Nederlandse partijen zijn een strikte hierarchie waar men zich aan moet houden. Je verkondigt niks zonder toestemming van degene(n) boven je enz enz. In de VS op lokaal en regionaal bestuursniveau zijn er geen zulke bazen. Eenieder mag zich voor het gemak dr titel/affiliatir republikein of democraat gebruiken om zich in te schrijven om mee te doen aan de verkiezingen. Ze hoeven zich niet eerst in te schrijven bij een partijleiding die hen keurt.quote:Op woensdag 4 maart 2020 20:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee hoor, er is nog steeds wel bipartisanship, al is het op lagere niveaus een stuk minder zeldzaam dan het inmiddels op federaal niveau is.
Het idee dat partijen een uniform blok zijn en de ander "de vijand" is feitelijk ook eerder een Europese gedachte, maar wel eentje die de laatste jaren in de Amerikaanse politiek doorsijpelt. Ondanks partijlidmaatschap was er toch altijd wel een stuk meer autonomie voor individuele leden voor het congres dan de kadaverdiscipline die we in de Nederlandse politiek kennen.
Obama hield de Defensie minister van Bush aan. Maar goed, dat zijn feiten en die zijn niet welkom bij de Sanders/Trump aanhangers.quote:Op woensdag 4 maart 2020 20:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik geef toe dat het bij een vice-president wel een erg grote stap zou zijn, maar bipartisan benoemingen zijn helemaal niet zo ongebruikelijk:
https://en.m.wikipedia.or(...)s_across_party_lines
Zelfs Trump heeft een aantal democraten aangenomen. Obama heeft 6 Republikeinse Secretaries (en in totaal 19 republikeinen) aangenomen. Geen lage functies.
VP is andere koek.quote:Op woensdag 4 maart 2020 20:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Obama hield de Defensie minister van Bush aan. Maar goed, dat zijn feiten en die zijn niet welkom bij de Sanders/Trump aanhangers.
Zeker. Zoals het er nu voorstaat is de kans nog het grootste dat niemand een meerderheid heeft als hun conventie start: https://projects.fivethir(...)cast/?ex_cid=rrpromoquote:Op woensdag 4 maart 2020 20:34 schreef KI1234 het volgende:
566-501 Biden-Sanders. Dat is nog altijd toch zeer close?
https://www.google.com/search?q=democratic+primaries+2020+results
Vanwaar toch die haat jegens iemand als Warren? Er wordt hier toch ook niet continu gespuugd op kandidaten die zogenaamd stemmen van Biden zouden wegnemen?quote:Op woensdag 4 maart 2020 20:31 schreef KI1234 het volgende:
Warren de stemmetjesdief gaat nu met bijna zekerheid opdonderen:
Alleen aan wie ze haar endorsement moet geven schijnt het struikelblok te zijn:
The biggest decision facing Elizabeth Warren is not whether to end her campaign, but rather whether to endorse Joe Biden, Bernie Sanders or neither.
“That’s the only real choice facing her now,” a Warren adviser tells CNN.
https://edition.cnn.com/p(...)ults-2020/index.html
Ik denk dat haat een groot woord is. Daarbij je reageert nu op een opzichtig trolletje?quote:Op woensdag 4 maart 2020 20:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
Vanwaar toch die haat jegens iemand als Warren? Er wordt hier toch ook niet continu gespuugd op kandidaten die zogenaamd stemmen van Biden zouden wegnemen?
"The forecast is frozen while we await final Super Tuesday results. It is not updating with any new data, including polls."quote:Op woensdag 4 maart 2020 20:36 schreef Mike het volgende:
[..]
Zeker. Zoals het er nu voorstaat is de kans nog het grootste dat niemand een meerderheid heeft als hun conventie start: https://projects.fivethir(...)cast/?ex_cid=rrpromo
Tja, het idee is dat we iedereen hier een eerlijke kans geven en opzichtig getroll gewoon rapporteren, dus dat die ik dan maar.quote:Op woensdag 4 maart 2020 20:59 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik denk dat haat een groot woord is. Daarbij je reageert nu op een opzichtig trolletje?
Ik wil dat wel even omkeren. Sanders heeft een nogal fanatieke aanhang die maar heel moeilijk lijkt te kunnen verkroppen dat niet iedereen idolaat is van de man. Als er ook maar ergens een negatief stuk geschreven wordt, een andere kandidaat in zijn vijver vist of wat dan ook, dan schieten ze uit hun slof. Warren is plots een Wallstreetvriendje of "steelt stemmen", er mag geen kritische kanttekeningen bij de prachtige plannen van Sanders worden geplaatst en ga zo maar door. Feitelijk heeft de aanhang van Sanders daar wel wat weg van die van Trump.quote:Ik zei dit al eerder, maar voor niemand hier is Biden eerste keus dus nogal wiedes dat er nooit iemand klaagt als er mensen stemmen voor hem weghalen. Daarbij met alle endorsements die hij nu krijgt lijkt me dat het eerder opgaat dat mensen hem boosten niet dat ze hem stemmen kosten. Zou hij op eigen kracht ook zo gescoort hebben?
Ik had nog wel een zwak voor Warren als kandidaat. Het is iemand die sterk op de inhoud is en een focus op beleid heeft. Dat mis je toch wel bij een type als Biden (en al helemaal bij Trump natuurlijk). Maar goed, retoriek en randzaken winnen het in dit soort verkiezingen toch al snel van de inhoud.quote:Persoonlijk vind ik het gewoon jammer dat Warren niet gewoon Bernie steunt. Het is duidelijk dat ze zelf kansloos is. Hij staat het dichtste bij haar. En als Bernie fan is het nu wel duidelijk dat hij wat hulp kan gebruiken. Voor Biden leek de steun van Klobuchar en Buttigieg zeer goed te werken als ik gisteren even Amerikaanse zenders keek. In die zin lijkt het ook gewoon dat Warren gewoon niks met Sanders heeft, vorige verkiezingen ging ze voor Clinton en ook nu weer lijkt ze haar kans te missen om progressieve politiek vooruit te helpen. Ze lijkt zelfs actief Sanders dwars te willen zitten, wat is ze anders nu aan het doen. Het is nu toch totaal duidelijk dat deze race voor haar over is?
Klopt en nog niet alle delegates van gister zijn verdeeld, Sanders zou in theorie zelfs nu nog bovenaan kunnen staan.quote:Op woensdag 4 maart 2020 20:34 schreef KI1234 het volgende:
566-501 Biden-Sanders. Dat is nog altijd toch zeer close?
https://www.google.com/search?q=democratic+primaries+2020+results
Heeft Biden zijn populariteit niet gewoon vooral te danken aan het feit dat Amerikanen hem kennen?quote:Op woensdag 4 maart 2020 21:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tja, het idee is dat we iedereen hier een eerlijke kans geven en opzichtig getroll gewoon rapporteren, dus dat die ik dan maar.
[..]
Ik wil dat wel even omkeren. Sanders heeft een nogal fanatieke aanhang die maar heel moeilijk lijkt te kunnen verkroppen dat niet iedereen idolaat is van de man. Als er ook maar ergens een negatief stuk geschreven wordt, een andere kandidaat in zijn vijver vist of wat dan ook, dan schieten ze uit hun slof. Warren is plots een Wallstreetvriendje of "steelt stemmen", er mag geen kritische kanttekeningen bij de prachtige plannen van Sanders worden geplaatst en ga zo maar door. Feitelijk heeft de aanhang van Sanders daar wel wat weg van die van Trump.
Bij overige kandidaten zie je die idolaterie veel minder en daarmee ook niet de "iedereen is tegen hem / ons" retoriek.
[..]
Ik had nog wel een zwak voor Warren als kandidaat. Het is iemand die sterk op de inhoud is en een focus op beleid heeft. Dat mis je toch wel bij een type als Biden (en al helemaal bij Trump natuurlijk). Maar goed, retoriek en randzaken winnen het in dit soort verkiezingen toch al snel van de inhoud.
Volgens mij is het idee van de agressieve Sanders supporters vooral een narratief. De vergelijking met Trump supports lijkt me zeker niet opgaan. Kijk bijvoorbeeld in dit topic. Trumpsupporters doen meestal linksdumps en vluchten dan. Of als ze een discussie aangaan hebben ze het alleen maar over talking points en als die dan ontkracht worden ontwikkelen ze amnesie en beginnen van voren af aan. Neem bijvoorbeeld de quid pro quo. Gesteggel of het er een was, uiteindelijk ja. Maar als het zo was was het niet crimineel, etceter etcetera. Ik zie hier bijna geen Sanders supporters maar ik kan me zeker niet dat soort discussies herinneren. Het past ook niet bij het steunen van een kandidaat die zo op diversiteit hamert.quote:Op woensdag 4 maart 2020 21:17 schreef Monolith het volgende:
Ik wil dat wel even omkeren. Sanders heeft een nogal fanatieke aanhang die maar heel moeilijk lijkt te kunnen verkroppen dat niet iedereen idolaat is van de man. Als er ook maar ergens een negatief stuk geschreven wordt, een andere kandidaat in zijn vijver vist of wat dan ook, dan schieten ze uit hun slof. Warren is plots een Wallstreetvriendje of "steelt stemmen", er mag geen kritische kanttekeningen bij de prachtige plannen van Sanders worden geplaatst en ga zo maar door. Feitelijk heeft de aanhang van Sanders daar wel wat weg van die van Trump.
Bij overige kandidaten zie je die idolaterie veel minder en daarmee ook niet de "iedereen is tegen hem / ons" retoriek.
Voor mij was Warren ook tweede keus, toch progressief zeer scherp in debatten focus op beleid. Maar door nu spoiler te blijven spelen raakt ze bij mij snel credits kwijt. Als je zelf kansloos bent en zegt progressief beleid te steunen, endorse dan Bernie of wordt zijn VP ofzo blijf niet spoiler spelen terwijl voor je tegenstand, in dit geval de moderates wel iedereen braaf uitstapt. Klobuchar vond ik ook nog wel wat in die debatten over het algemeen heb ik al snel meer met een wat uitgesprokener dan karatker dan met de nietsigers als Biden of Buttiegieg zelfs al zouden ze dichter bij mijn standpunten staan.quote:Ik had nog wel een zwak voor Warren als kandidaat. Het is iemand die sterk op de inhoud is en een focus op beleid heeft. Dat mis je toch wel bij een type als Biden (en al helemaal bij Trump natuurlijk). Maar goed, retoriek en randzaken winnen het in dit soort verkiezingen toch al snel van de inhoud.
Dat lijkt me toch wat te kort door de bocht. Het zijn wel degelijk kandidaten die een bepaald beleid voorstaan.quote:Op woensdag 4 maart 2020 22:00 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, de verkiezingen zal nu wel een wedstrijdje "Wie wekt de minste weerstand op" worden tussen Trump en Biden of Sanders. Wat een armoede
Ja al lijkt dat niet echt een doorslaggevende rol te hebben.quote:Op woensdag 4 maart 2020 22:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch wat te kort door de bocht. Het zijn wel degelijk kandidaten die een bepaald beleid voorstaan.
"Een frisse kandidaat" is toch ook gewoon stemmen op het poppetje, niet op de inhoud?quote:Op woensdag 4 maart 2020 22:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja al lijkt dat niet echt een doorslaggevende rol te hebben.
Kijk ik zie van wat overblijft ook liever Biden. Maar waar een frisse kandidaat zo had kunnen winnen gaat het nu nog spannend worden. Hoe krijg je het voor elkaar.
Ja dat zei ik in het topic over de democratische primary ook al. Ik zie ook liever wat jongere lui dan 70+ers maar als de enige frisse kandidaat Buttigieg is die nog minder inhoud heeft dan Biden laat dan maar zitten. Ik kijk wel uit naar de volgende debatten, eindelijk wat meer inhoud hopelijk.quote:Op woensdag 4 maart 2020 22:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
"Een frisse kandidaat" is toch ook gewoon stemmen op het poppetje, niet op de inhoud?
Ik zie ook liever iemand van een latere generatie, maar dat doet verder niet veel af aan het feit dat hier gewoon drie beleidsrichtingen worden vertegenwoordigd.
De Democraten hebben een veel grotere paraplu dan de Republikeinen. Helemaal nu die hebben besloten slaafs achter Trump aan te lopen. Nadeel daarvan is dat mensen toch sneller ontevreden worden. Is de kandidaat te centristisch dan wordt de linkervleugel ontevreden. Kies je een heel linkse kandidaat als Sanders, dan wordt het lastig om mensen in het midden aan te spreken.quote:Op woensdag 4 maart 2020 22:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja dat zei ik in het topic over de democratische primary ook al. Ik zie ook liever wat jongere lui dan 70+ers maar als de enige frisse kandidaat Buttigieg is die nog minder inhoud heeft dan Biden laat dan maar zitten. Ik kijk wel uit naar de volgende debatten, eindelijk wat meer inhoud hopelijk.
Misschien dat Biden dan ook eens laat zien waarom mensen nou denken dat hij nog kans heeft, of misschien valt hij door de mand. Ik denk dat de democraten het zeker als deze strijd nog even door gaat het heel moeilijk gaan krijgen. Biden is echt zijn beste jaren voorbij en Sanders heeft echt moeite anderen mee te krijgen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |