abonnement Unibet Coolblue
pi_188994300
quote:
Zwarte Piet heeft tijd nodig om van kleur te veranderen in Amersfoort



De sinterklaascomités in Amersfoort zijn bereid het uiterlijk van Zwarte Piet aan te passen, maar dan wel in hun eigen tempo. Dat is de uitkomst van een debat met gemeenteraadsleden in stadscafé De Observant.

Het gesprek was het vervolg op een besloten bijeenkomst die vrijwilligers van vier comités begin deze zomer hadden. De raadsfractie van Denk, initiator van de discussie over het uiterlijk van Sinterklaas’ hulpjes, zou graag een Pieten Akkoord sluiten, waarin een uitspraak over hun kleur wordt gedaan.

Dat gaat er voorlopig niet van komen, bleek gisteravond. Vertegenwoordigers van de diverse comités onderschrijven weliswaar het standpunt dat Sinterklaas een feest voor álle kinderen moet zijn, maar zijn uit angst om de achterban te schofferen huiverig voor veranderingen, zeker op korte termijn. ,,Het aantal vrijwilligers dat Piet wil spelen, daalt. Vorig jaar zaten we op negentig en nu komen we niet verder dan 42'’, aldus Sven Monshouwer van Sinterklaasstad Amersfoort.

De onduidelijkheid over welke richting het opgaat met de verschijning van Piet speelt daarbij een rol, zo was de breedgedragen mening, naast de koers die ‘Hilversum’ kiest. Het probleem is echter dat de publieke omroep, gelet op de uiteenlopende gedaanten die de tv-pieten al hebben aangenomen, er ook nog niet uit lijkt te zijn.

Vaststaat dat de kleur van Piet erg gevoelig ligt bij de vrijwilligers van de comités. ,,Wij worstelen er al drie of vier jaar mee’', vertelde Raquel van Garderen, bestuurslid van het sintcomité in Vathorst. ,,’Wij zijn niet racistisch en we gaan niet omdat een klein groepje dat wil veranderingen doorvoeren’, zeggen onze vrijwilligers. Dat maakt het lastig voor een bestuur. Ik denk wel dat er enige overeenstemming bestaat over roetveegpieten. Door de jaren heen zijn we ook al ‘lichter’ gaan schminken.’'

Draagvlak
Ook in Hooglanderveen en Hoogland wordt de boot afgehouden. Ronald Blind, Sinterklaas in Hoogland: ,,Wij hebben de stemming gepeild en er is geen enkel draagvlak voor aanpassingen. Vergeet niet dat het feest door de jaren heen al behoorlijk is veranderd. Piet is allang geen boeman meer. Ik snap ook niet waarom de discussie zo geforceerd wordt gevoerd.’'

De comités waagden zich niet aan het uitspreken van een termijn waarop een wijziging van kleur kan worden doorgevoerd. Maar dat daar nog een paar jaar voor nodig is, werd wel duidelijk. Vooral de wijze waarop het moet gebeuren, zien de comités als een uitdaging.

Burgemeester Lucas Bolsius sprak zijn waardering uit voor de passie van veel vrijwilligers. ,,Het gaat er niet om of veranderingen snel of minder snel plaatsvinden, maar dat we het met elkaar doen.’'

https://www.ad.nl/amersfo(...)amersfoort~a30f8fe9/
Laatste post

quote:
https://fokstatic.nl/p/0s.gif[/img] Op dinsdag 17 september 2019 19:14 schreef phoenyx het volgende: Tjah, het meest multiculturele land ter wereld dat zich moet verantwoorden vanwege racisme. Hoe kan het ook anders.


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2019 19:15:20 ]
pi_188994367
Qarrad Je zei:
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:59 schreef Qarrad het volgende:
Klopt, de achtergrond van Zwarte Piet is beslist niet racistisch, integendeel. Alleen zijn ze er mee aan de haal gegaan in de loop van vorige eeuw waardoor hij een racistisch karikatuur werd. Het hele idee dat Zwarte Piet al eeuwenlang een onveranderd gegeven is klopt niet.
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 19:08 schreef Qarrad het volgende:
Zeker. Ik wil hem ook helemaal niet verbieden maar veranderen zodat het geen racistische karikatuur meer is.
Mijn vraag aan jou dus. Islam ook veranderen omdat IS en dergelijke er mee aan de haal ging en het tot een terreur ideologie hebben gemaakt?
pi_188994462
Reacties op bijvoorbeeld NOS laten zien waarom roetveegpieten goed idee zijn.
  Moderator dinsdag 17 september 2019 @ 19:28:00 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_188994505
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')