abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191405746
Voor de mensen onder ons die bevoegd zijn om sollicitanten uit te (laten) nodigen voor een gesprek:
Hoe erg vind je taalfouten in een CV of brief?
En voor een volledig beeld, wat voor soort functies solliciteren mensen bij jou op?

TS eerst:
Ik werk in de IT en heb mijn gespreken voornamelijk met frontend/fullstack ontwikkelaars. Iemand moet het toch wel heel erg bont maken met taalfouten, wil ik stoppen met lezen. Ik neem geen copywriter aan, maar een programmeur. Natuurlijk is het slordig, en het is ook zeker wel iets wat ik meegeef aan solicitanten omdat ik weet dat de volgende er misschien wel over valt. Maar als het Nederlands niet perfect is, maar de code in Github wel, tsja, geen probleem.
pi_191405783
Om eerlijk te zijn, ik zou van een developer verwachten dat hij hetzelfde oog voor detail heeft bij het schrijven van een niet-programmeertaal, als een programmeertaal. Ik weeg dat zelf dus wel mee bij het reviewen van CV's. Het is natuurlijk niet zo zwart-wit, maar het weegt wel mee.
pi_191405847
Ja natuurlijk. En dan nog niet eens zozeer om de fout(en) zelf, maar om het feit dat ze blijkbaar niet eens de moeite hebben genomen om het cv even te laten checken. Je weet van jezelf dat je Nederlands niet foutloos is, dan is dat een kleine moeite. Die houding komt ook zeker terug in hun feitelijke werkzaamheden.

Finance overigens.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_191405939
Chauffeur: nee
Planner: ja
Resistance is futile.
pi_191405997
Bepaalde fouten. Als ik mee moet oordelen bij sollicitaties. Het woordje "me" is killing. Dat is direct een afwijzing. Zit eigelijk in dezelfde categorie als het met een petje en/of gympen verschijnen op het gesprek. Dat gebeurt echt! Dan wordt het gesprek direct gestopt en geven we hem een tip mee voor de volgende sollicitatie.
Dt - fouten vind ik niet zo heel erg. Het is net die grens tussen straat en netjes. Die kun je uit de taal halen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_191406095
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 11:55 schreef nostra het volgende:
Ja natuurlijk. En dan nog niet eens zozeer om de fout(en) zelf, maar om het feit dat ze blijkbaar niet eens de moeite hebben genomen om het cv even te laten checken. Je weet van jezelf dat je Nederlands niet foutloos is, dan is dat een kleine moeite. Die houding komt ook zeker terug in hun feitelijke werkzaamheden.

Finance overigens.
Maar hoe streng ben je daar dan in?

Stel je krijgt een sollicitatie met een 'd/t' fout, maar zijn motivatie spreekt je wel aan.
pi_191406163
Ja, natuurlijk.
Protège moi de mes désirs.
pi_191406187
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 12:12 schreef theunderdog het volgende:
Maar hoe streng ben je daar dan in?

Stel je krijgt een sollicitatie met een 'd/t' fout, maar zijn motivatie spreekt je wel aan.
Tja, er zit natuurlijk wel een zekere vorm van gradatie in - een koppeltekenfout of zoiets boeit me dan weer niet, maar een d/t-fout dan weer wel. Je schrijft verdomme één brief van hooguit twee A4'tjes en daar besteed je al geen aandacht aan. Het is niet een mailtje naar een leverancier.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_191406231
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 12:17 schreef nostra het volgende:

[..]

Tja, er zit natuurlijk wel een zekere vorm van gradatie in - een koppeltekenfout of zoiets boeit me dan weer niet, maar een d/t-fout dan weer wel. Je schrijft verdomme één brief van hooguit twee A4'tjes en daar besteed je al geen aandacht aan. Het is niet een mailtje naar een leverancier.
Begrijp ik. Maar het is ergens ook wel een luxe dingetje.

Als je krap zit met personeel, ben je er waarschijnlijk veel lakser in. Althans, dat neem ik even aan (ik ben werknemer, geen werkgever :) ) .
pi_191406241
Ligt aan de rest van het plaatje, de gevraagde functie en om wat voor foutjes het gaat
pi_191406340
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 12:19 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ligt aan de rest van het plaatje, de gevraagde functie en om wat voor foutjes het gaat
Ja dit. Taalfoutjes kunnen gebeuren. Niemand is perfect. Maar als het er duimendik op ligt als in bijvoorbeeld "ik heb me diploma behaalt ...", dan gaat hij direct de prullebak in. Het woord welke kan ik nog overheen stappen, maar aan het woord me heb ik zulk een gloeiende de pest aan. Ik vraag me af hoe dit taalgebruik in het Nederlands is binnengeslopen. Ik kom ze echt tegen en dat vind ik zorgelijk. Het staat zo onverzorgd.
  Moderator zaterdag 8 februari 2020 @ 12:30:52 #12
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_191406391
Ja.
Al zag ik onlangs in mijn eigen brief toentertijd twee taalfoutjes. Een hele lelijke zelfs.
Ik kijk vooral naar het geheel. Hoe is het geschreven, hoe verhoudt het tot de rest van de brief/CV en begrijp ik het nog. Zoals de 'me' in plaats van 'mijn' en sowieso de fout tussen 'mij' en 'mijn' vind ik wel een reden voor prullenbank. Een dt fout kan best eens gebeuren..
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_191406415
Sigaartje, wat is er mis met "me"?
pi_191406449
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 11:50 schreef STING het volgende:
Om eerlijk te zijn, ik zou van een developer verwachten dat hij hetzelfde oog voor detail heeft bij het schrijven van een niet-programmeertaal, als een programmeertaal.
Ik niet. Programmeren heeft meer een wiskundige insteek dan taalkundig. En in tegenstelling tot een spellingcontrole kan een compiler prima valideren of je geen rare tikfout gemaakt hebt.

Vrijwel alle ontwikkelaars die ik ken zijn waardeloos met Nederlands.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_191406745
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 12:32 schreef paulowna het volgende:
Sigaartje, wat is er mis met "me"?
Ik denk dat hij het gebruik van "me" als bezittelijk voornaamwoord bedoelt.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_191406852
Als ik 3 fouten zie zou het wel een dingetje zijn.
Maar dan solliciteert die gene hopelijk in het Engels.
In het Nederlands moet je het wel echt bond maken anders zie ik het niet
pi_191406897
Ja. Als ik iemand review gaat het om een functie waar aandacht voor detail belangrijk is, dus dan doen spelfouten er toe.
pi_191406925
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 12:06 schreef Sigaartje het volgende:
Bepaalde fouten. Als ik mee moet oordelen bij sollicitaties. Het woordje "me" is killing. Dat is direct een afwijzing. Zit eigelijk in dezelfde categorie als het met een petje en/of gympen verschijnen op het gesprek. Dat gebeurt echt! Dan wordt het gesprek direct gestopt en geven we hem een tip mee voor de volgende sollicitatie.
Dt - fouten vind ik niet zo heel erg. Het is net die grens tussen straat en netjes. Die kun je uit de taal halen.
Ligt natuurlijk wel aan de bedrijftak/sector Een kassenbouwer met een petje en gympen is geen probleem, eentje in pak kan meteen vertrekken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_191407023
Ik zit niet in de positie om mensen aan te nemen en af te wijzen.

Toch vind ik wel dat een cv/brief foutloos moeten zijn.

Sneakers dragen vind ik minder erg, zal wel een generatieding zijn.
pi_191407057
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 13:03 schreef halfway het volgende:

[..]

Ligt natuurlijk wel aan de bedrijftak/sector Een kassenbouwer met een petje en gympen is geen probleem, eentje in pak kan meteen vertrekken.
Ja ok, dat snap ik. Ik praat over kantoor. Maar wat nog belangrijker is: we zien enorme verschillen in Bedrijfseconomie en Bedrijskunde-afgestudeerden. Ik kom mensen tegen waarvan ik denk: he??? Hoe heb jij je papiertje gehaald.
  zaterdag 8 februari 2020 @ 13:15:52 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191407163
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 12:59 schreef Tailless het volgende:
Als ik 3 fouten zie zou het wel een dingetje zijn.
Maar dan solliciteert die gene hopelijk in het Engels.
In het Nederlands moet je het wel echt bond maken anders zie ik het niet
Bond.
The love you take is equal to the love you make.
pi_191407251
Nee. Neem geen mensen aan om sollicitatiebrieven te schrijven. Zolang ze hun “shit” maar regelen.

Overigens is een spelfout “ik wordt”, die tolereer ik, “de meisje” fouten komen niet verder.
pi_191407278
Tijdens mijn stage bij een gemeente veel gedaan. Moest elke brief met taal- en grammaticafouten meteen op de stapel 'afgewezen' leggen :P
Brutal. Fucking. Metal.
pi_191407338
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 13:24 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Tijdens mijn stage bij een gemeente veel gedaan. Moest elke brief met taal- en grammaticafouten meteen op de stapel 'afgewezen' leggen :P
hahaha, ik ken dat, kennis van me moest ook mensen aannemen,
hij liet eerst door de secretaresse de brieven met fouten eruit halen.
Hij geeft wel toe daardoor waarschijnlijk wel wat goede mensen gemist te kunnen hebben.
pi_191407408
Ja, het moet foutloos Engels zijn. Tenminste, zonder domme fouten.

Ik neem wel mensen aan van hbo+ niveau
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')