quote:Laatste nieuws
CBL: supermarkten zijn voorbereid
Supermarkten hebben zich zo goed mogelijk voorbereid op acties bij distributiecentra, laat brancheorganisatie CBL weten. Wat voor maatregelen er zijn genomen wil het Centraal Bureau Levensmiddelen niet zeggen om actievoerders niet in de kaart te spelen.
Boeren hebben met tractoren actiegevoerd bij een distributiecentrum van Albert Heijn in Tilburg en Jumbo in Breda. Ook bij andere distributiecentra zou sprake zijn van acties, maar er zijn geen berichten over blokkades. Volgens het CBL kunnen de supers zich niet op alles voorbereiden, dus is het afwachten wat er gebeurt.
Oud nieuws - oorspronkelijk berichtquote:Bouwers en boeren protesteren met versnipperde blokkades
Langzaamaanacties op de weg, protesten bij centrales, fabrieken en distributiecentra en toeteracties. Groepjes betogers protesteren tegen het landbouw- en bouwbeleid.
Bouwers en boeren hebben zich woensdag op verschillende plaatsen in het land verzameld om te protesteren tegen onder meer het stikstofbeleid van het kabinet. Met name in het oosten en het noorden van het land ontstonden files door grote voertuigen die langzaam over de snelweg en binnenwegen reden. Ook in Brabant staat het verkeer op meerdere plekken stil. Op allerlei locaties wordt actie gevoerd, ogenschijnlijk min of meer spontaan en zonder steun vanuit een officiële organisatie.
De protesten zijn formeel geen initiatief van de boeren, maar van Bouw in Verzet. Aanvankelijk was ook Farmers Defence Force (FDF) van plan om vandaag te protesteren door distributiecentra van supermarkten te blokkeren, maar die actie werd door de rechter verboden. Actiegroep Bouw in Verzet riep boeren daarna op zich bij hen aan te sluiten. FDF haakte daarop in door tegen de boeren te zeggen dat ze dan maar als 'burger' de weg op moesten gaan. Volgens regionale media zijn er nu toch voertuigen onderweg om centra te omsingelen. Bouw in Verzet heeft zich inmiddels gedistantieerd van deze spontane acties.
Woensdag 18 december 2019. Save the date!quote:Actiegroep Farmers Defence Force (FDF) bereidt een grote landelijke blokkade voor die de complete voedselvoorziening in Nederland moet lamleggen.
Dat schrijft de Leeuwarder Courant. De actie staat een week voor kerst op stapel. Het bestuur van FDF hakt maandagavond de knoop door. In interne praatgroepen worden de deelnemers alvast gemobiliseerd. Actievoerders moeten elk vijftig voertuigen groeperen, die zich vervolgens vanaf diverse verzamelplaatsen door het land verspreiden. Andere acties rondom de feestdagen zijn ook niet uitgesloten, zoals het platleggen van Schiphol of het verkeer in heel het land. ,,Of alles tegelijk”, aldus FDF-voorzitter Mark van den Oever.
De boeren wijzen in een schrijven op de belangrijke rol van hun voedselvoorziening in de Tweede Wereldoorlog. Farmers Defence Force is een samenwerking aangegaan met Bouw in Verzet, een actiegroep van ontevreden werknemers in de bouw en het grondverzet. Ook zij mogen aanhaken.
De dreiging komt op een gevoelig moment. Komende week gaan elf van de twaalf provincies akkoord met nieuwe beleidsregels. Een spoedwet Stikstof kreeg woensdag een kritisch onthaal in de Tweede Kamer. De boeren zijn nog steeds niet blij met het kabinetsbeleid als het gaat om stikstofuitstoot en PFAS-normen. Vorige maand presenteerden ze eigen plannen om de uitstoot te verminderen, maar die zijn niet overgenomen, aldus Van den Oever.
https://www.ad.nl/friesla(...)e-kerst-br~aa75326f/
Ik hoor de boeren anders weinig over het aardgasquote:Op woensdag 18 december 2019 20:10 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat klopt, maar dat wordt wel iedere keer (door de boeren zelf) bij de discussie getrokken aangezien ze schreeuwen dat er geen offers van anderen wordt gevraagd.
Wat betreft stikstof is er nu eenmaal geen ontkomen aan dat de land- en tuinbouwsector voor meer dan 40% verantwoordelijk is voor de uitstoot hiervan.
Kijk, en dit zijn de 'argumenten' van de nukubu's. Veel verf en weinig wol.quote:Op woensdag 18 december 2019 20:23 schreef ikbenrond het volgende:
Fuck de boeren, triestelingen. Voor die groep zal het nooit goed zijn, hoe dan ook.
Waar zouden boeren dan concreet wel mee tevreden zijn ? De deuren van een overheidsgebouw slopen en roepen dat je de baas wil zijn is niet heel concreet.quote:Op woensdag 18 december 2019 20:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kijk, en dit zijn de 'argumenten' van de nukubu's. Veel verf en weinig wol.
Dat heb ik al zo vaak herhaald. De vraag is niet wat de argumenten zijn, maar hoe vaak ik het moet herhalen. Als je je verveelt mag je mijn posthistorie doorlezen.quote:Op woensdag 18 december 2019 20:33 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Waar zouden boeren dan concreet wel mee tevreden zijn ? De deuren van een overheidsgebouw slopen en roepen dat je de baas wil zijn is niet heel concreet.
Ik ben benieuwd hoe klein het land zou zijn als wat de boeren vandaag doen, gedaan zou zijn door klimaatactivisten. Antwoord: heel klein.quote:Op woensdag 18 december 2019 20:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kijk, en dit zijn de 'argumenten' van de nukubu's. Veel verf en weinig wol.
Ze hebben inderdaad niks concreets. Ze lopen alleen maar in de armen van de PVV en de FvD, terwijl hun beleid desastreus zou zijn voor de agrarische sector (maar daar zijn ze nog niet achter). Wat de regering ook doet, je kan er nu al vergif op innemen dat het voor deze groep nooit genoeg zal zijnquote:Op woensdag 18 december 2019 20:33 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Waar zouden boeren dan concreet wel mee tevreden zijn ? De deuren van een overheidsgebouw slopen en roepen dat je de baas wil zijn is niet heel concreet.
Ik vind het een moeilijke situatie, echter als we alles op slot gaan zetten de komende tijd door het stikstof spook zullen we vanaf volgend jaar een behoorlijke recessie tegemoet zien. Ondertussen gaat men in het roergebied 400% door en ons op alle flanken inhalen.quote:Op woensdag 18 december 2019 20:30 schreef RamboDirk het volgende:
Tijd voor wat creatievere acties, snelwegje blokkeren kennen we nu wel.
Het land is niet te klein, maar de groep klimaatgekkies is nu eenmaal te klein waardoor ze een makkelijke prooi zijn voor de politie. Je zou ook kunnen stellen dat het land in verhouding te groot is voor de groep.quote:Op woensdag 18 december 2019 20:54 schreef ikbenrond het volgende:
Ik ben benieuwd hoe klein het land zou zijn als wat de boeren vandaag doen, gedaan zou zijn door klimaatactivisten. Antwoord: heel klein.
"Het monopolie van de grote jongens reguleren".quote:Op woensdag 18 december 2019 20:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat heb ik al zo vaak herhaald. De vraag is niet wat de argumenten zijn, maar hoe vaak ik het moet herhalen. Als je je verveelt mag je mijn posthistorie doorlezen.
Het gaat om de Natuur he en de weidelandschappen , die zijn zeer belangrijk voor ons voortbestaan als mensheid dus gaat er niet gebouwd worden en geen Grond verzet vanwege de PFASquote:Op woensdag 18 december 2019 20:56 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik vind het een moeilijke situatie, echter als we alles op slot gaan zetten de komende tijd door het stikstof spook zullen we vanaf volgend jaar een behoorlijke recessie tegemoet zien. Ondertussen gaat met in het roergebied 400% door en ons op alle flanken inhalen.
Ik weet het niet meer
quote:Op woensdag 18 december 2019 20:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
"Het monopolie van de grote jongens reguleren".
Ja dus vanaf nu alles op slot zetten en ons in een recessie storten voor wat weidelandschappen? Het is zo hypocriet als de pest, met Amsterdam hoef je bijvoorbeeld geen rekening te houden want dat is nu een en al beton, maar vroeger was dat anders ook een natura gebied geweest. Ondertussen stoomt duitsland net over de grens lekker door. Daarbij begrijp ik dat planten die veel voeding nodig hebben juist goed gedijen op meer stikstof maar dat slechts de iets zeldzamere plant verdwijnt, hoe erg is dit probleem dan? Is het alleen een monster die op papier bestaat of bedreigt het ons echt?quote:Op woensdag 18 december 2019 20:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het gaat om de Natuur he en de weidelandschappen , die zijn zeer belangrijk voor ons voortbestaan als mensheid dus gaat er niet gebouwd worden en geen Grond verzet vanwege de PFAS
trouwens teveel woningen is niet goed voor de markt
Dus niks concreets maar inhoudsloze kreten. Dan is "ze zullen nooit tevreden zijn" een volledig juiste stelling. Laat ze dat dus maar eerst eens goed bepalen.quote:
Tering, ik kan echt niet wennen aan zijn accentquote:
Niks concreets in het onderstaande artikel. Gewoon loze kreten van deze ontevreden varkensboer:quote:Op woensdag 18 december 2019 21:03 schreef Kassamiep het volgende:
Dus niks concreets maar inhoudsloze kreten. Dan is "ze zullen nooit tevreden zijn" een volledig juiste stelling. Laat ze dat dus maar eerst eens goed bepalen.
https://www.tubantia.nl/h(...)e-verkopen~a6dbfe6c/quote:Boer Rob uit Bentelo houdt zijn vleesprijs in eigen hand door varkens zelf te verkopen
BENTELO - Wat een boer voor zijn product krijgt is niet wat de klant ervoor betaalt. Diverse partijen eisen hun deel op. Maar het kan ook anders, aldus boer Rob Kleinsman uit Bentelo. Hij verkoopt een groot deel van zijn varkens zelf. „Want als je niet wordt beloond, dan is de maat een keer vol”, zegt hij.
Het feestzaaltje staat vol met zwarte dozen met daarin kaas en vlees. En een kaartje. ‘Bedankt voor de prettige samenwerking’ staat erop. „Kerstpakketten voor klanten”, zegt Rob Kleinsman (40). „Die worden de komende dagen nog opgehaald.”
Voor een gesprek op zijn boerenbedrijf maakt de boer uit Bentelo tijd, maar pas in de middag. „Ik sta tot twaalf uur ’s middags op de markt in Hengevelde.” Het vlees verkoopt immers zichzelf niet. Je moet er wat voor doen als je niet afhankelijk wilt zijn van de grootgrutter en je het grootste deel van de koek zelf wilt houden. „Ik spreek niet alleen voor mezelf als ik zeg, dat het frustrerend is dat een supermarkt 6 euro vraagt voor een kilo varkensvlees, terwijl wij er 1,60 euro voor krijgen”, zegt Kleinsman. „Wij voeren het dier een half jaar lang, doen het meeste werk. Maar de retailer, die verdient het geld.”
Machteloos
Veel boeren ergeren zich daaraan, weet Kleinsman, maar staan machteloos. Verkopen ze niet voor de afgesproken prijs, dan zoekt de handelaar wel een ander. En er moet geleverd worden. Als de varkens niet op een gegeven moment weggaan worden ze te zwaar en passen niet meer in de slachtlijn. Er is dus niet zoveel te eisen.
Zonder zichzelf op de borst te kloppen, de Bentelose boer zag dat twintig jaar geleden al in toen hij net van school kwam. De prijzen waren slecht, er moest geld bij. „80 uur per week werken is niet erg. Dat doe ik met liefde”, zegt hij. „Maar er moet dan wel wat verdiend worden. Als je niet wordt beloond, dan is de maat een keer vol.”
Winstgevend
Nadat hij op een warenmarkt merkte dat zijn vleesproducten in trek waren besloot hij met geleend geld een wagen te kopen. Hij ging daarmee andere markten af. Ook konden klanten bij hem thuis terecht voor karbonades en worsten, barbecuepakketten en erwtensoep. Dat bleek winstgevend. Vandaag de dag verkoopt hij een kwart van zijn vleesvarkens zelf, goed voor 60 procent van zijn inkomen. „Ik heb winst door wat ik er zelf bij doe”, zegt Kleinsman. „Als ik die keuze toen niet had gemaakt, dan had ik er nu bij moeten werken.”
Zijn bedrijfsmotto: Van boerderij tot klant, alles in eigen hand. Het slachten van zijn varkens, die hijzelf uitkiest, laat hij doen. Ook voor het uitbenen huurt hij mensen in. Met zijn vrouw en ouders doet hij de verwerking van het vlees en de verkoop. De afwisseling tussen het boerenwerk en het klantencontact maakt het vak mooi, vindt hij.
Toch gaat ook nog altijd een deel van de producten naar de supermarkt. De melk van de veertig melkkoeien bijvoorbeeld, maar ook het andere deel van de varkens. Bewust, aldus Kleinsman. „Als ik ook dat allemaal zelf zou willen, dan moet ik meer personeel in dienst nemen, meer wagens hebben, op meer markten staan. Maar ik heb juist voor kleinschalig gekozen.” Hij denkt even na en zegt dan: „Op deze manier ben ik zo min mogelijk afhankelijk.”’
Willen en kunnen
Hij wordt geregeld gebeld door een collegaboer. Niet eens uit de regio. „Dan willen ze weten hoe ik het doe, omdat ze zelf niet langer op dezelfde voet door willen.” Zijn antwoord is dan meestal dat hij ook ‘maar gewoon begonnen is’. „Maar het is niet voor iedereen weggelegd”, zegt Kleinsman. „Je moet het willen en kunnen. Er gaat gewoon veel tijd in zitten. En je moet met klanten kunnen omgaan.”
Twintig jaar boert Rob Kleinsman op deze manier en dat bevalt hem goed. Zijn varkensvlees valt in de smaak en hij wordt daar goed voor betaald. Hij zit tussen de stuntprijs en de adviesprijs in. Maar het blijft hem dwarszitten dat de prijsverdeling in Nederland onjuist is. „Er is niets makkelijker dan vlees in de supermarkt in je boodschappenkarretje te gooien”, zegt hij. „Mensen mogen zich best wat meer bewust zijn van wat wij doen voor een kilo vlees. Daar wordt elke dag hard voor gewerkt.”
Dat is nou een mooi verhaal.quote:Op woensdag 18 december 2019 21:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Niks concreets in het onderstaande artikel. Gewoon loze kreten van deze ontevreden varkensboer:
[..]
https://www.tubantia.nl/h(...)e-verkopen~a6dbfe6c/
Wederom een artikel waar totaal niet uit blijkt wanneer de demonstrerende boeren tevreden zouden zijn. Als ze een eerlijke prijs krijgen ? Definieer eerlijk. Als ze zelf direct kunnen verkopen ? Prima, hoe willen ze dat voor alle boeren inrichten ?quote:Op woensdag 18 december 2019 21:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Niks concreets in het onderstaande artikel. Gewoon loze kreten van deze ontevreden varkensboer:
Kennelijk kan het dus wel zonder de wet te overtreden. Waarom is de rest dan zo obstinaat in plaats van de hand in eigen boezem te steken?quote:Op woensdag 18 december 2019 21:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Niks hebben en daarom maar telkens terugrefereren naar die keren dat je zogenaamd wel inhoudelijk zou zijn geweest.quote:Op woensdag 18 december 2019 20:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat heb ik al zo vaak herhaald. De vraag is niet wat de argumenten zijn, maar hoe vaak ik het moet herhalen. Als je je verveelt mag je mijn posthistorie doorlezen.
Groenlinks de grote boeman van de boeren en hun zielige aanhang.quote:Op woensdag 18 december 2019 22:01 schreef BoneThugss het volgende:
Uitkopen gaat ook zoooooo makkelijk als je een familiebedrijf runt en al sinds 2001 investeren 'voor betere lucht'. Hier heb je een zak geld, succes ermee @:Xa1pt 1 op de 1500 die dat wil![]()
![]()
![]()
![]()
Groenslinks en en de verraders van dieven![]()
![]()
Splinter, balk, pot, ketel...quote:Op donderdag 19 december 2019 07:42 schreef VoMy het volgende:
Niks hebben en daarom maar telkens terugrefereren naar die keren dat je zogenaamd wel inhoudelijk zou zijn geweest.
quote:Op woensdag 18 december 2019 14:59 schreef VoMy het volgende:
De bronnen die gewoon net nog gegeven zijn door andere users. Je wil dat ik die ook nog maar een keer ga plaatsen?
Totaal niet, maar als jij graag langer in de ontkenningsfase wil blijven, moet je dat vooral doen.quote:Op donderdag 19 december 2019 07:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Splinter, balk, pot, ketel...
[..]
En vuurwerk naar agenten gooien en ambulances in de weg rijden, niet te vergeten.quote:Op donderdag 19 december 2019 07:42 schreef VoMy het volgende:
Dan gaan ze maar met doodskisten rondrijden, politici bedreigen, deuren inbeuken, agenten gijzelen, spookrijden.
Klopt en mensen die daar op stemmen zijn ook achterlijk.quote:
En weer ontwijken, duiken en wezelen. Je kunt het blijven proberen met je gladde praatjes maar ik trap daar al een tijdje niet meer in.quote:Op donderdag 19 december 2019 08:02 schreef VoMy het volgende:
Totaal niet, maar als jij graag langer in de ontkenningsfase wil blijven, moet je dat vooral doen.
Wat ben je weer heerlijk bezig om anderen woorden in de mond te leggen he? Wijs even aan waar ik al die acties aan het verheerlijken ben.quote:Vertel nog eens waarom deze groep spookrijders die met grafkisten van politici rondrijden en op facebook oproepen om ze de kogel te geven, of op een andere manier fysiek te belagen, in een strijd voor het behoud van hun privilege om heel Nederland te verzuren voor eigen gewin, jouw sympathie heeft?
Niet anders dan een langzaamaanactie van de politie toch? Volkomen vergelijkbaar met een door de vakbond georganiseerde stakingsdag op het Malieveld, toch? Maar dan gewoon met doodsbedreigingen en Holocaustvergelijkingen.
Ik weet niet of dit ook aan mij gericht is maar Ollie was in 1 van de vorige delen iig nog mans genoeg om op de man af te vragen wat ik er van vond.quote:Op donderdag 19 december 2019 08:06 schreef Janneke141 het volgende:
En vuurwerk naar agenten gooien en ambulances in de weg rijden, niet te vergeten.
quote:Op woensdag 18 december 2019 21:30 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Kennelijk kan het dus wel zonder de wet te overtreden. Waarom is de rest dan zo obstinaat in plaats van de hand in eigen boezem te steken?
Niet elke boer is een tevens een geschikte marktkoopman. Het is mooi dat hij het kan en ook kan combineren, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Het gaat om het absurde verschil van 1,60 inkoop en ¤6 à 7 verkoop.quote:Op woensdag 18 december 2019 21:22 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Dat is nou een mooi verhaal.
De tijden veranderen en iemand springt daarop in, neemt risico en onderneemt. En dat betaalt zich uit.
Het valt me ook op dat dit gebeurd is zonder politici te bedreigen, snelwegen te blokkeren en op andere manieren overlast te veroorzaken.
Gewoon je werk doen, leveren wat de consument wil hebben en jezelf een beetje promoten.
Zo kan het ook en zo moet het ook gaan.
Een keer een minder overdadige kerst kunnen we heel goed vergelijken met de hongerwinter vind ik.quote:Op donderdag 19 december 2019 13:28 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Als de blokkade van de distributiecentra door de boeren een feit is krijgen we dit tafereel:
[ afbeelding ]
Net als 75 jaar geleden in de winter van 1944/1945...... Hongertochten.......
Overeenkomst:
Ook nu zijn de Duitsers (mede)-verantwoordelijk, gezien het grote aantal Duitse trekkers dat ons land binnentrekt.
Verschil:
We kunnen niet meer terecht bij "de boeren", want dat zijn nu de veroorzakers van de blokkade....
ze zijn eigen nix anders dan die klimaatspijbelaars... ze maken er fucking gewoon een dagje uit van..quote:
Wat had je dan verwacht?quote:Op donderdag 19 december 2019 13:31 schreef greatgonzo het volgende:
[..]
ze zijn eigen nix anders dan die klimaatspijbelaars... ze maken er fucking gewoon een dagje uit van..
Tja, als je het een te lage prijs vindt, dan verkoop je het toch niet? Het is een lange keten, verschillende partijen die er aan moeten werken en er een boterham mee willen verdienen; het is een lang proces om van een varken een stukje vlees te maken wat mooi in het winkelschap ligt. Dat er een behoorlijk gat zit tussen de prijs die de boer per kilo krijgt en de consumentenprijs wanneer het in het schap ligt is logisch.quote:Op woensdag 18 december 2019 21:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Het is een overkoepelende groep inderdaad: de "Malieveldgangers"quote:Op donderdag 19 december 2019 13:31 schreef greatgonzo het volgende:
[..]
ze zijn eigen nix anders dan die klimaatspijbelaars... ze maken er fucking gewoon een dagje uit van..
twitter:katjestak twitterde op donderdag 19-12-2019 om 12:29:31Als je wilt zien hoe idioot er gedacht wordt door sommigen, neem eens een kijkje in https://t.co/w70gL9yi4X #boerenterreur reageer retweet
Nog wat screenshots:quote:In de verschillende App- en Telegramgroepjes waarin boze boeren, burgers en bouwers zich verzameld hebben, wordt met trots maar ook met twijfel teruggekeken op de acties van gister. En er wordt opgeroepen om rond 14:00 uur opnieuw met trekkers en ander materiaal de snelweg en ringweg op te klappen.
De taak van de boeren was na WO II niet om ondernemer te zijn.quote:Op donderdag 19 december 2019 13:54 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Tja, als je het een te lage prijs vindt, dan verkoop je het toch niet? Het is een lange keten, verschillende partijen die er aan moeten werken en er een boterham mee willen verdienen; het is een lang proces om van een varken een stukje vlees te maken wat mooi in het winkelschap ligt. Dat er een behoorlijk gat zit tussen de prijs die de boer per kilo krijgt en de consumentenprijs wanneer het in het schap ligt is logisch.
Als boeren de keten willen afstoten en zelf alles doen (zoals de boer uit het artikel) en daar een betere boterham mee kunnen verdienen, dan moeten ze het gewoon doen. Boeren die klagen dat ze niet tegen de door hun gewenste prijs de producten kunnen verkopen zijn gewoon slechte ondernemers en snappen weinig van marktwerking.
Zoals ik zeg, tijden veranderen.quote:Op donderdag 19 december 2019 09:55 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Niet elke boer is een tevens een geschikte marktkoopman. Het is mooi dat hij het kan en ook kan combineren, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Het gaat om het absurde verschil van 1,60 inkoop en ¤6 à 7 verkoop.
Dus jij pretendeert dat keten goed te kennen. Benoem ze eens incl. de bedragen?quote:Op donderdag 19 december 2019 13:54 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Tja, als je het een te lage prijs vindt, dan verkoop je het toch niet? Het is een lange keten, verschillende partijen die er aan moeten werken en er een boterham mee willen verdienen; het is een lang proces om van een varken een stukje vlees te maken wat mooi in het winkelschap ligt. Dat er een behoorlijk gat zit tussen de prijs die de boer per kilo krijgt en de consumentenprijs wanneer het in het schap ligt is logisch.
Als boeren de keten willen afstoten en zelf alles doen (zoals de boer uit het artikel) en daar een betere boterham mee kunnen verdienen, dan moeten ze het gewoon doen. Boeren die klagen dat ze niet tegen de door hun gewenste prijs de producten kunnen verkopen zijn gewoon slechte ondernemers en snappen weinig van marktwerking.
Dus jij vindt het normaal dat enkele marktpartijen heel groot mogen worden en daarmee de prijs bepalen? Dus stel dat Shell zo machtig wordt dat ze woekermarges van 90% kunnen hanteren vind jij dat wel oké?quote:Op donderdag 19 december 2019 14:35 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Zoals ik zeg, tijden veranderen.
Als jij het niet in je hebt om je producten goed te vermarkten, dan is het vak boer misschien niet voor jou. Spijtig, maar helaas.
Dan is niet de boze buitenwereld de schuld, maar ben je gewoon niet goed in je werk.
Alternatief zou zijn dat boeren weer in coöperaties gaan werken en een gezamenlijk blok vormen in de prijsonderhandelingen met de supermarkten. Er zijn nog maar 50.000 boerenbedrijven in NL, dus zo moeilijk moet het niet zijn om je te verenigen als varkensboeren, of pluimveehouders. Ik noem maar wat.
Maar ook hier geldt. Stop met die slachtofferrol en accepteer dat als je zelfstandig als boer aan het werk wil, je per definitie ondernemer bent.
En dat betekent niet dat je je handje op moet houden en als die niet genoeg gevuld wordt, dat dat de schuld is van een ander. Die verantwoordelijkheid draag je zelf.
Er zijn manieren om de supermarkten te omzeilen. Dat geef je zelf in het artikel al aan waarmee deze discussie is begonnen. Maar je moet risico durven nemen en jezelf kunnen vermarkten.quote:Op donderdag 19 december 2019 14:41 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dus jij vindt het normaal dat enkele marktpartijen heel groot mogen worden en daarmee de prijs bepalen? Dus stel dat Shell zo machtig wordt dat ze woekermarges van 90% kunnen hanteren vind jij dat wel oké?
Ze zijn al verenigd via allerlei coöperaties. Campina Friesland is daar een mooi voorbeeld van: https://www.frieslandcampina.com/nl/organisatie/cooperatie/quote:Op donderdag 19 december 2019 14:52 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Er zijn manieren om de supermarkten te omzeilen. Dat geef je zelf in het artikel al aan waarmee deze discussie is begonnen. Maar je moet risico durven nemen en jezelf kunnen vermarkten.
Zo veel boeren zijn er niet in Nederland. Het staat ze vrij zich te verenigen en met elkaar af te spreken niet onder een bepaalde prijs te leveren. Waarom doen ze dat niet? Hebben ze niets voor elkaar over?
De supermarkten mogen vragen wat ze willen. Als ze te veel vragen, koopt de consument ergens anders. Als ze onderling prijsafspraken maken volgt een grote boete. En als supermarkten niet innoveren, gaan ze failliet.
De huidige marge willen consumenten blijkbaar wel betalen voor het gemak om producten in een supermarkt te kopen. Of thuisbezorgd te krijgen.
Innoveer, boeren. Jullie kunnen dit ook. Zeker samen.
Achterlijk veel ook. Bizar eigenlijk.quote:Op donderdag 19 december 2019 15:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Soms zeggen plaatjes meer dan woorden alleen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
50.000 maar. Als verkopende partij moet je oppassen dat je geen kartel vormt. Het is verboden om onderling prijsafspraken te maken. Wat jij zegt klinkt logisch, maar daar zal de mededingingsautoriteit wel een stokje voor steken. Verenigen kunnen de boeren als geen ander, maar of het juridisch mogelijk is om één front te vormen dat als verkopende partij optreedt waag ik te betwijfelen.quote:Op donderdag 19 december 2019 14:52 schreef PippenScottie het volgende:
Er zijn manieren om de supermarkten te omzeilen. Dat geef je zelf in het artikel al aan waarmee deze discussie is begonnen. Maar je moet risico durven nemen en jezelf kunnen vermarkten.
Zo veel boeren zijn er niet in Nederland. Het staat ze vrij zich te verenigen en met elkaar af te spreken niet onder een bepaalde prijs te leveren. Waarom doen ze dat niet? Hebben ze niets voor elkaar over?
In principe boeit het niet. Ook al zouden ze het direct aan de supermarkt verkopen en de supermarkt geeft maar een paar cent per kilo, dan is het aan de boer of hij het daar mee eens is of niet. Gewoon marktwerking.quote:Op donderdag 19 december 2019 14:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dus jij pretendeert dat keten goed te kennen. Benoem ze eens incl. de bedragen?
Als je rechtstreeks aan de supermarkt verkoopt dan kun je een goede prijs bedingen, geheel volgens het marktwerkingsprincipe, maar dan moet de supermarkt dat wel mogen. Franchisenemers zijn soms gebonden aan regels dat ze alleen van hun distributiecentrum mogen aankopen. En juist daar zit de macht wat de verhoudingen verstoort.quote:Op donderdag 19 december 2019 16:55 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
In principe boeit het niet. Ook al zouden ze het direct aan de supermarkt verkopen en de supermarkt geeft maar een paar cent per kilo, dan is het aan de boer of hij het daar mee eens is of niet. Gewoon marktwerking.
Haha... Is de groep klimaat-"gekkies" kleiner dan de groep boeren. Ik betwijfel het.quote:Op woensdag 18 december 2019 20:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het land is niet te klein, maar de groep klimaatgekkies is nu eenmaal te klein waardoor ze een makkelijke prooi zijn voor de politie. Je zou ook kunnen stellen dat het land in verhouding te groot is voor de groep.
Een ideale prooi voor PVV en FvD dus.quote:Op donderdag 19 december 2019 07:42 schreef VoMy het volgende:
[..]
Niks hebben en daarom maar telkens terugrefereren naar die keren dat je zogenaamd wel inhoudelijk zou zijn geweest.
Uiteindelijk zijn de boeren gewoon boos om het boos zijn, en omdat ze niet willen dat hun bevoorrechte positie wordt aangetast. Dan gaan ze maar met doodskisten rondrijden, politici bedreigen, deuren inbeuken, agenten gijzelen, spookrijden.
Want ze zijn boos, ontkennen het probleem dat sowieso door anderen veroorzaakt wordt, willen meer geld van de supermarkten terwijl ze hun productie exporteren, en een Nexit.
Het deporteren van gespuis terug richting land van herkomst gaat ook wat lastig met "dichte grenzen", dus hij zal inderdaad wel wat anders bedoelen jaquote:Op donderdag 19 december 2019 18:32 schreef Twentsche_Ros het volgende:
In hoeverre moeten we dan "Grenzen dicht" letterlijk nemen. Geert zal wel wat anders bedoelen....
Mooi artikel. Dank voor het posten.quote:Op woensdag 18 december 2019 18:52 schreef rododendronneke het volgende:
Misschien bevat het artikel te veel feiten en nuances, maar toch: https://www.groene.nl/artikel/klem-in-een-onhoudbaar-systeem
Antidotum tegen het volksgejoel.
de boeren zitten in de gaskamer toch?quote:Op donderdag 19 december 2019 13:28 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Als de blokkade van de distributiecentra door de boeren een feit is krijgen we dit tafereel:
[ afbeelding ]
Net als 75 jaar geleden in de winter van 1944/1945...... Hongertochten.......
Overeenkomst:
Ook nu zijn de Duitsers (mede)-verantwoordelijk, gezien het grote aantal Duitse trekkers dat ons land binnentrekt.
Verschil:
We kunnen niet meer terecht bij "de boeren", want dat zijn nu de veroorzakers van de blokkade....
Geen naleving, geen controle, maar de boeren hebben het natuurlijk niet gedaan. Het zal ook eens niet.quote:Voor provincies is de milieuvergunning het belangrijkste instrument om de stikstofgrenzen te bewaken. Maar veel boeren nemen een loopje met de voorwaarden en overschrijden de opgelegde ammoniakplafonds.
[..]
Sinds kort hebben de milieugroepen ook hard bewijs. Dankzij een beroep dat de Stichting Groen Kempenland en de Stichting Milieuwerkgroep Kempenland indienden tegen de tweede herziening van het bestemmingsplan Buitengebied Bergeijk zijn de rapportages openbaar geworden. Hieruit blijkt dat 10 van de 21 rundveehouders die moeten beweiden dit niet of nauwelijks nog doen. ‘Ze geven dat zelf toe of inspecteurs constateren het’, vertelt Henk. ‘Sommigen hebben niet eens meer afrasteringen om de beesten in de weide te houden.
[..]
De boeren in Bergeijk zijn niet de enigen die een loopje nemen met de normen. Wij namen 58 megastallen onder de loep, vergeleken hun vergunningen met de uitstootcijfers die ze doorgaven aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), en constateerden dat een derde de vergunningsgrenzen overschrijdt. Deze stallen stoten veel meer stikstof uit dan toegestaan; soms zelfs vijf keer zoveel. De eigenaren overtreden de natuurbeschermingswet.
https://www.groene.nl/artikel/de-cijfers-zijn-wat-diffuus
Typisch weer.quote:Op donderdag 19 december 2019 19:40 schreef probeer het volgende:
[..]
Geen naleving, geen controle, maar de boeren hebben het natuurlijk niet gedaan. Het zal ook eens niet.
Mjah, maar daar staat dit dan weer tegenover ...quote:Op woensdag 18 december 2019 18:52 schreef rododendronneke het volgende:
Misschien bevat het artikel te veel feiten en nuances, maar toch: https://www.groene.nl/artikel/klem-in-een-onhoudbaar-systeem
Dat is een overheidstaak. Jij scheert 'de boeren' over één kam, terwijl er onderscheid is tussen de welwillende boer en de boer die de grenzen opzoekt d.m.v. bv. een megastal. De meeste boeren willen niet eens een megastal, maar voelen zich wel genoodzaakt tot schaalvergroting omdat er geen marktregulering is.quote:Op donderdag 19 december 2019 19:40 schreef probeer het volgende:
[..]
Geen naleving, geen controle, maar de boeren hebben het natuurlijk niet gedaan. Het zal ook eens niet.
Dus jij denkt dat een groep 50.000 klimaatgekkies op het Malieveld makkelijk te arresteren is? Neem de proef eens op de som en begin een demonstratie om proefondervindelijk vast te stellen dat je bewering klopt. Maar ik verwacht eerlijk gezegd tal van excuses om achter je toetsenbord te blijven.quote:Op donderdag 19 december 2019 18:26 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Haha... Is de groep klimaat-"gekkies" kleiner dan de groep boeren. Ik betwijfel het.
Echter: De klimaat-"gekkies" hebben, net als de onderwijzers en het zorgpersoneel geen trekker onder hun kont.
Zij moeten hun argumenten kracht bij zetten met woorden, bij gebrek aan PK's….
Naleving van de regels is een overheidstaak ja?quote:Op vrijdag 20 december 2019 02:04 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is een overheidstaak. Jij scheert 'de boeren' over één kam, terwijl er onderscheid is tussen de welwillende boer en de boer die de grenzen opzoekt d.m.v. bv. een megastal. De meeste boeren willen niet eens een megastal, maar voelen zich wel genoodzaakt tot schaalvergroting omdat er geen marktregulering is.
Opvallend hoe boze boeren en burgers het woord “framing” te pas en te onpas in de mond nemen zolang zij het zelf zijn die zouden “worden weggezet”.quote:
Dan nog blijft het of de boeren het tegen de markt geboden prijs wil verkopen of niet. De prijs is volgens hun te laag, in dat geval kun je (a) niet verkopen en een beter kanaal proberen te vinden, (b) wel verkopen, maar dan niet klagen (je komt zelf overeen te verkopen), of (c) stoppen, als genoeg boeren dit doen dan wordt het aanbod lager en gaan de prijzen ook weer omhoog.quote:Op donderdag 19 december 2019 17:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als je rechtstreeks aan de supermarkt verkoopt dan kun je een goede prijs bedingen, geheel volgens het marktwerkingsprincipe, maar dan moet de supermarkt dat wel mogen. Franchisenemers zijn soms gebonden aan regels dat ze alleen van hun distributiecentrum mogen aankopen. En juist daar zit de macht wat de verhoudingen verstoort.
Waarom zouden demonstranten op het Malieveld gearresteerd moeten worden? Wat is dat voor idiote proef die je in gedachte hebt?quote:Op vrijdag 20 december 2019 02:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat een groep 50.000 klimaatgekkies op het Malieveld makkelijk te arresteren is? Neem de proef eens op de som en begin een demonstratie om proefondervindelijk vast te stellen dat je bewering klopt. Maar ik verwacht eerlijk gezegd tal van excuses om achter je toetsenbord te blijven.
De boeren ontkennen nu het probleem, en willen opzich wel gesubsidieerd uitgekocht worden (geld vangen) wanneer zijzelf dat zouden willen (zonder dwang!), maar dan mag daarna de rest van de boeren wel weer verder groeien, want het is niet zo dat dat uitkopen ook daadwerkelijk een vermindering van de veestapel tot gevolg mag hebben.quote:Boerenorganisaties eisen nieuwe stikstofafspraken en stappen naar rechter
Het Landbouw Collectief, een samenwerkingsverband van dertien boerenorganisaties, sleept minister Schouten voor de rechter. De boeren eisen extra afspraken over de stikstofrechten, zeggen ze in Trouw.
Sinds vorige maand is er een regeling waardoor varkensboeren die willen stoppen met hun bedrijf een subsidie kunnen krijgen. Door die regeling moet de stikstofuitstoot worden teruggedrongen en de stankoverlast voor de omgeving worden verminderd.
Boeren die van de regeling gebruik willen maken, moeten alle stallen en mestkelders slopen, hun vergunning laten intrekken en ze mogen niet op een andere plek opnieuw beginnen. Ook gaat de gemeente dan het bestemmingsplan wijzigen, zodat er niet een nieuwe varkensboerderij op dezelfde plek kan komen.
De boeren eisen nu dat de stikstofrechten niet verloren gaan. Ze willen dat andere varkensboeren in de omgeving de rechten kunnen overnemen, zodat die hun bedrijf kunnen uitbreiden.
💰quote:Op vrijdag 20 december 2019 09:04 schreef VoMy het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)en-naar-rechter.html
[..]
De boeren ontkennen nu het probleem, en willen opzich wel gesubsidieerd uitgekocht worden (geld vangen) wanneer zijzelf dat zouden willen (zonder dwang!), maar dan mag daarna de rest van de boeren wel weer verder groeien, want het is niet zo dat dat uitkopen ook daadwerkelijk een vermindering van de veestapel tot gevolg mag hebben.
Alsof je dieselauto's gaat opkopen als overheid, en elke ruimhartig opgekochte dieselauto vervolgens weer cadeau moet doen aan iemand.
En wat willen de boeren nou? Het systeem was toch verrot omdat ze moesten blijven groeien? Waarom gaan ze nu naar de rechter om juist dat mogelijk te maken?
Dat er op dezelfde plek geen nieuwe boerderij gevestigd wordt kan ik nog wel inkomen maar waarom mag de boer zich niet vestigen op een andere locatie waar een eventueel Natura 2000 gebied er geen last van heeft? Continu wordt er hier gepijpzeikt dat alle stikstof waar het ook maar vandaan komt geen enkel probleem is behalve die van de boeren omdat het om een zeer lokaal probleem gaat...quote:Boeren die van de regeling gebruik willen maken, moeten alle stallen en mestkelders slopen, hun vergunning laten intrekken en ze mogen niet op een andere plek opnieuw beginnen. Ook gaat de gemeente dan het bestemmingsplan wijzigen, zodat er niet een nieuwe varkensboerderij op dezelfde plek kan komen.
Emissierechten vertegenwoordigen dan ook gewoon een flinke waarde, worden die opgekocht door Den Haag of gaat Den Haag er maar vanuit de boeren die gewoon gratis weggeven?quote:De boeren eisen nu dat de stikstofrechten niet verloren gaan. Ze willen dat andere varkensboeren in de omgeving de rechten kunnen overnemen, zodat die hun bedrijf kunnen uitbreiden.
Dat zal best mogen maar dan moet hij ook weer een andere boer wegkopenquote:Op vrijdag 20 december 2019 09:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat er op dezelfde plek geen nieuwe boerderij gevestigd wordt kan ik nog wel inkomen maar waarom mag de boer zich niet vestigen op een andere locatie waar een eventueel Natura 2000 gebied er geen last van heeft?
Of voor een XTC lab of wietkwekerijquote:En ik begrijp niet waarom je je halve bedrijf plat moet gaan gooien.
Stallen zijn na aanpassingen prima te gebruiken voor andere doeleinden, vaak zie je dat ze ingezet worden als winterstalling voor caravans, oldtimers of boten.
Excuses nr 1:quote:Op vrijdag 20 december 2019 02:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat een groep 50.000 klimaatgekkies op het Malieveld makkelijk te arresteren is? Neem de proef eens op de som en begin een demonstratie om proefondervindelijk vast te stellen dat je bewering klopt. Maar ik verwacht eerlijk gezegd tal van excuses om achter je toetsenbord te blijven.
Gewoon twee trolletjes die de boel al een poosje lopen te ontkennen.quote:Op donderdag 19 december 2019 08:46 schreef Perrin het volgende:
Gaat dit nog een beetje ontopic of is het een wedstrijd wie de langste heeft geworden?
Die emissierechten die massaal overtreden worden? Als de overheid zou handhaven zou sowieso al 30% van de milieuvergunningen vervallen wegens het overschrijden van de emissierechten.quote:Op vrijdag 20 december 2019 09:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat er op dezelfde plek geen nieuwe boerderij gevestigd wordt kan ik nog wel inkomen maar waarom mag de boer zich niet vestigen op een andere locatie waar een eventueel Natura 2000 gebied er geen last van heeft? Continu wordt er hier gepijpzeikt dat alle stikstof waar het ook maar vandaan komt geen enkel probleem is behalve die van de boeren omdat het om een zeer lokaal probleem gaat...
En ik begrijp niet waarom je je halve bedrijf plat moet gaan gooien. Stallen zijn na aanpassingen prima te gebruiken voor andere doeleinden, vaak zie je dat ze ingezet worden als winterstalling voor caravans, oldtimers of boten.
[..]
Emissierechten vertegenwoordigen dan ook gewoon een flinke waarde, worden die opgekocht door Den Haag of gaat Den Haag er maar vanuit de boeren die gewoon gratis weggeven?
Van wie moet dat?quote:Op vrijdag 20 december 2019 09:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
En ik begrijp niet waarom je je halve bedrijf plat moet gaan gooien.
Wat een raar stuk. Biologische landbouw is de grootste onzin ter wereld. De biologische winst met zo'n terrein ten opzichte van intensieve landbouw is helemala niet zo groot. Het biologische verlies met natuur is enorm. Men doet alsof biologische landbouw goed is voor het milieu en dat is de grap van de eeuw. Het is ook gewoon bizar slecht, maar een klein beetje minder slecht dan de intensieve landbouw.quote:Op woensdag 18 december 2019 18:52 schreef rododendronneke het volgende:
Schandalig dat die praatprogramma's aan die shit meewerken.quote:Op vrijdag 20 december 2019 11:15 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Van wie moet dat?
De emotie/trots die ik vaak zie bij boeren is bv:
Kan straks mijn zoon (ze hebben het bijna nooit over een dochter) de boerderij nog wel overnemen? En dan zie je zo'n knulletje in een overall. Dat knulletje zit dan vaak nog niet eens op de middelbare school. Laat staan halverwege de Landbouwschool.
Alle mogelijkheden dus om aan te sturen op beëindiging van het bedrijf en zoonlief kan een andere baan zoeken.
Net zoals dat ook met bedrijven als molenaarsbedrijven, klompenmakersbedrijven, mandenvlechtersbedrijven, hoela-hoep-productiebedrijven etc. ooit is gegaan.
Dan kan (en dat had al lang gekund) binnen afzienbare tijd de veestapel tot de helft worden gereduceerd. Maar het gaat weer om emotie en trots. Net als Brexit.
Ik zie namelijk geen enkele concrete eis van de boeren.
Het zijn allemaal doodskisten met "Jesse" er op. En dan zo'n boerenleider die in een praatprogramma lachend opmerkt dat het helemaal niet duidelijk is dat Jesse Klaver wordt bedoeld. Ha, ha, dat is lachen. Jammer dat je er niks mee oplost.
In de VS en Canada heb je New Holland-trekkers, maar dat is geen Nederlands bedrijf.quote:Op vrijdag 20 december 2019 10:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:
O ja, de consument zou dus meer eigen producten moeten consumeren en geen "kippetjes uit Oekraïene". Geen import dus. "Grenzen dicht", zoals onze nieuwe boerenleider "Geert" het zo treffend formuleert.
https://www.boerderij.nl/(...)estproduct-1089084W/
Dat wordt nog wat.... met dat "Grenzen dicht".
Straks moet 80% van de NL agrarische producten worden opgesoupeerd door "eigen volk".
En als je dan ook nog geen goedkoop veevoer meer hebt.
Dat wordt "duur vlees"
En o ja, die trekkers heb ik eens bekeken. John Deere, Massey Ferguson, Deutz…..
Zijn er überhaupt (o jee, een buitenlands woord) DAF-trekkers??
quote:
Hier spreek je van: bedrijven moeten hun halve bedrijf plat gooien.quote:Op vrijdag 20 december 2019 09:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
En ik begrijp niet waarom je je halve bedrijf plat moet gaan gooien.
Stallen kunnen een ander nut dienen, dat is wat ik zeg. Afbreken slaat nergens op.quote:Op vrijdag 20 december 2019 12:23 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Hier spreek je van: bedrijven moeten hun halve bedrijf plat gooien.
Komt uit de OP...quote:Het recente citaat wat je noemde vond ik via Google (je had de bron zelf niet vermeld):
Het nut van een stal zonder vee??quote:Op vrijdag 20 december 2019 12:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Stallen kunnen een ander nut dienen, dat is wat ik zeg. Afbreken slaat nergens op.
[..]
De consument kan dit bewerkstelligen.quote:Op vrijdag 20 december 2019 11:19 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Wat een raar stuk. Biologische landbouw is de grootste onzin ter wereld. De biologische winst met zo'n terrein ten opzichte van intensieve landbouw is helemala niet zo groot. Het biologische verlies met natuur is enorm. Men doet alsof biologische landbouw goed is voor het milieu en dat is de grap van de eeuw. Het is ook gewoon bizar slecht, maar een klein beetje minder slecht dan de intensieve landbouw.
Het is vrij makkelijk, je moet juist minder landbouwgrond hebben en meer natuur, dat is het beste voor de biodiversiteit. En die minder hectare moet je dan juist gewoon uitbuiten met intensieve landbouw, dat is super efficient en effectief. Het probleem met Nederland is dat we gewoon teveel landbouw hebben en voedselproductie, dat is niet enkel de schuld van de intensieve landbouw en al helemala niet op te lossen met biologische landbouw.
De opbrengst van intensieve landbouw is meer dan 4x zo hoog als pure biologische landbouw. Dan kun je toch beter gewoon meer bossen/pure natuur en iets minder landbouw?
Als we met z'n allen overstappen op biologische landbouw moet er een gebied bijkomen ter grootte van het Amazonewoud. Wie heeft bedacht dat dat goed is voor de natuur??!
Kan wat?quote:Op vrijdag 20 december 2019 12:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
De consument kan dit bewerkstelligen.
Als deze de prijs wil betalen voor biologische producten kan het dus wel.
Niet als 80% van de producten geëxporteerd wordt, dan beïnvloedt de consument maar een klein stukje van de handel.quote:Op vrijdag 20 december 2019 12:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
De consument kan dit bewerkstelligen.
Ja, wat denk jij dan? Wil je die taak bij de burger neerleggen zodat de politie opgeheven kan worden?quote:Op vrijdag 20 december 2019 04:17 schreef probeer het volgende:
[..]
Naleving van de regels is een overheidstaak ja?
Nogmaals, 70% ontkent het bestaan van het probleem. Die scheer ik inderdaad allemaal over één kam.
Het schijnt normaal te zijn in een discussie dat je elkaar kleineert. Doe eens CTRL-F en dan zoeken naar 'boertjes'. Doe dat bij de voorgaande 6 delen en tel eens op hoe vaak je dat woord tegenkomt. Doe hetzelfde bij klimaatgekkies en trek je conclusies. Ik ben nog vrij netjes geweest.quote:Op vrijdag 20 december 2019 06:18 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Opvallend hoe boze boeren en burgers het woord “framing” te pas en te onpas in de mond nemen zolang zij het zelf zijn die zouden “worden weggezet”.
Maar dit soort minachtende termen voor andersdenkenden mogen kennelijk wel. Apart.
Zoals je had kunnen lezen kun je stallen ook voor andere doeleinden gebruiken. Afbreken is per definitie kapitaalvernietiging.quote:Op vrijdag 20 december 2019 12:42 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Het nut van een stal zonder vee??
"Afbreken van een stal" lijkt me geen onredelijke eis als je samen tot een beëindigingsovereenkomst komt.
In ieder geval vind ik de opmerking "Afbreken slaat nergens op" helemaal nergens op slaan.
Lol nee met spandoeken 'respect voor de boeren' hele snelwegen blokkeren zodat burgers hun werk missen is wel normaalquote:Op vrijdag 20 december 2019 14:11 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het schijnt normaal te zijn in een discussie dat je elkaar kleineert.
Jij valt een beetje in herhaling met je marktwerking. De hele stikstofcrisis is juist het gevolg van marktwerking. De tegenhanger is marktregulering zoals het melkquotum dat we 5 jaar geleden nog hadden. Het idee bij het afschaffen van het melkquotum was dat we het aan de markt moesten overlaten. De boer gaat dan meer produceren om het hoofd boven water te houden, maar het hogere aanbod verlaagt de prijs weer waardoor er een vicieuze cirkel ontstaat. Stoppen is geen optie omdat de meeste boeren financieel onder water staan, en niet leveren is ook geen optie want dan is de boel failliet met een enorme restschuld als gevolg.quote:Op vrijdag 20 december 2019 08:27 schreef MrBadGuy het volgende:
Dan nog blijft het of de boeren het tegen de markt geboden prijs wil verkopen of niet. De prijs is volgens hun te laag, in dat geval kun je (a) niet verkopen en een beter kanaal proberen te vinden, (b) wel verkopen, maar dan niet klagen (je komt zelf overeen te verkopen), of (c) stoppen, als genoeg boeren dit doen dan wordt het aanbod lager en gaan de prijzen ook weer omhoog.
Ja, grote supermarktketens hebben veel macht, maar die kunnen ook niet op tegen marktwerking. De supermarkten willen ze goedkoop mogelijk inkopen, de boeren zo duur mogelijk verkopen, de markt brengt vraag en aanbod bij elkaar en vindt een prijs afhankelijk van deze vraag en aanbod.
Vraag dat aan degenen die recent Schiphol bezetten.quote:Op vrijdag 20 december 2019 08:55 schreef VoMy het volgende:
[..]
Waarom zouden demonstranten op het Malieveld gearresteerd moeten worden? Wat is dat voor idiote proef die je in gedachte hebt?
De boeren wilden bij de distributiecentra demonstreren vanwege de prijzen die ze krijgen, dat staat los van de stikstofcrisis. Als elke ondernemer hebben ze de keuze om wel of niet te verkopen tegen een bepaalde prijs. Boeren zijn al lang tevreden over de prijzen die ze krijgen. Dan heb je gewoon een keuze, of je gaat door of niet.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:17 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Jij valt een beetje in herhaling met je marktwerking. De hele stikstofcrisis is juist het gevolg van marktwerking. De tegenhanger is marktregulering zoals het melkquotum dat we 5 jaar geleden nog hadden. Het idee bij het afschaffen van het melkquotum was dat we het aan de markt moesten overlaten. De boer gaat dan meer produceren om het hoofd boven water te houden, maar het hogere aanbod verlaagt de prijs weer waardoor er een vicieuze cirkel ontstaat. Stoppen is geen optie omdat de meeste boeren financieel onder water staan, en niet leveren is ook geen optie want dan is de boel failliet met een enorme restschuld als gevolg.
De klimaatgekkies kunnen er ook wat van, zoals het onklaar maken van tankstations, inbreken in stallen, tig bezettingen per jaar waar wederom politiecapaciteit voor nodig is een sterke lobby in de politiek waarbij sommige maatregelen erg discutabel zijn.quote:Op vrijdag 20 december 2019 10:14 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Excuses nr 1:
Ik bedoel de "protesterende boeren". Dat zijn lang niet alle 53.000 boeren in Nederland. "De Boer" bestaat niet. Je hebt ook veel boeren die bv groente verbouwen, en die baat hebben bij zo veel mogelijk vegetariërs.
50.000 klimaatgekkies zijn wellicht niet makkelijk te arresteren. Maar ze krijgen wel een keer honger en dan druipen ze af naar de verschillende McDonalds voor een Big Mac. En 's avonds gaan Sterre-Fleur en Dakota-Storm weer naar Pappie en Mammie in Waddinxveen en bespreken ze waar ze komende zomer met het vliegtuig op vakantie zullen gaan.
Maar als al die pubers allemaal een eigen verwarmde trekker zouden hebben gehad hadden ze ook een hele ontwrichting van de maatschappij kunnen veroorzaken.
Je mist je werk niet, je komt wat later aan. Maar dat is gezien de files niet eens zo'n gek verschijnsel.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:13 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Lol nee met spandoeken 'respect voor de boeren' hele snelwegen blokkeren zodat burgers hun werk missen is wel normaal
Het Malieveld is geen Schiphol. Het Mailieveld is sinds jaar en dag een plek waar je mag demonstreren. Je loopt niemand in de weg.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Vraag dat aan degenen die recent Schiphol bezetten.
Ho wacht eens even. Dat het los staat van de stikstofcrisis is je eigen mening en wordt vooral ingegeven door het feit dat je de samenhangende relatie niet ziet. De stikstofcrisis is gerelateerd aan dezelfde marktwerking waar jij prat op gaat. Je valt wederom in herhaling, dus ik herhaal ook maar even hoe het financieel in elkaar zit bij de boeren. Stoppen is geen optie:quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:26 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De boeren wilden bij de distributiecentra demonstreren vanwege de prijzen die ze krijgen, dat staat los van de stikstofcrisis. Als elke ondernemer hebben ze de keuze om wel of niet te verkopen tegen een bepaalde prijs. Boeren zijn al lang tevreden over de prijzen die ze krijgen. Dan heb je gewoon een keuze, of je gaat door of niet.
quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:17 schreef ACT-F het volgende:
Jij valt een beetje in herhaling met je marktwerking. De hele stikstofcrisis is juist het gevolg van marktwerking. De tegenhanger is marktregulering zoals het melkquotum dat we 5 jaar geleden nog hadden. Het idee bij het afschaffen van het melkquotum was dat we het aan de markt moesten overlaten. De boer gaat dan meer produceren om het hoofd boven water te houden, maar het hogere aanbod verlaagt de prijs weer waardoor er een vicieuze cirkel ontstaat. Stoppen is geen optie omdat de meeste boeren financieel onder water staan, en niet leveren is ook geen optie want dan is de boel failliet met een enorme restschuld als gevolg.
Nee, ook jij ziet de relatie niet. Als de boeren een gezonde winst kunnen maken dan kunnen de gewenste stikstofnormen gehaald worden en daar willen de boeren graag aan meewerken. Daar is marktregulering voor nodig. Dat wel men niet met de huidige problemen als gevolg.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:28 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Het Malieveld is geen Schiphol. Het Mailieveld is sinds jaar en dag een plek waar je mag demonstreren. Je loopt niemand in de weg.
Schiphol is een ander verhaal. Maar voor zover ik weet was dat een hal en geen landingsbaan. Als passagier kon je er volgens mij wel langs.
Plus: Ze blokkeren met hun kwetsbare lijf om een algemeen belang (het klimaat).
De boeren blokkeren met materieel en voor het eigen belang.
Niet dat ik sympathie oogst voor de klimaatjongeren, maar dat terzijde.
Zeg je nu dat we ze nòg meer moeten subsidieren?quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nee, ook jij ziet de relatie niet. Als de boeren een gezonde winst kunnen maken dan kunnen de gewenste stikstofnormen gehaald worden en daar willen de boeren graag aan meewerken. Daar is marktregulering voor nodig. Dat wel men niet met de huidige problemen als gevolg.
Al dan niet icm. domme, achterlijke, idiote, etc.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:11 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het schijnt normaal te zijn in een discussie dat je elkaar kleineert. Doe eens CTRL-F en dan zoeken naar 'boertjes'. Doe dat bij de voorgaande 6 delen en tel eens op hoe vaak je dat woord tegenkomt. Doe hetzelfde bij klimaatgekkies en trek je conclusies. Ik ben nog vrij netjes geweest.
Dat is jouw interpretatie. Wat ik zeg is wat ik schrijf.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:34 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Zeg je nu dat we ze nòg meer moeten subsidieren?
Je mist het punt. Van een normale discussie was al tijdje geen sprake meer toen er deuren werd ingetrapt.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:28 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je mist je werk niet, je komt wat later aan. Maar dat is gezien de files niet eens zo'n gek verschijnsel.
Als ratio tekort schiet, dan komen dat soort termen aan te pas. Tig delen heb ik gezwegen over de term 'klimaatgekkies', maar ze zien nu pas de spiegel van wat ze zelf doenquote:Op vrijdag 20 december 2019 14:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Al dan niet icm. domme, achterlijke, idiote, etc.
nou dan begint iemand er een gelddrukkerij in of een oude auto verzameling of kan jou t schelen wat er met oude schuren gebeurtquote:Op vrijdag 20 december 2019 14:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zoals je had kunnen lezen kun je stallen ook voor andere doeleinden gebruiken. Afbreken is per definitie kapitaalvernietiging.
De discussie speelt al 30 jaar. Iemand die niets meer te verliezen heeft is tot alles toe in staat. Dat begrijp je toch wel?quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:36 schreef ThePlaneteer het volgende:
Je mist het punt. Van een normale discussie was al tijdje geen sprake meer toen er deuren werd ingetrapt.
NWS / Boeren dreigen: lege winkels met de kerst #6 : Aantal keren 'boertjes': 1x (jouw bijdrage)quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:11 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het schijnt normaal te zijn in een discussie dat je elkaar kleineert. Doe eens CTRL-F en dan zoeken naar 'boertjes'. Doe dat bij de voorgaande 6 delen en tel eens op hoe vaak je dat woord tegenkomt. Doe hetzelfde bij klimaatgekkies en trek je conclusies. Ik ben nog vrij netjes geweest.
Wat jij zou doen heb ik niet zoveel boodschap aan. En het gaat niet om een garage voor je auto met je 20.000 euro maar om een stal.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:37 schreef michaelmoore het volgende:
nou dan begint iemand er een gelddrukkerij in of een oude auto verzameling of kan jou t schelen wat er met oude schuren gebeurt
zo een schuur kost 20.000 euro , ik zu hem slopen en er een tuin van maken
Dan moeten boeren gewoon minder gaan produceren, kunnen ze meer geld vangen voor hun producten, door: marktwerking. De boeren kiezen er zelf voor om hun producten voor een lage prijs te verkopen, daar moeten ze echt niet over gaan klagen. Elk jaar weer klagen over lage prijzen, maar toch elke keer weer door gaan is gewoon slecht ondernemerschap.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ho wacht eens even. Dat het los staat van de stikstofcrisis is je eigen mening en wordt vooral ingegeven door het feit dat je de samenhangende relatie niet ziet. De stikstofcrisis is gerelateerd aan dezelfde marktwerking waar jij prat op gaat. Je valt wederom in herhaling, dus ik herhaal ook maar even hoe het financieel in elkaar zit bij de boeren. Stoppen is geen optie:
[..]
Dat begrijp ik zeker.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:38 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De discussie speelt al 30 jaar. Iemand die niets meer te verliezen heeft is tot alles toe in staat. Dat begrijp je toch wel?
Nu zelfde lijst met klimaatgekkiesquote:Op vrijdag 20 december 2019 14:40 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
NWS / Boeren dreigen: lege winkels met de kerst #6 : Aantal keren 'boertjes': 1x (jouw bijdrage)
NWS / Boeren dreigen: lege winkels met de kerst #5 : Aantal keren 'boertjes': 10x
NWS / Boeren dreigen: lege winkels met de kerst #4 : Aantal keren 'boertjes': 2x
NWS / Boeren dreigen: lege winkels met de kerst #Teil drei : Aantal keren 'boertjes': 7x
NWS / Boeren dreigen: lege winkels met de kerst #2 : Aantal keren 'boertjes': 4x
NWS / Boeren dreigen: lege winkels met de kerst : Aantal keren 'boertjes': 4x
Veelal ging het echter om herhalingen/reacties, en veelal ook jouw bijdragen, als reactie
Het is idd "dom geframe", maar van een kleine groep. Ik heb ze niet geteld. Ik denk hooguit vijf.
Je valt wederom in herhaling. 'Gewoon' minder produceren is geen optie. Zie uitleg (3e keer inmiddels):quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:44 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dan moeten boeren gewoon minder gaan produceren, kunnen ze meer geld vangen voor hun producten, door: marktwerking. De boeren kiezen er zelf voor om hun producten voor een lage prijs te verkopen, daar moeten ze echt niet over gaan klagen. Elk jaar weer klagen over lage prijzen, maar toch elke keer weer door gaan is gewoon slecht ondernemerschap.
Exact dit, we werken middels een kapitalistisch systeem en dan is marktregulering wel het laatste wat je moet willen. Als ondernemer heb je te opereren binnen de gestelde wettelijke kaders en op het moment dat je dat niet meer winstgevend kan doen houdt het nu eenmaal op. Dat geldt voor tienduizenden ondernemers in Nederland. Op een gegeven moment krijg je vanzelf wel de balans. De markt is prima in staat om dit te regelen. Dat de minder presterende boeren dan failliet gaan is niks aparts. Kan geen enkele reden bedenken om ze een uitzonderingspositie te geven, al hebben ze die nu eigenlijk al.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:44 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dan moeten boeren gewoon minder gaan produceren, kunnen ze meer geld vangen voor hun producten, door: marktwerking. De boeren kiezen er zelf voor om hun producten voor een lage prijs te verkopen, daar moeten ze echt niet over gaan klagen. Elk jaar weer klagen over lage prijzen, maar toch elke keer weer door gaan is gewoon slecht ondernemerschap.
Ja en? Er gaan dagelijks tientallen ondernemers failliet. Failliet gaan is nu eenmaal een reëel risico als ondernemer. Vreemd dat de boeren dat maar niet lijken te begrijpen.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je valt wederom in herhaling. 'Gewoon' minder produceren is geen optie. Zie uitleg (3e keer inmiddels):
[..]
Je was me net voor.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:49 schreef ACT-F het volgende:
Nu zelfde lijst met klimaatgekkies
6. 4x waarvan 2x mijn bijdrage als sneer en 1x om op te merken dat je maar eens moet zoeken naar term 'klimaatgekkies' en 1x jouw bijdrage.
5. 2x mijn bijdrage
4. 0x
3. 0x
2. 0x
1. 0x
ik hem toch slopen als er niets aan hebtquote:Op vrijdag 20 december 2019 14:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat jij zou doen heb ik niet zoveel boodschap aan. En het gaat niet om een garage voor je auto met je 20.000 euro maar om een stal.
Of je er iets aan hebt is niet aan jou om te bepalen.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:54 schreef michaelmoore het volgende:
ja dan zou ik hem toch slopen als er niets aan hebt
dan mag de koper het zelf bepalen he, ik zou hem slopen als ik het huis kocht , wat zou jij er mee doen danquote:Op vrijdag 20 december 2019 14:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Of je er iets aan hebt is niet aan jou om te bepalen.
Het afschaffen van het melkquotum 5 jaar geleden is geheel in lijn met het weghalen van marktregulering. Zie waar we nu zitten.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:51 schreef RichardHammond het volgende:
Exact dit, we werken middels een kapitalistisch systeem en dan is marktregulering wel het laatste wat je moet willen.
Het beleid na al 5 jaar aanpassen valt niet onder ondernemersrisico maar onder onbetrouwbare overheid. De pleuris brak uit toen de overheid met het voorstel kwam om de snelheid te beperken en de veestapel te halveren. De rest blijft ongemoeid. Dan zou ik als ondernemer ook op de barricades gaan als ik 50.000 lotgenoten heb.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:51 schreef RichardHammond het volgende:
Ja en? Er gaan dagelijks tientallen ondernemers failliet. Failliet gaan is nu eenmaal een reëel risico als ondernemer. Vreemd dat de boeren dat maar niet lijken te begrijpen.
Wat!? Waar haal je in godsnaam dat bedrag vandaan?quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zo een schuur kost 20.000 euro , ik zu hem slopen en er een tuin van maken
Ja ach, men wil graag meebrallenquote:Op vrijdag 20 december 2019 14:59 schreef Sardu het volgende:
[..]
Wat!? Waar haal je in godsnaam dat bedrag vandaan?![]()
20k heb je nog lang geen stal. die beginnen bij een miljoen en hoger.
dan zou ik hem toch slopen of een B en B van makenquote:Op vrijdag 20 december 2019 14:59 schreef Sardu het volgende:
[..]
Zo blijkt. Zal het vast goed doen op de kringverjaardag.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ja ach, men wil graag meebrallenVoor ¤20.000 heb je een bijkeuken.
Stonden die op het Malieveld met een aangemelde demonstratie? Stonden er 50.000 man op Schiphol?quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Vraag dat aan degenen die recent Schiphol bezetten.
Dat is het hele punt. Men zit elkaar op te hitsen zonder ook maar om de werkelijkheid te bekommeren. Diezelfde mensen hebben het over marktwerking, maar hebben werkelijk geen benul wat de marktprijs van een stal is. Ze denken dat bouwvakkers in overvloed zijn en prima kunnen overleven met een uurtarief van 15 centquote:Op vrijdag 20 december 2019 15:02 schreef Sardu het volgende:
Zo blijkt. Zal het vast goed doen op de kringverjaardag.
Nee, er stond net zoveel man als het draagvlak voor de demonstratie.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:04 schreef VoMy het volgende:
[..]
Stonden die op het Malieveld met een aangemelde demonstratie? Stonden er 50.000 man op Schiphol?
Dus als er 10 boeren een snelweg blokkeren, is er ook maar draagvlak van die 10 man en moeten ze ook gearresteerd worden? Ik weet dat je probeert krom te praten wat recht is om een schijnbare hypocrisie bloot te leggen bij de andere partij, maar je bent het toch echt zelf die met twee maten aan het meten is.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nee, er stond net zoveel man als het draagvlak voor de demonstratie.
Denken dat de teksten van @michaelmoore representatief zijn voor wat gedacht zou wordenquote:Op vrijdag 20 december 2019 15:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is het hele punt. Men zit elkaar op te hitsen zonder ook maar om de werkelijkheid te bekommeren. Diezelfde mensen hebben het over marktwerking, maar hebben werkelijk geen benul wat de marktprijs van een stal is. Ze denken dat bouwvakkers in overvloed zijn en prima kunnen overleven met een uurtarief van 15 cent
Tel eens:quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:08 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dus als er 10 boeren een snelweg blokkeren, is er ook maar draagvlak van die 10 man en moeten ze ook gearresteerd worden? Ik weet dat je probeert krom te praten wat recht is om een schijnbare hypocrisie bloot te leggen bij de andere partij, maar je bent het toch echt zelf die met twee maten aan het meten is.
Precies, de markt bepaalt de prijs van de melk. En op een gegeven moment komt er vanzelf wel balans.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het afschaffen van het melkquotum 5 jaar geleden is geheel in lijn met het weghalen van marktregulering. Zie waar we nu zitten.
[..]
Het beleid na al 5 jaar aanpassen valt niet onder ondernemersrisico maar onder onbetrouwbare overheid. De pleuris brak uit toen de overheid met het voorstel kwam om de snelheid te beperken en de veestapel te halveren. De rest blijft ongemoeid. Dan zou ik als ondernemer ook op de barricades gaan als ik 50.000 lotgenoten heb.
Ik weet ook wel dat @michaelmoore niet representatief is. Maar jij doet exact hetzelfde. Je hebt een standpunt en zoekt daarbij de informatie die in jouw straatje passen zonder kritische vragen te stellen of die informatie wel klopt. Maar als jou een spiegel wordt voorgehouden is de wereld te klein.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Denken dat de teksten van @:michaelmoore representatief zijn voor wat gedacht zou worden. Je kunt inderdaad altijd nog blindelings aannemen dat 'de anderen' niet weten waar ze het over hebben, zoals jij permanent zonder enige onderbouwing doet.
Jij gaat voorbij aan mijn betoog dat het overschot aan stikstof het gevolg is van marktwerking. Als er nu geen mestwetgeving was geweest, wat geheel in lijn is met marktwerking, dan was het hele land ondergescheten. Roeptoeter geen 'marktwerking' als marktregulering ook jou beschermt.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:09 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Precies, de markt bepaalt de prijs van de melk. En op een gegeven moment komt er vanzelf wel balans.
Wederom, er zijn tienduizenden ondernemers die geconfronteerd worden met veranderende regelgeving en beleid.
Dus, je hebt ook een foto gevonden van 100 tractors. Dat zijn 100 man. Nog steeds weinig draagvlak. En dan nog, dit zegt niets over de opkomst op andere plekken.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Tel eens:
[ afbeelding ]
En dit is slecht één van de hele honderden.
Stop nou maar jezelf tegen te spreken. Enerzijds zeg je weinig draagvlak, maar anderzijds zeg je er last van te hebben. Dat is met geen mogelijkheid te combineren.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:15 schreef VoMy het volgende:
Dus, je hebt ook een foto gevonden van 100 tractors. Dat zijn 100 man. Nog steeds weinig draagvlak. En dan nog, dit zegt niets over de opkomst op andere plekken.
Nog maals (jij valt in de herhaling) boeren doen dit echt zelf. Als er te veel aanbod is, dan gaat de prijs omlaag. De boeren zorgen hier zelf gewoon voor.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je valt wederom in herhaling. 'Gewoon' minder produceren is geen optie. Zie uitleg (3e keer inmiddels):
[..]
Niet gevonden.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Al dan niet icm. domme, achterlijke, idiote, etc.
en dar hebben die boeren de pest over in , melk kost 35 cent en ze krijgen maar 36 cent en in sommige jaren nog minder, dus gaan ze nog meer koeien in de stal proppen dan worden de vaste lasten gedekt als stroom en rentequote:Op vrijdag 20 december 2019 15:09 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Precies, de markt bepaalt de prijs van de melk. En op een gegeven moment komt er vanzelf wel balans.
Op naar de 4e keer dan. Er staat iets meer in dan zomaar vraag en aanbod, maar dat negeer jij omdat je er niks tegenin te brengen hebt. Ik heb het vetgedrukt om het je makkelijker te maken:quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:19 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Nog maals (jij valt in de herhaling) boeren doen dit echt zelf. Als er te veel aanbod is, dan gaat de prijs omlaag. De boeren zorgen hier zelf gewoon voor.
Dan wordt er dus te veel melk geproduceerd... maar aangezien ze door gaan met produceren, dan is de prijs schijnbaar toch niet te laag (want dan zouden er vroeg of laat wel meer boeren stoppen).quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dar hebben die boeren de pest over in , melk kost 35 cent en ze krijgen maar 36 cent en in somige jaren nog minder
Lololololol, natuurlijk heb je er last van als een klein groepje idioten willekeurig snelwegen gaat blokkeren. Net zoals we er last van hebben in Nederland dat een iets grotere groep, waaronder diezelfde idioten, het land overspoelen met ammoniak. Dat heeft verder niets met draagvlak te maken, maar vooral met hoe ontzettend hinderlijk hun gedrag is.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Stop nou maar jezelf tegen te spreken. Enerzijds zeg je weinig draagvlak, maar anderzijds zeg je er last van te hebben. Dat is met geen mogelijkheid te combineren.
Voor de 5e keer dan maar: als stoppen geen optie is, dan is de prijs dus schijnbaar niet te laag. Als de prijs echt te laag was, wat boeren er jaren roepen, dan waren er wel meer boeren failliet gegaan en was de productie van zelf minder geworden. De prijs die boeren er voor krijgen is per definitie redelijk, klagen is gewoon slecht ondernemerschap.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:21 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Op naar de 4e keer dan. Er staat iets meer in dan zomaar vraag en aanbod, maar dat negeer jij omdat je er niks tegenin te brengen hebt. Ik heb het vetgedrukt om het je makkelijker te maken:
[..]
Ik heb geen last van snelweg blokkerende boeren. Ik juich het zelf toe om de overheid op de knieën te krijgen. Het draagvlak beperkt zich niet alleen tot de boerenquote:Op vrijdag 20 december 2019 15:22 schreef VoMy het volgende:
[..]
Lololololol, natuurlijk heb je er last van als een klein groepje idioten willekeurig snelwegen gaat blokkeren. Net zoals we er last van hebben in Nederland dat een iets grotere groep, waaronder diezelfde idioten, het land overspoelen met ammoniak. Dat heeft verder niets met draagvlak te maken, maar vooral met hoe ontzettend hinderlijk hun gedrag is.
Dus, hoe werkt dat precies met de draagvlak?
Maar dan moeten ze nog steeds gearresteerd worden toch? Het is immers strafbaar en levensgevaarlijk om files te veroorzaken en met tractoren op de snelweg te (spook)rijden.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:25 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik heb geen last van snelweg blokkerende boeren. Ik juich het zelf toe om de overheid op de knieën te krijgen. Het draagvlak beperkt zich niet alleen tot de boeren
De meeste boeren of andere plattelandsbewoners die niet demonstreren hebben geen last van snelwegblokkades. Da's logisch.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:25 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik heb geen last van snelweg blokkerende boeren. Ik juich het zelf toe om de overheid op de knieën te krijgen. Het draagvlak beperkt zich niet alleen tot de boeren
Begrijp jij wat ik bedoel met 'onder water staan'? Als jij miljoenen schuld hebt bij de bank dan kun je de rest van je leven betalen om schuld af te lossen. Je kunt nog beter je melk onder de kostprijs verkopen en daarnaast bijbeunen als vrachtwagenchauffeur, totdat er op de wereldmarkt iets gebeurt waardoor de prijs stijgt. Ook al zou je alles verkopen dan is dat bij lange na niet voldoende om de schulden af te lossen. De rest van je leven het nog slechter hebben dan een bijstandsgerechtigde is geen optie.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:24 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Voor de 5e keer dan maar: als stoppen geen optie is, dan is de prijs dus schijnbaar niet te laag. Als de prijs echt te laag was, wat boeren er jaren roepen, dan waren er wel meer boeren failliet gegaan en was de productie van zelf minder geworden. De prijs die boeren er voor krijgen is per definitie redelijk, klagen is gewoon slecht ondernemerschap.
Dat zou wel moeten, maar gebeurt het ook? En waarom gebeurt het niet? Hebben politie en defensie genoeg overwicht op zo'n grote groep?quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:26 schreef VoMy het volgende:
Maar dan moeten ze nog steeds gearresteerd worden toch? Het is immers strafbaar en levensgevaarlijk om files te veroorzaken en met tractoren op de snelweg te (spook)rijden.
Hier komt ook een stuk psychologie bij kijken. Welke actie kun je verwachten wanneer politie en defensie ingrijpen?quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat zou wel moeten, maar gebeurt het ook? En waarom gebeurt het niet? Hebben politie en defensie genoeg overwicht op zo'n grote groep?
nee hoor ze blijven meer koeien houden daarom is er nu ook een vast aantal koeien per boerquote:Op vrijdag 20 december 2019 15:21 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dan wordt er dus te veel melk geproduceerd... maar aangezien ze door gaan met produceren, dan is de prijs schijnbaar toch niet te laag (want dan zouden er vroeg of laat wel meer boeren stoppen).
dan zou ik de stal aan jou verkopen , slopen en op een plek van jou weer op laten bouwenquote:Op vrijdag 20 december 2019 14:59 schreef Sardu het volgende:
[..]
Betekent "failliet verklaren" daadwerkelijk een levenslange schuld?quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Begrijp jij wat ik bedoel met 'onder water staan'? Als jij miljoenen schuld hebt bij de bank dan kun je de rest van je leven betalen om schuld af te lossen. Je kunt nog beter je melk onder de kostprijs verkopen en daarnaast bijbeunen als vrachtwagenchauffeur, totdat er op de wereldmarkt iets gebeurt waardoor de prijs stijgt. Ook al zou je alles verkopen dan is dat bij lange na niet voldoende om de schulden af te lossen. De rest van je leven het nog slechter hebben dan een bijstandsgerechtigde is geen optie.
Dat er boeren zijn die zichzelf van het leven beroven omdat ze de torenhoge schulden niet meer zien zitten kost ook levens. Als je ten einde raad bent geef je niets om de gevolgen van je acties. Dus als overheid kun je blijven aanmodderen, maar je kan ook toegeven zodat de acties afgelopen zijn. Bij de meesten lijkt het besef niet te leven dat de boeren op oorlogspad afstevenen. En daar kun je over schuimbekken vanachter je toetsenbord, maar politie en defensie gaan voor jou het vuile werk echt niet opknappen, en dat zie je toch hoop ik ook wel dat ze de boeren heel voorzichtig benaderen? Als je daar boos over wordt pak dan een knuppel en sla die boeren maar in elkaar. Ik geef je hooguit seconden. Met een beetje geluk ben je weer terug in de realiteit. Met een beetje pech definitief uit de realiteit.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:28 schreef Twentsche_Ros het volgende:
De meeste boeren of andere plattelandsbewoners die niet demonstreren hebben geen last van snelwegblokkades. Da's logisch.
Dat jíj er geen last van hebt, betekent niet dat dat voor anderen ook geldt. Er zijn ook mensen die te laat kwamen in het ziekenhuis voor een operatie. Zoiets kan mensenlevens kosten.
Dat is absoluut het geval, want anders had je nu serieus een burgerboerenoorlog.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Hier komt ook een stuk psychologie bij kijken. Welke actie kun je verwachten wanneer politie en defensie ingrijpen?
Ik persoonlijk heb redelijk veel vertrouwen in de aanpak van justitie bij het "beheersbaar houden" van protesterende "ontevredenen" in ons land. Er is vast en zeker sprake van "stille diplomatie" op de achtergrond.
Ik zou de Nederlandse aanpak niet graag inruilen voor de aanpak van het gemiddelde buitenland.
Hangt maar net van de rechtsvorm af.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:40 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Betekent "failliet verklaren" daadwerkelijk een levenslange schuld?
Bij andere bedrijven kun je na het faillissement toch weer andere mogelijkheden.
Heb jij een bron voor je beweringen?
Hoeveel procent van de boeren staan onder water? Daarnaast blijft een faillissement niet oneindig aan je kleven (en al helemaal niet bij de juiste rechtsvorm). Daarnaast is het ook gek dat veel boeren hun bedrijf in dit geval aan hun kinderen willen overdragen... als het zo'n molensteen is die onder water staat, dan is het gewoon kindermishandeling om dit door te geven aan je kinderen.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Begrijp jij wat ik bedoel met 'onder water staan'? Als jij miljoenen schuld hebt bij de bank dan kun je de rest van je leven betalen om schuld af te lossen. Je kunt nog beter je melk onder de kostprijs verkopen en daarnaast bijbeunen als vrachtwagenchauffeur, totdat er op de wereldmarkt iets gebeurt waardoor de prijs stijgt. Ook al zou je alles verkopen dan is dat bij lange na niet voldoende om de schulden af te lossen. De rest van je leven het nog slechter hebben dan een bijstandsgerechtigde is geen optie.
Er is geen bank die jou als boer een krediet verstrekt op een BV. of wat voor een rechtsvorm dan ook waarbij de rechtspersoon geen natuurlijk persoon is. Als jij een hypotheek afsluit dan staat dat persoonlijk op je naam. Als jij je hypotheek niet kan aflossen verkoopt de bank voor een appel en een ei jouw bezittingen. Wat openblijft is restschuld. Jezelf persoonlijk failliet laten verklaren betekent niet dat je schuldenvrij bent. De schulden blijven open staan, maar je hebt geen aflossingsverplichting. Maar je snapt natuurlijk dat je geen lening meer kan krijgen als je nog oude schulden hebt bij de bank. Een faillissement achtervolgt de rest van je leven en het enige lichtpunt is vrijstelling van aflossingsplicht na 3 tot 5 jaar schuldsanering. Als je wil blijven ondernemen is een faillissement echt het allerlaatste wat je wil.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:40 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Betekent "failliet verklaren" daadwerkelijk een levenslange schuld?
Bij andere bedrijven kun je na het faillissement toch weer andere mogelijkheden.
Heb jij een bron voor je beweringen?
Dat weet ik niet, maar mijn indruk is het overgrote deel. Boeren adviseren de kinderen juist een ander vak te kiezen, maar boeren is meer dan een baan. Het is voor velen een levensstijl en identiteit. De huidige generatie gaat daarmee een risico aan, maar ze zijn met z'n velen waardoor ze sterke invloed hebben. Dan kun je alleen maar toegeven en de salamitactiek toepassen. In 2000 had je ongeveer 100.000 en nu is dat de helft. Er is geduld nodig om de boel verder te laten krimpen totdat ze geen betekenis meer hebben. Dan kan de gummiknuppel eroverquote:Op vrijdag 20 december 2019 15:47 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hoeveel procent van de boeren staan onder water? Daarnaast blijft een faillissement niet oneindig aan je kleven (en al helemaal niet bij de juiste rechtsvorm). Daarnaast is het ook gek dat veel boeren hun bedrijf in dit geval aan hun kinderen willen overdragen... als het zo'n molensteen is die onder water staat, dan is het gewoon kindermishandeling om dit door te geven aan je kinderen.
Sorry hoor, maar boeren hebben hier echt zelf voor gekozen, net als andere ondernemers die (zeggen) slecht (te) draaien.
Als ik de stal niet aan jou kan verkopen dan zou ik er een museum in makenquote:Op vrijdag 20 december 2019 14:59 schreef Sardu het volgende:
[..]
Serieus? Hoe zie je dat voor je, een burgerboerenoorlog? Wat zouden daar de doelstellingen kunnen zijn, en hoe zouden die doelen dmv oorlog behaald kunnen worden?quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:41 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is absoluut het geval, want anders had je nu serieus een burgerboerenoorlog.
Dat zie je nu al gebeuren. Eerst werd er keurig binnen de kaders van de wet gehandeld. Een demonstratie werd aangekondigd. Nu zijn er spontane acties. Mijn verwachting is dat het grimmiger gaat worden als de overheid geen knieval maakt. Ik zie de burger niet zo snel fysiek tegen de boeren in gaan.quote:Op vrijdag 20 december 2019 17:19 schreef OllieA het volgende:
[..]
Serieus? Hoe zie je dat voor je, een burgerboerenoorlog? Wat zouden daar de doelstellingen kunnen zijn, en hoe zouden die doelen dmv oorlog behaald kunnen worden?
Ik zie de burger niet zo snel fysiek tegen de tractoren in gaan.quote:Op vrijdag 20 december 2019 18:04 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik zie de burger niet zo snel fysiek tegen de boeren in gaan.
Dat is geen antwoord op de vraag die ik je stelde.quote:Op vrijdag 20 december 2019 18:04 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat zie je nu al gebeuren. Eerst werd er keurig binnen de kaders van de wet gehandeld. Een demonstratie werd aangekondigd. Nu zijn er spontane acties. Mijn verwachting is dat het grimmiger gaat worden als de overheid geen knieval maakt. Ik zie de burger niet zo snel fysiek tegen de boeren in gaan.
De doelen zijn allang duidelijk. Zorgen dat de boer uit z'n benarde financiële situatie komt. Het maakt niet uit hoe, als je maar met een goed voorstel komt.quote:Op vrijdag 20 december 2019 18:12 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op de vraag die ik je stelde.
Er zijn mensen die niet wijken voor een tank. Maar jij hebt wat te verliezen, dus doe je dat niet. Maar als je leven in puin ligt wijk je nergens meer voor.quote:Op vrijdag 20 december 2019 18:10 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ik zie de burger niet zo snel fysiek tegen de tractoren in gaan.
Dus dan gaan ze net zolang met hun trekkers snelwegen blokkeren tot ze een zak geld van de overheid krijgen? Zoiets?quote:Op vrijdag 20 december 2019 18:15 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De doelen zijn allang duidelijk. Zorgen dat de boer uit z'n benarde financiële situatie komt. Het maakt niet uit hoe, als je maar met een goed voorstel komt.
Die zag geld krijgen ze al en alsnog kunnen die ondernemers het hoofd niet boven water houden. De gemiddelde ondernemer had z’n conclusies getrokken maar de boeren willen nog meer gratis geld en voordeeltjes natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 december 2019 18:24 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dus dan gaan ze net zolang met hun trekkers snelwegen blokkeren tot ze een zak geld van de overheid krijgen? Zoiets?
en meer subsidie en meer trekker trek wedstrijdenquote:Op vrijdag 20 december 2019 18:31 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Die zag geld krijgen ze al en alsnog kunnen die ondernemers het hoofd niet boven water houden. De gemiddelde ondernemer had z’n conclusies getrokken maar de boeren willen nog meer gratis geld en voordeeltjes natuurlijk.
Ik kan me niet voorstellen dat er met een beetje goede wil van verschillende kanten geen oplossing kan komen. Er zijn 53.000 boeren. Dat zijn volgens mij ook akkerbouwers. Daar speelt dit probleem volgens mij niet/minder...?quote:Op vrijdag 20 december 2019 18:15 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De doelen zijn allang duidelijk. Zorgen dat de boer uit z'n benarde financiële situatie komt. Het maakt niet uit hoe, als je maar met een goed voorstel komt.
als er volgend jaar 500 melkboeren stoppen dan is het probleem al opgelost , dan is er 20.000 Hectare meer ruimte voor mensen en natuurquote:Op vrijdag 20 december 2019 18:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat er met een beetje goede wil van verschillende kanten geen oplossing kan komen. Er zijn 53.000 boeren. Dat zijn volgens mij ook akkerbouwers. Daar speelt dit probleem volgens mij niet/minder...?
Stel dat ca. de helft moet stoppen. Dan gaat het om ca. 25000 gezinnen. Dat is toch een redelijk overzichtelijk "probleem".
De banken kunnen zich ook wellicht wat coulant opstellen. Die hebben ook boter op hun hoofd. En we hebben nu een redelijk "boer-vriendelijk" kabinet. CDA zit er in, VVD en CU, en een boerendochter op landbouw.
Een volgend kabinet kon wel eens weer paars gaan kleuren. En van de rechterhoek (PVV en FvD) is ook weinig heil te verwachten. Of het moet het heil zijn dat Marco van Basten suggereerde.
Want "Grenzen dicht" lijkt me ook geen optie voor agrarisch Nederland (zie mijn vorige posten).
Is al uitgelegd. De boeren willen niet afhankelijk zijn van de overheid, maar willen een beperking van macht bij inkopers. Met 30% marktaandeel kun je heel wat invloed uitoefenen op de prijs en dat is niet alleen in het nadeel van de boer, maar ook van de consument. Het is dus ook in jouw belang dat de macht beperkt wordt.quote:Op vrijdag 20 december 2019 18:24 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dus dan gaan ze net zolang met hun trekkers snelwegen blokkeren tot ze een zak geld van de overheid krijgen? Zoiets?
Het beperken van het aantal boerenbedrijven is geen oplossing, want daar komen megastallen voor in de plaats. Ondanks dat het aantal boerenbedrijven al decennia afneemt, neemt de productie toe. De productie moet terug, maar dat kan alleen als je ervan kan rondkomen. Boeren moeten om die reden een betere prijs krijgen en daar is marktregulering voor nodig. Dat kan zonder dat de burger daar nadeel van hoeft te hebben, want de winsten in de supermarktsector zijn exorbitant waardoor ze geen moeite doen om efficiënt te werken. Zoek maar eens op hoeveel er verspild wordt.quote:Op vrijdag 20 december 2019 18:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat er met een beetje goede wil van verschillende kanten geen oplossing kan komen. Er zijn 53.000 boeren. Dat zijn volgens mij ook akkerbouwers. Daar speelt dit probleem volgens mij niet/minder...?
Stel dat ca. de helft moet stoppen. Dan gaat het om ca. 25000 gezinnen. Dat is toch een redelijk overzichtelijk "probleem".
De banken kunnen zich ook wellicht wat coulant opstellen. Die hebben ook boter op hun hoofd. En we hebben nu een redelijk "boer-vriendelijk" kabinet. CDA zit er in, VVD en CU, en een boerendochter op landbouw.
Een volgend kabinet kon wel eens weer paars gaan kleuren. En van de rechterhoek (PVV en FvD) is ook weinig heil te verwachten. Of het moet het heil zijn dat Marco van Basten suggereerde.
Want "Grenzen dicht" lijkt me ook geen optie voor agrarisch Nederland (zie mijn vorige posten).
Ik persoonlijk ben daardoor meer rechtstreeks gaan kopen bij de boer.quote:Op vrijdag 20 december 2019 18:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het beperken van het aantal boerenbedrijven is geen oplossing, want daar komen megastallen voor in de plaats. Ondanks dat het aantal boerenbedrijven al decennia afneemt, neemt de productie toe. De productie moet terug, maar dat kan alleen als je ervan kan rondkomen. Boeren moeten om die reden een betere prijs krijgen en daar is marktregulering voor nodig. Dat kan zonder dat de burger daar nadeel van hoeft te hebben, want de winsten in de supermarktsector zijn exorbitant waardoor ze geen moeite doen om efficiënt te werken. Zoek maar eens op hoeveel er verspild wordt.
Je kunt wel topiclang blijven roepen dat je iets al hebt uitgelegd, maar wanneer je niet in staat bent om op een eenvoudige vraag een duidelijk antwoord te geven ben je niet erg geloofwaardig.quote:Op vrijdag 20 december 2019 18:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Is al uitgelegd. De boeren willen niet afhankelijk zijn van de overheid, maar willen een beperking van macht bij inkopers. Met 30% marktaandeel kun je heel wat invloed uitoefenen op de prijs en dat is niet alleen in het nadeel van de boer, maar ook van de consument. Het is dus ook in jouw belang dat de macht beperkt wordt.
Kijk, maar jij hebt tenminste idealen en principes. Maar het gros wil goedkoop en gaat recht op de kiloknallers af. Zonder overheidsingrijpen gaat dat niet veranderen. In het verleden hadden we legbatterijen, een direct gevolg van marktwerking, maar gelukkig heeft de overheid ingegrepen. En zo zal ook bij de supermarkten moeten worden ingegrepen zodat zij ook moeite gaan doen om efficiënter te werken.quote:Op vrijdag 20 december 2019 19:03 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ik persoonlijk ben daardoor meer rechtstreeks gaan kopen bij de boer.
Als ik dat op verjaardagen zeg temidden van al mijn boeren-vrienden en familie kijken ze je aan alsof je van één of andere geiten-wollen-sokken-club bent.
Dat wordt er niet beter op als ik zeg dat ik bijna geen vlees meer eet.
Terwijl ik toch denk dat dat de beste oplossingen zijn, en die liggen dus bij de consument.
Mensen betalen liever aan de supermarkt, zoals de Jumbo. Dan houdt Max Verstappen er ook nog wat van over, Redbull en Frank Lammers.
https://www.ad.nl/opinie/(...)is-voorbij~a88ce4b3/quote:Op vrijdag 20 december 2019 19:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kijk, maar jij hebt tenminste idealen en principes. Maar het gros wil goedkoop en gaat recht op de kiloknallers af. Zonder overheidsingrijpen gaat dat niet veranderen. In het verleden hadden we legbatterijen, een direct gevolg van marktwerking, maar gelukkig heeft de overheid ingegrepen. En zo zal ook bij de supermarkten moeten worden ingegrepen zodat zij ook moeite gaan doen om efficiënter te werken.
Ik ga niet telkens dezelfde vraag beantwoorden omdat er iemand dit topic binnenwandelt met exact dezelfde vraag als de vele voorgangers. Je mag ook wel eens moeite doen om informatie in te winnen. Je komt met termen als 'niet geloofwaardig' en 'gelul'. Geloof is een aanname, terwijl je onderzoek moet doen. En iets afdoen als gelul zonder onderbouwing maakt jezelf ook niet geloofwaardig.quote:Op vrijdag 20 december 2019 19:07 schreef OllieA het volgende:
[..]
Je kunt wel topiclang blijven roepen dat je iets al hebt uitgelegd, maar wanneer je niet in staat bent om op een eenvoudige vraag een duidelijk antwoord te geven ben je niet erg geloofwaardig.
Met je boerenburgeroorloggelul.
Als die boeren verder door escaleren dan worden ze een kopje kleiner gemaakt. Dan gaan mannen als Mark van den Oever opgepakt en vastgezet worden wegens aanzetten tot geweld. Dan gaan trekkers in beslag genomen worden.
Buiten is een sociaal-democratische rechtsstaat, die niet maar even door een groep geweld gebruikende boeren onderuitgetrapt gaat worden. Men blijft nog wel even polderen, want we zijn een beschaafd land, maar er zijn grenzen aan de ruimte die een stel egocentrische drammers krijgt.quote:Op vrijdag 20 december 2019 19:12 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik ga niet telkens dezelfde vraag beantwoorden omdat er iemand dit topic binnenwandelt met exact dezelfde vraag als de vele voorgangers. Je mag ook wel eens moeite doen om informatie in te winnen. Je komt met termen als 'niet geloofwaardig' en 'gelul'. Geloof is een aanname, terwijl je onderzoek moet doen. En iets afdoen als gelul zonder onderbouwing maakt jezelf ook niet geloofwaardig.
In jouw fantasie worden de boeren een kopje kleiner gemaakt. Maar buiten is de realiteit.
Toch zie je aan het succes van de Zuivelhoeve dat het wel kán.quote:Op vrijdag 20 december 2019 19:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kijk, maar jij hebt tenminste idealen en principes. Maar het gros wil goedkoop en gaat recht op de kiloknallers af. Zonder overheidsingrijpen gaat dat niet veranderen. In het verleden hadden we legbatterijen, een direct gevolg van marktwerking, maar gelukkig heeft de overheid ingegrepen. En zo zal ook bij de supermarkten moeten worden ingegrepen zodat zij ook moeite gaan doen om efficiënter te werken.
maar dat moet ook en snel ookquote:Op vrijdag 20 december 2019 19:12 schreef ACT-F het volgende:
[..]
In jouw fantasie worden de boeren een kopje kleiner gemaakt. .
Hoezo moet de markt meer gereguleerd worden? De melkveehouders hebben juist jarenlang gestreden voor het afschaffen van het melkquotum. Daar zijn ze dan nu toch dolblij mee, dat die regulering is teruggebracht?quote:Op vrijdag 20 december 2019 18:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het beperken van het aantal boerenbedrijven is geen oplossing, want daar komen megastallen voor in de plaats. Ondanks dat het aantal boerenbedrijven al decennia afneemt, neemt de productie toe. De productie moet terug, maar dat kan alleen als je ervan kan rondkomen. Boeren moeten om die reden een betere prijs krijgen en daar is marktregulering voor nodig. Dat kan zonder dat de burger daar nadeel van hoeft te hebben, want de winsten in de supermarktsector zijn exorbitant waardoor ze geen moeite doen om efficiënt te werken. Zoek maar eens op hoeveel er verspild wordt.
Nice, kaasplankjes met kaasquote:Op vrijdag 20 december 2019 19:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Die maken bv van die kaasplankjes met kaas en zo.
Ja, totdat hij de boel verkoopt aan Unilever.quote:Op vrijdag 20 december 2019 19:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Toch zie je aan het succes van de Zuivelhoeve dat het wel kán.
De directeur van de Zuivelhoeve (Gerjhan Roerink) staat nu in de quote 500.
Gewoon producten direct voor de consument.
Dan kun je als consument kiezen voor "rechtstreeks kopen bij de boer".quote:Op zaterdag 21 december 2019 09:09 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ja, totdat hij de boel verkoopt aan Unilever.
Dan is het hele feestje over en is elke boer weer tegen het concept 'zuivelhoeve'.
Campina was ooit ook een Cooperatie van melkboeren.
Frieslandcampina is nog steeds een cooperatie van melkboeren.quote:Op zaterdag 21 december 2019 09:09 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dan is het hele feestje over en is elke boer weer tegen het concept 'zuivelhoeve'.
Campina was ooit ook een Cooperatie voor de melkboeren.
Nu zijn ze boos op Campina dat ze te weinig voor hun melk krijgen.
Campina betaalt nog steeds een van de hoogste melkprijzen van Nederland, en is altijd in de top drie.quote:Op zaterdag 21 december 2019 09:09 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Campina was ooit ook een Cooperatie voor de melkboeren.
Nu zijn ze boos op Campina dat ze te weinig voor hun melk krijgen.
En toch gaan mensen naar deze "Zuivelhoeve".quote:Op zaterdag 21 december 2019 09:38 schreef Idisrom het volgende:
[ afbeelding ]
PS: Je moet dit kopen, als je gaat voor maximale plasticverpakkingen voor een relatief klein produkt.
Weldenkende consumenten hebben geen behoefte aan verkopers, aangezien die toch slechts willen kletsen over onbelangrijke dingen of over zaken waarin zij zich verdiept hebben, zodat de weldenkende consumenten niet mee kunnen praten, ondanks dat vinden verkopers zich hele peren.quote:Op zaterdag 21 december 2019 09:13 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dan kun je als consument kiezen voor "rechtstreeks kopen bij de boer".
Je kunt een kaasplankje met kaas enzo voor een verjaardag kopen bij de Zuivelhoeve. Je kunt het ook laten doen door een particuliere boer.
Een ideetje wellicht, als je nog met een kerstcadeau ergens mee aan moet komen.
Dat kan je hem wel duizend keer vertellen, maar hij snapt het hele idee achter marktwerking niet of hij wil het niet snappen. Alle bedrijven/ondernemers binnen ons kapitalistische systeem houden zich dagelijks met het spelletje zoals jij dat hierboven schetst. Maar om de een of andere reden moeten de boeren, als enige, een uitzonderingspositie krijgen.quote:Op zaterdag 21 december 2019 08:34 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Hoezo moet de markt meer gereguleerd worden? De melkveehouders hebben juist jarenlang gestreden voor het afschaffen van het melkquotum. Daar zijn ze dan nu toch dolblij mee, dat die regulering is teruggebracht?
Voor elke ondernemer geldt dat wanneer de prijs van de koper je niet aanstaat, je het product dan maar niet moet verkopen. Als er bij mij iemand voor m'n neus staat die zegt 'ik wil je producten graag hebben', maar die vervolgens een prijs roept die onder de kostprijs ligt, dan is er echt geen deal.
En als je producten tegen de prijs die je er voor wilt hebben niet interessant genoeg zijn voor kopers, dan heb je drie opties:
- zorgen dat je eigen kosten omlaag gaan zodat je je producten tegen een lagere prijs kunt verkopen
- Zorgen dat je de kwaliteit van je producten verbeterd zonder noemenswaardige prijsstijging, zodat er wel kopers te vinden zijn die de betere kwaliteit willen kopen voor de door jou gewenste prijs
- stoppen met het verliesgevende product. Overstappen op andere producten die wel voldoende opleveren of je bedrijf beëindigen.
Ik schreef ook VOOR de boeren ipv VAN de boeren.quote:Op zaterdag 21 december 2019 09:30 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Frieslandcampina is nog steeds een cooperatie van melkboeren.
En waar komt het idee vandaan dat je voor je geluk of succes afhankelijk bent van de overheid.quote:Op zaterdag 21 december 2019 11:15 schreef Litpho het volgende:
Waar komt trouwens het idee vandaan dat boeren als enige last hebben van de onbetrouwbare overheid?
uiteraard, ze eisen inkomensondersteuning en gegarandeerde garages voor hun kinderen en geen maximum aan het aantal auto's en een minimum verkoopprijs voor de benzinequote:Op zaterdag 21 december 2019 11:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Gaan garagehouders straks ook protesteren omdat ze met de komst van de elektrische auto zo'n 70% minder onderhoud hoeven te doen?
- remschijven gaan een autoleven mee
- remblokken gaan 3x langer mee
- geen oliewissels
- geen uitlaten
- geen distributieriemen of -kettingen
- geen bougies
- geen lucht- en brandstoffilters
- geen koppelingsplaten en drukgroepen
Ik zal nog wel wat vergeten zijn... er gaat straks een hoop werkgelegenheid verloren, dorpsgarages kunnen vrijwel niets meer repareren aan zo'n auto...
Maar dat noemt iedereen "marktwerking", en terecht.
Maar een veehouder zou ten koste van alles geholpen moeten worden om het hoofd boven water te houden?
Als er morgen een onderzoek naar buiten komt waaruit blijkt dat melk kankerverwekkend is, kunnen er ook heel wat stallen dicht. That's life... ondernemersrisico...
Ja, dat krijg je wanneer men op tractors dingen gaat slopen.quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:11 schreef ACT-F het volgende:
[..]
een overheid zal altijd de spelregels veranderen indien de omstandigheden dat noodzakelijk maken , toen de melk quota ingevoerd werden toen werden boeren met veel koeien opslag miljonair,quote:Op zaterdag 21 december 2019 11:15 schreef Litpho het volgende:
Waar komt trouwens het idee vandaan dat boeren als enige last hebben van de onbetrouwbare overheid?
Wat gek is want alle boeren hebben 210 leden aangewezen die de ledenraad wordt genoemd. De ledenraad kiest 9 bestuurders. Oftewel ze staan lijnrecht tegenover hun eigen keuze.quote:Op zaterdag 21 december 2019 11:19 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik schreef ook VOOR de boeren ipv VAN de boeren.
Inmiddels staan boeren en Campina tegenover elkaar....
https://www.rtvnoord.nl/n(...)-op-FrieslandCampina
https://www.tubantia.nl/l(...)andcampina~a2597051/
https://www.boerenbusines(...)andcampina-schaakmat
Dan ben jij nooit links, als je niet iedereen evenveel koopkracht gunt. Aangezien het slechts mannen met veel koopkracht lukt om ongestoord te kunnen studeren. Waardoor ze een grotere kans hebben op een beter betaalde baan.quote:Op zaterdag 21 december 2019 11:36 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
En waar komt het idee vandaan dat je voor je geluk of succes afhankelijk bent van de overheid.
Dat vind ik zo’n luie, fatalistische gedachte.
En ik ben behoorlijk links in mijn opvattingen. Maar ik geloof ik gelijke kansen voor iedereen. Niet in gelijke rijkdom. Hard werken, de markt aanvoelen, flexibel zijn en risico nemen moet wel beloond worden.
Boeren zijn zeker niet zielig, je verhaaltje klopt zekerquote:Op zaterdag 21 december 2019 12:06 schreef Seven. het volgende:
Aangezien ik hier een hoop gelul hoor van mensen die denken dat ze weten waar ze het over hebben. Zie hier mijn ervaring over hoe het is om op te groeien in een doorsnee boerengezin.
Mijn moeder heeft in de jaren '80-'90 een kaasmakerij/zuivelwinkeltje gehad zodat mijn vader zijn melkquotum kon verhogen. Aan de winkel hebben ze nooit winst overgehouden. Maar met 50 en 45 jaar konden m'n ouders wel met pensioen (nu 20 jaar). Nu wonen ze in een vrijstaande bungalow met weidse uitzichten op het erf. M'n vader heeft de boel verkocht, erf wel behouden samen met zijn dure trekker, een kraan en een oldtimer trekker voor de hobby.
Wij hadden als kinderen 4 paarden, een crossmotor, ik kon gewoon naar een dure privé school. Qua geld kon bijna alles. We hebben allemaal rijbewijs gekregen (4 kinderen). Wij hadden het echt beter dan de kinderen van Jan Modaal waarmee we in de klas zaten.
Wat we niet deden was vakantie (koeien moesten gemolken worden), uit eten met het gezin etc. De keuken is ruim 40 jaar oud in de boerderij. Studeren vonden mijn ouders blijkbaar onzin dus dat moesten we zelf bekostigen als je HBO wilde doen. En oh wee als je dan studieschulden opbouwde, dat vindt mijn vader nog steeds een schande.
Boeren werken wel hard en stellen de boerderij vaak boven het gezinsleven. Mijn vader was er wel maar als vader heb ik geen zak aan hem gehad. Mijn moeder was er meer. Een groot deel van mijn jeugd heb ik doorgebracht bij m'n oma die aan de andere kant van het huis woonde.
Boeren hebben in de regel veel geld maar ze stellen andere prioriteiten. Mijn vader ziet zichzelf echt als Jan Modaal en slachtoffer van de overheid. Hij heeft me wel eens gevraagd of ik ook niet lekker buitenaf wil wonen want een rijtjeshuis is toch behoorlijk gênant. Wil ik best hoor, maar ik heb geen dikke kruiwagen vol geld en mogelijkheden van mijn pappie meegekregen en 95% van de Nederlanders met mij niet. Sinds ik dat gezegd heb, zingt hij bij mij thuis wel een toontje lager maar zijn denkbeelden zijn er niet door veranderd.
Boeren zijn niet zielig.
Wat snap je niet aan gelijke kansen?quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:08 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan ben jij nooit links, als je niet iedereen evenveel koopkracht gunt. Aangezien het slechts mannen met veel koopkracht lukt om ongestoord te kunnen studeren. Waardoor ze een grotere kans hebben op een beter betaalde baan.
Niemand zal zomaar geweld gebruiken, maar als je op de rand van afgrond staat, familieleden hebt die zichzelf van het leven hebben beroofd omdat ze het niet meer zagen zitten en jij zelf ook dreigt te sneuvelen ben je tot alles toe in staat. Liever strijdend ten onder dan direct toegeven is nu het motto bij veel boeren. Dat kun je proberen weg te denken door jezelf wijs te maken dat ze multimiljonair zijn en alleen maar proberen multimiljardair te worden, maar dat is toch echt iets wat tussen je oren afspeelt. De werkelijkheid zien we nu op straat, of op de snelweg....quote:Op vrijdag 20 december 2019 19:35 schreef OllieA het volgende:
[..]
Buiten is een sociaal-democratische rechtsstaat, die niet maar even door een groep geweld gebruikende boeren onderuitgetrapt gaat worden. Men blijft nog wel even polderen, want we zijn een beschaafd land, maar er zijn grenzen aan de ruimte die een stel egocentrische drammers krijgt.
Imho.
Mijn vader heeft wel boerenverstand. Nou ja, toen hem een aanbod gedaan werd was het snel afgelopen met DNA en de levensstijl. Hij voelt zich nog steeds een boer hoor, maar voor geld was hij toch heel snel om want waarom doorwerken tot je 65ste als je geen opvolging hebt.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Boeren zijn zeker niet zielig, je verhaaltje klopt zeker
Ik kom ook bij veel boeren en altijd geweest vanaf het hooien met de vork en in de hooiberg
Ik heb ook landbouwschool gedaan en kan met de hand melken
Het zijn vaak de boeren die hoog van de toren blazen die in de problemen komen door teveel te lenen zonder na te denken
Boerenslimheid is niet een iedere boer gegeven
twitter:puurleven twitterde op dinsdag 17-12-2019 om 18:20:18#Boeren en hun inkomen https://t.co/3ePbdK7ZA3 reageer retweet
Dit klinkt alsof je geweld aan het goedpraten bent.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Niemand zal zomaar geweld gebruiken, maar als je op de rand van afgrond staat, familieleden hebt die zichzelf van het leven hebben beroofd omdat ze het niet meer zagen zitten en jij zelf ook dreigt te sneuvelen ben je tot alles toe in staat. Liever strijdend ten onder dan direct toegeven is nu het motto bij veel boeren. Dat kun je proberen weg te denken door jezelf wijs te maken dat ze multimiljonair zijn en alleen maar proberen multimiljardair te worden, maar dat is toch echt iets wat tussen je oren afspeelt. De werkelijkheid zien we nu op straat, of op de snelweg....
quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Niemand zal zomaar geweld gebruiken, maar als je op de rand van afgrond staat, familieleden hebt die zichzelf van het leven hebben beroofd omdat ze het niet meer zagen zitten en jij zelf ook dreigt te sneuvelen ben je tot alles toe in staat. Liever strijdend ten onder dan direct toegeven is nu het motto bij veel boeren. Dat kun je proberen weg te denken door jezelf wijs te maken dat ze multimiljonair zijn en alleen maar proberen multimiljardair te worden, maar dat is toch echt iets wat tussen je oren afspeelt. De werkelijkheid zien we nu op straat, of op de snelweg....
Die boeren moeten eens gaan informeren en een adviseur laten vragen, ook degenen die wel door willen, maar nu een paar miljoen gestort kunnen krijgen zijn spekkoperquote:Op zaterdag 21 december 2019 12:16 schreef Seven. het volgende:
[..]
r doe de boeren een goed bod om te stoppen en zij die geen opvolging hebben, stappen er zonder enige wroeging uit.
kletspraatquote:Op zaterdag 21 december 2019 12:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Om zoiets voor elkaar te krijgen moet je van alle markten thuis zijn, dus ook een goede verkoper, sterke communicatieve vaardigheden, kennis van juridische aspecten van vele regels die horen bij het op de markt brengen van voedsel. De meesten specialiseren zich in het produceren omdat dat het beste is wat ze kunnen. Dit is niet iets wat je van iedereen kan verwachten. Moet je iemand die geen multi-talent is maar laten stikken omdat die maar één ding goed kan? Ben ik nou zo sociaal of is de wereld zo egocentrisch?quote:Op vrijdag 20 december 2019 19:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Toch zie je aan het succes van de Zuivelhoeve dat het wel kán.
De directeur van de Zuivelhoeve (Gerjhan Roerink) staat nu in de quote 500.
Gewoon producten direct voor de consument.
Kun je nagaan. En dan ben ik opgegroeid op een melkveehouderij, onderaan in je lijst.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:16 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]twitter:puurleven twitterde op dinsdag 17-12-2019 om 18:20:18#Boeren en hun inkomen https://t.co/3ePbdK7ZA3 reageer retweet
Hoe Nederland achter een stel miljonairs aan liep... Moet je eens kijken wat er gebeurt als morgen metaalarbeiders de snelweg blokkeren.
Het afschaffen van het melkquotum gaat niet zomaar, want dat betekent ook dat je de grenzen van uitstoot moet afschaffen. Dat laatste doen we gelukkig niet, maar als je dat reguleert, dan moet het andere ook reguleren. En juist daar gaat het nu mis wat de handel oneerlijk maakt. De boeren doen nu precies wat je zegt, ze brengen de kosten omlaag door schaalvergroting, maar dat is net niet wat je wilt omdat je de uitstoot wel weer reguleert. Het is of alles reguleren of alles vrijgeven en niet met 2 maten meten.quote:Op zaterdag 21 december 2019 08:34 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Hoezo moet de markt meer gereguleerd worden? De melkveehouders hebben juist jarenlang gestreden voor het afschaffen van het melkquotum. Daar zijn ze dan nu toch dolblij mee, dat die regulering is teruggebracht?
Voor elke ondernemer geldt dat wanneer de prijs van de koper je niet aanstaat, je het product dan maar niet moet verkopen. Als er bij mij iemand voor m'n neus staat die zegt 'ik wil je producten graag hebben', maar die vervolgens een prijs roept die onder de kostprijs ligt, dan is er echt geen deal.
En als je producten tegen de prijs die je er voor wilt hebben niet interessant genoeg zijn voor kopers, dan heb je drie opties:
- zorgen dat je eigen kosten omlaag gaan zodat je je producten tegen een lagere prijs kunt verkopen
- Zorgen dat je de kwaliteit van je producten verbeterd zonder noemenswaardige prijsstijging, zodat er wel kopers te vinden zijn die de betere kwaliteit willen kopen voor de door jou gewenste prijs
- stoppen met het verliesgevende product. Overstappen op andere producten die wel voldoende opleveren of je bedrijf beëindigen.
Niet elke type boer draagt natuurlijk onevenredig bij aan de stikstof en CO2 uitstoot.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Kun je nagaan. En dan ben ik opgegroeid op een melkveehouderij, onderaan in je lijst.
Sneu hoor, rand van de afgrond met 4 paarden, crossmotoren, privé scholen, rijbewijzen en noem maar op.
Dat krijg je als je boeren klem zet.quote:Op zaterdag 21 december 2019 11:52 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, dat krijg je wanneer men op tractors dingen gaat slopen.
Fucking kutboeren.
ik ben trots op iedereen die met zijn handen zelfstandig de kost verdiend , ik zou geen varkensboer willen zijn of boer, want het is een eenzaam beroepquote:Op zaterdag 21 december 2019 12:23 schreef Seven. het volgende:
Ik ben in ieder geval niet #trotsopdeboer
Een deel heeft die kwaliteiten wél.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Om zoiets voor elkaar te krijgen moet je van alle markten thuis zijn, dus ook een goede verkoper, sterke communicatieve vaardigheden, kennis van juridische aspecten van vele regels die horen bij het op de markt brengen van voedsel. De meesten specialiseren zich in het produceren omdat dat het beste is wat ze kunnen. Dit is niet iets wat je van iedereen kan verwachten. Moet je iemand die geen multi-talent is maar laten stikken omdat die maar één ding goed kan? Ben ik nou zo sociaal of is de wereld zo egocentrisch?
quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:19 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Dit klinkt alsof je geweld aan het goedpraten bent.
Zou kunnen, maar misschien is mij niets onmenselijk. Ik zie mensen gekke dingen doen als ze in het nauw gedreven worden.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:19 schreef Seven. het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Ik denk eerder dat er zich iets tussen jouw oren afspeelt.
is afgeschaft 5 jaar geledenquote:Op zaterdag 21 december 2019 12:24 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het afschaffen van het melkquotum gaat niet zomaar, want dat betekent ook dat je de grenzen van uitstoot moet afschaffen. Dat laatste doen we gelukkig niet, maar als je dat reguleert, dan moet het andere ook reguleren. En juist daar gaat het nu mis wat de handel oneerlijk maakt. De boeren doen nu precies wat je zegt, ze brengen de kosten omlaag door schaalvergroting, maar dat is net niet wat je wilt omdat je de uitstoot wel weer reguleert. Het is of alles reguleren of alles vrijgeven en niet met 2 maten meten.
Dat roep ik al tig delen lang. De stikstofcrisis is mede veroorzaakt door het vrijgeven van het melkquotum.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
is afgeschaft 5 jaar geleden
https://www.trouw.nl/nieu(...)-goed-idee~b4d8bf93/
nee door dat domme boeren dachten dat de melkprijs niet zou dalen als het aanbod met 20% toenamquote:Op zaterdag 21 december 2019 12:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat roep ik al tig delen lang. De stikstofcrisis is mede veroorzaakt door het vrijgeven van het melkquotum.
Ik ben flexitariër. #daretobegreyquote:Op zaterdag 21 december 2019 12:24 schreef PippenScottie het volgende:
Ik ben dit jaar vegetariër geworden. Beste beslissing in een jaar vol goede beslissingen.
Nee, als de buurman zijn schaal vergroot dan is die winnaar en jij de verliezer. Dus word je meegezogen in de competitie. Met alle uitstoot tot gevolg. Nu zitten we met de gebakken peren.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee door dat domme boeren dachten dat de melkprijs niet zou dalen als het aanbod met 20% toenam
quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat krijg je als je boeren klem zet.
quote:https://www.dvhn.nl/groni(...)inderd-25161486.html?
De boerenacties in Groningen pakten woensdag dubbel beroerd uit voor een vrouw uit Bad Nieuweschans. Eerst knalde ze met flinke snelheid op een file die door trekkers was veroorzaakt, vervolgens werd haar ambulance tot twee keer toe door boeren gehinderd. Hier haar verhaal. ‘Het lijkt me niet de bedoeling dat er doden vallen.’
Die doden vallen nu al bij de boeren omdat ze zichzelf van het leven beroven vanwege hun uitzichtloze situatie.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:33 schreef probeer het volgende:
[..]
https://www.dvhn.nl/groni(...)inderd-25161486.html?
De boerenacties in Groningen pakten woensdag dubbel beroerd uit voor een vrouw uit Bad Nieuweschans. Eerst knalde ze met flinke snelheid op een file die door trekkers was veroorzaakt, vervolgens werd haar ambulance tot twee keer toe door boeren gehinderd. Hier haar verhaal. ‘Het lijkt me niet de bedoeling dat er doden vallen.’
Ze worden niet in het nauw gedreven, ze VOELEN zich onterecht in het nauw gedreven. Boeren zijn een grote oorzaak van ons stikstofprobleem en dat willen ze niet oplossen. Ze willen zelfs niet geloven dat het zo is, zelfs al is het wetenschappelijk bewezen.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:28 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Zou kunnen, maar misschien is mij niets onmenselijk. Ik zie mensen gekke dingen doen als ze in het nauw gedreven worden.
Daarom protesteren ze nu tegen eventuele wetgeving die deze spiraal tegen gaat.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nee, als de buurman zijn schaal vergroot dan is die winnaar en jij de verliezer. Dus word je meegezogen in de competitie. Met alle uitstoot tot gevolg. Nu zitten we met de gebakken peren.
Daar kunnen ze toch gewoon mensen voor inhuren?quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Om zoiets voor elkaar te krijgen moet je van alle markten thuis zijn, dus ook een goede verkoper, sterke communicatieve vaardigheden, kennis van juridische aspecten van vele regels die horen bij het op de markt brengen van voedsel. De meesten specialiseren zich in het produceren omdat dat het beste is wat ze kunnen. Dit is niet iets wat je van iedereen kan verwachten. Moet je iemand die geen multi-talent is maar laten stikken omdat die maar één ding goed kan? Ben ik nou zo sociaal of is de wereld zo egocentrisch?
Dat het beleid enorm faalt, daar ga ik 100% in mee. Maar wat boeren dan weer niet doen is kijken welke rol de LTO daar in gespeeld heeft. Zijn oefenen rechtstreeks invloed uit op dit wanbeleid en nu gooien ze steeds olie op het vuur door acties te steunen en noem maar op. De sector moet eens aan zelfreflectie doen en daar ontbreekt het volledig aan.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat roep ik al tig delen lang. De stikstofcrisis is mede veroorzaakt door het vrijgeven van het melkquotum.
WTF? Zeg je hier nu serieus dat burgers geen enkele plicht hebben om zich aan wetten en regels te houden, 'omdat we immers politie hebben'?quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ja, wat denk jij dan? Wil je die taak bij de burger neerleggen zodat de politie opgeheven kan worden?![]()
Natuurlijk wordt daar pas naar gevraagd wanneer de hele kwestie speelt.quote:Die 70% is pas recent opgedoken. In oktober hoorde je daar niets over.
Nee hoor.quote:Dat roept vragen op over de interviewmethode.
En toch doen ze het. Raar.quote:Een boer weet als geen ander dat overbemesting niet goed is, want dat is waar de hele stikstofcrisis om draait.
Ironisch dat jij begint over een kritische houding.quote:Weet je wat het is? Voor een objectieve mening zul je eerst informatie moeten vergaren en dan pas een standpunt innemen. Wat je veel ziet is dat men een standpunt inneemt en vervolgens op zoek gaat naar informatie wat hun standpunt bevestigt. Jij zegt 70%, en stelt voor de rest geen kritische vragen hoe die 70% tot stand gekomen is en waarom dat getal nu pas opduikt.
Onjuist. Er is een selectieve marktregulering. Een compleet vrije marktwerking zou betekenen dat er geen wet noch gebod is en dat er naar hartenlust uitgestoten kan worden. Ik mag toch hopen dat je zelf ook blij bent dat er ingegrepen wordt? Maar als je ingrijpt doe dat dan bij beide partijen, dus niet alleen bij de boeren (de producent), maar ook bij de verwerkers, de groothandel en detailhandel. En dat gebeurt nu niet.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:35 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ze worden niet in het nauw gedreven, ze VOELEN zich onterecht in het nauw gedreven. Boeren zijn een grote oorzaak van ons stikstofprobleem en dat willen ze niet oplossen. Ze willen zelfs niet geloven dat het zo is, zelfs al is het wetenschappelijk bewezen.
Hou toch op man, de zelfmoordcijfers onder boeren liggen niet hoger dan onder de rest van de beroepsbevolking.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Die doden vallen nu al bij de boeren omdat ze zichzelf van het leven beroven vanwege hun uitzichtloze situatie.
Ten koste van de boeren, terwijl iedereen zou moeten meebetalen.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:37 schreef VoMy het volgende:
[..]
Daarom protesteren ze nu tegen eventuele wetgeving die deze spiraal tegen gaat.
Had ik al van je gelezen. Goed bezig!quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:31 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ik ben flexitariër. #daretobegrey
Gewoon langzaam aan de juiste stappen. En ik koop zo veel mogelijk bij de boer. Of bij de kleine middenstand. Ook bv bij de Asian toko. Of bij buitenlandse/Turkse/Syrische supermarkt. Zo weinig mogelijk bij de supermarkt en dus ook niet bij de Jumbo (sorry Max Verstappen, Redbull en Frank Lammers, geen nieuwe Rolls Royce dit jaar).
Uhuhquote:Op zaterdag 21 december 2019 12:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Die doden vallen nu al bij de boeren omdat ze zichzelf van het leven beroven vanwege hun uitzichtloze situatie.
Agos, zielig! De boeren moeten wat inleveren en de supermarkten nietquote:Op zaterdag 21 december 2019 12:38 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Onjuist. Er is een selectieve marktregulering. Een compleet vrije marktwerking zou betekenen dat er geen wet noch gebod is en dat er naar hartenlust uitgestoten kan worden. Ik mag toch hopen dat je zelf ook blij bent dat er ingegrepen wordt? Maar als je ingrijpt doe dat dan bij beide partijen, dus niet alleen bij de boeren (de producent), maar ook bij de verwerkers, de groothandel en detailhandel. En dat gebeurt nu niet.
Waarom moet de rest van Nederland bloeden voor een probleem dat veroorzaakt wordt door een klein deel van de bevolking die veel subsidies krijgen en bovendien bovengemiddeld veel geld binnenharken?quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ten koste van de boeren, terwijl iedereen zou moeten meebetalen.
En dan het lef hebben om anderen te beschuldigen dat ze geen gedegen onderzoek doen en te kritisch zijn.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik ben zelf ondernemer en ik huur ook expertise in wat ik niet kan. Maar als ik om me heen kijk zie ik ondernemers die goed in hun vak zijn, maar de competenties missen om iets te organiseren, bij potentiële klanten binnen te vallen voor een zakelijk voorstel, etc. Die help ik waar mogelijk omdat ik het wel kan. Uiteindelijk heb ik er ook profijt van. Dus waarom zou ik mijn mede-ondernemers als concurrent zien als we elkaar kunnen versterken? Die houding zou ik ook in het voedselketen willen zien. Ga elkaar niet uitmelken, want uiteindelijk wordt er niemand beter van.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:37 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Daar kunnen ze toch gewoon mensen voor inhuren?
Schijnbaar wordt in de keten van kwaliteitscontrole en verwerking tot levering aan de consument enorm veel winst gemaakt, dus de financiële ruimte om dat te doen is er.
Op een file knallen ligt er natuurlijk helemaal niet aan dat ze gewoon niet kan autorijdenquote:Op zaterdag 21 december 2019 12:33 schreef probeer het volgende:
Eerst knalde ze met flinke snelheid op een file die door trekkers was veroorzaakt
Geen idee wie daar schuld had, maar het klinkt idd niet zo slim van die bestuurster. Neemt niet weg dat het hinderen van ambulances gewoon zou moeten leiden tot een nachtje in de cel en strafrechtelijke vervolging. Wat het ook doet wanneer je niet op een tractor de snelweg blokkeert.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:46 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Op een file knallen ligt er natuurlijk helemaal niet aan dat ze gewoon niet kan autorijden
Ophouden doe ik als ik dood benquote:Op zaterdag 21 december 2019 12:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hou toch op man, de zelfmoordcijfers onder boeren liggen niet hoger dan onder de rest van de beroepsbevolking.
https://www.cdc.gov/mmwr/(...)htm?s_cid=mm6525a1_wquote:Persons working in the farming, fishing, and forestry group had the highest rate of suicide overall (84.5 per 100,000 population)
Dat is jouw interpretatie. Wat ik zeg is wat ik schrijf.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:40 schreef probeer het volgende:
[..]
Uhuh
Het is al wel weer duidelijk; boeren hoeven zich volgens jou niet aan de wet te houden, men mag geen kritiek hebben, en slachtoffers van de boeren-acties moeten gewoon hun mond houden.
Echt, gooi jezelf weg.
Een Amerikaans onderzoek naar Amerikaanse boeren. Sterke post weer hoor.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:54 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ophouden doe ik als ik dood benMaar wat je nu zegt zuig je uit je duim omdat het je beter uitkomt om je standpunt te verdedigen. De realiteit echter.....
[..]
https://www.cdc.gov/mmwr/(...)htm?s_cid=mm6525a1_w
Men heeft geen gelijke kans, als de rijkdom niet gelijk is.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:12 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan gelijke kansen?
Wat mij betreft maak je hoger onderwijs gratis voor vier jaar en geef je iedereen die dat wil de kans om een hogere opleiding te volgen.
Je zegt inderdaad erg duidelijk dat boeren de regels en wetgeving wat jou betreft niet na te hoeven leven.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:55 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is jouw interpretatie. Wat ik zeg is wat ik schrijf.
Nu graag een tegenbron waarin staat dat de Nederlandse boeren het niet onder doen op de rest van de beroepsbevolking. Ik wacht met smart op je sterke post.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Een Amerikaans onderzoek naar Amerikaanse boeren. Sterke post weer hoor.
Citeer maar waar ik dat geschreven heb.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:56 schreef probeer het volgende:
[..]
Je zegt inderdaad erg duidelijk dat boeren de regels en wetgeving wat jou betreft niet na te hoeven leven.
"Want we hebben immers politie."
Opent link, kijkt twee seconden... Amerikaans onderzoek.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:54 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ophouden doe ik als ik dood benMaar wat je nu zegt zuig je uit je duim omdat het je beter uitkomt om je standpunt te verdedigen. De realiteit echter.....
[..]
maar dat mag niet meer hequote:Op zaterdag 21 december 2019 12:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nee, als de buurman zijn schaal vergroot dan is die winnaar en jij de verliezer. Dus word je meegezogen in de competitie. Met alle uitstoot tot gevolg. Nu zitten we met de gebakken peren.
om dat er stommelingen bij zittenquote:Op zaterdag 21 december 2019 12:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ook voor jou geldt, kom maar met een tegenbron waarin staat dat de Nederlandse situatie anders is.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:57 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Opent link, kijkt twee seconden... Amerikaans onderzoek.
Wat ben jij toch een enorme faalhaas.
Waarom zou ik moeten bewijzen dat de prevalentie van zelfmoord onder boeren hetzelfde is als onder de rest van de bevolking?quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nu graag een tegenbron waarin staat dat de Nederlandse boeren het niet onder doen op de rest van de beroepsbevolking. Ik wacht met smart op je sterke post.
Jij poneert de stelling. Dan is het aan jou om deze te bewijzen.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nu graag een tegenbron waarin staat dat de Nederlandse boeren het niet onder doen op de rest van de beroepsbevolking. Ik wacht met smart op je sterke post.
quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:59 schreef probeer het volgende:
[..]
Waarom zou ik moeten bewijzen dat de prevalentie van zelfmoord onder boeren hetzelfde is als onder de rest van de bevolking?
Ik ben niet degene die met de achterlijke opmerking komt dat boeren zichzelf massaal van kant maken door dit gedoe. Dat was jouw bizarre reactie op het feit dat boeren ambulances hinderen.
Jij stelt, jij bewijst. En dat kan je niet. Keer op keer op keer.
Het hoeft niet. Maar iemand beweerde het volgende:quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:59 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Jij poneert de stelling. Dan is het aan jou om deze te bewijzen.
Wie denk je wel niet dat je bent? Droeftoeter.
Waar is de bron?quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hou toch op man, de zelfmoordcijfers onder boeren liggen niet hoger dan onder de rest van de beroepsbevolking.
quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Citeer maar waar ik dat geschreven heb.
quote:Voor provincies is de milieuvergunning het belangrijkste instrument om de stikstofgrenzen te bewaken. Maar veel boeren nemen een loopje met de voorwaarden en overschrijden de opgelegde ammoniakplafonds.
[..]
Sinds kort hebben de milieugroepen ook hard bewijs. Dankzij een beroep dat de Stichting Groen Kempenland en de Stichting Milieuwerkgroep Kempenland indienden tegen de tweede herziening van het bestemmingsplan Buitengebied Bergeijk zijn de rapportages openbaar geworden. Hieruit blijkt dat 10 van de 21 rundveehouders die moeten beweiden dit niet of nauwelijks nog doen. ‘Ze geven dat zelf toe of inspecteurs constateren het’, vertelt Henk. ‘Sommigen hebben niet eens meer afrasteringen om de beesten in de weide te houden.
[..]
De boeren in Bergeijk zijn niet de enigen die een loopje nemen met de normen. Wij namen 58 megastallen onder de loep, vergeleken hun vergunningen met de uitstootcijfers die ze doorgaven aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), en constateerden dat een derde de vergunningsgrenzen overschrijdt. Deze stallen stoten veel meer stikstof uit dan toegestaan; soms zelfs vijf keer zoveel. De eigenaren overtreden de natuurbeschermingswet.
https://www.groene.nl/artikel/de-cijfers-zijn-wat-diffuus
quote:Op donderdag 19 december 2019 19:40 schreef probeer het volgende:
[..]
quote:
quote:Op vrijdag 20 december 2019 04:17 schreef probeer het volgende:
[..]
Naleving van de regels is een overheidstaak ja?
[..]
Het is toch echt de plicht van de burger om regels en wetten na te leven. Als je dat al niet wilt snappen ...quote:Op vrijdag 20 december 2019 14:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ja, wat denk jij dan? Wil je die taak bij de burger neerleggen zodat de politie opgeheven kan worden?![]()
[..]
Ja, als reactie op jouw bewering dat boeren massaal zelfmoord plegen.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Het hoeft niet. Maar iemand beweerde het volgende:
[..]
Waar is de bron?
amerikaanse cijfers pakken en dan ook nog roepen dat de het nederlandse systeem de oorzaak van de verhoogde zelfmoord onder boeren is.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:54 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Er staat zelfs "This report has been retracted." in grote dikke rode letters bovenaan het onderzoek.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:05 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
amerikaanse cijfers pakken en dan ook nog roepen dat de het nederlandse systeem de oorzaak van de verhoogde zelfmoord onder boeren is.
goed bezig!
10 minuten van mijn leven verspilt om dit onderzoek te lezen.
dank u.
zo kwam ik ook een rapport tegen dat de Ford F150 de populairste auto onder boeren is.
Jij weet dus echt niet het verschil tussen plicht en handhaving? Je kunt iets wel verplichten, maar als er niet gehandhaafd wordt gaat men muiten. Een rechter kan een wet zelfs afschaffen als het niet te handhaven is.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:03 schreef probeer het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Het is toch echt de plicht van de burger om regels en wetten na te leven. Als je dat al niet wilt snappen ...
En hier beweer je dus weer dat wanneer er geen handhaving is, het logisch is dat mensen zich niet meer verplicht voelen om zich aan betreffende regels en wetgeving te houden.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Jij weet dus echt niet het verschil tussen plicht en handhaving? Je kunt iets wel verplichten, maar als er niet gehandhaafd wordt gaat men muiten. Een rechter kan een wet zelfs afschaffen als het niet te handhaven is.
Waarom zou ik trollen? Je kunt met een beetje zoeken de vraag zelf beantwoorden. Dit probleem is niet uit te lucht gegrepen en verdient meer aandacht. Zie ook:quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:04 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, als reactie op jouw bewering dat boeren massaal zelfmoord plegen.
Loop je nou gewoon te trollen, of weet je serieus niet hoe je een gedegen discussie houdt waarin je zelf verantwoordelijk bent om je argumenten en beweringen aan te tonen?
Omdat je niveau abominabel is.quote:
Ja, 4 boeren plegen zelfmoord om het MKZ virus, en dus is het niet erg dat boeren een ambulance op de snelweg blokkeren.quote:Je kunt met een beetje zoeken de vraag zelf beantwoorden. Dit probleem is niet uit te lucht gegrepen en verdient meer aandacht. Zie ook:
https://www.oneworld.nl/food/daar-praten-we-liever/
of je zit te trollen of je klets uit je onderbuik van vage telegraaf verhalen lang geledenquote:
Ja, dat is inderdaad hoe mensen in elkaar steken. Niet dat iedereen exact hetzelfde doet, want de één is plichtgetrouw variërend tot losbandig.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:13 schreef probeer het volgende:
[..]
En hier beweer je dus weer dat wanneer er geen handhaving is, het logisch is dat mensen zich niet meer verplicht voelen om zich aan betreffende regels en wetgeving te houden.
Heb jij je middelbare school wel afgemaakt? Of moest je vanaf je 12e op het land werken?
De oplossing is niet om regels (of handhaving, zoals je wil) af te schaffen en een groot pretpark voor boeren te bouwen waar ze kunnen doen en laten wat ze willen.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Waarom zou ik trollen? Je kunt met een beetje zoeken de vraag zelf beantwoorden. Dit probleem is niet uit te lucht gegrepen en verdient meer aandacht. Zie ook:
https://www.oneworld.nl/food/daar-praten-we-liever/
Och, niemand handhaaft en ik ben losbandig. Hartstikke normaal toch? Maar fijn dat je over fatsoen begint terwijl je criminaliteit door boeren hier al 6 topics lang aan het bagatelliseren bent.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad hoe mensen in elkaar steken. Niet dat iedereen exact hetzelfde doet, want de één is plichtgetrouw variërend tot losbandig.
Ik snap dat je dit geen fijne discussie vindt, maar je laatste zin getuigt er niet van opvoeding. Je mag weglopen als je niet meer in staat bent om de persoonlijke aanvallen voor je te houden. Je Ik houd je echt niet tegen om dit topic weer te verlaten.
Abominabel volgens welke normen? De egocentrische instelling dat jij brood moet krijgen en de ander dood moet gaan? Is dat dé norm? Je moet het zelf weten hoor. Jij krijgt de deksel wel een keer op je neus. Of een tractor....quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:17 schreef probeer het volgende:
[..]
Omdat je niveau abominabel is.
[..]
Ja, 4 boeren plegen zelfmoord om het MKZ virus, en dus is het niet erg dat boeren een ambulance op de snelweg blokkeren.
Weer heel sterk van je hoor.
Nou .. onder andere door achterlijke beweringen zoals:quote:
Want iedereen met kritiek op de boerenprotesten zegt eigenlijk dat alle boeren dood moeten.quote:De egocentrische instelling dat jij brood moet krijgen en de ander dood moet gaan? Is dat dé norm? Je moet het zelf weten hoor. Jij krijgt de deksel wel een keer op je neus. Of een tractor....
De oplossing is toenadering naar de boeren. Met z'n allen water bij de wijn doen. Dat is wat de boeren al vanaf het begin vragen. Dus geen pretpark of totale anarchie of wat dan ook. Zolang dat niet gebeurt gaan ze op de barricades.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:22 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
De oplossing is niet om regels (of handhaving, zoals je wil) af te schaffen en een groot pretpark voor boeren te bouwen waar ze kunnen doen en laten wat ze willen.
kom toch op zeg, nu ga je ons de schuld mogelijke zelfmoorden geven omdat ik mijn brood bij de Jumbo haal. Nu ben je echt alle realiteit kwijt.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Abominabel volgens welke normen? De egocentrische instelling dat jij brood moet krijgen en de ander dood moet gaan? Is dat dé norm? Je moet het zelf weten hoor. Jij krijgt de deksel wel een keer op je neus. Of een tractor....
Wie ik ben is niet belangrijk. Nogmaals, jij vindt de discussie niet fijn waardoor jij het probeert te winnen op persoonlijk vlak. Maar ik geef je geen kans daartoe.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:22 schreef probeer het volgende:
[..]
Och, niemand handhaaft en ik ben losbandig. Hartstikke normaal toch?
Daarbij vraag ik me oprecht af of je in de agrarische sector werkzaam bent. Zou veel verklaren.
Maar dat willen de boeren niet. De sector mag immers niet krimpen, en het mag ze allemaal geen cent kosten.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De oplossing is toenadering naar de boeren. Met z'n allen water bij de wijn doen. Dat is wat de boeren al vanaf het begin vragen. Dus geen pretpark of totale anarchie of wat dan ook. Zolang dat niet gebeurt gaan ze op de barricades.
Zeg ik niet, dat is jouw interpretatie.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:24 schreef probeer het volgende:
[..]
Nou .. onder andere door achterlijke beweringen zoals:
[..]
Want iedereen met kritiek op de boerenprotesten zegt eigenlijk dat alle boeren dood moeten.
Ik geef duidelijk weer wat ik van je achterlijke posts vindt.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wie ik ben is niet belangrijk. Nogmaals, jij vindt de discussie niet fijn waardoor jij het probeert te winnen op persoonlijk vlak. Maar ik geef je geen kans daartoe.
quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:28 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zeg ik niet, dat is jouw interpretatie.
Dat zijn inderdaad niet jouw woorden nee. Dat heb je helemaal niet gezegd.quote:De egocentrische instelling dat jij brood moet krijgen en de ander dood moet gaan?
Het hele verhaal over de dood begon toen er een artikel werd gepost dat de boerenprotesten de dood te gevolg kunnen hebben. Nu weet ik dat de boeren niet zomaar protesteren en dat de nood echt hoog is en gedrag vertonen dat vooral kenmerkend is voor een kat in het nauw. Dat wordt telkens gebagatelliseerd. Dat staat je natuurlijk vrij, maar de werkelijkheid verandert er niet door. Het bagatelliseren gaat de boerenprotesten niet verminderen, eerder verergeren. Je wilt toch niet dat er doden vallen?quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:26 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
kom toch op zeg, nu ga je ons de schuld mogelijke zelfmoorden geven omdat ik mijn brood bij de Jumbo haal. Nu ben je echt alle realiteit kwijt.
Heel fijn. De aanhouder wint.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:30 schreef probeer het volgende:
[..]
[..]
Dat zijn inderdaad niet jouw woorden nee. Dat heb je helemaal niet gezegd.
Ik houd er mee op, met jou valt niet te praten.
hou toch op man... lekker de boel de boel laten omdat er anders zelfmoord wordt gepleegd. Met dit soort dreigementen verandert er nooit iets. Laat die suggestie van zelfmoord lekker buiten de discussie.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het hele verhaal over de dood begon toen er een artikel werd gepost dat de boerenprotesten de dood te gevolg kunnen hebben. Nu weet ik dat de boeren niet zomaar protesteren en dat de nood echt hoog is en gedrag vertonen dat vooral kenmerkend is voor een kat in het nauw. Dat wordt telkens gebagatelliseerd. Dat staat je natuurlijk vrij, maar de werkelijkheid verandert er niet door. Het bagatelliseren gaat de boerenprotesten niet verminderen, eerder verergeren. Je wilt toch niet dat er doden vallen?
Standvastige mensen noem je een trol? Okquote:Op zaterdag 21 december 2019 13:38 schreef probeer het volgende:
[..]
In dit geval; de trol blijft trollen.
Ophouden doe ik wel als ik dood ben. Ik geef niet zo snel op.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:39 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
hou toch op man... lekker de boel de boel laten omdat er anders zelfmoord wordt gepleegd. Met dit soort dreigementen verandert er nooit iets.
ik ga op dit soort onzin niet eens meer in.
iedere ondernemer vecht voor zijn boterham , tegen de en met gebruikmaking van de overheidsregelsquote:Op zaterdag 21 december 2019 13:40 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Standvastige mensen noem je een trol? OkWe veranderen de boerenprotesten maar in trollenprotesten, want die boeren zijn ook zo standvastig.
Exact!quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedere ondernemer vecht voor zijn boterham , tegen de en met gebruikmaking van de overheidsregels
Het enige dat boeren heel goed kunnen is brommers kieken, mee en kedom mee hequote:
Allereerst mijn dank voor je voorgaande posts in dit topic, voor mij voegden ze iets toe.quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
https://www.oneworld.nl/m(...)ak-zelfmoord-plegen/quote:“Bij misschien wel een derde van de mensen van wie ik tijdens mijn onderzoek vernam dat zij zelfmoord pleegden, liep het bedrijf goed,” vertelt Lizzy van Leeuwen. “Desondanks waren de boeren toch overspannen, vanwege angst voor de toekomst, of omdat ze een vertekend beeld hadden over de cijfers van hun bedrijf.” Daarnaast vertelt ze dat het een groep mensen is die traditioneel gezien niet snel hulp zoekt van een arts of psychiater. Daar komt nog bij dat psychische hulp op het platteland niet altijd even makkelijk voor handen is.
https://www.boerderij.nl/(...)het-Z-woord-369966E/quote:Het voorgenomen meldpunt haakt in op toegenomen zorgen over geestelijke nood. Helaas leggen sommigen in de sector dat meteen ook maar uit als toegenomen zelfmoorden. Genoemde aantallen die rondgaan, zijn echter vooral ‘van horen zeggen’. Dat weerhoudt mensen er vervolgens niet van te dreigen met wat er ongetwijfeld nog meer zit aan te komen. Waar ze dat op baseren? De regelgeving uiteraard, het woud aan beperkingen dat steeds maar dichter wordt. En er is volgens deze alweters natuurlijk maar één manier om een einde te maken aan de ‘zelfmoordgolf’: schrappen die regels. Geef boeren gewoon weer alle ruimte en overlaad ze met lof, dan hebben ze ook niet de behoefte er een eind aan te maken.
Walgelijk vind ik die zogenaamde conclusies. Smakeloos en niet in de laatste plaats manipulatief. Dreigen met zelfdoding van anderen om regels voor jezelf van tafel te krijgen, bah. Het zijn de hardste schreeuwers die de aandacht op zich vestigen, maar dit zijn zelden de mensen met echt suïcidale gedachten. Dat zijn juist de stillen en zij die zich gaandeweg terugtrekken.
ik heb geen idee wat je denkt gewonnen te hebben.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geef maar aan waar ik aantoonbaar weerlegde argumenten blijf herhalen.quote:Op zaterdag 21 december 2019 17:05 schreef koemleit het volgende:
geef maar aan waar ik aantoonbaar weerlegde argumenten blijft herhalen
De trots van de boeren speelt een grote rol.quote:Tenslotte: ik vind boeren niet zielig, en vind dat het mogelijk hogere zelfmoordpercentage geen argument is in de discussie. Meldpunten en hulpverlening: prima.
En wat vind je dan van de boeren vanaf leghennen en lager?quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:16 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]twitter:puurleven twitterde op dinsdag 17-12-2019 om 18:20:18#Boeren en hun inkomen https://t.co/3ePbdK7ZA3 reageer retweet
Hoe Nederland achter een stel miljonairs aan liep... Moet je eens kijken wat er gebeurt als morgen metaalarbeiders de snelweg blokkeren.
Iets met anekdotisch bewijs enzo...quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:21 schreef Seven. het volgende:
Kun je nagaan. En dan ben ik opgegroeid op een melkveehouderij, onderaan in je lijst.
Sneu hoor, rand van de afgrond met 4 paarden, crossmotoren, privé scholen, rijbewijzen en noem maar op.
Ja het zijn net joden zo vlak voor de 2e wereldoorlog.quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:24 schreef probeer het volgende:
[..]
Nou .. onder andere door achterlijke beweringen zoals:
[..]
Want iedereen met kritiek op de boerenprotesten zegt eigenlijk dat alle boeren dood moeten.
Het is me toch wat meid...quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:57 schreef probeer het volgende:
- Expres aanrijden bemand politiepaard In het filmpje bij dit nieuwsbericht is duidelijk de te zien dat dit expres gebeurde. Ook de gijzeling en het illegaal bezetten van het politiebureau komen aan bod.
- Gijzelen twee agenten die onderzoek deden naar bovenstaande aanrijding
- Bezetten politiebureau naar aanleiding arrestatie bovenstaande gijzeling. Deze bezetting was op drie manieren strafbaar volgens wetboek van strafrecht. De actie werd geïnitieerd door een woordvoerder van de FdF
- Poging om deur provinciehuis in te beuken waarbij bijna een agent werd overreden
- 2e poging om deur provinciehuis in te beuken, geslaagd deze keer. Voor de agenten achter de deur was dit zeker niet veilig In dit twitterbericht wordt gerefereerd aan de eerste poging maar het filmpje daarvan kan ik niet vinden.
- Het veroorzaken van de langste files ooit
- Het structureel overtreden van de verkeersregels bij ieder protest, zoals het rijden op de snelweg met voertuigen die niet voldoen aan de eis om een minimum snelheid te kunnen halen. zie ook dit.
- Het structureel negeren van politiebevelen
- Het structureel negeren van wegafzettingen
- Het omverrijden van een hek naar een drukke straat waardoor bijna twee fietsers gewond raken Een (ex) woordvoerder van de FdF zat ook op deze trekker
- Structureel gevaarlijk gedrag in het verkeer. Hier een voorbeeld van gevaarlijk rijgedrag op een rotonde waarbij bijna een kinderen op de fiets geraakt worden de trekker moet zo hard remmen dat hij slipt
- Na oproep van de FdF bezetten Mediapark waarbij om zendtijd geëist werd
- Het gooien van zwaar vuurwerk naar motoragenten die daardoor naar het ziekenhuis moesten voor controle. Of de gehoorschade blijvend is moet nog blijken
- Het door file veroorzaken van een ongeluk waardoor gewonden vielen. De ambulance die hierdoor nodig was werd twee keer gehinderd
Wees toch de wijste man (was je al), stap uit deze discussie.quote:Op zaterdag 21 december 2019 19:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Ah, het tweede trolletje is ook weer gearriveerd.
Alles wat niet met jou in koor zingt is een trol hè?quote:Op zaterdag 21 december 2019 19:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Wauw, gewoon wauw...quote:Op zaterdag 21 december 2019 19:54 schreef probeer het volgende:
Je bent natuurlijk "de wijste" als je in het straatje van Speekselklier loopt toch?quote:Op zaterdag 21 december 2019 19:59 schreef Speekselklier het volgende:
Wees toch de wijste man (was je al), stap uit deze discussie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |