abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189921352
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
La Leche League
Heeft een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/

pi_189921373
Ik sloot de vorige met deze post!:

quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2019 11:26 schreef Elleska het volgende:

[..]

De enkelvoudige B6 om als booster te gebruiken heeft mijn moeder geregeld, ik vermoed van de apotheek maar geen idee eigenlijk.
Daarna de B6 + vitamine B complex want de andere vitamine B dingen zouden ook belangrijk zijn, met name B3 als ik het goed heb onthouden. Het is even rekenen want het is geen standaard dosering.
Van de vitamine B complex je trouwens hele mooie fluorgele urine :+

Enkel voorgevormde bh was in het begin bij mij ook niet voldoende. Maar voorgevormd + zoogcompres was wel beter dan niet voorgevormd + zoogcompres. Toen de voedingen overdag minder werden was de zoogcompres niet meer nodig.
Tnx! B-complex is denk ik niet handig voor mij omdat ik b12 injecties krijg. Daarnaast slik ik ook nog Zwangervitamines omdat deze ook voor de borstvoeding zijn.
pi_189921508
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2019 11:37 schreef taxibabe het volgende:
Ik sloot de vorige met deze post!:
[..]

Tnx! B-complex is denk ik niet handig voor mij omdat ik b12 injecties krijg. Daarnaast slik ik ook nog Zwangervitamines omdat deze ook voor de borstvoeding zijn.
Geen ervaring met B12 injecties dus geen idee of daarnaast een tablet kwaad kan of niet maar als je zwangeschapsvitamines slikt zit dat daar misschien ook al in? Vergeet dan de vitamine B6 van de zwangerschapsvitamines niet meenemen in je berekening.
pi_189922023
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2019 11:46 schreef Elleska het volgende:

[..]

Geen ervaring met B12 injecties dus geen idee of daarnaast een tablet kwaad kan of niet maar als je zwangeschapsvitamines slikt zit dat daar misschien ook al in? Vergeet dan de vitamine B6 van de zwangerschapsvitamines niet meenemen in je berekening.
Daar zit het wel in, maar in zo'n lage dosering (0,7 mg) dat het bijna verwaarloosbaar is.
pi_189949426
Vanmorgen moest ik wat afkolven omdat mn borsten vol zaten na een nacht maar 1x drinken.

Bram bleef maar om me heen draaien want hij wilde die melk ook proeven. :D

Prima haal maar een bekertje. “Lekker zoet”
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 15 november 2019 @ 07:58:28 #6
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_189949568
Wat relaxed ook voor je, een nacht met maar 1x drinken.

Rest van het gezin ook een bekertje aangeboden?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lemijn op 15-11-2019 14:36:37 ]
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_189951626
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 07:58 schreef Lemijn het volgende:
Wat relaxed ook voor je, een nacht met maar 1x drinken.

Test van het gezin ook een bekertje aangeboden?
Nee J weet wel hoe jet smaakt ;)
pi_189961918
Ik vind mijn borstvoeding ook prima smaken :Y lekker zoet inderdaad. Maar het blijft bijzonder dat een kind er zo op kan groeien en ontwikkelen O+

Tico, wat je zei in het vorige topic, het wordt echt gemakkelijker he :) Ik vind het nu zo'n stuk relaxter om te voeden! Hij is ook zo'n stuk minder kwetsbaar. Kan wel een tijdje zonder en hij drinkt goed uit de fles. Al kijk ik inmiddels ook voorzichtig uit naar het moment dat vast voedsel een voeding gaat vervangen. Maar dat komt wellicht omdat het jonkje onverzadigbaar lijkt als hij een dag bij de opvang is geweest, en de dag er na. Vandaag heb ik ook tijden met hem aan de borst gezeten, waar hij telkens in slaap viel. In eerste instantie vind ik dat heerlijk, maar als hij rond een uur of vier 's middags nog amper zelf heeft geslapen ben ik het wel zat :+

Hij slaapt wel door ^O^ Ik hield rekening met een scenario waarin hij nog maanden/jaren 's nachts zou willen drinken. Maar vanaf dat hij een maand of drie is kan hij doorslapen. Hij doet dat zeker de helft van de nachten. Dat kan dus ook prima met volledig borstvoeding O+
  zaterdag 16 november 2019 @ 10:42:23 #9
319308 Tink89
To live is to dance
pi_189967274
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 22:35 schreef BobbyMcGee het volgende:
Ik vind mijn borstvoeding ook prima smaken :Y lekker zoet inderdaad. Maar het blijft bijzonder dat een kind er zo op kan groeien en ontwikkelen O+

Tico, wat je zei in het vorige topic, het wordt echt gemakkelijker he :) Ik vind het nu zo'n stuk relaxter om te voeden! Hij is ook zo'n stuk minder kwetsbaar. Kan wel een tijdje zonder en hij drinkt goed uit de fles. Al kijk ik inmiddels ook voorzichtig uit naar het moment dat vast voedsel een voeding gaat vervangen. Maar dat komt wellicht omdat het jonkje onverzadigbaar lijkt als hij een dag bij de opvang is geweest, en de dag er na. Vandaag heb ik ook tijden met hem aan de borst gezeten, waar hij telkens in slaap viel. In eerste instantie vind ik dat heerlijk, maar als hij rond een uur of vier 's middags nog amper zelf heeft geslapen ben ik het wel zat :+

Hij slaapt wel door ^O^ Ik hield rekening met een scenario waarin hij nog maanden/jaren 's nachts zou willen drinken. Maar vanaf dat hij een maand of drie is kan hij doorslapen. Hij doet dat zeker de helft van de nachten. Dat kan dus ook prima met volledig borstvoeding O+
Dat laatste hangt ook een beetje af van de capaciteit van je borsten. Ik heb nog nooit meer gekolf dan zo'n 180 ml per keer en dat was een hele grote uitzondering, meestal kolf ik zo'n 120-140 ml. En da's voor prul niet genoeg voor een nacht, dus doorslapen ging hier - in de tijd dat ze af en toe een fles kreeg - een stuk beter op een fles van 180+6 dan op een borstvoeding...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_189968023
Vanaf een maand of 6 denk ik dat we 1 voeding vervangen. Zeker als ik straks ook weer naar het buitenland moet is het gewoon zwaar onhandig als J met nachtvoedingen zit te kloten.

We zullen zien. Misschien is het al voldoende om eens te zien of ze erop doorslapen en het dan enkel toe te passen als ik reis.
pi_189971173
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 10:42 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Dat laatste hangt ook een beetje af van de capaciteit van je borsten. Ik heb nog nooit meer gekolf dan zo'n 180 ml per keer en dat was een hele grote uitzondering, meestal kolf ik zo'n 120-140 ml. En da's voor prul niet genoeg voor een nacht, dus doorslapen ging hier - in de tijd dat ze af en toe een fles kreeg - een stuk beter op een fles van 180+6 dan op een borstvoeding...
maar kolven is toch vaak heel anders dan voeden qua opbrengst?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  zaterdag 16 november 2019 @ 16:37:58 #12
319308 Tink89
To live is to dance
pi_189971682
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 15:50 schreef tombolafan het volgende:

[..]

maar kolven is toch vaak heel anders dan voeden qua opbrengst?
Tuurlijk, maar ik bedoel alleen dat niet voor iedere moeder volledig borstvoeding geven te combineren is met doorslapen. Ik denk dat ik daarvoor per voeding te weinig melk heb, waardoor prul 's nachts echt honger heeft. En dat illustreerde ik met m'n kolfopbrengst. Misschien wat onhandig verwoord...
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_189971725
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 16:37 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar ik bedoel alleen dat niet voor iedere moeder volledig borstvoeding geven te combineren is met doorslapen. Ik denk dat ik daarvoor per voeding te weinig melk heb, waardoor prul 's nachts echt honger heeft. En dat illustreerde ik met m'n kolfopbrengst. Misschien wat onhandig verwoord...
Ik heb ook wel eens geprobeerd ze gewoon af te tanken met een fles moedermelk. Maar zonder resultaat. Bv is nu eenmaal lichter verteerbaar dan kv.
pi_189971819
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 16:42 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik heb ook wel eens geprobeerd ze gewoon af te tanken met een fles moedermelk. Maar zonder resultaat. Bv is nu eenmaal lichter verteerbaar dan kv.
Zo heb ik over mijn productie niets te klagen, Bas kan ook 10 uur tussen 2 voedingen laten. Maar als die laatste voeding om 18:00 is, zit je alsnog met een nachtvoeding _O-. Droomvoeding geprobeerd, maar dat maakt niet uit.
pi_189972101
Droomvoeding werkt hier ook niet. Dan neemt ze een paar slokken en daar blijft het bij. Hier is de voeding rond 1u nog de enige en die laat ik geregeld door vriend doen sinds ze de fles weer neemt. Super chill de hele nacht slapen. Wat heb ik dat gemist.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_189972225
Ik ben begonnen met voorraad verzamelen. Ik heb al 200cc en voor Januari heb ik 750 nodig voor dag 1.

Aankomende maandag zijn ze gewoon al 10 weken en voor Nederlandse begrippen is het vrij normaal dat moeders alweer aan het werk gaan. Het begint iets te kriebelen dat ik wel weer wat anders wil doen dan alleen maar babies, maar ik ben nog steeds nooit langer dan 10 minuten niet bij ze geweest.

Ik heb nog even gelukkig.
pi_189985625
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189986522
Wauw Tico, wat een extra bijzondere voedingsfoto O+
pi_189987161
Lief he?
pi_189987629
Ahh zo lief! O+
pi_189987702
Heel lief!
pi_189987868
Ohhh O+ O+ O+
Protège moi de mes désirs.
pi_189987945
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189988114
Jeroen zn oma had het er vandaag nog over dat Bram dan op mn borst klopte als hij wilde drinken. Hoe dat zou gaan met 2. :D
pi_189988203
Ach wat een prachtige foto’s O+ Toch een beetje gemis dat het hier voorbij is, ook al ben ik dolgelukkig ruim over de twee jaar te hebben kunnen voeden. Ik hoop het nog een keer zo lang te mogen doen vanaf maart *O*
  zondag 17 november 2019 @ 18:01:29 #26
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_189988686
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2019 17:30 schreef Ticootje het volgende:
J. zn oma had het er vandaag nog over dat B. dan op mn borst klopte als hij wilde drinken. Hoe dat zou gaan met 2. :D
Zijn hele naam staat hier ;) En van B ook
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  zondag 17 november 2019 @ 18:10:16 #27
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_189988867
Ahh Ticoo O+
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_189988938
quote:
1s.gif Op zondag 17 november 2019 18:01 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Zijn hele naam staat hier ;) En van B ook
Ik ben daar niet zo moeilijk in. Lekker belangrijk.
pi_189992509
Mooi Tico en MissPeel! Wat een contrast! Lijkt me heel bijzonder om twee baby's aan je borst te hebben. Maar ook een gedoe :D

@Tink: ik kolf ook geen 180 ml per voeding hoor. 't Kind drinkt dat wel zo uit de fles. Geen idee hoeveel melk hij per voeding normaalgesproken binnen krijgt. 's Avonds kolf ik meestal niet meer dan 90 ml. Ik heb niet zoveel moeite voor mijn productie hoeven doen als jij, dat is wel zo, dus het zou kunnen dat er bij mij per voeding meer uit komt.
Dat baby's met borstvoeding vaak niet doorslapen is in mijn omgeving algemeen bekend en daarom begint men ook vaak met een maand of drie een fles kunstvoeding te geven in de hoop dat ze dan beter slapen. Ik bedoel dus te zeggen dat dat niet altijd zo hoeft te gaan. Mijn baby drinkt vaak rond 21 uur op z'n laatst en geef ik dan op z'n vroegst om 6.30. Nu heeft hij soms dan nog een avond- of nachtvoeding nodig, maar meestal laat hij er wel een uur of tien/elf tussen. Dat is misschien uitzonderlijk maar het kan wel :)
pi_189994338
Vandaag heb ik de vriezer opgeruimd. Ik heb 17! zakjes bevroren moedermelk eruit gehaald. Ik heb ze allemaal ingevroren in juni zag ik, dus niet meer goed om te geven aan M.

Weten jullie of ik nog iets kan met deze melk of zijn ze alleen nog maar rijp voor de prullenbak? :P

Ik zat te denken aan een melkbad (M heeft eczeem en misschien werkt dit verzachtend), maar misschien is het schadelijk aangezien de melk waarschijnlijk niet meer goed is?
pi_189994663
Leg ze gauw weer terug in de diepvries! :o
pi_189994715
quote:
1s.gif Op zondag 17 november 2019 21:39 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Leg ze gauw weer terug in de diepvries! :o
Serieus? :P

Ik las dat ze 4 maanden houdbaar waren?
  zondag 17 november 2019 @ 21:51:53 #33
327807 Mariposas
יה&#14
pi_189994990
Nee sowieso wel 6 maanden en tot 12 maanden zou ook wel kunnen. Maar ik zou het nu zeker niet opnieuw invriezen. Ik zou wel redden wat er te redden valt door de ontdooide melk te gaan geven en wat je nu kolft meteen invriezen.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_189995165
@Mariposas serieus?

Ook als het in de vriezer van de koelkast lag?

Ik ga maar morgen de hele dag kolven en die ontdooide melk geven :P

En de rest dan toch maar gebruiken voor in het badje..
  zondag 17 november 2019 @ 22:05:35 #35
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_189995295
Als t niet meer goed is, kan je dat wellicht gewoon ruiken?

Je kan r ook zeep van maken :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_189999616
Bv uit de vriezer ruikt bij mijn altijd echt ranzig dus is zeker niet altijd een goede graadmeter. Ik vertrouw hierop op mijn kleintje die het wel proeft als het niet meer goed is.

Ik zou het idd nu ook aanbieden en dan zelf kolven om je vrr te vernieuwen.

Ze zijn trouwens met nieuwe onderzoeken bezig waaruit zou blijken dat bv ( veel ) langer houdbaar is dan tot nu toe gedacht. Verse bv zelfs tot 29 dagen. Zodra de uitslagen definitief zijn zullen ze openbaar gemaakt worden geloof ik, nu zijn ze nog op bepaalde fb groepen te vinden.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  maandag 18 november 2019 @ 07:56:11 #37
319308 Tink89
To live is to dance
pi_189999859
quote:
1s.gif Op maandag 18 november 2019 07:20 schreef Wolken het volgende:
Bv uit de vriezer ruikt bij mijn altijd echt ranzig dus is zeker niet altijd een goede graadmeter. Ik vertrouw hierop op mijn kleintje die het wel proeft als het niet meer goed is.

Ze zijn trouwens met nieuwe onderzoeken bezig waaruit zou blijken dat bv ( veel ) langer houdbaar is dan tot nu toe gedacht. Verse bv zelfs tot 29 dagen. Zodra de uitslagen definitief zijn zullen ze openbaar gemaakt worden geloof ik, nu zijn ze nog op bepaalde fb groepen te vinden.
Mijn melk uit de vriezer stinkt ook, ook als het er maar eventjes in gelegen heeft.
pi_190000089
quote:
1s.gif Op maandag 18 november 2019 07:20 schreef Wolken het volgende:

Heb de resultaten van dat onderzoek ook gezien. Echt geweldig, 29 dagen! Alle melk die ik heb weggegooid.... ;(
pi_190000843
Ik zou het vooral fijn vinden als melk die weer ontdooid is langer houdbaar zou zijn. Dat gaat hier het vaakst mis.
pi_190000939
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2019 09:51 schreef BobbyMcGee het volgende:
Ik zou het vooral fijn vinden als melk die weer ontdooid is langer houdbaar zou zijn. Dat gaat hier het vaakst mis.
SPOILER
  FOK!fotograaf maandag 18 november 2019 @ 14:28:56 #41
148247 taxibabe
pi_190005195
Ik ben sinds een weekje ook aan het kolven, op advies van de LK laat ik Thomas gewoon slapen en wacht ik tot hij zichzelf meld. Dit resulteert in 1 voeding per dag minder, maar die kolf ik nu dus zodat ik ook een voorraadje kan opbouwen. Ik vind het nog wel moeilijk om hem te laten slapen als er meer dan 4 uur tussen de voedingen zit.

Voor de zekerheid ben ik net wel naar het weeguurtje gegaan op het CB. Maar ik maak me zorgen om niks, we hebben een vreetbaby en ik heb slagroom. Hij is namelijk ruim 500 gram aangekomen in een kleine 1,5 week.
  maandag 18 november 2019 @ 14:38:03 #42
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190005323
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2019 14:28 schreef taxibabe het volgende:
Ik ben sinds een weekje ook aan het kolven, op advies van de LK laat ik Thomas gewoon slapen en wacht ik tot hij zichzelf meld. Dit resulteert in 1 voeding per dag minder, maar die kolf ik nu dus zodat ik ook een voorraadje kan opbouwen. Ik vind het nog wel moeilijk om hem te laten slapen als er meer dan 4 uur tussen de voedingen zit.

Voor de zekerheid ben ik net wel naar het weeguurtje gegaan op het CB. Maar ik maak me zorgen om niks, we hebben een vreetbaby en ik heb slagroom. Hij is namelijk ruim 500 gram aangekomen in een kleine 1,5 week.
_O_ _O_
pi_190005901
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2019 21:26 schreef CaVaBien het volgende:
Vandaag heb ik de vriezer opgeruimd. Ik heb 17! zakjes bevroren moedermelk eruit gehaald. Ik heb ze allemaal ingevroren in juni zag ik, dus niet meer goed om te geven aan M.

Weten jullie of ik nog iets kan met deze melk of zijn ze alleen nog maar rijp voor de prullenbak? :P

Ik zat te denken aan een melkbad (M heeft eczeem en misschien werkt dit verzachtend), maar misschien is het schadelijk aangezien de melk waarschijnlijk niet meer goed is?
Pannenkoeken!
pi_190007925
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2019 15:22 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Pannenkoeken!
Haha goed idee voor later :P

M is nog helaas te klein voor pannenkoeken en ik zal dat manlief en bonusdochter niet aandoen, al klinkt het wel grappig als zij dat zouden krijgen :P

Ik heb vandaag die ontdooide melk gegeven en alsnog had ik uiteindelijk 13 zakjes over. 5 zakjes gebruikt voor haar badje en met overige ga ik straks zeep maken :)

Heb ik het tenminste niet hoeven weg te gooien. Het ging om 200mlx17 zakjes, dus behoorlijk wat.
pi_190007954
quote:
1s.gif Op maandag 18 november 2019 08:22 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Heb de resultaten van dat onderzoek ook gezien. Echt geweldig, 29 dagen! Alle melk die ik heb weggegooid.... ;(
Bizar he! Al weet ik niet of ik een pasgeboren baby alsnog melk zou geven wat langer dan een week in de koelkast heeft gestaan. Nu Bikkel wat ouder is doe ik niet meer zo krampachtig met alle regeltjes.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  maandag 18 november 2019 @ 19:42:21 #46
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_190009721
Ik zou die pannekoeken dan gewoon zelf opeten, samen met mijn lief. Sowieso geen kostbare moedermelk weggooien.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  maandag 18 november 2019 @ 20:10:45 #47
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_190010207
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2019 17:42 schreef CaVaBien het volgende:

[..]

Haha goed idee voor later :P

M is nog helaas te klein voor pannenkoeken en ik zal dat manlief en bonusdochter niet aandoen, al klinkt het wel grappig als zij dat zouden krijgen :P

Ik heb vandaag die ontdooide melk gegeven en alsnog had ik uiteindelijk 13 zakjes over. 5 zakjes gebruikt voor haar badje en met overige ga ik straks zeep maken :)

Heb ik het tenminste niet hoeven weg te gooien. Het ging om 200mlx17 zakjes, dus behoorlijk wat.
Wow dat zijn flinke zakjes dan!
Maar zeep maken? Slim!

Ik ben nog even aan het bedenken hoe ik een voorraad melk op ga bouwen. Net toevallig 90ml gekolfd maar dat laat ik in de koelkast staan ‘voor het geval dat’.

Ik heb ook zitten kijken naar die Nutricia portie zakjes flesvoeding. Ergens vind ik dat wel een fijn idee om achter de hand te hebben. Mocht er dan ooit iets tussenkomen / zijn en er is geen (of te weinig) BV, dan heeft m’n vriend iets. Hoe denken jullie daar over? Of denk ik teveel door haha.
pi_190010669
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2019 20:10 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Maar zeep maken? Slim!

Ik ben nog even aan het bedenken hoe ik een voorraad melk op ga bouwen. Net toevallig 90ml gekolfd maar dat laat ik in de koelkast staan ‘voor het geval dat’.

Ik heb ook zitten kijken naar die Nutricia portie zakjes flesvoeding. Ergens vind ik dat wel een fijn idee om achter de hand te hebben. Mocht er dan ooit iets tussenkomen / zijn en er is geen (of te weinig) BV, dan heeft m’n vriend iets. Hoe denken jullie daar over? Of denk ik teveel door haha.
Ik heb ze!
Gewoon voor mn eigen idee. Ik heb ze in de luiertas zitten samen met een halve liter water.

Ik kolf nu na elke ochtend voeding even 10 minuutjes, of tot ik 100cc heb. Vanmorgen had ik per ongeluk wat teveel, dus heb ik 50cc gewoon naar binnen gepropt bij Robin.

Ik heb al 400 in de vriezer nu. Op de helft voor 1 dag. :D
pi_190010685
@automatic_ ja zou ik zelf ook niet bedacht hebben, maar dankzij @-Mellow- kwam ik op het idee :)

Is niet heel lastig te maken zag ik, dus even uitproberen.

Ik heb ook van die portie zakjes flesvoeding. Ik heb er standaard 1 in de luiertas en een paar thuis liggen. Voor het geval dat het een keer nodig is inderdaad. Je weet maar nooit.

Ik had deze zakjes trouwens opgespaard door elke keer na te kolven na een voeding. En toen mijn productie eenmaal op gang kwam, liep het als een tiet haha.

Nu heb ik nog maar 3 zakjes x200ml in de vriezer. Ik kan blijkbaar niet omgaan met een voorraad :')
pi_190012792
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2019 20:10 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Maar zeep maken? Slim!

Ik heb ze ook, omdat Tico erover begon. Wel zo'n fijn gevoel.
  maandag 18 november 2019 @ 22:57:27 #51
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_190013474
Thnx meiden! Ik ga ook even op jacht om ze te kopen.
Slim ook Ticoo om een zakje in de luiertas te hebben met water :)
pi_190014394
Ik heb nooit kunstvoeding in huis gehad. Ik had het vooraf wel bedacht, dat het fijn zou zijn in de eerste weken. Maar mijn borsten begonnen al met produceren voor de bevalling en dat ging over in overproductie in de eerste weken, dus toen nooit daadwerkelijk wat aangeschafd.
In welke situatie denken jullie het nodig te hebben?

Soms is het nu zo dat het lijkt alsof mijn borsten leeg zijn. Dan is de baby gefrustreerd en wil drinken maar wordt boos omdat er niet snel genoeg meer een toeschietreflex komt. Dat had ik de eerste maanden eigenlijk nooit. Maar ik denk dan 'hij moet het maar even uithouden, als hij even wacht komt er heus wel weer melk genoeg'. En zo blijft mijn productie ook altijd op peil.

Voor manlief zit er wel melk in de vriezer. Tegenwoordig zet ik ook altijd wat verse melk in de koelkast. Dan kan hij wat sneller melk geven indien nodig.
pi_190016097
@BobbyMcGee ik heb het vooral bij me, zodat er in ieder geval altijd wat te drinken is voor M. Laten we het niet hopen, maar stel dat ik ergens buiten een ongeval krijg of er iets medisch aan de hand is, waardoor ik geen borstvoeding kan geven, dan heeft M toch nog iets te drinken, voordat er echte hulp komt zeg maar.

Je kan het beter wel bij je hebben en het nooit gebruiken, dan dat je het een keer wel nodig hebt en niets bij je hebt :)
  dinsdag 19 november 2019 @ 08:00:24 #54
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_190016999
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 03:02 schreef CaVaBien het volgende:
@:BobbyMcGee ik heb het vooral bij me, zodat er in ieder geval altijd wat te drinken is voor M. Laten we het niet hopen, maar stel dat ik ergens buiten een ongeval krijg of er iets medisch aan de hand is, waardoor ik geen borstvoeding kan geven, dan heeft M toch nog iets te drinken, voordat er echte hulp komt zeg maar.

Je kan het beter wel bij je hebben en het nooit gebruiken, dan dat je het een keer wel nodig hebt en niets bij je hebt :)
Dit heb ik inderdaad ook. Ben normaal geen doemdenker maar hierbij wel een beetje. Dan vind ik het een fijn idee.
pi_190018218
Ah op die manier. Hm, ik geloof dat ik dat risico te klein acht. En mijn baby zou nu ook wel een tijdje zonder drinken kunnen in zo'n noodsituatie. In elk ziekenhuis oid hebben ze wel voeding dus als ik er echt erg aan toe ben kan hij daar wel drinken krijgen.
  dinsdag 19 november 2019 @ 11:58:43 #56
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190019202
Daar zit ik dan. Voor de allerlaatste keer te kolven in m'n hokje op kantoor. En ineens bedenk ik dat ik geen plan heb voor als volgende week ofzo de vriezervoorraad op is. Prul drinkt wel thee en water en krijgt af en toe yoghurt, maar 'moet' ze dan ook nog (geiten)melk drinken? Ze mag 's ochtends,'s avonds en's nachts gewoon bij mij drinken en ik ben er maar drie dagen per week niet. Is melk van een ander dier dan nodig? #indewar
pi_190019236
Ze zeggen dat een kind van 1 jaar ongeveer 300ml zuivel nodig heeft. Dat kan borstvoeding zijn, yoghurt, andere melk etc. Je kan denk ik zelf het beste inschatten of ze dan nog iets nodig heeft. Ik denk dat ze met 3 voedingen wel aan die 300ml komt.
  dinsdag 19 november 2019 @ 12:02:22 #58
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_190019239
Ik geloof echt niet dat mensen überhaupt melk nodig hebben van een ander dier. Dat zou toch echt super onlogisch zijn.
pi_190019251
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 12:02 schreef -Mellow- het volgende:
Ik geloof echt niet dat mensen überhaupt melk nodig hebben van een ander dier. Dat zou toch echt super onlogisch zijn.
Die vlieger gaat natuurlijk alleen op als je dan ook de natuurlijke borstvoedingsperiode aanhoudt, die beduidend langer is dan waar de gemiddelde Westerling voor gaat. ;)
  dinsdag 19 november 2019 @ 12:21:06 #60
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190019466
Ik heb m'n lk geappt en die zegt: in principe niet nodig als je die drie voedingen hebt. En anders kun je altijd nog yoghurt met fruit als lunch geven of een toetje ofzo.
pi_190019765
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 12:02 schreef -Mellow- het volgende:
Dit.

Het hele westerse dieet slaat eigenlijk nergens op. We eten veel te veel vlees en zuivel bijvoorbeeld. De bioindustie zoals we die hier kennen heeft een enorme impact op onze aarde en bijvoorbeeld het onvermogen om alle mensen van voldoende voedsel te voorzien.

In principe zouden we alles kunnen halen uit plantaardige producten, maar dan moet je wel echt voldoende kennis hebben.

Tip: game changers op netflix.

En nee ik ben geen vegetarieer of veganist.
pi_190019776
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 12:04 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Die vlieger gaat natuurlijk alleen op als je dan ook de natuurlijke borstvoedingsperiode aanhoudt, die beduidend langer is dan waar de gemiddelde Westerling voor gaat. ;)
Die periode is langer nog dan de who norm he?

Volgens mij heb ik wel eens een onderzoek gelezen dat de natuurlijke speenleeftijd van mensen ergens tussen de 2 en 7 is.
pi_190019898
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 12:47 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Die periode is langer nog dan de who norm he?

Volgens mij heb ik wel eens een onderzoek gelezen dat de natuurlijke speenleeftijd van mensen ergens tussen de 2 en 7 is.
Ja, weet ik. En ik zeg ook niet dat iedereen dat moet doen hoor. Maar het laat wel zien dat kinderen tot die leeftijd een zuivelbehoefte hebben, en als je die niet uit moedermelk haalt zal je je toch tot een ander dier moeten wenden.
  dinsdag 19 november 2019 @ 12:59:44 #64
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_190019933
Tja. Jacob vindt koemelk lekker. Ik ook. Dus we hebben het in huis en hij drinkt het bij het brood. Hij drinkt het enthousiaster dan water dus ik vind het wel fijn zo. Ook sociaal gezien vind ik het wel handig. Nee, verre van noodzakelijk, maar wel handig.
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_190020104
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 12:59 schreef Lemijn het volgende:
Tja. Jacob vindt koemelk lekker. Ik ook. Dus we hebben het in huis en hij drinkt het bij het brood. Hij drinkt het enthousiaster dan water dus ik vind het wel fijn zo. Ook sociaal gezien vind ik het wel handig. Nee, verre van noodzakelijk, maar wel handig.
Verse volle melk van de boer. Daar mag je me gewoon voor wakker maken. Heerlijk!

De lekkerste koemelk uit de supermarkt vind ik de volle melk van Arla.

Hier gaat er elke dag een pak melk doorheen met 3 kinderen. Die drinken bij het ontbijt melk en bij het avondeten.
  dinsdag 19 november 2019 @ 13:12:26 #66
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_190020111
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 12:57 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Ja, weet ik. En ik zeg ook niet dat iedereen dat moet doen hoor. Maar het laat wel zien dat kinderen tot die leeftijd een zuivelbehoefte hebben, en als je die niet uit moedermelk haalt zal je je toch tot een ander dier moeten wenden.
Wat zouden we precies uit zuivel moeten halen dan? Want calcium zit in tig andere dingen, ik geloof bijv. in amandelen zelfs in hogere concentratie dan in melk.

En inderdaad, dat we onze kinderen veel langer zouden moeten voeden dan de norm ben ik ook van overtuigd.
pi_190020140
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 13:12 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

Wat zouden we precies uit zuivel moeten halen dan? Want calcium zit in tig andere dingen, ik geloof bijv. in amandelen zelfs in hogere concentratie dan in melk.

En inderdaad, dat we onze kinderen veel langer zouden moeten voeden dan de norm ben ik ook van overtuigd.
Voeden tot een jaar of 2 is al min of meer belachelijk hier.

Ik heb al mijn kinderen vrij lang gevoed, maar hoe ouder ze worden hoe meer opmerkingen erover gemaakt worden.

En als ze ouder zijn vinden mensen het opeens ook ongepast om openbaar te drinken. Ergens vanaf een maand of 6 moet je je diep gaan schamen lijkt het wel.
  dinsdag 19 november 2019 @ 13:18:28 #68
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_190020192
Het is geen WHO norm he, het is een advies. Norm klinkt alsof je het fout doet als je om welke reden dan ook die 2 jaar niet haalt. Dat vind ik net zo normatief als zeggen dat een dreumes het niet meer nodig heeft.
  dinsdag 19 november 2019 @ 13:31:03 #69
327807 Mariposas
יה&#14
pi_190020392
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 13:12 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

Calcium uit noten en zaden is vele malen slechter opneembaar dan calcium uit melk. Groene bladgroenten bevatten ook calcium en zijn wel goed opneembaar. Alleen kan het best een uitdaging zijn om dit in een dagelijkse hoeveelheid aan een dreumes te geven die gelijkstaat aan de ADH voor calcium.
Hetzelfde verhaal geldt voor vitamine B2 en vitamine B12 (laatstgenoemde niet als je dreumes vlees en vis eet).
Kort gezegd is het met dierlijke zuivel gewoon een stuk eenvoudiger om dagelijks de benodigde vitamines en mineralen binnen te krijgen.
  dinsdag 19 november 2019 @ 13:41:22 #70
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190020589
Hmm, interessante inzichten hier. Op zich eet prul graag spinazie (max twee keer per week), maar verder zijn groene bladgroente niet echt favoriet hier.

Maar ik denk dat ik met 3 keer voeden en een toetje het ook gewoon red. Nu drinkt ze tussen de middag ongeveer 120-150 ml melk naast een live voeding of 3 nog.
  woensdag 20 november 2019 @ 06:54:26 #71
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_190032792
Ik ben m'n kolf vergeten mee te nemen naar werk, laatste voeding was half zes en ik ben half 7 pas thuis. Koert is nu een half jaar. Zou dit problemen opleveren voor m'n productie? Ik kolf drie keer per dag normaal gesproken.

Edit: ik kan natuurlijk ook wat handkolven, geen idee of dat goed werkt maar het is tenminste iets, toch?

[ Bericht 20% gewijzigd door Ceviche op 20-11-2019 07:00:13 ]
  woensdag 20 november 2019 @ 07:00:34 #72
327807 Mariposas
יה&#14
pi_190032802
Een dagje gaat geen probleem voor je productie opleveren hoor. Ik zou het alleen zelf echt niet trekken om een dag niet te kolven. Mocht dat bij jou ook zo zijn, dan zou je kunnen overwegen om met de hand af te kolven.
pi_190032846
We gaan het meemaken hier, die 'natuurlijke speenleeftijd', wel nieuwsgierig waar die bij mijn koter van nu bijna twee zal blijken te zitten. :) Zelf eigenlijk geen enkele reden om op mijn initiatief te stoppen, dus de jongeman zal zelf op den duur wel een keer laten merken dat het niet meer hoeft. Ben benieuwd!

Melk van andere dieren dan ik zelf ben blieft -ie niet, behalve in de vorm van alle soorten kaas en de indrukwekkende hoeveelheden Chocomel die -ie wegtankt wanneer hij bij oma op visite is :')
Let me see you stripped down to the bone
  woensdag 20 november 2019 @ 07:25:14 #74
346653 Ceviche
pi_190032852
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 07:00 schreef Mariposas het volgende:
Een dagje gaat geen probleem voor je productie opleveren hoor. Ik zou het alleen zelf echt niet trekken om een dag niet te kolven. Mocht dat bij jou ook zo zijn, dan zou je kunnen overwegen om met de hand af te kolven.
Dank je :)
Ik ga wel met de hand proberen, dat kolfrecht heb ik toch en het is beter dan niets.
Gedoe op de vroege ochtend :')
pi_190032854
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 07:25 schreef Ceviche het volgende:

[..]

Dank je :)
Ik ga wel met de hand proberen, dat kolfrecht heb ik toch en het is beter dan niets.
Gedoe op de vroege ochtend :')
Succes! :* Youtube heeft wel instructiefilmpjes ;)
Let me see you stripped down to the bone
pi_190032927
Met de hand kolven voelt zo raar. :D Heb het een keer gedaan, gewoon om te kijken of het lukte. :+

20 maanden en we gaan nog steeds door. *O*
pi_190033131
quote:
1s.gif Op woensdag 20 november 2019 07:22 schreef minilot het volgende:
We gaan het meemaken hier, die 'natuurlijke speenleeftijd', wel nieuwsgierig waar die bij mijn koter van nu bijna twee zal blijken te zitten. :) Zelf eigenlijk geen enkele reden om op mijn initiatief te stoppen, dus de jongeman zal zelf op den duur wel een keer laten merken dat het niet meer hoeft. Ben benieuwd!

Melk van andere dieren dan ik zelf ben blieft -ie niet, behalve in de vorm van alle soorten kaas en de indrukwekkende hoeveelheden Chocomel die -ie wegtankt wanneer hij bij oma op visite is :')
Bij Bram ging het wel op mijn initiatief toen hij 2 was. Na 3 zwangerschappen en 3x daartussen borstvoeden was ik er gewoon klaar mee. :D
pi_190033260
Ik ben destijds met Ketel gestopt omdat ik zwanger werd van Welpje en het voeden onprettig voor me werd. Maar die reden zal er bij Welpje niet komen, dus benieuwd hoe en wanneer het bv-schip voor ons strandt. Kan me voorstellen er op een gegeven moment zelf klaar mee te zijn - ik ben nu al vijf jaar lang ofwel zwanger ofwel bv aan het geven.
pi_190033524
Mooi te lezen hoeveel verschil er zit tussen de kinderen.
L mag overdag drinken wanneer hij wil maar drinkt nu met 1,5 jaar alleen nog sochtends. De nachtvoedingen zijn op mijn initiatief gestopt. De overige voedingen heeft hij zelf geschrapt, ik bied het savonds nog wel eens aan maar dan is het neej of max 2 tellen en dan wil hij tandenpoetsen.
  woensdag 20 november 2019 @ 10:17:09 #80
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190034413
Een heel jaar borstvoeding, dus ik jompel even voor mezelf *O* *O* *O*

en handkolven gaat hier prima. Wel minder snel dan met de kolf, maar geen probleem. Ik zou het gewoon proberen.
pi_190035384
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 10:17 schreef Tink89 het volgende:
Een heel jaar borstvoeding, dus ik jompel even voor mezelf *O* *O* *O*

en handkolven gaat hier prima. Wel minder snel dan met de kolf, maar geen probleem. Ik zou het gewoon proberen.
Go tink *O*

Even ventileren: welke oelewapper heeft bedacht dat het handig is om de kolfruimte te voorzien van een bewegingssensor voor licht |:( |:( |:(
Kolfruimte is voor 2 personen met gordijnen om jezelf wat privacy te gunnen. Moet nu om de 5 minuten uit m'n gordijnen hangen om het licht aan te krijgen
pi_190035407
quote:
17s.gif Op woensdag 20 november 2019 11:41 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Go tink *O*

Even ventileren: welke oelewapper heeft bedacht dat het handig is om de kolfruimte te voorzien van een bewegingssensor voor licht |:( |:( |:(
Bij ons heb je iemand die steeds de koelkastdeur open laat of ‘m uit zet. o|O
Ik denk de schoonmakers.
pi_190035447
quote:
1s.gif Op woensdag 20 november 2019 11:43 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Bij ons heb je iemand die steeds de koelkastdeur open laat of ‘m uit zet. o|O
Ik denk de schoonmakers.
Passief agressief briefje erop hangen? :D

Ik doe mijn melk in de gezamenlijke koelkast van m'n afdeling. Kolfruimte is ergens in de kelder aan de andere kant van het ziekenhuis.
pi_190048256
quote:
17s.gif Op woensdag 20 november 2019 11:46 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Passief agressief briefje erop hangen? :D

Ik doe mijn melk in de gezamenlijke koelkast van m'n afdeling. Kolfruimte is ergens in de kelder aan de andere kant van het ziekenhuis.
Ik heb gister besloten dat ik niet meer ga kolven. Ben ongesteld en had gister een opbrengst van 45 ml. ;( Normaal zo’n 75 ml met 1 x kolven.

U. is 20 maanden nu. Het is goed zo. Toch fijn dat ik zo lang door heb kunnen gaan met kolven (mijn leidinggevende O+ ). Hopelijk vindt hij het niet erg, om geen slokje melk meer te krijgen voor het slapen op het kdv.
  donderdag 21 november 2019 @ 08:50:30 #85
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190048347
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2019 08:41 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Ik heb gister besloten dat ik niet meer ga kolven. Ben ongesteld en had gister een opbrengst van 45 ml. ;( Normaal zo’n 75 ml met 1 x kolven.

U. is 20 maanden nu. Het is goed zo. Toch fijn dat ik zo lang door heb kunnen gaan met kolven (mijn leidinggevende O+ ). Hopelijk vindt hij het niet erg, om geen slokje melk meer te krijgen voor het slapen op het kdv.
Niet-meer-kolven-boks! Ik ga voor het eerst niet kolven vandaag. Vind het spannend wel, kolfde zo'n 80 (bij ongesteld) tot 170 (bij ovulatie) ml tussen de middag. We hebben nog wat vriezervoorraad en ik blijf thuis voeden op verzoek, dus hoop dat m'n productie op peil blijft.

Overigens zeiden ze op pruls nieuwe opvang (voor bij het nieuwe huis straks) dat er daar aardig wat grotere kindjes zijn die nog bv krijgen en dat er ook een paar (!) moeders live komen voeden gedurende de dag. Ze zijn daar compleet op ingericht, zo fijn! O+ zelfs als ik er geen gebruik van ga maken, is het feit dat ze er zo mee omgaan, gewoon echt een warm bad.
pi_190048420
Als live-voeden op het kdv hier een optie was, had ik dat zeker gedaan. Maar helaas. Ieder dag m’n kolfspullen wassen, iedere dag sjouwen met een extra tas.. ben er klaar mee. :)

We gaan wel gewoon door met live voeden thuis. *O*

[ Bericht 24% gewijzigd door arvensis op 21-11-2019 09:06:08 ]
pi_190048489
Ik heb de eerste 6 maanden na de bevalling thuis gezeten (hoera, vakantiedagen opsparen) en daarna tot een jaar gekolfd op werk voor Z’s melk bij de oppas. Toen was ik er ook klaar mee. Daarbij: ik had niet eens zoveel opbrengst op den duur.
Ga mijn kolf ook verkopen.

Ik voed nog wel steeds live. :)
  donderdag 21 november 2019 @ 09:59:09 #88
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190049020
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2019 09:03 schreef vencodark het volgende:
Ik heb de eerste 6 maanden na de bevalling thuis gezeten (hoera, vakantiedagen opsparen) en daarna tot een jaar gekolfd op werk voor Z’s melk bij de oppas. Toen was ik er ook klaar mee. Daarbij: ik had niet eens zoveel opbrengst op den duur.
Ga mijn kolf ook verkopen.

Ik voed nog wel steeds live. :)
Da's geruststellend, txs!
pi_190049059
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 09:59 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Da's geruststellend, txs!
Gerustgesteld voor wat? Ik miste de vraag en vertelde gewoon wat ik had gedaan. :)
Ben je bezorgd over je productie?
Ik werkte 3 keer per week, wisselde diensten. Ter info. :+
pi_190049559
Ik heb vanaf een maand of 10 tm 17 maanden niet gekolfd en wel gevoed en dat ging ook gewoon prima (inmiddels zijn we er mee gestopt).
  donderdag 21 november 2019 @ 11:01:00 #91
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190049653
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2019 10:03 schreef vencodark het volgende:

[..]

Gerustgesteld voor wat? Ik miste de vraag en vertelde gewoon wat ik had gedaan. :)
Ben je bezorgd over je productie?
Ik werkte 3 keer per week, wisselde diensten. Ter info. :+
Het was ook niet echt een vraag, geloof ik :+ Meer een 'ik vind het spannend'-opmerking.
pi_190084550
SPOILER
pi_190085054
Bella: voor zo’n mini vind ik het echt niet heel extreem. Zij drinken gewoon vaak kleine beetjes...

En is het altijd al zo vaak? Groeit ie goed? Als de groei goed is, heb je zat melk. Dat je melk niet goed genoeg zou zijn, dat kan écht niet zomaar...

Als dit sinds kort is; regeldag, sprongetje... Soms
willen ze gewoon vaak aan de borst. Meeveren werkt het beste!!
pi_190085096
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 18:32 schreef silliegirl het volgende:
Bella: voor zo’n mini vind ik het echt niet heel extreem. Zij drinken gewoon vaak kleine beetjes...

En is het altijd al zo vaak? Groeit ie goed? Als de groei goed is, heb je zat melk. Dat je melk niet goed genoeg zou zijn, dat kan écht niet zomaar...

Als dit sinds kort is; regeldag, sprongetje... Soms
willen ze gewoon vaak aan de borst. Meeveren werkt het beste!!
Dit!
pi_190085856
+1
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_190088683
Als ik het vergelijk met onze mini (4 weken) vind ik het best veel (korte) momenten :@
Iedereen is anders natuurlijk, dus dan is vergelijken ook lastig. Erwt hangt hier echt een stuk langer aan de borst en daardoor ook maar 1x in de nacht.

Snap ook wel de andere reacties dat het passend is voor de leeftijd en hebben wij “geluk”.
pi_190089016
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2019 21:50 schreef automatic_ het volgende:
Als ik het vergelijk met onze mini (4 weken) vind ik het best veel (korte) momenten :@
Iedereen is anders natuurlijk, dus dan is vergelijken ook lastig. Erwt hangt hier echt een stuk langer aan de borst en daardoor ook maar 1x in de nacht.

Snap ook wel de andere reacties dat het passend is voor de leeftijd en hebben wij “geluk”.
Ieder kind is uiteraard anders hoor. Maar in principe is op verzoek gewoon op verzoek voeden, en mini’s kunnen geen klok kijken. (En joh, echt, het geeft zoveel rust als je als mama ook ophoudt met op de klok kijken!)

Mijn dochter kwam haar eerste weken soms elk uur overdag. Dat is pittig ja. Maar ze groeide goed, prima.
En, dat je kindje nu niet heel vaak drinkt is ook geen garantie hoor. Mijn oudste zat de 1e 4 maanden prima in een ritme, en ineens ging dat om en kwam hij om de haverklap en sliepen we snachts niet meer. Hoorde er ook bij, stomme sprong, en ging ook weer voorbij. Misschien is er bij Bella’s ukkie nu ook zoiets.
pi_190090332
Hier ook lang met een constant drinkende baby gezeten rond 2 maanden. Rond 4 maanden werd dat geleidelijk 6 keer per dag en dat is het met bijna 7 nog steeds. Het scheelt alsik 's nachts niet bij haar slaap. De geur van melk maakt haar hongerig denk ik.
pi_190095423
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2019 17:54 schreef BellaaElisa het volgende:
SPOILER
Zou het je niet veel meer rust geven om het meer los te laten?

Al mijn kleine babies dronken zo’n 12x per dag en opeens merk je dat ze vanzelf meer per voeding drinken en er langer tussen laten.
pi_190100389
Voor mijn gevoel woonde Bas de eerste weken zo ongeveer aan mijn tepel :'). Met regeldagen wel eens bijgehouden, zat toen zo op 14 voedingen op een dag.
  FOK!fotograaf zondag 24 november 2019 @ 16:11:07 #101
148247 taxibabe
pi_190100511
Volgens mij heeft Thomas sinds gisteren ook regeldagen, veel huilen en alleen maar willen drinken.
Vandaag dus lekker een bankhangdag, alleen maar troosten, de borst geven en nog meer knuffelen.
pi_190112582
Ik heb een handkolf van Medela die ik wil verkopen. Half jaartje gebruikt, zelf nieuw gekocht. Alle onderdelen zijn nog netjes en heb de doos en alles ook nog.
Wat zou ik daarvoor kunnen vragen? :?
pi_190115078
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2019 17:54 schreef BellaaElisa het volgende:
SPOILER
Bella, op zich vind ik dit niet zo'n vreemd schema voor zo'n jong kindje. Maar je zei eerder dat je je depressief voelde tijdens het voeden, en dan krijg je wel erg weinig adempauze. Hoe is dat nu?

Mijn baby heeft nooit zo vaak gedronken overigens. Wel eens een avond dat hij bijna nonstop wilde drinken, maar hij ging er nooit een hele dag achtereen mee door. En over het algemeen kwam hij gewoon om de 2,5 a drie uur. Dat is ook nog niet veranderd ook al is hij nu bijna een half jaar oud: hij komt overdag nog steeds zeker binnen drie uur weer.
pi_190133401
Nou het eerste 'hoelang ga je voeden dan?' gesprek is gevoerd. Incl de 'nou als ze er zelf om kan vragen is het wel lang genoeg hè.' Oke Erik, gelukkig zijn het mijn borsten en niet die van jou. :')
pi_190133575
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 14:38 schreef Rebubbled het volgende:
Nou het eerste 'hoelang ga je voeden dan?' gesprek is gevoerd. Incl de 'nou als ze er zelf om kan vragen is het wel lang genoeg hè.' Oke Erik, gelukkig zijn het mijn borsten en niet die van jou. :')
Ik krijg na bijna 2 jaar die vraag nog elke keer van mijn zus wanneer ik haar zie. :')
Alsof ik daar een specifiek antwoord op moet geven.
  dinsdag 26 november 2019 @ 15:12:56 #106
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190133807
Ik krijg die vraag ook echt regelmatig, maar vanochtend bij het CB zowaar een dikke duim van de arts toen ik 'borstvoeding op verzoek' zei.
pi_190133944
Ik krijg meer de verbaasde opmerkingen of het wel mogelijk is om een tweeling volledig borstvoeding te geven. Op verzoek.

(Das ook mijn verzoek, anders slaap ik nooit)
pi_190138126
Vandaag afgesproken met mijn schoonzus en toen M begon te huilen en ik een borst tevoorschijn toverde, was haar reactie ook: 'geef je nog steeeeds borstvoeding?'. En nee, het was niet op een positieve manier.

Mijn man vroeg laatst trouwens ook hoelang ik nog borstvoeding wil geven :')
pi_190138780
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 19:33 schreef CaVaBien het volgende:
Vandaag afgesproken met mijn schoonzus en toen M begon te huilen en ik een borst tevoorschijn toverde, was haar reactie ook: 'geef je nog steeeeds borstvoeding?'. En nee, het was niet op een positieve manier.

Gewoon 7 jaar zeggen. Dan valt alles mee.
  dinsdag 26 november 2019 @ 21:09:11 #110
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_190140104
Erom vragen is echt beter dan erom huilen ^O^ .
pi_190140708
Die vragen heb ik al heel lang niet meer gehad. Het eerste jaar was de "het is nog een baby" kaart prima en daarna merkte niemand nog iets van de borstvoeding dus geen vragen meer over gehad.

Ik kwam hier eigenlijk met een andere vraag of iemand dit herkent.
L is nu 1,5jaar. Drinkt al een tijdje alleen nog savonds en sochtends, hele enkele keer dat hij er overdag om vraagt. Begin deze maand begon hij savonds de borst te weigeren. Roept "nee", springt van schoot en rent naar de badkamer om tanden te poetsen. Hele enkele keer dat hij savonds nog wel wil drinken maar met weinig geduld dus meer dan een enkele slok is het niet.

Nu weigerde hij de afgelopen 2 dagen sochtends ook. Begin van het einde of is dit een fase?
pi_190141329
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 20:02 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Gewoon 7 jaar zeggen. Dan valt alles mee.
Precies! Ik zei totdat ze uit huis gaat.
pi_190141501
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 21:33 schreef Elleska het volgende:
Die vragen heb ik al heel lang niet meer gehad. Het eerste jaar was de "het is nog een baby" kaart prima en daarna merkte niemand nog iets van de borstvoeding dus geen vragen meer over gehad.

L is nu 1,5jaar. Drinkt al een tijdje alleen nog savonds en sochtends, hele enkele keer dat hij er overdag om vraagt. Begin deze maand begon hij savonds de borst te weigeren. Roept "nee", springt van schoot en rent naar de badkamer om tanden te poetsen. Hele enkele keer dat hij savonds nog wel wil drinken maar met weinig geduld dus meer dan een enkele slok is het niet.

Nu weigerde hij de afgelopen 2 dagen sochtends ook. Begin van het einde of is dit een fase?
Hier ging het precies zo en was dat het begin van een heel snel einde. Na een week lang weigeren in de ochtend heb ik niet meer aangeboden en heeft N nooit meer gevraagd. Ze was toen 17 maanden. Ik heb daardoor dus geen bewust laatste keer gevoed, dat vond ik wel eens jammer. Maar ik vond het ook wel prima zo en heel fijn dat het haar eigen keuze was. 2,5 maand daarvoor dronk ze ook nog structureel in de nacht dus de afbouw van 3 naar 2 naar 1 naar geen voeding meer ging best snel hier.
  dinsdag 26 november 2019 @ 22:20:58 #114
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_190141887
Jacob heeft wel periodes gehad dat hij 's avonds maar 2 tellen dronk. Spelen was belangrijker, er was gewoon teveel onrust in hem. Nu weigert hij nog wel eens omdat hij weet dat hij daarna naar bed moet. Maar dan wil hij eenmaal boven alsnog. 's Ochtends weigeren of er niet om vragen gebeurt maar 1x per maand denk ik. Oftewel: het hoeft niet het begin van het einde te zijn, en het zal ook uitmaken hoe je er zelf mee omgaat. Met anderhalf bood ik zelf nog wel actief aan omdat ik het wat vroeg vond (voor ons! niet in het algemeen) en nu met 2 jaar vraagt en drinkt hij veel bewuster.
pi_190142386
Ik heb soms het idee dat Simon het drinken ziet als onderdeel van het bedritueel 's avonds. Als we naar boven gaan om naar bed te gaan, dan zegt ie altijd "eerst nog even melk drinken". Soms is dat 2 borsten in 1minuut, soms wat langer.

Hij drinkt 's ochtends heel erg wisselend, maar steeds vaker niet dan wel. Wel knus met het koudere weer, dat ie 's ochtends soms nog wel een keertje bij mij onder het dekbed kruipt en dan nog wat wil drinken. Maar steeds vaker vraagt ie gewoon om een boterham.
pi_190144057
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 22:06 schreef Nolita het volgende:

[..]

Hier ging het precies zo en was dat het begin van een heel snel einde. Na een week lang weigeren in de ochtend heb ik niet meer aangeboden en heeft N nooit meer gevraagd. Ze was toen 17 maanden. Ik heb daardoor dus geen bewust laatste keer gevoed, dat vond ik wel eens jammer. Maar ik vond het ook wel prima zo en heel fijn dat het haar eigen keuze was. 2,5 maand daarvoor dronk ze ook nog structureel in de nacht dus de afbouw van 3 naar 2 naar 1 naar geen voeding meer ging best snel hier.
Ik heb in september de nachtvoedingen bewust gestopt. We zaten in een vicieuze cirkel van niet slapen en daar werden we beide niet vrolijk van. Nu slaapt hij vrijwel door, alleen sochtends nog wat vroeg wakker.
De rest van de voedingen overdag had hij daarvoor zelf al afgebouwd. Voedingen als troost heeft hij nooit om gevraagd.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 22:20 schreef Lemijn het volgende:
Jacob heeft wel periodes gehad dat hij 's avonds maar 2 tellen dronk. Spelen was belangrijker, er was gewoon teveel onrust in hem. Nu weigert hij nog wel eens omdat hij weet dat hij daarna naar bed moet. Maar dan wil hij eenmaal boven alsnog. 's Ochtends weigeren of er niet om vragen gebeurt maar 1x per maand denk ik. Oftewel: het hoeft niet het begin van het einde te zijn, en het zal ook uitmaken hoe je er zelf mee omgaat. Met anderhalf bood ik zelf nog wel actief aan omdat ik het wat vroeg vond (voor ons! niet in het algemeen) en nu met 2 jaar vraagt en drinkt hij veel bewuster.
Die onrust is herkenbaar. savonds is hij nog helemaal stuiter stuiter. Ik probeer wat meer rust in het bedritueel te brengen maar dat lukt nog niet echt. Gek genoeg is hij wel direct rustig als ik hem in bed leg.
Sochtends is spelen en daarna eten belangrijker.

Ik blijf het sowieso nog aanbieden want ik vind het eigenlijk ook nog te vroeg. Vraag me alleen wel af hoe lang het duurt voordat de bv echt op is.
pi_190145596
Z. kan hier 24 uur per dag te pas en te onpas nog om bv vragen. Ze wordt bijna 2.
Ik word er soms wel moedeloos van. Heeft ze net gehad, komt ze binnen een half uur weer vragen. :') Ik geef lang niet altijd toe anders zou ik niets meer gedaan krijgen.
‘s Nachts is het soms een drama. Afgelopen week heeft ze al 2 nachten gehad waar ze nog 4 keer wakker is en perse wilt drinken. Dat is gemiddeld elke anderhalf uur. :{
Ik heb altijd de hoop gehad dat ze zelf een keer enigszins ging doorslapen maar dat is sinds haar geboorte misschien 5 keer gebeurd.
Ik heb sinds kort 2 nachtdiensten in de week en dan brengt mijn man haar naar bed.
Dan slaapt ze wel door, tot ik iets na 3 uur thuiskom.

Moet toch eens iets van slaaptraining met haar proberen of iets. -O-
pi_190146859
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 21:33 schreef Elleska het volgende:

bij mijn oudste ging dat in fases. Soms wou hij wel en soms niet. Uiteindelijk heeft hij tot ruim 2 gedronken.

Ik ben nu met jongste aan het overwegen om af te bouwen. Aan de ene kant ben ik er wel klaar mee, ik ben al bijna 5 jaar of zwanger, of bv aan het geven. Aan de andere kant ga ik het ook wel missen, en geniet O er nog heel erg van. Ik denk dat we het maar eens aanzien. Ik bied het niet heel actief aan, en soms geef ik ook aan dat ik er geen zin in heb. De avondvoeding voor het slapen gaan hebben we afgebouwd, dat ging eigenlijk heel simpel.
  woensdag 27 november 2019 @ 14:08:46 #119
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_190150583
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 19:33 schreef CaVaBien het volgende:

Noujaa, wat vreemd. Die van jou is nog zo klein!
  woensdag 27 november 2019 @ 14:13:56 #120
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_190150656
Mijn baby weigerde weer de fles met ingevroren moedermelk, ook nadat ik de melk heb gekookt.
Het was ook echt zo smerig dat ik er zelf van moest kokhalzen -O-

Ik lees net det je die zepige smaak van ingevroren melk kan tegengaan door het te verhitten vóór het invriezen ipv erna.

Jammer wel, kan heel mijn vriezer voorraadje weggooien nu.
pi_190150679
Ik mag hopen dat ze niet zo moeilijk gaan doen over ingevroren melk. Ik heb inmiddels een liter in de vriezer staan.
  woensdag 27 november 2019 @ 14:17:00 #122
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190150704
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 14:13 schreef -Mellow- het volgende:
Mijn baby weigerde weer de fles met ingevroren moedermelk, ook nadat ik de melk heb gekookt.
Het was ook echt zo smerig dat ik er zelf van moest kokhalzen -O-

Ik lees net det je die zepige smaak van ingevroren melk kan tegengaan door het te verhitten vóór het invriezen ipv erna.

Jammer wel, kan heel mijn vriezer voorraadje weggooien nu.
En er pap/smoothies ofzoiets van maken?
  woensdag 27 november 2019 @ 14:25:10 #123
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_190150798
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 14:17 schreef Tink89 het volgende:

[..]

En er pap/smoothies ofzoiets van maken?
hmm ja zat ik ook te denken, maar er moet wel heel veel zoets aan toegevoegd worden om die smaak te maskeren denk ik.
Ik lees her en der dat sommige baby's die zepige smaak geen probleem vinden, maar ik vind het zelf eigenlijk zo smerig dat ik heel goed begrijp dat die van mij het echt niet wil.
pi_190150810
Oef Mellow, dat is niet tof :o

quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 14:15 schreef Ticootje het volgende:
Ik mag hopen dat ze niet zo moeilijk gaan doen over ingevroren melk. Ik heb inmiddels een liter in de vriezer staan.
Hier iig geen problemen met ingevroren en ontdooide melk.

Werd gisteren gebeld door het KDV, Bas had om 10 uur gedronken en gaf hongersignalen, maar weigerde te drinken en het was inmiddels kwart over 2. Ze hadden al meerdere keren aangeboden maar hij dronk niet en werd boos als hij de fles kreeg. Dus ik hem opgehaald, bleek het gaatje van de speen gewoon verstopt te zitten door een brokje vet |:( .
Volgende week maar even terugkoppelen. Toen ze belde was ik echt even bang voor een spontane flesweigeraar.
  woensdag 27 november 2019 @ 14:26:47 #125
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_190150824
quote:
Ik zou het even testen als ik jou was. Als ze t niet lekker vinden dan kun je vanaf nu eerst pasteuriseren voor je het in de vriezer doet.
  woensdag 27 november 2019 @ 14:28:44 #126
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_190150851
quote:
17s.gif Op woensdag 27 november 2019 14:26 schreef douche-eendje het volgende:
Oef Mellow, dat is niet tof :o
[..]

Hier iig geen problemen met ingevroren en ontdooide melk.

Werd gisteren gebeld door het KDV, Bas had om 10 uur gedronken en gaf hongersignalen, maar weigerde te drinken en het was inmiddels kwart over 2. Ze hadden al meerdere keren aangeboden maar hij dronk niet en werd boos als hij de fles kreeg. Dus ik hem opgehaald, bleek het gaatje van de speen gewoon verstopt te zitten door een brokje vet |:( .
Volgende week maar even terugkoppelen. Toen ze belde was ik echt even bang voor een spontane flesweigeraar.
ah wat sneu, zat ie daar een beetje honger te lijden. Maar gelukkig dat het daar aan lag :)
  woensdag 27 november 2019 @ 14:32:17 #127
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_190150890
Nouja, ik vind t wel stom, al die moeite voor niks. Maar ik heb het geluk dat ik niet van mijn baby vandaan hoef en er dus geen écht probleem is nu. Ik hoopte alleen binnenkort een keer, als het goed zou voelen, dat ik haar dan een middagje uit handen kon geven zodat ik andere dingen kon doen.
pi_190150924
Wij merken dat Koos echt liever niet uit de fles drinkt. Hij moet zo ongeveer vergaan van de honger dan drinkt hij met een boos gezicht.
Robin maakt het niks uit. Melk is melk.

Ik ben zo benieuwd hoe het straks gaat.
pi_190151087
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 14:28 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ah wat sneu, zat ie daar een beetje honger te lijden. Maar gelukkig dat het daar aan lag :)
Ja arm ding. Maar ik was wel blij dat ze belden na het 3x geprobeerd te hebben. Had met de intake ook besproken dat zijn voeding wel echt in de gaten gehouden moet worden omdat zijn curve in het begin best afboog en hij nu langzaamaan goed omhoog kruipt.
Ach, en ik ben nu nog thuis op dinsdag dus vond het wel fijn dat ik hem eerder op kon halen :+
  woensdag 27 november 2019 @ 15:51:33 #130
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_190151893
quote:
Dat heb ik ook haha.

Binnenkort maar even testen :+
  woensdag 27 november 2019 @ 15:54:28 #131
346653 Ceviche
pi_190151928
Wauw D-E, fijn dat ze nemen maar ook echt :') |:(
En heel sneu voor het hongerlijden ;(

Tico :D leuk om de verschillen nu al te zien!
pi_190156229
Hebben jullie ervaring met een "luie" baby aan de borst?

Kleine hapt goed aan, alleen na paar happen stopt hij ermee en valt in slaap. Hij heeft daarna nog zichtbaar honger. Ben nu beginnen met afkolven van moedermelk na elke poging tot aanhappen. Ben zondah bevallen en productie valt wat tegen.

Hebben jullie nog tips om hem beter te laten drinken? We geven nu de afgekolfde melk met een spuitje. Als hij daarna nog honger heeft krijgt hij kunstvoeding aangezien hij 7% os afgevallen nog.

Als het morgen niet beter is nemen we contact op met lactatiekundige
Shine bright like a diamond.
  FOK!fotograaf woensdag 27 november 2019 @ 19:49:11 #133
148247 taxibabe
pi_190156300
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2019 19:44 schreef June. het volgende:

Kleine hapt goed aan, alleen na paar happen stopt hij ermee en valt in slaap. Hij heeft daarna nog zichtbaar honger. Ben nu beginnen met afkolven van moedermelk na elke poging tot aanhappen. Ben zondah bevallen en productie valt wat tegen.

Hebben jullie nog tips om hem beter te laten drinken? We geven nu de afgekolfde melk met een spuitje. Als hij daarna nog honger heeft krijgt hij kunstvoeding aangezien hij 7% os afgevallen nog.

Thomas was de eerste paar weken ook lui aan de borst. Wat hier wel wat hielp is de sokjes uitdoen, zodat hij wat koudere voetjes krijgt, waardoor hij wat wakkerder blijft. En in zijn nekje kriebelen en handjes/voetjes masseren. Oh ja en tussen de borsten door ff de luier verschonen.
  woensdag 27 november 2019 @ 19:59:19 #134
327807 Mariposas
יה&#14
pi_190156469
Gelukkig staat “luie” tussen aanhalingstekens, want baby’s zijn niet lui. :) Wat er gebeurt is dat ze reageren op de melkstroom. Als de melkstroom stopt, dan vallen ze in slaap. Wat je hieraan kan doen is borstcompressie toepassen.
Dit filmpje legt dat goed uit en laat zien hoe dat moet: (vanaf 12:39). Nog wel een kanttekening, heeft er iemand meegekeken of zijn techniek goed is? Want bij een te kleine hap kan het ook zijn dat er geen goede melkstroom is en kan het zijn dat je productie ook niet goed op gang komt.
Ik vind bijvoeden bij 7% afvallen een best wel snel ingezette maatregel, of is dat omdat jij je daar prettiger bij voelt? :)
Ik neem trouwens aan dat je baby een normaal geboortegewicht heeft en a terme is geboren?
  woensdag 27 november 2019 @ 20:01:02 #135
171422 LadyBlack
paint it black
pi_190156493
Heb je al wel een goeie toeschietreflex gehad als hij stopt June?

Mijn dochter viel ook altijd in slaap, zooooo frustrerend vond ik dat want ze groeide slecht en dronk slecht en mijn productie kwam daardoor ook slecht op gang :'(

Uiteindelijk bleek ik nauwelijks een tsr te hebben dus van die neusspray gekregen, en wat ook heel goed hielp (vooral tijdens kolfsessies) was borstcompressie!

Heel eventjes voorkolven, desnoods met de hand, kan ook al zorgen dat je zoontje minder moeite hoeft te doen en gewoon lekker kan gaan drinken.

Lactatiekundige is trouwens altijd een goed plan hoor! Succes!
  woensdag 27 november 2019 @ 20:01:55 #136
171422 LadyBlack
paint it black
pi_190156513
Nou, 2-0 voor borstcompressie dus oO<
pi_190159085
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 12:52 schreef BobbyMcGee het volgende:

[..]

Bella, op zich vind ik dit niet zo'n vreemd schema voor zo'n jong kindje. Maar je zei eerder dat je je depressief voelde tijdens het voeden, en dan krijg je wel erg weinig adempauze. Hoe is dat nu?

Mijn baby heeft nooit zo vaak gedronken overigens. Wel eens een avond dat hij bijna nonstop wilde drinken, maar hij ging er nooit een hele dag achtereen mee door. En over het algemeen kwam hij gewoon om de 2,5 a drie uur. Dat is ook nog niet veranderd ook al is hij nu bijna een half jaar oud: hij komt overdag nog steeds zeker binnen drie uur weer.
Het is nog niet anders. 4 december afspraak bij het consultatiebureau dan ga ik het daar ook neerleggen, want het is nu ook buiten de voedingsmomenten dat ik mij zo voel. Niet heel extreem maar wel een kort lontje tegen over N. En heel veel huilen ;(
pi_190159099
quote:

In de kraamweek hielp hier om het mutsje af te doen tijdens het voeden en kietelen bij de mond of voetjes.
  woensdag 27 november 2019 @ 22:30:13 #139
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_190159995
Hier ook sokjes uit en beetje knijpen / duwen in z’n handjes.
  woensdag 27 november 2019 @ 22:37:02 #140
346653 Ceviche
pi_190160189
Wat hier goed hielp was een beetje duwen onder de kaak, dat stuk tussen de kin en hals in, tussen het bot door. Dan dronk hij altijd weer verder. En anders voeten kietelen, of luier verschonen wilde ook nog weleens helpen.
pi_190163315
Ik moet vaker wat op fok posten. Afgelopen 2 ochtenden weer gedronken als vanouds O+

quote:

Contact opnemen met een lactatiekundige is sowieso een goed idee.
Verder al goede tips gehad zag ik.

Wat ik nog wilde toevoegen, als bijvoeden nodig blijft zou je kunnen kijken naar een borstvoedingshulpset ipv een spuitje.
  FOK!fossiel donderdag 28 november 2019 @ 08:13:23 #142
1455 Keroppi
kool kikker
pi_190163440
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 19:49 schreef taxibabe het volgende:

[..]

Thomas was de eerste paar weken ook lui aan de borst. Wat hier wel wat hielp is de sokjes uitdoen, zodat hij wat koudere voetjes krijgt, waardoor hij wat wakkerder blijft. En in zijn nekje kriebelen en handjes/voetjes masseren. Oh ja en tussen de borsten door ff de luier verschonen.
Dit + borstcompressie werkte bij ons. En als het niet voldoende hielp dan nog een kledingstuk uitdoen gedurende voeding (of mouwen/broekspijpjes opstropen).

(Bovenstaande allemaal op advies lactatiedeskundige)

[ Bericht 3% gewijzigd door Keroppi op 28-11-2019 08:26:52 ]
Chick on a mission
  donderdag 28 november 2019 @ 08:27:40 #143
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190163530
Bij prul hielp een beetje blazen en kriebelen ook. En tussendoor verschonen idd.
pi_190163703
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2019 21:51 schreef BellaaElisa het volgende:

[..]

Het is nog niet anders. 4 december afspraak bij het consultatiebureau dan ga ik het daar ook neerleggen, want het is nu ook buiten de voedingsmomenten dat ik mij zo voel. Niet heel extreem maar wel een kort lontje tegen over N. En heel veel huilen ;(
Wat hier hielp om langer tussen de voedingen te krijgen is wandelen. Ik begon met een uurtje buiten wandelen, inmiddels loop ik vrijwel elke dag 2,5 uur. Daardoor zit er nu minimaal 3 uur tussen. Ik kreeg het ook niet voor elkaar.

Slik je ook een goede multivitamine?
pi_190165278
O+ Ik heb zojuist een mooie moedermelkring voor mezelf besteld O+
Ik kan niet wachten tot ie over een paar weken komt :D
Ik koop niet zo vaak iets duurs voor mezelf, maar vind dat ik het nu wel een beetje verdiend heb als herinnering aan deze mooie BVperiode (die hopelijk nog een tijdje blijft duren) O+
  donderdag 28 november 2019 @ 12:03:30 #146
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190165994
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 11:02 schreef TolstoiFan het volgende:
O+ Ik heb zojuist een mooie moedermelkring voor mezelf besteld O+
Ik kan niet wachten tot ie over een paar weken komt :D
Ik koop niet zo vaak iets duurs voor mezelf, maar vind dat ik het nu wel een beetje verdiend heb als herinnering aan deze mooie BVperiode (die hopelijk nog een tijdje blijft duren) O+
Ik twijfel steeds, maar alle sieraden die ik draag zijn roségoud en een roségouden tree of life met moedermelk kost dan meteen weer 250 ofzo zonder ketting... -O-
pi_190166217
Tof Tolstoi!

Ik ben met die van mij achter een zwaar hek blijven haken en nu is ie helemaal verbogen en het melkcomponent is eruit :'( (gelukkig zit mijn vinger er nog aan :') ) maar laten maken is bijna net zo duur als een nieuwe ring..

Gelukkig voor mij is mijn schoonzus goudsmid en gaat zij hem voor mij herstellen O+
pi_190166557
@Tink89 ik snap je twijfels wel. Ik heb ook heel lang getwijfeld (ongeveer 2 jaar lang :+ ) :+ . Ik draag voornamelijk zilver, deze ring is ook van zilver en ik heb hem nog wat aan laten passen naar eigen wens en dan zit ik ook al boven de 200 euro :o
But I'm worth it O-)

@Aure Dat is balen dat je bent blijven haken! Gelukkig kan je schoonzus hem herstellen, dat scheelt...
pi_190166648
Ik vind dat zoiets bijzonders ook wel wat mag kosten O+ maar ik snap dat het veel geld is, wel een mooi doel om voor te sparen O+

Laat je een foto zien als ie af is?
  donderdag 28 november 2019 @ 13:56:47 #150
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190167561
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2019 12:50 schreef Aure het volgende:
Ik vind dat zoiets bijzonders ook wel wat mag kosten O+ maar ik snap dat het veel geld is, wel een mooi doel om voor te sparen O+

Laat je een foto zien als ie af is?
True, ben ik ook wel met je eens. Alleen kan ik voor diezelfde 300 euro (inclusief ketting is dat voorzichtig geschat) ook twee slaapkamers van laminaat voorzien of een prachtige donzen winterjas kopen of nieuwe laarzen ofzo. En dat vind ik dan praktischer...
pi_190168193
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 13:56 schreef Tink89 het volgende:

[..]

True, ben ik ook wel met je eens. Alleen kan ik voor diezelfde 300 euro (inclusief ketting is dat voorzichtig geschat) ook twee slaapkamers van laminaat voorzien of een prachtige donzen winterjas kopen of nieuwe laarzen ofzo. En dat vind ik dan praktischer...
Tuurlijk is er altijd wel iets praktischer, maar het hoeft niet altijd praktisch te zijn toch? En als je het nu niet kan of wil missen, kan je ook steeds een klein bedrag opzij zetten tot je het straks wel hebt :) zoals ik al zei is het wel een mooi spaardoel als dit iets is wat je graag wilt hebben. Persoonlijk vind ik het een prachtige herinnering aan een mooie, maar intense tijd O+
pi_190168236
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 13:56 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Sommige dingen hebben een hogere (sentimentele) waarde. Het is maar net wat jij belangrijker vindt.

Houd vandaag/morgen in de gaten, misschien doen ze wat leuks met black friday. Mijn ervaring is dat er om de zoveel tijd wel een kortingsactie is.

Ik heb een armband laten maken, maar heb liever ook nog een ring of ketting er bij in goud. Daar hou ik wat melk voor over in de vriezer. Die gaan er ook ooit komen. :)
  donderdag 28 november 2019 @ 15:07:40 #153
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190168380
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2019 14:52 schreef Aure het volgende:

[..]

Tuurlijk is er altijd wel iets praktischer, maar het hoeft niet altijd praktisch te zijn toch? En als je het nu niet kan of wil missen, kan je ook steeds een klein bedrag opzij zetten tot je het straks wel hebt :) zoals ik al zei is het wel een mooi spaardoel als dit iets is wat je graag wilt hebben. Persoonlijk vind ik het een prachtige herinnering aan een mooie, maar intense tijd O+
Ohja, dat is ook absoluut zo. Het is meer mijn eigen valkuil dat ik dan altijd voor praktisch kies. Ik vind iets moois voor mezelf kopen een beetje moeilijk...
  donderdag 28 november 2019 @ 16:21:06 #154
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_190169201
@june, mijn dochter dronk in de kraamweek ook niet constant door zonder hulp. Net als wat anderen hier zeggen hielp het hier ook om in het nekje te kriebelen, over haar kaakje/wangetje te wrijven, zachtjes in haar handje te "knijpen".
Ik vond toen dat mijn kraamhulp er te veel bovenop zat en werd heel kriebelig van haar, maar misschien heeft het de borstvoeding wel goed gedaan, want ik had vrij snel een super gulzige baby die lekker groeide inclusief flinke productie.
Je kindje is er nog maar net, dus ik zou het wel even een paar dagen de tijd gunnen voor je naar kunstvoeding grijpt. Tenzij je je hier helemaal goed bij voelt natuurlijk :)
pi_190169400
Thanks allen voor jullie tips! O+ Bovenstaande hebben we allemaal geprobeerd en vooral het masseren lijkt de truc te zijn.

Borstvoeding lijkt op gang te komen nu dus het extra kolven heeft misschien wel geholpen! Ik heb het gevoel dat het aantal ml bij kolven niet representatief is voor mijn melkproductie. Met de hand spuit het er bijna uit maar met de kolf krijg ik maar enkele ml's. T is nu aangekomen in gewicht dus vandaag lekker veel aanleggen en kijken hoe het morgen is. In elk geval nu niet kolven en geen kv, tenzij hij hongerig blijft ondanks alles.
pi_190171501
Ik wist helemaal niet dat het bestond; sieraden met moedermelk.
Waar kijken jullie of hebben jullie iets laten maken? Zie best veel websites :)

Fijn June dat het op gang komt en dat hij groeit :)
pi_190171733
Die van mij komt van moeders mooiste sieraden :)
pi_190173991
Die van mij heb ik ook besteld bij Moeders Mooiste Sieraden.
Met wat kleine aanpassingen (o.a. een hartje van moedermelk ipv een cirkeltje) wordt dit de mijne:
https://www.moedersmooist(...)/ring-marlou-zilver/
pi_190175302
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 20:42 schreef TolstoiFan het volgende:
Die van mij heb ik ook besteld bij Moeders Mooiste Sieraden.
Met wat kleine aanpassingen (o.a. een hartje van moedermelk ipv een cirkeltje) wordt dit de mijne:
https://www.moedersmooist(...)/ring-marlou-zilver/
Heel mooi :)
Ik wil ook zoiets. Heb er nu alleen even het budget niet voor, maar het staat op de lijst voor 2020.

Ik heb wel een zilveren ketting met een hartje waarop de naam en geboortedatum van M is gegraveerd gehad als kraamcadeau.

En M heeft een gouden babyarmbandje gehad met haar naam erop.
pi_190175314
Mooi Tolstoi!
pi_190175558
Mooie sieraden op die website zeg! O+
pi_190175654
Ik heb er ook een van Moeders Mooiste inderdaad :) Deze: https://www.moedersmooist(...)ermelk-medium-lotus/
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_190178139
Een moedermelksieraad staat ook nog op mijn verlanglijstje maar ik vind eentje duur genoeg dus ik wacht totdat we compleet zijn en dan melk uit de vriezer samenvoegen.
pi_190178213
Ik heb deze ring met daarin melk van ons oudste (2015) en jongste zoon (2018) verwerkt. Binnenin staan de namen gegraveerd O+ . Een heel subtiele en prachtige sieraad.
pi_190183385
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2019 21:51 schreef BellaaElisa het volgende:

[..]

Heb je het wel met je verloskundige of huisarts gehad over je sombere gevoel en het vele huilen? Ik vind 4 december best lang duren namelijk.
Wat tico zegt: veel wandelen helpt om de voedingsmomenten wat uit te stellen. Het weer is er niet altijd naar, maar buiten in beweging zijn is goed voor jou en ook voor je oudste fijn en gezellig.
Verder kan inbakeren ook helpen om wat dieper in slaap te komen/blijven, dat geeft je ook wat langer rust. Wel alleen doen als je baby goed groeit en het goed zal aangeven als hij honger heeft, want je kunt zo wel hongersignalen missen.
pi_190191033
Heeft iemand hier ervaring met een baby met een kippenei allergie? Ik mag dus spontaan geen ei meer en hoop dat iemand wellicht handige tips heeft of dingen waar ik op moet letten. Vaccinaties bijvoorbeeld, blijkt ei in verwerkt. Hoe verzin je het.
pi_190240722
Sofie is al een paar dagen niet lekker, denk veel last van doorkomende tanden/kiezen.
Tot en met zaterdagavond dronk ze 2x per dag bij me. En nu weigert ze al 2 dagen heel duidelijk. Wanneer ik vraag of ze wil drinken schudt ze duidelijk nee en trekt m’n kleding weer over m’n borst heen.
Ze is bijna 16 maanden. En ik weet eigenlijk niet of ik er al klaar voor was dat ze stopt met bij me drinken. Ergens hoop ik dat ze het weer oppakt binnen een paar dagen.
pi_190257701
Sofie heeft het drinken nog niet opgepakt. Maar het valt op dat ze ook helemaal niet duimt. Terwijl ze normaal duimt als ze moe is. Ze zit wel veel met haar vingers in haar mond en dan bijt ze erop.
Zou ze nou zo’n pijn hebben van doorkomende tanden dat ze niet kan zuigen? Is dit herkenbaar voor iemand?
  woensdag 4 december 2019 @ 10:41:55 #169
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190261972
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2019 23:02 schreef Takkie88 het volgende:
Sofie heeft het drinken nog niet opgepakt. Maar het valt op dat ze ook helemaal niet duimt. Terwijl ze normaal duimt als ze moe is. Ze zit wel veel met haar vingers in haar mond en dan bijt ze erop.
Zou ze nou zo’n pijn hebben van doorkomende tanden dat ze niet kan zuigen? Is dit herkenbaar voor iemand?
Het zou kunnen... Heb je al dentinox en/of paracetamol geprobeerd? Als ze dan nog niet drinkt/zuigt zou het ook nog een aft ofzo kunnen zijn?
  FOK!fotograaf woensdag 4 december 2019 @ 16:46:17 #170
148247 taxibabe
pi_190267049
Ik heb Thomas vandaag voor het eerst melk uit de vriezer gegeven om te kijken of hij dat wel wou drinken. Nou.. dat lukte wel ^O^ , het ging steeds te hard dat hij af en toe pauze moest nemen en werd helemaal wild als ik het flesje uit zijn mond haalde. Het was een flesje met 110 cc, dat zou teveel moeten zijn volgens de gemiddelde berekeningen, maar het ging glad op. Dus de volgende keer moet ik er denk ik een blokje uit het ijsblokjesvormpje bij doen.

Daarna heb ik gekolfd, er kwam gewoon bijna 180 cc uit. :') ):O
pi_190270082
Als het zo hard ging, kan het ook zijn dat hij nog niet voelde dat hij genoeg had. Evt een speen met een kleiner gaatje of meer rechtop de fles geven kan helpen. Dat zou ik eerst proberen ipv meteen meer te gaan geven.
  FOK!fotograaf donderdag 5 december 2019 @ 08:31:43 #172
148247 taxibabe
pi_190277740
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 19:21 schreef Hupje het volgende:
Als het zo hard ging, kan het ook zijn dat hij nog niet voelde dat hij genoeg had. Evt een speen met een kleiner gaatje of meer rechtop de fles geven kan helpen. Dat zou ik eerst proberen ipv meteen meer te gaan geven.
Er zit al een slowspeen op, meneer heeft een sterke zuigreflex. Aan de borst stroomt het ook regelmatig over..
pi_190279702
@Tink; bedankt voor je reactie. Paracetamol en dentinox al geprobeerd. Dat hielp wel tegen het huilen en het algehele drama.

Sinds gister eet ze echt weer goed. Maar drinken bij mij wil ze echt niet meer. Ze probeert het ook niet eens. Wanneer ik haar probeer aan te leggen houdt ze haar lippen op elkaar en schudt ze nee.

Ik sta er zelf dubbel in merk ik; Sofie heeft zelf haar moment gekozen om te stoppen met drinken. Maar de drinkmomenten waren nog ze ontzettend fijn O+
  donderdag 5 december 2019 @ 11:04:51 #174
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190279800
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 10:56 schreef Takkie88 het volgende:
@:Tink; bedankt voor je reactie. Paracetamol en dentinox al geprobeerd. Dat hielp wel tegen het huilen en het algehele drama.

Sinds gister eet ze echt weer goed. Maar drinken bij mij wil ze echt niet meer. Ze probeert het ook niet eens. Wanneer ik haar probeer aan te leggen houdt ze haar lippen op elkaar en schudt ze nee.

Ik sta er zelf dubbel in merk ik; Sofie heeft zelf haar moment gekozen om te stoppen met drinken. Maar de drinkmomenten waren nog ze ontzettend fijn O+
En als je - om een laatste voeding te hebben en zo iets bewuster afscheid te kunnen nemen ofzo - slapend aanlegt?
  donderdag 5 december 2019 @ 13:41:54 #175
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_190281892
Wat lastig takkie! Aan de borst dwingen gaat niet... maar kan me voorstellen dat je er nog niet aan toe was :* .
  donderdag 5 december 2019 @ 13:58:14 #176
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_190282068
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 10:56 schreef Takkie88 het volgende:
@:Tink; bedankt voor je reactie. Paracetamol en dentinox al geprobeerd. Dat hielp wel tegen het huilen en het algehele drama.

Helemaal eens met dat dubbele gevoel :Y ollie stopte ook letterlijk van het ene op het andere moment (met ruim 13 maanden) en daardoor helemaal niet stilgestaan bij het laatste moment ofzo wat ik nu twee maanden later nog steeds wel eens lastig vind 😅. Hij wilde ook meteen echt pertinent niet meer. Uit gewoonte trok hij nog wel eens aan mn shirt als ik hem na zijn dutje op schoot hield, maar als ik dan een hoopvolle poging deed dan schudde hij zn hoofd en riep luid en duidelijk nee :+. Hij is ook de meest eigengereide dreumes die ik ken dus ik moet me ook geen illusies maken :') Maar idd ook wel weer fijn als ze er zelf zo duidelijk voor kiezen!

Wel gek ook hoe snel je het ontwent, ik vind het nu eigenlijk al een gek idee dat hij nog bij me zou drinken :o
  donderdag 5 december 2019 @ 15:09:11 #177
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_190282932
Toch wel opmerkelijk he, dat kindjes zo verschillend zijn met de duur van willen drinken :) Ben benieuwd hoe lang we het hier gaan doen. Wat mij betreft nog een behoorlijke tijd.

Drinken jullie kindjes 's nachts ongeveer even vaak als overdag trouwens?
pi_190283838
Ik kan me echt niet voorstellen dat U. niet meer zou drinken. :o Zegt wel genoeg, denk ik. :+

Jammer dat het zo snel is, maar fijn dat het op eigen houtje gebeurt!
  donderdag 5 december 2019 @ 17:28:18 #179
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190285008
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 15:09 schreef -Mellow- het volgende:
Toch wel opmerkelijk he, dat kindjes zo verschillend zijn met de duur van willen drinken :) Ben benieuwd hoe lang we het hier gaan doen. Wat mij betreft nog een behoorlijke tijd.

Meestal vaker. Prul is nu net een jaar en drinkt iig 's ochtends,'s avonds en 's nachts. En dan meestal nog een keer of twee extra in de nacht. Overdag krijgt ze op de opvang de vriezervoorraad en daarna alleen nog thee en water.
  donderdag 5 december 2019 @ 20:56:46 #180
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_190288362
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 15:09 schreef -Mellow- het volgende:

Mocht je vraag gesteld zijn aan alle leeftijden: mijn peuter drinkt gemiddeld 2x overdag, en 0x 's nachts. Als baby is het overdag altijd wel vaker geweest dan 's nachts maar alsnog was het 's nachts wel vaak elke 3 uur in mijn herinnering.
  donderdag 5 december 2019 @ 22:45:13 #181
171422 LadyBlack
paint it black
pi_190290298
Mijn nog-net peuter lijkt het langzamerhand toch ook echt te ontwennen. Had nooit gedacht dat t nog zo lang (enigzins) door zou gaan! Maar het was al heel lang vooral nog gezellig 's ochtends en een makkelijke snelweerinslapenmethode voor als hij 's nachts wakker werd.

Nu kruipt hij nog wel iedere nacht bij me in bed maar wil dan gewoon lekker tegen me aan weer in slaap vallen *;

Heel af en toe wil hij nog 'drinken', maar dat is echt een soort techniekloos proberen en hij stopt er dan al gauw mee.
  donderdag 5 december 2019 @ 22:49:28 #182
171422 LadyBlack
paint it black
pi_190290354
En met het echte definitieve eind van het hoofdstuk borstvoeding in zicht, ben ik ook een sieraad aan het overwegen. Toch wel echt een mooi aandenken aan een heel speciale periode O+

En ik heb me ook echt wel de blubber gekolfd en geknepen en gehuild en gevloekt voor die paar druppels soms, dus vind het zo'n sieraad ook wel waard oO<
pi_190293104
Bedankt voor jullie lieve reacties O+
Niets ze veranderlijk als een kind; ze is op dit moment bij me aan het drinken :D O+

Snap er niks van maar ben er blij mee. Ook wonderlijk dat na 5 dagen niks drinken er toch gewoon nog melk komt.
  vrijdag 6 december 2019 @ 10:29:46 #184
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_190294909
Even voor de zekerheid.
Woensdag gekolfd en dit staat in een bakje achterin de koelkast. Nu zit er aan de zijkant een 'dikker' laagje 'vast geplakt'. Dit is gewoon vet toch...?
Normaal gaf ik het dezelfde dag dus heb het nog nooit gezien.

Wilde dit eigenlijk morgen geven, maar nu twijfel ik of dat wel kan. Het ruikt nog wel prima overigens (hopelijk morgen ook!).
  vrijdag 6 december 2019 @ 10:31:35 #185
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_190294935
@Takkie88; wat een verrassing! En fijn O+

@LadyBlack; groot gelijk! Ik zit er ook naar te kijken, want ik vind het toch wel wat hebben. Super mooi idee :)
  vrijdag 6 december 2019 @ 10:43:10 #186
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190295035
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2019 10:29 schreef automatic_ het volgende:
Even voor de zekerheid.
Woensdag gekolfd en dit staat in een bakje achterin de koelkast. Nu zit er aan de zijkant een 'dikker' laagje 'vast geplakt'. Dit is gewoon vet toch...?
Normaal gaf ik het dezelfde dag dus heb het nog nooit gezien.

Wilde dit eigenlijk morgen geven, maar nu twijfel ik of dat wel kan. Het ruikt nog wel prima overigens (hopelijk morgen ook!).
Ja hoor, heel normaal. Dat heb ik al na een uur in de koelkast. Is melkvet dat komt bovendrijven en stolt. Goed schudden/roeren voor gebruik en je ziet er niks meer van.
  FOK!fossiel vrijdag 6 december 2019 @ 11:40:04 #187
1455 Keroppi
kool kikker
pi_190295605
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 22:49 schreef LadyBlack het volgende:
En met het echte definitieve eind van het hoofdstuk borstvoeding in zicht, ben ik ook een sieraad aan het overwegen. Toch wel echt een mooi aandenken aan een heel speciale periode O+

En ik heb me ook echt wel de blubber gekolfd en geknepen en gehuild en gevloekt voor die paar druppels soms, dus vind het zo'n sieraad ook wel waard oO<
Gewoon doen! Net als meer hier heb ik een sierraad besteld van Caroline van Moeders Mooiste. Mocht je in de buurt wonen dan kan ik ook aanraden om in haar atelier (in een molen :) ) langs te gaan. Wij hebben samen iets ontworpen, ik ben zo benieuwd maar door drukte krijg ik het op z’n vroegst pas in januari :)
Chick on a mission
pi_190389320

Na 20 maanden kolven zit het er op. Tijd voor chocola. :)

Heb ook een bedankje gemaakt voor de leidsters van het kdv die m’n melk met liefde hebben gegeven aan U. :)
pi_190392828
Wat attent D.U.M.A.N.!
pi_190398670
Superleuk!
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_190402485
Wat leuk duman!

Over 3 weken is M 9 maanden, oftewel dan krijg ik geen extra tijd meer om te kolven.

We hebben 4 kolvers en 1 kolf ruimte op dit moment. En tegelijkertijd lunchpauze. En we hebben allemaal min of meer vaste roosters, waardoor je niet echt kan schuiven met tijden/pauzes.

Betekent dit dat ik maar moet stoppen met kolven of zijn er andere opties mogelijk waar ik nog niet bij heb stilgestaan?
  donderdag 12 december 2019 @ 19:13:40 #192
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_190402567
In je eigen tijd buiten lunchtijd kolven?
Ouderschapsverlof opnemen en kolven buiten lunchtijd ?
Aan je manager/teamleider probleem voorleggen en kijken wat hij/zij voorstelt?
pi_190402948
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 19:13 schreef Mariposas het volgende:
In je eigen tijd buiten lunchtijd kolven?
Ouderschapsverlof opnemen en kolven buiten lunchtijd ?
Aan je manager/teamleider probleem voorleggen en kijken wat hij/zij voorstelt?
Bedankt! Toch nog een paar opties dus.
Ik plan gelijk even een gesprek in met mijn teamleider en anders kan ik inderdaad dagelijks een uur verlof opnemen :)
pi_190403056
:') Dank jullie wel! Collega’s vonden het ook attent en grappig en gaven aan het nooit als vervelend te hebben ervaren dat ik minder flexibel was. Fijn, dus.

@CaVaBien Ik heb 11 maanden in m’n eigen tijd gekolfd. Dit was uiteraard in overleg met mijn leidinggevende. Eerst 3 x 15 min, daar a 2 x 15 minuten en de laatste weken 1 x 10 minuten.
Een uur per dag is wel veel. Misschien kan je ‘s avonds thuis een uur extra werken om het in te halen?
Ik zou zeker niet stoppen met kolven. :)

[ Bericht 6% gewijzigd door arvensis op 12-12-2019 19:48:27 ]
  donderdag 12 december 2019 @ 19:32:31 #195
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190403069
Heb je een uur nodig om te kolven, ja? Ik redde het precies in een half uur (of net niet en dan bleef ik tien minuutjes langer zitten).

En je zou kunnen overwegen om twee aan twee te kolven, als de ruimte en je toeschietreflex enzo dat toelaten en jullie je daar prettig bij voelen. Een gordijntje kan dan al helpen..

Overigens heb ik van negen maanden tot 10,5 (dat was logisch ivm vakantie) in m'n lunchpauze (die ik dan op een ander tijdstip nam) en in een half uur vakantie per dag gekolf. En van 11 maanden (terug van vakantie) tot 1 jaar nog 1 keer per dag in een half uur vakantie.
pi_190403736
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 19:09 schreef CaVaBien het volgende:
Wat leuk duman!

Over 3 weken is M 9 maanden, oftewel dan krijg ik geen extra tijd meer om te kolven.

We hebben 4 kolvers en 1 kolf ruimte op dit moment. En tegelijkertijd lunchpauze. En we hebben allemaal min of meer vaste roosters, waardoor je niet echt kan schuiven met tijden/pauzes.

Betekent dit dat ik maar moet stoppen met kolven of zijn er andere opties mogelijk waar ik nog niet bij heb stilgestaan?
Ik heb mijn werk destijds zo ingedeeld dat ik administratie deed tijdens het kolven. Ik kolfde dan gewoon in mijn kantoor (deur even op slot) achter mn pc. Kostte mij dan geen verloftijd en mijn pauze had ik ook gewoon echt even pauze.
pi_190404066
Heb je het kolven overdag nog echt nodig? Ik ben volgens mij gewoon gestopt toen en kolfde of voedde, net hoe het uit kwam als ik thuis kwam. Ik had wel (heel ):O ) veel voorraad achter de hand dus dat is misschien wat vertekend maar voor mijn productie was het geen probleem.
  donderdag 12 december 2019 @ 20:20:33 #198
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_190404471
Hangt misschien ook af van hoe vaak je kind drinkt op thuisdagen? De mijne was nog een natnek met elke 3 uur toen hij 9 maanden was. En op een werkdag was ik 11 uur van huis. Ik kon dus echt nog niet zonder! Maar had het geluk dat ik hetzelfde kon doen als silliegirl beschrijft: deur dicht, kolf aan, en typen maar. Dus nooit een probleem geweest. Ik weet niet meer wanneer ik ben gestopt, ik dacht toen hij ongeveer anderhalf was. Toen was de frequentie omlaag en mijn borsten konden het aan.

@Duman: superlief en leuk, die traktatie! Toffe actie van je.
pi_190404665
Ik heb het nu zo ingedeeld dat ik 2x een halfuur heb om te kolven op een dag en laatste halfuur gebruik ik om iets eerder naar huis te gaan.

Ik kolf dan ongeveer een kwartier per keer, maar met overgieten/schoonmaken/alles klaarzetten ben ik toch een halfuur bezig.

Wij hebben helaas flexplekken/kantoortuinen, dus dat maakt het extra lastig.

Is inderdaad wel een optie om naast elkaar te zitten. Even overleggen of de rest daar ook open voor staat.
pi_190572592
Het is hier wel echt voorbij nu... N is ruim 4 en 4 maanden, dus het werd wel eens tijd :P Ze dronk altijd 's ochtends nog best lang, maar ze heeft nu van Sinterklaas heel veel playmobil gekregen en nu heeft ze geen tijd meer om mammiemelk te drinken _O-
Nooit gedacht dat het zo lang zou doorgaan, maar we hebben er allebei veel plezier aan gehad O+
pi_190572696
Ahwww Saskia wat bijzonder en wat grappig dat de playmobil het nu gewonnen heeft :D
pi_190572965
Saskia, wat een mooie periode O+
  zaterdag 21 december 2019 @ 20:24:04 #203
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_190581879
Mooi, Saskia! Zowel die periode voeden als dit einde.
  Manager PR/Moderator zondag 22 december 2019 @ 03:02:30 #204
269689 crew  Viv
pi_190589627
Saskia wat fijn dat het zo gegaan is. O+
pi_190597598
Heeft iemand ervaring met een baby die niet (lang) aan de borst wil drinken? Hij is nu bijna 6 weken oud en was geboren met 37+1. Kraamweek ging allemaal prima. Hij leek goed te drinken (ook al was het toen ook maar een paar minuten telkens) en viel weinig af. Een week later lagen we een dikke week in het ziekenhuis (geelzucht). Hij dronk toen te traag, deed 45 min over een fles en kreeg toen een sonde. Toen hij geen lichttherapie meer nodig had, geprobeerd hem weer aan de borst te krijgen maar toen had hij maar een paar minuten interesse. Geen enkel bekend trucje werkte dus maar bijvoeden via fles. Dat zijn we nu enkele weken aan het doen. De fles drinkt hij nu een stuk sneller leeg en hij lijkt langer te drinken aan de borst maar krijgt toch nog altijd dik 80% via fles en ik zit met mijn handen in het haar. Het proberen voeden, fles geven en daarna kolven is een flinke belasting, zeker op dagen dat mijn vriend moet werken. Mijn productie is prima, ik kolf makkelijk meer dan een voeding per keer. In het ziekenhuis hebben twee lk meegekeken en ze zien niks mis met zijn aanhappen/drinken. Ik weet even niet meer wat ik nog kan proberen. Ik heb al een paar keer op het punt gestaan om gewoon op te geven maar dat vind ik zo zonde omdat ik wel makkelijk genoeg produceer.
Ik vind het ook heel moeilijk om te stoppen met bijvoeden omdat hij nog vrij geel is en dus melk genoeg nodig heeft om dat kwijt te raken.
Heeft er iemand misschien tips of ervaring hiermee?
pi_190597674
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2019 17:20 schreef Bottoms_up het volgende:
Heeft iemand ervaring met een baby die niet (lang) aan de borst wil drinken? Hij is nu bijna 6 weken oud en was geboren met 37+1. Kraamweek ging allemaal prima. Hij leek goed te drinken (ook al was het toen ook maar een paar minuten telkens) en viel weinig af. Een week later lagen we een dikke week in het ziekenhuis (geelzucht). Hij dronk toen te traag, deed 45 min over een fles en kreeg toen een sonde. Toen hij geen lichttherapie meer nodig had, geprobeerd hem weer aan de borst te krijgen maar toen had hij maar een paar minuten interesse. Geen enkel bekend trucje werkte dus maar bijvoeden via fles. Dat zijn we nu enkele weken aan het doen. De fles drinkt hij nu een stuk sneller leeg en hij lijkt langer te drinken aan de borst maar krijgt toch nog altijd dik 80% via fles en ik zit met mijn handen in het haar. Het proberen voeden, fles geven en daarna kolven is een flinke belasting, zeker op dagen dat mijn vriend moet werken. Mijn productie is prima, ik kolf makkelijk meer dan een voeding per keer. In het ziekenhuis hebben twee lk meegekeken en ze zien niks mis met zijn aanhappen/drinken. Ik weet even niet meer wat ik nog kan proberen. Ik heb al een paar keer op het punt gestaan om gewoon op te geven maar dat vind ik zo zonde omdat ik wel makkelijk genoeg produceer.
Ik vind het ook heel moeilijk om te stoppen met bijvoeden omdat hij nog vrij geel is en dus melk genoeg nodig heeft om dat kwijt te raken.
Heeft er iemand misschien tips of ervaring hiermee?
Heb je het ookal geprobeerd met een doek om jullie heen? :*
  zondag 22 december 2019 @ 18:42:00 #207
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_190598968
B_u, kort drinken hoeft niet per sé te betekenen dat de baby ook maar weinig binnen krijgt. Mijn tweede baby dronk, vooral in het begin, heel veel korter dan zijn broer. Daar werd ik wat onzeker van, maar hij groeide prima. Hoe reageert je baby als je hem alleen maar de borst geeft en niet nog de fles daarna? Heb je de tijd/mogelijkheid om dit een tijdje (bijv een hele dag) uit te proberen? Gewoon een hele dag met z'n tweetjes op bed liggen, en niks anders doen samen dan knuffelen, aanleggen en slapen. Bij elke kik leg je aan. Zou je dat durven?

[ Bericht 5% gewijzigd door Burdie op 22-12-2019 19:56:38 ]
KuikenGuppy
  zondag 22 december 2019 @ 19:40:14 #208
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_190599766
Ik dacht ook aan wat Burdie schrijft, zeker in combinatie met de volgende vraag: is zijn bilirubine gedoeg gedaald? Sommige kinderen zien lang geel zonde dat dat nog een probleem is, en zie je dat dus misschien ten onrechte als reden om hem bij te blijven voederen. Aangenomen dat hij goed plast/poept/groeit, dan is hij nu een gezonde baby van 6 weken met wie ik inderdaad lekker 2 dagen in bed zou gaan liggen.
pi_190600298
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 19:40 schreef Lemijn het volgende:
Ik dacht ook aan wat Burdie schrijft, zeker in combinatie met de volgende vraag: is zijn bilirubine gedoeg gedaald? Sommige kinderen zien lang geel zonde dat dat nog een probleem is, en zie je dat dus misschien ten onrechte als reden om hem bij te blijven voederen. Aangenomen dat hij goed plast/poept/groeit, dan is hij nu een gezonde baby van 6 weken met wie ik inderdaad lekker 2 dagen in bed zou gaan liggen.
We weten zeker dat hij niet genoeg binnenkrijgt:
- hij is zelf niet tevreden. Hapt dan weer aan en gaat na 1 slok weer slapen of sabbelen. Na 1.5 uur van dit is hij nog niet voldaan en zijn we allebei gefrustreerd.
- met alle flessen die hij krijgt komt hij op een gewoon tempo aan.
- geef ik een tijdje minder bij, gaat het heel snel bergaf met de plasluiers.

Hij komt heel weinig of niet duidelijk zelf voor een voeding. Minder geven leidt niet naar sneller melden, helaas.

Vandaag hebben we geëxperimenteerd met halve voedingen bijgeven. Het lijkt niet echt een succes. Dan is het misschien toch het aanhappen. Morgen maar een lk bellen om mee te kijken.

Zijn bili wordt vanuit het ziekenhuis goed in de gaten gehouden. Hij is donderdag nog geprikt en het is nog vrij hoog maar er is eindelijk een dalende lijn te zien. Maar het mag niet gaan stijgen. Ik wil echt echt echt niet meer die ellende van de lichttherapie.
  zondag 22 december 2019 @ 20:23:15 #210
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_190600455
Nee dan snap ik dat het niet aantrekkelijk is om te zien wat er gebeurt als je stopt met bijvoeden. Wat vervelend zeg. Ik trek mijn vorige advies in! En hoop dat een LK iets ziet aan zijn hap/drinktechniek want dat moet het dan haast wel zijn toch?
pi_190600964
Het kan ook zijn dat hij wellicht de techniek onder de knie moet krijgen? Flesdrinken is minder hard werken, de melk stroomt sowieso. Ik heb hier met Bug ook last mee gehad nadat ze de eerste 4 weken enkel via fles kreeg. Toen ze eenmaal aanhapte begreep ze er niets van, maar ze vond het wel gezellig. Het kan dus een kwestie van oefenen en tijd zijn. In ons geval duurde het weeeeeken voordat ze op een beetje redelijk tempo dronk. Ik heb uren doorgebracht op de bank en op bed met haar. Ik ben benieuwd wat de LK zegt. Overigens ben ik nu met 8 maanden echt super blij dat ik het niet heb opgegeven. Ze drinkt zo soepel en we halen er zoveel plezier uit samen. Maar als je het niet meer trekt, dan is dat ook helemaal goed, oké? Hou jezelf in de gaten.
pi_190603629
Hoe lang verwacht het ziekenhuis dat het nog duurt om het bilirubine niveau voldoende te laten zakken? Als dat een korte periode is kan je misschien daar nog op wachten totdat je probeert de bijvoeding volledig af te bouwen? Er zijn hier vast mensen die je tips kunnen geven om de combi voeden/kolven voor de tussentijd makkelijker te maken. Als die periode te lang duurt dan is er een ander plan nodig. (wat kort en wat te lang is bepaal je zelf, alleen jij kan inschatten hoe lang je dit nog kan volhouden)

Ik zat inderdaad net als Rebubbled te denken dat hij mogelijk nog moet leren om de melkstroom op gang te houden. Je zegt dat het aanhappen en de eerste paar min drinken geen probleem is. Bij de borstvoeding is de eerste melkstroom van het tsr die zo te lezen wel op gang komt maar daarna moet hij er echt iets voor doen.

Ik hoop ook dat de LK iets ziet waar je wat mee kan, want met een "er is niets mis" schiet je niets op.
Is er door de LK ook gekeken naar de manier van bijvoeden? Anders kan je daar nog naar laten kijken zodat de fles niet te gemakkelijk gaat.
  maandag 23 december 2019 @ 06:12:10 #213
208890 June.
Seriously?
pi_190607436
Misschien een andere fles proberen waar hij meer moeite voor moet doen? Zou dat wel doen als zijn bili wat meer gezakt is

Misschien is hij ook nog wat minder actief door het hoge bili en heeft het tijd nodig?

Of je kolf komende dagen alles af en probeert het daarna opnieuw?
pi_190614902
Bedankt voor alle tips en inzichten! Ik besef nu dat ik misschien teveel verwacht van hem/ons.
Eind volgende week wordt hij weer geprikt, dan weten we pas hoe snel zijn bili zakt. Ondertussen blijf ik aanbieden en gekolfde melk geven. En als hij genoeg zakt ff een plan maken met een lk. Na kerst al eens contact zoeken.
pi_190666468
Ik zal zo ook nog de OP kijken of er handige links tussen staan.

Maar misschien dat iemand nu al kan helpen. Mijn vrouw wilt graag borstvoeding geven maar de baby lijkt maar niet te willen eten.
Iedere keer als we haar aan de borst leggen dan gaat ze slapen we kunnen haar ook niet makkelijk wakker krijgen zeg maar niet.
Omdat de tepels van mijn vrouw wat klein zijn gebruikt ze een tepelhoedje.
De baby is nu 4 dagen oud.

Iemand tips wat we kunnen doen zodat ze gaat eten?
No bitch to me
  donderdag 26 december 2019 @ 20:09:48 #216
149959 SQ
snelle trees
pi_190666756
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2019 19:42 schreef TornadoDK het volgende:
Ik zal zo ook nog de OP kijken of er handige links tussen staan.

Maar misschien dat iemand nu al kan helpen. Mijn vrouw wilt graag borstvoeding geven maar de baby lijkt maar niet te willen eten.
Iedere keer als we haar aan de borst leggen dan gaat ze slapen we kunnen haar ook niet makkelijk wakker krijgen zeg maar niet.
Omdat de tepels van mijn vrouw wat klein zijn gebruikt ze een tepelhoedje.
De baby is nu 4 dagen oud.

Iemand tips wat we kunnen doen zodat ze gaat eten?
Heeft de baby in 4 dagen nog niet gegeten? Wat zegt de kraamhulp er van? Het klinkt zorgelijk, een kleine baby die niet eet wordt heel snel zwakker en daardoor wordt het probleem steeds groter. Ik zou niet wachten en meteen hulp inschakelen.
disclaimer
pi_190666806
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2019 20:09 schreef SQ het volgende:

[..]

Heeft de baby in 4 dagen nog niet gegeten? Wat zegt de kraamhulp er van? Het klinkt zorgelijk, een kleine baby die niet eet wordt heel snel zwakker en daardoor wordt het probleem steeds groter. Ik zou niet wachten en meteen hulp inschakelen.
Oh nee nee, we geven haar wel flesvoeding zodat ze wel haar voeding krijgt. Mijn vrouw probeert ook te kolven en wat er uit komt krijgt de baby ook maar dit is maar mondjes maat
No bitch to me
pi_190667052
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2019 20:16 schreef TornadoDK het volgende:

[..]

Oh nee nee, we geven haar wel flesvoeding zodat ze wel haar voeding krijgt. Mijn vrouw probeert ook te kolven en wat er uit komt krijgt de baby ook maar dit is maar mondjes maat
Ik heb een dag "gepowerkolfd". Dus kolven, uur later nogmaals kolven, uur later voeding aanbieden via borst (en de eerder gekolfde melk). En die cyclus de hele dag door herhalen behalve in de nacht. De volgende dag was de baby aangekomen en mijn productie op gang. Dit was ook rond dag 5.
pi_190667300
Of powerkolven door 1 uur te gaan zitten en dan 10 op 10 af 10 op 5 af 5 op 5 af etc. Voor de rest minstens elke 3 uur kolven en tussendoor aanleggen. 's Nachts maakt je lichaam meer prolactine aan, dus de nachtsessies niet over slaan. En laat een lactatiekundige meekijken of aanhappen lukt en voor tips om door te laten drinken, zoals borstcompressie.
pi_190667394
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2019 20:39 schreef June. het volgende:

[..]

Ik heb een dag "gepowerkolfd". Dus kolven, uur later nogmaals kolven, uur later voeding aanbieden via borst (en de eerder gekolfde melk). En die cyclus de hele dag door herhalen behalve in de nacht. De volgende dag was de baby aangekomen en mijn productie op gang. Dit was ook rond dag 5.
Ah kijk deze hebben we nog niet geprobeerd 👍
No bitch to me
pi_190668168
En wakker houden onder de voetjes wrijven zonder sokjes, geen mutsje op en of deken om zodat ze een beetje "afkoelt". En strelen rond haar mondje wil soms ook wel helpen.
pi_190670178
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2019 21:55 schreef BellaaElisa het volgende:
En wakker houden onder de voetjes wrijven zonder sokjes, geen mutsje op en of deken om zodat ze een beetje "afkoelt". En strelen rond haar mondje wil soms ook wel helpen.
Dit hadden we al geprobeerd maar de slaapkop wordt dan niet wakker.
No bitch to me
  vrijdag 3 januari 2020 @ 19:02:44 #223
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_190861429
Ik heb het idee dat m'n ongesteldheid eraan komt. K. is vandaag 10 weken en ik geef dus BV. Nu is hij sinds (eer)gisteren ook een beetje aan het mutsen tijdens het voeden. Kan je ongesteldheid (als dat het nu echt is) ook van invloed zijn op de hoeveelheid of de smaak van de BV? Wat is jullie ervaring?

Ik dacht weleens gelezen te hebben dat dat wel is, maar soms lees ik zo veel via ome Google :+
pi_190861466
Automatic ja menstruatie kan invloed hebben op de bv zowel de smaak als de hoeveelheid!
pi_190862345
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 19:02 schreef automatic_ het volgende:
Ik heb het idee dat m'n ongesteldheid eraan komt. K. is vandaag 10 weken en ik geef dus BV. Nu is hij sinds (eer)gisteren ook een beetje aan het mutsen tijdens het voeden. Kan je ongesteldheid (als dat het nu echt is) ook van invloed zijn op de hoeveelheid of de smaak van de BV? Wat is jullie ervaring?

Ik dacht weleens gelezen te hebben dat dat wel is, maar soms lees ik zo veel via ome Google :+
Smaak weet ik niet, maar wel de ervaring dat voor m'n menstruatie de bv (veel) minder was. Vaak aanleggen hielp in die dagen en als m'n menstruatie eenmaal begonnen was, was de hoeveelheid weer als normaal :)
pi_190874663
Vandaag is Simon 2,5 jaar en dus ook al 2,5 jaar BV *O*
Het loopt wel langzaam af. Hij drinkt alleen nog 's avonds, maar van de week sloeg hij dat ook een keer over. Hij drinkt nog maar kort.

Maar wie weet speelt mijn menstruatie ook een rol, want dan klaagt Simon wel vaker dat de melk op is na 30 seconden proberen.
pi_190924483
Ik heb wat advies nodig, ik heb nu namelijk voor de 3e keer in 2 weken tijd last van een verstopt melkkanaaltje in mijn linker borst. Juul krijgt het tot nu toe wel steeds weg met behulp van veel masseren, borstcompressie en een warme douche, maar hoe zorg ik er voor dat dit niet steeds terugkomt?
Zwangerschapsdocent bij de vereniging Samen Bevallen ❤
  dinsdag 7 januari 2020 @ 20:24:55 #228
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190924759
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 20:12 schreef Sicilia het volgende:
Ik heb wat advies nodig, ik heb nu namelijk voor de 3e keer in 2 weken tijd last van een verstopt melkkanaaltje in mijn linker borst. Juul krijgt het tot nu toe wel steeds weg met behulp van veel masseren, borstcompressie en een warme douche, maar hoe zorg ik er voor dat dit niet steeds terugkomt?
Afwisselen qua houding, 1 keer per dag goed leeg kolven?
pi_190926681
Als je alles hebt geprobeerd en het komt alsnog terug zou je Lecithine kunnen proberen.
https://www.lalecheleague(...)eking-en-verstopping

Zelf geen ervaring mee maar er zijn hier anderen die je er meer over kunnen vertellen.
pi_190930604
Bij mij hielp tijd. Ik had veel last van stuwing en rond 4 maanden stabiliseerde mijn productie en zit ik alleen nog 's ochtends met lekkende knaptieten. Ik ben ook hele zachte bh topjes gaan dragen om knellen te voorkomen. Pas op met 'leeg'kolven, dit kan je productie verhogen en de problemen verergeren.
pi_190935187
Wat Rebubbled zegt. Ik had er ook veel last van. Niet extra gaan kolven als je een ruime productie hebt want dat maakt de kans op een borstontsteking op termijn juist groter. Goed alert zijn op het zoveel mogelijk leegdrinken van de borst. Als je echt veel melk hebt niet te vaak wisselen van kant - afhankelijk van hoe vaak je baby komt. Als mijn baby binnen een uur of soms binnen anderhalf uur weer kwam, dan legde ik hem aan dezelfde kant aan. Maar dit moet je alleen doen als je echt veel melk produceert. En niets doen wat je borst afklemt: er niet op slapen, geen beugelbh dragen, enz.

Ik heb ook een vraag:

Ik kolf tegenwoordig niet echt goed meer. Baby is 7 maanden en ik houd het inmiddels niet meer goed bij. Zojuist hoor ik dat de baby 180 ml heeft gedronken en ik krijg niet meer dan 95 ml gekolft. Ik kolf al drie keer per werkdag om het nog een beetje bij te benen. Tot nu toe heb ik nog geen tekort; ik had ook nog aardig wat vriezervoorraad.
Is dit herkenbaar? Kan ik iets doen om de productie wat op te krikken? Hoe komt het dan ik nu minder goed kolf dan een paar maanden geleden?
pi_190935370
Toen ik ging werken had ik op een gegeven moment ook steeds minder opbrengst. Ik denk een combinatie van het feit dat mijn menstruatie alweer terug was en het weer aan het werk zijn. Ik heb een hele tijd borstvoedingskruidenthee gedronken, dat leek te helpen, maar dat kan ook zijn omdat ik gewoon meer vocht binnen kreeg :P

Ik heb mezelf er op een gegeven moment bij neergelegd. Het kolven was al niet mijn favoriete bezigheid dus ik had ook geen zin om dat nóg vaker te doen. Ik ben sowieso gestopt met kolven toen Jip 9 maanden ofzoiets was, toen was ik er echt helemaal klaar mee :') ik heb eerst de vriezer voorraad opgemaakt en daarna heeft ie nutrilon gekregen op de opvang.
  woensdag 8 januari 2020 @ 13:41:17 #233
346653 Ceviche
pi_190935508
Ik heb hetzelfde Bobby, ik heb het voor een deel losgelaten- geen melk meer=nutrilon, ik ga niet op m'n vrije dagen steeds kolven. Ander deel: ik ben fenegriek gaan gebruiken en dat helpt. Dan heb ik na een dag anderhalve voeding (3x kolven, 300ml in totaal ongeveer). Deze week geen fenegriek gebruikt maar ik kom denk ik niet eens aan de 80 ml :') dat schiet gewoon niet op want Koert drinkt ook 180 ml per voeding bij de gastouder.

Ik werk trouwens twee dagen per week (di-wo) en ik slik het dan alleen ma-di.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ceviche op 08-01-2020 16:15:02 ]
pi_190936154
Yes, fenegriek is ook mijn tip. Als dat niet binnen 3 dagen resultaat levert, ben je er niet gevoelig voor overigens. En je moet best veel slikken, als je zweet er niet naar ruikt is het nog niet voldoende aldus mijn LK. Hier loopt het ook langzaam terug sinds ik weer werk. Maar bug eet ook meer erbij de laatste tijd en drinkt live ook minder denk ik. Soms kolf ik nog even 10 minuten een borst voor het slapengaan om de laatste 50cc erbij te kolven. Maar ook standaard nutrilon in de GO tas, mocht het een keer niet voldoende zijn.
  woensdag 8 januari 2020 @ 16:05:26 #235
208890 June.
Seriously?
pi_190937265
Hebben jullie nog tips om te beginnen met een voorraad aan te leggen? Ik wil namelijk niet mijn productie teveel stimuleren maar vind het wel fijn wat achter de hand te hebben.

Kolf nu om de dag, zodat mijn vriend de avondvoeding kan geven en ik extra slaap kan pakken. Ik kolf vaak iets meer dan hij drinkt, maar dat schiet natuurlijk niet echt op.
  woensdag 8 januari 2020 @ 16:58:44 #236
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_190937895
Ik kolf ook om de dag en dat is voorraad. Ik bewaar nu niks (tenzij ik er niet ben of het even handig is) voor mijn vriend om te geven.

Ik ben ook wel 'bang' dat ik de hoeveelheid niet ga redden. Daarom heb ik nu ook bedacht / besloten om standaard een nutrilon fles te gaan geven al KDV gestart is. Gewoon puur dat ik niet meteen de bar open hoef te gooien als ik hem na mijn werk op gehaald heb. Dan kan degene die hem op gaat halen dat geven. Wellicht is het maar eventjes als tussen fase, want het zal tussen 5 en 6 zijn. Maar op den duur zal het rond 4 uur op aKDV zijn.
pi_190938081
Thanks voor de tips ^O^ we zijn er bu weer van af, dus hopelijk blijft het weg vanaf nu!

Ik lees mee voor de voorraad-tips, wil daar ook mee gaan starten binnenkort :).
Zwangerschapsdocent bij de vereniging Samen Bevallen ❤
pi_190939236
Ik vind voor het slapengaan de restjes kolven een fijne manier. Ook omdat ik dan soms de ochtend haal zonder zere borsten als we gezegend zijn met een doorslaapnacht. Afhankelijk van hoe dorstig ze was voor het slapengaan heb ik dan een hele tot halve voeding. Als ik dit dagelijks zou doen, jongt het wel aan. Maar ik gebruik de huidige 500ml in de vriezer al nooit, dus zie geen reden tot extra kolven. Ben er geen fan van. En met 8 maanden vind ik het niet zo'n ramp als ze een keer een dag nutrilon zou moeten om welke reden dan ook.
  woensdag 8 januari 2020 @ 19:57:28 #239
208890 June.
Seriously?
pi_190940465
En op welk moment kolf jij dan @automatic_ als je niet direct de fles met afgekolfde melk geeft?

Ik wil graag een voorraad hebben om op te maken straks als ik gestopt ben ;) Wil proberen de borst en de kv te combineren als ik straks weer ga werken. Maar de kans is ook zeker aanwezig dat de productie dan stopt en vind het dan wel fijn om nog de voorraad op te maken.
  woensdag 8 januari 2020 @ 20:04:06 #240
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_190940544
In ochtend kolven levert meestal meer op dan ‘s avonds. Ik heb voor het opbouwen daarom een poos een uur na de ochtendvoeding gekolfd en daarmee langzaam een voorraad opgebouwd. Baby dronk het gemiste in de loop van de dag wel bij, en op een gegeven moment was het gewoon een beetje productieverhoging maar dat zakte ook makkelijk weer af toen ik ermee stopte waarschijnlijk.

Hopen dat je met een flesvoeding je baby van de borst kan weghouden na een opvangdag was hier wel vrij kansloos trouwens hoor. Dan wilde hij mij en bij voorkeur de ultieme variant, ook al had hij net een fles op. Borst is toch vaak meer dan alleen voeding na elkaar een dag niet zien.
  woensdag 8 januari 2020 @ 20:08:44 #241
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_190940605
quote:
1s.gif Op woensdag 8 januari 2020 19:57 schreef June. het volgende:
En op welk moment kolf jij dan @:automatic_ als je niet direct de fles met afgekolfde melk geeft?

Ik wil graag een voorraad hebben om op te maken straks als ik gestopt ben ;) Wil proberen de borst en de kv te combineren als ik straks weer ga werken. Maar de kans is ook zeker aanwezig dat de productie dan stopt en vind het dan wel fijn om nog de voorraad op te maken.
Vaak in de avond, na de laatste voeding of er tussen.

In de ochtend na de ochtend voeding vind ik echt geen doen als ikmoet gaan werken.
  woensdag 8 januari 2020 @ 20:11:59 #242
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_190940649
Ik heb echt veel opgevangen met zo’n siliconen kolf. Steeds kleine beetjes van 50 ml maar al met al zijn dat toch veel voedingen. Dat zou ik echt aanraden. Maar ik heb geluk dat ik (dit keer) goed kolf, ik heb een hele tijd meer opbrengst gehad dan er werd gedronken. Heb daardoor nu een flinke voorraad. Komt mooi uit want ik heb nog maar 1,5 week kolfrecht. Daarna ga ik in eigen tijd nog 1 x kolven. Grappig, de vorige keer was ik ontzettend klaar met kolven, en ben toen gestopt. Maar omdat het nu zo lekker gaat, vind ik het helemaal niet erg om nog door te gaan. :)
pi_190943149
Ik kolfde de eerste twee maanden fulltime en heb daardoor een voorraadje opgebouwd. Mijn productie was toen ook hoger dan dat ze dronk.

Ondanks dat ik laatst iets van 17 zakjes melk uit de vriezer had gehaald, omdat ik dacht dat het niet meer goed was ( :') ), heb ik nu nog 1 liter melk liggen. Maar aangezien ik minder kolf dan dat M drinkt, is de voorraad aan het krimpen. Waarschijnlijk moet het hier binnenkort ook aangevuld worden met nutrilon op mijn werkdagen.

Maar ach, ze is inmiddels 9 maanden. Ben allang blij dat ik 6 maanden heb kunnen voeden. Rest is mooi meegenomen.
  donderdag 9 januari 2020 @ 00:17:26 #244
208890 June.
Seriously?
pi_190944467
Thanks voor de tips. De post heeft blijkbaar geholpen want nu ineens 220ml gekolfd terwijl hij er meestal 140ml drinkt :D
pi_190948960
Mijn kolfrecht loopt binnenkort af. Nu heb ik een redelijk chille werkgever en ik hoop twee keer per dag te mogen blijven kolven. Zo niet, dan curve ball ik hem, want ik heb nog 10 weken aan verlofuren staan. Daarmee kan ik nog wel een flinke tijd doorkolven. Alleen vroeg ik me af hoe jullie dat hebben gedaan met kolven afbouwen? Wanneer gaan baby's minder melk drinken? Mijn 8,5 maander gedijt nog lekker op 6 voedingen per 24 uur. In allerlei schema's zie ik dat we af 'moeten' bouwen naar 3. Maar zolang de melk stroomt zie ik niet helemaal in waarom?
  donderdag 9 januari 2020 @ 13:48:25 #246
319308 Tink89
To live is to dance
pi_190949098
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 13:35 schreef Rebubbled het volgende:
Mijn kolfrecht loopt binnenkort af. Nu heb ik een redelijk chille werkgever en ik hoop twee keer per dag te mogen blijven kolven. Zo niet, dan curve ball ik hem, want ik heb nog 10 weken aan verlofuren staan. Daarmee kan ik nog wel een flinke tijd doorkolven. Alleen vroeg ik me af hoe jullie dat hebben gedaan met kolven afbouwen? Wanneer gaan baby's minder melk drinken? Mijn 8,5 maander gedijt nog lekker op 6 voedingen per 24 uur. In allerlei schema's zie ik dat we af 'moeten' bouwen naar 3. Maar zolang de melk stroomt zie ik niet helemaal in waarom?
Mijn 13-maander drinkt nog zo'n 3-5 voedingen per 24 uur en dat vind ik prima. Ik ben van (van 4 naar..) 3 keer per dag naar 2 keer per gegaan toen ze 9 maanden was. En toen bij 10,5 maand na een vakantie naar 1 keer per dag. Prul drinkt inmiddels meer thee en water en krijgt af en toe wat yoghurt of roomkaas op brood en doet het daar prima op. Ze heeft tot afgelopen maandag overdag nog 1 keer melk gehad op papadag/opvangdag, maar er liggen nu nog maar 3 voedingen in de vriezer en die bewaar ik graag nog even voor geval van nood. Ze drinkt nu elke ochtend voor ik wegga, na het eten en dan 's nachts 1-3 keer. En op thuiswerk/vrije dagen voor haar middagslaapje ook nog.

En soms zit ze niet lekker in haar vel en wil ze vaker en dan is dat ook prima.
  donderdag 9 januari 2020 @ 13:50:57 #247
208890 June.
Seriously?
pi_190949125
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 20:11 schreef Mariposas het volgende:
Ik heb echt veel opgevangen met zo’n siliconen kolf. Steeds kleine beetjes van 50 ml maar al met al zijn dat toch veel voedingen. Dat zou ik echt aanraden. Maar ik heb geluk dat ik (dit keer) goed kolf, ik heb een hele tijd meer opbrengst gehad dan er werd gedronken. Heb daardoor nu een flinke voorraad. Komt mooi uit want ik heb nog maar 1,5 week kolfrecht. Daarna ga ik in eigen tijd nog 1 x kolven. Grappig, de vorige keer was ik ontzettend klaar met kolven, en ben toen gestopt. Maar omdat het nu zo lekker gaat, vind ik het helemaal niet erg om nog door te gaan. :)
Oh dat is een goede, die heb ik ook nog liggen!
  vrijdag 10 januari 2020 @ 14:31:55 #248
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_190964037
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 00:17 schreef June. het volgende:
Thanks voor de tips. De post heeft blijkbaar geholpen want nu ineens 220ml gekolfd terwijl hij er meestal 140ml drinkt :D
Haha, moet je vaker doen, zulke posts :D

Ik leer hier van alles joh. Nog nooit gehoord van een siliconen kolf, dus heb even gegoogled haha.
pi_190964137
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 13:35 schreef Rebubbled het volgende:
Je hoeft helemaal niet af te bouwen. Dat is het mooie van voeden op verzoek. Mijn U. (van bijna 2) drinkt nog net zo vaak als een jaar geleden.
pi_190966511
En L van 1,5 drinkt daarentegen nog maar 1 voeding per dag. Zo mooi hoe voeden op verzoek werkt <3
pi_190967615
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 17:46 schreef Elleska het volgende:
En L van 1,5 drinkt daarentegen nog maar 1 voeding per dag. Zo mooi hoe voeden op verzoek werkt <3
Die van mij van 19 maand zegt steevast nee als ik hem vraag of hij wil drinken... Denk dat het 3 dagen geleden twee slokjes was voor het laatst. Ben benieuwd of het nog veranderd en of ik dan nog productie heb... Anders is het ook prima. Spelen is gewoon belangrijker...
pi_190970379
Hier verschilt het heel erg per dag. ene keer is het sochtends 2 tellen wat echt niet genoeg is om iets binnen te krijgen terwijl hij een andere keer wel een tijdje ligt te drinken. Een hele enkele keer dat hij op een ander tijdstip erom vraagt maar dat heeft hij nooit veel gedaan.
  vrijdag 10 januari 2020 @ 22:23:26 #253
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_190971114
Ik merk steeds vaker dat meneertje een half uur aan één borst hangt en daarna kort (10-15 min) aan de andere. Ik heb er zelf weinig last van, maar is het wel handig? Of kan je beter 20min borst één doen en daarna nog een keer de andere?

Soms valt hij na borst één ook wel in slaap (net als nu haha) en dan heeft de andere totaal geen nut meer.

Ik hoor teveel horror verhalen over borstontstekingen merk ik, dus ben daar beetje bang voor :@
pi_190972307
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 22:23 schreef automatic_ het volgende:
Ik merk steeds vaker dat meneertje een half uur aan één borst hangt en daarna kort (10-15 min) aan de andere. Ik heb er zelf weinig last van, maar is het wel handig? Of kan je beter 20min borst één doen en daarna nog een keer de andere?

Soms valt hij na borst één ook wel in slaap (net als nu haha) en dan heeft de andere totaal geen nut meer.

Ik hoor teveel horror verhalen over borstontstekingen merk ik, dus ben daar beetje bang voor :@
Hoe oud is hij?
Hier werd dat idd steeds normaler om 1 borst per voeding te hebben. Als je dan de volgende voeding met de andere borst begint, is alles weer in balans :)
  vrijdag 10 januari 2020 @ 23:45:06 #255
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_190972873
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 23:20 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Hoe oud is hij?
Hier werd dat idd steeds normaler om 1 borst per voeding te hebben. Als je dan de volgende voeding met de andere borst begint, is alles weer in balans :)
Vandaag 11 weken. Ja, dat doe ik dan ook een soms kolf ik de andere borst af (als die vrij vol aan voelt).
pi_190972906
Mijnese deden dat ook, @automatic_ Ik liet ze altijd drinken tot ze zelf loslieten - soms na 5 minuten, soms na 20 - en bood dan de andere aan. Namen ze soms wel, soms niet. Actief afkoppelen puur op basis van verstreken tijd deed ik nooit. Ik las altijd 'ze regelen het prima zelf' en vanuit dat idee deed ik het zo :)
pi_190977145
Ik heb het kolven besproken op het werk en ik kan gewoon door blijven gaan, incl. de tijd die ik 's ochtends later kom omdat Bug niet altijd meteen wil aanhappen als ze net wakker is. Daar ben ik wel echt blij mee.

Auto, die van mij drinkt ook telkens 1 borst per keer. Alleen met regeldagen ging ze voor beide. Mijn borstontstekingen waren allemaal in de tijd dat ik fulltime kolfde en ik kolfde altijd beide kanten tegelijk. Ik heb het idee dat de een er gewoon gevoeliger voor is dan de ander. Probeer je je er pas zorgen om te maken als het gebeurt. :)
  zaterdag 11 januari 2020 @ 12:34:32 #258
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_190977682
Dank je wel weer meiden! Toch fijn om het hier even snel tussendoor te vragen :) Dan ga ik het proberen los te laten.

Merk dat ik hier wel extra productie aan het maken ben. Meneer gaat steeds meer naar om de 4 uur, maar mijn borsten staan nog op standje 'om de 3 uur'. _O-
  dinsdag 14 januari 2020 @ 18:54:37 #259
480396 Sisu
Oudgediende
pi_191028739
Hey girls,
Long time no see. Ging dan ook hartstikke goed hier.
Ru is nu 7,5 maand en groeit echt goed.
Maarja. Als alles goed zou gaan zou ik hier niet zitten, want de offline bubble bevalt me best goed :D
Dus here goes.
Hij drinkt van de een op de andere dag geen afgekolfde melk meer. Wil geen flesje. Niks.
Kunstvoeding drinkt hij wel. :{
En bij thuiskomst drinkt hij over het algemeen goed.
Soms heeft hij daar ook geen zin in. Overstrekken en moeilijk doen. Dan de overgave en lurken tot hij slaapt.

Nu krijg ik van vriendinnen veel uiteenlopende tips.
Een andere fles proberen. Een tuitbeker met de melk erin. Kunstvoeding geven. Water geven.

Ik kan er geen rust in vinden. Het voelt niet goed. Ik heb een super melkproductie. Voel me zo lekker tijdens het voeden en ben er zo fier op om te kunnen zeggen dat ik hem voed. Kolven gaat ook prima.
Kan iemand me aub gerust stellen? Zeg me aub niet dat dit het einde betekent. :o
Zonder hoop geen leven.
  dinsdag 14 januari 2020 @ 19:15:59 #260
346653 Ceviche
pi_191029142
Is de melk bevroren geweest, Sisu? Dat de melk anders smaakt?
Fijn dat het verder goed gaat met jullie :)
  dinsdag 14 januari 2020 @ 20:54:18 #261
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_191030906
Wat heb je allemaal al geprobeerd @Sisu ?
Drinkt hij ook geen vers afgekolfde melk?

Ik zou trouwens niet weten waarom dit het einde zou betekenen. In het slechtste geval kolf je en bewaar je of doneer je het, toch? Ik neem althans aan dat hij wel gewoon aan de borst drinkt.
Goed om te horen trouwens dat het kolven zo goed gaat, want dat was een grote zorg van je. :)
  dinsdag 14 januari 2020 @ 21:31:35 #262
480396 Sisu
Oudgediende
pi_191031792
Dat ben ik nu ook aan het uitzoeken. Of het scheelt of hij melk krijgt dat ontdooid is of dagvers.
Vandaag dronk hij het Trouwens alle twee niet.

Wat heb ik geprobeerd.
* Fles wisselen voor ander merk.
Op het kdv geven ze hem een avent fles met speen 2. Thuis heeft hij ook avent met speen 3 (kwam ik net achter). Donderdag geef ik dus een speen 3 mee. Kijken of dat gaat helpen.
Hij wilde geen dr Brown of difrax.
* Ik liet nu bij thuiskomst steeds m’n man de melk alsnog geven ipv hem aan te leggen. kolfde Zelf dus af. Dat drinken gaat dan voor 80/100 ml goed en dan stopt hij. Op het kdv krijgen ze er nog geen 10 tot 30 ml in.
Daarna leg ik hem natuurlijk wel weer bij me aan. Want liefde cutie mnohhhhhhhhh.

Zelf denk ik dat het ook te maken kan hebben met z’n tandvlees. Hij zit zo heftig te schuren langs alles dat het zo maar eens kan zijn dat hij binnenkort tandjes krijgt. Misschien dat zoiets ook verschil uitmaakt?

En kolven. Yes! Ik heb er keeeeeiiiihard voor moeten vechten en doorzetten, doorzetten en nog meer doorzetten, maar ik kan nu om de drie uur gaan kolven.
Dat varieert qua opbrengst tussen de 100 en 180 ml x 3 flesjes.
Hij drinkt (normaliter) rond de 3 a 4x 135/150 dus dat kwam goed uit. Precies een dag.
Er zaten ook veel mindere dagen tussen hoor. Zoals vandaag. Geen pauze vanwege problemen met leerlingen. Tijdens mijn kolftijd lag er een zorgleerling te slapen in mijn ruimte.. dat soort dingen. Ik klaag er niet over. Soms accepteer ik dan gewoon maar dat ik ff op de invalidenwc moet (wel op een stoel he :P ) Sinds ik die knop om heb kunnen zetten gaat het dus O+

Ik ga ook proberen of het met een tuitbeker wel lukt. Was de tip van de lactatiekundige. Maar ik heb haar niet zo hoog zitten :@
Zonder hoop geen leven.
pi_191031832
Misschien heeft hij mondklachten (tandjes, spruw)? En via een bekertje? (wij laten bug bvb water uit een shotglaasje drinken en dat gaat super) Misschien is hij toe aan een sneller stromende fles? Voeden in een donkere kamer? Bug drinkt enkel rustig op de slaapkamer bvb. Begint hij flink vast voedsel te eten? Wellicht neemt zijn melkhonger af?
  woensdag 15 januari 2020 @ 08:23:57 #264
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_191036705
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 12:34 schreef automatic_ het volgende:
Dank je wel weer meiden! Toch fijn om het hier even snel tussendoor te vragen :) Dan ga ik het proberen los te laten.

Merk dat ik hier wel extra productie aan het maken ben. Meneer gaat steeds meer naar om de 4 uur, maar mijn borsten staan nog op standje 'om de 3 uur'. _O-
Even om hier op Door te gaan. Mijn linker borst is naar 3/4 uur superhard en vol. Rechts is normaal vol heb ik het idee. Wat kan ik hieraan doen? Hoe meer ik kolf voor meer links natuurlijk gaat aanmaken. Moet ik dan even "stoppen" met links en even alleen rechts geven? Of stimuleer ik rechts dan weer teveel?
pi_191036974
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 21:31 schreef Sisu het volgende:
Dat ben ik nu ook aan het uitzoeken. Of het scheelt of hij melk krijgt dat ontdooid is of dagvers.
Vandaag dronk hij het Trouwens alle twee niet.

Wat heb ik geprobeerd.
* Fles wisselen voor ander merk.
Op het kdv geven ze hem een avent fles met speen 2. Thuis heeft hij ook avent met speen 3 (kwam ik net achter). Donderdag geef ik dus een speen 3 mee. Kijken of dat gaat helpen.
Hij wilde geen dr Brown of difrax.
* Ik liet nu bij thuiskomst steeds m’n man de melk alsnog geven ipv hem aan te leggen. kolfde Zelf dus af. Dat drinken gaat dan voor 80/100 ml goed en dan stopt hij. Op het kdv krijgen ze er nog geen 10 tot 30 ml in.
Daarna leg ik hem natuurlijk wel weer bij me aan. Want liefde cutie mnohhhhhhhhh.

Zelf denk ik dat het ook te maken kan hebben met z’n tandvlees. Hij zit zo heftig te schuren langs alles dat het zo maar eens kan zijn dat hij binnenkort tandjes krijgt. Misschien dat zoiets ook verschil uitmaakt?

En kolven. Yes! Ik heb er keeeeeiiiihard voor moeten vechten en doorzetten, doorzetten en nog meer doorzetten, maar ik kan nu om de drie uur gaan kolven.
Dat varieert qua opbrengst tussen de 100 en 180 ml x 3 flesjes.
Hij drinkt (normaliter) rond de 3 a 4x 135/150 dus dat kwam goed uit. Precies een dag.
Er zaten ook veel mindere dagen tussen hoor. Zoals vandaag. Geen pauze vanwege problemen met leerlingen. Tijdens mijn kolftijd lag er een zorgleerling te slapen in mijn ruimte.. dat soort dingen. Ik klaag er niet over. Soms accepteer ik dan gewoon maar dat ik ff op de invalidenwc moet (wel op een stoel he :P ) Sinds ik die knop om heb kunnen zetten gaat het dus O+

Ik ga ook proberen of het met een tuitbeker wel lukt. Was de tip van de lactatiekundige. Maar ik heb haar niet zo hoog zitten :@
Fred drinkt zijn melk koud of lauw, als het wordt opgewarmd drinkt hij paar slokken en dan wil hij niet meer. Dat was bij Frits ook zo. Daarnaast vindt hij het geweldig om uit zijn tuitfles te drinken, we hebben flessen van Pura en daar kun je makkelijk mee wisselen. En het laatste wat bij hem verschil maakte met drinken was zelluf doen. Als hij zelf de fles vast kan houden dan drinkt hij beter. We hebben de grote, 180 ml, fles op het kdv daarom omgewisseld met een kleinere fles.
  woensdag 15 januari 2020 @ 09:52:00 #266
208890 June.
Seriously?
pi_191037842
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 08:23 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Even om hier op Door te gaan. Mijn linker borst is naar 3/4 uur superhard en vol. Rechts is normaal vol heb ik het idee. Wat kan ik hieraan doen? Hoe meer ik kolf voor meer links natuurlijk gaat aanmaken. Moet ik dan even "stoppen" met links en even alleen rechts geven? Of stimuleer ik rechts dan weer teveel?
Als het echt te pijnlijk is haal ik meestal de druk eraf met een handkolf (ik heb zo'n neppe haaka van de Ali, ideaal). Als het goed is regelt je lijf het vanzelf daarna. Een beetje stuwing remt je productie.
pi_191040195
Automatic iedereen heeft volgens mij een "stieftiet".. hoe oud is je kleine? Baby's kunnen ook een voorkeur borst hebben waarbij ze effectiever drinken. Hier is rechts ook de stieftiet :D
Ik zou links niet achter laten anders dan loop je het risico op ontstekingen.
  woensdag 15 januari 2020 @ 12:32:59 #268
346653 Ceviche
pi_191040307
Hier was rechts ook de stieftiet :') maar ik kolfde juist rechts meer. Dus bij mij zei dat toch niet alles over inhoud.
pi_191045620
Rechts is hier ook de luiere, maar qua tepel drinkt Bug er beter aan. Mijn linker was telkens de ontstekende borst door de overproductie. Ik ben rechts vaker gaan kolven en aanleggen. Hierdoor gaan ze nu gelijker op. Links chillt wat meer en rechts doet het iets beter.
pi_191048865
Hier is rechts ook stieftiet.

Ik heb M teveel links aangelegd merk ik. Mijn borsten zijn niet meer gelijk qua grootte. Mijn linkertiet is groter dan rechtertiet, echt fantastisch :')

Nu maar hopen dat het weer corrigeert wanneer ik stop met borstvoeding.
pi_191053039
Hier is het geloof ik helemaal voorbij, ik vind het met 20 maanden eigenlijk wel jammer, maar hij wil niet meer. Met de kerst toen hij heel ziek was heeft hij nog veel gedronken, maar daarna eigenlijk een paar slokjes. Nu, als ik hem vraag of hij wil drinken is het antwoord altijd nee. Nou ja, ik vind het fijn dat hij zelf heeft kunnen beslissen dat het klaar is, maar ik had wel wat bewuster afscheid willen nemen.

Nou ja, tijd om een derde te maken dan... ;)
pi_191064286
Jammer Jagar, lijkt me best lastig zo pats boem.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 00:01:51 #273
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_191066201
Ja lijkt mij ook moeilijk. Ik kan me überhaupt nog niet voorstellen dat er ooit een einde komt aan borstvoeden. Ik en de spruit vinden het zo verrekte fijn. En ik ben geloof ik echt verslaafd aan de oxytocine :P
pi_191084712
Jammer jagar dat het zo plotseling voorbij is.

Ik heb een beetje gemengde gevoelens. Aan de ene kant geniet ik ervan en voel ik zoveel liefde tijdens het voeden.
Aan de andere kant word ik (vooral in de nacht) gebruikt als speentje en dan vind ik het niet meer leuk.

We gaan ermee door, maar wel met gemengde gevoelens :P
  zaterdag 18 januari 2020 @ 11:26:36 #275
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_191085231
Oh wat jammer Jagär! Maar ja, je kan het er echt niet in dwingen he ;). 20 maanden is een mooie tijd!
  zaterdag 18 januari 2020 @ 11:27:48 #276
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_191085248
Stieftiet is niet verplicht trouwens. Ik heb er nooit een gehad.

CaVaBien: ik snap dat gemengde gevoel. Is er een alternatief voor jouw speen-zijn te verzinnen? Kan je daarvoor je partner inzetten wellicht? Ik haatte het ook.
  zaterdag 18 januari 2020 @ 13:33:13 #277
208890 June.
Seriously?
pi_191086549
Iemand hier die flesvoeding met borstvoeding heeft gecombineerd? Ben een beetje op zoek naar tips, een schema ofzo wat handig werkt? En ervaringen of het überhaupt mogelijk is?

Wilde vanaf 1 februari gaan afbouwen, dan is T 2,5 maand. Kolven op het werk wil ik maximaal 1x doen, eigenlijk liever helemaal niet maar denk dat dat helemaal funest voor de productie zal zijn.

Ik ben van plan om dan sowieso de ochtendvoeding, avond en nachtvoedingen (indien die er zijn) te blijven geven. Alleen dus niet overdag,
  zaterdag 18 januari 2020 @ 13:43:32 #278
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_191086661
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 13:33 schreef June. het volgende:
Iemand hier die flesvoeding met borstvoeding heeft gecombineerd? Ben een beetje op zoek naar tips, een schema ofzo wat handig werkt? En ervaringen of het überhaupt mogelijk is?

Wilde vanaf 1 februari gaan afbouwen, dan is T 2,5 maand. Kolven op het werk wil ik maximaal 1x doen, eigenlijk liever helemaal niet maar denk dat dat helemaal funest voor de productie zal zijn.

Ik ben van plan om dan sowieso de ochtendvoeding, avond en nachtvoedingen (indien die er zijn) te blijven geven. Alleen dus niet overdag,
Ik heb er wel iets over gelezen qua ‘schema’, ik ga even zoeken! Maar het kan ook een afbouw schema zijn geweest.
Edit; gevonden.

Ik wil het vanaf volgende week maandag waarschijnlijk ook gaan doen, maar dan misschien één flesje per dag. Qua kolven op het werk wil ik voor 2x gaan, maar geen idee of ik dat ga redden. Ik hem er soms echt geen zin in... :@
Vanmorgen heeft hij een flesje BV gehad, en eigenlijk moet ik dan kolven, maar kan het dan niet opbrengen om te doen. En m’n borsten klappen nog niet, dus dan denk ik; ach... zie je.. het hoeft niet.
  zaterdag 18 januari 2020 @ 14:02:59 #279
208890 June.
Seriously?
pi_191086890
Op zich heb ik niet veel problemen met kolven, binnen 10 minuten heb ik (thuis weliswaar) nu voldoende productie voor 1,5 voeding.

Die schema's is meer bedoeld voor helemaal afbouwen, maar dat wil ik dus niet :P Of naja, ik ben we er degelijk van bewust dat het ook kan stoppen, maar dat is dan zo. Vind het wel een mooie gedachte flesvoeding en borstvoeding. Soort van best of both worlds ofzo.

Misschien inderdaad maar eens beginnen met de voeding aan het einde van de middag te vervangen met flesvoeding (of nog afgekolfde melk, maar ben wel benieuwd of hij de flesvoeding wel lust) en dan niet kolven. Kijken of dat gaat.
  zaterdag 18 januari 2020 @ 19:20:46 #280
480396 Sisu
Oudgediende
pi_191090643
Wij hebben ook af en toe een flesje kv er tussendoor. Of nouja, eigenlijk altijd wanneer mijn man alleen thuis is met Ru. Hij denkt bij elk signaaltje dat hij honger heeft dus gooit er dan een fles in. 5x 135 ml Binnen 9 uur Terwijl ik hem gevoed achterlaat is best fors. Nu hebben we afgesproken dat hij 3 flesjes van mij krijgt (dat heeft hij ook op het kdv) en merkt mn man dat hij meer wil drinken dan wat kv erbij. Tot nu toe werkt dat súper.
Onlangs stopte hij met afgekolfde melk drinken en dronk hij alleen nog kv.
Gek kind drinkt nu gewoon weer mn afgekolfde melk. Heb ik me daarom zo’n zorgen gemaakt.. ben allang blij dat ik niet direct 101 flesjes heb gekocht om te zien of het aan de fles zou liggen.

Dus ja, hij drinkt weer. I’m sooooooo happy *O*

Ohja en dat kolven. Soms heb ik ook écht geen zin. Dan lukt het me om 5 uur niet te kolven , maar dan zijn mn borsten wel standje Pamela en zijn ze aan het prikken als een gek. Er moet dan niet iemand naar me toe komen met een huilend kind of iets anders waardoor het kan gaan lopen :@
Over het algemeen kolf ik elke 3 uur.
Het heeft best wat voeten in de aarde, maar ik vind het te fijn om te stoppen. Dat is wanneer ik 130 ml kolf met 2 borsten.. als ik daar niet aan kom wil ik er eigenlijk per direct mee stoppen, want dan vind ik het de moeite niet meer waard.
Lange zinnen. Ondertussen aan het voeden O+
Zonder hoop geen leven.
pi_191090691
Want fijn Sisu! Gek kind inderdaad :D hopelijk blijft ie nu gewoon fan van jouw melk!
  zondag 19 januari 2020 @ 11:48:38 #282
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_191098938
Grappig dat hij even stopte haha. Misschien wilde hij even wat anders ;-) Ik red het ook zo'n 5 uur denk ik. Tot nu toe heb ik alleen "last" van m'n zoontje als hij gaat huilen en niet bij/van andere kinderen.

Ik heb gisteren twee reservevoedingen bij m'n ouders in het vriesvak van de koelkast gedaan. Het heeft eerst in onze vriezer gezeten. En nu lees ik dat het daar maar 2 weken houdbaar is. Is dat echt zo streng...?
Bij ons zit het in een losse vriezer en dat is 6-12 maanden lees ik.

Als het echt maar twee weken is, dan heeft het geen nut om daar in de vriezer te doen en kan ik beter poeder als reserve voeding doen. En ja, ik kan elke week een zakje omwisselen, maar dat ga ik vergeten :@

Bij KDV moet ik dan ook even kijken wat voor vriezer het is, maar volgens mij is dat een losse.
pi_191099087
Auto, ik heb op de opvang ook in zo'n vriesvakje liggen en die ververs ik maandelijks. Laat die melk dan ontdooien, check even of hij niet raar ruikt/smaakt en dan drinkt Bas hem gewoon :@ .
  FOK!fossiel zondag 19 januari 2020 @ 14:26:04 #284
1455 Keroppi
kool kikker
pi_191101326
Ik heb mijn moedermelk sierraad (van Carolien van Moeders Mooiste) binnen :)

Ik heb samen met haar een zilveren armband ontworpen waar het heel subtiel in zit verwerkt. Denk dat het een ander niet of nauwelijks zal opvallen maar dat vind ik juist prima.
Chick on a mission
pi_191101461
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 14:26 schreef Keroppi het volgende:
Ik heb mijn moedermelk sierraad (van Carolien van Moeders Mooiste) binnen :)

Ik heb samen met haar een zilveren armband ontworpen waar het heel subtiel in zit verwerkt. Denk dat het een ander niet of nauwelijks zal opvallen maar dat vind ik juist prima.
Foto? O+ :@
  zondag 19 januari 2020 @ 16:03:11 #286
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_191102637
quote:
17s.gif Op zondag 19 januari 2020 12:07 schreef douche-eendje het volgende:
Auto, ik heb op de opvang ook in zo'n vriesvakje liggen en die ververs ik maandelijks. Laat die melk dan ontdooien, check even of hij niet raar ruikt/smaakt en dan drinkt Bas hem gewoon :@ .
Ah oké, dat is nog wel te doen haha.
  zondag 19 januari 2020 @ 16:04:43 #287
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_191102654
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2020 14:34 schreef BellaaElisa het volgende:

[..]

Ik ben ook benieuwd!
pi_191103038
Ha dames! Wat een mooie verhalen hier! Het ziet ernaar uit dat hier genoeg ervaringsdeskundigen zijn. Wellicht hebben jullie tips voor mij!

Over ongeveer 10 weken verwacht ik mijn tweede. Bij de eerste is borstvoeding niet gelukt, ik vermoed door de zware bevalling (oa heel veel bloed verloren). Ik heb toen hulp gehad van een lk en een heel schema van aanleggen, bijvoeden, afkolven aangehouden. Helaas is het nooit echt gelukt en na zo'n drie weken gestopt.

Ik wil het graag deze keer weer proberen en ben op zoek naar tips en ervaringen!

Ik ga binnenkort naar een info avond over bv van een lk. Zijn er verder nog dingen die ik moet weten en kan doen?
  FOK!fossiel zondag 19 januari 2020 @ 16:36:18 #289
1455 Keroppi
kool kikker
pi_191103172
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2020 14:34 schreef BellaaElisa het volgende:

[..]

+ @automatic_

Moeilijk om 'm goed op de foto te zetten, de foto's vind ik helaas geen recht doen aan hoe mooi de armband is.

Het is een supersimpel model zilveren slavenarmband, maar dat was precies wat ik wilde zodat het bij mijn andere sieraden zou passen. Ze heeft ook juist veel meer 'bewerkte' sieraden, maar dat past niet zo bij mij. Ook het moedermelk -element is heel subtiel.
Chick on a mission
  zondag 19 januari 2020 @ 18:12:29 #290
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_191104550
Inderdaad heel subtiel! Ik zou ook zoiets voor mijzelf mooi vinden. Ergens vind ik het ook 'mysterieus' en een beetje voor jezelf ipv dat het zo opzichtig is.
pi_191104729
Heel mooi! Vindt dat subtiele ook wel wat klasse uitstralen. O+
pi_191106809
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 16:27 schreef Reflectionne het volgende:
Ha dames! Wat een mooie verhalen hier! Het ziet ernaar uit dat hier genoeg ervaringsdeskundigen zijn. Wellicht hebben jullie tips voor mij!

Over ongeveer 10 weken verwacht ik mijn tweede. Bij de eerste is borstvoeding niet gelukt, ik vermoed door de zware bevalling (oa heel veel bloed verloren). Ik heb toen hulp gehad van een lk en een heel schema van aanleggen, bijvoeden, afkolven aangehouden. Helaas is het nooit echt gelukt en na zo'n drie weken gestopt.

Ik wil het graag deze keer weer proberen en ben op zoek naar tips en ervaringen!

Ik ga binnenkort naar een info avond over bv van een lk. Zijn er verder nog dingen die ik moet weten en kan doen?
Een tube Purelan in huis halen is geen overbodige luxe. Waarom was het niet gelukt? Te weinig productie? Aanhappen lukte niet?
pi_191106940
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 20:42 schreef Rebubbled het volgende:

[..]

Een tube Purelan in huis halen is geen overbodige luxe. Waarom was het niet gelukt? Te weinig productie? Aanhappen lukte niet?
Staat genoteerd!

Denk een combinatie van vanalles, lk heeft meegekeken met aanleggen en dat zou goed moeten zijn. Ook tongriem etc was goed.

Maar lange bevalling en 3 liter bloed verloren, tepels lagen er half af, roze melk kolven door het bloed, zoon snel boos aan de borst en viel te veel af, met 40C koorts opgenomen in het zkh op verdenking van borstontsteking..

Het ging niet, zoon moest veel bijgevoed worden en werd allemaal niet beter ondanks kolven
  zondag 19 januari 2020 @ 21:02:16 #294
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_191107196
En met een tepelhoedje...? Om je tepels te sparen?
Ik smeer er overigens één keer per dag Bepanthen op, meestal na de laatste avondvoeding.
pi_191107315
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 21:02 schreef automatic_ het volgende:
En met een tepelhoedje...? Om je tepels te sparen?
Ik smeer er overigens één keer per dag Bepanthen op, meestal na de laatste avondvoeding.
Mocht ook niet baten.. wel goed om weer te onthouden!

Heeft het nog zin om voor de bevalling te beginnen met smeren van iets zodat de huid wat soepeler is en meer kan hebben ofzo?
  zondag 19 januari 2020 @ 21:11:25 #296
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_191107368
Ik zou een privé-consult aanvragen bij een lk om te bespreken hoe het vorige keer ging en wat je nu zou kunnen doen om het anders te laten lopen, en in de kraamweek ook snel iemand erbij vragen. Volgens mij is veel bloedverlies wel een bekende reden voor het moeilijk op gang komen van je productie, en met een baby die afvalt en dan zelf ziek en naar het ziekenhuis snap ik wel dat het moeizaam ging. Hopelijk deze keer een betere start en dan ook een betere productie!

Oh ja, bij voorbaat starten met tepelhoedjes zou ik dan weer nooit doen. Daarom liever een lk raadplegen dan ons :)
pi_191107643
Bedankt voor de tips :)
  zondag 19 januari 2020 @ 21:32:56 #298
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_191107711
Oke, toch nog wat tips. Zorg voor een rustige kraamweek. Voor goede afspraken met je partner over wie wanneer mag langskomen, voor heel veel tijd met je baby in bed, allebei lekker bloot onder de dekens. Zorg dat je een paar uur kan slapen overdag, als je partner of een ander vertrouwd iemand met je baby is. Eet en drink genoeg. Neem je partner mee naar die cursus binnenkort, zodat die ook weet hoe borstvoeding werkt en je kan steunen.
pi_191107916
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 16:36 schreef Keroppi het volgende:

[..]

+ @:automatic_

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Moeilijk om 'm goed op de foto te zetten, de foto's vind ik helaas geen recht doen aan hoe mooi de armband is.

Het is een supersimpel model zilveren slavenarmband, maar dat was precies wat ik wilde zodat het bij mijn andere sieraden zou passen. Ze heeft ook juist veel meer 'bewerkte' sieraden, maar dat past niet zo bij mij. Ook het moedermelk -element is heel subtiel.
Het is prachtig! O+
Ik zou zoiets ook wel willen maar heb al zeker een jaar niet meer gekolfd maar voed nog elke dag. De kolf héb ik nog wel.
Als ik nachtdienst draai (19:00-4:00) heb ik vaak redelijk volle borsten bij thuiskomst dus misschien is het de moeite nog eens te kolven om melk te bewaren voor zo’n sieraad.
Na 2 jaar voeden is dat toch wel bijzonder. :)
pi_191107971
Ik kan je een 'preconsult' aanraden bij de lk. Dan kun je de problemen van vorige keer bespreken en een plan maken om de borstvoeding goed op te starten. En verder; aanleggen, aanleggen en aanleggen.
pi_191107982
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2020 21:46 schreef vencodark het volgende:

[..]

Het is prachtig! O+
Ik zou zoiets ook wel willen maar heb al zeker een jaar niet meer gekolfd maar voed nog elke dag. De kolf héb ik nog wel.
Als ik nachtdienst draai (19:00-4:00) heb ik vaak redelijk volle borsten bij thuiskomst dus misschien is het de moeite nog eens te kolven om melk te bewaren voor zo’n sieraad.
Na 2 jaar voeden is dat toch wel bijzonder. :)
Meestal is er een lepel (theelepeltje) scheelt per sieraad voor nodig. O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')