abonnement Unibet Coolblue
pi_192049947
Hoi allemaal,

Wij kunnen maandag een koopcontract tekenen, en zouden daarna ons huis moeten verkopen.

Zouden jullie dit doen? De makelaar is natuurlijk nog steeds positief en zei vrijdag nog dat dit geen enkel probleem moet zijn.

We willen niet met 2 huizen komen te zitten...
pi_192049972
eerst huidige hius verkopen en dan pas een nieuwe kopen is altijd eigenlijk al het advies, en het moment of tijd maakt daarbij niks uit.
Als je dit niet doet loop je altijd een risico, onafhankelijk van het tijdstip of tijdperk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192050026
Je snapt ook wel dat over een jaar de huizenprijzen heel anders zijn dan nu, veel lager dus. Je moet ook kijken naar je baangarantie straks, of je de hypotheek nog kunt opbrengen in het geval van ontslag.
pi_192050071
Persoonlijk zou ik wel even wachten... Is misschien vervelend maar je weet niet hoelang dit gaat duren en wat voor een gevolgen dit gaat hebben over een maand of 2 of misschien wel meer.
  zondag 15 maart 2020 @ 15:44:33 #5
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_192050188
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_192050240
Ff wachten kan je vele procenten schelen
pi_192050430
Wachten ja, de kans dat de markt een klap krijgt is niet zeker maar wel reëel.
blablablabla
pi_192050561
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 15:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
eerst huidige hius verkopen en dan pas een nieuwe kopen is altijd eigenlijk al het advies, en het moment of tijd maakt daarbij niks uit.
Als je dit niet doet loop je altijd een risico, onafhankelijk van het tijdstip of tijdperk.
Waar ga je dan bivakkeren tot je de sleutel van je nieuwe woning hebt?

Tja, we zitten dus echt precies op een lastig moment. Een maand geleden toen we ongeveer voor het eerst gingen bezichtigen was er niets aan de hand in NL, nu is de pleuris uitgebroken.

De verkoper schijnt geen haast te hebben. Is het een optie om bv een week of twee te wachten en te kijken wat er met het aantal bezichtigingen en verkopen gebeurt?
pi_192050580
Hangt echt van je woning af
  zondag 15 maart 2020 @ 16:01:40 #10
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192050581
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:00 schreef kamehameha het volgende:

[..]

Waar ga je dan bivakkeren tot je de sleutel van je nieuwe woning hebt?

Tja, we zitten dus echt precies op een lastig moment. Een maand geleden toen we ongeveer voor het eerst gingen bezichtigen was er niets aan de hand in NL, nu is de pleuris uitgebroken.

De verkoper schijnt geen haast te hebben. Is het een optie om bv een week of twee te wachten en te kijken wat er met het aantal bezichtigingen en verkopen gebeurt?
Wat is dan precies het probleem?
Waar ben je dan bang voor dat er zou kunnen gebeuren?
  zondag 15 maart 2020 @ 16:03:34 #11
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192050634
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 15:53 schreef Elan het volgende:
Wachten ja, de kans dat de markt een klap krijgt is niet zeker maar wel reëel.
Ja en?
Als de markt een klap krijgt heb je ineens geen huis meer nodig om in te wonen ofzo?
pi_192050652
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 15:53 schreef Elan het volgende:
Wachten ja, de kans dat de markt een klap krijgt is niet zeker maar wel reëel.
Heel zeker als je eerlijk bent. Geen baan is geen hypotheek dus geen vraag naar koophuizen.
  zondag 15 maart 2020 @ 16:04:06 #13
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_192050653
Ik zou wachten en dat doen waarschijnlijk nog veel meer mensen. Oftewel de kans dat je verkoop lang duurt of een slechte prijs krijgt is groot.
pi_192050682
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:01 schreef the-eye het volgende:

[..]

Wat is dan precies het probleem?
Waar ben je dan bang voor dat er zou kunnen gebeuren?
Ja, goeie vraag :)

Grootste angst is dat: niemand meer wil verhuizen de komende maanden en wij dus met 2 huizen en dubbele lasten zitten. Vervolgens de prijzen kelderen en we dus geen overwaarde meer hebben die we wel nodig hebben voor de nieuwe woning.

Geen idee of dit ergens op gebaseerd is, zelf vind ik het virus geen reden om niet te verhuizen, maar ik hoef me geen zorgen te maken om m'n naam bijvoorbeeld.
pi_192050687
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:04 schreef malleable het volgende:
Ik zou wachten en dat doen waarschijnlijk nog veel meer mensen. Oftewel de kans dat je verkoop lang duurt of een slechte prijs krijgt is groot.
dan gewoon verhuren joh, heb ik ook gedaan na 2010... is ellende... maar het trekt altijd weer aan
pi_192050692
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:03 schreef the-eye het volgende:

[..]

Ja en?
Als de markt een klap krijgt heb je ineens geen huis meer nodig om in te wonen ofzo?
Tuurlijk wel, maar als je een huis in een dure periode koopt en hem goedkoop moet verkopen is dat vrij zuur.
  zondag 15 maart 2020 @ 16:06:35 #18
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192050715
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:05 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, maar als je een huis in een dure periode koopt en hem goedkoop moet verkopen is dat vrij zuur.
Waarom zou het huis verkocht moeten worden?
pi_192050719
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:03 schreef the-eye het volgende:

[..]

Ja en?
Als de markt een klap krijgt heb je ineens geen huis meer nodig om in te wonen ofzo?
Beetje lullig als je net een huis hebt gekocht op een piekmoment en je eigen toko nog moet verkopen met verlies.
blablablabla
pi_192050804
Beter huis op piek verkopen, dus nu als het nog lukt ( beter was het afgelopen jaar) en dan een tijdje huren en over een paar jaar weer een huis kopen voor de helft van de prijs. Dan ben je spekkoper.
pi_192050837
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:06 schreef the-eye het volgende:

[..]

Waarom zou het huis verkocht moeten worden?
Omdat je anders met dubbele lasten blijft zitten? Een huis verhuren zoals al is aangegeven werkt ook niet altijd en mag in veel gevallen niet.
  zondag 15 maart 2020 @ 16:12:47 #22
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192050849
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:05 schreef kamehameha het volgende:

[..]

Ja, goeie vraag :)

Grootste angst is dat: niemand meer wil verhuizen de komende maanden en wij dus met 2 huizen en dubbele lasten zitten. Vervolgens de prijzen kelderen en we dus geen overwaarde meer hebben die we wel nodig hebben voor de nieuwe woning.

Geen idee of dit ergens op gebaseerd is, zelf vind ik het virus geen reden om niet te verhuizen, maar ik hoef me geen zorgen te maken om m'n naam bijvoorbeeld.
Maar waarom zou niemand meer willen verhuizen dan? Verwacht je zo veel sterfgevallen dat de woningnood ineens verleden tijd zal zijn?
pi_192050878
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:10 schreef Xenorium het volgende:
Beter huis op piek verkopen, dus nu als het nog lukt ( beter was het afgelopen jaar) en dan een tijdje huren en over een paar jaar weer een huis kopen voor de helft van de prijs. Dan ben je spekkoper.
Ja, dat is ideaal denk ik, maar: we vinden nu kopen niet zo erg omdat we er voor de lange termijn willen blijven. Alleen moet verkopen gewoon nog lukken. En de makelaar is misschien enthousiast, maar die is waarschijnlijk de laatste die ons vertelt het niet te doen.
pi_192050889
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:12 schreef the-eye het volgende:

[..]

Maar waarom zou niemand meer willen verhuizen dan? Verwacht je zo veel sterfgevallen dat de woningnood ineens verleden tijd zal zijn?
Het Coronavirus is misschien de trigger voor een economische crisis. Bedrijven vallen om, mensen verliezen banen en kunnen hun huis niet meer betalen.
pi_192050906
Ik zou er iig rekening mee houden dat de bank langer doet over je aanvraag ivm ziekte en plots iedereen laten thuiswerken.
pi_192050923
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:12 schreef the-eye het volgende:

[..]

Maar waarom zou niemand meer willen verhuizen dan? Verwacht je zo veel sterfgevallen dat de woningnood ineens verleden tijd zal zijn?
Dat niet, maar meer tijdelijke stop ivm quarantaines, daarna meer werkloosheid, dus minder vraag, dus dalende prijzen enz.

Het is gewoon pure onzekerheid en onwetendheid over een belangrijke beslissing op een onzeker moment! :)
  zondag 15 maart 2020 @ 16:28:26 #27
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192051181
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:14 schreef Brede_meneer het volgende:

[..]

Het Coronavirus is misschien de trigger voor een economische crisis. Bedrijven vallen om, mensen verliezen banen en kunnen hun huis niet meer betalen.
Je verwacht dat, dat binnen nu en een maand is want dat is geloof ik momenteel de gemiddelde tijd waarbinnen huizen verkocht worden? Er is dus eerder haast geboden dan dat er gegokt gaat worden op de periode na een crisis waarvan we niet weten of die komt en wanneer die komt.
pi_192051243
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:28 schreef the-eye het volgende:

[..]

Je verwacht dat, dat binnen nu en een maand is want dat is geloof ik momenteel de gemiddelde tijd waarbinnen huizen verkocht worden? Er is dus eerder haast geboden dan dat er gegokt gaat worden op de periode na een crisis waarvan we niet weten of die komt en wanneer die komt.
Ja, lastig. Ik kan me eigenlijk alles voorstellen en dat vind ik niet zo'n prettige situatie rondom zo'n grote beslissing, die tot voor kort lekker makkelijk leek!
  zondag 15 maart 2020 @ 16:31:27 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192051254
Over een jaar merk je niks meer van Corona. Het is gewoon een voorbijgaand iets.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 15 maart 2020 @ 16:32:37 #30
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192051280
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:15 schreef kamehameha het volgende:

[..]

Dat niet, maar meer tijdelijke stop ivm quarantaines, daarna meer werkloosheid, dus minder vraag, dus dalende prijzen enz.

Het is gewoon pure onzekerheid en onwetendheid over een belangrijke beslissing op een onzeker moment! :)
Een tijdelijk stop op wat, de verkoop van huizen?
Zo onzeker is het momenteel niet want het is nog nooit zo'n gunstige tijd geweest om je huis te verkopen maar als we allerlei dingen gaan verzinnen (is er ooit een stop op huizenverkoop geweest?) dan weet ik er nog wel een paar
pi_192051314
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:00 schreef kamehameha het volgende:

[..]

Waar ga je dan bivakkeren tot je de sleutel van je nieuwe woning hebt?

Tja, we zitten dus echt precies op een lastig moment. Een maand geleden toen we ongeveer voor het eerst gingen bezichtigen was er niets aan de hand in NL, nu is de pleuris uitgebroken.

De verkoper schijnt geen haast te hebben. Is het een optie om bv een week of twee te wachten en te kijken wat er met het aantal bezichtigingen en verkopen gebeurt?
je hebt de nieuwe sleutel voordat je de oude moet afgeven, duh.... :{w
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192051354
quote:
19s.gif Op zondag 15 maart 2020 15:44 schreef Notorious_Roy het volgende:
@:vosss
quote:
10s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:04 schreef Fer_de_Lance het volgende:
@:vosss
:')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 15 maart 2020 @ 16:37:53 #33
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192051392
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

je hebt de nieuwe sleutel voordat je de oude moet afgeven, duh.... :{w
Je bedoelt dat je verkoopt maar de overdracht een paar maanden vooruit zet zodat je in die periode zelf een ander huis kan kopen?
pi_192051401
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:37 schreef the-eye het volgende:

[..]

Je bedoelt dat je verkoopt maar de overdracht een paar maanden vooruit zet zodat je in die periode zelf een ander huis kan kopen?
goh, jij hebt het licht gezien....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192051443
Ontopic.

Huis gekocht, getekend, zonder voorbehoud verkoop eigen woning, want populaire buurt waar de huizen als zoete broodjes gaan. Voorbehoud verkoop eigen woning werd afgeraden door aankoopmakelaar en door financieel adviseur, zeker in deze tijd. Betrof een woning bieden vanaf. Dus om een streepje voor te hebben op de rest geboden zonder, gewonnen, gekocht, getekend, bedenktijd voorbij, nu financien aan het regelen.

Vervolgens BAM corona.

Ons eigen huis moet nog in de verkoop. Zijn afgelopen weken druk bezig geweest met opruimen, naar het stort, poetsen, verkoopklaar maken etc.

Morgen de makelaar bellen; voor einde van komdende week wil ik het op Funda hebben staan.

Ik heb het er niks op. Zonder corona steken we ons flink wat winst in de zak waardoor we gratis van een eerdere restschuld af zouden zijn, zelfde woonlasten zouden hebben en dan in een beter huis.

Straks zitten we met 2 huizen of alsnog een restschuld te kijken. De hele reden van verhuizen was dat we gratis van die restschuld af konden.

Dus ik snap je zorgen TS; ik heb ze ook. En niet te zuinig. :{
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192051502
Toevallig net een huis gekocht met overbieding. Maak je niet druk. Mensen willen alsnog ergens wonen en betalen nog steeds de hoofdprijs.
  zondag 15 maart 2020 @ 16:43:24 #37
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192051512
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

goh, jij hebt het licht gezien....
Doe's normaal :')
Ik geef die aanvulling omdat ts niet begreep wat je bedoelde en die reactie van je het waarschijnlijk niet duidelijker voor d'r maakt
pi_192051533
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:42 schreef Poepz0r het volgende:
Toevallig net een huis gekocht met overbieding. Maak je niet druk. Mensen willen alsnog ergens wonen en betalen nog steeds de hoofdprijs.
Ik denk dat laatstgenoemde iets minder urgent wordt als dr economie nu inklapt en mensen hun baan verliezen.
pi_192051546
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:44 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Ik denk dat laatstgenoemde iets minder urgent wordt als dr economie nu inklapt en mensen hun baan verliezen.
Je maakt het wel heel extreem ineens :') Dat is helemaal niet aan de hand, maak je niet zo druk joh.
  zondag 15 maart 2020 @ 16:47:46 #40
139330 TNA
For the stars that shine
pi_192051600
De rente is nog steeds historisch laag en zal dat nog wel even blijven, wat dat betreft is er geen reden tot zorg. Aan de andere kant, hoe moeilijk dat nu ook voor te stellen is, gaan de huizenprijzen een keer hard dalen. Als we mondiaal het hele jaar bezig zijn met coronapreventie zou dat zomaar de trigger kunnen zijn.
pi_192051621
quote:
7s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:47 schreef TNA het volgende:
De rente is nog steeds historisch laag en zal dat nog wel even blijven, wat dat betreft is er geen reden tot zorg. Aan de andere kant, hoe moeilijk dat nu ook voor te stellen is, gaan de huizenprijzen een keer hard dalen. Als we mondiaal het hele jaar bezig zijn met coronapreventie zou dat zomaar de trigger kunnen zijn.
Als, mogelijk, misschien. NIEMAND weet het zeker. Kan best dat de huizen NOG duurder gaan worden en de rente NOG lager. Die kans is even groot als andersom zeg maar. Niemand weet het.
pi_192051656
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 15:33 schreef kamehameha het volgende:
Hoi allemaal,

Wij kunnen maandag een koopcontract tekenen, en zouden daarna ons huis moeten verkopen.

Zouden jullie dit doen? De makelaar is natuurlijk nog steeds positief en zei vrijdag nog dat dit geen enkel probleem moet zijn.

We willen niet met 2 huizen komen te zitten...
Als je in een gebied zit waar de doorloop van huizen momenteel vrij makkelijk gaat zou ik gewoon dat contract tekenen.
Het enige wat minder wordt zijn de bezichtigingen en een open huizen dag zit er even niet in.
Er wordt nog altijd genoeg gekocht.
  zondag 15 maart 2020 @ 16:50:39 #43
139330 TNA
For the stars that shine
pi_192051674
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:48 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Als, mogelijk, misschien. NIEMAND weet het zeker.
Zo kun je natuurlijk op ieder topic in dit forum reageren. We maken risico-inschattingen met elkaar en wisselen gedachtes uit.
pi_192051683
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:49 schreef G3rtonimo het volgende:

[..]

Als je in een gebied zit waar de doorloop van huizen momenteel vrij makkelijk gaat zou ik gewoon dat contract tekenen.
Het enige wat minder wordt zijn de bezichtigingen en een open huizen dag zit er even niet in.
Er wordt nog altijd genoeg gekocht.
Zou niet weten waarom bezichtigingen niet doorgaan? Hier gaat alles gewoon door. Bezichtigen doe je toch niet met groepen van 100 man?
pi_192051719
quote:
7s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:50 schreef TNA het volgende:

[..]

Zo kun je natuurlijk op ieder topic in dit forum reageren. We maken risico-inschattingen met elkaar en wisselen gedachtes uit.
Het is toch echt zo. Zeker economie is vaak koffiedik kijken en inspelen op de onderbuikjes van de medemens. Economie is eigenlijk een soort massahysterie en psychologie. Zeker huizen en hypotheekrentes is geen peil op te trekken en als jouw adviseur zegt; De rente gaat zakken/stijgen, dan lult hij uit zijn nek, want niemand kan je die 100% garantie geven.
pi_192051729
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:50 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Zou niet weten waarom bezichtigingen niet doorgaan? Hier gaat alles gewoon door. Bezichtigen doe je toch niet met groepen van 100 man?
Omdat je zometeen niet meer buiten mag komen zonder dat er een belangrijke reden is, zoals eten halen? Niet om een huis te kopen?
pi_192051767
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:50 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Zou niet weten waarom bezichtigingen niet doorgaan? Hier gaat alles gewoon door. Bezichtigen doe je toch niet met groepen van 100 man?
Sorry, er mist nog een woordje.
Ik bedoel worden 'mogelijk' minder.

Zelf zie ik geen reden waarom je een huis nu niet zal verkopen op dit moment.
pi_192051769
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:52 schreef Xenorium het volgende:

[..]

Omdat je zometeen niet meer buiten mag komen zonder dat er een belangrijke reden is, zoals eten halen? Niet om een huis te kopen?
Je trekt het in het extreme. Zijn de Duitsers alweer onderweg ? Komop man doe even relax. :')
  zondag 15 maart 2020 @ 16:54:30 #49
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_192051770
Eigenlijk was ik van plan om volgende maand een financieel adviseur en een makelaar te benaderen, aangezien ik nu een flink bedrag heb gespaard en ook nu het salaris heb om een huis te kunnen kopen.

Alleen wil ik nu afwachten hoe Corona zich gaat ontwikkelen.
pi_192051777
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:45 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Je maakt het wel heel extreem ineens :') Dat is helemaal niet aan de hand, maak je niet zo druk joh.
Dan heb jij de uitspraak van Wiebes nog niet gehoord vanochtend over zijn kijk op ZZP'end NL.

Gratisch geld bestaat niet.

Onzekere tijden, iedereen gaat de hand op de knip houden tot er meer zekerheid is. Het is allemaal geen hogere wiskunde, gewoon logisch, voorspelbaar kuddegedrag.

Overigens hoop ik voor alle betrokkenen (o.a. vossss en anderen), dat het meevalt uiteraard.

Maar ik zou in de stress zitten.
pi_192051791
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:54 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Eigenlijk was ik van plan om volgende maand een financieel adviseur en een makelaar te benaderen, aangezien ik nu een flink bedrag heb gespaard en ook nu het salaris heb om een huis te kunnen kopen.

Alleen wil ik nu afwachten hoe Corona zich gaat ontwikkelen.
Denk dat het juist in je nadeel gaat werken als je wacht. Hypotheekrente gaat weer omhoog, joe joe.
pi_192051864
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:54 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Dan heb jij de uitspraak van Wiebes nog niet gehoord vanochtend over zijn kijk op ZZP'end NL.

Gratisch geld bestaat niet.

Onzekere tijden, iedereen gaat de hand op de knip houden tot er meer zekerheid is. Het is allemaal geen hogere wiskunde, gewoon logisch, voorspelbaar kuddegedrag.

Overigens hoop ik voor alle betrokkenen (o.a. vossss en anderen), dat het meevalt uiteraard.

Maar ik zou in de stress zitten.
Uitspraken van de regering omtrent Corona neem ik niet serieus. Ze lachte bepaalde partijen 2-3 maanden geleden nog uit toen die een SPOEDdebat wilde over Corona en voorzorgsmaatregelen wilde nemen. Daarbij vind Rutte de economie belangrijker dan onze gezondheid, anders waren de scholen allang dicht. Denk daar maar eens over na.
pi_192051983
Precies kuddegedrag, kijk naar het hamsteren.
pi_192052168
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

goh, jij hebt het licht gezien....
Dit dacht ik natuurlijk ook wel dat je bedoelde. Maar lijkt me lang niet altijd mogelijk om dat goed te regelen. Als je namelijk niets vindt of kunt kopen (overbieden enz), zit je zonder woning.

@vosss sterkte! Wij twijfelen nog even verder vandaag of we alles door moeten laten gaan of niet.
  zondag 15 maart 2020 @ 17:10:27 #55
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192052186
Sorry maar mensen gaan de komende tijd echt geen huizen kopen. Iedereen gaat natuurlijk afwachten op een prijsdaling en de economische gevolgen zijn nog nauwelijks duidelijk. Er is zoveel onzekerheid.

Persoonlijk zou ik het niet doen, er komt vast wel weer een mooie kans voorbij als het allemaal mee blijkt te vallen. Wat ik persoonlijk overigens niet verwacht.

Dit is gewoon 2008 crisis 2.0
pi_192052344
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 17:10 schreef RamboDirk het volgende:
Sorry maar mensen gaan de komende tijd echt geen huizen kopen. Iedereen gaat natuurlijk afwachten op een prijsdaling en de economische gevolgen zijn nog nauwelijks duidelijk. Er is zoveel onzekerheid.

Persoonlijk zou ik het niet doen, er komt vast wel weer een mooie kans voorbij als het allemaal mee blijkt te vallen. Wat ik persoonlijk overigens niet verwacht.

Dit is gewoon 2008 crisis 2.0
Precies dit.

Alsje het nog kunt afwentelen ts, dan zou ik het doen. Eerlijk.

Ga anders maar eens praten met slachtoffers van de vorige crisis die toen in dezelfde situatie zaten.
  zondag 15 maart 2020 @ 17:24:03 #57
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_192052535
Ik zit in hetzelfde schuitje. Nieuwbouwwoning wordt in oktober opgeleverd, huidige huis is nog niet verkocht. Wel een overbruggingskrediet. Huizen gaan hier per opbod van de hand (Hilversum), maar ja, dat was vorige week.
Dit voelt enorm kut.
pi_192052616
quote:
7s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:36 schreef vosss het volgende:

[..]

[..]

:')
:+

luvjoe
  zondag 15 maart 2020 @ 17:29:15 #59
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_192052694
We hebben al wel een plan b. Ons huis verhuren. Want de woningnood is niet opeens weg. Dan hoop ik wel dat de bank soepel doet over dat overbruggingskrediet. Dat staat dan wel langer open.
pi_192052899
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 17:24 schreef Aventura het volgende:
Ik zit in hetzelfde schuitje. Nieuwbouwwoning wordt in oktober opgeleverd, huidige huis is nog niet verkocht. Wel een overbruggingskrediet. Huizen gaan hier per opbod van de hand (Hilversum), maar ja, dat was vorige week.
Dit voelt enorm kut.
Wat merk je al van bezichtigingen? Worden die afgezegd of uitgesteld? Hoe dan ook sterkte!

We neigen nu ernaar om in ieder geval 2 weken uitstel van tekenen te vragen. Dan is er vast al meer duidelijkheid.

Misschien kijken of er een voorwaarde mogelijk is met verkoop huidige woning, of dat ze een maand willen wachten waarin wij no cure no pay onze woning te koop zetten? Als wij m kwijtraken vind ik prijzendalingen daarna niet erg.

Verkoper werkt trouwens als arts/in de zorg, dus die begrijpt onze situatie misschien wel.
  zondag 15 maart 2020 @ 17:38:51 #61
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192053024
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 17:29 schreef Aventura het volgende:
We hebben al wel een plan b. Ons huis verhuren. Want de woningnood is niet opeens weg. Dan hoop ik wel dat de bank soepel doet over dat overbruggingskrediet. Dat staat dan wel langer open.
Mensen die in de dure huur vrije sector woningen zitten zullen nog steeds graag willen kopen. Die zullen nu een ingang gaan krijgen, minder concurrenten.
pi_192053241
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 17:38 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Mensen die in de dure huur vrije sector woningen zitten zullen nog steeds graag willen kopen. Die zullen nu een ingang gaan krijgen, minder concurrenten.
En waarschijnlijk op korte termijn lagere prijzen.

Morgenvroeg om 08:30 hang ik met de makelaar aan de telefoon. Dat dan misschien hier in huis niet alles tot in de puntjes verzorgd is dat is dan maar zo. Dan steek ik me maar 1000 of 2000 euro minder in mn zak.

Ik ben er niks gerust op. Die lockdown als ie er volgende week komt die overleef ik wel, eten en drinken zat in huis, daar maak ik mij niet druk om. Dat virus ook niet zo heel erg. De economie en huizenmarkt wel. :X
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 15 maart 2020 @ 17:56:13 #63
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_192053536
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 17:38 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Mensen die in de dure huur vrije sector woningen zitten zullen nog steeds graag willen kopen. Die zullen nu een ingang gaan krijgen, minder concurrenten.
Ja misschien. En ons huis is een goed onderhouden eengezinswoning in de Randstad. Op 3 minuten van OV, snelweg en veel voorzieningen. Zoiets ligt altijd wel goed in de markt. Hier wordt op dit moment alles gekocht door Amsterdammers die een klapper hebben gemaakt. Zelfs met minder grote klappers hebben zij nog zat budget om ons huis te kopen.

Hoop ik.
pi_192055158
Ik kijk nu net op Funda en van de 760 huizen in Almere staan er inmiddels nog maar 756 op. Er zijn er niet meer verkocht volgens mij, misschien dat een paar mensen snel hun huis eraf hebben gehaald.
pi_192055909
Ja maar ik denk dat verkoop van nieuwbouw welke ik wil opgeschort zal worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_192057406
Als je morgen gaat tekenen heb je daarna nog 3 dagen bedenktijd? Dan kun je nog afwachten wat de eerste reacties zijn.
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_192057463
De moeder der alle inflaties is op komst door het printen van geld binnenkort, dus een huis is een goed middel om je daartegen in te dekken.
  zondag 15 maart 2020 @ 20:53:54 #68
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_192057558
Ik wil mn eigen huis juist verkopen, en moet nog een nieuw huis kopen.

Hopelijk geen crash of dat soort ongein.
pi_192057670
Was altijd al een risico dat iets de markt veranderd, dus ik zou het risico gewoon nemen omdat je het risico daarvoor ook al nam.
pi_192057820
Ik zou vragen of voorbehoud verkoop van eigen woning in het koopcontract kan worden opgenomen.

quote:
Als je een woning koopt en je gaat met de verkoper in onderhandeling, doe je dat niet alleen over de prijs. Je onderhandelt ook over de opleverdatum en de ontbindende voorwaarden. Je kan dan denken aan het financieringsvoorbehoud, voorbehoud van bouwkundige keuring, maar ook het voorbehoud van verkoop van je eigen woning. Dit laatste voorbehoud wordt ook wel de no-riskclausule genoemd.

De no-riskclausule geeft je als koper de mogelijkheid om binnen de afgesproken termijn je eigen woning te verkopen. Lukt dat niet binnen die termijn dan kan je alsnog afzien van de aankoop van de nieuwe woning. Voor de verkoper zou dat betekenen dat die in die periode moet afwachten of de woning van zijn koper wordt verkocht. Geen enkele verkoper zal zo’n periode, veelal 6 maanden, lijdzaam willen afwachten met het risico dat hij na 6 maanden weer op zoek moet naar een nieuwe koper. Daarom biedt de no-riskclausule de mogelijkheid voor verkoper om door te gaan met de verkoop. Dat wil zeggen dat de woning in de actieve verkoop blijft staan, er bezichtigingen mogen plaatsvinden en onderhandelingen gevoerd kunnen worden.

Als er vervolgens een tweede koper wordt gevonden, dan wordt er een koopovereenkomst met koper 2 opgemaakt en ondertekend die afhankelijk gesteld wordt van de eerste koopovereenkomst met koper 1. De verkoper moet vervolgens eerst aan koper 1 vragen of die het voorbehoud verkoop eigen woning wil laten vervallen. Veelal krijgt de koper 48 uur om na te denken of hij de koop onvoorwaardelijk (=definitief) wil maken. Laat koper 1 het voorbehoud vallen dan komt koop 2 daarmee vervallen. Wil koper 1 het voorbehoud niet laten vervallen dan wordt daarmee de koop ontbonden en wordt koper 2 de uiteindelijke koper.
bron: https://www.nvm.nl/actuee(...)61024_noriskclausule
pi_192058406
Ligt aan de situatie uiteraard. Verhuis je vanwege werk of omdat je meer ruimte nodig hebt vanwege gezinsuitbreiding of zit je ruim onder de max hypotheek... big deal dan. Maar als je uit luxe verhuist en het kan wachten... waarom dan deze gok nemen. De kans is reeel dat dit invloed gaat hebben op de huizenmarkt.
  zondag 15 maart 2020 @ 21:50:41 #72
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_192058901
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 15:33 schreef kamehameha het volgende:
Hoi allemaal,

Wij kunnen maandag een koopcontract tekenen, en zouden daarna ons huis moeten verkopen.

Zouden jullie dit doen? De makelaar is natuurlijk nog steeds positief en zei vrijdag nog dat dit geen enkel probleem moet zijn.

We willen niet met 2 huizen komen te zitten...
ik zou het niet doen, blijf zitten waar je zit en bidden dat jullie allebei je baan nog hebben einde van dit jaar.
pi_192059017
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 21:50 schreef THEFXR het volgende:

[..]

ik zou het niet doen, blijf zitten waar je zit en bidden dat jullie allebei je baan nog hebben einde van dit jaar.
Hier ben ik zelf niet bang voor gelukkig. Dan moet er wel heel erg veel mis gaan.

Die voorwaarde is iets om over te onderhandelen, al zouden we een week of 2 uitstel ook al prima vinden zodat we weten hoe de markt reageert. Als de nieuwe maatregelen werken, moet dat dan al wel duidelijk zichtbaar zijn.
  zondag 15 maart 2020 @ 22:08:03 #74
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192059231
Wij gaan dinsdag een koopcontract tekenen, wel ons eerste huis dus dat scheelt een bult.

Krijgen we een recessie, ja waarschijnlijk, maar tegen de tijd dat wij er weer uit willen is dat wel weer recht getrokken.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  zondag 15 maart 2020 @ 22:12:19 #75
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_192059316
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 22:08 schreef Fretwork het volgende:
Wij gaan dinsdag een koopcontract tekenen, wel ons eerste huis dus dat scheelt een bult.
Waarom scheelt dat?

Ik heb net ook mijn eerste huis gekocht. Zal wel balen zijn als daags erna de huizenprijzen kelderen. Zit ook nog met een tijdelijk contract. :{

Ik zou met de kennis van nu een paar weken wachten als het nog mogelijk is. Als de boel in elkaar stort gebeurt dat binnen die tijd wel.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 15 maart 2020 @ 22:16:18 #76
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192059394
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 22:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Waarom scheelt dat?

Ik heb net ook mijn eerste huis gekocht. Zal wel balen zijn als daags erna de huizenprijzen kelderen. Zit ook nog met een tijdelijk contract. :{

Ik zou met de kennis van nu een paar weken wachten als het nog mogelijk is. Als de boel in elkaar stort gebeurt dat binnen die tijd wel.
Geen stress met verkoop eigen huis. Dat vooral.

Als er recessie komt gaan ze echt niet bouwen hoor
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  zondag 15 maart 2020 @ 22:22:46 #77
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_192059540
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 22:16 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Geen stress met verkoop eigen huis. Dat vooral.
Ah, juist.
quote:
Als er recessie komt gaan ze echt niet bouwen hoor
Nee dat doen ze ook niet zonder recessie. Maar een slechte economie betekent wel dat minder mensen een huis kunnen kopen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_192059544
Lekker kopen genot. _O_
pi_192059583
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 22:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Waarom scheelt dat?

Ik heb net ook mijn eerste huis gekocht. Zal wel balen zijn als daags erna de huizenprijzen kelderen. Zit ook nog met een tijdelijk contract. :{

Ik zou met de kennis van nu een paar weken wachten als het nog mogelijk is. Als de boel in elkaar stort gebeurt dat binnen die tijd wel.
Kan wel schelen als je niet duur hoeft te kopen en goedkoop verkopen.
pi_192059604
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 22:25 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Kan wel schelen als je niet duur hoeft te kopen en goedkoop verkopen.
Nu niet duur kopen? HAHAHAH een garagebox misschien _O_
  zondag 15 maart 2020 @ 22:48:17 #81
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192060171
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 22:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ah, juist.
[..]

Nee dat doen ze ook niet zonder recessie. Maar een slechte economie betekent wel dat minder mensen een huis kunnen kopen.
Ja maar je wilt toch niet je huis over een jaar verkopen?
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  zondag 15 maart 2020 @ 23:02:14 #82
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_192060515
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 22:48 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Ja maar je wilt toch niet je huis over een jaar verkopen?
Als het niet nodig is zou ik gewoon blijven zitten tijdens een crisis, of alleen verhuizen als het echt kan zonder in de problemen te komen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_192066084
Komende week 3 bezichtigingen - voor een woning in een grote stad :')
Interessant...

Kan twee kanten op vallen
Love is in the air!
pi_192066097
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 17:10 schreef RamboDirk het volgende:
Sorry maar mensen gaan de komende tijd echt geen huizen kopen. Iedereen gaat natuurlijk afwachten op een prijsdaling en de economische gevolgen zijn nog nauwelijks duidelijk. Er is zoveel onzekerheid.

Persoonlijk zou ik het niet doen, er komt vast wel weer een mooie kans voorbij als het allemaal mee blijkt te vallen. Wat ik persoonlijk overigens niet verwacht.

Dit is gewoon 2008 crisis 2.0
Kan ook dat het nog verder vast komt te zitten - de huizenmarkt. Wat de prijzen ook weer opdrijft :)
Love is in the air!
pi_192066157
Ben wel benieuwd welke visies er zijn met betrekking tot de huizenmarkt. Het kan echt alle kanten op, weinig mensen die het weten.

De bronoorzaak is anders dan in 2008. Toen zaten de prijzen in 2013 pas echt op het laagste punt. Dat is 7 jaar (!) later...

Momenteel voelt het wel vreemd om te kopen, aan de andere kant biedt het misschien ook kansen.
Love is in the air!
  maandag 16 maart 2020 @ 09:24:29 #86
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192066174
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 09:23 schreef Landgeld het volgende:
Ben wel benieuwd welke visies er zijn met betrekking tot de huizenmarkt. Het kan echt alle kanten op, weinig mensen die het weten.

De bronoorzaak is anders dan in 2008. Toen zaten de prijzen in 2013 pas echt op het laagste punt. Dat is 7 jaar (!) later...

Momenteel voelt het wel vreemd om te kopen, aan de andere kant biedt het misschien ook kansen.
2008-->2013 lijkt me 5 jaar, maar oke
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192066179
Rente weer gedaald naar 1,31% 20 jaar _O_
  Moderator maandag 16 maart 2020 @ 09:31:59 #88
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_192066317
Ben er momenteel wel mee bezig, een nieuwbouw woning. Best spannend dan ook
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_192066369
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 09:31 schreef Rene het volgende:
Ben er momenteel wel mee bezig, een nieuwbouw woning. Best spannend dan ook
Ik ook. Geen nieuwbouw, maar enige wat ik hoop is dat de taxatie rond de aankoopprijs uitvalt, anders hebben we een probleem :D
  maandag 16 maart 2020 @ 09:41:28 #90
85998 Mattt
No Americans in Bagdad !
pi_192066472
Hier hetzelfde. Huis verkocht in november.
Afgelopen vrijdag bezichtiging gedaan, huis was helemaal top.
Toch twijfels om een bod te doen :{

Zit nu in een huurwoning; dus zit niet op een schopstoel.
Denk dat ik nog even wacht. :)
And there are still no americans in Bagdad !!
pi_192066484
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 09:41 schreef Mattt het volgende:
Hier hetzelfde. Huis verkocht in november.
Afgelopen vrijdag bezichtiging gedaan, huis was helemaal top.
Toch twijfels om een bod te doen :{
Waarom? Rente is zojuist gedaald, kopen die handel.
pi_192066741
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 09:24 schreef Poepz0r het volgende:
Rente weer gedaald naar 1,31% 20 jaar _O_
NHG gok ik?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_192066753
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 09:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

NHG gok ik?
Correct is tot 310K ofzo nu he? Lekker man niks mis mee. Scheelt trouwens 3 euro ofzo met 1,33% op maandbasis :')
pi_192066769
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 09:56 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Correct is tot 310K ofzo nu he? Lekker man niks mis mee. Scheelt trouwens 3 euro ofzo met 1,33% op maandbasis :')
Ik heb 3 jaar geleden nog voor 2,5% afgesloten dat was al spotgoedkoop (geen NHG).
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_192066777
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 09:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik heb 3 jaar geleden nog voor 2,5% afgesloten dat was al spotgoedkoop (geen NHG).
Koekoek. Maar rente is wel goedkoop, maar de huizen niet. Linksom of rechtsom moet er geld worden verdiend dusja ach. Mooie woning dat is het belangrijkste.
pi_192066959
Zit ook nog met een huis, wilde in april in de verkoop gooien.

Ik wacht die drie weken wel af, ik hoop dat de grootste corona-paniek er dan af is.

Wat de reële economie doet, weet ik niet, maar dat kan nog heel lang naijlen.
pi_192067161
Wij hebben net grond gekocht in januari en tekenen deze week voor de bouw. Ik heb er wel vertrouwen in: wonen moeten mensen toch, en ik verwacht een flinke inflatie nu alle overheden enorme financiële hulppakketen rondstrooien. Lage rente ivm crisis, hoge inflatie, ik denk dat het erg voordelig zal zijn om wat meer schuld (hypotheek) en assets (huis) te hebben.
pi_192067215
Mijn nieuwbouwhuis wordt eind vd maand opgeleverd.. ik vrees het ergste.
pi_192067347
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 10:24 schreef byah het volgende:
Mijn nieuwbouwhuis wordt eind vd maand opgeleverd.. ik vrees het ergste.
Stel je niet aan. De wereld gaat er niet aan ofzo :')
pi_192067378
Dalen met die prijzen! :)
Love is in the air!
pi_192067388
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 10:34 schreef Landgeld het volgende:
Dalen met die prijzen! :)
1,31% neef
  Moderator maandag 16 maart 2020 @ 11:01:20 #102
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_192067809
quote:
9s.gif Op maandag 16 maart 2020 09:34 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Ik ook. Geen nieuwbouw, maar enige wat ik hoop is dat de taxatie rond de aankoopprijs uitvalt, anders hebben we een probleem :D
Net voor de corona getekend voor de koopaanneming. Het belangrijkste vind ik wat voor ons huis gegeven gaat worden.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_192067920
Moet natuurlijk nog kijken hoe het uiteindelijk uit gaat pakken, maar misschien dat dit wel een goede mogelijkheid schept voor mij om over een half jaartje of zo een woning te kopen. :)
pi_192068335
Ik hoop eigenlijk dat het aanbod veel goedkoper gaat zijn. Heb nu geen eigen woning
pi_192069067
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2020 11:29 schreef Tailless het volgende:
Ik hoop eigenlijk dat het aanbod veel goedkoper gaat zijn. Heb nu geen eigen woning
HAHAHAH natuurlijk niet
pi_192069130
Mijn adviseur adviseerde wel even te wachten :) Verwacht het e.e.a. m.b.t. failissementen, mensen die moeten verkopen, lagere prijzen etc.
Love is in the air!
pi_192069365
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:09 schreef Landgeld het volgende:
Mijn adviseur adviseerde wel even te wachten :) Verwacht het e.e.a. m.b.t. failissementen, mensen die moeten verkopen, lagere prijzen etc.
Hoop overlijden. Meer aanbod en weinig kopers *O*
  maandag 16 maart 2020 @ 12:25:10 #108
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_192069471
ik zou me niet druk maken over huizen maar over je gezondheid en dat van de mensen die je lief hebt.
pi_192069481
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:09 schreef Landgeld het volgende:
Mijn adviseur adviseerde wel even te wachten :) Verwacht het e.e.a. m.b.t. failissementen, mensen die moeten verkopen, lagere prijzen etc.
Slechte adviseur :) Niemand weet het namelijk. Dan is je adviseur de enige die dat zeker weet, das knap. De rente is vandaag weer gedaald namelijk, maar de huizenprijzen zijn nog net zo hoog (men bied nog steeds 5-10% boven de vraagprijzen). Mensen hebben een woning nodig, linksom of rechtsom.
pi_192069519
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:25 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Slechte adviseur :) Niemand weet het namelijk. Dan is je adviseur de enige die dat zeker weet, das knap. De rente is vandaag weer gedaald namelijk, maar de huizenprijzen zijn nog net zo hoog (men bied nog steeds 5-10% boven de vraagprijzen). Mensen hebben een woning nodig, linksom of rechtsom.
Best leuk dat de rente daalt natuurlijk, maar als mensen geen baan hebben kunnen ze ook geen huis kopen. Dus dan nog maar even bij papa en mama blijven.
pi_192069541
Ik zou wachten, enorm veel mensen komen op korte termijn in de schulden, kortom veel koopjes :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192069554
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:26 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Best leuk dat de rente daalt natuurlijk, maar als mensen geen baan hebben kunnen ze ook geen huis kopen. Dus dan nog maar even bij papa en mama blijven.
Hysterie. Wie heeft er geen baan? Juist nu moeten ze MEER personeel hebben!
pi_192069568
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:27 schreef raptorix het volgende:
Ik zou wachten, enorm veel mensen komen op korte termijn in de schulden, kortom veel koopjes :)
Natuurlijk niet. Schulden? Als men de baan verliest heb je nog 2 jaar UWV. De enige manier waarop men in de schulden zou KUNNEN komen is als dit virus 12 maanden aan gaat houden, maar in China komen er nog amper gevallen bij dus het zal wel meevallen.
pi_192069580
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:28 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Hysterie. Wie heeft er geen baan? Juist nu moeten ze MEER personeel hebben!
Nu heeft iedereen zijn baan nog maar er gaan echt wel bedrijven failliet. Tuurlijk zijn er sectoren waar ze nu extra mensen nodig hebben, maar de meeste sectoren echt niet.
pi_192069605
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:29 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Nu heeft iedereen zijn baan nog maar er gaan echt wel bedrijven failliet. Tuurlijk zijn er sectoren waar ze nu extra mensen nodig hebben, maar de meeste sectoren echt niet.
Er gaat niemand failliet joh. Als dit lang gaat aanhouden wel ja (zeg 12 maanden of langer).
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 16 maart 2020 @ 12:31:52 #116
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_192069631
Ook op het punt van kopen, dus hou het even in de gaten.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_192069686
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:30 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Er gaat niemand failliet joh. Als dit lang gaat aanhouden wel ja (zeg 12 maanden of langer).
:')
Love is in the air!
pi_192069711
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:34 schreef Landgeld het volgende:

[..]

:')
Als je als ondernemer binnen 1 maand failliet gaat doe je toch iets verkeerd. Geen geld apart gezet bijvoorbeeld. Cafe hier bijvoorbeeld kan het 3 jaar uitzingen, wat een baas _O_
pi_192069841
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:30 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Er gaat niemand failliet joh. Als dit lang gaat aanhouden wel ja (zeg 12 maanden of langer).
Je hebt wellicht meegekregen dat de bouw en boerensector probleempjes hebben?
Daarnaast de hele recreatieve sector ligt op zijn gat, dit is namelijk het moment dat mensen hun reizen gaan boeken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192069870
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:35 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Als je als ondernemer binnen 1 maand failliet gaat doe je toch iets verkeerd. Geen geld apart gezet bijvoorbeeld. Cafe hier bijvoorbeeld kan het 3 jaar uitzingen, wat een baas _O_
Niet elk bedrijf heeft de kans om vet op te botten te krijgen, voorbeeld ik werk bij een kleine consultancy, nu valt het bij ons nog mee omdat we vrijwel allemaal thuis kunnen werken, maar het krijgen van nieuwe opdrachten is in deze tijd een stuk lastiger.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 16 maart 2020 @ 12:42:33 #121
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192069878
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:40 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je hebt wellicht meegekregen dat de bouw en boerensector probleempjes hebben?
Daarnaast de hele recreatieve sector ligt op zijn gat, dit is namelijk het moment dat mensen hun reizen gaan boeken.
Waarom hebben de bouw en boeren hier problemen van?
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192069907
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:40 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je hebt wellicht meegekregen dat de bouw en boerensector probleempjes hebben?
Daarnaast de hele recreatieve sector ligt op zijn gat, dit is namelijk het moment dat mensen hun reizen gaan boeken.
Op zeker, maar die gaan niet binnen een poep en een scheet failliet, zoja slechte bedrijfsvoering. Efteling kan het ook jaren uitzingen bijvoorbeeld. Kijk dit moet natuurlijk geen 12 maanden duren dan is er wel een probleem. Maar UWV vangt ook veel op vergis je niet.
pi_192069916
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:42 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Waarom hebben de bouw en boeren hier problemen van?
:')
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192069948
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:42 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Waarom hebben de bouw en boeren hier problemen van?
Ketenwerking, boeren uiteraard wat minder, bouw wel degelijk, bijna alle bedrijven hebben nu een verbod om externe mensen binnen te laten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192069986
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:45 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ketenwerking, boeren uiteraard wat minder, bouw wel degelijk, bijna alle bedrijven hebben nu een verbod om externe mensen binnen te laten.
Vergeet niet dat de bouw hun zakken gigantisch heeft gevuld afgelopen 2 jaar met de huizengekte. Die kunnen wel 2-3 maandjes uitzingen hoor.
pi_192070030
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:46 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Vergeet niet dat de bouw hun zakken gigantisch heeft gevuld afgelopen 2 jaar met de huizengekte. Die kunnen wel 2-3 maandjes uitzingen hoor.
Dat valt tegen, want die moesten nog bijkomen van de vorige crisis. Daarnaast hebben ze het wel druk, maar ze kunnen moeilijk schalen door het personeels tekort. En de echte grote jongens voeren nog klussen uit waar ze tegen zwaar verlies werken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192070281
Belangrijkste rol is nu weggelegd voor banken. Die beginnen bij een crisis meestal zo snel mogelijk hun spreekwoordelijke schaapjes op het droge te halen. Als ze dat nu ook gaan doen dan merken alle sectoren nog sneller de ellende als hun financieringen en leningen worden ingetrokken, of aanvragen geweigerd vanwege te weinig zekerheden.

Wat betreft de woningmarkt zal er nu nog minder aanbod komen als huiseigenaren een pas op de plaats maken. Dat is op zich gunstig voor de wel verkopende partijen, zolang de banken maar niet moeilijk gaan doen met het verstrekken van hypotheken.

Tot zover mijn glazen bol voor de korte termijn. Sterkte en wijsheid toegewenst aan een ieder die nu overweegt te kopen of verkopen.
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_192070349
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 10:32 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Stel je niet aan. De wereld gaat er niet aan ofzo :')
ik bedoel meer dat het nog lastig gaat worden om alle werkzaamheden te plannen, plus dat we over 2 maanden ons huurhuis uit moeten.
pi_192070444
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:03 schreef the-eye het volgende:

[..]

Ja en?
Als de markt een klap krijgt heb je ineens geen huis meer nodig om in te wonen ofzo?
Nee, maar dan heb je een huisgekocht voor een duurdere prijs, terwijl het huis dat je nog moet verkopen ineens veel minder waard is. Enorm slechte deal.
  maandag 16 maart 2020 @ 13:12:14 #130
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192070497
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:45 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ketenwerking, boeren uiteraard wat minder, bouw wel degelijk, bijna alle bedrijven hebben nu een verbod om externe mensen binnen te laten.
Volgens mij lopen de bouw en vooral de boeren om andere redenen te janken
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192070555
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:48 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat valt tegen, want die moesten nog bijkomen van de vorige crisis. Daarnaast hebben ze het wel druk, maar ze kunnen moeilijk schalen door het personeels tekort. En de echte grote jongens voeren nog klussen uit waar ze tegen zwaar verlies werken.
Denk dat je je aardig vergist. Familielid van mij is aannemer. Hebben 2 jaar lang de hoofdprijs per uur kunnen vragen. Die zitten gebakken de komende tijd.
  maandag 16 maart 2020 @ 13:20:48 #132
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192070629
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:08 schreef -Straw- het volgende:

[..]

Nee, maar dan heb je een huisgekocht voor een duurdere prijs, terwijl het huis dat je nog moet verkopen ineens veel minder waard is. Enorm slechte deal.
Nee je hebt een huis gekocht tegen de dan geldende marktwaarde. Het is niet dat dat huis op jou wacht en een maand later goedkoper is, het huis wordt dan gewoon aan iemand anders verkocht
Stel dat de prijzen zakken. Over watvoor een bedrag praten we dan dat je minder voor je oude huis vangt en smeer dat verschil nu eens uit over een jarenlange hypotheek.
Een broek of trui koop je in de aanbieding maar een huis moet naar je zin en op te brengen zijn. Dat is van veel meer waarde dan dat je over 15 jaar denkt "Nou toen was ik toch mooi 4000 goedkoper uit want daar heb je dan echt geen lol van hoor. Terwijl een huis wat naar je zin is, je ook dan nog blij maakt
pi_192070703
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:20 schreef the-eye het volgende:

[..]

Nee je hebt een huis gekocht tegen de dan geldende marktwaarde. Het is niet dat dat huis op jou wacht en een maand later goedkoper is, het huis wordt dan gewoon aan iemand anders verkocht
Stel dat de prijzen zakken. Over watvoor een bedrag praten we dan dat je minder voor je oude huis vangt en smeer dat verschil nu eens uit over een jarenlange hypotheek.
Een broek of trui koop je in de aanbieding maar een huis moet naar je zin en op te brengen zijn. Dat is van veel meer waarde dan dat je over 15 jaar denkt "Nou toen was ik toch mooi 4000 goedkoper uit want daar heb je dan echt geen lol van hoor. Terwijl een huis wat naar je zin is, je ook dan nog blij maakt
Ik zou graag weten hoe snel de woningwaarde kán zakken in tijden van huizenmarktcrisis.
In principe hebben we nog wel een buffer zegmaar, maar als over een maand mijn huis een ton minder waard blijkt dan wordt ik daar toch niet heel vrolijk van. Én dan heb ik een probleem.

Een daling van 30K is nog te behappen. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  maandag 16 maart 2020 @ 13:28:12 #134
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192070777
quote:
7s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:24 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik zou graag weten hoe snel de woningwaarde kán zakken in tijden van huizenmarktcrisis.
In principe hebben we nog wel een buffer zegmaar, maar als over een maand mijn huis een ton minder waard blijkt dan wordt ik daar toch niet heel vrolijk van. Én dan heb ik een probleem.

Een daling van 30K is nog te behappen. :)
Dat is koffiedik kijken, dat weet niemand.
Gewoon je huis snel verkoopklaar maken en hollen met de geit
pi_192070807
Niemand weet wat er precies gaat gebeuren en daarom is iedereen in paniek.

Ik zou in deze periode echt zorgen dat ik eerst mijn huis verkoop voor ik iets anders koop. Eigenlijk is dat überhaupt wel slim, maar we zijn wat verwend geraakt.
blablablabla
pi_192070833
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:28 schreef the-eye het volgende:

[..]

Dat is koffiedik kijken, dat weet niemand.
Gewoon je huis snel verkoopklaar maken en hollen met de geit
Vanmorgen de makelaar gebeld, afspraak met fotograaf volgt, stukken verzamelen deze week. Ik verwacht begin volgende week op funda te hebben. Als we deze week geen total lockdown krijgen dan.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192070835
quote:
7s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:24 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik zou graag weten hoe snel de woningwaarde kán zakken in tijden van huizenmarktcrisis.
In principe hebben we nog wel een buffer zegmaar, maar als over een maand mijn huis een ton minder waard blijkt dan wordt ik daar toch niet heel vrolijk van. Én dan heb ik een probleem.

Een daling van 30K is nog te behappen. :)
Voorbeeldje koper (ik dus) rente is nu 0,02% gedaald. Dat scheelt een whooping 2 euro per maand halleeejjjj *O*
pi_192070853
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:29 schreef Elan het volgende:
Ik zou in deze periode echt zorgen dat ik eerst mijn huis verkoop voor ik iets anders koop. Eigenlijk is dat überhaupt wel slim, maar we zijn wat verwend geraakt.
Ik ook, maar ik was dat dus nét voor. Perfecte timing weer. In 2008 ook al zo een timing gehad, handtekening was nog niet droog of huizenmarkt donderde in elkaar :')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192070870
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:31 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Voorbeeldje koper (ik dus) rente is nu 0,02% gedaald. Dat scheelt een whooping 2 euro per maand halleeejjjj *O*
Toch een extra pilsje wat je kan kopen in de kroe…… ow wacht..... :'(
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192070875
quote:
7s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:31 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik ook, maar ik was dat dus nét voor. Perfecte timing weer. In 2008 ook al zo een timing gehad, handtekening was nog niet droog of huizenmarkt donderde in elkaar :')
Maakt toch allemaal niks uit joh. Wat is het belangrijkste? Woongenot toch? Die paar tientjes meer of minder lekker belangrijk. Je hebt in ieder geval een lekker huis om in te wonen. Scheelt het nu duizenden eurotjes per jaar dan zou ik zeggen je hebt een punt, maar dat gaat nooit het geval zijn.
pi_192070889
quote:
7s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:31 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik ook, maar ik was dat dus nét voor. Perfecte timing weer. In 2008 ook al zo een timing gehad, handtekening was nog niet droog of huizenmarkt donderde in elkaar :')
Ik wens je sterkte, ik geloof namelijk dat het wel degelijk een enorme impact gaat krijgen.

Hopelijk ben je die net voor.
blablablabla
pi_192070890
quote:
12s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:32 schreef vosss het volgende:

[..]

Toch een extra pilsje wat je kan kopen in de kroe…… ow wacht..... :'(
Sorry maar als je op 2 euro gaat lopen muggeziften op een huis van 300K dan valt het leven je heel zwaar denk ik. Gas erop knoop doorhakken en gaan. Geld moet rollen _O_
pi_192070901
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:32 schreef Poepz0r het volgende:
Scheelt het nu duizenden eurotjes per jaar dan zou ik zeggen je hebt een punt, maar dat gaat nooit het geval zijn.
Als mijn huidige woning ipv voor 350K ineens voor 250K gaat dan heb ik te weinig geld en een fikse restschuld van 50K. Die kost me dan 500 euro per maand of iets. Dat heb ik toch liever niet, hoewel ik ook dat prima kan betalen in principe.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192070904
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:33 schreef Elan het volgende:

[..]

Ik wens je sterkte, ik geloof namelijk dat het wel degelijk een enorme impact gaat krijgen.

Hopelijk ben je die net voor.
In mijn geval dan zeer zeker. Ik heb net een huis gekocht. Als die 40K minder waard gaat worden, tja is dan maar zo. Ben toch niet van plan het volgend jaar te verkopen. Woongenot voor alles _O_ En over 10 jaar zien we wel weer :)
pi_192070905
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:32 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Maakt toch allemaal niks uit joh. Wat is het belangrijkste? Woongenot toch? Die paar tientjes meer of minder lekker belangrijk. Je hebt in ieder geval een lekker huis om in te wonen. Scheelt het nu duizenden eurotjes per jaar dan zou ik zeggen je hebt een punt, maar dat gaat nooit het geval zijn.
30.000 euro is een hoop geld. Als mensen überhaupt nog durven kopen.
blablablabla
pi_192070912
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:34 schreef Elan het volgende:

[..]

30.000 euro is een hoop geld. Als mensen überhaupt nog durven kopen.
Volgens onze makelaar gaan de huizen nog steeds als warme broodjes ouwe reus. Net aan de lijn gehad. Mensen willen toch ergens wonen he.
pi_192070954
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:35 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Volgens onze makelaar gaan de huizen nog steeds als warme broodjes ouwe reus. Net aan de lijn gehad. Mensen willen toch ergens wonen he.
Dit is net aan de gang.

De hele economie komt op zijn gat te liggen ga daar maar vanuit. We gaan het zien.

Je leest hier al dat mensen terughoudender worden.
blablablabla
pi_192070963
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:37 schreef Elan het volgende:

[..]

Dit is net aan de gang.

De hele economie komt op zijn gat te liggen ga daar maar vanuit. We gaan het zien.

Je leest hier al dat mensen terughoudender worden.
Net? Virusje is al 2 maandjes aan de gang ouwe reus.
pi_192071048
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:38 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Net? Virusje is al 2 maandjes aan de gang ouwe reus.
In Nederland niet.
Mensen raken in rap tempo hun banen kwijt, de site om tijdelijk WW aan te vragen is al de hele dag overbelast. Bedrijven gaan failliet. De beurs is in 10 dagen bijna 200 punten kwijt.

Schattig naïef om te denken dat dit geen invloed gaat hebben op de huizenmarkt.
blablablabla
pi_192071075
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:42 schreef Elan het volgende:

[..]

In Nederland niet.
Mensen raken in rap tempo hun banen kwijt, de site om tijdelijk WW aan te vragen is al de hele dag overbelast. Bedrijven gaan failliet. De beurs is in 10 dagen bijna 200 punten kwijt.

Schattig naïef om te denken dat dit geen invloed gaat hebben op de huizenmarkt.
In Nederland ook, alleen de regering grijpt veel te laat in. Nu pas komen met maatregelen terwijl ze al gewaarschuwd waren. Natuurlijk gaat het wel invloed hebben, vooral voor verkopers.
pi_192071105
Voor mensen die wel hun baan behouden en willen kopen (maar niet hoeven te verkopen) denk ik wel dat dit mogelijk een goede tijd zal zijn. Hoop wel dat het niet te lang gaat duren.
pi_192071164
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:45 schreef Anton91 het volgende:
Voor mensen die wel hun baan behouden en willen kopen (maar niet hoeven te verkopen) denk ik wel dat dit mogelijk een goede tijd zal zijn. Hoop wel dat het niet te lang gaat duren.
Weet ik niet of het een goede tijd is. Wij hebben deze week gekocht en gewoon moeten overbieden.
pi_192071204
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:16 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Denk dat je je aardig vergist. Familielid van mij is aannemer. Hebben 2 jaar lang de hoofdprijs per uur kunnen vragen. Die zitten gebakken de komende tijd.
De kleine wel, de grotere niet, voorbeeld de nieuwe sluis bij IJmuiden en de Westfrisiaweg.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192071218
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:51 schreef raptorix het volgende:

[..]

De kleine wel, de grotere niet, voorbeeld de nieuwe sluis bij IJmuiden en de Westfrisiaweg.
Natuurlijk verschilt het per aannemer etc. Maarja dat is altijd zo met iedere crisis etc.
pi_192071232
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:49 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Weet ik niet of het een goede tijd is. Wij hebben deze week gekocht en gewoon moeten overbieden.
Ik denk dat dat niet meer het geval is over een paar weken, we zullen het gaan zien..

Ik heb sinds eergisteren de woningen op Funda in de gaten gehouden in Almere en er zijn wel meerdere mensen ongerust. Dit waren de hoeveelheid woningen toen en nu:

Aanbod: 760 --> 754 (nu)
Verkocht 3414 --> 3414 (nu)

Eerst ging het van 760 naar 756 en nu dus 754.

Daarnaast zie ik ook dat er 4 nieuwe woningen op zijn gezet, dus er zijn uiteindelijk 10 woningen vanaf gehaald.
pi_192071245
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:52 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ik denk dat dat niet meer het geval is over een paar weken, we zullen het gaan zien..

Ik heb sinds eergisteren de woningen op Funda in de gaten gehouden in Almere en er zijn wel meerdere mensen ongerust. Dit waren de hoeveelheid woningen toen en nu:

Aanbod: 760 --> 754 (nu)
Verkocht 3414 --> 3414 (nu)

Eerst ging het van 760 naar 756 en nu dus 754.
Dan zetten ze de vraagprijs hoger > resultaat is hetzelfde ;)
pi_192071249
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:45 schreef Anton91 het volgende:
Voor mensen die wel hun baan behouden en willen kopen (maar niet hoeven te verkopen) denk ik wel dat dit mogelijk een goede tijd zal zijn. Hoop wel dat het niet te lang gaat duren.
Die mensen wachten natuurlijk lekker af of en hoe het kaartenhuis Nederland in mekaar flikkert en gaan over een half jaar eens kijken. De rente daalt ook ongeveer met de week op dit moment.
Verder weet je niet wat er aan woonvolume beschikbaar komt als daadwerkelijk ouderen met bosjes om gaan vallen.
blablablabla
pi_192071268
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:53 schreef Elan het volgende:

[..]

Die mensen wachten natuurlijk lekker af of en hoe het kaartenhuis Nederland in mekaar flikkert en gaan over een half jaar eens kijken. De rente daalt ook ongeveer met de week op dit moment.
Verder weet je niet wat er aan woonvolume beschikbaar komt als daadwerkelijk ouderen met bosjes om gaan vallen.
Ik denk niet zozeer de hoeveelheid ouderen, maar meer een grotere groep jongeren die niets kunnen kopen.
pi_192071272
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:53 schreef Elan het volgende:

[..]

Die mensen wachten natuurlijk lekker af of en hoe het kaartenhuis Nederland in mekaar flikkert en gaan over een half jaar eens kijken. De rente daalt ook ongeveer met de week op dit moment.
Verder weet je niet wat er aan woonvolume beschikbaar komt als daadwerkelijk ouderen met bosjes om gaan vallen.
Dat laatste zal wel meevallen, aangezien ze al bezig zijn met een tegen vaccin en die komt er op korte termijn ook al. Tevens is het in China redelijk stabiel nu en dat is ansich goed nieuws.
pi_192071322
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:54 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Dat laatste zal wel meevallen, aangezien ze al bezig zijn met een tegen vaccin en die komt er op korte termijn ook al. Tevens is het in China redelijk stabiel nu en dat is ansich goed nieuws.
Het beste nieuws was nog wel in Italie, in de 11 brandhaarden waar het begon en waar ik paar dagen geleden artikel over las dat er geen nieuwe besmettingen meer bij zijn gekomen.

Het is te hopen dat landen waar ze niet zulke strenge regels invoeren ons niet weer gaan infecteren later...
pi_192071323
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:54 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Dat laatste zal wel meevallen, aangezien ze al bezig zijn met een tegen vaccin en die komt er op korte termijn ook al. Tevens is het in China redelijk stabiel nu en dat is ansich goed nieuws.
Voordat het vaccin er over minimaal een half jaar is, denk ik dat onze economie al piepend tot stilstand is gekomen
pi_192071334
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:54 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ik denk niet zozeer de hoeveelheid ouderen, maar meer een grotere groep jongeren die niets kunnen kopen.
Het zal je verbazen hoeveel oude mensen eengezinswoningen bezet houden.

Blijft koffiedik kijken. Feit is wel we staan pas aan het begin, de reële economie krijgt er momenteel harder van langs dan in 2008. Dit is echt ongekend, anderzijds mocht de woningmarkt hier door geen tik krijgen heb je eigenlijk pas echt en probleem als land.
blablablabla
pi_192071371
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:57 schreef byah het volgende:

[..]

Voordat het vaccin er over minimaal een half jaar is, denk ik dat onze economie al piepend tot stilstand is gekomen
Gelukkig is onze economie heel erg afhankelijk van o.a. China. Daar stabiel zou hier ook rust brengen.
pi_192071373
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:35 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Volgens onze makelaar gaan de huizen nog steeds als warme broodjes ouwe reus. Net aan de lijn gehad. Mensen willen toch ergens wonen he.
Dat zegt die makelaar ook alleen maar uit zelfbehoud. Ondertussen zit die nu ook met geknepen billetjes gespannen af te wachten wat er gaat gebeuren. En probeert ie links en rechts zo snel als kan er nog even een dealtje uit te slepen.
pi_192071379
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:54 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Dat laatste zal wel meevallen, aangezien ze al bezig zijn met een tegen vaccin en die komt er op korte termijn ook al. Tevens is het in China redelijk stabiel nu en dat is ansich goed nieuws.
Qua doden ja maar de economische schade valt niet te overzien. Al zal de Chinese economie wel gewoon stug doorgroeien. Die is volledig kunstmatig en overheidgereguleerd.
blablablabla
pi_192071402
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:00 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Dat zegt die makelaar ook alleen maar uit zelfbehoud. Ondertussen zit die nu ook met geknepen billetjes gespannen af te wachten wat er gaat gebeuren. En probeert ie links en rechts zo snel als kan er nog even een dealtje uit te slepen.
Nee niet echt. Hij is namelijk zowel verkopend als aankopend makelaar en het hele dorp kent hem. Dealtje of niet. Er zijn deze week weer 5 huizen verkocht hierzo op 6.000 inwoners. Ook wel een gewild dorp overigens.
pi_192071429
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:01 schreef Elan het volgende:

[..]

Qua doden ja maar de economische schade valt niet te overzien. Al zal de Chinese economie wel gewoon stug doorgroeien. Die is volledig kunstmatig en overheidgereguleerd.
De hele wereldeconomie is kunstmatig als je het heel zwart/wit ziet. Gebaseerd op massahysterie en psychologie. En zeer speculatief natuurlijk.
pi_192071430
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:57 schreef byah het volgende:

[..]

Voordat het vaccin er over minimaal een half jaar is, denk ik dat onze economie al piepend tot stilstand is gekomen
De groeiprognose voor dit jaar is al met 0.5% bijgesteld voordat het uit de hand liep.

100% recessie.
blablablabla
pi_192071442
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:03 schreef Elan het volgende:

[..]

De groeiprognose voor dit jaar is al met 0.5% bijgesteld voordat het uit de hand liep.

100% recessie.
ECB gaat weer bijprinten GENOT _O_
pi_192071453
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:03 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

De hele wereldeconomie is kunstmatig als je het heel zwart/wit ziet. Gebaseerd op massahysterie en psychologie. En zeer speculatief natuurlijk.
Niet te vergelijken met China. Maar psychologie is wel een dingetje ja, iedereen is doodsbang en een huis kopen is toch grotendeels emotie.
blablablabla
pi_192071487
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:04 schreef Elan het volgende:

[..]

Niet te vergelijken met China. Maar psychologie is wel een dingetje ja, iedereen is doodsbang en een huis kopen is toch grotendeels emotie.
Op FOK posten is pas emotie man :'(
pi_192071639
quote:
9s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:06 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Op FOK posten is pas emotie man :'(
Sowieso :D

Maar we kunnen niet ontkennen dat het er op dit moment echt heel slecht uit ziet qua economische vooruitzichten.

Zelfs als er binnen het half jaar een vaccin is zal de economische schade amper te overzien zijn. Dat blijkt ook wel uit het feit dat renteverlagingen en geld bijprinten geen enkel effect meer hebben en de beurzen volledig in vrije val zal geraakt.

Je moet wel stalen kloten hebben als je vandaag een huis gaat kopen.
blablablabla
pi_192071688
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:13 schreef Elan het volgende:

[..]

Sowieso :D

Maar we kunnen niet ontkennen dat het er op dit moment echt heel slecht uit ziet qua economische vooruitzichten.

Zelfs als er binnen het half jaar een vaccin is zal de economische schade amper te overzien zijn. Dat blijkt ook wel uit het feit dat renteverlagingen en geld bijprinten geen enkel effect meer hebben en de beurzen volledig in vrije val zal geraakt.

Je moet wel stalen kloten hebben als je vandaag een huis gaat kopen.
Dan heb ik stalen kloten GENOT _O_
pi_192071849
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:16 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Dan heb ik stalen kloten GENOT _O_
Gefeliciteerd :)
blablablabla
  maandag 16 maart 2020 @ 14:23:50 #175
40566 Ericr
Livewrong
pi_192071874
Effect heeft deze neergang hoe dan ook. Kan kortdurend zijn maar dit kan net zo goed het kantelpunt zijn naar een langdurende recessie. Paar bubbles die doorbroken worden kan een aardig sneeuwbaleffect hebben.
  maandag 16 maart 2020 @ 15:57:30 #176
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192073807
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:53 schreef Elan het volgende:

[..]

Die mensen wachten natuurlijk lekker af of en hoe het kaartenhuis Nederland in mekaar flikkert en gaan over een half jaar eens kijken. De rente daalt ook ongeveer met de week op dit moment.
Verder weet je niet wat er aan woonvolume beschikbaar komt als daadwerkelijk ouderen met bosjes om gaan vallen.
Ja er is natuurlijk altijd vanalles te verzinnen. Ik denk alleen als je zo in elkaar steekt je beter nooit aan het kopen van een huis begint.
pi_192074059
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:13 schreef Elan het volgende:

Je moet wel stalen kloten hebben als je vandaag een huis gaat kopen.
Of niet.

De komende maand zullen er extreem weinig huizen te koop worden aangeboden verwacht ik.
Terwijl er nog wel veel vraag is.

Meer vraag dan aanbod = prijzen schieten omhoog :)
Love is in the air!
pi_192074119
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:42 schreef Elan het volgende:

[..]

In Nederland niet.
Mensen raken in rap tempo hun banen kwijt, de site om tijdelijk WW aan te vragen is al de hele dag overbelast. Bedrijven gaan failliet. De beurs is in 10 dagen bijna 200 punten kwijt.

Schattig naïef om te denken dat dit geen invloed gaat hebben op de huizenmarkt.
De beursdaling is natuurlijk slecht voor de huizenmarkt. Beleggers en investeerders verkopen massaal hun aandelen om te gaan investeren in...jawel...vastgoed!
Dus de huizenprijzen zullen de komende maanden fors stijgen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_192074352
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:10 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Of niet.

De komende maand zullen er extreem weinig huizen te koop worden aangeboden verwacht ik.
Terwijl er nog wel veel vraag is.

Meer vraag dan aanbod = prijzen schieten omhoog :)
er komt alleen maar meer onzekerheid wat betreft baanzekerheid dus ik denk dat mensen eerst afwachten wat voor gevolgen dit heeft voor de economie voor dat ze een huis gaan kopen.
pi_192075044
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:13 schreef Shreyas het volgende:

[..]

De beursdaling is natuurlijk slecht voor de huizenmarkt. Beleggers en investeerders verkopen massaal hun aandelen om te gaan investeren in...jawel...vastgoed!
Dus de huizenprijzen zullen de komende maanden fors stijgen.
Dat zou dan nieuw zijn in de geschiedenis want normaal als de beurzen onderuit gaan volgt de huizenmarkt vanzelf op gepaste voet.
blablablabla
pi_192075074
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:10 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Of niet.

De komende maand zullen er extreem weinig huizen te koop worden aangeboden verwacht ik.
Terwijl er nog wel veel vraag is.

Meer vraag dan aanbod = prijzen schieten omhoog :)
Waarom verwacht je minder aanbod? Ik verwacht eerder door de financiële onzekerheid een afname in de vraag en dus meer aanbod.
blablablabla
pi_192075085
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:53 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat zou dan nieuw zijn in de geschiedenis want normaal als de beurzen onderuit gaan volgt de huizenmarkt vanzelf op gepaste voet.
Dat dacht mijn makelaar ook. Maand of 9 had hij het over...
Love is in the air!
pi_192075114
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:54 schreef Elan het volgende:

[..]

Waarom verwacht je minder aanbod? Ik verwacht eerder door de financiële onzekerheid een afname in de vraag en dus meer aanbod.
Mensen gaan hun huis nu even niet meer te koop zetten :) Blijven zitten
Love is in the air!
pi_192075161
edit
As above, so below.
pi_192075170
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:53 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat zou dan nieuw zijn in de geschiedenis want normaal als de beurzen onderuit gaan volgt de huizenmarkt vanzelf op gepaste voet.
Normaal gesproken gaan beurzen onderuit vanwege een macro-economische reden, ditmaal door (tijdelijke) maatregelen opgelegd vanuit de overheid. Deze noodzakelijke overheidsbemoeienis grijpt nu in op de vrije markt en ondernemers, beleggers en investeerders zullen nu elders hun geld gaan investeren. Met de toenemende bevolking (voorspeld is dat tot 2050 de bevolking zal toenemen) is onroerend goed dan de best optie.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  maandag 16 maart 2020 @ 16:58:25 #186
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192075171
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:10 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Of niet.

De komende maand zullen er extreem weinig huizen te koop worden aangeboden verwacht ik.
Terwijl er nog wel veel vraag is.

Meer vraag dan aanbod = prijzen schieten omhoog :)
Laatste dagen worden er juist huizen gedumpt hier op Funda
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  maandag 16 maart 2020 @ 17:01:19 #187
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192075244
Vanavond koopovereenkomst tekenen
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192075388
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:56 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Mensen gaan hun huis nu even niet meer te koop zetten :) Blijven zitten
Dat weet ik niet.
Bezichtigingen lopen in elk geval terug op de korte termijn.
quote:
Toch kan zo'n tijdelijk effect al flinke gevolgen hebben. "Als er minder mensen komen bezichtigen wordt de biedingsstrijd een stuk minder intens", zegt woningmarkteconoom Nic Vrieselaar van de Rabobank.

Overbieden wordt dan minder noodzakelijk, of zelfs overbodig. "Dat zorgt voor veel minder opwaartse prijsdruk", aldus Vrieselaar.
blablablabla
pi_192075809
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:58 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Normaal gesproken gaan beurzen onderuit vanwege een macro-economische reden, ditmaal door (tijdelijke) maatregelen opgelegd vanuit de overheid. Deze noodzakelijke overheidsbemoeienis grijpt nu in op de vrije markt en ondernemers, beleggers en investeerders zullen nu elders hun geld gaan investeren. Met de toenemende bevolking (voorspeld is dat tot 2050 de bevolking zal toenemen) is onroerend goed dan de best optie.
De vraag is hoe tijdelijk die overheidsmaatregelen gaan zijn en hoeveel schade en baanverlies de economie oploopt.

Vastgoed is op de lange termijn altijd rendabel geweest, maar investeerders stappen niet massaal in als de markt op zijn gat ligt. Zie 2008.
blablablabla
pi_192075869
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 17:24 schreef Elan het volgende:

[..]

De vraag is hoe tijdelijk die overheidsmaatregelen gaan zijn en hoeveel schade en baanverlies de economie oploopt.

Vastgoed is op de lange termijn altijd rendabel geweest, maar investeerders stappen niet massaal in als de markt op zijn gat ligt. Zie 2008.
Wat nu gebeurt is niet te vergelijk met 2008 omdat er een hele andere oorzaak mee gepaard gaat.
Na de maatregelen die we nu nemen plus het feit dat het warmer wordt, lijkt het me niet waarschijnlijk dat deze situatie nog een jaar gaat duren. Wellicht dat alles voor Augustus al weer normaal is.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_192075973
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 17:27 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Wat nu gebeurt is niet te vergelijk met 2008 omdat er een hele andere oorzaak mee gepaard gaat.
Na de maatregelen die we nu nemen plus het feit dat het warmer wordt, lijkt het me niet waarschijnlijk dat deze situatie nog een jaar gaat duren. Wellicht dat alles voor Augustus al weer normaal is.
2008 viel eigenlijk nog redelijk te repareren door strengere regulering, overheidsgeld en renteverlagingen.

Hoe de financiële wereld er na dit virus uit ziet en of er zo snel herstel zal plaatsvinden is maar helemaal de vraag.

Er is 2 jaar beurswinst weggeven in 3 weken tijd. En nogmaals, we staan pas aan het begin van de maatregelen.
blablablabla
pi_192077547
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192077903
quote:
Ergens anders ook een bericht dat EU in een recessie komt... .Zal allemaal uiteindelijk wel gevolgen hebben voor de huizenprijzen. Persoonlijk zie ik het wel zitten, een krappe huizenmarkt die wat in elkaar stort, want ik zoek nog een woning :)
pi_192090390
Kennis van mij heeft >zes maanden met z'n huis te koop gestaan op Funda. Drie weken geleden ervan af gehaald (idee: over een maand of drie zijn de prijzen verder gestegen, zetten we het weer voor dezelfde prijs op Funda, en verkoop je het alsnog) edoch vandaag (uit pure wanhoop) 10% lager in prijs, snel weer geplaatst.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 17-03-2020 10:26:07 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192090456
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 15:57 schreef the-eye het volgende:
Ja er is natuurlijk altijd vanalles te verzinnen. Ik denk alleen als je zo in elkaar steekt je beter nooit aan het kopen van een huis begint.
Klopt, als je zo gaat beredeneren, kom je nooit aan een koophuis. I.m.o. koop je een huis én om in te wonen én als het betaalbaar (of: beter betaalbaar & betere buurt dan huren) is. Niet als beleggingsobject als je er in woont.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192090509
ik zie toch nog best wat nieuwe huizen die nu op Funda komen. Er zijn altijd mensen die "moeten" verkopen in verband met andere aankoop of nieuwbouw.

Die zijn ook gestresst.
Love is in the air!
  dinsdag 17 maart 2020 @ 10:26:01 #197
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192090568
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 10:17 schreef blomke het volgende:
Kennis van mij heeft >zes maanden met z'n huis te koop gestaan op Funda. Drie weken geleden ervan af gehaald (idee: over een maand of drie zijn de prijzen verder gestegen, zetten we het weer voor dezelfde prijs op Funda en verkoop je het alsnog) edoch vandaag (uit pure wanhoop) 10% lager in prijs weer geplaatst.
Is het dan zo'n krot of vragen ze gewoon echt te veel want de huizen gingen de afgelopen tijd als warme broodjes over de toonbank?
  dinsdag 17 maart 2020 @ 10:28:46 #198
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192090621
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 17:01 schreef Fretwork het volgende:
Vanavond koopovereenkomst tekenen
Gefeliciteerd
Wanneer kan je er in?
pi_192090772
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 10:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Klopt, als je zo gaat beredeneren, kom je nooit aan een koophuis. I.m.o. koop je een huis én om in te wonen én als het betaalbaar (of: beter betaalbaar & betere buurt dan huren) is. Niet als beleggingsobject als je er in woont.
Maar gedurende lange tijd onderwater staan in combinatie met onrust op de arbeidsmarkt en grote economische onzekerheid kan behoorlijk stressvol zijn.
blablablabla
pi_192090828
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 10:36 schreef Elan het volgende:
Maar gedurende lange tijd onderwater staan in combinatie met onrust op de arbeidsmarkt en grote economische onzekerheid kan behoorlijk stressvol zijn.
Ja klopt, dus dat zul je moeten incalculeren middels een "slimme" hypotheek. Maar de onzekerheid blijft altijd in meer of mindere mate.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192091163
De komende jaren komen er alleen maar mensen bij in Nederland, zeker in de randstad, waar steeds meer mensen naartoe trekken. Misschien dat het even een dipje krijgt, maar op de lange termijn is een huis nog steeds een prima investering.
pi_192091213
@vosss topic
pi_192091320
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 10:56 schreef Lafoy het volgende:
Misschien dat het even een dipje krijgt, maar op de lange termijn is een huis nog steeds een prima investering.
Vorig "dipje" duurde van 2008 t/m 2014.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 11:23:34 #204
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_192091684
Zolang de bouwvakkers geen lockdown krijgen zullen er meer huizen komen. Daardoor gaat de prijs naar beneden + de economische klap. Ik denk dat huizen van 3k snel weer 2,5k gaan worden. Even afwachten dus. Stijgen zullen ze in ieder geval niet....
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_192091922
Kijk, wat het is is dat de paniek ook gewoon toe kan slaan op de huizenmarkt. Verkopers denken ook, beter nu kwijt zijn voor wat minder dan straks voor heel wat minder. Dus die stellen hun prijzen lager bij en een andere verkoper zal dit ook doen. Dit zet dus een verandering in van van een verkopersmarkt naar een kopersmarkt.

Als mensen al in paniek zijn om hun boodschappen, kun je je voorstellen dat het in huizenland niet echt veel beter zal zijn. Er zit altijd een vertraging in, zag je ook met de kredietcrisis die uit Amerika kwam overwaaien. The thing is, wij zitten nu al gelijk midden in de crisis en de reële economie wordt keihard geraakt, dus die vertraging is nu niet jaren zoals in de 2008 crisis maar eerder weken en maanden.

De vraag valt gewoon hard weg door alle getroffen mensen die zonder baan zitten. Ik snap dat niemand dit scenario ziet zitten, maar het is toch echt niet anders.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 11:42:50 #206
40566 Ericr
Livewrong
pi_192092030
Inmiddels werktijdverkorting door 50.000 bedrijven aangevraagd. Dat heeft op korte termijn nog geen financiele impact maar lang niet ieder bedrijf gaat tot 100% aanvullen. Komt nog bij dat een gedeelte van die bedrijven gaan omvallen. Heb je zo tienduizenden werklozen er bij die of hun huis moeten verkopen of geen huis kunnen kopen.

Dat gaat impact opleveren op de huizenmarkt. Oplopende werkloosheid en afname economische groei betekent daling huizenprijzen. De vraagkant zal ondanks de krapte afnemen. Zonder baan of bij een afname van de baanzekerheid wordt de bereidwilligheid om te kopen vanzelf minder.

Las overigens dat Rabobank denkt aan aanscherping van de leennormen voor een hypotheek. Dat zal de boel nog meer op slot gooien dan nu.
pi_192092095
Ik zei nog tegen mensen dat ze moesten wachten met een huis kopen. Veel vrienden hebben “top dollar” betaald voor hun huis.

Over 1 jaar zijn de huizenprijzen gekelderd en koop ik het met 30-40% discount.
pi_192092259
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 11:46 schreef Benzyl het volgende:
Ik zei nog tegen mensen dat ze moesten wachten met een huis kopen. Veel vrienden hebben “top dollar” betaald voor hun huis.

Over 1 jaar zijn de huizenprijzen gekelderd en koop ik het met 30-40% discount.
Dan staat de rente ongetwijfeld ook weer op 8% en koop je nog niks voor je geld.
blablablabla
pi_192092573
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 11:46 schreef Benzyl het volgende:
Ik zei nog tegen mensen dat ze moesten wachten met een huis kopen. Veel vrienden hebben “top dollar” betaald voor hun huis.
Heb ik ook gezegd in 2003 tegen mensen. Toch gekocht, bijgeleend tot 3 ton hypotheek, huis in dde crisis daalde tot ¤175.000,-
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192092701
Hallo mensen :)

Inmiddels er nog niet veel duidelijker, maar we hebben tot vrijdag om te tekenen en hebben een voorwaarde verkoop eigen woning gevraagd.

Als die niet doorgaat, stappen we er denken we nu uit. Gewoon om ons later niet voor de kop te moeten slaan als we met een onverkoopbaar huis zitten. Maar misschien is er vrijdag al wat meer nieuws, of wil de verkoper het wel uitstellen.

Of laten we ons overhalen door de makelaar om toch door te gaan :')
pi_192092717
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:12 schreef kamehameha het volgende:
Hallo mensen :)

Inmiddels er nog niet veel duidelijker, maar we hebben tot vrijdag om te tekenen en hebben een voorwaarde verkoop eigen woning gevraagd.

Als die niet doorgaat, stappen we er denken we nu uit. Gewoon om ons later niet voor de kop te moeten slaan als we met een onverkoopbaar huis zitten. Maar misschien is er vrijdag al wat meer nieuws, of wil de verkoper het wel uitstellen.

Of laten we ons overhalen door de makelaar om toch door te gaan :')
Gaat het om het voorlopige koopcontract?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192093195
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:13 schreef blomke het volgende:

[..]

Gaat het om het voorlopige koopcontract?
Ja, klopt!
  dinsdag 17 maart 2020 @ 12:37:06 #213
40566 Ericr
Livewrong
pi_192093274
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 11:52 schreef Elan het volgende:

[..]

Dan staat de rente ongetwijfeld ook weer op 8% en koop je nog niks voor je geld.
Waarom zou de rente omhoog schieten? USA hebben ze net de rente verlaagd en ECB heeft de rente al extreem laag. Zolang economie zwak is gaat de rente niet omhoog.
pi_192093292
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 11:52 schreef Elan het volgende:

[..]

Dan staat de rente ongetwijfeld ook weer op 8% en koop je nog niks voor je geld.
Als je een stukje eigen kapitaal inlegt scheelt dat.
pi_192093350
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 11:46 schreef Benzyl het volgende:
Ik zei nog tegen mensen dat ze moesten wachten met een huis kopen. Veel vrienden hebben “top dollar” betaald voor hun huis.

Over 1 jaar zijn de huizenprijzen gekelderd en koop ik het met 30-40% discount.
Love is in the air!
  dinsdag 17 maart 2020 @ 12:40:40 #216
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192093373
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 11:46 schreef Benzyl het volgende:
Ik zei nog tegen mensen dat ze moesten wachten met een huis kopen. Veel vrienden hebben “top dollar” betaald voor hun huis.

Over 1 jaar zijn de huizenprijzen gekelderd en koop ik het met 30-40% discount.
Als de Corona er niet was geweest was deze bubble nog vrolijk doorgegroeid tot 2025/2026.
pi_192093444
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:37 schreef Ericr het volgende:
Waarom zou de rente omhoog schieten? USA hebben ze net de rente verlaagd en ECB heeft de rente al extreem laag. Zolang economie zwak is gaat de rente niet omhoog.
:Y
Dat dus. Straks klotst het gratis geld weer tegen de muren op. Huizenprijzen hebben niets met de intrinsieke waarde te maken, maar wel met de psychologie (prijzen blijven stijgen, straks zijn de huizen "op"), de hoeveelheid hypotheek die je kan krijgen en het falende woningbeleid van de overheid; lees: "we maken de huren zo hoog, dat mensen wel moeten gaan kopen".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 12:47:35 #218
40566 Ericr
Livewrong
pi_192093533
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:43 schreef blomke het volgende:

[..]

:Y
Dat dus. Straks klotst het gratis geld weer tegen de muren op. Huizenprijzen hebben niets met de intrinsieke waarde te maken, maar wel met de psychologie (prijzen blijven stijgen, straks zijn de huizen "op"), de hoeveelheid hypotheek die je kan krijgen en het falende woningbeleid van de overheid; lees: "we maken de huren zo hoog, dat mensen wel moeten gaan kopen".
Probleem is alleen dat banken nu al denken aan aanscherpen normen en er een groep komt die komende maanden of jaren niks meer kan kopen.

In 2008 was er ook krapte op de huizenmarkt maar na klappen economie door de kredietcrisis gingen de huizenprijzen toch fors omlaag.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 12:48:07 #219
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192093554
De impact zal buiten de Randstad - waar het fenomeen overbieden toch wat minder aan de orde van de dag is - denk ik redelijk beperkt zijn. Er is en zal voorlopig een nijpend tekort aan woningen blijven, het aanbod van woning zal dus niet snel dalen en altijd groter blijven dan de vraag. Mensen die bijv. een nieuwe woning al hebben aangekocht zullen toch hun woning moeten verkopen.

De crisis zal met name een impact hebben op de vraag, er zullen minder mensen zijn die nog een hypotheek af kunnen sluiten. Dat zal vervolgens wel gevolgen (kunnen) hebben voor het opdrijven van de prijs.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_192093604
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:40 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Als de Corona er niet was geweest was deze bubble nog vrolijk doorgegroeid tot 2025/2026.
Waarschijnlijk wel maar de marktcorrectie zat eraan te komen. Als je 1-5 jaar wacht en vervolgens een discount van 50% op een huis krijgt dan doe ik dat gewoon. Crises heeft het misschien vroegtijdig getriggerd. En elke crises brengt kansen met zich mee.
Als de prijs genoeg keldert en het dieptepunt heeft bereikt dan koop ik meerdere huizen op. Als je nu ziet hoe angstig Nederlanders zijn over het algemeen dan weet je dat dit erg gaat worden. Het cataclysme van een economische crises is angst.
pi_192093706
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:50 schreef Benzyl het volgende:

Waarschijnlijk wel maar de marktcorrectie zat eraan te komen. Als je 1-5 jaar wacht en vervolgens een discount van 50% op een huis krijgt dan doe ik dat gewoon. Crises heeft het misschien vroegtijdig getriggerd. En elke crises brengt kansen met zich mee.
Als de prijs genoeg keldert en het dieptepunt heeft bereikt dan koop ik meerdere huizen op. Als je nu ziet hoe angstig Nederlanders zijn over het algemeen dan weet je dat dit erg gaat worden. Het cataclysme van een economische crises is angst.
De beste post in dit topic ^O^
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 12:56:44 #222
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192093734
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 10:28 schreef the-eye het volgende:

[..]

Gefeliciteerd
Wanneer kan je er in?
Mid juni, dus dat wordt nog wat lastiger eventueel, maar hier komen we vast wel uit onderling
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192093744
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:37 schreef Ericr het volgende:

[..]

Waarom zou de rente omhoog schieten? USA hebben ze net de rente verlaagd en ECB heeft de rente al extreem laag. Zolang economie zwak is gaat de rente niet omhoog.
De rente kan bijna niet lager, zit op 1.3% langjarig?
Bijkomend nadeel,hoe denk je investeerders weg te houden dan als de economische krimp voortzet en de beurzen blijven dalen met nog lagere rentes?
blablablabla
pi_192093761
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:57 schreef Elan het volgende:

De rente kan bijna niet lager, zit op 1.3% langjarig?

Negatieve rente kan niet?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 12:58:32 #225
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192093782
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Negatieve rente kan niet?
Met ons bankstelsel niet, de Denen doen het nu wel
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192093834
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:50 schreef Benzyl het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel maar de marktcorrectie zat eraan te komen. Als je 1-5 jaar wacht en vervolgens een discount van 50% op een huis krijgt dan doe ik dat gewoon. Crises heeft het misschien vroegtijdig getriggerd. En elke crises brengt kansen met zich mee.
Als de prijs genoeg keldert en het dieptepunt heeft bereikt dan koop ik meerdere huizen op. Als je nu ziet hoe angstig Nederlanders zijn over het algemeen dan weet je dat dit erg gaat worden. Het cataclysme van een economische crises is angst.
Alsof je de enige bent die zo denkt. Alleen daarom al komt er geen extreme devaluatie. Iedereen wil na de vorige crisis maar al te graag in stenen investeren en wacht tevergeefs op een gunstig instapmoment.
blablablabla
pi_192093838
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:58 schreef Fretwork het volgende:
Met ons bankstelsel niet, de Denen doen het nu wel
https://www.volkskrant.nl(...)heeklening~b5fc100b/
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192093875
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Negatieve rente kan niet?
Nee
blablablabla
  dinsdag 17 maart 2020 @ 13:06:27 #229
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192093952
quote:
https://www.nu.nl/geldzak(...)-voor-nederland.html

quote:
"In Nederland ga je naar de bank, je leent 2 ton en dat los je langzaam af, met rente. In Denemarken gaat jouw hypotheek gelijk de markt op en wordt de schuld overgenomen door beleggers. Dat kan alleen in Denemarken, en nergens anders. Jouw hypotheek in Denemarken wordt een obligatie."
quote:
"Stel dat je hypotheekrente in Nederland 1 procent is. Dan is de werkelijke rente veel lager, want de rest van het bedrag bestaat uit opslagen, of fees. Het kan dus in theorie dat er allang hypotheken met negatieve rente worden verstrekt in Nederland. Dat weet je niet als je een hypotheek afsluit, omdat je toch voor die opslagen betaalt." Het woord 'hypotheekrente' dat wij in Nederland gebruiken, klopt dus feitelijk niet, zegt de econoom: het zou 'hypotheekrentetarief' moeten zijn.
nu.nl, I know ;)
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192093965
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:00 schreef Elan het volgende:

[..]

Alsof je de enige bent die zo denkt. Alleen daarom al komt er geen extreme devaluatie. Iedereen wil na de vorige crisis maar al te graag in stenen investeren en wacht tevergeefs op een gunstig instapmoment.
Zo dachten huizenkopers ook tot paar weken geleden: de huizenmarkt zal alleen maar bergopwaarts gaan.

Ik denk dat mensen binnenkort andere prioriteiten zullen hebben. Meer zeg ik niet.
pi_192094004
quote:
quote:
Nederlandse banken proberen het probleem ook te relativeren en er anders een mouw aan te passen door de opslag op de rente te verhogen. Rabobank zegt dat van de ongeveer 1,8 miljoen verstrekte hypotheekleningen van de bank slechts 4.700 een rentepercentage hebben dat is gekoppeld aan euribor. 'Deze leningen worden al enige tijd niet meer verkocht.

Nota bene uit je eigen bron.
blablablabla
pi_192094218
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:09 schreef Elan het volgende:

Nota bene uit je eigen bron.
Dus negatieve rente kan wel: uit:
https://www.volkskrant.nl(...)heeklening~b5fc100b/

"Slechts een zeer kleine groep van twintig klanten kent een zo lage opslag dat de rente negatief is geworden. Die klanten worden geïnformeerd over de vergoeding die zij van ons ontvangen', aldus woordvoerder Nanne vam Nunen"

[ Bericht 17% gewijzigd door blomke op 17-03-2020 13:25:33 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192094327
Ik denk dat we op een uniek moment in de geschiedenis staan, zelfs als het virus op korte termijn de kop wordt ingedrukt, dan nog is er een dermate hoge schade dat er alleen zaken opgelost worden door een complete reset te doen, mijn voorspelling is dat er heel veel zaken genationaliseerd gaan worden, alle huizen worden gevorderd (waar mensen nog wel in hun huizen mogen wonen), mogelijk een reset van de Euro en heel veel bedrijven genationaliseerd. Het zou me niet verbazen als niemand (voorlopig) meer loon krijgt, maar dat je gewoon allemaal een zelfde inkomen krijgt. Geloof me dit gaat gebeuren als dit te lang duurt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192094377
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus negatieve rente kan wel: uit:
https://www.volkskrant.nl(...)heeklening~b5fc100b/

"Slechts een zeer kleine groep van twintig klanten kent een zo lage opslag dat de rente negatief is geworden. Die klanten worden geïnformeerd over de vergoeding die zij van ons ontvangen', aldus woordvoerder Nanne vam Nunen"

Is goed.
blablablabla
pi_192094380
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:24 schreef raptorix het volgende:
Ik denk dat we op een uniek moment in de geschiedenis staan, zelfs als het virus op korte termijn de kop wordt ingedrukt, dan nog is er een dermate hoge schade dat er alleen zaken opgelost worden door een complete reset te doen, mijn voorspelling is dat er heel veel zaken genationaliseerd gaan worden, alle huizen worden gevorderd (waar mensen nog wel in hun huizen mogen wonen), mogelijk een reset van de Euro en heel veel bedrijven genationaliseerd. Het zou me niet verbazen als niemand (voorlopig) meer loon krijgt, maar dat je gewoon allemaal een zelfde inkomen krijgt. Geloof me dit gaat gebeuren als dit te lang duurt.
Kom zeg, in China zijn ze al volop aan het draaien in/op productielocaties. Ja, Corona kostte 9% BNP/omzet, maar dat is ook weer in te halen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192094438
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Kom zeg, in China zijn ze al volop aan het draaien in/op productielocaties. Ja, Corona kostte 9% BNP/omzet, maar dat is ook weer in te halen.
Met dit verschil dat dat allemaal staatsbedrijven zijn, in Europa en voor een deel de wereld concurreert men zo hard dat veel bedrijven geen vet op de botten hebben.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192094479
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:07 schreef Benzyl het volgende:

[..]

Zo dachten huizenkopers ook tot paar weken geleden: de huizenmarkt zal alleen maar bergopwaarts gaan.

Ik denk dat mensen binnenkort andere prioriteiten zullen hebben. Meer zeg ik niet.
Op korte termijn ja, zelfs als het land volkomen tot stilstand komt en 10% werkeloos thuis komt te zitten blijft er een nijpend tekort aan woningen.

Bovendien krijg je als het gemiddelde prijsniveau daalt met 50.000 euro direct een heel blik aan nieuwe gegadigden die eerder buiten de boot pisten. Jij mag raden wat dat doet met de prijsontwikkeling.
blablablabla
pi_192094488
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:29 schreef raptorix het volgende:
Met dit verschil dat dat allemaal staatsbedrijven zijn, in Europa en voor een deel de wereld concurreert men zo hard dat veel bedrijven geen vet op de botten hebben.
Denk dat veel bedrijven meer relatieve activa hebben dan de overheid.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192094539
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Denk dat veel bedrijven meer relatieve activa hebben dan de overheid.
Maar als de Economie geheel op zijn gat ligt, dan worden die mee getrokken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192094643
Onderschat de effecten van zo'n uitbraak op de nieuwbouw trouwens niet.

Bestaande projecten zouden zomaar aanzienlijke vertraging kunnen oplopen door problemen met toeleveranciers van materialen en ziekteverzuim.
blablablabla
pi_192094752
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:38 schreef Elan het volgende:
Onderschat de effecten van zo'n uitbraak op de nieuwbouw trouwens niet.

Bestaande projecten zouden zomaar aanzienlijke vertraging kunnen oplopen door problemen met toeleveranciers van materialen en ziekteverzuim.
Bouw is laatste sector die een pakslaag gaat krijgen. Je komt niet in contact met mensen, niet in de bouw, en niet in het magazijn.
pi_192094808
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:43 schreef Benzyl het volgende:

[..]

Bouw is laatste sector die een pakslaag gaat krijgen. Je komt niet in contact met mensen, niet in de bouw, en niet in het magazijn.
Ja want die kerels op de bouwplaats hebben natuurlijk geen vrouwen en kinderen thuis zitten.
blablablabla
pi_192094828
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:47 schreef Ericr het volgende:
In 2008 was er ook krapte op de huizenmarkt maar na klappen economie door de kredietcrisis gingen de huizenprijzen toch fors omlaag.
Dit dus...
Love is in the air!
pi_192094852
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:46 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Dit dus...
Toen was er nog veel minder sprake van schaarste qua aanbod.
blablablabla
pi_192094908
ik wil graag weer een huis kopen, maar ga zeker in het licht van de coronacrisis nog een tijd wachten... recessie > ontslagen > consumenten houden de hand op de knip > lagere huizenprijzen...

maar ik denk dat je op zich nu nog wel goed zit, zeker als je wil verkopen in Amsterdam of Utrecht ofzo. De komende paar maanden zal het nog niet zo rap gaan.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_192094934
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:45 schreef Elan het volgende:

[..]

Ja want die kerels op de bouwplaats hebben natuurlijk geen vrouwen en kinderen thuis zitten.
Lijkt me niet, die dikke bierdrinkende carnavalvierders. bah
pi_192094960
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:40 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Als de Corona er niet was geweest was deze bubble nog vrolijk doorgegroeid tot 2025/2026.
Wie zegt dat er verandering komt?
Love is in the air!
pi_192094999
Doen, doen, doen nu de rente nog gunstig is.
Ik was hier...
  dinsdag 17 maart 2020 @ 13:54:31 #249
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192095014
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 17:10 schreef RamboDirk het volgende:
Sorry maar mensen gaan de komende tijd echt geen huizen kopen. Iedereen gaat natuurlijk afwachten op een prijsdaling en de economische gevolgen zijn nog nauwelijks duidelijk. Er is zoveel onzekerheid.

Persoonlijk zou ik het niet doen, er komt vast wel weer een mooie kans voorbij als het allemaal mee blijkt te vallen. Wat ik persoonlijk overigens niet verwacht.

Dit is gewoon 2008 crisis 2.0
2008 crisis 2.0? Dat dit Corona-virus voor onrust zorgt snap ik maar om de huidige situatie te vergelijken met 2008 slaat natuurlijk helemaal nergens op. Dat was een crisis om het financiële stelsel totaal verrot was.
pi_192095019
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:45 schreef Elan het volgende:

[..]

Ja want die kerels op de bouwplaats hebben natuurlijk geen vrouwen en kinderen thuis zitten.
Daarom willen ze hun baan behouden. Iemand op een heftruck of zo kan gewoon doorwerken.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 13:54:54 #251
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192095021
quote:
6s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:49 schreef Nielsch het volgende:
ik wil graag weer een huis kopen, maar ga zeker in het licht van de coronacrisis nog een tijd wachten... recessie > ontslagen > consumenten houden de hand op de knip > lagere huizenprijzen...

maar ik denk dat je op zich nu nog wel goed zit, zeker als je wil verkopen in Amsterdam of Utrecht ofzo. De komende paar maanden zal het nog niet zo rap gaan.
Alleen je eigen baanzekerheid is hierbij van belang
pi_192095035
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:54 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

2008 crisis 2.0? Dat dit Corona-virus voor onrust zorgt snap ik maar om de huidige situatie te vergelijken met 2008 slaat natuurlijk helemaal nergens op. Dat was een crisis om het financiële stelsel totaal verrot was.
Dat is het nog steeds. Voor corona waren er ook al signalen van een bubbel die op knappen stond.
pi_192095171
Kopen kopen kopen
Love is in the air!
pi_192095229
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:54 schreef Benzyl het volgende:

[..]

Daarom willen ze hun baan behouden. Iemand op een heftruck of zo kan gewoon doorwerken.
Veel personeel in die sectoren komt niet eens uit Nederland, ik las dat o.a. de tuinbouw al in de stront zat omdat Poolse werknemers vanwege de lockdown op stel en sprong naar eigen land zijn teruggekeerd.
Dat zal op bouwplaatsen ook ongetwijfeld personeel gezeik opleveren. In een sector waar toch al enorme tekorten zijn.
blablablabla
pi_192095321
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 14:02 schreef Elan het volgende:

[..]

Veel personeel in die sectoren komt niet eens uit Nederland, ik las dat o.a. de tuinbouw al in de stront zat omdat Poolse werknemers vanwege de lockdown op stel en sprong naar eigen land zijn teruggekeerd.
Dat zal op bouwplaatsen ook ongetwijfeld personeel gezeik opleveren. In een sector waar toch al enorme tekorten zijn.
Dit is juist een goed moment op flink in de bouw te investeren. Om de Nederlandse economie levende te houden en voor brood aan tafel. Genoeg andere sectoren die het slecht gaan doen. Die mensen kunnen dan de bouw in.
pi_192095392
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 14:05 schreef Benzyl het volgende:

[..]

Dit is juist een goed moment op flink in de bouw te investeren. Om de Nederlandse economie levende te houden en voor brood aan tafel. Genoeg andere sectoren die het slecht gaan doen. Die mensen kunnen dan de bouw in.
Dan moet er wel personeel zijn. Dat was er al amper voor deze crisis.

Nu zit je nog met internationale inreisverboden en lockdowns.
blablablabla
pi_192095398
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 14:07 schreef Elan het volgende:

[..]

Dan moet er wel personeel zijn. Dat was er al amper voor deze crisis.
Dat Polen weggaan is juist goed. Meer werk voor Nederlanders.

1 steen.
2 vogels.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 14:07:57 #258
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192095405
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:55 schreef -Straw- het volgende:

[..]

Dat is het nog steeds. Voor corona waren er ook al signalen van een bubbel die op knappen stond.
Oja? Welke signalen dan?
  dinsdag 17 maart 2020 @ 14:37:52 #259
40566 Ericr
Livewrong
pi_192096139
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:57 schreef Elan het volgende:

[..]

De rente kan bijna niet lager, zit op 1.3% langjarig?
Bijkomend nadeel,hoe denk je investeerders weg te houden dan als de economische krimp voortzet en de beurzen blijven dalen met nog lagere rentes?
Die kopen niet alle huizen op. De vraagkant wordt grotendeels bepaald door particulieren en als die voor een deel wegvallen zal het een effect hebben op de prijzen.

Deze crisis wordt niet veroorzaakt door slechte hypotheken zoals in 2008 maar de uitval in de economie wordt vergelijkbaar of erger dan 12 jaar terug als het virus maandenlang blijft woeden.
pi_192096649
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 14:37 schreef Ericr het volgende:

[..]

Die kopen niet alle huizen op. De vraagkant wordt grotendeels bepaald door particulieren en als die voor een deel wegvallen zal het een effect hebben op de prijzen.

Deze crisis wordt niet veroorzaakt door slechte hypotheken zoals in 2008 maar de uitval in de economie wordt vergelijkbaar of erger dan 12 jaar terug als het virus maandenlang blijft woeden.
Die slechte hypotheken dwongen mensen er wel om om te verkopen tegen enorme verliezen. Percentage gedwongen verkopen lag op 14% in mei 2011.

Door de lage rente zijn maandlasten aanzienlijk lager dan toen en dus zullen mensen minder snel in de problemen komen en gedwongen worden om te verkopen.


Maar hetgeen een enorme crash in de weg staat is denk ik dat de verhouding bevolkingsgroei vs capaciteit niet wezenlijk zal. Corona en crisis of niet, er is en blijft een chronisch tekort aan woningen in dit land.
blablablabla
pi_192096765
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:54 schreef Sunri5e het volgende:
2008 crisis 2.0? Dat dit Corona-virus voor onrust zorgt snap ik maar om de huidige situatie te vergelijken met 2008 slaat natuurlijk helemaal nergens op. Dat was een crisis om het financiële stelsel totaal verrot was.
Klopt, er was zowel sprake van een liquiditeits-, krediet- als een vertrouwenscrisis, uitmondend in een economische crisis.

Overigens zou ik niet weten wat ons nu te wachten staat; als de beurs altijd gelijk heeft (mijn uitgangspunt), gaat het BNP dan ook 30% onderuit en idem de koopkracht, overheidsbestedingen en -tekort +30%???
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192097427
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 15:01 schreef Elan het volgende:

[..]

Die slechte hypotheken dwongen mensen er wel om om te verkopen tegen enorme verliezen. Percentage gedwongen verkopen lag op 14% in mei 2011.

Door de lage rente zijn maandlasten aanzienlijk lager dan toen en dus zullen mensen minder snel in de problemen komen en gedwongen worden om te verkopen.


Maar hetgeen een enorme crash in de weg staat is denk ik dat de verhouding bevolkingsgroei vs capaciteit niet wezenlijk zal. Corona en crisis of niet, er is en blijft een chronisch tekort aan woningen in dit land.
Dat is allemaal irrelevant. Het gaat over of de mensen hun hypotheek kunnen betalen of niet. Meeste zullen dat niet kunnen. Ze zullen dat hun huis moeten verkopen voor een lagere prijs. Andere mensen zouden het dan kunnen kopen voor een mooie prijs. Ik verwacht trouwens geen crash. Nederland heeft reserves om het tot een softe crash te laten komen maar iemand moet de klappen vangen.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 16:16:08 #263
40566 Ericr
Livewrong
pi_192098348
Crash komt vanzelf als openbare leven lang stil ligt. Dat is een wezenlijk verschil met 2008. Toen crashte het financiele systeem maar bleef het openbare leven doorgaan. Nu hebben grote groepen geen inkomen en dat zijn vooral groepen die amper een buffer hebben. Die groepen kan de overheid maar beperkt blijven ondersteunen. In ieder geval voor 100%.
pi_192098726
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 15:38 schreef Benzyl het volgende:

[..]

Dat is allemaal irrelevant. Het gaat over of de mensen hun hypotheek kunnen betalen of niet. Meeste zullen dat niet kunnen. Ze zullen dat hun huis moeten verkopen voor een lagere prijs. Andere mensen zouden het dan kunnen kopen voor een mooie prijs. Ik verwacht trouwens geen crash. Nederland heeft reserves om het tot een softe crash te laten komen maar iemand moet de klappen vangen.
De situatie is onvergelijkbaar met 2008.

Je leent tegen de huidige rente bijna 3 ton voor 600 euro per maand, dat valt bij werkeloosheid met een bijstandsuitkering nog wel op te vangen.
Op het gemiddelde koophuis zit 130k overwaarde. Dus nee ik zie mensen niet zo snel hun huis gedwongen moeten verkopen.Laat staan met verlies.

Bovendien zal het veelal gaan op tijdelijke werkloosheid, als het virus weg is komt het werk gewoon terug. In tegenstelling tot 2008 waarbij hele sectoren werden wegbezuinigd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elan op 17-03-2020 16:49:02 ]
blablablabla
pi_192099225
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 16:36 schreef Elan het volgende:

[..]

De situatie is onvergelijkbaar met 2008.

Je leent tegen de huidige rente bijna 3 ton voor 600 euro per maand, dat valt bij werkeloosheid met een bijstandsuitkering nog wel op te vangen.
Op het gemiddelde koophuis zit 130k overwaarde. Dus nee ik zie mensen niet zo snel hun huis gedwongen moeten verkopen.Laat staan met verlies.

Bovendien zal het veelal gaan op tijdelijke werkloosheid, als het virus weg is komt het werk gewoon terug. In tegenstelling tot 2008 waarbij hele sectoren werden wegbezuinigd.
Dat is ook zo als in de “box” denkt. Helaas is de Nederlandse economie afhankelijk van het buitenland. Een globale crises zal Nederland ook raken.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 17:27:14 #266
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_192099863
;( ik wil juist naar een nieuwbouwwoning toe verhuizen op dit moment. Heb al geïnventariseerd wat de opties zijn.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 17:28:08 #267
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_192099884
Aan de andere kant. Ik heb een huis. Dus zou het niet zoveel uitmaken als ALLES naar beneden knalt qua prijs. Toch?

Al zou ik idd beter nu kunnen verkopen mits dat mogelijk is en evt in een huurhuis crashen totdat de prijzen nog verder crashen.
pi_192100274
Er was toch een woningtekort van 315.000. Denk niet dat al die mensen nog extra wat jaren bij hun ouders willen blijven. Misschien dat de mortaliteit van het corona virus nog iets meehelpt maar ik denk dat de prijzen wel hoog blijven.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 19:37:07 #269
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_192102961
Interessant topic. Ik wil binnen 2 jaar mijn appartement verkopen en verhuizen naar een woonhuis. In de Randstad. :X

Ik houd toch rekening met een aantal jaar huren zodra ik het hier nog voor een goede prijs kan verkopen en daarna pas weer kopen. Als ik kijk naar de WOZ-waardeontwikkeling van een (soort) huis dat ik op het oog heb, is dat een stijging van 65% procent over vijf jaar :o . Het volgende koophuis zou wel voor de langere termijn zijn, maar toch, zo veel verschil, ik ben niet bereid een huis te kopen op een moment dat het gegarandeerd fiks onder water zal komen te staan en je volledig vast zit mocht de pleuris ooit uitbreken in je gezin/baan/gezondheid.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  dinsdag 17 maart 2020 @ 21:13:05 #270
411456 Halveprijs
Twee keer de helft
pi_192105650
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:46 schreef Poepz0r het volgende:
Vergeet niet dat de bouw hun zakken gigantisch heeft gevuld afgelopen 2 jaar met de huizengekte. Die kunnen wel 2-3 maandjes uitzingen hoor.
Inmiddels zullen de schulden uit de crisis misschien teruggedrongen zijn. Echter vraagt het personeel via FNV een loonsverhoging van 5%

Oktober vorig jaar zat ik nog bij een presentatie waarin de stikstofdip nog even de aandacht kreeg. Een periode waarin het aantal verleende bouwvergunningen drastisch terugliep. Waarna de bouwers en grondverzetters de boeren op het Malieveld aflosten. In februari zie ik nog steeds hetzelfde nieuws. Het tekort aan woningen wordt niet snel opgelost. Het Corona-virus verstoord alles nog meer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Halveprijs op 17-03-2020 21:29:22 ]
pi_192115497
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:52 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ik denk dat dat niet meer het geval is over een paar weken, we zullen het gaan zien..

Ik heb sinds eergisteren de woningen op Funda in de gaten gehouden in Almere en er zijn wel meerdere mensen ongerust. Dit waren de hoeveelheid woningen toen en nu:

Aanbod: 760 --> 754 (nu)
Verkocht 3414 --> 3414 (nu)

Eerst ging het van 760 naar 756 en nu dus 754.

Daarnaast zie ik ook dat er 4 nieuwe woningen op zijn gezet, dus er zijn uiteindelijk 10 woningen vanaf gehaald.
Aanbod:
733 woningen

Verkocht:
3423

En er zijn zeker nieuwe woningen opgekomen. Dus volgens mij hebben een hoop mensen hun woning er vanaf gehaald.
pi_192115575
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 11:46 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Aanbod:
733 woningen

Verkocht:
3423

En er zijn zeker nieuwe woningen opgekomen. Dus volgens mij hebben een hoop mensen hun woning er vanaf gehaald.
Ja omdat je geen fatsoenlijke open dag kan organiseren.

Dus nog minder aanbod.
blablablabla
pi_192115627
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 11:49 schreef Elan het volgende:

[..]

Ja omdat je geen fatsoenlijke open dag kan organiseren.

Dus nog minder aanbod.
Het kan dus zijn dat na de corona meer aanbod ineen keer komt of dat mensen onzeker worden en ineens niet meer willen verkopen.
pi_192115709
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 11:51 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Het kan dus zijn dat na de corona meer aanbod ineen keer komt of dat mensen onzeker worden en ineens niet meer willen verkopen.
En wat doen mensen die hun huis verkopen daarna denk je?

Het ligt nu gewoon even stil, oké. Notarissen en makelaars zie ik ook nog wel op slot gaan.
blablablabla
pi_192115843
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 11:55 schreef Elan het volgende:

[..]

En wat doen mensen die hun huis verkopen daarna denk je?

Het ligt nu gewoon even stil, oké. Notarissen en makelaars zie ik ook nog wel op slot gaan.
Er zullen altijd mensen zijn die een woning kopen, maar ik denk dat mensen die nu niks hebben toch misschien wel even zullen wachten.
pi_192115903
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 12:01 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Er zullen altijd mensen zijn die een woning kopen, maar ik denk dat mensen die nu niks hebben toch misschien wel even zullen wachten.
Ja mensen wachten, maar ze wachten ook met kopen.

De markt stagneert dus als geheel, er ontstaat niet ineens een kopersmarkt of de prijzen storten in elkaar omdat het twee kanten op werkt .
blablablabla
  woensdag 18 maart 2020 @ 12:04:56 #277
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192115911
Ik zit zelf in de branche. Gister en vandaag zijn er al 2 verkopen geannuleerd. We merken dat mensen erg onrustig worden.
pi_192116125
Makelaars zelf zijn ook terughoudend. Ken iemand die zou gaan beginnen als makelaar maar kantoor heeft hem de wacht aangezegd.
pi_192116151
Mensen worden onrustig....
Love is in the air!
  woensdag 18 maart 2020 @ 12:21:27 #280
139330 TNA
For the stars that shine
pi_192116244
quote:
Trendbreuk: ABN houdt rekening met stijgende hypotheekrente

Voor het eerst sinds lange tijd is het aannemelijker dat de hypotheekrente gaat stijgen dan verder gaat dalen. Dat komt door de economische onzekerheid die het gevolg is van de coronacrisis.

Dat is de verwachting van ABN Amro.

Eerder ging de bank er nog vanuit dat, ondanks dat de hypotheekrente al historisch laag is, de rente verder zou dalen. Maar die voorspelling dateerde nog van voor het moment dat de coronacrisis in Nederland en in de rest van de westerse wereld in alle hevigheid losbarstte.
De rente op Nederlandse staatsleningen is ook rap aan het stijgen. Gecombineerd met een consumentenvertrouwen dat ongetwijfeld een dreun gaat krijgen, verwacht ik dat de huizenprijzen hun piek hebben gehad en gaan dalen.
  woensdag 18 maart 2020 @ 12:36:49 #281
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_192116538
Als de rente gaat stijgen, geef ik een goede verkoop van ons huis nog wel een kansje.
En ja wij moeten wel verkopen, omdat wij een huis in aanbouw hebben. En een overbruggingskrediet.
  woensdag 18 maart 2020 @ 12:59:39 #282
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_192116935
Volgens mij is op Funda het effect al te zien. Ik heb het idee dat er plots veel meer aanbod is in de prijsklasse waar ik als starter zoek.
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
  woensdag 18 maart 2020 @ 13:04:30 #283
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192117012
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 12:59 schreef Rodgrod het volgende:
Volgens mij is op Funda het effect al te zien. Ik heb het idee dat er plots veel meer aanbod is in de prijsklasse waar ik als starter zoek.
Komt een beetje in golven, maar ik zag de laatste weken amper nieuwe huizen, en toen ineens een dump
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  woensdag 18 maart 2020 @ 13:05:50 #284
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192117046
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 12:04 schreef Sunri5e het volgende:
Ik zit zelf in de branche. Gister en vandaag zijn er al 2 verkopen geannuleerd. We merken dat mensen erg onrustig worden.
Sow, lekker dan. De verkopers van ons net gekochte huis werden ook zenuwachtig
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192117177
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 17:43 schreef BatWayne het volgende:
Er was toch een woningtekort van 315.000. Denk niet dat al die mensen nog extra wat jaren bij hun ouders willen blijven. Misschien dat de mortaliteit van het corona virus nog iets meehelpt maar ik denk dat de prijzen wel hoog blijven.
Dat sowieso, de huizenmarkt komt vooral stil te liggen, dus weinig mensen die willen kopen en weinig mensen die willen verkopen. De hoop dat huizenprijzen zullen dalen zit er voorlopig niet in zolang het tekort aan huizen blijft bestaan, zeker als er straks ook niet meer kan worden gebouwd vanwege corona.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 18 maart 2020 @ 13:19:16 #286
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_192117332
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 12:59 schreef Rodgrod het volgende:
Volgens mij is op Funda het effect al te zien. Ik heb het idee dat er plots veel meer aanbod is in de prijsklasse waar ik als starter zoek.
Hier in ieder geval amper iets erbij afgelopen vier dagen.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_192117763
Nou, al met al zitten wij dus precies te laat op de markt.

We hebben nu 2 weken uitstel van tekenen en gaan dan kijken naar een voorwaarde voor verkoop eigen woning. Daar staat de verkoper gelukkig wel voor open. Misschien dat we dit gaan proberen te vervroegen.

Maar het is dan maar de vraag of er nog kopers zijn voor onze (wel gericht op starters) eensgezinswoning.

Zo ga je van geen vuiltje aan de lucht en hele lage rentes naar een markt die stil ligt.

Halverwege 2021 gaan we oversluiten, zul je zien dat de rentes dan al weer rond de 5% staan ook.
pi_192119486
Wij hebben net vorige week verkocht, maar bedenktijd liep nog. Gelukkig niks uit gekomen, maar ook dat was even spannend...

Wel bizar, wij hebben gekocht op 31-12, de dag van de eerste besmetting, en tot twee weken terug was het nog relatief rustig in Europa. Op advies van de makelaar zelfs nog even gewacht met verkopen tot de ski vakanties waren afgelopen... Het kan verkeren...
pi_192119731
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 12:59 schreef Rodgrod het volgende:
Volgens mij is op Funda het effect al te zien. Ik heb het idee dat er plots veel meer aanbod is in de prijsklasse waar ik als starter zoek.
Valt mij ook op....
Love is in the air!
pi_192119762
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 12:15 schreef alpeko het volgende:
Makelaars zelf zijn ook terughoudend. Ken iemand die zou gaan beginnen als makelaar maar kantoor heeft hem de wacht aangezegd.
Om welke reden?
Love is in the air!
pi_192119774
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 12:04 schreef Sunri5e het volgende:
Ik zit zelf in de branche. Gister en vandaag zijn er al 2 verkopen geannuleerd. We merken dat mensen erg onrustig worden.
Best pittig toch? Mensen die aankopen nu annuleren? Dat is ook weer niet nodig.
Dat je een bezichtiging annuleert snap ik
Love is in the air!
pi_192119811
Misschien ga ik 1 a 2 jaar huren. En even afwachten.
Mijn huis inmiddels al verkocht!
Love is in the air!
pi_192120340
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 12:04 schreef Sunri5e het volgende:
Ik zit zelf in de branche. Gister en vandaag zijn er al 2 verkopen geannuleerd. We merken dat mensen erg onrustig worden.
Verkopen als in de zin van mensen die hun huis uit de verkoop halen? Of mensen die een huis hadden gekocht onder voorbehoud en daarna nu op terug komen vanwege de financiering?
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
  woensdag 18 maart 2020 @ 15:22:07 #294
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192120467
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 15:17 schreef Koral het volgende:

[..]

Verkopen als in de zin van mensen die hun huis uit de verkoop halen? Of mensen die een huis hadden gekocht onder voorbehoud en daarna nu op terug komen vanwege de financiering?
Mensen die zich terugtrekken binnen de 3 dagen bedenktijd.
pi_192120832
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 15:22 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Mensen die zich terugtrekken binnen de 3 dagen bedenktijd.
Met welke reden? Denken ze hun huis niet te verkopen, of verwachten ze kelderende prijzen?
  woensdag 18 maart 2020 @ 15:59:40 #296
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192121420
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 15:38 schreef kamehameha het volgende:

[..]

Met welke reden? Denken ze hun huis niet te verkopen, of verwachten ze kelderende prijzen?
Hun eigen huis niet kunnen verkopen en de angst dat ze niet weten hoe de nabije toekomst eruit ziet (o.a. werk en inkomen).
  woensdag 18 maart 2020 @ 16:01:58 #297
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192121489
Mijn collega kreeg net een bieding op een woning binnen. Echter moet van de koper wel een "Corona clausule" in de koopovereenkomst komen te staan :o
pi_192121521
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:01 schreef Sunri5e het volgende:
Mijn collega kreeg net een bieding op een woning binnen. Echter moet van de koper wel een "Corona clausule" in de koopovereenkomst komen te staan :o
Wat zou dat moeten inhouden dan?

Wij kunnen straks als er nog niet veel duidelijk is, waarschijnlijk een voorwaarde van verkoop eigen woning laten toevoegen. Is dat in grote lijnen hetzelfde?
pi_192121564
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 14:53 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Om welke reden?
Onzekerheid over toekomst.
  woensdag 18 maart 2020 @ 16:07:15 #300
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192121604
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:03 schreef kamehameha het volgende:

[..]

Wat zou dat moeten inhouden dan?

Wij kunnen straks als er nog niet veel duidelijk is, waarschijnlijk een voorwaarde van verkoop eigen woning laten toevoegen. Is dat in grote lijnen hetzelfde?
Dat als het virus zorgt voor nog meer onrust in de markt dat ze van de koop af kunnen zien. We gaan nog even kijken hoe we dat gaan formuleren en of de verkoper er überhaupt mee akkoord gaat.
  woensdag 18 maart 2020 @ 16:16:00 #301
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192121834
Aha, heel toevallig stuurt onze branchevereniging de NVM ook een bericht naar ons door dat er veel vragen binnen komen over Corona artikelen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')