Een aantal restaurants gun ik het hier ook wel. Ik heb bij die restaurants bonnen gekocht zodat ze tijdelijk wat meer geld hebben. Heb 250 uitgegeven. Hopelijk doen genoeg mensen dat. Dat scheelt toch weer, lijkt me.quote:Op woensdag 25 maart 2020 08:29 schreef PicoMMP het volgende: [..] Lennyvriend, ik twijfel. Bestellen bij een Domino's of zo doe ik niet, maar er zit hier een Argentijn om de hoek die ik het wel heel erg gun. Ik kwam daar wel eens wat eten en van wat ik gezien heb is de hygiëne altijd op orde. Maar ja, uiteindelijk weet je toch nooit wat er precies gebeurt in de keuken. Aan de andere kant weet je ook niet wie er met z'n tengels aan de verse groenten of fruit in de supermarkt heeft gezeten. Kortom; het is een lastige kwestie.
Praktische vraag: welke voorwaarden zitten er op zo'n bon als het restaurant het nou toch niet red en failliet gaat?quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:03 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Een aantal restaurants gun ik het hier ook wel. Ik heb bij die restaurants bonnen gekocht zodat ze tijdelijk wat meer geld hebben. Heb 250 uitgegeven. Hopelijk doen genoeg mensen dat. Dat scheelt toch weer, lijkt me.
Dan zijn de bonnen niet meer geldig en ben je je geld kwijt.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:05 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Praktische vraag: welke voorwaarden zitten er op zo'n bon als het restaurant het nou toch niet red en failliet gaat?
Duim mee dat het een gewone verkoudheid betreft! Wanneer krijg je de uitslag?quote:Op woensdag 25 maart 2020 08:27 schreef Kyran het volgende:
Ik word trouwens vrijdag getest![]()
Ben sinds dit weekend verkouden, keelpijn, verhoging (geen koorts) en drukken gevoel op borst en af en toe wat steken. Voel me verder niet ziek en ben gewoon aan het werk volgens protocol (maar doe even geen patiënt gerelateerd werk).
Voor mij persoonlijk een te groot risico dus om dergelijke aankopen te doen nu.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:06 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Dan zijn de bonnen niet meer geldig en ben je je geld kwijt.
Mon dieu daar heb jij een goed puntquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:01 schreef ToT het volgende:
[..]
Zolang die spray maar geen stikstof bevat, anders mogen we straks nog maar met 50 km/u over de snelweg!
Winkels hebben ook amper tijd gehad om zich hier op voor te bereiden, dus ik snap dat het nu even hectisch zal verlopen.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:07 schreef ToT het volgende:
@ schoongemaakte karretjes; gisteren moest ik bij Kruidvat een mandje pakken en er werd gezegd dat ze na elke klant schoongemaakt werden.
Ja ze gingen vluchtig met een vaatdoekje over de randjes heen, maar de handvatten raakten ze amper aan.
Bij de ingang hing er echt een oerwoud aan papieren met allerlei voorschriften, afzetlinten met teksten er op, en de dame bij de ingang zat gefrustreerd te blaffen waarom mensen de instructies niet lazen.
Zorg gewoon voor een helder groot bord i.p.v. ladingen van die donkergrijze kopietjes met daarop in iets donkerder grijs uitleg wat je moet doen.
Het is voor iedereen even wennen. Heb je handschoenen mee ? Dat zou in ieder geval voor jezelf schelen qua aanraken van mandjes e.d.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:07 schreef ToT het volgende:
een vaatdoekje over de randjes heen, maar de handvatten raakten ze amper aan.
Bij de ingang hing er echt een oerwoud aan papieren met allerlei voorschriften, afzetlinten met teksten er op,
Dit heb je ook even aan de kruidvatmedewerkers verteld?quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:07 schreef ToT het volgende:
@ schoongemaakte karretjes; gisteren moest ik bij Kruidvat een mandje pakken en er werd gezegd dat ze na elke klant schoongemaakt werden.
Ja ze gingen vluchtig met een vaatdoekje over de randjes heen, maar de handvatten raakten ze amper aan.
Bij de ingang hing er echt een oerwoud aan papieren met allerlei voorschriften, afzetlinten met teksten er op, en de dame bij de ingang zat gefrustreerd te blaffen waarom mensen de instructies niet lazen.
Zorg gewoon voor een helder groot bord i.p.v. ladingen van die donkergrijze kopietjes met daarop in iets donkerder grijs uitleg wat je moet doen.
Ik zou ook eerder kiezen voor een bestelling nu, die je dan direct betaalt en krijgt. Weet je zeker dat je er iets voor krijgtquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:08 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Voor mij persoonlijk een te groot risico dus om dergelijke aankopen te doen nu.
kruidvat is altijd een al een rommeltje, alles te dicht op elkaar, lijkt me wel een te mijden winkel in deze omstandighedenquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:07 schreef ToT het volgende:
Wel dat er een deurbeleid wordt gevoerd. Maar op het tijdstip dat ik ging was het zo rustig dat ik gewoon naar binnen mocht.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:11 schreef SunZomer het volgende:
Ik zag gister berichten in mijn stad verschijnen over x wagentjes buiten,wagentjes op dan wachten tot je in de supermarkt in mag. Hebben jullie al wat gemerkt van buiten moeten staan wachten voor je de supermarkt in mag?
Ben serieus sinds eerste week van maart niet meer in supermarkt geweestquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:11 schreef SunZomer het volgende:
Ik zag gister berichten in mijn stad verschijnen over x wagentjes buiten,wagentjes op dan wachten tot je in de supermarkt in mag. Hebben jullie al wat gemerkt van buiten moeten staan wachten voor je de supermarkt in mag?
Dan heb ik pech inderdaad.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:05 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Praktische vraag: welke voorwaarden zitten er op zo'n bon als het restaurant het nou toch niet red en failliet gaat?
Je hoeft niet vooraf te testen. Dat kan prima achteraf met veel meer beschikbaar materiaalquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:11 schreef polderturk het volgende:
Dit artikel hieronder is de reden waarom je heel veel moet testen. Als je alleen de ernstige gevallen test is dat niet voldoende.
