quote:Staatsbosbeheer doorbreekt taboe voor woningbouw in natuurgebied
Staatsbosbeheer wil woningbouw in minder belangrijke natuurgebieden mogelijk maken. De organisatie is daarover in gesprek met projectontwikkelaars. Het gaat bijvoorbeeld om natuurgebieden aan de rand van de stad die 'weinig ecologische of recreatieve waarde hebben', zegt Robert Graat van Staatsbosbeheer op BNR Nieuwsradio. 'Eigendomsgrenzen zijn niet heilig.'...….
De natuurbeheerder stelt wel als voorwaarde dat de woningen een positieve bijdrage leveren aan de natuur en niet ten koste gaan van beschermde Natura 2000-gebieden. Bijvoorbeeld door met de inkomsten boerenland aan te kopen en op die manier nieuwe natuur te creëren, te herstellen of aan te laten sluiten op bestaande natuurgebieden.
Rigide grens
Jan Fokkema, directeur van de branchevereniging voor projectontwikkelaars Neprom, juicht de samenwerking toe: 'Het is heel goed dat Staatsbosbeheer de rigide grens
Dit praatje is toch niet meer te verkopen?quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 11:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Natuur blijft tuurlijk , die komt er juist steeds meer en betere natuur en ruimte voor woningbouw en infra en snelfietspaden,
[..]
Staatsbosbeheer heeft dan ook allerminst het primaire doel om de natuur in Nederland te beschermen. Jullie vergeten dat deze organisatie opgericht is met (destijds) als voornaamste bezigheid de houtproductie in Nederland.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 11:07 schreef rareman1 het volgende:
[..]
Ja. Die paniek over natuur is ook nergens voor nodig lijkt mij dan.
Open er een topic over...quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 11:14 schreef michaelmoore het volgende:
Natuur blijft tuurlijk , die komt er juist steeds meer en betere natuur en ruimte voor woningbouw en infra en snelfietspaden,
Door de mens ingepolderde gebieden die van oudsher onder water hebben gestaan bombarderen tot natuurgebied waar je vervolgens niks meer mee kunt is ook best vreemd. Geef het dan terug aan de zee, volgens mij was het inpolderen bedoeld om ruimte voor ons te creeren toch?quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 11:25 schreef rareman1 het volgende:
We walsen een stuk natuur plat om het ergens anders weer 'op te bouwen'. Zo schuift dat hele natura gebied op tot er geen boer meer over is. simpel gezegd..
Mij zijn ze allang kwijt. Er spelen hele andere belangen mee dan alleen stikstof en natuur.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 11:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Door de mens ingepolderde gebieden die van oudsher onder water hebben gestaan bombarderen tot natuurgebied waar je vervolgens niks meer mee kunt is ook best vreemd. Geef het dan terug aan de zee, volgens mij was het inpolderen bedoeld om ruimte voor ons te creeren toch?
Dat idee begin ik ondertussen ook te krijgen ja.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 11:50 schreef rareman1 het volgende:
[..]
Mij zijn ze allang kwijt. Er spelen hele andere belangen mee dan alleen stikstof en natuur.
Hier lees danquote:Op dinsdag 22 oktober 2019 11:20 schreef rareman1 het volgende:
[..]
Dit praatje is toch niet meer te verkopen?
quote:Zesduizend voetbalvelden nieuwe natuur in Nederland
2 oktober 2019
Nederland heeft er in 2018 ruim drieduizend hectare nieuw ingerichte natuurgebieden bij gekregen.
Ook de kwaliteit van de natuurgebieden ging licht vooruit. Om dit herstel door te zetten, gaan provincies en Rijk het natuurbeleid verbreden naar andere sectoren.
Dit staat in de Vijfde Voortgangsrapportage Natuur die het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en de twaalf provincies, verenigd in het Interprovinciaal Overleg (IPO), vandaag tijdens de Natuurtop publiceren.
Ons land kreeg er vorig jaar ruim drieduizend hectare ingerichte natuur bij. Dat is een oppervlakte van zo'n zesduizend voetbalvelden.
Provincies kochten in 2018 bijna achttienhonderd hectare extra grond om als nieuwe natuur in te richten.
Uit de Voortgangsrapportage Natuur over 2018 blijkt dat provincies meer nieuwe natuur hebben verworven en ingericht dan voorgaande jaren.
Bovendien gaan provincies in de komende negen jaar nog ruim eenenveertigduizend hectare nieuwe natuur toevoegen aan het Natuurnetwerk Nederland (NNN).
Welke belangen? Van wie?quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 11:50 schreef rareman1 het volgende:
[..]
Mij zijn ze allang kwijt. Er spelen hele andere belangen mee dan alleen stikstof en natuur.
ja ruimte voor natuur , meer natuur dan nuquote:Op dinsdag 22 oktober 2019 11:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Door de mens ingepolderde gebieden die van oudsher onder water hebben gestaan bombarderen tot natuurgebied waar je vervolgens niks meer mee kunt is ook best vreemd. Geef het dan terug aan de zee, volgens mij was het inpolderen bedoeld om ruimte voor ons te creeren toch?
De boer wegwerken.quote:
Als het niet wenselijk was , dan zouden ze het niet doenquote:Op dinsdag 22 oktober 2019 12:14 schreef rareman1 het volgende:
[..]
De boer wegwerken.
Agrarische grond omtoveren tot uiteindelijk bouwgrond. Of dat wenselijk is of niet laat ik in het midden .
Ik bepaal zelf wel wat ik wenselijk vind.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 12:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als het niet wenselijk was , dan zouden ze het niet doen
Overigens bouwen in de polders daar moeten we niet meer willen, ruimte voor water en recreatie en fietssnel wegen ,
jij bent niet de politiek of je moet je verkiesbaar stellenquote:Op dinsdag 22 oktober 2019 12:22 schreef rareman1 het volgende:
[..]
Ik bepaal zelf wel wat ik wenselijk vind.
Niet voor mij weggelegd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 12:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Of je moet je verkiesbaar stellen
quote:Ook in Duitsland protesteren duizenden boeren tegen milieubeleid
Dinsdag zijn ook in heel Duitsland boeren de straat op gegaan om tegen nieuwe milieumaatregelen te protesteren. In Bonn, waar naar verwachting het grootste protest plaatsvindt, zijn volgens de Duitse politie inmiddels tweeduizend tractoren aangekomen.
De trekkers vertrokken maandagavond en dinsdagochtend in grote groepen richting de stad. Volgens lokale media heeft dit tot "massaal" oponthoud op de weg geleid.
De Duitse politie roept de boeren op om calamiteitenroutes vrij te houden, omdat die op het moment worden geblokkeerd door tractoren.
De boeren verzamelen zich bij het ministerie van Landbouw, waar rond de tienduizend boeren worden verwacht (die overigens lang niet allemaal op de tractor komen). Momenteel zijn er meer dan vijfduizend aanwezig, bevestigt de Duitse politie in gesprek met General Anzeiger.
Ook in andere Duitse steden, waaronder Hannover, München, Berlijn, Stuttgart en Freiburg, zijn demonstraties georganiseerd.
Duitse boeren protesteren tegen het Agrarpaket
Op sommige vlakken is het boerenprotest in Duitsland vergelijkbaar met de protesten in Nederland. Zo vinden ook de Duitse boeren dat ze door de politiek als boeman worden gezien, aldus Tagesschau.
Hoofdzakelijk protesteren de Duitse boeren echter tegen het Agrarpaket, de nieuwe milieumaatregelen van de bondsregering. Hierin staat dat het gebruik van onkruidverdelger glyfosaat moet worden teruggedrongen om onder meer insecten te beschermen.
Bovendien moet er meer geld voor milieu- en klimaatbescherming komen en een dierenwelzijnslabel komen. De uitstoot van stikstof speelt bij de Duitsers geen rol.
De initiatiefnemers zeggen dat de maatregelen niet bij te benen zijn. Daarnaast zouden ze familiebedrijven in gevaar brengen.
voorbeeld doet volgen, kijken of de duitse politici ook snel zullen zwichten voor boeren terreurquote:
terecht , ze maken natuur, grond en water vuil , leveren dierlijke ongezonde producten met subsidie en hebben ook nog een grote mondquote:
Als de burgers nu gingen lopen door hun maisvelden, dan zou de wereld bij de boeren te klein zijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2019 09:10 schreef Loekie1 het volgende:
Blijkbaar hebben ze veel tijd over. De docenten en verpleegkundigen zullen er jaloers op zijn.
Er zijn plannen bij de agrarische sector om te demonstreren in Amsterdam. De boeren hebben plannen om onder andere naar de Dam te komen.
https://www.telegraaf.nl/(...)illen-naar-amsterdam
Brabantse boeren gaan volgende week dagelijks de noodbel luiden bij het provinciehuis in Den Bosch.
https://www.telegraaf.nl/(...)abants-provinciehuis
Wat een wanstaltige poppekast.
ik mag aannemen dat dat de politie zich niet opnieuw laat verrassen en gewoon gaat handhaven.quote:Op woensdag 23 oktober 2019 09:10 schreef Loekie1 het volgende:
Blijkbaar hebben ze veel tijd over. De docenten en verpleegkundigen zullen er jaloers op zijn.
Er zijn plannen bij de agrarische sector om te demonstreren in Amsterdam. De boeren hebben plannen om onder andere naar de Dam te komen.
https://www.telegraaf.nl/(...)illen-naar-amsterdam
Brabantse boeren gaan volgende week dagelijks de noodbel luiden bij het provinciehuis in Den Bosch.
https://www.telegraaf.nl/(...)abants-provinciehuis
Wat een wanstaltige poppekast.
Blijkbaar heb jij ook veel tijd over. Wat een godgeklaagd.quote:Op woensdag 23 oktober 2019 09:10 schreef Loekie1 het volgende:
Blijkbaar hebben ze veel tijd over. De docenten en verpleegkundigen zullen er jaloers op zijn.
Er zijn plannen bij de agrarische sector om te demonstreren in Amsterdam. De boeren hebben plannen om onder andere naar de Dam te komen.
https://www.telegraaf.nl/(...)illen-naar-amsterdam
Brabantse boeren gaan volgende week dagelijks de noodbel luiden bij het provinciehuis in Den Bosch.
https://www.telegraaf.nl/(...)abants-provinciehuis
Wat een wanstaltige poppekast.
Zo vroeg al?quote:Op woensdag 23 oktober 2019 10:12 schreef Woelwater het volgende:
Boeren die zomaar een dag vrij kunnen nemen, het moet niet gekker worden
Straks willen ze nog 7 weken vakantie ook, of eisen ze zelfs kantoortijden dat ze om 09:00 aan kunnen komen kakken
Wat dacht je van 's nachts. Niets zo irritant als om 23:30 door de polder te cruisen en dan steeds weer verblind worden door trekkers die op het land bezig zijn of je tegemoet komen rijden.quote:Op woensdag 23 oktober 2019 10:13 schreef daNpy het volgende:
En dan zeker ook nog steeds op zondag rooien?
Last hebben van mensen die hun werk uitvoeren is een keuze, zo blijkt maar weer.quote:Op woensdag 23 oktober 2019 10:54 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Wat dacht je van 's nachts. Niets zo irritant als om 23:30 door de polder te cruisen en dan steeds weer verblind worden door trekkers die op het land bezig zijn of je tegemoet komen rijden.
Kijk ze allemaal weer los gaan dan...quote:Op woensdag 23 oktober 2019 09:10 schreef Loekie1 het volgende:
Blijkbaar hebben ze veel tijd over. De docenten en verpleegkundigen zullen er jaloers op zijn.
Wat een wanstaltige poppekast.
Zolang ze niks vernielen, in gevaar brengen of verstoren prima.quote:Op woensdag 23 oktober 2019 11:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kijk ze allemaal weer los gaan dan...
Nu nog even wachten op @:Hexagon en @:Vomy en het feest is weer compleet.
Oh nee, dat hoeft van mij ook helemaal niet, als we allemaal hetzelfde zouden denken zou het ook maar een saaie bende zijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2019 11:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zolang ze niks vernielen, in gevaar brengen of verstoren prima.
Ik ga er mijn standpunt niet op aanpassen overigens,
quote:Noord-Hollandse boeren willen overhandiging Friese vlag op Afsluitdijk
In Noord-Holland zijn sommige boeren jaloers op Friesland, waar gedeputeerde Johannes Kramer de onlangs genomen stikstofmaatregelen introk. Ze willen zich symbolisch afscheiden van hun provincie en bij Friesland voegen.
Hoewel in een aantal provincies het stikstofbeleid is opgeschort of van tafel geveegd, is het bestuur in Noord-Holland niet overstag gegaan. Boeren lanceren daarom de actie ‘Noord-Holland wordt Friesland-West’. Er is een petitie opgestart, die inmiddels bijna 1300 keer is ondertekend.
,,De provincie Friesland heeft wel het lef gehad om de landbouw tegemoet te komen en de regels terug te draaien’’, zegt initiatiefnemer Rob Smit uit Wieringerwerf. ,,Daarom willen wij ons als platteland van Noord-Holland afscheiden van de steden en ons aansluiten bij Friesland.’’
Het idee is om massaal de Friese vlag uit te steken, om te laten zien dat de boeren in Noord-Holland bij Friesland willen horen. Friese boeren is gevraagd vrijdag om 12:00 uur naar Afsluitdijk te gaan, om halverwege de Friese vlag aan Noord-Hollandse agrariërs te overhandigen.
https://www.lc.nl/friesla(...)itdijk-24948313.html
Ik hoop dat ze heel 020 plat gaan leggen. Ik ga alvast popcorn inslaanquote:Op woensdag 23 oktober 2019 09:10 schreef Loekie1 het volgende:
Er zijn plannen bij de agrarische sector om te demonstreren in Amsterdam. De boeren hebben plannen om onder andere naar de Dam te komen.
https://www.telegraaf.nl/(...)illen-naar-amsterdam
Ja, leuk man.. genieten van andermans ellende.quote:Op woensdag 23 oktober 2019 23:26 schreef vouwdeurtje het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze heel 020 plat gaan leggen. Ik ga alvast popcorn inslaan
Heel Noordoost-Nederland moet zich afscheiden van Nederland, want dat is Nedersaksenquote:
Magna Frisia.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 16:44 schreef ACT-F het volgende:
Heel Noordoost-Nederland moet zich afscheiden van Nederland, want dat is Nedersaksen
https://www.ad.nl/binnenl(...)hun-kiezen~aeb76bef/quote:Op woensdag 23 oktober 2019 09:10 schreef Loekie1 het volgende:
Blijkbaar hebben ze veel tijd over. De docenten en verpleegkundigen zullen er jaloers op zijn.
Er zijn plannen bij de agrarische sector om te demonstreren in Amsterdam. De boeren hebben plannen om onder andere naar de Dam te komen.
https://www.telegraaf.nl/(...)illen-naar-amsterdam
Brabantse boeren gaan volgende week dagelijks de noodbel luiden bij het provinciehuis in Den Bosch.
https://www.telegraaf.nl/(...)abants-provinciehuis
Wat een wanstaltige poppekast.
quote:Boze boeren krijgen 'koeientaks' voor hun kiezen
Rundveehouders gaan vanaf komend jaar direct bijdragen aan het Diergezondheidsfonds.
De nieuwe koeientaks van maximaal enkele euro's per dier moet worden betaald bij slacht of export.
quote:Persbericht - 23 oktober 2019
SATL: stikstofdepositie vliegtuigen veel groter dan berekend
De depositie van stikstof die afkomstig is van vliegtuigen is in Nederland veel groter dan wordt verondersteld. Dat geldt ook voor de berekende stikstofdepositie van Lelystad Airport, stellen de samenwerkende burgercomités die verenigd zijn in de Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) in een vorige week verstuurde brief aan de commissie Remkes.
SATL onderzocht de wijze waarop de bepaling van stikstofdepositie door de luchtvaart plaatsvindt. Daarbij ontdekten de burgercomités dat het overgrote deel (ongeveer 80 procent) van de stikstof die vliegtuigen boven Nederland uitstoten niet wordt betrokken bij de bepaling van de hoeveelheid stikstof die neerkomt in Natura2000-gebieden.
Dit komt grotendeels doordat Nederland alleen de stikstof die vliegtuigen uitstoten op een vlieghoogte tot maximaal 900 meter betrekt bij de berekening van de stikstofdepositie op natuurgebieden. Dat is volgens SATL onjuist, omdat vliegtuigen tijdens het landen of opstijgen per saldo vijf keer zo weinig stikstof uitstoten dan wanneer zij boven 900 meter vliegen. Een logisch gevolg van het feit dat het grootste gedeelte van iedere vlucht hoger plaatsvindt dan 900 meter.
SATL vindt het onjuist en onverantwoord dat alleen de stikstofuitstoot tot een vlieghoogte van 900 meter wordt betrokken in de depositieberekeningen. Een onderzoek van de Europese Commissie uit 2004 toont immers aan dat óók de stikstofuitstoot die plaatsvindt boven 900 meter een negatief effect heeft op de kwaliteit van natuurgebieden. Dat komt doordat alle stikstof die vliegtuigen uitstoten, dus ook die op hoogten boven 900 meter, uiteindelijk neerdaalt op het aardoppervlak.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onderkent dat alle door vliegtuigen geëmitteerde stikstof terugkeert op het aardoppervlak, maar schaart deze stikstofdepositie onder het deel dat ons land vanuit het buitenland binnen komt binnenwaaien. SATL vindt dat onterecht. Op deze manier hoeven luchthavens en luchtvaartmaatschappijen namelijk veel minder dan andere sectoren bij te dragen aan de verlaging van de stikstofdepositie op Natura2000-gebieden.
De onderzoekers van SATL stellen daarom vast dat de berekende stikstofdepositie van Lelystad Airport op Natura2000-gebieden veel te laag is. Alle uitstoot van vliegtuigen op een hoogte boven 900 meter is namelijk niet in de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport betrokken. Daar komt bij dat ook het wegverkeer dat straks dagelijks en met duizenden tegelijk van en naar Lelystad Airport rijdt niet volledig in de depositieberekeningen is meegenomen. Zo zijn de toegangswegen naar Lelystad Airport die zijn gelegen buiten de provincie Flevoland niet in het stikstofonderzoek betrokken. Hierdoor vindt een verdere onderschatting plaats van de stikstofdepositie op bijvoorbeeld de Natura2000-gebieden Veluwe, Wieden-Weerribben, Sallandse Heuvelrug maar ook verder weg gelegen gebieden zoals Waddenzee en Borkeld.
SATL roept minister Schouten van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit op om haar collega onmiddellijk te vragen om de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport aan te laten vullen met de nu niet berekende depositie van stikstof: die van vluchten boven 900 meter én die van alle verwachte wegverkeersbewegingen van en naar Lelystad Airport.
Volgens SATL is de stikstofdepositie die afkomstig is van de luchtvaart in het algemeen en van Schiphol en de andere luchthavens in het bijzonder in alle stikstofgevoelige Natura2000-gebieden in Nederland drie tot misschien wel tien keer zo hoog dan tot nu toe wordt verondersteld. Voor Schiphol zijn tot op heden namelijk alleen stikstofberekeningen gemaakt binnen een beperkt studiegebied en op basis van modelmatig bepaalde vlieghoogtes tot 900 meter. In werkelijkheid wordt rond Schiphol veel langer veel lager gevlogen dan op basis van de vlieghoogten die in deze modellen worden gehanteerd. Door de grote drukte op Schiphol wordt in grote delen van Noord-Holland, Zuid-Holland en ook Utrecht structureel lager gevlogen dan 900 meter; binnen een gebied dat veel groter is dan het studiegebied waarbinnen nu de stikstofdepositie van Schiphol is bepaald.
SATL roept het Kabinet op om - vóórdat nieuwe besluiten worden genomen over de opening van Lelystad Airport of andere luchthavens - voor alle luchthavens in Nederland deugdelijk onderzoek naar de werkelijke stikstofdepositie uit te voeren. In dit onderzoek moet ook de stikstofdepositie door vliegtuigen die hoger vliegen dan 900 meter worden berekend, waarin met de werkelijk gevlogen vlieghoogten wordt gerekend en waarin ook de stikstofdepositie door wegverkeer van, naar en op deze luchthavens wordt betrokken.
Boeren zijn zelfstandigen he....quote:Op woensdag 23 oktober 2019 09:10 schreef Loekie1 het volgende:
Blijkbaar hebben ze veel tijd over. De docenten en verpleegkundigen zullen er jaloers op zijn.
Het begint ondertussen wel knap duidelijk te worden dat het huidige stikstofbeleid gebaseerd is op los zand waarbij de boeren per direct de zwarte piet toebedeeld hebben gekregen.quote:
twitter:RWSverkeersinfo twitterde op vrijdag 25-10-2019 om 12:47:18 Ook op de Afsluitdijk (#A7) zijn de boeren gespot. Als je ze tegenkomt: wees alert en pas je rijstijl aan. (📸: @alexridder) https://t.co/KaRXKXefId reageer retweet
twitter:alexridder twitterde op vrijdag 25-10-2019 om 12:29:17 @RWSverkeersinfo situatie A7, Afsluitdijk richting Friesland https://t.co/HXdYQSqdS3 reageer retweet
twitter:WatisdezeG twitterde op vrijdag 25-10-2019 om 12:27:44 De #boeren komen eraan op de #afsluitdijk @NOS @NHNieuws @OmropFryslanNL #boerenprotest #a7 https://t.co/0Apn1WlyHe reageer retweet
SATL heeft ongetwijfeld gelijk, aangezien er bijna geen bedrijf in Nederland zo schandelijk de hand boven het hoofd wordt gehouden als Schiphol.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 13:49 schreef ACT-F het volgende:
Meten is weten. Huub huub, rekentruuk!
[..]
Stikstofdepositie in Natura 2000 gebieden:quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 14:56 schreef VoMy het volgende:
[..]
SATL heeft ongetwijfeld gelijk, aangezien er bijna geen bedrijf in Nederland zo schandelijk de hand boven het hoofd wordt gehouden als Schiphol.
Is dit relevant voor de stikstofuitstoot van boeren?
We pakken het taartdiagram er nog eens bij:
Daar staat überhaupt geen luchtvaart in? Dat zullen ze bij de Waterleidingduinen geruststellend vinden.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 15:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Stikstofdepositie in Natura 2000 gebieden:
[ afbeelding ]
Depositie in de Natura 2000 gebieden is het grote probleem echter is het deel landbouw plotseling veel marginaler dan al die emissie grafieken die aan de lopende band voorbij komen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 15:03 schreef VoMy het volgende:
Daar staat überhaupt geen luchtvaart in? Dat zullen ze bij de Waterleidingduinen geruststellend vinden.
Zoals in dat stukje te lezen was wordt 80% van de uitstoot door de luchtvaart berekend onder het kopje stikstof vanuit het buitenland.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 14:56 schreef VoMy het volgende:
[..]
SATL heeft ongetwijfeld gelijk, aangezien er bijna geen bedrijf in Nederland zo schandelijk de hand boven het hoofd wordt gehouden als Schiphol.
Is dit relevant voor de stikstofuitstoot van boeren?
We pakken het taartdiagram er nog eens bij:
[ afbeelding ]
Welk van de marginale streepjes zou eigenlijk iets minder marginaal moeten zijn? Ik denk dat luchtverkeer onder de 2,2% van overig verkeer valt. Stel de luchtvaartfactor is nu 4x te laag, en luchtvaart is voor 100% verantwoordelijk voor alles van overig verkeer, dan zou die schijf misschien wel naar 10% moeten. Dat is allemaal dus onder de uiterst ruime aannames van hierboven. Die paar procenten extra bij overig verkeer worden dan evenredig weggenomen uit de andere bronnen, wat voor de landbouw dus wellicht een genereuze 4 procentpunt vermindering zou inhouden. Dat betekent dat 41% van alle stikstofuitstoot in Nederland dus op het conto komt van de landbouw - en dan ook nog eens hoofdzakelijk veeteelt. Denk je eens in, meer dan 40% van alle uitstoot komt uit een sector waar maar een paar duizend man in actief zijn en die voor een groot deel draait op subsidies. En heel Nederland ondervindt daar hinder van!
Beter doet de politiek daar eens wat aan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |