abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190831360
ARNHEM - Twee van de vier slachtoffers van een brand in een flat in Arnhem tijdens de jaarwisseling zijn om het leven gekomen. Volgens de politie gaat het om een man en een 4-jarig jongetje.

Een vrouw en meisje raakten gewond. De brand vond plaats bij de ingang, trappenhuis en lift van een flat aan het Gelderseplein in Arnhem. Meerdere bewoners zijn geëvacueerd, de politie onderzoekt de brand.

De slachtoffers zijn in een lift aangetroffen nadat er brand had gewoed in de flat aan het Gelderseplein in de vroege nieuwjaarsochtend. Waarschijnlijk heeft het viertal zich in veiligheid willen brengen. Een groot deel van de flat van negen verdiepingen stond vol rook. De lift is waarschijnlijk tot stilstand gekomen doordat de stroom uitviel in het gebouw.
Burgemeester is geschokt

Burgemeester Ahmed Marcouch is geschokt en leeft mee met de slachtoffers, zo schrijft hij op Twitter. Hij noemt de brand ‘een groot drama dat onvoorstelbaar diep ingrijpt in de levens van de betrokkenen. Ik leef intens met hen mee. Mijn gedachten gaan ook uit naar hulpverleners die hebben getracht levens te redden.’

Gereanimeerd

Brandweer, politie en ambulancediensten hebben na de alarmmelding grote moeite gedaan om de slachtoffers te redden. Twee van hen moesten gereanimeerd worden.

Voor zover bekend zijn er (nog) geen andere gewonden. De bewoners die uit hun flat moesten, konden zich nergens anders dan buiten ophouden. Sommigen liepen in de koude nacht in hun T-shirt op blote voeten rond.

https://www.gelderlander.(...)-ingrijpt~a9bb37113/

Omgekomen door de rook, als ratten in de val in de stilgevallen lift :'(
  Spellchecker woensdag 1 januari 2020 @ 20:13:19 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_190831413
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 19:30 schreef OscarMopperkont het volgende: [..] En die hebben dan spontaan het iq van een sperzieboon?
Nog eentje met evenveel empathie als een baksteen. Wat voegt dit toe?
pi_190831452
Ach zolang de tokkies hun traditie maar behouden maken die paar doden niks uit. Traditie boven alles
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_190831455
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 19:44 schreef NedKelly het volgende:

[..]

In die post hierboven staat toch woningbrand? Of lees ik dat verkeerd?

01:18 - p 1 bgm-10 middel br br woning flat gelderseplein arnhem 073096 079391 073631
Middelbrand zelfs, meerdere eenheden, zoals ik het nu lees, in ieder geval 1 tankautospuit, een hoogwerker en een officier van dienst (maar kan er naast zitten). Wat wil je verder precies zeggen met je post?
pi_190831463
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 19:35 schreef Nattekat het volgende: [..] 12 jaar is hartstikke jong. Die ouders zijn hier 100% verantwoordelijk voor.
De vraag was hoe braaf jij zelf was op die leeftijd.
Dat ouders formeel verantwoordelijk zijn weten we wel
  Spellchecker woensdag 1 januari 2020 @ 20:18:17 #7
197773 crew  maily
pi_190831585
En dan waren het gewoon twee snotneuzen die fikkie hadden gestookt/vuurwerk hadden afgestoken: Tieners (12 en 13) opgepakt voor fatale flatbrand Arnhem
pi_190831607
quote:
Hoe vuurwerk en een bankstel leidden tot fatale flatbrand in Arnhem

2020 was amper een uur oud toen het voor een Arnhems gezin uitliep op een nachtmerrie. Vader, moeder, dochter en zoon hadden Oud en Nieuw gevierd bij opa en oma in een flat aan het Gelderseplein in de wijk Malburgen in Arnhem. Rond 01.00 uur stapten de vier de lift in, terwijl in de hal vijf verdiepingen lager brand woedde.

Die brand was even daarvoor ontstaan door vuurwerk, zo is te zien op camerabeelden. Volgens bewoners stond er een bank in de hal. "Met een briefje erbij dat je die kon meenemen." In aanloop naar de jaarwisseling zou zijn geklaagd bij de woningbouwvereniging over het brandrisico van de bank. Maar het bankstel stond er nog en werd brandstof voor de fatale vlammen.

Door de brand in de hal en het belendende trappenhuis viel de elektriciteit uit en kwam de lift onderweg vast te zitten. De lift vulde zich met rook waardoor het gezin buiten bewustzijn raakte.

"We waren al naar bed gegaan, want door de mist kon je buiten niet zoveel zien", vertelt Natasha, die boven de ingang van de flat woont. "Ik rook eerst wat en toen ik het rolgordijn opendeed, zag ik allemaal vlammen. Ik schrok me rot en belde 112."

Eenmaal aangekomen, konden de hulpdiensten de brand snel blussen. Maar ze konden niets meer betekenen voor de 39-jarige vader en zijn 4-jarige zoontje. De moeder (36) en dochter (8) werden zwaargewond, onder meer met brandwonden, afgevoerd naar het ziekenhuis. Inmiddels zijn ze buiten levensgevaar.

Een man die op bezoek was in de flat, vertelt hoe de hal er vandaag uitziet. "Het trappenhuis is helemaal zwartgeblakerd. De stangen van de trappen zijn kromgebogen, de verlichting is compleet weggesmolten. Alles is weggesmolten." Voor de ingang zijn zwartgeblakerde fietsen en verkoolde brommers te zien.

De politie heeft vandaag twee jongens van 12 en 13 jaar oud aangehouden. Ze waren te zien op beveiligingsbeelden uit de flat en ook op beelden die getuigen hebben gemaakt.

De jongens werden vanmiddag met dekens over hun hoofd afgevoerd in een politiewagen. Ze wonen zelf ook in het flatgebouw en worden verdacht van brandstichting met dodelijke afloop. De twee blijven in ieder geval vannacht nog vastzitten.

Vandaag werden al vlug vragen gesteld over de veiligheid van de twaalf verdiepingen tellende flat. Zo heeft het gebouw maar één in- en uitgang, de plek waar afgelopen nacht de brand woedde. Er zijn wel andere trappen aan de zijkant, maar daarmee kan je niet helemaal beneden komen.

Directeur van woningbouwvereniging Vivare Eric Angenent zegt dat de brandweer de flat bij de bouw heeft goedgekeurd en dat het gebouw ook nu nog voldoet aan de regels. Hij voegt wel toe dat deze brand kan leiden tot nieuwe inzichten. "We moeten opnieuw kijken: vinden wij dit nog steeds veilig in deze wijk?"

Het is overigens de vraag of een gebrek aan vluchtmogelijkheden heeft bijgedragen aan het drama afgelopen nacht. Het is onduidelijk of het gezin wist dat er beneden brand was. Mogelijk zijn de vier in de lift overvallen door de brand en konden ze toen geen kant meer op.

Dat er geen andere uitgang is, leidde er vannacht toe dat bewoners met hoogwerkers moesten worden geëvacueerd. In de loop van de dag mocht iedereen zijn woning weer in. Vandaag werd een noodtrap geïnstalleerd, waarmee mensen het gebouw de komende tijd in en uit kunnen.

Vanavond was er in een nabijgelegen gymzaal een besloten bijeenkomst waar bewoners vragen konden stellen. Burgemeester Marcouch was daar ook bij. Hij sprak van een "onmenselijk groot drama".

Bron: NOS
pi_190831617
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:15 schreef DW457 het volgende:

[..]

Middelbrand zelfs, meerdere eenheden, zoals ik het nu lees, in ieder geval 1 tankautospuit, een hoogwerker en een officier van dienst (maar kan er naast zitten). Wat wil je verder precies zeggen met je post?
Wilde zeggen met mijn post?
Ootjekatootje schreef buitenbrand, vandaar mijn reactie/vraag.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 1 januari 2020 @ 20:20:05 #10
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_190831655
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:15 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

De vraag was hoe braaf jij zelf was op die leeftijd.
Dat ouders formeel verantwoordelijk zijn weten we wel
Mijn ouders hadden me nooit met dergelijk spul onbegeleid de staat op laten gaan om 1 uur 's nachts
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_190831672
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:19 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Wilde zeggen met mijn post?
Ootjekatootje schreef buitenbrand, vandaar mijn reactie/vraag.
Ahzo. Ja, geen sprake van buitenbrand, maar direct middelbrand i.v.m. woning/hoogbouw gemaakt, precies volgens protocol.
pi_190831801
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:20 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Mijn ouders hadden me nooit met dergelijk spul onbegeleid de staat op laten gaan om 1 uur 's nachts
Het waren zelf ook bewoners van de flat. Ze 'speelden' dus praktisch in hun eigen voortuin, een uur na de jaarwisseling. Ik ben niet van mening dat de ouders hier wat te verwijten valt. Ja, die kinderen (want dat zijn het) hadden dit nooit mogen doen, maar ze hebben deze gevolgen ook nooit kunnen overzien. Je kan eigenlijk niet boos worden op wie dan ook in deze extreem treurige zaak.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2020 20:24:06 ]
  woensdag 1 januari 2020 @ 20:24:53 #13
319979 Fok-it
All is well
pi_190831849
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:23 schreef DW457 het volgende:

[..]

Het waren zelf ook bewoners van de flat. Ze 'speelden' dus praktisch in hun eigen voortuin, een uur na de jaarwisseling. Ik ben niet van mening dat de ouders hier wat te verwijten valt. Ja, die kinderen (want dat zijn het) hadden dit nooit mogen doen, maar ze hebben deze gevolgen ook nooit kunnen overzien. Je kan eigenlijk niet boos worden op wie dan ook in deze extreem treurige zaak.
Inderdaad. Lekker oogjes toe en volgend jaar weer het illegale vuurwerk inslaan
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_190831870
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:24 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Waar haal je illegaal vuurwerk vandaan bij deze zaak? Is dat ergens genoemd, is dat een feitelijk aspect die ik heb gemist? Met sterretjes had dit ook kunnen gebeuren en dat is technisch gezien ook vuurwerk. Je weet niet wat er exact is gebeurd en waardoor de bank in brand is gevlogen, behalve dat het vuurwerk was, maar dat is een extreem breed begrip.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2020 20:28:47 ]
pi_190831988
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:18 schreef DW457 het volgende:

[..]

Thanks, een verhelderende post.

Opvallend vind ik, als ik het zeggen mag de tijdslijn, de brand moet meteen al erg fel zijn geweest.
Voor 1.00u stapte het gezin al in de lift, die moet dus dan al hebben stilgestaan door sluiting.
Om 1.16 is de eerste melding bij de meldkamer. 1.27 word groot opgeschaald.

2 zaken vind ik niet helder, heeft de spreekluister verbinding niet gewerkt, protocol is dat bij opsluiting binnen 20 min geopend wordt door liftmonteur of brandweer, maar bij rook/brand natuurlijk z.s.m.
Waarom als de stroom al om 1.00 uitvalt is er niet eerder gemeld bij de meldkamer (kan ook nog een liftstoring zijn geweest icm).
Vakman pur sang
  woensdag 1 januari 2020 @ 20:29:20 #16
319979 Fok-it
All is well
pi_190832012
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:25 schreef DW457 het volgende:

[..]

Waar haal je illegaal vuurwerk vandaan bij deze zaak? Is dat ergens genoemd, is dat een feitelijk aspect die ik heb gemist? Met sterretjes had dit ook kunnen gebeuren en dat is technisch gezien ook vuurwerk.
Ja uit onderzoek zal later inderdaad gaan blijken dat het om sterretjes ging :')
  Spellchecker woensdag 1 januari 2020 @ 20:29:28 #17
197773 crew  maily
pi_190832015
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:18 schreef DW457 het volgende:

[..]

Bij opa en oma ook nog ... :'(
pi_190832059
Sterker nog, met zware bommen was de kans op brand kleiner verwacht ik, dit moet zo’n grondtolletje zijn of gewoon een stuk brandend karton op de bank gooien.
Vakman pur sang
pi_190832137
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:28 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Opvallend vind ik, als ik het zeggen mag de tijdslijn, de brand moet meteen al erg fel zijn geweest.
Voor 1.00u stapte het gezin al in de lift, die moet dus dan al hebben stilgestaan door sluiting.
Wat heel goed kan. De ervaring die ik heb is dat het behoorlijk lang kan duren voordat er iemand belt. Dat is hier ook gebeurd. Warmte zoekt zijn weg en stijgt, liftdeuren hebben, indien geen brandweerlift, nauwelijks een brandwerende/rookwerende werking, dus bij een brand als deze vult de liftschacht zich heel snel met giftige rook en hitte.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:29 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Ja uit onderzoek zal later inderdaad gaan blijken dat het om sterretjes ging :')
Want dat zou niet kunnen? Ik lees graag wat jij meer weet, met de bijbehorende onderbouwing natuurlijk.

quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Sterker nog, met zware bommen was de kans op brand kleiner verwacht ik, dit moet zo’n grondtolletje zijn of gewoon een stuk brandend karton op de bank gooien.
Precies, voor een bank heb je langdurige hitte nodig. Een brandende sigaret werkt bijvoorbeeld ook heel goed. Een rotje daarentegen is heel kort heel heet, waardoor je een gat in de bank krijgt, maar geen brand.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2020 20:34:35 ]
  woensdag 1 januari 2020 @ 20:34:13 #20
319979 Fok-it
All is well
pi_190832169
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:33 schreef DW457 het volgende:

[..]

Wat heel goed kan. De ervaring die ik heb is dat het behoorlijk lang kan duren voordat er iemand belt. Dat is hier ook gebeurd. Warmte zoekt zijn weg en stijgt, liftdeuren hebben, indien geen brandweerlift, nauwelijks een brandwerende/rookwerende werking, dus bij een brand als deze vult de liftschacht zich heel snel met giftige rook en hitte.
[..]

Want, dat zou niet kunnen? Ik lees graag wat jij meer weet, met de bijbehorende onderbouwing natuurlijk.
[..]

Precies, voor een bank heb je langdurige hitte nodig. Een brandende sigaret werkt bijvoorbeeld ook heel goed. Een rotje daarentegen is heel kort heel heet, waardoor je een gat in de bank krijgt, maar geen brand.
Laten we het onderzoek afwachten :)
pi_190832197
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:34 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Sowieso verstandig.
pi_190832248
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:28 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

2 zaken vind ik niet helder, heeft de spreekluister verbinding niet gewerkt, protocol is dat bij opsluiting binnen 20 min geopend wordt door liftmonteur of brandweer, maar bij rook/brand natuurlijk z.s.m.
Waarom als de stroom al om 1.00 uitvalt is er niet eerder gemeld bij de meldkamer (kan ook nog een liftstoring zijn geweest icm).
Een bank met bijvoorbeeld stof wil wel branden... En flink roken.

Gratis mee te nemen, en dat ding vervolgens van je af gooien. Had een briefje in de lift gehangen. Of dat ding op marktplaats gezet.
pi_190832312
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:36 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Een bank met bijvoorbeeld stof wil wel branden... En flink roken.

Gratis mee te nemen, en dat ding vervolgens van je af gooien. Had een briefje in de lift gehangen. Of dat ding op marktplaats gezet.
Om een beeld te krijgen hoe snel zoiets kan gaan en let dan vooral even op wat de rook doet (die in deze setting nog naar buiten kan):

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2020 20:44:04 ]
pi_190832377
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:33 schreef DW457 het volgende:

[..]

[..]

Want dat zou niet kunnen? Ik lees graag wat jij meer weet, met de bijbehorende onderbouwing natuurlijk.
[..]

Mogelijk had de bank kussentjes, die watten willen wel hoor, synthetisch kussenhoesje erbij.

Hier is dat ook gebeurt, gelukkig wel buiten tegen de gevel.

Gooiden mensen ook een bank op 31 december naar buiten, jongens er een kerstboom op gelegd en hop.
  Redactie Frontpage woensdag 1 januari 2020 @ 20:41:35 #25
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_190832443
Een situatie met alleen maar verliezers. Verschrikkelijk dit...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_190832445
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:39 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Mogelijk had de bank kussentjes, die watten willen wel hoor, synthetisch kussenhoesje erbij.

Hier is dat ook gebeurt, gelukkig wel buiten tegen de gevel.

Gooiden mensen ook een bank op 31 december naar buiten, jongens er een kerstboom op gelegd en hop.
Ja, dat gaat rap.
pi_190832609
quote:

[..]

Toch wel. Ik ben boos op onze overheid en volksvertegenwoordiging, die niet in staat zijn om het geweld, de brandstichtingen en de vuurwerkoverlast rond de jaarwisseling tegen te houden.

Ieder jaar op 31 december, en vaak ook in de dagen erom heen, verandert Nederland in een soort oorlogsgebied. Er heerst een sfeer waarin ook jongetjes van 12 of 13 jaar het normaal vinden om met aanstekers, lucifers en vuurwerk over straat te lopen. Om vuurwerk illegaal af te steken, om brandjes te stichten, om publieke eigendommen te beschadigen of geheel te vernietigen.

Helemaal geen leuke sfeer, wat mij betreft, maar toch wordt deze "traditie" door de helft van de bevolking met vuur en zwaard verdedigd. Rondom de jaarwisseling schaam ik me om een Nederlander te zijn. Ik voel me omringd door idioten, ook volwassen mannen en vrouwen, die het leuk vinden om te knallen, de lucht te vervuilen en te zorgen voor enorm veel overlast.

En onze overheid vindt het allemaal best. Onze volksvertegenwoordiging durft er geen maatregelen tegen te nemen. Wil daar ook geen maatregelen tegen nemen. Ze vinden het allemaal prima en lachen achter hun hand. Natuurlijk, als de onvermijdelijke doden weer te betreuren zijn, dan staan ze voor de camera hypocriet hun afschuw te betuigen. Maar de volgende dag gaan ze gewoon weer verder met hun werk en denken er niet meer aan. Volgend jaar zien we wel weer, hoor je ze denken.

Ja, daar ben ik dus boos over. Op die lamzakken in Den Haag die dit probleem niet willen aanpakken.
pi_190832631
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:41 schreef DW457 het volgende:

[..]

Ja, dat gaat rap.
Ja dat ging snel qua warmteontwikkeling.
Altijd wel grappig als je bewust iets probeert aan te steken wil het soms niet eens lukken, sta je 5 min met een aansteker te klooien. Maar als de omstandigheden goed zijn is het zo gebeurd.
Vakman pur sang
pi_190832719
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ja dat ging snel qua warmteontwikkeling.
Altijd wel grappig als je bewust iets probeert aan te steken wil het soms niet eens lukken, sta je 5 min met een aansteker te klooien. Maar als de omstandigheden goed zijn is het zo gebeurd.
Tsja...vuur heeft maar drie dingen nodig: brandstof, temperatuur en zuurstof.
  woensdag 1 januari 2020 @ 20:48:06 #30
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_190832728
quote:

[..] ook

Ouders valt wel degelijk iets te verwijten als ze hun kinderen van die leeftijd zelf buiten laten spelen met vuurwerk op dat tijdstip.

Dat is geen verantwoord ouderschap
pi_190832740
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:41 schreef JeMoeder het volgende:
Een situatie met alleen maar verliezers. Verschrikkelijk dit...
Dat is een uitstekende definitie van onze traditionele nieuwjaarsviering.
  woensdag 1 januari 2020 @ 20:49:52 #32
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190832799
Ik gok op aanpassing van de wetgeving/ bouwbesluit, voorbeeld twee:

quote:
Tientallen bewoners met hoogwerkers uit huis gehaald in Den Haag

De bewoners kunnen volgens de brandweer door de rook niet via de galerij naar buiten. Ze moeten daarom met hoogwerkers en ladders uit hun huis worden gehaald.
  woensdag 1 januari 2020 @ 20:50:43 #33
319979 Fok-it
All is well
pi_190832831
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:48 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Dat is een uitstekende definitie van onze traditionele nieuwjaarsviering.
pi_190832832
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:48 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Ouders valt wel degelijk iets te verwijten als ze hun kinderen van die leeftijd zelf buiten laten spelen met vuurwerk op dat tijdstip.

Dat is geen verantwoord ouderschap
Je weet niet hoe het is gegaan, dus je kán hier niet een harde conclusie aan verbinden. Als die kinderen zeiden dat ze naar het vuurwerk gingen kijken, dan had ik als ouder ook gezegd dat dat prima is, zolang ze maar in of bij de flat blijven...en nou ja, dat deden ze. Ze zullen echt niet gezegd hebben dat ze de bank in de hal in de fik gingen steken. Je kan gewoon niet weten hoe het is gegaan...en dus geen conclusie trekken.

Op mijn 12e/13e stak ik ook vuurwerk af in de voortuin/straat met oud en nieuw, ook om 1 uur.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2020 20:53:28 ]
  woensdag 1 januari 2020 @ 20:58:09 #35
142400 RedFever007
pi_190833115
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:45 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Toch wel. Ik ben boos op onze overheid en volksvertegenwoordiging, die niet in staat zijn om het geweld, de brandstichtingen en de vuurwerkoverlast rond de jaarwisseling tegen te houden.

Ieder jaar op 31 december, en vaak ook in de dagen erom heen, verandert Nederland in een soort oorlogsgebied. Er heerst een sfeer waarin ook jongetjes van 12 of 13 jaar het normaal vinden om met aanstekers, lucifers en vuurwerk over straat te lopen. Om vuurwerk illegaal af te steken, om brandjes te stichten, om publieke eigendommen te beschadigen of geheel te vernietigen.

Helemaal geen leuke sfeer, wat mij betreft, maar toch wordt deze "traditie" door de helft van de bevolking met vuur en zwaard verdedigd. Rondom de jaarwisseling schaam ik me om een Nederlander te zijn. Ik voel me omringd door idioten, ook volwassen mannen en vrouwen, die het leuk vinden om te knallen, de lucht te vervuilen en te zorgen voor enorm veel overlast.

En onze overheid vindt het allemaal best. Onze volksvertegenwoordiging durft er geen maatregelen tegen te nemen. Wil daar ook geen maatregelen tegen nemen. Ze vinden het allemaal prima en lachen achter hun hand. Natuurlijk, als de onvermijdelijke doden weer te betreuren zijn, dan staan ze voor de camera hypocriet hun afschuw te betuigen. Maar de volgende dag gaan ze gewoon weer verder met hun werk en denken er niet meer aan. Volgend jaar zien we wel weer, hoor je ze denken.

Ja, daar ben ik dus boos over. Op die lamzakken in Den Haag die dit probleem niet willen aanpakken.
_O_ deze post!
  woensdag 1 januari 2020 @ 20:59:25 #36
142400 RedFever007
pi_190833153
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:50 schreef DW457 het volgende:

[..]

Je weet niet hoe het is gegaan, dus je kán hier niet een harde conclusie aan verbinden. Als die kinderen zeiden dat ze naar het vuurwerk gingen kijken, dan had ik als ouder ook gezegd dat dat prima is, zolang ze maar in of bij de flat blijven...en nou ja, dat deden ze. Ze zullen echt niet gezegd hebben dat ze de bank in de hal in de fik gingen steken. Je kan gewoon niet weten hoe het is gegaan...en dus geen conclusie trekken.

Op mijn 12e/13e stak ik ook vuurwerk af in de voortuin/straat met oud en nieuw, ook om 1 uur.
Ja in de voortuin ja. Niet in de fucking hal 8)7
pi_190833171
Op het journaal hoorde ik dat het vuurwerk is afgestoken in de hal. Dan ben je dus gewoon een idioot.
zie email 27 oktober
pi_190833306
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:59 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Ja in de voortuin ja. Niet in de fucking hal 8)7
Nee, natuurlijk niet...maar vertel me eens: wat is de voortuin van een flat? Precies, de ruimte voor de hal. En ja, natuurlijk ben je niet lekker bezig als je in de hal vuurwerk gaat afsteken (maar het knalt wel lekker extra hard, dus is het leuk voor een jonge puber) en ben je al helemaal niet goed bezig als je een bank in diezelfde hal in brand gaat steken. Dat keur ik ook niet goed en is hoe dan ook fout gedrag. Het is echter wel begrijpelijk fout gedrag als je naar de leeftijd van die jochies kijkt. Zoals ik al een paar keer eerder heb geschreven: elk kind en elke puber doet dingen die niet ok zijn....en meestal gaat dat (net) goed...een heel enkele keer krijg je dit.

Is dat ok? Nee. Is dat begrijpelijk en tragisch? Ja.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2020 21:03:48 ]
pi_190833388
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:02 schreef DW457 het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk niet...maar vertel me eens: wat is de voortuin van een flat? Precies, de ruimte voor de hal. En ja, natuurlijk ben je niet lekker bezig als je in de hal vuurwerk gaat afsteken (maar het knalt wel lekker extra hard, dus is het leuk voor een jonge puber) en ben je al helemaal niet goed bezig als je een bank in diezelfde hal in brand gaat steken. Dat keur ik ook niet goed en is hoe dan ook fout gedrag. Het is echter wel begrijpelijk fout gedrag als je naar de leeftijd van die jochies kijkt. Zoals ik al een paar keer eerder heb geschreven: elk kind en elke puber doet dingen die niet ok zijn....en meestal gaat dat (net) goed...een heel enkele keer krijg je dit.

Ik vind er echt niks begrijpelijks aan.
Had er ook op die leeftijd niet over gepiekerd om binnen vuurwerk af te steken, of een bank in de fik te zetten.
Gelukkig had ik wel werkende hersencellen.
pi_190833402
Ik vind vuurwerk helemaal niet de echte oorzaak hier. Welke lamzak zet nou een complete bank in de galerij? Welke lamme bewoner belt de ws en doet zelf niets?
Welke Lambal gaat er met een buurman klagen maar doet niets.
Welke rotjong gooit zijn grondtolletje in de bank?
Welke sufferd neemt geen actie en rent met een brandblusser naar de bank of trekt de brandende bank naar buiten?
Wie zorgt er voor elkaar? Of is het maar allen voorzich en wijzen naar alles behalve jezelf?
Vakman pur sang
pi_190833434
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:04 schreef mootie het volgende:

[..]

Had er ook op die leeftijd niet over gepiekerd om binnen vuurwerk af te steken, of een bank in de fik te zetten.
Dan was jij echt een uitzonderlijk brave puber en prijs is jouw ouders gelukkig dat ze zo'n braaf kind hadden die nooit rottigheid uithaalde.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2020 21:06:46 ]
pi_190833489
quote:

[..]

Dat dus. Als die bank nou buiten had gestaan dan was het nog wat minder duidelijk geweest, maar als je binnen gaat kloten met vuurwerk vraag je om ellende.
zie email 27 oktober
pi_190833559
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:05 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik vind vuurwerk helemaal niet de echte oorzaak hier. Welke lamzak zet nou een complete bank in de galerij? Welke lamme bewoner belt de ws en doet zelf niets?
Welke sufferd neemt geen actie en rent met een brandblusser naar de bank of trekt de brandende bank naar buiten?
Wie zorgt er voor elkaar? Of is het maar allen voorzich en wijzen naar alles behalve jezelf?
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat dus. Als die bank nou buiten had gestaan dan was het nog wat minder duidelijk geweest, maar als je binnen gaat kloten met vuurwerk vraag je om ellende.
Hmhm, dit zijn inderdaad vragen die gesteld moeten worden. Wat ik kwalijk vind is dat er geklaagd is bij de woningbouwvereniging over die bank en dat ze geen actie hebben ondernomen met het oog op oud & nieuw. Hier hadden ze op in moeten spelen...naast het feit dat die bank daar sowieso nooit had mogen staan op dat moment. Je bent inderdaad een lamzak als je vlak voor oud en nieuw een bank in de galerij gaat zetten.
pi_190833566
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:06 schreef DW457 het volgende:

[..]

Dan was jij echt een uitzonderlijk brave puber en prijs is jouw ouders gelukkig dat ze zo'n braaf kind hadden die nooit rottigheid uithaalde.
Volgens mij was ik heel normaal.
Als dingen niet in de fik steken al valt onder uitzonderlijk braaf hebben we een enorm probleem.
  woensdag 1 januari 2020 @ 21:09:48 #45
80382 manny
30 is best veel
pi_190833585
en nu boos worden op de woningbouwstichting. want die had die bank moeten weghalen. man man man. doe zelf iets. neem eens verantwoordelijkheid.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_190833628
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:09 schreef DW457 het volgende:

[..]

[..]

Hmhm, dit zijn inderdaad vragen die gesteld moeten worden. Wat ik kwalijk vind is dat er geklaagd is bij de woningbouwvereniging over die bank en dat ze geen actie hebben ondernomen met het oog op oud & nieuw. Hier hadden ze op in moeten spelen...naast het feit dat die bank daar sowieso nooit had mogen staan op dat moment. Je bent inderdaad een lamzak als je vlak voor oud en nieuw een bank in de galerij gaat zetten.
Tuurlijk is dat enorm dom, maar het is geen uitnodiging om hem dan maar in de fik te steken.
pi_190833684
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:09 schreef manny het volgende:
en nu boos worden op de woningbouwstichting. want die had die bank moeten weghalen. man man man. doe zelf iets. neem eens verantwoordelijkheid.
En dan? Buiten zetten? Dat vind ik met O&N nog riskanter.
zie email 27 oktober
pi_190833748
Triest dit
U MAD?
pi_190833761
quote:
Inderdaad precies dit... had die bank godverdomme zelf weggesleept.
U MAD?
pi_190833766
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:09 schreef mootie het volgende:

[..]

Volgens mij was ik heel normaal.
Als dingen niet in de fik steken al valt onder uitzonderlijk braaf hebben we een enorm probleem.
Wat ook meespeelt is jouw geslacht. Jongens halen andere rottigheid uit dan meisjes.

quote:
Dit zijn anders wel zware aspecten aan dit verhaal. Waar die kinderen de gevolgen niet hadden kunnen overzien, had de woningbouwvereniging en degene die die bank in de hal had gezegd (sowieso een volwassene) dit wel moeten zien met het oog op de jaarwisseling.

quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:10 schreef mootie het volgende:

[..]

Tuurlijk is dat enorm dom, maar het is geen uitnodiging om hem dan maar in de fik te steken.
Geen vrijbrief nee, maar wel een uitnodiging. Gelegenheid maakt de dief...dat is helaas ook hier het geval geweest. En nogmaals, ik keur het gedrag niet goed, maar begrijp het wel.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dan waren de gevolgen wel kleiner geweest, maar nee. Degene die van die bank af moest had verantwoordelijkheid moeten nemen en dat ding op marktplaats moeten zetten of naar de stort moeten brengen en zeker niet in de hal moeten zetten rond de jaarwisseling.
pi_190833802
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:10 schreef mootie het volgende:

[..]

Hier een vrij nette buurt, gebeurd geen zak maar als ik een bankstel buiten aan straat zet met O&N gaat ie wel in de fik.

Neemt niet weg dat die domme pubers iets enorm doms doen. Maar ik zie altijd overal brandsporen in die oude gebouwen met centrale lift.
Is het dan gek daar niets toe te staan als volwassen bewoners of verwacht ik dan teveel van mensen?
Vakman pur sang
pi_190834059
quote:

[..]

Dat was de vraag niet. Heb jij he altijd braaf gedragen als kind? Nooit iets stuk gemaakt, nooit gevochten, nooit met vuur gespeeld?
pi_190834060
hou toch op man, het is daar net klein bijlmer normen en waardes kennen ze niet.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_190834087
Diegene die de bank daar neer flikkert heeft m.i. grote verantwoordelijkheid hierin.

Ik ben zelf met een verbouwing bezig en heb een afvalcontainer gehuurd, en staat daar een paar weken voor de deur. Heb speciaal een afsluitbare genomen, had echt geen zin dat die bak als vuurkorf wordt gebruikt tijdens de jaarwisseling.

Maar goed, ik heb menig jaarwisseling meegemaakt.
pi_190834109
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Hier een vrij nette buurt, gebeurd geen zak maar als ik een bankstel buiten aan straat zet met O&N gaat ie wel in de fik.
Hij stond in de hal. Niet buiten. Significant verschil.
quote:
Neemt niet weg dat die domme pubers iets enorm doms doen. Maar ik zie altijd overal brandsporen in die oude gebouwen met centrale lift.
Is het dan gek daar niets toe te staan als volwassen bewoners of verwacht ik dan teveel van mensen?
De plaatser van die bank is een debiel inderdaad.
zie email 27 oktober
pi_190834139
quote:

[..]

Ik vind dit wat te makkelijk, kinderen die de consequenties van hun daden niet kunnen overzien, horen gewoon in bed te liggen om 01:00
pi_190834192
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Nee gewoon bij die eigenaar van de bank tegen de voordeur.
pi_190834194
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:24 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Waar haal je dit nou weer vandaan
pi_190834208
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Hij stond in de hal. Niet buiten. Significant verschil.
[..]

De plaatser van die bank is een debiel inderdaad.
Dat snap ik, maar ook hoe het puberbrein werkt, en dat is er niet een waar je de verwachting van moet hebben dat dat allemaal goed gaat.
Oude bank ->stoer doen-> brandje maken->oeps gevolgen->was niet de bedoeling huillie.
Vakman pur sang
pi_190834244
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:34 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Wat laf nadat je eerst zelf met de suggestie van illegaal vuurwerk komt zeg ;(
pi_190834258
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:25 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ik vind dit wat te makkelijk, kinderen die de consequenties van hun daden niet kunnen overzien, horen gewoon in bed te liggen om 01:00
En dat vind ik dan weer te kort door de bocht, zeker met mijn eigen ervaring als vader zijnde.

quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar ook hoe het puberbrein werkt, en dat is er niet een waar je de verwachting van moet hebben dat dat allemaal goed gaat.
Oude bank ->stoer doen-> brandje maken->oeps gevolgen->was niet de bedoeling huillie.
Precies dit.

quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:28 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Mijn argumenten waren gewoon erg goed, dus ik snap hem wel :+ en hey, hij heeft hier wel een heel terecht en redelijk punt, dus eigenlijk is het niet ok om hem dan vervolgens laf te noemen.

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2020 21:29:33 ]
  woensdag 1 januari 2020 @ 21:28:58 #62
319979 Fok-it
All is well
pi_190834268
quote:

[..]

Nee hoor. Als het sterretjes zijn neem ik mijn woorden wel terug.
pi_190834272
quote:

[..]

Ik ben het met @Lospedrosa eens dat dit niet van een bom komt. Zo’n bank gaat in de fik van vuur. Grondbloemetjes oid.
zie email 27 oktober
pi_190834296
quote:

[..]

Gefeliciteerd meid. We gaan je voordragen voor een lintje
pi_190834359
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:28 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Nee hoor. Als het sterretjes zijn neem ik mijn woorden wel terug.
En ik noemde sterretjes als voorbeeld he, niet dat het specifiek sterretjes waren. Begrip vuurwerk is erg breed en het moest iets geweest zijn wat lang brand en daardoor dus geen rotje (tenzij doormidden gebroken en dan aangestoken).
pi_190834361
Ik vind het nogal vreemd dat hier de nadruk wordt gelegd op de verschrikkelijke brandstichters en niet op het heilige boontje de eigenaar van de flat.

Dat zo'n flat zo'n armoedige vluchtweg heeft lijkt mij veel kwalijker dan de brandstichting. De man zei letterlijk we zaten als ratten in de val en zo ziet deze eigenaar blijkbaar zijn verhuurders. Het zijn niet meer dan ratten. Zo'n eigenaar mag van mij wel in boeien afgevoerd worden aangeklaagd wegens dood door schuld.
pi_190834415
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:31 schreef MakkieR het volgende:
Ik vind het nogal vreemd dat hier de nadruk wordt gelegd op de verschrikkelijke brandstichters en niet op het heilige boontje de eigenaar van de flat.

Dat zo'n flat zo'n armoedige vluchtweg heeft lijkt mij veel kwalijker dan de brandstichting. De man zei letterlijk we zaten als ratten in de val en zo ziet deze eigenaar blijkbaar zijn verhuurders. Het zijn niet meer dan ratten. Zo'n eigenaar mag van mij wel in boeien afgevoerd worden aangeklaagd wegens dood door schuld.
Wel of geen vluchtweg had in dit geval niet uitgemaakt. De mensen zaten ten tijde van de brand al in de lift en wisten niet van de brand af. Al waren er 100 vluchtwegen, dan nog hadden ze in dit geval (zeer waarschijnlijk) in die lift gezeten. Er was voor hun geen noodsituatie gaande, maar waren gewoon op weg naar huis.
pi_190834447
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:31 schreef DW457 het volgende:

[..]

En ik noemde sterretjes als voorbeeld he, niet dat het specifiek sterretjes waren. Begrip vuurwerk is erg breed en het moest iets geweest zijn wat lang brand en daardoor dus geen rotje (tenzij doormidden gebroken en dan aangestoken).
Een smeulende sigaret kan ook heel snel brand veroorzaken, secondenwerk op brandbare ondergrond als een bank denk ik
pi_190834461
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:33 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Een smeulende sigaret kan ook heel snel brand veroorzaken, secondenwerk op brandbare ondergrond als een bank denk ik
Yup, dat schreef ik eerder ook al.
pi_190834465
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:29 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Geen idee waar deze reactie op slaat.
pi_190834506
quote:
13s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:34 schreef mootie het volgende:

[..]

Op jouw post waar ik op reageer.
pi_190834540
quote:
13s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:34 schreef mootie het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:35 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Op jouw post waar ik op reageer.
Voordat jullie gaan bekvechten...zullen we gewoon on-topic blijven?
pi_190834584
De eigenlijke schuld is voor Greenpeace die brandvertragende meubels tegenhoud. :P
https://www.brandveilig.c(...)-levens-redden-38759
Vakman pur sang
pi_190834613
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:36 schreef DW457 het volgende:

[..]

[..]

Voordat jullie gaan bekvechten...zullen we gewoon on-topic blijven?
Dit is on topic.
Al die users die even komen melden dat zij als 12 jarigen enorm braaf in hun bedje lagen, wat voegt dat toe?
pi_190834683
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:37 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Dit is on topic.
Al die users die even komen melden dat zij als 12 jarigen enorm braaf in hun bedje lagen, wat voegt dat toe?
Ben ik wel met je eens, maar datzelfde kan gezegd worden van jouw post die daarop volgde. Maar goed, het lijkt mij fijner als we ons focussen op de inhoud en niet op de mensen die hier posten.
pi_190834763
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:31 schreef MakkieR het volgende:

Half Nederland staat vol met portiek of galerijflats met 1 ingang aan de straatkant. Dat is zoals ik eerder zei niet raar, sterker nog in een flat als deze kan je je vrij makkelijk van verdieping naar verdieping verplaatsen, wat het eea veiliger maakt.

[ Bericht 1% gewijzigd door skrn op 01-01-2020 22:06:54 ]
  woensdag 1 januari 2020 @ 21:48:40 #77
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_190834961
Sneu dat deze mensen slachtoffer zijn geworden van de slechte opvoeding van een ander.

Hopelijk leren de brandstichters meer van die paar uur schoffelen dan van hun ouders.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_190834998
quote:
14s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:48 schreef MichaelScott het volgende:
Sneu dat deze mensen slachtoffer zijn geworden van de slechte opvoeding van een ander.

Hopelijk leren de brandstichters meer van die paar uur schoffelen dan van hun ouders.
Ugh...gaan we weer....lees anders eens dit topic eens door. Deze reactie is echt te kortzichtig.
  woensdag 1 januari 2020 @ 21:50:42 #79
142400 RedFever007
pi_190835036
Ouders die hun kinderen blijkbaar te weinig opvoeden en duidelijk maken dat vuurwerk binnen afsteken absoluut niet kan :N manmanman dan klopt er toch iets niet

En 12/13 jarigen horen gewoon niet alleen buiten te zijn met O&N op dit tijdstip.

Als het nu 4 uur s middags was als maar om 1 uur s nachts hebben die kinderen geen fuck buiten te zoeken in hun eentje.

Maar goed, achterstandsbuurt las ik dus verbaasd mij allemaal niets :')
  woensdag 1 januari 2020 @ 21:51:42 #80
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_190835079
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:49 schreef DW457 het volgende:

[..]

Ugh...gaan we weer....lees anders eens dit topic eens door. Deze reactie is echt te kortzichtig.
Dat goedpraten van jou en anderen is niet relevant, ik hou het liever bij de feiten.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  woensdag 1 januari 2020 @ 21:53:04 #81
142400 RedFever007
pi_190835129
quote:
14s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:51 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Dat goedpraten van jou en anderen is niet relevant, ik hou het liever bij de feiten.
Inderdaad DW457 maakt zichzelf echt compleet belachelijk hier
  woensdag 1 januari 2020 @ 21:54:37 #82
142400 RedFever007
pi_190835192
Waren waren die ouders überhaupt tijdens het moment dat die jochies buiten rondliepen?
pi_190835254
quote:
13s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:50 schreef RedFever007 het volgende:
Ouders die hun kinderen met blijkbaar te weinig opvoeden en duidelijk maken dat vuurwerk binnen afsteken absoluut niet kan :N manmanman dan klopt er toch iets niet

En 12/13 jarigen horen gewoon niet alleen buiten te zijn met O&N op dit tijdstip.

Als het nu 4 uur s middags was als maar om 1 uur s nachts hebben die kinderen geen fuck buiten te zoeken in hun eentje.

quote:
14s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:51 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Wauw, volgens mij heb ik echt een keer of zes gezegd dat ik het gedrag niet goed praat, zoals hier ook onder:

quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:50 schreef DW457 het volgende:

[..]

quote:

[..]

quote:
14s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:53 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Inderdaad DW457 maakt zichzelf echt compleet belachelijk hier
Mag je vinden, maar iemand die niet begrijpend kan lezen en enkel dit soort posts kan plaatsen neem ik per definitie al niet serieus. Leer eerst maar eens goed onderbouwd te reageren, dan praten we verder.

quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:54 schreef RedFever007 het volgende:
Waren waren die ouders überhaupt tijdens het moment dat die jochies buiten rondliepen?
Grote kans dat die in of bij de woning waren...hemelsbreed dus waarschijnlijk slechts enkele tientallen meters van die jochies vandaan. Maar goed, dit is een aanname, geen feit.
pi_190835390
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:22 schreef halfway het volgende:
hou toch op man, het is daar net klein bijlmer normen en waardes kennen ze niet.
Moah in de (oude) Bijlmer gooiden ze oude meubels en witgoed gewoon over de Balustrade in het grasveld. Die lieten zoiets niet in de hal staan.
.
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:00:33 #85
142400 RedFever007
pi_190835446
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:56 schreef DW457 het volgende:

Mag je vinden, maar iemand die niet begrijpend kan lezen en enkel dit soort posts kan plaatsen neem ik per definitie al niet serieus. Leer eerst maar eens goed onderbouwd te reageren, dan praten we verder.
[..]

Grote kans dat die in of bij de woning waren...hemelsbreed dus waarschijnlijk slechts enkele tientallen meters van die jochies vandaan. Maar goed, dit is een aanname, geen feit.
_O- LoL je neemt alleen jezelf serieus zeker? Lekker in je cocon blijven zitten en de wereld van je gelijk proberen te overtuigen :W
Mensen die dit soort aannames posten zonder enige onderbouwing neem ik ook totaal niet serieus :W zeg dan niets :W
pi_190835501
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:00 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

_O- LoL je neemt alleen jezelf serieus zeker? Lekker in je cocon blijven zitten en de wereld van je gelijk proberen te overtuigen :W
Mensen die dit soort aannames posten zonder enige onderbouwing neem ik ook totaal niet serieus :W zeg dan niets :W
Deze reactie zegt al genoeg over jezelf. Goed, ik ga weer verder met de afwas, want die is boeiender dan jouw post. En weer ontopic.
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:03:49 #87
142400 RedFever007
pi_190835582
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:02 schreef DW457 het volgende:

[..]

Deze reactie zegt al genoeg over jezelf. Goed, ik ga weer verder met de afwas, want die is boeiender dan jouw post. En weer ontopic.
Lekker afwassen en de werkelijkheid van de wereld negeren ^O^
pi_190835650
quote:
Ouders die hun kinderen blijkbaar te weinig opvoeden en duidelijk maken dat vuurwerk binnen afsteken absoluut niet kan :N manmanman dan klopt er toch iets niet

Mijn herinnering aan oud en nieuw in mijn jeugd is dat ouders liever thuis zaten met borrelhapjes en visite en dat ik met mijn broers gewoon op straat was te vinden met andere buurtjonges en meisjes. Ik weet niet precies vanaf welke leeftijd dit mocht, maar ik kan het me niet anders herinneren.

Dus ik vind het niet heel raar dat een 12-jarige voor de deur los van de ouders tijdens oud en nieuw de straat afgaat.
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:06:44 #89
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190835690
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:32 schreef DW457 het volgende:

Wel of geen vluchtweg had in dit geval niet uitgemaakt. De mensen zaten ten tijde van de brand al in de lift en wisten niet van de brand af. Al waren er 100 vluchtwegen, dan nog hadden ze in dit geval (zeer waarschijnlijk) in die lift gezeten. Er was voor hun geen noodsituatie gaande, maar waren gewoon op weg naar huis.
Dan komen we weer op een eerder punt, waarom bleef die lift gewoon werken? Als de brand al van een dusdanig niveau was dat de stroom uitviel had die lift al lang stil moeten staan met de deuren geopend. Die mensen wilden weg maar konden geen kant op omdat alles vol rook stond en de weg naar buiten afgesneden was.
pi_190835776
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:03 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Lekker afwassen en de wereld negeren ^O^
Als je komt met een steekhoudend argument ga ik met alle liefde de discussie aan, dat vind ik ook leuk en interessant name,ijk. Als je me op de persoon gaat aanvallen daarentegen, dan vind ik het niet de moeite waard om te reageren en ga ik inderdaad liever de afwas doen.

quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:05 schreef skrn het volgende:

[..]

Mijn herinnering aan oud en nieuw in mijn jeugd is dat ouders liever thuis zaten met borrelhapjes en visite en dat ik met mijn broers gewoon op straat was te vinden met andere buurtjonges en meisjes. Ik weet niet precies vanaf welke leeftijd dit mocht, maar ik kan me niet anders herinneren.

Dus ik vind het niet heel raar dat een 12-jarige voor de deur los van de ouders tijdens oud en nieuw de straaf afgaat.
Ja, precies, zo ging het bij mij ook wel ongeveer.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:06 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dan komen we weer op een eerder punt, waarom bleef die lift gewoon werken? Als de brand al van een dusdanig niveau was dat de stroom uitviel had die lift al lang stil moeten staan met de deuren geopend. Die mensen wilden weg maar konden geen kant op omdat alles vol rook stond en de weg naar buiten afgesneden was.
Ik denk omdat die lift niet gekoppeld is aan een brandmeldinstallatie (BMI). Was er wel een BMI geweest, dan waren ze gewaarschuwd. Daarbij...de brand was in de hal waar de lift dan op uit zou komen...dus dan zouden de deuren open gaan bij een vlammenzee. Dat is ook niet heel goed voor de gezondheid.
pi_190835827
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:06 schreef AchJa het volgende:

[..]

Als de stroom wegvalt staat de lift gewoon stil tussen 2 verdiepingen.
Vakman pur sang
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:11:05 #92
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190835865
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:08 schreef DW457 het volgende:

Ik denk omdat die lift niet gekoppeld is aan een brandmeldinstallatie (BMI). Was er wel een BMI geweest, dan waren ze gewaarschuwd. Daarbij...de brand was in de hal waar de lift dan op uit zou komen...dus dan zouden de deuren open gaan bij een vlammenzee. Dat is ook niet heel goed voor de gezondheid.
Alsof die brand pas begon toen ze de lift in stapten. Het is geen wolkenkrabber waar je een kwartier in de lift zit.
pi_190835869
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:54 schreef RedFever007 het volgende:
Is niet relevant. Ze hadden er moeten zijn want hun kinderen kunnen de verantwoordelijkheid kennelijk niet aan.
zie email 27 oktober
pi_190835887
Ik ben netjes opgevoed maar in vrienden verband en groepsduel weten mijn ouders ook niet wat ik altijd uitvrat.
Dat smerige veroordelen van mensen zonder ervaring is altijd zo lowlife, en dan zijn het zelf of autisten of van die bange tokkies.
Vakman pur sang
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:12:55 #95
142400 RedFever007
pi_190835914
Geef dan eens antwoord: als je als jochie van 12 een bank in de hens zet in een binnenverblijf met vuurwerk dat binnen is afgestoken ontbreekt er dan iets aan de opvoeding ja of nee?

@DW457
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:13:35 #96
142400 RedFever007
pi_190835939
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Is niet relevant. Ze hadden er moeten zijn want hun kinderen kunnen de verantwoordelijkheid kennelijk niet aan.
Helemaal mee eens hoor! Zie mijn andere posts :)
pi_190835944
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:10 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

En dit. Enkel brandweerliften hebben een aparte stroomvoorziening en ook dat biedt geen 100% zekerheid op werking.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:11 schreef AchJa het volgende:

[..]

Alsof die brand pas begon toen ze de lift in stapten. Het is geen wolkenkrabber waar je een kwartier in de lift zit.
Volgens dit artikel van de NOS was de brand inderdaad al gaande toen ze de lift in stapte.
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:14:08 #98
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190835953
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:10 schreef Lospedrosa het volgende:
Hoe ingewikkeld is het om te snappen dat die lift al lang met open deuren stil had moeten staan. Het is niet dat die brand vanuit het niets in 2 seconden tijd de stoppenkast verbrand heeft... De gangen en alles stonden vol met rook dus die brand was al ff aan de gang dus had die lift al lang met open deuren op de bg stil moeten staan en niet meer te bedienen.
pi_190835956
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:12 schreef RedFever007 het volgende:
Geef dan eens antwoord: als je als jochie van 12 een bank in de hens zet in een binnenverblijf met vuurwerk dat binnen is afgestoken ontbreekt er dan iets aan de opvoeding ja of nee?
Vuurwerk is niet zeker.
Opvoeding kan best goed zijn, hoeft niet, maar die jongere jochies doen soms vies gekke dingen.
Vakman pur sang
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:14:38 #100
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190835973
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:12 schreef RedFever007 het volgende:

@:Dw457
quote:

[..]

pi_190835988
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:14 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dus?
Spelen vluchtwegen of de installatie van de lift geen rol, of zie jij dat anders?
pi_190835990
quote:

[..]

Hoe ingewikkeld is het om te snappen dat die lift al lang met open deuren stil had moeten staan. Het is niet dat die brand vanuit het niets in 2 seconden tijd de stoppenkast verbrand heeft... De gangen en alles stonden vol met rook dus die brand was al ff aan de gang dus had die lift al lang met open deuren op de bg stil moeten staan en niet meer te bedienen.
Wat een toon joh!
Ik spreek gewoon een feit uit.

In die woongebouwen van die leeftijd zit geen brandsturing op de lift, lambal.
Vakman pur sang
pi_190836085
quote:

Ik zal mijn vader morgen boos bellen, die heeft mij,mijn broer en zus dat namelijk ook nooit verteld. Mijn moeder ook al niet, maar die is al dood
pi_190836086
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:13 schreef DW457 het volgende:
Volgens dit artikel van de NOS was de brand inderdaad al gaande toen ze de lift in stapte.
Maar was het gezin daar ook van op de hoogte dan?
zie email 27 oktober
pi_190836109
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:19 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar was het gezin daar ook van op de hoogte dan?
Van de brand op de begane grond bedoel je? Ik kan geen onderbouwing vinden waaruit blijkt dat ze daarvan op de hoogte waren nee.
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:20:46 #107
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_190836118
Woningbouwcorporatie die een stokoud pand tot de laatste cent uitknijpt ja. Het zal best met allerlei overgangsrecht nog voldoen aan de veiligheidseisen maar daar is alles mee gezegd.
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:21:15 #108
142400 RedFever007
pi_190836129
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:19 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Ik zal mijn vader morgen boos bellen, die heeft mij,mijn broer en zus dat namelijk ook nooit verteld. Mijn moeder ook al niet, maar die is al dood
Blijkbaar was dat niet nodig en was jij al genoeg opgevoed zodat ze dat niet expliciet hoefden te benoemen :)
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:21:58 #109
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_190836144
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_190836192
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:21 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Blijkbaar was dat niet nodig en was jij al genoeg opgevoed zodat ze dat niet expliciet hoefden te benoemen :)
Nee hoor, ik hield niet van vuurwerk. Mijn broer wel, en van vuurtjes stoken. Ondanks onze inkeurige ouders.
Je hebt je kinderen niet 24 uur per dag onder controle
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:24:44 #111
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190836216
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:15 schreef Lospedrosa het volgende:

Wat een toon joh!
Omdat we dit in deel 1 ook al besproken hadden...

quote:
In die woongebouwen van die leeftijd zit geen brandsturing op de lift, lambal.
Dan moet de lift(schacht) wel aan extra eisen voldoen.
pi_190836233
quote:
Hier worden best wel interessante dingen genoemd.

- Je kan dus inderdaad enkel één verdieping lager komen met een trap, maar niet uit de flat vluchten.
- Er is al veel langer frustratie naar Vivare als woningbouwvereniging
- Vivare doet toezeggingen, maar niets concreets...dat is ook wel opvallend.
pi_190836269
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Dat doet ie waarschijnlijk ook. Het is een oud pand, dus zeer waarschijnlijk geen brandweerlift en dus geen brandwerendcompartiment. Maar goed, ook hier: aanname, geen onderbouwd feit.
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:27:11 #114
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190836277
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:25 schreef DW457 het volgende:

Hier worden best wel interessante dingen genoemd.

- Je kan dus inderdaad enkel één verdieping lager komen met een trap, maar niet uit de flat vluchten.
Dat is dan ook al een keer of tien gezegd ofzo... Maar schijnbaar is dat geen enkel probleem volgens sommigen.
pi_190836296
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:27 schreef AchJa het volgende:
Dat is dan ook al een keer of tien gezegd ofzo... Maar schijnbaar is dat geen enkel probleem volgens sommigen.
Ik zie het wel als kwalijke zaak, maar ik denk niet dat het had uitgemaakt voor dit tragische incident.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2020 22:28:33 ]
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:30:48 #116
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190836394
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:30 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat moet verder onderzoek uitwijzen.
Zeker waar, maar zoals het er nu op lijkt: ze waren niet aan het vluchten, maar gewoon op weg naar huis, dus dan is de lift een heel logische route om te nemen.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2020 22:32:14 ]
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:31:58 #118
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190836406
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:26 schreef DW457 het volgende:

Dat doet ie waarschijnlijk ook. Het is een oud pand, dus zeer waarschijnlijk geen brandweerlift en dus geen brandwerendcompartiment. Maar goed, ook hier: aanname, geen onderbouwd feit.
Ik heb ondertussen een hoop aftandse gebouwen van binnen gezien maar voor zover ik me kan herinneren gingen die liften gewoon naar de bg en bleven de deuren openstaan bij een brandalarm.
pi_190836445
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik heb ondertussen een hoop aftandse gebouwen van binnen gezien maar voor zover ik me kan herinneren gingen die liften gewoon naar de bg en bleven de deuren openstaan bij een brandalarm.
En in dat laatste woordje zit hem de crux, die moet er dan wel zijn, Er zijn namelijk heel veel woonflats met wél een lift, maar géén BMI. Dan kan die lift ook nergens op reageren.
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:38:39 #120
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190836560
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:33 schreef DW457 het volgende:

En in dat laatste woordje zit hem de crux, die moet er dan wel zijn, Er zijn namelijk heel veel woonflats met wél een lift, maar géén BMI. Dan kan die lift ook nergens op reageren.
Dat lijkt me toch wel een verplichting in een flat...
pi_190836582
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:38 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat lijkt me toch wel een verplichting in een flat...
Dat zou je denken hé, maar nee, dat is het niet helaas.
pi_190836617
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Nou ja ik vind ook dat het wel verplicht gesteld moet worden.
Maar door de wir/ war van normen is dat nogal onduidelijk maar lijkt het geen plicht te zijn.

Zullen zien dat dit word opgenomen in de geldende norm voor rookmelders in woningen de nen 2555 wellicht. Of als verplicht besluit.

Interessantere vraag is waarom de spreek luisterverbinding niet gewerkt heeft dat had 27 min gescheeld en dan waren de mensen waarschijnlijk wel gered.

https://www.liftinstituut(...)mag-een-alarmbel-ook
Vakman pur sang
pi_190836639
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik zeg alleen dat dit niet uitzonderlijk is, en ook gezegd dat woningbranden in flats veel vaker voorkomen dan dat de centrale ingang die in brand staat.

Dat je enkel een verdieping naar beneden kan gaan, vind ik wel vreemd.
pi_190836662
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:40 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Nou ja ik vind ook dat het wel verplicht gesteld moet worden.
Maar door de wir/ war van normen is dat nogal onduidelijk maar lijkt het geen plicht te zijn.

Zullen zien dat dit word opgenomen in de geldende norm voor rookmelders in woningen de nen 2555 wellicht. Of als verplicht besluit.

Interessantere vraag is waarom de spreek luisterverbinding niet gewerkt heeft dat had 27 min gescheeld en dan waren de mensen waarschijnlijk wel gered.

https://www.liftinstituut(...)mag-een-alarmbel-ook
Dit is een heel interessante vraag trouwens! Is die knop ingedrukt? Is er een verbinding tot stand gekomen? Hier heb ik zelf nog niet eens aan gedacht...

Wat die rookmelders betreft: dat is enkel van toepassing bij nieuwbouw, niet bij bestaande bouw...

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2020 22:43:28 ]
pi_190836689
Laten we in ieder geval hopen dat hier nieuwe normen van komen. Dus inderdaad minstens 2 volwaardige vluchtwegen en een aanpassing van liften dusdanig dat bij brand hij er mee kapt op de eerste de beste verdieping
zie email 27 oktober
pi_190836701
Nu ook grote flat brand in den haag.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_190836707
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:43 schreef trein2000 het volgende:
Laten we in ieder geval hopen dat hier nieuwe normen van komen. Dus inderdaad minstens 2 volwaardige vluchtwegen en een aanpassing van liften dusdanig dat bij brand hij er mee kapt op de eerste de beste verdieping
Dat is volgens mij ook al verplicht, alleen, daar is hij weer: dit geldt ook alleen voor nieuwbouw. Op bestaande bouw geldt het bouwbesluit van die tijd.
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:44:22 #128
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_190836714
quote:
Van bestaande panden ook? Ik weet niet of dat haalbaar is.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_190836725
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:44 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat is het niet, vandaar ook de manier hoe de wetgeving is opgebouwd.
pi_190836733
quote:
Het lullige is, dat had denk ik vrij weinig uitgemaakt in dit geval.
Ze gingen immers al omlaag met die lift toen de brand de kortsluiting veroorzaakte, voordat de lift de bgg raakte is deze al gestopt met gevolgen van dien.
Vakman pur sang
pi_190836746
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ze gingen immers al omlaag met die lift toen de brand de kortsluiting veroorzaakte, voordat de lift de bgg raakte is deze al gestopt met gevolgen van dien.
Precies, ze waren niet aan het vluchten.
pi_190836754
Ik heb in zo'n mega-flat gewoond, en die liften zijn gewoon super onderhoudsgevoelig. Het is niet een simpel kantoorliftje. Zo'n lift gaat dag (en nacht) door, ze werken bijna vol continu, iedereen moet er doorheen, mensen houden de deur open als ze de lift missen, soms forceren ze de deur half, en als het regent ruikt die lift naar natte honden. Dat die liften niet alle features hebben die je zou verwachten, vind ik niet zo verwonderlijk.

Laat ik het zo zeggen: ik wil nooit meer naar een woning met lift. Ik vind het verschrikkelijk.
pi_190836764
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:46 schreef skrn het volgende:
Ik heb in zo'n mega-flat gewoond, en die liften zijn gewoon super onderhoudsgevoelig. Het is niet een simpel kantoorliftje. Zo'n lift gaat dag (en nacht) door, ze werken bijna vol continu, iedereen moet er doorheen, mensen houden de deur open als ze de lift missen, soms forceren ze de deur half, en als het regent ruikt die lift naar natte honden. Dat die liften niet alle features hebben die je zou verwachten, vind ik niet zo verwonderlijk.

Laat ik het zo zeggen: ik wil nooit meer naar een woning met lift. Ik vind het verschrikkelijk.
Is wel handig met verhuizen...
pi_190836789
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:47 schreef DW457 het volgende:

Ja, verhuizen, dat moesten we van te voren aangeven, zodat mensen er rekening mee konden houden.

Als er mensen gingen verhuizen, was het al helemaal drama.
pi_190836827
quote:
10s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:48 schreef skrn het volgende:

[..]

Ja, verhuizen, dat moesten we van te voren aangeven, zodat mensen er rekening mee konden houden.

Als er mensen gingen verhuizen, was het al helemaal drama.
Altijd een leuke verrassing als je nietsvermoedend de lift wil pakken en je opeens iemands complete inboedel voor je neus hebt staan :+
pi_190836842
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Maar dan ga je er van uit dat de brand zo goed als direct de stroom heeft uitgeschakeld. Is het niet waarschijnlijker dat daar enkele minuten tussen hebben gezeten?
zie email 27 oktober
pi_190836850
Op termijn moeten we gewoon die galerij-flats vervangen, dat zullen dus honderdduizenden woningen zijn. Ik vind het vooral raar dat daar nog geen visie over bestaat. Ze zijn energie-onzuinig, sociaal onveilig, fysiek onveilig, en duur in onderhoud.
pi_190836869
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar dan ga je er van uit dat de brand zo goed als direct de stroom heeft uitgeschakeld. Is het niet waarschijnlijker dat daar enkele minuten tussen hebben gezeten?
Het is ook, hoe lullig ook, een ding geweest van verkeerde tijd en verkeerde plek...zo'n brand kan rustig even tekeer gaan op de begane grond zonder dat je dat op de 5e doorhebt.
pi_190836873
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:44 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ja. Het lijken mij geen onoverkomelijke aanpassingen. 1 zo’n draaitrap en je bent al een heel eind.
zie email 27 oktober
pi_190836886
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:51 schreef DW457 het volgende:

[..]

Het is ook, hoe lullig ook, een ding geweest van verkeerde tijd en verkeerde plek...zo'n brand kan rustig even tekeer gaan op de begane grond zonder dat je dat op de 5e doorhebt.
Maar juist dat scenario zou je kunnen voorkomen als de lift uitschakelt bij brand.
zie email 27 oktober
pi_190836900
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:53 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar juist dat scenario zou je kunnen voorkomen als de lift uitschakelt bij brand.
Dat deed die ook. :')
Vakman pur sang
pi_190836909
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ja. Het lijken mij geen onoverkomelijke aanpassingen. 1 zo’n draaitrap en je bent al een heel eind.
Dan kom je weer in de knel met het huidige bouwbesluit die zegt dat zo'n vluchtroute een apart brandwerend compartiment moet zijn...een wenteltrapje aan de buitenkant voldoet dus niet. Vandaar ook dat het bouwbesluit enkel geldt voor nieuwbouw.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:53 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Zeker, maar daar heb je weer een brandmeldinstallatie nodig en die is bij bestaande bouw niet verplicht.

quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ouch.
pi_190836911
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:29 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Wat een flauwe reactie. Veel mensen krijgen kinderen en kunnen er niet voor zorgen.

Geestelijk beperkte jongens die op hun 13 niet weten dat een bank in een portiek in de fik zetten niet fijn is, dienen om 01:00 op bed te liggen.

Das beter voor de wijk, de buren, de ouders en al helemaal voor hun kleine hersenen.
pi_190836920
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ja nadat de stroom er af ging.

Maar wat ik dus voorstel is een verplichte (koppeling tussen) brandmeldinstallatie en liften.
zie email 27 oktober
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:55:52 #145
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190836922
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:46 schreef DW457 het volgende:
Dat weten we niet. Eerdere berichtgeving suggereerde dat ze de lift hadden gepakt omdat de vluchtweg geblokkeerd was.
pi_190836927
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Portiekflats zijn onhaalbaar, hoor. Je weet wel, die flats van 4 of 5 hoog met alleen een trappenhuis, en aan elke kant 1 woning (dus links en rechts). Dan moet je buitenom verbindingsbruggen bouwen, of zo.
pi_190836935
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:55 schreef DW457 het volgende:

[..]

Dan kom je weer in de knel met het huidige bouwbesluit die zegt dat zo'n vluchtroute een apart brandwerend compartiment moet zijn...een wenteltrapje aan de buitenkant voldoet dus niet. Vandaar ook dat het bouwbesluit enkel geldt voor nieuwbouw.
[..]

Zeker, maar daar heb je weer een brandmeldinstallatie nodig en die is bij bestaande bouw niet verplicht.
[..]

Ouch.
Ik stel dan ook een nieuwe norm voor. Want een ezelstoot zich over het algemeen...
zie email 27 oktober
pi_190836947
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ja nadat de stroom er af ging.

Maar wat ik dus voorstel is een verplichte (koppeling tussen) brandmeldinstallatie en liften.
Ja, en die is dus niet verplicht bij bestaande bouw.

quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:55 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat weten we niet. Eerdere berichtgeving suggereerde dat ze de lift hadden gepakt omdat de vluchtweg geblokkeerd was.
Klopt, maar recente berichtgeving (waarbij dus nieuwe feiten en verklaringen zijn meegenomen) weerleggen dat.
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:57:42 #149
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190836956
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:51 schreef DW457 het volgende:

Dus er zijn helemaal geen brand- en rookmelders in zo'n flat aanwezig? Dat lijkt me echt sterk.
pi_190836961
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:20 schreef DW457 het volgende:

[..]

Van de brand op de begane grond bedoel je? Ik kan geen onderbouwing vinden waaruit blijkt dat ze daarvan op de hoogte waren nee.
De getuige die op de eerste etage woont zei de brand pas te hebben opgemerkt toen de vlammen uit het portiek te zien waren. Zij heeft toen 112 gebeld. Die fik was dus al flink voordat die werd opgemerkt door de dichtstbijzijnde bewoner
pi_190836966
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:56 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik stel dan ook een nieuwe norm voor. Want een ezelstoot zich over het algemeen...
Ja, we kijken wel heel erg naar flats, maar hoeveel huishoudens hebben nu een CO-melder en een rookmelder. Nog steeds schrikbarend weinig. Verplicht dat eerst, gewoon, en laat CV-installaties eens verplicht keuren.

Dat is het laaghangend fruit, en daar wil Nederland niet aan.
pi_190836969
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:57 schreef DW457 het volgende:

[..]

Ja, en die is dus niet verplicht bij bestaande bouw.

Ik stel voor om dat te veranderen. Dat het niet verplicht is weet ik ook wel. Want ik had het bouwbesluit al opgezocht.
zie email 27 oktober
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:58:46 #153
13456 AchJa
Shut up!!!
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:59:49 #154
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190836990
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:58 schreef skrn het volgende:

[..]

Ja, we kijken wel heel erg naar flats, maar hoeveel huishoudens hebben nu een CO-melder en een rookmelder. Nog steeds schrikbarend weinig. Verplicht dat eerst, gewoon, en laat CV-installaties eens verplicht keuren.

Ik heb dat gewoon hoor. En elk jaar komt de CV-boer de boel onderhouden.
pi_190836997
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dus er zijn helemaal geen brand- en rookmelders in zo'n flat aanwezig? Dat lijkt me echt sterk.
Ik denk met een bmi dat de brandweer in zo’n flat ook elk uur staat. :)
Vakman pur sang
pi_190837005
quote:

[..]

Zou heel mooi zijn...maar dan komen we op de beroemde geldkwestie: wie gaat dat betalen?

quote:

[..]

En toch is het zo. Bewoners zijn zelf verantwoordelijk voor melders in hun eigen woning, maar die zijn niet verplicht en dus vaak niet aanwezig. In de openbare ruimtes is sowieso niets, want ja, geld.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:57 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

De getuige die op de eerste etage woont zei de brand pas te hebben opgemerkt toen de vlammen uit het portiek te zien waren. Zij heeft toen 112 gebeld. Die fik was dus al flink voordat die werd opgemerkt door de dichtstbijzijnde bewoner
Precies.

quote:

[..]

En dit inderdaad, want ook hier weer: kost geld.

quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:58 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat heb ik dan gemist, heb je een link?
Jazeker, ga maar eens naar pagina 1 van dit topic en dan 1 van mijn eerste posts.
pi_190837010
quote:

[..]

Het is een ongeluk... In Ommoord drie dagen geleden in zo’n oude flat ook een huisbrand op de eerste etage. Allemaal oud wijkbewoners (bejaarden die al jaren in een flat wonen) geen paniek, flat compleet ontruimd en alles binnen een paar uur opgelost.
pi_190837024
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 23:00 schreef DW457 het volgende:

[..]

Zou heel mooi zijn...maar dan komen we op de beroemde geldkwestie: wie gaat dat betalen?

De eigenaar van het pand.
zie email 27 oktober
  woensdag 1 januari 2020 @ 23:02:11 #159
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190837028
quote:
Het bouwbesluit van 2003 eiste ook gewoon minstens twee vluchtwegen...
pi_190837034
quote:

[..]

In mijn flat vroeger niet, nee.

Gelukkig ook niet, want ik krijg het vermoeden dat het zou betekenen dat je elke maand wakker wordt van een lullig vals alarmpje.

Zo'n flat is geen flat, het is een half dorp, en je gaat ook geen half dorp uitrusten met rookmelders. Ik woonde in een flat van 200 woningen op 1 ingang, grote woningen (~100m2), dus daar wonen zomaar 500+ mensen. Alles wat je wil moet je hyper-robust uitvoeren. En ja, niet het meest intelligente deel van de natie woont daar, dus je wil niet dat een alarm afgaat omdat iemand in het trappenhuis staat te blowen.
pi_190837039
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 23:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het bouwbesluit van 2003 eiste ook gewoon minstens twee vluchtwegen...
Misschien moeten we dat als land ook maar eisen van bestaande gebouwen.
zie email 27 oktober
pi_190837046
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 23:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ik denk met een bmi dat de brandweer in zo’n flat ook elk uur staat. :)
Yup. De brandweer is al druk bezig geweest om de laatste jaren de OMS/BMI's van bedrijven af te stoten. Aan woningen gaan ze niet eens beginnen.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 23:02 schreef trein2000 het volgende:

[..]

De eigenaar van het pand.
En dus de bewoners, jij en ik dus.
pi_190837047
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 23:01 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Het is een ongeluk... In Ommoord drie dagen geleden in zo’n oude flat ook een huisbrand op de eerste etage. Allemaal oud wijkbewoners (bejaarden die al jaren in een flat wonen) geen paniek, flat compleet ontruimd en alles binnen een paar uur opgelost.
Ja dus?
zie email 27 oktober
pi_190837048
quote:

[..]

In een eigen huis is dat je eigen verantwoordelijkheid, we hebben het toch niet zo op allerlei verplichtingen?
In de norm 2555 is dit wel geregeld.

Cv toestellen worden vanaf 1-1-2020 (nu 1-6-2020 want men kon niet snel genoeg) verplicht geïnstalleerd en onderhouden door gecertificeerde monteurs. De hele installatie markt moet naar een opleiding. En er worden audits en controles gevoerd.

Hou wel rekening dat zowel installatie als onderhoud 30-50% duurder worden.
Vakman pur sang
pi_190837063
Was trouwens meer beducht op braak dan op brand in dat soort flats, het standaard hang- en sluitwerk was een lachertje.

Meerdere in- en uitgangen is meer risico op diefstal.
pi_190837074
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 23:04 schreef skrn het volgende:
Was trouwens meer beducht op braak dan op brand in dat soort flats, het standaard hang- en sluitwerk was een lachertje.

Het spanningsveld tussen braak- en brandveiligheid is sowieso een ding.
pi_190837109
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 23:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Cv toestellen worden vanaf 1-1-2020 (nu 1-6-2020 want men kon niet snel genoeg) verplicht geïnstalleerd en onderhouden door gecertificeerde monteurs. De hele installatie markt moet naar een opleiding. En er worden audits en controles gevoerd.

Ok, ik vind het goed, heb ook echte sjappies gehad voor mijn controle op de ketel.
pi_190837146
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 23:08 schreef skrn het volgende:

[..]

Ok, ik vind het goed, heb ook echte sjappies gehad voor mijn controle op de ketel.
Je hoort inderdaad wel eens verhalen uit die branche man man man. :')
zie email 27 oktober
pi_190837219
Er zou volgens NRC ook illegaal vuurwerk in het spel zijn geweest daar rondom die ingang.
zie email 27 oktober
pi_190837227
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 23:15 schreef trein2000 het volgende:
Er zou volgens NRC ook illegaal vuurwerk in het spel zijn geweest daar rondom die ingang.
Dat zegt echter nog steeds niets over de situatie in de hal.
pi_190837241
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 23:16 schreef DW457 het volgende:

[..]

Dat zegt echter nog steeds niets over de situatie in de hal.
Uiteraard. Maar het is wel een aanwijzing.
zie email 27 oktober
pi_190837293
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 23:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Uiteraard. Maar het is wel een aanwijzing.
Hmhm, zeker. Ik heb het artikel er even bij gepakt en het is wel gebaseerd op een getuigeverklaring. Hierbij moet je altijd een slag om de arm houden. Het is echt heel moeilijk om te zeggen wat er nou precies gebeurd is in die flat. Werden die jochies bijvoorbeeld opgejut door oudere kinderen/jong volwassenen bijvoorbeeld? Wilde ze indruk maken op anderen? Je weet het gewoon niet en dit is ook aan de autoriteiten om uit te zoeken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2020 23:21:09 ]
pi_190837639
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 23:04 schreef skrn het volgende:

Buiten dat, negen etages hoog, das prima zelfmoord materiaal. Via de brandtrap naar boven en springen maar...

En wie mag dat melden/zien? De bewoners natuurlijk.
pi_190837724
Ik snap de constructie van die flat ook niet. Heb zelf in een flat gewoond en heb zeker wel gekeken naar mogelijke vluchtroutes. Vond het toen al karig dat we aan de achterkant van de flat alleen tot aan het balkon van de buren konden ontsnappen, of je moest een glazen omheining over. Maar als je dan eenmaal via de buren weer aan de voorkant was, kon je wel via twee trappenhuizen naar beneden. En andere flats in de buurt hadden dat ook. Lijkt me minimaal. Ik snap niet dat deze flat dat niet had, en dat nog nooit iemand daar een punt over heeft gemaakt.

Ik denk (hoop) dat hier nieuwe regelgeving op komt. Net als met die flat in Engeland, waar ze er toen ook op onfortuinlijke wijze achter kwamen dat de eisen ontoereikend waren.
Somebody that I used to know
pi_190837748
Oh, de discussie wordt hierboven al gevoerd :) supergoed.
Somebody that I used to know
pi_190837805
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 23:56 schreef Postbus100 het volgende:
Ik snap de constructie van die flat ook niet. Heb zelf in een flat gewoond en heb zeker wel gekeken naar mogelijke vluchtroutes. Vond het toen al karig dat we aan de achterkant van de flat alleen tot aan het balkon van de buren konden ontsnappen, of je moest een glazen omheining over. Maar als je dan eenmaal via de buren weer aan de voorkant was, kon je wel via twee trappenhuizen naar beneden. En andere flats in de buurt hadden dat ook. Lijkt me minimaal. Ik snap niet dat deze flat dat niet had, en dat nog nooit iemand daar een punt over heeft gemaakt.

Ik denk (hoop) dat hier nieuwe regelgeving op komt. Net als met die flat in Engeland, waar ze er toen ook op onfortuinlijke wijze achter kwamen dat de eisen ontoereikend waren.
Heb je in Nederland ooit een flat zien afbranden? Zoals die fakkel in London? Dat kwam door de beplating...

Daarom werken woningcoöperaties, gemeentes, vve’s en brandweer samen.

Nogmaals kijk naar de Bijlmerramp, alleen de plek waar dat vliegtuig naar binnenkwam ging kapot. Appartementen 50 meter verderop.

Ik kijk met verbazing naar de paniek in Den Haag. Is die er omdat er gisteren twee doden gevallen zijn in een lift? Zes auto’s in de fik, en ineens Grote paniek.
pi_190837846
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 00:02 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Heb je in Nederland ooit een flat zien afbranden? Zoals die fakkel in London? Dat kwam door de beplating...

Nogmaals kijk naar de Bijlmerramp, alleen de plek waar dat vliegtuig naar binnenkwam ging kapot. Appartementen 50 meter verderop.

Ik kijk met verbazing naar de paniek in Den Haag. Is die er omdat er gisteren twee doden gevallen zijn in een lift? Zes auto’s in de fik, en ineens Grote paniek.
Paniek lijkt me ook niet overbodig als de bewoners hun woningen niet meer kunnen verlaten door rookvorming.
pi_190837969
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 00:07 schreef mootie het volgende:

[..]

Paniek lijkt me ook niet overbodig als de bewoners hun woningen niet meer kunnen verlaten door rookvorming.
Dan heb je het nu over de nieuwbouw in Den Haag? Niet over de negen etage hoge flat in Arnhem, neem ik aan?

Wat er vanavond in Den Haag gebeurt is, geen idee. Ramen en deuren dichthouden en wachten op instructie’s van de brandweer zou ik zeggen.
pi_190838736
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 00:24 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Dan heb je het nu over de nieuwbouw in Den Haag? Niet over de negen etage hoge flat in Arnhem, neem ik aan?

Wat er vanavond in Den Haag gebeurt is, geen idee. Ramen en deuren dichthouden en wachten op instructie’s van de brandweer zou ik zeggen.
In Den Haag konden ze hun huizen ook niet uit door rookvorming op de galerij. Mensen zijn van het dak gehaald enz.
pi_190838914
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 23:49 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Buiten dat, negen etages hoog, das prima zelfmoord materiaal. Via de brandtrap naar boven en springen maar...

En wie mag dat melden/zien? De bewoners natuurlijk.
Een man melde 5 zelfmoordsprongen in 10 jaar.
pi_190839498
Dingen als dit zijn voor mij ook reden geen hoge kosten te vragen voor grof vuil (afhalen). Jarenlang in een flat gewoond met ook gratis af te halen dingen in de entree, werkt prima. Je kan het ook niet kwijt in de 1x1m inpandige opslag.

36,50 vragen ze in Arnhem per m3 (tenzij Gelrepas), ik vraag mij af hoe groot die bank was.
pi_190839560
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 09:23 schreef Doc__Zenith het volgende:
Dingen als dit zijn voor mij ook reden geen hoge kosten te vragen voor grof vuil (afhalen). Jarenlang in een flat gewoond met ook gratis af te halen dingen in de entree, werkt prima. Je kan het ook niet kwijt in de 1x1m inpandige opslag.

36,50 vragen ze in Arnhem per m3 (tenzij Gelrepas), ik vraag mij af hoe groot die bank was.
Ja, alleen met oud en nieuw is dit niet het moment om allemaal brandbare troep klaar te zetten.
pi_190839698
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 07:43 schreef halfway het volgende:

[..]

Een man melde 5 zelfmoordsprongen in 10 jaar.
Ik heb er zelf zes gezien...

Waarvan een recht onder ons balkon lag. Alleen dat haald de media niet, en vallen meer doden door springers dan door branden.
  donderdag 2 januari 2020 @ 09:44:28 #184
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_190839708
quote:

Een bank is al snel 2 m2

Als je geen trekhaak hebt wordt het lastig iets van dat formaat naar de milieustraat te krijgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_190839758
quote:

Dat is vreemd, de vluchtwegen moeten vrij zijn van opstakels.
pi_190839771
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 09:44 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een bank is al snel 2 m2

Als je geen trekhaak hebt wordt het lastig iets van dat formaat naar de milieustraat te krijgen.
Dus dan flikker je het maar van je af?
  donderdag 2 januari 2020 @ 09:53:22 #187
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190839812
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 00:02 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Boeit niet. Mensen gaan dood door de rook maar daar valt die flat niet van om.
pi_190839828
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 09:43 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Waarvan een recht onder ons balkon lag. Alleen dat haald de media niet, en vallen meer doden door springers dan door branden.
Lijkt me echt de hel op aarde zo’n hoge woonflat.
Sterkte!
Vakman pur sang
pi_190839835
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 09:43 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

De media heeft inderdaad een beleid om zo min mogelijk zelfmoordnieuws te publiceren om kopieergedrag te voorkomen.
  donderdag 2 januari 2020 @ 09:57:12 #190
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190839856
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 00:24 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Want verplichte mechanische ventilatie hebben we ook niet natuurlijk.

Mensen willen vluchten (of vechten). Apathisch gaan wachten tot er misschien redding komt is in onze psychologie geen optie.
pi_190839986
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 09:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Want verplichte mechanische ventilatie hebben we ook niet natuurlijk.

Mensen willen vluchten (of vechten). Apathisch gaan wachten tot er misschien redding komt is in onze psychologie geen optie.
Heeft voor de dames in de lift wel gewerkt, zo min mogelijk zuurstof gebruiken.
de mannen hebben natuurlijk gevochten en dat is hun dood geworden.
pi_190840140
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 09:44 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een bank is al snel 2 m2

In mijn stad is het laten ophalen van grofvuil gratis en ik heb dat nooit anders gezien.
pi_190840185
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 10:27 schreef skrn het volgende:

[..]

In mijn stad is het laten ophalen van grofvuil gratis en ik heb dat nooit anders gezien.
Dat is in de meeste steden en dorpen anders.
pi_190840188
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 10:09 schreef halfway het volgende:

[..]

Heeft voor de dames in de lift wel gewerkt, zo min mogelijk zuurstof gebruiken.
de mannen hebben natuurlijk gevochten en dat is hun dood geworden.
Dat is dus een conclusie die je echt niet kan trekken :')

Waarom de 1 het wel overleefd en de ander niet is echt afhankelijk van een veelvoud aan factoren.
pi_190840214
Of je laat zo'n bank door de Kringloop ophalen, kost 10 euro ofzo
pi_190840245
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 10:36 schreef BeriBeri het volgende:
Of je laat zo'n bank door de Kringloop ophalen, kost 10 euro ofzo
Dat doen ze alleen als de bank in goede staat is natuurlijk.
  donderdag 2 januari 2020 @ 10:48:42 #197
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_190840316
Zou het niet beter zijn wanneer een lift pas uitgeschakeld wordt wanneer hij ter hoogte van een verdieping is waarna de deuren open gaan en dan ook open blijven. Nu is de lift dus gestopt terwijl hij in gebruik was.
pi_190840372
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 09:30 schreef jakosi het volgende:

[..]

Ja, alleen met oud en nieuw is dit niet het moment om allemaal brandbare troep klaar te zetten.
Misschien stond het er al een poos. Bij ons in de wijk staat ook altijd zooi naast de vuilniscontainers, en dat is nergens in de fik gegaan ondanks het vuurwerk.
pi_190840413
quote:

[..]

In mijn wijk van Amsterdam is het ook gratis maar je mag het officieel maar 1 keer per week s ochtends buiten zetten. In de praktijk wordt het grofvuil vaak in weekend naast vuilcontainers gedumpt omdat mensen er van af willen
pi_190840479
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 10:48 schreef Eendenkooi het volgende:
Zou het niet beter zijn wanneer een lift pas uitgeschakeld wordt wanneer hij ter hoogte van een verdieping is waarna de deuren open gaan en dan ook open blijven. Nu is de lift dus gestopt terwijl hij in gebruik was.
Hij werd alleen niet uitgeschakeld, hij is uitgevallen door stroomuitval. Dat is wel een wezenlijk verschil.
pi_190840588
En flats hebben vaak ook nog een voorziening voor grof vuil, een aparte ruimte om zooi te dumpen. Een bank is wel heftig maar zooi zoals tafels en stoelen kun je daar wel kwijt.

Vind het wel armoedig van de gemeente om kosten te rekenen eerlijk gezegd.
  Moderator donderdag 2 januari 2020 @ 11:19:20 #202
388664 crew  Dotteke
pi_190840641
quote:

[..]

Dus dat, wat moeten knaapjes van die leeftijd alleen om die tijd met vuurwerk buiten
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b]
Dot houdt van lekker vlot :P
  Moderator donderdag 2 januari 2020 @ 11:20:09 #203
388664 crew  Dotteke
pi_190840652
quote:

[..]

Volgens mij mogen kinderen van die leeftijd nog niet eens onbegeieid met vuurwerk op straat
pi_190840679
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 11:20 schreef Dotteke het volgende:

[..]

Volgens mij mogen kinderen van die leeftijd nog niet eens onbegeieid met vuurwerk op straat
Jij kent niemand van 12 die zelf rotjes afsteekt?
pi_190840705
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 11:19 schreef Dotteke het volgende:

[..]

Dus dat, wat moeten knaapjes van die leeftijd alleen om die tijd met vuurwerk buiten
Het is wel oud en nieuw he, dus ouder(s) zijn ook gewoon wakker en in de buurt. Het is niet zo dat ze midden in deen willekeurige nacht in een onbekende buurt aan het spoken zijn terwijl ouders en verzorgers op bed liggen.
pi_190840709
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:46 schreef DW457 het volgende:

[..]

Belangrijk hierbij is vooral of ze al wisten dat er een brand was voor ze de lift instapten. Ik denk het niet anders zouden ze terug naar hun grootouders gelopen zijn.

In dit geval had er altijd een generator de lift moeten heropstarten. Maar oude blokken hebben dit meestal nog niet. Ze zaten als ratten in de val 😕
pi_190840837
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 11:25 schreef wodca het volgende:

[..]

In dit geval had er altijd een generator de lift moeten heropstarten. Maar oude blokken hebben dit meestal nog niet. Ze zaten als ratten in de val 😕
Volgens mij hebben veruit de meeste liften geen generator. Dan zouden er namelijk in iedere flat diesel aggregaten moeten staan en onderhouden moeten worden.

Het aansluiten van de lift op de brandmelding is dan handiger: bij brand lift naar begane grond en uitschakelen.
pi_190840863
quote:
Vind het wel armoedig van de gemeente om kosten te rekenen eerlijk gezegd.
Nee het is armoedig als jeje zooi wilt afvoeren maar er niet voor wil betalen.
Vakman pur sang
  Moderator donderdag 2 januari 2020 @ 11:50:02 #209
388664 crew  Dotteke
pi_190840962
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 11:22 schreef DW457 het volgende:

[..]

Jij kent niemand van 12 die zelf rotjes afsteekt?
Ja helaas wel, maar wil niet zeggen dat ik het daar mee eens ben. Nog wel jonger zelfs
pi_190840963
De lift is uitgevallen omdat de meterkast van de algemene ruimte vaak bij de ingang zit van een appartementengebouw(flat in dit geval). Die is in rook opgegaan, misschien moet die kast wel brandwerend uitgevoerd worden voortaan.
  Moderator donderdag 2 januari 2020 @ 11:50:33 #211
388664 crew  Dotteke
pi_190840970
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 11:25 schreef skrn het volgende:

[..]

Het is wel oud en nieuw he, dus ouder(s) zijn ook gewoon wakker en in de buurt. Het is niet zo dat ze midden in deen willekeurige nacht in een onbekende buurt aan het spoken zijn terwijl ouders en verzorgers op bed liggen.
Nee maar als je in een flat woon heb je ook niet echt zicht op wat je kinderen doen, dat blijkt maar weer.
pi_190841016
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 11:50 schreef kurk_droog het volgende:
De lift is uitgevallen omdat de meterkast van de algemene ruimte vaak bij de ingang zit van een appartementengebouw(flat in dit geval). Die is in rook opgegaan, misschien moet die kast wel brandwerend uitgevoerd worden voortaan.
Als de liftdeur was opengegaan waren ze recht een inferno binnengelopen.
pi_190841022
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 11:37 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Volgens mij hebben veruit de meeste liften geen generator. Dan zouden er namelijk in iedere flat diesel aggregaten moeten staan en onderhouden moeten worden.

Het aansluiten van de lift op de brandmelding is dan handiger: bij brand lift naar begane grond en uitschakelen.
het onderzoek zal moeten uitwijzen of de slachtoffers wisten van de brand want het is een ongeschreven wet de lift niet te gebruiken bij brand, maar paniek doet veel bij een mens.

En zelfs dan is in mijn ogen de aannemer/eigenaar van het gebouw ook schuldig. Geen fatsoenlijk brandalarm alsook geen aansluiting op de brandmelder. Oud of niet, de veiligheid van de bewoners/bezoekers moet steeds gewaarborgd zijn. Anders zo snel mogelijk een verplichting want zoiets kan en mag niet meer gebeuren!
  donderdag 2 januari 2020 @ 12:05:32 #214
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_190841116
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 11:39 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Nee het is armoedig als jeje zooi wilt afvoeren maar er niet voor wil betalen.
Ik vind het belachelijk dat men die gebouwbeheerder aansprakelijk probeert te houden voor de brand in dat bankstel. Je steekt gewoon geen bankstel in de fik, klaar! Lekker om zo je verantwoordelijkheid te ontlopen. Al lag er een pak kranten, dan was waarsch. hetzelfde gebeurt,
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_190841124
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 11:50 schreef Dotteke het volgende:

[..]

Nee maar als je in een flat woon heb je ook niet echt zicht op wat je kinderen doen, dat blijkt maar weer.
Is bekendgemaakt dat de jongens in de flat woonden?
  donderdag 2 januari 2020 @ 12:07:43 #216
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_190841137
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:06 schreef mootie het volgende:

[..]

Je zag ze op beelden van boven uit de flat komen, dus ik vermoed van wel. Het type capuchon jongetje, zo te zien. Maar er word gesproken over ' jongens uit Arnhem'.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_190841138
quote:

[..]

Wat wil je dan? Kinderen thuis laten zitten omdat ze in een flat wonen?
pi_190841169
quote:
2s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:05 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Ik vind het belachelijk dat men die gebouwbeheerder aansprakelijk probeert te houden voor de brand in dat bankstel. Je steekt gewoon geen bankstel in de fik, klaar! Lekker om zo je verantwoordelijkheid te ontlopen. Al lag er een pak kranten, dan was waarsch. hetzelfde gebeurt,
Natuurlijk steek je die niet in brand, maar dat geldt voor afvalcontainers en auto's net zo goed.

Het dumpen van een bank in de openbare ruimte van de fkat, en zeker tijdens oud en nieuw, is onverantwoord. Dat mag niet, en mijn ervaring in dit soort flats is dat die regels heel duidelijk zijn, en dat bewoners daarop aangesproken worden.
  Redactie Sport donderdag 2 januari 2020 @ 12:17:22 #219
274204 crew  Mexicanobakker
pi_190841228
Mensen die de bank (eigenaar van) beschuldigen neem ik niet serieus.

Dat zijn dezelfde mensen als die zeggen dat vrouwen maar niet met een kort rokje moeten lopen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_190841236
quote:

[..]

Je je kunt je afvragen of het in die pubehoofden is opgekomen, dat die bank in de fik kan vliegen door vuurwerk. Die zien dat soort gevolgen niet op het moment dat ze het vuurwerk afsteken.
.
pi_190841242
quote:
7s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:17 schreef Mexicanobakker het volgende:
Mensen die de bank (eigenaar van) beschuldigen neem ik niet serieus.

Dat zijn dezelfde mensen als die zeggen dat vrouwen maar niet met een kort rokje moeten lopen.
Is een kort rokje verboden dan? Ik snap je beeldspraak niet zo, eerlijk gezegd.
  Redactie Sport donderdag 2 januari 2020 @ 12:22:36 #222
pi_190841279
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:19 schreef skrn het volgende:

[..]

Is een kort rokje verboden dan?
Nee, maar dat is hier natuurlijk niet het punt. Als die bank moedwillig is aangestoken (evt door nalatigheid/gevolgen niet kunnen overzien) lijkt het mij niet terecht om de vinger te wijzen naar de nalatigheid ipv naar gewoon diegene die het vuurwerk heeft aangestoken.
  donderdag 2 januari 2020 @ 12:25:53 #223
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_190841302
quote:

[..]

Ja
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_190841310
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:22 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Nee, maar dat is hier natuurlijk niet het punt. Als die bank moedwillig is aangestoken (evt door nalatigheid/gevolgen niet kunnen overzien) lijkt het mij niet terecht om de vinger te wijzen naar de nalatigheid ipv naar gewoon diegene die het vuurwerk heeft aangestoken.
Nalatigheid is voor jou gelijk aan moedwillig?
Stel dat je met een brandende sigaret in slaap valt op bed of bank en daardoor ontstaat een brand ben je dan ook schuldig aan brandstichting?
  Redactie Sport donderdag 2 januari 2020 @ 12:27:51 #225
pi_190841326
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:26 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Nalatigheid is voor jou gelijk aan moedwillig?
Stel dat je met een brandende sigaret in slaap valt op bed of bank en daardoor ontstaat een brand ben je dan ook schuldig aan brandstichting?
Dat is wel een heel ander verhaal natuurlijk. Vuurwerk binnen een gebouw afsteken vind ik niet meer 'nalatigheid'.

Als die bank buiten het gebouw had gestaan en daar vlam had gevat vind ik het een ander verhaal.
pi_190841341
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:22 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ik snap heus wat je zegt. Maar het is in dit soort flats snoeihard verboden om zooi in de publieke ruimtes te dumpen, dit vanwege brandgevaar, vandalisme, verloedering, stank, ga zo maar door. Die huisregels zijn in elke galerijflat duidelijk vermeld. Het is niet voor niks. Dus ja, ik vind het heel gemakkelijk om daar je bank achter te laten, zeker in deze periode, waarin vuurwerk in het spel is en waarin de jeugd vakantie heeft dus lekker rondhangt bij de flat.
  donderdag 2 januari 2020 @ 12:28:54 #227
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_190841342
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:18 schreef Fer het volgende:

[..]

Je je kunt je afvragen of het in die pubehoofden is opgekomen, dat die bank in de fik kan vliegen door vuurwerk. Die zien dat soort gevolgen niet op het moment dat ze het vuurwerk afsteken.
Binnen vuurwerk afsteken lijkt me sowieso niet zo slim.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_190841358
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:28 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Niemand beweert dat het slim is.
  Redactie Sport donderdag 2 januari 2020 @ 12:33:29 #229
pi_190841395
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:28 schreef skrn het volgende:

[..]

[..]

Ik snap heus wat je zegt. Maar het is in dit soort flats snoeihard verboden om zooi in de publieke ruimtes te dumpen, dit vanwege brandgevaar, vandalisme, verloedering, stank, ga zo maar door. Die huisregels zijn in elke galerijflat duidelijk vermeld. Het is niet voor niks. Dus ja, ik vind het heel gemakkelijk om daar je bank achter te laten, zeker in deze periode, waarin vuurwerk in het spel is en waarin de jeugd vakantie heeft dus lekker rondhangt bij de flat.
Is ook zo hoor, maar dat betekent niet dat die kids moesten besluiten binnen vuurwerk af te steken.
  donderdag 2 januari 2020 @ 12:34:29 #230
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190841401
quote:

[..]

De beheer moet er voor zorgen dat bij calamiteiten het gebouw zo veilig mogelijk is.
Nu werd (voor zover ik kan beoordelen) moedwillig een bankstel in de hens gezet, maar brand kan ook op andere manieren ontstaan. Bijvoorbeeld door brand in de meterkast, brand bij onderhoudswerkzaamheden, brand doordat een auto het portiek ramt. In al die gevallen mogen vuur en rook de mensen in de flat, en in de lift en in het trappenhuis niet bedreigen, of toch zo min mogelijk.

Daar is iets gruwelijk misgegaan dus is het logisch dat je naar de beheerder kijkt. Waarom kon de lift bij brand gebruikt worden?
  donderdag 2 januari 2020 @ 12:35:12 #231
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190841410
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:28 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Het geeft een lekkere knal in zo'n portiek, dus ik begrijp wel dat ze het doen.
  donderdag 2 januari 2020 @ 12:36:17 #232
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190841421
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:28 schreef skrn het volgende:

[..]

[..]

Leuk die regels, maar wie is verantwoordelijk voor de handhaving?
pi_190841467
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De woningbouwvereniging lijkt mij
pi_190841468
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De beheer moet er voor zorgen dat bij calamiteiten het gebouw zo veilig mogelijk is.
Nu werd (voor zover ik kan beoordelen) moedwillig een bankstel in de hens gezet

Dat is nog helemaal niet bewezen
pi_190841621
Zo stonden bij mij in de gemeente met oudjaar alle volle papierbakken aan de straat omdat ze geleegd werden die dag... :')
  donderdag 2 januari 2020 @ 12:56:27 #236
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_190841630
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 09:50 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Dus dan flikker je het maar van je af?
Nee, dat stel ik ook echt?
Ik geef gewoon antwoord op een vraag, zonder enige conclusie.
Maar kennelijk is het lekker om gelijk zo infantiel te reageren :r
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_190841646
Dat de beheerder zegt dat het gebouw aan alle huidige eisen voldoet is natuurlijk niet waar. Het liefst zou ik zien dat al die flats gesloopt worden in Nederland, het ziet er niet uit naast de veiligheid die niet meer modern is.
pi_190841647
quote:

[..]

De stichting levert huisvesting en heeft een rol in leveren van een veilig gebouw.
Maar is geen politieagent.

Als bewoners ben je gezamenlijk verantwoordelijk voor de centrale ruimtes. Wat daar gebeurd treft ook jouw veiligheid.
Vakman pur sang
  donderdag 2 januari 2020 @ 12:58:34 #239
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_190841660
quote:

[..]

Hier is het ook gratis, in mijn vorige woongemeente niet, daar kun je wit- en bruingoed wel gratis laten ophalen, maar meubels bijvoorbeeld niet, dat is tegen betaling van ¤ 30,= per m3
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 2 januari 2020 @ 13:01:51 #240
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_190841709
quote:

[..]

Ja.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 2 januari 2020 @ 13:03:30 #241
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190841724
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:57 schreef Lospedrosa het volgende:

De stichting levert huisvesting en heeft een rol in leveren van een veilig gebouw.

Als bewoners ben je gezamenlijk verantwoordelijk voor de centrale ruimtes. Wat daar gebeurd treft ook jouw veiligheid.
Is dat bij huur ook zo? Ik kan me voorstellen dat het bij koop/ VVE wel zo is.
  donderdag 2 januari 2020 @ 13:04:02 #242
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_190841733
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:34 schreef Lunatiek het volgende:

Daar is iets gruwelijk misgegaan dus is het logisch dat je naar de beheerder kijkt. Waarom kon de lift bij brand gebruikt worden?
Omdat-ie is genomen door mensen vanaf de bovenste verdieping die op dat moment nog niet wisten wat er aan de hand was. Er moet eerst een alarm gaan gelden voor ook een lift onklaar wordt, lijkt me.
  donderdag 2 januari 2020 @ 13:05:20 #243
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_190841760
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:18 schreef Fer het volgende:

[..]

Zelfs als ze zich wel realiseren dat de bank in de fik kan vliegen realiseren ze zich waarschijnlijk niet dat dat zo uit de hand kan lopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 2 januari 2020 @ 13:06:22 #244
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_190841774
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hier is het ook gratis, in mijn vorige woongemeente niet, daar kun je wit- en bruingoed wel gratis laten ophalen, maar meubels bijvoorbeeld niet, dat is tegen betaling van ¤ 30,= per m3
In dat soort gevallen zie je vaak dat mensen hun meubiliair in het bos flikkeren/achterlaten.
  donderdag 2 januari 2020 @ 13:13:27 #245
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_190841855
quote:
2s.gif Op donderdag 2 januari 2020 13:06 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

In dat soort gevallen zie je vaak dat mensen hun meubiliair in het bos flikkeren/achterlaten.
Ja vervelend is dat.
In die specifieke gemeente kun je het wel gratis naar de milieustraat brengen trouwens, dat wel.

Overigens zijn de gemeentelijke lasten in die gemeente ook hoger dan in mijn huidige gemeente waar het wel gratis opgehaald wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_190842012
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 13:03 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ja tuurlijk, alleen gebeurd dat nooit omdat dit vaak het type mensen is wat schreeuwt en wijst naar iedereen maar zelf geen enkele verantwoordelijkheid kent.
Vakman pur sang
  donderdag 2 januari 2020 @ 13:31:52 #247
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190842040
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Kortom, de regels zijn zinloos als er geen handhaver is.
Dat zulke flats vaak pauperflats zijn komt door te weinig sociale cohesie (ontbreken van sociale controle, ontbreken van gevoel van verantwoordelijkheid voor anderen in de flat, je hebt niks met elkaar te maken, je hebt elkaar niet uitgekozen en je bent geen familie of vrienden). Daarom handhaaft men dus niet voor elkaar. Beter is het als een conciërge of huismeester in de flat woont en daar kantoor houdt.
  donderdag 2 januari 2020 @ 13:33:26 #248
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190842057
quote:
2s.gif Op donderdag 2 januari 2020 13:04 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Omdat-ie is genomen door mensen vanaf de bovenste verdieping die op dat moment nog niet wisten wat er aan de hand was. Er moet eerst een alarm gaan gelden voor ook een lift onklaar wordt, lijkt me.
Ja, bij brand zakken naar de eerstvolgende verdieping en deuren open.
pi_190842073
quote:

[..]

Zo werkt een lift natuurlijk niet, die stopt niet omdat er rook hangt die stopt pas als er geen stroom meer is. En dat was precies op het moment dat die mensen de lift zaten.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_190842074
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 13:31 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Kortom, de regels zijn zinloos als er geen handhaver is.
Dat zulke flats vaak pauperflats zijn komt door te weinig sociale cohesie (ontbreken van sociale controle, ontbreken van gevoel van verantwoordelijkheid voor anderrn in de flat). Daarom handhaaft men dus niet voor elkaar. Beter is het als een conciërge of huismeester in de flat woont en daar kantoor houdt.
quote:
Als huurder heeft u wettelijk de plicht de zogeheten ‘kleine herstellingen’ te doen. Onderdelen daarvan zijn het ‘schoonhouden van het woonruimtegedeelte van het gehuurde en van de gemeenschappelijke ruimten’ en het ‘wassen en schoonhouden van de binnen- en buitenzijde van de ruiten, kozijnen, deurposten, het geverfde houtwerk en andere geverfde onderdelen, voor zover deze voor de huurder bereikbaar zijn’. Deze klusjes komen wettelijk voor rekening van de huurder. Vaak voert de verhuurder ze uit en betalen huurders daarvoor servicekosten. Zo niet, dan is de huurder ervoor verantwoordelijk.
Trouwens ik kan niet snappen dat men zo denkt, lagere klassen of niet, je wil toch geen brand in je gebouw dus haal je met elkaar de armen uit de mouwen en pleurt ff een bankstelletje weg.
Vakman pur sang
  donderdag 2 januari 2020 @ 13:35:20 #251
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_190842081
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 13:33 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, bij brand zakken naar de eerstvolgende verdieping en deuren open.
Is zoiets uberhaupt mogelijk, onbemand, met een lift? Plus, waarschijnlijk zat er nog een oud type lift in dit pand en die zijn, net zoals de liften op mijn werk, vrij minimaal. Als je vast komt te zitten, kun je de beveiliging bellen en hopen dat ze je komen halen.
  donderdag 2 januari 2020 @ 13:37:53 #252
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190842104
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 13:34 schreef vipergts het volgende:

[..]

Zo werkt een lift natuurlijk niet, die stopt niet omdat er rook hangt die stopt pas als er geen stroom meer is.
De lift hoort te stoppen als er brand is. Dan hoort er nog stroom op te staan, voor de brandweer, die kunnen met gasmaskers en perslucht naar boven.
  donderdag 2 januari 2020 @ 13:38:37 #253
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190842110
quote:
2s.gif Op donderdag 2 januari 2020 13:35 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Is zoiets uberhaupt mogelijk, onbemand, met een lift? Plus, waarschijnlijk zat er nog een oud type lift in dit pand en die zijn, net zoals de liften op mijn werk, vrij minimaal. Als je vast komt te zitten, kun je de beveiliging bellen en hopen dat ze je komen halen.
Natuurlijk. We hebbe zelfrijdende auto's maar zouden geen lift kunnen programmeren? :')
  donderdag 2 januari 2020 @ 13:39:51 #254
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190842121
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 13:34 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

[..]

Trouwens ik kan niet snappen dat men zo denkt, lagere klassen of niet, je wil toch geen brand in je gebouw dus haal je met elkaar de armen uit de mouwen en pleurt ff een bankstelletje weg.
Geen handhaving, dus je kunt doen wat je wilt.
pi_190842127
quote:
2s.gif Op donderdag 2 januari 2020 13:35 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Haha het zijn niet de mensen die de lift met een touwtje omhoog trekken hè?
Tuurlijk kan dat, zelfs de oudste lift besturing heeft een contactje als je dat bekrachtigd gaat de lift naar de BGG en stuurt de deur open.
Dit werkt niet bij: een storing, geen stroom, e.d.

Ze zijn nu trouwens aan het kijken om liften te laten werken bij brand, dit kan ook levens redden.
Dit doen ze door de bekabeling brandwerend te leggen en detectoren aan de liftuitgangen te plaatsen. En veel mee eisen aan brandwerendheid van schacht, deuren en besturing.

Vooral bij zeer hoge bouw kan dit ontruimen enorm versnellen.

Beste zou zijn lift schachten op grotere afstand van elkaar en dan een brandlift toepassen.
Alleen tja, kost mucho moneys.
Maar in Dubai doen ze dit wel al, :P
Vakman pur sang
pi_190842147
Dit soort flats zijn 50 jaar oud en de lift dus vaak net zo oud. Sommige liften zijn zelfs meer dan 100 jaar oud...
.
pi_190842162
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 13:42 schreef Fer het volgende:
Dit soort flats zijn 50 jaar oud en de lift dus vaak net zo oud. Sommige liften zijn zelfs meer dan 100 jaar oud...
Onmogelijk de besturing word na 20-25 jaar vervangen en is redelijk modern-anders word de lift niet goedgekeurd en mag niet draaien.

De deuren en alles kan er dan verouderd uitzien.
Er zijn veel verplichtingen bijgekomen, bv sinds 2013 zit een een lichtsensor in de deur. Die je niet kan omduwen.

Probeer maar eens bij een “oude” lift je hand tussen de deuren te doen op 1,5mtr hoogte, de deur gaat weer open zonder dat ie je arm raakt.

Vroeger raakte die je arm, duwde een klein beetje en ging dan pas weer open.

Let ook op een lift, in de binnenkant zit een rond stickertje van de liftkeuring, die mag niet ouder zijn dan 18 maand.

[ Bericht 30% gewijzigd door Lospedrosa op 02-01-2020 13:49:55 ]
Vakman pur sang
pi_190842225
quote:

[..]

Ik woon in een pand uit 2004 en daar is geen brand of rookmelding in het trappenhuis, wel een glazen centrale hal dus die brand valt wel op en 2 noodtrappen aan het einde van de galerij.
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_190842282
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 13:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De lift hoort te stoppen als er brand is. Dan hoort er nog stroom op te staan, voor de brandweer, die kunnen met gasmaskers en perslucht naar boven.
Hoort ja maar is niet verplicht en zelfs als er een brandweerlift in zit doet die het niet als er vuur bij de stroomvoorziening van dat ding komt.
pi_190842342
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:05 schreef Lospedrosa het volgende:
Terechte vragen om te stellen. Wat ik me afvraag is, hoe lang hebben deze arme zielen in die lift gezeten? En hebben ze geen mobiel bij zich gehad om 112 te bellen, of hadden ze geen signaal, ging het allemaal te snel om nog te kunnen handelen, hebben de opa en oma nog staan wachten totdat ze beneden waren?

Wellicht bij ons een overdreven gewoonte, maar wij zwaaien familie en vrienden altijd uit als ze weggegaan, dwz we kijken vanuit het raam, de voordeur of het balkon om ze te zien wegrijden of lopen. Hebben opa en oma niet meer naar beneden gekeken vanaf de galerij toen ze waren vertrokken en gedacht waar blijven ze nou zo lang? En had er dan wel tijdig ingegrepen kunnen worden? Je kan je zo veel afvragen over hoe en wat, maar helaas is het te laat voor de slachtoffers. Hopelijk wordt er wel duidelijk wat er schort aan de lift en vluchtwegen zodat dit nooit meer gebeurt. Vreselijk.

[ Bericht 5% gewijzigd door kleinvogelijn op 02-01-2020 14:25:48 (fout bij quote toevoegen) ]
Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
{o,o}
|)__)
-"-"-
pi_190842378
quote:

[..]

Dat zegt nog niets, ik laat om het jaar mijn cv ketel keuren de laatste keer dat mijn installateur dat deed rook ik na een dag een gaslucht. Ik bij dat ding gekeken maar toen rook ik niets meer. 2 weken later rook ik weer een gaslucht, ik heb voor de zekerheid toch maar even gebeld en toen bleek er een ventiel niet goed dicht te zitten. Stomme fout uitgebreide excuses en ik hoefde de rekening niet te betalen maar het had zomaar slecht af kunnen lopen ondanks dat het een gecertificeerd bedrijf is en niet een of andere beunhaas.
pi_190842445
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 12:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

In Rotterdam kun je ook zonder factuurtje je grofvuil laten ophalen. Je betaalt er natuurlijk wel gewoon voor, want het zit al in de afvalstoffenheffing. In grote steden zal deze oplossing wel het beste zijn, omdat iedereen anders overal de troep gaat dumpen. Dat gebeurt nu ook nog wel, omdat sommige mensen te beroerd zijn om te bellen / via internet aan te geven dat ze grofvuil hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door NedKelly op 02-01-2020 14:13:19 ]
pi_190842460
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 13:03 schreef AchJa het volgende:

[..]

In mijn gebouw is 1/3 van de appartementen van de woningbouw, de rest is koop. Ook de huurders zijn verantwoordelijk voor vrijhouden van galerijen / algemene ruimtes.
pi_190842592
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 14:08 schreef NedKelly het volgende:

[..]

In mijn gebouw is 1/3 van de appartementen van de woningbouw, de rest is koop. Ook de huurders zijn verantwoordelijk voor vrijhouden van galerijen / algemene ruimtes.
Zit je bij Margo?
pi_190842611
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 14:20 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Zit je bij Margo?
Geen idee wie/wat Margo is.
Zijn in Rotterdam wel meer gebouwen die deels koop / deels woningbouw zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door NedKelly op 02-01-2020 14:29:40 ]
pi_190842651
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 13:59 schreef kleinvogelijn het volgende:
Hebben opa en oma niet meer naar beneden gekeken vanaf de galerij toen ze waren vertrokken en gedacht waar blijven ze nou zo lang? En had er dan wel tijdig ingegrepen kunnen worden?
Al hadden ze gekeken, niemand had meer iets kunnen doen.
Veruit de meeste dodelijke slachtoffers bij brand komen om door inademing van de rook.
Slechts een paar adem teugen en je bent al buiten westen.

Toen de lift stil kwam te hangen terwijl er beneden in de hal een brand woedde, was hun lot al bezegeld toen er rook via de liftschacht de lift binnen kwam.
Het is een wonder dat de moeder en het andere kind het overleefd hebben.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_190842706
quote:

[..]

De coöperatie, ja.
pi_190842738
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 13:34 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

[..]

Als je geluk hebt, heb je nog een actieve huurderscommissie. Maar vergis je niet: het verloop in dat soort flats is hoog, dus waarom moeite doen voor het collectief?
  donderdag 2 januari 2020 @ 15:07:15 #269
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190843060
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 13:34 schreef vipergts het volgende:

Zo werkt een lift natuurlijk niet, die stopt niet omdat er rook hangt die stopt pas als er geen stroom meer is. En dat was precies op het moment dat die mensen de lift zaten.
Echt wel, bij een brandalarm gaat de lift naar de bg en gaan de deuren open, vervolgens kan niemand meer met de lift.

Dat heb ik al vaak zat gezien.
pi_190843068
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 15:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Echt wel, bij een brandalarm gaat de lift naar de bg en gaan de deuren open, vervolgens kan niemand meer met de lift.

Dan moet er wel een brandalarm zijn en dat is niet verplicht
  donderdag 2 januari 2020 @ 15:09:26 #271
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190843083
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 13:28 schreef Lospedrosa het volgende:

Ja tuurlijk, alleen gebeurd dat nooit omdat dit vaak het type mensen is wat schreeuwt en wijst naar iedereen maar zelf geen enkele verantwoordelijkheid kent.
Natuurlijk heb je wel een bepaalde verantwoordelijkheid (opgeruimd, schoon etc.) vwb de gezamelijke ruimtes maar vwb (brand)veiligheid is het toch echt een verantwoordelijkheid van de eigenaar, in de geval de woningcorporatie. Of moeten de bewoners zelf voor bv. het hang- en sluitwerk zorgen in de centrale hal?
  donderdag 2 januari 2020 @ 15:10:44 #272
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190843242
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 15:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nee, maar dat een lift "niet zo werkt" is dus veel te kort door de bocht.
Je moet een apparaat erop aansluiten die detecteerd dat er rook/brand is. Elke lift is met een brandsturing uit te rusten.

Maar een automatische brandmeld installatie in een centraal trappenhuis van een bestaand wooncomplex is geen plicht.

Kunnen bewoners van dat soort flatjes ook niet mee omgaan want er is beheer noodzakelijk, iemand die de melding opneemt en evt reset.

Feit is dat 98% van de automatische brandmeldingen loos alarm is.
Vakman pur sang
pi_190843262
Maar als je kijkt naar het doden door branden in flats is het een erg laag risico.
Vakman pur sang
pi_190843371
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 15:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nee, maar dat een lift "niet zo werkt" is dus veel te kort door de bocht.
Valt wel mee ik denk dat de meeste liften in flatgebouwen niet op een meldinstallatie zijn aan gesloten. En dan nog de brand was bij de lift en de stroomvoorziening zelf als hij het blijft doen dan had de lift ze dus naar de vuurzee gebracht
  donderdag 2 januari 2020 @ 15:38:10 #276
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190843437
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 15:34 schreef vipergts het volgende:

Valt wel mee ik denk dat de meeste liften in flatgebouwen niet op een meldinstallatie zijn aan gesloten. En dan nog de brand was bij de lift en de stroomvoorziening zelf als hij het blijft doen dan had de lift ze dus naar de vuurzee gebracht
Met een vuur van dat formaat had die lift al lang en breed op de bg gestaan. Het is niet dat dat vuur begonnen is toen ze instapten en het 15 seconden later een inferno was.
pi_190843712
quote:
2s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:28 schreef DW457 het volgende:

[..]

En dat vind ik dan weer te kort door de bocht, zeker met mijn eigen ervaring als vader zijnde.
[..]

Precies dit.
[..]

Mijn argumenten waren gewoon erg goed, dus ik snap hem wel :+ en hey, hij heeft hier wel een heel terecht en redelijk punt, dus eigenlijk is het niet ok om hem dan vervolgens laf te noemen.
En is het dan niet jouw verantwoordelijkheid als vader (of vader zijnde, iig niet allebei) om iig te proberen er voor te zorgen dat je kinderen niet omgaan met dingen waar ze (door hun jonge leeftijd en ontwikkeling) nog niet mee om kunnen gaan?
"Pools are perfect for holding water"
pi_190843730
Het is verschrikkelijk en deze keer ook erg dichtbij.

Om 01.00uur zat ik na te praten met m'n visite. Ik had de ramen open en hoorde om 01.23 de eerste sirenes. Op dat moment waren vrienden de brand live aan het streamen. Ongeveer 10 minuten later hoorde ik dat er opgeschaald werd en hoorde ik een hoop sirenes.

Deze mensen hebben dus erg lang in die lift gezeten. Ik denk dat om 01.45 alle hulpdiensten aanwezig waren (naar wat ik kon horen)
Ik woon er dichtbij.

Ik huur van de dezelfde woningstichting; Vivare en dat is echt een verrot bedrijf. Denken alleen maar aan winst ipv veiligheid. En dit vreselijke incident illustreert mooi wat er gebeurt als je als woningbouwstichting nalatig bent.
pi_190843778
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 15:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

Natuurlijk heb je wel een bepaalde verantwoordelijkheid (opgeruimd, schoon etc.) vwb de gezamelijke ruimtes maar vwb (brand)veiligheid is het toch echt een verantwoordelijkheid van de eigenaar, in de geval de woningcorporatie. Of moeten de bewoners zelf voor bv. het hang- en sluitwerk zorgen in de centrale hal?
Helemaal mee eens. Waardoor dat 'ja maar we hebben volgens oude overgangsregels gehandeld!' dus ook een heel smerig smaakje nalaat.
"Pools are perfect for holding water"
pi_190843848
Straks gaan wij bloemen leggen, niet wetende of de slachtoffers klasgenoten zijn van mijn kinderen, die kans is namelijk erg groot.

Wat is dit gigantisch klote zeg ;( :{
  donderdag 2 januari 2020 @ 16:06:15 #281
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_190843883
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 16:04 schreef Brybry het volgende:
Straks gaan wij bloemen leggen, niet wetende of de slachtoffers klasgenoten zijn van mijn kinderen, die kans is namelijk erg groot.

Wat is dit gigantisch klote zeg ;( :{
Nou, dan had school waarschijnlijk al contact met jullie opgenomen.
pi_190843908
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 16:06 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]

Nou, dan had school waarschijnlijk al contact met jullie opgenomen.
Helaas hebben we vorig jaar ook met een verlies te maken gehad en we werden 4 dagen na het incident op de hoogte gesteld....
pi_190843921
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 15:56 schreef Brybry het volgende:
Ik huur van de dezelfde woningstichting; Vivare en dat is echt een verrot bedrijf. Denken alleen maar aan winst ipv veiligheid. En dit vreselijke incident illustreert mooi wat er gebeurt als je als woningbouwstichting nalatig bent.
Jammer dat je er zo over denkt.
Vakman pur sang
pi_190843954
quote:

Om 01.00uur zat ik na te praten met m'n visite. Ik had de ramen open en hoorde om 01.23 de eerste sirenes. Op dat moment waren vrienden de brand live aan het streamen. Ongeveer 10 minuten later hoorde ik dat er opgeschaald werd en hoorde ik een hoop sirenes.

Deze mensen hebben dus erg lang in die lift gezeten. Ik denk dat om 01.45 alle hulpdiensten aanwezig waren (naar wat ik kon horen)
Ik woon er dichtbij.

Ze zijn niet nalatig het gebouw voldoet aan de eisen, volgens de nos hebben ze zelf de eigenaar van de bank erop aangesproken.Hopelijk is dat persoonlijk gebeurd ipv met een brief “aan de bewoners van” dan kunnen ze er melding van maken zodat die persoon vervolgd kan worden kan Brandveiligheid begint bij het feit dat bewoners hun rommel niet laten slingeren.
Je zal die eigenaar van die bank maar zijn zijn er toch 2 mensen dood en 2 zwaargewond mede door de laksheid om die bank niet op te ruimen.
  Spellchecker donderdag 2 januari 2020 @ 16:12:28 #285
197773 crew  maily
pi_190843973
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 16:08 schreef Brybry het volgende:

[..]

Helaas hebben we vorig jaar ook met een verlies te maken gehad en we werden 4 dagen na het incident op de hoogte gesteld....
Hebben jullie geen groepsapp met andere ouders?
  donderdag 2 januari 2020 @ 16:16:17 #286
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190844064
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 16:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Jammer dat je er zo over denkt.
Ik ben zelf huurder en toevallig volgende week een afspraak met een opzichter.
2 jaar geleden had ik een probleem. Vivare wilde niks doen. M'n probleem op Facebook geuit; Dag later opzichter op bezoek.

Hier in de buurt zijn de huizen zo ontzettend slecht. De andere verhuurder heeft daarop verantwoordelijkheid genomen en alle huizen grondig renoveert, echt alles is meegenomen. Wat doet Vivare? Niks!
Dus onze buurt bestaat nu voor 1/3 uit prachtig gerenoveerde huizen, 1/3 koop en 1/3 Vivare krotten.

Iedereen in een straal van 5km heeft problemen met Vivare. Kutbedrijf.
pi_190844076
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 16:12 schreef maily het volgende:

[..]

Hebben jullie geen groepsapp met andere ouders?
Gelukkig niet :o
  donderdag 2 januari 2020 @ 16:19:14 #289
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190844082
quote:

Dus die lift stond al bijna een half uur stil? En niemand wist dat er iemand in zat? Wat is dat dan voor gammel kutgebouw?

quote:
Dat gevoel bekruipt mij ook, zeker nadat ik die directeur meteen volgas om een vuurwerkverbod hoorde janken.
pi_190844092
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 16:11 schreef vipergts het volgende:

[..]

Ze zijn niet nalatig het gebouw voldoet aan de eisen, volgens de nos hebben ze zelf de eigenaar van de bank erop aangesproken.Hopelijk is dat persoonlijk gebeurd ipv met een brief “aan de bewoners van” dan kunnen ze er melding van maken zodat die persoon vervolgd kan worden kan Brandveiligheid begint bij het feit dat bewoners hun rommel niet laten slingeren.
Je zal die eigenaar van die bank maar zijn zijn er toch 2 mensen dood en 2 zwaargewond mede door de laksheid om die bank niet op te ruimen.
Jawel. Er waren namelijk geen vluchtuitgangen; Bewoners zaten als ratten in de val.
Ik woon er vlakbij, dit is al vaker aangekaart.
pi_190844107
De
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 16:19 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dus die lift stond al bijna een half uur stil? En niemand wist dat er iemand in zat? Wat is dat dan voor gammel kutgebouw?
[..]

Dat gevoel bekruipt mij ook, zeker nadat ik die directeur meteen volgas om een vuurwerkverbod hoorde janken.
Ja, ja en ja. De brandweer had heel veel moeite met blussen omdat ze de plek niet konden bereiken. Er was geen ingang!!!
  donderdag 2 januari 2020 @ 16:26:24 #292
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190844165
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 16:20 schreef Brybry het volgende:

Jawel. Er waren namelijk geen vluchtuitgangen; Bewoners zaten als ratten in de val.
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 16:21 schreef Brybry het volgende:

Ja, ja en ja. De brandweer had heel veel moeite met blussen omdat ze de plek niet konden bereiken. Er was geen ingang!!!
We moeten de uitkomst van het onderzoek natuurlijk afwachten maar na alles wat ik lees gaat het er nmm steeds slechter uitzien voor die corporatie...
  Spellchecker donderdag 2 januari 2020 @ 16:28:24 #293
197773 crew  maily
pi_190844188
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 16:18 schreef Brybry het volgende:

[..]

Gelukkig niet :o
En dan nu ook geen dagelijks contact want kerstvakantie ....
pi_190844207
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 15:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat scenario was in dit geval toch ook op drama afgelopen?
pi_190844219
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 16:26 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

We moeten de uitkomst van het onderzoek natuurlijk afwachten maar na alles wat ik lees gaat het er nmm steeds slechter uitzien voor die corporatie...
Ja, de opzichter die volgende week bij mij langs komt gaat ook niet blij zijn.
Ik geef Vivare de laatste kans, ik ben een rechtzaak aan het voorbereiden tegen ze.
Dit was namelijk hun geluk; Doorgaans hebben mensen in een sociale woning geen geld voor een zaak. Ik wel.
En nu is het is een keer klaar. En ik hoop dat mijn zaak gaat werken als een sneeuwbal...
pi_190844302
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 16:16 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat moest nog uitgezocht worden.
https://nos.nl/artikel/23(...)r-uitzonderlijk.html

Je komt op mij een beetje over of je wilt dat de WS verantwoordelijk is.
  donderdag 2 januari 2020 @ 16:38:19 #297
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190844308
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 16:30 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

Dat scenario was in dit geval toch ook op drama afgelopen?
Nee. Het alarm gaat natuurlijk al veel eerder af... Het is niet dat dat alarm pas afgaat als de halve flat in de hens staat.
pi_190844353
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 16:19 schreef AchJa het volgende:

[..]

Na dit soort nare voorvallen krijg je altijd het Grote Vingerwijzen en uiteindelijk is het niemands schuld. Iedereen veegt zijn straatje schoon.
pi_190844394
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 16:20 schreef Brybry het volgende:

[..]

Ook voor jouw dan maar zelfde als bij ach ja gebouw voldeed aan de eisen.
  donderdag 2 januari 2020 @ 16:45:48 #300
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190844411
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 16:37 schreef vipergts het volgende:

Je komt op mij een beetje over of je wilt dat de WS verantwoordelijk is.
Laatste deel ook gelezen?

quote:
De Onderzoeksraad voor Veiligheid begint een verkennend onderzoek naar de flatbrand. De twee jongens van 12 en 13 die werden opgepakt, hebben afgelopen nacht in de cel doorgebracht.
Er komt een onderzoek en dan zal wel blijken wat er allemaal wel en niet klopt. Dat betrokkene zo op basis van bekende feiten zegt dat het klopt zal wel maar of het echt zo is en wat er nog meer boven water komt moeten we afwachten.

Daarbij vind ik dit ook een opmerkelijke passage:

quote:
De brandweer probeert bewoners voor te lichten over brandgevaar en praat met Vivare en andere corporaties over hoe die hun gebouwen brandveiliger kunnen maken. De flat aan het Gelderseplein krijgt dit jaar nog twee nieuwe deuren, waardoor het gebouw niet langer alleen via het midden te verlaten is. Dat was al gepland ruim voordat het drama plaatsvond.
Oh, dus er komen extra deuren zodat de flat niet alleen in het midden te verlaten is... Waarom dan? Het voldoet toch aan de eisen?

En nee, ik ben echt niet zo'n type die iemand verantwoordelijk wil houden maar bij mij gaan wel meteen de nekharen overeind staan en ga ik meteen in de wantrouwende modus als zo'n directeur meteen begint te janken om een vuurwerkverbod.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')