abonnement Unibet Coolblue
pi_188808070
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 23:06 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ze mogen hun mening best geven, alleen niet opleggen.
Waarom mag de meerderheid dat dan wel? Omdat het de meerderheid is?
pi_188808080
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 23:01 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

De mening (kunnen) geven is geheel prima en waardevol.

Je eigen gelijk (als minderheid) steeds weer willen en blijven afdwingen en het liefst ook vervolgens je mening / je eigen gelijk opleggen aan een meerderheid is je gedragen als de personen waar je ideologisch tegen strijdt.

Je verlies kunnen nemen hoort bij het leven.

Je neer kunnen leggen bij de / een realiteit ook.

Dit maar voortdurende en maar door-etterende proces van het blind blijven navelstaren op het eigen gelijk heeft een destructieve werking op wat ze uiteindelijk willen bereiken.

En eerlijk gezegd vind ik dat prima : ze verdienen met deze zeer selectieve, betweterige, verwaande en egoïstische aanpak wat mij betreft niet beter.
Heel goed gezegd ^O^
pi_188808144
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 23:07 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Waarom mag de meerderheid dat dan wel? Omdat het de meerderheid is?
Ja.
pi_188808196
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 23:12 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ja.
Maar wat de meerderheid vindt is niet altijd juist of waar....
pi_188808267
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 22:49 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Afgezien van je betoog:P Waarom mag die kleine minderheid niet ook zijn mening geven? Ze zijn toch inwoners van dit land?
Om te beginnen: ieder jaar zijn er bij de intochten meerdere incidenten van altijd dezelfde clubjes.
KOZP heeft altijd wel leden die in Black Panther uniformen naar hun 'demonstraties' gaan. Ieder jaar zijn er wel filmpjes van dezelfde groepjes anti-pieten die met luidsprekers ouders en kinderen uitschelden voor racist en andere krachttermen.
Quincy Gario is meerdere keren berecht voor geweld tegen agenten. Vorig jaar had KOZP zo'n beetje iedere voorwaarde van hun demonstratie geschonden en waren er meerdere arrestaties omdat KOZP-leden burgers en agenten aanvielen. Leden van de actiegroep De Grauwe Eeuw, die zich ook al een paar jaar bezighouden met het verbieden van zwarte piet, staan zelfs in de aandacht van de Nederlandse veiligheidsdiensten. Hun leider heeft gedreigd om Sinterklaas door het hoofd te schieten tijdens de vorige intocht. Nog nooit is een intocht gezelliger geworden door de aanwezigheid van zulke clubjes en ze zullen ook niemand die daar is voor het feest overtuigen van hun gelijk door de beledigingen en teksten die ze schreeuwen.

En als je bedoeld buiten de demonstraties tijdens intochten.....die mogelijkheid is hun nooit ontnomen. Ze krijgen veel vaker en veel breder een platform aangeboden om hun boodschap te verkondigen. Op dit forum pleit voor zover ik weet niemand dat all die groepen monddood gemaakt moeten worden. Wel zijn de meeste van mening dat ze niet langs iedere route van een intocht moeten kunnen staan om met haatdragende teksten op spandoeken en luidsprekers waarmee ze iedereen beledigen die daar wel voor de gezelligheid is.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_188808318
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 23:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Om te beginnen: ieder jaar zijn er bij de intochten meerdere incidenten van altijd dezelfde clubjes.
KOZP heeft altijd wel leden die in Black Panther uniformen naar hun 'demonstraties' gaan. Ieder jaar zijn er wel filmpjes van dezelfde groepjes anti-pieten die met luidsprekers ouders en kinderen uitschelden voor racist en andere krachttermen.
Quincy Gario is meerdere keren berecht voor geweld tegen agenten. Vorig jaar had KOZP zo'n beetje iedere voorwaarde van hun demonstratie geschonden en waren er meerdere arrestaties omdat KOZP-leden burgers en agenten aanvielen. Leden van de actiegroep De Grauwe Eeuw, die zich ook al een paar jaar bezighouden met het verbieden van zwarte piet, staan zelfs in de aandacht van de Nederlandse veiligheidsdiensten. Hun leider heeft gedreigd om Sinterklaas door het hoofd te schieten tijdens de vorige intocht.

En als je bedoeld buiten de demonstraties tijdens intochten.....die mogelijkheid is hun nooit ontnomen. Ze krijgen veel vaker en veel breder een platform aangeboden om hun boodschap te verkondigen. Op dit forum pleit voor zover ik weet niemand dat all die groepen monddood gemaakt moeten worden. Wel zijn de meeste van mening dat ze niet langs iedere route van een intocht moeten kunnen staan om met haatdragende teksten op spandoeken en luidsprekers waarmee ze iedereen beledigen die daar wel voor de gezelligheid is.
Ik heb inmiddels wel genoeg wangedrag van propieten gezien dus dat argument heeft tegenwoordig niet meer zo veel nut :P

Vergeet trouwens ook niet de shitload aan smerige reacties die bv Anouk over zich heen kreeg na dat ze had aangegeven zwarte piet graag anders te zien. Das heel vaak een argument van voorstanders; hoe slecht de tegenstanders zich wel niet hebben gedragen.. Ik heb aan beide kanten echt gewoon walgelijk gedrag gezien wat totaal niet goed te praten is.

Dit is overigens ook geen antwoord op mijn vraag.
  donderdag 5 september 2019 @ 23:25:35 #257
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_188808390
Piet is de slaaf van Sinterklaas, daarom is ie zwart en dat houden we graag zo.
Een mooie herinnering aan die goede oude tijd.
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 5 september 2019 @ 23:30:19 #258
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_188808470
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 23:07 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Waarom mag de meerderheid dat dan wel? Omdat het de meerderheid is?
:Y
Zo werkt het in een democratie. Zeker als de minderheid super klein is en extremisten zijn.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_188808481
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 23:21 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik heb inmiddels wel genoeg wangedrag van propieten gezien dus dat argument heeft tegenwoordig niet meer zo veel nut :P

Vergeet trouwens ook niet de shitload aan smerige reacties die bv Anouk over zich heen kreeg na dat ze had aangegeven zwarte piet graag anders te zien. Das heel vaak een argument van voorstanders; hoe slecht de tegenstanders zich wel niet hebben gedragen.. Ik heb aan beide kanten echt gewoon walgelijk gedrag gezien wat totaal niet goed te praten is.

Dit is overigens ook geen antwoord op mijn vraag.
Luister dan gewoon naar je eerdere post:
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 19:31 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Aan beide kanten zitten er extremen. Beste is gewoon om die kanten te negeren.
Groepen als KOZP en De Grauwe Eeuw zijn extremisten. Al die dingen die ik in mijn vorige post opnoemde maken dat wel duidelijk. En zonder die 2 groepen heb je zo goed als geen anti- pieten. En ik denk dat er hier ook maar weinig mensen zijn die moeite hebben als de extremisten aan de andere kant geen prominente plek krijgen tijdens intochten. Je kan dan denken aan de harde kern van PSV supporters of Voorpost. Die laatste gedroegen zich trouwens uitstekend want het pas ruim na de intocht duidelijk dat de leden van Voorpost als zwarte pieten meeliepen bij de intocht in Rotterdam.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_188808612
quote:
6s.gif Op donderdag 5 september 2019 23:30 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

:Y
Zo werkt het in een democratie. Zeker als de minderheid super klein is en extremisten zijn.
Das dan niets anders dan je wil opleggen. Sowieso als je alleen maar vind dat je gelijk hebt omdat de meerderheid het zelfde vindt komen we nergens toch? Het zegt namelijk niks over of het juist is of niet.

Denk trouwens dat de groep mensen die piet ook graag willen zien veranderen groeit en ook niet stopt met groeien. Tradities kunnen ook veranderen als de samenleving verandert en de tijdsgeest.
  donderdag 5 september 2019 @ 23:43:28 #261
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_188808696
quote:
6s.gif Op donderdag 5 september 2019 23:30 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

:Y
Zo werkt het in een democratie. Zeker als de minderheid super klein is en extremisten zijn.
Nope. In een democratie of liever gezegd in een democratische rechtsstaat wordt korte metten gemaakt met de tyrannie van de minderheid. Daar is juist ook aandacht voor de belangen van minderheden.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_188808925
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 23:39 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Das dan niets anders dan je wil opleggen. Sowieso als je alleen maar vind dat je gelijk hebt omdat de meerderheid het zelfde vindt komen we nergens toch? Het zegt namelijk niks over of het juist is of niet.

Denk trouwens dat de groep mensen die piet ook graag willen zien veranderen groeit en ook niet stopt met groeien. Tradities kunnen ook veranderen als de samenleving verandert en de tijdsgeest.
Je kunt niet alles zomaar veranderen. Het moet wel binnen de symboliek passen.
De huidige aanpassingen (waar eigenlijk niemand tevreden mee is, behalve de mensen die het gezeik zat zijn) komen vanuit een opgedrongen geschiedvervalsing: de koppeling met de slavernij.

Sinterklaas is geen op zichzelf staand feest maar onderdeel van de oeroude midwinterfeesten. Het zwart maken van het gezicht is één van de constante gebruiken van het feest. Al eeuwenlang in heel Europa en omstreken. Wanneer er geen piet-figuur was, was de Sint zelf zwart! Een beetje respect voor een traditie die de terreur van de Christendom overleeft heeft, is wel op zijn plaats!

Er is niks mis met Zwarte Piet en er is ook niks mis met een veranderende Zwarte Piet. Zolang hij maar Zwarte Piet blijft.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  vrijdag 6 september 2019 @ 05:14:07 #263
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188809859
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 22:49 schreef Yasmin23 het volgende:

Waarom mag die kleine minderheid niet ook zijn mening geven?
Mogen ze wel.

Maar aangezien er geen enkele onderbouwing is voor de correctheid van die mening, is het heel merkwaardig dat er wordt 'geacteerd' op alleen maar die mening.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 6 september 2019 @ 05:33:08 #264
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188809874
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 22:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als ik jou lees met deze diskwalificatie dan komt dat discriminerend over.
Prem is Surinamer, weet je toch..
Ook andere donkere mensen maken wel eens wat mee... maar meestal hangt men dat niet aan de grote klok... men wilt verder met hun leven. Ook de afro-surinamers waar jij je aan ergert.
Dat zij veel onterecht klagen is jouw wishfullthinking
Ik weet niet wat Prem is, hij komt op de Nederlandse tv dus zal wel Nederlander zijn. Schijnt zichzelf als zwart te identificeren en pakt wild schreeuwend de slachtofferrol in de media.

Die donkere Indiërs hebben veel minder problemen met het vinden van goedbetaald werk, bijvoorbeeld. Hebben in Nederland geen slechte naam als "dom en lui". Zitten niet bovengemiddeld in de criminaliteit. Dus kunnen die Afro-Suri's het dak op met hun racismegeroep: het is niet de huidskleur, maar het gedrag wat het verschil maakt.
En dat gejank over ZP en slavernij maakt het er niet beter op.
  vrijdag 6 september 2019 @ 05:38:45 #265
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188809878
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 23:06 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Zoals het nu gaat is dat de meerderheid, namelijk de voorstanders op dezelfde manier hun mening opdringen. Overigens betekent het niet natuurlijk niet dat omdat het een meerderheid s de mening ook juist is.

Juist 'buitenstaanders' kunnen een groep mensen die gewend zijn iets te doen er anders naar leren kijken.

Omdat het een traditie is betekent het niet dat deze ook moreel juist is.

De veranderingen die er nu al hebben plaatsgevonden zijn ook door de voorstanders van deze groep doorgevoerd. Er is een steeds grotere groep die zich langzaam beginnen te vinden in de standpunten van de tegenstanders.
You wish.
Die buitenstaanders hebben veel etnische Nederlanders geleerd dat ook Nederlanders een waardevolle cultuur hebben die bescherming verdient, en dat tradities binnen die cultuur honderden jaren teruggaan. En dat je voorouders het dus ook vierden, in een lange ononderbroken lijn, waardoor je zelf een schakel in de geschiedenis bent.
  vrijdag 6 september 2019 @ 05:43:31 #266
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188809889
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 16:37 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hmm ja dat weet ik zo niet :P

Sinterklaas voert niks uit en zit op zijn paard. Hij doet wel de leuke dingen, Bv kinderen op de schoot. Ik zie Sinterklaas al de baas en zwarte pieten zijn zijn knechten.
Je zou je eens moeten inlezen in de achtergronden. Het is meer yin/yang.
  vrijdag 6 september 2019 @ 05:44:32 #267
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188809892
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 16:53 schreef Drekkoning het volgende:
Wel denk ik dat je kan stellen dat termen als zwartjoekel en apenland binnen de huidige normen en waarden vooral negatief en beledigend zijn.
Dat is nooit anders geweest.
pi_188810012
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 23:39 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Das dan niets anders dan je wil opleggen. Sowieso als je alleen maar vind dat je gelijk hebt omdat de meerderheid het zelfde vindt komen we nergens toch? Het zegt namelijk niks over of het juist is of niet.
En wat als er geen 'juist' is, maar alleen individuele perceptie?

Individuele perceptie die al dan niet gevoed is door opvoeding e/o omgeving waarbij al dan niet de nadruk werd gelegd op huidskleur?

Ik ben namelijk niet opgegroeid in een omgeving, en heb geen opvoeding gehad, waarbij de nadruk werd gelegd op huidskleur (eventueel in de combinatie met de kleur zwart). Ik maak de connectie in het geval van Zwarte Piet en 'neger(slaaf)' dan ook niet. Zwarte Piet heeft voor mij een andere betekenis dan die jij er aan geeft.

Maar ik zou de 'racist' zijn? En dat extreme groepje gekleurde medelanders samen met dat blanke SJW groepje 'deugers', die -constant- hameren op (huids)kleur en die het gebruik van zwarte schmink alleen maar kunnen koppelen aan huidskleur, die het gebruik ervan zo goed als willen verbannen, en die de term 'witte' man hebben geintroduceerd? Daar zou niets racistisch aan zijn? Zij zouden 'juist' zijn? Echt?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_188810016
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2019 23:58 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Je kunt niet alles zomaar veranderen. Het moet wel binnen de symboliek passen.
De huidige aanpassingen (waar eigenlijk niemand tevreden mee is, behalve de mensen die het gezeik zat zijn) komen vanuit een opgedrongen geschiedvervalsing: de koppeling met de slavernij.

Sinterklaas is geen op zichzelf staand feest maar onderdeel van de oeroude midwinterfeesten. Het zwart maken van het gezicht is één van de constante gebruiken van het feest. Al eeuwenlang in heel Europa en omstreken. Wanneer er geen piet-figuur was, was de Sint zelf zwart! Een beetje respect voor een traditie die de terreur van de Christendom overleeft heeft, is wel op zijn plaats!

Er is niks mis met Zwarte Piet en er is ook niks mis met een veranderende Zwarte Piet. Zolang hij maar Zwarte Piet blijft.
Exact.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_188810722
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2019 23:58 schreef Prutzenberg het volgende:
Sinterklaas is geen op zichzelf staand feest maar onderdeel van de oeroude midwinterfeesten. Het zwart maken van het gezicht is één van de constante gebruiken van het feest. Al eeuwenlang in heel Europa en omstreken. Wanneer er geen piet-figuur was, was de Sint zelf zwart! Een beetje respect voor een traditie die de terreur van de Christendom overleeft heeft, is wel op zijn plaats!
Sinterklaas en Zwarte Piet hebben door het christendom hun huidige vorm gekregen. Juist het christendom heeft van Wodan met zijn helpers (raven, of mensen uit het dodenrijk) een bisschop met zijn Moorse knecht gemaakt.
pi_188810956
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2019 05:44 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is nooit anders geweest.
Tuurlijk wel. 100 jaar geleden noemde men negers openlijk nog "eng" en waren het in de perceptie van de gemiddelde Nederlander meer dieren dan mensen.

Wat wel opvalt is dat mensen blijven vasthouden aan het "zwarte piet is een joelkarakter van ver voor de slavernij en we moeten dergelijke tradities blijven respecteren" verhaal -maar dat je dat geluid de afgelopen 100 jaar toen Piet expliciet als negerkarikatuur werd gespeeld nooit hoorde. Waarom is een dergelijke verbastering van het oerkarakter prima, maar hem in bijv. een witte demon veranderen niet ?
  vrijdag 6 september 2019 @ 09:08:39 #272
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188811013
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 09:02 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. 100 jaar geleden noemde men negers openlijk nog "eng" en waren het in de perceptie van de gemiddelde Nederlander meer dieren dan mensen.
Ik had het erover dat "zwartjoekel" nooit een algemene, neutrale naam voor negers is geweest, noch dat "apenlanden" een normaal, neutraal woord was voor bepaalde landen. Beide woorden zijn altijd denigrerend geweest.

100 jaar geleden lagen de slachtpartijen van de Zoeloes natuurlijk nog wat verser in het geheugen.
  vrijdag 6 september 2019 @ 09:16:46 #273
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188811090
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 09:02 schreef Kassamiep het volgende:

Wat wel opvalt is dat mensen blijven vasthouden aan het "zwarte piet is een joelkarakter van ver voor de slavernij en we moeten dergelijke tradities blijven respecteren" verhaal -maar dat je dat geluid de afgelopen 100 jaar toen Piet expliciet als negerkarikatuur werd gespeeld nooit hoorde. Waarom is een dergelijke verbastering van het oerkarakter prima, maar hem in bijv. een witte demon veranderen niet ?
Omdat bij ons geen negerkarikatuur werd gespeeld.
En sinds de tv Piet egaal bruin is als een neger vind ik dat niet OK, Piet moet zwart zijn. Maar mensen die dat vonden kregen daar niet een platform voor, bovendien boeit zo'n tv Piet niet, wat telt is de Piet die in je eigen woonplaats is. En die was zwart, en geen negerkarikatuur.
Iedereen (elke familie, elk dorp, elke streek) heeft zijn eigen Piet-versie. Dat is OK. Als ze in de Bijlmer een witte, groene of roze versie willen, prima.
Het probleem is dat men (KOZP en dergelijke) onder de onterechte beschuldiging van racisme alle andere varianten wil afschaffen, er mag alleen nog maar een Piet zijn met het OK-stempel van een stel racistische zwarten, of liever nog helemaal geen Piet.
  vrijdag 6 september 2019 @ 09:18:35 #274
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188811101
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 08:35 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Sinterklaas en Zwarte Piet hebben door het christendom hun huidige vorm gekregen. Juist het christendom heeft van Wodan met zijn helpers (raven, of mensen uit het dodenrijk) een bisschop met zijn Moorse knecht gemaakt.
Nee, daarvoor zijn er teveel varianten en achtergrondverhalen met een andere interpretatie. De meeste volwassenen zien heus wel dat onder de christelijke vermomming iets heidens schuilgaat. Daarvoor zijn er te veel verwijzingen naar heidense rituelen.
pi_188811179
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 23:15 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Maar wat de meerderheid vindt is niet altijd juist of waar....
Dat is dan jammer, de meerderheid bepaalt nou eenmaal.
Het is geen eerlijke wereld en dat zal het ook nooit zijn.
pi_188811242
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2019 09:16 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Omdat bij ons geen negerkarikatuur werd gespeeld.
In de randstad absoluut wel. Bij mij stelde Piet zich zelfs letterlijk voor met woorden als "ikke beetje dom, ikke Surinamer". Bij de eerste intochten WAS Piet zelfs letterlijk een Surinamer - men liet hem spelen door Surinaamse zeelui.
En aangezien dankzij de tv uitzendingen heel Nederland de randstadversie overnam...
pi_188811319
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2019 06:37 schreef Montagui het volgende:

[..]

En wat als er geen 'juist' is, maar alleen individuele perceptie?

Individuele perceptie die al dan niet gevoed is door opvoeding e/o omgeving waarbij al dan niet de nadruk werd gelegd op huidskleur?

Ik ben namelijk niet opgegroeid in een omgeving, en heb geen opvoeding gehad, waarbij de nadruk werd gelegd op huidskleur (eventueel in de combinatie met de kleur zwart). Ik maak de connectie in het geval van Zwarte Piet en 'neger(slaaf)' dan ook niet. Zwarte Piet heeft voor mij een andere betekenis dan die jij er aan geeft.

Maar ik zou de 'racist' zijn? En dat extreme groepje gekleurde medelanders samen met dat blanke SJW groepje 'deugers', die -constant- hameren op (huids)kleur en die het gebruik van zwarte schmink alleen maar kunnen koppelen aan huidskleur, die het gebruik ervan zo goed als willen verbannen, en die de term 'witte' man hebben geintroduceerd? Daar zou niets racistisch aan zijn? Zij zouden 'juist' zijn? Echt?
Das wel zo maar ik zou dan eigenlijk zeggen dat je blind bent als je niet ziet dat dat kroeshaar en die dikke rode lippen gewoon een karikatuur zijn van een donker mens. Zoals ze vroeger ook in de strips werden afgebeeld. En misschien werkt dit de integratie ook wel tegen als wij jaarlijks nationaal dan zo'n feest vieren?
pi_188811340
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 09:32 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

In de randstad absoluut wel. Bij mij stelde Piet zich zelfs letterlijk voor met woorden als "ikke beetje dom, ikke Surinamer". Bij de eerste intochten WAS Piet zelfs letterlijk een Surinamer - men liet hem spelen door Surinaamse zeelui.
En aangezien dankzij de tv uitzendingen heel Nederland de randstadversie overnam...
De randstad is zeker niet leidend (misschien voor de meest zichtbare TV Zwarte Piet), maar de ontwikkeling van Zwarte Piet in de diverse delen van Nederland heeft allerlei andere invloeden gehad. De protestantse Zwarte Piet heeft bv weer andere invloeden dan de Katholieke Zwarte Piet. Laat staan de verschillende invloeden die de diverse Zwarte Pieten op (zelfs erg) lokaal gebied hebben gehad. Ik vind het daarom minstens aanmatigend (en eigenlijk verwerpelijk) dat KOZP en volgelingen álle Zwarte Pieten in Nederland over één kam wil scheren. Dat riekt zelfs naar iets....
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_188811343
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 05:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Mogen ze wel.

Maar aangezien er geen enkele onderbouwing is voor de correctheid van die mening, is het heel merkwaardig dat er wordt 'geacteerd' op alleen maar die mening.
Andersom is die mening er ook niet. Behalve we doen het al zo lang...

Ik lees echt nooit een goed argument om het zo te behouden behalve dat het traditie is.
pi_188811435
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 09:40 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Das wel zo maar ik zou dan eigenlijk zeggen dat je blind bent als je niet ziet dat dat kroeshaar en die dikke rode lippen gewoon een karikatuur zijn van een donker mens. Zoals ze vroeger ook in de strips werden afgebeeld. En misschien werkt dit de integratie ook wel tegen als wij jaarlijks nationaal dan zo'n feest vieren?
Van mij hoeft dergelijk uiterlijk vertoon ook niet per sé als dat verwarrend kan overkomen.

Met die kanttekening dat de rode lippen vanuit lokaal of cultuur historisch perspectief volledig acceptabel kan zijn. Maar dat is dan gezien vanuit één van de vele interpretaties van Zwarte Piet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_188811454
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 09:42 schreef Yasmin23 het volgende:

Ik lees echt nooit een goed argument om het zo te behouden behalve dat het traditie is.
Pak een dagje vrij en lees alle topics even terug.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_188811688
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 09:42 schreef Montagui het volgende:

[..]

De randstad is zeker niet leidend (misschien voor de meest zichtbare TV Zwarte Piet), maar de ontwikkeling van Zwarte Piet in de diverse delen van Nederland heeft allerlei andere invloeden gehad. De protestantse Zwarte Piet heeft bv weer andere invloeden dan de Katholieke Zwarte Piet. Laat staan de verschillende invloeden die de diverse Zwarte Pieten op (zelfs erg) lokaal gebied hebben gehad. Ik vind het daarom minstens aanmatigend (en eigenlijk verwerpelijk) dat KOZP en volgelingen álle Zwarte Pieten in Nederland over één kam wil scheren. Dat riekt zelfs naar iets....
Zou je wat voorbeelden - liefst met beeldmateriaal - van zwarte Piet tussen 1950 en 2000 buiten de Randstad kunnen geven die overduidelijk niet bedoeld zijn als/ geinspireerd zijn door de randstedelijke negerkarikatuur ?

[ Bericht 1% gewijzigd door Kassamiep op 06-09-2019 10:07:29 ]
pi_188811940
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 23:06 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Zoals het nu gaat is dat de meerderheid, namelijk de voorstanders op dezelfde manier hun mening opdringen. Overigens betekent het niet natuurlijk niet dat omdat het een meerderheid s de mening ook juist is.

Juist 'buitenstaanders' kunnen een groep mensen die gewend zijn iets te doen er anders naar leren kijken.

Omdat het een traditie is betekent het niet dat deze ook moreel juist is.

De veranderingen die er nu al hebben plaatsgevonden zijn ook door de voorstanders van deze groep doorgevoerd. Er is een steeds grotere groep die zich langzaam beginnen te vinden in de standpunten van de tegenstanders.
Met jouw manier van redeneren kun je als (kleine) minderheid en als steeds weer duidelijke verliezer in een maatschappelijk debat dus altijd alsnog je gelijk (blijven) halen en (blijven) afdwingen.

Er is een duidelijk "Ja" maar we gaan net zo lang doordrammen en door zeiken totdat we als minderheid onze wil hebben opgelegd aan de meerderheid en het een "Nee" wordt.

Die manier van redeneren kan en wil ik niet volgen.

Het ruikt nogal naar extremisme.

Ik zie best veel in de wereld en ook in deze maatschappij dat ik persoonlijk als zeer twijfelachtig ervaar maar van mij wordt verwacht dat ik me neer leeg bij democratisch gevormde besluiten.

Maar het lijkt er steeds meer op dat wat voor mij als blanke Westerling als abjecte en racistische ziens en handelswijze wordt bestempelt door een deel der gekleurde medemens blijkbaar voor hen zelf niet opgaat.

Dat wat ik eerder al aangaf :

Discriminatie zit in elk mens, elke ras en elke kleur.

Leg je daar gewoon bij neer en leef je leven en ga niet dat waar je zelf ook schuldig van bent alleen maar heel selectief bij anderen (op) zoeken.

Als Black Pride (met alle tradities, geschiedenis, etc) kan / en ook moet worden geaccepteerd dan eis ik dat White Pride (met alle tradities, geschiedenis, etc) dat ook wordt gedaan.

Als een zwarte een zwarte zonder enig probleem een nikker mag noemen dan wil ik (ook al heb ik totaal niet de behoefte) dat als blanke ook kunnen doen.

Het moet wel twee kanten opgaan, niet alleen maar selectief in die richting die past bij je eigen geprefereerde politieke agenda en geprefereerde levensstijl.

Dat is nu juist wat er in het racisme debat volop gebeurt.

En op een behoorlijk hysterische en intens irriterende drammerige wijze.
pi_188811969
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:25 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Met jouw manier van redeneren kun je als (kleine) minderheid en als steeds weer duidelijke verliezer in een maatschappelijk debat dus altijd alsnog je gelijk (blijven) halen en (blijven) afdwingen.

Er is een duidelijk "Ja" maar we gaan net zo lang doordrammen en door zeiken totdat we als minderheid onze wil hebben opgelegd aan de meerderheid en het een "Nee" wordt.

Die manier van redeneren kan en wil ik niet volgen.

Het ruikt nogal naar extremisme.

Ik zie best veel in de wereld en ook in deze maatschappij dat ik persoonlijk als zeer twijfelachtig ervaar maar van mij wordt verwacht dat ik me neer leeg bij democratisch gevormde besluiten.

Maar het lijkt er steeds meer op dat wat voor mij als blanke Westerling als abjecte en racistische ziens en handelswijze wordt bestempelt door een deel der gekleurde medemens blijkbaar voor hen zelf niet opgaat.

Dat wat ik eerder al aangaf :

Discriminatie zit in elk mens, elke ras en elke kleur.

Leg je daar gewoon bij neer en leef je leven en ga niet dat waar je zelf ook schuldig van bent alleen maar heel selectief bij anderen (op) zoeken.

Als Black Pride (met alle tradities, geschiedenis, etc) kan / en ook moet worden geaccepteerd dan eis ik dat White Pride (met alle tradities, geschiedenis, etc) dat ook wordt gedaan.

Als een zwarte een zwarte zonder enig probleem een nikker mag noemen dan wil ik (ook al heb ik totaal niet de behoefte) dat als blanke ook kunnen doen.

Het moet wel twee kanten opgaan, niet alleen maar selectief in die richting die past bij je eigen geprefereerde politieke agenda en geprefereerde levensstijl.

Dat is nu juist wat er in het racisme debat volop gebeurt.

En op een behoorlijk hysterische en intens irriterende drammerige wijze.
Je erkent dus dat deze traditie racistisch is.. En toch wil je er dan mee doorgaan op de huidige manier. Terwijl je het erkend en jezelf realiseert?

Ben je niet slimmer dan dat?
pi_188811987
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:01 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Zou je wat voorbeelden - liefst met beeldmateriaal - van zwarte Piet tussen 1950 en 2000 buiten de Randstad kunnen geven die overduidelijk niet bedoeld zijn als/ geinspireerd zijn door de randstedelijke negerkarikatuur ?
Qua aankleding/uiterlijk zijn er niet veel verschillen. Qua interpretatie ligt dat volledig anders. Behoudens enkele lokale 'Zwarte Pieten' die qua uiterlijk duidelijk wel verschillen kan ik je die voorbeelden dan ook niet geven. Ik bespaar me dan ook die moeite.

Het is ook maar wat je er in wíl zien, zoals bv de al eerder aangehaalde oorring. De één verwijst naar het dragen door zeelui, de ander ziet hierin een slavensymbool. Tja.

IK pretendeer hierin niet de wijsheid in pacht te hebben, in tegenstelling tot de tegenstanders van Zwarte Piet die in hun tunnelvisie alleen maar die negerslaaf kunnen zien.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Redactie Sport vrijdag 6 september 2019 @ 10:32:26 #286
274204 crew  Mexicanobakker
pi_188812000
Je hoeft hier maar 12 reacties te lezen om door te krijgen dat racisme nog steeds gewoon een ding is - grapje of niet - als jij iets zegt dat ik niet de waarheid vind ga ik toch ook niet 3x in je gezicht jou een “kkmongool” noemen? Ook niet als “grap”. Dus nee, dat kan gewoon niet.

Moet ZP veranderd worden? Ik denk alleen op plaatsen waar daar draagvlak voor is. Als “jullie” in Hoogeveen graag piet pikzwart met kroeshaar willen houden, wie ben ik om jullie tegen te houden? Als de gemeente Amsterdam piet pimpelpaars wil, zou het wat uitmaken? Zolang het feest maar niet totaal uitgehold wordt. Maar Hoogeveen doet vervolgens alsof het landelijk geen issue zou zijn en dat is natuurlijk lachwekkend. Dat is alsof iemand die op de Vaalserberg woont zou zeggen dat er geen geld naar waterbescherming moet, omdat de Vaalserberg boven de zeespiegel ligt. En ja, je kunt discussiëren over de motivaties van de groep die verandering wil, ik vind ook dat zij het feest helemaal willen uithollen. De roetveegpiet heeft geen kenmerken van racisme, wat mij betreft (of beter gezegd, geen kenmerken die als zodanig opgevat kunnen worden zonder je in idiote bochten te wringen) en voldoet derhalve aan de eis van tegenstanders. Aan de eis van voorstanders is er weinig te tornen, die hebben teveel naar reclames van Robijn gekeken. Als het aan hen ligt hoeven we blijkbaar geen regering te hebben, want alles is al goed zo. Enige argument wat wel hout snijdt is dat van herkenbaarheid, bij de roetveegpiet kun je daarover discussiëren.

Tl;dr ze moeten het lekker zelf weten in Amersfoort maar hou dat los van de landelijke discussie die nu ook wel een keer klaar mag zijn, er is al voldoende aangepast dus kap ‘ns met dat gejank.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_188812096
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:32 schreef Mexicanobakker het volgende:
Je hoeft hier maar 12 reacties te lezen om door te krijgen dat racisme nog steeds gewoon een ding is - grapje of niet - als jij iets zegt dat ik niet de waarheid vind ga ik toch ook niet 3x in je gezicht jou een “kkmongool” noemen? Ook niet als “grap”. Dus nee, dat kan gewoon niet.

Moet ZP veranderd worden? Ik denk alleen op plaatsen waar daar draagvlak voor is. Als “jullie” in Hoogeveen graag piet pikzwart met kroeshaar willen houden, wie ben ik om jullie tegen te houden? Als de gemeente Amsterdam piet pimpelpaars wil, zou het wat uitmaken? Zolang het feest maar niet totaal uitgehold wordt. Maar Hoogeveen doet vervolgens alsof het landelijk geen issue zou zijn en dat is natuurlijk lachwekkend. Dat is alsof iemand die op de Vaalserberg woont zou zeggen dat er geen geld naar waterbescherming moet, omdat de Vaalserberg boven de zeespiegel ligt. En ja, je kunt discussiëren over de motivaties van de groep die verandering wil, ik vind ook dat zij het feest helemaal willen uithollen. De roetveegpiet heeft geen kenmerken van racisme, wat mij betreft (of beter gezegd, geen kenmerken die als zodanig opgevat kunnen worden zonder je in idiote bochten te wringen) en voldoet derhalve aan de eis van tegenstanders. Aan de eis van voorstanders is er weinig te tornen, die hebben teveel naar reclames van Robijn gekeken. Als het aan hen ligt hoeven we blijkbaar geen regering te hebben, want alles is al goed zo. Enige argument wat wel hout snijdt is dat van herkenbaarheid, bij de roetveegpiet kun je daarover discussiëren.

Tl;dr ze moeten het lekker zelf weten in Amersfoort maar hou dat los van de landelijke discussie die nu ook wel een keer klaar mag zijn, er is al voldoende aangepast dus kap ‘ns met dat gejank.
Je draait de boel lekker om. ;) Laten we van een lokaal probleem geen landelijke discussie maken, lijkt me een beter uitgangspunt. Daarom trekken de Friezen ook niet naar Amsterdam om te klagen over de pieten daar.

Laten we wel wezen: een protest tegen ZP komt alleen van de grond als er een bus uit Amsterdam komt. Overal waar er buiten de randstad gelazer was tijdens de intocht, was er een bus uit Amsterdam bij betrokken. Dat zegt wel iets over hoe ‘nationaal’ dit probleem eigenlijk is.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_188812108
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:31 schreef Montagui het volgende:

[..]

Qua aankleding/uiterlijk zijn er niet veel verschillen. Qua interpretatie ligt dat volledig anders. Behoudens enkele lokale 'Zwarte Pieten' die qua uiterlijk duidelijk wel verschillen kan ik je die voorbeelden dan ook niet geven. Ik bespaar me dan ook die moeite.

Het is ook maar wat je er in wíl zien, zoals bv de al eerder aangehaalde oorring. De één verwijst naar het dragen door zeelui, de ander ziet hierin een slavensymbool. Tja.

IK pretendeer hierin niet de wijsheid in pacht te hebben, in tegenstelling tot de tegenstanders van Zwarte Piet die in hun tunnelvisie alleen maar die negerslaaf kunnen zien.
Kan je ze dat kwalijk nemen ? Verplaats je eens in hun positie - zij zijn opgegroeid met een Piet die openlijk en duidelijk een negerparodie was. Dan kijken ze ook buiten hun eigen regio en zien ze Pieten die er vrijwel hetzelfde uitzien. Wellicht dat ze nog even wat navraag doen en dan krijgen ze op zijn hoogst wat antwoorden over "de raven van Odin" en "Zwarte Klazen" die ongetwijfeld historisch wel enige validiteit hebben; maar de afgelopen decennia echt nul invloed op het daadwerkelijke feest hadden. Wat de mensen die dat riedeltje herhalen ook dondersgoed weten.

Ik zou in hun plaats ook denken dat je hen in de zeik aan het nemen bent.
pi_188812482
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:43 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Kan je ze dat kwalijk nemen ? Verplaats je eens in hun positie - zij zijn opgegroeid met een Piet die openlijk en duidelijk een negerparodie was. Dan kijken ze ook buiten hun eigen regio en zien ze Pieten die er vrijwel hetzelfde uitzien. Wellicht dat ze nog even wat navraag doen en dan krijgen ze op zijn hoogst wat antwoorden over "de raven van Odin" en "Zwarte Klazen" die ongetwijfeld historisch wel enige validiteit hebben; maar de afgelopen decennia echt nul invloed op het daadwerkelijke feest hadden. Wat de mensen die dat riedeltje herhalen ook dondersgoed weten.

Ik zou in hun plaats ook denken dat je hen in de zeik aan het nemen bent.
En als ze naar ZO Brabant komen krijgen ze weer een andere uitleg. Soit. Als ZO Brabander kan ik niet zo veel met een Zwarte Piet die in 'hun' (Randstedelijke) ogen een negerparodie was. Kan alleen maar begrip tonen voor hun 'pijn', ja, k*t man dat jullie het zo ervaren (hebben).

Daarbij kan en wil ik hun punt best wel zien, maar botsen we andersom op een muur van totale onwil. Er is geen dialoog, Zwarte Piet moet helemaal verdwijnen. Doei. Dat kan dus niet. Zwart hoort nou eenmaal bij deze (oer)traditie, net als wit. Dat leidt dus nu al een aantal jaren (zo je wil decennia) tot een ultieme patstelling.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Redactie Sport vrijdag 6 september 2019 @ 12:09:02 #290
274204 crew  Mexicanobakker
pi_188813095
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:42 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Je draait de boel lekker om. ;) Laten we van een lokaal probleem geen landelijke discussie maken, lijkt me een beter uitgangspunt. Daarom trekken de Friezen ook niet naar Amsterdam om te klagen over de pieten daar.

Laten we wel wezen: een protest tegen ZP komt alleen van de grond als er een bus uit Amsterdam komt. Overal waar er buiten de randstad gelazer was tijdens de intocht, was er een bus uit Amsterdam bij betrokken. Dat zegt wel iets over hoe ‘nationaal’ dit probleem eigenlijk is.
Er is een landelijke tv-uitzending, zodoende lijkt het mij weldegelijk een landelijke discussie.

Echter geldt dat niet voor lokaal georganiseerd spul.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_188813338
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:28 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Je erkent dus dat deze traditie racistisch is.. En toch wil je er dan mee doorgaan op de huidige manier. Terwijl je het erkend en jezelf realiseert?

Ben je niet slimmer dan dat?
Lezen wat je wilt lezen.

Ben je niet slimmer dan dat?
pi_188813373
Wat mij betreft hebben we voortaan alleen maar blanke Pieten op klompen die kaasstengels uitdelen ^O^.
Maar dat vinden de verongelijkte beroepsklagers waarschijnlijk ook weer racistisch omdat er geen gekleurde Pieten meer zijn.
pi_188813453
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:42 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Je draait de boel lekker om. ;) Laten we van een lokaal probleem geen landelijke discussie maken, lijkt me een beter uitgangspunt. Daarom trekken de Friezen ook niet naar Amsterdam om te klagen over de pieten daar.

Laten we wel wezen: een protest tegen ZP komt alleen van de grond als er een bus uit Amsterdam komt. Overal waar er buiten de randstad gelazer was tijdens de intocht, was er een bus uit Amsterdam bij betrokken. Dat zegt wel iets over hoe ‘nationaal’ dit probleem eigenlijk is.
Dit dus.

Een minderheid die op alle manieren maar bezig blijft om zichzelf als een meerderheid neer te zetten.

Vermoeiend, triest en jammer.

Pak je verlies en gedraag je als een volwassene.

Zou ik zeggen.

En...zijn er geen nijpender problemen / heiliger huisjes in de wereld om tegen aan te schoppen?

Actuele heilige huisjes die steeds door dit soort immer gekwetste mensen selectief en handig vermeden worden?
pi_188813899
Jaarlijks terugkerende discussie waar nooit uit een uitkomst uit komt, dezelfde mensen pro en anti komen elkaar weer tegen

Gezien de gebeurtenissen van vorig jaar ben ik tegen elke vorm van demonstratie van beide kanten
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 6 september 2019 @ 13:23:43 #295
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_188814076
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 13:14 schreef Bottendaal het volgende:
Jaarlijks terugkerende discussie waar nooit uit een uitkomst uit komt, dezelfde mensen pro en anti komen elkaar weer tegen

Gezien de gebeurtenissen van vorig jaar ben ik tegen elke vorm van demonstratie van beide kanten

:Y :Y :Y
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 6 september 2019 @ 13:28:23 #296
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_188814141
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 09:40 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Das wel zo maar ik zou dan eigenlijk zeggen dat je blind bent als je niet ziet dat dat kroeshaar en die dikke rode lippen gewoon een karikatuur zijn van een donker mens. Zoals ze vroeger ook in de strips werden afgebeeld. En misschien werkt dit de integratie ook wel tegen als wij jaarlijks nationaal dan zo'n feest vieren?
Alleen bij kinderen waarbij de ouders vroeger dachten modern te zijn door niet aan het Sinterklaasfeest mee te doen.
Ik voorspel hetzelfde, als bij jou gebeurd is, voor de kinderen die opgroeien met regenboogpieten. Die zullen ook niet het besef hebben dat Zwarte Piet niets met negers te maken heeft en zullen ook overal racisme spoken zien. Dan geldt dus wat Morgen Freeman zei. Als je wil dat racisme stopt, houdt dan op het er constant over te hebben.
  vrijdag 6 september 2019 @ 17:29:04 #297
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188817705
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 09:32 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

In de randstad absoluut wel.
Groene Hartje Randstad hier!
quote:
Bij mij stelde Piet zich zelfs letterlijk voor met woorden als "ikke beetje dom, ikke Surinamer". Bij de eerste intochten WAS Piet zelfs letterlijk een Surinamer - men liet hem spelen door Surinaamse zeelui.
Bij ons niet. Piet zag er ook helemaal niet uit als dr Surinamer bij ons op school.
quote:
En aangezien dankzij de tv uitzendingen heel Nederland de randstadversie overnam...
Dat is van na mijn tijd. En hier is ZP nog steeds dezelfde als vroeger.
pi_188817750
Heeft idd tijd nodig bij de mensen die niet tegen verandering kunnen.
  vrijdag 6 september 2019 @ 17:31:20 #299
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188817760
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 09:48 schreef Montagui het volgende:

[..]

Van mij hoeft dergelijk uiterlijk vertoon ook niet per sé als dat verwarrend kan overkomen.

Met die kanttekening dat de rode lippen vanuit lokaal of cultuur historisch perspectief volledig acceptabel kan zijn. Maar dat is dan gezien vanuit één van de vele interpretaties van Zwarte Piet.
De lipstick van je moeder op je lippen smeren is vele malen gezonder dan er roet op smeren.
pi_188817805
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 13:28 schreef the-eye het volgende:

[..]

Alleen bij kinderen waarbij de ouders vroeger dachten modern te zijn door niet aan het Sinterklaasfeest mee te doen.
Ik voorspel hetzelfde, als bij jou gebeurd is, voor de kinderen die opgroeien met regenboogpieten. Die zullen ook niet het besef hebben dat Zwarte Piet niets met negers te maken heeft en zullen ook overal racisme spoken zien. Dan geldt dus wat Morgen Freeman zei. Als je wil dat racisme stopt, houdt dan op het er constant over te hebben.
Waarom zou he racisme moeten negeren?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')