Nog eentje met evenveel empathie als een baksteen. Wat voegt dit toe?quote:Op woensdag 1 januari 2020 19:30 schreef OscarMopperkont het volgende: [..] En die hebben dan spontaan het iq van een sperzieboon?
Middelbrand zelfs, meerdere eenheden, zoals ik het nu lees, in ieder geval 1 tankautospuit, een hoogwerker en een officier van dienst (maar kan er naast zitten). Wat wil je verder precies zeggen met je post?quote:Op woensdag 1 januari 2020 19:44 schreef NedKelly het volgende:
[..]
In die post hierboven staat toch woningbrand? Of lees ik dat verkeerd?
01:18 - p 1 bgm-10 middel br br woning flat gelderseplein arnhem 073096 079391 073631
De vraag was hoe braaf jij zelf was op die leeftijd.quote:Op woensdag 1 januari 2020 19:35 schreef Nattekat het volgende: [..] 12 jaar is hartstikke jong. Die ouders zijn hier 100% verantwoordelijk voor.
Bron: NOSquote:Hoe vuurwerk en een bankstel leidden tot fatale flatbrand in Arnhem
2020 was amper een uur oud toen het voor een Arnhems gezin uitliep op een nachtmerrie. Vader, moeder, dochter en zoon hadden Oud en Nieuw gevierd bij opa en oma in een flat aan het Gelderseplein in de wijk Malburgen in Arnhem. Rond 01.00 uur stapten de vier de lift in, terwijl in de hal vijf verdiepingen lager brand woedde.
Die brand was even daarvoor ontstaan door vuurwerk, zo is te zien op camerabeelden. Volgens bewoners stond er een bank in de hal. "Met een briefje erbij dat je die kon meenemen." In aanloop naar de jaarwisseling zou zijn geklaagd bij de woningbouwvereniging over het brandrisico van de bank. Maar het bankstel stond er nog en werd brandstof voor de fatale vlammen.
Door de brand in de hal en het belendende trappenhuis viel de elektriciteit uit en kwam de lift onderweg vast te zitten. De lift vulde zich met rook waardoor het gezin buiten bewustzijn raakte.
"We waren al naar bed gegaan, want door de mist kon je buiten niet zoveel zien", vertelt Natasha, die boven de ingang van de flat woont. "Ik rook eerst wat en toen ik het rolgordijn opendeed, zag ik allemaal vlammen. Ik schrok me rot en belde 112."
Eenmaal aangekomen, konden de hulpdiensten de brand snel blussen. Maar ze konden niets meer betekenen voor de 39-jarige vader en zijn 4-jarige zoontje. De moeder (36) en dochter (8) werden zwaargewond, onder meer met brandwonden, afgevoerd naar het ziekenhuis. Inmiddels zijn ze buiten levensgevaar.
Een man die op bezoek was in de flat, vertelt hoe de hal er vandaag uitziet. "Het trappenhuis is helemaal zwartgeblakerd. De stangen van de trappen zijn kromgebogen, de verlichting is compleet weggesmolten. Alles is weggesmolten." Voor de ingang zijn zwartgeblakerde fietsen en verkoolde brommers te zien.
De politie heeft vandaag twee jongens van 12 en 13 jaar oud aangehouden. Ze waren te zien op beveiligingsbeelden uit de flat en ook op beelden die getuigen hebben gemaakt.
De jongens werden vanmiddag met dekens over hun hoofd afgevoerd in een politiewagen. Ze wonen zelf ook in het flatgebouw en worden verdacht van brandstichting met dodelijke afloop. De twee blijven in ieder geval vannacht nog vastzitten.
Vandaag werden al vlug vragen gesteld over de veiligheid van de twaalf verdiepingen tellende flat. Zo heeft het gebouw maar één in- en uitgang, de plek waar afgelopen nacht de brand woedde. Er zijn wel andere trappen aan de zijkant, maar daarmee kan je niet helemaal beneden komen.
Directeur van woningbouwvereniging Vivare Eric Angenent zegt dat de brandweer de flat bij de bouw heeft goedgekeurd en dat het gebouw ook nu nog voldoet aan de regels. Hij voegt wel toe dat deze brand kan leiden tot nieuwe inzichten. "We moeten opnieuw kijken: vinden wij dit nog steeds veilig in deze wijk?"
Het is overigens de vraag of een gebrek aan vluchtmogelijkheden heeft bijgedragen aan het drama afgelopen nacht. Het is onduidelijk of het gezin wist dat er beneden brand was. Mogelijk zijn de vier in de lift overvallen door de brand en konden ze toen geen kant meer op.
Dat er geen andere uitgang is, leidde er vannacht toe dat bewoners met hoogwerkers moesten worden geëvacueerd. In de loop van de dag mocht iedereen zijn woning weer in. Vandaag werd een noodtrap geïnstalleerd, waarmee mensen het gebouw de komende tijd in en uit kunnen.
Vanavond was er in een nabijgelegen gymzaal een besloten bijeenkomst waar bewoners vragen konden stellen. Burgemeester Marcouch was daar ook bij. Hij sprak van een "onmenselijk groot drama".
Wilde zeggen met mijn post?quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:15 schreef DW457 het volgende:
[..]
Middelbrand zelfs, meerdere eenheden, zoals ik het nu lees, in ieder geval 1 tankautospuit, een hoogwerker en een officier van dienst (maar kan er naast zitten). Wat wil je verder precies zeggen met je post?
