quote:Laatste nieuws
CBL: supermarkten zijn voorbereid
Supermarkten hebben zich zo goed mogelijk voorbereid op acties bij distributiecentra, laat brancheorganisatie CBL weten. Wat voor maatregelen er zijn genomen wil het Centraal Bureau Levensmiddelen niet zeggen om actievoerders niet in de kaart te spelen.
Boeren hebben met tractoren actiegevoerd bij een distributiecentrum van Albert Heijn in Tilburg en Jumbo in Breda. Ook bij andere distributiecentra zou sprake zijn van acties, maar er zijn geen berichten over blokkades. Volgens het CBL kunnen de supers zich niet op alles voorbereiden, dus is het afwachten wat er gebeurt.
Oud nieuws - oorspronkelijk berichtquote:Bouwers en boeren protesteren met versnipperde blokkades
Langzaamaanacties op de weg, protesten bij centrales, fabrieken en distributiecentra en toeteracties. Groepjes betogers protesteren tegen het landbouw- en bouwbeleid.
Bouwers en boeren hebben zich woensdag op verschillende plaatsen in het land verzameld om te protesteren tegen onder meer het stikstofbeleid van het kabinet. Met name in het oosten en het noorden van het land ontstonden files door grote voertuigen die langzaam over de snelweg en binnenwegen reden. Ook in Brabant staat het verkeer op meerdere plekken stil. Op allerlei locaties wordt actie gevoerd, ogenschijnlijk min of meer spontaan en zonder steun vanuit een officiële organisatie.
De protesten zijn formeel geen initiatief van de boeren, maar van Bouw in Verzet. Aanvankelijk was ook Farmers Defence Force (FDF) van plan om vandaag te protesteren door distributiecentra van supermarkten te blokkeren, maar die actie werd door de rechter verboden. Actiegroep Bouw in Verzet riep boeren daarna op zich bij hen aan te sluiten. FDF haakte daarop in door tegen de boeren te zeggen dat ze dan maar als 'burger' de weg op moesten gaan. Volgens regionale media zijn er nu toch voertuigen onderweg om centra te omsingelen. Bouw in Verzet heeft zich inmiddels gedistantieerd van deze spontane acties.
Woensdag 18 december 2019. Save the date!quote:Actiegroep Farmers Defence Force (FDF) bereidt een grote landelijke blokkade voor die de complete voedselvoorziening in Nederland moet lamleggen.
Dat schrijft de Leeuwarder Courant. De actie staat een week voor kerst op stapel. Het bestuur van FDF hakt maandagavond de knoop door. In interne praatgroepen worden de deelnemers alvast gemobiliseerd. Actievoerders moeten elk vijftig voertuigen groeperen, die zich vervolgens vanaf diverse verzamelplaatsen door het land verspreiden. Andere acties rondom de feestdagen zijn ook niet uitgesloten, zoals het platleggen van Schiphol of het verkeer in heel het land. ,,Of alles tegelijk”, aldus FDF-voorzitter Mark van den Oever.
De boeren wijzen in een schrijven op de belangrijke rol van hun voedselvoorziening in de Tweede Wereldoorlog. Farmers Defence Force is een samenwerking aangegaan met Bouw in Verzet, een actiegroep van ontevreden werknemers in de bouw en het grondverzet. Ook zij mogen aanhaken.
De dreiging komt op een gevoelig moment. Komende week gaan elf van de twaalf provincies akkoord met nieuwe beleidsregels. Een spoedwet Stikstof kreeg woensdag een kritisch onthaal in de Tweede Kamer. De boeren zijn nog steeds niet blij met het kabinetsbeleid als het gaat om stikstofuitstoot en PFAS-normen. Vorige maand presenteerden ze eigen plannen om de uitstoot te verminderen, maar die zijn niet overgenomen, aldus Van den Oever.
https://www.ad.nl/friesla(...)e-kerst-br~aa75326f/
Dan moeten ze niet leveren.quote:Dat de boeren nog geen 10% krijgen en de rest 90% is niet echt eerlijk te noemen.
Lijkt mij in overleg met de partijen... toch?quote:
ftfyquote:Op woensdag 18 december 2019 10:24 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dan moeten ze niet leveren. Als er in mijn winkel een klant binnenloopt en die biedt de helft voor een fotocamera dan stuur ik hem ook weg.
De gedachte van de boer:
Verkopen voor de halve prijs en dan een week later zijn voordeur blokkeren. zodat ik kan proberen mn kop boven water te houden
Heb je nou echt helemaal niet het nieuws gezien de afgelopen weken?quote:Op woensdag 18 december 2019 10:25 schreef alpeko het volgende:
Maar gaat die actie nu over de prijzen of niet?
Maar prijsafspraken maken is verboden in Nederland.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:24 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Lijkt mij in overleg met de partijen... toch?
twitter:Politie_Breda twitterde op woensdag 18-12-2019 om 10:21:11Een groep boeren heeft korte tijd een distributiecentrum In Breda geblokkeerd. Op vordering van de politie, dat ze aangehouden zouden worden en hun tractoren in beslag zouden worden genomen, zijn ze direct vertrokken. De juiste keuze #boerenprotest reageer retweet
twitter:domootto twitterde op woensdag 18-12-2019 om 10:21:18Dit is midden op de A1 bij De Lutte op dit moment. Snelweg zit volledig dicht. #rtvoost #boerenprotest #agractie #boerenprotest @xxmiekewxx @ReitsLydia @hekman_danielle @boerbewust @RitaZon @lientje1967 @EJvdvoort @GeLeHesjesNLBron @EmielHouben https://t.co/d0ZXK2rvJ5 reageer retweet
quote:Op woensdag 18 december 2019 10:26 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Maar prijsafspraken maken is verboden in Nederland. In verband met kartelvorming
Had jij het niet over verheven voelen? Nou zet me eens lekker dom weg. Probeer maar.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:26 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Heb je nou echt helemaal niet het nieuws gezien de afgelopen weken?
quote:Op woensdag 18 december 2019 10:26 schreef StephanL het volgende:
twitter:domootto twitterde op woensdag 18-12-2019 om 10:21:18Dit is midden op de A1 bij De Lutte op dit moment. Snelweg zit volledig dicht. #rtvoost #boerenprotest #agractie #boerenprotest@:xxmiekewxx @:ReitsLydia @:hekman_danielle @:boerbewust @:RitaZon @:lientje1967 @:EJvdvoort @:GeLeHesjesNLBron @:EmielHouben https://t.co/d0ZXK2rvJ5 reageer retweet
![]()
Twentequote:Op woensdag 18 december 2019 10:26 schreef StephanL het volgende:
twitter:domootto twitterde op woensdag 18-12-2019 om 10:21:18Dit is midden op de A1 bij De Lutte op dit moment. Snelweg zit volledig dicht. #rtvoost #boerenprotest #agractie #boerenprotest@:xxmiekewxx @:ReitsLydia @:hekman_danielle @:boerbewust @:RitaZon @:lientje1967 @:EJvdvoort @:GeLeHesjesNLBron @:EmielHouben https://t.co/d0ZXK2rvJ5 reageer retweet
![]()
Dat is helemaal mijn doel niet, maar roepen 'waar gaat het nou eigenlijk over?' terwijl dat al verschillende keren uitgebreid in het nieuws is geweest en hier uitgelegd is, vind ik wat...wereldvreemd.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:27 schreef alpeko het volgende:
[..]
Had jij het niet over verheven voelen? Nou zet me eens lekker dom weg. Probeer maar.
Misschien samen verenigen, in een soort bond of zo. En dan gezamenlijk een minimumprjis maken. Of gewoon minder produceren en realiseren dat je met z'n allen te veel rommel maakt waar geen vraag voor is.quote:
twitter:wagensveld1968 twitterde op woensdag 18-12-2019 om 10:27:30Wie nog niet heeft ontbeten, op de A1 is een BBq gaande 🤣#Boerenprotest samen met collega's uit Duitsland https://t.co/WyUrvn0J2L reageer retweet
quote:Op woensdag 18 december 2019 10:30 schreef AchJa het volgende:
Jo @:VoMy vertel nog eens iets over tractoren van een ton, egoistische huilpuntjes, iedereen heeft het druk behalve de boeren, etc. etc.
Ik wil weer even lachen omdat ik dit beeld voor ogen heb:
[ afbeelding ]
Is gewoon een terechte vraag. Ze gaan nu naar de Amer Centrale want stikstof en naar de DC's want we krijgen geen eerlijke prijs. Ze zijn niet echt duidelijk in hun verhaal. Dat moet je mij niet verwijten.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:29 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Dat is helemaal mijn doel niet, maar roepen 'waar gaat het nou eigenlijk over?' terwijl dat al verschillende keren uitgebreid in het nieuws is geweest en hier uitgelegd is, vind ik wat...wereldvreemd.
twitter:SanderRTLNieuws twitterde op woensdag 18-12-2019 om 10:25:40Boeren bij distributiecentrum van de Jumbo in Breda. #boerenprotest #jumbo https://t.co/BBZzDGGkoQ reageer retweet
Mooi man!!!! Lekker BBQ-en op de snelwegquote:Op woensdag 18 december 2019 10:26 schreef StephanL het volgende:
![]()
wat zielig, het lijkt wel marktwerking en er is niemand die 90% paktquote:Op woensdag 18 december 2019 10:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat de boeren nog geen 10% krijgen en de rest 90% is niet echt eerlijk te noemen.
Dat is een aardige opsomming van 30 jaar opgekropte frustratie.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:32 schreef rododendronneke het volgende:
Wat een ongeorganiseerde bende.
Waar protesteren ze nu tegen?
- de stikstofmaatregelen?
- de supermarktconglomeraten?
- de media?
- de linkse politiek? (met hun klimaatgedram)
- de rechtse politiek? (met hun doorgeschoten vrijemarktideaal)
- de hoogopgeleide stedelingen?
- de cententellende consumenten?
Ik weet het niet meer. Wat een bijeengeraapt zooitje kwaaielui.
Waar slaat dit op? Dit slaat zo niet terug op wat ik post.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:08 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ach ja... het is grotendeels ikke ikke ikke want ik ben beter dan de rest. Dat zie je ook in dit topic... men voelt zich zo verheven boven "de simpele boeren"... Het druipt er af... en ze hebben het zelf niet eens door. Zo vermoeiend.. ga gewoon wat nuttigs doen en maak je niet zo druk.
Boerenverstand is dus ook een mythequote:Op woensdag 18 december 2019 10:30 schreef Vader_Aardbei het volgende:
https://ibb.co/LPWhkgC
Die boeren zijn echt goed bezig. Overal zie ik getriggerde, zure progressieven hierover vallen. Baudet heeft de komende tijd concurrentie betreft mijn stem.
Die green deal van timmerfrans kost 1 biljoen euro....quote:Op woensdag 18 december 2019 10:30 schreef Vader_Aardbei het volgende:
https://ibb.co/LPWhkgC
Die boeren zijn echt goed bezig. Overal zie ik getriggerde, zure progressieven hierover vallen. Baudet heeft de komende tijd concurrentie betreft mijn stem.
quote:Op woensdag 18 december 2019 10:32 schreef alpeko het volgende:
[..]
Is gewoon een terechte vraag. Ze gaan nu naar de Amer Centrale want stikstof en naar de DC's want we krijgen geen eerlijke prijs. Ze zijn niet echt duidelijk in hun verhaal. Dat moet je mij niet verwijten.
quote:Op woensdag 18 december 2019 10:32 schreef rododendronneke het volgende:
- de media?
Scheelt mij typewerk.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is een aardige opsomming van 30 jaar opgekropte frustratie.
Ja Den Haagtwitter:TomvndrH twitterde op woensdag 18-12-2019 om 10:24:19Grote hoeveelheid trekkers verzamelden bij het Informatiecentrum A4 bij #Leiderdorp. Zijn nu de snelweg richting Den Haag op gegaan #boerenprotest https://t.co/jXUj78WGAw reageer retweet
Diezelfde marktwerking is juist verantwoordelijk voor de stikstofcrisis. Het vrijgeven van het melkquotum is zo'n mooi voorbeeld van marktwerking wat ons naar deze situatie gewerkt heeft. Zoek maar eens op wat 5 jaar geleden gebeurd is. Ik heb het ook in deel 2 van deze reeks uitgelegd.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:33 schreef Tarado het volgende:
[..]
wat zielig, het lijkt wel marktwerking en er is niemand die 90% pakt
Ja, we gaan dood van de honger, net als in 2013 toen de distributiecentrummedewerkers staakten. Opdat we nooit vergeten!quote:Op woensdag 18 december 2019 10:34 schreef Elan het volgende:
Later vandaag lege schappen? Of komt het zo ver niet?
Iets over joden en 75 jaar geleden geloof ik.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:29 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Dat is helemaal mijn doel niet, maar roepen 'waar gaat het nou eigenlijk over?' terwijl dat al verschillende keren uitgebreid in het nieuws is geweest en hier uitgelegd is, vind ik wat...wereldvreemd.
Jaaaaaaaaa! Pas op vor het Chinese Circustwitter:derdehelft twitterde op woensdag 18-12-2019 om 10:36:44#boerenprotest rijden nu het #mallieveld in #denhaag op https://t.co/jtk6GyGmfF reageer retweet
Niemand weet het meer. Niet in de laatste plaats de boeren zelf. Die zitten vooral in de AAAH ALLES IS KUT-modus.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:32 schreef rododendronneke het volgende:
- de media?
Dus eigenlijk zijn de boeren tegen alles en iedereen. Maar moet de rest van Nederland hen allemaal supertof vinden, want eigen cultuur enzo, bovendien vreten wij hun producten.quote:
Hoe is dat niet een goede reden?quote:Op woensdag 18 december 2019 10:37 schreef alpeko het volgende:
[..]
Nee sterk verhaal zeg. Dus ze staken vanwege 30 jaar frustratie?
Dus omdat 1 engnek een uitspraak doet (die niet oke is) scheer jij nu iedereen over 1 kam?quote:Op woensdag 18 december 2019 10:37 schreef skrn het volgende:
[..]
Iets over joden en 75 jaar geleden geloof ik.
Gevolgd door meerdere organisaties die daar bewust geen afstand van nemenquote:Op woensdag 18 december 2019 10:39 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Dus omdat 1 engnek een uitspraak doet (die niet oke is) scheer jij nu iedereen over 1 kam?
Natuurlijk niet.. duurt nog wel een paar dagen. Precies op tijd voor de Kerst gekte begintquote:Op woensdag 18 december 2019 10:34 schreef Elan het volgende:
Later vandaag lege schappen? Of komt het zo ver niet?
Je zou het ook 30 jaar engelengeduld kunnen noemen. De rest van Nederland knap al uit z'n vel omdat ze 30 minuten later op hun werk komen.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:37 schreef alpeko het volgende:
[..]
Nee sterk verhaal zeg. Dus ze staken vanwege 30 jaar frustratie?
Nou idd...quote:Op woensdag 18 december 2019 10:39 schreef ACT-F het volgende:
Je zou het ook 30 jaar engelengeduld kunnen noemen. De rest van Nederland knap al uit z'n vel omdat ze 30 minuten later op hun werk komen.
Das war einmal. Nu sta je zo onvoorwaardelijk achter de boeren, dat iedereen die kritiek heeft op de gang van zaken 'ook gaat piepen als zij op de nullijn terecht komen', 'zich ook niet aansluit bij de vakbond' en het vooral vanuit egoïstische NIMBY-motieven zou doen. En dit soort flauwekul:quote:Op woensdag 18 december 2019 10:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Continu gejank dat ze maar ander werk moeten zoeken omdat de koetsier dat in 1800 ook moest etc. en dan anderen de maat gaan nemen..._!
En vwb het "probleem" heb ik al tientallen keren uitgelegd wat ik daarvan vind en wat mijn oplossing daarin is. Dat jij en ik daarin van mening verschillen is prima maar je moet net net doen alsof jij het grote gelijk aan je zijde hebt.
De tijd dat je het inhoudelijk nog voor de boeren opnam is voorbij, je niveau is gewoon gezakt tot het belachelijk maken van de tegenstanders die graag een leefbaarder Nederland zien.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:30 schreef AchJa het volgende:
Jo @:VoMy vertel nog eens iets over tractoren van een ton, egoistische huilpuntjes, iedereen heeft het druk behalve de boeren, etc. etc.
Ik wil weer even lachen omdat ik dit beeld voor ogen heb:
[ afbeelding ]
Nee, het boerenbedrijf wordt al jaren aan iedere kant genaaid door wetten, regels, het opnieuw veranderen van wetten en regels, het terug veranderen van wetten en regels. 'Gewoon' je bedrijf voeren is bijna onmogelijk.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:38 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zijn de boeren tegen alles en iedereen. Maar moet de rest van Nederland hen allemaal supertof vinden, want eigen cultuur enzo, bovendien vreten wij hun producten.
Tja, niet iedereen hangt aan de subsidietiet natuurlijk.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je zou het ook 30 jaar engelengeduld kunnen noemen. De rest van Nederland knap al uit z'n vel omdat ze 30 minuten later op hun werk komen.
En dat de organisatie FDF die uitspraak vervolgens onderschreef. Dat is meer dan 1 iemand.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:39 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Dus omdat 1 engnek een uitspraak doet (die niet oke is) scheer jij nu iedereen over 1 kam?
quote:Op woensdag 18 december 2019 10:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Schaalgrootte. Een handjevol Friezen met twee geblokkeerde rijbanen is makkelijk te beteugelen zonder escalatie.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waar slaat dit op? Dit slaat zo niet terug op wat ik post.
De blokkeerfriezen konden direct strafrechtelijk veroordeeld worden bij de eerste keer. De boeren krijgen waarschuwing, na waarschuwing, na waarschuwing.
Probeer dat eens uit te leggen!
Hen wordt juist al jaren het hand boven het hoofd gehouden. Er had 20 jaar geleden al realistisch naar de intensieve agrarische sector gekeken moeten worden. Dan had toen het mes er in gekund.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:40 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Nee, het boerenbedrijf wordt al jaren aan iedere kant genaaid door wetten, regels, het opnieuw veranderen van wetten en regels, het terug veranderen van wetten en regels. 'Gewoon' je bedrijf voeren is bijna onmogelijk.
Daar mag je van mij best boos over zijn.
Huursubsidiequote:Op woensdag 18 december 2019 10:40 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Tja, niet iedereen hangt aan de subsidietiet natuurlijk.
Precies dat.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:41 schreef VoMy het volgende:
[..]
En dat de organisatie FDF die uitspraak vervolgens onderschreef. Dat is meer dan 1 iemand.
Dit ja. Dit is gewoon een poging om broddelbeleid nog weer wat langer voort te zetten.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:41 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Hen wordt juist al jaren het hand boven het hoofd gehouden. Er had 20 jaar geleden al realistisch naar de intensieve agrarische sector gekeken moeten worden. Dan had toen het mes er in gekund.
Ik krijg ze allemaal niet.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:41 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Huursubsidie
Zorgtoeslag
Kinderbijslag
Hypotheekrenteaftrek
Etc, etc......
Met "boeren zijn kut!!11!!einz!111quote:Op woensdag 18 december 2019 10:40 schreef VoMy het volgende:
Das war einmal. Nu sta je zo onvoorwaardelijk achter de boeren, dat iedereen die kritiek heeft op de gang van zaken 'ook gaat piepen als zij op de nullijn terecht komen', 'zich ook niet aansluit bij de vakbond' en het vooral vanuit egoïstische NIMBY-motieven zou doen. En dit soort flauwekul:
De tijd dat je het inhoudelijk nog voor de boeren opnam is voorbij, je niveau is gewoon gezakt tot het belachelijk maken van de tegenstanders die graag een leefbaarder Nederland zien.
Zonder alle subsidies was er nauwelijks nog een boer die het hoofd boven water kon houden. Die wetten en regels horen nu eenmaal bij subsidies.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:40 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Nee, het boerenbedrijf wordt al jaren aan iedere kant genaaid door wetten, regels, het opnieuw veranderen van wetten en regels, het terug veranderen van wetten en regels. 'Gewoon' je bedrijf voeren is bijna onmogelijk.
Reis met het ov.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:42 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ik krijg ze allemaal niet.
Pak de fiets altijd.quote:
Vanuit juridisch oogpunt een kutreden en praktisch al helemaal.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:41 schreef BertV het volgende:
[..]
Schaalgrootte. Een handjevol Friezen met twee geblokkeerde rijbanen is makkelijk te beteugelen zonder escalatie.
Wat een berichtgeving weer... boze boeren. Omdat ze protesteren? Wanneer de leraren weer eens protesteren spreekt men ook niet van boze docenten.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:44 schreef theNull het volgende:
Iemand zin in een barbeque?
https://www.tubantia.nl/d(...)op-snelweg~adc2c57b/
Toeterbruiloften werden ook jarenlang gedoogd...quote:Op woensdag 18 december 2019 10:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vanuit juridisch oogpunt een kutreden en praktisch al helemaal.
Belastingontduiker!!!! Nu heel rap de heilige melkkoe pakken, want ook fietsinfrastructuur moet betaald worden hè!quote:
melkquotum instellen was fout , het weer afschaffen was nog fouterquote:Op woensdag 18 december 2019 10:41 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Hen wordt juist al jaren het hand boven het hoofd gehouden. Er had 20 jaar geleden al realistisch naar de intensieve agrarische sector gekeken moeten worden. Dan had toen het mes er in gekund.
Exact.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:41 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Wel.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:45 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Wat een berichtgeving weer... boze boeren. Omdat ze protesteren? Wanneer de leraren weer eens protesteren spreekt men ook niet van boze docenten.
Allitereert ook niet zo lekker.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:45 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Wat een berichtgeving weer... boze boeren. Omdat ze protesteren? Wanneer de leraren weer eens protesteren spreekt men ook niet van boze docenten.
https://www.ad.nl/politie(...)voor-niets~ac1d7489/quote:Op woensdag 18 december 2019 10:45 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
er is geen stikstofprobleem dat is verzonnen door de provincies die geen woningen willen bouwenquote:Op woensdag 18 december 2019 10:47 schreef VoMy het volgende:
- Boeren produceren 80% voor export.
- Zijn boos op de supermarkten, die nog geen 20% van hun productie afnemen, vanwege hun inkoopprijzen.
- Willen niet inkrimpen.
- Erkennen het stikstofprobleem niet.
Ze willen dus kunnen blijven groeien, want waarom niet, er is geen stikstofprobleem, en bij de groei ook een hogere prijs voor hun producten krijgen van de lokale afnemers. En met die extra productie willen ze dus vooral meer gaan exporteren?
Ook idioot. Gewoon de auto’s in beslag nemen. En even doorlichten hoe het betaald is. Zo afgelopen!quote:Op woensdag 18 december 2019 10:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Toeterbruiloften werden ook jarenlang gedoogd...
Ik heb het idee dat je niet helemaal objectief bent.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:40 schreef Lonaa het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)-te-verminderen.htmlquote:
Ik moest lachen.quote:Geen krimp, toch vergunningen
De sector is blij met de toezegging van het kabinet dat er geen sectorbrede krimp komt
Maar dat er drastische veranderingen noodzakelijk zijn wordt ook niet ontkend toch?quote:Op woensdag 18 december 2019 10:46 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Exact.
De stikstofproblematiek is niet iets van vandaag of gisteren. Het is natuurlijk wel zo dat de boeren de dupe zijn van jarenlang wisselend beleid, maar dat er drastische veranderingen noodzakelijk zijn in de agrarische industrie na decennia lang vrijwel ongebreidelde vervuiling staat buiten kijf.
Best wel, eigenlijk.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:48 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat je niet helemaal objectief bent.
Dit.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:47 schreef VoMy het volgende:
- Zijn boos op de supermarkten, die nog geen 20% van hun productie afnemen, vanwege hun inkoopprijzen.
- Willen niet inkrimpen.
Ze willen dus kunnen blijven groeien, want waarom niet, er is geen stikstofprobleem, en bij de groei ook een hogere prijs voor hun producten krijgen van de lokale afnemers. En met die extra productie willen ze dus vooral meer gaan exporteren?
Mijn gras! Mijn gras!quote:
Dan vraag ik me af wie er wereldvreemder is. Jij of ikquote:Op woensdag 18 december 2019 10:51 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Best wel, eigenlijk.![]()
Ik heb zeker wel een mening maar geen roze bril.
Huh? Boze boeren allitereert toch gewoon veel beter dan boze docenten? Wat is daar een drogreden aan?quote:Op woensdag 18 december 2019 10:50 schreef VoMy het volgende:
[..]
En het gebeurt toch. Goh, een whataboutism dat niet klopt, je verwacht het niet he.
Wereldvreemd omdat ik een mening heb?quote:Op woensdag 18 december 2019 10:52 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dan vraag ik me af wie er wereldvreemder is. Jij of ik
Als je echt gaat zoeken kun je alles wel vinden. Het is in ieder geval niet de boventoon van de media bij dergelijke protesten, hetgeen nu wel het geval is bij de boeren.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:47 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)voor-niets~ac1d7489/
https://www.parool.nl/nie(...)%2Fwww.google.com%2F
https://www.trouw.nl/onde(...)ze-leraren~b7d61229/
https://www.rtl.nl/video/b0e5c262-2722-40c4-bf14-3719668defc0/
Tuurlijk jonge. Arme boeren toch. Die framing.
https://nos.nl/liveblog/2(...)keersboetes-uit.htmlquote:'Boeren blokkeren toegang Tata Steel'
De boeren die vanochtend van de A9 bij Akersloot zijn gehaald, zijn naar Tata Steel in Velsen-Noord gereden. Daar blokkeren ze de toegangspoort, meldt NH Nieuws.
De drogreden was natuurlijk 'boze boeren worden wel boze boeren genoemd, maar boze leraren geen boze leraren', waar je instemmend op reageerde. Maar het allitereert inderdaad minder, ze hadden moeten gaan voor laaiende leraren.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:52 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Huh? Boze boeren allitereert toch gewoon veel beter dan boze docenten? Wat is daar een drogreden aan?
En 75% van het voedsel wat jij op je bord hebt liggen is geimporteerd... Dus iedereen mag exporteren behalve Nederland.quote:
Mening is gebaseerd op een bepaald wereldbeeld. Dus ja.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:53 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Wereldvreemd omdat ik een mening heb?
Of omdat ik mezelf best objectief vind?
Zoiets, ja.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:47 schreef VoMy het volgende:
- Willen niet inkrimpen.
koeien in de dikke stront met stikstof uit het veel te eiwit-rijke voer dat ze krijgenquote:Op woensdag 18 december 2019 10:40 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Laaiende leraren vind ik prachtigquote:Op woensdag 18 december 2019 10:54 schreef VoMy het volgende:
[..]
De drogreden was natuurlijk 'boze boeren worden wel boze boeren genoemd, maar boze leraren geen boze leraren', waar je instemmend op reageerde. Maar het allitereert inderdaad minder, ze hadden moeten gaan voor laaiende leraren.
Genot. Boeren hebben meer bereikt dus dan die activisten zaterdag op Schipholtwitter:PartijvdDieren twitterde op woensdag 18-12-2019 om 10:54:33👉 Vanmiddag vraagt @PartijvdDieren debat aan over onaanvaardbare ongelijkheid van behandeling boerenprotesten vs vreedzame protestanten #Protestival ✊🚜✈️🛑 👉 Tevens volgen vandaag Kamervragen #tractorstaat #boerenprotest #stikstof #Schiphol @GreenpeaceNL @WassenbergFrank https://t.co/23A7Wtr8Is reageer retweet
Maar dan zijn we allemaal niet objectief, toch?quote:Op woensdag 18 december 2019 10:55 schreef alpeko het volgende:
[..]
Mening is gebaseerd op een bepaald wereldbeeld. Dus ja.
Klopt, ik ook niet. Daarom sprak ik ook wie van ons wereldvreemder wasquote:Op woensdag 18 december 2019 10:56 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Maar dan zijn we allemaal niet objectief, toch?
Nepnieuwsquote:Op woensdag 18 december 2019 10:49 schreef VoMy het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)-te-verminderen.html
[..]
Ik moest lachen.
Tja, dat weet ik niet.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:57 schreef alpeko het volgende:
[..]
Klopt, ik ook niet. Daarom sprak ik ook wie van ons wereldvreemder was
Ja dat is ook zo. Maar dan moet je niet demonstreren tegen stikstofmaatregelen, want die zouden juist ervoor kunnen zorgen dat de nu dwingende neiging tot schaalvergroting eindelijk een halt toegeroepen wordt, en de prijs van producten eerlijker wordt.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Alhoewel ze op zich wel een punt hebben wat dat inkoopbeleid betreft. De supermarkten dwingen boeren zo belachelijk goedkoop mogelijk te produceren en gigantisch kleine marges zijn alleen houdbaar door op gigantische schaal te produceren. Dat zo goedkoop mogelijk produceren betekent natuurlijk ook dat er bezuinigd wordt op aspecten als dierenwelzijn, vervuiling, inkoop van duurzame soja etc.
Gewoon snoeihard wegknuppelen en de trekkers in beslag nemen.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:54 schreef Bocaj het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)keersboetes-uit.html
Ze domineerden het nieuws ook niet meerdere dagen op rij. Maar ik zie dat je de doelpalen al verschoven hebt.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:54 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Als je echt gaat zoeken kun je alles wel vinden. Het is in ieder geval niet de boventoon van de media bij dergelijke protesten, hetgeen nu wel het geval is bij de boeren.
Exact wat ik ook in het buitenland hoor. Het zijn niet de windmolens, de klompen en de kazen dat in één adem genoemd wordt als het over Nederland gaat. Met stip op nummer 1 is de efficiëntie van de landbouw en daarmee de lage voedselprijzen, nummer 2 is het waterbeheer en het ongeloof dat half Nederland onder zeespiegel zit en nummer 3 is dat Nederland organisatorisch sterk is, zowel overheid als bedrijfsleven.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:53 schreef Montagui het volgende:
De Nederlandse boer is de meest innovatieve boer ter wereld. De rest van de wereld komt hier de kennis oppikken. Ze zouden juist als voorbeeld en Nederland als proefgebied moeten gelden. In plaats daarvan worden ze nog harder aangepakt, nog strengere regels opgelegd. Ze moeten, moeten, moeten...… Onhoudbaar.
Dat er minder boeren zouden moeten zijn kan ik nog wel billijken, maar die sector constant de Zwarte Piet toespelen en verplichten om af te slanken slaat nergens op. Ja, op korte termijn weer stikstof/ammoniak/pfas/etc-ruimte. Op lange termijn red je het daar ook niet meer mee.
Niet zomaar aannames maken.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:00 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ze domineerden het nieuws ook niet meerdere dagen op rij. Maar ik zie dat je de doelpalen al verschoven hebt.
Ik ben het met je eens dat de cijfers daardoor enigszins vertekenen, maar dat Nederland vooral voor de export produceert staat buiten kijf. Laten we de getallen van vorig jaar erbij pakken: Nederland exporteerde vorig jaar voor 90,3 miljard euro aan landbouwproducten en importeerde voor 61,4 miljard euro, en van die 90,3 miljard euro is 24,9 miljard wederuitvoer (dus producten waarvoor Nederland een doorvoerland is). Dat betekent dus dat we nog steeds een (agrarisch) handelsoverschot hebben van bijna 30 miljard euro.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
En 75% van het voedsel wat jij op je bord hebt liggen is geimporteerd... Dus iedereen mag exporteren behalve Nederland.
eerlijker ??,quote:Op woensdag 18 december 2019 10:59 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja dat is ook zo. Maar dan moet je niet demonstreren tegen stikstofmaatregelen, want die zouden juist ervoor kunnen zorgen dat de nu dwingende neiging tot schaalvergroting eindelijk een halt toegeroepen wordt, en de prijs van producten eerlijker wordt.
juistquote:Op woensdag 18 december 2019 11:00 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Gewoon snoeihard wegknuppelen en de trekkers in beslag nemen.
De NOS quote de reactie van de LTO en dit is wat je nog kunt bedenken?quote:
Dat besef lijkt er inderdaad niet te zijn. Ze willen gewoon ontkennen dat er problemen zijn met de huidige vorm van intensieve agrarische industrie in Nederland, en ongestoord op oude voet doorgaan.quote:Op woensdag 18 december 2019 10:59 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja dat is ook zo. Maar dan moet je niet demonstreren tegen stikstofmaatregelen, want die zouden juist ervoor kunnen zorgen dat de nu dwingende neiging tot schaalvergroting eindelijk een halt toegeroepen wordt, en de prijs van producten eerlijker wordt.
Die is naar de hoeren want hij krijg een fooitje van Wiebesquote:Op woensdag 18 december 2019 09:36 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
@:Zipportal
PAK JE VIJAND AAN
Het is raar dat er geen kenteken op traktoren zit.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:00 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Gewoon snoeihard wegknuppelen en de trekkers in beslag nemen.
Je kan je afvragen of dit iets is waar je trots op moet zijn.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Exact wat ik ook in het buitenland hoor. Het zijn niet de windmolens, de klompen en de kazen dat in één adem genoemd wordt als het over Nederland gaat. Met stip op nummer 1 is de efficiëntie van de landbouw en daarmee de lage voedselprijzen,
De veganistische losers, die doorgaans bereid zijn om vele euro's neer te leggen voor biologisch en lokaal geteeld voedsel. Deze boerenwoede hangt aan elkaar van tegenstrijdigheden.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:08 schreef kipknots het volgende:
Het blijft typerend dat ze zo boos zijn op GroenLinks, terwijl die juist wil dat de overheid beleid gaat maken om de marges te vergroten. En op de EU, terwijl met de 'new green deal' de verwachting is dat er juist meer boeren nodig gaan zijn.
Maar goed, strijd maar door tot de akkers uitgeput zijn, de insectenstand tot 0 is gedaald en alle natuur naar de klote is. En juich nog even voor die politici die klaagt over 'veganistische losers'. Dat lijkt mij inderdaad de goede weg.
Dat is me allemaal bekend. En dat er een overschot is hoor je mij niet ontkennen maar als je de totale import wegstreept tegen de export blijft er 5% over. En je vergelijking vwb vlees in geld gaat natuurlijk niet om massa als in hoeveelheid (de waarde in geld zegt niks over het volume), de reden staat er nl. bij: "importeert goedkoop". Het zou me niets verbazen dat het goedkope Zuid-Amerikaanse vlees in gewicht meer blijkt de te zijn dan het gewicht wat we exporteren... Het is gewoon handel, niks meer niks minder. De Nederlander is te gierig om een goeie prijs voor de biefstuk te betalen dus haalt de super het wel uit Zuid Amerika...quote:Op woensdag 18 december 2019 11:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat de cijfers daardoor enigszins vertekenen, maar dat Nederland vooral voor de export produceert staat buiten kijf. Laten we de getallen van vorig jaar erbij pakken: Nederland exporteerde vorig jaar voor 90,3 miljard euro aan landbouwproducten en importeerde voor 61,4 miljard euro, en van die 90,3 miljard euro is 24,9 miljard wederuitvoer (dus producten waarvoor Nederland een doorvoerland is). Dat betekent dus dat we nog steeds een (agrarisch) handelsoverschot hebben van bijna 30 miljard euro.
Laten we vlees en melk als voorbeeld nemen: 66 procent van alle melk die wij produceren gaat naar het buitenland en exporteert Nederland voor 9 miljard euro aan vlees. Aan de andere kant importeren we voor 5 miljard euro aan vlees (vnl goedkoop vlees uit Zuid-Amerika, dat hier in de supermarkten ligt). Dus netto nog steeds een heel groot handelsoverschot.
Hoe je het ook wendt of keert: de agrarische productiviteit van Nederland ligt vijf keer hoger dan het Europese gemiddelde, en Nederland heeft de hoogste veedichtheid ter wereld. Wanneer je kijkt naar de landbouwproductie per eenheid landoppervlak dan staat Nederland ergens hoog bovenaan. Dat zoiets problemen oplevert lijkt me evident.
(Cijfers allemaal terug te vinden bij 't CBS)
Het is zeker waar dat LTO een belangenclubje is van megastallen waar lang niet alle boeren achterstaan. De boer wil eigenlijk maar één ding, een reëel inkomen, niets meer, niets minder. Het maakt niet uit hoe, als het maar gebeurt. Je ziet ze nu op alle vlakken demonstreren waardoor de samenhang zoek lijkt, maar het klopt wel degelijk waar ze tegen protesteren. Het stikstofbeleid is mank en is met de aangenomen noodwet absoluut niet verbeterd. Er moet zoveel gebeuren om 30 jaar overheidsfalen weer recht te zetten waardoor het eind van de huidige impasse nog niet in zicht lijkt, verre van. Er staat ons nog veel meer te wachten vanuit de bouwwereld. Ik verwacht nadat de bouw hervat wordt de milieulobby een kort geding aanspant tegen de noodwet. En ze staan behoorlijk sterk! Dus ik ben ook heel benieuwd waar we over een half jaar staan.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:04 schreef VoMy het volgende:
[..]
De NOS quote de reactie van de LTO en dit is wat je nog kunt bedenken?
De LTO is natuurlijk ook een waardeloze organisatie, dus ik kan me prima voorstellen dat niet iedere boer het met ze eens is. Maar de boeren die niet staan te demonstreren, die hoor je óók niet. Er zijn ook boeren die heel anders naar het boerenleven kijken dan de LTO of hun extremistische neefje van de FDF, maar die staan niet opritten te blokkeren omdat ze vinden dat het allemaal wel wat kleinschaliger mag. De boeren die nu protesteren, protesteren voor een politiek waarin de landbouw niet hoeft te krimpen.
Beslist! Het probleem is de 'marktwerking' waar men op prat gaat. Als je die ongebreideld z'n gang laat gaan dan krijg je weer schaalvergroting bij zowel de boeren als de supermarkten. Deze wapenwedloop in de markt moet je beteugelen. De huidige situatie had voorkomen kunnen worden door een regering die daadwerkelijk regeert, en dat is vooruit zien.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je kan je afvragen of dit iets is waar je trots op moet zijn.
En ze juichen voor charlatans als Wilders en Baudet die Nederland de EU uit willen loodsen. Zeg maar dag tegen je afzetmarkt boertjes, als die twee hun zin krijgen.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:08 schreef kipknots het volgende:
Het blijft typerend dat ze zo boos zijn op GroenLinks, terwijl die juist wil dat de overheid beleid gaat maken om de marges te vergroten. En op de EU, terwijl met de 'new green deal' de verwachting is dat er juist meer boeren nodig gaan zijn.
Maar goed, strijd maar door tot de akkers uitgeput zijn, de insectenstand tot 0 is gedaald en alle natuur naar de klote is. En juich nog even voor die politici die klaagt over 'veganistische losers'. Dat lijkt mij inderdaad de goede weg.
forse stikstof heffingen op de melk van 30 centquote:Op woensdag 18 december 2019 11:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Beslist! Het probleem is de 'marktwerking' waar men op prat gaat. Als je die ongebreideld z'n gang laat gaan dan krijg je weer schaalvergroting bij zowel de boeren als de supermarkten. Deze wapenwedloop in de markt moet je beteugelen. De huidige situatie had voorkomen kunnen worden door een regering die daadwerkelijk regeert, en dat is vooruit zien.
Elke ondernemer wil een reëel inkomen. Dat wordt alleen lastig als je zelfs met subsidie je zaakje niet draaiende kan houden omdat je spulletjes te laaggeprijsd zijn doordat het aanbod te groot is. Dan moet je je conclusies trekken en andere spullen gaan maken of wat anders gaan doen.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is zeker waar dat LTO een belangenclubje is van megastallen waar lang niet alle boeren achterstaan. De boer wil eigenlijk maar één ding, een reëel inkomen, niets meer, niets minder. Het maakt niet uit hoe, als het maar gebeurt. Je ziet ze nu op alle vlakken demonstreren waardoor de samenhang zoek lijkt, maar het klopt wel degelijk waar ze tegen protesteren. Het stikstofbeleid is mank en is met de aangenomen noodwet absoluut niet verbeterd. Er moet zoveel gebeuren om 30 jaar overheidsfalen weer recht te zetten waardoor het eind van de huidige impasse nog niet in zicht lijkt, verre van. Er staat ons nog veel meer te wachten vanuit de bouwwereld. Ik verwacht nadat de bouw hervat wordt de milieulobby een kort geding aanspant tegen de noodwet. En ze staan behoorlijk sterk! Dus ik ben ook heel benieuwd waar we over een half jaar staan.
Dat werkt schaalvergroting en import weer in de hand he.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:19 schreef michaelmoore het volgende:
forse heffingen op de melk van 30 cent
dan verdienen ze minder en dan krijg je vanzelf minder boeren, opgelost
Wat dat betreft zijn we het eens.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Beslist! Het probleem is de 'marktwerking' waar men op prat gaat. Als je die ongebreideld z'n gang laat gaan dan krijg je weer schaalvergroting bij zowel de boeren als de supermarkten. Deze wapenwedloop in de markt moet je beteugelen. De huidige situatie had voorkomen kunnen worden door een regering die daadwerkelijk regeert, en dat is vooruit zien.
met ,meer omzet maak je meer verliesquote:Op woensdag 18 december 2019 11:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat werkt schaalvergroting en import weer in de hand he.
Laat maar even zien hoeveel subsidie de boeren krijgen dan.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:20 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Elke ondernemer wil een reëel inkomen. Dat wordt alleen lastig als je zelfs met subsidie je zaakje niet draaiende kan houden omdat je spulletjes te laaggeprijsd zijn doordat het aanbod te groot is. Dan moet je je conclusies trekken en andere spullen gaan maken of wat anders gaan doen.
veel te veelquote:Op woensdag 18 december 2019 11:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Laat maar even zien hoeveel subsidie de boeren krijgen dan.
Ik had de term NIMBY al eens laten vallen hier he... Maar ja, ik werd voor gek uitgemaakt.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:21 schreef michaelmoore het volgende:
met ,meer omzet maak je meer verlies
import is niet erg, dat is niet schadelijk
Dat is ook bijzonder..quote:Op woensdag 18 december 2019 11:10 schreef Oscar. het volgende:
[..]
Het is raar dat er geen kenteken op traktoren zit.
Nee, dan krijg je vanzelf situaties als vandaag. De boeren komen op voor hun belangen in tegenstelling tot de rest van Nederland dat warmpjes achter hun toetsenbord blijft.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
forse heffingen op de melk van 30 cent
Je valt een beetje in herhaling. Dit is al tig keer uitgelegd.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:20 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Elke ondernemer wil een reëel inkomen. Dat wordt alleen lastig als je zelfs met subsidie je zaakje niet draaiende kan houden omdat je spulletjes te laaggeprijsd zijn doordat het aanbod te groot is. Dan moet je je conclusies trekken en andere spullen gaan maken of wat anders gaan doen.
forse stikstof heffing op de melk dat is terecht,quote:Op woensdag 18 december 2019 11:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nee, dan krijg je vanzelf situaties als vandaag. De boeren komen op voor hun belangen in tegenstelling tot de rest van Nederland dat warmpjes achter hun toetsenbord blijft.
Best wel wat als je ziet waar ze aanspraak op maken. https://www.rijksoverheid(...)uw/landbouwsubsidiesquote:Op woensdag 18 december 2019 11:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Laat maar even zien hoeveel subsidie de boeren krijgen dan.
boeren geven nu import voer , soja uit zuid amerika, dat kost minder tijd dan zelf voermais telenquote:Op woensdag 18 december 2019 11:24 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Best wel wat als je ziet waar ze aanspraak op maken. https://www.rijksoverheid(...)uw/landbouwsubsidies
En dat blijkt ook wel natuurlijk.
https://www.volkskrant.nl(...)-verdienen~b8b4597a/
Waarschijnlijk de reden dat ze dagen aaneen met de trekker op pad kunnen werkende mensen lastig te vallen.
Kennelijk valt het op dovemansoren bij de boeren.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je valt een beetje in herhaling. Dit is al tig keer uitgelegd.
juist een forse stikstof uitstoot heffing opleggen van 30 cent per literquote:Op woensdag 18 december 2019 11:20 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Boeren in Nederland is gewoon niet rendabel voor zowel het milieu als de portemonnee, zelfs met debiel hoge subsidies.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
boeren geven nu import voer , soja uit zuid amerika, dat kost minder tijd dan zelf voermais telen
Dan heb je de boeren alsnog op je dak. Begin eerst eens bij Schiphol. Geen accijns, geen BTW. Hoe leg je dat uit?quote:Op woensdag 18 december 2019 11:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
forse stikstof heffing op de melk dat is terecht,
je moet betalen voor je vervuiling , als jij een diesel koopt dan ga je ook betalen
Mooi man. Geen gezeik. Hier hebbie koffietwitter:esmebech twitterde op woensdag 18-12-2019 om 11:26:21Boeren krijgen koffie bij de Rechtbank! #boerenprotest #boerenprotesten #omroepzeeland https://t.co/kakCmUNp43 reageer retweet
@michaelmoore zegt iets dus nu is je generalisatie gerechtvaardigd?quote:Op woensdag 18 december 2019 11:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik had de term NIMBY al eens laten vallen hier he... Maar ja, ik werd voor gek uitgemaakt.
Koe bij de horens vatten en beide aanpakken. Denk dat je weinig mensen vind die het prima vinden dat multinationals overal mee wegkomen en alleen de agrarische sector wil verkleinen.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dan heb je de boeren alsnog op je dak. Begin eerst eens bij Schiphol. Geen accijns, geen BTW. Hoe leg je dat uit?
Dat kan ik ook niet. Maar waarom zijn de boeren dan zo boos op juist de politici die ook Schiphol willen aanpakken?quote:Op woensdag 18 december 2019 11:27 schreef ACT-F het volgende:
Dan heb je de boeren alsnog op je dak. Begin eerst eens bij Schiphol. Geen accijns, geen BTW. Hoe leg je dat uit?
Dat kinkt natuurlijk weer als een enorme bult geld... Maar van de inkomsten van de boer is maar een dikke 5% subsidie... De gemiddelde Nederlander trekt meer met alle subsidies die er bestaan.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:24 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Best wel wat als je ziet waar ze aanspraak op maken. https://www.rijksoverheid(...)uw/landbouwsubsidies
En dat blijkt ook wel natuurlijk.
https://www.volkskrant.nl(...)-verdienen~b8b4597a/
Waarschijnlijk de reden dat ze dagen aaneen met de trekker op pad kunnen werkende mensen lastig te vallen.
Leg dan nog eens uit waarom de boeren demonstreren tegen maatregelen om schaalvergroting tegen te gaan en kleinschaliger landbouw mogelijk te maken?quote:Op woensdag 18 december 2019 11:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je valt een beetje in herhaling. Dit is al tig keer uitgelegd.
de boeren zijn de vervuilers en we krijgen ook een vlegheffingquote:Op woensdag 18 december 2019 11:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
quote:Regelingen voor landbouwers en agrarische bedrijven
Er zijn verschillende regelingen voor landbouwers en agrarische bedrijven:
Bedrijfsovernamefonds voor startende boeren en tuinders;
basisbetaling;
vergroeningsbetaling;
extra betaling aan jonge landbouwers;
graasdierpremie;
Borgstellingskrediet voor de landbouw (BL);
Regeling Agrarisch natuurbeheer (SNL);
Regeling Kwaliteitsimpuls natuur en landschap (SKNL);
tegemoetkoming premie brede weersverzekering.
Bedrijfsovernamefonds voor startende boeren en tuinders
Er komt een extra financieringsmogelijkheid om startende boeren of tuinders te helpen de stap te maken naar een duurzaam en toekomstbestendig bedrijf. De Borgstellingsregeling Vermogensversterkend Krediet maakt het voor startende agrarische ondernemers makkelijker om op basis van een toekomstgericht ondernemersplan een lening aan te vragen.
Inkomenssteun via basisbetaling
Landbouwers die inkomenssteun via de basisbetaling willen ontvangen, kunnen jaarlijks de basisbetaling aanvragen via de gecombineerde opgave. Zij moeten wel voldoen aan bepaalde voorwaarden om voor inkomenssteun in aanmerking te komen. Zo moeten zij duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Vergroeningsbetaling als aanvulling op basisbetaling
In aanvulling op de basisbetaling kunnen landbouwers in aanmerking komen voor een vergroeningsbetaling. In de volgende gevallen kunnen landbouwers in aanmerking komen voor een vergroeningsbetaling:
Als ze verschillende gewassen verbouwen (gewasdiversificatie). Dit is goed voor de biodiversiteit.
Als ze 5% van het bouwland inrichten als ecologisch aandachtsgebied. Het stuk bouwland levert een bijdrage aan de kwaliteit van biodiversiteit en milieu.
Als ze blijvend grasland in stand houden.
Extra betaling jonge landbouwers
Jonge landbouwers kunnen een extra premie ontvangen. Zijn de landbouwers in het jaar van de eerste aanvraag jonger dan 41 jaar? Dan kunnen zij hun aanvraag doen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Met de premie kunnen jonge landbouwers investeren in grond, gebouwen, machines en verplaatsbare installaties.
Graasdierpremie
Laten landbouwers hun schapen of vrouwelijk vleesvee grazen op gronden die niet in aanmerking komen voor de basisbetaling? Dan kunnen zij een graasdierpremie aanvragen.
Borgstellingskrediet voor de landbouw (BL)
BL is voor landbouwbedrijven die de bank niet genoeg zekerheid kunnen bieden bij de afsluiting van een lening. De overheid staat met BL borg voor een deel van de bedrijfsfinanciering. Banken geven eerder een lening als de overheid voor een deel borg staat.
Vergoeding voor agrarisch natuurbeheer
Landbouwers die hun landbouwgrond natuurvriendelijk beheren, kunnen hiervoor een vergoeding aanvragen. Dit kan elk jaar van 15 november tot en met 31 december, via de regeling Agrarisch natuurbeheer (SNL).
Sommige boeren kunnen ook nog gebruikmaken van de regeling Kwaliteitsimpuls natuur en landschap (SKNL). Met deze regeling kunnen boeren hun landbouwgrond geschikt maken voor agrarisch natuurbeheer.
Tegemoetkoming premie brede weersverzekering
Agrarisch ondernemers met een brede weersverzekering kunnen een tegemoetkoming aanvragen voor de kosten van de verzekeringspremie. Dit kan via de tegemoetkoming premie brede weersverzekering.
Dat is ook precies wat de boeren willen. Gelijkheid. Zij willen wel krimpen, maar niet zodat anderen daarvan kunnen profiteren, want daar lijkt het nu op uit te draaien. De boeren moeten inleveren op stikstofrechten opdat anderen Nederland kunnen volbouwen.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:28 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Koe bij de horens vatten en beide aanpakken. Denk dat je weinig mensen vind die het prima vinden dat multinationals overal mee wegkomen en alleen de agrarische sector wil verkleinen.
Kan ook niet anders aangezien de sojateelt niet rendabel is als er alleen voor de menselijke consumptie verbouwd wordt.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:25 schreef michaelmoore het volgende:
boeren geven nu import voer , soja uit zuid amerika, dat kost minder tijd dan zelf voermais telen
Ze zijn dan ook verreweg de grootste bijdrage aan het stikstofprobleem dus zo raar is dat niet.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is ook precies wat de boeren willen. Gelijkheid. Zij willen wel krimpen, maar niet zodat anderen daarvan kunnen profiteren, want daar lijkt het nu op uit te draaien. De boeren moeten inleveren op stikstofrechten opdat anderen Nederland kunnen volbouwen.
Ik vroeg dit ook al eerder. Waar kijken we naar? Die 5%, is dat 5% van de omzet? Of is die 750 miljoen aan subsidies slechts goed voor 5% van de winst? Want dan zou er wel heel veel winst gemaakt worden door de boeren in Nederland...quote:Op woensdag 18 december 2019 11:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat kinkt natuurlijk weer als een enorme bult geld... Maar van de inkomsten van de boer is maar een dikke 5% subsidie... De gemiddelde Nederlander trekt meer met alle subsidies die er bestaan.
[ afbeelding ]
soja is koeien voerquote:Op woensdag 18 december 2019 11:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kan ook niet anders aangezien de sojateelt niet rendabel is als er alleen voor de menselijke consumptie verbouwd wordt.
Regelingen voor landbouwers en agrarische bedrijvenquote:Op woensdag 18 december 2019 11:31 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik vroeg dit ook al eerder. Waar kijken we naar? Die 5%, is dat 5% van de omzet? Of is die 750 miljoen aan subsidies slechts goed voor 5% van de winst? Want dan zou er wel heel veel winst gemaakt worden door de boeren in Nederland...
quote:Er zijn verschillende regelingen voor landbouwers en agrarische bedrijven:
Bedrijfsovernamefonds voor startende boeren en tuinders;
basisbetaling;
vergroeningsbetaling;
extra betaling aan jonge landbouwers;
graasdierpremie;
Borgstellingskrediet voor de landbouw (BL);
Regeling Agrarisch natuurbeheer (SNL);
Regeling Kwaliteitsimpuls natuur en landschap (SKNL);
tegemoetkoming premie brede weersverzekering.
Bedrijfsovernamefonds voor startende boeren en tuinders
Er komt een extra financieringsmogelijkheid om startende boeren of tuinders te helpen de stap te maken naar een duurzaam en toekomstbestendig bedrijf. De Borgstellingsregeling Vermogensversterkend Krediet maakt het voor startende agrarische ondernemers makkelijker om op basis van een toekomstgericht ondernemersplan een lening aan te vragen.
Inkomenssteun via basisbetaling
Landbouwers die inkomenssteun via de basisbetaling willen ontvangen, kunnen jaarlijks de basisbetaling aanvragen via de gecombineerde opgave. Zij moeten wel voldoen aan bepaalde voorwaarden om voor inkomenssteun in aanmerking te komen. Zo moeten zij duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Vergroeningsbetaling als aanvulling op basisbetaling
In aanvulling op de basisbetaling kunnen landbouwers in aanmerking komen voor een vergroeningsbetaling. In de volgende gevallen kunnen landbouwers in aanmerking komen voor een vergroeningsbetaling:
Als ze verschillende gewassen verbouwen (gewasdiversificatie). Dit is goed voor de biodiversiteit.
Als ze 5% van het bouwland inrichten als ecologisch aandachtsgebied. Het stuk bouwland levert een bijdrage aan de kwaliteit van biodiversiteit en milieu.
Als ze blijvend grasland in stand houden.
Extra betaling jonge landbouwers
Jonge landbouwers kunnen een extra premie ontvangen. Zijn de landbouwers in het jaar van de eerste aanvraag jonger dan 41 jaar? Dan kunnen zij hun aanvraag doen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Met de premie kunnen jonge landbouwers investeren in grond, gebouwen, machines en verplaatsbare installaties.
Graasdierpremie
Laten landbouwers hun schapen of vrouwelijk vleesvee grazen op gronden die niet in aanmerking komen voor de basisbetaling? Dan kunnen zij een graasdierpremie aanvragen.
Borgstellingskrediet voor de landbouw (BL)
BL is voor landbouwbedrijven die de bank niet genoeg zekerheid kunnen bieden bij de afsluiting van een lening. De overheid staat met BL borg voor een deel van de bedrijfsfinanciering. Banken geven eerder een lening als de overheid voor een deel borg staat.
Vergoeding voor agrarisch natuurbeheer
Landbouwers die hun landbouwgrond natuurvriendelijk beheren, kunnen hiervoor een vergoeding aanvragen. Dit kan elk jaar van 15 november tot en met 31 december, via de regeling Agrarisch natuurbeheer (SNL).
Sommige boeren kunnen ook nog gebruikmaken van de regeling Kwaliteitsimpuls natuur en landschap (SKNL). Met deze regeling kunnen boeren hun landbouwgrond geschikt maken voor agrarisch natuurbeheer.
Tegemoetkoming premie brede weersverzekering
Agrarisch ondernemers met een brede weersverzekering kunnen een tegemoetkoming aanvragen voor de kosten van de verzekeringspremie. Dit kan via de tegemoetkoming premie brede weersverzekering.
michaelmoore is niet de enige die dat vindt.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:28 schreef VoMy het volgende:
@:michaelmoore zegt iets dus nu is je generalisatie gerechtvaardigd?
Je zult met een evenwichtige oplossing moeten komen, zie mijn vorige reactie. Op dit moment wordt de één bevoordeeld en de ander benadeeld. Dan maak je je niet populair als politicus.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:29 schreef kipknots het volgende:
[..]
Dat kan ik ook niet. Maar waarom zijn de boeren dan zo boos op juist de politici die ook Schiphol willen aanpakken?
De boeren,1% van de bevolking, bezitten 50% van het land en produceren 50% van de stikstofuitstoot...quote:Op woensdag 18 december 2019 11:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is ook precies wat de boeren willen. Gelijkheid. Zij willen wel krimpen, maar niet zodat anderen daarvan kunnen profiteren, want daar lijkt het nu op uit te draaien. De boeren moeten inleveren op stikstofrechten opdat anderen Nederland kunnen volbouwen.
En dat klopt dus niet. Want als zij krimpen terwijl er aan de andere kant gebouwd wordt dan heb je een verschuiving van het probleem. Dus beide partijen moeten krimpen, maar dat wil de regering niet.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:31 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Ze zijn dan ook verreweg de grootste bijdrage aan het stikstofprobleem dus zo raar is dat niet.
Niet echt een antwoord op de vraag, wel? Juist GroenLinks wil multinationals aanpakken en juist die partij heeft het allemaal gedaan bij de boeren.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je zult met een evenwichtige oplossing moeten komen, zie mijn vorige reactie. Op dit moment wordt de één bevoordeeld en de ander benadeeld. Dan maak je je niet populair als politicus.
Onjuist. Controleer je feiten.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:33 schreef VoMy het volgende:
[..]
De boeren,1% van de bevolking, bezitten 50% van het land en produceren 50% van de stikstofuitstoot...
Er wordt inkomen genoemd, dus dat zal wel omzet betekenen.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:31 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik vroeg dit ook al eerder. Waar kijken we naar? Die 5%, is dat 5% van de omzet? Of is die 750 miljoen aan subsidies slechts goed voor 5% van de winst? Want dan zou er wel heel veel winst gemaakt worden door de boeren in Nederland...
Bij bouw komt niet zoveel stikstof vrij als bij veeteelt of in andere agrarische sectoren...quote:Op woensdag 18 december 2019 11:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En dat klopt dus niet. Want als zij krimpen terwijl er aan de andere kant gebouwd wordt dan heb je een verschuiving van het probleem. Dus beide partijen moeten krimpen, maar dat wil de regering niet.
Maar beide partijen moeten ook krimpen... De boeren willen alleen eerst en vooral niet krimpen, want die erkennen het probleem niet en roepen dat er in andere sectoren meer te halen is. Maar dat is niet zo, de bijdrage van de bouw aan het probleem is vele malen minder dan dat van de boeren.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En dat klopt dus niet. Want als zij krimpen terwijl er aan de andere kant gebouwd wordt dan heb je een verschuiving van het probleem. Dus beide partijen moeten krimpen, maar dat wil de regering niet.
Als de GroenLinks aanhang hun bedrijf bezet moet je niet op steun rekenenquote:Op woensdag 18 december 2019 11:35 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Niet echt een antwoord op de vraag, wel? Juist GroenLinks wil multinationals aanpakken en juist die partij heeft het allemaal gedaan bij de boeren.
Als dat zo was dan hadden we nu geen stikstofprobleem en konden we gewoon doorbouwen.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:35 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Bij bouw komt niet zoveel stikstof vrij als bij veeteelt of in andere agrarische sectoren...
Opbrengst = omzet. Maar dat weet je zelf ook wel.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:31 schreef VoMy het volgende:
[..]
Je valt wederom in onjuiste herhaling. Het is een kleine groep blaaskaken van megastallen vertegenwoordig door LTO die niet willen krimpen.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:35 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar beide partijen moeten ook krimpen... De boeren willen alleen eerst en vooral niet krimpen, want die erkennen het probleem niet en roepen dat er in andere sectoren meer te halen is. Maar dat is niet zo, de bijdrage van de bouw aan het probleem is vele malen minder dan dat van de boeren.
Dan is het zinnig om naar de 'zelfvoorzieningsgraad' te kijken die voor bijna alle agrarische producten (ruim) boven de 100% ligt.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is me allemaal bekend. En dat er een overschot is hoor je mij niet ontkennen maar als je de totale import wegstreept tegen de export blijft er 5% over. En je vergelijking vwb vlees in geld gaat natuurlijk niet om massa als in hoeveelheid (de waarde in geld zegt niks over het volume), de reden staat er nl. bij: "importeert goedkoop". Het zou me niets verbazen dat het goedkope Zuid-Amerikaanse vlees in gewicht meer blijkt de te zijn dan het gewicht wat we exporteren... Het is gewoon handel, niks meer niks minder. De Nederlander is te gierig om een goeie prijs voor de biefstuk te betalen dus haalt de super het wel uit Zuid Amerika...
Wat een rare vraag. Impliceer je dat wij de morele plicht hebben om voedsel te produceren voor de rest van de wereld?quote:Edit: Daarbij, waarom zou een Indo minder recht op een aardappel hebben dan wij op rijst?
De consument bv. zorgt al voor meer neerslag dan de stallen...quote:Op woensdag 18 december 2019 11:35 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Bij bouw komt niet zoveel stikstof vrij als bij veeteelt of in andere agrarische sectoren...
Consumenten verbieden dan maar, zit niks anders op.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
De consument bv. zorgt al voor meer neerslag dan de stallen...
[ afbeelding ]
Dat kan. Ik durf alleen te wedden dat voedsel dan wel een luxe product gaat worden.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:38 schreef Isdatzo het volgende:
Dan is het zinnig om naar de 'zelfvoorzieningsgraad' te kijken die voor bijna alle agrarische producten (ruim) boven de 100% ligt.
Waarom zouden wij niet voor een ander land mogen produceren terwijl wij andersom wel rijst op ons bord willen hebben?quote:Wat een rare vraag. Impliceer je dat wij de morele plicht hebben om voedsel te produceren voor de rest van de wereld?
Dit probeerde je net ook al bij een ander onderwerp, en toen vervolgens gooide je het op het propagandakanaal dat de NOS zou zijn.quote:
soja import uit zuid amerikaquote:Op woensdag 18 december 2019 11:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ben jij uberhaupt wel in staat om feiten te posten?
Dat plaatje gaat over uitstoot, die van mij gaat over neerslag in de natura 2000 gebieden. En daar gaat het om, de rest is ruis.quote:
Maar dan zou het prima kunnen zijn dat ze zonder de subsidies dus behoorlijk minder winst maken... Als de Action 5% van hun omzet erbij zou krijgen als subsidie, zouden ze hun winst met 50% laten toenemen.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Opbrengst = omzet. Maar dat weet je zelf ook wel.
quote:Op woensdag 18 december 2019 11:44 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dit probeerde je net ook al bij een ander onderwerp, en toen vervolgens gooide je het op het propagandakanaal dat de NOS zou zijn.
50% van het land:
[ afbeelding ]
Deze over de neerslag van stikstof:
[ afbeelding ]
O wacht, je hebt het over stikstofuitstoot wat helemaal niet relevant is in deze stikstofcrisis. De gerechtelijke uitspraak van mei dit jaar ging over de depositie van stikstof in Natura 2000 gebieden en niet over de cumulatieve uitstoot. Controleer je feiten!quote:Op woensdag 18 december 2019 11:33 schreef VoMy het volgende:
[..]
De boeren,1% van de bevolking, bezitten 50% van het land en produceren 50% van de stikstofuitstoot...
Preciesquote:Op woensdag 18 december 2019 11:35 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar beide partijen moeten ook krimpen... De boeren willen alleen eerst en vooral niet krimpen, want die erkennen het probleem niet en roepen dat er in andere sectoren meer te halen is. Maar dat is niet zo, de bijdrage van de bouw aan het probleem is vele malen minder dan dat van de boeren.
quote:https://www.trouw.nl/binn(...)-radicaler~bd7bb83d/
Ruim 73 procent van de boeren ontkent het stikstofprobleem. Dat bestaat volgens hen niet in Nederland. Ruim 95 procent vindt het daarom terecht dat boeren daartegen in actie komen. Ruim 65 procent omarmt de radicale koers van Farmers Defence Force (FDF), omdat ze zich niet langer vertegenwoordigd voelen door traditionele belangenclubs als LTO, zegt 71 procent. Een meerderheid van de boeren vindt het ook acceptabel als met tractorblokkades de vergaderingen van het parlement of Provinciale Staten worden verhinderd. Bij de jongeren vindt ruim 60 procent dit een acceptabele actievorm, terwijl er een celstaf van maximaal negen jaar op staat. Ruim 40 procent vindt het prima als distributiecentra voor supermarkten worden geblokkeerd. De rechter verbood dit gisteren.
over de OMZET inderdaad.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat kinkt natuurlijk weer als een enorme bult geld... Maar van de inkomsten van de boer is maar een dikke 5% subsidie... De gemiddelde Nederlander trekt meer met alle subsidies die er bestaan.
[ afbeelding ]
Alleen de stallen ja..quote:Op woensdag 18 december 2019 11:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wat jij wil, het werpt iig een compleet ander licht op de zaak dan al dat uitstoot gelul wat steeds voorbij komt.quote:
Sowieso is het grotendeels EU subsidie dus daar hebben we weinig last van he. Of moeten alle Europese boeren behalve de Nederlandse weer eens gesubsidieerd worden?quote:Op woensdag 18 december 2019 11:49 schreef Speekselklier het volgende:
over de OMZET inderdaad.
Maar bij een lage marge is dat dus een heel groot deel van de winst/ inkomen...
en als het echt zo weinig is dan kunnen we het ook laten vervallen. Vervuiling subsidieren is toch al een gek idee.
Trololol, het plaatje ging om neerslag van stikstof. De specifieke uitstoot van stikstof in Nederland is nog meer op het conto te schrijven van de landbouw, namelijk meer dan 50%, aangezien de component 'buitenland' dan gewoon verdwijnt...quote:Op woensdag 18 december 2019 11:49 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
O wacht, je hebt het over stikstofuitstoot wat helemaal niet relevant is in deze stikstofcrisis. De gerechtelijke uitspraak van mei dit jaar ging over de depositie van stikstof in Natura 2000 gebieden en niet over de cumulatieve uitstoot. Controleer je feiten!
CBSquote:Kader
Nederland is een druk bevolkt land en ruimte is schaars. De concurrentie voor het gebruik van de ruimte is op veel plekken een probleem. Bebouwd gebied is belangrijk voor wonen en werken. Bebouwd gebied bestaat uit huizen, winkels en kantoren en gebieden die gebruikt worden voor verkeer en bouwterreinen. Deze nemen meer en meer oppervlakte in beslag en vooral agrarisch terrein wordt getransformeerd naar bebouwd gebied. Het omzetten van open en groene gebieden naar bebouwd gebied is een brede maat voor de druk op ecosystemen en de biodiversiteit.
Internationaal wordt de verandering in landoppervlakte dat niet in gebruik is door bos of landbouw vergeleken. Dit wordt aangeduid als ‘overig land’. Een toename van overig land zal doorgaans een toename aangeven van bebouwd gebied en een verhoogde druk op ecosystemen en de biodiversiteit.
Nederland is een van de landen met een hoge toename van overig land. Deze hoge toename geeft aan dat in Nederland relatief veel land wordt omgezet van landbouw en bos naar bijvoorbeeld bebouwd gebied.
Nieuwe Oogstquote:Bebouwde ruimte verdringt agrarisch grondgebruik
De land- en tuinbouw heeft de afgelopen twee decennia heel veel grond ingeleverd ten behoeve van wonen, verkeer en bedrijvigheid. Vooral in provincie Zuid-Holland rukt de bebouwde ruimte heel snel op.
Dat blijkt uit een inventarisatie die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte van het bodemgebruik per provincie. Daarbij is de situatie in 2015 vergeleken met die van 1996. In twintig jaar tijd is er het meeste woon-, bedrijven- en verkeersterrein bijgekomen in provincie Zuid-Holland.
De bebouwde ruimte nam in deze periode toe van 20,4 naar 23,4 procent van het totale oppervlak van de provincie. In Zuid-Holland verdween 14.600 hectare agrarisch terrein. Tegelijkertijd kwam er bijna 9.000 hectare bebouwde ruimte bij. Daarnaast is grond omgezet in bos of natuurlijk terrein.
Utrecht en Flevoland
Andere provincies die een groeispurt maakten, waren Utrecht (2,2 procentpunt) en Flevoland (2 procentpunt). Veel kleiner was de groei in Friesland en Drenthe (beide 1 procentpunt), provincies die al een relatief klein aandeel bebouwd terrein hadden.
Ondanks de oprukkende bebouwing hebben alle provincies volgens het CBS overwegend een landelijk karakter. In 2015 was in alle provincies ten minste 58 procent van het oppervlak in gebruik voor landbouw, bos en open natuurlijk terrein.
Verschillen per provincie
Tegelijk verschilt het ruimtegebruik sterk per provincie. Zo was in Gelderland met de Veluwe het aandeel bos en natuur bijna vier keer zo groot als in Groningen. Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht zijn duidelijk meer gericht op wonen en werken.
In Zuid-Holland was het percentage woonterrein en werkterrein respectievelijk ruim drie en ruim vier keer zo groot als in Friesland. Binnenwateren komen vooral voor in Friesland en Noord- en Zuid-Holland.
Raar he dat je kratje heineken toevallig nooit bij twee dezelfde winkelketens in de reclame isquote:
Ik verberg me nergens achter, ik ga naar de basis van het probleem, te weten: "de neerslag in de natura 2000 gebieden". Jij verbergt je achter ruis (uitstoot en dan nog een keer een rekensom maken om op 60% te komen vanwege de Nederlandse uitstoot, framing noemen ze dat)quote:Op woensdag 18 december 2019 11:53 schreef VoMy het volgende:
[..]
Trololol, het plaatje ging om neerslag van stikstof. De specifieke uitstoot van stikstof in Nederland is nog meer op het conto te schrijven van de landbouw, namelijk meer dan 50%, aangezien de component 'buitenland' dan gewoon verdwijnt...
Er waait ook meer stikstof weg uit Nederland dan er vanuit het buitenland naar hier komt bijvoorbeeld. Ik vraag me echt af of je wel doorhebt waar dit over gaat.
@:AchJa probeert zich tenminste nog te verbergen achter het idee dat de stikstof die neerslaat in natuurgebieden op magische wijze specifiek niet de stikstof is die door de nabijgelegen stallen wordt uitgestoten, en dat de stikstof van de Nederlandse boeren zonder erg verdwijnselt. Maar dat is een andere discussie waarbij het verzand in de vraag of we wél of niet de algemene, wereldwijde kennis over stikstof kunnen toepassen op Nederland en of er wél of niet 80 meetstations zijn.
want die betaal jij als burger uiteindelijk niet??quote:Op woensdag 18 december 2019 11:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Sowieso is het grotendeels EU subsidie dus daar hebben we weinig last van he. Of moeten alle Europese boeren behalve de Nederlandse weer eens gesubsidieerd worden?
Niks trololol. Er staat met koeienletters 'uitstoot'. Je kan uitstoten wat je wil, maar zolang dat nauwelijks in een Natura 2000 gebied terecht komt is dat nauwelijks relevant.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:53 schreef VoMy het volgende:
Trololol, het plaatje ging om neerslag van stikstof.
Och, Nederland draagt sowieso 8 miljard af aan Europa he, dan krijgen we er iig nog wat voor terug.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:58 schreef Speekselklier het volgende:
want die betaal jij als burger uiteindelijk niet??
Nee, jij verbergt je achter een gespeelde 'onzekerheid'. Zolang we niet per bedrijf, per koe, per hectare natuurgebied, per weertype, in kaart hebben gebracht of er wel of niet stikstof neerslaat, moeten we maar niets doen. Klassieke truc om te voorkomen dat er maatregelen genomen worden, altijd maar blijven roepen om meer onderzoek en claimen dat al het onderzoek dat in 40 jaar tijd wereldwijd is uitgevoerd, niet toepasbaar is op deze specifieke situatie.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik verberg me nergens achter, ik ga naar de basis van het probleem, te weten: "de neerslag in de natura 2000 gebieden". Jij verbergt je achter ruis (uitstoot en dan nog een keer een rekensom maken om op 60% te komen vanwege de Nederlandse uitstoot, framing noemen ze dat)
yep.. een hoop vervuilende boeren...quote:Op woensdag 18 december 2019 12:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Och, Nederland draagt sowieso 8 miljard af aan Europa he, dan krijgen we er iig nog wat voor terug.
Waarschuw de FIOD maar als je er zo stellig van overtuigd bent danquote:Op woensdag 18 december 2019 11:57 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Raar he dat je kratje heineken toevallig nooit bij twee dezelfde winkelketens in de reclame is
Nergens zeg ik 'dat dat wel goed is'. Dat bedenk je er zelf bij, stropoppen dus. Op de overigens nog steeds 50% van het land dat nu agrarisch gebruikt wordt, is de landbouw vaak dusdanig intensief dat dat voor de natuur amper tot niets doet, met dan ook nog eens de negatieve gevolgen voor de omliggende natuur. Nou, fantastisch hoor. Niets meer aan doen.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:54 schreef AchJa het volgende:
En oh ja, @:VoMy:
[..]
CBS
Nieuwe Oogst
Want dat is wel goed...
Joh!quote:Op woensdag 18 december 2019 12:15 schreef Resistor het volgende:
die eerste foto's uit de TS zijn niet vanwege de actie, maar dat is een supermarkt die vorige week dicht was vanwege een brand. Ik herken het omdat ik er bezig ben geweest met de koelingen.
Dus de boeren importeren ook alles als het hen beter uitkomt.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
flinke stikstof heffing op de melkquote:Op woensdag 18 december 2019 12:19 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dus de boeren importeren ook alles als het hen beter uitkomt.
Dan ook niet meer klagen vanwege kippetjes uit de Oekraïne.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de boeren die hun "heil" zoeken bij partijen als de PVV. Op hun affiche staat "grenzen dicht". Dat geldt nu gelukkig nog niet zodat de boeren steun krijgen van hun Duitse collega's die nu massaal met hun trekkers de NL grens oversteken.
En wat betekent "grenzen dicht" voor de NL export? Letterlijk betekent dit dus dat we 80% van de NL landbouwproducten zelf moeten opeten en -drinken.
Misschien zou je eens moeten gaan lezen wat ik schrijf.quote:Op woensdag 18 december 2019 12:03 schreef VoMy het volgende:
Nee, jij verbergt je achter een gespeelde 'onzekerheid'. Zolang we niet per bedrijf, per koe, per hectare natuurgebied, per weertype, in kaart hebben gebracht of er wel of niet stikstof neerslaat, moeten we maar niets doen. Klassieke truc om te voorkomen dat er maatregelen genomen worden, altijd maar blijven roepen om meer onderzoek en claimen dat al het onderzoek dat in 40 jaar tijd wereldwijd is uitgevoerd, niet toepasbaar is op deze specifieke situatie.
Die tractors rijden op lucht? Vroeger reden de boeren nog op rode diesel he.quote:Op woensdag 18 december 2019 12:22 schreef michaelmoore het volgende:
de diesel rijders gaan ook flink betalen
Dit staatje vertekent nogal aangezien juist de Natura 2000 gebieden ontzien/beschermd worden, logisch dat daar de depositie door boeren en stallen relatief lager zal zijn.quote:Op woensdag 18 december 2019 11:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik ken een paar boeren die hun hele leven met de auto ook op rode diesel redenquote:Op woensdag 18 december 2019 12:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vroeger reden de boeren nog op rode diesel he.
quote:Op woensdag 18 december 2019 11:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
forse stikstof heffingen op de melk van 30 cent
quote:Op woensdag 18 december 2019 11:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
forse stikstof heffing op de melk dat is terecht,
je moet betalen voor je vervuiling , als jij een diesel koopt dan ga je ook betalen
quote:Op woensdag 18 december 2019 12:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
flinke stikstof heffing op de melk
dan zal t gauw klaar zijn , wie vervuilt die betaald
en de import van soja voor diervoer verbieden
de diesel rijders gaan ook flink betalen
Het vertekent niks, het laat zien wie er verantwoordelijk is voor de depositie in de gebieden. Dat geeft even een iets eerlijker beeld dan al die reactieve uitstoot grafieken.quote:Op woensdag 18 december 2019 12:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dit staatje vertekent nogal aangezien de Natura 2000 gebieden ontzien worden.
Waar haal je de wijsheid vandaan dat het lager is dan er omheen? Waar kan ik dat lezen?quote:Maar dat het in die gebieden lager is dan er omheen, betekent nog niet dat het niet teveel kan zijn.
De NOS wil ze niet noemen nee:quote:Op woensdag 18 december 2019 12:26 schreef TjjWester het volgende:
Mag ik uit het ontsporen van dit topic opmaken dat er geen noemenswaardige acties meer bezig zijn??
De natuur heeft niet zoveel aan "normen". Als het teveel is, is het natuurlijk gewoon teveel.quote:Op woensdag 18 december 2019 12:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het vertekent niks, het laat zien wie er verantwoordelijk is voor de depositie in de gebieden. Dat geeft even een iets eerlijker beeld dan al die reactieve uitstoot grafieken.
[..]
Waar haal je de wijsheid vandaan dat het lager is dan er omheen? Waar kan ik dat lezen?
Daarnaast is "teveel" nog wel wat meer als de Europese normen gehanteerd worden.
Op een paar hersenloze users in dit topic na, Die denken dat hallelujah roepen hip is, is het draagvlak wel verdwenen ja, en inderdaad terecht.quote:Op woensdag 18 december 2019 12:35 schreef Nielsch het volgende:
Prachtig om te zien hoe het sentiment zich inmiddels tegen de boeren keert. Weg zijn alle halleluja-uitingen op comment sections, weg zijn alle steunbetuigingen aan boerengekkiesclub FDF. Mensen zijn er klaar mee en terecht!
Grappig, dezelfde bron (Aerius) verschillende grafieken...quote:Op woensdag 18 december 2019 12:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De natuur heeft niet zoveel aan "normen". Als het teveel is, is het natuurlijk gewoon teveel.
Verder weet ik niet waar jouw grafiek vandaan komt maar ik zie toch ook andere informatie:
[ afbeelding ]
Dat ze protesteren tegen de politiek snap ik helemaal, ook dat er wat overlast kan zijn voor hun acties... maar o.a. vliegvelden en distributiecentra blokkeren? Wat is daar het nut van? Lekker gewone burgers lastig vallen die niks met het probleem te maken hebben (en die grotendeels achter de boeren stonden).quote:Op woensdag 18 december 2019 12:35 schreef Nielsch het volgende:
Prachtig om te zien hoe het sentiment zich inmiddels tegen de boeren keert. Weg zijn alle halleluja-uitingen op comment sections, weg zijn alle steunbetuigingen aan boerengekkiesclub FDF. Mensen zijn er klaar mee en terecht!
Valt wel mee met die verschillen, als je 2018 neemt (en niet de toekomstige jaren) én de staafjes kantelt dan zie je dat er niet gigantisch veel verschil tussen zit.quote:Op woensdag 18 december 2019 12:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Grappig, dezelfde bron (Aerius) verschillende grafieken...
Ja, USA is 237x groter en toch staan wij daar op #2 achter.quote:Op woensdag 18 december 2019 12:51 schreef Nielsch het volgende:
Toch oh zo verbazingwekkend dat onze boeren met al die regels nog zoveel kunnen produceren. Als die regels echt zo verstikkend waren, dan zou je wel denken dat landen als China en Canada voor ons in 't rijtje zouden staan. Maar nee hoor, niets daarvan... alleen de VS produceert nog iets meer dan Nederland.
Of misschien valt het allemaal wel mee... ik bedoel... als je op zo'n piepklein stukje wereld zoveel kan produceren dan moet je toch wel een bepaalde vrijheid hebben...
Ik zal het nog maar eens zeggen: de agrarische productiviteit van Nederland ligt vijf keer hoger dan het Europese gemiddelde, en Nederland heeft de hoogste veedichtheid ter wereld. Wanneer je kijkt naar de landbouwproductie per eenheid landoppervlak dan staat Nederland ergens hoog bovenaan. Dat zoiets problemen oplevert lijkt me evident: het stukje land dat wij Nederland noemen is te klein om zulke gigantische hoeveelheden voedsel te produceren.quote:Op woensdag 18 december 2019 12:51 schreef Nielsch het volgende:
Toch oh zo verbazingwekkend dat onze boeren met al die regels nog zoveel kunnen produceren. Als die regels echt zo verstikkend waren, dan zou je wel denken dat landen als China en Canada voor ons in 't rijtje zouden staan. Maar nee hoor, niets daarvan... alleen de VS produceert nog iets meer dan Nederland.
Of misschien valt het allemaal wel mee... ik bedoel... als je op zo'n piepklein stukje wereld zoveel kan produceren dan moet je toch wel een bepaalde vrijheid hebben...
Nav jouw plaatje (googlen) kwam ik ook hier terecht: Stikstof in Perspectiefquote:Op woensdag 18 december 2019 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Valt wel mee met die verschillen, als je 2018 neemt (en niet de toekomstige jaren) én de staafjes kantelt dan zie je dat er niet gigantisch veel verschil tussen zit.
Nou, hehe.quote:De belangrijkste conclusie van deze policybrief gaat over het kiezen van deze doelformulering. Wanneer de overheid een wenkend perspectief wil bieden voor zowel vergunningver-lening als natuur doet zij er goed aan de doelformulering breder te kiezen dan louter het reduceren van stikstofdepositie. Het ligt voor de hand de doelformulering te verbreden tot ‘het verbeteren van natuur’. Deze doelformulering biedt meer perspectief voor zowel het ver-beteren van de natuurkwaliteit, het daarmee halen van de doelen die gesteld zijn in de Habi-tatrichtlijn, als het onder voorwaarden vergunnen van economische activiteiten die stikstof uitstoten. Wanneer de overheid zich fixeert op een reductie in stikstofdepositie en de zoge-heten Kritische Depositie Waarden daarbij een centrale rol gaan spelen als gebiedsspecifieke stikstofnormen, dan riskeert zij op termijn een weinig perspectiefvolle beleidsroute. Mogelijk kan dit op termijn effect hebben op het draagvlak voor natuurbeleid. Bovendien zal een fixatie op stikstof de politisering van modelinstrumentarium als AERIUS naar verwachting niet oplossen.
En toch daalt de hoeveelheid stikstof in diezelfde tientallen jaren... ook kun je je afvragen of in zo'n dichtbevolkt land van alles moet wijken voor de natuur.quote:Op woensdag 18 december 2019 12:59 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik zal het nog maar eens zeggen: de agrarische productiviteit van Nederland ligt vijf keer hoger dan het Europese gemiddelde, en Nederland heeft de hoogste veedichtheid ter wereld. Wanneer je kijkt naar de landbouwproductie per eenheid landoppervlak dan staat Nederland ergens hoog bovenaan. Dat zoiets problemen oplevert lijkt me evident: het stukje land dat wij Nederland noemen is te klein om zulke gigantische hoeveelheden voedsel te produceren.
De gevolgen daarvan zijn al tientallen jaren zichtbaar.
De graanteelt stelt niet zoveel voor in Nederland. En dat is toch basisvoedsel.quote:Op woensdag 18 december 2019 12:59 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik zal het nog maar eens zeggen: de agrarische productiviteit van Nederland ligt vijf keer hoger dan het Europese gemiddelde, en Nederland heeft de hoogste veedichtheid ter wereld. Wanneer je kijkt naar de landbouwproductie per eenheid landoppervlak dan staat Nederland ergens hoog bovenaan. Dat zoiets problemen oplevert lijkt me evident: het stukje land dat wij Nederland noemen is te klein om zulke gigantische hoeveelheden voedsel te produceren.
De gevolgen daarvan zijn al tientallen jaren zichtbaar.
Klopt, het daalde (!) tot zo'n 7 jaar geleden.quote:Op woensdag 18 december 2019 13:08 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En toch daalt de hoeveelheid stikstof in diezelfde tientallen jaren... ook kun je je afvragen of in zo'n dichtbevolkt land van alles moet wijken voor de natuur.
ik eet toch alleen pizza dus voor mij maakt het niet uitquote:Op woensdag 18 december 2019 13:11 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De graanteelt stelt niet zoveel voor in Nederland. En dat is toch basisvoedsel.
Pizzabodem is deeg, gemaakt van bloem, gemaakt van graan.quote:Op woensdag 18 december 2019 13:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik eet toch alleen pizza dus voor mij maakt het niet uit
Het tweedequote:Op woensdag 18 december 2019 13:13 schreef alpeko het volgende:
Kwam net nog een hele colonne boze boeren tegen op de provinciale weg. Met Friese vlaggen. Zijn die dan helemaal vanuit Friesland naar het zuiden komen rijden om hier te tüteren of is dat vanwege het feit dat de Provincie Friesland meegaander is (geworden) naar boeren toe?
Ja, is inderdaad bekend.quote:Op woensdag 18 december 2019 13:15 schreef rubbereend het volgende:
ik heb even een motie opgezocht van de PVV, je weet wel de partij die nu goede sier maakt met de boeren.
"verzoekt de regering, binnen haar bevoegdheden al het mogelijke te doen om het dierenwelzijn en de dier- en volksgezondheid te waarborgen aangaande onze intensieve veehouderij en alles in het werk te stellen om de bio-industrie af te bouwen"
https://www.pvv.nl/in-de-(...)e-bio-industrie.html
quote:De PVV heeft al sinds 2006 in het verkiezingsprogramma staan dat we voor een afbouw van de bio-industrie zijn. We hebben tal van moties gesteund die los van het aankoopgedrag, dat we niet kunnen beïnvloeden, een einde maken aan de financiering van megastallen. Zo hebben we een motie van mevrouw Ouwehand en een motie van mevrouw Thieme en mevrouw Jacobi gesteund voor een moratorium. We hebben een motie van Grashoff en Van Veldhoven gesteund om niet mee te werken aan bestemmingsplanwijzigingen voor stallen groter dan 300 NGE. We hebben ook een motie van mevrouw Ouwehand gesteund waarin wordt gevraagd om geen enkele bijdrage te leveren aan het buitenland voor de financiering van megastallen.
Maar dat betekent allerminst dat 't nu goed zit.quote:Op woensdag 18 december 2019 13:08 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En toch daalt de hoeveelheid stikstof in diezelfde tientallen jaren...
De ironie: decennialang heeft alles moeten wijken voor de agrarische industrie die geen strobreed in de weg gelegd werd, en nu frame je het zo dat natuurbescherming de oorzaak van de huidige stikstofproblematiek is.quote:ook kun je je afvragen of in zo'n dichtbevolkt land van alles moet wijken voor de natuur.
Ja, die kutnatuur! Genoeg is genoeg!quote:Op woensdag 18 december 2019 13:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar dat betekent allerminst dat 't nu goed zit.
[..]
De ironie: decennialang heeft alles moeten wijken voor de agrarische industrie die geen strobreed in de weg gelegd werd, en nu frame je het zo dat natuurbescherming de oorzaak van de huidige stikstofproblematiek is.
Maar dit protest was toch initieel gericht tegen de supermarkten? Kunnen ze geen woordvoerder nemen soms? Ze doen maar wat.quote:
Eerder omver geredenquote:Op woensdag 18 december 2019 13:14 schreef Isane het volgende:
Ze stonden vanochtend te bbqen op de A35.
Moet ik eens gaan doen dan wordt ik gelijk opgepakt![]()
Met de kennis van nu was dat dus geen handig beleid. Ik geef de CDA de schuld.quote:Op woensdag 18 december 2019 13:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar dat betekent allerminst dat 't nu goed zit.
[..]
De ironie: decennialang heeft alles moeten wijken voor de agrarische industrie die geen strobreed in de weg gelegd werd, en nu frame je het zo dat natuurbescherming de oorzaak van de huidige stikstofproblematiek is.
Je kunt je ook afvragen of alles moet wijken voor wat veeteelt.quote:Op woensdag 18 december 2019 13:08 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En toch daalt de hoeveelheid stikstof in diezelfde tientallen jaren... ook kun je je afvragen of in zo'n dichtbevolkt land van alles moet wijken voor de natuur.
Precies. Doe dat lekker ergens met meer ruimte.quote:Op woensdag 18 december 2019 13:25 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je kunt je ook afvragen of alles moet wijken voor wat veeteelt.
Maar de uitstoot is al enorm lager dan 30 jaar geleden. Als stikstof slecht is voor het type natuur wat we in Nederland willen hebben, dan is het de afgelopen 30 jaar dus flink beter geworden? Waarom dan nu de normen zo streng maken? Ook is er sowieso meer natuur dan jaren of zelfs eeuwen geleden. De hoeveelheid bos is in Nederland veel hoger dan dat het eeuwenlang is geweest.quote:Op woensdag 18 december 2019 13:25 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als het consequent te hoog is, en het probleem accumuleert, wat hier het geval is, dan is het dus zo dat het de afgelopen jaren consequent slechter is geworden. En dat is dus ook zo, zoals je in elk ecologisch verslag kan lezen, maar ook gewoon in de krant.quote:Op woensdag 18 december 2019 13:27 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar de uitstoot is al enorm lager dan 30 jaar geleden. Als stikstof slecht is voor het type natuur wat we in Nederland willen hebben, dan is het de afgelopen 30 jaar dus flink beter geworden? Waarom dan nu de normen zo streng maken? Ok is er sowieso meer natuur dan jaren of zelfs eeuwen geleden. De hoeveelheid bos is in Nederland veel hoger dan dat het eeuwenlang is geweest.
Idd. Pleurisboeren.quote:Op woensdag 18 december 2019 13:25 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Die arme boeren ook.quote:Op woensdag 18 december 2019 13:30 schreef adgadg het volgende:
Je kunt je ook afvragen of je mensen die hun hele leven hard gewerkt hebben, weinig verdienen, te maken hebben met allerlei irritante regels en in tegenstelling tot al die bontkragen in de randstad wel eerlijk aan hun geld komen het leven zo zuur moet maken? Volgens mij hebben we grotere problemen.
Ik voel wel weer wat (terechte) veroordelingen hier aankomenquote:Op woensdag 18 december 2019 13:32 schreef VoMy het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het verstandige deel van Nederland zit ook op Facebook.
Sterker nog, dat is een van de oorzaken van deze situatie.quote:Op woensdag 18 december 2019 13:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Die arme boeren ook.
Het zijn en blijven gewoon ondernemers. Dat dramatische romantiseren van boeren schiet ook niemand iets mee op.
Eens. Ik zou ze zelfs geen ondernemers willen noemen. Vallen eerder onder de categorie 'artistiek', niet vanwege het werk, vanwege de financiering.quote:Op woensdag 18 december 2019 13:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Die arme boeren ook.
Het zijn en blijven gewoon ondernemers. Dat dramatische romantiseren van boeren schiet ook niemand iets mee op.
quote:Op woensdag 18 december 2019 13:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Die arme boeren ook.
De maatschappij ontwrichten is nooit acceptabel.quote:Op woensdag 18 december 2019 13:30 schreef adgadg het volgende:
Je kunt je ook afvragen of je mensen die hun hele leven hard gewerkt hebben, weinig verdienen, te maken hebben met allerlei irritante regels en in tegenstelling tot al die bontkragen in de randstad wel eerlijk aan hun geld komen het leven zo zuur moet maken? Volgens mij hebben we grotere problemen.
Niet in totale opbrengst als in volume natuurlijk.quote:Op woensdag 18 december 2019 12:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ja, USA is 237x groter en toch staan wij daar op #2 achter.
Best bizar.
Want boeren zijn inderdaad de enige in Nederland die het ooit wel eens moeilijk hebben. De rest gaat immers nooit failliet, raakt nooit haar baan kwijt, raakt nooit arbeidsongeschikt etc. etc. etc. Nee dat is een probleem dat exclusief boeren treftquote:Op woensdag 18 december 2019 14:00 schreef adgadg het volgende:
Jullie kunnen allemaal makkelijk praten, je moet zelf maar eens met je bedrijf aan de rand van de afgrond staan en je facturen niet meer kunnen betalen, grotendeels door wanbeleid van de overheid. Beetje typerend tegenwoordig, egoïsme viert de boventoon. Zolang je er zelf maar geen last van hebt.
Maar de boeren in NL boeren prima. Was gister nog in het nieuws.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:00 schreef adgadg het volgende:
Jullie kunnen allemaal makkelijk praten, je moet zelf maar eens met je bedrijf aan de rand van de afgrond staan en je facturen niet meer kunnen betalen, grotendeels door wanbeleid van de overheid. Beetje typerend tegenwoordig, egoïsme viert de boventoon. Zolang je er zelf maar geen last van hebt.
Er gaan dagelijks bedrijven over de kop. Is nooit een dusdanig probleem geweest dat vernielingen en intimidaties werden goedgepraat en urenlang oponthoud werd toegejuicht. Maar nu het om de boeren gaat is het ineens een heel groot probleem dat er een aantal ondernemers hun viool aan de wilgen moeten hangen.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:00 schreef adgadg het volgende:
Nederland is nr 2 wat export betreft, niet productie.quote:Op woensdag 18 december 2019 12:51 schreef Nielsch het volgende:
In een eerdere post liet ik al zien dat landbouwgebieden in hoog tempo verdwijnen ten faveure van bebouwing:quote:Op woensdag 18 december 2019 13:17 schreef Isdatzo het volgende:
CBSquote:Kader
Nederland is een druk bevolkt land en ruimte is schaars. De concurrentie voor het gebruik van de ruimte is op veel plekken een probleem. Bebouwd gebied is belangrijk voor wonen en werken. Bebouwd gebied bestaat uit huizen, winkels en kantoren en gebieden die gebruikt worden voor verkeer en bouwterreinen. Deze nemen meer en meer oppervlakte in beslag en vooral agrarisch terrein wordt getransformeerd naar bebouwd gebied. Het omzetten van open en groene gebieden naar bebouwd gebied is een brede maat voor de druk op ecosystemen en de biodiversiteit.
Internationaal wordt de verandering in landoppervlakte dat niet in gebruik is door bos of landbouw vergeleken. Dit wordt aangeduid als ‘overig land’. Een toename van overig land zal doorgaans een toename aangeven van bebouwd gebied en een verhoogde druk op ecosystemen en de biodiversiteit.
Nederland is een van de landen met een hoge toename van overig land. Deze hoge toename geeft aan dat in Nederland relatief veel land wordt omgezet van landbouw en bos naar bijvoorbeeld bebouwd gebied.
Nieuwe Oogstquote:Bebouwde ruimte verdringt agrarisch grondgebruik
De land- en tuinbouw heeft de afgelopen twee decennia heel veel grond ingeleverd ten behoeve van wonen, verkeer en bedrijvigheid. Vooral in provincie Zuid-Holland rukt de bebouwde ruimte heel snel op.
Dat blijkt uit een inventarisatie die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte van het bodemgebruik per provincie. Daarbij is de situatie in 2015 vergeleken met die van 1996. In twintig jaar tijd is er het meeste woon-, bedrijven- en verkeersterrein bijgekomen in provincie Zuid-Holland.
De bebouwde ruimte nam in deze periode toe van 20,4 naar 23,4 procent van het totale oppervlak van de provincie. In Zuid-Holland verdween 14.600 hectare agrarisch terrein. Tegelijkertijd kwam er bijna 9.000 hectare bebouwde ruimte bij. Daarnaast is grond omgezet in bos of natuurlijk terrein.
Utrecht en Flevoland
Andere provincies die een groeispurt maakten, waren Utrecht (2,2 procentpunt) en Flevoland (2 procentpunt). Veel kleiner was de groei in Friesland en Drenthe (beide 1 procentpunt), provincies die al een relatief klein aandeel bebouwd terrein hadden.
Ondanks de oprukkende bebouwing hebben alle provincies volgens het CBS overwegend een landelijk karakter. In 2015 was in alle provincies ten minste 58 procent van het oppervlak in gebruik voor landbouw, bos en open natuurlijk terrein.
Verschillen per provincie
Tegelijk verschilt het ruimtegebruik sterk per provincie. Zo was in Gelderland met de Veluwe het aandeel bos en natuur bijna vier keer zo groot als in Groningen. Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht zijn duidelijk meer gericht op wonen en werken.
In Zuid-Holland was het percentage woonterrein en werkterrein respectievelijk ruim drie en ruim vier keer zo groot als in Friesland. Binnenwateren komen vooral voor in Friesland en Noord- en Zuid-Holland.
En dan ook nog in exportwaarde, dat zegt nog niks over het volume.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:05 schreef crystal_meth het volgende:
Nederland is nr 2 wat export betreft, niet productie.
Woningen voor iedereen, wat is precies je probleem daarmee? Jij hebt liever dat 1% van de Nederlanders het land in een agrarisch industrieterrein veranderd en de overige 99% noodgedwongen hutjemutje in flats moet wonen?quote:Op woensdag 18 december 2019 14:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
In een eerdere post liet ik al zien dat landbouwgebieden in hoog tempo verdwijnen ten faveure van bebouwing:
[..]
CBS
[..]
Nieuwe Oogst
Nee, dat moeten we willen...
Goed om te weten.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er gaan dagelijks bedrijven over de kop. Is nooit een dusdanig probleem geweest dat vernielingen en intimidaties werden goedgepraat en urenlang oponthoud werd toegejuicht. Maar nu het om de boeren gaat is het ineens een heel groot probleem dat er een aantal ondernemers hun viool aan de wilgen moeten hangen.
Hypocrisie ten top.
Niemand houdt je tegen hoor. Kijk maar of je het kunt organiseren.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:09 schreef KoosVogels het volgende:
Goed om te weten.
Mocht het bedrijf waar ik voor werk ooit failliet gaan, dan bedreigen we gewoon wat politici en leggen het verkeer lam. Mag blijkbaar allemaal!
Aangezien ons bedrijf floreert, is dat niet nodig. Maar ik gok dat een dergelijke actie op weinig sympathie kan rekenen (en terecht).quote:Op woensdag 18 december 2019 14:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niemand houdt je tegen hoor. Kijk maar of je het kunt organiseren.
Bebouwing zorgt voor nog veel meer uitstoot en dan heb ik het niet alleen over stikstof. Gras neemt iig nog Co2 op, dat zie ik een gebouw nog niet doen.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:07 schreef VoMy het volgende:
Woningen voor iedereen, wat is precies je probleem daarmee? Jij hebt liever dat 1% van de Nederlanders het land in een agrarisch industrieterrein veranderd en de overige 99% noodgedwongen hutjemutje in flats moet wonen?
De wijze van "actie" voeren door de boeren is juist een voorbeeld van egoïsme. Alsof er geen andere beroepsgroep of zelfs de gewone burger, wordt getroffen door dit wanbeleid van de overheid. Leraren bijv. Of de zorg. Die hebben ook gestaakt maar er is wel een verschil tussen georganiseerd je werk neerleggen en aandacht vragen voor je punt i.p.v. deze anarchie waar iedereen maar moet wijken voor een stel doorgedraaide boeren zonder dat nu helder wordt wat men wil. Zendtijd eisen van de NOS... kom op zegquote:Op woensdag 18 december 2019 14:00 schreef adgadg het volgende:
Daar laten verenigingen als antifa ed. zich ook niet door weerhouden. Dus nogmaals, ga je gangquote:
Die worden vervolgens ook en masse opgepakt...quote:Op woensdag 18 december 2019 14:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar laten verenigingen als antifa ed. zich ook niet door weerhouden. Dus nogmaals, ga je gang
Komt dat niet eerder door flinke uitknijperij door de grote jongens als unilever / campina, etc? Maw, consistent een te lage prijs krijgen voor je producten?quote:Op woensdag 18 december 2019 14:00 schreef adgadg het volgende:
Gelukkig zijn huizen ook maar optioneel voor mensenquote:Op woensdag 18 december 2019 14:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bebouwing zorgt voor nog veel meer uitstoot en dan heb ik het niet alleen over stikstof. Gras neemt iig nog Co2 op, dat zie ik een gebouw nog niet doen.
En die verenigingen als antifa worden daar, imo terecht, dan ook sterk om veroordeeld.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar laten verenigingen als antifa ed. zich ook niet door weerhouden. Dus nogmaals, ga je gang
Elke actie kent zijn voor- en tegenstanders. Je doet nu net alsof elke andere actie alleen maar op sympathie kan rekenen. Alle stakingen van de afgelopen tijd kenden ook de nodige tegenstanders en vooral hier op Fok!.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:11 schreef KoosVogels het volgende:
Aangezien ons bedrijf floreert, is dat niet nodig. Maar ik gok dat een dergelijke actie op weinig sympathie kan rekenen (en terecht).
De ene actie alleen iets meer dan de andere.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Elke actie kent zijn voor- en tegenstanders. Je doet nu net alsof elke andere actie alleen maar op sympathie kan rekenen. Alle stakingen van de afgelopen tijd kenden ook de nodige tegenstanders en vooral hier op Fok!.
Dat is het punt niet.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:15 schreef alpeko het volgende:
De ene actie alleen iets meer dan de andere.
In deze manier van redeneren zit nog iets geks: Nederland exporteert 80% van de productie. Dus, die Nederlandse supermarktketens die de boeren uit zouden knijpen, zijn slechts goed voor ten hoogste 20% van de afzet. En dan hebben we het nog niet eens over de nertsenfokkers enzo, die graag hun walgelijke praktijken voort willen kunnen zetten omdat ze dat ook 'boeren' vinden. Die hebben niets met de supermarkten te maken.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:13 schreef probeer het volgende:
[..]
Komt dat niet eerder door flinke uitknijperij door de grote jongens als unilever / campina, etc? Maw, consistent een te lage prijs krijgen voor je producten?
En we importeren 75% van het eten omdat jij te belazerd bent om de prijs te betalen. Als die 80% in Nederland was gebleven en we die 75% buiten de deur hadden gehouden had je bar weinig keus en was vlees alleen voor de rijken geweest.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:16 schreef VoMy het volgende:
In deze manier van redeneren zit nog iets geks: Nederland exporteert 80% van de productie. Dus, die Nederlandse supermarktketens die de boeren uit zouden knijpen, zijn slechts goed voor ten hoogste 20% van de afzet. En dan hebben we het nog niet eens over de nertsenfokkers enzo, die graag hun walgelijke praktijken voort willen kunnen zetten omdat ze dat ook 'boeren' vinden.
Stakingen zijn nog wel van een andere orde dan wat de boeren aan het uitspoken zijn natuurlijk. Laat de boeren maar een week uit hun neus eten. Wat een impact zal dat hebben.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Elke actie kent zijn voor- en tegenstanders. Je doet nu net alsof elke andere actie alleen maar op sympathie kan rekenen. Alle stakingen van de afgelopen tijd kenden ook de nodige tegenstanders en vooral hier op Fok!.
Actie voeren is actie voeren, wie dat doet maakt niet zoveel uit.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:14 schreef probeer het volgende:
En die verenigingen als antifa worden daar, imo terecht, dan ook sterk om veroordeeld.
Maar fijn dat je erkent dat FDF in hetzelfde rijtje als antifa hoort.
Dat geldt voor zo'n beetje iedere sector. Als je daar niet mee om kunt gaan moet je geen ondernemer worden.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
En we importeren 75% van het eten omdat jij te belazerd bent om de prijs te betalen. Als die 80% in Nederland was gebleven en we die 75% buiten de deur hadden gehouden had je bar weinig keus en was vlees alleen voor de rijken geweest.
Oh ja bij de langzaamaan acties van de politie stond je natuurlijk ook op de achterste poten.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:19 schreef Xa1pt het volgende:
Stakingen zijn nog wel van een andere orde dan wat de boeren aan het uitspoken zijn natuurlijk. Laat de boeren maar een week uit hun neus eten. Wat een impact zal dat hebben.
We hebben het hier over een hele sector die tegengewerkt wordt door falende regels van de overheid. Boeren werken zich rot om een boterham te verdienen, maar de politiek en veel mensen hebben geen flauw benul wat er allemaal bij komt kijken. Sommige mensen denken serieus dat melk uit een fabriek komt. Boeren zijn gewoon een makkelijk doelwit omdat de meeste geen behoefte hebben zich te uiten in de politiek.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:03 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Want boeren zijn inderdaad de enige in Nederland die het ooit wel eens moeilijk hebben. De rest gaat immers nooit failliet, raakt nooit haar baan kwijt, raakt nooit arbeidsongeschikt etc. etc. etc. Nee dat is een probleem dat exclusief boeren treft.
Dan heb ik nog wel een lijstje boeren voor je die eerst op hun melkgeld moeten wachten voordat ze überhaupt een factuur kunnen betalen. Ja boeren hebben veel geld in hun land zitten maar de meeste boeren leven juist enorm eenvoudig/armoedig in vergelijking met de gemiddelde nederlander. Hebben geen dure vakanties en eten soms nog van eigen bodem.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:04 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar de boeren in NL boeren prima. Was gister nog in het nieuws.
Dan moet je die 80% export ook niet als excuus gebruiken, ondernemen is ondernemen toch?quote:Op woensdag 18 december 2019 14:20 schreef Xa1pt het volgende:
Dat geldt voor zo'n beetje iedere sector. Als je daar niet mee om kunt gaan moet je geen ondernemer worden.
Zijn die ook elke week, met bedreigingen richting politici en het inrammen van provinciehuizen en dat soort geintjes? Voelen de politieagenten zich ook zoals 75 jaar geleden een minderheid zich voelde?quote:Op woensdag 18 december 2019 14:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh ja bij de langzaamaan acties van de politie stond je natuurlijk ook op de achterste poten.
Elke week...quote:Op woensdag 18 december 2019 14:22 schreef VoMy het volgende:
Zijn die ook elke week, met bedreigingen richting politici en het inrammen van provinciehuizen en dat soort geintjes? Voelen de politieagenten zich ook zoals 75 jaar geleden een minderheid zich voelde?
Ik denk dat je niet ver naast zit als de regering halsstarrig dit wanbeleid doorzet. Uiteindelijk ben je zelf ook de dupe van dit wanbeleid. Maar kennelijk moet Nederland eerst volgebouwd worden en 30 miljoen mensen herbergen voordat het kwartje valt.quote:
We hebben het hier over een sector die uit de wind wordt gehouden door de overheid, al decennia lang.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:21 schreef adgadg het volgende:
[..]
We hebben het hier over een hele sector die tegengewerkt wordt door falende regels van de overheid. Boeren werken zich rot om een boterham te verdienen, maar de politiek en veel mensen hebben geen flauw benul wat er allemaal bij komt kijken. Sommige mensen denken serieus dat melk uit een fabriek komt. Boeren zijn gewoon een makkelijk doelwit omdat de meeste geen behoefte hebben zich te uiten in de politiek.
De gemiddelde boer boert prima, blijkt elk jaar weer uit cijfers. Het gemiddelde inkomen van een boer ligt hoger dan van de gemiddelde Nederlander. Het netto vermogen van de gemiddelde boer ligt hoger dan van de gemiddelde Nederlander.quote:[..]
Dan heb ik nog wel een lijstje boeren voor je die eerst op hun melkgeld moeten wachten voordat ze überhaupt een factuur kunnen betalen. Ja boeren hebben veel geld in hun land zitten maar de meeste boeren leven juist enorm eenvoudig/armoedig in vergelijking met de gemiddelde nederlander.
quote:Hebben geen dure vakanties en eten soms nog van eigen bodem.
Dat is allemaal niet echt vergelijkbaar met de uren oponthoud, de bedreigingen en het spoor van vernielingen wat de boeren hebben achtergelaten. Nogmaals, laat de boeren inderdaad dan maar ook eens staken. Dat doen ze natuurlijk niet omdat maar weinig mensen dan overtuigd raken van de noodzaak het instandhouden van de veeteelt.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh ja bij de langzaamaan acties van de politie stond je natuurlijk ook op de achterste poten.
Er zijn elke week protesten van boeren tot nu toe ja. Ga je nu zelfs de geschiedenis ontkennen?quote:
Dat volgt op de "maar de boeren zijn zo belangrijk voor ons land!!!!". Dat zijn ze simpelweg niet.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan moet je die 80% export ook niet als excuus gebruiken, ondernemen is ondernemen toch?
Dit kun je toch geen staken noemen? Een gesprek met een afvalbedrijf? Want die zijn partij in deze zaak omdat?quote:Tractoren bij ATM
Door de blokkade van de boeren kan veel personeel van het bedrijf ATM in Moerdijk niet naar huis. Politie is inmiddels ook gearriveerd.
De Vlasweg in Moerdijk, bij het bedrijf ATM, staat helemaal vol met tractoren. Enkele boeren zijn inmiddels binnen voor een gesprek met de directeur.
De meeste boeren demonstreren niet zo snel, dat ze dat nu wel doen zegt genoeg over hun situatie. Manier van demonstreren is idd niet altijd even tactvol maar men is ook oprecht gefrustreerd.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:11 schreef alpeko het volgende:
[..]
De wijze van "actie" voeren door de boeren is juist een voorbeeld van egoïsme. Alsof er geen andere beroepsgroep of zelfs de gewone burger, wordt getroffen door dit wanbeleid van de overheid. Leraren bijv. Of de zorg. Die hebben ook gestaakt maar er is wel een verschil tussen georganiseerd je werk neerleggen en aandacht vragen voor je punt i.p.v. deze anarchie waar iedereen maar moet wijken voor een stel doorgedraaide boeren zonder dat nu helder wordt wat men wil. Zendtijd eisen van de NOS... kom op zegHet lijkt wel een coup
Is ook zeker een factor, en indirect waarschijnlijk ook de consument, wij nl'ers zijn nogal gierig over het algemeenquote:Op woensdag 18 december 2019 14:13 schreef probeer het volgende:
[..]
Komt dat niet eerder door flinke uitknijperij door de grote jongens als unilever / campina, etc? Maw, consistent een te lage prijs krijgen voor je producten?
Die kan niet veel anders met een uitspraak van de RvS die daar vrij duidelijk in is.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:24 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet ver naast zit als de regering halsstarrig dit wanbeleid doorzet.
Je kan zo bij de NOS aan de slag met dit soort onzin.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:24 schreef VoMy het volgende:
Het gemiddelde inkomen van een boer ligt hoger dan van de gemiddelde Nederlander.
Dat is een terechte uitspraak en daar is voor gewaarschuwd voordat het PAS werd ingevoerd. De waarschuwingen zijn genegeerd en nu ligt de bouw plat. En dat trek je niet vlot met de huidige noodwet.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:26 schreef Xa1pt het volgende:
Die kan niet veel anders met een uitspraak van de RvS die daar vrij duidelijk in is.
Dingen onzin noemen omdat je zelf niet met feiten aan komt zetten en daarom daadwerkelijke cijfers niet aan kanquote:Op woensdag 18 december 2019 14:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je kan zo bij de NOS aan de slag met dit soort onzin.
https://www.nieuweoogst.n(...)ienen-gemiddeld-goedquote:Op woensdag 18 december 2019 14:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je kan zo bij de NOS aan de slag met dit soort onzin.
Ja, vooral lokaal. Maar landelijk? Dit is de tweede.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:25 schreef VoMy het volgende:
Er zijn elke week protesten van boeren tot nu toe ja. Ga je nu zelfs de geschiedenis ontkennen?
quote:Op woensdag 18 december 2019 14:28 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dingen onzin noemen omdat je zelf niet met feiten aan komt zetten en daarom daadwerkelijke cijfers niet aan kan. Je hebt er wel een dagtaak aan he, dat wegkijken.
Hier staan wat verfrissende dingen, niet eens op de NOS.
https://www.welingelichte(...)-zijn-miljonair.html
Totaal geen ondernemersinzicht. Je baseren op 1 goed jaarquote:Op woensdag 18 december 2019 14:28 schreef alpeko het volgende:
[..]
https://www.nieuweoogst.n(...)ienen-gemiddeld-goed
Het gemiddelde inkomen uit bedrijf voor alle land- en tuinbouwbedrijven wordt voor 2017 geraamd op ongeveer 70.000 euro per onbetaalde arbeidsjaareenheid
Dat mag je vinden.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:26 schreef Xa1pt het volgende:
Dat volgt op de "maar de boeren zijn zo belangrijk voor ons land!!!!". Dat zijn ze simpelweg niet.
Het had voor de feitelijke situatie niet zoveel uitgemaakt verder. Dan hadden de boeren een aantal jaren terug de godwins van stal gehaald en tranen met tuiten gehuild. Er is simpelweg veel teveel uitstoot en zeker de boeren moeten daar hoe dan ook drastisch op inleveren. Het is niet heel chique hoe de overheid dit heeft aangevlogen, anderzijds is het ook wel begrijpelijk dat men dit zoveel mogelijk probeerde te vermijden. Dom, maar ja.quote:Op woensdag 18 december 2019 14:28 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is een terechte uitspraak en daar is voor gewaarschuwd voordat het PAS werd ingevoerd. De waarschuwingen zijn genegeerd en nu ligt de bouw plat. En dat trek je niet vlot met de huidige noodwet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |