeente kunnen ze voor de uren die daarvoor nodig zijn aanspraak maken op de noodopvang van kinderen.

quote:
vuilnismannen
Is sowieso een vitaal beroep.
  maandag 6 april 2020 @ 10:59:47 #55
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192474702
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:55 schreef raptorix het volgende:

[..]

Veel onderhoudsmensen bijvoorbeeld, maar ook vrijwel iedereen die in de voedselindustrie werkzaam is, transport, OV, zorg, noem maar op.
Allemaal vitale beroepen die gebruik kunnen maken van de kinderopvang. Zie voor meer op https://www.rijksoverheid(...)ng/cruciale-beroepen
  maandag 6 april 2020 @ 11:00:17 #56
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192474711
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 10:59 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Allemaal vitale beroepen die gebruik kunnen maken van de kinderopvang. Zie voor meer op https://www.rijksoverheid(...)ng/cruciale-beroepen
Ik denk dat hij de vraag niet begreep
  maandag 6 april 2020 @ 11:01:37 #57
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192474723
Mooi dat vijf mensen nu Pumpalov moeten overtuigen dat er mensen zijn die niet thuis kunnen werken :z. Er zijn meer dan genoeg beroepen die niet thuis kunnen werken en wat geen vitaal beroep is.

quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 10:54 schreef RipCity het volgende:
https://www.mynewsmag.co.(...)s-after-night-shift/

23-jarige dokter.. His mother Gina Gustilo, 50, claimed the hospital did not let John go home as they were short on staff – so he stayed on shift despite his apparent symptoms.

Ms Gustilo said that her son’s colleagues had told her he was not wearing ‘proper’ protective clothing.

‘They wear PPE, but not totally protective of the mouth. They wear the normal masks,’ she said.

Lekker bezig Engeland
Hmm. Dat klinkt niet zo best nee :{. Maar dat volgt wel uit een gebrek aan personeel.. Dat is waar Gommers zo voor waarschuwde als Nederland uiteindelijk richting de 2.500/3.000 bedden wil gaan.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_192474751
quote:
15s.gif Op maandag 6 april 2020 11:01 schreef Zeroku het volgende:
Mooi dat vijf mensen nu Pumpalov moeten overtuigen dat er mensen zijn die niet thuis kunnen werken :z. Er zijn meer dan genoeg beroepen die niet thuis kunnen werken en wat geen vitaal beroep is.
[..]

Hmm. Dat klinkt niet zo best nee :{. Maar dat volgt wel uit een gebrek aan personeel.. Dat is waar Gommers zo voor waarschuwde als Nederland uiteindelijk richting de 2.500/3.000 bedden wil gaan.
En het gaat om redelijk grote aantallen, een Miljoen zit je zo aan.
  maandag 6 april 2020 @ 11:03:26 #59
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192474757
quote:
15s.gif Op maandag 6 april 2020 11:01 schreef Zeroku het volgende:
[..]

Noem ze dan :? Vooralsnog heeft niemand er één kunnen noemen.
pi_192474762
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 11:03 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Wat dacht je van mensen bij de waterzuivering?
  maandag 6 april 2020 @ 11:04:19 #61
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192474765
quote:

[..]

Stucadoor dus, maar ook 6 miljoen andere Nederlanders

https://webcache.googleus(...)&hl=en&ct=clnk&gl=nl
  PR/Manusje van alles maandag 6 april 2020 @ 11:04:41 #62
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_192474770
quote:

[..]

:Z
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 6 april 2020 @ 11:04:45 #63
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192474772
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:03 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wat dacht je van mensen bij de waterzuivering?
Vitaal beroep.
  maandag 6 april 2020 @ 11:04:50 #64
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192474774
quote:
Criminaliteit met 40 procent gedaald

BRUSSEL De maatregelen om de verspreiding van covid-19 tegen te gaan, hebben een gunstig effect op de criminaliteit in Antwerpen. Dat toont een analyse van de lokale politie aan. In vergelijking met de eerste twee weken van maart daalde de criminaliteit tussen 14 en 31 maart met 38,4 procent. Vergeleken met vorig jaar werd een daling van 46 procent vastgesteld.

Vooral de woninginbraken en de agressieve diefstallen kennen een grote daling. De woninginbraken daalden met meer dan de helft, op twee dagen in die periode werd zelfs geen enkele (poging tot) woninginbraak gemeld. Ook de inbraken in handelszaken daalden met meer dan 40 procent, ondanks de verplichte sluitingen.

De agressieve diefstallen, die doorgaans op straat worden gepleegd, daalden met 66 procent. Op de helft van de dagen tussen 14 en 31 maart werd geen enkele agressieve diefstal gemeld.

Het aantal feiten van opzettelijke ­slagen en verwondingen daalde met iets meer dan een kwart. Er was wel een piek in de nacht van 13 op 14 maart, toen er ‘lockdown-feestjes’ werden georganiseerd.

Intrafamiliaal geweld

Opvallend is de lichte daling met 8,6 procent van vaststellingen van intrafamiliaal geweld, terwijl het aantal oproepen nochtans met een kwart steeg. De politie vermoedt dat ze nu sneller wordt gebeld voor een burenruzie.

Het aantal meldingen van geluids­hinder zit dan weer in de lift. (belga)
are we infinite or am I alone
  maandag 6 april 2020 @ 11:05:45 #65
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192474785
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:04 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Nou, heeft maar een halve pagina geduurd _O_
  maandag 6 april 2020 @ 11:05:51 #66
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192474788
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:04 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Hoe wordt dit gemeten? Aangezien politie ook aardig onbezet raakt is het ook de vraag hoeveel er überhaupt nu kan worden opgespoord.
  maandag 6 april 2020 @ 11:06:18 #67
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192474796
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 11:05 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Nou, heeft maar een halve pagina geduurd _O_
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:55 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Stucadoor
Stuk eerder al hoor :D
  maandag 6 april 2020 @ 11:06:35 #68
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192474798
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:04 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Verwachting is overal wel dat dit een tijdelijk effect is en het uiteindelijk weer flink gaat stijgen (ook gewoon maar business natuurlijk).

Hoe staat het momenteel met de cijfers voor het huiselijk geweld?
pi_192474802
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 11:04 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Vitaal beroep.
Je denkt dat dat geen vitaal beroep is :') :')
  maandag 6 april 2020 @ 11:07:08 #70
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192474808
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:06 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je denkt dat dat geen vitaal beroep is :') :')
Dat is dus wat ik zeg. Vitaal beroep. Recht op kinderopvang.
  maandag 6 april 2020 @ 11:08:46 #71
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192474833
Dus samenvattend; 65% van de werkende bevolking heeft geen vitaal beroep en kan de kinderen niet bij kinderopvang of school dumpen.

Voor die mensen hoop ik dat de scholen snel weer open gaan.
  maandag 6 april 2020 @ 11:09:00 #72
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192474837
quote:
Het gebeurt niet vaak, maar het gebéúrt, zegt Bart Lambrecht, immunoloog van het UZ Gent: de toestand van jonge, gezonde mensen met een aanvankelijk niet verontrustende coronavirusinfectie gaat plots drastisch achteruit. ‘Ze krijgen geen adem meer, hun koorts stijgt, ze raken uitgeput, hun bloedbeeld verraadt een hevige infectie.’

Voor artsen betekent dat ‘rood alarm’. Want deze patiënten staan mogelijk op de drempel van wat in medisch jargon een ‘cytokinestorm’ heet: een mogelijk levensbedreigende overreactie van hun immuunsysteem.

Cytokines zijn in normale omstandigheden nochtans de ‘good guys’ van het immuunsysteem. Ze zijn de boodschappenjongens die alarm slaan wanneer een invasie van virussen of bacteriën dreigt. Ze zetten de soldaten van het afweersysteem ertoe aan die indringers te bevechten. Eenmaal die klus is geklaard, doen de cytokines er weer het zwijgen toe en schakelt het immuunsysteem over naar ruststand.

Maar soms – Lambrecht schat bij een op de vijf coronapatiënten die met ademnood in het ziekenhuis terechtkomen – gaat het immuunsysteem in overdrive. Dan worden de cytokines ‘bad guys’. Als ongeleide projectielen blijven ze de boel opjutten, ook nadat het immuunsysteem het virus al lang heeft verslagen. Bij een dergelijke shoot-out komen de organen van de patiënt in de vuurlijn te liggen: longen, lever, hart krijgen de volle laag. De patiënt bekoopt dat niet zelden met de dood: hij overlijdt aan een ontspoorde immuunreactie, niet aan de virusinfectie.

Geen medicijnen

Een cytokinestorm kan in theorie mensen van elke leeftijd treffen, maar in de huidige corona-epidemie veronderstellen longartsen dat vooral jonge, tot dan toe kerngezonde mensen er het slachtoffer van worden. ‘Wat ­begint als een longontsteking, eindigt met het uitvallen van een of meer van hun organen.’

Medicijnen om zo’n aankomende cytokinestorm te doen gaan ­liggen, zijn er in het geval van een corona-infectie niet. Negen Belgische ziekenhuizen gaan daarom vanaf deze week pionieren met medicijnen die hun nut hebben bewezen bij de behandeling van andere ziektes waarbij het immuunsysteem zich tegen het eigen lichaam keert. Tocilizumab, bijvoorbeeld, en anakinra: geneesmiddelen die tegen reumatoïde artritis wordt gegeven. En siltuximab, een kankermedicijn. Ze leggen de werking stil van de ­afweerstoffen interleukine-1 en interleukine-6, die op aangeven van de ontspoorde cytokines massaal vrijkomen.

Afgelopen weekend zijn in het UZ Gent de eerste patiënten met een of meer van die medicijnen behandeld, zegt Lambrecht, die de experimentele studie leidt. Ook in China, Italië, Denemarken en de VS lopen ziekenhuisstudies met de medicijnen. ‘Maar de Belgische studie is de grootste, en de enige die ze gecombineerd uitprobeert en met elkaar vergelijkt. Sommige ziekenhuizen geven de middelen ook buiten studies om, en zonder controlegroep. Dan meet je niet of het medicijn je patiënten baat of schaadt.’

Negatieve spiraal

In de Belgische studie, waarop 342 covid-patiënten kunnen intekenen, zullen de medicijnen apart of in combinatie worden toegediend aan zieken met een vroege vorm van cytokinestorm, zegt Lambrecht. De waarschuwingssignalen zijn in het bloed af te ­lezen: ‘een verhoogd ferritinegehalte, verhoogd LDH-cholesterolgehalte en tekenen van overmatige bloedstolling.’

Bij dergelijke signalen, vaak slechts een paar dagen na een beginnende longontsteking, moeten artsen snel ingrijpen. ‘Als je te lang wacht, ben je te laat. Als iemand al aan de beademing ligt, heeft de cytokinestorm de longen waarschijnlijk al te veel beschadigd. Medicijnen bieden dan geen soelaas meer. Door vroeg te ­behandelen, nog voor patiënten intensieve zorg nodig hebben, hopen we te voorkomen dat ze in een negatieve spiraal belanden. Zo ­hopen we levens te redden, te voorkomen dat mensen aan de beademing moeten en de verblijftijd in het ziekenhuis te verkorten.’
pi_192474850
Volgens de adviseur van Trump ligt het aantal a-typische besmettingsgevallen veel hoger dan tot nu toe gedacht (35-40%)

Opschieten met die thuistests!
blablablabla
  maandag 6 april 2020 @ 11:10:17 #74
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192474856
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 11:05 schreef Zeroku het volgende:

[..]

Hoe wordt dit gemeten? Aangezien politie ook aardig onbezet raakt is het ook de vraag hoeveel er überhaupt nu kan worden opgespoord.
Men weet toch hoeveel inbraken en andere misdrijven gemeld worden?
  maandag 6 april 2020 @ 11:10:28 #75
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192474860
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:10 schreef Elan het volgende:
Volgens die adviseur van Trump ligt het aantal a-typische besmettingsgevallen veel hoger dan tot nu toe gedacht (35-40%)

Geef het een maand
  maandag 6 april 2020 @ 11:10:41 #76
3542 Gia
User under construction
pi_192474865
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:04 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Slotenmaker. Je sleutel zou maar afbreken.
  maandag 6 april 2020 @ 11:12:21 #77
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192474890
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:08 schreef Fretwork het volgende:
Dus samenvattend; 65% van de werkende bevolking heeft geen vitaal beroep en kan de kinderen niet bij kinderopvang of school dumpen.

En hoeveel van die 65% heeft kinderen én kan niet thuiswerken?
pi_192474893
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 11:10 schreef Elan het volgende:
Volgens de adviseur van Trump ligt het aantal a-typische besmettingsgevallen veel hoger dan tot nu toe gedacht (35-40%)

Dat is vooral ingegeven door wensdenken ben ik bang.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_192474908
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 11:05 schreef Zeroku het volgende:

[..]

Politie gaf laatst juist aan niet onderbezet te zijn en veel politieagenten beschikbaar te hebben staan.
  Moderator maandag 6 april 2020 @ 11:14:39 #80
8781 crew  Frutsel
pi_192474919
Gaat Rusland nu ook "ontploffen" qua cijfers? Bijna 1000 nieuwe besmettingen?
Dat is voor hun vrij veel te noemen en hadden ze volgens mij nog niet eerder?
  maandag 6 april 2020 @ 11:14:48 #81
3542 Gia
User under construction
pi_192474922
Stel, je vrouw is verpleegkundige en jij bouwvakker. Je kunt die huizen niet thuis bouwen.

En echt een vitaal beroep is het niet, maar het gaat wel door.
  maandag 6 april 2020 @ 11:15:00 #82
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192474927
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 11:12 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

En hoeveel van die 65% heeft kinderen én kan niet thuiswerken?
In het artikel staat dat van de cruciale beroepen 25% tenminste 1 kind heeft to 12 jaar.

Lijkt me dat dat vergelijkbaar is. Dus waarschijnlijk 1.5mio Nederlanders met een kind en geen cruciaal beroep
pi_192474950
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:08 schreef Fretwork het volgende:

Wat denk ik een groter probleem is, is dat heel veel kinderopvang door opa's en oma's gedaan word, dat los je ook niet zomaar op.
pi_192474957
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 11:10 schreef Elan het volgende:

En waar baseert hij dat op?
  maandag 6 april 2020 @ 11:17:34 #85
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192474967
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:15 schreef Fretwork het volgende:

[..]

In het artikel staat dat van de cruciale beroepen 25% tenminste 1 kind heeft to 12 jaar.

Lijkt me dat dat vergelijkbaar is. Dus waarschijnlijk 1.5mio Nederlanders met een kind en geen cruciaal beroep
Zullen er in bepaalde sectoren niet meer of minder kinderen zijn waardoor de "waarschijnlijk vergelijkbaar" vrij dubieus wordt?

En hoeveel van die anderhalf miljoen kunnen nu niet thuiswerken? En hoeveel hebben een kind in de leeftijd dat niet alleen thuis kan blijven?

Verdikkeme, in Bangladesh hebben de kindertjes al een fulltime baan op achtjarige leeftijd en in Nederland kan een elfjarige niet een paar uur alleen thuis zijn? :?

Wordt een heel groot drama van gemaakt.
  maandag 6 april 2020 @ 11:17:35 #86
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192474968
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:16 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wat denk ik een groter probleem is, is dat heel veel kinderopvang door opa's en oma's gedaan word, dat los je ook niet zomaar op.
Goed punt, maar dat is geen maatregel die ze even aanpakken.

Leraren gewoon weer voor de klas is beter haalbaar, en het was ook geen maatregel geweest zonder externe druk
  maandag 6 april 2020 @ 11:20:45 #87
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192475013
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 11:17 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Zullen er in bepaalde sectoren niet meer of minder kinderen zijn waardoor de "waarschijnlijk vergelijkbaar" vrij dubieus wordt?

En hoeveel van die anderhalf miljoen kunnen nu niet thuiswerken? En hoeveel hebben een kind in de leeftijd dat niet alleen thuis kan blijven?

Verdikkeme, in Bangladesh hebben de kindertjes al een fulltime baan op achtjarige leeftijd en in Nederland kan een elfjarige niet een paar uur alleen thuis zijn? :?

Wordt een heel groot drama van gemaakt.
Je kan het wel kapot bagataliseren, hopen dat er op een gegeven moment geen cijfers zijn en denken dat je gewonnen hebt.

Of mensen nou thuis kunnen werken of niet, er zijn er genoeg met banen die extra onder druk staan omdat er een onderwijstaak bijkomt. Dan heb ik het over alleenstaande ouders, ouders met onregelmatige werktijden, etc.

Leraar is nou juist een beroep dat gewoon kan doorgaan, zoals eerder ook gewoon stond in de plannen van het kabinet.
pi_192475014
Overigens sprak ik vorige week een eigenaar van een kleine kinderopvang, van de 12 kinderen had maar 1 ouder een cruciaal beroep, ze vangt dat kind nu bij haar thuis op om het wat huiselijker te maken.
  maandag 6 april 2020 @ 11:21:45 #89
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192475029
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:14 schreef Gia het volgende:
Stel, je vrouw is verpleegkundige en jij bouwvakker. Je kunt die huizen niet thuis bouwen.

En echt een vitaal beroep is het niet, maar het gaat wel door.
Maar dan kan je kind toch naar de opvang?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator maandag 6 april 2020 @ 11:22:34 #90
382129 crew  Donna
pi_192475035
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:20 schreef raptorix het volgende:
Overigens sprak ik vorige week een eigenaar van een kleine kinderopvang, van de 12 kinderen had maar 1 ouder een cruciaal beroep, ze vangt dat kind nu bij haar thuis op om het wat huiselijker te maken.
Onze opvang (ongeveer 60 kinderen totaal) heeft ook maar 2-3 kindjes waarvan de ouders het niet anders hebben kunnen oplossen.
  maandag 6 april 2020 @ 11:23:14 #91
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192475049
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:20 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Je kan het wel kapot bagataliseren, hopen dat er op een gegeven moment geen cijfers zijn en denken dat je gewonnen hebt.

Of mensen nou thuis kunnen werken of niet, er zijn er genoeg met banen die extra onder druk staan omdat er een onderwijstaak bijkomt. Dan heb ik het over alleenstaande ouders, ouders met onregelmatige werktijden, etc.

Leraar is nou juist een beroep dat gewoon kan doorgaan, zoals eerder ook gewoon stond in de plannen van het kabinet.
Eerder kon dat wel doorgaan ja. Momenteel daarentegen niet. Uiteraard zijn er altijd mensen de dupe, dat ontkent niemand. Het probleem groter maken dan het is daarentegen lijkt ook niet al te nuttig te zijn.
  maandag 6 april 2020 @ 11:23:48 #92
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192475059
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:21 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Maar dan kan je kind toch naar de opvang?
Technisch gezien niet maar in dit soort gevallen zijn er wel mogelijkheden aangezien de bouwvakker inderdaad lastig van huis uit kan werken.
  maandag 6 april 2020 @ 11:24:20 #93
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192475068
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 11:23 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Technisch gezien niet maar in dit soort gevallen zijn er wel mogelijkheden aangezien de bouwvakker inderdaad lastig van huis uit kan werken.
Tuurlijk wel, verpleegster is een vitaal beroep
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  maandag 6 april 2020 @ 11:25:19 #94
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_192475083
Ik heb het idee dat ik Corona heb gehad maar niet echt extreem ziek van ben geworden.
Ben toch wel van plan om me te laten testen ooit of ik Corona heb gehad ja of nee,
Zijn er meerdere die die dit denken.
  maandag 6 april 2020 @ 11:25:39 #95
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192475089
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 11:23 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Eerder kon dat wel doorgaan ja. Momenteel daarentegen niet. Uiteraard zijn er altijd mensen de dupe, dat ontkent niemand. Het probleem groter maken dan het is daarentegen lijkt ook niet al te nuttig te zijn.
Mogelijk 16% van de werkende bevolking, maar soit.

Het kan niet omdat leraren en daarna de bevolking stampij zijn gaan maken hè :P
  maandag 6 april 2020 @ 11:26:35 #96
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192475109
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:24 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Indien één van de ouders een vitaal beroep heeft wordt in principe verwacht dat de andere ouder instaat voor de kinderopvang.

In het geval van een bouwvakker zal er meer coulance zijn.
  maandag 6 april 2020 @ 11:26:36 #97
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192475111
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:24 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ouders waarvan er maar een een vitaal beroep heeft werden anders gewoon geweigerd
  maandag 6 april 2020 @ 11:27:04 #98
3542 Gia
User under construction
pi_192475121
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:25 schreef KingRadler het volgende:
Ik heb het idee dat ik Corona heb gehad maar niet echt extreem ziek van ben geworden.
Ben toch wel van plan om me te laten testen ooit of ik Corona heb gehad ja of nee,
Ja, ik. Maar dan al wel tweede helft van januari.
  maandag 6 april 2020 @ 11:27:06 #99
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192475122
quote:
Absoluut. Half FOK! denkt zelfs al in december of januari besmet te zijn met het desbetreffende virus.
pi_192475124
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:16 schreef raptorix het volgende:

[..]

En waar baseert hij dat op?
Intern onderzoek kennelijk, het is een premium Telegraaf artikel dus ik mag niet letterlijk quoten.
blablablabla
  maandag 6 april 2020 @ 11:27:42 #101
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_192475137
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 11:27 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Absoluut. Half FOK! denkt zelfs al in december of januari besmet te zijn met het desbetreffende virus.
_O- _O- _O- _O-
  Moderator maandag 6 april 2020 @ 11:29:16 #102
382129 crew  Donna
pi_192475170
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:26 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Ouders waarvan er maar een een vitaal beroep heeft werden anders gewoon geweigerd
Dat komt ook voornamelijk omdat de communicatie hierover in het begin erg slecht was.
  maandag 6 april 2020 @ 11:29:34 #103
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_192475175
Kijk ene mooi staaltje groepsimmuniteit _O_
https://www.rtlnieuws.nl/(...)iteit-italiaans-dorp
pi_192475183
quote:

[..]

Heb je er eigenlijk recht op als je nog niet bent aangemeld bij een kinderopvang? :@
  maandag 6 april 2020 @ 11:30:18 #105
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192475185
quote:

[..]

quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 11:26 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Indien één van de ouders een vitaal beroep heeft wordt in principe verwacht dat de andere ouder instaat voor de kinderopvang.

In het geval van een bouwvakker zal er meer coulance zijn.
De overheid zegt:
quote:
Als in een gezin 1 ouder een cruciaal beroep heeft of in een vitaal bedrijf werkt, verzoekt de overheid om zelf de kinderen op te vangen als dat kan. Als dat niet lukt, kunnen ouders toch een beroep doen op de noodopvang. Het is dus geen harde eis dat beide ouders een cruciaal beroep uitoefenen of in een vitale sector werken.
https://www.rijksoverheid(...)ng/cruciale-beroepen

Niks coulance, en zéker geen reden tot weigering.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  maandag 6 april 2020 @ 11:31:48 #106
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_192475215
Belgie positief getest; 1123 (was 1260)
doden; 185 (was 164)
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_192475216
https://www.msn.com/en-au(...)outbreak/ar-BB12cd67

Hier wat meer van wat Fauci heeft geroepen, dit is de top-viroloog van de US.
blablablabla
pi_192475226
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:31 schreef ondeugend het volgende:
doden; 185 (was 164)
België en Duitsland, samen met Nederland alle 3 een dalende lijn toch?
  maandag 6 april 2020 @ 11:32:43 #109
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192475236
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 11:30 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

[..]

De overheid zegt:
[..]

https://www.rijksoverheid(...)ng/cruciale-beroepen

Niks coulance, en zéker geen reden tot weigering.
Als dit goed nageleefd wordt helpt het al een flink stuk. Wel weer dubbel dat er van mensen wel verwacht wordt ze thuis op te vangen
  maandag 6 april 2020 @ 11:33:16 #110
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_192475245
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:32 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

België en Duitsland, samen met Nederland alle 3 een dalende lijn toch?
Afvlakking iig
pi_192475253
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:33 schreef ondeugend het volgende:

[..]

Afvlakking iig
Zou echt top zijn als het deze week zo aanhoudt. Dan werken de maatregelen i.i.g.
pi_192475260
Professor Steven Riley van Imperial College is onder de indruk van de Nederlandse aanpak! *O*

Britse professor: ‘Wow, jullie cijfers zijn zo laag als die van Wuhan’

Steven Riley werkt voor het Imperial College, de Britse universiteit waar de hele wereld nu naar kijkt voor betrouwbare epidemiemodellen. De professor is onder de indruk van de sterk dalende Nederlandse besmettingsgraad.

Hij kent Jacco Wallinga van het RIVM:
quote:
,,Jullie modelleur is Jacco Wallinga, zeg je? Ik ken Jacco wel. Hij ontwikkelde bij het Sarsvirus een nieuwe techniek om de reproductiefactor te modelleren. Die geldt nu als bijna universeel.
Premium artikel AD:

https://www.ad.nl/binnenl(...)-van-wuhan~ac5cf154/
pi_192475271
Zou de daling van het aantal nieuwe infecties in Duitsland erop wijzen dat ze daar richting 'alle infecties in kaart' gaan? Of zijn ze minder aan het testen?
pi_192475296
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:33 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

Zou echt top zijn als het deze week zo aanhoudt. Dan werken de maatregelen i.i.g.
Het heeft er de schijn van dat het ietwat stabiliseert, echte versoepeling van de maatregelen hoeven we nog lang niet op te rekenen want dan zit je zo weer in de problemen.
blablablabla
  maandag 6 april 2020 @ 11:36:32 #115
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192475314
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:35 schreef Elan het volgende:

[..]

Het heeft er de schijn van dat het ietwat stabiliseert, echte versoepeling van de maatregelen hoeven we nog lang niet op te rekenen want dan zit je zo weer in de problemen.
Vooral horeca, evenementen en thuiswerken niet idd
pi_192475334
Belgie gaat richting de 200 doden bijna, vandaag 185
pi_192475344
Ontzettend benieuwd naar de cijfers van vandaag en morgen. Zou een verschrikkelijke dreun zijn als het weer oploopt
pi_192475355
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:36 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Vooral horeca, evenementen en thuiswerken niet idd
Als het acute medische gevaar geweken is krijgen we nog een pittig debat over wanneer we weer normaal gaan doen.

Dat debat zie je nu al losbarsten, terwijl waarschijnlijk nog maanden maatregelen noodzakelijk zijn.
blablablabla
pi_192475361
quote:
Ja ik ook. Ga mij straks denk ik in de lunch even laten testen.
pi_192475365
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:38 schreef Noordzijde het volgende:
Ontzettend benieuwd naar de cijfers van vandaag en morgen. Zou een verschrikkelijke dreun zijn als het weer oploopt
Indien niet zullen mensen het onder 'weekend effect' scharen
pi_192475371
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:38 schreef Elan het volgende:

[..]

Als het acute medische gevaar geweken is krijgen we nog een pittig debat over wanneer we weer normaal gaan doen.

Dat debat zie je nu al losbarsten, terwijl waarschijnlijk nog maanden maatregelen noodzakelijk zijn.
Wat mij betreft dan de maatregelen tot 1 juni volhouden i.p.v. 26 of 28 april.
pi_192475378
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:33 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

Volgens het IC-baasje gisteren bij Pauw is vandaag redelijk cruciaal inderdaad qua cijfers.
blablablabla
pi_192475394
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:34 schreef houdafstand het volgende:
Professor Steven Riley van Imperial College is onder de indruk van de Nederlandse aanpak! *O*

Britse professor: ‘Wow, jullie cijfers zijn zo laag als die van Wuhan’
Ik zou dit interpreteren als sarcasme :D . Maar het is dus echt een compliment?
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  Moderator maandag 6 april 2020 @ 11:41:32 #124
8781 crew  Frutsel
pi_192475401
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:31 schreef ondeugend het volgende:
doden; 185 (was 164)
Blijft hoog voor een volledige lockdown of lijkt dat zo?
Ze waren daar toch al eerder begonnen met de maatregelen?
pi_192475403
AmichaiStein1 twitterde op maandag 06-04-2020 om 11:36:33 #BREAKING: Austria is first European country to set an 'exit plan' and announce it will start lifting its lockdown starting smaller shops on April 14th and All shops by May 1st: Public gathering will be banned until June reageer retweet
pi_192475406
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:40 schreef Elan het volgende:

[..]

Volgens het IC-baasje gisteren bij Pauw is vandaag redelijk cruciaal inderdaad qua cijfers.
Maandag of dinsdag is toch iedere week hoger ivm correctie van de cijfers oid?
Zonder wrijving geen glans
pi_192475424
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:39 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

Wat mij betreft dan de maatregelen tot 1 juni volhouden i.p.v. 26 of 28 april.
Misschien is nog langer wel verstandig, maar de economie kan dit eigenlijk niet aan. Je moet het beleid ook kunnen verantwoorden naar een toekomstige generatie.

Dus of 30.000 extra doden accepteren, waarvan veel toch al oud of in de risicogroep. Of de overlevers opzadelen met honderden miljarden schuldenaar.
blablablabla
  maandag 6 april 2020 @ 11:43:00 #128
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_192475425
NOSblog

quote:
Dalende lijn België zet door, maar 'weekendeffect' kan vertekenen

In België zijn de afgelopen dag 185 nieuwe sterfgevallen gemeld gerelateerd aan het coronavirus. De dag ervoor waren dat er 164. Het dodental staat nu op 1632.

Er zijn 420 nieuwe patiënten opgenomen in het ziekenhuis, tegen 503 de dag ervoor. In de ziekenhuizen liggen nu 5840 mensen, van wie er 1257 op de IC liggen. 235 patiënten mochten naar huis. De belasting van de ziekenhuizen blijft heel zwaar, zei viroloog Steven van Gucht.

De dalende lijn van de afgelopen dagen zet daarmee door. Het comité dat de coronaverspreiding volgt, waarschuwt dat de cijfers van het weekend vertekend kunnen zijn, omdat patiënten en slachtoffers mogelijk pas vandaag worden gemeld.
even een slag om de arm dus nog
  maandag 6 april 2020 @ 11:43:07 #129
3542 Gia
User under construction
pi_192475429
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:29 schreef Hexagon het volgende:
Maar als zoveel mensen daar het al gehad blijken te hebben, zonder het te weten, dan zou dat ook hier zo kunnen zijn.
  maandag 6 april 2020 @ 11:43:46 #130
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_192475440
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:43 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar als zoveel mensen daar het al gehad blijken te hebben, zonder het te weten, dan zou dat ook hier zo kunnen zijn.
Dat zou inderdaad zeker kunnen
  Moderator / Redactie Sport maandag 6 april 2020 @ 11:43:48 #131
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_192475442
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:43 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat vermoeden speelt al heel erg, ook in Engeland.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_192475444
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:41 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Maandag of dinsdag is toch iedere week hoger ivm correctie van de cijfers oid?
Zondag valt altijd wat lager uit zei hij, hij had daar geen duidelijke verklaring voor.
blablablabla
pi_192475458
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:43 schreef Nattekat het volgende:

[..]

bron?

Ik kan mijzelf maar 1 artikel herinneren van de financial times.
pi_192475459
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 11:06 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Verwachting is overal wel dat dit een tijdelijk effect is en het uiteindelijk weer flink gaat stijgen (ook gewoon maar business natuurlijk).

De verwachting van wie? Welke bron?
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
  maandag 6 april 2020 @ 11:45:33 #135
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192475468
Over een Nederlandse exit-strategie uit de lock down, mijn mening voor de korte termijn:

- iedereen die vanuit huis kan werken, VERPLICHT thuis blijven werken tot er geen besmettingen meer zijn.
- IEDEREEN buiten mondkapjes dragen. Mondkapjes moeten zeer goedkoop/gratis beschikbaar worden gesteld. De voor zorgmedewerkers afgekeurde mondkapjes, kunnen bijvoorbeeld gratis worden gedistribueerd: iets is beter dan niets.
- afstand houden, samenscholingsverboden, etc., voorlopig in stand houden
- verbod op samenkomsten, concerten, bioscopen, etc., voorlopig in stand houden
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_192475469
quote:
Ja, dat denkt iedereen die een verkoudheid heeft gehad nu. De kans dat het géén corona was is alleen 10 keer zo hoog.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  maandag 6 april 2020 @ 11:45:38 #137
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_192475470
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:41 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Nou ja het aantal doden loopt het langst op. Je kunt al ruim voor die lockdown ziek zijn maar alsnog na een paar dagen ineens achteruit gaan en weken op de ic liggen voordat je herstelt of overlijdt
pi_192475472
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:43 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat vermoeden heb ik ook..

https://www.telegraaf.nl/(...)mettingen-veel-hoger

Maar dat zou betekenen dat wij misschien al op de goede weg zijn voor groepsimmuniteit. Andere landen met vrijwel geen besmettingen die direct in lockdown zijn gegaan zullen daar achteraf misschien wel een groot nadeel van gaan ondervinden. Zij zullen die immuniteit dan nog moeten opbouwen.
  maandag 6 april 2020 @ 11:46:05 #139
8369 speknek
Another day another slay
pi_192475479
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:41 schreef Houtenbeen het volgende:
AmichaiStein1 twitterde op maandag 06-04-2020 om 11:36:33 #BREAKING: Austria is first European country to set an 'exit plan' and announce it will start lifting its lockdown starting smaller shops on April 14th and All shops by May 1st: Public gathering will be banned until June reageer retweet
Das mooi, alhoewel de winkels hier natuurlijk gewoon al open waren.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 6 april 2020 @ 11:46:43 #140
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192475492
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:45 schreef SillyWalks het volgende:
Over een Nederlandse exit-strategie uit de lock down, mijn mening voor de korte termijn:

- iedereen die vanuit huis kan werken, VERPLICHT thuis blijven werken tot er geen besmettingen meer zijn.
- IEDEREEN buiten mondkapjes dragen. Mondkapjes moeten zeer goedkoop/gratis beschikbaar worden gesteld. De voor zorgmedewerkers afgekeurde mondkapjes, kunnen bijvoorbeeld gratis worden gedistribueerd: iets is beter dan niets.
In principe helpt een theedoek rond je mond knopen al wanneer het doel tegengaan van verspreiding is. Dus daar kan ik mij goed in vinden.
pi_192475497
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:41 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Omdat herhaling altijd goed is blijkbaar:

Geen volledige lockdown in België, volgens mij is het enige belangrijke verschil met Nederland dat de niet-essentiële winkels gesloten zijn.
Dus in mijn ogen hoofdzakelijk een gelijkaardige aanpak als in Nederland.

En daarnaast zien we duidelijk een afvlakking in opnames, en vandaag zelfs een daling in IC opnames in België! (https://epidemio.wiv-isp.(...)recente%20update.pdf)
Dus in mijn ogen hoofdzakelijk een gelijkaardige trend als in Nederland. ;-)
  maandag 6 april 2020 @ 11:47:19 #142
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192475502
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:29 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb begrepen dat de antistoffen-testen geen onderscheid kunnen maken met andere Corona-virussen, waardoor er bizar hoge waardes uitkomen.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_192475506
quote:

Nou, dan kunnen 1 miljoen Nederlanders één keer boodschappen gaan doen en dan zijn die kapjes al op. :')
  maandag 6 april 2020 @ 11:48:08 #144
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_192475513
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:47 schreef NealMoonshine het volgende:

[..]

Omdat herhaling altijd goed is blijkbaar:

Geen volledige lockdown in België, volgens mij is het enige belangrijke verschil met Nederland dat de niet-essentiële winkels gesloten zijn.
Nee de grenzen zijn ook dicht. uitgezonderd woon/werk verkeer. Dus geen volwaardige lockdown maar wel iets strakker.
pi_192475541
quote:

Je uitweg bestaat uit een verstrenging van de maatregelen die er nu al zijn :')...
  maandag 6 april 2020 @ 11:52:14 #146
3542 Gia
User under construction
pi_192475575
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ja, dat denkt iedereen die een verkoudheid heeft gehad nu. De kans dat het géén corona was is alleen 10 keer zo hoog.
Ik had geen verkoudheid. Heb de griepprik gehad, maar werd 17 januari heel ziek. 's Morgens dat gevoel van 'voel me wat zwakjes' en 3 uur later lag ik doodziek op bed.

Uiteraard ging ik uit van zwaar de griep, dus geen huisarts gebeld. Meestal nutteloos.

Nu, achteraf bekeken, had ik alle verschijnselen van Covid19.
Ben echt een weeklang heeel ziek geweest, benauwd, koorts, droge hoest. En heb 4 weken nodig gehad om te herstellen.

Dus, ja, ik zou wel getest willen worden. Om het zeker te weten.
  maandag 6 april 2020 @ 11:52:49 #147
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192475582
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:49 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Je uitweg bestaat uit een verstrenging van de maatregelen die er nu al zijn :')...
Oh? Ik noem alleen dingen die eenvoudige volgehouden kunnen blijven worden.
  maandag 6 april 2020 @ 11:53:36 #148
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_192475596
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:49 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Daar geilenz e hier op. Mondkapjes zijn sexy geworden, maatregelen kunnen niet streng genoeg zijn. En de manier waarop gehandhaafd zou moeten worden krijgt zelfs Poetin rillingen van :')
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
  maandag 6 april 2020 @ 11:53:42 #149
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192475601
quote:
Goed nieuws. Aangezien Zwitserland Oostenrijk steeds heeft gevolgd hoop ik dat ze hier ook mee volgen - durf het bijna niet te hopen :P
pi_192475615
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:43 schreef Elan het volgende:

[..]

Zondag valt altijd wat lager uit zei hij, hij had daar geen duidelijke verklaring voor.
Wellicht dat mensen uit de biblebelt op zondag niet naar het ziekenhuis willen? :')
pi_192475620
quote:
es dragen. Mondkapjes moeten zeer goedkoop/gratis beschikbaar worden gesteld. De voor zorgmedewerkers afgekeurde mondkapj
Dat is geen exit strategie, dat is hoe het nu al is. _O-
  PR/Manusje van alles maandag 6 april 2020 @ 11:54:53 #152
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_192475630
quote:

Ik hoop dat jij niet bij het RIVM werkt.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_192475633
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:52 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik had geen verkoudheid. Heb de griepprik gehad, maar werd 17 januari heel ziek. 's Morgens dat gevoel van 'voel me wat zwakjes' en 3 uur later lag ik doodziek op bed.

Uiteraard ging ik uit van zwaar de griep, dus geen huisarts gebeld. Meestal nutteloos.

Nu, achteraf bekeken, had ik alle verschijnselen van Covid19.
Ben echt een weeklang heeel ziek geweest, benauwd, koorts, droge hoest. En heb 4 weken nodig gehad om te herstellen.

Dus, ja, ik zou wel getest willen worden. Om het zeker te weten.
Dat is wel héél ver voor het vaststellen van het eerste geval in Nederland. Ik schat de kans op 0.
pi_192475634
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:40 schreef Elan het volgende:

[..]

Volgens mij kan iedere dag cruciaal zijn..
  maandag 6 april 2020 @ 11:55:00 #155
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_192475638
als de cijfers vandaag goed zijn zou het best wel eens kunnen dat we langzaam de intelligente lockdown gaan versoepelen na 1 mei.
pi_192475650
Ik heb geen moeite met het dragen van mondkapjes mits ik er meerdere krijg en ze bij mijn outfit passen.
  maandag 6 april 2020 @ 11:55:49 #157
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_192475652
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:55 schreef KingRadler het volgende:
als de cijfers vandaag goed zijn zou het best wel eens kunnen dat we langzaam de intelligente lockdown gaan versoepelen na 1 mei.
Piek wordt echter eind mei verwacht qua bezetting van de bedden in ziekenhuizen. Gaat niet gebeuren dus.
pi_192475653
Never nooit dat dit natuurlijk 2 jaar gaat duren :)

Er komt eind/na de zomer gewoon een status quo waarin we terug gaan naar de denkwijze zoals Rutte ook begin maart had : Ehh, was even wat meer je handen, houd waar mogelijk een beetje meer afstand dan normaal en nies in je elleboog. En dan verder gewoon weer open en door met alles.
pi_192475656
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 11:06 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Zodra mijn vriendin weer bijgekomen is, nadat ik haar knockout geslagen heb, zal ze de cijfers bekend maken :7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_192475665
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:56 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Zodra mijn vriendin weer bijgekomen is, nadat ik haar knockout geslagen heb, zal ze de cijfers bekend maken :7
Tof van haar.
  Moderator / Redactie Sport maandag 6 april 2020 @ 11:56:40 #161
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_192475668
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:54 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat is wel héél ver voor het vaststellen van het eerste geval in Nederland. Ik schat de kans op 0.
Dus je wil zeggen dat mijn nare griep van februari vorig jaar geen corona was?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 6 april 2020 @ 11:57:13 #162
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192475676
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:38 schreef Noordzijde het volgende:
Daar zou ik maar van uitgaan
  maandag 6 april 2020 @ 11:57:44 #163
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192475689
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 11:54 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Dat is geen exit strategie, dat is hoe het nu al is. _O-
Rutte/RIVM zegt nooit dat we mondkapjes zouden moeten dragen. Maar als we terug naar normaal willen, zullen we wel moeten.
  maandag 6 april 2020 @ 11:58:06 #164
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192475703
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 11:54 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Ik hoop dat jij niet bij het RIVM werkt.
Dan zouden we nu geen tekort aan IC-bedden hebben gehad.
pi_192475708
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:55 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Piek wordt echter eind mei verwacht qua bezetting van de bedden in ziekenhuizen. Gaat niet gebeuren dus.
Dat is allang aangepast.
pi_192475718
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:54 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Volgens mij kan iedere dag cruciaal zijn..
Het is meer om te bepalen of de dalende trend van de afgelopen dagen daadwerkelijk een dalende trend is. En dan nog is dat op dit moment eigenlijk alleen primair om te bepalen of de IC's het zullen kunnen gaan bolwerken. Die hele lockdown gaat nog wel ff duren ongeacht de cijfers.

Je kunt je voorstellen wat het doet met de cijfers als je Nederland over 2 weken of een maand weer 'loslaat'. .
blablablabla
pi_192475722
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:58 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Dan zouden we nu geen tekort aan IC-bedden hebben gehad.
En ook geen leven/economie meer.
  maandag 6 april 2020 @ 11:59:33 #168
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192475723
quote:
De cijfers van vandaag hebben te maken met versoepeling van de Lockdown op 1 mei :?
pi_192475725
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:55 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Hoe is dit uit te leggen?
  maandag 6 april 2020 @ 11:59:56 #170
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_192475732
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:58 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat is allang aangepast.
Wellicht weekje eerder maar niet zoveel meer. Instroom is nog altijd hoger dan uitstroom.
pi_192475733
CORONA-ALARM :o :o :o
pi_192475737
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:52 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Oh? Ik noem alleen dingen die eenvoudige volgehouden kunnen blijven worden.
Dat is niet eenvoudig vol te houden though. Misschien voor een paar maandjes, maar nu zijn er al veel mensen die gek worden van het thuis werken/zitten. Al verschillende nieuwsberichten gelezen dat er mensen zelfmoord hebben gepleegd wegens de gevolgen van Corona. Maar ja, laten we het vooral nog een paar maanden rekken, want het is zo eenvoudig. |:(
  Moderator / Redactie Sport maandag 6 april 2020 @ 12:00:26 #173
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_192475744
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:57 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Rutte/RIVM zegt nooit dat we mondkapjes zouden moeten dragen. Maar als we terug naar normaal willen, zullen we wel moeten.
Deze overschatting van mondkapjes is levensgevaarlijk.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_192475761
quote:
Dat zal niet enkel van vandaag afhangen. Laat die dalende trend maar eens twee weken aanhouden (het moment dat ze opnieuw moeten besluiten tot verlenging/versoepeling maatregelen).
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_192475772
https://www.nu.nl/coronav(...)-coronamedicijn.html

De Amerikaanse president Donald Trump heeft inwoners van de Verenigde Staten zondag opnieuw verzocht het medicijn hydroxychloroquine te gebruiken. Trump vermoedt dat het medicijn hen kan beschermen tegen het coronavirus, al druist dat vermoeden in tegen alle adviezen die hij van gezondheidsexperts heeft gekregen.

Tijdens een persconferentie in de nacht van zondag op maandag (plaatselijke tijd) gaf Trump toe dat hij geen expert is op het gebied van virusbestrijding, maar dat hij een "onderbuikgevoel heeft" dat hydroxychloroquine zal aanslaan. Het medicijn wordt normaliter gebruikt om malaria te bestrijden.

De president deed zijn uitspraken in de nabijheid van twee gezondheidsexperts, die hebben geweigerd om zijn uitspraken te verdedigen, schrijft The New York Times. Toen een van hen, hoofd infectiebestrijding Anthony Fauci, werd gevraagd om te reageren, stond Trump dat niet toe.

Het effect van hydroxychloroquine moet nog bewezen worden, maar volgens Trump zijn er "zeer sterke signalen" dat het medicijn potentie heeft. Deskundigen wijzen erop dat die data zeer gelimiteerd zijn en meer onderzoek noodzakelijk is, omdat Amerikanen anders worden blootgesteld aan onnodige gezondheidsrisico's.

Patiënten zonder hartproblemen zouden hydroxychloroquine moeten combineren met een bekend soort antibiotica, schrijft CNN op basis van uitspraken van de president. Dokters, verpleegkundigen en andere hulpverleners zouden het medicijn preventief moeten slikken om niet ziek te worden. "Er zitten geen negatieve bijwerkingen aan", aldus Trump.

'Niet 1,5 jaar wachten op onderzoek: Amerikanen sterven nu'
De Amerikaanse president zegt niet te willen wachten op verder onderzoek, omdat hij inwoners van zijn land dagelijks ziet sterven aan de gevolgen van het coronavirus. "Ik wil niet anderhalf jaar wachten op meer onderzoek. Als het niet werkt, dan werkt het niet."

Trump vertelde aan journalisten dat het medicijn zou zijn goedgekeurd door de Amerikaanse Voedsel- en Warenautoriteit (FDA) in de strijd tegen het coronavirus. Volgens Amerikaanse media klopt dat niet en heeft de FDA nog geen officiële verklaring gegeven.

De Amerikaanse regering blijft het onderzoek naar hydroxychloroquine ondersteunen. In de stad Detroit wordt getest met het medicijn, door het te gebruiken bij drieduizend patiënten van een lokaal ziekenhuis, aldus vicepresident Mike Pence. Resultaten worden meegenomen in een bredere studie.

8)7 8)7 8)7
  maandag 6 april 2020 @ 12:01:22 #176
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192475781
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:59 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

En ook geen leven/economie meer.
Mooie aanname. Je kunt me ook vragen waarom ik dat zeg.

In het kort: mensen die uit Noord-Italië waren teruggekomen, zou ik verplicht 3 weken in thuis quarantaine zetten.
Carnaval zou niet door zijn gegaan.
Concerten, bioscoopbezoek, etc, zou ik meteen hebben stilgezet.

Hadden we nu allemaal gewoon lekker rondgelopen met mondkapjes op, economie intact.
pi_192475823
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:01 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Mooie aanname. Je kunt me ook vragen waarom ik dat zeg.

In het kort: mensen die uit Noord-Italië waren teruggekomen, zou ik verplicht 3 weken in thuis quarantaine zetten.
Carnaval zou niet door zijn gegaan.
Concerten, bioscoopbezoek, etc, zou ik meteen hebben stilgezet.

Hadden we nu allemaal gewoon lekker rondgelopen met mondkapjes op, economie intact.
Economie zou niet intact blijven als je allerlei dingen zou annuleren/dicht zou gooien.
pi_192475828
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:59 schreef Elan het volgende:

[..]

Het is meer om te bepalen of de dalende trend van de afgelopen dagen daadwerkelijk een dalende trend is. En dan nog is dat op dit moment eigenlijk alleen primair om te bepalen of de IC's het zullen kunnen gaan bolwerken. Die hele lockdown gaat nog wel ff duren ongeacht de cijfers.

Je kunt je voorstellen wat het doet met de cijfers als je Nederland over 2 weken of een maand weer 'loslaat'. .
Maar ik denk niet dat als wij de teugels wat gaan laten vieren dat dit zo blijft. Ik denk dat we over 3 weken wat meer vrijheden zullen krijgen voor een korte periode en dan weer in een intelligente lockdown zullen gaan. Om de piek weer op te kunnen vangen.
  maandag 6 april 2020 @ 12:03:02 #179
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192475829
quote:
2s.gif Op maandag 6 april 2020 12:00 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Dat is niet eenvoudig vol te houden though. Misschien voor een paar maandjes, maar nu zijn er al veel mensen die gek worden van het thuis werken/zitten. Al verschillende nieuwsberichten gelezen dat er mensen zelfmoord hebben gepleegd wegens de gevolgen van Corona. Maar ja, laten we het vooral nog een paar maanden rekken, want het is zo eenvoudig. |:(
Als Jort Kelder blijft roepen dat alles kapot gaat, dan gaan mensen rare dingen doen, ja.

Nee, de mensen die vanuit huis kunnen werken, blijven dat lekker doen. Scheelt files, de economie krijgt er geen knauw van, etc.
pi_192475832
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:00 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dat zal niet enkel van vandaag afhangen. Laat die dalende trend maar eens twee weken aanhouden (het moment dat ze opnieuw moeten besluiten tot verlenging/versoepeling maatregelen).
Klopt, en ik verwacht dat we vandaag nog geen trend gaan zien.
  maandag 6 april 2020 @ 12:03:50 #181
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192475847
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:00 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Deze overschatting van mondkapjes is levensgevaarlijk.
De onderschatting van mondkapjes heeft tot nu toe al tienduizenden mensen het leven gekost.
Met een mondkapje bescherm je anderen tegen JOUW infectie. Daarom moet iedereen het dragen.
pi_192475850
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:56 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dus je wil zeggen dat mijn nare griep van februari vorig jaar geen corona was?
Dat was gewoon niesziekte. Werd zo heftig omdat je altijd in dat water ligt :T
  maandag 6 april 2020 @ 12:04:04 #183
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192475852
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:59 schreef Elan het volgende:

[..]

Precies, DAT dus.

Gisteren in Nieuwsuur werd dit goed uitgelegd dat we absoluut Niet terug gaan naar hoe het was wat sommigen denken.
Tot er geen vaccin is zullen de teugels worden aangetrokken. Misschien soms even laten vieren om vervolgens weer strakker aan te trekken.
Logisch natuurlijk.
pi_192475857
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:38 schreef Elan het volgende:

[..]

"Maatregelen" zul je langer moeten houden, simpelweg totdat er een geneesmiddel of vaccin is (of vrijwel iedereen besmet is geweest).

Er is echter een vrij grote mate van bewegingsvrijheid tussen maatregelen. Het is niet óf deze gecontroleerde lockdown óf volledig vrij.

De normale R(0), dus bij geen maatregelen, wordt geschat op 2-3. De huidige maatregelen maken dat de R(0) op de 0,3 zit, aldus de schattingen van het RIVM.

Als dat zo is dan kun je op vrij korte termijn best gaan versoepelen, zo lang als de R(0) maar onder de 1,0 blijft. En, ervan uitgaande dat de cijfers van het RIVM een beetje kloppen, kan je best redelijk wat oprekken. In de regel bereik je ongeveer 80-90% van een effect door 10-20% van de maatregelen.

Het was nu zaak het aantal besmettingen niet alleen stabiel te krijgen, maar aanzienlijk te laten dalen. Anders blijft de druk op de ziekenhuizen onverminderd hoog. Als het aantal besmettingen acceptabel is (vanuit de zorg bezien) dan is een R(0) van 0,3 niet meer nodig maar volstaat zonder meer 0,8-0,9.
  maandag 6 april 2020 @ 12:04:55 #185
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192475864
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 12:02 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Economie zou niet intact blijven als je allerlei dingen zou annuleren/dicht zou gooien.
Het zou niet zoveel op slot hoeven als nu is gebeurd.

Waarom doen mensen in dit topic zoveel moeite om mensen expres niet te begrijpen?
  maandag 6 april 2020 @ 12:04:59 #186
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_192475866
Eerst moet uitstroom bij IC hoger zijn dan instroom en dat voor een tijdje zodat ziekenhuizen weer wat lucht krijgen voordat we uberhaupt aan versoepelen mogen denken.
  Moderator maandag 6 april 2020 @ 12:05:07 #187
382129 crew  Donna
pi_192475870
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:04 schreef Markesh het volgende:

[..]

Precies, DAT dus.

Gisteren in Nieuwsuur werd dit goed uitgelegd dat we absoluut Niet terug gaan naar hoe het was wat sommigen denken.
Tot er geen vaccin is zullen de teugels worden aangetrokken. Misschien soms even laten vieren om vervolgens weer strakker aan te trekken.
Logisch natuurlijk.
Moet iedereen dan eigenlijk zo'n vaccin? Aangezien het ook best nog veel jongere mensen treft?
pi_192475880
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:01 schreef -river- het volgende:

De Amerikaanse president Donald Trump heeft inwoners van de Verenigde Staten zondag opnieuw verzocht het medicijn hydroxychloroquine te gebruiken. Trump vermoedt dat het medicijn hen kan beschermen tegen het coronavirus, al druist dat vermoeden in tegen alle adviezen die hij van gezondheidsexperts heeft gekregen.

Tijdens een persconferentie in de nacht van zondag op maandag (plaatselijke tijd) gaf Trump toe dat hij geen expert is op het gebied van virusbestrijding, maar dat hij een "onderbuikgevoel heeft" dat hydroxychloroquine zal aanslaan. Het medicijn wordt normaliter gebruikt om malaria te bestrijden.

De president deed zijn uitspraken in de nabijheid van twee gezondheidsexperts, die hebben geweigerd om zijn uitspraken te verdedigen, schrijft The New York Times. Toen een van hen, hoofd infectiebestrijding Anthony Fauci, werd gevraagd om te reageren, stond Trump dat niet toe.

Het effect van hydroxychloroquine moet nog bewezen worden, maar volgens Trump zijn er "zeer sterke signalen" dat het medicijn potentie heeft. Deskundigen wijzen erop dat die data zeer gelimiteerd zijn en meer onderzoek noodzakelijk is, omdat Amerikanen anders worden blootgesteld aan onnodige gezondheidsrisico's.

Patiënten zonder hartproblemen zouden hydroxychloroquine moeten combineren met een bekend soort antibiotica, schrijft CNN op basis van uitspraken van de president. Dokters, verpleegkundigen en andere hulpverleners zouden het medicijn preventief moeten slikken om niet ziek te worden. "Er zitten geen negatieve bijwerkingen aan", aldus Trump.

De Amerikaanse president zegt niet te willen wachten op verder onderzoek, omdat hij inwoners van zijn land dagelijks ziet sterven aan de gevolgen van het coronavirus. "Ik wil niet anderhalf jaar wachten op meer onderzoek. Als het niet werkt, dan werkt het niet."

Trump vertelde aan journalisten dat het medicijn zou zijn goedgekeurd door de Amerikaanse Voedsel- en Warenautoriteit (FDA) in de strijd tegen het coronavirus. Volgens Amerikaanse media klopt dat niet en heeft de FDA nog geen officiële verklaring gegeven.

De Amerikaanse regering blijft het onderzoek naar hydroxychloroquine ondersteunen. In de stad Detroit wordt getest met het medicijn, door het te gebruiken bij drieduizend patiënten van een lokaal ziekenhuis, aldus vicepresident Mike Pence. Resultaten worden meegenomen in een bredere studie.

8)7 8)7 8)7
Grappig, toen hier in NL dat chloroquine werd geadviseerd moest iedereen daar zo snel mogelijk mee beginnen, maar nu Trump het zegt ligt het ineens wat anders.
pi_192475883
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:03 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Als Jort Kelder blijft roepen dat alles kapot gaat, dan gaan mensen rare dingen doen, ja.

Nee, de mensen die vanuit huis kunnen werken, blijven dat lekker doen. Scheelt files, de economie krijgt er geen knauw van, etc.
En die extra depressieve mensen (waardoor ze ook minder werk verrichten) en extra doden door zelfmoord accepteer je dan gewoon? Dat zal niet ten koste gaan van de economie? Je logica doet pijn aan m'n ogen.
  Moderator maandag 6 april 2020 @ 12:06:03 #190
8781 crew  Frutsel
pi_192475885
Spanje momenteel 414 doden en 3386 nieuwe gevallen
pi_192475894
quote:
2s.gif Op maandag 6 april 2020 12:06 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

En die extra depressieve mensen (waardoor ze ook minder werk verrichten) en extra doden door zelfmoord accepteer je dan gewoon? Dat zal niet ten koste gaan van de economie? Je logica doet pijn aan m'n ogen.
Kan je die extra depressieve mensen en extra doden met een bron onderbouwen?
pi_192475902
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:04 schreef mark6791 het volgende:

[..]

"Maatregelen" zul je langer moeten houden, simpelweg totdat er een geneesmiddel of vaccin is (of vrijwel iedereen besmet is geweest).

Er is echter een vrij grote mate van bewegingsvrijheid tussen maatregelen. Het is niet óf deze gecontroleerde lockdown óf volledig vrij.

De normale R(0), dus bij geen maatregelen, wordt geschat op 2-3. De huidige maatregelen maken dat de R(0) op de 0,3 zit, aldus de schattingen van het RIVM.

Als dat zo is dan kun je op vrij korte termijn best gaan versoepelen, zo lang als de R(0) maar onder de 1,0 blijft. En, ervan uitgaande dat de cijfers van het RIVM een beetje kloppen, kan je best redelijk wat oprekken. In de regel bereik je ongeveer 80-90% van een effect door 10-20% van de maatregelen.

Het was nu zaak het aantal besmettingen niet alleen stabiel te krijgen, maar aanzienlijk te laten dalen. Anders blijft de druk op de ziekenhuizen onverminderd hoog. Als het aantal besmettingen acceptabel is (vanuit de zorg bezien) dan is een R(0) van 0,3 niet meer nodig maar volstaat zonder meer 0,8-0,9.
Maar als de bedden over een tijdje weer vrij zijn (want dat is logisch met R0 0,8-0,9) dan gaan we wellicht ook wel naar een scenaria waarin de R0 iets hoger komt te liggen. De R0 zal ook automatisch wat zakken naarmate meer mensen het virus al hebben gehad.
pi_192475909
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
Eerst moet uitstroom bij IC hoger zijn dan instroom en dat voor een tijdje zodat ziekenhuizen weer wat lucht krijgen voordat we uberhaupt aan versoepelen mogen denken.
Net als we eerder achter de oplopende curve aanliepen, zo lopen we er nu ook in dalende zin achteraan.

Het is uiteraard wel zaak te constateren dat de opnames dalen, maar las dat zo is, dan is dat een teken dat 1,5-2,5 weken geleden al significant minder mensen besmet werden (welke daling zich dan nog zal gaan voortzetten in de komende weken).
pi_192475914
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:03 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Maar ik denk niet dat als wij de teugels wat gaan laten vieren dat dit zo blijft. Ik denk dat we over 3 weken wat meer vrijheden zullen krijgen voor een korte periode en dan weer in een intelligente lockdown zullen gaan. Om de piek weer op te kunnen vangen.
Teugels laten vieren gaan ze echt niet doen op het moment dat ze de controle net weer een beetje terug krijgen.

Er is nu ook veel meer Corona in Nederland dan toen de lockdown maatregelen werden ingesteld. Als je een dag de boel laat vieren kan je 6/8 dagen later werkelijk alles verwachten qua besmettingen en ziekenhuisopnames.
blablablabla
pi_192475916
Cijfers van vandaag van het RIVM zullen nog niet heel veel zeggen, aangezien die vanochtend moesten worden opgestuurd. Zijn juist vaak cijfers met een vertraging. Morgen kan je een stuk beter conclusies trekken.
pi_192475934
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:03 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

De onderschatting van mondkapjes heeft tot nu toe al tienduizenden mensen het leven gekost.
Met een mondkapje bescherm je anderen tegen JOUW infectie. Daarom moet iedereen het dragen.
Zelfs als dat zo is: die mondkapjes zijn er gewoon niet en die zullen er de komende maanden ook niet zijn.
  maandag 6 april 2020 @ 12:09:10 #197
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192475936
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 12:08 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Cijfers van vandaag van het RIVM zullen nog niet heel veel zeggen, aangezien die vanochtend moesten worden opgestuurd. Zijn juist vaak cijfers met een vertraging. Morgen kan je een stuk beter conclusies trekken.
De maandagdip van elke week _O_.
  maandag 6 april 2020 @ 12:09:30 #198
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192475944
quote:

[..]

Kom eens met cijfers.
  Moderator / Redactie Sport maandag 6 april 2020 @ 12:10:31 #199
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_192475956
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:07 schreef Elan het volgende:

[..]

Teugels laten vieren gaan ze echt niet doen op het moment dat ze de controle net weer een beetje terug krijgen.

Er is nu ook veel meer Corona in Nederland dan toen de lockdown maatregelen werden ingesteld. Als je een dag de boel laat vieren kan je 6/8 dagen later werkelijk alles verwachten qua besmettingen en ziekenhuisopnames.
Daarom snap ik niet dat er mensen zijn die serieus denken dat we begin mei alweer heel veel dingen kunnen doen. Het is gewoon logisch nadenken en beredeneren. Niks meer.
  maandag 6 april 2020 @ 12:10:37 #200
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192475958
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:08 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Zelfs als dat zo is: die mondkapjes zijn er gewoon niet en die zullen er de komende maanden ook niet zijn.
Er worden nu miljoenen mondkapjes per week geïmporteerd.
pi_192475963
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:07 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Maar als de bedden over een tijdje weer vrij zijn (want dat is logisch met R0 0,8-0,9) dan gaan we wellicht ook wel naar een scenaria waarin de R0 iets hoger komt te liggen. De R0 zal ook automatisch wat zakken naarmate meer mensen het virus al hebben gehad.
De R(0) mag in beginsel nooit boven de 1,0 komen, omdat je dan per definitie weer exponentiële groei hebt.

Hier zal extreem goed gemonitord moeten worden na versoepeling van iedere maatregel, zodat het effect met voldoende zekerheid vaststaat.

Van de andere kant is een incidentele verkeerde inschatting en een korte te hoge R(0) van een of enkele weken niet fataal, als je het maar vrij snel herkent en ingrijpt.
pi_192475980
quote:
7s.gif Op maandag 6 april 2020 12:09 schreef Zeroku het volgende:

[..]

De maandagdip van elke week _O_.
Dinsdag wordt 200+ in dit patroon.
  maandag 6 april 2020 @ 12:11:56 #203
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192475991
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:10 schreef mark6791 het volgende:

[..]

De R(0) mag in beginsel nooit boven de 1,0 komen, omdat je dan per definitie weer exponentiële groei hebt.

Hier zal extreem goed gemonitord moeten worden na versoepeling van iedere maatregel, zodat het effect met voldoende zekerheid vaststaat.

Van de andere kant is een incidentele verkeerde inschatting en een korte te hoge R(0) van een of enkele weken niet fataal, als je het maar vrij snel herkent en ingrijpt.
Precies. Na elke aanpassingen van de maatregelen, moet je 3 weken wachten om te zien wat het effect is.
pi_192476003
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:07 schreef Elan het volgende:

[..]

Maar dat ligt eraan hoeveel mensen dan nog besmettelijk zijn, we registreren de mensen die hersteld zijn. Dus je weet uiteindelijk niet hoeveel mensen nog drager zijn en het weer kunnen verspreiden.
  maandag 6 april 2020 @ 12:12:36 #205
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192476006
quote:

[..]

Mensen die zelfmoord plegen hebben een keuze.
Ze kiezen er Zelf voor om er een einde aan te maken.
Mensen die besmet worden met corona kiezen er niet voor om op de IC te komen liggen en bij de 50 procent te horen die het niet haalt en sterft
pi_192476015
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:11 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Dinsdag wordt 200+ in dit patroon.
Als je de zondag vergelijkt met de vorige zondag, dan was de laatste zondag ook lager (115 tegen 132 uit mijn hoofd).

Als dat vandaag weer het geval is (dus lager dan 93), dan is er voldoende hoop dat de dinsdagcorrectie dan ook niet zo hoog zal zijn als die van vorige keer.
  maandag 6 april 2020 @ 12:13:50 #207
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192476037
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:08 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Nogmaals : Tegen verspreiding is zelfs dit type maskers nuttig

pi_192476051
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:10 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Er worden nu miljoenen mondkapjes per week geïmporteerd.
Miljoenen per week? Dat proberen ze misschien maar ik heb nog niet meegekregen dat ze ook daadwerkelijk met miljoenen tegelijk binnen komen.

En zo'n kapje kan je één keer gebruiken hè.
  maandag 6 april 2020 @ 12:15:06 #209
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192476065
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:14 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Miljoenen per week? Dat proberen ze misschien maar ik heb nog niet meegekregen dat ze ook daadwerkelijk met miljoenen tegelijk binnen komen.

Post boven jouw post.
pi_192476073
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:06 schreef Scrummie2.1 het volgende:

[..]

Kan je die extra depressieve mensen en extra doden met een bron onderbouwen?
Gezond verstand. Verhalen online. Wat nieuwsartikelen die ik de afgelopen dagen ben tegengekomen. Geen hele rare gedachtes.
  maandag 6 april 2020 @ 12:15:38 #211
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192476078
quote:
2s.gif Op maandag 6 april 2020 12:15 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Gezond verstand. Verhalen online. Wat nieuwsartikelen die ik de afgelopen dagen ben tegengekomen. Geen hele rare gedachtes.
Cijfers.
pi_192476085
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 12:13 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik denk dat hier hetzelfde geldt als waar in België nu de discussie over gaat. Mondkapjes helpen allicht, alleen maakt het je niet veilig. Maar door massaal mondkapjes uit te delen zorg je wellicht voor een schijnveiligheid die mensen extra risico's doet nemen.
  maandag 6 april 2020 @ 12:16:15 #213
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192476091
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:01 schreef -river- het volgende:

8)7 8)7 8)7
Die man is bijna gevaarlijker dan het virus zelf.
  maandag 6 april 2020 @ 12:16:15 #214
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192476092
quote:

[..]

Vorige week zijn er 900.000 binnen gekomen. Die zullen nu inmiddels alweer bijna op zijn aangezien ze er 100.000 per dag nodig hebben
pi_192476099
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 12:13 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik zie het niet zitten. Dan gaan mensen die klachten hebben toch weer naar buiten 'want dat masker beschermt anderen tegen besmetting'.
pi_192476102
Weet iemand wanneer we de resultaten van het onderzoek van Sanquin kunnen verwachten? Zij gaan zoeken op anti stoffen van een groep donoren. Ik ben erg benieuwd naar die cijfers en ik denk dat veel zal afhangen van hoe die resultaten eruit zien.
pi_192476116
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:12 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Maar dat ligt eraan hoeveel mensen dan nog besmettelijk zijn, we registreren de mensen die hersteld zijn. Dus je weet uiteindelijk niet hoeveel mensen nog drager zijn en het weer kunnen verspreiden.
Het probleem is dat niet iedereen ziekteverschijnselen krijgt en dus maar een fractie van de coronagevallen getest worden. Even een oude tweet er bij pakken om je een beeld te geven van hoe die verhoudingen (waarschijnlijk) liggen:

vanranstmarc twitterde op donderdag 20-02-2020 om 09:12:49 Op de "Diamond Princess" zijn er nu al 621 passagiers coronavirus-positief. 375 hadden symptomen; 246 hadden geen symptomen. Twee 80-jarigen zijn gestorven. Dit toont de verhouding tussen symptomatische en asymptomatische patiënten, en een mortaliteit van 0,32%. https://t.co/Jg1KFiCk4J reageer retweet
Bijna de helft merk je dus niks aan, maar die zijn dus wel besmettelijk!

Als je als overheid de regels versoepeld ga je straks die mensen waarvan er nu tienduizenden zo niet honderdduizenden rondlopen in Nederland dus weer blootstellen aan mensen die wel kwetsbaar zijn (ouderen, mensen met overgewicht etc). Het gevolg laat zich raden.

Je kunt in één weekend je hele IC-capaciteit volledig om zeep helpen als je even verzaakt qua maatregelen.
blablablabla
  maandag 6 april 2020 @ 12:17:27 #218
3542 Gia
User under construction
pi_192476119
quote:

[..]

Mwa, mijn man hoopt ook straks 3 van de 5 dagen thuis te kunnen blijven werken. 2 dagen op kantoor voor telefoon/klantcontact, printen, posten en vergaderen. En de rest van de administratieve taken kunnen prima online.
pi_192476130
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:16 schreef Anton91 het volgende:
Weet iemand wanneer we de resultaten van het onderzoek van Sanquin kunnen verwachten? Zij gaan zoeken op anti stoffen van een groep donoren. Ik ben erg benieuwd naar die cijfers en ik denk dat veel zal afhangen van hoe die resultaten eruit zien.
Einde van de maand of zo dacht ik.
  maandag 6 april 2020 @ 12:17:59 #220
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_192476132
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 12:16 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Die man is bijna gevaarlijker dan het virus zelf.
Ze wilden Trump, nu hebben ze Trump.

Karma.
Dit, dus.
  maandag 6 april 2020 @ 12:18:07 #221
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192476140
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:15 schreef Multatilu het volgende:

[..]

Ik denk dat hier hetzelfde geldt als waar in België nu de discussie over gaat. Mondkapjes helpen allicht, alleen maakt het je niet veilig. Maar door massaal mondkapjes uit te delen zorg je wellicht voor een schijnveiligheid die mensen extra risico's doet nemen.
Waarom zou je extra risico's nemen omdat je een mondkapje draagt?
Degenen die dat doen zijn niet al te slim dan
  maandag 6 april 2020 @ 12:18:54 #222
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192476154
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:15 schreef Multatilu het volgende:

[..]

Ja, dat is de bicycle helmet paradox: fietshelm verplichting leidt tot méér doden onder fietsers.
Daarom is het ook belangrijk niet alléén op mondkapjes te vertrouwen, maar niemand pleit daar dan ook voor.
Het valt me alleen op dat mensen die graag alles weer opengooien, ook TEGEN mondkapjes zijn. Vraag me af waarom dat is.
pi_192476157
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:17 schreef Elan het volgende:

[..]

Het probleem is dat niet iedereen ziekteverschijnselen krijgt en dus maar een fractie van de coronagevallen getest worden. Even een oude tweet er bij pakken om je een beeld te geven van hoe die verhoudingen (waarschijnlijk) liggen:

vanranstmarc twitterde op donderdag 20-02-2020 om 09:12:49 Op de "Diamond Princess" zijn er nu al 621 passagiers coronavirus-positief. 375 hadden symptomen; 246 hadden geen symptomen. Twee 80-jarigen zijn gestorven. Dit toont de verhouding tussen symptomatische en asymptomatische patiënten, en een mortaliteit van 0,32%. https://t.co/Jg1KFiCk4J reageer retweet

Als je als overheid de regels versoepeld ga je straks die mensen waarvan er nu tienduizenden zo niet honderdduizenden rondlopen in Nederland dus weer blootstellen aan mensen die wel kwetsbaar zijn (ouderen, mensen met overgewicht etc). Het gevolg laat zich raden.
Dat weet ik, maar als we uitgaan van een moraliteit cijfer van 0,32% dan heeft inmiddels al zo'n 5% van de Nederlandse bevolking corona gehad. Was vandaag ook nog een artikel in de telegraaf dat in de USA een viroloog denkt dat 25-50% van de besmettingen gebeurd door mensen zonder symptomen.
pi_192476171
Even inhakend op dat vage lijstje dat net gepost werd. Als er twee maatregelen zijn die ik als eerste zou versoepelen, zijn dat:
- Basis- en middelbare scholen weer openen.
- Sportrestrictie op sportclubs opheffen. Dat zou voor de volksgezondheid een gunstig effect hebben. Kan je nog discussieren of clubhuizen dan weer open mogen. Je kan ook gewoon de sportterreinen weer openen zonder de kans op veel mensen tegelijk in een clubhuis.
  maandag 6 april 2020 @ 12:19:34 #225
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192476172
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik zie het niet zitten. Dan gaan mensen die klachten hebben toch weer naar buiten 'want dat masker beschermt anderen tegen besmetting'.
Nu zullen die mensen ongetwijfeld allemaal binnen blijven ja. Het grote deel geïnfecteerden zónder symptomen wordt voor het gemak ook vergeten.

Maar goed, in de landen waar ze kennis van zaken hebben zijn ze allemaal gek natuurlijk :+
pi_192476174
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:12 schreef Markesh het volgende:

[..]

Mensen die zelfmoord plegen hebben een keuze.
Ze kiezen er Zelf voor om er een einde aan te maken.
Mensen die besmet worden met corona kiezen er niet voor om op de IC te komen liggen en bij de 50 procent te horen die het niet haalt en sterft
Whoa. Als je zo'n denkbeeld hebt krijg ik je toch niet overtuigd. Fijne dag :*
  maandag 6 april 2020 @ 12:19:43 #227
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192476175
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Maar dat doen ze nu ook al. Hele supermarkt vol hoestende mensen, hier.
  maandag 6 april 2020 @ 12:19:46 #228
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192476177
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 12:17 schreef Elan het volgende:

[..]

Je kunt in één weekend je hele IC-capaciteit volledig om zeep helpen als je even verzaakt qua maatregelen.
Nogal opportunistisch om op basis van de situatie van één boot conclusies te trekken voor de hele verspreiding/besmettingsgraad.
  maandag 6 april 2020 @ 12:21:28 #229
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192476208
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:18 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Ja, dat is de bicycle helmet paradox: fietshelm verplichting leidt tot méér doden onder fietsers.
Daarom is het ook belangrijk niet alléén op mondkapjes te vertrouwen, maar niemand pleit daar dan ook voor.
Het valt me alleen op dat mensen die graag alles weer opengooien, ook TEGEN mondkapjes zijn. Vraag me af waarom dat is.
Dat vraag ik mij dus ook af
pi_192476211
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:18 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar als we uitgaan van een moraliteit cijfer van 0,32% dan heeft inmiddels al zo'n 5% van de Nederlandse bevolking corona gehad. Was vandaag ook nog een artikel in de telegraaf dat in de USA een viroloog denkt dat 25-50% van de besmettingen gebeurd door mensen zonder symptomen.
Ja en nu zit je al aan je bijna aan je max qua ziekenhuizen.

5% is niks. Pas als je op 60/70,% zit qua groepsimmuniteit kun je misschien weer aan versoepeling denken.
blablablabla
  maandag 6 april 2020 @ 12:21:47 #231
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192476214
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:16 schreef Anton91 het volgende:
Ik heb begrepen dat die anti-stoffen testen ook positief resultaat geven als anti-stoffen voor andere Corona-virussen worden geconstateerd. Is dat zo?
pi_192476217
quote:
7s.gif Op maandag 6 april 2020 12:19 schreef Zeroku het volgende:

[..]

Nogal opportunistisch om op basis van de situatie van één boot conclusies te trekken voor de hele verspreiding/besmettingsgraad.
Ook in Zuid Korea kwam een lagere mortaliteitspercentage naar boven, van 0.6% of zo. Hier testen we gewoon ontzettend weinig dus lijkt het automatisch vele malen hoger.
  maandag 6 april 2020 @ 12:22:19 #233
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192476221
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Mwa, mijn man hoopt ook straks 3 van de 5 dagen thuis te kunnen blijven werken. 2 dagen op kantoor voor telefoon/klantcontact, printen, posten en vergaderen. En de rest van de administratieve taken kunnen prima online.
Juist, dit moet de nieuwe normaal worden voor mensen die thuis kunnen werken.
  maandag 6 april 2020 @ 12:22:49 #234
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192476227
quote:
7s.gif Op maandag 6 april 2020 12:19 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Whoa. Als je zo'n denkbeeld hebt krijg ik je toch niet overtuigd. Fijne dag :*
_O-
pi_192476228
quote:
7s.gif Op maandag 6 april 2020 12:19 schreef Zeroku het volgende:

[..]

Zie iets terug in dit topic, Amerikaanse virologen komen nu kennelijk tot soortgelijke aantallen.
blablablabla
pi_192476241
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 12:19 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Nu zullen die mensen ongetwijfeld allemaal binnen blijven ja. Het grote deel geïnfecteerden zónder symptomen wordt voor het gemak ook vergeten.

Maar goed, in de landen waar ze kennis van zaken hebben zijn ze allemaal gek natuurlijk :+
Daar helpt zo'n masker toch ook geen kont bij? Als je niet hoest of niest zal je niet makkelijk anderen besmetten lijkt mij. Je huisgenoten wellicht.

Het is ook niet dat ik tegen het dragen van mondkapjes ben hoor. Maar ik zie hier niet snel genoeg maskers binnenkomen, van welk soort dan ook.
pi_192476248
quote:
Daar zijn mondkapjes wel verplicht in de winkels..
pi_192476256
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:21 schreef Elan het volgende:

[..]

Ja en nu zit je al aan je bijna aan je max qua ziekenhuizen.

5% is niks. Pas als je op 60/70,% zit qua groepsimmuniteit kun je misschien weer aan versoepeling denken.
5% is niet niets, het zou ontzettend goed zijn als we al minstens op 5% zitten na de eerste piek. Dat betekend dat het virus minder snel doorgegeven zal worden en uiteindelijk zullen we veel voordeel eruit halen als de eerste piek een zo hoog mogelijk besmettingspercentage zal hebben. Daar zullen we veel voordeel uit halen t.o.v. de landen die bij de eerste piek lager dan een procent zitten bijvoorbeeld, want ook zij zullen een keer open moeten en zij zullen weten dat ze nog heel wat pijn te wachten staat.
  maandag 6 april 2020 @ 12:24:07 #239
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_192476258
https://amp.scmp.com/news(...)akes-u-turn-while-us

Snap uberhaubt niet waarom er getwijfeld werd hieraan. Alsof dit niet al uitvoerig werd getest tijdens SARS. Men verspild graag kostbare tijd. Wellicht komt het RIVM over 3 weken met dezelfde conclusie
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_192476267
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 12:17 schreef Elan het volgende:

[..]

Zo werkt exponentiële groei niet. Als je gecontroleerd versoepelt en je zorgt dat de R(0) niet boven de 1,0 komt, dan kan het aantal besmettingen alleen dalen.

Je zou bij een R(0) van 0,8 iedere week Guus Meeuwis is het PSV-stadion kunnen hebben. Dat zou dom zijn en voor onnodige besmettingen zorgen, maar de R(0) waarschijnlijk hoogstens naar de 0,81-0,85 kunnen brengen.

Het aantal besmettingen zou dan gewoon blijven dalen. Dat klinkt niet intuïtief, maar is een wiskundig feit. Je hebt dan te weinig beweging om die nieuwe besmettingen heen om voor een echte uitbraak te zorgen.
pi_192476273
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:21 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Ik heb begrepen dat die anti-stoffen testen ook positief resultaat geven als anti-stoffen voor andere Corona-virussen worden geconstateerd. Is dat zo?
Dat weet ik niet?
  maandag 6 april 2020 @ 12:24:44 #242
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_192476278
apjvalk twitterde op zondag 05-04-2020 om 19:33:01 Bladeren door mijn eigen krant. Elf (!) pagina’s met rouwadvertenties. https://t.co/FhCIEOhSjr reageer retweet
  maandag 6 april 2020 @ 12:24:56 #243
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192476283
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Daar helpt zo'n masker toch ook geen kont bij? Als je niet hoest of niest zal je niet makkelijk anderen besmetten lijkt mij. Je huisgenoten wellicht.

Het is ook niet dat ik tegen het dragen van mondkapjes ben hoor. Maar ik zie hier niet snel genoeg maskers binnenkomen, van welk soort dan ook.
Met gewoon praten verspreid je ook al delen. Die maskers zorgen er niet voor dat je niet meer besmet kan raken maar het aantal virale delen in de lucht daalt enorm. Gevolg laat zich raden :+
pi_192476292
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 12:08 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Dit inderdaad..
  maandag 6 april 2020 @ 12:26:07 #245
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192476305
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat blijkt uit de praktijk dus niet te kloppen: ook bij praten komen extreem veel druppeltjes vrij. Een mondkapje, zelfs een zelfgemaakte, houdt het merendeel daarvan tegen. Wat er wél doorheen komt, is dusdanig verlaagd, dat het risico op besmetting daarvan een stuk lager ligt.
pi_192476315
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:24 schreef Anton91 het volgende:

[..]

5% is niet niets, het zou ontzettend goed zijn als we al minstens op 5% zitten na de eerste piek. Dat betekend dat het virus minder snel doorgegeven zal worden en uiteindelijk zullen we veel voordeel eruit halen als de eerste piek een zo hoog mogelijk besmettingspercentage zal hebben. Daar zullen we veel voordeel uit halen t.o.v. de landen die bij de eerste piek lager dan een procent zitten bijvoorbeeld, want ook zij zullen een keer open moeten en zij zullen weten dat ze nog heel wat pijn te wachten staat.
Oh in absolute zin zou het een prima begin zijn, maar bij lange na niet voldoende om beperkingen op te heffen natuurlijk. Daar doelde ik op, het is een enorm traag proces die groepsimmuniteit.
blablablabla
pi_192476316
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 12:24 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Met gewoon praten verspreid je ook al delen. Die maskers zorgen er niet voor dat je niet meer besmet kan raken maar het aantal virale delen in de lucht daalt enorm. Gevolg laat zich raden :+
Nou goed, ga die miljoenen maskers maar regelen dan. :+
pi_192476325
quote:

[..]

Tegenwoordig kunnen ze ook ontsmet en hergebruikt worden, UMC Maastricht doet dat ook.
  maandag 6 april 2020 @ 12:27:33 #249
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_192476347
quote:
Afgaande op deze cijfers lijkt het erop dat ze in Oostenrijk hun besmettingspiek hadden rondom 26 maart. Aantal actieve geregistreerde besmettingen neemt er de laatste dagen zelfs af.
  maandag 6 april 2020 @ 12:27:38 #250
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192476348
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Nou goed, ga die miljoenen maskers maar regelen dan. :+
Die koop je nu nog zo in bulk aan joh. Voor een paar euro heb je er al één. Vier uur te gebruiken, nadien even wassen en strijken en je kan weer vier uur verder.

Het is onwil, niet zo zeer onmogelijkheid :P
  maandag 6 april 2020 @ 12:27:49 #251
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192476352
quote:
9s.gif Op maandag 6 april 2020 12:24 schreef Momo het volgende:
apjvalk twitterde op zondag 05-04-2020 om 19:33:01 Bladeren door mijn eigen krant. Elf (!) pagina’s met rouwadvertenties. https://t.co/FhCIEOhSjr reageer retweet
"Het is maar een griepje"
"Deze mensen zouden anders ook dood zijn gegaan"

etc.
pi_192476356
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:26 schreef Elan het volgende:

[..]

Oh in absolute zin zou het een prima begin zijn, maar bij lange na niet voldoende om beperkingen op te heffen natuurlijk. Daar doelde ik op, het is een enorm traag proces die groepsimmuniteit.
Het zal ook een heel traag proces zijn, maar ik denk dat iedere land er uiteindelijk aan moet geloven en denk dat wij uiteindelijk beter af zijn dat we nu al een hele grote piek hebben. Andere landen die weinig besmettingen hebben en dus nog geen immuniteit zullen toch een keel met de billen bloot moeten. Het is te hopen dat ze voor die tijd een vaccin hebben maar dat is erg onwaarschijnlijk want dat duurt nog wel minstens een jaar.
  maandag 6 april 2020 @ 12:28:44 #253
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192476365
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:27 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

etc.

:D _O-
  maandag 6 april 2020 @ 12:28:54 #254
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_192476368
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 10:45 schreef Pumpalov het volgende:
Turks minister van tourisme juist aangegeven dat nationale vakanties volgens prognose eind mei weer langzaam opgestart kunnen worden. Buitenlands tourisme pas eind juni.
Tawarietsj!
Privjet!
Blaguju den.

Denk je dat het in de zomervakantie mogelijk is Nederland te verlaten (of Fryslan te verlaten) en af te reizen naar dus bijvoorbeeld Turkije, Bulgarije, Oekraine, Tsjechie en zo?
De hele zomer opgescheept te zitten met Nederlandse tokkies trekt mij niet zo. Dus kampeervakantie in eigen land toch liever niet. Teveel tokkies in dit land.

Spasiba.
:P
pi_192476370
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:24 schreef mark6791 het volgende:

[..]

Zo werkt exponentiële groei niet. Als je gecontroleerd versoepelt en je zorgt dat de R(0) niet boven de 1,0 komt, dan kan het aantal besmettingen alleen dalen.

Je zou bij een R(0) van 0,8 iedere week Guus Meeuwis is het PSV-stadion kunnen hebben. Dat zou dom zijn en voor onnodige besmettingen zorgen, maar de R(0) waarschijnlijk hoogstens naar de 0,81-0,85 kunnen brengen.

Het aantal besmettingen zou dan gewoon blijven dalen. Dat klinkt niet intuïtief, maar is een wiskundig feit. Je hebt dan te weinig beweging om die nieuwe besmettingen heen om voor een echte uitbraak te zorgen.
Alsof er een wiskundige formule is waarmee je maximale groei kunt bepalen. Dat is afhankelijk van zoveel verschillende factoren, waaronder menselijk gedrag.
blablablabla
pi_192476375
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:18 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Je geeft in je eerste zin al antwoord op je eigen verbazing.
  maandag 6 april 2020 @ 12:29:28 #257
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192476379
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:28 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Het zal ook een heel traag proces zijn, maar ik denk dat iedere land er uiteindelijk aan moet geloven en denk dat wij uiteindelijk beter af zijn dat we nu al een hele grote piek hebben. Andere landen die weinig besmettingen hebben en dus nog geen immuniteit zullen toch een keel met de billen bloot moeten. Het is te hopen dat ze voor die tijd een vaccin hebben maar dat is erg onwaarschijnlijk want dat duurt nog wel minstens een jaar.
Welke hele grote piek? :? Er is alles aan gedaan om een piek te voorkomen.
  maandag 6 april 2020 @ 12:30:20 #258
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192476393
quote:
14s.gif Op maandag 6 april 2020 12:28 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Tawarietsj!
Privjet!
Blaguju den.

Denk je dat het in de zomervakantie mogelijk is Nederland te verlaten (of Fryslan te verlaten) en af te reizen naar dus bijvoorbeeld Turkije, Bulgarije, Oekraine, Tsjechie en zo?
De hele zomer opgescheept te zitten met Nederlandse tokkies trekt mij niet zo. Dus kampeervakantie in eigen land toch liever niet. Teveel tokkies in dit land.

Spasiba.
:P
Ik neem aan val wel. Zal in vergelijking met normaal waarschijnlijk ook wel lekker rustig zijn :+
pi_192476397
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:29 schreef Elan het volgende:

[..]

Alsof er een wiskundige formule is waarmee je maximale groei kunt bepalen. Dat is afhankelijk van zoveel verschillende factoren, waaronder menselijk gedrag.
Menselijk gedrag kun je ook modelleren.
pi_192476398
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 12:29 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Is toch best een aardige piek als we de IC capaciteit hebben moeten verdubbelen? Hopelijk gaan we er niet over, maar het is alsnog een piek.
pi_192476401
quote:

[..]

Wat hij bedoeld is dat andere landen er toch een keer doorheen moeten.
  maandag 6 april 2020 @ 12:31:02 #262
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192476402
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:29 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Je geeft in je eerste zin al antwoord op je eigen verbazing.
Leg uit.
pi_192476404
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:27 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

etc.
"Er staan disproportioneel veel overlijdensadvertenties in de krant deze tijd".
  maandag 6 april 2020 @ 12:31:37 #264
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192476413
quote:

[..]

Ik snap dat ook echt niet. Weet je wat, we hebben de boel nu onder controle dus YOLO! Ga lekker weer boodschappen doen met de kids en daarna naar het strand, kan ons het verrotte dit heb lang genoeg geduurd.
blablablabla
pi_192476419
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:31 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Leg uit.
Dat, wanneer je deels blokkades gaat opheffen, mensen nog steeds roekelozer kunnen worden vanwege die mondkapjes. Net zoals je fietshelmparadox dus.
pi_192476439
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 12:31 schreef kwiwi het volgende:
Gaat wel goedkomen in China denk ik... die foto's! :o
https://edition.cnn.com/2(...)7-6JPwbkEPa-xCVzLGx8
Potentiële tweede golf in het najaar: https://www.scimex.org/ne(...)d-19,-study-suggests
quote:
The study, published in The Lancet Public Health journal, indicates that maintaining these restrictions until April could delay a second peak of cases until October, whereas lifting the restrictions earlier may result in a second peak by August.
  maandag 6 april 2020 @ 12:33:29 #268
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192476440
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:31 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat, wanneer je deels blokkades gaat opheffen, mensen nog steeds roekelozer kunnen worden vanwege die mondkapjes. Net zoals je fietshelmparadox dus.
Ja, maar mijn verbazing is dat mensen die ALLES willen opengooien, tegen het gebruik van mondkapjes zijn.
pi_192476444
Er word heel veel gespeculeerd, maar we hebben nog steeds geen flauw benul van dit virus.
pi_192476450
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:33 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Ja, maar mijn verbazing is dat mensen die ALLES willen opengooien, tegen het gebruik van mondkapjes zijn.
Waarom zou de paradox dan niet eveneens opgaan?
pi_192476459
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:30 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Menselijk gedrag kun je ook modelleren.
Sure.
Ik geloof niks van dat rekenmodel.

Je weet niet eens hoeveel mensen er besmet(telijk) zijn op dit moment. Dat is toch wel een absolute kernwaarde als je x met y tegen elkaar af wilt zetten in een berekening.
blablablabla
pi_192476469
Oostenrijk gaat de boel ook weer rustig opengooien:

maandag 6 april 2020 @ 12:35:29 #273
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192476471
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:31 schreef Elan het volgende:

[..]

Ik snap dat ook echt niet. Weet je wat, we hebben de boel nu onder controle dus YOLO! Ga lekker weer boodschappen doen met de kids en daarna naar het strand, kan ons het verrotte dit heb lang genoeg geduurd.
Sommigen gaan het nooit begrijpen helaas
  Moderator maandag 6 april 2020 @ 12:35:41 #274
8781 crew  Frutsel
pi_192476476
quote:
7s.gif Op maandag 6 april 2020 12:27 schreef MissionPhailed het volgende:

[..]

Afgaande op deze cijfers lijkt het erop dat ze in Oostenrijk hun besmettingspiek hadden rondom 26 maart. Aantal actieve geregistreerde besmettingen neemt er de laatste dagen zelfs af.
Ah... de economie moet weer op gang komen, diezelfde economie die ze wat langer op peil hielden en mogelijk de uitbraak stil hielden...

https://www.hartvannederl(...)uitbraak-oostenrijk/
pi_192476480
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:34 schreef Elan het volgende:

[..]

Sure.
Ik geloof niks van dat rekenmodel.

Je weet niet eens hoeveel mensen er besmet(telijk) zijn op dit moment. Dat is toch wel een absolute kernwaarde als je x met y tegen elkaar af wilt zetten in een berekening.
Wellicht zit ik mis, maar volgens mij heb jij geen uitgebreide kennis van epidemiologische wiskunde, of wel?
pi_192476487
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:35 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Wellicht zit ik mis, maar volgens mij heb jij geen uitgebreide kennis van epidemiologische wiskunde, of wel?
Precies. Zet hier maar gelijk een streep onder, dat geouwehoor kennen we nu onderhand wel.
  maandag 6 april 2020 @ 12:36:56 #277
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192476494
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:34 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Waarom zou de paradox dan niet eveneens opgaan?
Mensen die alles willen opengooien, willen iedereen weer de straat op. Dan moet je toch juist mondkapjes toejuichen?
pi_192476516
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:35 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Correct.
Maar de mensen die dat wel hebben maken ook niet zulke berekeningen, veel te veel factoren zijn onzeker op dit moment.
blablablabla
pi_192476521
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:35 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Ah... de economie moet weer op gang komen, diezelfde economie die ze wat langer op peil hielden en mogelijk de uitbraak stil hielden...

https://www.hartvannederl(...)uitbraak-oostenrijk/
Hart van Nederland. :')

In NL waren er al bijna 200 besmettingen, Italië zat al op de 6000, maar wintersport met duizenden mensen in Oostenrijk op een veel te klein oppervlak zou schoon blijven van besmettingen...
pi_192476535
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:38 schreef Elan het volgende:

[..]

Correct.
Maar de mensen die dat wel hebben maken ook niet zulke berekeningen, veel te veel factoren zijn onzeker op dit moment.
Ik zou zeggen, verdiep je er een beetje in. Als je dan nog steeds kritiek hebt op de rekenmodellen, ben ik zeer benieuwd op welke gronden. De meeste experts zeggen namelijk dat de rekenmodellen aardig kloppen.
  maandag 6 april 2020 @ 12:41:12 #281
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192476553
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:36 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Mensen die alles willen opengooien, willen iedereen weer de straat op. Dan moet je toch juist mondkapjes toejuichen?
Die leven in bubbel zonder een greintje gezond verstand
pi_192476557
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:36 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Als de paradox standhoudt maakt het niet uit hoeveel je weer opengooit, want dan is de oplossing altijd erger dan de kwaal.

Voor de fietshelmparadox is het toch ook niet relevant hoeveel fietsers er zijn?
  Moderator maandag 6 april 2020 @ 12:42:36 #283
8781 crew  Frutsel
pi_192476571
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:39 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

In NL waren er al bijna 200 besmettingen, Italië zat al op de 6000, maar wintersport met duizenden mensen in Oostenrijk op een veel te klein oppervlak zou schoon blijven van besmettingen...
Wil je meer bronnen?
https://www.telegraaf.nl/(...)id-in-skioord-ischgl

Er zijn er heus wel meer hoor..
pi_192476583
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:33 schreef raptorix het volgende:
Er word heel veel gespeculeerd, maar we hebben nog steeds geen flauw benul van dit virus.
Dit is nog het meest fascinerende, duizenden wetenschappers zijn er mee bezig en toch is er nog niks echt helder/duidelijk uitgekomen.
pi_192476602
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:42 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Wil je meer bronnen?
https://www.telegraaf.nl/(...)id-in-skioord-ischgl

Er zijn er heus wel meer hoor..
Ik geloof zeker dat er fouten gemaakt zijn, maar de man die geïnterviewd werd ging op 7 maart nog lekker skiën. Op dat moment had je nog wel even achter je oren kunnen krabben of het wel handig was om nog te gaan.
pi_192476615
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:40 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, verdiep je er een beetje in. Als je dan nog steeds kritiek hebt op de rekenmodellen, ben ik zeer benieuwd op welke gronden. De meeste experts zeggen namelijk dat de rekenmodellen aardig kloppen.
Welke experts hebben dat waar gezegd dan? Ik volg de actualiteit best, maar het enige waar ik deskundigen ( tot aan de minister-president aan toe) over hoor praten zijn het dagelijkse aantal doden en de IC-opnames...

Je geeft ook geen antwoord op mijn kernvraag: Als je niet exact weet hoeveel mensen er besmet(telijk) zijn, hoe kun je dat dan modelleren in een formule?

Lijkt me vrij cruciaal, maar goed misschien heb jij gelijk hoor. Ik probeer je ook niet belachelijk te maken verder :) .
blablablabla
  Moderator maandag 6 april 2020 @ 12:48:10 #287
8781 crew  Frutsel
pi_192476672
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:44 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik geloof zeker dat er fouten gemaakt zijn, maar de man die geïnterviewd werd ging op 7 maart nog lekker skiën. Op dat moment had je nog wel even achter je oren kunnen krabben of het wel handig was om nog te gaan.
Oh dat ben ik wel met je eens en ik geloof ook best dat er ondernemers zijn die het in dit soort gebieden allemaal niet zo nou namen met regels en/of voorzorgsmaatregelen als daardoor je hele winst of seizoen naar de tering gaat.

Nu weet ik niet of er een negatief reisadvies vanuit NL was voor dat gebied op dat moment en of bijv. mensen kosteloos hun reis kunnen annuleren maar dat zal voor veel mensen ook bepalend zijn geweest. KOM NIET AAN HUN VAKANTIE!
  maandag 6 april 2020 @ 12:48:30 #288
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192476674
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:35 schreef wokkelfok het volgende:

[ afbeelding ]
Kunnen weer gaan skiën _O_.
pi_192476685
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:44 schreef Elan het volgende:

[..]

Je geeft ook geen antwoord op mijn kernvraag: Als je niet exact weet hoeveel mensen er besmet(telijk) zijn, hoe kun je dat dan modelleren in een formule?
Modellen werken per definitie met onzekerheid.

Een voorbeeld: ik weet niet exact wat de schoenmaat is van Nederlanders, maar als ik een steekproef neem van 1000 personen kom ik aardig in de buurt. Deze kun je vervolgens perfectioneren door dit bv. te koppelen aan geslacht, leeftijd en lengte.

Ook kun je je parameters steeds nauwkeuriger afstellen o.b.v. de data die je in de loop der tijd krijgt. Vanuit Nederland, maar ook vanuit het buitenland. Zo wordt de voorspelling steeds accurater. Je ziet ook dat de modellen aangepast worden naarmate er meer bekend is. En uiteindelijk kun je je voorspelling plotten o.b.v. actuele data en wanneer de toekomstige data eveneens binnen die voorspelling valt, weet je dat je parameters steeds nauwkeuriger worden.

Long story short, je hoeft echt niet exact te weten hoeveel besmettingen er zijn om een goed model te kunnen maken.
pi_192476688
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 12:43 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Dit is nog het meest fascinerende, duizenden wetenschappers zijn er mee bezig en toch is er nog niks echt helder/duidelijk uitgekomen.
Niks is wel heel overdreven. Ze doen alleen een eeuwigheid om tot een conclusie te komen die ook peer reviewed moet zijn.
pi_192476693
Ben benieuwd naar de cijfers van vandaag.
pi_192476704
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:48 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Nu weet ik niet of er een negatief reisadvies vanuit NL was voor dat gebied op dat moment en of bijv. mensen kosteloos hun reis kunnen annuleren maar dat zal voor veel mensen ook bepalend zijn geweest. KOM NIET AAN HUN VAKANTIE!
Nee, dat was er destijds nog niet geloof ik. Niet voor Oostenrijk in ieder geval. Ik weet wel dat Vindicat toen al een week in Noord-Italië geweest was en dat half Nederland dacht dat er een coronabom in Groningen zou komen. Ik weet ook dat rond die tijd mijn tennisvereniging nog 'gewoon' naar Italië is gegaan. Dat vond ik ook al vrij dubieus destijds.

Uiteraard, Italië =/= Oostenrijk, maar dit was wel een behoorlijk grijs gebied m.b.t. de vraag of het nog wel verstandig was om te gaan skiën. Laat staan hutjemutje te gaan apresskiën.
pi_192476706
https://public.tableau.co(...)49886544080/Forecast

Wat vinden jullie van dit model?
pi_192476752
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:39 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Inderdaad ja. Ik heb waarschijnlijk zelf Corona opgelopen op wintersport in Oostenrijk, heb toch meer de neiging kritisch te zijn op mijn eigen keuzes dan met een vingertje naar anderen te wijzen. Hoogtepunt was een Amsterdamse yup die zei; ja, een bar werd gesloten, maar 100 meter verderop was er een nog gewoon open. En je wil wel plezier hebben.

En dan vervolgens de Oostenrijkse overheid aanklagen _O-
  maandag 6 april 2020 @ 12:55:37 #295
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192476772
quote:
Prima.
  maandag 6 april 2020 @ 12:55:41 #296
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_192476774
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:41 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Als de paradox standhoudt maakt het niet uit hoeveel je weer opengooit, want dan is de oplossing altijd erger dan de kwaal.

Voor de fietshelmparadox is het toch ook niet relevant hoeveel fietsers er zijn?
Als het mensen geen reet uitmaakt dat mensen weer naar buiten gaan, waarom maakt het ze dan ineens wel uit als mensen naar buiten gaan met mondkapjes?
Dát is mijn verbazing. Volgens mij praten we langs elkaar heen.
pi_192476783
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:10 schreef mark6791 het volgende:

[..]

En als de R(0) onder de 1 zit heb je per definitie een exponentiële krimp. :P
  maandag 6 april 2020 @ 12:57:26 #298
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192476806
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En als de R(0) onder de 1 zit heb je per definitie een exponentiële krimp. :P
Conclusie: we moeten zorgen dat hij op 1 blijft.
  maandag 6 april 2020 @ 13:00:38 #299
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_192476846
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:49 schreef polderturk het volgende:
Ben benieuwd naar de cijfers van vandaag.
*citeerde PolderTurk 99% van de users van dit topic voor de afgelopen 2 weken. _O-
  maandag 6 april 2020 @ 13:01:24 #300
168739 Red_85
'echt wel'
pi_192476858
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:35 schreef wokkelfok het volgende:

[ afbeelding ]
Hoe kun je exact je mond bedekken in de horeca? ;)
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_192476863
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:38 schreef Elan het volgende:

[..]

Correct.
Je hoeft niet echt iets te berekenen om te bepalen hoe snel het virus zich verspreidt. Dat merk je. En bij geen-maatregelen is dat te snel (vanwege de vertraging) maar met gecontroleerd uitbreiden kun je dit gewoon goed monitoren.

Wat Oostenrijk doet, kan hier ook op vrij korte termijn, zoals ik hier al telkens aangeef.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')