Mijn ouders hadden me nooit met dergelijk spul onbegeleid de staat op laten gaan om 1 uur 's nachtsquote:Op woensdag 1 januari 2020 20:15 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
De vraag was hoe braaf jij zelf was op die leeftijd.
Dat ouders formeel verantwoordelijk zijn weten we wel
Ahzo. Ja, geen sprake van buitenbrand, maar direct middelbrand i.v.m. woning/hoogbouw gemaakt, precies volgens protocol.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:19 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Wilde zeggen met mijn post?
Ootjekatootje schreef buitenbrand, vandaar mijn reactie/vraag.
Het waren zelf ook bewoners van de flat. Ze 'speelden' dus praktisch in hun eigen voortuin, een uur na de jaarwisseling. Ik ben niet van mening dat de ouders hier wat te verwijten valt. Ja, die kinderen (want dat zijn het) hadden dit nooit mogen doen, maar ze hebben deze gevolgen ook nooit kunnen overzien. Je kan eigenlijk niet boos worden op wie dan ook in deze extreem treurige zaak.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mijn ouders hadden me nooit met dergelijk spul onbegeleid de staat op laten gaan om 1 uur 's nachts
Inderdaad. Lekker oogjes toe en volgend jaar weer het illegale vuurwerk inslaanquote:Op woensdag 1 januari 2020 20:23 schreef DW457 het volgende:
[..]
Het waren zelf ook bewoners van de flat. Ze 'speelden' dus praktisch in hun eigen voortuin, een uur na de jaarwisseling. Ik ben niet van mening dat de ouders hier wat te verwijten valt. Ja, die kinderen (want dat zijn het) hadden dit nooit mogen doen, maar ze hebben deze gevolgen ook nooit kunnen overzien. Je kan eigenlijk niet boos worden op wie dan ook in deze extreem treurige zaak.
Waar haal je illegaal vuurwerk vandaan bij deze zaak? Is dat ergens genoemd, is dat een feitelijk aspect die ik heb gemist? Met sterretjes had dit ook kunnen gebeuren en dat is technisch gezien ook vuurwerk. Je weet niet wat er exact is gebeurd en waardoor de bank in brand is gevlogen, behalve dat het vuurwerk was, maar dat is een extreem breed begrip.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:24 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Inderdaad. Lekker oogjes toe en volgend jaar weer het illegale vuurwerk inslaan
Thanks, een verhelderende post.quote:
Ja uit onderzoek zal later inderdaad gaan blijken dat het om sterretjes gingquote:Op woensdag 1 januari 2020 20:25 schreef DW457 het volgende:
[..]
Waar haal je illegaal vuurwerk vandaan bij deze zaak? Is dat ergens genoemd, is dat een feitelijk aspect die ik heb gemist? Met sterretjes had dit ook kunnen gebeuren en dat is technisch gezien ook vuurwerk.
Wat heel goed kan. De ervaring die ik heb is dat het behoorlijk lang kan duren voordat er iemand belt. Dat is hier ook gebeurd. Warmte zoekt zijn weg en stijgt, liftdeuren hebben, indien geen brandweerlift, nauwelijks een brandwerende/rookwerende werking, dus bij een brand als deze vult de liftschacht zich heel snel met giftige rook en hitte.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Thanks, een verhelderende post.
Opvallend vind ik, als ik het zeggen mag de tijdslijn, de brand moet meteen al erg fel zijn geweest.
Voor 1.00u stapte het gezin al in de lift, die moet dus dan al hebben stilgestaan door sluiting.
Om 1.16 is de eerste melding bij de meldkamer. 1.27 word groot opgeschaald.
Want dat zou niet kunnen? Ik lees graag wat jij meer weet, met de bijbehorende onderbouwing natuurlijk.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:29 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja uit onderzoek zal later inderdaad gaan blijken dat het om sterretjes ging
Precies, voor een bank heb je langdurige hitte nodig. Een brandende sigaret werkt bijvoorbeeld ook heel goed. Een rotje daarentegen is heel kort heel heet, waardoor je een gat in de bank krijgt, maar geen brand.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Sterker nog, met zware bommen was de kans op brand kleiner verwacht ik, dit moet zo’n grondtolletje zijn of gewoon een stuk brandend karton op de bank gooien.
Laten we het onderzoek afwachtenquote:Op woensdag 1 januari 2020 20:33 schreef DW457 het volgende:
[..]
Wat heel goed kan. De ervaring die ik heb is dat het behoorlijk lang kan duren voordat er iemand belt. Dat is hier ook gebeurd. Warmte zoekt zijn weg en stijgt, liftdeuren hebben, indien geen brandweerlift, nauwelijks een brandwerende/rookwerende werking, dus bij een brand als deze vult de liftschacht zich heel snel met giftige rook en hitte.
[..]
Want, dat zou niet kunnen? Ik lees graag wat jij meer weet, met de bijbehorende onderbouwing natuurlijk.
[..]
Precies, voor een bank heb je langdurige hitte nodig. Een brandende sigaret werkt bijvoorbeeld ook heel goed. Een rotje daarentegen is heel kort heel heet, waardoor je een gat in de bank krijgt, maar geen brand.
Een bank met bijvoorbeeld stof wil wel branden... En flink roken.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Thanks, een verhelderende post.
Opvallend vind ik, als ik het zeggen mag de tijdslijn, de brand moet meteen al erg fel zijn geweest.
Voor 1.00u stapte het gezin al in de lift, die moet dus dan al hebben stilgestaan door sluiting.
