abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191405746
Voor de mensen onder ons die bevoegd zijn om sollicitanten uit te (laten) nodigen voor een gesprek:
Hoe erg vind je taalfouten in een CV of brief?
En voor een volledig beeld, wat voor soort functies solliciteren mensen bij jou op?

TS eerst:
Ik werk in de IT en heb mijn gespreken voornamelijk met frontend/fullstack ontwikkelaars. Iemand moet het toch wel heel erg bont maken met taalfouten, wil ik stoppen met lezen. Ik neem geen copywriter aan, maar een programmeur. Natuurlijk is het slordig, en het is ook zeker wel iets wat ik meegeef aan solicitanten omdat ik weet dat de volgende er misschien wel over valt. Maar als het Nederlands niet perfect is, maar de code in Github wel, tsja, geen probleem.
pi_191405783
Om eerlijk te zijn, ik zou van een developer verwachten dat hij hetzelfde oog voor detail heeft bij het schrijven van een niet-programmeertaal, als een programmeertaal. Ik weeg dat zelf dus wel mee bij het reviewen van CV's. Het is natuurlijk niet zo zwart-wit, maar het weegt wel mee.
pi_191405847
Ja natuurlijk. En dan nog niet eens zozeer om de fout(en) zelf, maar om het feit dat ze blijkbaar niet eens de moeite hebben genomen om het cv even te laten checken. Je weet van jezelf dat je Nederlands niet foutloos is, dan is dat een kleine moeite. Die houding komt ook zeker terug in hun feitelijke werkzaamheden.

Finance overigens.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_191405939
Chauffeur: nee
Planner: ja
Resistance is futile.
pi_191405997
Bepaalde fouten. Als ik mee moet oordelen bij sollicitaties. Het woordje "me" is killing. Dat is direct een afwijzing. Zit eigelijk in dezelfde categorie als het met een petje en/of gympen verschijnen op het gesprek. Dat gebeurt echt! Dan wordt het gesprek direct gestopt en geven we hem een tip mee voor de volgende sollicitatie.
Dt - fouten vind ik niet zo heel erg. Het is net die grens tussen straat en netjes. Die kun je uit de taal halen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_191406095
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 11:55 schreef nostra het volgende:
Ja natuurlijk. En dan nog niet eens zozeer om de fout(en) zelf, maar om het feit dat ze blijkbaar niet eens de moeite hebben genomen om het cv even te laten checken. Je weet van jezelf dat je Nederlands niet foutloos is, dan is dat een kleine moeite. Die houding komt ook zeker terug in hun feitelijke werkzaamheden.

Finance overigens.
Maar hoe streng ben je daar dan in?

Stel je krijgt een sollicitatie met een 'd/t' fout, maar zijn motivatie spreekt je wel aan.
pi_191406163
Ja, natuurlijk.
Protège moi de mes désirs.
pi_191406187
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 12:12 schreef theunderdog het volgende:
Maar hoe streng ben je daar dan in?

Stel je krijgt een sollicitatie met een 'd/t' fout, maar zijn motivatie spreekt je wel aan.
Tja, er zit natuurlijk wel een zekere vorm van gradatie in - een koppeltekenfout of zoiets boeit me dan weer niet, maar een d/t-fout dan weer wel. Je schrijft verdomme één brief van hooguit twee A4'tjes en daar besteed je al geen aandacht aan. Het is niet een mailtje naar een leverancier.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_191406231
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 12:17 schreef nostra het volgende:

[..]

Tja, er zit natuurlijk wel een zekere vorm van gradatie in - een koppeltekenfout of zoiets boeit me dan weer niet, maar een d/t-fout dan weer wel. Je schrijft verdomme één brief van hooguit twee A4'tjes en daar besteed je al geen aandacht aan. Het is niet een mailtje naar een leverancier.
Begrijp ik. Maar het is ergens ook wel een luxe dingetje.

Als je krap zit met personeel, ben je er waarschijnlijk veel lakser in. Althans, dat neem ik even aan (ik ben werknemer, geen werkgever :) ) .
pi_191406241
Ligt aan de rest van het plaatje, de gevraagde functie en om wat voor foutjes het gaat
pi_191406340
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 12:19 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ligt aan de rest van het plaatje, de gevraagde functie en om wat voor foutjes het gaat
Ja dit. Taalfoutjes kunnen gebeuren. Niemand is perfect. Maar als het er duimendik op ligt als in bijvoorbeeld "ik heb me diploma behaalt ...", dan gaat hij direct de prullebak in. Het woord welke kan ik nog overheen stappen, maar aan het woord me heb ik zulk een gloeiende de pest aan. Ik vraag me af hoe dit taalgebruik in het Nederlands is binnengeslopen. Ik kom ze echt tegen en dat vind ik zorgelijk. Het staat zo onverzorgd.
  Moderator zaterdag 8 februari 2020 @ 12:30:52 #12
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_191406391
Ja.
Al zag ik onlangs in mijn eigen brief toentertijd twee taalfoutjes. Een hele lelijke zelfs.
Ik kijk vooral naar het geheel. Hoe is het geschreven, hoe verhoudt het tot de rest van de brief/CV en begrijp ik het nog. Zoals de 'me' in plaats van 'mijn' en sowieso de fout tussen 'mij' en 'mijn' vind ik wel een reden voor prullenbank. Een dt fout kan best eens gebeuren..
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_191406415
Sigaartje, wat is er mis met "me"?
pi_191406449
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 11:50 schreef STING het volgende:
Om eerlijk te zijn, ik zou van een developer verwachten dat hij hetzelfde oog voor detail heeft bij het schrijven van een niet-programmeertaal, als een programmeertaal.
Ik niet. Programmeren heeft meer een wiskundige insteek dan taalkundig. En in tegenstelling tot een spellingcontrole kan een compiler prima valideren of je geen rare tikfout gemaakt hebt.

Vrijwel alle ontwikkelaars die ik ken zijn waardeloos met Nederlands.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_191406745
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 12:32 schreef paulowna het volgende:
Sigaartje, wat is er mis met "me"?
Ik denk dat hij het gebruik van "me" als bezittelijk voornaamwoord bedoelt.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_191406852
Als ik 3 fouten zie zou het wel een dingetje zijn.
Maar dan solliciteert die gene hopelijk in het Engels.
In het Nederlands moet je het wel echt bond maken anders zie ik het niet
pi_191406897
Ja. Als ik iemand review gaat het om een functie waar aandacht voor detail belangrijk is, dus dan doen spelfouten er toe.
pi_191406925
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 12:06 schreef Sigaartje het volgende:
Bepaalde fouten. Als ik mee moet oordelen bij sollicitaties. Het woordje "me" is killing. Dat is direct een afwijzing. Zit eigelijk in dezelfde categorie als het met een petje en/of gympen verschijnen op het gesprek. Dat gebeurt echt! Dan wordt het gesprek direct gestopt en geven we hem een tip mee voor de volgende sollicitatie.
Dt - fouten vind ik niet zo heel erg. Het is net die grens tussen straat en netjes. Die kun je uit de taal halen.
Ligt natuurlijk wel aan de bedrijftak/sector Een kassenbouwer met een petje en gympen is geen probleem, eentje in pak kan meteen vertrekken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_191407023
Ik zit niet in de positie om mensen aan te nemen en af te wijzen.

Toch vind ik wel dat een cv/brief foutloos moeten zijn.

Sneakers dragen vind ik minder erg, zal wel een generatieding zijn.
pi_191407057
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 13:03 schreef halfway het volgende:

[..]

Ligt natuurlijk wel aan de bedrijftak/sector Een kassenbouwer met een petje en gympen is geen probleem, eentje in pak kan meteen vertrekken.
Ja ok, dat snap ik. Ik praat over kantoor. Maar wat nog belangrijker is: we zien enorme verschillen in Bedrijfseconomie en Bedrijskunde-afgestudeerden. Ik kom mensen tegen waarvan ik denk: he??? Hoe heb jij je papiertje gehaald.
  zaterdag 8 februari 2020 @ 13:15:52 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191407163
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 12:59 schreef Tailless het volgende:
Bond.
The love you take is equal to the love you make.
pi_191407251
Nee. Neem geen mensen aan om sollicitatiebrieven te schrijven. Zolang ze hun “shit” maar regelen.

Overigens is een spelfout “ik wordt”, die tolereer ik, “de meisje” fouten komen niet verder.
pi_191407278
Tijdens mijn stage bij een gemeente veel gedaan. Moest elke brief met taal- en grammaticafouten meteen op de stapel 'afgewezen' leggen :P
Brutal. Fucking. Metal.
pi_191407338
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 13:24 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Tijdens mijn stage bij een gemeente veel gedaan. Moest elke brief met taal- en grammaticafouten meteen op de stapel 'afgewezen' leggen :P
hahaha, ik ken dat, kennis van me moest ook mensen aannemen,
hij liet eerst door de secretaresse de brieven met fouten eruit halen.
Hij geeft wel toe daardoor waarschijnlijk wel wat goede mensen gemist te kunnen hebben.
pi_191407408
Ja, het moet foutloos Engels zijn. Tenminste, zonder domme fouten.

Ik neem wel mensen aan van hbo+ niveau
Whatever...
pi_191407429
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 13:29 schreef paulowna het volgende:

[..]

hahaha, ik ken dat, kennis van me moest ook mensen aannemen,
hij liet eerst door de secretaresse de brieven met fouten eruit halen.
Hij geeft wel toe daardoor waarschijnlijk wel wat goede mensen gemist te kunnen hebben.
Dat risico loop je altijd, bij elke stap waarbij je mensen af laat vallen :P

Verbazingwekkend hoeveel fouten mensen maken in hun brieven.

"In me korte carrière..."
"Ik vindt dat ik een aanwinst kan zijn..."
"Ik zag u vacature.."

-O-
Brutal. Fucking. Metal.
pi_191407479
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 13:36 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Verbazingwekkend hoeveel fouten mensen maken in hun brieven.
En daarom schrijf ik als programmeur ook geen sollicitatiebrieven maar wacht ik rustig tot een werkgever een aanbod (en doelgericht, geen recruiterspam) in mijn LinkedIn dropt.
Dan kan ik rustig op mijn sneakers het gesprek binnen stappen zonder te zijn afgekeurd op een spelfout.

Werkt al jaren prima, recentelijk nog 'gehopt'. Van 1e contact tot een arbeidscontract in mijn mailbox in minder dan 24 uur. Inclusief afgetrapte sneakers en een Wallace & Gromit T-shirt tijdens de gesprekken.

Je personeel op non-issues afserveren :')
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_191407576
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 13:22 schreef _I het volgende:
Nee. Neem geen mensen aan om sollicitatiebrieven te schrijven. Zolang ze hun “shit” maar regelen.

Overigens is een spelfout “ik wordt”, die tolereer ik, “de meisje” fouten komen niet verder.
Dit is toch beide erg?
pi_191407644
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 13:51 schreef Mar_an het volgende:

[..]

Dit is toch beide erg?
Fouten maken kan. Zal het wel benoemen bij een eventueel gesprek en kijken hoe iemand reageert.

Maar een Nederlander zal nooit “de meisje” schrijven. “Ik wordt” kan prima als je veel schrijft vanuit de derde persoon (hij wordt), waardoor je in de gauwigheid het meest gebruikte woord kiest en je je niet bewust bent van de fout.

Fouten kan je afvangen, cultuur niet.
pi_191407663
"Dit is toch beide erg?"
Ik pieker hier even over.
pi_191407751
quote:
Om eerlijk te zijn, ik zou van een developer verwachten dat hij hetzelfde oog voor detail heeft bij het schrijven van een niet-programmeertaal, als een programmeertaal. Ik weeg dat zelf dus wel mee bij het reviewen van CV's. Het is natuurlijk niet zo zwart-wit, maar het weegt wel mee.
Ligt er dan ook weer aan welke taal je gebruikt bij het programmeren. Als je alles in het Engels programmeert kan ik me best voorstellen dat er bijv in het Nederlands wat foutjes bij zitten. Kan gebeuren.
pi_191407783
De en het fouten zijn vergeeflijk bij woorden waarvan het algemeen bekend is dat het moeilijk aan te voelen is.

Maar waar ik me al jaren aan erger is dat Marokkaanse jongeren niet worden opgevoed in de Nederlandse taal maar in het Berbers. Ik vind dat zo arrogant. Dan krijg je Marokkaanse sollicitant met een zwaar accent. No chance.
  zaterdag 8 februari 2020 @ 14:16:05 #33
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191407835
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 12:27 schreef Sigaartje het volgende:
aan het woord me heb ik zulk een gloeiende de pest aan. Ik vraag me af hoe dit taalgebruik in het Nederlands is binnengeslopen.
pi_191407848
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 14:16 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ok je hebt gelijk. Sorry voor deze fout. Het moet natuurlijk zijn: ik vroeg mij af.
pi_191407852
Maar ik word ook altijd afgewezen.
pi_191407866
quote:

[..]

Niet erg, veel mensen spreken het zo uit.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 8 februari 2020 @ 14:23:48 #37
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191407903
Ik erger me kapot aan het schriftelijk taalgebruik van een collega, is zo slordig dat je eerst een kwartier bezig bent om een paar zinnen te ontcijferen. Gewoon haast en schijt aan, want hij kan het wel redelijk.

Als schriftelijke communicatie een ding is binnen het bedrijf dan is een goedgespelde sollicitatiebrief noodzakelijk, gaat de communicatie naar klanten dan zou de sollicitatiebrief foutloos moeten zijn. En dat mag dan best door iemand nagekeken en gecorrigeerd zijn, mits dat op het werk ook wordt gedaan.

Iemand die op het werk niet hoeft te schrijven en weinig met tekst hoeft te doen: wat boeit het. Ik zie dan wel graag dat er wat moeite is gedaan voor de brief, dus een normale aanhef en afsluiting, niet hoi en doei.

Geldt ook voor mondelinge communicatie: iemand met een nauwelijks verstaanbaar accent zou ik oom niet aannemen als communicatie op de werkvloer belangrijk is. Maar dat is eigenlijk àltijd belangrijk.
pi_191407917
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 13:57 schreef _I het volgende:

[..]

Fouten maken kan. Zal het wel benoemen bij een eventueel gesprek en kijken hoe iemand reageert.

Maar een Nederlander zal nooit “de meisje” schrijven. “Ik wordt” kan prima als je veel schrijft vanuit de derde persoon (hij wordt), waardoor je in de gauwigheid het meest gebruikte woord kiest en je je niet bewust bent van de fout.

Fouten kan je afvangen, cultuur niet.
Rare reactie. Ik vind ‘ik wordt’ ook wel bijzonder en niet te verklaren. Dan denk ik altijd: hij of zij begrijpt het niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mar_an op 08-02-2020 14:35:39 ]
  zaterdag 8 februari 2020 @ 14:25:55 #39
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_191407924
quote:

[..]

Ja dit. Taalfoutjes kunnen gebeuren. Niemand is perfect. Maar als het er duimendik op ligt als in bijvoorbeeld "ik heb me diploma behaalt ...", dan gaat hij direct de prullebak in. Het woord welke kan ik nog overheen stappen, maar aan het woord me heb ik zulk een gloeiende de pest aan. Ik vraag me af hoe dit taalgebruik in het Nederlands is binnengeslopen. Ik kom ze echt tegen en dat vind ik zorgelijk. Het staat zo onverzorgd.
:')

[ Bericht 1% gewijzigd door MissGiraffe op 08-02-2020 15:14:08 ]
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
pi_191407997
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 12:59 schreef Tailless het volgende:
Ironisch dat er 3 fouten in deze post zitten.
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_191408030
Nee, vind het een onzinnige reden om mensen af te wijzen. Zeker niet als de persoon verder aansluit op de gestelde eisen. Vraag mij ook af welke werkgever tegenwoordig de luxe heeft om mensen af te wijzen vanwege grammaticale fouten.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_191408079
Ja, ik let erop en het weegt mee. Als je te slordig omspringt met een formaliteit op 1 of 2 kantjes A4, hoe ben je dan in overige zakelijke communicatie? Of überhaupt met afwerkingsniveau van je werk.

Bijzonder ook hoe inconsequent men soms is, verschillende schrijfwijzen van hetzelfde woord in één document.

quote:
2s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 13:22 schreef _I het volgende:

Wat maakt fouten met het vervoegen van werkwoorden kennelijk minder erg dan fouten met lidwoorden?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191408212
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 14:33 schreef Kiid het volgende:
Nee, vind het een onzinnige reden om mensen af te wijzen. Zeker niet als de persoon verder aansluit op de gestelde eisen. Vraag mij ook af welke werkgever tegenwoordig de luxe heeft om mensen af te wijzen vanwege grammaticale fouten.
Er is een verschil tussen grammaticale fouten, waar niemand aan ontkomt, en onverzorgd taalgebruik.
  zaterdag 8 februari 2020 @ 14:50:09 #44
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_191408215
In het geval van een programmeur? Nee, dan zou ik ook naar zijn of haar GitHub profiel kijken en naar uitleg/reflectie van eerder werk.
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
pi_191408224
Wat meespeelt is dat je een visueel beeld krijgt van iemand bij zijn type schrijftaal.
  zaterdag 8 februari 2020 @ 14:57:41 #46
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191408288
Ik moet nog wel eens kandidaten selecteren voor een nieuwe vakcollega. En aangezien dat om docenten gaat zijn spelfouten wel een afknapper...
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191408295
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 14:25 schreef Mar_an het volgende:

[..]

Rare reactie. Ik vind ‘ik wordt’ ook wel bijzonder en niet te verklaren. Dan denk ik altijd: hij of zij begrijpt het niet.
Dat kan, dat jij dat denkt. Ik niet.
pi_191408297
Ligt geheel aan de functie waarop gesolliciteerd wordt.

Van bijvoorbeeld een beleidsmedewerker, communicatiemedewerker, juridisch adviseur alsook een medewerker die met strenge veiligheidsregels werkt of die anderen hierin traint verwacht ik wel gedegen mondelinge en schriftelijke vaardigheden en daar hoort dus ook een cv bij zonder noemenswaardige fouten.

Iemand die solliciteert naar bv. een functie als verkoper in een kledingwinkel, naar een functie als thuiszorgmedewerker of kraamverzorgende, of als fitnessinstructeur hoeft wat mij betreft niet foutloos Nederlands te schrijven bij aanvang van de functie. Als deze persoon geschikt is voor het uitvoeren van de hoofdtaken dan schaaf je dat Nederlands bij indien gewenst.

Een cv of brief weggooien vanwege een foutje getuigt niet van een inhoudelijke selectie.
Uiteraard mag je als selecteur een document verwachten wat enige professionaliteit uitstraalt, echter taal/grammatica/lay-out zouden niet het criteria moeten zijn. Het gaat immers om de expertise en/of deze kandidaat in de organisatie en het team past.
Dat kun je niet afleiden uit een spelfoutje (muv enkele speciale functies dan of als je een vodje als cv/brief krijgt).
pi_191408330
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 14:37 schreef baskick het volgende:

Wat maakt fouten met het vervoegen van werkwoorden kennelijk minder erg dan fouten met lidwoorden?
Omdat er voor mij een groot verschil zit in lastige taalregels of dingen die fout zouden moeten klinken in je hoofd.

Zolang het niet iemand z’n functie is om vlekkeloos te kunnen typen, is het ook geen vereiste voor een sollicitatiebrief.
pi_191408358
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 11:48 schreef babylon het volgende:
Voor de mensen onder ons die bevoegd zijn om sollicitanten uit te (laten) nodigen voor een gesprek:
Hoe erg vind je taalfouten in een CV of brief?
En voor een volledig beeld, wat voor soort functies solliciteren mensen bij jou op?

TS eerst:
Ik werk in de IT en heb mijn gespreken voornamelijk met frontend/fullstack ontwikkelaars. Iemand moet het toch wel heel erg bont maken met taalfouten, wil ik stoppen met lezen. Ik neem geen copywriter aan, maar een programmeur. Natuurlijk is het slordig, en het is ook zeker wel iets wat ik meegeef aan solicitanten omdat ik weet dat de volgende er misschien wel over valt. Maar als het Nederlands niet perfect is, maar de code in Github wel, tsja, geen probleem.
  zaterdag 8 februari 2020 @ 15:06:58 #51
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191408379
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 14:17 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ok je hebt gelijk. Sorry voor deze fout. Het moet natuurlijk zijn: ik vroeg mij af.
‘Ik vraag me af’ is niet fout, hoor.
  zaterdag 8 februari 2020 @ 15:07:55 #52
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_191408390
quote:
Daarom schrijf ik mijn CV gewoon in een IDE.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zaterdag 8 februari 2020 @ 15:09:44 #53
459912 FlippingCoin
pi_191408413
quote:
Wel fijn dat je dat kenbaar maakt, geeft mogelijkheid tot verbetering.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_191408495
Ik let altijd op fouten. Ik verwacht dat iemand goed werk aflevert als hij bij ons komt werken. En een ambitie om zaken foutloos af te leveren.

