abonnement Unibet Coolblue
pi_192043374
Andere topics:
CUL / [VEGAN] Vrij van dierlijke producten - deel 1
CUL / Veganisten hier verzamelen!
Topicreeks: Blenderontbijt

Handige links:
Lauriekoek
Vegatopia.com
Vegetarische Restaurantgids
De vegetariėr.
101cookbooks
DeVegetarische Slager
http://veggiechallenge.nl/
Budgetkoken -Goedkope Vegetarische Recepten





Laatste Post was deze!

quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 09:34 schreef lunapuella het volgende:
Als je puur naar de kosten van ingrediėnten gaat kijken kun je sowieso beter thuis eten. :P De inkoop van de zalm is misschien duurder dan van de bloemkool, maar die laatste echt smakelijk maken vraagt weer meer vaardigheden.


[ Bericht 6% gewijzigd door Muck op 15-03-2020 23:33:33 ]
pi_192043382
Laatste post vorige deel:

quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 09:34 schreef lunapuella het volgende:
Als je puur naar de kosten van ingrediėnten gaat kijken kun je sowieso beter thuis eten. :P De inkoop van de zalm is misschien duurder dan van de bloemkool, maar die laatste echt smakelijk maken vraagt weer meer vaardigheden.
pi_192043959
Over het algemeen zie ik vegetarische gerechten toch wel net iets goedkoper op de kaart. Maar bij sommige restaurants blijft het wel wat scheef voelen. Ik vind het niet erg als ze voor creatieve gerechten rekenen, maar wel als ze vooral iets weglaten en er dan net zoveel voor vragen.

Ik herken de gedachte verder wel. Zo dronk ik ook nooit water of thee buiten de deur, want dat kost ook geen flikker en vond ik dan zonde van m'n geld. Nu vind ik het juist zonde om alleen daarom frisdrank te drinken als ik al tevreden ben met water of thee.
pi_192060422
Vanavond een volkoren vegan appeltaart gebakken met rozijnen en amandelen.
Erg lekker. Het deeg is wel wat bewerkelijker en was lastig om een strak raster te maken.
Maargoed, dat doet dus niks aan de smaak af :9
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_192068724
quote:
17s.gif Op zondag 15 maart 2020 22:58 schreef mascara-klodder het volgende:
Vanavond een volkoren vegan appeltaart gebakken met rozijnen en amandelen.
Erg lekker. Het deeg is wel wat bewerkelijker en was lastig om een strak raster te maken.
Maargoed, dat doet dus niks aan de smaak af :9
[ afbeelding ]
O+ _O_

Dat wil ik ook maar ik heb er geen puf voor :')
pi_192189917
cross-post :7

quote:
17s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 18:47 schreef mascara-klodder het volgende:
Veganistische volkoren pannenkoeken gebakken :D
Had geen melk in huis dus had rijstmelk gemaakt. Eieren heb ik inmiddels wel, maar wilde toch eens proberen of dat ook zonder kon.

Ze zijn erg lekker en smaakvol, komt natuurlijk ook door het volkoren tarwemeel :9 Het vergt alleen iets meer geduld met bakken. Zo de rest van het beslag opmaken, dan heb ik morgenochtend pannenkoeken als ontbijt *O*

Heb ze gegeten met stroop en suiker.


Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_192190017
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 11:48 schreef FANN het volgende:

[..]

O+ _O_

Dat wil ik ook maar ik heb er geen puf voor :')
Het was eigenlijk zo gepiept hoor, had niet zo'n hele grote appeltaart gebakken ;)
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_192190056
quote:
12s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 18:56 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Het was eigenlijk zo gepiept hoor, had niet zo'n hele grote appeltaart gebakken ;)
en die Veganistische volkoren pannenkoeken zien er ook lekker uit :P
pi_192190563
Wat vinden jullie de lekkerste nep gehakt? Ik heb nog niet echt een goede vervanger gevonden. Hamburgers daarentegen:9
  zaterdag 21 maart 2020 @ 22:27:59 #10
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_192194741
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 19:26 schreef -Straw- het volgende:
Wat vinden jullie de lekkerste nep gehakt? Ik heb nog niet echt een goede vervanger gevonden. Hamburgers daarentegen:9
Waar ga je het gehakt voor gebruiken?

Ik heb ooit pastasaus gemaakt met (in de keukenmachine) gehakte champignons ipv gehakt, ging prima. Een gehaktbal laat zich wat minder makkelijk vervangen.
pi_192195322
quote:
17s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 18:50 schreef mascara-klodder het volgende:
cross-post :7
[..]

Wat een enig bord zeg! Hoe heet dat merk ook al weer?

quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 19:26 schreef -Straw- het volgende:
Wat vinden jullie de lekkerste nep gehakt? Ik heb nog niet echt een goede vervanger gevonden. Hamburgers daarentegen:9
De Veggiechef van de Jumbo heeft op zich prima dingen.
pi_192195397
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 22:50 schreef Meridiaan het volgende:

[..]

Wat een enig bord zeg! Hoe heet dat merk ook al weer?
[..]

Tnx :D
Arcopal, de Lotus-serie. De ovenschalen gebruik ik als drink en voerbak voor de hond :+
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_192196766
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 22:27 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Waar ga je het gehakt voor gebruiken?

Ik heb ooit pastasaus gemaakt met (in de keukenmachine) gehakte champignons ipv gehakt, ging prima. Een gehaktbal laat zich wat minder makkelijk vervangen.
Bolognese saus. :Y

Heb ook wel eens linzen gedaan maar dat is niet altijd een succes.
pi_192196847
-

[ Bericht 39% gewijzigd door Muck op 22-03-2020 11:09:41 (Ga maar ergens anders klieren.) ]
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_192197404
Als groente/fruit al binnen een week begint te rotten dan wordt het misschien eens tijd om te investeren in een goede koelkast :)

Misschien diepvriesgroenten een optie? Kun je het er in porties uithalen. Rete handig, zeker als je alleen bent zoals mij en dan ben ik ook nog eens een kleine eter.
Behalve dan als het om taart gaat :+

[ Bericht 36% gewijzigd door Muck op 22-03-2020 11:30:52 (Reactie op verwijderde post) ]
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_192197510
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 00:37 schreef mascara-klodder het volgende:


Als groente/fruit al binnen een week begint te rotten dan wordt het misschien eens tijd om te investeren in een goede koelkast :)

Misschien diepvriesgroenten een optie? Kun je het er in porties uithalen. Rete handig, zeker als je alleen bent zoals mij en dan ben ik ook nog eens een kleine eter.
Behalve dan als het om taart gaat :+
Ik heb een goede koelkast, veel vers groenten en fruit rot sneller in de koelkast.
De meeste verse groenten en fruit bewaar je het best op een donkere koele geventileerde ruimte.

Diepvries groente, prima maar neemt in verhouding veel ruimte in. (voedingswaarden en eiwitten)
En het vult nauwelijks.

Hoe wil je als vega langere tijd overleven op plantaardig materiaal?
Koolhydraten, kaas en vitaminepillen?
Ben serieus nieuwsgierig.

[ Bericht 3% gewijzigd door Muck op 22-03-2020 11:36:06 ]
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_192197557
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 00:46 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

Ik heb een goede koelkast, veel vers groenten en fruit rot sneller in de koelkast.
De meeste verse groenten en fruit bewaar je het best op een donkere koele geventileerde ruimte.

Diepvries groente, prima maar neemt in verhouding veel ruimte in. (voedingswaarden en eiwitten)
En het vult nauwelijks.

Hoe wil je als vega langere tijd overleven op plantaardig materiaal?
Koolhydraten, kaas en vitaminepillen?
Ben serieus nieuwsgierig.
Ik bewaar wortels, appels en nog wat dingen soms wel 6 weken in de groentelade. Ijsbergsla gerust 3 weken.
Er ligt nu al anderhalve week een halve paprika nog gewoon goed te wezen.

Verder weet ik niet hoe groot je vriezer is natuurlijk, maar ik heb ruim 120 liter vriesruimte, als dat vol ligt met groente, fruit, vlees, vis, snacks en brood,kan ik wrs een maand of 4 eten.

Dat laatste weet ik niet, ik ben geen vegetariėr nl. Maar ik post hier wel gewoon normaal mee.
Ben dol op koken en hier haal ik ook weleens goede tips vandaan en ervaringen ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door Muck op 22-03-2020 11:36:44 ]
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_192197642
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 00:54 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Ik bewaar wortels, appels en nog wat dingen soms wel 6 weken in de groentelade. Ijsbergsla gerust 3 weken.
Er ligt nu al anderhalve week een halve paprika nog gewoon goed te wezen.

Verder weet ik niet hoe groot je vriezer is natuurlijk, maar ik heb ruim 120 liter vriesruimte, als dat vol ligt met groente, fruit, vlees, vis, snacks en brood,kan ik wrs een maand of 4 eten.

Dat laatste weet ik niet, ik ben geen vegetariėr nl. Maar ik post hier wel gewoon normaal mee.
Ben dol op koken en hier haal ik ook weleens goede tips vandaan en ervaringen ;)
Kan ik mij helemaal in vinden. :)
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_192198994
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 00:46 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]


Ik heb een goede koelkast, veel vers groenten en fruit rot sneller in de koelkast.
De meeste verse groenten en fruit bewaar je het best op een donkere koele geventileerde ruimte.

Diepvries groente, prima maar neemt in verhouding veel ruimte in. (voedingswaarden en eiwitten)
En het vult nauwelijks.

Hoe wil je als vega langere tijd overleven op plantaardig materiaal?
Koolhydraten, kaas en vitaminepillen?
Ben serieus nieuwsgierig.
Wat is eigenlijk precies je vraag?
Het virus gaat me eerder kapotmaken dan het vega vreten. Sowieso, want waar overal het vlees is uitverkocht, kon ik mijn winkelkar tot aan het plafond laden met tofu. For that I thank you.
Alles is gewoon te bewaren. Ook vleesvervangers kun je invriezen. Voor je koolhydraten EN eiwitten kun je peulvruchten gaan eten. Niet kapot te krijgen ook.
Fruit en groentes, tegenwoordig kun je heel je diepvries volstouwen maar ook een carnivoor moet gewoon aan de micro's denken he.

[ Bericht 1% gewijzigd door Muck op 22-03-2020 11:37:14 ]
Go hard or go home
pi_192199398
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 00:46 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

Hoe wil je als vega langere tijd overleven op plantaardig materiaal?
Koolhydraten, kaas en vitaminepillen?
Ben serieus nieuwsgierig.
Ten eerste bevatten peulvruchten zoals bonen en linzen heel veel proteine en vezels en in gedroogde vorm zijn die bijna oneindig houdbaar. Dus ik zie echt geen enkel probleem.

Ten tweede. Bijna alle groente kun je inmaken of fermenteren en dan is het vele maanden tot jaren houdbaar. Zo deed men dat met lange zeereizen vroeger ook, door een grote pot zuurkool mee te nemen voorkwam men scheurbuik want zuurkool zit vol met vitamines.

Dus als jij van plan bent alleen vlees te gaan eten uit je diepvries, alvast veel plezier met je scheurbuik gewenst.
pi_192199994
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2020 08:21 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ten eerste bevatten peulvruchten zoals bonen en linzen heel veel proteine en vezels en in gedroogde vorm zijn die bijna oneindig houdbaar. Dus ik zie echt geen enkel probleem.


Gedroogd vind ik ook zo fijn, juist omdat ik een kleine eter ben, kan alles perfect in gepaste porties bereid worden.

Trouwens laatst gedroogde soja-bonen van anderhalf jaar over de datum bereid. Zat ook nog vacuüm verpakt, bleven van de 500gram maar 3 bonen drijven.

Verder kook ik heel graag uit de Plenty en Plenty More van Ottolenghi O+

Vegetarisch koken is zo lastig gewoonweg niet, zeker als je een beetje affiniteit met koken hebt.
Veganistisch vind ik wel heel erg bewerkelijk, zie de pannenkoeken, en appeltaart in mindere mate mate.
Niet echt mijn ding, maar leuk zo om eens te proberen.

De rijstemelk zelf maken en vervangen door koemelk hou ik er trouwens wel in.
Echt een prima en vooral smaakvol alternatief.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  zondag 22 maart 2020 @ 11:04:50 #22
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_192201514
Zo. De bezem is even door het topic geweest, wat nog niet meevalt met een hikkend forum.
Een aantal posts zijn weg, maar er zijn er ook een aantal blijven staan, omdat ze nuttige informatie en een prima discussie bevatten.
De gewijzigde posts zijn niet gelocked en kun je nog aanpassen als je dat wilt.