Om 1.16 is de eerste melding bij de meldkamer. 1.27 word groot opgeschaald.
2 zaken vind ik niet helder, heeft de spreekluister verbinding niet gewerkt, protocol is dat bij opsluiting binnen 20 min geopend wordt door liftmonteur of brandweer, maar bij rook/brand natuurlijk z.s.m.
Waarom als de stroom al om 1.00 uitvalt is er niet eerder gemeld bij de meldkamer (kan ook nog een liftstoring zijn geweest icm).
Om een beeld te krijgen hoe snel zoiets kan gaan en let dan vooral even op wat de rook doet (die in deze setting nog naar buiten kan):quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:36 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Een bank met bijvoorbeeld stof wil wel branden... En flink roken.
Gratis mee te nemen, en dat ding vervolgens van je af gooien. Had een briefje in de lift gehangen. Of dat ding op marktplaats gezet.
Mogelijk had de bank kussentjes, die watten willen wel hoor, synthetisch kussenhoesje erbij.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:33 schreef DW457 het volgende:
[..]
Wat heel goed kan. De ervaring die ik heb is dat het behoorlijk lang kan duren voordat er iemand belt. Dat is hier ook gebeurd. Warmte zoekt zijn weg en stijgt, liftdeuren hebben, indien geen brandweerlift, nauwelijks een brandwerende/rookwerende werking, dus bij een brand als deze vult de liftschacht zich heel snel met giftige rook en hitte.
[..]
Want dat zou niet kunnen? Ik lees graag wat jij meer weet, met de bijbehorende onderbouwing natuurlijk.
[..]
Precies, voor een bank heb je langdurige hitte nodig. Een brandende sigaret werkt bijvoorbeeld ook heel goed. Een rotje daarentegen is heel kort heel heet, waardoor je een gat in de bank krijgt, maar geen brand.
Ja, dat gaat rap.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:39 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Mogelijk had de bank kussentjes, die watten willen wel hoor, synthetisch kussenhoesje erbij.
Hier is dat ook gebeurt, gelukkig wel buiten tegen de gevel.
Gooiden mensen ook een bank op 31 december naar buiten, jongens er een kerstboom op gelegd en hop.
Toch wel. Ik ben boos op onze overheid en volksvertegenwoordiging, die niet in staat zijn om het geweld, de brandstichtingen en de vuurwerkoverlast rond de jaarwisseling tegen te houden.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:23 schreef DW457 het volgende:
[..]
Het waren zelf ook bewoners van de flat. Ze 'speelden' dus praktisch in hun eigen voortuin, een uur na de jaarwisseling. Ik ben niet van mening dat de ouders hier wat te verwijten valt. Ja, die kinderen (want dat zijn het) hadden dit nooit mogen doen, maar ze hebben deze gevolgen ook nooit kunnen overzien. Je kan eigenlijk niet boos worden op wie dan ook in deze extreem treurige zaak.
Ja dat ging snel qua warmteontwikkeling.quote:
Tsja...vuur heeft maar drie dingen nodig: brandstof, temperatuur en zuurstof.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dat ging snel qua warmteontwikkeling.
Altijd wel grappig als je bewust iets probeert aan te steken wil het soms niet eens lukken, sta je 5 min met een aansteker te klooien. Maar als de omstandigheden goed zijn is het zo gebeurd.
Ouders valt wel degelijk iets te verwijten als ze hun kinderen van die leeftijd zelf buiten laten spelen met vuurwerk op dat tijdstip.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:23 schreef DW457 het volgende:
[..] ook
Dat is een uitstekende definitie van onze traditionele nieuwjaarsviering.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:41 schreef JeMoeder het volgende:
Een situatie met alleen maar verliezers. Verschrikkelijk dit...
quote:Tientallen bewoners met hoogwerkers uit huis gehaald in Den Haag
De bewoners kunnen volgens de brandweer door de rook niet via de galerij naar buiten. Ze moeten daarom met hoogwerkers en ladders uit hun huis worden gehaald.
quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:48 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Dat is een uitstekende definitie van onze traditionele nieuwjaarsviering.
Je weet niet hoe het is gegaan, dus je kán hier niet een harde conclusie aan verbinden. Als die kinderen zeiden dat ze naar het vuurwerk gingen kijken, dan had ik als ouder ook gezegd dat dat prima is, zolang ze maar in of bij de flat blijven...en nou ja, dat deden ze. Ze zullen echt niet gezegd hebben dat ze de bank in de hal in de fik gingen steken. Je kan gewoon niet weten hoe het is gegaan...en dus geen conclusie trekken.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:48 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Ouders valt wel degelijk iets te verwijten als ze hun kinderen van die leeftijd zelf buiten laten spelen met vuurwerk op dat tijdstip.
Dat is geen verantwoord ouderschap
quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:45 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Toch wel. Ik ben boos op onze overheid en volksvertegenwoordiging, die niet in staat zijn om het geweld, de brandstichtingen en de vuurwerkoverlast rond de jaarwisseling tegen te houden.
Ieder jaar op 31 december, en vaak ook in de dagen erom heen, verandert Nederland in een soort oorlogsgebied. Er heerst een sfeer waarin ook jongetjes van 12 of 13 jaar het normaal vinden om met aanstekers, lucifers en vuurwerk over straat te lopen. Om vuurwerk illegaal af te steken, om brandjes te stichten, om publieke eigendommen te beschadigen of geheel te vernietigen.
Helemaal geen leuke sfeer, wat mij betreft, maar toch wordt deze "traditie" door de helft van de bevolking met vuur en zwaard verdedigd. Rondom de jaarwisseling schaam ik me om een Nederlander te zijn. Ik voel me omringd door idioten, ook volwassen mannen en vrouwen, die het leuk vinden om te knallen, de lucht te vervuilen en te zorgen voor enorm veel overlast.
En onze overheid vindt het allemaal best. Onze volksvertegenwoordiging durft er geen maatregelen tegen te nemen. Wil daar ook geen maatregelen tegen nemen. Ze vinden het allemaal prima en lachen achter hun hand. Natuurlijk, als de onvermijdelijke doden weer te betreuren zijn, dan staan ze voor de camera hypocriet hun afschuw te betuigen. Maar de volgende dag gaan ze gewoon weer verder met hun werk en denken er niet meer aan. Volgend jaar zien we wel weer, hoor je ze denken.
Ja, daar ben ik dus boos over. Op die lamzakken in Den Haag die dit probleem niet willen aanpakken.
Ja in de voortuin ja. Niet in de fucking halquote:Op woensdag 1 januari 2020 20:50 schreef DW457 het volgende:
[..]
Je weet niet hoe het is gegaan, dus je kán hier niet een harde conclusie aan verbinden. Als die kinderen zeiden dat ze naar het vuurwerk gingen kijken, dan had ik als ouder ook gezegd dat dat prima is, zolang ze maar in of bij de flat blijven...en nou ja, dat deden ze. Ze zullen echt niet gezegd hebben dat ze de bank in de hal in de fik gingen steken. Je kan gewoon niet weten hoe het is gegaan...en dus geen conclusie trekken.
Op mijn 12e/13e stak ik ook vuurwerk af in de voortuin/straat met oud en nieuw, ook om 1 uur.
Nee, natuurlijk niet...maar vertel me eens: wat is de voortuin van een flat? Precies, de ruimte voor de hal. En ja, natuurlijk ben je niet lekker bezig als je in de hal vuurwerk gaat afsteken (maar het knalt wel lekker extra hard, dus is het leuk voor een jonge puber) en ben je al helemaal niet goed bezig als je een bank in diezelfde hal in brand gaat steken. Dat keur ik ook niet goed en is hoe dan ook fout gedrag. Het is echter wel begrijpelijk fout gedrag als je naar de leeftijd van die jochies kijkt. Zoals ik al een paar keer eerder heb geschreven: elk kind en elke puber doet dingen die niet ok zijn....en meestal gaat dat (net) goed...een heel enkele keer krijg je dit.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:59 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Ja in de voortuin ja. Niet in de fucking hal
Ik vind er echt niks begrijpelijks aan.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:02 schreef DW457 het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet...maar vertel me eens: wat is de voortuin van een flat? Precies, de ruimte voor de hal. En ja, natuurlijk ben je niet lekker bezig als je in de hal vuurwerk gaat afsteken (maar het knalt wel lekker extra hard, dus is het leuk voor een jonge puber) en ben je al helemaal niet goed bezig als je een bank in diezelfde hal in brand gaat steken. Dat keur ik ook niet goed en is hoe dan ook fout gedrag. Het is echter wel begrijpelijk fout gedrag als je naar de leeftijd van die jochies kijkt. Zoals ik al een paar keer eerder heb geschreven: elk kind en elke puber doet dingen die niet ok zijn....en meestal gaat dat (net) goed...een heel enkele keer krijg je dit.
Is dat ok? Nee. Is dat begrijpelijk en tragisch? Ja.
Dan was jij echt een uitzonderlijk brave puber en prijs is jouw ouders gelukkig dat ze zo'n braaf kind hadden die nooit rottigheid uithaalde.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:04 schreef mootie het volgende:
[..]
Ik vind er echt niks begrijpelijks aan.
Had er ook op die leeftijd niet over gepiekerd om binnen vuurwerk af te steken, of een bank in de fik te zetten.
Gelukkig had ik wel werkende hersencellen.
Dat dus. Als die bank nou buiten had gestaan dan was het nog wat minder duidelijk geweest, maar als je binnen gaat kloten met vuurwerk vraag je om ellende.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:04 schreef mootie het volgende:
[..]
Had er ook op die leeftijd niet over gepiekerd om binnen vuurwerk af te steken, of een bank in de fik te zetten.
quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:05 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik vind vuurwerk helemaal niet de echte oorzaak hier. Welke lamzak zet nou een complete bank in de galerij? Welke lamme bewoner belt de ws en doet zelf niets?
Welke Lambal gaat er met een buurman klagen maar doet niets.
Welke rotjong gooit zijn grondtolletje in de bank?
Welke sufferd neemt geen actie en rent met een brandblusser naar de bank of trekt de brandende bank naar buiten?
Wie zorgt er voor elkaar? Of is het maar allen voorzich en wijzen naar alles behalve jezelf?
Hmhm, dit zijn inderdaad vragen die gesteld moeten worden. Wat ik kwalijk vind is dat er geklaagd is bij de woningbouwvereniging over die bank en dat ze geen actie hebben ondernomen met het oog op oud & nieuw. Hier hadden ze op in moeten spelen...naast het feit dat die bank daar sowieso nooit had mogen staan op dat moment. Je bent inderdaad een lamzak als je vlak voor oud en nieuw een bank in de galerij gaat zetten.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat dus. Als die bank nou buiten had gestaan dan was het nog wat minder duidelijk geweest, maar als je binnen gaat kloten met vuurwerk vraag je om ellende.
Volgens mij was ik heel normaal.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:06 schreef DW457 het volgende:
[..]
Dan was jij echt een uitzonderlijk brave puber en prijs is jouw ouders gelukkig dat ze zo'n braaf kind hadden die nooit rottigheid uithaalde.
Tuurlijk is dat enorm dom, maar het is geen uitnodiging om hem dan maar in de fik te steken.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:09 schreef DW457 het volgende:
[..]
[..]
Hmhm, dit zijn inderdaad vragen die gesteld moeten worden. Wat ik kwalijk vind is dat er geklaagd is bij de woningbouwvereniging over die bank en dat ze geen actie hebben ondernomen met het oog op oud & nieuw. Hier hadden ze op in moeten spelen...naast het feit dat die bank daar sowieso nooit had mogen staan op dat moment. Je bent inderdaad een lamzak als je vlak voor oud en nieuw een bank in de galerij gaat zetten.
En dan? Buiten zetten? Dat vind ik met O&N nog riskanter.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:09 schreef manny het volgende:
en nu boos worden op de woningbouwstichting. want die had die bank moeten weghalen. man man man. doe zelf iets. neem eens verantwoordelijkheid.
Inderdaad precies dit... had die bank godverdomme zelf weggesleept.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:09 schreef manny het volgende:
en nu boos worden op de woningbouwstichting. want die had die bank moeten weghalen. man man man. doe zelf iets. neem eens verantwoordelijkheid.
Wat ook meespeelt is jouw geslacht. Jongens halen andere rottigheid uit dan meisjes.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:09 schreef mootie het volgende:
[..]
Volgens mij was ik heel normaal.
Als dingen niet in de fik steken al valt onder uitzonderlijk braaf hebben we een enorm probleem.
Dit zijn anders wel zware aspecten aan dit verhaal. Waar die kinderen de gevolgen niet hadden kunnen overzien, had de woningbouwvereniging en degene die die bank in de hal had gezegd (sowieso een volwassene) dit wel moeten zien met het oog op de jaarwisseling.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:09 schreef manny het volgende:
Geen vrijbrief nee, maar wel een uitnodiging. Gelegenheid maakt de dief...dat is helaas ook hier het geval geweest. En nogmaals, ik keur het gedrag niet goed, maar begrijp het wel.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:10 schreef mootie het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat enorm dom, maar het is geen uitnodiging om hem dan maar in de fik te steken.
Dan waren de gevolgen wel kleiner geweest, maar nee. Degene die van die bank af moest had verantwoordelijkheid moeten nemen en dat ding op marktplaats moeten zetten of naar de stort moeten brengen en zeker niet in de hal moeten zetten rond de jaarwisseling.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En dan? Buiten zetten? Dat vind ik met O&N nog riskanter.
Hier een vrij nette buurt, gebeurd geen zak maar als ik een bankstel buiten aan straat zet met O&N gaat ie wel in de fik.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:10 schreef mootie het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat enorm dom, maar het is geen uitnodiging om hem dan maar in de fik te steken.
Dat was de vraag niet. Heb jij he altijd braaf gedragen als kind? Nooit iets stuk gemaakt, nooit gevochten, nooit met vuur gespeeld?quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mijn ouders hadden me nooit met dergelijk spul onbegeleid de staat op laten gaan om 1 uur 's nachts
Hij stond in de hal. Niet buiten. Significant verschil.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hier een vrij nette buurt, gebeurd geen zak maar als ik een bankstel buiten aan straat zet met O&N gaat ie wel in de fik.
De plaatser van die bank is een debiel inderdaad.quote:Neemt niet weg dat die domme pubers iets enorm doms doen. Maar ik zie altijd overal brandsporen in die oude gebouwen met centrale lift.
Is het dan gek daar niets toe te staan als volwassen bewoners of verwacht ik dan teveel van mensen?
Ik vind dit wat te makkelijk, kinderen die de consequenties van hun daden niet kunnen overzien, horen gewoon in bed te liggen om 01:00quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:02 schreef DW457 het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet...maar vertel me eens: wat is de voortuin van een flat? Precies, de ruimte voor de hal. En ja, natuurlijk ben je niet lekker bezig als je in de hal vuurwerk gaat afsteken (maar het knalt wel lekker extra hard, dus is het leuk voor een jonge puber) en ben je al helemaal niet goed bezig als je een bank in diezelfde hal in brand gaat steken. Dat keur ik ook niet goed en is hoe dan ook fout gedrag. Het is echter wel begrijpelijk fout gedrag als je naar de leeftijd van die jochies kijkt. Zoals ik al een paar keer eerder heb geschreven: elk kind en elke puber doet dingen die niet ok zijn....en meestal gaat dat (net) goed...een heel enkele keer krijg je dit.
Nee gewoon bij die eigenaar van de bank tegen de voordeur.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En dan? Buiten zetten? Dat vind ik met O&N nog riskanter.
Waar haal je dit nou weer vandaanquote:Op woensdag 1 januari 2020 20:24 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Inderdaad. Lekker oogjes toe en volgend jaar weer het illegale vuurwerk inslaan
Dat snap ik, maar ook hoe het puberbrein werkt, en dat is er niet een waar je de verwachting van moet hebben dat dat allemaal goed gaat.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hij stond in de hal. Niet buiten. Significant verschil.
[..]