Het gedrag en de houding van iemand voordat hij de baan accepteert weerspiegelt hoe hij na zijn benoeming zichzelf gaat gedragen.

Het is overigens eenvoudig om een foutloze brief te schrijven, maar je moet er wel enige moeite voor doen of hulptroepen inroepen. Is dat teveel gevraagd als je bij ons komt werken? Dan moet je van goede huize zijn of juist de computerspecialist met buitengewone kennis van zaken die maar enige jaren in nederland woont.
  zaterdag 8 februari 2020 @ 15:22:25 #55
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191408559
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 15:15 schreef janzjanz het volgende:
Ik let altijd op fouten. Ik verwacht dat iemand goed werk aflevert als hij bij ons komt werken. En een ambitie om zaken foutloos af te leveren.

Het gedrag en de houding van iemand voordat hij de baan accepteert weerspiegelt hoe hij na zijn benoeming zichzelf gaat gedragen.

Het is overigens eenvoudig om een foutloze brief te schrijven, maar je moet er wel enige moeite voor doen of hulptroepen inroepen. Is dat teveel gevraagd als je bij ons komt werken? Dan moet je van goede huize zijn of juist de computerspecialist met buitengewone kennis van zaken die maar enige jaren in nederland woont.
Ik zie zo al drie flinke fouten.
  zaterdag 8 februari 2020 @ 15:24:19 #56
459912 FlippingCoin
pi_191408587
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 13:42 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]

En daarom schrijf ik als programmeur ook geen sollicitatiebrieven maar wacht ik rustig tot een werkgever een aanbod (en doelgericht, geen recruiterspam) in mijn LinkedIn dropt.
Dan kan ik rustig op mijn sneakers het gesprek binnen stappen zonder te zijn afgekeurd op een spelfout.

Werkt al jaren prima, recentelijk nog 'gehopt'. Van 1e contact tot een arbeidscontract in mijn mailbox in minder dan 24 uur. Inclusief afgetrapte sneakers en een Wallace & Gromit T-shirt tijdens de gesprekken.

Je personeel op non-issues afserveren :')
Ja iets als honeypot is wel fijn denk ik. :o
pi_191408602
quote:

[..]

Dat is gewoon goed volgens mij. Het is pas fout als je het bezittelijk gaat gebruiken wat gewoon fout is.
pi_191408611
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 15:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik zie zo al drie flinke fouten.
Maar dit is ook geen sollicitatiebrief
  zaterdag 8 februari 2020 @ 15:29:21 #59
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_191408640
Krijg wel eens een CV en motivatiebrief voor mijn neus.

Ik ga niet op jacht naar taalfouten maar ze vallen soms op.
Taalgebruik is ook erg belangrijk.. ik kan heel wat hebben maar had er laatst eentje die de hele brief lang de lezer aansprak met een toon alsof we samen op de basisschool rotjes hebben afgestoken in het steegje bij de verbouwput.

Dan mag je wat mij betreft lekker oprotten. Sorry hoor.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 8 februari 2020 @ 15:29:26 #60
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_191408642
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 15:26 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Dus als je op Fok gaat dan doe je je hersenen uit?
pi_191408666
quote:
16s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 15:07 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Daarom schrijf ik mijn CV gewoon in een IDE.
Ik ook altijd

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
employer = new Employer()

employer.isNice = True

employee = new Employee("Jantje2k")
employee.age = 19
employee.languages = ["PHP", "MySQL", "Javascript", "Python", "C#"]
employee.skills = None
employee.minWage = 10.000

bool result = employee.Apply(employer)

if(result):
    sendMail("Jantje2k, je bent aangenomen")
else:
    sendMail("Stuur gewoon een normale CV")
:') _O_
  zaterdag 8 februari 2020 @ 15:32:00 #62
8369 speknek
Another day another slay
pi_191408669
Ik moet zeggen dat toen ik een sollicitatiebrief kreeg van iemand die "cum laude afgestudeert en cum laude gepromoveert was" dat hij, ondanks zijn indrukwekkende CV, toch op een achterstand begon. Maar we hebben hem toen wel uitgenodigd. (Hij was het niet geworden.)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 8 februari 2020 @ 15:32:47 #63
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191408678
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 15:26 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Maar ben jij degene die de brieven beoordeelt op taal- en grammaticafouten?

Dat is natuurlijk wel een punt, hè.
pi_191408692
quote:
16s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 15:09 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Wel fijn dat je dat kenbaar maakt, geeft mogelijkheid tot verbetering.
Verbetering tot wat? Mag je geen gympen dragen naar een sollicitatiegesprek?

Persoonlijk heb ik het type schoenen van een kandidaat nog nooit als criterium gesteld. Ik vind het dan ook getuigen van een cosmetische selectie i.p.v. een inhoudelijke.

Als kleding daadwerkelijk van belang is voor een functie en de kandidaat is geschikt dan vraag je gewoon of deze de kleding kan aanpassen op de bedrijfsregels.

Verder zegt het andersom ook niets. Iemand kan tiptop gekleed op een gesprek verschijnen nadat hij/zij een hippe en foutloze cv en brief heeft geschreven, maar het zegt verder niets of deze de functie wel goed kan uitvoeren en in het team past.
pi_191408742
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 15:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar ben jij degene die de brieven beoordeelt op taal- en grammaticafouten?

Dat is natuurlijk wel een punt, hè.
Foutloos schrijven dient een doel. Het doel bij sollicitatiebrief is zeer goed overkomen bij je potentiële werkgever en een baan bemachtigen. Als je me minder serieus neemt omdat er (in mijn ogen) kleine fouten in mijn taalgebruik staan op Fok , dan is dat jouw probleem. Je mag mijn reactie gewoon overslaan en niet meer lezen na de eerste fout.
pi_191408752
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 14:50 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen grammaticale fouten, waar niemand aan ontkomt, en onverzorgd taalgebruik.
Wat wil je hier nou mee zeggen? Is totaal irrelevant op mijn post
Dag knapste man van FOK!
pi_191408754
Willen alle recruiters die hier CV's in de prullebak gooien, omdat iemand die is afgestudeert van de HBO geen brief foutloos kan schrijven.. dit topic verlaten o|O (en een andere baan zoeken) :|W

cv

hbo

prullenbak

afgestudeerd

Drie puntjes, eerst spatie: ...
  zaterdag 8 februari 2020 @ 15:39:16 #68
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191408755
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 15:38 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Foutloos schrijven dient een doel. Het doel bij sollicitatiebrief is zeer goed overkomen bij je potentiële werkgever en een baan bemachtigen. Als je me minder serieus neemt omdat er (in mijn ogen) kleine fouten in mijn taalgebruik staan op Fok , dan is dat jouw probleem. Je mag mijn reactie gewoon overslaan en niet meer lezen na de eerste fout.
Ik stel je toch een normale vraag: ben jij degene die de brieven beoordeelt?
pi_191408773
Kijk alleen al naar de hoeveelheid mensen hier die cv met hoofdletters schrijven. En dan beweren dat taal belangrijk is voor hen :')
Dag knapste man van FOK!
  zaterdag 8 februari 2020 @ 15:48:41 #70
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_191408825
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 15:39 schreef FYazz het volgende:
Willen alle recruiters die hier CV's in de prullebak gooien, omdat iemand die is afgestudeert van de HBO geen brief foutloos kan schrijven.. dit topic verlaten o|O (en een andere baan zoeken) :|W

cv

hbo

prullenbak

afgestudeerd

Drie puntjes, eerst spatie: ...
+ recruiters
pi_191408841
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 15:39 schreef Kiid het volgende:

[..]

Wat wil je hier nou mee zeggen? Is totaal irrelevant op mijn post
Ok
pi_191408974
quote:

[..]

Deze is volgens mij als fout/versimpeling eerst in de schrijftaal geslopen en daarna ook in het dagelijks taalgebruik binnengeslopen.

Ik merk dat ik het al bijna normaal begin te vinden, eerst zat ik meteen op de kast als iemand het schreef, nu valt het me al nauwelijks meer op.

Ik denk dat de gemiddelde tiener zich er nog maar nauwelijks bewust van is dat het officieel fout is en als ze zich dat wel beseffen dat ze het eigenlijk maar aanstellerij vinden.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_191409035
"zich beseffen"
mooi!
pi_191409036
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 15:02 schreef _I het volgende:

[..]

Omdat er voor mij een groot verschil zit in lastige taalregels of dingen die fout zouden moeten klinken in je hoofd.

Zolang het niet iemand z’n functie is om vlekkeloos te kunnen typen, is het ook geen vereiste voor een sollicitatiebrief.
Vervoegen van werkwoorden is basisschoolniveau.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191409108
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 16:08 schreef baskick het volgende:

[..]

Vervoegen van werkwoorden is basisschoolniveau.
Das correct. En nu? Fouten worden gemaakt.
pi_191409124
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 13:09 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ja ok, dat snap ik. Ik praat over kantoor. Maar wat nog belangrijker is: we zien enorme verschillen in Bedrijfseconomie en Bedrijskunde-afgestudeerden. Ik kom mensen tegen waarvan ik denk: he??? Hoe heb jij je papiertje gehaald.
Haha, dit zie ik ook veel. Bedrijfeconomen zijn echt een ander soort mensen. Bedrijfskundigen zijn een stuk minder netjes en komen veel minder slim over. Vaak zou ik ze eerder inschatten als hbo'ers (ook qua uiterlijk).
  zaterdag 8 februari 2020 @ 16:17:56 #77
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_191409139
Zeker. Er moet met klanten gecommuniceerd worden, maar ook intern. Ook al zijn we een IT bedrijf, dan nog is het alleen maar netjes als je elkaar in fatsoenlijk Nederlands te woord staat in interne mailtjes.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 8 februari 2020 @ 16:19:37 #78
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_191409163
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 16:15 schreef _I het volgende:

[..]

Je kent de regels of niet. Als je op Fok gaat doe je toch niet opeens je hersenen uit? Dan ben je toch niet opeens de regels vergeten?
  zaterdag 8 februari 2020 @ 16:23:48 #79
459912 FlippingCoin
pi_191409209
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 15:33 schreef FYazz het volgende:

[..]

Verbetering tot wat? Mag je geen gympen dragen naar een sollicitatiegesprek?

Persoonlijk heb ik het type schoenen van een kandidaat nog nooit als criterium gesteld. Ik vind het dan ook getuigen van een cosmetische selectie i.p.v. een inhoudelijke.

Als kleding daadwerkelijk van belang is voor een functie en de kandidaat is geschikt dan vraag je gewoon of deze de kleding kan aanpassen op de bedrijfsregels.

Verder zegt het andersom ook niets. Iemand kan tiptop gekleed op een gesprek verschijnen nadat hij/zij een hippe en foutloze cv en brief heeft geschreven, maar het zegt verder niets of deze de functie wel goed kan uitvoeren en in het team past.
Oneens, voor bepaalde functies is het gewoon nodig dat men representatief kan zijn voor je bedrijf in zowel voorkomen, kunde als communicatie.
pi_191409212
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 16:19 schreef MissGiraffe het volgende:

[..]

Je kent de regels of niet. Als je op Fok gaat doe je toch niet opeens je hersenen uit? Dan ben je toch niet opeens de regels vergeten?
Huh!? We hadden het toch over spelfouten in sollicitatiebrieven!? Vanwaar ineens de discussie of je je hersenen uitzet?

Ik ken alle regels, maar vertiep me zat. Ook op FOK!.
pi_191409221
quote:

[..]

Met die redenatie geldt dat net zo goed voor foutieve lidwoorden.
pi_191409246
Overigens lijkt het me afhankelijk van de functie en opleidingsniveau. Van iemand waarbij hbo of wo verwacht wordt, lijkt het me logisch dat diegene bijna foutloos schrijft.
pi_191409284
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 16:24 schreef baskick het volgende:

[..]

Met die redenatie geldt dat net zo goed voor foutieve lidwoorden.
Nee! Veranderd/verandert hoor je niet in je hoofd, dus snap ik prima dat dat fout gaat tijdens het tiepen. “Deze meisje”, “De contract”, dat geeft iets anders aan.

Ik hou van luie mensen. Die zoeken naar slimme oplossingen. Mensen die 10 keer een e-mail doorlezen of deze wel helemaal foutloos is, zijn niet productief en creatief.
  zaterdag 8 februari 2020 @ 16:37:36 #84
66444 Lord_Vetinari
pi_191409384
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 16:29 schreef _I het volgende:

[..]

Nee! Veranderd/verandert hoor je niet in je hoofd, dus snap ik prima dat dat fout gaat tijdens het tiepen. “Deze meisje”, “De contract”, dat geeft iets anders aan.

Ik hou van luie mensen. Die zoeken naar slimme oplossingen. Mensen die 10 keer een e-mail doorlezen of deze wel helemaal foutloos is, zijn niet productief en creatief.
Maar veranderd/verandert hoor je wel te zien in je hoofd. We zijn er allemaal mee doodgegooid op de lagere en middelbare school: vervoegingen. We zijn volgestopt met ezelsbruggetjes en vaste regels, dus dat hoort eigenlijk automatisch goed te gaan.
pi_191409408
quote:
16s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 16:23 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Oneens, voor bepaalde functies is het gewoon nodig dat men representatief kan zijn voor je bedrijf in zowel voorkomen, kunde als communicatie.
Ho, wacht even. Nergens heb ik gezegd dat men niet representatief hoeft te zijn voor het bedrijf waar deze solliciteert.

Echter representatief is niet een vaststaand begrip. Voor de ene organisatie is gympen, spijkerbroek met trui representatief. Voor de andere organisatie een net pak.

Voor de ene organisatie is open communicatie belangrijker dan taaltechnisch juist zijn.

Daarbij zegt kleding nog steeds niets over de inhoudelijke expertise van de kandidaat.
pi_191409440
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 16:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Maar veranderd/verandert hoor je wel te zien in je hoofd. We zijn er allemaal mee doodgegooid op de lagere en middelbare school: vervoegingen. We zijn volgestopt met ezelsbruggetjes en vaste regels, dus dat hoort eigenlijk automatisch goed te gaan.
“Zien in je hoofd”? Wat bedoel je?

Zie jij in je hoofd wat je schrijft? :o
  zaterdag 8 februari 2020 @ 16:43:19 #87
459912 FlippingCoin
pi_191409454
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 16:39 schreef FYazz het volgende:

[..]

Ho, wacht even. Nergens heb ik gezegd dat men niet representatief hoeft te zijn voor het bedrijf waar deze solliciteert.

Echter representatief is niet een vaststaand begrip. Voor de ene organisatie is gympen, spijkerbroek met trui representatief. Voor de andere organisatie een net pak.

Voor de ene organisatie is open communicatie belangrijker dan taaltechnisch juist zijn.

Daarbij zegt kleding nog steeds niets over de inhoudelijke expertise van de kandidaat.
Ja precies en van een sollicitant mag je dan toch verwachten dat ze dit kunnen inschatten?
pi_191409604
quote:
16s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 16:43 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja precies en van een sollicitant mag je dan toch verwachten dat ze dit kunnen inschatten?
Bij een bedrijf waar ze voor de eerste keer komen? Wist jij bij alle bedrijven waar jij hebt gesolliciteerd vooraf al wat de bedrijfscultuur was? Hoe de samenstelling van het team was? Wat men daar dagelijks draagt?

Heb jij nooit collega's gehad die op gympen liepen?
Waarom zou een rij-instructeur of een kraamverzorgende geen gympen mogen dragen. Voor de één zit het prettig, de ander krijgt toch werkschoenen.

Tuurlijk, als je bij een bekend bedrijf solliciteert kun je wel een beetje vooronderzoek doen naar de bedrijfscultuur en bij een gerenommeerd advocatenkantoor kom je doorgaans niet aan met je pet en gympen, maar in het gros van de banen is de kleding die je draagt tijdens je sollicitatie geen vereiste voor of teken van geschiktheid voor de functie.

Edit: mij gaat het met name om het gegeven dat ik het kortzichtig alsmede een gebrek aan expertise vind van de selecteur als deze uiterlijke kenmerken meeweegt in een selectie waar inhoudelijke kwaliteiten vereist zijn.
Ik weet heel zeker dat menig organisatie door deze selectiemethode vakkundige medewerkers en talent is misgelopen.

[ Bericht 6% gewijzigd door FYazz op 08-02-2020 17:01:38 ]
pi_191409754
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 16:55 schreef FYazz het volgende:

[..]

Bij een bedrijf waar ze voor de eerste keer komen? Wist jij bij alle bedrijven waar jij hebt gesolliciteerd vooraf al wat de bedrijfscultuur was? Hoe de samenstelling van het team was? Wat men daar dagelijks draagt?

Waarom zou een rij-instructeur of een kraamverzorgende geen gympen mogen dragen. Voor de één zit het prettig, de ander krijgt toch werkschoenen.

Tuurlijk, als je bij een bekend bedrijf solliciteert kun je wel een beetje vooronderzoek doen naar de bedrijfscultuur en bij een gerenommeerd advocatenkantoor kom je doorgaans niet aan met je pet en gympen, maar in het gros van de banen is de kleding die je draagt tijdens je sollicitatie geen vereiste voor of teken van geschiktheid voor de functie.

Edit: mij gaat het met name om het gegeven dat ik het kortzichtig alsmede een gebrek aan expertise vind van de selecteur als deze uiterlijke kenmerken meeweegt in een selectie waar inhoudelijke kwaliteiten vereist zijn.
Ik weet heel zeker dat menig organisatie door deze selectiemethode vakkundige medewerkers en talent is misgelopen.
Het punt is denk ik een beetje dat de mensen die zich netjes voorbereiden bereid zijn om meer moeite te steken in de relatie. Iemand die in z'n standaard kleren (uitgaande van spijkerbroek + trui / t-shirt) komt laat zien dat het hem eigenlijk niet heel veel boeit. Afhankelijk van de branch is het minimum voor een sollicitatiegesprek toch wel een overhemd vind ik.
  zaterdag 8 februari 2020 @ 17:12:00 #90
459912 FlippingCoin
pi_191409802
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 16:55 schreef FYazz het volgende:

[..]

Kennis van het bedrijf en functie zou een sollicitant indicatie genoeg moeten geven hoe te verschijnen toch? Ik stel nergens dat iemand met gympen overal direct weggestuurd dient te worden, maar in sommige functies is dat niet de juiste outfit om in te solliciteren. Bij de sollicitatie in een tuincentrum verschijn je niet in een driedelig pak, en bij een advocatenkantoor niet met een pet op.
pi_191409854
quote:
16s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 17:12 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Kennis van het bedrijf en functie zou een sollicitant indicatie genoeg moeten geven hoe te verschijnen toch? Ik stel nergens dat iemand met gympen overal direct weggestuurd dient te worden, maar in sommige functies is dat niet de juiste outfit om in te solliciteren. Bij de sollicitatie in een tuincentrum verschijn je niet in een driedelig pak, en bij een advocatenkantoor niet met een pet op.
Volgens mij zeg ik niets anders ;)
pi_191410256
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 17:08 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Het punt is denk ik een beetje dat de mensen die zich netjes voorbereiden bereid zijn om meer moeite te steken in de relatie. Iemand die in z'n standaard kleren (uitgaande van spijkerbroek + trui / t-shirt) komt laat zien dat het hem eigenlijk niet heel veel boeit. Afhankelijk van de branch is het minimum voor een sollicitatiegesprek toch wel een overhemd vind ik.
Een trui of 'standaard' kleding laat zien dat een functie je niet boeit?
Ik vind dat toch wel kortzichtig of een misplaatst vooroordeel.
Wat als de kandidaat dan bij indiensttreding ineens wel in de standaard kleding komt? Is het moeite steken in de relatie dan al weer over?
Zegt dat iets over de vakkundige kwaliteiten en derhalve iets over de uitvoer van de functie? Ik denk van niet.

Uiteraard hoort een kandidaat zich netjes voor te bereiden voor het gesprek. Netjes is (net als representatief) niet iets vaststaand.
Het is gebaseerd op (voor)oordelen en daardoor ook nooit een objectieve selectiemethode.

Ik vind een passend cv, diploma's (wel checken natuurlijk) en referenties (ook checken) belangrijk.

Ook vind ik het belangrijk of een kandidaat in staat is om mij duidelijk te maken waar zijn/haar kracht ligt en waar de valkuilen en waarom de kandidaat deze functie en organisatie kiest.

Voor mij is het daarbij niet van belang of de kandidaat dit zegt in een trui, overhemd of pak en al helemaal niet of deze gympen draagt of nette schoenen (deze zitten doorgaans onder de tafel en zie je hooguit bij binnenkomst en bij vertrek). Sterker nog, ik heb liever dat kandidaten zichzelf zijn dan dat zij zich netter of anders voordoen of dat zij iets dragen wat ze zelf eigenlijk niet zo prettig vinden.
pi_191410503
Ik werk alleen maar in internationale teams van over de hele wereld. Je kan beter iemand beoordelen op wat die kan en/of intelligentie (begrijpend lezen, verbanden zien, EQ etc.), dan op een d'tje of t'tje. Voertaal is bij de grote bedrijven Engels. Streng Nederlands zie ik eigenlijk alleen nog maar bij overheden en kleinere bedrijven. Eigenlijk is het behoorlijk ouderwets.

Als je bepaalde specialisten nodig hebt, heb je weinig te kiezen. Of als grotere bedrijven knijpen op de kosten (nearshore, offshore etc.) dan worden alle standaarden over boord gegooid. Kwaliteit en taal om te janken.
pi_191410810
Ja, ik vind het dom en ongemotiveerd overkomen. Als je al niet even de moeite neemt om je cv en brief netjes en foutloos te maken, hoe serieus neem je de lezer dan?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_191410914
Ik kwam laatst nog door de selectie met een dt-fout in m'n motivatiebrief bij de afdeling kwaliteit. Ik heb wel een dag later m'n brief gecontroleerd, maar het toen ook niet gezien. Maar niet meer aan denken!

Ach ja, het zou wel vreemd zijn als iemand dan de conclusie trekt dat ik ongeschikt zou zijn. Ik zou het best wel een vergaande conclusie vinden op basis van enkel en alleen een CV of brief, vooral als de toonzetting van de brief verder in orde is en het CV verder interessant genoeg.
pi_191411004
Ik doe de eersterondegesprekken voor een functie waarbij oog voor detail belangrijk is (financiële dienstverlening - wo niveau).

Als er spelfouten in de brief of het CV staan hoeven ze wat mij betreft niet op gesprek te komen. Krijg er meteen een slecht beeld bij.
Play hard, go pro.
pi_191411120
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 16:29 schreef _I het volgende:

[..]

Niet in je hoofd, maar je ziet het op papier/scherm. Automatisme als je de middelbare school gehaald hebt. Maar hey, kennelijk is de ene fout voor jou erger dan de ander en boet het je eigenlijk allemaal niet zoveel, want:

quote:

[..]

zaterdag 8 februari 2020 @ 18:33:19 #98
459912 FlippingCoin
pi_191411135
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 17:15 schreef FYazz het volgende:

[..]

Volgens mij zeg ik niets anders ;)
Maar ik stel dan weer niets wat constraterend is mijn voorgaande posts. :P
pi_191411313
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 18:32 schreef baskick het volgende:

[..]

Niet in je hoofd, maar je ziet het op papier/scherm. Automatisme als je de middelbare school gehaald hebt. Maar hey, kennelijk is de ene fout voor jou erger dan de ander en boet het je eigenlijk allemaal niet zoveel, want:
[..]

Dat klopt, dat vertel ik je net.
pi_191411332
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 14:31 schreef FransDeens het volgende:

[..]

Ironisch dat er 3 fouten in deze post zitten.
Ironisch? Volgens mij weet je niet wat ironisch betekent
  zaterdag 8 februari 2020 @ 18:47:22 #101
66444 Lord_Vetinari
pi_191411390
quote:
11s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 16:42 schreef _I het volgende:

[..]

“Zien in je hoofd”? Wat bedoel je?

Zie jij in je hoofd wat je schrijft? :o
Je hoort in je hoofd de controle te doen. Je bent ermee volgestampt op school, tenslotte. Je ziet notabene op het scherm wat je typt. Als ik type ‘je veranderd er niks aan’, dan zegt mijn hoofd “Hoho. ‘Je’ is tweede persoon enkelvoud en in dit verband is het het onderwerp van de zin. De daarbijbehorende werkwoordsvorm voor de persoonsvorm is stam +t, dus ‘veranderT’.”
pi_191411704
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 18:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Je hoort in je hoofd de controle te doen. Je bent ermee volgestampt op school, tenslotte. Je ziet notabene op het scherm wat je typt. Als ik type ‘je veranderd er niks aan’, dan zegt mijn hoofd “Hoho. ‘Je’ is tweede persoon enkelvoud en in dit verband is het het onderwerp van de zin. De daarbijbehorende werkwoordsvorm voor de persoonsvorm is stam +t, dus ‘veranderT’.”
Dan ben ik al drie zinnen verder.
pi_191411734
Ja.
  zaterdag 8 februari 2020 @ 19:30:30 #104
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191412170
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 15:25 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Dat is gewoon goed volgens mij. Het is pas fout als je het bezittelijk gaat gebruiken wat gewoon fout is.
Natuurlijk is dat goed. Maar de zin ervóór (boordevol fouten overigens) laat weten dat de schrijver de pest heeft aan het woord "me", zonder enige nuance. Om het woord in de zin na die kwalificatie gewoon te gebruiken. Dat spreekt mekaar tegen, zeg maar.
  zaterdag 8 februari 2020 @ 19:33:11 #105
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191412212
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 15:41 schreef Kiid het volgende:
Kijk alleen al naar de hoeveelheid mensen hier die cv met hoofdletters schrijven. En dan beweren dat taal belangrijk is voor hen :')
40+ leerde dat zo. Alle afko's met hoofdletters. Is na al die jaren een gewoonte.
pi_191416082
Ik neem geen mensen aan, maar stel van wel ;) een d/t fout die ik al zie, zou no go zijn :).

Kom trouwens in met name interne mails ook veel fouten tegen. :P
  zaterdag 8 februari 2020 @ 22:23:52 #107
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191416165
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 22:18 schreef Sport_Life het volgende:
Ik neem geen mensen aan, maar stel van wel ;) een d/t fout die ik al zie, zou no go zijn :).

Waarom denk je dat het iemand boeit als je outbound call center medewerker in een sollicitatiebrief een d/t-fout maakt?
pi_191416531
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 19:33 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

40+ leerde dat zo. Alle afko's met hoofdletters. Is na al die jaren een gewoonte.
Dat maakt het niet minder fout. Het zal mij overigens een zorg zijn dat men het fout schrijft. Ik weet dat ik ook niet perfect Nederlands schrijf dus ik veroordeel anderen er ook niet op.

Niet dat ik überhaupt de luxe heb om mensen daarop te selecteren. Dan houd ik al helemaal weinig over
Dag knapste man van FOK!
pi_191416674
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 22:23 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom denk je dat het iemand boeit als je outbound call center medewerker in een sollicitatiebrief een d/t-fout maakt?
Dat zal niemand boeien inderdaad.

Overigens is mijn Nederlands ook niet perfect (verre van zelfs) maar in een sollicitatiebrief verwacht ik wel enige moeite.
pi_191416745
Ik ga ervan uit dat werkgevers dat doen.
  zaterdag 8 februari 2020 @ 23:03:35 #111
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191416943
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 22:44 schreef Kiid het volgende:

[..]

Dat maakt het niet minder fout. Het zal mij overigens een zorg zijn dat men het fout schrijft. Ik weet dat ik ook niet perfect Nederlands schrijf dus ik veroordeel anderen er ook niet op.

Niet dat ik überhaupt de luxe heb om mensen daarop te selecteren. Dan houd ik al helemaal weinig over
De grap is dat het niet fout is.
pi_191417172
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 23:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De grap is dat het niet fout is.
De grap is dat het wel fout is.
Dag knapste man van FOK!
pi_191417216
quote:
1s.gif Op uzaterdag 8 februari 2020 18:43 schreef Tailless het volgende:

[..]

Ironisch? Volgens mij weet je niet wat ironisch betekent
Als je die fouten niet expres gemaakt hebt dan was je post inderdaad niet ironisch.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  zaterdag 8 februari 2020 @ 23:41:49 #114
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191417790
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 23:12 schreef Kiid het volgende:

[..]

De grap is dat het wel fout is.
quote:
Voor meer houvast is het handig om afkortingen onder te verdelen in categorieën waarvoor bepaalde principes gelden. Er zijn echter behoorlijk wat uitzonderingen. Bovendien zijn in de praktijk vaak meerdere schrijfwijzen verdedigbaar. Het komt dus voor dat woordenboeken en -lijsten van elkaar afwijken op dit vlak.
https://onzetaal.nl/taaladvies/afkortingen-algemene-regels/

Het zijn vuistregels en geen spellingregels, en het valt vaak onder een bepaalde keuze voor huisstijl. In boeken zie je vaak kleinkapitaal bij afkortingen.
Hoofdletters of niet ligt er vaak aan hoe "ingeburgerd" een woord is, maar dat laatste is dan weer nergens terug te vinden of te meten.

Denken dat er maar één goede manier is om afkortingen te schrijven is dus sowieso fout.
pi_191418418
Ik haat taalnazies en het intresseert me niet echt.
Heb prima mensen aangenomen die barsten van de taalfouten.
Techneuten kunnen niet schrijven.
Behalve de aanbestedingings schrijvers, die moeten foutloos zijn.

Ben door de jaren heen wel discriminerend geworden. Achmed blijft maar thuis.

Sector: ontwikkeling en energie.
Verantwoordelijk: vestiging 60 m/v
Vakman pur sang
pi_191419286
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 22:18 schreef Sport_Life het volgende:

Als dat al een no go zou zijn had ik nooit werk gehad. Het ligt ook gewoon aan het vakgebied. Voor een pipingengineer is het veel belangrijker dat je P&Id kunt lezen en een behoorlijk ruimtelijk inzicht hebt. Daar laat je echt een ervaren iemand niet voor een slechte spelling liggen. Die neem je graag aan ook al omdat ze al moeilijk te vinden zijn.

Een advocaat die spelfouten maakt is een ander verhaal.

Zou ik een brief moeten schrijven dan doe ik dat eerst handmatig met de pen. Dan steek ik er ook meer energie in. Dan zorg ik er wel voor dat er geen blunders in zijn verwerkt.

Overigens vind ik het veel kwalijker als iemand een cv maakt van 2 A4tjes vol en tijdens een gesprek blijkt dat het niet kan kloppen. Dat merk je dan aan vakgerichte vragen die je gaat stellen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Cherni op 09-02-2020 01:50:35 ]
  zondag 9 februari 2020 @ 04:51:19 #117
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_191421524
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 23:41 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

[..]

https://onzetaal.nl/taaladvies/afkortingen-algemene-regels/

Het zijn vuistregels en geen spellingregels, en het valt vaak onder een bepaalde keuze voor huisstijl. In boeken zie je vaak kleinkapitaal bij afkortingen.
Hoofdletters of niet ligt er vaak aan hoe "ingeburgerd" een woord is, maar dat laatste is dan weer nergens terug te vinden of te meten.

Denken dat er maar één goede manier is om afkortingen te schrijven is dus sowieso fout.
Ik vind het knap hoe diep je zit te graven om toch maar gelijk proberen te hebben. Dat is een kwaliteit die uiteindelijk belangrijker is dan de spelling. Tevens de reden waarom ik dus mensen er niet op selecteer.

Maar het blijft gewoon fout. Cv is een initiaalwoord en initiaalwoorden schrijf je in Nederland 'gewoon' zonder hoofdletters. Volgens jouw beredenatie kunnen we alle afkortingen met hoofdletters blijven schrijven. We zijn geen Duitsland.
Dag knapste man van FOK!
  zondag 9 februari 2020 @ 10:21:30 #119
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_191421936
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 14:17 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Allebei is goed volgens mij. Het woord ‘me’ is vooral erg (en fout) als het als bezittelijk voornaamwoord wordt gebruikt: “dit is me zusje” ofzo. :')
pi_191421967
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 19:04 schreef _I het volgende:

[..]

Dan ben ik al drie zinnen verder.
Dat heb ik ook inderdaad. Na meer dan 100 procedures weet ik wel hoe het spelletje werkt. Als er niet specifiek naar gevraagd word, schrijf ik ook niet eens een brief, juist om dit soort situaties te voorkomen. 100 brieven perfect schrijven is namelijk alweer een heel andere opgave dan 1 brief perfect schrijven. En in een gesprek krijg je sowieso een beter beeld van de functie, de organisatie en de mensen waar je misschien mee gaat samenwerken. Zo kom je makkelijker voorbij die eerste muur.

Overigens kunnen vanuit sollicitatie-vermoeidheid nog wel ergere fouten erin sluipen. Dan wordt de brief gekopieerd en blijft de aanhef naar een ander bedrijf staan. Dat is alweer erger maar dan zou ik ook willen weten of er sprake kan zijn van sollicitatie-vermoeidheid. Veel managers onderschatten het effect van sollicitatie-vermoeidheid.

[ Bericht 4% gewijzigd door Daboman op 09-02-2020 10:34:07 ]
pi_191422279
Ik werk in een IT-organisatie en mijn ervaring is dat iedereen pijnlijke taalfouten maakt, zelfs de dames van communicatie. Gevoelsmatig zou ik iemand af willen schrijven op het moment dat ik een fout tegenkom, maar de realiteit is dat ik dan al het werk in m'n eentje zou moeten doen. Sollicitanten komen dus weg met taalfouten, al zit er vanzelfsprekend een gradatie in. Zo heb ik een diepe minachting voor mensen die niet begrijpen waar je een komma voor gebruikt.

Overigens heb ik veel last van het belabberde taalgevoel van mijn collega's en met name het feit dat ze zelf niet zien hoe belabberd het werkelijk is. Documentatie is vaak moeilijk te begrijpen en het ergst is dat er jargon is ontstaan dat voor onze gebruikers en onze geldschieters ondoordringbaar is. Het gevolg is dat we geld mislopen en onze gebruikers niet goed worden geholpen.

Op dit moment ben ik op zoek naar een communicatiemedewerker die foutloos schrijft om onder andere documentatie te redigeren. Het is zoeken naar een speld in een hooiberg.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_191423153
En wat vinden jullie van Engels en Nederlands in een zin?

"gediplomeerd network specialist"

Tevens hebben jullie wel eens de vacatureteksten nagelezen? Daar kom je regelmatig verschrikkelijke taal en/of grammaticafouten in tegen. ook op de websites van vele bedrijven trouwens inclusief de multinationals met een ruim budget hiervoor.
pi_191423345
quote:
9s.gif Op zondag 9 februari 2020 10:55 schreef Claudia_x het volgende:
Ik werk in een IT-organisatie en mijn ervaring is dat iedereen pijnlijke taalfouten maakt, zelfs de dames van communicatie. Gevoelsmatig zou ik iemand af willen schrijven op het moment dat ik een fout tegenkom, maar de realiteit is dat ik dan al het werk in m'n eentje zou moeten doen. Sollicitanten komen dus weg met taalfouten, al zit er vanzelfsprekend een gradatie in. Zo heb ik een diepe minachting voor mensen die niet begrijpen waar je een komma voor gebruikt.

Overigens heb ik veel last van het belabberde taalgevoel van mijn collega's en met name het feit dat ze zelf niet zien hoe belabberd het werkelijk is. Documentatie is vaak moeilijk te begrijpen en het ergst is dat er jargon is ontstaan dat voor onze gebruikers en onze geldschieters ondoordringbaar is. Het gevolg is dat we geld mislopen en onze gebruikers niet goed worden geholpen.

Op dit moment ben ik op zoek naar een communicatiemedewerker die foutloos schrijft om onder andere documentatie te redigeren. Het is zoeken naar een speld in een hooiberg.
Op zich niet ten nadele van jou bedoeld natuurlijk, maar ik zie op internet steeds vaker dat teksten slordigheidsfouten bevatten of gewoon niet kloppen en later gerectificeerd worden. In een alsmaar complexer groeiende samenleving wordt het ook steeds onhaalbaarder om altijd foutloze teksten op te leveren.

Mijn persoonlijke visie op dit moment is vooral dat dat perfectionisme de doeltreffendheid niet in de weg mag staan. Ik zou in jouw geval de leesbaarheid voor de doelgroep dus belangrijker vinden dan dat de tekst foutloos is. Geen jargon dus, maar dat er nooit een dt-fout zal insluipen zou ik niet kunnen beloven. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat jij zou worden afgerekend op diezelfde dt-fouten. Juist daardoor ben ik erg benieuwd naar je visie.

Mijn vraag is, waar ligt die grens? Wanneer ben je echt te makkelijk en wanneer zijn fouten nog te verdedigen? Ik zie niet vaak mensen die dat in gradaties zien. Vaak wordt dat heel zwartwit gezien, blijkt ook uit dit topic, 1 dt-fout = ongeschikt voor het werk. In m'n eigen werk ben ik op zoek naar die balans, vroeger was ik te perfectionistisch maar tegenwoordig hoor ik vaker dat ik te makkelijk ben.
pi_191423443
Ik heb een bloedhekel aan verkeerd gebruik van hoofdletters.

CV, HBO, etc.
(het is natuurlijk cv en hbo)

Dit is begonnen toen de coaches tijdens een sollicitatietraining mijn goed geschreven woorden gingen corrigeren. :%
  zondag 9 februari 2020 @ 12:16:18 #125
459912 FlippingCoin
pi_191423447
Heeft het er ook niet mee te maken dat mensen die echt wat kunnen meer wegkomen met wat taalfoutjes dan de zoveelste recruiter of zo? Iemand met de juiste technische ervaring zal je minder snel nog eens tegen komen, dan kan je hem ondanks de taalfouten misschien toch beter binnen hengelen?
pi_191423464
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 12:10 schreef Daboman het volgende:

[..]

Op zich niet ten nadele van jou bedoeld natuurlijk, maar ik zie op internet steeds vaker dat teksten slordigheidsfouten bevatten of gewoon niet kloppen en later gerectificeerd worden. In een alsmaar complexer groeiende samenleving wordt het ook steeds onhaalbaarder om altijd foutloze teksten op te leveren.

Mijn persoonlijke visie op dit moment is vooral dat dat perfectionisme de doeltreffendheid niet in de weg mag staan. Ik zou in jouw geval de leesbaarheid voor de doelgroep dus belangrijker vinden dan dat de tekst foutloos is. Geen jargon dus, maar dat er nooit een dt-fout zal insluipen zou ik niet kunnen beloven. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat jij zou worden afgerekend op diezelfde dt-fouten. Juist daardoor ben ik erg benieuwd naar je visie.

Mijn vraag is, waar ligt die grens? Wanneer ben je echt te makkelijk en wanneer zijn fouten nog te verdedigen? Ik zie niet vaak mensen die dat in gradaties zien. Vaak wordt dat heel zwartwit gezien, blijkt ook uit dit topic, 1 dt-fout = ongeschikt voor het werk. In m'n eigen werk ben ik op zoek naar die balans, vroeger was ik te perfectionistisch maar tegenwoordig hoor ik vaker dat ik te makkelijk ben.
Ik denk dat je correct schrijven en stijl uit elkaar moet trekken. Een tekst kan wat spelling en grammatica betreft foutloos zijn. Dat is niet zo moeilijk. Je hebt er gewoon iemand voor nodig die een muggenzifter is oog voor detail heeft. Stijl is lastiger omdat gevoel een belangrijke rol speelt. Wanneer mag je Engelse termen gebruiken en wanneer niet? Wij werken bijvoorbeeld volgens scrummethodiek en het hanteren van scrumtermen zorgt voor onduidelijkheid, maar het vertalen van die termen maakt niet veel duidelijker wat we doen.

Bij ons werd bovendien regelmatig in het Engels geschreven omdat onze doelgroep internationaal is. Daar heb ik een verbod op ingesteld. Nederlanders overschatten hun Engelse taalvaardigheid. Wij schrijven nu in het Nederlands en laten teksten voor een internationaal publiek vertalen door een professioneel bureau.
  Moderator zondag 9 februari 2020 @ 14:24:55 #127
155227 crew  Guppy
dus
pi_191425441
Het is geen dealbreaker, een brief met een enkele spelfout zal ik niet in de shredder gooien. Je moet het heel gek maken, wil ik dat doen. Máár het zorgt er wel voor dat ik zo'n brief + cv extra kritisch lees. Je voelsprieten gaan toch uitstaan, bij een spel/typefout.

Overigens ook afhankelijk van de functie. Van een content creator verwacht ik een foutloze brief en een foutloos cv.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_191425547
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 10:25 schreef Daboman het volgende:

[..]

Dat heb ik ook inderdaad. Na meer dan 100 procedures weet ik wel hoe het spelletje werkt. Als er niet specifiek naar gevraagd word, schrijf ik ook niet eens een brief, juist om dit soort situaties te voorkomen. 100 brieven perfect schrijven is namelijk alweer een heel andere opgave dan 1 brief perfect schrijven. En in een gesprek krijg je sowieso een beter beeld van de functie, de organisatie en de mensen waar je misschien mee gaat samenwerken. Zo kom je makkelijker voorbij die eerste muur.

Overigens kunnen vanuit sollicitatie-vermoeidheid nog wel ergere fouten erin sluipen. Dan wordt de brief gekopieerd en blijft de aanhef naar een ander bedrijf staan. Dat is alweer erger maar dan zou ik ook willen weten of er sprake kan zijn van sollicitatie-vermoeidheid. Veel managers onderschatten het effect van sollicitatie-vermoeidheid.
Contracten en jaarrekeningen moeten foutloos zijn, buiten dat is er best ruimte voor fouten.
  zondag 9 februari 2020 @ 16:40:49 #129
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_191428028
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 11:48 schreef babylon het volgende:
TS eerst:
Ik werk in de IT en heb mijn gespreken voornamelijk met frontend/fullstack ontwikkelaars.
:'0 :')
pindazakje
pi_191428098
Bij mij ligt het wel aan de functie waarvoor ik iemand aanneem (horeca). Voor een receptionist vind ik het wel belangrijk dat er correct geschreven wordt (veel emails schrijven). Van bedieningsmedewerkers of barpersoneel vind ik het minder belangrijk. Mochten die al uitgenodigd worden dan let ik meer op hoe zij mondelijk communiceren (dan/als bijvoorbeeld).

- Me als bezittelijk voornaamwoord gaat bij mij meestal de prullenbak in ongeacht functie.
- Ben niet super streng met grammaticale en/of stijlfouten in motivatiebrieven maar van een cv verwacht ik wel dat het foutloos is (oog voor detail).

Klinkt misschien hard voor de functie maar ik woon in een studentenstad en de meeste werknemers in het bedrijf zijn studenten dus dan verwacht ik wel dat die enigzins Nederlands kunnen.
pi_191429377
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 16:44 schreef pussycatdoll het volgende:

dus dan verwacht ik wel dat die enigzins Nederlands kunnen.
https://onzetaal.nl/taaladvies/enigszins-enigzins/

Ongeacht de functie vind ik gewoon dat een motivatiebrief foutloos moet zijn. Zo moeilijk is het echt niet om zoiets te schrijven. Eén a4'tje, desnoods laat je het controleren door je familie/vrienden/buurman/kapper. Uiteraard zijn er gradaties (direct de prullenbak in versus nog een kans geven), maar uiteindelijk is het gewoon enorm slordig (of nog erger: onkunde). Dat gezegd hebbende, ervan uitgaande dat de perfecte kandidaat niet bestaat, neem je uiteindelijk toch iemand aan waar je de minste concessies op doet. Dan is gebrek aan taalgevoel wellicht één van die concessies.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_191429497
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 19:33 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Net zoals mensen die hun opleiding (vwo, mbo, hbo etc.) op hun cv met hoofdletters schrijven?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_191431591
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 12:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik denk dat je correct schrijven en stijl uit elkaar moet trekken. Een tekst kan wat spelling en grammatica betreft foutloos zijn. Dat is niet zo moeilijk. Je hebt er gewoon iemand voor nodig die een muggenzifter is oog voor detail heeft. Stijl is lastiger omdat gevoel een belangrijke rol speelt. Wanneer mag je Engelse termen gebruiken en wanneer niet? Wij werken bijvoorbeeld volgens scrummethodiek en het hanteren van scrumtermen zorgt voor onduidelijkheid, maar het vertalen van die termen maakt niet veel duidelijker wat we doen.

Bij ons werd bovendien regelmatig in het Engels geschreven omdat onze doelgroep internationaal is. Daar heb ik een verbod op ingesteld. Nederlanders overschatten hun Engelse taalvaardigheid. Wij schrijven nu in het Nederlands en laten teksten voor een internationaal publiek vertalen door een professioneel bureau.
Daar loop ik dus ook wel tegenop, dat het een kwestie is van gevoel. Maar dat is vaak wel weer lastig als je meerdere stakeholders hebt die er anders naar kijken. Iedereen kijkt er naar vanuit zijn eigen referentiekader en heeft dus andere belangen, een andere visie en andere gevoelens.
pi_191439699
Ik leer mijn studenten één gradatie hoger te kleden bij een sollicitatiegesprek. Dus solliciteer je voor magazijnmedewerker waar je normaal in T-shirt en broek loopt, trek dan een blouseje aan. Solliciteer je voor kantoor waar men in blousejes loopt, trek dan een colbertje of pantalon aan. En zo verder. Dat weet je natuurlijk lang niet altijd van tevoren, maar soit.

Sollicitatiebrieven schrijven leer ik ze niet eens meer, want serieus, dat staat boordevol fouten. En dan heb ik het nog niet eens over d/t-fouten of me als bezittelijk voornaamwoord, maar waarbij alle regels volledig aan hun laars gelapt worden, zowel grammatica, spelling als lay-out (voor elke zin een enter, soms ook met een regel wit ertussen, bijv. of samengestelde woorden los schrijven, geen interpunctie, studenten met dyslexie, etc. etc.).
Als een sollicitatiebrief werkelijk zo belangrijk zou zijn voor de functies waarop zij solliciteren, zouden de uitkeringen onbetaalbaar worden. Een goed cv vind ik iets belangrijker, maar ook daarin worden volop fouten gemaakt. Het ziet er soms zelfs niet eens uit. Ik heb het hier over mbo-2.

Met andere woorden, de functie waarop je solliciteert maakt nogal uit, vind ik. Je skills en competenties (kunnen) benoemen vind ik belangrijker dan het correct opstellen van een cv en/of brief. Dat is waar ik de meeste nadruk op leg.
pi_191440345
En maar roepen dat we zitten te schreeuwen om technische vakmensen terwijl we mensen vooral selecteren op taalvaardigheid, kleding en een leuk praatje. Geef mij maar een programmeur die ervan overtuigd is dat "kwispelturig" een heel normaal Nederlands woord is, maar precies weet hoe transacties in een systeem werken en hoe hij een buildstraat inricht.
pi_191440379
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 13:23 schreef Alfje het volgende:
En maar roepen dat we zitten te schreeuwen om technische vakmensen terwijl we mensen vooral selecteren op taalvaardigheid, kleding en een leuk praatje. Geef mij maar een programmeur die ervan overtuigd is dat "kwispelturig" een heel normaal Nederlands woord is, maar precies weet hoe transacties in een systeem werken en hoe hij een buildstraat inricht.
Hmm, ik vraag me af of er streng naar taalvaardigheid wordt gekeken bij technische beroepen, zeker als je het over een lager niveau hebt.
pi_191440458
Het hangt er vooral vanaf wie de sollicitaties beoordeelt. Bij tech bedrijven zal dat vooral technisch personeel zijn. Maar bij bedrijven waarbij de techniek onderdeel is van het bedrijf maar geen core business ben ik bang dat veel hr medewerkers talent laten lopen om dit soort redenen. Als ik een cv + motivatie krijg begin ik meestal met de (recentere) werkervaring en gebruikte technieken en lees achteraf nog even de motivatie door. De meeste weldenkende mensen kunnen echt wel een sociaal wenselijk verhaaltje in elkaar knutselen.
pi_191440519
Ik vraag me toch af hoeveel brieven er binnen komen bij sommige mensen.

Als ik een IOS ontwikkelaar kan krijgen die intern wil worden en genoegen neemt met 4500e en verder nauwelijks absurde eisen, dan ga ik echt niet moeilijk doen over 'me'.
  maandag 10 februari 2020 @ 14:07:23 #139
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191440789
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 12:25 schreef DjVero het volgende:
Ik leer mijn studenten één gradatie hoger te kleden bij een sollicitatiegesprek. Dus solliciteer je voor magazijnmedewerker waar je normaal in T-shirt en broek loopt, trek dan een blouseje aan. Solliciteer je voor kantoor waar men in blousejes loopt, trek dan een colbertje of pantalon aan. En zo verder. Dat weet je natuurlijk lang niet altijd van tevoren, maar soit.

Sollicitatiebrieven schrijven leer ik ze niet eens meer, want serieus, dat staat boordevol fouten. En dan heb ik het nog niet eens over d/t-fouten of me als bezittelijk voornaamwoord, maar waarbij alle regels volledig aan hun laars gelapt worden, zowel grammatica, spelling als lay-out (voor elke zin een enter, soms ook met een regel wit ertussen, bijv. of samengestelde woorden los schrijven, geen interpunctie, studenten met dyslexie, etc. etc.).
Als een sollicitatiebrief werkelijk zo belangrijk zou zijn voor de functies waarop zij solliciteren, zouden de uitkeringen onbetaalbaar worden. Een goed cv vind ik iets belangrijker, maar ook daarin worden volop fouten gemaakt. Het ziet er soms zelfs niet eens uit. Ik heb het hier over mbo-2.

Met andere woorden, de functie waarop je solliciteert maakt nogal uit, vind ik. Je skills en competenties (kunnen) benoemen vind ik belangrijker dan het correct opstellen van een cv en/of brief. Dat is waar ik de meeste nadruk op leg.
Als je van mbo-2 de perfecte brief ontvangt lijkt me dat reden tot argwaan.
pi_191440864
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 14:07 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Mbo 2 heeft toch ook eerst de basisschool doorlopen? Ontleden van zinnen is basisschoolniveau.
  maandag 10 februari 2020 @ 14:13:50 #141
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191440881
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:12 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Net zoals mensen die hun opleiding (vwo, mbo, hbo etc.) op hun cv met hoofdletters schrijven?
Yep.
Is ook veel duidelijker.
  maandag 10 februari 2020 @ 14:19:17 #142
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191440958
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 14:12 schreef baskick het volgende:

[..]

Mbo 2 heeft toch ook eerst de basisschool doorlopen? Ontleden van zinnen is basisschoolniveau.
Nope. 20% van de 15-jarigen is functioneel analfabeet. Hebben dat dus onvoldoende geleerd op de basisschool. En krijgen daar wèl een vmbo diploma mee.

Het probleem van kleine foutjes is overigens niet de kennis van de regeltjes qua zinsontleding of werkwoordvervoeging.

Fouten maken is menselijk. Als je alleen onmenselijke medewerkers wil...
pi_191441104
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 14:19 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nope. 20% van de 15-jarigen is functioneel analfabeet. Hebben dat dus onvoldoende geleerd op de basisschool. En krijgen daar wèl een vmbo diploma mee.

Het probleem van kleine foutjes is overigens niet de kennis van de regeltjes qua zinsontleding of werkwoordvervoeging.

Fouten maken is menselijk. Als je alleen onmenselijke medewerkers wil...
Oh, dat geloof ik wel. Het uitstroomniveau op de basisschool is logischerwijs wisselend. Wel vind ik het treurig dat je dus zonder fatsoenlijk te kunnen lezen/schrijven een vmbo-diploma (startkwalificatie) kunt halen. In mijn optiek is het treurig dat er in Nederland laaggeletterdheid voorkomt bij mensen die LVB ontstijgen. Senioren van nu buiten beschouwing gelaten, daar onderwijs/studeren vroeger wellicht niet zo gemeengoed was.
  maandag 10 februari 2020 @ 14:35:34 #144
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_191441132
Is het CV of cv?
pi_191441185
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 13:41 schreef babylon het volgende:
Ik vraag me toch af hoeveel brieven er binnen komen bij sommige mensen.

Als ik een IOS ontwikkelaar kan krijgen die intern wil worden en genoegen neemt met 4500e en verder nauwelijks absurde eisen, dan ga ik echt niet moeilijk doen over 'me'.
Vind dat ook wel opmerkelijk. Overal een schreeuwend tekort maar op FOK gaat iedereen onder de bijl na een fout in het cv
Dag knapste man van FOK!
pi_191441214
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 14:40 schreef Kiid het volgende:

[..]

Vind dat ook wel opmerkelijk. Overal een schreeuwend tekort maar op FOK gaat iedereen onder de bijl na een fout in het cv
"Let je erop" wil niet meteen zeggen dat men er daadwerkelijk op afgewezen wordt. Ook niet als men dat (hier) wel beweert.
pi_191441229
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 14:41 schreef baskick het volgende:

[..]

"Let je erop" wil niet meteen zeggen dat men er daadwerkelijk op afgewezen wordt. Ook niet als men dat (hier) wel beweert.
Neem het niet te letterlijk
Dag knapste man van FOK!
pi_191441246
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 14:07 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Tenzij ik ze schrijf... :+ Werkelijk, van sommige Afrikanen (nog maar een paar jaar woonachtig in Nederland) maak je er geen kaas van wat ze schrijven. Dan kunnen ze beter geen brief/cv sturen of samen met mij opstellen. :)
pi_191441427
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 14:43 schreef Kiid het volgende:

[..]

Neem het niet te letterlijk
Precies mijn punt, dus.
pi_191442817
quote:
9s.gif Op zondag 9 februari 2020 10:55 schreef Claudia_x het volgende:

Ringo. :D . Of mijn vriend, als je een zzp-er wilt inhuren.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_191442842
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 16:51 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ringo. :D . Of mijn vriend, als je een zzp-er wilt inhuren.
We hebben iemand voor één jaar nodig in Amsterdam. @Ringo? O-) @LiefvanFranny_G?
  maandag 10 februari 2020 @ 17:27:56 #152
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191443258
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 14:43 schreef DjVero het volgende:

[..]

Tenzij ik ze schrijf... :+ Werkelijk, van sommige Afrikanen (nog maar een paar jaar woonachtig in Nederland) maak je er geen kaas van wat ze schrijven. Dan kunnen ze beter geen brief/cv sturen of samen met mij opstellen. :)
Heb jij mbo-2 als hoogste opleiding?
pi_191443520
quote:
Mensen die commentaar op de spelling van een ander hebben en zelf "eigenlijk "niet kunnen spellen is ook wel een dingetje
pi_191443887
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:48 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Mensen die commentaar op de spelling van een ander hebben en zelf "eigenlijk "niet kunnen spellen is ook wel een dingetje
Niemand kan spellen, maar er is een groot verschil tussen spelfoutjes en een zootje.
pi_191443894
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:48 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Oh ik zie nu wat je bedoelt. Sorry.
pi_191449123
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Heb jij mbo-2 als hoogste opleiding?
Nee, ik heb ook nog mbo-3 en -4 waar ik les aan geef.
pi_191457109
Altijd. Als jij het in 2 kantjes presteert om fouten te maken word je mijn collega niet.

Je kan die shit zo lang en zo vaak mogelijk verbeteren. Fouten zijn dan niet ok.
  dinsdag 11 februari 2020 @ 16:10:44 #158
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191457493
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 23:09 schreef DjVero het volgende:

[..]

Nee, ik heb ook nog mbo-3 en -4 waar ik les aan geef.
Daarom vertrouw ik het dus niet. Als een mbo-2-er het foutloos doet, heeft ie hulp gehad. En die krijgt hij bij zijn werk zeer waarschijnlijk niet.
pi_191457766
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 14:40 schreef Kiid het volgende:

[..]

Valt wel mee. En mensen mogen mij daar best op attenderen. Alleen als mensen je op fouten attenderen op een dusdanige manier dat het een persoonlijke aanval is om even te laten zien dat ze meer zijn dan een ander, dan maak ik wel een opmerking. Iedereen maakt fouten en ieder mens heeft andere prioriteiten en kwaliteiten. Bovendien ligt het ook geheel aan de functie.

Iemand met een uitstekende motoriek die prachtige voorwerpen maakt selecteer je op die kwaliteit en in een gesprek voel je ook hoe sociaal iemand is en of hij/zij past binnen je organisatie. Althans, daar ga ik vanuit. Dan maken spellingsfouten wat mij betreft niet zoveel uit.
pi_191460870
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 16:10 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Daarom vertrouw ik het dus niet. Als een mbo-2-er het foutloos doet, heeft ie hulp gehad. En die krijgt hij bij zijn werk zeer waarschijnlijk niet.
Fair enough. Maar de meeste mensen solliciteren niet naar een functie van corrector. Dus eventuele hulp bij het schrijven van een brief zegt niet noodzakelijkerwijs iets over z'n competenties als [insert random praktische baan].
  woensdag 12 februari 2020 @ 09:35:36 #161
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_191467899
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 16:53 schreef Claudia_x het volgende:
We hebben iemand voor één jaar nodig in Amsterdam. @:Ringo? O-) @:LiefvanFranny_G?
Haha, ja dat zou ik kunnen zijn.
Maar ik heb al heel fijn werk...
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_191467973
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 16:10 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maar hij heeft wel de moeite genomen om om die hulp te vragen. Dat toont aan dat hij A. de sollicitatie serieus neemt en B. in staat is eigen tekortkomingen te herkennen. Afhankelijk van de functie weegt dat veel zwaarder.
  woensdag 12 februari 2020 @ 09:48:13 #163
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191468050
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 09:41 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Maar hij heeft wel de moeite genomen om om die hulp te vragen. Dat toont aan dat hij A. de sollicitatie serieus neemt en B. in staat is eigen tekortkomingen te herkennen. Afhankelijk van de functie weegt dat veel zwaarder.
Je kunt het ook zien dat hij bereidt is om hulp bij oplichting te vragen voor eigen gewin. Doe mij maar een mbo-2-er met fouten in het cv en niet iemand die zich beter probeert voor te doen dan hij is.
pi_191468581
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2020 09:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je kunt het ook zien dat hij bereidt is om hulp bij oplichting te vragen voor eigen gewin. Doe mij maar een mbo-2-er met fouten in het cv en niet iemand die zich beter probeert voor te doen dan hij is.
De meeste mbo-2 studenten hoeven vaak niet eens brieven te sturen. Sterker nog, 80% van de bbl-studenten zijn aan hun baan gekomen door alleen cv + gesprek of nog niet eens met een cv. Dus wat is er precies mis mee als ze hun docent om hulp vragen? Sterker nog, op mbo-2 mag je al blij zijn áls ze om hulp vragen.
9 van de 10 cv's die ze maken, zien er overigens werkelijk niet uit, dus als ik ze help met de juiste opmaak en hen wijs op taalfouten is dat voor hun eigen baankansen of toekomst alleen maar mooi meegenomen. En oplichting serieus....de meeste studenten denken daar echt niet aan als ze om hulp vragen, en zó naïef ben ik dan weer niet...
  woensdag 12 februari 2020 @ 18:23:58 #165
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191475546
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 10:31 schreef DjVero het volgende:

[..]

De meeste mbo-2 studenten hoeven vaak niet eens brieven te sturen. Sterker nog, 80% van de bbl-studenten zijn aan hun baan gekomen door alleen cv + gesprek of nog niet eens met een cv. Dus wat is er precies mis mee als ze hun docent om hulp vragen? Sterker nog, op mbo-2 mag je al blij zijn áls ze om hulp vragen.
9 van de 10 cv's die ze maken, zien er overigens werkelijk niet uit, dus als ik ze help met de juiste opmaak en hen wijs op taalfouten is dat voor hun eigen baankansen of toekomst alleen maar mooi meegenomen. En oplichting serieus....de meeste studenten denken daar echt niet aan als ze om hulp vragen, en zó naïef ben ik dan weer niet...
Zie OP. Mijn reactie zou zijn "wat een aansteller, doe maar een ander".
pi_191479160
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 10:31 schreef DjVero het volgende:

[..]

De meeste mbo-2 studenten hoeven vaak niet eens brieven te sturen. Sterker nog, 80% van de bbl-studenten zijn aan hun baan gekomen door alleen cv + gesprek of nog niet eens met een cv.
Als je een beetje lekker ligt in de markt of een goed netwerk hebt, hoef je dat met een hogere opleiding ook niet.
pi_191483088
Ik lees de brieven nauwelijks eerlijk gezegd. CV moet spreken. Foutjes storen wel, maar iemand met een sterk CV met wat taalfouten krijgt zeker wel een uitnodiging. (WO, beta)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')