Het kan zijn dat ik iets gemist heb of net teveel heb geveegd, omdat schermen verspringen en time outs optreden. In dat geval: sorry daarvoor!

[ Bericht 85% gewijzigd door Muck op 22-03-2020 11:48:35 ]
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_192202616
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2020 11:04 schreef Muck het volgende:
Zo. De bezem is even door het topic geweest, wat nog niet meevalt met een hikkend forum.
Een aantal posts zijn weg, maar er zijn er ook een aantal blijven staan, omdat ze nuttige informatie en een prima discussie bevatten.
De gewijzigde posts zijn niet gelocked en kun je nog aanpassen als je dat wilt.

Het kan zijn dat ik iets gemist heb of net teveel heb geveegd, omdat schermen verspringen en time outs optreden. In dat geval: sorry daarvoor!
:o dus het ligt niet aan mijn tablet, iPhone en laptop dus dat alles zo moeilijk gaat hier met posten, en dan vooral quoten :(
Dan foeter ik ze dus heel de tijd voor niks uit :D
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_192262769
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2020 07:10 schreef Noek het volgende:
Het virus gaat me eerder kapotmaken dan het vega vreten.
:D
pi_192263074
Ik eet ook steeds minder vlees.
Een ding vind ik echt jammer: tempeh en tofu vind ik niet lekker smaken.
Alleen gefrituurde tempeh met veel kruiden, gefrituurde tofu puffs en silken tofu gaan wel.
Tofu uitpersen en daarna kruiden/bakken was hier ook geen succes.
Hebben jullie een recept met tempeh of tofu die ik echt eens moet proberen?
pi_192263664
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:28 schreef Yinny het volgende:
Ik eet ook steeds minder vlees.
Een ding vind ik echt jammer: tempeh en tofu vind ik niet lekker smaken.
Alleen gefrituurde tempeh met veel kruiden, gefrituurde tofu puffs en silken tofu gaan wel.
Tofu uitpersen en daarna kruiden/bakken was hier ook geen succes.
Hebben jullie een recept met tempeh of tofu die ik echt eens moet proberen?
Tofu en zeker tempeh moet je echt smaak geven want vanzichzelf smaakt het inderdaad nogal meh. Tofu neemt rauw niet veel smaak op, daarom kun je het beste in olie goudbruin bakken in blokjes. Dan wordt het al lekkerder maar vooral ook poreuzer en neemt het heel makkelijk smaken op. Dus aan het eind gooi je het in een saus , bijv zoetzuur, hoi sin, zwartebonensaus, of pindasaus of wat dan ook. Niet te lang meekoken want dan wordt het snel zompig, je wil het knapperig houden.

Voor tempeh geldt een beetje hetzelfde maar dat kun je ook van te voren marineren in een kruidige marinade. Het wordt minder bitter als je het eerst stoomt, dan marineren (hoe langer hoe beter), en dan bakken. Tempeh kun je ook fijnhakken en als gehaktvervanger gebruiken.
pi_192272742
Vegetarische kapsalon of vegetarische loempiaschotel? First world problem van de dag.

Edit: dit was bedoeld voor de slowchat maar vreemd genoeg is het hier niet eens off topic :D
Spoilers!
pi_192273126
De kapsalon van de vegan junk food bar is echt fokking lekker en ziet er ook nog eens prachtig uit, incl eetbare bloemen. De porties zijn eigenlijk veel te groot maar toch eet ik ze meestal helemaal op, kan gewoon niet stoppen.
pi_192273325
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2020 19:29 schreef Farenji het volgende:
De kapsalon van de vegan junk food bar is echt fokking lekker en ziet er ook nog eens prachtig uit, incl eetbare bloemen. De porties zijn eigenlijk veel te groot maar toch eet ik ze meestal helemaal op, kan gewoon niet stoppen.
Ik woon in de polder, geen hipstertenten in de buurt dus. Maar we hebben wel een heel goed cafetaria gelukkig met een aantal vega opties.

Ik eet nog wel een paar keer per week vlees trouwens maar probeer juist het vlees waarvan ik zeker weet dat het het meest onverantwoord is over te slaan. Geen vlees meer voor mij bij de snackbar, pizzeria, Subway, etc.

Bloemen op de kapsalon is wel gaaf trouwens!
Spoilers!
pi_192279619
Heeft iemand een mooi, gezond recept voor zuurkoolquiche? Ik kom zelf nietbverder dan ui, zuurkool en filodeeg...
pi_192280162
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 08:06 schreef Meridiaan het volgende:
Heeft iemand een mooi, gezond recept voor zuurkoolquiche? Ik kom zelf nietbverder dan ui, zuurkool en filodeeg...
Ik niet echt, maar appel of ananas past wel goed bij zuurkool, dat valt te overwegen.

Daarnaast moet je er vooral voor zorgen dat het niet te flauw wordt.
Ik kwam daarvoor met wat googelen wel een goeie tip tegen, ipv spekjes kun je blokjes pittige kaas gebruiken
pi_192885001
Zo sterk als een beer met een vegetarisch dieet.

Ik zag dit bericht op Nu.nl.

https://www.nu.nl/dit-wor(...)ekt-door-corona.html

daar wordt je niet vrolijk van natuurlijk.

Maar toen moest ik een filmpje denken dat ik pas geleden gezien had, dus als de mensen
die nog steeds Vegetariėrs of Veganisten watjes zijn dan bedrogen uit. :D


Dat lieve kleine hondje bleek een Tibetaanse blauwe beer te zijn.

Ze vonden het al vreemd dat hij alleen maar fruit wilde eten en hij lustte wel noodles,
maar in tegenstelling van ''normale honden'' wilde hij geen vlees eten
.

Dus mocht je nog ooit eens naar China wilde gaan wat ik niet aan zou raden in deze tijd
of welke tijd dan ook.. :P Kijk uit voor die lieve kleine puppies, dat kleine puppie kan namelijk
2 meter lang worden en zal dan ook gewoon op achterpoten lopen dus rechtop net als
''de mens''.

8-)



Meer blijkbaar zijn er meer hondenrassen eigenlijk beren na een paar filmpjes hebben gekeken
dacht ik.... wie weet hoeveel mensen er eigenlijk een beer in huis hebben maar daar komen ze
snel achter als je dit filmpje ziet dan moet je toch toegeven dat het eigenlijk gewon een Beer is? :D


Ik had géén idee in welk topic dit moest plaatsen maar ik wilde het gewoon even met jullie
delen, vooral om veel mensen nog steeds denken de verganisten en vegetariers watjes zijn
dus daarom plaats ik het maar hier het kan ook geen kwaad denk ik, ik vond het gewoon
een leuk ''weetje''. :+
Albert Einstein Quote's:
"Soms betaal je het meest voor dingen die gratis zijn."
"Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen".
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal".
pi_192885023
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 08:06 schreef Meridiaan het volgende:
Heeft iemand een mooi, gezond recept voor zuurkoolquiche? Ik kom zelf nietbverder dan ui, zuurkool en filodeeg...
Jackfruit zou je evt kunnen gebruiken.
https://www.dehippevegeta(...)euwe-vleesvervanger/
Nu vind ik dat ook wel zurig dus ik zou er wel iets van zoet bij doen zoals echt ananas ofzo.
Go hard or go home
  dinsdag 23 juni 2020 @ 17:49:18 #34
489662 Fernweh
Gelieve verwijderen.
pi_193755401
Is er hier nog leven? Ik ben eens met rode linze gaan koken, het was best lekker. Maar ik ben nu wat nieuwe recepten aan het leren en vegetarische recepten zijn vaak nog wel even iets om in te komen.
Gelieve verwijderen
pi_193756657
Ik heb laatst linzenpate gemaakt van gele linzen voor als smeersel op brood. Wortel, ui, knoflook, bleekselderij aanbakken met een beetje kerriepoeder. Linzen erbij en water + bouillonblokje. Koken tot de linzen gaar zijn. In kleine bakjes doen, een paar in de vriezer en een in de koelkast. Vooral lekker met een cracotte!
pi_194187447
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 19:26 schreef -Straw- het volgende:
Wat vinden jullie de lekkerste nep gehakt? Ik heb nog niet echt een goede vervanger gevonden. Hamburgers daarentegen:9
Misschien zit er bij voor je...

pi_194189780


[ Bericht 100% gewijzigd door Muck op 21-07-2020 12:13:45 (Triest doen op een forum :')) ]
Moeten zij weten
pi_194196123
quote:
11:48[/url] schreef H0D3NPYL het volgende:[/b]
[ Bericht 100% gewijzigd door Muck op 21-07-2020 12:13:45 (Triest doen op een forum :')) ]
Ik weet niet wat er stond... maar la maar lullen.. hij komt van de klachtenbaak :+

KLB / De Vegetarische slager
pi_194207309
Mijn man lust geen kaas of noten door zijn eten dus blijft er weinig over aan vegetarische recepten. Elk recept waarvan ik denk dat is het wordt uitgeprobeerd en weggegooid of bewaard, dit is een recept wat mag blijven.
Soort shakshuka maar met een andere naam

BOMBAY EIEREN
voor 4 personen
Rooster zachtjes in een droge pan een minuut of twee tot geurig:
* 1 tl hele komijnzaadjes
* 2 tl hele korianderzaadjes
Wrijf de zaadjes fijn in vijzel of maal in specerijenmolen.
Verwarm een pan op hoog vuur.
Voeg een scheut olie toe en als die heet is:
* 1,5 grote ui, in dunne ringen
Bak 6 tot 8 minuten tot ze lekker bruin en gebakken zijn.
Voeg dan toe en bak nog een minuutje mee:
* 4 teentjes knoflook, fijngehakt
* 3 cm gemberwortel, fijngehakt of geraspt
* het gemalen komijn- en korianderpoeder van stap 1
Voeg toe en bak zo’n 30 seconden mee:
* 1 el tomatenpuree
Voeg dan toe en laat 15 minuten sudderen
* 2 blikken tomaat
* 1 tl zout
* 1 tl suiker
* ½ tl chilipoeder (sambal kan ook)
* ¼ tl kurkuma
Voeg (in plukjes/stapjes) toe en laat even slinken:
* 250g verse spinazie
Proef en breng op smaak met zout en peper of misschien citroensap.
Maak met een soeplepel een voor een kuiltjes in de saus en laat daar een rauwe eitje in glijden. Doe dat een voor een met:
* 6 middelgrote eieren
Je kunt met een deksel op de pan de eieren in een minuut of 8 laten stollen op het vuur. Of je zet de pan in de oven.
Garneren met:
* versgemalen zwarte peper
* handvol verse koriander
Erbij serveren om naar eigen smaak op te scheppen:
* 2 dl Griekse yoghurt
Eventueel op smaak gebracht met zout, gemalen komijn, verse koriander en citroensap.
Lekker met
* naan, Turks brood, stokbrood, losse broodjes, etc
pi_194217930
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 13:56 schreef Sorella het volgende:
Mijn man lust geen kaas of noten door zijn eten dus blijft er weinig over aan vegetarische recepten. Elk recept waarvan ik denk dat is het wordt uitgeprobeerd en weggegooid of bewaard, dit is een recept wat mag blijven.
Soort shakshuka maar met een andere naam

BOMBAY EIEREN

Wauw.. wat een lijst :D

Dat recept ga ik nog 3x lezen, maar ik weet zeker dat het lekker was als ik dat zo lees. :Y

Toevallig had ik gisteravond ook een helder moment om weer eens een paar foto's voor dit topic te maken
voordat ik ging eten :P

Het was een aardappelschotel, wat er precies in zat weet ik niet maar in ieder geval véél knoflook, uien, verse tomaten en een zooi verschillende kruiden, man had gekookten die had geen zin om het allemaal op te schrijven natuurlijk, maar het was in ieder geval lekker O+

en natuurlijk met Vegagehakt dat spreekt voor zich natuurlijk





genoeg saus over dus vanavond zal het wel spaghetti worden


Later een toetje met ananas en met toevallig de Sojaslagroom waar Hupje het over had.
Maar dat was weer in een ander topic. :+

quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 20:07 schreef Hupje het volgende:
Heeft iemand de nieuwe vegan slagroom van AH al geprobeerd?
https://www.ah.nl/producten/product/wi461861/ah-soja-topping
psssst....@Lienekien nog steeds de opschep lepels van AH die met jullie hulp bij elkaar gespaard had :D
  donderdag 23 juli 2020 @ 09:23:37 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194218090
The love you take is equal to the love you make.
pi_194218126
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2020 09:23 schreef Lienekien het volgende:
@:FANNvanhetlaatsteuur Wat leuk! O+
:D O+
pi_195234407
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2020 11:04 schreef Muck het volgende:
Een aantal posts zijn weg, maar er zijn er ook een aantal blijven staan, omdat ze nuttige informatie en een prima discussie bevatten.
even een schopje...

ik was dit topic kwijt...nuttige informatie is įltijd welkom natuurlijk.
pi_195731915
Vega(n)s, ik heb een vraagje. Zouden jullie zo af en toe eens op een verpakking van je vleesvervanger of vega(n) smeersel willen kijken of deze dingen er niet op staan?

- Ui
- Uipoeder
- Knoflook
- Knoflook poeder
- Specerijen (mix/mengsel)

Ik heb een intolerantie voor ui en knoflook. Ik kan maar geen vleesvervangers zonder vinden, behalve de kaasschnitzel van Vivera en de pulled oats die bij AH te koop zijn (en tofu enzo natuurlijk).
Ik kijk regelmatig op de site van een producent of op AH naar de ingrediėntendeclaratie maar er is zo veel te krijgen dat daar geen beginnen aan is. In de winkel raak ik nu natuurlijk zo min mogelijk aan dus dat is ook lastig.

Alvast bedankt :*
Spoilers!
pi_195732191
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2020 16:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vega(n)s, ik heb een vraagje. Zouden jullie zo af en toe eens op een verpakking van je vleesvervanger of vega(n) smeersel willen kijken of deze dingen er niet op staan?

- Ui
- Uipoeder
- Knoflook
- Knoflook poeder
- Specerijen (mix/mengsel)

Ik heb een intolerantie voor ui en knoflook. Ik kan maar geen vleesvervangers zonder vinden, behalve de kaasschnitzel van Vivera en de pulled oats die bij AH te koop zijn (en tofu enzo natuurlijk).
Ik kijk regelmatig op de site van een producent of op AH naar de ingrediėntendeclaratie maar er is zo veel te krijgen dat daar geen beginnen aan is. In de winkel raak ik nu natuurlijk zo min mogelijk aan dus dat is ook lastig.

Alvast bedankt :*
Net de vegetarische schnitzel en de milner gouda schnitzel van Valess gecheckt en daar zit wel "specerijen" in (niet verder gespecificeerd) maar verder niet expliciet ui of knoflook.

Ik vrees dat het heel lastig wordt om iets zonder "specerijen" te vinden... sowieso lijkt me dat niet echt lekker. :D

Anders zit er niks op om het allemaal zelf te maken. Ik vind dit een leuk boek met goede recepten: https://www.bol.com/nl/p/de-vega-optie/9200000108666786/
pi_195732689
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 17:14 schreef Farenji het volgende:

[..]

Net de vegetarische schnitzel en de milner gouda schnitzel van Valess gecheckt en daar zit wel "specerijen" in (niet verder gespecificeerd) maar verder niet expliciet ui of knoflook.

Ik vrees dat het heel lastig wordt om iets zonder "specerijen" te vinden... sowieso lijkt me dat niet echt lekker. :D

Anders zit er niks op om het allemaal zelf te maken. Ik vind dit een leuk boek met goede recepten: https://www.bol.com/nl/p/de-vega-optie/9200000108666786/
Bedankt voor het nakijken. Dat specerijmengsel is meestal het probleem. Dan heb je 50% kans dat het er in zit. En dat vind ik irritant want misschien kan ik het dus wel eten.

Op veel verpakkingen staat wel gespecificeerd welke specerijen er gebruikt zijn. Maar bijna nooit op die van vleesvervangers helaas.

Zelf maken is altijd een optie maar daar heb ik niet altijd zin in ;) Ik ga wel even naar dat boek kijken.
Spoilers!
pi_195860925
Gisteren vegetarisch gegeten. Was nieteens de bedoeling maar een overschot aan appels en aardappels :D

Het werd dus hete bliksem :9


De kaashapjes zijn deze en zijn echt zo erg lekker :Y
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_195862337
quote:
Oh die wil ik wel proberen, tot nu toe vond ik de vegetarische rookworsten niet echt een succes.
pi_195870158
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 10:39 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Oh die wil ik wel proberen, tot nu toe vond ik de vegetarische rookworsten niet echt een succes.
+1

Gisteren trouwens heerlijk veganistische rendang gemaakt, met tempeh. Helaas vonden de kinderen het geen succes.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')