GlennQuagmire | woensdag 27 november 2019 @ 13:26 |
Bron: Parool | |
Iemand91 | woensdag 27 november 2019 @ 14:07 |
De 200e en laatst gebouwde McDonnell Douglas MD-11 is met pensioen. D-ALCN voor Lufthansa was de allerlaatste MD-11 die in Long Beach Californië van de assembly line rolde in 2000. 31 oktober maakte ze haar laatste commerciële vlucht van Novosibirsk naar Frankfurt en gistermiddag maakte ze haar allerlaatste vlucht van Frankfurt naar Victorville: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/d-alcn#22fa8dd0 D-ALCN was overigens niet de laatst geleverde MD-11; dat was haar zusterschip D-ALCM (de een na laatst gebouwde MD-11) die op 22 februari 2001 aan Lufthansa Cargo was geleverd; D-ALCN werd iets eerder op 25 januari 2001 geleverd. D-ALCM ging vorige maand naar Victorville: PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #50 D-ALCN nog in de fabriek. De roll-out volgde op 14 september. Eerste vlucht op 9 november 2000: 25 januari 2001; de laatste delivery van een MD-11 en daarmee ook de laatste delivery van een McDonnell Douglas wide-body toestel: Laatste takeoff voor de laatste MD-11, gisteren in Frankfurt: | |
tripel7 | donderdag 28 november 2019 @ 21:19 |
https://www.flightradar24.com/KLM685/2300e0f2 Ja, nee, toch maar niet 😂 | |
Drekkoning | donderdag 28 november 2019 @ 21:22 |
https://www.volkskrant.nl(...)cht-kl-685~b8c8a683/ Weer de 685? | |
shiz | donderdag 28 november 2019 @ 21:23 |
Mexino | |
TigerXtrm | donderdag 28 november 2019 @ 21:24 |
Wauw, ze moeten ook echt weer helemaal terug? | |
Peter | donderdag 28 november 2019 @ 21:26 |
Zoveel brandstof hebben ze toch niet aan boord? Of nu nog net wel.. Volgens Google gaan ze idd terug naar AMS.. | |
Peterselieman | donderdag 28 november 2019 @ 21:31 |
Een Boeing 777X is tijdens het testen behoorlijk stuk gegaan https://www.airliners.net(...)cd8c459fa3#p21820243 | |
Drekkoning | donderdag 28 november 2019 @ 21:32 |
Brandstof zit wel goed, met dank aan de jetstreams. | |
Peter | donderdag 28 november 2019 @ 21:34 |
Lijkt alsof ze vanacht met een ander toetel alsnog vliegen.. nadat ze terug zijn. [ Bericht 18% gewijzigd door Peter op 28-11-2019 22:01:46 ] | |
TigerXtrm | donderdag 28 november 2019 @ 22:07 |
Cargo door latch... daar zijn in een ver verleden twee Boeings door neergestort. Wel zorgwekkend te noemen dat dit bijna 30 jaar later blijkbaar nog steeds een ding is. | |
Fred2 | donderdag 28 november 2019 @ 23:38 |
Vergeet de DC10 niet. Zolang die deur naar buiten blijft draaien blijft het zwak punt. Op dit punt geldt voor alle airlines dat geld belangrijker is dan veiligheid; een veiligere, naar binnen draaiende deur vindt men te duur omdat er dan minder cargo mee kan. | |
Pino112 | vrijdag 29 november 2019 @ 00:06 |
Ze gaan gewoon weer naar Mexico nu? | |
Peter | vrijdag 29 november 2019 @ 00:11 |
Het is nu een stippellijn, dus een schatting van een computermodel (diep op de oceaan is geen radar). De terugvlucht uit Mexico is wel al geannuleerd... Ik denk dat de kist zo weer aan deze kant van de oceaan opduikt.. en dat dan de site dat corrigeert. Anders is het wel erg vreemd. | |
nattermann | vrijdag 29 november 2019 @ 00:39 |
https://www.nu.nl/buitenl(...)icaanse-vulkaan.html
[ Bericht 72% gewijzigd door nattermann op 29-11-2019 13:06:06 ] | |
Pino112 | vrijdag 29 november 2019 @ 06:32 |
Duidelijk | |
TigerXtrm | vrijdag 29 november 2019 @ 09:07 |
Dat lijkt me flink klote als je daar aan boord zit. Complete overmacht natuurlijk, maar wel heel extreem dat men dan echt nergens anders in de buurt kan landen. Als ze niet genoeg brandstof hadden gehad voor de terugvlucht had men ook niet anders gekund, dus klinkt allemaal weer onnodig bureaucratisch. | |
shiz | vrijdag 29 november 2019 @ 09:26 |
Denk dat iedereen liever weer in Amsterdam is dan in Goose Bay ofzo. - oh je bedoelt natuurlijk Zuid America, lol. Joah. Geen idee hoe ver daar 't luchtruim dicht is en alle andere uitwijkluchthavens zullen dan vrij vol zitten en met buurlanden zit je dan idd met Visas e.d. . | |
OEM | vrijdag 29 november 2019 @ 11:20 |
Cargo door is iets wat de media er van gemaakt hebben, geeft de Seattle Times zelf toe:
| |
artm | vrijdag 29 november 2019 @ 12:41 |
Curacao had misschien dan een betere optie geweest? Lijkt me dat er daar geen extra visa eisen zijn omdat ze onderdeel zijn van het koninkrijk der nederlanden? | |
derLudolf | vrijdag 29 november 2019 @ 12:53 |
Denk dat die paarden meer een probleem zijn dan visa eerlijk gezegd... | |
Iemand91 | vrijdag 29 november 2019 @ 15:34 |
Voor het eerst in ruim 5 jaar is er weer een gloednieuwe Boeing 777-200LR van de productielijn gerold. 4K-AZ01 als regeringstoestel voor Azerbeidzjan. Deze nieuwe -200LR werd op 24 oktober 2018 besteld, de eerste order voor een -200LR sinds april 2013. Zie mijn post hier: PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #46 Laatste 777-200LR hiervoor was P4-SKN die onder dezelfde rol voor Equatoriaal-Guinea rondvliegt en in 2014 de hal uit reed. Sindsdien heeft Turkmenistan Airlines in juni ook nog een order voor 1 -200LR geplaatst. Totaal aantal orders voor de -200LR staat nu op 61 waarvan dus 59 geleverd. | |
Fred2 | vrijdag 29 november 2019 @ 15:53 |
Dan ga je er vanuit dat de inzittenden allemaal de Nederlandse nationaliteit of geldig (Schengen)Visum hebben. Vraag me af of Curaçao wel de juiste faciliteiten heeft voor paarden. | |
Peter | vrijdag 29 november 2019 @ 16:10 |
Dan maar naar Bonaire, zelfde land en ze hebben een ezel-opvang waar vast ook paarden passen | |
derLudolf | vrijdag 29 november 2019 @ 17:27 |
Ik zag afgelopen week iets op tv over Kluivert dog rescue op Curaçao. Integere vakmensen, kunnen vast ook wel iets met paarden | |
OEM | vrijdag 29 november 2019 @ 18:33 |
En dan sta je daar met je 747 op Aruba, Bonaire of Curacao. Crew mag ongetwijfeld niet meer verder vliegen, geen andere 747 crew te vinden, paarden mogen of kunnen er niet uit danwel gaan direct quarantaine in. Nee, dat wordt een feest. In februari 2017 heeft KLM een zo'n feest noodgedwongen moeten ondergaan met een vlucht van Amsterdam naar New York die gestopt is in New Foundland (hartaanval captain). Die paarden hebben naar t schijnt 31 uur in het vliegtuig gestaan. | |
Fred2 | zaterdag 30 november 2019 @ 13:16 |
KLM vliegt dagelijks met een 747 naar Curaçao, dus een crew moet er wel te vinden zijn. Dan nog is het de vraag of de vulkaan wel snel genoeg rustig is om überhaupt verder te vliegen. | |
Iemand91 | dinsdag 3 december 2019 @ 22:02 |
Er staat momenteel een Supermarine Spitfire op Lelystad Airport. G-IRTY is 5 augustus vertrokken vanaf Goodwood Aerodrome in Engeland en vliegt de hele wereld rond. Gistermiddag is ze aangekomen in Lelystad. Donderdag zal de "Silver Spitfire" haar laatste leg maken terug naar Goodwood Aerodrome. Alles is te volgen op hun website: https://www.silverspitfire.com/ De in 1943 gebouwde Spitfire heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog 51 gevechtsmissies uitgevoerd en na de oorlog werd ze verkocht aan Nederland waar ze enkele jaren bij de Koninklijke Luchtmacht werd gevlogen. Daarna kwam ze terecht in het Aviodome op Schiphol (foto hieronder) en later in het Aviodrome op Lelystad. In 2006 werd ze verkocht en werd naar Duxford gebracht om haar weer vliegwaardig te maken. Een tiental jaar later werd hier door een nieuwe eigenaar aan begonnen. Op 27 juni dit jaar maakte ze na tientallen jaren weer haar eerste vlucht. MJ271_Aviodome_1991_1200 by Jelle Hieminga, on Flickr [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 03-12-2019 22:18:01 ] | |
shiz | dinsdag 3 december 2019 @ 22:13 |
Vewy pwetty | |
Shivo | woensdag 4 december 2019 @ 04:43 |
Dan moet je toch een zekere hekel aan het leven hebben, om in zo’n machine de wereld rond te willen vliegen. Of een rotsvast vertrouwen in je beschermengel. | |
Pino112 | woensdag 4 december 2019 @ 06:34 |
Wauw. | |
Iemand91 | woensdag 4 december 2019 @ 12:05 |
Het einde van een tijdperk in Australië en de Verenigde Staten. Ruim 5 uur geleden vertrok de QF47 vanuit San Francisco terug naar Sydney: https://www.flightradar24.com/QFA74/2310818a Dit was na 48 jaar de laatste Qantas 747 vlucht naar de Verenigde Staten. Qantas vloog al die jaren de 747-200, -300, -400 en -SP naar de VS. Vanaf vandaag vliegt Qantas alle VS routes met de 787 en A380. Eens vlogen de Qantas 747's de hele wereld rond inclusief Amsterdam en was de maatschappij gedurende een korte periode een all-747 airline. Nu zijn er nog slechts enkele 747 routes over: Ook is de Qantas 747 vloot gekrompen tot slechts 6 toestellen; allen de 747-400ER. Deze 6 zijn de enig gebouwde 747-400ER toestellen. Er zijn overigens wel 40 747-400ERF's gebouwd. Eind volgend jaar zouden alle Qantas 747's uitgefaseerd moeten zijn. Aankomst en vertrek van de Qantas 747-400ERF in San Francisco: [ Bericht 17% gewijzigd door Iemand91 op 04-12-2019 20:19:05 ] | |
derLudolf | woensdag 4 december 2019 @ 20:52 |
https://www.hln.be/geld/e(...)bij-airbus~aa279cf8/ vind ik leuk | |
Iemand91 | donderdag 5 december 2019 @ 12:47 |
De Spitfire hangt weer in de lucht: https://www.flightradar24.com/GIRTY/23146465 G-IRTY by Richard P!, on Flickr | |
Iemand91 | vrijdag 6 december 2019 @ 19:00 |
bron De laatste dagen voor weer een KLM 747. PH-BFG "City of Guayaquil" maakt morgen haar laatste commerciële vluchten. Momenteel staat ze op Schiphol. (foto hierboven is van gisteren) Morgenmiddag vertrekt ze om 13:30 uur als KL691 naar Toronto en zal zondagmorgen om 07:25 uur terugkomen. Zondag zal ze ook al de laatste vlucht maken; om 14:00 uur vertrekt ze naar Cotswold voor ontmanteling. En een uur geleden is de laatste KLM 747 vlucht naar Hong Kong vertrokken: https://www.flightradar24.com/KLM887/23186434 Morgenavond vertrekt de laatste 747 vlucht naar Seoul. | |
Adrie072 | vrijdag 6 december 2019 @ 19:32 |
Wanneer gaat de laatste 747 eruit? | |
Iemand91 | vrijdag 6 december 2019 @ 19:50 |
2021. Exacte datum niet bekend. Vaak wordt het einde van zomerseizoen 2021 genoemd, maar ik heb ook data dat ze vlak voor zomerseizoen al weg zijn. | |
TigerXtrm | vrijdag 6 december 2019 @ 23:27 |
Mag toch hopen dat dat in ieder geval een mooi feestje wordt daar op Schiphol. | |
Fred2 | zaterdag 7 december 2019 @ 11:11 |
Zal denk ik samenhangen met de levering van de twee extra 777-300 die KLM heeft besteld. | |
Iemand91 | zaterdag 7 december 2019 @ 21:26 |
Die zouden in november en december 2020 geleverd moeten worden, dus nog voor het begin/eind van zomerseizoen 2021. Maar het hangt inderdaad wel allemaal samen. En zojuist is de laatste KLM 747 vlucht naar Seoul vertrokken en is op weg naar de startbaan: https://www.flightradar24.com/KLM855/231bd183 De vlucht wordt uitgevoerd door PH-BFI. Zij voerde gisteravond ook de allerlaatste KLM 747 vlucht naar Hong Kong uit. PH-BFG staat op het punt te landen in Toronto: https://www.flightradar24.com/KLM31/231abfde Over ongeveer 3 uur vertrekt -BFG terug naar Amsterdam voor haar laatste vlucht met passagiers. Hier bij vertrek vanmorgen op Schiphol: Bron en meer foto's hier 191207 PH-BFG B744 KLM (100 years sticker) will be leaving the fleet soon by mzunguwamap, on Flickr -BFG zal in Toronto zich voegen bij haar zuster -BFH, want daar gebeurde dit mee gistermiddag: | |
Iemand91 | zondag 8 december 2019 @ 22:28 |
Dat was het dan.. Bron In een weekend 1 747 en 2 747-bestemmingen minder. Betekent ook dat ik hier niet meer 's avonds die kenmerkende 747's hoor overgaan richting Hong Kong en Seoul. Die kon je toch wel oppikken tussen de rest... [ Bericht 10% gewijzigd door Iemand91 op 08-12-2019 22:50:34 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 9 december 2019 @ 05:01 |
Heeft niets met bureaucratisch te maken, maar met logistieke planning (en kosten). Waarom zou je een kist, bemanning, uch honderd psgrs en een kudde paarden ergens op een random luchthaven willen neerzetten, als je niet eens weet of je uberhaupt door kan naar bestemming? Je wil die kist dan liever terug op je home base, de bemanning lekker thuis en de paarden veilig in het dierenhotel. Of terug naar de eigenaar. Voor een deel van de psgrs geldt dat die ook naar huis kunnen en voor een ander deel maakt het eigenlijk niet uit; die willen niet op Amsterdam terug zijn, maar ook niet in bv Toronto. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 9 december 2019 @ 05:27 |
Het hangt met heel veel dingen samen. De groei van de Dreamliner-vloot zal een grotere impact hebben. Er moeten nog vijf 10's en zes 9's (van Air France) komen. | |
Iemand91 | maandag 9 december 2019 @ 13:44 |
De laatst gebouwde Boeing 737NG heeft afgelopen zaterdag haar eerste vlucht gemaakt. De 737-800 PH-BCL voor KLM.
| |
flipsen | maandag 9 december 2019 @ 14:45 |
Ehm, staat daar nou een jachtluipaard het toestel na te kijken | |
DrMarten | maandag 9 december 2019 @ 15:37 |
Ziet eruit als een opgezette coyote. Ik gok als vogelverschrikker | |
Drekkoning | maandag 9 december 2019 @ 15:38 |
| |
Iemand91 | woensdag 11 december 2019 @ 20:59 |
AIR FRANCE BESTELT TIEN EXTRA AIRBUS A350'S
| |
zlotka | donderdag 12 december 2019 @ 19:33 |
'Boeing removed a feature that protects its 787 planes during lightning strikes as a cost-cutting measure, even after FAA experts objected' Gaat lekker daar | |
Iemand91 | vrijdag 13 december 2019 @ 00:18 |
Qantas lijkt de keus gemaakt te hebben qua toestelkeuze voor Project Sunrise; de Airbus A350-1000. QANTAS UPDATE ON PROJECT SUNRISE De 3e en laatste Project Sunrise research flight vind volgende week dinsdag (17 dec.) plaats van New York naar Sydney. | |
derLudolf | vrijdag 13 december 2019 @ 00:34 |
Gaaf! Zou dit nog weer pijn doen voor Boeing? Gekozen worden voor dergelijke lange vluchten is wel een prestige dingetje lijkt me. | |
Black-Hole | vrijdag 13 december 2019 @ 14:46 |
Best een leuke docu. | |
DeeBee | vrijdag 13 december 2019 @ 15:18 |
A350. | |
Kleffe_Dop | vrijdag 13 december 2019 @ 18:37 |
Op de valreep wat positieve PR in 2019 had ze niet slecht uitgekomen denk ik... en dit is wel een project met de nodige media exposure. | |
TigerXtrm | vrijdag 13 december 2019 @ 20:30 |
Nice | |
Nieuwschierig | maandag 16 december 2019 @ 21:07 |
Het nieuws van de dag is dat Boeing vermoedelijk zal gaan beslissen om voorlopig te stoppen met de 737 MAX productie. Misschien dat ze met deze geruchten nog een keer de FAA onder druk willen zetten, maar die zijn eerder zo genaaid door Boeing dat ze daar niet aan zullen toegeven denk ik. | |
Drekkoning | maandag 16 december 2019 @ 21:16 |
Boeing zou er goed aan doen om dit moment nu aan te grijpen om hun shorthaul volledig te moderniseren. Ze zullen er toch een keer aan moeten geloven... | |
Nieuwschierig | maandag 16 december 2019 @ 21:25 |
Als ze dan nog bestaan. | |
TigerXtrm | maandag 16 december 2019 @ 21:33 |
Nou nou nou, niet zo dramatisch | |
Peterselieman | maandag 16 december 2019 @ 21:35 |
dat kost drie tot vijf jaar. Kun je beter voor de korte termijn de problemen bij de MAX oplossen en daarna in stilte werken aan een opvolger die er toch moet komen. | |
derLudolf | maandag 16 december 2019 @ 22:00 |
Werden die nog steeds beter gemaakt? Elke week kwamen er een paar vliegtuigen bij die de lucht niet in mochten? | |
Carlos93 | maandag 16 december 2019 @ 22:02 |
Als ik het goed heb 42 per maand zelfs. | |
Nieuwschierig | maandag 16 december 2019 @ 22:04 |
42 per maand komen er nog steeds bij. De onderdelenstroom staat niet van de ene op de andere dag stil en er staan 7000 man op de loonlijst in Renton. Als die ander werk gaan zoeken kan het wel een jaar duren voordat je weer up en running bent. Als ze de productie gaan afstoppen duurt dat maanden en het personeel zal massaal ander werk gaan zoeken | |
derLudolf | maandag 16 december 2019 @ 22:09 |
Dan zullen er wel een kleine 400 vliegtuigen staan inmiddels. Met elke gebouwde kist wordt de behoefte het softwarematig op te lossen dus groter. Ik zat daar niet graag op de engineering Zijn er al grote orders afgezegd ten faveure van Airbus? | |
Peterselieman | maandag 16 december 2019 @ 22:10 |
eentje van 50 kisten geloof ik waarvan al twijfelachtig was of die door zou gaan. Probleem is dat Airbus ook een gigantische backlog heeft en niet opeens de productie op kan schroeven. | |
derLudolf | maandag 16 december 2019 @ 22:22 |
Bij Boeing komt wat personeel vrij schijnt | |
Peterselieman | maandag 16 december 2019 @ 23:21 |
Je wilt dat ze een Airbus 737 bouwen? | |
Peterselieman | maandag 16 december 2019 @ 23:25 |
Sterker nog, Boeing staakt vanaf volgende maand voorlopig de productie van de 737 MAX, zo is zojuist bekend geworden https://boeing.mediaroom.(...)g-737-MAX-Production | |
Iemand91 | dinsdag 17 december 2019 @ 11:27 |
De 3e en laatste Project Sunrise testvlucht is al een uur of 7 onderweg vanuit New York naar Sydney: https://www.flightradar24.com/QFA7879/2336480a En vanaf oktober 2020, met het begin van het winterseizoen keert Singapore Airlines weer terug met de Boeing 777-300ER op de route naar Amsterdam. Op 10 mei 2016 ruilde de maatschappij juist de 777 in voor de nieuwe A350-900. Het was de 3e keer dat er een A350 op Schiphol landde (Finnair kwam tweemaal eerder) en de eerste reguliere lijnvluchten met de A350 naar Amsterdam en de eerste long haul bestemming voor de Singapore A350's. De 777-300ER heeft 4 first class, 48 business, 28 premium economy en 184 economy stoelen. De huidige A350-900 heeft 42 business, 24 premium economy en 187 economy stoelen. Vooral een upgrade voor premium stoelen en cargo. De A350 werd destijds naar Amsterdam ingezet juist omdat deze geen First class had... | |
Iemand91 | woensdag 18 december 2019 @ 17:06 |
Weer een AF-KLM order voor Airbus: AIR FRANCE-KLM TEKENT DEFINITIEF VOOR ZESTIG AIRBUS A220'S
| |
Iemand91 | woensdag 18 december 2019 @ 22:24 |
De laatst gebouwde (pax) Boeing 737NG is onderweg naar Amsterdam: https://www.flightradar24.com/KLM9870/233bac2e | |
Viezze | donderdag 19 december 2019 @ 08:30 |
Zo te zien hadden ze weer flinke wind in de rug want ze zijn in 1 keer naar AMS gevlogen. | |
Iemand91 | donderdag 19 december 2019 @ 12:06 |
| |
Iemand91 | donderdag 19 december 2019 @ 12:44 |
Surinam Airways' A340-300 PZ-TCR is net na 12 uur naar Spanje vertrokken voor ontmanteling en sloop. https://www.flightradar24.com/SLM3001/233d3828 De A340 stond sinds 27 oktober opgeslagen op Schiphol-Oost. | |
Fred | donderdag 19 december 2019 @ 13:01 |
Hadden ze dat niet beter vorig jaar al kunnen doen? Ik weet dat de lease tot november dit jaar liep, maar met alle kosten die gemaakt zijn voor het onderhoud en het gedoe met het landingsgestel waren imho alle partijen beter af als ze een jaar geleden de stekker er al uit getrokken hadden. | |
Fred | donderdag 19 december 2019 @ 13:10 |
"Dames en heren, welkom op de luchthaven van Frankfurt. Let op bij het openen van de bagagerekken, deze kunnen verschoven zijn." Volgens mij schrik je je het apelazarus als zo'n bak op je hoofd dondert. Zou de passagier onder de bak er nog iets aan over hebben gehouden? | |
Iemand91 | donderdag 19 december 2019 @ 13:28 |
Ene bron zegt dat niemand gewond is geraakt, een ander zegt weer dat iemand kleine verwondingen aan heeft overgehouden. Maar lijkt in ieder geval niet iets heel ernstigs. En Qantas maakt een hele heisa over 3 bijna lege 787 testvluchten voor Project Sunrise; maar momenteel maakt een van hun A380's (VH-OQH) even een non-stop (ferry) vlucht van Dresden naar Sydney: https://www.flightradar24.com/QFA6016/233c1e1a Hemelsbreed toch 90 kilometer langer dan New York JFK - Sydney en een kleine 800 kilometer langer dan de - huidige - langste non-stop vluchten Newark - Singapore. Toestel stond overigens in Dresden voor een nieuw interieur. [ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 19-12-2019 13:39:41 ] | |
Iemand91 | zaterdag 21 december 2019 @ 01:18 |
17e 787 en 4e 787-10 voor KLM is onderweg vanuit Charleston, PH-BKF "Sneeuwklokje / Snowdrop". https://www.flightradar24.com/KLM9878/23428ba5 | |
Hojdhopper | zondag 22 december 2019 @ 23:47 |
Het zal weer eens niet. Cabinepersoneel van LH heeft weer aangekondigd te staken. "Vanaf ieder moment behalve op 24, 25 en 26 december. Zal je net zien dat mijn vlucht op de 27e wordt gecanceled. Gaat beginnen te lijken op Franse praktijken. | |
Iemand91 | maandag 23 december 2019 @ 13:22 |
De laatste dagen voor alweer een KLM 747. PH-BFI "City of Jakarta" zal komende vrijdag haar allerlaatste vlucht maken. Momenteel hangt ze iets net ten westen van Ierland als KL686 vanuit Mexico City en land over ongeveer een uur op Schiphol. Morgen vertrekt ze als KL601 naar Los Angeles. Woensdagmorgen komt ze weer terug en vertrekt ze weer als KL685 naar Mexico. Donderdagmiddag landt ze om 15:10 uur voor het laatst op Schiphol. Vrijdagmorgen vertrekt ze naar Teruel voor ontmanteling en sloop. *wijzigingen voorbehouden. KLM | Boeing 747-400M | PH-BFI | Hong Kong International by Dennis Lau, on Flickr (Hier afgebeeld bij vertrek uit Hong Kong op 7 december; de allerlaatste KLM 747 vlucht vanuit Hong Kong) [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 23-12-2019 13:29:37 ] | |
TigerXtrm | maandag 23 december 2019 @ 13:43 |
| |
Nieuwschierig | maandag 23 december 2019 @ 13:44 |
Gelukkig weer zo'n kerosineslurper minder | |
Hojdhopper | maandag 23 december 2019 @ 18:44 |
Jaaa, lekker terug naar de eenheidsworst. Joecheee! | |
Nieuwschierig | maandag 23 december 2019 @ 19:00 |
Er is niemand die Boeing verbiedt een gloednieuwe hypermoderne variant te bouwen. Maar ik heb het idee dat ze het na de 747-800 wel mooi vonden. | |
flipsen | maandag 23 december 2019 @ 19:57 |
Omdat die voor geen meter verkocht. LH had er een paar aangeschaft en wat freighters geloof ik, maar verder? | |
Peterselieman | maandag 23 december 2019 @ 20:04 |
Muilenberg is exit bij Boeing. Ik ben benieuwd of de nieuwe CEO als een soort van tussenpaus voor een frisse wind kan zorgen. Naast de problemen bij de 737 Max is er nog de 777X die vertraging opgelopen heeft. Daarnaast zit het bedrijf te dubben over een opvolger voor de 757 of dat ze in moeten zetten op een opvolger voor de 737. | |
derLudolf | maandag 23 december 2019 @ 20:10 |
Het 737 platform zit aan de max en de naam is besmet. Dus dan kunnen ze een opvolger die waarschijnlijk meer op een 757 lijkt, ook beter zo noemen, toch? | |
Peterselieman | maandag 23 december 2019 @ 20:23 |
De meest logische naam is de 797, alleen wat voor vliegtuig moet het worden? Een directe opvolger voor de 737 waarbij het nieuwe vliegtuig hoger op de poten staat? Of juist iets meer voor de middellange afstanden dat het gat tussen de 737 en 787 vult. In ieder geval moet de nieuweling wel geschikt zijn om containers te laden om zo de omkeertijd te bekorten. Een iets bredere narrowbody, waardoor het gangpad net ietsje breder kan zijn, zou iets kunnen zijn. Het is alleen wel zo dat die oplossing dan weer net wat meer brandstof kost dan een smaller vliegtuig. | |
TigerXtrm | maandag 23 december 2019 @ 20:32 |
Eh, in praktische zin heeft zo'n bult op de bovenkant van een vliegtuig natuurlijk weinig nut voor passagier vervoer. Leuk als een 747 volledig voor vracht geconfigureerd was en je toch wat mensen mee wil nemen, maar in de praktijk is een gestroomlijnde body waarschijnlijk gewoon efficiënter. Wat dat betreft wel opvallend dat Boeing nooit met een eigen dubbeldekker is gekomen. | |
Fred | dinsdag 24 december 2019 @ 13:22 |
Bij de overname van McDonnell Douglas heeft Boeing ook de ontwerpen in handen gekregen van de MD-12: een volledig dubbeldeks toestel. Uiteindelijk nooit gebouwd, als ik het goed heb onthouden omdat Boeing liever met de 747 de concurrentie aan wilde gaan met de A380 Ook van de originele 747 is een dubbeldeks variant overwogen: In de jaren '60 durfde ze het nog niet aan. Daarna is het er niet meer van gekomen, aangezien Boeing altijd voor de goedkopere optie is gegaan om het bestaande ontwerp aan te passen. | |
Hojdhopper | woensdag 25 december 2019 @ 23:28 |
Dat is ook wel zo, maar ik doelde meer op het het punt dat met het verwdijnen van de drie en viermotorige widebody's het wel allemaal op elkaar begint te lijken. Rationeel gezien natuurlijk top, maar emotioneel voor luchtvaartliefhebbers toch eerder flop. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 26 december 2019 @ 10:04 |
Maar ze zullen nooit een 4-motorige variant kunnen bouwen die zuiniger is dan een 2-motorig toestel. Dus daarom verdwijnen alle 4-motorige toestellen. | |
derLudolf | donderdag 26 december 2019 @ 10:12 |
Hmmm waar hebben we dat nog meer gezien | |
Nieuwschierig | donderdag 26 december 2019 @ 10:32 |
Blijkbaar is het: hoe dikker de motor, hoe zuiniger dus dat is zo. Maar voor de herkenbaarheid is een stuk bovendek voldoende. Ook zal er ooit overgeschakeld moeten worden naar electrische- of waterstofaandrijving. Dan kan de situatie wat betreft het aantal motoren wel weer eens heel anders worden. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 26 december 2019 @ 10:39 |
Is maar goed ook. Het hele Airbus 380 programma heeft Airbus alleen maar geld gekost. Boeing heeft de juiste beslissing genomen door in te zetten op zuinige twins. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 26 december 2019 @ 10:50 |
Electrisch? Hoe zie je dat voor je? En waterstof gaat het voorlopig ook niet worden (de komende 25 jaar, of zo). Al is het alleen al omdat waterstof niet in de vleugels maar in de romp 'moet' worden opgeslagen. | |
Drekkoning | donderdag 26 december 2019 @ 10:54 |
Gewoon elk toestel een mini kernreactor. Kan niet mis gaan | |
Nieuwschierig | donderdag 26 december 2019 @ 10:57 |
Ik heb geen idee. Er is wel een enorme markt voor. Dat zie je aan de grote automerken die nu volledig meegaan in de vraag naar elektrisch aangedreven auto's | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 26 december 2019 @ 10:58 |
Er is geen markt voor electrische Airliners....want die bestaan niet en gaan er zo goed als zeker ook nooit komen. | |
derLudolf | donderdag 26 december 2019 @ 11:12 |
Elektrische auto's zijn een kunstmatig gecreëerde markt door subsidies en belastingvoordelen. Milieuvriendelijker is het niet. | |
Piles | donderdag 26 december 2019 @ 11:22 |
120 jaar geleden dacht men nooit te kunnen vliegen, kijk waar we nu staan. Wie weet hoe de (vlieg)wereld er over 100 jaar uitziet. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 26 december 2019 @ 11:24 |
Anders. Maar electrisch is by far de minst aannemelijke optie. | |
Nieuwschierig | donderdag 26 december 2019 @ 11:36 |
Klop. Maar hij is er wel. Anders zouden er niet zo veel gebouwd en gekocht worden. Bovendien wordt het vliegen ook gesubsidieerd door belastingvoordeel op kerosine. | |
Nieuwschierig | donderdag 26 december 2019 @ 11:45 |
Grote delen van de westerse bevolking gaan met een bezwaard gemoed vliegen omdat ze weten dat de CO2 uitstoot gigantisch is. Die betalen van harte 100 - 150 euro meer voor een retourtje Malaga als dat zonder CO2 kan. Ook zullen de grote bedrijven, die hun mensen toch al peperduur business class laten vliegen, er op aangesproken worden als ze niet een e-plane pakken voor hun zakenvluchten. | |
derLudolf | donderdag 26 december 2019 @ 11:45 |
Gaan er niet komen. Een sector waar gewicht, weliswaar minder als in de luchtvaart, een rol speelt is de agrarische sector. Er zijn wel eens ontwerpen gemaakt van een elektrische trekker met rond de 300pk waarmee je 12uur kon werken. Het accupakket zou volgens mij iets van 7 ton wegen en bijna 2m³ ruimte innemen. Te zwaar, teveel ruimte en dan is de accuduur ook nog te kort. Bij een vliegtuig is dat nog belangrijker en het opladen moet ook binnen een uur... | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 26 december 2019 @ 11:46 |
Dit. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 26 december 2019 @ 11:48 |
Bezwaard gemoed of niet, voorlopig vliegen ze nog wel. Maar daar gaat het niet om; technologisch gezien is het een zeer onaannemelijk verhaal. | |
Fred2 | donderdag 26 december 2019 @ 12:25 |
Gewoon het hele accupakket swappen. Uitdaging is nog wel het gewicht van de accu's tov de payload. | |
Fred2 | donderdag 26 december 2019 @ 12:28 |
Dat is een grote illusie. Transport van mens en goederen is per definitie belastend voor het milieu. Dus als die mensen zich zo bezwaard voelen dan wordt het voortaan vakantie in Hintergarden of Balkonia. | |
TigerXtrm | donderdag 26 december 2019 @ 13:30 |
Paar jaar geleden was men enthousiast over een koolstof materiaal voor de opslag van energie, wat bij initiele testen een relatief grote hoeveel energie kon opslaan in een klein en licht stukje koolstof. Als dat soort techniek kan worden doorontwikkeld dan is het maar een kwestie van tijd voor traditionele accu's in auto's EN vliegtuigen daar gebruik van gaan maken. En dan is het gewicht probleem in één klap opgelost. | |
flipsen | donderdag 26 december 2019 @ 17:31 |
| |
Peterselieman | donderdag 26 december 2019 @ 17:45 |
Nee joh, Gran Gardania Bezwaard vliegen doet op dit moment vrijwel niemand. De enige manier om de 'echte' kosten van het vliegen duidelijk te maken is van overheidswege (lees: Europa) forse belastingen op vliegen in te voeren. | |
Peter | donderdag 26 december 2019 @ 18:59 |
IBM is bezig met superbatterijen. Daar verwacht ik binnen een jaar of 5-8 wel een revolutie van. | |
Nieuwschierig | donderdag 26 december 2019 @ 21:19 |
Niks sarcasm. Maar tokkies blijf je altijd houden. Die krijg je alleen met forse belastingverhogingen klein. Zoals nu met het roken gebeurt. | |
flipsen | donderdag 26 december 2019 @ 21:33 |
Ik heb al ruim 13 jaar een reisorganisatie die dure reizen verkoopt en ik heb welgeteld 0,0 keer iemand horen vragen naar CO2 compensatie... | |
TigerXtrm | vrijdag 27 december 2019 @ 00:33 |
Roken vergelijken met het gebruiken van een transportmethode Echt, als het aan sommige mensen ligt gaan we met z'n allen terug naar het steentijdperk, alles om het zielige milieu te sparen | |
shiz | vrijdag 27 december 2019 @ 06:52 |
"Flight shaming" | |
Iemand91 | vrijdag 27 december 2019 @ 11:18 |
Gistermiddag maakte PH-BFI haar laatste commerciële vlucht en landde gistermiddag op Schiphol vanuit Mexico-Stad. Nu vertrekt ze naar Teruel: https://www.flightradar24.com/KLM747/2352fcab De KLM 747 pax vloot is nu gekrompen naar 8 toestellen. https://www.facebook.com/(...)nk/2583960391693096/ | |
flipsen | zaterdag 28 december 2019 @ 16:35 |
Dat deed de piloot best netjes Vanochtend, hier in de buurt. 9 man aan boord (6 pax, 3 bemanning), iedereen ongedeerd. | |
derLudolf | zaterdag 28 december 2019 @ 18:05 |
Interessant toestel wel. | |
Iemand91 | zaterdag 28 december 2019 @ 21:16 |
De 7 Qatar 787-9's op een rij op Paine Field. Een ietwat bizar tafereel deze dagen. Qatar heeft bij Boeing een order staan voor 30 787-9's. (Ze hebben ook al 30 787-8's in de vloot). Op 26 december heeft de maatschappij de eerste 4 787-9's in ontvangst genomen op Paine Field (A7-BHA, -BHB, -BHD en -BHE). Deze vlogen op 26-27 december achter elkaar aan naar Doha, een vlucht van 13 uur en 40 minuten. Binnen 7-9 uur vlogen ze echter weer terug naar Victorville; vluchten van ruim 16 uur. Ondertussen waren op Paine Field nog eens 3 787-9's geleverd (-BHC, -BHF en -BHG). Op het moment dat de eerste 4 aan hun vlucht terug begonnen, begonnen deze 3 aan hun vlucht naar Doha. Deze staan nu in Doha maar zullen ook terugvliegen naar Victorville. Dan krijg je dus deze taferelen. De eerste 4 toestellen onderweg van Everett naar Doha: En weer terug naar Victorville. Ondertussen zijn de 3 nieuwe toestellen ook onderweg naar Doha en die komen elkaar dus halverwege tegen: De reden van dit alles? De nieuwe Qsuites zijn nog niet klaar. Maar het lijkt erop dat Boeing de toestellen voor het einde van 2019 nog geleverd wilde hebben. Dus voor 31 december nog de 7 toestellen leveren. En de reden van heen en weer vliegen? Waarschijnlijk juridische/fiscale redenen. [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 28-12-2019 22:23:33 ] | |
DeeBee | zaterdag 28 december 2019 @ 22:13 |
Ze waren eerder vanavond alle 7 in de lucht ja. Standaard Q-suite die op de A350 en 777 zit past inderdaad niet door de breedte van de 787, aangepaste versie wordt inderdaad geplaatst in de nieuwe 789's. | |
Fred2 | zaterdag 28 december 2019 @ 22:52 |
Wat is er precies aan om 14 keer zinloos kerosine te verbranden? | |
flipsen | zondag 29 december 2019 @ 00:04 |
Je hebt je ondertitel veranderd | |
DeeBee | zondag 29 december 2019 @ 06:51 |
Och, de kerosine is niet al te fijn nee, maar het is wel bizar om 7 nieuwe kisten van een maatschappij tegelijk in de lucht te zien. Sowieso raar die technicalities rond de aflevering, je zou zeggen op papier is dit te regelen zonder een retourtje US, maar blijkbaar niet. Etihad parkeerde onlangs ook al direct nieuwe kisten (al om een hele andere reden), al vlogen die niet eerst naar UAE geloof ik. | |
Nieuwschierig | zondag 29 december 2019 @ 10:56 |
Als de belastingdiensten dat zouden toestaan is het hek van de dam. Dan gaat ieder bedrijf dat de winst nog even wil afromen goederen of diensten bestellen en gelijk inboeken. | |
Peterselieman | zondag 29 december 2019 @ 10:57 |
idd. Het is jammer dat er geen instantie is om dit soort onzin aan te pakken | |
Nieuwschierig | zondag 29 december 2019 @ 10:58 |
Ze hadden er voor kunnen kiezen om ze niet heen en weer te vliegen. | |
Peterselieman | zondag 29 december 2019 @ 11:02 |
De goederen moeten wel bestaan en dat is met vliegtuigen wat makkelijker dan met andere dingen. | |
derLudolf | zondag 29 december 2019 @ 11:19 |
Er zit hier een bedrijf in (landbouw)banden. Elk jaar tussen kerst en oud en nieuw liggen er weer een zootje Michelin 1050/50r32 banden. Dat zijn banden van meer als ¤10.000 per stuk. | |
Nieuwschierig | zondag 29 december 2019 @ 14:45 |
Al die goederen bestaan ook wel maar het eerder of later binnen boeken dan de daadwerkelijke leverdatum met als doel om belasting te ontwijken is iets wat je beslist niet moet willen. Multinationals hebben vaak toch al tientallen financieel juristen in dienst om de winsten zo te verdelen dat ze zo min mogelijk afdragen. | |
Iemand91 | dinsdag 31 december 2019 @ 14:38 |
| |
Hojdhopper | donderdag 2 januari 2020 @ 11:57 |
Zonde wel! | |
Iemand91 | donderdag 2 januari 2020 @ 21:30 |
Nog een andere foto van de Singapore A380: 2-DRPA Airbus A380 Dr. Peters Group ex Singapore by @Eurospot, on Flickr Nadat het begin december op Malta is om gespoten heeft de eerste A380 van Air France nog t/m oudjaarsdag commerciële vluchten gemaakt; de laatste was vanuit Shanghai. Vanmorgen is ze overgevlogen naar Dresden en zal later worden overhandigd aan de Dr. Peters Group. De kist heeft net geen 10 jaar voor de maatschappij gevlogen. Aankomst in Dresden vanmorgen: | |
Kleffe_Dop | vrijdag 3 januari 2020 @ 13:51 |
Het is snel gegaan met de A380 sinds de introductie inderdaad, ben benieuwd hoeveel er over tien jaar nog van rondvliegen... | |
TigerXtrm | vrijdag 3 januari 2020 @ 20:36 |
Ff driften toch | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 5 januari 2020 @ 21:18 |
Als je dan bedenkt dat de gemiddelde B747 een slordige 30 jaar heeft gevlogen, dan is de A380 wel een blunder gebleken. | |
Iemand91 | maandag 6 januari 2020 @ 23:45 |
Vandaag hebben ze het even dunnetjes over gedaan; 52 F-35's.
En achter elkaar de lucht in hier:
| |
Shivo | dinsdag 7 januari 2020 @ 00:24 |
Pilote is Nederlands. | |
Xtreem | dinsdag 7 januari 2020 @ 05:44 |
Een failure - ja. duidelijk... Maar een blunder suggereert toch wel dat het een stomme keuze was waarvan op dat moment al duidelijk had kunnen/moeten zijn dat het niet goed zou uitpakken - en dat lijkt me niet. | |
TigerXtrm | dinsdag 7 januari 2020 @ 08:32 |
Wat is uiteindelijk de downfall van de A380 geweest dan? Te hoog verbruik ten opzichte van het aantal passagiers? | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 7 januari 2020 @ 11:23 |
En toch waren er ook toen al tekenen dat de luchtvaart zich niet zou ontwikkelen in de richting 'bigger is better'. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 7 januari 2020 @ 11:28 |
Dat uiteindelijk ook. Voor de A380 zijn er toch ook wel wat afhandelingsrestricties die hem alleen geschikt maken voor grote, moderne luchthavens. Dat gaat ten koste van de inzet-flexibiliteit voor luchtvaartmaatschappijen. En passagiers vinden het ook fijn als ze meer keuze hebben in het tijdstip dat ze kunnen vliegen. Dus 2 Dreamliners op een dag naar een bepaalde bestemming sluit beter aan bij de wensen van de klant dan 1 A380 op een dag. | |
Peterselieman | dinsdag 7 januari 2020 @ 18:32 |
en hoge operationele kosten, naast het feit dat je het vliegtuig natuurlijk gevuld moet krijgen. | |
Fred2 | dinsdag 7 januari 2020 @ 18:38 |
Hij was te laat voor het hub-spoke principe en te vroeg voor het tekort aan slots op de drukste luchthavens in Europa. Ik zie nog steeds een leven voor de A380 als high density vakantiecharter. Al was het maar te voorkomen dat er vanaf Lelystad gevlogen moet worden bijvoordbeeld. | |
Kleffe_Dop | dinsdag 7 januari 2020 @ 19:31 |
Ik zie dat eerlijk gezegd niet helemaal voor me. Wel vanuit het oog op slot restricties op vakantievluchten vanuit een hub als Schiphol, maar... • Hoeveel populaire vakantiebestemmingen beschikken over de infrastructuur om een A380 af te kunnen handelen? Je hebt het hier toch vaak over de meer lokale vliegvelden zonder de (financiële) middelen van de grote hubs. • Een maatschappij moet dat ding dan wel door het jaar heen kunnen vullen, en niet alleen in het hoogseizoen. Want dan wordt het wel een heel duur geintje om 'm 7 maanden per jaar in de woestijn te parkeren. Dan kan je 'm beter bij HiFly leasen, en dat loopt ook geen storm. | |
Iemand91 | dinsdag 7 januari 2020 @ 20:13 |
Zal wel weinig opzienbarends zijn (er zijn al ontelbaar aantal programma's hierover), maar misschien toch wel geinig omdat het deze keer op Schiphol is: De Douane in Actie Straks om 20:30 uur op RTL5. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 8 januari 2020 @ 07:37 |
Juist bij een hub-spoke netwerk wil je je klant liefst meerdere tijdstippen per dag aanbieden. Dus de A380 past daar niet in. En een oplossing voor het tekort aan slots is het niet, want je zal toch een minimale beladingsgraad moeten halen om je vluchten rendabel te maken. Het gemiddelde charterveld is niet geschikt voor de A380 en gaat dat ook nooit worden. De A380 gaat verdwijnen en dat is prima. | |
J.B. | woensdag 8 januari 2020 @ 08:25 |
Oekraïens passagiersvliegtuig met 176 mensen neergestort bij Teheran https://nos.nl/l/2317731 Een 737-800 gebouwd in 2016, ben benieuwd wat de achtergrond van deze tragische crash is | |
derLudolf | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:57 |
https://nos.nl/artikel/23(...)_HE_eQ4808yQ5ErbWK8A 737NG's worden nog geld waard denk ik (als in: maatschappijen die willen uitbreiden of een vervangend toestel zoeken) Zal de 737MAX dit jaar nog vliegen? Of nooit? | |
Fred2 | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:32 |
Populaire bestemmingen als Antalya en Gran Canaria hebben hem als eens te gast gehad. Kost natuurlijk wel meer tijd om het vliegtuig weer klaar te krijgen om terug te vliegen, maar het is niet onmogelijk. Dat is nog wel een dingetje idd. | |
Fred2 | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:43 |
Je kan wel leuk meerdere keren per dag willen vliegen, maar dan moet je wel voldoende slots hebben. Die worden schaarser en dus duurder en dan komt er vanzelf een moment dat het rendabel is om twee 777 vluchten samen te voegen tot één A380 vlucht. En hadden airlines vastgehouden aan het model dat voor verre vluchten eerst de passagiers op een hub worden verzameld en dan met een groot toestel naar een ander continent worden gevlogen, om daar met een regionale vlucht naar de eindbestemming te gaan, dán was er werk genoeg voor de A380. Maar nu er de voorkeur aan wordt gegeven om steeds meer directe vluchten uit te voeren droogt het snel op en is er pas weer werk als al die individuele directe vluchten zo'n volume halen dat het niet meer past in een 787/777/A350/A330 Zie mijn vorige post, je komt op meer plaatsen dan je denkt met een A380 | |
Fred2 | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:45 |
Ik zie het nog wel gebeuren dat de PH-BCL de titel "laatst geleverde 737NG" weer moet inleveren. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:48 |
Maar blijkbaar is dat niet zo, want niemand wil dat ding hebben. As is verbrande turf. Het hub-spoke systeem is te kwetsbaar voor verstoringen. Je hebt twee bestemmingen gevonden waar hij incidenteel een keer is geweest. Blijkbaar niet genoeg om het bestaan van de A380 te continueren. | |
Fred2 | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:49 |
We zullen zien wie gelijk krijgt | |
Peterselieman | vrijdag 10 januari 2020 @ 18:30 |
Die vliegt dit jaar wel weer. Wel zal er veel werk zitten in het weer in de lucht krijgen van die dingen: onderhoud, technische verbeteringen en trainingen. Dit ondanks de top van Boeing. | |
Fred2 | zaterdag 11 januari 2020 @ 10:56 |
Iran erkent neerhalen Oekraïens vliegtuig door menselijke fout https://www.nu.nl/buitenl(...)menselijke-fout.html Indirect geven ze nog wel de Amerikanen de schuld. | |
shiz | zaterdag 11 januari 2020 @ 11:05 |
Wel typisch dat de MH17 boven de Oekraïne was neergehaald... en nu een Oekraïnse kist elders. Eerst ook superstellig ontkennen en nu 'foutje, bedankt'. Dafuq. | |
Karstman | zaterdag 11 januari 2020 @ 13:53 |
Ik mag toch aannemen dat niemand anders had verwacht. | |
shiz | zaterdag 11 januari 2020 @ 14:00 |
Nou ja... Boeing zit natuurlijk wel in een slecht nieuws put, dus dat kon er ook nog wel bovenop. Maar de timing... en omstandigheden waren wel wat verdacht ja. | |
Iemand91 | zaterdag 11 januari 2020 @ 21:27 |
Dramaserie ‘Hoogvliegers’ over opleiding F-16 pilotenStraks om 21:50 op NPO1. In other news:
| |
TigerXtrm | zaterdag 11 januari 2020 @ 21:49 |
Onderwerp is natuurlijk heel tof, maar Nederlandse series blijven voor mij tenenkrommend slecht zowel qua schrijfwerk en qua acteerwerk. En als ik de reclames hier zo van zag dan zal dat in deze serie niet anders zijn, helaas. | |
shiz | zaterdag 11 januari 2020 @ 22:27 |
Emirates 2411 Super, position D24, information November, request oceanic clearance. ATC: Uhhh... Emirates 2411, I don't have your flightplan here, where are you going? Oh, just over to the maintenance hanger, Emirates 2411 ATC: In that case, just follow the follow me... it's the jetski coming up on your left | |
APK | zondag 12 januari 2020 @ 00:50 |
Ik zag op het nieuws van RTL4 dat die regen in Dubai veroorzaakt is door cloud seeding. Gisteren had ik een tussenstop in Doha en daar regende het ook behoorlijk, iemand een idee of dat ook een gevolg was van die actie? | |
Shivo | dinsdag 14 januari 2020 @ 04:40 |
Ik weet niet of dit al was gemeld. De laatste KLM 747 vlucht is gepland KLM, zwanen en 747s, een klassieke combinatie. Ik vlieg helemaal nooit KLM en de nieuwere modellen zijn natuurlijk veel beter. Maar het bovendek van een KLM 747 heeft toch echt wel een bepaald koninklijk gevoel, wat je anders als gewone sterveling niet vaak mee maakt.
| |
flipsen | dinsdag 14 januari 2020 @ 12:46 |
Die zal binnen no time vol zitten denk ik zo | |
Viezze | dinsdag 14 januari 2020 @ 13:18 |
Ik gok dat er nog wel een afscheidsvlucht komt. | |
Iemand91 | dinsdag 14 januari 2020 @ 13:24 |
De laatste combi-vlucht. De full-pax vliegen nog iets langer door. Overigens is het nog niet helemaal duidelijk. Ik zie de 747-400M ook nog op latere vluchten in de planning staan. Zou dus nog niet direct een ticket boeken voor die dag/vlucht. | |
flipsen | dinsdag 14 januari 2020 @ 15:26 |
Te laat Yeah right hehe | |
Iemand91 | dinsdag 14 januari 2020 @ 16:34 |
Laatste KLM 747 vlucht lijkt dit te worden: Oud-piloten besturen nog éénmaal de Boeing 747 van KLM: "Voelt weer helemaal goed!"
| |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 15 januari 2020 @ 13:00 |
De productie wordt volgend jaar gestopt, dus ik durf hem wel aan: ik. | |
Pino112 | woensdag 15 januari 2020 @ 23:28 |
| |
derLudolf | donderdag 16 januari 2020 @ 00:16 |
| |
flipsen | donderdag 16 januari 2020 @ 02:51 |
Wat doet een 747 op EZE Daar vliegt KLM alleen met de 777 en 787 op. Of was het vracht? Dacht dat Martinair dat deed voor ze? Vragen, vragen... had het hier (met een schuin oog) wel op het nieuws gezien, maar niet gezien dat het een KL was. Edit: ah, KLM toestel gecharterd door Martinair dus, als ik het zo snel goed las? Edit2: zeer onduidelijk filmpje van het gebeuren bij het nieuwsbericht te zien: https://tn.com.ar/policia(...)ar-de-ezeiza_1026140 [ Bericht 19% gewijzigd door flipsen op 16-01-2020 02:58:11 ] | |
Viezze | donderdag 16 januari 2020 @ 07:48 |
Martinair vliegt de vrachtvliegtuigen voor KLM. Dit was er een in KLM kleuren, maar er vliegt ook nog een in Martinair kleuren rond (PH-MPS). Martinair is volledig in eigendom van KLM. | |
Surveillance-Fiets | donderdag 16 januari 2020 @ 08:14 |
Wat dachten die lui, ajoh kan wel?! | |
Drekkoning | donderdag 16 januari 2020 @ 08:28 |
De vraag is natuurlijk hoeveel de bemanning er echt mee te maken heeft. Zeker cockpit enzo is helemaal niet bij het laadproces betrokken. Denk dat Argentinië iedereen vast houdt voorlopig omdat Nederland niet uitlevert (tenzij je Poch heet natuurlijk) | |
Viezze | donderdag 16 januari 2020 @ 08:51 |
Het zou mij niks verbazen als het regelmatig wel lukt. Denk wel eerder dat het locals waren dan de crew | |
Drekkoning | donderdag 16 januari 2020 @ 08:54 |
Zeker, dit is van alle tijden, en vaak zijn er KLM- of luchthavenmedewerkers bij betrokken. Snap Argentinië opzich wel. Bagagemedewerkers: https://www.luchtvaartnie(...)vanwege-drugssmokkel Onderhoudsmonteurs: https://www.parool.nl/nie(...)ijn-runden~b069cb66/ Etc | |
Sunri5e | donderdag 16 januari 2020 @ 11:55 |
Ik kan me haast niet voorstellen dat je als piloot met zo'n wereldbaan (en niet slecht betaald als piloot van een 747) je laat verleiden tot dit soort dingen. Ze hebben het over 7 bemanning. Waarom eigenlijk zoveel op zo'n vlucht? En waar verblijven die allemaal in zo'n 747 vracht versie? | |
Drekkoning | donderdag 16 januari 2020 @ 12:01 |
Er waren meerdere paarden aan boord, die hebben speciale begeleiding. Vandaar dus en er zijn rustruimtes met bedden aan boord. | |
Sunri5e | donderdag 16 januari 2020 @ 12:23 |
Ik ben erg benieuwd hoe dat laatste eruit ziet. | |
Drekkoning | donderdag 16 januari 2020 @ 12:38 |
Bijvoorbeeld KLM 777, crewrest voor de cockpit: En de cabine bemanning: Van de KLM/Martinair freighters kan ik zo snel geen foto vinden, maar het zal niet veel verschillen. | |
flipsen | donderdag 16 januari 2020 @ 12:44 |
Ja, Martinair vliegt nog 3x per week geloof ik op EZE en als ik me niet vergis ook nog met de MD11? Of zijn die bij Martinair er ook allemaal uit? Vandaar dat ik die KL747 zo raar vond, die heb ik nog niet eerder op EZE gezien (niet dat ik daar dagelijks kom overigens). | |
Iemand91 | donderdag 16 januari 2020 @ 13:18 |
Kan genoeg situaties/redenen bedenken waarom zo'n persoon zich wél laat verleiden. 3 crew en 4 grondmedewerkers. Maar er kunnen wel meer mensen mee in een vracht 747; op het upper deck staan meestal een aantal stoelen en crew rests. Bijvoorbeeld de 747-8F upper deck. Foto van voor naar achteren genomen. Achterin de deur naar de bunk beds. Rechts nog net de trap naar main deck te zien: Foto van achter naar voor. Links de deur naar de trap (en de zuurstofflessen) en de cockpit zonder deur voorin: Deze ruimte is op de verbouwde 747's (van passagier naar vracht) wat groter aangezien daar het upper deck immers ook groter is. (wat overigens een uniek 'dilemma' met zich mee brengt) De Martinair MD-11's zijn al 3.5 jaar weg. En de KLM cargo 747's komen daar zeer regelmatig. [ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 16-01-2020 13:49:13 ] | |
derLudolf | donderdag 16 januari 2020 @ 13:19 |
Ik wou net zeggen, Argentinië en Nederland hebben toch samen wel een band wat betreft met piloten die wat stiekeme dingetjes doen... | |
Drekkoning | donderdag 16 januari 2020 @ 13:22 |
Touché, Nederland levert inderdaad wel uit aan Argentinië | |
Viezze | donderdag 16 januari 2020 @ 17:30 |
Nou ben ik heel benieuwd wat dat unieke dilemma is | |
derLudolf | donderdag 16 januari 2020 @ 18:50 |
Ja ik dus ook | |
Kleffe_Dop | donderdag 16 januari 2020 @ 19:26 |
Dit dus en daar zijn mensen die op het eerste oog álles hebben wat hun hartje begeert (een mooi gezin, groot huis, goed betaalde baan als piloot etc) echt geen uitzondering op. | |
Iemand91 | donderdag 16 januari 2020 @ 22:28 |
Dilemma is een groot woord, had ik beter anders kunnen verwoorden. Maar plafondhoogte op main deck van de 747 is onder het upper deck ongeveer een halve meter lager is dan verder achterin, omdat daar immers de vloer zit van het upper deck. Dat betekent dat er daar ook minder (hoge) vracht mee kan; en dus verlies aan vrachtruimte. Ook dat de vracht die je via de deur aan de zijkant een halve meter hoger mag zijn dan vracht die via de neus geladen wordt. Echter qua aerodynamica is het langere upper deck (van de reguliere passagier 747-300/-400 en -8i) beter, zelfs als je het hogere gewicht van dat langere dek meerekent. Dus qua vrachtruimte wil je het upper deck zo kort mogelijk hebben, zoals bij de factory-build freighters (de -400F/ERF en 8F). Maar qua efficiëntie liever dus zo lang als de pax-747's. Bij de 747-400's die ze hebben omgebouwd van pax naar cargo (de 747-400BCF) hebben ze het zo opgelost dat het achterste stuk van het upper deck vloer wordt verwijderd. Upper deck van omgebouwde pax-cargo 747 is dus minder lang/groot dan een pax 747-400. Je kunt bij die kisten natuurlijk moeilijk een deel van het upper deck romp verwijderen om die te verkorten, dus dan maar intern verkorten. Het hoogte verschil kun je op deze foto zien: | |
Viezze | vrijdag 17 januari 2020 @ 08:03 |
Ah dat is best interessant! Ik heb wel eens in zowel een ERF als een BCF gestaan, maar het is me niet opgevallen. Wel dat het upper deck veel groter is, lijkt wel een balzaal zoveel ruimte heb je daar Overigens is qua performance een F of ERF veel beter dan een BCF. Die hoogte wordt toch lang niet altijd volledig benut, en daarmee is een “fabrieksfreighter” vrijwel altijd interessanter. | |
derLudolf | vrijdag 17 januari 2020 @ 09:20 |
Wat bedoel je qua performance? Want aldus @Iemand91 wordt de aerodynamica juist beter door het verlengde bovendek. | |
Iemand91 | vrijdag 17 januari 2020 @ 11:30 |
Iets beter ja. Maar dat weegt niet op tegen de extra ruimte die je krijgt in de factory-build 747-400F/-ERF. | |
Fred2 | vrijdag 17 januari 2020 @ 11:51 |
Je refereert naar een heel oud stereotiep. Relatief gezien betaald een baan als piloot allang niet meer zo goed als vroeger. De opleidingskosten zijn gigantisch en die worden niet meer vanzelfsprekend door de werkgever betaald. Daarnaast is de toekomst van een 747 piloot allerminst rooskleurig: de pax toestellen vliegen naar berwachting volgend jaar hun laatste vlucht en voor het vrachtvervoer is het ook nog maar afwachten wat de toekomst is. | |
Fred | vrijdag 17 januari 2020 @ 12:25 |
KLM heeft er voor het eerst een tweede hands 777 bij en mogelijk ook extra slots op Schiphol door de overname van de Nederlandse spullenboel van Jet Airways: https://www.telegraaf.nl/(...)srechten-jet-airways https://www.nu.nl/economi(...)pij-jet-airways.html | |
Iemand91 | maandag 20 januari 2020 @ 13:28 |
derLudolf | maandag 20 januari 2020 @ 13:37 |
Maar die zullen niet ontslagen worden lijkt me. Als je dan wordt omgeschoold naar een 77W kunnen ze je niet zomaar in salaris omlaag gooien. Zit er echt zo'n verschil tussen iemand op een A330 en een 747 qua salaris trouwens? Bij een 747 kunnen twee motoren stuk gaan voordat je enigszins angstscheetjes begint te laten, bij de meeste andere toestellen heb je dan een groot probleem Tuurlijk, de opleidingskosten zijn enorm, maar na een jaar of tien werken hoef je denk ik weinig medelijden meer te hebben met die gasten | |
flipsen | maandag 20 januari 2020 @ 13:47 |
Serieuze vraag: de belabberde uitspraak van het Engels, is dat expres? Dat ze het over "tree" hebben en niet over "three", is dat soms om misverstanden te voorkomen? Ik stoor me er enorm aan en kan me niet voorstellen dat professionals die de hele dag in het Engels lullen, zo´n slecht accent hebben... | |
derLudolf | maandag 20 januari 2020 @ 13:48 |
Misschien klinkt three teveel als free? Geen idee | |
flipsen | maandag 20 januari 2020 @ 13:51 |
Zowel de man in te toren als de dame bij de radar spreken prima Engels, dus vandaar dat ik me afvraag of het inderdaad expres is. Maar het is niet om aan te horen vind ik altijd | |
shiz | maandag 20 januari 2020 @ 13:56 |
~ https://en.wikipedia.org/wiki/NATO_phonetic_alphabet | |
Peterselieman | maandag 20 januari 2020 @ 22:28 |
Volgens de New York Times waren er bij het onderzoek naar de crash van de 737 van Turkish Airlines, in 2009 nabij Schiphol, wat zaken aan het licht gekomen die Boeing niet welgevallig waren en die hebben onder druk het eindrapport niet gehaald. In het eindrapport is alleen ingezoomd op de directe oorzaken. Mogelijke andere ontwerpproblemen is niet over gesproken. https://www.ad.nl/binnenl(...)h-schiphol~a31bef49/ | |
Viezze | dinsdag 21 januari 2020 @ 07:36 |
Hoger brandstofverbruik & lagere payload op langere afstanden. @discussie hierboven over het Engels van ATC. Dit doen ze bewust om verwarring te voorkomen. Het is officieel dan ook geen Engels, maar hoe het dan wel heet ben ik even vergeten. Het is er wel een afgeleide van. | |
TigerXtrm | dinsdag 21 januari 2020 @ 11:45 |
Ik vind dat echt een vaag verhaal. De conclusie van het onderzoek was heel duidelijk. Om mijn reactie op de FP maar even hier mee te nemen: Het onderzoeksrapport is vrij duidelijk over de oorzaak van de crash, namelijk een defecte hoogtemeter die in samenhang met de automatische piloot de motoren te vroeg uitschakelde. De defecte hoogtemeter was tot in detail bekend bij Turkish Airlines en bij meerdere piloten die op dat toestel gevlogen hebben en was ook al meerdere keren vervangen, maar het probleem bleek dus dieper te zitten en de monteurs konden het probleem niet blijvend verhelpen. Het vliegtuig gaf op zijn beurt altijd een duidelijke waarschuwing als de hoogtemeter een defect vertoonde, wat in (uit mijn hoofd) 9 eerdere gevallen altijd ruim op tijd werd opgemerkt door de piloten die daar vervolgens naar handelden door automatische piloot uit te schakelen. Bij de crash waren de piloten zo druk met andere dingen dat er nooit naar de waarschuwing werd gehandeld, hij werd alleen maar weggedrukt. De piloten waren nog op een veel te laat moment bezig met hun checklist tijdens de landing. Tegen de tijd dat ze zagen dat de automatische piloot de motoren uit had gezet terwijl ze nog een goeie 30 meter boven de grond vlogen was het te laat. Nergens in dat verhaal is Boeing schuldig, hooguit aan de kern oorzaak van de defecte hoogtemeter. Maar als de piloten gewoon hun werk hadden gedaan en hadden opgelet dan was dit ongeluk niet gebeurt. Defecten kunnen voorkomen, het is aan de piloten om daar op te acteren. Nu proberen te doen alsof dit ook een schuld van Boeing is is pure sensatiemakerij van een idioot niveau. | |
DeeBee | dinsdag 21 januari 2020 @ 12:27 |
Het punt zit hem er vooral in dat de 'fix' om het maar de piloten te laten uitzoeken, de hoogtemeter uit te schakelen en manueel te gaan vliegen geen goed ontwerpen is. Dit verhoogt hoe dan ook de kans op fouten en human error. Dat is het voornaamste punt van kritiek, dat Boeing dit soort oplossingen blijft kiezen die inherent de piloten meer te doen geven en niet erkennen dat ze daarmee de kans op human error vergroten. Laat staan het niet redudant en optioneel maken van sensoren en het niet vermelden van details in manuals wat betreft deze overrides of welke sensoren leidend zijn. Dat er specifieke gevallen zijn rond deze crash, zoals het laat afwerken van checklists, helpt niet mee. Dat piloten op cruciale momenten (start / landing) ineens overrides moeten uitvoeren om de boel te redden is slechte design practice, die nog steeds in de cultuur zit gezien het MCAS ontwerp en hun reactie ri. de (onervaren) Lion Air piloten. Dit is het belangrijkste punt van Dekker, aangezien Boeing dus ook hierop meer focus wil leggen in het aanwijzen van schuld: zij zien de piloten als last resort en verantwoordelijk om die situaties te herkennen en herstellen. Dekker wijst op human error en slechte trackrecord van piloten in zulke situaties en vindt dat Boeing hier niet op kan rekenen en anders moet ontwerpen. | |
derLudolf | dinsdag 21 januari 2020 @ 12:32 |
Hoezo was dit een keuze van Boeing? Is dat niet een keuze van Turkish Airlines om het zo te verhelpen. Of waren dit monteurs van Boeing zelf? | |
DeeBee | dinsdag 21 januari 2020 @ 12:36 |
Dit was uberhaupt de procedure bij foutieve metingen van de sensor, niet specifiek iets dat TK bedacht had? | |
Nieuwschierig | dinsdag 21 januari 2020 @ 13:22 |
Niet alleen expres maar ook verplicht 3 is tree ipv three 4 is fower ipv four (in zwaar brits engels klinkt four als faw) 5 is fife ipv five 9 is niner ipv nine | |
TigerXtrm | dinsdag 21 januari 2020 @ 13:34 |
Ik heb wel eens gehoord dat Boeing en Airbus hier twee verschillende uitgangspunten over hebben. Boeing is overtuigd dat de piloot altijd de hoogste beslissing moet hebben, omdat mensen een betere inschatting van de situatie hebben dan een computer. Dus Boeings geven waarschuwingen, maar ondernemen zelf geen actie. Airbus heeft het tegenovergestelde, en draagt zoveel mogelijk controle over aan de computer juist om pilot error te voorkomen. Een Air Bus zou dus op eigen houtje correcties maken om problemen op te lossen, soms zelfs zonder dat de piloot dit doorheeft. Wie daar uiteindelijk gelijk in heeft is een heel lang en ingewikkeld debat. Beide ideeën hebben levens gekost in de loop der jaren. Maar feit is wel dat de computer op basis van foutieve informatie dit vliegtuig liet crashen en de piloten dit in alle voorgaande gevallen hadden opgevangen. Een computer is alleen een betrouwbare piloot als alle inputs accuraat zijn, en een computer had dit probleem niet opgelost. Die had het op basis van de beschikbare info waarschijnlijk alleen maar verergerd. Verder wel eens dat de automatische piloot gewoon toegang zou moeten hebben tot alle sensoren in het vliegtuig en deze op eigen houtje moet kunnen vergelijken om juist dit soort problemen te ondervangen. Maar dan nog kom je op een situatie waarbij de piloot uiteindelijk leidend is. De computer kan enkel aangeven dat het conflicterende inputs ontvangt, het is dan aan de piloot om op basis van context te bepalen welke klopt. Neemt niet weg dat dit scenario 9 keer wel goed ging omdat de piloten hun werk deden. Er is niet voor niets een regel dat je je checklist klaar moet hebben vóór je de 1000 ft passeert, juist zodat je aandacht hebt voor dit soort last minute problemen. | |
derLudolf | dinsdag 21 januari 2020 @ 13:59 |
Aha | |
Peterselieman | dinsdag 21 januari 2020 @ 18:11 |
Dat laatste punt van de sensoren is volgens mij een van de dingen waar op gedoeld wordt. Bij Boeing wordt de data van één sensor aangehouden en die wordt niet vergeleken met de andere sensor, zodat de computer niet weet dat er tegenstrijdige informatie is. | |
TigerXtrm | dinsdag 21 januari 2020 @ 19:27 |
Snap ik, maar ik ga er aan de andere kant ook ergens vanuit dat er bij Boeing een (toentertijd logische) reden was waarom dit niet zo was ontworpen. Misschien om de complexiteit van het systeem te minimaliseren of iets dergelijks, who knows. | |
OEM | dinsdag 21 januari 2020 @ 20:30 |
Toentertijd = jaren '50/'60, compleet andere wereld. Je kan denk ik inderdaad wel aannemen dat het toen niet mogelijk was ofwel te complex was ofwel niet relevant was. [ Bericht 0% gewijzigd door OEM op 21-01-2020 20:46:04 ] | |
Iemand91 | woensdag 22 januari 2020 @ 00:10 |
Vandaag is het exact 50 jaar geleden dat de Boeing 747 haar eerste commerciële vlucht maakte. Het was de avond van 21 januari 1970 wanneer er luchtvaargeschiedenis gemaakt zou worden. Om 21:00 uur zou vanuit New York JFK de eerste commerciële 747 vlucht vertrekken naar London Heathrow. De vlucht PA2 zou worden uitgevoerd door Pan Am met de 6e gebouwde 747; N735PA "Clipper Young America". Sommige passagiers hadden hun tickets al 2 jaar eerder gekocht, met prijzen tot $375 voor een one way ticket in First Class. N735PA aan de gate 6 van de beroemde Worldport terminal op JFK: Het verliep alles behalve soepel. Er waren problemen met een passagiersdeur en problemen met het laden van de cargo. Enfin; uiteindelijk vertrok de 747 van de gate en reed ze naar de startbaan. Echter tijdens het taxiën kregen ze motorproblemen, motor #4 raakte oververhit en ze moesten terug naar de gate. Er moest een vervangend toestel worden gevonden. Nog geen 48 uur eerder was N736PA "Clipper Victor" aan Pan Am geleverd. Dit was de 11e gebouwde 747. Dit toestel werd snel gereed gemaakt. Omdat in de pers voor deze vlucht al de naam "Clipper Young America" was gebruikt, kreeg het vervangende toestel ook snel deze naam. De passagiers gingen over in het nieuwe toestel en uiteindelijk vertrokken ze met bijna 7 uur vertraging in de vroege ochtend van donderdag 22 januari 1970 om 01:52 uur vanaf JFK. De vlucht zou op dat moment al in Londen geland moeten zijn. Aan boord waren 336 passagiers, 20 crew en 15 ton cargo. Veel geslapen werd er niet. De crew had een buffet klaar gezet en een goed gevulde bar en de meeste passagiers keken hun ogen uit, de luxueuze first class in de neus, de lounge op het upper deck en een kijkje nemen in de cockpit. 6 uur en 16 minuten na vertrek landde de eerste commerciële 747 vlucht op rond 14:00 uur op London Heathrow waar ze opgewacht werden door enthousiaste Britten. De vlucht terug naar New York verliep ook niet zonder problemen, problemen met een drukvat zorgde voor een vertraging van 4,5 uur en een kleine bezettingsgraad, gezien veel passagiers overgezet waren naar andere vluchten. N736PA had een kort maar zeer bewogen bestaan. Slechts maanden nadat ze de eerste commerciële 747 vlucht had uitgevoerd werd ze op 2 augustus 1970 gekaapt toen ze onderweg was van New York naar San Juan, Puerto Rico. De kaper wilde naar Cuba en bij landing daar werden ze ontvangen door Fidel Castro. Uiteindelijk konden weer vertrekken naar Miami waarna ze alsnog naar San Juan konden vertrekken. Na deze kaping kreeg ze ook weer haar eerste naam terug; "Clipper Victor". Haar bewogen bestaan kwam in 1977 ten einde, toen ze op 27 maart 1977 op Tenerife verongelukte. PS. Het is bijzonder hoe weinig beeldmateriaal er is van deze eerste vlucht. In een eerdere post van mij over dit onderwerp (mijn post van 22 januari 2015) staan een aantal foto's maar 5 jaar later moet ik erkennen dat een groot deel van deze foto's niet kloppend zijn. Tevens als je nu zou googelen op deze vlucht vind je foto's die niet eens van deze vlucht zijn. Dit zou de crew moeten zijn van de JFK-LHR vlucht. Maar dat zijn ze niet. Het *lijkt* er op dat dit waarschijnlijk de crew is die de vlucht terug naar JFK zou uitvoeren. Dit zou de aankomst van de 747 zijn in Londen. Maar dat is N735PA, die enkele dagen eerder op 12-13 januari JFK-LHR vloog met Pan Am werknemers aan boord. Deze foto zou de aankomst in Londen zijn. Maar deze foto is in het donker gemaakt en de aankomst van de eerste commerciële 747 vlucht in Londen was vroeg in de middag. Er zullen vast wel bij ergens op zolders van oud-Pan Am werknemers (of hun kinderen) of in een archieven van JFK en/of LHR airport of in beeldbanken foto-materiaal zijn, maar ik moet geloof ik concluderen dat van deze eerste commerciële 747 vlucht online geen enkele foto of video is te vinden. (Op die terminal foto hierboven na) [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 22-01-2020 11:08:35 ] | |
Piles | woensdag 22 januari 2020 @ 09:02 |
Goeie post weer Maar dit gaat niet helemaal goed | |
Iemand91 | woensdag 22 januari 2020 @ 22:56 |
Als alles goed gaat, gaat morgen de Boeing 777X voor het eerst de lucht in: Vandaag al druk bezig met de (taxi)tests:
Vooral de 2e video met de folding wingtips. Dat gaat toch wel gaaf worden wanneer deze kist commercieel ingezet gaat worden. Dat wordt iets bijzonders om te zien naast de baan. | |
Iemand91 | donderdag 23 januari 2020 @ 11:22 |
En uitgesteld tot vrijdag i.v.m. het weer... | |
Iemand91 | donderdag 23 januari 2020 @ 22:09 |
Ik heb al genoeg mooie platen gezien van de luchthaven van Phuket, maar deze vond ik wel even geinig: https://www.airplane-pict(...)nes-airbus-a330-200/ | |
Iemand91 | vrijdag 24 januari 2020 @ 17:07 |
De 3e en laatste Airbus A380 voor All Nippon Airways is vandaag in Hamburg uit de paintshop gerold: Van nu af aan zullen er alleen nog maar Emirates A380 uit de paintshop rollen. Inclusief deze A380 voor ANA, heeft Airbus nog 9 A380's te leveren; de laatste eind 2021. | |
flipsen | vrijdag 24 januari 2020 @ 17:09 |
Daar doet deze paintjob me aan denken | |
derLudolf | vrijdag 24 januari 2020 @ 18:49 |
"Grappig" dat ze elders al uitgerangeerd zijn voordat ze bij Nippon in dienst raken. | |
Iemand91 | vrijdag 24 januari 2020 @ 19:03 |
Op Paine Field gaat zeer binnenkort de Boeing 777X voor het eerst de lucht in. Livestream o.a. hier, hier en - als de website het doet - hier. EDIT: ook hier een livestream: https://komonews.com/watch [ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 24-01-2020 20:05:27 ] | |
Nieuwschierig | vrijdag 24 januari 2020 @ 20:42 |
Het weer is te guur, vooralsnog. | |
flipsen | vrijdag 24 januari 2020 @ 21:38 |
Begrijp ik het goed dat de cabin van de X ook breder is dan zijn voorgangers? | |
Iemand91 | vrijdag 24 januari 2020 @ 22:37 |
Iets ja, 10cm. breder. Maar dat is binnen de romp geregeld door dunnere wanden/isolatie. En vlucht is afgelast. | |
DeeBee | vrijdag 24 januari 2020 @ 22:41 |
10cm breder...dat opent mogelijkheden voor 4-4-4. | |
derLudolf | vrijdag 24 januari 2020 @ 22:47 |
Hehe. Ja stel je voor dat vliegen te comfortabel wordt | |
Carlos93 | vrijdag 24 januari 2020 @ 22:52 |
Is toch al erg comfortabel. 787 TUI UK rij 1, ongeveer 1.20m aan beenruimte. Heerlijk. | |
flipsen | zaterdag 25 januari 2020 @ 12:31 |
| |
Nieuwschierig | zaterdag 25 januari 2020 @ 18:27 |
Hij staat weer buiten De motoren draaien | |
Nieuwschierig | zaterdag 25 januari 2020 @ 18:36 |
Hij rolt naar de runway | |
shiz | zaterdag 25 januari 2020 @ 18:48 |
HQ: https://livestream.com/ac(...)Play=true&mute=false | |
Nieuwschierig | zaterdag 25 januari 2020 @ 18:55 |
https://www.flightradar24.com/BOE001/23a5b16c | |
Nieuwschierig | zaterdag 25 januari 2020 @ 19:11 |
Hij doet het | |
Iemand91 | zaterdag 25 januari 2020 @ 19:13 |
Toestel stond al lichtjes op z'n voeten voordat de neus überhaupt de lucht in ging. [ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 25-01-2020 19:20:17 ] | |
Fred2 | zaterdag 25 januari 2020 @ 19:44 |
Die motoren hangen wel ver naar voren, zou daar ook MCAS in zitten? | |
Shivo | zaterdag 25 januari 2020 @ 19:53 |
Wat zou er gebeuren als om wat voor reden dan ook, die tips naar binnen vouwen in vlucht? Minder bestuurbaar? | |
Peterselieman | zaterdag 25 januari 2020 @ 19:58 |
het is wel een kenmerk van de 777 om een tail strike te voorkomen, als je daar op doelt | |
Iemand91 | zaterdag 25 januari 2020 @ 22:47 |
Toestel staat weer op het punt te gaan landen. Te zien via de eerder genoemde livestreams. EDIT: en geland op Boeing Field: [ Bericht 44% gewijzigd door Iemand91 op 26-01-2020 00:37:15 ] | |
shiz | zaterdag 25 januari 2020 @ 23:17 |
[ Bericht 0% gewijzigd door shiz op 26-01-2020 02:37:08 (livestream was ingekort geupload) ] | |
shiz | zondag 26 januari 2020 @ 02:33 |
Btw... slightly off-topic, maar wel on-point:Hobbysquawk lid AmarHV737 heeft er al eentje gecustomized (hij vliegt de 73 ook in het echt). Straks is er ook een heuse RC 747 op de markt! lol Toch geinig. Airliners als RC tuigjes. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 26 januari 2020 @ 18:34 |
Ze kregen hun eerste 'waarschuwing' al op 2000 voet en hebben die min of meer genegeerd. Dan hebben we het niet over 'hielp mee', maar gewoon over pilot error. | |
Fred2 | zondag 26 januari 2020 @ 18:48 |
Die hoogtemeters geven wel vaker voor "gedoe". Het maakt niet uit of het bij de start, mid-air of landing is, veel crashes die hun oorsprong vinden in hoogtemeters die hin werk niet goed doen. We met zijn allen wel erg veel boter op ons hoofd als we daar nú bij dit ene geval een punt van maken dat het onderbelicht wordt. Bij Airbus is het niet veel beter, ook daar kunnen sensoren complete vliegtuigen laten verdwijnen. [ Bericht 9% gewijzigd door Fred2 op 26-01-2020 20:10:09 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 26 januari 2020 @ 19:10 |
In dit geval gaat het over een Radio Altimeter. Die gebruik je niet in mid-air. Je gebruikt hem alleen onder de 2500 voet. | |
shiz | zondag 26 januari 2020 @ 19:20 |
Als je 'gestapeld vliegt' kan het goed zijn dat mid-air je radio altimeter aanslaat als reactie op het toestel precies onder je... dat dan weer wel. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 26 januari 2020 @ 19:40 |
Ground prox warning op 38000 voet. | |
Fred2 | zondag 26 januari 2020 @ 20:10 |
Dat was mijn punt niet Hoogtemeters in algemene zin doelde ik op. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 26 januari 2020 @ 20:15 |
Dat had ik wel door, maar een pressure altimeter en een radio altimeter zijn totaal verschillende systemen, dus die op een hoop gooien met de uitspraak 'die hoogtemeters' is een beetje vreemd. | |
Iemand91 | woensdag 29 januari 2020 @ 00:48 |
De evacuatievluchten vanuit Wuhan zijn bezig: https://www.flightradar24.com/ANA1952/23ae6e9a https://www.flightradar24.com/CKS371/23ae6d56 Die Kalitta 747 is overigens een vrachttoestel; de 240 Amerikanen worden vervoerd d.m.v. pallet seats. | |
Karstman | donderdag 30 januari 2020 @ 11:29 |
Ik moest even googlen naar die pallet seats. Lijkt me niet de meest comfortabele optie. Was het niet handiger om die A380 van HiFly te huren vraag je je dan af. | |
flipsen | donderdag 30 januari 2020 @ 12:40 |
Het wordt vanuit de politiek geregeld, je denkt toch niet dat Donnie "America first!" Trump een Airbus gaat huren he? | |
Fred2 | donderdag 30 januari 2020 @ 12:56 |
Maar een toestel van AA, United of Delta charteren was niet bij ze opgekomen? | |
J.B. | donderdag 30 januari 2020 @ 13:38 |
Die is al afgehuurd om Europeanen op te halen: Airbus A380 onderweg om Europeanen uit China te halen - https://nos.nl/l/2320883
| |
Viezze | donderdag 30 januari 2020 @ 13:39 |
Kalitta vliegt hoofdzakelijk voor het Amerikaanse leger en heeft veel ervaring met zulk soort vluchten. Ook is de kans dat ze ergens een toestel vrij hebben voor zo’n operatie een stuk groter dan bij de andere airlines. Heel erg comfortabel zal het niet zijn. Maar ook weer geen wereldramp. | |
Iemand91 | donderdag 30 januari 2020 @ 13:41 |
Die A380 vertrekt vandaag vanuit Parijs via Hanoi naar Wuhan om Europeanen op te halen. Toestel is net een half uur geleden geland in Parijs vanuit Beja (thuisbasis van Hi Fly) EDIT: hmm, eerst maar eens de pagina vernieuwen voordat ik wat post.... | |
Karstman | donderdag 30 januari 2020 @ 14:15 |
Zag dat net ook op de NOS en dacht, ah daar is die kist van HiFly! | |
Viezze | donderdag 30 januari 2020 @ 14:24 |
Wat zou de reden zijn om via Hanoi te vliegen? Kist moet het makkelijk in 1 keer halen, zeker omdat er weinig mensen aan boord zitten. | |
derLudolf | donderdag 30 januari 2020 @ 14:40 |
Misschien zitten daar ook mensen die graag weg willen? Lufthansa en BA vliegen helemaal niet meer die kant op hè | |
Viezze | donderdag 30 januari 2020 @ 15:44 |
Lijkt me een beetje voorbarig om Zuid Oost Azië ook te gaan evacueren. Maar zou waar kunnen zijn natuurlijk | |
Adrie072 | zaterdag 1 februari 2020 @ 12:53 |
Der wordt toch wat af gecirkeld boven Flevoland, valt me nu pas op. Geeft dit geen overlast of vliegen ze nog hoog genoeg? | |
tendon | zaterdag 1 februari 2020 @ 13:22 |
crew wissel? kan me voorstellen dat ze geen crew willen achterlaten in Wuhan | |
Peterselieman | zaterdag 1 februari 2020 @ 20:07 |
Sam Chui heeft een mooie video gemaakt over een vlucht met een KLM 747 | |
Sunri5e | zaterdag 1 februari 2020 @ 21:12 |
Nice! | |
Sunri5e | zondag 2 februari 2020 @ 13:57 |
| |
Drekkoning | zondag 2 februari 2020 @ 14:01 |
Oeeeps... | |
Fred2 | zondag 2 februari 2020 @ 14:46 |
Dat Twitteraccount doet het niet meer... https://www.upinthesky.nl(...)rtrek-vanuit-damman/ | |
Iemand91 | zondag 2 februari 2020 @ 16:58 |
Carlos93 | zondag 2 februari 2020 @ 17:09 |
Dat is een beste geweest zo te zien dan. | |
Peterselieman | zondag 2 februari 2020 @ 18:39 |
wtf. Dat is wel echt extreem | |
DeeBee | zondag 2 februari 2020 @ 19:12 |
Verkeerd beladen? Zo'n heftige tailstrike vermoed je bijna dat de lading op de verkeerde plek of los stond. | |
TigerXtrm | zondag 2 februari 2020 @ 20:15 |
Leuk, zo'n blik achter de schermen. Tof filmpje Toevallig vandaag een vlucht naar Johannesburg geboekt en kreeg ook de keuze voor de KLM Lounge, maar uiteindelijk niet gedaan. Nu wel beetje spijt van | |
Adrie072 | maandag 3 februari 2020 @ 18:04 |
#AirCanada, Boeing 767 (C-GHOZ) #AC837 is on emergency near #Madrid. After take off it had some issues with landing gear.Some pieces of the landing gear went into the engine and it caused some engine explosions. It is currently in holding pattern to reduce weight. | |
Viezze | maandag 3 februari 2020 @ 20:03 |
Lekker dan, uurtjes rondjes cirkelen om brandstof kwijt te raken. Lozen zullen ze wel niet zo graag meer hebben sinds dat incident in de buurt van LAX Edit: de FR24 track als filmpje: http://www.dumpert.nl/mediabase/7837271/86d81452 [ Bericht 15% gewijzigd door Viezze op 03-02-2020 20:21:56 ] | |
ShaoliN | maandag 3 februari 2020 @ 20:47 |
Is dat Hifly ding een shortlease A380 ofzo? | |
Drekkoning | maandag 3 februari 2020 @ 20:52 |
Ga er maar vanuit dat dit vliegtuig geen fuel dump systeem heeft | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 4 februari 2020 @ 16:02 |
Als de lading los was gekomen, was hij gecrashed. Net als die 747 freighter bij Bagram Airfield. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 4 februari 2020 @ 16:27 |
Een 767 heeft wel een dumpsysteem, maar alleen vanuit de center wing tank. Niet vanuit de vleugels. Bij volle wingtanks zit er 37000kgs brandstof in (18500 per vleugel; bij een gemiddelde fuel density). | |
Drekkoning | dinsdag 4 februari 2020 @ 16:35 |
Ze hebben het echter niet allemaal. Maar het verschil tussen MZFW en MLW is inderdaad maar zo’n 12.000kgs, dus bij volle kist kan het feit dat ze enkel de centertank kunnen dumpen ook een goede reden zijn ja | |
OEM | dinsdag 4 februari 2020 @ 18:28 |
"Early models were not delivered with fuel jettison capability although airlines could install the capability. Later models had fuel jettison capability. ", aldus Boeing. Kist in kwestie heeft het iig niet, dat is duidelijk te zien op foto's. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 4 februari 2020 @ 18:31 |
Op welke foto's? | |
OEM | dinsdag 4 februari 2020 @ 18:35 |
Er staan er genoeg op airliners.net | |
OEM | dinsdag 4 februari 2020 @ 18:38 |
Beetje kort door de bocht. De 747 crashte omdat dat losgeslagen voertuig de jackscrew van de horizontal stabilizer sloopte. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 4 februari 2020 @ 18:44 |
Als een gepantserd voertuig van 16 ton naar de staart van een 747 verschuift, gaat je die ook niet met een werkende stabilizer in de lucht houden. [ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 04-02-2020 18:51:10 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 4 februari 2020 @ 18:46 |
Dan kun jij er vast wel een reproduceren waarop je duidelijk kunt zien dat dit toestel geen jettison pumps heeft. | |
Peter | dinsdag 4 februari 2020 @ 18:52 |
Had dit vliegtuig dan gepantserde voertuigen van 16 ton in het ruim dan? | |
OEM | dinsdag 4 februari 2020 @ 18:53 |
Het verhaal is dat dat wel het geval is. Uit het rapport: https://www.ntsb.gov/inve(...)/Reports/AAR1501.pdf Paragraaf 2.2.3:
| |
OEM | dinsdag 4 februari 2020 @ 18:54 |
767 wing met jettison https://commons.wikimedia.org/wiki/File:767_Wing_(3837849595).jpg C-GHOZ https://www.airliners.net(...)g-767-375-ER/4423371 [ Bericht 6% gewijzigd door OEM op 04-02-2020 19:19:37 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 4 februari 2020 @ 19:02 |
De 767 heeft nooit een main tank jettison systeem gehad. Alleen de center wing tank had een jettison system. Dus foto's van de vleugels gaan niet helpen. | |
OEM | dinsdag 4 februari 2020 @ 19:14 |
Tuurlijk, de 767's met die jettison tubes op de vleugels zitten er zeker voor de sier op Iets met een pomp die de fuel naar de jettison tubes pompt. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 4 februari 2020 @ 19:16 |
Welke jettison tubes? De wiki link die jij copieert bevat geen inhoud. | |
Drekkoning | dinsdag 4 februari 2020 @ 19:17 |
https://jupiter.euroatlan(...)Only%20Rev.%2027.pdf Pagina 473 | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 4 februari 2020 @ 19:19 |
Dank. Die schematic laat duidelijk zien dat er alleen jettison pumps in de center tank zitten. | |
OEM | dinsdag 4 februari 2020 @ 19:21 |
Ik heb het linkje even voor je gefixt, zodat jij hem ook ziet https://commons.wikimedia.org/wiki/File:767_Wing_(3837849595).jpg En laat ook duidelijk zien waar de jettison tubes zitten | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 4 februari 2020 @ 19:23 |
Ja, nu kan ik het wel zien. Dank | |
Iemand91 | woensdag 5 februari 2020 @ 18:40 |
Boeing 737 Pegasus breekt in stukken op Istanbul Airport
| |
shiz | woensdag 5 februari 2020 @ 19:44 |
737s weten wel telkens het nieuws te halen zeg. | |
DeeBee | donderdag 6 februari 2020 @ 07:01 |
Vorige maand ging er ook al eentje van Pegasus de baan af op SAW, wat doen die gasten... | |
MissHobje | donderdag 6 februari 2020 @ 08:24 |
Heel leuk filmpje ja. | |
Piles | donderdag 6 februari 2020 @ 09:27 |
Zeker, alleen het spraakgebrek van die gast trek ik niet zo Toch alsof je naar Barry Kripke uit The Big Bang Theory zit te luisteren | |
Karstman | donderdag 6 februari 2020 @ 10:11 |
Ik zag een filmpje op dumpert van afstand waarop ik het idee krijg dat hij door zijn neuswiel is gezakt. https://www.dumpert.nl/item/7838309_d4cd4d57 Hoewel nu ik hem op groot scherm zie het weer minder zo lijkt. Is wel lekker nat daar, geen regenbanden? |