abonnement Unibet Coolblue
pi_189599723


Crowdfunding is hot!! In 2018 is in Nederland 329 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 223 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 8700 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden..

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Knab crowdfunding (KNAB), investeren met een knab bankrekening
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_189600211
Ook ik houd me aan die 10%, en doe dat aan de hand van mijn liquide belegde vermogen. Op dit moment probeer ik zelfs op 10% van mijn totale beleggingen per maand te zitten. Stukje dollar cost averaging. Dat dwingt mij ook om me te beperken tot de parels, althans, tot wat ik denk dat parels zijn.

Over verschillende platformen verspreid ik mijn investeringen ook. Symbid ben ik mee gekapt, dat is gewoon een lot in de loterij van 2030 kopen. KoM uiteraard ook. Ik doe nu nog rustig aan bij GvE om het daar belegde bedrag op peil te houden en ik beleg maandelijks een vast bedrag bij LenderSpender. Dat vind ik erg makkelijk. Op het moment dat ik bij LenderSpender op hetzelfde bedrag als bij GvE zit doe ik er nog een platform bij en zet ik bij LenderSpender automatische herinvestering aan.

Bijna al mijn afzonderlijke projecten waren voor EUR 100. Door een max van 10% per maand in Crowdfunding aan te houden kom ik voorlopig nog niet in de buurt van de platformen die minimaal EUR 500 per project eisen. Dat vind ik prima.

Ik zie crowdfunding ook als het opbouwen van een passief inkomen voor wanneer ik terug emigreer naar Nederland. Ik verwacht niet direct een fatsoenlijke baan en een fatsoenlijk huis te hebben. Dan heb ik alvast een klein maandelijks inkomen en hoef ik niet 100% in te teren op spaargeld. Financieel maakt dat natuurlijk weinig uit maar het gaat mij om het idee dat er een reguliere cashflow is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gustaf86 op 24-10-2019 18:06:11 ]
pi_189600376
Link naar vliegtuig numero 2
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
. Al staat het project volgens mij gewoon ook open en bloot op de website. Nu al bijna 25% gefund. Straks is ook vliegtuig 2 vandaag volledig volgeboekt.

Update 19:50 : alweer 55% --> ¤1,1 mln
Update 22:30 : alweer 88% --> ¤1,75 mln
Update 23:20 : alweer 92% --> ¤1,81 mln

Totale leensom: ¤1,98 mln

Mijn voorspelling gaat net niet uitkomen, maar we kwamen met elkaar wel een eind!

[ Bericht 17% gewijzigd door djtiesto8 op 24-10-2019 23:20:52 ]
pi_189601381
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 17:37 schreef djtiesto8 het volgende:
Link naar vliegtuig numero 2
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
. Al staat het project volgens mij gewoon ook open en bloot op de website. Nu al bijna 25% gefund. Straks is ook vliegtuig 2 vandaag volledig volgeboekt.
bescheiden meegenomen, vanwege de spreiding binnen de diverse Flugzeuge van APOC, loopt naar de 600k en 30%
pi_189602226
Heb zelf alleen mail met link nr.2 gekregen, en niet van die eerste. Zouden ze het aantal investeerders hebben verdeeld over de 2 projecten, of zijn hier mensen die wel beide links hebben ontvangen (just curious).

Voor wat betreft de 10%: dat zou ik best willen, maar heb al moeite om (nu) aan de 8% te komen. Ik ga zeker niet geforceerd projecten meenemen, denk over elk project wel na. Dan maar minder geïnvesteerd.
pi_189602419
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 19:22 schreef lykkefund het volgende:
Heb zelf alleen mail met link nr.2 gekregen, en niet van die eerste. Zouden ze het aantal investeerders hebben verdeeld over de 2 projecten, of zijn hier mensen die wel beide links hebben ontvangen (just curious).

Voor wat betreft de 10%: dat zou ik best willen, maar heb al moeite om (nu) aan de 8% te komen. Ik ga zeker niet geforceerd projecten meenemen, denk over elk project wel na. Dan maar minder geïnvesteerd.
Beide links ontvangen.
pi_189603454
Ik heb alleen de tweede gekregen
pi_189604467
Apart ik ook alleen de 2de terwijl ik al wel in 5 andere APOC’s zit
pi_189605150
Misschien is er eerst naar "grote" investeerders gekeken? Ik leg altijd standaard minimum bedrag in.
pi_189605494
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 17:23 schreef Gustaf86 het volgende:
Ook ik houd me aan die 10%, en doe dat aan de hand van mijn liquide belegde vermogen. Op dit moment probeer ik zelfs op 10% van mijn totale beleggingen per maand te zitten. Stukje dollar cost averaging. Dat dwingt mij ook om me te beperken tot de parels, althans, tot wat ik denk dat parels zijn.

Over verschillende platformen verspreid ik mijn investeringen ook. Symbid ben ik mee gekapt, dat is gewoon een lot in de loterij van 2030 kopen. KoM uiteraard ook. Ik doe nu nog rustig aan bij GvE om het daar belegde bedrag op peil te houden en ik beleg maandelijks een vast bedrag bij LenderSpender. Dat vind ik erg makkelijk. Op het moment dat ik bij LenderSpender op hetzelfde bedrag als bij GvE zit doe ik er nog een platform bij en zet ik bij LenderSpender automatische herinvestering aan.

Bijna al mijn afzonderlijke projecten waren voor EUR 100. Door een max van 10% per maand in Crowdfunding aan te houden kom ik voorlopig nog niet in de buurt van de platformen die minimaal EUR 500 per project eisen. Dat vind ik prima.

Ik zie crowdfunding ook als het opbouwen van een passief inkomen voor wanneer ik terug emigreer naar Nederland. Ik verwacht niet direct een fatsoenlijke baan en een fatsoenlijk huis te hebben. Dan heb ik alvast een klein maandelijks inkomen en hoef ik niet 100% in te teren op spaargeld. Financieel maakt dat natuurlijk weinig uit maar het gaat mij om het idee dat er een reguliere cashflow is.
Ik zit momenteel aan 27% crowdfunding. De 10% norm van de AFM neem ik met een korreltje zout omdat destijds nog werd uitgegaan van een veel hoger risicoprofiel. Een steeds groter wordend deel van de portefeuille wordt gedekt door relevante zekerheden. Ik heb een hele brede spreiding in projecten en platformen. Daarbij komt dat zelfs een volledig verlies van de CF portefeuille me niet bij het Leger des Heils zou doen belanden O-) , en gecalculeerd risico nemen is noodzakelijk om het vermogen te laten groeien.

44% Sparen/deposito's, 24% aflossing hypotheek, 5% via de beurs. Dat laatste zou hoger mogen maar ik wacht eerst maar eens een serieuze crash af :)
Pecunia non olet
pi_189607361
40% cash (huis verkocht), 30% langlopend dep (4%) , 15% crowd, 5% groen, 10% belegd, hyp afgelost. Ga het vanaf volgend jaar maar opmaken :7 je kan het niet meenemen de kist in.
.
pi_189607417
lachen die geldvragers bij KOM
24-10-2019 8:08 Tuinderij St**ter-Lag**weij

Goedemorgen investeerders.

Sorry voor de lange tussen periode van de laatste update van 15 juni.
Toen schreven we …..dat we nog geen hagelschade hadden....
Echter op 19 juni is ons bedrijf compleet verhageld met schade percentages tot ver boven de 80 %.
Als ondernemer ga je dan even knock out.
Je moet je zelf herpakken....
En dat hebben we gedaan...vele uren hebben we besteed aan het verwijderen van de aller slechtste vruchten..een gigantische klus en zeer frustrerend.
Gelukkig waren we op en top verzekerd en heeft de verzekering de schade in onze ogen keurig getaxeerd...
En omdat we Europees de kleinste peren oogst hebben sinds 2000 ziet het ook voor de klasse 2 vruchten nog aardig financieel uit.
Appels hebben we vorige week geoogst en die zijn naar de verwerkende industrie gegaan voor sap.
2019 kan ondanks de schade ons beste financieel jaar sinds het ontstaan van ons bedrijf.
Wij overwegen dan ook om de nog openstaande schuld in te lossen voor het einde van het jaar.
Wij zouden het dan wel fair vinden dat of jullie of KOM besluit de rente niet te betalen.
pi_189608764
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 17:37 schreef djtiesto8 het volgende:
Link naar vliegtuig numero 2
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
. Al staat het project volgens mij gewoon ook open en bloot op de website. Nu al bijna 25% gefund. Straks is ook vliegtuig 2 vandaag volledig volgeboekt.

Update 19:50 : alweer 55% --> ¤1,1 mln
Update 22:30 : alweer 88% --> ¤1,75 mln
Update 23:20 : alweer 92% --> ¤1,81 mln

Totale leensom: ¤1,98 mln

Mijn voorspelling gaat net niet uitkomen, maar we kwamen met elkaar wel een eind!
Update 4:53 : 95%, Nog 80k ruimte
pi_189609004
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 04:53 schreef djh77 het volgende:

[..]

Update 4:53 : 95%, Nog 80k ruimte
7:11 : 96% 71,8k te gaan.

Hier trouwens alleen een link voor het tweede project gekregen.
pi_189609234
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 23:38 schreef zeeland6 het volgende:
lachen die geldvragers bij KOM
24-10-2019 8:08 Tuinderij St**ter-Lag**weij
2019 kan ondanks de schade ons beste financieel jaar sinds het ontstaan van ons bedrijf.
Wij overwegen dan ook om de nog openstaande schuld in te lossen voor het einde van het jaar.
Wij zouden het dan wel fair vinden dat of jullie of KOM besluit de rente niet te betalen.
We hebben een topjaar gehad, maar die overeengekomen rente, ja dat is wel jammer als we die aan de investeerders moeten betalen...
pi_189609516
8:41: nog 12,1 k te gaan. Voor 9:00 uur nog vol?
Hier ook alleen de link van project W ontvangen.
pi_189609749
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 08:03 schreef djh77 het volgende:

[..]

We hebben een topjaar gehad, maar die overeengekomen rente, ja dat is wel jammer als we die aan de investeerders moeten betalen...
Wat een krenten zeg, en ik sluit niet uit dat KoM de investeerders gaat dwingen hier akkoord mee te gaan. Net zoals Collin al veel van ons geld cadeau heeft gedaan aan mensen die de boel proberen te besodemieteren.
pi_189609834
quote:
12s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 18:41 schreef peterc het volgende:

[..]

bescheiden meegenomen, vanwege de spreiding binnen de diverse Flugzeuge van APOC, loopt naar de 600k en 30%
Ik heb toch ook maar een duit in het zakje gedaan (W), ik verwacht weinig turbulentie :)

W zit nu vol trouwens. Onvoorstelbaar wat er aan geld beschikbaar is, staat te wachten, op betrouwbare projecten. De miljoenen vliegen je om de oren bij APOC.
Pecunia non olet
pi_189609897
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 09:07 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Wat een krenten zeg, en ik sluit niet uit dat KoM de investeerders gaat dwingen hier akkoord mee te gaan. Net zoals Collin al veel van ons geld cadeau heeft gedaan aan mensen die de boel proberen te besodemieteren.
Contract is contract. Als ze boetevrij willen aflossen dan hadden ze maar naar FNC moeten gaan, maar dan hadden ze denk ik de rente betaald die bij een D of E past.
Pecunia non olet
pi_189610473
Restaurant "De 80 Seafood & Wine" op HCN:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 21% gewijzigd door djtiesto8 op 25-10-2019 10:17:14 ]
pi_189610512
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 10:02 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

Restaurant "De 80 Seafood & Wine" op HCN:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank je wel.. Duit in het zakje gedaan.
pi_189610514
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 10:02 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

Restaurant "De 80 Seafood & Wine" op HCN:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank!
Meegenomen.
pi_189610561
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 10:02 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

Restaurant "De 80 Seafood & Wine" op HCN:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
^O^ ook meegenomen
pi_189610646
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 10:02 schreef djtiesto8 het volgende:
Restaurant "De 80 Seafood & Wine" op HCN:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Txs - m'n auto-invest wat kunnen verhogen.
pi_189610647
Bedankt. Meegenomen. ^O^
pi_189610727
Weet er iemand of het bedrag van de achterstand van de aflossing in de statistiek van gve is afgehaald van het totale uitstaande vermogen op de jaaropgaaf
pi_189610728
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 10:45 schreef PON het volgende:
Zijn er platforms die jij ontwijkt vanwege dit risico? (Voor mij zijn dat de buitenlandse p2p)
Bij mij zijn dat ook de buitenlandse platformen omdat ik daar geen enkel inzicht in heb en je daarnaast te maken krijgt met de buitenlandse wetgeving. Daarnaast beperk ik ook bij de Nederlandse platformen mijn inleg en probeer ik een zo goed mogelijke spreiding te bereiken. Bijvoorbeeld bij KoM doe ik al jaren niets meer omdat ik weinig vertrouwen heb in de capaciteiten van de directie. Ook bijvoorbeeld de doorlopende fouten die bij SiG gemaakt worden baren mij zorgen.
pi_189610744
Vervallen.
Pecunia non olet
pi_189610869
Ik weet niet of het klopt, maar het lijkt alsof de investeringslink van HCN puur persoonlijk is. Want ik weet zeker dat ik had geïnvesteerd, maar zonet was mijn investering in De 80 Seafood & Wine weer verdwenen. Iemand ervaring mee? Of het kwam omdat ik eerst de investeerderstoets moest afronden?

Kan iemand die mijn link had gebruikt even checken of zijn/haar investering nog overeind staat? Ik zou het vervelend vinden als anderen denken te hebben geïnvesteerd, maar het nu niet door zou gaan.
pi_189610889
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 10:44 schreef djtiesto8 het volgende:
Ik weet niet of het klopt, maar het lijkt alsof de investeringslink van HCN puur persoonlijk is. Want ik weet zeker dat ik had geïnvesteerd, maar zonet was mijn investering in De 80 Seafood & Wine weer verdwenen. Iemand ervaring mee? Of het kwam omdat ik eerst de investeerderstoets moest afronden?

Kan iemand die mijn link had gebruikt even checken of zijn/haar investering nog overeind staat? Ik zou het vervelend vinden als anderen denken te hebben geïnvesteerd, maar het nu niet door zou gaan.
De investeringen waren gehalveerd (vanwege overschijving). Maar er bleef dus wel wat over ;-). Geen idee hoe de AFM toets dat nog beïnvloed...
pi_189610903
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 10:02 schreef djtiesto8 het volgende:
Restaurant "De 80 Seafood & Wine" op HCN:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dank je, 75 broodjes haring besteld.
pi_189610909
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 09:19 schreef obligataire het volgende:

[..]

Contract is contract. Als ze boetevrij willen aflossen dan hadden ze maar naar FNC moeten gaan, maar dan hadden ze denk ik de rente betaald die bij een D of E past.
Het is al schandalig om het uberhaupt te suggereren.
pi_189610990
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 10:44 schreef djtiesto8 het volgende:
Ik weet niet of het klopt, maar het lijkt alsof de investeringslink van HCN puur persoonlijk is.
De link die ik kreeg was exact hetzelfde.
pi_189611140
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 10:44 schreef djtiesto8 het volgende:
Ik weet niet of het klopt, maar het lijkt alsof de investeringslink van HCN puur persoonlijk is. Want ik weet zeker dat ik had geïnvesteerd, maar zonet was mijn investering in De 80 Seafood & Wine weer verdwenen. Iemand ervaring mee? Of het kwam omdat ik eerst de investeerderstoets moest afronden?

Kan iemand die mijn link had gebruikt even checken of zijn/haar investering nog overeind staat? Ik zou het vervelend vinden als anderen denken te hebben geïnvesteerd, maar het nu niet door zou gaan.
Bij mij is de investering gelukt. Ook nog een bevestigingsmail hiervan ontvangen.
pi_189611192
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 11:08 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Bij mij is de investering gelukt. Ook nog een bevestigingsmail hiervan ontvangen.
Same here, dank voor de link!
pi_189611468
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 11:13 schreef kopersneek het volgende:

[..]

Same here, dank voor de link!
thnx for the link, meegenomen , de visserboys in Enkhuizen
pi_189611656
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 10:44 schreef djtiesto8 het volgende:

Kan iemand die mijn link had gebruikt even checken of zijn/haar investering nog overeind staat? Ik zou het vervelend vinden als anderen denken te hebben geïnvesteerd, maar het nu niet door zou gaan.
Ook nog even gecontroleerd maar bij mij is het ook goed gegaan, inclusief de bevestigingsmail.
Nu nog 9k te gaan.
pi_189611674
Kappert Novel** van KOM, die van de 15 beoogde nieuwe salons, jawel, heeft inmiddels helemaal de handdoek in de ring gegooid.
Pecunia non olet
pi_189612091
Leesbrillen op Collin Direct
https://www.collincrowdfund.nl/looplabb/
pi_189612325
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 12:18 schreef optrandje het volgende:
Leesbrillen op Collin Direct
https://www.collincrowdfund.nl/looplabb/
Mooie hockey stick. De zekerheden & rente zien er wel okay uit natuurlijk, maar ik laat deze toch aan mij voorbij gaan.
pi_189612938
Bedrag FNC oktober is door mij ontvangen en het is helemaal compleet. Inmiddels 72 projecten en helemaal geen achterstand. Probleem nu is hoe krijg ik dit bedrag weer geherinvesteerd bij FNC.
pi_189613294
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 13:31 schreef Rush-2112 het volgende:
Bedrag FNC oktober is door mij ontvangen en het is helemaal compleet. Inmiddels 72 projecten en helemaal geen achterstand. Probleem nu is hoe krijg ik dit bedrag weer geherinvesteerd bij FNC.
Hier meer dan begroot, zal extra aflossing bij zitten.
pi_189613302
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 13:31 schreef Rush-2112 het volgende:
Bedrag FNC oktober is door mij ontvangen en het is helemaal compleet. Inmiddels 72 projecten en helemaal geen achterstand. Probleem nu is hoe krijg ik dit bedrag weer geherinvesteerd bij FNC.
Als je het saldo/bedrag in stand wil houden kan je dit doen door wat meer risico te nemen en grotere bedragen per project te investeren. Of dit verstandig is zal de tijd uitwijzen.
pi_189613583
Vinden jullie de makelaar op FNC interessant?
Korte looptijd
Overzichtelijk bedrag
Winstgevend
Lasten te betalen uit de omzet
Positief eigen vermogen
Helaas geen 2018 cijfers.
pi_189613708
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 14:12 schreef Jaco078 het volgende:
Vinden jullie de makelaar op FNC interessant?
Korte looptijd
Overzichtelijk bedrag
Winstgevend
Lasten te betalen uit de omzet
Positief eigen vermogen
Helaas geen 2018 cijfers.
Het doel is een beetje vreemd. Mensen kunnen toch zelf naar het huis toe rijden?
pi_189613814
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 14:12 schreef Jaco078 het volgende:
Vinden jullie de makelaar op FNC interessant?
Korte looptijd
Overzichtelijk bedrag
Winstgevend
Lasten te betalen uit de omzet
Positief eigen vermogen
Helaas geen 2018 cijfers.
Voor mij vallen bedrijven die in Q4 2019 nog steeds geen cijfers over 2018 kunnen overleggen per definitie al af.
pi_189613836
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 14:20 schreef djh77 het volgende:

[..]

Het doel is een beetje vreemd. Mensen kunnen toch zelf naar het huis toe rijden?
Met een winst van 72K gaat zijn vermogen met 20K (=meer als 30%) omlaag. En we weten niet wat er de afgelopen 10 maanden is gebeurd, dus ik doe niet mee voor 7.5% netto.
Maandbetaling bij mij was overigens in de buurt van wat het zou moeten zijn: ben benieuwd of er goed betaald is deze maand, of dat er een vervroegde aflossing bij zit.
Overigens klopte gisteren mijn saldo afgeboekt/meer dan 90 dagen vertraagd in mijn dashboard niet met de rode bolletjes (saldo was ongeveer 500 hoger), ik had geen gele bolletjes met meer dan 30 dagen vertraging. Ben benieuwd.
pi_189614185
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 14:12 schreef Jaco078 het volgende:
Vinden jullie de makelaar op FNC interessant?

Helaas geen 2018 cijfers.
Terwijl 2019 ook al bijna voorbij is. Als er geen recente cijfers zijn lees ik het project geeneens.
Geen cijfers geen centen.
pi_189614813
quote:
Ik denk dat het om dit pand gaat:
Hendrick Avercamplaan 38
4383 TB Vlissingen
https://www.funda.nl/koop(...)ick-avercamplaan-38/
WOZ-waarde ¤85k.

De LTV t.o.v. de rente is voor mij net even niet oké. Tel ik daarbij de mogelijkheid van boetevrij aflossen door de geldnemer is het voor mij duidelijk. Ik laat hem lekker lopen.

Dan zijn de investeringsmogelijkheden via SiG net even beter.
pi_189615216
Schoonheidssalon aan huis op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/nailcareathome/
pi_189615263
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 23:35 schreef zeeland6 het volgende:
40% cash (huis verkocht), 30% langlopend dep (4%) , 15% crowd, 5% groen, 10% belegd, hyp afgelost. Ga het vanaf volgend jaar maar opmaken :7 je kan het niet meenemen de kist in.
.
Mooi man, goed gedaan. Mag ik vragen hoe oud je bent? Ik heb nu als doel om op mijn 50ste voldoende passief inkomen te hebben en te kunnen stoppen met werken. Dat duurt nog ruim een decenium dus er moet even flink gespaard en geinvesteerd worden.
pi_189615630
De twee panden op Nieuwe markt te Nijmegen gaan snel: 57% in ruim een half uur. Ik heb me overigens bedacht, en laat hem lopen: bij nader inzien vind ik de rente net wat te laag voor het risico dat ik denk te zien
Nogal een forse eerste stap op de vastgoedmarkt, en een erg kleine eigen inbreng, ondanks de vermeende goede resultaten uit de business, en de familie achtergrond in vastgoed.

Ik wacht het aangekondigde project op crowdrealestate wel af voor een half procentje meer.
pi_189616167
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 16:33 schreef ETphonehome het volgende:
De twee panden op Nieuwe markt te Nijmegen gaan snel: 57% in ruim een half uur. Ik heb me overigens bedacht, en laat hem lopen: bij nader inzien vind ik de rente net wat te laag voor het risico dat ik denk te zien
Nogal een forse eerste stap op de vastgoedmarkt, en een erg kleine eigen inbreng, ondanks de vermeende goede resultaten uit de business, en de familie achtergrond in vastgoed.

Ik wacht het aangekondigde project op crowdrealestate wel af voor een half procentje meer.
Is er bij die vooraankondiging al een voorinschrijflinkje gedeeld?
pi_189616245
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 17:08 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Is er bij die vooraankondiging al een voorinschrijflinkje gedeeld?
Nee, er is geen linkje gedeeld. Niet met mij in ieder geval. Het enige wat ik zie is de vooraankondiging op de website.
pi_189616247
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 16:10 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

Mooi man, goed gedaan. Mag ik vragen hoe oud je bent? Ik heb nu als doel om op mijn 50ste voldoende passief inkomen te hebben en te kunnen stoppen met werken. Dat duurt nog ruim een decenium dus er moet even flink gespaard en geinvesteerd worden.
Die planning heb ik gehaald.
Bij teveel geld nemen de zorgen niet af maar verplaatsen zich naar een ander onderwerp.... vererven en belastingen. Dus daarom beter zo veel (verantwoord) mogelijk op te maken. Maar dat is ook nog een hele toer.
pi_189616623
Tuincentrum Collin Crowdfund in de krant:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Project had al betalingsproblemen. Maar op deze manier lijkt het project kansloos verloren. Ik ga alvast maar afschrijven.

[ Bericht 4% gewijzigd door Balastico op 25-10-2019 17:43:18 ]
pi_189616802
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 17:37 schreef Balastico het volgende:
Tuincentrum Collin Crowdfund in de krant:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Project had al betalingsproblemen. Maar op deze manier lijkt het project kansloos verloren. Ik ga alvast maar afschrijven.
Dat ligt er aan wie er omgekomen is... Er was namelijk ook een overlijdensrisicoverzekering O-)

Wat een puinhoop. Blij dat ik er niet inzit.
pi_189616808
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 17:37 schreef Balastico het volgende:
Tuincentrum Collin Crowdfund in de krant:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Project had al betalingsproblemen. Maar op deze manier lijkt het project kansloos verloren. Ik ga alvast maar afschrijven.
bevestiging van een van de de selectie criteria: investeer niet in projecten in Brabant?
pi_189616898
quote:
bevestiging van een van de de selectie criteria: investeer niet in projecten in Brabant?
Investeer niet in Den Dungen zal het zijn... Komen die jongens van New Kids vandaan. En dat was ook iets met explosies en drugs.

Maar jammer van het menselijk leed.
pi_189617111
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 16:05 schreef djh77 het volgende:
Schoonheidssalon aan huis op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/nailcareathome/
Overname door 2 personen - lening heeft betrekking op 1 persoon. Dan moeten ze de komende 5 jaar samen door 1 deur kunnen ... Mij iets te veel onzekerheid.
pi_189618872
Weer een Kifid uitspraak, gaat nu interessant worden voor projecten waarbij wel schade is.
Ben benieuwd hoe iedereen dit leest/ opvat maar ben zelf redelijk tevrede (goede stok achter de deur)

https://www.kifid.nl/wp-c(...)tspraak-2019-816.pdf
pi_189618975
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 17:13 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Nee, er is geen linkje gedeeld. Niet met mij in ieder geval. Het enige wat ik zie is de vooraankondiging op de website.
Ook geen linkje, maar de onlangs verzonden nieuwsbrief beloofd komende tijd meerdere projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189623041
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 20:06 schreef chesstiger het volgende:
Weer een Kifid uitspraak, gaat nu interessant worden voor projecten waarbij wel schade is.
Ben benieuwd hoe iedereen dit leest/ opvat maar ben zelf redelijk tevrede (goede stok achter de deur)

https://www.kifid.nl/wp-c(...)tspraak-2019-816.pdf
Goed dat de investeerder geschreven heeft. Ik geef Kifid gelijk want de investeerder heeft geen schade geleden in dit dossier. Wel bevestigt dit dat KOM zekerheden niet juist, niet volledig of niet op tijd vestigt.
In een ander dossier kreeg investeerder gelijk, in dit dossier mag investeerder stoppen met betalen fee. Klagen lijkt bij KOM tot op zekere hoogte dus te lonen.
pi_189626344
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 00:06 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Goed dat de investeerder geschreven heeft. Ik geef Kifid gelijk want de investeerder heeft geen schade geleden in dit dossier. Wel bevestigt dit dat KOM zekerheden niet juist, niet volledig of niet op tijd vestigt.
In een ander dossier kreeg investeerder gelijk, in dit dossier mag investeerder stoppen met betalen fee. Klagen lijkt bij KOM tot op zekere hoogte dus te lonen.
Meest interessant aan dit stuk is nog het volgende zinnetje.
quote:
4.3 Ten overvloede merkt de Commissie op dat de wijze waarop Aangeslotene (red: KOM) in het verleden zekerheden heeft gesteld te wensen heeft overgelaten. Zie daartoe Geschillencommissie Kifid, nr. 2019-039.
Oftewel er is al vastgesteld dat KOM in overtreding is geweest mbt het vastleggen van de zekerheden. Alleen was er in deze casus nog geen concrete schade. Mocht er wel een casus zijn met schade, namelijk een lening die niet wordt terugbetaald waarbij ook de zekerheden niet overeenkomen met de pitch, dan lijkt een schadeclaim tegen KOM dus kansrijk.

Op dit moment zijn 3 projecten van KOM bij mij gestopt met betalen. Mocht de afwikkeling dus niet kloppen, dan zal ik mij daar niet bij neerleggen.

Hier is trouwens uitspraak 2019-039
https://www.kifid.nl/wp-c(...)2019-039-Bindend.pdf
pi_189626372
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 20:06 schreef chesstiger het volgende:
Weer een Kifid uitspraak, gaat nu interessant worden voor projecten waarbij wel schade is.
Ben benieuwd hoe iedereen dit leest/ opvat maar ben zelf redelijk tevrede (goede stok achter de deur)

https://www.kifid.nl/wp-c(...)tspraak-2019-816.pdf
In deze Kifid uitspraak wordt verwezen naar een andere uitspraak met wel een bindend karakter. Dit betreft KOM en het project zorgautomobiel 2e trance. Ook interessant met name voor mensen die in dit project zitten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189626550
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 18:09 schreef PON het volgende:

[..]

Overname door 2 personen - lening heeft betrekking op 1 persoon. Dan moeten ze de komende 5 jaar samen door 1 deur kunnen ... Mij iets te veel onzekerheid.
Als er een investeringslink beschikbaar is hoor ik het graag. Een melding hier als de pitch https://www.collincrowdfund.nl/nailcareathome/ open staat is ook goed. Ik wil hem wel meenemen. Relatief klein bedrag en een marktconforme rente voor dit soort leningen. Ik durf het risico van wel aan.
pi_189627198
Over KOM gesproken. We gaan het over een week beleven of Dierservice Aalten onder leiding van Jokkebrok Mark Rensink zich nu wel aan zijn woord houdt om vanaf November weer rente en aflossing te gaan betalen.
Of zou hij weer een nieuwe smoes hebben om onder zijn verplichtingen uit te komen?
pi_189629789
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 10:31 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

In deze Kifid uitspraak wordt verwezen naar een andere uitspraak met wel een bindend karakter. Dit betreft KOM en het project zorgautomobiel 2e trance. Ook interessant met name voor mensen die in dit project zitten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt voor de kifid uitspraak inzake Zorgautomobiel. Ik heb KOM een mail gestuurd waarin ik mijn schade vorder.
pi_189630534
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 17:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat ligt er aan wie er omgekomen is... Er was namelijk ook een overlijdensrisicoverzekering O-)

Wat een puinhoop. Blij dat ik er niet inzit.
Dan is dit het moment om weer eens op de wetten van paardendokter te wijzen, met name wet 1...
pi_189642227
Overname restaurant op KoM
https://www.kapitaalopmaat.nl/Soundtrek
pi_189643341
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 11:50 schreef obligataire het volgende:
Kappert Novel** van KOM, die van de 15 beoogde nieuwe salons, jawel, heeft inmiddels helemaal de handdoek in de ring gegooid.
Bijgelezen. Wat een jankverhaal.
pi_189643515
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 10:44 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als er een investeringslink beschikbaar is hoor ik het graag. Een melding hier als de pitch https://www.collincrowdfund.nl/nailcareathome/ open staat is ook goed. Ik wil hem wel meenemen. Relatief klein bedrag en een marktconforme rente voor dit soort leningen. Ik durf het risico van wel aan.
Is een direct, komt geen link van;)
pi_189643545
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 09:29 schreef Nadinarama het volgende:

[..]

Bijgelezen. Wat een jankverhaal.
Helaas kan ik geen updates lezen van projecten waar ik niet in zit, maar je opmerking maakt wel nieuwsgierig:)
pi_189643629
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 15:33 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Bedankt voor de kifid uitspraak inzake Zorgautomobiel. Ik heb KOM een mail gestuurd waarin ik mijn schade vorder.
Goede actie, hoe eerder KOM omvalt des te beter. Kunnen we gelijk eens zien hoe dat werkt, de run-off van de derdenrekening.
pi_189643658
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 09:46 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Helaas kan ik geen updates lezen van projecten waar ik niet in zit, maar je opmerking maakt wel nieuwsgierig:)
Zie je inbox, ik vind het zielig dit hier openbaar te maken.
pi_189644528
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 09:56 schreef Nadinarama het volgende:

[..]

Zie je inbox, ik vind het zielig dit hier openbaar te maken.
Ik wil het ook wel in een spoiler zetten, maar om het verhaal kort te maken, meneer is al een jaartje gescheiden van zijn zakelijke partner en deze blijkt de tent helemaal kaalgeroofd/-geplukt te hebben. Hij is alles kwijt en wij onze inleg ook.

Inderdaad zielig maar om een ex-echtgenoot het volledige beheer te laten behouden van de financiën klinkt als superdom.
Voor het uitkopen van die eikel had hij beter een pitch bij KOM kunnen starten dan was er wellicht nu niets aan de hand geweest.
Pecunia non olet
pi_189644609
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 15:33 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Bedankt voor de kifid uitspraak inzake Zorgautomobiel. Ik heb KOM een mail gestuurd waarin ik mijn schade vorder.
Zou je (de kern van) jouw mail in een PM of spoiler willen zetten? Ik heb in een vlaag van verstandsverbijstering en naïviteit ook wat in dit project geïnvesteerd :@ :@ :@ Ik denk dat ik ook ga claimen. Schandalig dat ze het pandrecht niet geregeld hebben.
De judokus heeft het geld gewoon opgevreten en de auto geleased in plaats van gekocht.
Pecunia non olet
pi_189644954
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 09:53 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Goede actie, hoe eerder KOM omvalt des te beter. Kunnen we gelijk eens zien hoe dat werkt, de run-off van de derdenrekening.
Dat KOM in het verleden zaken fout heeft gedaan is denk ik iedereen hier met je eens. Dat je hen op hun fouten aan mag/moet spreken ook. Echter ik heb de indruk dat er op dit moment een ander regime heerst en men door schade en schande wijzer is geworden en de zekerheden wel goed regelt.
Ik deel dan ook niet je mening ten aanzien van de ondergang van KOM.
Voor alle investeerders uit het verleden is het naar mijn idee het beste dat KOM gewoon alle bestaande leningen afrond. Heb totaal geen behoefte aan een praktijktest van het uitwinnen via de stichting zekerheden zonder backup van de KOM organisatie met investeerders (dus ook) mijn geld.

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 27-10-2019 11:46:36 ]
pi_189644960
[quote]0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 11:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dubbel

[ Bericht 25% gewijzigd door NaRegenDeZon op 27-10-2019 11:44:31 ]
pi_189645099
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 09:53 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Goede actie, hoe eerder KOM omvalt des te beter. Kunnen we gelijk eens zien hoe dat werkt, de run-off van de derdenrekening.
Vreemde opmerking, zeker richting investeerders die hier nog een belang in hebben. Voor mij is KOM momenteel het best presterende platform (P2P niet meegerekend).
pi_189645580
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 11:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat KOM in het verleden zaken fout heeft gedaan is denk ik iedereen hier met je eens. Dat je hen op hun fouten aan mag/moet spreken ook. Echter ik heb de indruk dat er op dit moment een ander regime heerst en men door schade en schande wijzer is geworden en de zekerheden wel goed regelt.
Ik deel dan ook niet je mening ten aanzien van de ondergang van KOM.
Voor alle investeerders uit het verleden is het naar mijn idee het beste dat KOM gewoon alle bestaande leningen afrond. Heb totaal geen behoefte aan een praktijktest van het uitwinnen via de stichting zekerheden zonder backup van de KOM organisatie met investeerders (dus ook) mijn geld.
Eens dat het beter is dat KOM nog een tijdje blijft bestaan zolang er nog een aantal projecten zijn die afbetalen. Dat van de nieuwe wind, daar merk ik eerlijk gezegd niets van. Communiceren doen ze nog steeds niet, laat staan goed communiceren. Je moet mails diverse keren reminden voordat ze reageren. Ik denk dat het beleid is mails niet te beantwoorden, totdat er een aantal keer om is gevraagd. Overigens lijkt mij dat de mailbox bij KOM moet ontploffen.

Wel denk ik dat het niet vaak genoeg gezegd kan worden dat je nog meer dan normaal met crowdfunding op moet letten met investeren via KOM. Je moet er rekening mee houden dat wat ze zeggen, niet doen (bijvoorbeeld zekerheden vastleggen), de beschreven zaken in een pitch zeker niet op waarheid gebaseerd hoeven te zijn, een behoorlijk negatief rendement noteren op de portefeuille en nauwelijks tot niets doen om achter wanbetalers aan te gaan.

Daarnaast hou ik wel rekening met een einde van KOM. Ik denk dat de genoemde Kifid zaken die hier genoemd worden, slechts een topje van de ijsberg is. Ik vermoed dat het klachten regent bij en over KOM - een Radar-onderwerp to be happen. Ik kan mij niet voorstellen dat het verdienmodel bij het geringe aantal tot stand gekomen projecten bij KOM, rendabel kan zijn en vroeg of laat, zullen ze omvallen. Ik geloof ook niet dat ze overgenomen worden, want ik denk niet dat een ander platform zich hier aan gaat branden.

Ik investeer al een paar jaar niet meer bij KOM en ik beschouw mijn inleg ook als verloren. Als er zo af en toe nog een betaling binnendruppelt, beschouw ik dat als winst. Een van de risico's bij crowdfunding zou ook moeten zijn: pas op, het crowdfundingplatform kan niet doen wat u er van verwacht.
pi_189646271
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 11:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat KOM in het verleden zaken fout heeft gedaan is denk ik iedereen hier met je eens. Dat je hen op hun fouten aan mag/moet spreken ook. Echter ik heb de indruk dat er op dit moment een ander regime heerst en men door schade en schande wijzer is geworden en de zekerheden wel goed regelt.
Ik deel dan ook niet je mening ten aanzien van de ondergang van KOM.
Voor alle investeerders uit het verleden is het naar mijn idee het beste dat KOM gewoon alle bestaande leningen afrond. Heb totaal geen behoefte aan een praktijktest van het uitwinnen via de stichting zekerheden zonder backup van de KOM organisatie met investeerders (dus ook) mijn geld.
Mijn ironie kwam niet over kennelijk. Wat ik bedoel te zeggen is dat de hier uitgewisselde en bejubelde aansprakelijkheidsstellingen van KOM ernstige gevolgen kunnen hebben voor die club. En de vraag is of je dat als investeerder bij KOM moet willen....
pi_189646702
Tja, KoM is bij mij het platform met het laagste netto rendement - mijn laatste projecten bij hen zijn:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
, welke beiden voor een bepaalde tijd alleen rente betaald hebben, en nu weer de normale maandelijkse betalingen doen. Ik zit dus nog minstens een jaar of 3 aan de club vast met -hoop ik- lopende projecten.
Ik overweeg ook niet om weer te gaan investeren bij deze club.

Tegen het einde van het jaar ben ik op het punt dat mijn terugontvangen betalingen hetzelfde zijn als mijn oorspronkelijk geïnvesteerd bedrag. Dus ik ga niet negatief eindigen bij dit platform - had ik twee jaar geleden niet verwacht.

Voor wat betreft de defaults: ik heb er drie bij KoM:
1.: bomenman uit het zuidoosten van het land wringt zich in allerlei bochten, en haalt allerlei trucjes uit om zijn verantwoordelijkheid richting investeerders te ontlopen. Zekerheden zijn hier niet goed vastgelegd - weet iemand of hier een Kifid uitspraak over is?
2.: zonnepanelen man betaald volgens een betalingsregeling: betaald ongeveer 40% van het normale aflossingsbedrag. Ik heb KoM er al een paar keer aan moeten herinneren om deze betaling door te storten
3.: kapster/DJ: KoM weigert dit project als default te registreren-vorige week nog over gecommuniceerd. Ook hier heb ik vorige week moeten vragen wat er met de betalingen van de borg aan de hand was: al 2 maanden niet ontvangen. De dag na mijn mail volgde er "toevallig" een betaling.

Mijn persoonlijke ervaring: administratief is de afhandeling door de stichting zekerheden rommelig, zelf opletten is het devies.

Daarbij moet ik ook opmerken dat KoM er qua recovery met kop en schouders in positieve zin bovenuit steekt: er komen alles bij elkaar toch significante bedragen binnen op afgeboekte posten. In percentage van afgeboekte bedragen veruit het hoogste van alle Nederlandse platforms waarin ik actief ben (geweest).
pi_189647416
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 11:04 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik wil het ook wel in een spoiler zetten, maar om het verhaal kort te maken, meneer is al een jaartje gescheiden van zijn zakelijke partner en deze blijkt de tent helemaal kaalgeroofd/-geplukt te hebben. Hij is alles kwijt en wij onze inleg ook.

Inderdaad zielig maar om een ex-echtgenoot het volledige beheer te laten behouden van de financiën klinkt als superdom.
Voor het uitkopen van die eikel had hij beter een pitch bij KOM kunnen starten dan was er wellicht nu niets aan de hand geweest.
Eens dat het superdom is. Zijn excuses ten spijt is hij volwassen en gewoon verantwoordelijk.
pi_189666693
Beleggingspand met 50% ltv op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/steijger-holding-b-v/
pi_189666906
De voorheen elektronicazaak op Collin staat open
pi_189667184
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 14:04 schreef optrandje het volgende:
De voorheen elektronicazaak op Collin staat open
linkje:
https://www.collincrowdfund.nl/paradise-electronics/
pi_189667209
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 14:04 schreef optrandje het volgende:
De voorheen elektronicazaak op Collin staat open
Ik heb deze voor een klein bedragje meegenomen. Niet helemaal risico vrij door het stapelen, maar voor mij een acceptabele rendement-risico verhouding.
pi_189667303
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 14:22 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik heb deze voor een klein bedragje meegenomen. Niet helemaal risico vrij door het stapelen, maar voor mij een acceptabele rendement-risico verhouding.
Voor mij ook, ze hebben genoeg skin in the game wat mij betreft.
Pecunia non olet
pi_189667310
Bij KOM een Horeca zaak vandaag open gegaan; ¤ 50.000, 9%, 60 maanden. reeds 70% gefund.
https://www.kapitaalopmaat.nl/Soundtrek#project
pi_189667354
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 13:50 schreef djh77 het volgende:
Beleggingspand met 50% ltv op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/steijger-holding-b-v/
Deze lust ik wel c_/ Als er een linkje bekend wordt houd ik me aanbevolen........
Pecunia non olet
pi_189667361
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 14:31 schreef obligataire het volgende:

[..]

Deze lust ik wel c_/ Als er een linkje bekend wordt houd ik me aanbevolen........
is nu open Sorry is een andere met 50%
pi_189667624
Een kijkje in de wondere wereld van KNAB crowdfunding. Ben er al niet voor niets een jaar geleden gestopt. Netto rendement van -3%. Diverse projecten binnen een paar maanden in de problemen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189667891
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 13:10 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Mijn ironie kwam niet over kennelijk. Wat ik bedoel te zeggen is dat de hier uitgewisselde en bejubelde aansprakelijkheidsstellingen van KOM ernstige gevolgen kunnen hebben voor die club. En de vraag is of je dat als investeerder bij KOM moet willen....
Je hebt gelijk. Ik zal mij inhouden voortaan.
pi_189668129
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 14:31 schreef obligataire het volgende:

[..]

Deze lust ik wel c_/ Als er een linkje bekend wordt houd ik me aanbevolen........
Ik doe niet mee, autoshowroom met werkplaats. Er gaat te veel veranderen in deze branche de komende tijd en ik zie eigenlijk niet veel andere gebruiksmogelijkheden voor zo een pand. 50% LTV op zo'n bedrijfspand in Brabant is mij geen zekerheid genoeg.
pi_189668249
Aan de andere kant het huurcontract loopt nog ruim 4 jaar en de financiering 5 jaar. Dan is het grootste risico van leegstand toch afgedekt.
pi_189668260
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 15:36 schreef Red_arrow het volgende:
Aan de andere kant het huurcontract loopt nog ruim 4 jaar en de financiering 5 jaar. Dan is het grootste risico van leegstand toch afgedekt.
moet er niet te veel veranderen in de branche waardoor de huurder kopje onder gaat
pi_189668261
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 14:28 schreef ML45 het volgende:
Bij KOM een Horeca zaak vandaag open gegaan; ¤ 50.000, 9%, 60 maanden. reeds 70% gefund.
https://www.kapitaalopmaat.nl/Soundtrek#project
Nu al bijna vol. Heb voor de aardigheid de pitch eens doorgelezen. Wat me opviel bij een van de ondernemers.

Afgelopen jaar ben ik betrokken geweest bij het conceptmatig realiseren van een aantal horecaprojecten o.a. PapaJoe in Winterberg
Was dat niet een project dat in de problemen zit?
pi_189668282
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 15:37 schreef jsuijker het volgende:

[..]

moet er niet te veel veranderen in de branche waardoor de huurder kopje onder gaat
Bovendien wordt er maar ruim 60K van de 450K afgelost.
pi_189668432
Bij mij is het betalingsoverzicht van FNC binnen.

Tjonge, jonge,....................... :X voor dat ik begin te zeuren maar eerst de tweede betaling afwachten.

[ Bericht 69% gewijzigd door NaRegenDeZon op 28-10-2019 16:32:47 ]
pi_189668637
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 15:27 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik doe niet mee, autoshowroom met werkplaats. Er gaat te veel veranderen in deze branche de komende tijd en ik zie eigenlijk niet veel andere gebruiksmogelijkheden voor zo een pand. 50% LTV op zo'n bedrijfspand in Brabant is mij geen zekerheid genoeg.
Wat Brabant betreft, ik vind het iets te makkelijk om dat als een minpunt te beschouwen. Brabant is na de Randstad de grootste economische regio/motor van het land. En Vught is weinig mis mee, voor zover ik het ken.

Automotive sector is wel een minpuntje, maar de overwaarde is nu al erg hoog en zal nog iets toenemen normaliter. Auto's zullen altijd wel verkocht blijven worden, al kan het bij een recessie spannend worden.....

Er is ook een halve ton borgstelling, materieel.

Een basisinleg durf ik al met al wel aan.
Pecunia non olet
pi_189668718
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 16:04 schreef obligataire het volgende:

[..]

Wat Brabant betreft, ik vind het iets te makkelijk om dat als een minpunt te beschouwen. Brabant is na de Randstad de grootste economische regio/motor van het land. En Vught is weinig mis mee, voor zover ik het ken.

Automotive sector is wel een minpuntje, maar de overwaarde is nu al erg hoog en zal nog iets toenemen normaliter. Auto's zullen altijd wel verkocht blijven worden, al kan het bij een recessie spannend worden.....

Er is ook een halve ton borgstelling, materieel.

Een basisinleg durf ik al met al wel aan.
materieel op basis van overwaarde? vraag me af of dat altijd los gezien wordt
het pand staat ook voor nog geen 2 ton op de balans maar zou 9ton waard zijn?
pi_189670000
Een nieuw SiG:
https://investeren.sameni(...)uwe-ploeg-2-live-xxx

Lijkt mij een prima project.

Ik vraag me alleen af waarom het huis de ene keer wit geverfd is en de andere keer niet (in verder exact dezelfde foto).
Photoshop?
Is ook zo op Funda: https://www.funda.nl/koop(...)1-de-nieuwe-ploeg-2/

Edit:
Minpunt (staat op Funda): De woning heeft als bestemming bedrijfswoning, wat betekent dat de nieuwe bewoner een KvK-inschrijving dient te hebben. Ook moet er rekening gehouden worden met lagere loan-to-value (ca. 80% van de koopsom) en een ‘bedrijfshypotheek’ met eventueel een hogere risico-opslag.

[ Bericht 13% gewijzigd door TisIk op 28-10-2019 17:52:48 ]
pi_189670256
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 17:26 schreef TisIk het volgende:
Een nieuw SiG:
https://investeren.sameni(...)uwe-ploeg-2-live-xxx

Lijkt mij een prima project.

Ik vraag me alleen af waarom het huis de ene keer wit geverfd is en de andere keer niet (in verder exact dezelfde foto).
Photoshop?
Is ook zo op Funda: https://www.funda.nl/koop(...)1-de-nieuwe-ploeg-2/
Dierenarts & goed verhaal - denk dat ik ook meedoe.

Mbt wit/bruin. Ik denk dat de kleur bruin (baksteen) is, maar dat makelaar visueel een witte versie heeft gemaakt voor de verkoop ("kijk - dit kun je ook doen - als je dat mooier vindt")
pi_189670434
SiG: goed verhaal en prima huurders waarschijnlijk. Kleine kanttekening: geldlener is 50 jaar, zijn ouders zijn dan waarschijnlijk een jaar of 75? Ik hoop dat ze er nog lang en in goede gezondheid kunnen leven, maar lukt dat ook als ze fysiek wat meer gaan mankeren of als een van de partners wegvalt? Als het huis dan verkocht moet worden en de marktomstandigheden zijn veranderd wordt het wel een ander verhaal.
pi_189678915
Schoenenwinkel op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/releaz-footwear/
pi_189679308
Over SIG gesproken. Heeft iemand al een betaal link ontvangen van dit project?
7984 13-09-2019 Rotterdam Lijnzaadstraat 10 B
pi_189679781
Brillen op Collin direct staat open
pi_189679808
quote:
12s.gif Op maandag 28 oktober 2019 17:51 schreef escortmk2 het volgende:
SiG: goed verhaal en prima huurders waarschijnlijk. Kleine kanttekening: geldlener is 50 jaar, zijn ouders zijn dan waarschijnlijk een jaar of 75? Ik hoop dat ze er nog lang en in goede gezondheid kunnen leven, maar lukt dat ook als ze fysiek wat meer gaan mankeren of als een van de partners wegvalt? Als het huis dan verkocht moet worden en de marktomstandigheden zijn veranderd wordt het wel een ander verhaal.
Ja precies. De leningnemer krijgt dat niet ver afgelost in die 5 jaar en als over 5 jaar de huizenprijzen lager zijn en je krijgt moeilijk een hypotheek vanwege de bedrijfsfunctie dan kan dit wel eens een probleem worden. Ik vind de huursom van 1600 euro ook flink (al zal dat voor zo'n groot huis wel reëel zijn), maar vindt maar eens een andere huurder als zijn ouders eruit gaan. Daarom pak ik hem niet mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door Red_arrow op 29-10-2019 10:40:11 ]
pi_189679937
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 10:01 schreef djh77 het volgende:
Brillen op Collin direct staat open
Zo die zat in 10 minuten vol! Meestal heb je wel wat tijd voor de direct leningen.
pi_189680162
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 10:14 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zo die zat in 10 minuten vol! Meestal heb je wel wat tijd voor de direct leningen.
Er was al voor 45% voor ingeschreven bij vrijgave publicatie. Hoe weet ik niet. Misschien vanuit Collin medewerkers
pi_189680170
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 10:35 schreef djh77 het volgende:

[..]

Er was al voor 45% voor ingeschreven bij vrijgave publicatie. Hoe weet ik niet. Misschien vanuit Collin medewerkers
Er zit ook circa 1 mio overwaarde op die woning, ik was helaas te laat.
pi_189680225
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 10:35 schreef impact9 het volgende:

[..]

Er zit ook circa 1 mio overwaarde op die woning, ik was helaas te laat.
÷2
pi_189680235
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 10:38 schreef djh77 het volgende:

[..]

÷2
Nope, marktwaarde is wat anders dan WOZ;)
pi_189680322
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 10:39 schreef impact9 het volgende:

[..]

Nope, marktwaarde is wat anders dan WOZ;)
Staat in de pitch een bedrag van 1,8 miljoen?
pi_189680388
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 10:43 schreef djh77 het volgende:

[..]

Staat in de pitch een bedrag van 1,8 miljoen?
Nope, zie huispedia;)
pi_189681174
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 09:53 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Goede actie, hoe eerder KOM omvalt des te beter. Kunnen we gelijk eens zien hoe dat werkt, de run-off van de derdenrekening.
Geheel vanuit eigenbelang hoop ik toch dat ze nog zeker een jaartje doordraaien... dan is de grote bulk bij me terugbetaald.
Bovendien is KoM mijn best presterende platform (meer geluk dan wijsheid, maar toch), dus hoop dat de afwikkeling van de leningen soepel blijft lopen.
pi_189681491
Artikel over vrouwen en crowdfunding. Met interview van Lieker Legal.

quote:
Voor dit artikel heb ik anonieme cijfers opgevraagd, en gekregen, van Qredits en Collin Crowdfund vanaf 2016. Die cijfers laten zien dat het aantal financieringsaanvragen dat door vrouwen wordt ingediend op ongeveer 25% zit van het totale aantal financieringsaanvragen. Wanneer je kijkt naar het aantal verleende financieringen, blijft dat op tenminste 25%. Vrouwelijke ondernemers worden dus niet procentueel minder gefinancierd wanneer zij eenmaal een aanvraag indienen. Sterker nog: de cijfers van Qredits laten zelfs zien dat vrouwen relatief váker gefinancierd worden dan mannen.
Gunfactor ligt misschien hoger bij mooie vrouwen?

https://www.sprout.nl/art(...)ering-willen-ophalen
pi_189681964
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 15:37 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Nu al bijna vol. Heb voor de aardigheid de pitch eens doorgelezen. Wat me opviel bij een van de ondernemers.

Afgelopen jaar ben ik betrokken geweest bij het conceptmatig realiseren van een aantal horecaprojecten o.a. PapaJoe in Winterberg
Was dat niet een project dat in de problemen zit?
Ik zit zelf niet in dat PapaJoe project, maar daar waren volgens mij problemen met een verbouwing, zo een die het goed zou doen in "ik vertrek". Weet eigenlijk niet of dat project nog volgens schema betaalt.
pi_189682002
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 15:50 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Bij mij is het betalingsoverzicht van FNC binnen.

Tjonge, jonge,....................... :X voor dat ik begin te zeuren maar eerst de tweede betaling afwachten.
Hier ook binnen: ik mis slechts 1 of 2 van de 94 verwachtte betalingen (ik kreeg dezelfde dag al een nabetaling van 2 projecten, na deze tweede betalingen mis ik er nog 1 of 2). Even wachten op de bolletjes kleurder.

Heb wel een E'tje wat default zal gaan (is al bij het default bedrag opgeteld, bolletje is nog niet rood). Twee mogelijkheden: een schoonmaak bedrijf, of een printbedrijf. Had beiden voor eenzelfde bedrag meegenomen, waren in dezelfde maand dus identieke openstaande bedragen.
pi_189682480
Café Meesters haalt recordbedrag van 1,2 miljoen euro op voor tweede leven: ‘Een wonder dat we er nog zijn’
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189682951
quote:
De eerste twee leningen zijn kennelijk terug betaald en hadden een looptijd van 6 maanden. Nu wil men 600k voor 60 maanden lenen. Afgelopen jaar 300K verlies volgens pitch vanwege slechte tentstokken, dit jaar zou het beter zijn gegaan.................
Ik lever geen bijdrage aan deze 600K.
Ben bang dat deze 600K snel verdampt is zonder dat de bedrijfsvoering een echt winstgevend resultaat gaat vertonen. Daarnaast nul zekerheden.

Overigens spreekt de pitch zich zelf tegen in de kop wordt een leningstermijn van 60 maanden en in de tekst van 46 maanden genoemd. Beetje slordig. Wat is nu de werkelijke looptijd van de lening? Dit is al de tweede keer in een paar weken dat ik Collin op een slordigheid wat betreft de looptijd in de pitch betrap.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 29-10-2019 13:38:38 ]
pi_189683118
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 15:50 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Bij mij is het betalingsoverzicht van FNC binnen.

Tjonge, jonge,....................... :X voor dat ik begin te zeuren maar eerst de tweede betaling afwachten.
Hier is het ook dramatisch slecht. De Recovery stelt tot nu toe bij mijn projecten zwaar teleur :(

Men heeft wel een forse administratieve slag gemaakt met het bijwerken van het overzicht Projecten, de default projecten hebben nu bijna allemaal de juiste status Afgeboekt gekregen.

Edit 29-10-2019 17:28u - zo juist een forse nabetaling ontvangen, tesamen met het vorige week ontvangen bedrag komt het nu hoger uit dan een reguliere maandbetaling.

Edit 30-10-2019 13.35u - te vroeg gejuicht, blijkt een voortijdige aflossing van een project waar ik nog bovenmatig in geïnvesteerd had. Helaas geen enkele betaling uit voorgaande achterstallige betalingen. Recovery afdeling moet echt zwaar aan de bak om zich te bewijzen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Crowdfunder99 op 30-10-2019 13:41:25 ]
pi_189684709
quote:
Ik zit zelf niet in dat PapaJoe project, maar daar waren volgens mij problemen met een verbouwing, zo een die het goed zou doen in "ik vertrek". Weet eigenlijk niet of dat project nog volgens schema betaalt.
Betalingen zijn opgeschort in overleg...
pi_189694949
Herfinanciering B:)B-krediet op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/feestcaf%c3%ab-de-prins/
pi_189694966
quote:
Ik laat deze lopen. Niet omdat er specifiek iets mis lijkt met deze woningen maar wel omdat ik al meerdere leningen van “Pepijn en Anouk” in mijn portefeuille heb en deze lening nemers er door herfinanciering ook alles aan doen om het maximale te lenen en als het maar enigszins mogelijk is deze leningen weer te verhogen als de waarde wat gestegen is. Het risico neemt bij deze lening nemer m.i. dus niet af maar eerder toe.

De lening van de dierenarts die vandaag open gaat ben ik wel voornemens om mee te nemen ondanks dat dit formeel een bedrijfswoning is (met een gedoog constructie door de gemeente).
pi_189695164
quote:
14s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 10:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik laat deze lopen. Niet omdat er specifiek iets mis lijkt met deze woningen maar wel omdat ik al meerdere leningen van “Pepijn en Anouk” in mijn portefeuille heb en deze lening nemers er door herfinanciering ook alles aan doen om het maximale te lenen en als het maar enigszins mogelijk is deze leningen weer te verhogen als de waarde wat gestegen is. Het risico neemt bij deze lening nemer m.i. dus niet af maar eerder toe.

De lening van de dierenarts die vandaag open gaat ben ik wel voornemens om mee te nemen ondanks dat dit formeel een bedrijfswoning is (met een gedoog constructie door de gemeente).
Om die reden laat ik deze ook lopen. Staan op SIG nu 5 projecten open. Gisteren nog 6 maar het project Den Haag van der Woudendijk 187 is gisteren door iemand vol gegooid. Ik moet uitkijken dat ik niet te veel via dit platform doe. Door de aflossingsvrije leningen neemt je geïnvesteerde vermogen via dit platform snel toe. Neem alleen nog de projecten met eerste klas OG en niet meer de "bouwvallen"die ik hier regelmatig ook langs zie komen.
pi_189695196
quote:
14s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 10:03 schreef Horsemen het volgende:
Ik laat deze lopen. Niet omdat er specifiek iets mis lijkt met deze woningen maar wel omdat ik al meerdere leningen van “Pepijn en Anouk” in mijn portefeuille heb en deze lening nemers er door herfinanciering ook alles aan doen om het maximale te lenen en als het maar enigszins mogelijk is deze leningen weer te verhogen als de waarde wat gestegen is. Het risico neemt bij deze lening nemer m.i. dus niet af maar eerder toe.
Ik sla deze om voornamelijk dezelfde redenen ook over. Daarnaast ben ik door het recentelijke grote aanbod aan SiG projecten nu wat kritischer met betrekking tot de kwaliteit van het onderpand. Ook om die reden laat ik deze lopen.
pi_189695219
Op FNC 1 betaling met vertraging.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189695465
quote:
14s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 10:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik laat deze lopen. Niet omdat er specifiek iets mis lijkt met deze woningen maar wel omdat ik al meerdere leningen van “Pepijn en Anouk” in mijn portefeuille heb en deze lening nemers er door herfinanciering ook alles aan doen om het maximale te lenen en als het maar enigszins mogelijk is deze leningen weer te verhogen als de waarde wat gestegen is. Het risico neemt bij deze lening nemer m.i. dus niet af maar eerder toe.

De lening van de dierenarts die vandaag open gaat ben ik wel voornemens om mee te nemen ondanks dat dit formeel een bedrijfswoning is (met een gedoog constructie door de gemeente).
Dank voor de inzichten. Ik overweeg deze in schijf 1A wel mee te nemen omdat de huurinkomsten mi reëel zijn en bij schijf 1A het bedrag 69% van de WOZ waarde is dus mi voldoende dekking. Ik heb voor mij twee extra criteria bij SIG projecten, de hoogte van de huurinkomsten mede gezien de veranderende regelgeving en maximaal 75% van de WOZ waarde. De opmerkingen ook van anderen mbt SIG deel ik wel. De villa in Berlicum neem ik waarschijnlijk ook in schijf 1A mee.
pi_189695476
quote:
1s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 10:02 schreef djh77 het volgende:
Herfinanciering B:)B-krediet op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/feestcaf%c3%ab-de-prins/
Ziet er op het oog niet onaardig uit (wel Brabant en horeca). Overwegend positieve reviews en een aannemelijke reden van geldlening.
pi_189695556
quote:
14s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 10:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ziet er op het oog niet onaardig uit (wel Brabant en horeca). Overwegend positieve reviews en een aannemelijke reden van geldlening.
Zo dacht ik er ook over. En dan weten we met carnaval waar we naar toe moeten! >:O B:)B :B.
pi_189695584
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 10:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Staan op SIG nu 5 projecten open. Gisteren nog 6 maar het project Den Haag van der Woudendijk 187 is gisteren door iemand vol gegooid. [...]
Ik vraag me af hoe SiG dit steeds doet. Komt vaker voor dat in de laatste week voor de deadline het project ineens door iemand volgegooid wordt. Soort van business angels die ze in standby hebben? (maar waarom investeren die niet zelf vanaf de start).

Iemand een idee hoe dit gaat?
pi_189695610
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 10:45 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoe SiG dit steeds doet. Komt vaker voor dat in de laatste week voor de deadline het project ineens door iemand volgegooid wordt. Soort van business angels die ze in standby hebben? (maar waarom investeren die niet zelf vanaf de start).

Iemand een idee hoe dit gaat?
Volgens mij zijn het inderdaad business angels die de laatste bedragen investeren en volgens mij investeren de mensen achter samen in geld ook zelf in de projecten als deze niet volkomen op de reguliere manier.
pi_189695707
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 10:45 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoe SiG dit steeds doet. Komt vaker voor dat in de laatste week voor de deadline het project ineens door iemand volgegooid wordt. Soort van business angels die ze in standby hebben? (maar waarom investeren die niet zelf vanaf de start).

Iemand een idee hoe dit gaat?
Ik weet het niet aangezien SiG hier niet open en eerlijk over is. Mijn vermoeden is dat SiG nog steeds gebruik maakt van de funding garantie waar ze in de eerste jaren ook mee werkte. Diegene wie de projecten volstort krijgt hierbij een aanzienlijk extra rendement. In de begin jaren kwam hiertegen (door de ongelijke behandeling van investeerders) wat weerstand en toen is SiG hier zogenaamd mee gestopt. Nogmaals dit is een vermoeden en ik heb hiervoor geen bewijs

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 30-10-2019 12:44:02 ]
pi_189695720
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 10:47 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Volgens mij zijn het inderdaad business angels die de laatste bedragen investeren en volgens mij investeren de mensen achter samen in geld ook zelf in de projecten als deze niet volkomen op de reguliere manier.
Dit is inderdaad wat SiG naar buiten brengt als je er naar vraagt.
pi_189695823
Staat nu open

Leningaanvrager: Steijger Holding B.V.
Doel van de lening: (Ver)bouw onroerend goed
Leningbedrag: ¤ 450.000
Rente: 5.50 %
Looptijd: 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/steijger-holding-b-v/
pi_189695983
quote:
14s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 11:03 schreef Horsemen het volgende:
Staat nu open

Leningaanvrager: Steijger Holding B.V.
Doel van de lening: (Ver)bouw onroerend goed
Leningbedrag: ¤ 450.000
Rente: 5.50 %
Looptijd: 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/steijger-holding-b-v/
Heb deze ook even bescheiden meegenomen. Alleen jammer van de vijf jaar, want dan ben je niet zo flexibel mocht er een wijziging in de vrh worden doorgevoerd.
pi_189695993
quote:
14s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 11:03 schreef Horsemen het volgende:
Staat nu open

Leningaanvrager: Steijger Holding B.V.
Doel van de lening: (Ver)bouw onroerend goed
Leningbedrag: ¤ 450.000
Rente: 5.50 %
Looptijd: 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/steijger-holding-b-v/
Die autoshowroom is na 15 minuten al voor 75% gevuld. Zal dus wel binnen het uur vol zitten.
pi_189696151
quote:
14s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 11:03 schreef Horsemen het volgende:
Staat nu open

Leningaanvrager: Steijger Holding B.V.
Doel van de lening: (Ver)bouw onroerend goed
Leningbedrag: ¤ 450.000
Rente: 5.50 %
Looptijd: 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/steijger-holding-b-v/
Ook meegenomen. Staat nu op 93%.
pi_189696170
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 11:15 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Heb deze ook even bescheiden meegenomen. Alleen jammer van de vijf jaar, want dan ben je niet zo flexibel mocht er een wijziging in de vrh worden doorgevoerd.
Met het oog op die aangekondigde wetgeving heb ik nu een 2e account geopend. Deze valt niet in box 3. Op zich is een 2e account nadelig qua beheerskosten (je begint weer op nul) maar met Collin Direct projecten maakt dat verder niet uit, daar geldt sowieso geen loyaliteitskorting.
Pecunia non olet
pi_189696175
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 10:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

.... Ik moet uitkijken dat ik niet te veel via dit platform doe. Door de aflossingsvrije leningen neemt je geïnvesteerde vermogen via dit platform snel toe....
Ik heb dat ook.
Behalve door dat aflossingsvrije, ook doordat ik de neiging heb er per project wat meer geld in te stoppen (dan bij andere platformen met minder goede zekerheden).
pi_189696297
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 11:29 schreef obligataire het volgende:

[..]

Met het oog op die aangekondigde wetgeving heb ik nu een 2e account geopend. Deze valt niet in box 3. Op zich is een 2e account nadelig qua beheerskosten (je begint weer op nul) maar met Collin Direct projecten maakt dat verder niet uit, daar geldt sowieso geen loyaliteitskorting.
Kan je niet vragen het oude account over te zetten?
pi_189696310
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 11:29 schreef obligataire het volgende:

[..]

Met het oog op die aangekondigde wetgeving heb ik nu een 2e account geopend. Deze valt niet in box 3. Op zich is een 2e account nadelig qua beheerskosten (je begint weer op nul) maar met Collin Direct projecten maakt dat verder niet uit, daar geldt sowieso geen loyaliteitskorting.
Hoe doe je dat precies?
Investeren vanuit een BV?
Hoeveel scheelt dat dan?
pi_189696447
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 11:37 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Kan je niet vragen het oude account over te zetten?
Dat heb ik overwogen. Het kan in voorkomende gevallen zeker een optie zijn. Ik heb zelf gekozen om het oude account min of meer constant te houden. Dat heeft vooral te maken met de hoogte en samenstelling van het huidige vermogen.
Pecunia non olet
pi_189696532
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 11:38 schreef TisIk het volgende:

[..]

Hoe doe je dat precies?
Investeren vanuit een BV?
Hoeveel scheelt dat dan?
Dat is heel veel om uit te leggen, maar in het kort kun je zeggen dat het slim kan zijn om spaargelden buiten de BV te houden (want vanaf 2022 fiscaal nagenoeg onbelast) en beleggingen in een BV vanwege het lage VPB tarief van 19% over winsten.
Pecunia non olet
pi_189696559
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 11:54 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat is heel veel om uit te leggen, maar in het kort kun je zeggen dat het slim kan zijn om spaargelden buiten de BV te houden (want vanaf 2022 fiscaal nagenoeg onbelast) en beleggingen in een BV vanwege het lage VPB tarief van 19% over winsten.
Nadeel vind ik dan de mega boekhouding en het feit je het geld dan, na betaling vpb, nog steeds niet in box3/prive hebt. Dan moet je het weer als dividend uitkeren..
pi_189696738
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 11:54 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat is heel veel om uit te leggen, maar in het kort kun je zeggen dat het slim kan zijn om spaargelden buiten de BV te houden (want vanaf 2022 fiscaal nagenoeg onbelast) en beleggingen in een BV vanwege het lage VPB tarief van 19% over winsten.
Voor wie wat meer details wil lezen hier staat een uitleg. https://www.ad.nl/economie/sparen-in-de-bv~a1787f8b/
pi_189697580
Haagse huiseigenaar haalt bakzeil

’Perverse’ verhuurder stopt met hoogste bieder-methode

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.telegraaf.nl/(...)ogste-bieder-methode
pi_189697709
quote:
14s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:03 schreef Horsemen het volgende:
Haagse huiseigenaar haalt bakzeil

’Perverse’ verhuurder stopt met hoogste bieder-methode

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.telegraaf.nl/(...)ogste-bieder-methode
Tja wat zal ik zeggen:
Waarom mag je (sociaal geaccepteerd ) een auto, schilderij, huis, vakantie reis, etc (al dan niet via veiling)aan de hoogste bieder aanbieden en waarom zou het aanbieden van verhuur van een etage (ik ga er van uit dat het hier een vrije sector appartement betreft) aan de hoogste bieder/huurder pervers/ not done zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 30-10-2019 13:20:42 ]
pi_189697832
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Tja wat zal ik zeggen:
Waarom mag je (sociaal geaccepteerd ) een auto, schilderij, huis, vakantie reis, etc (al dan niet via veiling)aan de hoogste bieder aanbieden en waarom zou het aanbieden van verhuur van een etage (ik ga er van uit dat het hier een vrije sector appartement betreft) aan de hoogste bieder/huurder pervers/ not done zijn?
Hmm, wellicht omdat wonen een primaire levens behoefte is en ontspanning niet? Ik heb er overigens niet veel op tegen dat dit zo gebeurd, dit heet namelijk marktwerking en gebeurd ook zo zonder de bordjes aan de ramen, maar ik kan mij voorstellen dat mensen met een gerechtvaardigde uitkering levend op bijstandsniveau hier een naar gevoel bij hebben.

Ook wel grappig dat dit "Op sociale media was ophef ontstaan." een argument op zich is...
pi_189697882
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:26 schreef kopersneek het volgende:

[..]

Hmm, wellicht omdat wonen een primaire levens behoefte is en ontspanning niet? Ik heb er overigens niet veel op tegen dat dit zo gebeurd, dit heet namelijk marktwerking en gebeurd ook zo zonder de bordjes aan de ramen, maar ik kan mij voorstellen dat mensen met een gerechtvaardigde uitkering levend op bijstandsniveau hier een naar gevoel bij hebben.

Ook wel grappig dat dit "Op sociale media was ophef ontstaan." een argument op zich is...
Maar ja, bij het verkopen van een huis wordt er ook geboden en uiteindelijk (normaal gesproken) verkocht aan de hoogste bieder......
pi_189697905
Zijn er nog FOK! users welke 1 nov naar GvE gaan voor de betreffende incasso informatiedag?
pi_189697949
Steigerb**wer Ott*m* Verh**r van GVE gaat in BH beugels.... 8)7

Dit was al bijna 3 maanden bij GVE bekend ..... zekerheden zijn vervreemd..... GVE gaat zonder raadpleging investeerders akkoord met 9 maanden uitstel het enige wat we hiervoor terugkrijgen is een 2e hypotheek zonder nadere gegevens over LTV. o|O

[ Bericht 12% gewijzigd door zeeland6 op 30-10-2019 20:04:39 ]
pi_189697957
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:26 schreef kopersneek het volgende:

[..]

Hmm, wellicht omdat wonen een primaire levens behoefte is en ontspanning niet? Ik heb er overigens niet veel op tegen dat dit zo gebeurd, dit heet namelijk marktwerking en gebeurd ook zo zonder de bordjes aan de ramen, maar ik kan mij voorstellen dat mensen met een gerechtvaardigde uitkering levend op bijstandsniveau hier een naar gevoel bij hebben.

Ook wel grappig dat dit "Op sociale media was ophef ontstaan." een argument op zich is...
Een mens zit toch ingewikkeld in elkaar. Een vrije sector koophuis mag je sociaal geaccepteerd wel aan de hoogste bieder verkopen echter dat zelfde huis mag je dus niet aan de hoogste bieder verhuren. Dat laatste is pervers en sociaal niet geaccepteerd. Het zal wel.................. :)
pi_189698035
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:36 schreef zeeland6 het volgende:
Steigerb**wer Ott*m* Verh**r van GVE gaat in BH beugels.... 8)7

Dit was al bijna 3 maanden bij GVE bekend ..... zekerheden zijn vervreemd..... GVE gaat zonder raadpleging investeerders akkoord met 9 maanden uitstel het enige wat we hiervoor terugkrijgen is een 2e hypotheek zonder nadere gegevens over LTO. o|O
Ik las net ook dezelfde email die jij kreeg. Zal vandaag of morgen eens een mail sturen met opheldering over de mogelijke uitwinwaarde van deze tweede hypotheek.
Dit soort acties (niet de eerste keer bij GvE) zijn voor mij reden geweest om nagenoeg niet meer bij GvE te investeren in projecten zonder hypothecaire zekerheid.

Wat mij betreft zijn we bij GvE teveel overgeleverd aan "het goede inzicht van het platform" mbt wat het beste is voor de investeerders.

Ik zit overigens in de testgroep voor de nieuwe website: test zou in September van start gaan. Eind September werd ik geïnformeerd dat de test uitgesteld werd tot Oktober. Tot op heden niks meer vernomen over wanneer de test van start gaat.
pi_189698068
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:32 schreef Ron1986 het volgende:
Zijn er nog FOK! users welke 1 nov naar GvE gaan voor de betreffende incasso informatiedag?
Ik heb zelf zo'n bijeenkomst van GVE met Flanderijn meegemaakt als klanbordgroeplid.
Ik kan iedereen aanraden er naar toe te gaan.
Zo'n bijeenkomst geeft wel inzicht in de werkwijze van Flanderijn.
Echter hou er rekening mee dat men het geheel wel veel rooskleuriger voorstelt dan het in werkelijkheid is.
Wat ik je kan adviseren is een aantal van je probleem gevallen waar je grote moeite hebt met de afhandeling van te voren naar gve te mailen met de vraag of Flanderijn deze casussen voor wil bereiden voor de bijeenkomst en wil behandelen, zodat je uitleg krijgt en door kan vragen.
Als je dit niet doet verzand zo'n bijeenkomst in algemeenheden en hosanna verhalen. Helaas gaat de uitwinning bij GvE/Flanderijn vaak niet goed en is dit een uitgelezen bijeenkomst om je problemen voor te leggen en eens goed door te vragen en aan de boom te schudden.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 30-10-2019 14:04:13 ]
pi_189698225
Voor de liefhebber staat https://www.collincrowdfund.nl/nailcareathome/ open op CollinDirect

Zo die zat dus in 10 minuten vol.

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 30-10-2019 14:11:48 ]
pi_189698354
Sunny tank - GVE project 18378

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189698385
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik heb zelf zo'n bijeenkomst van GVE met Flanderijn meegemaakt als klanbordgroeplid.
Ik kan iedereen aanraden er naar toe te gaan.
Zo'n bijeenkomst geeft wel inzicht in de werkwijze van Flanderijn.
Echter hou er rekening mee dat men het geheel wel veel rooskleuriger voorstelt dan het in werkelijkheid is.
Wat ik je kan adviseren is een aantal van je probleem gevallen waar je grote moeite hebt met de afhandeling van te voren naar gve te mailen met de vraag of Flanderijn deze casussen voor wil bereiden voor de bijeenkomst en wil behandelen, zodat je uitleg krijgt en door kan vragen.
Als je dit niet doet verzand zo'n bijeenkomst in algemeenheden en hosanna verhalen. Helaas gaat de uitwinning bij GvE/Flanderijn vaak niet goed en is dit een uitgelezen bijeenkomst om je problemen voor te leggen en eens goed door te vragen en aan de boom te schudden.
Kan ik ze niet op andere manier benaderen? Is voor mij niet om de hoek en werk zat de komende dagen...
pi_189698426
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 14:16 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Kan ik ze niet op andere manier benaderen? Is voor mij niet om de hoek en werk zat de komende dagen...
Natuurlijk kan je dat. Ik heb altijd geleerd vragen staat vrij en wie niet vraagt komt weinig te weten. :)
pi_189698432
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:45 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ik las net ook dezelfde email die jij kreeg. Zal vandaag of morgen eens een mail sturen met opheldering over de mogelijke uitwinwaarde van deze tweede hypotheek.
Dit soort acties (niet de eerste keer bij GvE) zijn voor mij reden geweest om nagenoeg niet meer bij GvE te investeren in projecten zonder hypothecaire zekerheid.

Wat mij betreft zijn we bij GvE teveel overgeleverd aan "het goede inzicht van het platform" mbt wat het beste is voor de investeerders.

Ik zit overigens in de testgroep voor de nieuwe website: test zou in September van start gaan. Eind September werd ik geïnformeerd dat de test uitgesteld werd tot Oktober. Tot op heden niks meer vernomen over wanneer de test van start gaat.
Dit zou dan toch gewoon per direct aangesproken moeten worden of zie ik dat verkeerd..?
pi_189698437
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 14:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Natuurlijk kan je dat. Ik heb altijd geleerd vragen staat vrij en wie niet vraagt komt weinig te weten. :)
Bij onze incasso vrienden of bij 't platform?
pi_189698463
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 14:13 schreef kopersneek het volgende:
Sunny tank - GVE project 18378

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 14:13 schreef kopersneek het volgende:
Dit zal op 20 januari passeren. Na controle zal de notaris de aflossing en de boeterente naar ons overmaken. Dit zal vervolgens aan u worden uitgekeerd. Tot die tijd zal de heer SunnyBunny aan het huidige betaalschema blijven voldoen.
Dit zal op 20 januari passeren. Na controle zal de notaris de aflossing en de boeterente naar ons overmaken. Dit zal vervolgens aan u worden uitgekeerd. Tot die tijd zal de heer SunnyBunny aan het huidige betaalschema blijven voldoen.

Leuke laatste opmerking als de volgende betaling pas gepland staat na het passeren.
pi_189698523
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 14:21 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Bij onze vrienden incasso vrienden of van 't platform
Voor ons als investeerders is het Platform het aanspreekpunt. Daar ben je klant. In principe hebben wij als investeerders geen direct contact met het incassobureau. Het is een service van GvE om je op zo'n bijeenkomst in contact te brengen met Flanderijn om ook eens hun kant van het verhaal te horen. Het zou een beetje een rommeltje worden als iedere investeerder op eigen houtje over projecten contact met flanderijn zoekt.
pi_189698593
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik heb zelf zo'n bijeenkomst van GVE met Flanderijn meegemaakt als klanbordgroeplid.
Ik kan iedereen aanraden er naar toe te gaan.
Zo'n bijeenkomst geeft wel inzicht in de werkwijze van Flanderijn.
Echter hou er rekening mee dat men het geheel wel veel rooskleuriger voorstelt dan het in werkelijkheid is.
Wat ik je kan adviseren is een aantal van je probleem gevallen waar je grote moeite hebt met de afhandeling van te voren naar gve te mailen met de vraag of Flanderijn deze casussen voor wil bereiden voor de bijeenkomst en wil behandelen, zodat je uitleg krijgt en door kan vragen.
Als je dit niet doet verzand zo'n bijeenkomst in algemeenheden en hosanna verhalen. Helaas gaat de uitwinning bij GvE/Flanderijn vaak niet goed en is dit een uitgelezen bijeenkomst om je problemen voor te leggen en eens goed door te vragen en aan de boom te schudden.
Ik sluit mij hierbij aan.

Flanderijn heeft een professionele uitstraling en een mooi geautomatiseerd systeem om allerlei incassostappen te zetten echter als er geld bij geldnemers is geïncasseerd houden ze dit graag in eigen kas (om eventuele toekomstige incassokosten uit te kunnen betalen :? ). Spontaan een termijn overmaken als deze (na kosten) is geïncasseerd is er niet bij. Dit is iets waar GvE veel betere afspraken over zou moeten maken.

Al met al zeker de moeite waard om gebruik te maken van deze mogelijkheid om een kijkje te nemen bij Flanderijn.
pi_189698636
quote:
14s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 14:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik sluit mij hierbij aan.

Flanderijn heeft een professionele uitstraling en een mooi geautomatiseerd systeem om allerlei incassostappen te zetten echter als er geld bij geldnemers is geïncasseerd houden ze dit graag in eigen kas (om eventuele toekomstige incassokosten uit te kunnen betalen :? ). Spontaan een termijn overmaken als deze (na kosten) is geïncasseerd is er niet bij. Dit is iets waar GvE veel betere afspraken over zou moeten maken.

Al met al zeker de moeite waard om gebruik te maken van deze mogelijkheid om een kijkje te nemen bij Flanderijn.
Zullen de kosten die Flanderijn tot nu toe in rekening hebben gebracht aan geld voor elkaar hoger zijn dan de recoveryresultaten?
pi_189698893
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 14:23 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

[..]

Dit zal op 20 januari passeren. Na controle zal de notaris de aflossing en de boeterente naar ons overmaken. Dit zal vervolgens aan u worden uitgekeerd. Tot die tijd zal de heer SunnyBunny aan het huidige betaalschema blijven voldoen.

Leuke laatste opmerking als de volgende betaling pas gepland staat na het passeren.
Niemand ooit getwijfeld toen ze die naam zagen?
pi_189698946
Die meneer van Sunny tank heeft een hele normale naam, maar ik verwacht vanwege herkenbaarheid dat deze nieuwe naam aan meneer is gegeven.
pi_189698972
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 14:33 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Zullen de kosten die Flanderijn tot nu toe in rekening hebben gebracht aan geld voor elkaar hoger zijn dan de recoveryresultaten?
Daar heb ik geen inzicht in maar dat verwacht ik niet.
pi_189699008
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:36 schreef zeeland6 het volgende:
Steigerb**wer Ott*m* Verh**r van GVE gaat in BH beugels.... 8)7

Dit was al bijna 3 maanden bij GVE bekend ..... zekerheden zijn vervreemd..... GVE gaat zonder raadpleging investeerders akkoord met 9 maanden uitstel het enige wat we hiervoor terugkrijgen is een 2e hypotheek zonder nadere gegevens over LTO. o|O
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:45 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ik las net ook dezelfde email die jij kreeg. Zal vandaag of morgen eens een mail sturen met opheldering over de mogelijke uitwinwaarde van deze tweede hypotheek.
Dit soort acties (niet de eerste keer bij GvE) zijn voor mij reden geweest om nagenoeg niet meer bij GvE te investeren in projecten zonder hypothecaire zekerheid.

Wat mij betreft zijn we bij GvE teveel overgeleverd aan "het goede inzicht van het platform" mbt wat het beste is voor de investeerders.

Ik zit overigens in de testgroep voor de nieuwe website: test zou in September van start gaan. Eind September werd ik geïnformeerd dat de test uitgesteld werd tot Oktober. Tot op heden niks meer vernomen over wanneer de test van start gaat.
Zelf zit ik hier niet in echter als ik dit zo lees is dat inderdaad niet de juiste manier en had GvE dit vooraf moeten voorleggen aan haar investeerders.

Nu ze dit zonder toestemming en op eigen houtje gedaan hebben zullen ze er vermoedelijk ook voor aansprakelijk zijn als hierdoor voor de investeerders (extra) schade zal ontstaan. Mijn advies is om ze hier op te wijzen en niet akkoord te gaan met de wijziging. Op het moment dat er dan daadwerkelijk schade is ontstaan kun je naar het Kifid om deze schade proberen te verhalen. Daarbij kun je dan ook verwijzen naar de eerdere communicatie met GvE waarin je niet akkoord bent gegaan met de wijziging in de akte van geldlening.

GvE moet gewoon leren dat dergelijk wijziging pas kunnen na een stemming waarbij de meerderheid van de investeerders (op basis van hoogte inleg) het hiermee eens is. GvE zal dan schermen met haar algemene voorwaarden echter de ervaring bij eerdere zaken leert dat het Kifid in dergelijke zaken vaak (terecht) de kant van de investeerder zal kiezen omdat de algemene voorwaarden te zwaar belastend zijn voor de investeerders.
pi_189699025
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 14:49 schreef Red_arrow het volgende:
Die meneer van Sunny tank heeft een hele normale naam, maar ik verwacht vanwege herkenbaarheid dat deze nieuwe naam aan meneer is gegeven.
Yup.. Deze naam lijkt mij marketingtechnisch overigens veel beter voor hem :P

Betaalverplichting is overigens in 2-en gedeeld. Rente loopt gewoon door, aflossing is na 20 januari.
pi_189699225
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 11:57 schreef impact9 het volgende:

[..]

Nadeel vind ik dan de mega boekhouding en het feit je het geld dan, na betaling vpb, nog steeds niet in box3/prive hebt. Dan moet je het weer als dividend uitkeren..
1e dat maakt voor mij weinig verschil omdat het privégebeuren nu ook al in een boekhouding wordt vastgelegd.
2e de kunst is denk ik, om het geld zo lang mogelijk in de BV te laten zitten; desnoods teruglenen met een ovk op papier. De contante waarde van de dividendbelasting is na uitstel van dividend een stuk lager dan het nominale tarief.
Pecunia non olet
pi_189699723
Faillissementje bij Collin

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heeeeel kort lopend. Stond in de nieuwsbrief van september als succesvol gefund. De pitch is overigens niet meer te vinden
pi_189699777
Op crowdfundmarkt nog wel:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189700001
Wat vinden jullie van de Groene Aggregaten:
https://www.duurzaaminves(...)erhuur-nederland.pdf
Pecunia non olet
pi_189700017
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 15:35 schreef rockenfeller het volgende:
Faillissementje bij Collin

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heeeeel kort lopend. Stond in de nieuwsbrief van september als succesvol gefund. De pitch is overigens niet meer te vinden
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 15:39 schreef Red_arrow het volgende:
Op crowdfundmarkt nog wel:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is dan ook wel een project waarbij de nodige alarmbellen zouden moeten afgaan. Ik lees in de pitch onder andere:
quote:
“Collin Crowdfund werkt samen met het onafhankelijke creditratingbureau Dun & Bradstreet. De kwalificatie van Dun & Bradstreet wordt gebruikt als voorspellende indicator om bedrijfsrisico’s te bepalen. De kwalificatie voor Wooncare Rotterdam B.V. en R.C.S. Holding B.V. is Aanzienlijk risico. Dit komt doordat er recent het faillissement door een crediteur is aangevraagd. Dit is echter direct opgelost en teruggedraaid, alle documentatie hierover is in bezit van Collin Crowdfund. Voor deze aanvraag hanteren we de kwalificatie Aanzienlijk risico.
Verder:
• Is KNAB er bij betrokken
Ra*obank is met het geld afgelost alsmede diverse andere schuldeisers

Misschien dat de 2e hypotheken nog wat gaan opleveren. Als de taxaties een beetje kloppen dan zou een belangrijk deel nog terug kunnen komen. Ik ben wel heel benieuwd naar de afloop van dit fiasco. Schandelijk dat dit al zo snel heeft kunnen gebeuren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 30-10-2019 16:56:52 ]
pi_189700110
"achterhaald"

[ Bericht 51% gewijzigd door kopersneek op 30-10-2019 16:52:07 ]
pi_189700579
SIG/Berlicum staat open.
Pecunia non olet
pi_189700582
SiG De Nieuwe Ploeg staat open.
Schijf 2 is al vol, 1B bijna.
pi_189700592
quote:
Dit komt doordat er recent het faillissement door een crediteur is aangevraagd.
Zeker door dezelfde crediteur aangevraagd.
pi_189700608
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 16:35 schreef Red_arrow het volgende:

[..]

Zeker door dezelfde crediteur aangevraagd.
Ik kan hem geen ongelijk geven :7 Als er geld is moet je toeslaan voordat het weer met de knollen de pot in gaat.
Pecunia non olet
pi_189700609
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 16:35 schreef Red_arrow het volgende:

[..]

Zeker door dezelfde crediteur aangevraagd.
Achterhaald

[ Bericht 4% gewijzigd door djh77 op 30-10-2019 23:34:26 ]
pi_189700622
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 16:34 schreef TisIk het volgende:
SiG De Nieuwe Ploeg staat open.
Schijf 2 is al vol, 1B bijna.
Dat verbaast mij in dit geval niet zo erg. Er is naast de 2e/3e hypotheek met wat overwaarde vermoedelijk ook veel vertrouwen in de leningnemer.
pi_189700623
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 16:34 schreef TisIk het volgende:
SiG De Nieuwe Ploeg staat open.
Schijf 2 is al vol, 1B bijna.
Ik heb ook deze schijven meegepakt.
Best uniek, dat schijf 1a het moeilijkste vol loopt.
Pecunia non olet
pi_189700625
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 16:34 schreef TisIk het volgende:
SiG De Nieuwe Ploeg staat open.
Schijf 2 is al vol, 1B bijna.
dierenarts meegenomen bescheiden /

van GVE proj 14994 herfinanciering . zojuist volledig vervroegd afgelost (10 termijnen)
pi_189700744
quote:
14s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 15:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

Dit is dan ook wel een project waarbij de nodige alarmbellen zouden moeten afgaan. Ik lees in de pitch onder andere:
[..]

Verder:
• Is KNAB er bij betrokken
• Rabobank is met het geld afgelost alsmede diverse andere schuldeisers

Misschien dat de 2e hypotheken nog wat gaan opleveren. Als de taxaties een beetje kloppen dan zou een belangrijk deel nog terug kunnen komen. Ik ben wel heel benieuwd naar de afloop van dit fiasco. Schandelijk dat dit al zo snel heeft kunnen gebeuren.
Het valt mee. Het project is ingetrokken:

Geachte investeerder,
U heeft geïnvesteerd in de crowdfunding van Woon-Care Rotterdam. De klant kan echter niet voldoen aan alle voorwaarden zoals benoemd in de pitch waardoor we de crowdfunding niet zullen uitboeken. Het door u geïnvesteerde bedrag hebben wij zojuist op uw rekening-courant teruggestort en kunt u dan ook herinvesteren of opnemen.
pi_189700819
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 16:49 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]

Het valt mee. Het project is ingetrokken:

Geachte investeerder,
U heeft geïnvesteerd in de crowdfunding van Woon-Care Rotterdam. De klant kan echter niet voldoen aan alle voorwaarden zoals benoemd in de pitch waardoor we de crowdfunding niet zullen uitboeken. Het door u geïnvesteerde bedrag hebben wij zojuist op uw rekening-courant teruggestort en kunt u dan ook herinvesteren of opnemen.
Kijk, dat zijn goede berichten voor de investeerders en in dit geval ook voor het platform ^O^
pi_189700851
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 16:49 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]

Het valt mee. Het project is ingetrokken:

Geachte investeerder,
U heeft geïnvesteerd in de crowdfunding van Woon-Care Rotterdam. De klant kan echter niet voldoen aan alle voorwaarden zoals benoemd in de pitch waardoor we de crowdfunding niet zullen uitboeken. Het door u geïnvesteerde bedrag hebben wij zojuist op uw rekening-courant teruggestort en kunt u dan ook herinvesteren of opnemen.
Goede zaak. Op tijd op de rem getrapt! Pitch was dus terecht verdwenen, immers project niet tot stand gekomen.
Ik vond het al vreemd, ik heb Collin nl. nog niet eerder kunnen betrappen op het weghalen van een pitch uit de openbare ruimte als het project eenmaal tot stand gekomen is.

[ Bericht 6% gewijzigd door NaRegenDeZon op 30-10-2019 17:08:08 ]
pi_189700957
Op crowdrealestate wordt een tweede project aangekondigd. Het gaat ook bij dit project om zorgvastgoed. Looptijd 24 mnd en rente 6,5%. Deze is in Nederland.

Mocht iemand van dit project, of het al eerder aangekondigde project in Duitsland, een linkje hebben dan hoor ik dat graag.
pi_189701125
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 15:52 schreef obligataire het volgende:
Wat vinden jullie van de Groene Aggregaten:
https://www.duurzaaminves(...)erhuur-nederland.pdf
Ik ga niet beweren dat ik er veel verstand van heb, maar als ik schat, dan kost het hem ongeveer 5 ton ± 1 ton om de containers te bouwen. Hij koopt de containers van de werkmaatschappij en boekt daar dus direct al winst die groter is dan zijn eigen investering in de containers. Als het niet lukt om de aggregaten te verhuren (bijvoorbeeld vanwege PFAS en stikstof problematiek), dan loop je het risico dat je een flink deel van je investering kwijt bent. Ik zie hierin geen veilige investering waarbij een rente van 5,5% passend is. Dan liever investeren in een park met zonnepanelen of zo.
pi_189701704
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 17:13 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik ga niet beweren dat ik er veel verstand van heb, maar als ik schat, dan kost het hem ongeveer 5 ton ± 1 ton om de containers te bouwen. Hij koopt de containers van de werkmaatschappij en boekt daar dus direct al winst die groter is dan zijn eigen investering in de containers. Als het niet lukt om de aggregaten te verhuren (bijvoorbeeld vanwege PFAS en stikstof problematiek), dan loop je het risico dat je een flink deel van je investering kwijt bent. Ik zie hierin geen veilige investering waarbij een rente van 5,5% passend is. Dan liever investeren in een park met zonnepanelen of zo.
Je zou zomaar gelijk kunnen hebben. De (verhuur)risico's liggen grotendeels bij de investeerders en wat er ook gebeurt hijzelf blijft buiten schot.
Pecunia non olet
pi_189703567
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 17:48 schreef obligataire het volgende:

[..]

Je zou zomaar gelijk kunnen hebben. De (verhuur)risico's liggen grotendeels bij de investeerders en wat er ook gebeurt hijzelf blijft buiten schot.
Eens met Benger en jou. Veel te hoog risico voor het rendement.
Maar ik denk dat deze zo vol zit: paar paneeltjes op de unit, hang een groen labeltje aan de investering, en je boor een hele andere vijver investeerders aan.
pi_189711227
Vreemde pitch van BijDaan Rotterdam Westblaak op capital circle
pi_189711821
Collin Sunny tent staat open.
https://www.collincrowdfund.nl/sunnytent-bv/

Ik laat hem lopen.
pi_189712131
quote:
14s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:03 schreef Horsemen het volgende:
Collin Sunny tent staat open.
https://www.collincrowdfund.nl/sunnytent-bv/

Ik laat hem lopen.
Het valt me op dat ze goede sier maken met het indrukwekkende eigen vermogen van Kl*eman Beheer maar deze BV staat toch niet daadwerkelijk garant voor de verplichtingen van de debiteur Sunny Tent? Lijkt me nogal misleidend als je niet goed leest.
Pecunia non olet
pi_189712219
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:24 schreef obligataire het volgende:

[..]

Het valt me op dat ze goede sier maken met het indrukwekkende eigen vermogen van Kl*eman Beheer maar deze BV staat toch niet daadwerkelijk garant voor de verplichtingen van de debiteur Sunny Tent? Lijkt me nogal misleidend als je niet goed leest.
Klopt, deze tekent niet mee voor de lening.
pi_189712293
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 12:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Voor wie wat meer details wil lezen hier staat een uitleg. https://www.ad.nl/economie/sparen-in-de-bv~a1787f8b/
Dank voor de link. Interessant om te lezen wat de stappen zijn.
Blijft een hoop administratief werk om dit dus uit te gaan voeren. :|
pi_189712606
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:32 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Dank voor de link. Interessant om te lezen wat de stappen zijn.
Blijft een hoop administratief werk om dit dus uit te gaan voeren. :|
Dit artikel is nog gebaseerd op de oude situatie, dus van vóór de aankondiging wijzigingen in box 3 m.b.t. spaarvermogen.
Dus grotendeels achterhaald vrees ik.

M.i. is het in de toekomst interessant om het bancaire geld zoveel als mogelijk op privé te houden in box 3.
Beleggingen daarentegen in de B.V., echter met uitzondering van hoogrenderende beleggingen (ruwweg vanaf 5% verwacht rendement).

Crowdfunding zal denk ik, afhankelijk van platform uiteraard, rond de 4% opleveren na kosten en defaults.

Mocht een individueel project in de BV verlies opleveren, dan kun je deze direct aftrekken van de winst. Verliezen in box 3 verminderen alleen de grondslag van het vermogen.

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 31-10-2019 12:03:58 ]
Pecunia non olet
pi_189712706
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 11:57 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dit artikel is nog gebaseerd op de oude situatie, dus van vóór de aankondiging wijzigingen in box 3 m.b.t. spaarvermogen.
Dus grotendeels achterhaald vrees ik.

M.i. is het in de toekomst interessant om het bancaire geld zoveel als mogelijk op privé te houden in box 3.
Beleggingen daarentegen in de B.V., echter met uitzondering van hoogrenderende beleggingen (ruwweg vanaf 5% verwacht rendement).

Crowdfunding zal denk ik, afhankelijk van platform uiteraard, rond de 4% opleveren na kosten en defaults.

Mocht een project in de BV verlies opleveren, dan kun je deze direct aftrekken van de winst. Verliezen in box 3 verminderen alleen de grondslag.
Inderdaad, handig schuiven waarbij je alles wat onder de 'beleggingen' category valt in de BV wil zetten.

Wat ik mij nog afvraag. Hoe vast zit het geld nou als je het in je BV onderbrengt. Kun je nog steeds makkelijk bij je vermogen als je het nodig hebt, of moet je het meer zien als een langlopende deposito wat je niet direct meer te besteden hebt.
pi_189712764
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:45 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ik las net ook dezelfde email die jij kreeg. Zal vandaag of morgen eens een mail sturen met opheldering over de mogelijke uitwinwaarde van deze tweede hypotheek.
Dit soort acties (niet de eerste keer bij GvE) zijn voor mij reden geweest om nagenoeg niet meer bij GvE te investeren in projecten zonder hypothecaire zekerheid.

Wat mij betreft zijn we bij GvE teveel overgeleverd aan "het goede inzicht van het platform" mbt wat het beste is voor de investeerders.
Ook ik zit in deze lening. Ik heb net een klacht ingediend bij GvE hierover.
Hierin stel ik kort samengevat dat ze dit eerst verplicht aan de investeerders dienen voor te leggen. Daarnaast ga ik ook niet akkoord met het dusdanig veranderen van de lening + risicoprofiel (van werktuigverhuur naar BH-beugel productie). De enige juiste weg bij een dusdanige verandering van de lening is om eerst de oorspronkelijke lening af te lossen en dan een nieuwe pitch te starten voor het nieuwe bedrijf.
GvE dient niet akkoord te gaan met zo'n verandering. Daarnaast dienen ze ook in te grijpen bij het vervreemden van de zekerheden.
Wanneer zekerheden verkocht worden dient dat geld 1 op 1 gebruikt te worden voor aflossen van de lening. En voor niets anders.
pi_189712767
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 12:04 schreef dyna18 het volgende:

[..]Wat ik mij nog afvraag. Hoe vast zit het geld nou als je het in je BV onderbrengt. Kun je nog steeds makkelijk bij je vermogen als je het nodig hebt, of moet je het meer zien als een langlopende deposito wat je niet voor kort lopende acties kunt besteden.
Ideale situatie is als je een groot vermogen hebt waarvan je een aanzienlijk deel de komende jaren niet hoeft aan te spreken. Dat zit dan comfortabel in de B.V. Mocht het wel gebeuren dat je geld uit de BV nodig hebt dan kun je die opnamen omzetten in een nette leningsovereenkomst, bijvoorbeeld met zekerheden gesteld, want de Fiscus kijkt dan kritisch mee.
Pecunia non olet
pi_189712969
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:45 schreef ETphonehome het volgende:
Ik zit overigens in de testgroep voor de nieuwe website: test zou in September van start gaan. Eind September werd ik geïnformeerd dat de test uitgesteld werd tot Oktober. Tot op heden niks meer vernomen over wanneer de test van start gaat.
GvE heeft hier weer goed meegelezen. Vandaag een reactie ontvangen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189713233
Op FNC een E project (opent overmorgen), die blijkbaar eerder is gefinancierd. Is er iemand die hier in zit?
Betreft Mediterrané's Corner (cafetaria) in Utrecht.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189713238
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 12:07 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ook ik zit in deze lening. Ik heb net een klacht ingediend bij GvE hierover.
Hierin stel ik kort samengevat dat ze dit eerst verplicht aan de investeerders dienen voor te leggen. Daarnaast ga ik ook niet akkoord met het dusdanig veranderen van de lening + risicoprofiel (van werktuigverhuur naar BH-beugel productie). De enige juiste weg bij een dusdanige verandering van de lening is om eerst de oorspronkelijke lening af te lossen en dan een nieuwe pitch te starten voor het nieuwe bedrijf.
GvE dient niet akkoord te gaan met zo'n verandering. Daarnaast dienen ze ook in te grijpen bij het vervreemden van de zekerheden.
Wanneer zekerheden verkocht worden dient dat geld 1 op 1 gebruikt te worden voor aflossen van de lening. En voor niets anders.
Ik zit niet in het betreffende project, maar in het contract bij 6.2 C or 6.2.3 (afhankelijk van de versie denk ik) staat dat de lening opgeeist kan worden in geval van wijzigen van de bedrijfsactiveiten, ik vind ook dat GVE dat had moeten doen. Of er ergens in de voorwaarden of contract staat dat de investeerders daarin mee kunnen beslissen of dat GVE daar zelfstandig over mag beslissen weet ik niet, maar dat dit onwenselijk is lijkt mij zeker.
pi_189713658
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 12:45 schreef Red_arrow het volgende:

[..]

Ik zit niet in het betreffende project, maar in het contract bij 6.2 C or 6.2.3 (afhankelijk van de versie denk ik) staat dat de lening opgeeist kan worden in geval van wijzigen van de bedrijfsactiveiten, ik vind ook dat GVE dat had moeten doen. Of er ergens in de voorwaarden of contract staat dat de investeerders daarin mee kunnen beslissen of dat GVE daar zelfstandig over mag beslissen weet ik niet, maar dat dit onwenselijk is lijkt mij zeker.
Het probleem is dat als er staat dat iets kan, dat nog niet betekent dat het ook moet. En de algemene voorwaarden geven GvE inderdaad de mogelijkheid om naar eigen inzicht over dit soort zaken te beslissen. Hetzelfde geldt voor het uitwinnen van zekerheden (inclusief hypotheekrechten).
Is dat OK? Nee. Daarom ben ik al meer dan 2 jaar geleden gestopt met investeren bij GvE.
pi_189713739
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 12:45 schreef Red_arrow het volgende:

[..]

Ik zit niet in het betreffende project, maar in het contract bij 6.2 C or 6.2.3 (afhankelijk van de versie denk ik) staat dat de lening opgeeist kan worden in geval van wijzigen van de bedrijfsactiveiten, ik vind ook dat GVE dat had moeten doen. Of er ergens in de voorwaarden of contract staat dat de investeerders daarin mee kunnen beslissen of dat GVE daar zelfstandig over mag beslissen weet ik niet, maar dat dit onwenselijk is lijkt mij zeker.
Precies. Of met redenen omkleed voorleggen aan investeerders ter stemming. Zou natuurlijk kunnen dat het opeisen van de lening gelijk faillissement tot gevolg heeft en dat via de zekerheden op dit moment ook niets te halen is. In dat geval is het misschien goed om ze nog wat door te laten modderen en zelf het lek boven water te laten halen. Maar dan alleen wel na goedkeuring van investeerders.
Zoals het nu afgesproken is, is het natuurlijk helemaal van de zotte en onacceptabel.
pi_189714396
Restaurant Arnhem 1e hypotheek collin crowdfund
Koopprijs [url=https://www.fundainbusiness.nl/winkel/arnhem/object-40188853-jansplaats-12-
Aankoop volgens pitch = 660.000
Huidige marktwaarde = 905.000
Waarde na verbouwing = 1.735.000

[ Bericht 21% gewijzigd door KrekelJapie op 31-10-2019 14:07:32 ]
pi_189714466
Raamdecoratie collin crowdfund
pi_189714513
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 13:59 schreef KrekelJapie het volgende:
Restaurant Arnhem 1e hypotheek collin crowdfund
Koopprijs fundain business = 395.000.
Aankoop volgens pitch = 660.000
Huidige marktwaarde = 905.000
Waarde na verbouwing = 1.735.000
Aankoop betreft zowel Jansplaats 12 als 13, zie fundainbusiness:
Koopsom:
Jansplaats 12 ¤ 395.000,- kosten koper
Jansplaats 13 ¤ 395.000,- kosten koper

Beide panden zijn in één koop te koop voor ¤ 749.500,- kosten koper.
pi_189714650
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 13:59 schreef KrekelJapie het volgende:
Restaurant Arnhem 1e hypotheek collin crowdfund
Koopprijs [url=https://www.fundainbusiness.nl/winkel/arnhem/object-40188853-jansplaats-12-
Aankoop volgens pitch = 660.000
Huidige marktwaarde = 905.000
Waarde na verbouwing = 1.735.000
edit: + horecavergunning.

Er wordt weer wonderbaarlijk vermenigvuldigd met waarde, Onze Lieve Heer zou er jaloers op zijn. _O_
Pecunia non olet
pi_189715904
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 13:59 schreef KrekelJapie het volgende:
Restaurant Arnhem 1e hypotheek collin crowdfund
Koopprijs [url=https://www.fundainbusiness.nl/winkel/arnhem/object-40188853-jansplaats-12-
Aankoop volgens pitch = 660.000
Huidige marktwaarde = 905.000
Waarde na verbouwing = 1.735.000
Kort door de bocht is het een dubbel bedrijfspand op een goede locatie met een LTV bij aanvang van 136% welke na 5 jaar als er afgelost moet worden nog een LTV heeft van 100% tegen 6% rente. In het pand moet nieuw te ontwikkelen horeca komen.

De rente is mij minimaal 1,5% te laag. Ik laat hem lopen.
pi_189716491
SamenInGeld Hoensbroek open
pi_189716770
quote:
14s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 16:09 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Kort door de bocht is het een dubbel bedrijfspand op een goede locatie met een LTV bij aanvang van 136% welke na 5 jaar als er afgelost moet worden nog een LTV heeft van 100% tegen 6% rente. In het pand moet nieuw te ontwikkelen horeca komen.

De rente is mij minimaal 1,5% te laag. Ik laat hem lopen.
De eigenaren tekenen ook mee. Ik krijg uit het verhaal de indruk dat daar wel enig verhaalbaar vermogen zit, met al die activiteiten.

[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 31-10-2019 17:55:24 ]
Pecunia non olet
pi_189716848
Deze eigenaren zitten ook in Madam Chen en de Avocado Bar, beiden Rotterdam.
Pecunia non olet
pi_189716957
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 17:24 schreef obligataire het volgende:
Deze eigenaren zitten ook in Madam Chen en de Avocado Bar, beiden Rotterdam.
Ze zijn dus weg bij hcn
pi_189718430
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 17:34 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ze zijn dus weg bij hcn
Hcn zal niet zo laag willen gaan met de rente vermoed ik. Iets meer dan 5% netto voor dit risico laat ik graag aan mij voorbij gaan.
pi_189718576
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 17:34 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ze zijn dus weg bij hcn
Zal vermoedelijk ook te maken hebben met het vestigen van 1 ste hypotheek en hiermee verbandhoudend de voor HCN lage rente en hoge leensom. Kortom deze lening past veel beter bij het Collin platform met zijn investeerders dan bij die van HCN.
pi_189718595
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 17:03 schreef W1241302 het volgende:
Op crowdrealestate wordt een tweede project aangekondigd. Het gaat ook bij dit project om zorgvastgoed. Looptijd 24 mnd en rente 6,5%. Deze is in Nederland.

Mocht iemand van dit project, of het al eerder aangekondigde project in Duitsland, een linkje hebben dan hoor ik dat graag.
Ik heb ernaar gevraagd. Het project zou pas halverwege november opengaan
pi_189725012
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 19:22 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Ik heb ernaar gevraagd. Het project zou pas halverwege november opengaan
Bedankt voor het navragen. Zien we over twee weken verder.
pi_189726673
Ongelofelijk. Maar liefst 4 nieuwe projecten op FC
pi_189727328
Ik weet eigenlijk niet of de voorinvesteringslink van scorito hier al gedeeld is, anders bij deze

https://www.collincrowdfu(...)e4817d32b39cd25400ae

Al ruim een half miljoen binnen dus voor 57% gefund.
pi_189727410
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 11:38 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik weet eigenlijk niet of de voorinvesteringslink van scorito hier al gedeeld is, anders bij deze

https://www.collincrowdfu(...)e4817d32b39cd25400ae

Al ruim een half miljoen binnen dus voor 57% gefund.
Stond er nog niet volgens mij. Kreeg hem via de mail net binnen. Twijfel alleen beetje. Beperkte dekking en 9 maanden aflossingsvrij tegen een gemiddelde rente

[ Bericht 1% gewijzigd door alpeko op 01-11-2019 11:54:54 ]
pi_189727549
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 13:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Storno op project 15834 van GvE. Oorzaak verkoop zaak. Als dit maar goed gaat aflopen met een volledige aflossing per 31-10-2019!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zit nl. nog steeds te wachten op de totale aflossing na verkoop van sterren restaurant Pinxten beheer bv Landgoed Wolfslaar. Je kan in de pitch bij Collin(koper heeft gefinanciert via Collin https://www.collincrowdfund.nl/restaurant-monarh/) lezen wat deze GvE lener voor zijn zaak gekregen heeft.(500k) De GvE lener zegt doodleuk dat de verkoopprijs in de pitch van Collin niet klopt en dat hij veel minder heeft gekregen bij verkoop. Tot op heden nog geen cent gezien van de verkoop restaurant en heeft GvE/flanderijn de leningnemer nog steeds niet in de tang om aan zijn verplichtingen te voldoen. Slechte zaak! :(
Kreeg net bericht binnen dat mevrouw H*terb*osch van project 15834 inderdaad het geld van de lening na verkoop zaak in zijn geheel terug betaald heeft aan GvE. Gelukkig zoals het hoort gehandeld. ^O^
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu de eigenaar van project van sterren restaurant Pinxten beheer bv Landgoed Wolfslaar nog!
Het is toch belachelijk dat die ongeveer 20K die nog rest van het oorspronkelijke leningbedrag niet opgehoest kan worden, als je vangt 500K voor de verkoop van je zaak. GvE/Flanderijn moet hier echt tot het gaatje gaan om het resterende geld binnen te harken! Ik herhaal slechte zaak dat dit geld nog steeds niet binnen is ruim 4 maanden na de verkoop van de zaak. Tijd dringt anders is het geld wat er bij verkoop binnen is gekomen al weggesluisd!!

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 01-11-2019 12:28:13 ]
pi_189727601
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 11:44 schreef alpeko het volgende:

[..]

Stond er nog niet volgens mij. Kreeg hem via de mail net binnen. Twijfel alleen beetje. Beperkte dekking en 9 maanden aflossingsvrij tegen een gemiddelde rente
Ik doe ook niet mee. Echter kennelijk zien anderen(392 investeerders op dit moment) het toch anders. :)
pi_189727799
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 12:01 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik doe ook niet mee. Echter kennelijk zien anderen(392 investeerders op dit moment) het toch anders. :)
laat hem ook lopen, zekerheden icm aflossingsvrije periode icm verhoogd D&B risico
pi_189729114
update Papa Joe Winterberg HCN

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en de bijlage
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189729224
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 13:57 schreef tuiniertje het volgende:
update Papa Joe Winterberg HCN

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en de bijlage
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Binnen een jaar 325K + eigen inbreng verbrand. Daar wordt je zeker ziek van! https://horecacrowdfundin(...)-winterberg-y3p7x6lq
Ik zit er (gelukkig) niet in, maar zo zie je maar weer hoe voorzichtig je moet zijn met projecten in het buitenland. Buitenlands recht is niet gelijk aan binnenlands recht. Ook ervaren partijen als HCN kunnen zich dus goed vergissen met het aannemen van projecten in het buitenland. Ook al werkt men met NL ondernemers.

[ Bericht 64% gewijzigd door NaRegenDeZon op 01-11-2019 14:13:17 ]
pi_189729466
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:04 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Binnen een jaar 325K + eigen inbreng verbrand. Daar wordt je zeker ziek van! https://horecacrowdfundin(...)-winterberg-y3p7x6lq
Ik zit er (gelukkig) niet in, maar zo zie je maar weer hoe voorzichtig je moet zijn met projecten in het buitenland. Buitenlands recht is niet gelijk aan binnenlands recht. Ook ervaren partijen als HCN kunnen zich dus goed vergissen met het aannemen van projecten in het buitenland. Ook al werkt men met NL ondernemers.
Ik zit er ook niet in, lees nu net de pitch terug. Ik meen dat ik afhaakte op het punt dat beide ondernemers vooral als adviseur actief geweest zijn (bij adviseurs gaat bij mij altijd een waarschuwingslampje aan, met name als ze bij mij op de deur van het bedrijf kloppen).

Eens met jouw opmerking: zowel voor platform, als voor ons als investeerders zijn de (juridische) risico's met projecten buiten Nederland moeilijker te overzien.
Overigens is er 325K + eigen inbreng + financiering brouwer verbrand is, dus de schade is nog groter. Volgens de pitch 600K. totaal.

Brengt mij ook weer aan het denken over buitenlandse p2p platforms: daar is de rente vaak hoger dan we in NL gewend zijn, maar dat zal ook nodig zijn denk ik (om aan een acceptabel netto rendement na aftrek defaults te komen).
Komende dagen eens even goed mijn balans tussen de verschillende categorieën van crowdfunding heroverwegen.
pi_189729493
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 13:57 schreef tuiniertje het volgende:
update Papa Joe Winterberg HCN

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en de bijlage
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:04 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Binnen een jaar 325K + eigen inbreng verbrand. Daar wordt je zeker ziek van! https://horecacrowdfundin(...)-winterberg-y3p7x6lq
Ik zit er (gelukkig) niet in, maar zo zie je maar weer hoe voorzichtig je moet zijn met projecten in het buitenland. Buitenlands recht is niet gelijk aan binnenlands recht. Ook ervaren partijen als HCN kunnen zich dus goed vergissen met het aannemen van projecten in het buitenland. Ook al werkt men met NL ondernemers.
Precies wat ik ook wilde zeggen.

Ik zit er ook niet in maar heb een vergelijkbaar drama bij AgD (https://www.aygodutch.com(...)den-looptijd-1-jaar/) mee mogen maken. Na dit debacle voor mij geen buitenlandse projecten meer en al helemaal niet via een Nederlands platform. Buitenlandse rechtspraak is volstrekt anders dan de Nederlandse en de kosten voor incasso, rechtszaken, vertaal bureaus en allerhanden extra adviseurs zijn vele malen hoger.
pi_189729574
Vervelend verhaal zeg, ik krijg wel de indruk dat HCN zich niet zomaar met een kluitje het riet in laat sturen. Ik ben dan ook benieuwd hoe het afloopt met vakantiehuisje Villa Flo* op Fuertaventure. Dat gaat gelukkig wel om een veel kleiner bedrag.
pi_189729619
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:30 schreef escortmk2 het volgende:
Vervelend verhaal zeg, ik krijg wel de indruk dat HCN zich niet zomaar met een kluitje het riet in laat sturen. Ik ben dan ook benieuwd hoe het afloopt met vakantiehuisje Villa Flo* op Fuertaventure. Dat gaat gelukkig wel om een veel kleiner bedrag.
AgD liet zich ook niet met een kluitje het riet in sturen maar vele rechtszaken en bijbehorende kosten verder is er bij AgD nooit meer ene euro terug gekomen uit dit project.
pi_189729673
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:30 schreef escortmk2 het volgende:
Vervelend verhaal zeg, ik krijg wel de indruk dat HCN zich niet zomaar met een kluitje het riet in laat sturen. Ik ben dan ook benieuwd hoe het afloopt met vakantiehuisje Villa Flo* op Fuertaventure. Dat gaat gelukkig wel om een veel kleiner bedrag.
Is dat project
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dan ook in de problemen?
pi_189729752
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:37 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Is dat project
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dan ook in de problemen?
Yep. 23/36 termijnen betaald. Lijkt nu niet te reageren op HCN maar is nog wel actief op LinkedIn bijvoorbeeld.
pi_189729936
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:42 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Yep. 23/36 termijnen betaald. Lijkt nu niet te reageren op HCN maar is nog wel actief op LinkedIn bijvoorbeeld.
Ook
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
is in de zwijgmodus gegaan: er wordt niet betaald, ondernemer reageert nergens op.
pi_189729946
Mmm, er zijn heel wat meer problemen bij HcN projecten dan ik dacht.
pi_189729969
Daarnaast is ook
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
na 10/72 gestopt met betalen. GvE is in gesprek met de ondernemer, en het onderpand lijkt verkocht te gaan worden.
Dit was een tweede hypotheek voor de GvE investeerders, waarbij de tweede hypotheek dekkend zou moeten zijn.
Voor mij het tweede project met hypotheek wat in de problemen komt (heb er ook een bij NL investeert).
Worden interessante maanden, om te zien hoe de platforms met uitwinning hiervan om weten te gaan.
pi_189730363
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:59 schreef ETphonehome het volgende:
Daarnaast is ook
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
na 10/72 gestopt met betalen. GvE is in gesprek met de ondernemer, en het onderpand lijkt verkocht te gaan worden.
Dit was een tweede hypotheek voor de GvE investeerders, waarbij de tweede hypotheek dekkend zou moeten zijn.
Voor mij het tweede project met hypotheek wat in de problemen komt (heb er ook een bij NL investeert).
Worden interessante maanden, om te zien hoe de platforms met uitwinning hiervan om weten te gaan.
Dan moet die tweede hypotheek toch heel wat opbrengen!

Leendoel: Overname
Bedrag: 190.000 euro
Rente: 7,0%
Looptijd: 72 maanden
Classificatie: 5
Graydon rating: 0,06
pi_189730390
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:57 schreef Horsemen het volgende:
Mmm, er zijn heel wat meer problemen bij HcN projecten dan ik dacht.
Dit is bij HCN mijn enige probleem-project, van de in totaal 60 projecten waar ik in zit of zat. Ik ben dus nog steeds erg tevreden over het platform.
pi_189730530
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 15:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dan moet die tweede hypotheek toch heel wat opbrengen!

Leendoel: Overname
Bedrag: 190.000 euro
Rente: 7,0%
Looptijd: 72 maanden
Classificatie: 5
Graydon rating: 0,06
Uit de pitch:

taxatie verhuurde staat: 720K
inschrijving 1e hyp: 750K
openstaande bedrage 1e hyp: 470K
lening GvE, 2e hyp: 152.3K (bedrag is verlaagd tijdens de funding)
er is ook een negatieve hypotheekverklaring opgenomen: geen additionele hypotheken, en niet additioneel opnemen binnen de bestaande 1e inschrijving.
pi_189730605
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 15:27 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Dit is bij HCN mijn enige probleem-project, van de in totaal 60 projecten waar ik in zit of zat. Ik ben dus nog steeds erg tevreden over het platform.
Zelf maar 19 projecten bij HcN omdat ik toch wat terughoudend ben met horeca.
Op wat strubbelingen na bij een van mijn projecten omdat een van de medegeldnemers uit de lening wilde stappen bij mij geen achterstanden. Dus zeker ook tevreden. Blijft dat er meer projecten met achterstanden zijn dan ik dacht.
pi_189730615
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 15:35 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Uit de pitch:

taxatie verhuurde staat: 720K
inschrijving 1e hyp: 750K
openstaande bedrage 1e hyp: 470K
lening GvE, 2e hyp: 152.3K (bedrag is verlaagd tijdens de funding)
er is ook een negatieve hypotheekverklaring opgenomen: geen additionele hypotheken, en niet additioneel opnemen binnen de bestaande 1e inschrijving.
Ik help het je hopen dat de boel onderhands verkocht kan worden. Ben bang dat er bij gedwongen verkoop weinig over blijft voor de 2e hypotheekhouder.
pi_189730684
Uit nieuws brief Collin!

Nieuwe Collin Credit Score

In 2014 is Collin Crowdfund gestart met Collin Credit Score (CCS). Bij de introductie in 2014 was de Stichting Zekerhedenagent van Collin Crowdfund nog niet opgericht en werden relatief weinig zekerheden gevestigd. In 2016 is deze stichting opgericht en is het vestigen van zekerheden sterk toegenomen. Wij hebben vastgesteld dat investeringsbesluiten door u mede worden bepaald door aangeboden zekerheden. Dit is voor ons aanleiding geweest de zekerheden in onze Collin Creditscore te presenteren.

De aanvragen die inmiddels voorzien zijn van een positief Groen Licht Besluit aan de hand van de oude CCS-score zullen in de pitch nader worden toegelicht op de criteria rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit.

Nieuwe aanvragen worden gescoord op de criteria afloscapaciteit, solvabiliteit en zekerheden. Hierbij is de weging Afloscapaciteit: 40%, Solvabiliteit: 20% en Zekerheden 40% van de CCS score.
Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de uitgebreide toelichting op de website.
pi_189730741
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 15:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik help het je hopen dat de boel onderhands verkocht kan worden. Ben bang dat er bij gedwongen verkoop weinig over blijft voor de 2e hypotheekhouder.
Eens, in het geval van gedwongen verkoop is de kans op een flinke afschrijving erg groot.
De eerste 9 maanden van dit jaar liep het heel lekker bij mij: weinig afboekingen, en weinig projecten die in de gevarenzone kwamen. In oktober zijn er toch een paar nieuwe potentiele probleemgevallen boven komen drijven in mijn portefeuille.

Ik probeer mijn investeringen steeds meer te structureren door de hoogte van mijn investeringsbedrag te relateren aan de combinatie zekerheden / rente:
in een project met tweede hypotheek (zoals deze bij GvE) investeer ik de helft van het bedrag van wat ik zou doen als het een eerste hypotheek tot 85% zou zijn.
Projecten zonder hypotheek neem ik weer voor het halve bedrag van het 2e hypotheek bedrag mee.
Dit gecombineerd met minimum rentevergoedingen: zonder hypotheek doe ik niet mee onder de 8%. Met hypotheek ligt het een beetje aan de verhoudingen, maar de SIG rentevergoedingen liggen mij sowieso te laag.

Het is wat mij betreft een constant leer- en verbeter proces. (en ja, ik betaal met enige regelmaat schoolgeld = afschrijving).

[ Bericht 15% gewijzigd door ETphonehome op 01-11-2019 16:48:11 ]
pi_189730880
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 15:43 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Uit nieuws brief Collin!

Nieuwe Collin Credit Score

In 2014 is Collin Crowdfund gestart met Collin Credit Score (CCS). Bij de introductie in 2014 was de Stichting Zekerhedenagent van Collin Crowdfund nog niet opgericht en werden relatief weinig zekerheden gevestigd. In 2016 is deze stichting opgericht en is het vestigen van zekerheden sterk toegenomen. Wij hebben vastgesteld dat investeringsbesluiten door u mede worden bepaald door aangeboden zekerheden. Dit is voor ons aanleiding geweest de zekerheden in onze Collin Creditscore te presenteren.

De aanvragen die inmiddels voorzien zijn van een positief Groen Licht Besluit aan de hand van de oude CCS-score zullen in de pitch nader worden toegelicht op de criteria rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit.

Nieuwe aanvragen worden gescoord op de criteria afloscapaciteit, solvabiliteit en zekerheden. Hierbij is de weging Afloscapaciteit: 40%, Solvabiliteit: 20% en Zekerheden 40% van de CCS score.
Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de uitgebreide toelichting op de website.
Bij het lezen van de toelichting bij de nieuwe collin creditscore op de website las ik de volgende voetnoten die er volgens mij nog nooit op deze manier hebben gestaan:

De Collin Credit Score wordt met deugdelijke toelichting geleverd door en onder verantwoordelijkheid van de (potentiële) ondernemer. Deze wordt ondersteund en begeleid door de Crowdfund Coach.
De Collin Credit Score is gebaseerd op de balans en winst- & verliesrekening na kredietverlening en verkregen zekerheden, zoals weergegeven in de prognose van het bedrijfsplan en de overeengekomen voorwaarden voor de Collin lening. Afhankelijk van de achtergrond van de aanvraag, historische performance of andere aspecten, kan de Crowdfund Coach of de Groen Licht Commissie de score aanpassen.


Met name het deel dat de ondernemer verantwoordelijk is voor de Collin Credit Score is volgens mij nieuw en naar mijn idee kan men hiermee niet wegkomen. De naam zegt het al de de Collin Score. Dus het is een score van Collin en niet de score van de ondernemer die door de ondernemer is gemaakt!! Collin Crowdfund kruipt hier steeds verder van zijn verantwoordelijkheid weg.


Heeft toevallig iemand nog een oude afdruk van wat er op de website van Collin stond over de Collin Credit Score?

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 01-11-2019 16:01:55 ]
pi_189731577
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 15:55 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Bij het lezen van de toelichting bij de nieuwe collin creditscore op de website las ik de volgende voetnoten die er volgens mij nog nooit op deze manier hebben gestaan:

De Collin Credit Score wordt met deugdelijke toelichting geleverd door en onder verantwoordelijkheid van de (potentiële) ondernemer. Deze wordt ondersteund en begeleid door de Crowdfund Coach.
De Collin Credit Score is gebaseerd op de balans en winst- & verliesrekening na kredietverlening en verkregen zekerheden, zoals weergegeven in de prognose van het bedrijfsplan en de overeengekomen voorwaarden voor de Collin lening. Afhankelijk van de achtergrond van de aanvraag, historische performance of andere aspecten, kan de Crowdfund Coach of de Groen Licht Commissie de score aanpassen.


Met name het deel dat de ondernemer verantwoordelijk is voor de Collin Credit Score is volgens mij nieuw en naar mijn idee kan men hiermee niet wegkomen. De naam zegt het al de de Collin Score. Dus het is een score van Collin en niet de score van de ondernemer die door de ondernemer is gemaakt!! Collin Crowdfund kruipt hier steeds verder van zijn verantwoordelijkheid weg.

Heeft toevallig iemand nog een oude afdruk van wat er op de website van Collin stond over de Collin Credit Score?
Heb je hier wat aan:
https://web.archive.org/w(...)rowdfund.nl/risicos/

Edit: het lijkt er dus toch al een tijdje zo te staan.

[ Bericht 1% gewijzigd door TisIk op 01-11-2019 16:59:26 ]
pi_189732004
Aankoop bovenwoning cafetaria op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/saigon-snacks-v-o-f/

[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 01-11-2019 18:19:32 ]
pi_189732013
Het is (weer) een zootje met de betalingen bij SIG. Saldo klopt niet met wat het zou moeten zijn, en actueel saldo klopt niet met de geboekte betalingen. oO/
Dat wordt het weekend doorwerken en handmatig de boel goed zetten.

[ Bericht 3% gewijzigd door zeeland6 op 01-11-2019 17:36:29 ]
pi_189732210
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 16:50 schreef TisIk het volgende:

[..]

Heb je hier wat aan:
https://web.archive.org/w(...)rowdfund.nl/risicos/

Edit: het lijkt er dus toch al een tijdje zo te staan.
Dank! Misschien is die zinsnede niet op dit moment nieuw toegevoegd maar toch klopt het niet. Volgens mij is het platform verantwoordelijk voor de score/rating van een project en niet de ondernemer/leningnemer.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 01-11-2019 17:42:46 ]
pi_189732724
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:55 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ook
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
is in de zwijgmodus gegaan: er wordt niet betaald, ondernemer reageert nergens op.
En de dames en heren van HCN lezen hier denk ik ook mee.
Updates die verstuurd worden op vrijdagmiddag, als de laatste persoon het kantoor verlaat.... Meestal slecht nieuws, hier ook als je een beetje tussen de regels doorleest:

Samengevat, met op het einde een beetje mijn eigen interpretatie: zaak loopt niet volgens verwachting, 6 maanden alleen rente, daarna zien we verder.
We hebben de onderneemster alvast een minimum omzet doel meegegeven voor over 6 maanden, bij het niet behalen gaan we de tafels en stoelen verkopen denken we, misschien ook niet, zien we dan wel weer, we weten het eigenlijk ook niet, want er zijn niet zoveel zekerheden, en mevrouw is een kale kip maar wel enthousiast.
Doei, het is nu weekeind voor ons.

[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 01-11-2019 18:40:43 ]
pi_189732854
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 17:23 schreef zeeland6 het volgende:
Het is (weer) een zootje met de betalingen bij SIG. Saldo klopt niet met wat het zou moeten zijn, en actueel saldo klopt niet met de geboekte betalingen. oO/
Dat wordt het weekend doorwerken en handmatig de boel goed zetten.
Gras is groen....
pi_189733560
SIG , verkeerde uitbetaling bij
Geleen Kastanjelaan 1A 1a

Heb het gemeld aan SIG. Rentebedrag klopt niet.
pi_189734736
quote:
kraaltjes en glimmertjes.... tegen 7%...
Ik doe niet mee.
Dti jaar gaat meer als de helft van de jaar omzet in Q4 gerealiseerd worden. Voor volgend jaar is de omzet begroot op 2.5 keer de begrote omzet voor dit jaar (jaaromzet 2020 = 5 x Q1 t/m Q3 2019).
pi_189735597
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 17:23 schreef zeeland6 het volgende:
Het is (weer) een zootje met de betalingen bij SIG. Saldo klopt niet met wat het zou moeten zijn, en actueel saldo klopt niet met de geboekte betalingen. oO/
Dat wordt het weekend doorwerken en handmatig de boel goed zetten.
Het is echt ongelooflijk dat ze dat maar niet op orde krijgen.
En dat noemen ze dan Fintech.
Als de banken zoiets zouden doen, zou Nederland op zijn kop staan.
De traditionele banken mogen misschien oudere technologie gebruiken, het werkt in ieder geval wel correct.
pi_189737706
Afhaalrestaurant op FNC:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goede beoordelingen:
https://www.google.com/se(...)ceid=chrome&ie=UTF-8

Jaarcijfers 2018 beschikbaar, afnemend negatief vermogen. Wel E'tje. Heb meerdere afhaal/toko's in port, ook E's en betalen netjes. Benieuwd waarom dit toch een E'tje is.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jaco078 op 02-11-2019 09:35:31 ]
pi_189742396
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 november 2019 22:26 schreef Jaco078 het volgende:
Afhaalrestaurant op FNC:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goede beoordelingen:
https://www.google.com/se(...)ceid=chrome&ie=UTF-8

Jaarcijfers 2018 beschikbaar, afnemend negatief vermogen. Wel E'tje. Heb meerdere afhaal/toko's in port, ook E's en betalen netjes. Benieuwd waarom dit toch een E'tje is.
Ik zou eerder benieuwd zijn als het iets anders dan een E was geweest.
pi_189742486
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 09:43 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ik zou eerder benieuwd zijn als het iets anders dan een E was geweest.
Ja mee eens, maar soms is het overduidelijk een E. En hier zie ik wel enkele verzachtende omstandigheden om m wel mee te nemen.


Edit 1: site loopt vast
Edit 2: en vol binnen 6 minuten

[ Bericht 5% gewijzigd door Jaco078 op 02-11-2019 10:40:12 ]
  zaterdag 2 november 2019 @ 10:45:38 #264
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_189743032
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 17:23 schreef zeeland6 het volgende:
Het is (weer) een zootje met de betalingen bij SIG. Saldo klopt niet met wat het zou moeten zijn, en actueel saldo klopt niet met de geboekte betalingen. oO/
Dat wordt het weekend doorwerken en handmatig de boel goed zetten.
Het is daar een zooitje bij SIG en dat zal het waarschijnlijk ook wel blijven. Het is immers al jarenlang hetzelfde liedje. Een incidenteel foutje daar zul je mij niet over horen, maar ze hebben het daar structureel gewoon niet op orde. Héél kwalijk. Voor mij onbegrijpelijk dat investeerders hun centen aan zo'n club toevertrouwen.
pi_189744656
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 10:45 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Het is daar een zooitje bij SIG en dat zal het waarschijnlijk ook wel blijven. Het is immers al jarenlang hetzelfde liedje. Een incidenteel foutje daar zul je mij niet over horen, maar ze hebben het daar structureel gewoon niet op orde. Héél kwalijk. Voor mij onbegrijpelijk dat investeerders hun centen aan zo'n club toevertrouwen.
Bij mij klopt het precies (op een aanzienlijk aantal projecten), vanochtend.
Ik mis alleen de jaersvel*str nog maar dat hoeft niet aan SIG te liggen. Ik hoop van wel trouwens :)
Pecunia non olet
pi_189744878
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 13:06 schreef obligataire het volgende:

[..]

Bij mij klopt het precies (op een aanzienlijk aantal projecten), vanochtend.
Ik mis alleen de jaersvel*str nog maar dat hoeft niet aan SIG te liggen. Ik hoop van wel trouwens :)
Ik volg het ook weer een aantal maanden nadat ik dat vorig jaar ook had gedaan en bij mij klopt het ook voor de 28 investeringen die ik heb op twee na die de vorige maand ook een week later kwamen(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
). Het klopt dat de optelling en het overzicht van de betalingen een vertraging kent, maar op het einde van de dag of de dag daarna is het correct.
pi_189745076
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 10:45 schreef InVestEerder het volgende:
Het is daar een zooitje bij SIG en dat zal het waarschijnlijk ook wel blijven
Bij mij was vrijdagavond alles in orde. Afgelopen maanden heb ik ook wel eens gehad dat er iets miste (late betaling?), maar om nu te zeggen dat het structureel allemaal fout gaat kan ik niet zeggen.
pi_189745090
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 18:54 schreef zeeland6 het volgende:
SIG , verkeerde uitbetaling bij
Geleen Kastanjelaan 1A 1a

Heb het gemeld aan SIG. Rentebedrag klopt niet.
Hier klopt ook het rente bedrag niet voor de Kastanjelaan. De manuele invoerder heeft vermoedelijk i.p.v. een volle maand rente het gelijke bedrag aan rente van de eerste gedeeltelijke maand doorgevoerd. Hierdoor heeft waarschijnlijk iedereen uit schaal 1A in dit project zo'n 17% aan rente uitkering te kort gehad. Ik weet niet of het bij andere schalen ook fout is gegaan, daar zit ik niet in.
Afijn zal begin volgende week wel herstelt worden als jij de foutmelding hebt doorgegeven. Vervelend is het wel dat er iedere maand hier wel weer 1 of twee fouten in de uitbetaling geconstateerd worden!!

Ook hier 53B in Rotterdam nog niet binnen maar die zal vermoedelijk wel wat later binnen kakken.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 02-11-2019 14:14:31 ]
pi_189746806
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 november 2019 17:22 schreef djh77 het volgende:
Aankoop bovenwoning cafetaria op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/saigon-snacks-v-o-f/
Zat te zoeken naar de snackbars en kerkstraat 1/1a te Venlo, moet kerkplein 1+1A te Blerick / Venlo zijn. Daar zit Saigon Snacks VOF en ook in de Vleesstraat 20 te Venlo, WOZ waarde nog niet kunnen herleiden.

In Papa Joe zit ik wel helaas. Van de keren dat ik in Winterberg ben geweest, herinner ik me dat het pand en ligging van het pand waar Papa Joe in zit gewoon goed is, centraal midden aan het plein in Winterberg. Wel aardig groot pand, 2 etages, groot terras. Mede vanwege oa de locatie en Winterberg zomer en winterseizoen, dacht ik een prima project.

Maar goed het kan verkeren, buitenlandse regelgeving, een verhuurder die niets wil, dan waarschijnlijk het aan de volgende verhuren voor nog meer ¤. De laatste keer dat ik in Winterberg was, was voor dat Papa Joe begon, zat er wat anders in het pand. Die heeft het dus ook niet gered mogelijk dan. De pitch er nog maar eens op na lezen.

Wel prima dat HCN adviseurs ingeschakeld om de boel te ondersteunen. Denk ook dat dit een lesson learned moet zijn voor HCN, dat indien ze een buitenlandse toko funden, zich ook meer moeten verdiepen in de foreign rules, contracts en laws.

Mijn 1e problem project bij HCN,ondanks dit blijft mijn R goed.

[ Bericht 38% gewijzigd door peterc op 02-11-2019 17:05:23 ]
pi_189746847
quote:
12s.gif Op zaterdag 2 november 2019 16:55 schreef peterc het volgende:

[..]

Zat te zoeken naar de snackbars en kerkstraat 1/1a te Venlo, moet kerkplein 1+1A te Blerick / Venlo zijn. Daar zit Saigon Snacks VOF en ook in de Vleesstraat 20 te Venlo, WOZ waarde nog niet kunnen herleiden.
Klopt! Ik heb een paar uur geleden mail naar CCF gestuurd met dezelfde constatering.
pi_189746910
quote:
12s.gif Op zaterdag 2 november 2019 16:55 schreef peterc het volgende:

[..]

Zat te zoeken naar de snackbars en kerkstraat 1/1a te Venlo, moet kerkplein 1+1A te Blerick / Venlo zijn. Daar zit Saigon Snacks VOF en ook in de Vleesstraat 20 te Venlo, WOZ waarde nog niet kunnen herleiden.
Op Kerkplein 1 zit volgens Google de Sint-Josephkerk
pi_189746929
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 17:05 schreef djh77 het volgende:

[..]

Op Kerkplein 1 zit volgens Google de Sint-Josephkerk
Maar let op,Blerick, Tegelen, Belfeld en Arcen allemaal gemeente Venlo en allemaal Kerkpleinen, Kerkstraten en snackbarren, *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 03-11-2019 12:25:48 ]
pi_189747105
quote:
12s.gif Op zaterdag 2 november 2019 17:07 schreef peterc het volgende:

[..]

Maar let op,Blerick, Tegelen, Belfeld en Arcen allemaal gemeente Venlo en allemaal Kerkpleinen, Kerstraten en snackbarren, *O*
Volgens KvK Kerkplein 1A Blerick
pi_189747761
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2019 17:20 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Volgens KvK Kerkplein 1A Blerick
Dan kunnen we ccf vragen of we inderdaad een hypotheek op de kerk krijgen😆
pi_189759561
Zijn er hier ook mensen die in November 2016 geinvesteerd hebben via thedutchdeal in
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb destijds 150 euro toegezegd, en volgens mijn beste weten direct betaald. Nu ik echter mijn wallet check staat dat mijn investering is geannuleerd en zit er nog maar 100 euro in mijn wallet. Kan iemand herinneren of dit hele project is geannuleerd destijds? Als dat het geval is dan snap ik alleen niet waarom ik daar geen mail over ontvangen heb en waarom er maar 100 euro ipv 150 in mijn wallet zit.
pi_189760272
Misschien maar 100 in wallet gestort en daarom is je investering niet geactiveerd 🤔
pi_189763455
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 13:31 schreef ML45 het volgende:

[..]

Ik volg het ook weer een aantal maanden nadat ik dat vorig jaar ook had gedaan en bij mij klopt het ook voor de 28 investeringen die ik heb op twee na die de vorige maand ook een week later kwamen(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
). Het klopt dat de optelling en het overzicht van de betalingen een vertraging kent, maar op het einde van de dag of de dag daarna is het correct.
Net maar eens een check gedaan en gelijk een excelletje ingericht, om eea eens beter te bewaken. Mis enkel nog het al eerder genoemde pand aan de
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
) te Rotterdam. Deze kwam ook vorige maand pas op de 8e binnen.
pi_189764536
quote:
12s.gif Op zondag 3 november 2019 16:25 schreef peterc het volgende:

[..]

Net maar eens een check gedaan en gelijk een excelletje ingericht, om eea eens beter te bewaken. Mis enkel nog het al eerder genoemde pand aan de
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
) te Rotterdam. Deze kwam ook vorige maand pas op de 8e binnen.
Hoe kun je zo snel het vergelijk zien tussen de SIG-omgeving en jouw Excel?
pi_189766099
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 13:44 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:
Misschien maar 100 in wallet gestort en daarom is je investering niet geactiveerd 🤔
Niet dat ik me kan herinneren. En ik zou nooit geld in mijn wallet storten, maar direct het volledige bedrag betalen zodra dat me gevraagd zou worden. Bij het project onder het kopje investeringen staat ook gecancelled, maar of dat nu alleen mijn investering is of het gehele project is mij niet duidelijk. Ik zal het platform even een berichtje sturen om uit te zoeken hoe het precies zit.
pi_189766534
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 18:21 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Niet dat ik me kan herinneren. En ik zou nooit geld in mijn wallet storten, maar direct het volledige bedrag betalen zodra dat me gevraagd zou worden. Bij het project onder het kopje investeringen staat ook gecancelled, maar of dat nu alleen mijn investering is of het gehele project is mij niet duidelijk. Ik zal het platform even een berichtje sturen om uit te zoeken hoe het precies zit.
Kan je niet even in de desbetreffende periode van je bank programma zoeken? Zou toch vrij snel gevonden moeten zijn.
pi_189767112
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 18:42 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Kan je niet even in de desbetreffende periode van je bank programma zoeken? Zou toch vrij snel gevonden moeten zijn.
Ben vergeten een kopie te maken van mijn transacties, en bij de sns bank zijn alleen de laatste twee jaar in te zien.
pi_189768103
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 19:07 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ben vergeten een kopie te maken van mijn transacties, en bij de sns bank zijn alleen de laatste twee jaar in te zien.
Mmm, 2 jaar is ook wel een hele korte periode. Bij mijn bank kan ik 10 jaar terug kijken.
pi_189776815
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 19:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Mmm, 2 jaar is ook wel een hele korte periode. Bij mijn bank kan ik 10 jaar terug kijken.
Zeker, en het is niet alsof ze die data niet meer hebben; als je betaald dan kan je je eigen overzichten "terugkopen", echt idioot.
pi_189777397
Leuk al die nieuwe projecten bij FNC. Maar ze moeten echt iets gaan doen aan hun server capaciteit.
pi_189778167
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 10:32 schreef PON het volgende:
Leuk al die nieuwe projecten bij FNC. Maar ze moeten echt iets gaan doen aan hun server capaciteit.
Ongelooflijk hoe snel projecten tegenwoordig worden volgestort. Volgens mij maakt het tegenwoordig niet meer uit of er cijfers 2018 bij staan, of het bedrijf winst maakt en of er een positief eigen vermogen bij staat, het komt toch wel rond. Het aantal mensen wat crowdfunding weet te vinden wordt steeds groter.
  maandag 4 november 2019 @ 11:45:15 #287
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_189778365
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 11:29 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

Ongelooflijk hoe snel projecten tegenwoordig worden volgestort. Volgens mij maakt het tegenwoordig niet meer uit of er cijfers 2018 bij staan, of het bedrijf winst maakt en of er een positief eigen vermogen bij staat, het komt toch wel rond. Het aantal mensen wat crowdfunding weet te vinden wordt steeds groter.
Dat klopt helaas. Het zal niet lang meer duren of er komen huilverhalen in de media van mensen die veel van hun spaargeld op deze manier zijn kwijtgeraakt. Eigen schuld, dikke bult.
Spaarrentes zijn recentelijk nóg verder verlaagd en dan horen mensen iets op een verjaardag over crowdfunding en mooie (theoretische) rendementen. De geschiedenis herhaalt zich, dit hebben we ook met aandelen gezien. Wie herinnert zich niet de "camping rally" op de beurs?
pi_189778489
Voor honger naar projecten: Zie ook Collin met Horeca/Vastgoed project voor 6% (wel met 1ste hypo). Ook bij Crowdfunding is er een race-to-the-bottom (qua rente percentages)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189779096
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 11:52 schreef PON het volgende:
Voor honger naar projecten: Zie ook Collin met Horeca/Vastgoed project voor 6% (wel met 1ste hypo). Ook bij Crowdfunding is er een race-to-the-bottom (qua rente percentages)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wordt nog wel even beweerd dat dit prijsverschil komt door de vergevorderde aanvraag voor een horecavergunning, maar geloven doe ik het nog steeds niet...in ieder geval niet voor maar 5% netto.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mynheer007 op 04-11-2019 12:43:06 ]
pi_189779813
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 12:34 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wordt nog wel even beweerd dat dit prijsverschil komt door de vergevorderde aanvraag voor een horecavergunning, maar geloven doe ik het nog steeds niet...in ieder geval niet voor maar 5% netto.
Die horecavergunning zorgt voor prijssprong van 905K naar 1735K, dat staat m.i. nog los van dat verschil tussen AW en huidige taxatie.

Ik ben benieuwd naar de cijfers van M*C Res*taurant Management Beheer B.V.
Zou iemand die eens kunnen raadplegen?
Pecunia non olet
pi_189780055
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 11:45 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Dat klopt helaas. Het zal niet lang meer duren of er komen huilverhalen in de media van mensen die veel van hun spaargeld op deze manier zijn kwijtgeraakt. Eigen schuld, dikke bult.
Spaarrentes zijn recentelijk nóg verder verlaagd en dan horen mensen iets op een verjaardag over crowdfunding en mooie (theoretische) rendementen. De geschiedenis herhaalt zich, dit hebben we ook met aandelen gezien. Wie herinnert zich niet de "camping rally" op de beurs?
Mee eens.
Voor mij een signaal om nog voorzichtiger te zijn met investeren in crowdfunding.
pi_189780640
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20741

Aankoop 770k

https://www.fundainbusine(...)611271-de-helling-1/

Vraagprijs 895k - 6 maanden + te koop

Taxatie minimaal 1 mio?
Mijn inziens is dit gewoon bijna 100% LTV.
Is niet erg maar 75% LTV is wel misleidend..
pi_189780812
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 14:20 schreef impact9 het volgende:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20741

Aankoop 770k

https://www.fundainbusine(...)611271-de-helling-1/

Vraagprijs 895k - 6 maanden + te koop

Taxatie minimaal 1 mio?
Mijn inziens is dit gewoon bijna 100% LTV.
Is niet erg maar 75% LTV is wel misleidend..
Komt het niet omdat de ze object 3 aankopen en een hypotheek geven op object 2 en 3?
pi_189780830
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 14:35 schreef TisIk het volgende:

[..]

Komt het niet omdat de ze object 3 aankopen en een hypotheek geven op object 2 en 3?
Je hebt gelijk, dat was mij niet opgevallen.
Dan zal een taxatie van minimaal 1 mio wel moeten lukken lijkt mij.
pi_189781194
Weer een nieuw SiG project (wederom) aan de Mijnsherenlaan

https://investeren.sameni(...)renlaan-49-live-xxxx

Wederom Rotterdam en de WOZ-waarde is bij dit object nog iets lager dan de 1A schijf. Voor mij twee redenen om hem al te laten lopen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Horsemen op 04-11-2019 15:14:03 ]
  maandag 4 november 2019 @ 15:10:08 #296
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_189781236
quote:
14s.gif Op maandag 4 november 2019 15:07 schreef Horsemen het volgende:
Weer een nieuw SiG project (wederom) aan de Mijnsherenlaan

https://investeren.sameni(...)renlaan-49-live-xxxx
quote:
Het object zal gemeubileerd verhuurd worden aan een groep huurders, een mix van studenten en young professionals. De bewoners delen alle gemeenschappelijk voorzieningen. Tevens is er een ruime berging aanwezig voor extra opbergruimte.

De verwachte huuropbrengst zal minimaal ¤ 1.500,- bedragen.
:W :W
pi_189781411
quote:
18s.gif Op maandag 4 november 2019 15:10 schreef xzaz het volgende:

[..]

[..]

:W :W
75m2 en dan verhuren aan een groep.. Chinese studenten dan?

Ik sluit me aan

:W :W
pi_189781412
quote:
18s.gif Op maandag 4 november 2019 15:10 schreef xzaz het volgende:

[..]

[..]

:W :W
laat hem vooralsnog lopen // de toko van de aanbieders Stathe Vastgoed zit in Nieuwegein,
de andere mevr zit in het buitenland, moet je wel een goede vertrouwensrelatie hebben met elkaar, maar goed ... da ken.. en da zal..

SIG gaat uit van een huuropbrengst van ¤ 1.250 per mnd
pi_189781471
quote:
14s.gif Op maandag 4 november 2019 15:07 schreef Horsemen het volgende:
Weer een nieuw SiG project (wederom) aan de Mijnsherenlaan

https://investeren.sameni(...)renlaan-49-live-xxxx

Wederom Rotterdam en de WOZ-waarde is bij dit object nog iets lager dan de 1A schijf. Voor mij twee redenen om hem al te laten lopen.

maar goed dat ze tegenwoordig flat screens hebben, want een beeldbuis past er niet in.
pi_189781687
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 15:20 schreef kopersneek het volgende:

[..]

75m2 en dan verhuren aan een groep.. Chinese studenten dan?

Ik sluit me aan

:W :W
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 15:24 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

maar goed dat ze tegenwoordig flat screens hebben, want een beeldbuis past er niet in.
Misschien moeten we naast sterren voor vlees (kippen, koeien varkens enz.) ook maar sterren gaan invoeren voor dergelijke woning en gaan berekenen hoeveel mensen er in mogen per vierkante meter woonruimte :+
pi_189781725
quote:
14s.gif Op maandag 4 november 2019 15:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

Misschien moeten we naast sterren voor vlees (kippen, koeien varkens enz.) ook maar sterren gaan invoeren voor dergelijke woning en gaan berekenen hoeveel mensen er in mogen per vierkante meter woonruimte :+
8e wet van Paardekooper, max 1 persoon per 20m2?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')