De plaatser van die bank is een debiel inderdaad.
En dat vind ik dan weer te kort door de bocht, zeker met mijn eigen ervaring als vader zijnde.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:25 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik vind dit wat te makkelijk, kinderen die de consequenties van hun daden niet kunnen overzien, horen gewoon in bed te liggen om 01:00
Precies dit.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar ook hoe het puberbrein werkt, en dat is er niet een waar je de verwachting van moet hebben dat dat allemaal goed gaat.
Oude bank ->stoer doen-> brandje maken->oeps gevolgen->was niet de bedoeling huillie.
Mijn argumenten waren gewoon erg goed, dus ik snap hem welquote:Op woensdag 1 januari 2020 21:28 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Wat laf nadat je eerst zelf met de suggestie van illegaal vuurwerk komt zeg
Nee hoor. Als het sterretjes zijn neem ik mijn woorden wel terug.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:28 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Ik ben het met @Lospedrosa eens dat dit niet van een bom komt. Zo’n bank gaat in de fik van vuur. Grondbloemetjes oid.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:28 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Gefeliciteerd meid. We gaan je voordragen voor een lintjequote:Op woensdag 1 januari 2020 21:04 schreef mootie het volgende:
[..]
En ik noemde sterretjes als voorbeeld he, niet dat het specifiek sterretjes waren. Begrip vuurwerk is erg breed en het moest iets geweest zijn wat lang brand en daardoor dus geen rotje (tenzij doormidden gebroken en dan aangestoken).quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:28 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nee hoor. Als het sterretjes zijn neem ik mijn woorden wel terug.
Wel of geen vluchtweg had in dit geval niet uitgemaakt. De mensen zaten ten tijde van de brand al in de lift en wisten niet van de brand af. Al waren er 100 vluchtwegen, dan nog hadden ze in dit geval (zeer waarschijnlijk) in die lift gezeten. Er was voor hun geen noodsituatie gaande, maar waren gewoon op weg naar huis.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:31 schreef MakkieR het volgende:
Ik vind het nogal vreemd dat hier de nadruk wordt gelegd op de verschrikkelijke brandstichters en niet op het heilige boontje de eigenaar van de flat.
Dat zo'n flat zo'n armoedige vluchtweg heeft lijkt mij veel kwalijker dan de brandstichting. De man zei letterlijk we zaten als ratten in de val en zo ziet deze eigenaar blijkbaar zijn verhuurders. Het zijn niet meer dan ratten. Zo'n eigenaar mag van mij wel in boeien afgevoerd worden aangeklaagd wegens dood door schuld.
Een smeulende sigaret kan ook heel snel brand veroorzaken, secondenwerk op brandbare ondergrond als een bank denk ikquote:Op woensdag 1 januari 2020 21:31 schreef DW457 het volgende:
[..]
En ik noemde sterretjes als voorbeeld he, niet dat het specifiek sterretjes waren. Begrip vuurwerk is erg breed en het moest iets geweest zijn wat lang brand en daardoor dus geen rotje (tenzij doormidden gebroken en dan aangestoken).
Yup, dat schreef ik eerder ook al.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:33 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Een smeulende sigaret kan ook heel snel brand veroorzaken, secondenwerk op brandbare ondergrond als een bank denk ik
Geen idee waar deze reactie op slaat.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:29 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Gefeliciteerd meid. We gaan je voordragen voor een lintje
Op jouw post waar ik op reageer.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:34 schreef mootie het volgende:
[..]
Geen idee waar deze reactie op slaat.
quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:34 schreef mootie het volgende:
[..]
Geen idee waar deze reactie op slaat.
Voordat jullie gaan bekvechten...zullen we gewoon on-topic blijven?quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:35 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Op jouw post waar ik op reageer.
Dit is on topic.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:36 schreef DW457 het volgende:
[..]
[..]
Voordat jullie gaan bekvechten...zullen we gewoon on-topic blijven?
Ben ik wel met je eens, maar datzelfde kan gezegd worden van jouw post die daarop volgde. Maar goed, het lijkt mij fijner als we ons focussen op de inhoud en niet op de mensen die hier posten.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:37 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Dit is on topic.
Al die users die even komen melden dat zij als 12 jarigen enorm braaf in hun bedje lagen, wat voegt dat toe?
Half Nederland staat vol met portiek of galerijflats met 1 ingang aan de straatkant. Dat is zoals ik eerder zei niet raar, sterker nog in een flat als deze kan je je vrij makkelijk van verdieping naar verdieping verplaatsen, wat het eea veiliger maakt.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:31 schreef MakkieR het volgende:
Ik vind het nogal vreemd dat hier de nadruk wordt gelegd op de verschrikkelijke brandstichters en niet op het heilige boontje de eigenaar van de flat.
Dat zo'n flat zo'n armoedige vluchtweg heeft lijkt mij veel kwalijker dan de brandstichting. De man zei letterlijk we zaten als ratten in de val en zo ziet deze eigenaar blijkbaar zijn verhuurders. Het zijn niet meer dan ratten. Zo'n eigenaar mag van mij wel in boeien afgevoerd worden aangeklaagd wegens dood door schuld.
Ugh...gaan we weer....lees anders eens dit topic eens door. Deze reactie is echt te kortzichtig.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:48 schreef MichaelScott het volgende:
Sneu dat deze mensen slachtoffer zijn geworden van de slechte opvoeding van een ander.
Hopelijk leren de brandstichters meer van die paar uur schoffelen dan van hun ouders.
Dat goedpraten van jou en anderen is niet relevant, ik hou het liever bij de feiten.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:49 schreef DW457 het volgende:
[..]
Ugh...gaan we weer....lees anders eens dit topic eens door. Deze reactie is echt te kortzichtig.
Inderdaad DW457 maakt zichzelf echt compleet belachelijk hierquote:Op woensdag 1 januari 2020 21:51 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Dat goedpraten van jou en anderen is niet relevant, ik hou het liever bij de feiten.
quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:50 schreef RedFever007 het volgende:
Ouders die hun kinderen met blijkbaar te weinig opvoeden en duidelijk maken dat vuurwerk binnen afsteken absoluut niet kanmanmanman dan klopt er toch iets niet
En 12/13 jarigen horen gewoon niet alleen buiten te zijn met O&N op dit tijdstip.
Als het nu 4 uur s middags was als maar om 1 uur s nachts hebben die kinderen geen fuck buiten te zoeken in hun eentje.
Maar goed, achterstandsbuurt las ik dus verbaasd mij allemaal niets
Wauw, volgens mij heb ik echt een keer of zes gezegd dat ik het gedrag niet goed praat, zoals hier ook onder:quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:51 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Dat goedpraten van jou en anderen is niet relevant, ik hou het liever bij de feiten.
quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:50 schreef DW457 het volgende:
[..]
Je weet niet hoe het is gegaan, dus je kán hier niet een harde conclusie aan verbinden. Als die kinderen zeiden dat ze naar het vuurwerk gingen kijken, dan had ik als ouder ook gezegd dat dat prima is, zolang ze maar in of bij de flat blijven...en nou ja, dat deden ze. Ze zullen echt niet gezegd hebben dat ze de bank in de hal in de fik gingen steken. Je kan gewoon niet weten hoe het is gegaan...en dus geen conclusie trekken.
Op mijn 12e/13e stak ik ook vuurwerk af in de voortuin/straat met oud en nieuw, ook om 1 uur.
quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:02 schreef DW457 het volgende:
[..]
Mag je vinden, maar iemand die niet begrijpend kan lezen en enkel dit soort posts kan plaatsen neem ik per definitie al niet serieus. Leer eerst maar eens goed onderbouwd te reageren, dan praten we verder.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:53 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Inderdaad DW457 maakt zichzelf echt compleet belachelijk hier
Grote kans dat die in of bij de woning waren...hemelsbreed dus waarschijnlijk slechts enkele tientallen meters van die jochies vandaan. Maar goed, dit is een aanname, geen feit.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:54 schreef RedFever007 het volgende:
Waren waren die ouders überhaupt tijdens het moment dat die jochies buiten rondliepen?
Moah in de (oude) Bijlmer gooiden ze oude meubels en witgoed gewoon over de Balustrade in het grasveld. Die lieten zoiets niet in de hal staan.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:22 schreef halfway het volgende:
hou toch op man, het is daar net klein bijlmer normen en waardes kennen ze niet.
quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:56 schreef DW457 het volgende:
Mag je vinden, maar iemand die niet begrijpend kan lezen en enkel dit soort posts kan plaatsen neem ik per definitie al niet serieus. Leer eerst maar eens goed onderbouwd te reageren, dan praten we verder.
[..]
Grote kans dat die in of bij de woning waren...hemelsbreed dus waarschijnlijk slechts enkele tientallen meters van die jochies vandaan. Maar goed, dit is een aanname, geen feit.
Deze reactie zegt al genoeg over jezelf. Goed, ik ga weer verder met de afwas, want die is boeiender dan jouw post. En weer ontopic.quote:Op woensdag 1 januari 2020 22:00 schreef RedFever007 het volgende:
[..]LoL je neemt alleen jezelf serieus zeker? Lekker in je cocon blijven zitten en de wereld van je gelijk proberen te overtuigen
Mensen die dit soort aannames posten zonder enige onderbouwing neem ik ook totaal niet serieuszeg dan niets
Lekker afwassen en de werkelijkheid van de wereld negerenquote:Op woensdag 1 januari 2020 22:02 schreef DW457 het volgende:
[..]
Deze reactie zegt al genoeg over jezelf. Goed, ik ga weer verder met de afwas, want die is boeiender dan jouw post. En weer ontopic.
Mijn herinnering aan oud en nieuw in mijn jeugd is dat ouders liever thuis zaten met borrelhapjes en visite en dat ik met mijn broers gewoon op straat was te vinden met andere buurtjonges en meisjes. Ik weet niet precies vanaf welke leeftijd dit mocht, maar ik kan het me niet anders herinneren.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:50 schreef RedFever007 het volgende:
Ouders die hun kinderen blijkbaar te weinig opvoeden en duidelijk maken dat vuurwerk binnen afsteken absoluut niet kanmanmanman dan klopt er toch iets niet
En 12/13 jarigen horen gewoon niet alleen buiten te zijn met O&N op dit tijdstip.
Als het nu 4 uur s middags was als maar om 1 uur s nachts hebben die kinderen geen fuck buiten te zoeken in hun eentje.
Maar goed, achterstandsbuurt las ik dus verbaasd mij allemaal niets
Dan komen we weer op een eerder punt, waarom bleef die lift gewoon werken? Als de brand al van een dusdanig niveau was dat de stroom uitviel had die lift al lang stil moeten staan met de deuren geopend. Die mensen wilden weg maar konden geen kant op omdat alles vol rook stond en de weg naar buiten afgesneden was.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:32 schreef DW457 het volgende:
Wel of geen vluchtweg had in dit geval niet uitgemaakt. De mensen zaten ten tijde van de brand al in de lift en wisten niet van de brand af. Al waren er 100 vluchtwegen, dan nog hadden ze in dit geval (zeer waarschijnlijk) in die lift gezeten. Er was voor hun geen noodsituatie gaande, maar waren gewoon op weg naar huis.
Als je komt met een steekhoudend argument ga ik met alle liefde de discussie aan, dat vind ik ook leuk en interessant name,ijk. Als je me op de persoon gaat aanvallen daarentegen, dan vind ik het niet de moeite waard om te reageren en ga ik inderdaad liever de afwas doen.quote:Op woensdag 1 januari 2020 22:03 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Lekker afwassen en de wereld negeren
Ja, precies, zo ging het bij mij ook wel ongeveer.quote:Op woensdag 1 januari 2020 22:05 schreef skrn het volgende:
[..]
Mijn herinnering aan oud en nieuw in mijn jeugd is dat ouders liever thuis zaten met borrelhapjes en visite en dat ik met mijn broers gewoon op straat was te vinden met andere buurtjonges en meisjes. Ik weet niet precies vanaf welke leeftijd dit mocht, maar ik kan me niet anders herinneren.
Dus ik vind het niet heel raar dat een 12-jarige voor de deur los van de ouders tijdens oud en nieuw de straaf afgaat.
Ik denk omdat die lift niet gekoppeld is aan een brandmeldinstallatie (BMI). Was er wel een BMI geweest, dan waren ze gewaarschuwd. Daarbij...de brand was in de hal waar de lift dan op uit zou komen...dus dan zouden de deuren open gaan bij een vlammenzee. Dat is ook niet heel goed voor de gezondheid.quote:Op woensdag 1 januari 2020 22:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan komen we weer op een eerder punt, waarom bleef die lift gewoon werken? Als de brand al van een dusdanig niveau was dat de stroom uitviel had die lift al lang stil moeten staan met de deuren geopend. Die mensen wilden weg maar konden geen kant op omdat alles vol rook stond en de weg naar buiten afgesneden was.
Als de stroom wegvalt staat de lift gewoon stil tussen 2 verdiepingen.quote:Op woensdag 1 januari 2020 22:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan komen we weer op een eerder punt, waarom bleef die lift gewoon werken? Als de brand al van een dusdanig niveau was dat de stroom uitviel had die lift al lang stil moeten staan met de deuren geopend. Die mensen wilden weg maar konden geen kant op omdat alles vol rook stond en de weg naar buiten afgesneden was.
Alsof die brand pas begon toen ze de lift in stapten. Het is geen wolkenkrabber waar je een kwartier in de lift zit.quote:Op woensdag 1 januari 2020 22:08 schreef DW457 het volgende:
Ik denk omdat die lift niet gekoppeld is aan een brandmeldinstallatie (BMI). Was er wel een BMI geweest, dan waren ze gewaarschuwd. Daarbij...de brand was in de hal waar de lift dan op uit zou komen...dus dan zouden de deuren open gaan bij een vlammenzee. Dat is ook niet heel goed voor de gezondheid.
Is niet relevant. Ze hadden er moeten zijn want hun kinderen kunnen de verantwoordelijkheid kennelijk niet aan.quote:Op woensdag 1 januari 2020 21:54 schreef RedFever007 het volgende:
Waren waren die ouders überhaupt tijdens het moment dat die jochies buiten rondliepen?
Helemaal mee eens hoor! Zie mijn andere postsquote:Op woensdag 1 januari 2020 22:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is niet relevant. Ze hadden er moeten zijn want hun kinderen kunnen de verantwoordelijkheid kennelijk niet aan.
En dit. Enkel brandweerliften hebben een aparte stroomvoorziening en ook dat biedt geen 100% zekerheid op werking.quote:Op woensdag 1 januari 2020 22:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als de stroom wegvalt staat de lift gewoon stil tussen 2 verdiepingen.
Volgens dit artikel van de NOS was de brand inderdaad al gaande toen ze de lift in stapte.quote:Op woensdag 1 januari 2020 22:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Alsof die brand pas begon toen ze de lift in stapten. Het is geen wolkenkrabber waar je een kwartier in de lift zit.
Hoe ingewikkeld is het om te snappen dat die lift al lang met open deuren stil had moeten staan. Het is niet dat die brand vanuit het niets in 2 seconden tijd de stoppenkast verbrand heeft... De gangen en alles stonden vol met rook dus die brand was al ff aan de gang dus had die lift al lang met open deuren op de bg stil moeten staan en niet meer te bedienen.quote:Op woensdag 1 januari 2020 22:10 schreef Lospedrosa het volgende:
Als de stroom wegvalt staat de lift gewoon stil tussen 2 verdiepingen.
Vuurwerk is niet zeker.quote:Op woensdag 1 januari 2020 22:12 schreef RedFever007 het volgende:
Geef dan eens antwoord: als je als jochie van 12 een bank in de hens zet in een binnenverblijf met vuurwerk dat binnen is afgestoken ontbreekt er dan iets aan de opvoeding ja of nee?
Dus?quote:Op woensdag 1 januari 2020 22:13 schreef DW457 het volgende:
Volgens dit artikel van de NOS was de brand inderdaad al gaande toen ze de lift in stapte.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |