abonnement Unibet Coolblue
pi_188823603
quote:
Zwarte Piet heeft tijd nodig om van kleur te veranderen in Amersfoort



De sinterklaascomités in Amersfoort zijn bereid het uiterlijk van Zwarte Piet aan te passen, maar dan wel in hun eigen tempo. Dat is de uitkomst van een debat met gemeenteraadsleden in stadscafé De Observant.

Het gesprek was het vervolg op een besloten bijeenkomst die vrijwilligers van vier comités begin deze zomer hadden. De raadsfractie van Denk, initiator van de discussie over het uiterlijk van Sinterklaas’ hulpjes, zou graag een Pieten Akkoord sluiten, waarin een uitspraak over hun kleur wordt gedaan.

Dat gaat er voorlopig niet van komen, bleek gisteravond. Vertegenwoordigers van de diverse comités onderschrijven weliswaar het standpunt dat Sinterklaas een feest voor álle kinderen moet zijn, maar zijn uit angst om de achterban te schofferen huiverig voor veranderingen, zeker op korte termijn. ,,Het aantal vrijwilligers dat Piet wil spelen, daalt. Vorig jaar zaten we op negentig en nu komen we niet verder dan 42'’, aldus Sven Monshouwer van Sinterklaasstad Amersfoort.

De onduidelijkheid over welke richting het opgaat met de verschijning van Piet speelt daarbij een rol, zo was de breedgedragen mening, naast de koers die ‘Hilversum’ kiest. Het probleem is echter dat de publieke omroep, gelet op de uiteenlopende gedaanten die de tv-pieten al hebben aangenomen, er ook nog niet uit lijkt te zijn.

Vaststaat dat de kleur van Piet erg gevoelig ligt bij de vrijwilligers van de comités. ,,Wij worstelen er al drie of vier jaar mee’', vertelde Raquel van Garderen, bestuurslid van het sintcomité in Vathorst. ,,’Wij zijn niet racistisch en we gaan niet omdat een klein groepje dat wil veranderingen doorvoeren’, zeggen onze vrijwilligers. Dat maakt het lastig voor een bestuur. Ik denk wel dat er enige overeenstemming bestaat over roetveegpieten. Door de jaren heen zijn we ook al ‘lichter’ gaan schminken.’'

Draagvlak
Ook in Hooglanderveen en Hoogland wordt de boot afgehouden. Ronald Blind, Sinterklaas in Hoogland: ,,Wij hebben de stemming gepeild en er is geen enkel draagvlak voor aanpassingen. Vergeet niet dat het feest door de jaren heen al behoorlijk is veranderd. Piet is allang geen boeman meer. Ik snap ook niet waarom de discussie zo geforceerd wordt gevoerd.’'

De comités waagden zich niet aan het uitspreken van een termijn waarop een wijziging van kleur kan worden doorgevoerd. Maar dat daar nog een paar jaar voor nodig is, werd wel duidelijk. Vooral de wijze waarop het moet gebeuren, zien de comités als een uitdaging.

Burgemeester Lucas Bolsius sprak zijn waardering uit voor de passie van veel vrijwilligers. ,,Het gaat er niet om of veranderingen snel of minder snel plaatsvinden, maar dat we het met elkaar doen.’'

https://www.ad.nl/amersfo(...)amersfoort~a30f8fe9/


[ Bericht 1% gewijzigd door n__n op 07-09-2019 04:52:54 ]
pi_188823621
Hoe link ik deze eigenlijk aan het oude deel? :@
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 6 september 2019 @ 22:17:23 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_188823935
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 22:10 schreef n__n het volgende:
Hoe link ik deze eigenlijk aan het oude deel? :@
Kan niet, maar ik wel. Is gefikst.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_188823976
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 september 2019 22:17 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Kan niet, maar ik wel. Is gefikst.
Oooh oke dankjewel! O+
Maar ik kan dus ook niet dat topic ID achterhalen en het dan goed aan elkaar linken oid?
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 6 september 2019 @ 22:20:16 #5
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_188824028
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 22:18 schreef n__n het volgende:

[..]

Oooh oke dankjewel! O+
Maar ik kan dus ook niet dat topic ID achterhalen en het dan goed aan elkaar linken oid?
Dat kunnen alleen mods en (F)A's, toevallig zie ik dit nu dus paste ik het aan, als het niet lukt moet je de volgende keer even in het NWS FB topic een seintje geven. Volgens mij werkt het ''open nieuw deel'' nog niet helemaal naar behoren :P
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_188824302
Zwarte piet is racisme.
pi_188825624
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 22:26 schreef Pinzon het volgende:
Zwarte piet is racisme.
Wat je zegt ben je zelf. :6
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 7 september 2019 @ 00:35:19 #8
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_188827109
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 17:33 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Waarom zou he racisme moeten negeren?
Als je last hebt van muggenbeten kan je er constant aan gaan zitten krabben maar je kan ook gewoon de jeuk negeren
pi_188828163
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 23:17 schreef Montagui het volgende:

[..]

Wat je zegt ben je zelf. :6
Soms hebben mensen gewoon wat meer tijd nodig om de feiten te kunnen erkennen.
pi_188830839
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 04:52 schreef n__n het volgende:

[..]

Soms hebben mensen gewoon wat meer tijd nodig om de feiten te kunnen erkennen.
Je bedoelt dat wanneer je een leugen maar vaak genoeg herhaald, mensen de leugen als waar beschouwen?
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  zaterdag 7 september 2019 @ 16:56:50 #11
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_188834764
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 22:26 schreef Pinzon het volgende:
Zwarte piet is racisme.
In dat geval ben ik dus niet in alle gevallen tegen racisme
pi_188834991
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 22:26 schreef Pinzon het volgende:
Zwarte piet is racisme.
"Positieve" discriminatie is racisme en seksisme.
pi_188835510
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:12 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Je bedoelt dat wanneer je een leugen maar vaak genoeg herhaald, mensen de leugen als waar beschouwen?
Tot in hoeverre heb je jezelf eigenlijk in de historie verdiept? Ik was 5 jaar geleden nog van mening dat het allemaal niets uitmaakte, maar als je de feiten eenmaal kent en beseft zou je vooral een beetje schaamte moeten voelen. Het valt ook gewoon niet uit te leggen aan mensen die niet binnen onze cultuur opgegroeid zijn, in het buitenland spreken ze er immers ook schande van. Op termijn kan het afbreuk doen aan onze reputatie. Het is een achterhaalde traditie die niet precies hoeft te blijven zoals hij is, omdat hij door de jaren heen ook al veranderd is. Tijden staan niet stil, waarom zou dit dan wel stil moeten staan? Zo werkt het niet. De tijdsgeest verandert, en soms moet je dingen toetsen aan de hedendaagse standaarden in plaats van vasthouden aan hoe het is. De groep mensen die voor Zwarte Piet zijn zal hoe dan ook afnemen, niet toenemen. Het zijn de feiten.

En ik wil overigens nog benadrukken dat ik Sinterklaas als kind als een heel leuk feest heb ervaren, en als we gewoon niet zo moeilijk doen kan het voor iedereen een leuk feest blijven. Dat gaat niet op als we Zwarte Piet behouden, dan zal het feest voor steeds minder mensen leuk worden en wellicht zelfs uitsterven.
  zaterdag 7 september 2019 @ 18:45:13 #14
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_188836252
Gewoon even kijken. inhoudelijk doe ik niet meer mee, want ik ben er helemaal klaar mee.

Waarom nu een nieuwe draad?

We hadden de Zwarte Piet discussie deel 100+.

Moeten we nu net doen alsof we dit niet helemaal kapot geouwehoerd hebben?

Dit. Is. Onderhand. Volstrekt. Kansloos. :W
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_188836310
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 18:45 schreef thedeedster het volgende:
Gewoon even kijken. inhoudelijk doe ik niet meer mee, want ik ben er helemaal klaar mee.

Waarom nu een nieuwe draad?

We hadden de Zwarte Piet discussie deel 100+.

Moeten we nu net doen alsof we dit niet helemaal kapot geouwehoerd hebben?

Dit. Is. Onderhand. Volstrekt. Kansloos. :W
Je bent natuurlijk helemaal vrij om mee te discussieren of niet. Onderbouw vooral waarom Zwarte Piet juist wél of juist níet afgeschaft moet worden, dat vind ik namelijk wel interessant om te lezen. Vooral als het goed onderbouwd wordt.
pi_188836348
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 18:45 schreef thedeedster het volgende:
Gewoon even kijken. inhoudelijk doe ik niet meer mee, want ik ben er helemaal klaar mee.

Waarom nu een nieuwe draad?

We hadden de Zwarte Piet discussie deel 100+.

Moeten we nu net doen alsof we dit niet helemaal kapot geouwehoerd hebben?

Dit. Is. Onderhand. Volstrekt. Kansloos. :W
Die 100 deeltjes was 1 reeks van 1 jaar. Ieder jaar begint de teller van de centrale reeks weer op 0. In totaal staan er al ruim 1000 deeltjes over de 'pietendiscussie' en aanverwante topics op fok!
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 7 september 2019 @ 18:59:33 #17
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_188836461
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 18:48 schreef n__n het volgende:

[..]

Je bent natuurlijk helemaal vrij om mee te discussieren of niet. Onderbouw vooral waarom Zwarte Piet juist wél of juist níet afgeschaft moet worden, dat vind ik namelijk wel interessant om te lezen. Vooral als het goed onderbouwd wordt.
Tip: lees de vorige 100+ draadjes.

Als leedvermaak je niet onbekend is, dan is het smullen. :Y

Inhoudelijk ga ik er niet meer op in. Sorry.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_188836532
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 18:59 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Tip: lees de vorige 100+ draadjes.

Als leedvermaak je niet onbekend is, dan is het smullen. :Y

Inhoudelijk ga ik er niet meer op in. Sorry.
Maar waarom ben je er zo 'klaar' mee? Je hebt dus wel een duidelijk standpunt die je dus ook kunt onderbouwen, ik ga alleen geen 100 topics doorspitten om die te vinden.
  zaterdag 7 september 2019 @ 19:15:00 #19
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_188836651
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 19:05 schreef n__n het volgende:

[..]

Maar waarom ben je er zo 'klaar' mee? Je hebt dus wel een duidelijk standpunt die je dus ook kunt onderbouwen, ik ga alleen geen 100 topics doorspitten om die te vinden.
Het is niet anders. Ik ga er niet meer op in.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_188837721
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 19:15 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Het is niet anders. Ik ga er niet meer op in.
Dan ontbreekt het je blijkbaar aan argumenten om je standpunt te onderbouwen, als je wel continu wilt vermelden dat je er 'niet meer op in wilt gaan'. Wat doe je dan in dit topic? Want aan enkel de mededeling dat je er niet meer op ingaat heeft niemand wat.
  zaterdag 7 september 2019 @ 20:40:20 #21
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188837728
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 19:05 schreef n__n het volgende:

[..]

Maar waarom ben je er zo 'klaar' mee? Je hebt dus wel een duidelijk standpunt die je dus ook kunt onderbouwen, ik ga alleen geen 100 topics doorspitten om die te vinden.
Dat is jammer, want ook andere mensen hebben zich in de materie verdiept. Die zijn echter tot de conclusie gekomen dat het niks met racisme heeft te maken en deel uitmaakt van een brede, internationale culturele traditie. Zelfs heel veel zwarte kinderen vinden het hartstikke leuk, mits ze ermee zijn opgegroeid (zie Curacao). Een persoon als Jerry Afriyie snapt er helemaal niks van, en anderen halen er slechts de Amerikaanse blackfacetraditie bij, die hier nooit populair was. In Nederland kende men immers geen echte slavernij en ook geen segregatie op basis van huidskleur. Er werd in Europa, met uitzondering van het Ottomaanse Rijk, geen verschil in kleur gemaakt (en bestonden alleen afwijkende wetten voor Joden en zigeuners in Nederland, tot de Fransen kwamen).

Zoals in deel 1 gezegd: wie meent dat het racisme is moet het maar niet meer vieren.
Nederlanders die weten dat het daar niks mee te maken heeft, moet je geen haarbreed in de weg leggen bij de uiting van hun cultuur, het is een mensenrecht.

Het argument dat zoveel mogelijk mensen ervan moeten genieten slaat nergens op. Het is een traditie van etnische Nederlanders, de rest mag meedoen maar ze hebben er feitelijk niets te zoeken.
Het is net zoiets als eisen dat het offerfeest vegetarisch wordt, want dan kunnen ook de vegetariërs meedoen.
pi_188839426
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 20:40 schreef Lunatiek het volgende:

Het argument dat zoveel mogelijk mensen ervan moeten genieten slaat nergens op. Het is een traditie van etnische Nederlanders, de rest mag meedoen maar ze hebben er feitelijk niets te zoeken.

Nogal discriminerende onzin van eigenvolkeerst.
Mensen die in jouw ogen niet genoeg etnisch nederlands zijn , die ontzeg je gelijke rechten, een gelijke behandeling
Zo ontwricht je een samenleving.
pi_188839459
Waarom moet hier nog een nieuw topic over komen zucht....

Waarom komt dit soort onzin toch nog steeds voor in Nederland?
Altijd dat gejank over onnozele dingen. Kunnen ze zich niet druk gaan maken over serieuze dingen?
Niemand vindt dit racisme, niemand heeft er last van, het is ook geen racisme.
Gewoon lekker laten.

Al dat gejank overal over moet eens ophouden. Met die homo's, die donkeren, die indo's, dat 4 en 5 mei gezeur. Tis ook altijd wat.
pi_188839586
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 22:32 schreef bianconeri het volgende:

Niemand vindt dit racisme,
Er zijn mensen die het zp-theater wel racisme vinden

quote:
niemand heeft er last van,
Er zijn mensen die er wel last van hadden en hebben

pi_188839885
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2019 09:18 schreef Lunatiek het volgende:
Nee, daarvoor zijn er teveel varianten en achtergrondverhalen met een andere interpretatie. De meeste volwassenen zien heus wel dat onder de christelijke vermomming iets heidens schuilgaat. Daarvoor zijn er te veel verwijzingen naar heidense rituelen.
Hoezo nee?

quote:
Geïnspireerd op Odin
Naast Nicolaas van Myra lijkt de Noordse oppergod Odin (of Wodan) een inspiratiebron voor Sinterklaas geweest te zijn. Odin bezat het achtbenige paard Sleipnir, waarop hij door de hemel reed. Sinterklaas rijdt op zijn schimmel over de daken.

Bovendien wordt Odin meestal afgebeeld met een lange, witte baard, net als Sinterklaas - en is hij de god van de dichtkunst.
Zwarte Piet
Ook Zwarte Piet vindt waarschijnlijk zijn oorsprong in de mythen rond Odin: zijn twee raven Huginn en Muninn vliegen dagelijks over de wereld, en keren aan het eind van de dag terug om verslag uit te brengen aan Odin. Zo vertellen Zwarte Pieten Sinterklaas over goede en stoute kinderen. https://historianet.nl/ma(...)-mythologie-te-maken
  zondag 8 september 2019 @ 10:59:06 #26
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188843996
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 22:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nogal discriminerende onzin van eigenvolkeerst.
Mensen die in jouw ogen niet genoeg etnisch nederlands zijn , die ontzeg je gelijke rechten, een gelijke behandeling
Zo ontwricht je een samenleving.
Natuurlijk niet. Meedoen aan min of meer besloten familiefeestjes - wat het Sinterklaasfeest in feite is - is geen recht. Een etnische Nederlander zal het ook niet in zijn hoofd halen om dit feest bij een willekeurige andere familie te vieren, dan slaat dat hele feest nergens op. Dit vier je met je naasten, je familie en buren, in je eigen dorp. Wie zich wil conformeren aan die cultuur en dus etnische Nederlander wordt, is van harte welkom, de rest niet.

Hebben vegetariërs in jouw ogen geen recht op een internationaal vleesvrij offerfeest?
  zondag 8 september 2019 @ 11:02:14 #27
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188844040
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 22:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er zijn mensen die het zp-theater wel racisme vinden
[..]
Due vinden alles racisme, dus ook Zwarte Piet.
quote:
Die hebben last van racisme, niet van Zwarte Piet. Het afschaffen van Zwarte Piet wil niet zeggen dat er geen racisme meer is. Integendeel.
  zondag 8 september 2019 @ 11:04:44 #28
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188844076
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 22:55 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hoezo nee?
[..]

Je citaat sluit niet aan op je eerdere bewering.
pi_188844096
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2019 11:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je citaat sluit niet aan op je eerdere bewering.
Hoezo niet?
pi_188856661
Gaan we dat gezeur over Zwarte Piet weer krijgen. Beetje vermoeiend.
  dinsdag 10 september 2019 @ 15:41:54 #31
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188880649
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 09:42 schreef Yasmin23 het volgende:

Andersom is die mening er ook niet. Behalve we doen het al zo lang...

Ik lees echt nooit een goed argument om het zo te behouden behalve dat het traditie is.
Als er geen valide argument is om te veranderen, de overgrote meerderheid van de bevolking het wel prima vindt, waarom moeten er dan argumenten worden aangedragen om niet te veranderen? En trouwens, traditie is een argument op zich.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188880690
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 15:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Als er geen valide argument is om te veranderen, de overgrote meerderheid van de bevolking het wel prima vindt, waarom moeten er dan argumenten worden aangedragen om niet te veranderen? En trouwens, traditie is een argument op zich.
Beroep op traditie (ad antiquitatem) is een klassieke drogreden.
  dinsdag 10 september 2019 @ 15:55:21 #33
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188880789
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 15:45 schreef Degodvader het volgende:

Beroep op traditie (ad antiquitatem) is een klassieke drogreden.
Dat wikipedia dat zegt, sluit niet uit dat het slechts een mening is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188880804
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 15:45 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Beroep op traditie (ad antiquitatem) is een klassieke drogreden.
Precies, dus stop alle tradities! Weg met alle cultuur! _O_
pi_188880824
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 15:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat wikipedia dat zegt, sluit niet uit dat het slechts een mening is.
Als je niet verder komt dan Wikipedia zegt dat vooral iets over jou. Neem in plaats daarvan eens een boekje argumentatietheorie.
pi_188880840
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 september 2019 15:56 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Precies, dus stop alle tradities! Weg met alle cultuur! _O_
Hoe kom je in hemelsnaam van mijn post tot deze conclusie?
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:00:22 #37
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188880855
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 15:58 schreef Degodvader het volgende:

Als je niet verder komt dan Wikipedia zegt dat vooral iets over jou.
Als jij niet verder komt dan 'drogreden', zijn we inhoudelijk klaar.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188880861
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 15:59 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Hoe kom je in hemelsnaam van mijn post tot deze conclusie?
Serveer jij met jouw post ieder beroep op traditie niet per definitie af als drogreden dan?
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:00:54 #39
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188880864
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 15:59 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Hoe kom je in hemelsnaam van mijn post tot deze conclusie?
Traditie is een drogreden. Dat is wat jij aanvoert, toch?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188880870
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 15:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Als er geen valide argument is om te veranderen, de overgrote meerderheid van de bevolking het wel prima vindt, waarom moeten er dan argumenten worden aangedragen om niet te veranderen? En trouwens, traditie is een argument op zich.
Dat de grote meerderheid iets vindt maakt nog niet dat het dan ook juist is wat zij vinden toch?
pi_188880879
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:01 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dat de grote meerderheid iets vindt maakt nog niet dat het dan ook juist is wat zij vinden toch?
Het maakt een keuze echter wel democratisch..
pi_188880889
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:01 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Het maakt een keuze echter wel democratisch..
Ja maar democratie zegt ook niets over die mening. Alleen dat de meeste mensen iets vinden :P
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:03:52 #43
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188880911
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:01 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dat de grote meerderheid iets vindt maakt nog niet dat het dan ook juist is wat zij vinden toch?
Dat zeg ik niet, jij moet beter leren lezen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188880921
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet, jij moet beter leren lezen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 15:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Als er geen valide argument is om te veranderen, de overgrote meerderheid van de bevolking het wel prima vindt, waarom moeten er dan argumenten worden aangedragen om niet te veranderen? En trouwens, traditie is een argument op zich.
Oke.
pi_188880926
quote:
5s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:00 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Serveer jij met jouw post ieder beroep op traditie niet per definitie af als drogreden dan?
Ja, maar dat leidt toch niet tot de conclusie dat daarom tradities moeten worden afgeschaft? Ik zeg dat je het behoud van tradities niet kunt beargumenteren met 'het is traditie'. Wel met andere argumenten (bijv. de meeste mensen vinden een zwarte piet leuker dan een witte piet).

Het gaat dus om beroep op traditie/verleden als argument.
pi_188880945
Als je iets vind breng je het naar de politie.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:07:29 #47
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188880955
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:04 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

[..]

Oke.
Zoals ik al zei, jij moet beter leren lezen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:07:52 #48
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188880960
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:06 schreef Montagui het volgende:
Als je iets vind breng je het naar de politie.
....t
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188880999
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

....t
Ah, de politie vindt het zelf al!
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:12:26 #50
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_188881015
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:04 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Ja, maar dat leidt toch niet tot de conclusie dat daarom tradities moeten worden afgeschaft? Ik zeg dat je het behoud van tradities niet kunt beargumenteren met 'het is traditie'. Wel met andere argumenten (bijv. de meeste mensen vinden een zwarte piet leuker dan een witte piet).

Het gaat dus om beroep op traditie/verleden als argument.
Ja wel. Een kenmerk van tradities is nu juist dat men niet meer precies weet waarom ze voltrokken worden maar door de lange geschiedenis die ze hebben wel enorm belangrijk zijn voor het saamhorigheidsgevoel en het gevoel geworteld te zijn
pi_188881020
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:04 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Ja, maar dat leidt toch niet tot de conclusie dat daarom tradities moeten worden afgeschaft? Ik zeg dat je het behoud van tradities niet kunt beargumenteren met 'het is traditie'. Wel met andere argumenten (bijv. de meeste mensen vinden een zwarte piet leuker dan een witte piet).

Het gaat dus om beroep op traditie/verleden als argument.
Waarom vinden veel mensen zwarte piet leuker? Omdat ze dat gewend zijn -> traditie. etc.

"Zijn er dan geen andere dingen die veel mensen minstens net zo leuk vinden? En waardoor weer andere mensen zich niet diep gekrenkt voelen?"

De enige reden dat dit precies zo gevierd wordt en niet anders, dat mensen daaraan hechten is natuurlijk juist de traditie. :W
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:15:08 #52
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188881053
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:12 schreef the-eye het volgende:

[..]

Ja wel. Een kenmerk van tradities is nu juist dat men niet meer precies weet waarom ze voltrokken worden maar door de lange geschiedenis die ze hebben wel enorm belangrijk zijn voor het saamhorigheidsgevoel en het gevoel geworteld te zijn
En omdat er een kleine minderheid is die een verandering probeert te forceren, zie je dat de saamhorigheid (en tolerantie) in Nederland serieus aangetast is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188881076
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

En omdat er een kleine minderheid is die een verandering probeert te forceren, zie je dat de saamhorigheid (en tolerantie) in Nederland serieus aangetast is.
Laat dat, het pseudo-revolutionair aantasten van het sociaal weefsel van Nederland nou precies de bedoeling zijn van de links-extremisten/psychiatrisch patienten van De Grauwe Eeuw.
pi_188881082
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:12 schreef the-eye het volgende:

[..]

Ja wel. Een kenmerk van tradities is nu juist dat men niet meer precies weet waarom ze voltrokken worden maar door de lange geschiedenis die ze hebben wel enorm belangrijk zijn voor het saamhorigheidsgevoel en het gevoel geworteld te zijn
Dan is je argumentatie dus: zwarte piet zorgt voor een gevoel van saamhorigheid en gevoel van geworteld zijn, daarom moet zwarte piet blijven.

Dat is geen drogreden, al kan iemand wel proberen deze argumenten te weerleggen.

Dat is dus fundamenteel wat anders dan een beroep op traditie/het verleden ("we doen dit al X lang zo")
pi_188881131
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:13 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Waarom vinden veel mensen zwarte piet leuker? Omdat ze dat gewend zijn -> traditie. etc.

"Zijn er dan geen andere dingen die veel mensen minstens net zo leuk vinden? En waardoor weer andere mensen zich niet diep gekrenkt voelen?"

De enige reden dat dit precies zo gevierd wordt en niet anders, dat mensen daaraan hechten is natuurlijk juist de traditie. :W
Zie mijn post hierboven
pi_188881134
Zwarte piet heeft geen tijd nodig om te veranderen. De mensen die er een probleem van maken hebben tijd nodig om te veranderen.
pi_188881142
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:17 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Dan is je argumentatie dus: zwarte piet zorgt voor een gevoel van saamhorigheid en gevoel van geworteld zijn, daarom moet zwarte piet blijven.

Dat is geen drogreden, al kan iemand wel proberen deze argumenten te weerleggen.

Dat is dus fundamenteel wat anders dan een beroep op traditie/het verleden ("we doen dit al X lang zo")
Weet je hoe ongezond al die zoetigheid wel niet is?! Afschaffen dat suikerfeest en wel nu! Niet meer van deze tijd!

Steun mijn nieuwe kunstproject mensen, SUIKERFEEST IS OBESITAS!!!
pi_188881175
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:22 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Weet je hoe ongezond al die zoetigheid wel niet is?! Afschaffen dat suikerfeest en wel nu! Niet meer van deze tijd!

Steun mijn nieuwe kunstproject mensen, SUIKERFEEST IS OBESITAS!!!
En als iemand als weerlegging zou zeggen: ja, maar we vieren het suikerfeest al eeuwen zo, dus gaan we het niet aanpassen zou dat een drogreden zijn.

Als iemand zegt: het suikerfeest zorgt voir een gevoel van saamhorigheid en geworteld zijn, is dat geen drogreden (nog even los van de kracht van de argumenten - dat staat er geheel los van).

Snap je het onderscheid nu wel?
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:25:41 #59
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_188881189
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

En omdat er een kleine minderheid is die een verandering probeert te forceren, zie je dat de saamhorigheid (en tolerantie) in Nederland serieus aangetast is.
Mwoah...... ondertussen is december toch ook een beetje de maand dat mensen kleur bekennen geworden. Lekker knus met een chocie en kruidnootjes vanachter je toetsenbord inhakken op antipieters <O)
pi_188881233
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:24 schreef Degodvader het volgende:

[..]

En als iemand als weerlegging zou zeggen: ja, maar we vieren het suikerfeest al eeuwen zo, dus gaan we het niet aanpassen zou dat een drogreden zijn.

Als iemand zegt: het suikerfeest zorgt voir een gevoel van saamhorigheid en geworteld zijn, is dat geen drogreden (nog even los van de kracht van de argumenten - dat staat er geheel los van).

Snap je het onderscheid nu wel?
Ja, een gevoel van saamhorig bioscopen terorriseren :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_188881256
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:29 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ja, een gevoel van saamhorig bioscopen terorriseren :').
Wat heeft dat nu weer met de discussie van doen?
pi_188881300
Sinterklaas feest vieren doen we toch niet om het verleden.
We vieren het toch om plezier te gaan beleven aan het feest.
Als ik een feest gaat organiseren doe ik dat ook niet om het verleden.
pi_188881363
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:32 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Wat heeft dat nu weer met de discussie van doen?
Dat er wel rekening gehouden moet worden met mensen die zelf bioscopen slopen en daarna gaan janken dat ZP racisme is :').

Als je je nou eerst eens als normale bevolkingsgroep gaat gedragen zijn er misschien wel wat meer mensen die je serieus nemen als je wat te janken hebt.

Hier moet alles worden aangepast, maar zelf buigen ze geen millimeter om zich aan te passen aan Nederland.

Dan krijg je dus dit soort kutdiscussies, eigen fucking schuld, en nou opbokken.

Niemand heeft ECHT last van ZP, ze janken er alleen maar over.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_188881376
Goed dat er een discussie over Zwarte Piet gevoerd wordt. Het werd hoog tijd.
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:39:21 #65
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188881385
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:35 schreef Oscar123 het volgende:

We vieren het toch om plezier te gaan beleven aan het feest.

Zeker. En je gaat een feest waar iedereen plezier aan beleeft, niet veranderen, toch? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:39:25 #66
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_188881388
Mooie tactiek om zwarte piet iig dit jaar zo te houden en zonder de anti's te erg tegen zich te werken. Dan wachten tot de storm over is en hopen dat die volgend jaar de kop niet weer op steekt.
:')
pi_188881392
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:22 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Weet je hoe ongezond al die zoetigheid wel niet is?! Afschaffen dat suikerfeest en wel nu! Niet meer van deze tijd!

Steun mijn nieuwe kunstproject mensen, SUIKERFEEST IS OBESITAS!!!
Ik vind sinterklaas met al die die marsepein , amandelstaven en gevulde speculaas anders ook behoorlijk obesitas.

Maar mis die goede ouwe tijd wel, dat ik als kind zijnde nog chocolade sigaretten in mijn schoen kreeg en sinterklaas vierde in een kamer die letterlijk blauw stond van de rook omdat de hele familie aan het paffen was. En ik heb die zware tijden zonder gezeik over ongezond leven zomaar overleeft.
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:40:38 #68
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188881406
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:38 schreef HeatWave het volgende:

Niemand heeft ECHT last van ZP, ze janken er alleen maar over.
Inderdaad. Niets dat niet opgelost kan worden met een paar bezoekjes aan een psycholoog.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188881412
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:38 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Dat er wel rekening gehouden moet worden met mensen die zelf bioscopen slopen en daarna gaan janken dat ZP racisme is :').

Als je je nou eerst eens als normale bevolkingsgroep gaat gedragen zijn er misschien wel wat meer mensen die je serieus nemen als je wat te janken hebt.

Hier moet alles worden aangepast, maar zelf buigen ze geen millimeter om zich aan te passen aan Nederland.

Dan krijg je dus dit soort kutdiscussies, eigen fucking schuld, en nou opbokken.

Niemand heeft ECHT last van ZP, ze janken er alleen maar over.
Volgens mij heb je niet gelezen waar het over ging? Het ging over de vraag of een beroep op traditie/het verleden een drogreden is.

Daar heeft jouw post niets mee te maken. Lees eerst waar het over gaat zou ik zeggen.
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:41:54 #70
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188881424
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:40 schreef Degodvader het volgende:
Het ging over de vraag of een beroep op traditie/het verleden een drogreden is.
Nee, dat maakte jij er van. Het ging er over dat niemand in staat is gebleken om een valide argument aan te dragen voor verandering.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188881431
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:40 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Volgens mij heb je niet gelezen waar het over ging? Het ging over de vraag of een beroep op traditie/het verleden een drogreden is.

Daar heeft jouw post niets mee te maken. Lees eerst waar het over gaat zou ik zeggen.
Meh, het gaat erover dat de hele discussie verzonnen "leed' is. Geen mens in NL is 1 iota slechter geworden van ZP, punt.

Nee, ook JIJ niet voor je gaat posten van wel, je jankt mee om het meejanken. Grow a pair.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_188881447
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, dat maakte jij er van. Het ging er over dat niemand in staat is gebleken om een valide argument aan te dragen voor verandering.
"traditie is een argument op zich."

Jouw woorden, niet de mijne.
pi_188881448
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Zeker. En je gaat een feest waar iedereen plezier aan beleeft, niet veranderen, toch? :)
Moet iedereen plezier hebben aan het feest? Nee.
Je vindt mijn feest of sinterklaas feest leuk of niet.
pi_188881456
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:39 schreef Toefjes het volgende:
Goed dat er een discussie over Zwarte Piet gevoerd wordt. Het werd hoog tijd.
Hardop gelachen _O_
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_188881464
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:38 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Dat er wel rekening gehouden moet worden met mensen die zelf bioscopen slopen en daarna gaan janken dat ZP racisme is :').

Als je je nou eerst eens als normale bevolkingsgroep gaat gedragen zijn er misschien wel wat meer mensen die je serieus nemen als je wat te janken hebt.

Hier moet alles worden aangepast, maar zelf buigen ze geen millimeter om zich aan te passen aan Nederland.

Dan krijg je dus dit soort kutdiscussies, eigen fucking schuld, en nou opbokken.

Niemand heeft ECHT last van ZP, ze janken er alleen maar over.
Geloof dat de moslims niet de gene zijn die zich erg met zwarte piet bezig houden....
pi_188881468
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:42 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Meh, het gaat erover dat de hele discussie verzonnen "leed' is. Geen mens in NL is 1 iota slechter geworden van ZP, punt.

Nee, ook JIJ niet voor je gaat posten van wel, je jankt mee om het meejanken. Grow a pair.
Nou, vind het prima dat je boos bent, maar als je niet de moeite wil nemen om de posts te lezen waar de post die jij uiteindelijk quote in geworteld is, kun je misschien maar beter niet posten.
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:44:57 #77
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_188881470
Hey jongens jullie kunnen binnenshuis sinterklaas vieren net zoals jullie willen ^O^
:')
pi_188881473
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:40 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Volgens mij heb je niet gelezen waar het over ging? Het ging over de vraag of een beroep op traditie/het verleden een drogreden is.

Daar heeft jouw post niets mee te maken. Lees eerst waar het over gaat zou ik zeggen.
De verwarring hier ontstaat vooral door jouw vertaling/het gebruik van het woord traditie dat binnen deze discussie natuurlijk juist in de culturele zin gebruikt wordt en daarmee per definitie betrekking heeft op saamhorigheid, worteling en allerhande gerelateerde sentimenten.

Het komt een beetje over alsof je van ons verwacht dat wij daar dan heel geforceerd omheen gaan lullen.
pi_188881508
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:45 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

De verwarring hier ontstaat vooral door jouw vertaling/het gebruik van het woord traditie dat binnen deze discussie natuurlijk juist in de culturele zin gebruikt wordt en daarmee per definitie betrekking heeft op saamhorigheid, worteling en allerhande gerelateerde sentimenten.

Het komt een beetje over alsof je van ons verwacht dat wij daar dan heel geforceerd omheen gaan lullen.
Ik denk dat het onderscheid inderdaad ontzettend belangrijk is, omdat je anders niet overtuigend kunt argumenteren, en daarmee de antipiet in de kaart speelt.
pi_188881518
quote:
Een traditie (Latijn: trádere, overleveren) is een gebruik of gewoonte die van de ene generatie op de andere wordt doorgegeven. De functie hiervan is het in stand houden van de maatschappelijke stabiliteit. Tradities kunnen als waardevol worden beschouwd en boven alle kritiek verheven, maar ook als conservatisme dat remmend werkt op de vooruitgang. Hoewel tradities statisch kunnen lijken, veranderen en vernieuwen deze voortdurend.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Traditie
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:50:17 #81
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188881541
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:43 schreef Degodvader het volgende:

"Als er geen valide argument is om te veranderen, de overgrote meerderheid van de bevolking het wel prima vindt, waarom moeten er dan argumenten worden aangedragen om niet te veranderen?"

Jouw woorden, niet de mijne.
Dat zeg ik.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188881560
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:48 schreef Yasmin23 het volgende:

(Latijn: trádere, overleveren)

Ja, je hebt het mbt de drogreden over antiquitatem. Mijn punt.
pi_188881570
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat zeg ik.
Dat zei je ook ja.
pi_188881587
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:52 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Ja, je hebt het over antiquitatem. Mijn punt.
Punt is dat dat omdat het een traditie is niks zegt over de waarde van de act. Het zegt alleen dat we het al die tijd al zo doen...
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:55:02 #85
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188881595
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:53 schreef Degodvader het volgende:

Dat zei je, ja.
Dus de discussie ging niet over het gebruik van het argument 'traditie' aan zich.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:55:35 #86
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188881612
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:54 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Punt is dat dat omdat het een traditie is niks zegt over de waarde van de act. Het zegt alleen dat we het al die tijd al zo doen...
...en dat we dat blijkbaar fijn vinden.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188881627
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dus de discussie ging niet over het gebruik van het argument 'traditie' aan zich.
Je stelde in die post dat traditie op zichzelf een argument is. Daar reageerde ik op (en dat weet jij ook wel, want dat gaf ik in mijn eerste post al aan).
pi_188881628
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:54 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Punt is dat dat omdat het een traditie is niks zegt over de waarde van de act. Het zegt alleen dat we het al die tijd al zo doen...
Je eigen citaat weerspreekt dat nochtans:
quote:
De functie hiervan is het in stand houden van de maatschappelijke stabiliteit.
pi_188881630
ZP heeft geen tijd nodig om te veranderen want ZP gaat niet veranderen. Misschien in de SJW gemeentes zoals Amsterdam ja, maar in normaal Nederland niet. Al moet ik zelf elk jaar verkleed als ZP de staat op.
pi_188881640
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:56 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
ZP heeft geen tijd nodig om te veranderen want ZP gaat niet veranderen. Misschien in de SJW gemeentes zoals Amsterdam ja, maar in normaal Nederland niet. Al moet ik zelf elk jaar verkleed als ZP de staat op.
Door het hele land ook? Want in dat geval ben ik vanaf nu voorstander van een landelijke verandering van zwarte piet. Dat moet ik zien. _O- :D
pi_188881642
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

...en dat we dat blijkbaar fijn vinden.
Spreek voor jezelf.
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:58:22 #92
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188881643
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:56 schreef Degodvader het volgende:

Je stelde in die post dat traditie op zichzelf een argument is.
Maar dat was niet waar de discussie over ging. Dat maakte jij er van. Zoals ik al eerder zei.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188881649
quote:
11s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:56 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Je eigen citaat weerspreekt dat nochtans:
[..]

Ja lees verder dan :P Als de maatschappij verandert kan de traditie ook veranderen.
pi_188881660
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:58 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja lees verder dan :P Als de maatschappij verandert kan de traditie ook veranderen.
Insert studie over het verlies van maatschappelijke cohesie als gevolg van grote demografische veranderingen. _O_
pi_188881664
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

...en dat we dat blijkbaar fijn vinden.
De premisse is dan wel dat we het nieuwe minder fijn zouden vinden. Dat is wat je moet beargumenteren, en daar zit volgens mij ook het zwaartepunt van de anti/pro discussie.

Dat iets fijn is, wil niet noodzakelijk zeggen dat het na aanpassingen niet meer fijn is namelijk.

Of, gestileerd: de auto is echt een onzinuitvinding, we rijden nu op een paard, en dat vinden we fijn dus een auto is onzin.
pi_188881680
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:57 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Door het hele land ook? Want in dat geval ben ik vanaf nu voorstander van een landelijke verandering van zwarte piet. Dat moet ik zien. _O- :D
In mijn gemeente, maar hier is dat probleem niet wat ze alleen hebben in de randstad. Maar ik denk dat vele Nederlanders er hetzelfde over denken, en ook zij zullen de straat opgaan als ZP. Het is een eindeloze discussie met maar één uitkomst, en gezien de overgrote meerderheid van de Nederlanders voorstander is van ZP wordt het misschien eens tijd om dat kleine groepje schreeuwers totaal geen aandacht meer te geven zodat ze zich weer negatief kunnen uitlaten over andere zaken in Nederland waar ze zich aan storen.
  dinsdag 10 september 2019 @ 17:01:44 #97
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188881682
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:58 schreef Yasmin23 het volgende:

Spreek voor jezelf.
Het is aannemelijk te maken dat ik voor de meerderheid spreek. Daar hoef jij niet bij te horen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188881685
'Protesteren' van beide kanten tijdens intochten ook gewoon verbieden. Niet waar kinderen bij zijn die alleen pepernoten en snoep willen krijgen.

Verder is het grote doel herstelbetalingen en daar doe ik dus niet aan mee. Geen enkel donker persoon lijkt op ZP en als dat wel zo is moeten ze eens naar de kapper gaan.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 10 september 2019 @ 17:02:11 #99
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188881689
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:58 schreef Yasmin23 het volgende:

Ja lees verder dan ...
Zoals jij zelf niet doet, bedoel je?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188881697
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:59 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Insert studie over het verlies van maatschappelijke cohesie als gevolg van grote demografische veranderingen. _O_
Ja ik denk dat we wel kunnen stellen dat de zwarte piet in afgelopen jaren al gigantisch is veranderd. Puur omdat de samenleving ook verandert.
pi_188881703
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:00 schreef Degodvader het volgende:

[..]

De premisse is dan wel dat we het nieuwe minder fijn zouden vinden. Dat is wat je moet beargumenteren, en daar zit volgens mij ook het zwaartepunt van de anti/pro discussie.

Dat iets fijn is, wil niet noodzakelijk zeggen dat het na aanpassingen niet meer fijn is namelijk.

Of, gestileerd: de auto is echt een onzinuitvinding, we rijden nu op een paard, en dat vinden we fijn dus een auto is onzin.
Vroeger had iedereen een paard en rijke mensen een auto. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een auto maar maar weinig mensen een paard:S
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_188881711
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:00 schreef Degodvader het volgende:
Dat iets fijn is, wil niet noodzakelijk zeggen dat het na aanpassingen niet meer fijn is namelijk.

Precies, dus vanaf nu in plaats van Sinterklaas ieder jaar een landelijk springkussen feest, en voor fysiek beperkten gratis bioscoopfilms. :9~

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:01 schreef BoneThugss het volgende:
'Protesteren' van beide kanten tijdens intochten ook gewoon verbieden. Niet waar kinderen bij zijn die alleen pepernoten en snoep willen krijgen.

Verder is het grote doel herstelbetalingen en daar doe ik dus niet aan mee. Geen enkel donker persoon lijkt op ZP en als dat wel zo is moeten ze eens naar de kapper gaan.
Niet van iedere Berber die je op straat treft compensatie eisen. :') 8)7
pi_188881714
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Zoals jij zelf niet doet, bedoel je?
Ik heb herhaald wat je zelf je zelf zei... Als je dat vervolgens gaat ontkennen krijgen we een beetje een vervelend welles nietus spelletje.
pi_188881715
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:02 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Vroeger had iedereen een paard en rijke mensen een auto. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een auto maar maar weinig mensen een paard:S
Precies ja ;)
pi_188881724
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het is aannemelijk te maken dat ik voor de meerderheid spreek. Daar hoef jij niet bij te horen.
Ja gefeliciteerd. Omdat het een meerderheid betreft betekent het niet dat ze ook automatisch gelijk hebben.
pi_188881736
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:03 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Precies, dus vanaf nu in plaats van Sinterklaas ieder jaar een landelijk springkussen feest, en voor fysiek beperkten gratis bioscoopfilms. :9~
[..]


Eerlijk is eerlijk, een landelijk springkussenfeest klinkt zo slecht nog niet ;)
  dinsdag 10 september 2019 @ 17:07:20 #107
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188881773
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:00 schreef Degodvader het volgende:

De premisse is dan wel dat we het nieuwe minder fijn zouden vinden. Dat is wat je moet beargumenteren, en daar zit volgens mij ook het zwaartepunt van de anti/pro discussie.

Dat iets fijn is, wil niet noodzakelijk zeggen dat het na aanpassingen niet meer fijn is namelijk.
Volgens mij is de essentie van een traditie inderdaad dat hij aan verandering onderhevig is. Echter is dat vrijwel altijd een geleidelijke verandering. De huidige veranderingen aan het Sinterklaasfeest zijn niet geleidelijk (genoeg) en dat is m.i. reden dat er zo'n fel verzet tegen is. En dat verzet gaat voorlopig niet afnemen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188881780
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:04 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja gefeliciteerd. Omdat het een meerderheid betreft betekent het niet dat ze ook automatisch gelijk hebben.
Omdat een kleine minderheid wat schreeuwt betekent niet dat ze automatisch gelijk hebben. Of denkt heel Nederland tijdens Sinterklaas "hee het is weer zo ver laten we lekker al die kutnegers discrimineren".
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_188881799
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:07 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Omdat een kleine minderheid wat schreeuwt betekent niet dat ze automatisch gelijk hebben. Of denkt heel Nederland tijdens Sinterklaas "hee het is weer zo ver laten we lekker al die kutnegers discrimineren".
De grote meerderheid schreeuwt net zo hard :P

Ik denk niet dat ze dat denken maar dat de zwarte piet wel wat racistische kenmerken heeft ja.
  dinsdag 10 september 2019 @ 17:09:04 #110
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188881803
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:03 schreef Yasmin23 het volgende:

Ik heb herhaald wat je zelf je zelf zei...
Nee, je hebt selectief herhaald wat in je straatje pastte en daardoor geprobeerd de intentie van mijn stelling te veranderen. Als iemand dat bij jou doet, ga je erover zeuren.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 10 september 2019 @ 17:10:43 #111
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188881825
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:04 schreef Yasmin23 het volgende:

Ja gefeliciteerd. Omdat het een meerderheid betreft betekent het niet dat ze ook automatisch gelijk hebben.
Dat zeg je nu voor de 20ste keer. Geldt net zo goed voor de minderheid. Die geen valide argumenten voor verandering kunnen aandragen, dus het hele verhaal is een non-issue.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188881839
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:08 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

De grote meerderheid schreeuwt net zo hard :P

Ik denk niet dat ze dat denken maar dat de zwarte piet wel wat racistische kenmerken heeft ja.
Ieder zijn mening.

Ik heb er nooit wat kwaads in gezien al had ik op de lagere school wel een jongen die wel eens uitgescholden werd voor ZP. Alleen op de middelbare had ik iemand met rood haar in de klas en die werd dan weer vuurtoren genoemd.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_188881845
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat zeg je nu voor de 20ste keer. Geldt net zo goed voor de minderheid. Die geen valide argumenten voor verandering kunnen aandragen, dus het hele verhaal is een non-issue.
er zijn wel argumenten aangehaald maar de meerderheid reageert dan vervolgens ja maar het is een traditie, we doen het altijd zo etc.

Op de argumenten van het uiterlijk van piet gaat men dan niet in.
pi_188881848
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:11 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ieder zijn mening.

Ik heb er nooit wat kwaads in gezien al had ik op de lagere school wel een jongen die wel eens uitgescholden werd voor ZP. Alleen op de middelbare had ik iemand met rood haar in de klas en die werd dan weer vuurtoren genoemd.
Mja. :')
pi_188881868
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:12 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Mja. :')
Vroeger nog wel eens voor mijn neefje ZP gespeeld. Zag er niks kwaads in en nu nog steeds niet. Vroeger was het een boeman en ging je mee in de zak naar Spanje. Anno 2019 is het een kindervriend. Denk dat gemeentes zelf maar moeten bepalen hoe ze de intocht invullen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_188881901
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:14 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Vroeger nog wel eens voor mijn neefje ZP gespeeld. Zag er niks kwaads in en nu nog steeds niet. Vroeger was het een boeman en ging je mee in de zak naar Spanje. Anno 2019 is het een kindervriend. Denk dat gemeentes zelf maar moeten bepalen hoe ze de intocht invullen.
In de sinterklaas liedjes is natuurlijk nog steeds zo dat als je stout bent zwarte piet je in een zak doet en meeneemt.

Maar je maakt het dus mee in de praktijk met het jongetje in de klas.. Dat zegt toch genoeg denk ik dan.

Maar het is een kwestie van tijd. tradities zijn onderhevig aan de maatschappij en die verandert.
pi_188881968
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:18 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

In de sinterklaas liedjes is natuurlijk nog steeds zo dat als je stout bent zwarte piet je in een zak doet en meeneemt.

Maar je maakt het dus mee in de praktijk met het jongetje in de klas.. Dat zegt toch genoeg denk ik dan.

Maar het is een kwestie van tijd. tradities zijn onderhevig aan de maatschappij en die verandert.
Precies, zo was rituele genitale mutilatie van vrouwen in Nederland een jaar of 60 geleden ondenkbaar en kijk nu eens. Vooruitgang. _O_
pi_188881985
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:22 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Precies, zo was rituele genitale mutilatie van vrouwen in Nederland een jaar of 60 geleden ondenkbaar en kijk nu eens. Vooruitgang. _O_
Ja in sommige gebieden is dat ook een traditie :P
pi_188882002
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:18 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]


Maar je maakt het dus mee in de praktijk met het jongetje in de klas.. Dat zegt toch genoeg denk ik dan.


Dat zegt natuurlijk niet genoeg. Allereerst is het anekdotisch bewijs (drogreden - issie weer).

Daarnaast worden mensen in het algemeen, en kinderen in het bijzonder doorlopend gepest of uitgescholden op basis van uiterlijke kenmerken (Walvis, vuurtoren, brilsmurf etc.) waardoor het feit dat een kind wordt uitgescholden voor ZP nog niet maakt dat het daarom racistisch is.
pi_188882026
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:25 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Dat zegt natuurlijk niet genoeg. Allereerst is het anekdotisch bewijs (drogreden - issie weer).

Daarnaast worden mensen in het algemeen, en kinderen in het bijzonder doorlopend gepest of uitgescholden op basis van uiterlijke kenmerken (Walvis, vuurtoren, brilsmurf etc.) waardoor het feit dat een kind wordt uitgescholden voor ZP nog niet maakt dat het daarom racistisch is.
Wel dat zwarte piet toch echt op een donker persoon lijkt en niet op een fantasiefiguur wat er toevallig zo uitziet omdat hij door de schoonsteen komt.
pi_188882028
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:25 schreef Degodvader het volgende:
brilsmurf
Kent de jeugd van tegenwoordig dat uberhaupt nog?
pi_188882048
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:27 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Wel dat zwarte piet toch echt op een donker persoon lijkt en niet op een fantasiefiguur wat er toevallig zo uitziet omdat hij door de schoonsteen komt.
Want een jongen met een bril lijkt op een smurf, of een ginger op een vuurtoren, of een dik jongetje op een walvis?
pi_188882059
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:27 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Wel dat zwarte piet toch echt op een donker persoon lijkt en niet op een fantasiefiguur wat er toevallig zo uitziet omdat hij door de centrale verwarming komt.
Fixed

Verder:
Sinterklaasjournaal :')
Dag Sinterklaas _O_
pi_188882064
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:29 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Want een jongen met een bril lijkt op een smurf, of een ginger op een vuurtoren, of een dik jongetje op een walvis?
Nee natuurlijk niet. Maar het donkere jongetje wel op zwarte piet :P
pi_188882099
Kunnen we Zwarte Piet anders niet gewoon vervangen door Zwarte Speed?

pi_188882130
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:30 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet. Maar het donkere jongetje wel op zwarte piet :P
Zou kunnen, maar jouw conclusie (zwarte piet is geen fantasiefiguur dat door de schoorsteen zwart is) kan dus niet volgen uit de constatering dat een kindje door een ander kindje voor ZP wordt uitgescholden.

Daarnaast lijkt me voor de hand liggen dat het met name aan de kleur ligt (waar deze kleur dan ook vandaan komt, vergelijk het met de vuurtoren). En dat zwarte piet zwart is, ja, dat wisten we al.
pi_188882173
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:35 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Zou kunnen, maar jouw conclusie (zwarte piet is geen fantasiefiguur dat door de schoorsteen zwart is) kan dus niet volgen uit de constatering dat een kindje door een ander kindje voor ZP wordt uitgescholden.

Daarnaast lijkt me voor de hand liggen dat het met name aan de kleur ligt (waar deze kleur dan ook vandaan komt, vergelijk het met de vuurtoren). En dat zwarte piet zwart is, ja, dat wisten we al.
Nee het schoorsteen verhaal is ook een laffe vervorming van de waarheid.
pi_188882290
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:38 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee het schoorsteen verhaal is ook een laffe vervorming van de waarheid.
Precies, helemaal niet gewoon een leuk gedateerd verhaal dat kinderen aanspreekt zoals dat ook bij de Kerstman gaat, nee een laffe vervorming/gezocht smoesje bedacht door gemene racisten!
pi_188882450
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:38 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee het schoorsteen verhaal is ook een laffe vervorming van de waarheid.
Mag ik uit deze reactie opmaken dat je het met me eens bent dat het gepeste jongetje geen argument is voor jouw conclusie (zoals ik mijn vorige post uiteenzette), aangezien je daar niet meer op ingaat?
pi_188882496
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:54 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Mag ik uit deze reactie opmaken dat je het met me eens bent dat het gepeste jongetje geen argument is voor jouw conclusie (zoals ik mijn vorige post uiteenzette), aangezien je daar niet meer op ingaat?
nee :p

Het gepeste jongetje geeft juist duidelijk aan dat zwarte piet gebaseerd is op donkere mensen.
pi_188882506
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:57 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

nee :p

Het gepeste jongetje geeft juist duidelijk aan dat zwarte piet gebaseerd is op donkere mensen.
Dus de walvis is gebaseerd op obese mensen?
pi_188882541
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:57 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

nee :p

Het gepeste jongetje geeft juist duidelijk aan dat zwarte piet gebaseerd is op donkere mensen.
Dat zei je al, en toen reageerde ik met een aantal argumenten (inmiddels 2 posts geleden) dat die conclusie dus niet kan volgen uit het voorbeeld van het gepeste jongetje, maar op die argumenten ging je niet meer in.

Wat wél uit het voorbeeld kan volgen (als je even zou vergeten dat het anekdotisch is, en daarme een drogreden) is dat zwarte piet zwart is - net als het jongetje.
pi_188882557
quote:
11s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:58 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Dus de walvis is gebaseerd op obese mensen?
Uhm ja :p

Maar de brilsmurf niet op smurfen :P
pi_188882572
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:00 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Dat zei je al, en toen reageerde ik met een aantal argumenten (inmiddels 2 posts geleden) dat die conclusie dus niet kan volgen uit het voorbeeld van het gepeste jongetje, maar op die argumenten ging je niet meer in.

Wat wél uit het voorbeeld kan volgen (als je even zou vergeten dat het anekdotisch is, en daarme een drogreden) is dat zwarte piet zwart is - net als het jongetje.
Waarom is het een drogreden als dit voor veel mensen een reden is om de huidige piet te veranderen? Het probleem is juist dat zwarte piet op donkere mensen lijkt.
pi_188882614
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:03 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Waarom is het een drogreden als dit voor veel mensen een reden is om de huidige piet te veranderen? Het probleem is juist dat zwarte piet op donkere mensen lijkt.
Waarom blijf je om mijn post met argumenten heendraaien?

Het is een drogreden omdat het een veralgemenisering van een anekdote is.

Dus, als je nog op mijn argumenten wil ingaan (inmiddels 3 posts geleden), dan kunnen we verder.
pi_188882623
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:03 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Waarom is het een drogreden als dit voor veel mensen een reden is om de huidige piet te veranderen? Het probleem is juist dat zwarte piet op donkere mensen lijkt.
Binnen Kick Out Zwarte Piet blijken echter heel andere beweegredenen te spelen:

https://www.geenstijl.nl/(...)ut-zwarte-piet/#more

Kan de pdf zo snel even niet vinden maar hier staan wat screenshots/slides.
pi_188882638
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:05 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Waarom blijf je om mijn post met argumenten heendraaien?

Het is een drogreden omdat het een veralgemenisering van een anekdote is.

Dus, als je nog op mijn argumenten wil ingaan (inmiddels 3 posts geleden), dan kunnen we verder.
Ja zie niet in waarom ik specifiek op jouw punt moet ingaan :P Jij vindt het een anekdote, ik denk dat dit voor veel mensen zo speelt en dat de reden is voor hun wens om de zwarte piet te veranderen.
pi_188882644
En dan kunnen we verder _O-
pi_188882670
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:07 schreef Yasmin23 het volgende:
En dan kunnen we verder _O-
Wanneer kunnen wij verder? :@
pi_188882677
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:07 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja zie niet in waarom ik specifiek op jouw punt moet ingaan :P Jij vindt het een anekdote, ik denk dat dit voor veel mensen zo speelt en dat de reden is voor hun wens om de zwarte piet te veranderen.
Het wordt aan het begin letterlijk als anekdote verteld, hoe kun je dan nu gaan ontkennen dat het een anekdote is!?

Mijn punt is dat het voorbeeld van het gepeste jongetje kan aantonen dat zwarte piet zwart is, maar geenszins de herkomst van die kleur.
pi_188882707
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:10 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Het wordt aan het begin letterlijk als anekdote verteld, hoe kun je dan nu gaan ontkennen dat het een anekdote is!?

Mijn punt is dat het voorbeeld van het gepeste jongetje kan aantonen dat zwarte piet zwart is, maar geenszins de herkomst van die kleur.
Weet niet welke discussie je nu probeert te starten hoor.

Dat van het jongetje is idd een anekdote. En nu?
pi_188882736
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:12 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Weet niet welke discussie je nu probeert te starten hoor.

Dat van het jongetje is idd een anekdote. En nu?
Dat jij het jongetje gebruikt om te beargumenteren dat zwarte piet is gebaseerd op de donkere medemens, terwijl die conclusie op geen enkele manier kan volgen uit het voorbeeld van het gepeste jongetje. Maar dat heb ik al een paar keer geschreven, dus dat wist je al.
pi_188882751
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:15 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Dat jij het jongetje gebruikt om te beargumenteren dat zwarte piet is gebaseerd op de donkere medemens, terwijl die conclusie op geen enkele manier kan volgen uit het voorbeeld van het gepeste jongetje. Maar dat heb ik al een paar keer geschreven, dus dat wist je al.
Je kan het ook zonder dat jongetje zien dus...

Het jongetje is een nadelig gevolg.
pi_188882845
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:16 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Je kan het ook zonder dat jongetje zien dus...

Het jongetje is een nadelig gevolg.
Aha. Dus je bent het wél met me eens dat het gepeste jongetje geen argument is voor de herkomst van de zwarte kleur van zwarte piet. Finally.

Maar, waar de zwarte kleur van piet nu eigenlijk vandaan komt, daar zijn we eigenlijk tot op de dag van vandaag niet uit doordat er maar weinig historische bronnen zijn.

Ik zou bovendien denken dat de herkomst van het figuur niet zo belangrijk is, maar dat belangrijk is hoe het figuur er nu (en zeer recente geschiedenis) uitziet. Uiteindelijk is in de historie van zo een beetje iedere feestdag wel iets naars te vinden, maar laten we ons focussen op de wijze waarop we het nu vieren en de vraag of we dat oke vinden.
pi_188882887
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:22 schreef Degodvader het volgende:
maar dat belangrijk is hoe het figuur er nu (en zeer recente geschiedenis) uitziet.
Een tijdlang is dat dus als een karikatuur van een donkere surinamer geweest..
pi_188882980
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:25 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Een tijdlang is dat dus als een karikatuur van een donkere surinamer geweest..
"maar laten we ons focussen op de wijze waarop we het nu vieren en de vraag of we dat oke vinden."
pi_188883397
Ik heb ook een anekdote!!! :P

Ik ken namelijk een geadopteerd vrij donker Afrikaans jongetje en voor hem is Zwarte Piet een held!! 8} *O*
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_188883487
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 17:30 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet. Maar het donkere jongetje wel op zwarte piet :P
Hij was zwart met opgeschoren haar. Leek niet eens op ZP, maarja zwart he.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  woensdag 11 september 2019 @ 04:47:00 #149
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188889387
Zwarte Piet is een held voor kinderen. Waarom zou je iemand uitschelden voor Batman, of Rambo of welke andere held dan ook? Dat doe je echt alleen als je weet dat de ander daar boos van wordt.
Verder kan Zwarte Piet, de naam, ook naar de duivel verwijzen, wat al helemaal niks met negers heeft te maken. Opvallend is dat je nooit hoort dat kinderen worden uitgescholden voor een van de plaatselijke Piet-namen, zoals Assiepan.
  woensdag 11 september 2019 @ 04:53:15 #150
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188889388
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:39 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Ik vind sinterklaas met al die die marsepein , amandelstaven en gevulde speculaas anders ook behoorlijk obesitas.
En dat kan probleemloos verandert worden, door noten, speciaal brood mandarijnen en sinaasappel te geven - volgens traditie.
  zondag 15 september 2019 @ 12:13:45 #151
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188954568
Stil aan het front... ga je echt zitten wachten tot men er klaar voor is?
Of is men er klaar mee... en blijft zwart zwart?
pi_188981744
quote:
1s.gif Op zondag 15 september 2019 12:13 schreef Lunatiek het volgende:
Stil aan het front... ga je echt zitten wachten tot men er klaar voor is?
Of is men er klaar mee... en blijft zwart zwart?
Ja, sorry. We zijn effe druk bezig met het redden van de Gouden Eeuw. w/
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_188982170
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2019 22:34 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ja, sorry. We zijn effe druk bezig met het redden van de Gouden Eeuw. w/
Als opmaat voor de Zwarte Eeuw.
pi_188986701
RTLnieuws twitterde op dinsdag 17-09-2019 om 10:31:51 Er zullen geen pieten meer te zien zijn 'die helemaal zwart zijn'. https://t.co/Zcg7lVTcRH reageer retweet
pi_188986732
quote:
1s.gif Op zondag 15 september 2019 12:13 schreef Lunatiek het volgende:
Stil aan het front... ga je echt zitten wachten tot men er klaar voor is?
Of is men er klaar mee... en blijft zwart zwart?
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 10:33 schreef Houtenbeen het volgende:
RTLnieuws twitterde op dinsdag 17-09-2019 om 10:31:51 Er zullen geen pieten meer te zien zijn 'die helemaal zwart zijn'. https://t.co/Zcg7lVTcRH reageer retweet
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 17 september 2019 @ 10:37:29 #156
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_188986742
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 10:33 schreef Houtenbeen het volgende:
RTLnieuws twitterde op dinsdag 17-09-2019 om 10:31:51 Er zullen geen pieten meer te zien zijn 'die helemaal zwart zijn'. https://t.co/Zcg7lVTcRH reageer retweet
:r :r :r :r :r :r

:( :( :( :( :( :( :(
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 17 september 2019 @ 10:41:04 #157
14505 OProg
A Life in Music
pi_188986788
Mooi zo. Hopenlijk is het gezeik nu gewoon klaar.
Helaas vrees ik ergens dat dit nog steeds niet zo is.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  dinsdag 17 september 2019 @ 10:41:16 #158
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_188986794
Ik zag trouwens gisteren al Sinterklaasspul liggen bij de LIDL. Ze beginnen al weer vroeg blijkbaar. Op de verpakking kon je slechts een schimp van een mijter herkennen. Er wordt duidelijk geen risico meer genomen met dit tegenwoordig getypeerde rascistische volksfeest.
pi_188986830
Je moet trouwens wel lef hebben om een feest, wat de meerderheid van Nederland viert met Zwarte Piet, met belastinggeld zo te misvormen en op de landelijke tv te gooien.
pi_188986835
#ripzwartepiet :{
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 17 september 2019 @ 10:49:06 #161
186611 Haags
pi_188986905
Zal voor die sneeuwvlokken alsnog te racistisch zijn natuurlijk
Zonder wrijving geen glans
pi_188986965
Oei, dus zwarte mensen mogen geen Piet meer spelen?
leven zoals het leven is
pi_188987052
Dit gaat genieten worden.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_188987090
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 10:43 schreef luxerobots het volgende:
Je moet trouwens wel lef hebben om een feest, wat de meerderheid van Nederland viert met Zwarte Piet, met belastinggeld zo te misvormen en op de landelijke tv te gooien.
Ik hoop op historisch lage kijkcijfers dit jaar.
pi_188987280
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 10:58 schreef WethouderHekking het volgende:

[..]

Ik hoop op historisch lage kijkcijfers dit jaar.
'Papa, mag ik naar de intocht kijken op tv?'
"Nee Geertje, de SJW NPC gütmenschbrigade heeft Sinterklaas vermoord"
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  dinsdag 17 september 2019 @ 11:10:37 #166
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_188987286
Ik denk nog een paar jaar en dan geldt er ook een zwarte piet verbod

en wordt je beboet als je zo in het openbaar verschijnt.
pi_188987437
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:10 schreef Tengano het volgende:
Ik denk nog een paar jaar en dan geldt er ook een zwarte piet verbod

en wordt je beboet als je zo in het openbaar verschijnt.
Neen! Gewoon Neen! ;)
  dinsdag 17 september 2019 @ 11:21:56 #168
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_188987457
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2019 10:56 schreef Ludachrist het volgende:
Dit gaat genieten worden.
Schuimbekkende Facebook tokkies _O_
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_188987464
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 10:36 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[..]

En het clubje verkapte ras seperatisten zinnend op herstelbetalingen zag dat het goed was. _O_
pi_188987479
quote:
8s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:10 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

'Papa, mag ik naar de intocht kijken op tv?'
"Nee Geertje, de SJW NPC gütmenschbrigade heeft Sinterklaas vermoord"
Neem dat grut maar mee naar buiten, naar de plaatselijke intocht waar als het goed is nog wel met Zwarte Piet is. Alleen de liedjes zijn wel veranderd..
pi_188987530
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 22:09 schreef n__n het volgende:
[..]

Tradities veranderen niet zo makkelijk. Meestal duurt het meerdere generaties eer er een traditie volledig op de schop is. Dus 90 jaar is niet echt bijster lang.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_188987566
Waarom gewoon zwarte piet niet vervangen met deze jongens? Gelijk alle problemen opgelost.



White male toxic masculinity :')
pi_188987647
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:22 schreef WethouderHekking het volgende:

[..]

Neem dat grut maar mee naar buiten, naar de plaatselijke intocht waar als het goed is nog wel met Zwarte Piet is. Alleen de liedjes zijn wel veranderd..
Zie de maan schijnt door de bomen, schiet de SJW'er dood.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_188987686
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:34 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Zie de maan schijnt door de bomen, schiet de SJW'er dood.
Houd jij eens even op met false flaggen, de zieke verhalen over botsplinters en moordaanslagen komen allemaal uit de grauwe hoek van jouw geestesverwanten.
pi_188987697
https://www.nu.nl/sinterk(...)as-in-apeldoorn.html

Prachtig, eindelijk weer eens goed nieuws.
Lachwekkend dat een jaar geleden nog enkele mensen zich krampachtig vasthielden aan een achterhaalde traditie.
pi_188987708
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:38 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Houd jij eens even op met false flaggen, de zieke verhalen over botsplinters en moordaanslagen komen allemaal uit de grauwe hoek van jouw geestesverwanten.
Poepoe.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_188987718
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:39 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Poepoe.
Ja stinken zal het vast in je kraakpand.
pi_188987723
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:39 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Ja stinken zal het vast in je kraakpand.
Zieke burn.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_188987726
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:40 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Zieke burn.
Niet half zo ziek als jouw psyche.
pi_188987731
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:40 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Niet zo ziek als jouw psyche.
Kan je ergens anders het infantieltje gaan uithangen?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_188987742
quote:
5s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:40 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Kan je ergens anders het infantieltje gaan uithangen?
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2019 10:56 schreef Ludachrist het volgende:
Dit gaat genieten worden.
quote:
8s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:10 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

'Papa, mag ik naar de intocht kijken op tv?'
"Nee Geertje, de SJW NPC gütmenschbrigade heeft Sinterklaas vermoord"
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:34 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Zie de maan schijnt door de bomen, schiet de SJW'er dood.
Ik benader je in je eigen taal en op je eigen niveau. Oftewel; nee.
pi_188987756
Zijn er nog mensen die denken dat deze positieve beweging is tegen te houden?
pi_188987763
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:42 schreef Pinzon het volgende:
Zijn er nog mensen die denken dat deze positieve beweging is tegen te houden?
Leuke troll _O-
pi_188987772
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:42 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Leuke troll _O-
Nieuwsberichten gemist het afgelopen uur?
pi_188987789
Gewoon niet kijken op tv. In alle dorpen zullen er waarschijnlijk nog steeds alleen zwarte pieten lopen.
Net als vorig jaar, 1000 intochten in nederland met alleen zwarte pieten. Er is hier geen enkele discussie.

[ Bericht 25% gewijzigd door vrouwtje-theelepel op 17-09-2019 11:49:13 ]
pi_188987794
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:43 schreef Pinzon het volgende:

[..]

Nieuwsberichten gemist het afgelopen uur?
Kon ik die vraag maar bevestigend beantwoorden.
pi_188987805
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:44 schreef vrouwtje-theelepel het volgende:
Gewoon niet kijken op tv. In alle dorpen zullen er waarschijnlijk nog steeds alleen zwarte pieten lopen.
Net als vorig jaar.
Lekker krampachtig de kop in het zand :')
Change has come.
pi_188987819
Het zwarte piet debat is eigenlijk vergelijkbaar met de apartheid in Afrika of de VS.

De Amerikanen wilden dat de VS wit bleef dus daarom werd de neger het leven zuur gemaakt.

Eigenlijk wilden de Amerikanen niet loslaten dat de VS louter wit is. Dat heeft heel veel jaren genomen voordat veranderde.

Nederland maakt nu hetzelfde mee. Dit land moet nog accepteren dat het niet louter wit is en dat er zwarte bladzijdes zijn in de geschiedenis niet losgemaakt moeten worden.
pi_188987837
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:44 schreef vrouwtje-theelepel het volgende:
Gewoon niet kijken op tv. In alle dorpen zullen er waarschijnlijk nog steeds alleen zwarte pieten lopen.
Net als vorig jaar.
Sowieso al jarenlang: sinterklaasjournaal :')
Officiele intocht :')

Dag sinterklaas _O_
O+
pi_188987963
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:46 schreef Atak het volgende:
Het zwarte piet debat is eigenlijk vergelijkbaar met de apartheid in Afrika of de VS.

De Amerikanen wilden dat de VS wit bleef dus daarom werd de neger het leven zuur gemaakt.

Eigenlijk wilden de Amerikanen niet loslaten dat de VS louter wit is. Dat heeft heel veel jaren genomen voordat veranderde.

Nederland maakt nu hetzelfde mee. Dit land moet nog accepteren dat het niet louter wit is en dat er zwarte bladzijdes zijn in de geschiedenis niet losgemaakt moeten worden.
Tuurlijk Atak, het Sinterklaasfeest is vergelijkbaar met een wettelijke status als tweederangsburger op basis van ras in een compleet gesegregeerde samenleving. :') Dit geloof jij zelf niet eens. _O-
  Redactie Sport dinsdag 17 september 2019 @ 11:54:46 #191
274204 crew  Mexicanobakker
pi_188987986
Zou het wat uitmaken?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_188987990
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:46 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Sowieso al jarenlang: sinterklaasjournaal :')
Officiele intocht :')

Dag sinterklaas _O_
O+
matige troll
pi_188988000
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:54 schreef Mexicanobakker het volgende:
Zou het wat uitmaken?
Het is wel fijn dat als je de tv aanzet dat je je beseft dat je niet in een racistisch landje leeft.
pi_188988050
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:55 schreef Pinzon het volgende:

[..]

Het is wel fijn dat als je de tv aanzet dat je je beseft dat je niet in een racistisch landje leeft.
Dit zal nog niet genoeg zijn voor de ultra racistische Black Panther LARP club hoor, die zullen ook dit jaar niet van de buis te slaan zijn.

Verder stel ik voor dat je die tv en pc gewoon lekker uitlaat. Jij mist er zo te horen niets aan en de wereld mist ook niets aan jou. :*
  Redactie Sport dinsdag 17 september 2019 @ 11:58:42 #195
274204 crew  Mexicanobakker
pi_188988063
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:55 schreef Pinzon het volgende:

[..]

Het is wel fijn dat als je de tv aanzet dat je je beseft dat je niet in een racistisch landje leeft.
Jup, maar ik bedoel buiten dat. Zou het wat uitmaken?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_188988072
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:58 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Jup, maar ik bedoel buiten dat. Zou het wat uitmaken?
Waarschijnlijk niet ouwe reus.
pi_188988115
Nee hoor. Zwarte Piet hoeft in beginsel al helemaal niet van kleur te veranderen. Dus het heeft helemaal geen tijd nodig.
pi_188988135
Zonde. Ik ben geen volhardende pro-piet, maar ik roep al wel jaren dat roetvegen de oplossing niet zijn. Het feest wordt namelijk gepraktiseerd door duizenden vrijwilligers door heel het land. Daarom hebben zowel sint als piet een vermomming nodig. Bij de sint is dat een baard, bij de pieten een andere gelaatskleur. Als ik voortaan vanuit Tilburg naar Eindhoven moet om piet te spelen is de lol er gauw af. En dát vind ik zonde.

Ik pleit voor de grijze piet:
't Echte en 't ware!
pi_188988138
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:00 schreef Hendrik_Bever het volgende:
Nee hoor. Zwarte Piet hoeft in beginsel al helemaal niet van kleur te veranderen. Dus het heeft helemaal geen tijd nodig.
2015 belde broe.
pi_188988151
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:02 schreef Pinzon het volgende:

[..]

2015 belde broe.
Het land van jouw tweede paspoort belde a niffo.
pi_188988157
quote:
17s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:02 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Het land van jouw tweede paspoort belde a niffo.
Stop eens met trollen anders moet ik je nog reporten.
pi_188988166
quote:
13s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:03 schreef Pinzon het volgende:

[..]

Stop eens met trollen anders moet ik je nog reporten.
Tijd voor een lange vakantie ver bij die nare racisten vandaan!
pi_188988170
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:02 schreef Pinzon het volgende:
2015 belde broe
Is doorverbonden met 1990 en 2015 heeft toen opgehangen
pi_188988207
quote:
15s.gif Op dinsdag 17 september 2019 10:41 schreef OProg het volgende:
Mooi zo. Hopenlijk is het gezeik nu gewoon klaar.
Helaas vrees ik ergens dat dit nog steeds niet zo is.
Nope.
Airfryer en zn mede galbakken zijn altijd voor een 'volledige verwijdering van alle elementen' gegaan.

Die zijn ook niet tevreden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_188988282
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:06 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nope.
Airfryer en zn mede galbakken zijn altijd voor een 'volledige verwijdering van alle elementen' gegaan.

Die zijn ook niet tevreden.
Zwarte Piet is slechts een klein onderdeel van hun strijd, een eerste slag. Kijk die gelekte pdf presentatie maar eens in. :')
pi_188988547
quote:
15s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:11 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Zwarte Piet is slechts een klein onderdeel van hun strijd, een eerste slag. Kijk die gelekte pdf presentatie maar eens in. :')
Weet al best veel van ze, maar hoe kan ik die pdf vinden?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_188988588
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Weet al best veel van ze, maar hoe kan ik die pdf vinden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_188988869
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:53 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Tuurlijk Atak, het Sinterklaasfeest is vergelijkbaar met een wettelijke status als tweederangsburger op basis van ras in een compleet gesegregeerde samenleving. :') Dit geloof jij zelf niet eens. _O-
Misschien is de extremiteit niet hetzelfde maar het gaat wel om dezelfde principe.
  dinsdag 17 september 2019 @ 12:52:52 #209
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_188988891
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:37 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelfs de gouden koets is ineens racistisch 8)7

Duidelijk mensen die de gemeenschappelijke waarden en het fundament van dit land omver willen werpen.
pi_188988933
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:52 schreef Tengano het volgende:

[..]

Zelfs de gouden koets is ineens racistisch 8)7

Duidelijk mensen die de gemeenschappelijke waarden en het fundament van dit land omver willen werpen.
Zouden daar geen slaven op afgebeeld staan?
  dinsdag 17 september 2019 @ 12:55:41 #211
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_188988959
quote:
5s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:54 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Zouden daar geen slaven op afgebeeld staan?
Ik heb er nog nooit op gelet.
pi_188988972
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:55 schreef Tengano het volgende:

[..]

Ik heb er nog nooit op gelet.
En kennelijk ook het nieuws nooit gevolgd...
  dinsdag 17 september 2019 @ 12:58:27 #213
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_188989019
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:56 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

En kennelijk ook het nieuws nooit gevolgd...
Ik volg niet alles nee. Zie nu dat er wat plaatjes op staan idd.

Zo kan ik nog wel meer historische verhalen te berde brengen die blijk geven dat bepaalde instituties minder heilig zijn dat wordt voorgesteld.
pi_188989058
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:58 schreef Tengano het volgende:

[..]

Ik volg niet alles nee. Zie nu dat er wat plaatjes op staan idd.

Zo kan ik nog wel meer historische verhalen te berde brengen die blijk geven dat bepaalde instituties minder heilig zijn dat wordt voorgesteld.
Wel een beetje alsof Merkel bij officiele gelegenheden rond zou rijden in een limo met prenten van auschwitz erop, bezet met diamanten..
  dinsdag 17 september 2019 @ 13:01:34 #215
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_188989087
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2019 13:00 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Wel een beetje alsof Merkel bij officiele gelegenheden rond zou rijden in een limo met prenten van auschwitz erop, bezet met diamanten..
Die is wel scherp idd. Maar zou die club die zo hard loopt te roepen dan ook naar zichzelf gaan kijken? Dat denk ik dan weer niet.
  dinsdag 17 september 2019 @ 13:05:01 #216
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_188989160
En dan zou je ook in de USA nergens meer een amerikaanse vlag mogen neerhangen omdat dat het symbool is van het feit dat dat land van de indianen is gestolen.
  dinsdag 17 september 2019 @ 13:08:05 #217
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_188989214
En ik zag daarnaast ook nog in die pdf dat deze hele beweging van racisme dus ook gekoppeld moet worden aan de islamafobie. Gaan die critici ook nog wat dieper kijken naar de handel en wandel van de oprichter van die ideologie? Als je je tegenwoordig zo zou gedragen wordt je opgepakt en kom je nooit meer buiten namelijk.
pi_188990577
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:37 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tering. Doorspekt met racisme, veronderstellingen en bizarre verbonden.

Wederom een bevestiging van dat zij de racisten zijn. Niet de blanken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_188990592
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2019 13:00 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Wel een beetje alsof Merkel bij officiele gelegenheden rond zou rijden in een limo met prenten van auschwitz erop, bezet met diamanten..
Godwin.

Kneus.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_188990776
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:46 schreef Atak het volgende:
Het zwarte piet debat is eigenlijk vergelijkbaar met de apartheid in Afrika of de VS.

De Amerikanen wilden dat de VS wit bleef dus daarom werd de neger het leven zuur gemaakt.

Eigenlijk wilden de Amerikanen niet loslaten dat de VS louter wit is. Dat heeft heel veel jaren genomen voordat veranderde.

Nederland maakt nu hetzelfde mee. Dit land moet nog accepteren dat het niet louter wit is en dat er zwarte bladzijdes zijn in de geschiedenis niet losgemaakt moeten worden.
Donder toch eens op met die geschiedvervalsing. Alsof Nederland in de jaren 70, 80 en 90 niet bestaan heeft.

De Amerikanen lopen eeuwen achter op de Nederlanders en de huidige generatie jongeren met en hun identiteitspolitiek en totaal gebrek aan historisch besef zijn achterlijke racisten vergeleken met de Nederlandse veertigers en vijftigers.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 17 september 2019 @ 15:09:28 #221
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188990967
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:46 schreef Atak het volgende:
Het zwarte piet debat is eigenlijk vergelijkbaar met de apartheid in Afrika of de VS.

De Amerikanen wilden dat de VS wit bleef dus daarom werd de neger het leven zuur gemaakt.

Die zwarte slaven mochten niet oprotten naar eigen land, die mochten nergens heen.
Dus nee, je slaat weer als een tang op een varken.
pi_188990990
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Godwin.

Kneus.
Kneus? :') Maak er dan het belgisch koningshuis en mooie prenten van congo van. Sorry het was niet mijn bedoeling je geliefde fuhrer te beledigen. :*
pi_188991079
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:57 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Donder toch eens op met die geschiedvervalsing. Alsof Nederland in de jaren 70, 80 en 90 niet bestaan heeft.

De Amerikanen lopen eeuwen achter op de Nederlanders en de huidige generatie jongeren met en hun identiteitspolitiek en totaal gebrek aan historisch besef zijn achterlijke racisten vergeleken met de Nederlandse veertigers en vijftigers.
Dat komt omdat Amerikanen gewelddadiger zijn omdat ze wapens hebben dus het hef in eigen handen namen met discriminatie. Stel je voor hoe het Nederlands zwartepiet debat zou zijn als white privileged toxic masculinity schuimbekkies bewapend waren. Als je geen wapen hebt ben je gewoon meer laf, vooral als je een lafaard bent. In de VS is blackface al verboden dus ik ben het er niet mee eens dat ze minder progressief zijn. Het is vooral in het zuiden dat er nog problemen zijn met de acceptatie van de neger. In de grote steden zijn ze letterlijk lichtjaren verder dan Nederland.
  dinsdag 17 september 2019 @ 15:17:41 #224
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_188991132
Prima, allemaal gekleurde pieten.

Maar laat de zwarte Piet dan wel de steelpiet zijn.
pi_188991204
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:10 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Kneus? :') Maak er dan het belgisch koningshuis en mooie prenten van congo van. Sorry het was niet mijn bedoeling je geliefde fuhrer te beledigen. :*
Je zet jezelf buiten de discussie nu door te godwinnen met je 'iedereen die het niet eens met mij is is hitler' instelling.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_188991263
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:14 schreef Atak het volgende:

[..]

Dat komt omdat Amerikanen gewelddadiger zijn omdat ze wapens hebben dus het hef in eigen handen namen met discriminatie. Stel je voor hoe het Nederlands zwartepiet debat zou zijn als white privileged toxic masculinity schuimbekkies bewapend waren. Als je geen wapen hebt ben je gewoon meer laf, vooral als je een lafaard bent. In de VS is blackface al verboden dus ik ben het er niet mee eens dat ze minder progressief zijn.
Hier hebben we nooit blackface gehad, zo progressief zijn we. Natuurlijk kun je geen Zwarte Piet hebben nadat je blackface hebt gehad, dat snap ik heel goed. Als blackface in je geheugen zit gepretn kun je niet normaal naar Zwarte Piet kijken, maar Nederlanders kennen blackface eigenlijk alleen van de ZP-discussie.

quote:
Het is vooral in het zuiden dat er nog problemen zijn met de acceptatie van de neger. In de grote steden zijn ze letterlijk lichtjaren verder dan Nederland.
Bullshit. Die Amerikanen zitten allemaal nog met een kleurenstaalkaart in hun hoofd, huidskleur is onderdeel van identiteit, multiraciale koppels zijn een zeldzaamheid en ook op scholen luncht zwart grotendeels bij zwart en blank en blank.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 17 september 2019 @ 15:35:50 #227
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188991439
Ik haat de term ' heeft tijd nodig '
Net alsof het helemaal niet erg is dat onze tradities en identiteit verdwijnen, maar de mensen moeten er wel eventjes aan wennen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 17 september 2019 @ 15:38:25 #228
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188991470
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2019 13:00 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Wel een beetje alsof Merkel bij officiele gelegenheden rond zou rijden in een limo met prenten van auschwitz erop, bezet met diamanten..
Ja, want wat de holocaust was voor Joodse kinderen is de Sinterklaasviering voor zwarte kinderen in Nederland. Sinterklaas is eigenlijk een soort Hitler en de Pieten zijn SS-ers.
Dat er ueberhaubt nog Afrikanen bereid zijn in Nederland huisvesting en uitkeringen te genieten ondanks alle racisme mag een wonder heten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Redactie Sport dinsdag 17 september 2019 @ 15:39:08 #229
274204 crew  Mexicanobakker
pi_188991480
Even vergeten dat hier users zijn die geen normale discussie kunnen voeren :D
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_188991486
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, want wat de holocaust was voor Joodse kinderen is de Sinterklaasviering voor zwarte kinderen in Nederland. Sinterklaas is eigenlijk een soort Hitler en de Pieten zijn SS-ers.
Dat er ueberhaubt nog Afrikanen bereid zijn in Nederland huisvesting en uitkeringen te genieten ondanks alle racisme mag een wonder heten.
Het gaat over het afbeelden van slaven op de gouden koets waar dan bij officiele gelegenheden door het koningshuis in gereden zou worden. Als er al iets mank gaat aan die vergelijking is het Merkel..
  dinsdag 17 september 2019 @ 15:40:34 #231
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_188991506
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:35 schreef LXIV het volgende:
Ik haat de term ' heeft tijd nodig '
Net alsof het helemaal niet erg is dat onze tradities en identiteit verdwijnen, maar de mensen moeten er wel eventjes aan wennen.
Het hoort dan ook volledig bij deze manipulatieve aanval en omverwerping van datgene wat dit land Nederland maakt. Het is helemaal geen zuivere en geweldloze strijd.
  dinsdag 17 september 2019 @ 15:42:07 #232
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_188991537
Als je van al die anti Piet demonstranten vandaag de uitkering zou intrekken zou het gauw afgelopen zijn met al dat gedram.
  dinsdag 17 september 2019 @ 15:45:26 #233
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_188991577
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:35 schreef LXIV het volgende:
Ik haat de term ' heeft tijd nodig '
Net alsof het helemaal niet erg is dat onze tradities en identiteit verdwijnen, maar de mensen moeten er wel eventjes aan wennen.
Is ook niet erg bij een hoop tradities en aspecten aan onze identiteit.
pi_188991601
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:39 schreef Mexicanobakker het volgende:
Even vergeten dat hier users zijn die geen normale discussie kunnen voeren :D
Dat rijtje is pittig lang aan het worden idd. Zeker in het geval van het ZP topic.

En de meest gekke users zijn medestanders van airfryer over de afgelopen jaren. Niet eens met verandering? Dan start de scheldkannonade.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_188991603
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:45 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Is ook niet erg bij een hoop tradities en aspecten aan onze identiteit.
Oh waarom niet dan? En wie bepaalt dat dan voor ons allen? Jij? De hardste schreeuwer? Jerry en z'n black panther verkleedclubje? BNN-VARA? De NTR? :?
  dinsdag 17 september 2019 @ 15:48:15 #236
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_188991610
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:45 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Is ook niet erg bij een hoop tradities en aspecten aan onze identiteit.
Wie is onze?
  dinsdag 17 september 2019 @ 15:50:55 #237
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_188991657
Kijk naar de reacties hier...

Zwarte Piet = Racisme.
pi_188991737
Jammer.
Poging 1 tot een fatsoenlijke discussie. Begon zo hoopvol.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_188991885
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:50 schreef dagobertE6 het volgende:
Kijk naar de reacties hier...

Zwarte Piet = Racisme.
Is wat geen enkel mens denkt.
Behalve paar hippies.
pi_188991900
"To destroy a people you must first sever their roots".

A. Solzjenitsyn.

Nog maar eens. Moet hem helaas vaker en vaker gebruiken.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 17 september 2019 @ 16:21:17 #241
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_188992008
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2019 16:10 schreef Montagui het volgende:
"To destroy a people you must first sever their roots".

A. Solzjenitsyn.

Nog maar eens. Moet hem helaas vaker en vaker gebruiken.
Klopt. Dankjewel en gewoon blijven doen.

Uit die pdf die hier gedeeld is, blijkt dat deze destructieve beweging steun zoekt bij de moslimgemeenschap. Als je dus een (in jouw ogen) onethisch gebruik wilt veroordelen en je zoekt dan steun bij mensen die er eveneens onethische denkbeelden op nou houden, dan klopt er iets niet. Dit is derhalve geenszins een zuivere klacht/kracht die tot doel heeft onze gemeenschap goedgezind te zijn.

Het is dan ook jammer dat er (nog) te weinig mensen wakker zijn om dit soort krachten een halt toe te roepen en daarnaast onderschatten wat hier werkelijk aan de hand is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tengano op 17-09-2019 16:42:23 ]
pi_188992208
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 16:21 schreef Tengano het volgende:

[..]

Klopt. Dankjewel en gewoon blijven doen.

Uit die pdf die hier gedeeld is, blijkt dat deze destructieve beweging steun zoekt bij de moslimgemeenschap. Als je dus een (in jouw ogen) onethisch gebruik wilt veroordelen en je zoekt dan steun bij mensen die er eveneens onethische denkbeelden op nou houden, dan klopt er iets niet. Dit is derhalve geenszins een zuivere klacht/kracht die tot doel heeft onze gemeenschap goedgezind te zijn.

Het is dan ook jammer dat er (nog) te weinig mensen wakker zijn om dit soort krachten een halt toe te roepen.
Enkele jaren geleden had ik die pdf al eens hier op Fok! geplaatst alsmede de strategie waarbij Zwarte Piet onderdeel is van de herstelbetalingscampagne van activist Sandew Hira.

En er is inderdaad ook aansluiting gezocht bij de Movement X beweging van Abou Jahjah, maar die bleken te 'soft' voor Jerry en consorten.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_188992288
Ik zou zeggen laat lekker staan en toon de wereld hoe lekker racistisch jullie zijn.
pi_188992487
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 16:42 schreef Montagui het volgende:

[..]

Enkele jaren geleden had ik die pdf al eens hier op Fok! geplaatst alsmede de strategie waarbij Zwarte Piet onderdeel is van de herstelbetalingscampagne van activist Sandew Hira.

En er is inderdaad ook aansluiting gezocht bij de Movement X beweging van Abou Jahjah, maar die bleken te 'soft' voor Jerry en consorten.
Plus geenstijl had het hele dubieuze netwerk in kaart gebracht met alle antiblank racisten en herstelbetakingchasers bij de vn.

Knap staaltje van de policor om het buiten de gemeenschappelijke kennis te houden. Dat wel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 17 september 2019 @ 17:10:45 #245
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188992507
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:42 schreef Tengano het volgende:
Als je van al die anti Piet demonstranten vandaag de uitkering zou intrekken zou het gauw afgelopen zijn met al dat gedram.
De subsidie intrekken zou al een mooi gebaar zijn.
  dinsdag 17 september 2019 @ 17:12:55 #246
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188992531
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:45 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Is ook niet erg bij een hoop tradities en aspecten aan onze identiteit.
Iedereen wil graag ergens bijhoren, dat identiteit. Als er geen Nederlandse identiteit meer is, is het makkelijker je zieltje te winnen voor de islam. Bijvoorbeeld.
pi_188992552
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 17:09 schreef Red_85 het volgende:
Knap staaltje van de policor om het buiten de gemeenschappelijke kennis te houden. Dat wel.
Een kunstproject _O-
  dinsdag 17 september 2019 @ 17:15:06 #248
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188992558
quote:
9s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:53 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

In reactie op jouw stinkende strontposts valt weinig zinnigs te zeggen, ontberen vrijwel onuitgezonderd noemenswaardige inhoud. Precies zoals je zou verwachten van zo'n strontpersoon.
Kunnen jullie jezelf niet even doortrekken (en de remsporen verwijderen)? Dank u.
  dinsdag 17 september 2019 @ 17:19:20 #249
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_188992615
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:48 schreef Tengano het volgende:

[..]

Wie is onze?
Van Nederland.
  dinsdag 17 september 2019 @ 17:19:56 #250
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_188992625
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2019 17:12 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Iedereen wil graag ergens bijhoren, dat identiteit. Als er geen Nederlandse identiteit meer is, is het makkelijker je zieltje te winnen voor de islam. Bijvoorbeeld.
Als Zwarte Piet niet meer lijkt op blackface, dan zijn we echt niet overgeleverd aan de Sharia ineens.
  dinsdag 17 september 2019 @ 17:25:31 #251
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_188992704
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 17:19 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Als Zwarte Piet niet meer lijkt op blackface, dan zijn we echt niet overgeleverd aan de Sharia ineens.
Nee, ook dat heeft nog wat tijd nodig :+
  dinsdag 17 september 2019 @ 17:25:38 #252
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_188992708
quote:
5s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:47 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Oh waarom niet dan? En wie bepaalt dat dan voor ons allen? Jij? De hardste schreeuwer? Jerry en z'n black panther verkleedclubje? BNN-VARA? De NTR? :?
Nee hoor. Wie dat bepaalt is de vraag niet. De vraag is wat het bepaalt, welk kader. In het huidige kader is het niet meer okay om een racistisch karikatuur te verdedigen, net zoals het niet meer te verdedigen is dat vrouwen geen stemrecht hebben of dat we kinderen bier geven bij de lunch.

Elke cultuur, elke maatschappij verandert. De maatschappijen die dit niet deden zijn er nu niet meer omdat ze zich niet aan de omstandigheden aan konden passen. Een maatschappij die zich koste wat kost wil verzetten tegen verandering met het enige argument "ja maar het is traditie" die gaat het afleggen in de discussie.

Het is hetzelfde mechanisme waardoor er nog steeds jongetjes en meisjes worden besneden, worden uitgehuwelijkt of de kerk in worden gesleurd.
  dinsdag 17 september 2019 @ 17:30:32 #253
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188992785
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 17:19 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Als Zwarte Piet niet meer lijkt op blackface, dan zijn we echt niet overgeleverd aan de Sharia ineens.
Hij lijkt niet op Blackface.
  dinsdag 17 september 2019 @ 17:34:44 #254
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188992855
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 17:25 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Nee hoor. Wie dat bepaalt is de vraag niet. De vraag is wat het bepaalt, welk kader. In het huidige kader is het niet meer okay om een racistisch karikatuur te verdedigen, net zoals het niet meer te verdedigen is dat vrouwen geen stemrecht hebben of dat we kinderen bier geven bij de lunch.

Elke cultuur, elke maatschappij verandert. De maatschappijen die dit niet deden zijn er nu niet meer omdat ze zich niet aan de omstandigheden aan konden passen. Een maatschappij die zich koste wat kost wil verzetten tegen verandering met het enige argument "ja maar het is traditie" die gaat het afleggen in de discussie.

Het is hetzelfde mechanisme waardoor er nog steeds jongetjes en meisjes worden besneden, worden uitgehuwelijkt of de kerk in worden gesleurd.
Waarom begrijpt KOZP en consorten niet dat cultuur verandert als je naar een ander land gaat? Dat we Blackface hier niet kennen, dat er hier geen slavernij was (geen zwarten ook), dat wij nooit segregatie hebben gekend, dat wij de USA niet zijn... Waarom kunnen zij zich niet aan de omstandigheden aanpassen?
Heeft dat te maken met het "vooroordeel" lui en dom? Of is het agressie naar de "witte cultuur", die gezien de PDF vernietigd moet worden?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lunatiek op 17-09-2019 17:57:28 ]
pi_188992867
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 17:25 schreef Qarrad het volgende:

Het is hetzelfde mechanisme waardoor er nog steeds jongetjes en meisjes worden besneden, worden uitgehuwelijkt of de kerk in worden gesleurd.
Dit laat ook gelijk zien hoe onschuldig Zwarte Piet is. Sinterklaas en Zwarte Piet zijn twee figuren die langskomen en cadeaus en snoepgoed uitdelen.

Terwijl de acties die Zwarte Piet tegen zich krijgt, wel verder gaan dan het offerfeest, besnijdenissen en ideologische indoctrinatie tegen zich krijgen.

Als Pegida bij een moskee wil demonstreren wordt die demonstratie verboden, terwijl tegenstanders van Zwarte Piet wel tussen de kinderen mogen demonstreren.
pi_188992935
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 17:14 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Een kunstproject _O-
Mvg,
Quincy 'ik haat blanken' gario
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_188992943
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 17:19 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Als Zwarte Piet niet meer lijkt op blackface, dan zijn we echt niet overgeleverd aan de Sharia ineens.
ZP is geen blackface.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_188992980
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 17:25 schreef Qarrad het volgende:
Een maatschappij die zich koste wat kost wil verzetten tegen verandering met het enige argument "ja maar het is traditie" die gaat het afleggen in de discussie.
Dit is geen natuurlijke verandering en de verandering van Zwarte Piet is ook helemaal het doel niet. Je bent beetgenomen. Werp vooral eens een blik op deze gelekte presentatie vanuit Kick Out Zwarte Piet:

https://uploads.gscdn.nl/(...)eversiezonder060.pdf
  dinsdag 17 september 2019 @ 17:54:34 #259
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_188993089
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 september 2019 17:47 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Dit is geen natuurlijke verandering en de verandering van Zwarte Piet is ook helemaal het doel niet. Je bent beetgenomen. Werp vooral eens een blik op deze gelekte presentatie vanuit Kick Out Zwarte Piet:

https://uploads.gscdn.nl/(...)eversiezonder060.pdf
Die hele organisatie is niet meer dan een paard van troje. Onder het mom van racisme :+ wordt getracht de poten onder deze maatschappij vandaan te zagen. Vanuit een schijnbaar ethisch motief wordt getracht onethesche en destructieve motieven uit te voeren. Dit is simpelweg een vorm van terreur en onderdrukking en ik en heel veel andere mensen trappen daar niet in.
pi_188993407
Wat zullen de schoorsteenvegers hier wel niet van denken ? Die worden nu zomaar als knecht weggezet, niet leuk.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
  dinsdag 17 september 2019 @ 18:39:26 #261
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_188993748
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 17:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]

ZP is geen blackface.
Nee, daarom schreef ik ook "lijkt op".

Het is net als Paolo di Canio die bij Lazio siegheilend zijn doelpunten vierde ("Nee, dat is een Romeinse groet!") en probeerde dit te verkopen als dat het aan de invulling van dit gebaar bij de ontvanger lag.
  dinsdag 17 september 2019 @ 18:42:51 #262
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_188993808
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 september 2019 17:47 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Dit is geen natuurlijke verandering
Wat bedoel je met "natuurlijk"?
quote:
en de verandering van Zwarte Piet is ook helemaal het doel niet. Je bent beetgenomen. Werp vooral eens een blik op deze gelekte presentatie vanuit Kick Out Zwarte Piet:

https://uploads.gscdn.nl/(...)eversiezonder060.pdf
Het doel van wie? Beetgenomen door wie? Er is geen gelijkgestemd blok, KOZP is alleen maar één van de hardste schreeuwers (en ik heb geen belangstelling voor hun materialen).
pi_188993944
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:42 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "natuurlijk"?
[..]

Het doel van wie? Beetgenomen door wie? Er is geen gelijkgestemd blok, KOZP is alleen maar één van de hardste schreeuwers (en ik heb geen belangstelling voor hun materialen).
KOZP en Zwarte Piet is Racisme zijn niet de directe aanleiding/reden voor het maatschappelijk debat en alle geforceerde veranderingen die daarmee samenhangen? Wel dapper dat je openlijk toegeeft je ogen maar gewoon te sluiten voor relevante informatie terwijl je tegelijkertijd meent te kunnen bepalen dat het tijd is voor verandering.

Je zult het vast aan je water voelen ofzo.

[ Bericht 2% gewijzigd door van_Lamehuizen op 17-09-2019 18:56:38 ]
  dinsdag 17 september 2019 @ 18:56:31 #264
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_188994021
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:50 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

KOZP en Zwarte Piet is Racisme zijn niet de directe aanleiding/reden voor het maatschappelijk debat en alle veranderingen die daarmee samenhangen?
Je vergeet helden zoals Insayno :')
Er zijn inderdaad al jaren meerdere mensen en groeperingen bezig om Zwarte Piet op de agenda te krijgen. Er werd pas geluisterd toen er geschreeuwd werd. Dat betekent niet dat het dan ineens de enige relevante partijen zijn.
quote:
Maar dapper dat je oprecht toegeeft je ogen maar gewoon te sluiten voor relevante informatie terwijl je meent vast te kunnen stellen dat het tijd is voor verandering.

Je zult het vast aan je water voelen ofzo.
Relevante informatie? Dat presentatietje?
Het was tien jaar geleden al tijd voor verandering en toen liet de NOS de boot van Sinterklaas door de regenboog varen. Er werd wat meesmuilend gemord maar er was niet de heisa van nu. Als ze toen doorgepakt hadden, hadden we nu al het geschreeuw niet gehad.
pi_188994031
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:39 schreef Qarrad het volgende:
Nee, daarom schreef ik ook "lijkt op".

Het is net als Paolo di Canio die bij Lazio siegheilend zijn doelpunten vierde ("Nee, dat is een Romeinse groet!") en probeerde dit te verkopen als dat het aan de invulling van dit gebaar bij de ontvanger lag.
Het hindoeistische hakenkruis lijkt ook erg op de nazi swastika. Moet het hindoestaanse hakenkruis daarom dan ook gezien worden als symbool voor het nazi gedachtengoed?

Jouw retoriek van "het lijkt er op dus het is het" is nogal zwak en geen argument om iets te verbieden of als racisme te betitelen. Zwarte Pieten zijn bevrijdde Moren die de Sint helpen uit dankbaarheid. Blackface is een totaal ander symbool.
pi_188994037
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:56 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Je vergeet helden zoals Insayno :')
Er zijn inderdaad al jaren meerdere mensen en groeperingen bezig om Zwarte Piet op de agenda te krijgen. Er werd pas geluisterd toen er geschreeuwd werd. Dat betekent niet dat het dan ineens de enige relevante partijen zijn.
[..]
Insayno maakt(e) toch gewoon deel uit van het "kunst project"? Net zoals overigens de veel sympathieker overkomende Akwasi.

quote:
Relevante informatie? Dat presentatietje?
Het was tien jaar geleden al tijd voor verandering en toen liet de NOS de boot van Sinterklaas door de regenboog varen. Er werd wat meesmuilend gemord maar er was niet de heisa van nu. Als ze toen doorgepakt hadden, hadden we nu al het geschreeuw niet gehad.
Ja een hele mooie kijk in de keuken, wat zeg ik, de psyche van de roergangers binnen de beweging. Maar goed, jouw persoonlijke bedoelingen mogen duidelijk zijn. Prima maar je hebt er nul argumenten voor aangedragen dus ik hecht er maar even nul waarde aan.

Verder is je vergelijking met genitale mutilatie en huwlijksdwang natuurlijk van de zotten, te meer daar beide nog gewoon vrijwel onbelet plaatsvinden in Nederland en ongetwijfeld juist in opmars zijn.. én in tegenstelling tot dit politiek gevoeligliggende kinderfeestje daadwerkelijk levens verwoesten. :')
  dinsdag 17 september 2019 @ 18:59:48 #267
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_188994070
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:57 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Het hindoeistische hakenkruis lijkt ook erg op de nazi swastika. Moet het hindoestaanse hakenkruis daarom dan ook gezien worden als symbool voor het nazi gedachtengoed?
Ik denk niet dat het hindoestaanse (omgekeerde) hakenkruis het gaat redden in onze maatschappij nee als onschuldig logo.
quote:
Jouw retoriek van "het lijkt er op dus het is het" is nogal zwak en geen argument om iets te verbieden of als racisme te betitelen. Zwarte Pieten zijn bevrijdde Moren die de Sint help uit dankbaarheid. Blackface is een totaal ander symbool.
Klopt, de achtergrond van Zwarte Piet is beslist niet racistisch, integendeel. Alleen zijn ze er mee aan de haal gegaan in de loop van vorige eeuw waardoor hij een racistisch karikatuur werd. Het hele idee dat Zwarte Piet al eeuwenlang een onveranderd gegeven is klopt niet.
pi_188994109
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:59 schreef Qarrad het volgende:
Klopt, de achtergrond van Zwarte Piet is beslist niet racistisch, integendeel. Alleen zijn ze er mee aan de haal gegaan in de loop van vorige eeuw waardoor hij een racistisch karikatuur werd. Het hele idee dat Zwarte Piet al eeuwenlang een onveranderd gegeven is klopt niet.
Laten we die veranderingen - voor zover dat niet al gebeurd is - dan fijn weer terugdraaien en de onschuldige essentie van feest behouden. _O_
pi_188994112
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:59 schreef Qarrad het volgende:
Ik denk niet dat het hindoestaanse (omgekeerde) hakenkruis het gaat redden in onze maatschappij nee als onschuldig logo.
Toch staat het voor iets totaal anders, en is het volledig onterecht om het te koppelen aan het nazi gedachtengoed.

quote:
Klopt, de achtergrond van Zwarte Piet is beslist niet racistisch, integendeel. Alleen zijn ze er mee aan de haal gegaan in de loop van vorige eeuw waardoor hij een racistisch karikatuur werd. Het hele idee dat Zwarte Piet al eeuwenlang een onveranderd gegeven is klopt niet.
Dus waarom is er dan een reden om Zwarte Piet te verbieden?
  dinsdag 17 september 2019 @ 19:03:05 #270
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_188994122
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:57 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Insayno maakt(e) toch gewoon deel uit van het "kunst project"? Net zoals overigens de veel sympathieker overkomende Akwasi.
Insayno is een niet ter zake doende megalomane, agressieve idioot zonder introspectie die inderdaad als hij kon het etiketje "kunstenaar" graag zou willen kapen.
  dinsdag 17 september 2019 @ 19:03:57 #271
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_188994133
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 19:02 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Toch staat het voor iets totaal anders, en is het volledig onterecht om het te koppelen aan het nazi gedachtengoed.
[..]
Het staat voor iets anders maar de connotatie die het symbool hier heeft zorgt voor die koppeling.
quote:
Dus waarom is er dan een reden om Zwarte Piet te verbieden?
Veranderen =/= verbieden
pi_188994137
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 19:03 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Insayno is een niet ter zake doende megalomane, agressieve idioot zonder introspectie die inderdaad als hij kon het etiketje "kunstenaar" graag zou willen kapen.
Leuk en aardig maar jij brengt hem zelf in in deze discussie. _O-
pi_188994173
Geen probleem mee verder. Het gaat mij om de kindertjes en die interesseert het geen ruk of Piet nou zwart, blauw, geel of roetveegzwart is.
Hopelijk zo snel mogelijk af van dat jaarlijkse gezeik rond Sinterklaas tijd (en ver daarvoor).
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_188994179
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 19:02 schreef Hendrik_Bever het volgende:
Klopt, de achtergrond van Zwarte Piet is beslist niet racistisch, integendeel. Alleen zijn ze er mee aan de haal gegaan in de loop van vorige eeuw waardoor hij een racistisch karikatuur werd. Het hele idee dat Zwarte Piet al eeuwenlang een onveranderd gegeven is klopt niet.
Als jij het goed vindt om Zwarte Piet te verbieden op basis van het feit dat anderen er mee aan de haal gegaan zijn en het tot een racistische karikatuur hebben gemaakt. Dan zul je het er ook mee eens zijn dat er reden is om Islam te verbieden omdat groeperingen als IS er mee aan de haal gegaan zijn, toch? Dat komt toch op hetzelfde neer?

Is het niet beter om de Zwarte Piet als symbool voor de bevrijding van slaven juist in ere te herstellen?
  dinsdag 17 september 2019 @ 19:06:30 #275
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_188994184
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 september 2019 19:02 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Laten we die veranderingen - voor zover dat niet al gebeurd is - dan fijn weer terugdraaien en de onschuldige essentie van feest behouden. _O_
Prima. Dus roetvegen en niet zo'n achterlijk "zwart" accent met oorringen van een kilo in de blackface-sfeer. Ik ben voor.
pi_188994216
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 19:06 schreef Qarrad het volgende:
Prima. Dus roetvegen en niet zo'n achterlijk "zwart" accent met oorringen van een kilo in de blackface-sfeer. Ik ben voor.
Nee in ere herstellen, Zwarte Piet als symbool voor de bevrijding van slaven.
  dinsdag 17 september 2019 @ 19:08:23 #277
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_188994220
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 19:06 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Als jij het goed vindt om Zwarte Piet te verbieden op basis van het feit dat anderen er mee aan de haal gegaan zijn en het tot een racistische karikatuur hebben gemaakt. Dan zul je het er ook mee eens zijn dat er reden is om Islam te verbieden omdat groeperingen als IS er mee aan de haal gegaan zijn, toch? Dat komt toch op hetzelfde neer?

Is het niet beter om de Zwarte Piet als symbool voor de bevrijding van slaven juist in ere te herstellen?
Zeker. Ik wil hem ook helemaal niet verbieden maar veranderen zodat het geen racistische karikatuur meer is.
pi_188994221
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:56 schreef Qarrad het volgende:
Het was tien jaar geleden al tijd voor verandering en toen liet de NOS de boot van Sinterklaas door de regenboog varen. Er werd wat meesmuilend gemord maar er was niet de heisa van nu. Als ze toen doorgepakt hadden, hadden we nu al het geschreeuw niet gehad.
Overigens was juist die regenboog-onzin van de NTR ook weer een uitvloeisel van Jerry King Luther Afriyie, Gario en hun zogenaamde kunstproject. :') 8)7

Jouw enige argument luidt dus: het is tijd voor verandering omdat Jerry&co dat vinden/afdwingen. :') 8)7
pi_188994225
Alleen maar roetveegpieten, goed zo! :)
pi_188994233
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 19:08 schreef Qarrad het volgende:
Zeker. Ik wil hem ook helemaal niet verbieden maar veranderen zodat het geen racistische karikatuur meer is.
Ok, dus Islam ook veranderen zodat het geen IS/Terreur ideologie meer is?
pi_188994235
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 19:06 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Prima. Dus roetvegen en niet zo'n achterlijk "zwart" accent met oorringen van een kilo in de blackface-sfeer. Ik ben voor.
Geen roetvegen, inderdaad geen oorringen, noch kroeshaar, noch rode lippen en dat accent heb ik persoonlijk in geen jaren - wat zeg ik decennia - meer gehoord. :W
pi_188994240
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 19:08 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
Alleen maar roetveegpieten, goed zo! :)
Wanneer wordt dat suikerfeest nou eens steviafeest dan? :W
  dinsdag 17 september 2019 @ 19:12:30 #283
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_188994271
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:56 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Je vergeet helden zoals Insayno :')
Er zijn inderdaad al jaren meerdere mensen en groeperingen bezig om Zwarte Piet op de agenda te krijgen. Er werd pas geluisterd toen er geschreeuwd werd. Dat betekent niet dat het dan ineens de enige relevante partijen zijn.
[..]

Relevante informatie? Dat presentatietje?
Het was tien jaar geleden al tijd voor verandering en toen liet de NOS de boot van Sinterklaas door de regenboog varen. Er werd wat meesmuilend gemord maar er was niet de heisa van nu. Als ze toen doorgepakt hadden, hadden we nu al het geschreeuw niet gehad.
Je denkt echt dat dit geschreeuw ophoudt als in heel Nederland Piet niet meer volledig zwart is? Echt?
pi_188994295
Tjah, het meest multiculturele land ter wereld dat zich moet verantwoorden vanwege racisme. Hoe kan het ook anders.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')