Ook patiënten met lichte klachten moeten getest worden om te weten wie Coron heeft gehad. Dan kan je bij veel meer mensen bloed afnemen.
Je kan dan gaan kijken of je patiënten op de intensive care een bloedtransfusie geeft van genezen Corona patiënten.
-------
Bloedbank wil plasma van genezen coronapatiënten inzamelen
De bloedbanken van Sanquin starten met het inzamelen van bloedplasma van genezen coronapatiënten. In een onderzoek kijken ziekenhuizen of de afweerstoffen in het plasma van genezen coronapatiënten helpen bij het verminderen van corona-symptomen bij andere patiënten. Daarmee zou bijvoorbeeld kunnen worden voorkomen dat een patiënt op de intensive care belandt.
Het is geen reguliere behandeling, benadrukt Sanquin, maar om een onderzoek naar de effectiviteit van bloedplasma. Mensen die het coronavirus hebben gehad, krijgen via de GGD een uitnodiging om zich bij Sanquin te melden. Daarna wordt diegene gevraagd om in totaal vier keer, met tussenpozen van zeven dagen, plasma af te staan. "Dit is veilig en voor de ex-patiënten niet erg belastend", belooft de bloedbank.
Coronapatiënten kunnen vervolgens een transfusie krijgen met de afweerstoffen die Sanquin uit het plasma heeft gehaald. Artsen kunnen dan onderzoeken of de antistoffen uit het plasma het virus bestrijden en de patiënt helpen met het verminderen van de lichamelijke reactie op het virus.
Nos.nl
quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:06 schreef SunZomer het volgende:
[..]
Duim mee dat het een gewone verkoudheid betreft! Wanneer krijg je de uitslag?
Beterschap en sterkte.
Ik kom niet meer in de supermarkt. Lekker preppen ja toch.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:11 schreef SunZomer het volgende:
nee gelukkig niet maar dat heeft ook met de lay out te maken, er is ruimte genoeg voor een rij binnen voor je echt in de winkel bentquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:11 schreef SunZomer het volgende:
OK, dat is inderdaad eigen risico.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:13 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Dan heb ik pech inderdaad.
Daar kan ik niet heel erg mee zitten.
Alleen heb je dan nog steeds mensen die samen de winkel in willen. Dat blijft een ding. Zeker voor 16-jarigen die in hun eerste bijbaantje volwassen mensen aan moeten spreken op hun gedrag.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:13 schreef Rewimo het volgende:
Die truc met een gelimiteerde hoeveelheid karretjes is de handigste manier om het aantal klanten te beperken. Goed schoonmaken is natuurlijk wel een vereiste.
Dat gaat niet werken inderdaad, daar moet zeker een volwassen medewerker staan die (zeer) stevig in zijn/haar schoenen staat. Je krijgt sowieso opstandige mensen die gaan lopen zeiken en daarbij: het is nu droog en redelijk mooi weer. Hoe gaan ze dat doen als het straks weer een keer een week regent?quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:15 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Alleen heb je dan nog steeds mensen die samen de winkel in willen. Dat blijft een ding. Zeker voor 16-jarigen die in hun eerste bijbaantje volwassen mensen aan moeten spreken op hun gedrag.
Deze manquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:16 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.nu.nl/coronav(...)waar-overdreven.htmlmooi dit weer. En typisch natuurlijk. Had niet anders verwacht.
Met dat probleem zit ik zelf ook. Ik kan niet alleen boodschappen doen, dus gaat mijn zoon (19) mee. Hij rijdt en sjouwt, ik betaal. Nu wonen we samen en mogen we dus ook samen op pad. Tot nu toe zijn we er nog niet op aangesproken maar ik hou er wel rekening mee dat dat een keer gaat gebeuren.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:15 schreef Zeroku het volgende:
Alleen heb je dan nog steeds mensen die samen de winkel in willen. Dat blijft een ding. Zeker voor 16-jarigen die in hun eerste bijbaantje volwassen mensen aan moeten spreken op hun gedrag.
Beetje een mislukte dictator wel dan, als die echt een machtig staatsman wil zijn moet die het gewoon aanpakken als Orban, gewoon een noodsituatie uitroepen waardoor je alle macht hebt.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:16 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.nu.nl/coronav(...)waar-overdreven.htmlmooi dit weer. En typisch natuurlijk. Had niet anders verwacht.
die gast is gekquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:16 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Je zoon kan ook niet alleen boodschappen doen?quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:18 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Met dat probleem zit ik zelf ook. Ik kan niet alleen boodschappen doen, dus gaat mijn zoon (19) mee. Hij rijdt en sjouwt, ik betaal. Nu wonen we samen en mogen we dus ook samen op pad. Tot nu toe zijn we er nog niet op aangesproken maar ik hou er wel rekening mee dat dat een keer gaat gebeuren.
Is dit zo? Ik dacht dat voor winkels geldt dat er überhaupt maar één persoon naar binnen mag, ongeacht of je wel of geen familie bent.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:18 schreef Rewimo het volgende:
Nu wonen we samen en mogen we dus ook samen op pad.
Komt denk ik omdat het mensen zijn (ook Trump) van wie hun hele verkiezingsprogramma eigenlijk draait om 'het groots maken van de economie'.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:18 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Beetje een mislukte dictator wel dan, als die echt een matig staatsman wil zijn moet die het gewoon aanpakken als Orban, gewoon een noodsituatie uitroepen waardoor je alle macht hebt.
Ligt aan de huisregels van de winkel.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:20 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Is dit zo? Ik dacht dat voor winkels geldt dat er überhaupt maar één persoon naar binnen mag, ongeacht of je wel of geen familie bent.
Dit jaquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:19 schreef Caland het volgende:
[..]
Je zoon kan ook niet alleen boodschappen doen?
Er is wat voor te zeggen.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Komt denk ik omdat het mensen zijn (ook Trump) van wie hun hele verkiezingsprogramma eigenlijk draait om 'het groots maken van de economie'.
Al die lastige lockdowns gaan natuurlijk niet echt samen met dit idee.
Staan nu 2 artikelen opquote:Jaap Goudsmit over het corona virus
De website verschaft op basis van wetenschappelijke kennis informatie over het coronavirus, de pandemie die het veroorzaakt, de risico’s om ziek te worden en hoe je dat weet, welke testen er gebruikt worden om een infectie vast te stellen en welke geneesmiddelen er in ontwikkeling zijn en de vaccins die er tegen dit coronavirus gemaakt worden.
quote:Het coronavirus verspreidt zich het snelst via clusters van gelijktijdige overdracht: daarom is het zo erg dat er in ons land zo weinig getest wordt
quote:Zijn wij niet meer dan kuddedieren? Hoe de groepsimmuniteit kwam en ging.
gaat daar (Brasil) sowieso niet lekker, voor de corona al niet dus dit zal ze nog verder de afgrond in helpenquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Komt denk ik omdat het mensen zijn (ook Trump) van wie hun hele verkiezingsprogramma eigenlijk draait om 'het groots maken van de economie'.
Al die lastige lockdowns gaan natuurlijk niet echt samen met dit idee.
Gewoon meer regenwoud kappen voor wat extra doekoe en het kom allemaal goed.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:21 schreef Tarado het volgende:
[..]
gaat daar (Brasil) sowieso niet lekker, voor de corona al niet dus dit zal ze nog verder de afgrond in helpen
Dat zal uiteindelijk misschien wel moeten ja. Dan mogen we wel heel uitgebreide boodschappenbriefjes gaan makenquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:19 schreef Caland het volgende:
Je zoon kan ook niet alleen boodschappen doen?
Hoe moet Roel dan zijn boodschappen doen?quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:21 schreef Caland het volgende:
Ik hoop dat deze coronacrisis er voor gaat zorgen dat ze boodschappenwagentjes voor kinderen verbieden.
Iedereen weet dat dat de horror van elk supermarktbezoek is. Walgelijk.
twitter:Joyce_Karam twitterde op dinsdag 24-03-2020 om 14:37:50In #Iraq , the #COVIDー19 lockdown/social-distancing is enforced w a 🧹 .
Old man shows these sloppy youngsters who is Boss: https://t.co/JGFcwQ3wwk reageer retweet
quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:21 schreef Caland het volgende:
Ik hoop dat deze coronacrisis er voor gaat zorgen dat ze boodschappenwagentjes voor kinderen verbieden.
Nog niet meegemaakt hier (wij wonen in DLD maar hier gelden ongeveer dezelfde regels). Het scheelt misschien dat ik met een rollator loop. Dat maakt het wat zichtbaarder.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:20 schreef Zeroku het volgende:
Is dit zo? Ik dacht dat voor winkels geldt dat er überhaupt maar één persoon naar binnen mag, ongeacht of je wel of geen familie bent.
quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:22 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Gewoon meer regenwoud kappen voor wat extra doekoe en het kom allemaal goed.
Jaap Goudsmit is arts en viroloog verbonden aan de Harvard T.H. Chan School of Public Health en wetenschappelijk directeur van het Human Vaccines Project, een NGO die onze afweer tegen ziekte probeert te doorgronden zodat er sneller en betere vaccins kunnen worden gemaakt.quote:
Mijn vriendin maakt altijd screenshots van de Appie app, aangezien ze altijd specifieke dingen moet hebben waar er natuurlijk 100 soorten van zijn. Zie je gelijk de prijs en hoe het artikel eruitziet.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:22 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Dat zal uiteindelijk misschien wel moeten ja. Dan mogen we wel heel uitgebreide boodschappenbriefjes gaan makenIk weet precies wat we moeten hebben (afgezien van de dingen die we door de week heen opschrijven omdat ze aangevuld moeten worden) maar hij niet.
zo word ik wel door mijn vrouw op pad gestuurd hoor, krijg ik een briefje mee waarop bijvoorbeeld staatquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:22 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Dat zal uiteindelijk misschien wel moeten ja. Dan mogen we wel heel uitgebreide boodschappenbriefjes gaan makenIk weet precies wat we moeten hebben (afgezien van de dingen die we door de week heen opschrijven omdat ze aangevuld moeten worden) maar hij niet.
Gewoon klaarzetten in de app of screenshots daar van maken, weet hij exact wat hij moet halenquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:22 schreef Rewimo het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:24 schreef Fer_de_Lance het volgende:
zo word ik wel door mijn vrouw op pad gestuurd hoor, krijg ik een briefje mee waarop bijvoorbeeld staat
- Wasverzachter, Silan, passievrucht, een paarse fles, ongeveer op ooghoogte (vraag het anders even aan Betty)
Ja das waar. Gelukkig dan maarquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:23 schreef Tarado het volgende:
[..]dan was het al een woestijn geweest
Tijd om mijn kind Jaap te gaan noemen dus. Schijnt toch te werken.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:24 schreef _I het volgende:
[..]
Jaap Goudsmit is arts en viroloog verbonden aan de Harvard T.H. Chan School of Public Health en wetenschappelijk directeur van het Human Vaccines Project, een NGO die onze afweer tegen ziekte probeert te doorgronden zodat er sneller en betere vaccins kunnen worden gemaakt.
Ook een beste Jaap, hoor, deze.
De app?quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:24 schreef Jor_Dii het volgende:
Gewoon klaarzetten in de app of screenshots daar van maken, weet hij exact wat hij moet halen
Elke supermarkt heeft wel een app toch? In de AH heb je de Appie (nog steeds beste app naam ooitquote:
Gaat niet werken bij een Duitse supermarkt, denk ik.quote:
Ahh ja, das lastig. Kan je daar uberhaupt wel met munten betalen of gebruiken ze nog schelpen?quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:26 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Gaat niet werken bij een Duitse supermarkt, denk ik.
quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ahh ja, das lastig. Kan je daar uberhaupt wel met munten betalen of gebruiken ze nog schelpen?
Nudelnquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ahh ja, das lastig. Kan je daar uberhaupt wel met munten betalen of gebruiken ze nog schelpen?
Kaufland heeft ook een app waarin je lijstjes kunt maken.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:26 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Gaat niet werken bij een Duitse supermarkt, denk ik.
We gaan voorlopig maar even op dezelfde voet verder, zolang het nog magquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:28 schreef Zeroku het volgende:
Kaufland heeft ook een app waarin je lijstjes kunt maken.
quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:11 schreef polderturk het volgende:
Dit artikel hieronder is de reden waarom je heel veel moet testen. Als je alleen de ernstige gevallen test is dat niet voldoende.
Ook patiënten met lichte klachten moeten getest worden om te weten wie Coron heeft gehad. Dan kan je bij veel meer mensen bloed afnemen.
Je kan dan gaan kijken of je patiënten op de intensive care een bloedtransfusie geeft van genezen Corona patiënten.Als het een goede behandeling blijkt dan zullen ze dat ook wel gaan doen neem ik aan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er zijn ongeveer 300.000 bloeddonoren in Nederland, waarvan ook nog eens een deel volbloed ipv plasma. Dus de groep die je moet testen is relatief beperkt.Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
In Duitsland testen ze 160.000 mensen per week. Hier maar 20.000.quote:Waarom overlijden er in Duitsland relatief weinig mensen aan corona?
Het aantal besmettingen met het coronavirus neemt wereldwijd in rap tempo toe. Ook in Duitsland: daar is bij bijna 33.000 mensen het virus vastgesteld. Opvallend is dat er relatief weinig doden vallen onder de Duitsers: tot nu toe 156.
In Spanje, waar ze een vergelijkbaar aantal besmettingen hebben, zijn al duizenden mensen door het virus overleden. Ook in Nederland is het dodental hoger, terwijl er veel minder officieel geregistreerde besmettingen zijn (5560).
Hoe kan dat? Het is een vraag die dezer dagen veel wordt gesteld. Verschillende experts hebben zich erover gebogen en komen niet tot één aanwijsbare oorzaak, maar noemen een paar factoren die er - waarschijnlijk - invloed op hebben.
De meest genoemde verklaring is dat Duitsland vanaf het begin veel heeft getest, dat er daardoor ook veel patiënten met milde ziekteverschijnselen bekend zijn en dus mee worden geteld in de statistieken.
De Duitse cijfers zouden daarmee een realistischer afspiegeling zijn van het aantal zieke mensen. In andere landen is naar verwachting het aantal zieken dat niet bij de autoriteiten bekend is, veel groter.
Volgens een woordvoerder van het Robert Koch Institut (RKI), het Duitse RIVM, waren de Duitse autoriteiten al vroeg gealarmeerd over het virus. "Eind januari hadden we hier al een kleine corona-uitbraak in Beieren, bij het bedrijf Webasto. Die hebben we toen goed weten te isoleren, maar vanaf dat moment namen we het wel serieus. Daardoor zijn we meteen veel gaan testen en moesten bijvoorbeeld mensen die uit een risicogebied in China kwamen twee weken in quarantaine."
160.000 tests per week
De testcapaciteit in Duitsland is volgens minister Spahn van Volksgezondheid 200.000 per week. Er zouden per week zo'n 160.000 tests worden uitgevoerd. In Nederland zijn deze week volgens cijfers van het RIVM iets minder dan 20.000 tests gedaan: tussen de 1900 en 3500 per dag.
Duitse artsen mogen zelf bepalen bij wie ze een test uitvoeren. De richtlijn van het RKI is streng, zij het iets minder streng dan in Nederland. Waar in Nederland alleen getest wordt bij heel zieke mensen, schrijft het RKI testen voor bij personen die corona-symptomen hebben en in een risicogebied waren of in contact stonden met een besmet persoon.
Ook waren de mensen die in het begin ziek werden veelal jong en gezond: carnavalsvierders, mensen die terugkwamen van wintersport. Bij hen is de ziekte in veel gevallen mild verlopen.
Nog steeds is de gemiddelde leeftijd van de patiënten in Duitsland relatief laag, namelijk 45. Ter vergelijking: in Italië is dat 63. Bekend is dat hoe ouder de patiënt is, hoe groter de kans dat hij of zij overlijdt. Dus is het logisch dat als de groep patiënten gemiddeld jonger is, het aantal doden lager is.
Door die lage gemiddelde leeftijd waarschuwen experts voor voorbarige conclusies. Volgens viroloog Alexander Kékulé kan het goed zijn dat het dodental in de komende weken flink gaat oplopen, als blijkt dat die jonge mensen ook ouderen hebben aangestoken.
"We staan nog aan het begin van deze epidemie. Nu zijn de mensen ziek. Die strijd duurt soms weken. Eerst komt de golf van zieken, dan komt de golf van doden. In Italië hebben we die eerste golf van zieken helemaal niet meegekregen, daar hadden ze veel te laat door wat er aan de hand was", zegt Kékulé in zijn dagelijkse podcast.
Op dit moment zijn de ziekenhuizen ook nog niet overbelast. Duitsland heeft het hoogste aantal ic-bedden van Europa: 28.000, waarvan 25.000 met beademingsapparatuur. Op dit moment krijgen alle coronapatiënten dus nog de optimale behandeling. Ook dat kan in de komende weken volgens Kékulé veranderen: "Als we meer ernstig zieken krijgen, dan kan het ook bij ons krap worden."
Duitsland heeft ook 82 miljoen inwoners, Nederland krap aan 17.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:30 schreef Gehrman het volgende:
[..]
In Duitsland testen ze 160.000 mensen per week. Hier maar 20.000.
Als mijn vriend boodschappen gaat doen geef ik hem een duidelijk lijstje mee maar dan nog belt hij zodra hij de winkel binnen is en hangt hij pas op als hij de winkel uitloopt... mannenquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:24 schreef Fer_de_Lance het volgende:
[..]
zo word ik wel door mijn vrouw op pad gestuurd hoor, krijg ik een briefje mee waarop bijvoorbeeld staat
- Wasverzachter, Silan, passievrucht, een paarse fles, ongeveer op ooghoogte (vraag het anders even aan Betty)
Zeg! Dat heb ik nog nooit gedaan.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:36 schreef -river- het volgende:
[..]
Als mijn vriend boodschappen gaat doen geef ik hem een duidelijk lijstje mee maar dan nog belt hij zodra hij de winkel binnen is en hangt hij pas op als hij de winkel uitloopt... mannen
Neem het ons niet kwalijk dames!quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:36 schreef -river- het volgende:
[..]
Als mijn vriend boodschappen gaat doen geef ik hem een duidelijk lijstje mee maar dan nog belt hij zodra hij de winkel binnen is en hangt hij pas op als hij de winkel uitloopt... mannen
Ik stuur ze alleen voor een pakje sigaretten ...quote:
Wil je ons niet allemaal over één kam schreren met die sukkel?quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:36 schreef -river- het volgende:
[..]
Dat is een truc zodat je volgende keer zelf gaatquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:36 schreef -river- het volgende:
[..]
Waarom schelden?quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:39 schreef kibo het volgende:
[..]
Wil je ons niet allemaal over één kam schreren met die sukkel?
Thx.
quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:35 schreef zoost het volgende:
[..]
[..]
Precies!
https://www.volkskrant.nl(...)erspectief~bd183a83/
Maar volgens mij wordt de angst niet zozeer beheerst door hoge sterftecijfers, maar door het beeld van overvolle IC's... (waar ook veel jonge mensen liggen).quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:35 schreef zoost het volgende:
[..]
[..]
Precies!
Volgens mij zijn niet zo zeer de dode en zieken de grootste angst, maar dat de ziekenhuizen het niet meer aan kunnen en zo ook andere zieken niet meer geholpen kunnen worden. Het verbaasd mij nog steeds dat mensen het zo bagatelliseren.quote:
Laat die zeikerd dan ook zijn eigen volk in hun eigen land houden!quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:41 schreef nostra het volgende:
De Belgen maken zich weer ontzettend druk over ons.
De Belgische minister van financiën en vicepremier Alexander De Croo heeft zijn Nederlandse ambtsgenoot Wopke Hoekstra op de Vlaamse televisie afgeschilderd als een man die 'met lichte paniek in zijn stem' sprak over de coronacrisis in Nederland. Hoekstra zou zijn EU-collega's hebben gewaarschuwd dat Nederland afstevent op Italiaanse toestanden.
De Croo klapte maandagavond uit de school in het Belgische tv-programma De Afspraak. Hij had Hoekstra en de andere Europese bewindslieden van financiën eerder die dag gesproken tijdens een videoconferentie. Zij overlegden daar over de verspreiding van het coronavirus en de economische gevolgen voor de Europese Unie.
Groepsimmuniteit
Volgens de Belgische vicepremier heeft Hoekstra daar de noodklok geluid over het uitdijende aantal zieken in Nederland. 'Nederland zit exact op de curves van Italië en Spanje,' legde De Croo Hoekstra in de mond. De Vlaming beweerde ook dat Den Haag steeds meer terugkomt op zijn strategie om in te zetten op het creëren van 'groepsimmuniteit'. 'Het is toch gebleken dat dat niet de juiste keuze was.'
Brusselse diplomatieke bronnen stellen dat De Croo onzin kletst. 'Hoekstra in lichte paniek? Daar heb ik niets van gemerkt,' aldus een EU-diplomaat, die heeft meegeluisterd tijdens het video-overleg. 'Ik kan me daar ook weinig bij voorstellen.' Hoekstra ontkent bij RTLZ eveneens ('nee, nee') dat hij paniek in zijn stem heeft gelegd.
Geen doemscenario's
De diplomaat zegt bovendien dat hij Hoekstra ook niet heeft horen spreken over doemscenario's. Hooguit heeft de CDA-minister volgens hem willen verduidelijken dat Den Haag er alles aan doet om de gruwelijke taferelen zoals die zich nu in Noord-Italië afspelen, te voorkomen. Daarom heeft hij zijn EU-collega's meegedeeld dat Nederland het leger inzet om de ziekenhuizen bij te staan.
'Ik heb willen aangeven dat de situatie ook in Nederland zeer ernstig is en dat je, als je dat verdisconteert voor onze bevolkingsomvang, dan ook tegen aanzienlijke aantallen besmettingen, maar vooral tegen aanzienlijke aantallen doden aankijkt,' verklaarde Hoekstra zelf bij RTLZ.
In diplomatieke en ministeriële EU-kringen is het hoogst ongebruikelijk en ongepast om in de media een boekje op te doen over wat andere lidstaten hebben meegedeeld in onderlinge vergaderingen. Zeker in tijden van crises kunnen beleidsmakers dergelijke uitlatingen missen als kiespijn.
Nederland te laks
In de Belgische media woedt al dagen een verhit debat over de wijze waarop Den Haag de verdere coronaverspreiding probeert in te dammen. Nederland zou te laks hebben gereageerd en achter de feiten aanhollen, zo beweert menig opiniemaker. Dit weekend liet ook de Belgische zorgminister Maggie De Block zich kritisch uit over het kabinet-Rutte III. Zij is een partijgenoot van De Croo. Beiden behoren tot het liberale Open VLD, dat in Europa samenwerkt met de VVD van Rutte.
Volgens De Block hanteert Nederland 'een gevaarlijke aanpak'. 'En Groot-Brittannië heeft ook groepsimmuniteit voor ogen. Het baart mij zelfs zorgen dat die landen zo dichtbij zijn', zei ze in een interview. 'Die landen laten het virus eigenlijk los. Ze hopen dat 70% besmet geraakt zodat zij een volgende keer immuun zijn. Maar hoe gaan ze tot die 70% komen? Aan welke snelheid? Hoeveel mensen gaan dan tegelijk in de ziekenhuizen belanden? Ik vind dat allemaal heel onvoorspelbaar. Ik vrees Italiaanse toestanden, als ik dat zo hoor.'
Sneer
Zelf doet De Block er naar eigen zeggen 'alles' aan om zoiets te vermijden. Ze verwees ook nog naar oud-zorgminister Bruno Bruins (VVD), die vorige week wegens overbelasting zijn ontslag indiende. 'Ik zie trouwens dat mijn Nederlandse collega ontslag heeft genomen, nadat hij is ingestort. Ik ga proberen op mijn voeten te blijven staan.' De facto lijkt de Nederlandse werkwijze overigens sterk op de Belgische, behalve dat in Nederland de meeste winkels nog open zijn.
Bron
Je zoon met zijn telefoon met cameraverbinding door de winkel lopen en jij stuurt hem naar de gewenste spullenquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:22 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Wij zijn gewoon goed in andere dingen, zoals zeggen hoe anderen dingen moeten doenquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:36 schreef -river- het volgende:
[..]
Kloptquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:43 schreef Fer_de_Lance het volgende:
[..]
Wij zijn gewoon goed in andere dingen, zoals zeggen hoe anderen dingen moeten doen
en bier drinken
Hmm... neusdicht/oog-verkoudheid is geen typisch kenmerk, zo heb ik begrepen.quote:Op woensdag 25 maart 2020 02:52 schreef Logician2.0 het volgende:
[..]
Enorme hoofdpijn/migraine achtig, neusverkoudheid een beetje het gevoel alsof je in het zwembad water in je neus hebt gekregen, vervelend en drukkend. Rode prikkende ogen/rood oogwit. Toen dacht ik dat ik beter werd en kreeg ik snachts steken in mijn borst en rug zenuwsteken leken het, en bloed opgespuugd (3x tot nu toe) en had een longontsteking, benauwd. Ook op en af diaree/verhoging en nachtzweten.
Nu sinds 2dgn weer redelijk te pas alleen ook ineens weer dat rare verkoudheidsgevoel/water in de neus, rode ogen en hoofdpijn.. hopelijk zwakt het af en komt er niet nog een ronde..
En geen idee, wellicht de chinese school of een vriendin uit Italie of in de bus..
Waarschijnlijk heb ik 3 mensen besmet![]()
Zo'n vriend zegt natuurlijk ook e.e.a. over jou. Ik zie weinig mannen bellen als ik in de winkel loop.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:36 schreef -river- het volgende:
[..]
Wat een debielen. Echt van die lui die de wereld vanuit hun (beperkte) boekjeskennis bekijken.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:35 schreef zoost het volgende:
[..]
[..]
Precies!
Doe ik ook altijd. Is gewoon handig.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:24 schreef PicoMMP het volgende:
[..]
Mijn vriendin maakt altijd screenshots van de Appie app, aangezien ze altijd specifieke dingen moet hebben waar er natuurlijk 100 soorten van zijn. Zie je gelijk de prijs en hoe het artikel eruitziet.
Hier niet iig.quote:
Ik lees het hier, ik zoek op de regels die er gelden bij de overheid maar daar staat niets.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:43 schreef -river- het volgende:
[..]
Het was vanochtend heel rustig en ik zag eigenlijk niemand samen in de winkel.
In dit topic heb ik een stukje geschreven over bloedtransfusies. Misschien heeft Sanquin dit idee wel van mij.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:11 schreef polderturk het volgende:
Je kan dan gaan kijken of je patiënten op de intensive care een bloedtransfusie geeft van genezen Corona patiënten.
-------
Bloedbank wil plasma van genezen coronapatiënten inzamelen
De bloedbanken van Sanquin starten met het inzamelen van bloedplasma van genezen coronapatiënten. In een onderzoek kijken ziekenhuizen of de afweerstoffen in het plasma van genezen coronapatiënten helpen bij het verminderen van corona-symptomen bij andere patiënten. Daarmee zou bijvoorbeeld kunnen worden voorkomen dat een patiënt op de intensive care belandt.
Het is geen reguliere behandeling, benadrukt Sanquin, maar om een onderzoek naar de effectiviteit van bloedplasma. Mensen die het coronavirus hebben gehad, krijgen via de GGD een uitnodiging om zich bij Sanquin te melden. Daarna wordt diegene gevraagd om in totaal vier keer, met tussenpozen van zeven dagen, plasma af te staan. "Dit is veilig en voor de ex-patiënten niet erg belastend", belooft de bloedbank.
Coronapatiënten kunnen vervolgens een transfusie krijgen met de afweerstoffen die Sanquin uit het plasma heeft gehaald. Artsen kunnen dan onderzoeken of de antistoffen uit het plasma het virus bestrijden en de patiënt helpen met het verminderen van de lichamelijke reactie op het virus.
Nos.nl
quote:Op dinsdag 24 maart 2020 22:27 schreef polderturk het volgende:
Je kan een beetje bloed afnemen bij kinderen en een bloedtransfusie doen.
Het is bewezen dat ouderen daar gezonder van worden.
Er is zelfs een miljardair die dat doet om jong te blijven.
Ouderen hebben veel minder bloedstamcellen dan jongeren.
Ik heb vaak het gezeik dat ik een bestelling mee krijg, maar dat die alleen aanwezig zijn bij de grotere filialen, en mijn vriend (erg vrouwelijk type) is dan overtuigt dat het er daar wel moet zijnquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:40 schreef -river- het volgende:
Ik neem het mannen niet kwalijk dat ik eerst een foto maak van het artikel en dat ze alsnog bellen, dat is beter dan eigen initiatief tonen want dat gaat op zeker fout.
Dat er altijd mensen doodgaan is het punt niet. De zorg kan doorgaans de zorgbehoefte goed aan, ook in bijvoorbeeld een griepgolf. Bij covid19 zit het probleem in de exponentiële groei en dus een plotselinge piek in de zorgbehoevenden, waardoor daar het probleem ontstaat en mensen onnodig sterven.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:35 schreef zoost het volgende:
[..]
[..]
Precies!
Herkenbaarquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb vaak het gezeik dat ik een bestelling mee krijg, maar dat die alleen aanwezig zijn bij de grotere filialen, en mijn vriend (erg vrouwelijk type) is dan overtuigt dat het er daar wel moet zijn
Ja dit doe ik dus ook altijd en dan via de app nog een foto van het productquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:24 schreef Fer_de_Lance het volgende:
[..]
En wat is jouw kennis hierover precies?quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:44 schreef Slurrrrp het volgende:
[..]
Wat een debielen. Echt van die lui die de wereld vanuit hun (beperkte) boekjeskennis bekijken.
Als die boodschappenposts zijn echt zo herkenbaarquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:36 schreef -river- het volgende:
[..]
Als je ziet dat door één voetbalwedstrijd zoveel problemen zijn ontstaan kun je het allang niet meer vergelijken met een reguliere griep. Dan zouden we elk jaar het voetbal moeten platleggen vanwege de griep. Lijkt wel of dit soort mensen alleen maar praten in hun eigen belang en nog steeds hoop hebben dan het allemaal wel meevalt. Haal die kop van je uit het zand.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:46 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
[..]
Dat er altijd mensen doodgaan is het punt niet. De zorg kan doorgaans de zorgbehoefte goed aan, ook in bijvoorbeeld een griepgolf. Bij covid19 zit het probleem in de exponentiële groei en dus een plotselinge piek in de zorgbehoevenden, waardoor daar het probleem ontstaat en mensen onnodig sterven.
er is een verschil tussen 'buiten zijn' en 'een volle metro'quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:46 schreef raptorix het volgende:
@:nostra laat die belgen naar de feiten kijken: https://www.hln.be/nieuws(...)ten-slecht~ab12c950/
Massaal testen dus. Wie ziek is geweest kan in principe weer werken samen met andere die ziek zijn geweest. En oude mensen die nog niet met pensioen zijn een vergoeding geven om thuis te blijven.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:42 schreef zoost het volgende:
https://www.nytimes.com/2(...)navirus-economy.html
A Plan to Get America Back to Work
Is dit iedere week?quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:47 schreef Tourniquet het volgende:
Niet vergeten, 10:00 technische briefing door o.a. Jaap van Dissel aan de Tweede Kamer. Wordt ook op NPO1 uitgezonden.
https://www.volkskrant.nl(...)-smoel-uit~b5bcf88f/quote:De strijd tegen corona is religie geworden: dag na dag worden de dogma’s, geloofsartikelen en banvloeken in alle media herhaald. Wie daar vraagtekens bij zet, wordt geëxcommuniceerd of uitgemaakt voor moordenaar.
De Jonge hintte er tijdens de persconferentie over dat dit pas volgende week aangekondigd zou worden.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:50 schreef Jor_Dii het volgende:
Nou ontopic dan: benieuwd of ze vandaag reeds de maatregelen voor scholen en (amateur)sport zullen verlengen!
Waar zeg ik dat het meevalt dan? En hoezo eigenbelang? Volgens mij ben je aan het raaskallen.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:49 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Als je ziet dat door één voetbalwedstrijd zoveel problemen zijn ontstaan kun je het allang niet meer vergelijken met een reguliere griep. Dan zouden we elk jaar het voetbal moeten platleggen vanwege de griep. Lijkt wel of dit soort mensen alleen maar praten in hun eigen belang en nog steeds hoop hebben dan het allemaal wel meevalt. Haal die kop van je uit het zand.
bronquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:54 schreef raptorix het volgende:
Trouwens ook wel een leuke, ABN heeft haar klanten vertelt dat ze deze week al hun edelmetalen moeten verkopen, anders doen zij het voor je.
Was niet tegen jou bedoeld, maar meer de mensen in de artikelen in dit topic die het nog steeds bagatelliseren.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:54 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat het meevalt dan? En hoezo eigenbelang? Volgens mij ben je aan het raaskallen.
Ehhm ik ga af op specialisten (wereldwijd). Niet een professor van de Radboud 😄quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:47 schreef Multatilu het volgende:
[..]
En wat is jouw kennis hierover precies?
Weer 1 die er niks van begrijpt. 'We' doen het niet alleen voor de zwakkeren, 'we' doen het ook voor om het zorgsysteem niet te laten crashen. Voor zover mogelijk omdat de pieken toch al zorgen voor zware overbelasting.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:52 schreef zoost het volgende:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)-smoel-uit~b5bcf88f/
Excuses dan voor het misverstand.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:55 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Was niet tegen jou bedoeld, maar meer de mensen in de artikelen in dit topic die het nog steeds bagatelliseren.
Huh watquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:54 schreef raptorix het volgende:
Trouwens ook wel een leuke, ABN heeft haar klanten vertelt dat ze deze week al hun edelmetalen moeten verkopen, anders doen zij het voor je.
Voor wat betreft de scholen, wachten ze nog het RIVM onderzoek af naar de rol van de jeugd bij besmettingen. Onderzoek gisteren begonnen en duurt nog 6 weken.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:50 schreef Jor_Dii het volgende:
Nou ontopic dan: benieuwd of ze vandaag reeds de maatregelen voor scholen en (amateur)sport zullen verlengen!
Heb het idee dat er - mede door alle verwarring en oplopende druk van instanties - sneller een besluit zal komen.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:52 schreef Zeroku het volgende:
[..]
De Jonge hintte er tijdens de persconferentie over dat dit pas volgende week aangekondigd zou worden.
Verwacht daarom dat ze snel zullen concluderen dat afwachtende het onderzoek de scholen zeker tot mid mei gesloten (moeten) blijven.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:56 schreef zoost het volgende:
[..]
[..]
[..]
Voor wat betreft de scholen, wachten ze nog het RIVM onderzoek af naar de rol van de jeugd bij besmettingen. Onderzoek gisteren begonnen en duurt nog 6 weken.
Vreselijke column van Bert Carvillage.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:52 schreef zoost het volgende:
[..]
het gevaar is nu dat die regiomanager er met naam instaat, die manager bij die supermarkt laatst die verbood dat zijn medewerker een mondkapje ophad, moest thuisblijven uiteindelijk omdat hij bedreigd werd.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:50 schreef Diqiu-Long het volgende:
Dit soort leidinggevende, moeten ze echt ontslaan.... laat mensen toch mondkapjes dragen. Of gelijke monniken en dan ook geen hoofddoekjes meer!
https://www.gelderlander.(...)mondmasker~a3b47442/
maar heeft niks met corona te makenquote:Op woensdag 25 maart 2020 09:54 schreef raptorix het volgende:
Misschien excuses aanbieden?quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:58 schreef Fukushima het volgende:
[..]
het gevaar is nu dat die regiomanager er met naam instaat, die manager bij die supermarkt laatst moest thuisblijven uiteindelijk omdat hij bedreigd werd.
quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
https://www.trouw.nl/econ(...)d-verkopen~b668b850/
Lijkt me niet veel met deze crisis te maken hebben...quote:schreef ABN in de brief waarmee klanten enkele maanden terug op de hoogte werden gesteld.
Ik denk dat het punt is, dat we bij "normale" griep epidemieën, ook geen bejaarden op de IC gaan behandelen (en de IC plaatsen gunnen aan personen <85 ) maar "laten" sterven aan ouderdom en complicaties.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:56 schreef Ericr het volgende:
Weer 1 die er niks van begrijpt. 'We' doen het niet alleen voor de zwakkeren, 'we' doen het ook voor om het zorgsysteem niet te laten crashen. Voor zover mogelijk omdat de pieken toch al zorgen voor zware overbelasting.
Kijk ik iedere zondag.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:58 schreef Nattekat het volgende:
Gisteravond Lubach teruggekeken. Dat is voor mij nu echt gewoon het fragment dat iedere idioot in Nederland gewoon moet gaan kijken, hopelijk komt er een keer iets binnen bij hen...
Ah je hebt gelijk, ik had eerst een korter artikel gelezen waarin dat niet uit bleek.quote:
Erg goede column.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:52 schreef zoost het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
https://www.trouw.nl/econ(...)d-verkopen~b668b850/
Ik werk met verstandelijk gehandicapten die momenteel niet allen op stap mogen, ze mogen niet meer alleen op pad. Voor hun persoonlijke boodschapjes mag 1 cliënt met 1 begeleider naar de winkel. dan ben je dus ook met z'n tweeën. Natuurlijk gaan we dit niet elke dag met elke cliënt doen.quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:15 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Ik zou daar geen onderbouwing aan geven en ik krijg het idee dat Sanquin zich enthousiast op de voorgrond aan het zetten is om mee te liften op de Corona aandacht (never waist a good crisis).quote:Op woensdag 25 maart 2020 09:45 schreef polderturk het volgende:
[..]
In dit topic heb ik een stukje geschreven over bloedtransfusies. Misschien heeft Sanquin dit idee wel van mij.
Jammer dat dit topic gelijk gesloten is. Ik wilde er vanavond meer wetenschappelijke onderbouwing aan geven.
COR / Stamcelbehandeling tegen Coronavirus
[..]
En dat doen we nu ook niet.quote:Op woensdag 25 maart 2020 10:00 schreef zoost het volgende:
[..]
Ik denk dat het punt is, dat we bij "normale" griep epidemieën, ook geen bejaarden op de IC gaan behandelen (en de IC plaatsen gunnen aan personen <85 ) maar "laten" sterven aan ouderdom en complicaties.
Dit is een uitzondering en moet gewoon mogen.quote:Op woensdag 25 maart 2020 10:01 schreef fietsmiep het volgende:
[..]
Ik werk met verstandelijk gehandicapten die momenteel niet allen op stap mogen, ze mogen niet meer alleen op pad. Voor hun persoonlijke boodschapjes mag 1 cliënt met 1 begeleider naar de winkel. dan ben je dus ook met z'n tweeën. Natuurlijk gaan we dit niet elke dag met elke cliënt doen.
quote:Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu werkt aan een nieuwe versie van Infectieradar. Voorlopig blijft de website offline, maar het RIVM begint wel aan onderzoek met deelnemers die zich tot nu toe hebben aangemeld.
Dat schrijft het instituut in een update op zijn website. De website infectieradar.nl ging vorige week van start. Op de site konden burgers melden of zij symptomen van het coronavirus hadden. Op die manier konden de wetenschappers van het RIVM volgen hoe het virus zich door het land verspreidde. De site werd echter al snel offline gehaald toen bleek dat de software verouderd en onveilig was. Het RIVM legt uit dat het vanwege de snelheid van de coronaverspreiding belangrijk was om snel online te gaan. Daarom werd gekozen voor een systeem van Influenzanet, een samenwerkingsverband van Europese overheden en universiteiten. Het systeem werd eerder ingezet om de Mexicaanse griep te volgen.
Het RIVM zegt dat het in de afgelopen weken hulp heeft gekregen van burgers en bedrijven om de site weer in de lucht te krijgen. "We zijn druk bezig om al het aanbod te inventariseren en te kijken welke oplossing het beste past", schrijft het instituut. De website blijft in die tijd wel offline. Volgens het RIVM zijn er geen gegevens van deelnemers gestolen terwijl de site nog werkte. Het instituut zegt dat het wel al kan beginnen met het onderzoek waar Infectieradar voor bedoeld was. Meer dan dertigduizend deelnemers hebben zich aangemeld. "Hierdoor kan Infectieradar toch van start gaan. We gebruiken hiervoor andere software, waarmee belangrijke dataverzameling toch van start kan gaan." Deelnemers krijgen via e-mail informatie over het verdere verloop van het onderzoek.
Goed nieuws. Die oude versie van de website was wel echt dramaquote:Op woensdag 25 maart 2020 10:03 schreef Fer_de_Lance het volgende:
Infectieradar RIVM komt weer online
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |