Vooral voor de dochter is het sneu, kinderen voelen irritatie snel aan en zo te horen doet ze haar best om een goede grote zus te zijn.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 07:16 schreef Jopie78 het volgende:
Er is geen mijn en dijn. Op t moment dat jullie dochter er ook is, is ze overgeleverd aan jouw zorg. Het is dus niet jouw dochter en mijn baby, maar onze kinderen.
Jij bent de volwassene hier en wist vooraf dat zijn dochter van rond de tien snel in de pubertijd zou komen. Leer daar mee dealen en loop er niet voor weg. Overprikkeld of niet, ouder ben je de hele tijd als de kinderen er zijn. Het is voor haar ook niet gemakkelijk om bij iemand te zijn die met haar vader een nieuw kind heeft gemaakt.
Verplaats je in haar en maak er een mooie vakantie van. Focus je op positieve dingen ipv je slachtoffergedrag.
Toch maar proberen je grenzen aan te geven! Je stiefdochter moet nog even geduld hebben voordat ze een moeder mag zijn.quote:Ik vind het heel moeilijk om hier grenzen in te stellen. Ik heb aan de ene kant het gevoel dat ik mijn baby moet beschermen, maar aan de andere kant wil ik mijn stiefdochter niet het gevoel geven dat ze buitengesloten wordt/ niets mag doen met de baby.
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Precies dit en ik zou dus wel op zijn tijd zeggen ik ben nu bezig met de baby maar als de baby slaapt help/kom ik bij jou. Ze mag onderhand wel weten dat ze even moet wachten soms.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 07:16 schreef Jopie78 het volgende:
Er is geen mijn en dijn. Op t moment dat jullie dochter er ook is, is ze overgeleverd aan jouw zorg. Het is dus niet jouw dochter en mijn baby, maar onze kinderen.
Jij bent de volwassene hier en wist vooraf dat zijn dochter van rond de tien snel in de pubertijd zou komen. Leer daar mee dealen en loop er niet voor weg. Overprikkeld of niet, ouder ben je de hele tijd als de kinderen er zijn. Het is voor haar ook niet gemakkelijk om bij iemand te zijn die met haar vader een nieuw kind heeft gemaakt.
Verplaats je in haar en maak er een mooie vakantie van. Focus je op positieve dingen ipv je slachtoffergedrag.
Heel goed, op tijd erkennen wanneer het je teveel wordt kan echt geen kwaad.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 05:39 schreef CaVaBien het volgende:
Oké waarschijnlijk krijg ik veel haatreacties na dit topic, maar ik zoek soortgelijke situaties/ tips/ hulp. Ik ben ook van plan om professionele hulp te zoeken.
Heel herkenbaar, na 3 dagen heb ik de pijp ook wel leeg. En dat heeft niet eens zozeer te maken met hen, want in principe zijn het lieve meiden. Ik denk dat dit onherroepelijk deel uit maakt van het 'stiefmoederschap' en dat is vaak lastig. In jouw geval kun je je moeilijk onttrekken aan de co-ouderschapsregeling, dus je hebt geen keus. Dus je MOET wel een oplossing vinden.quote:Mijn situatie is als volgt: Ik ben stiefmoeder van een meisje van 11 jaar en ben zelf onlangs mama geworden en heb een baby van 4,5 maanden.
Voor mijn zwangerschap hadden mijn vriend en ik een lat-relatie. Zijn dochter was om de week bij hem en in die weken was ik minder aanwezig. Als ik aanwezig was, was het trouwens wel altijd gezellig (maar wel vermoeiend).
Na een tijdje raakte ik zwanger en we besloten ervoor te gaan. We zijn getrouwd en zijn samen gaan wonen. Sindsdien ben ik dus altijd aanwezig als zijn dochtertje er ook is. En dat trek ik niet (meer) zo goed.
Typisch pubergedrag, ik vind het ook erg irritantquote:Ze vertoont steeds meer pubertrekjes, is brutaler/ luier aan het worden. Het liefst ligt ze de hele dag op de bank, met de tv aan en mobiel in haar hand. Overal ligt troep van haar, gebruikte tissues, bekers, sokken etc. En ze is erg 'aanwezig. Ze heeft altijd iets te vertellen en ze moedert over de baby.
Ze heeft een hele andere opvoeding gehad.
Ik probeer niet te veel te bemoeien met de opvoeding en bozig te doen, trek me vaak terug (kan ook niet altijd), maar ik word wel gek van alle rommel en krijg daar enorme stress van. Het is zo erg dat ik als ik aan stiefdochter denk automatisch stress krijg.
Ik denk dat je je stiefdochter ook de kans moet geven. Als je haar buitensluit, beschadig je hoe dan ook je stiefdochter en de band met haar stiefbroertje/zusje.quote:Op dit moment zijn we op vakantie met zijn vieren, het is pas de tweede dag en ik ben inmiddels al zo overgeprikkeld dat ik het liefst weer terug ga samen met mijn baby.
Ik ben dan bijv bezig met mijn baby, probeer haar aandacht te geven, komt ze ineens mijn kamer binnenstormen met hele verhalen, waardoor ik niet de aandacht aan de baby kan geven die ik wilde geven. Ik heb steeds het gevoel dat ik mijn eigen kind tekort doe.
Ze is gek op de baby, wil haar het liefst de hele tijd vasthouden, aanraken, de kinderwagen rijden en wil overal bij aanwezig zijn.
Ik vind het heel moeilijk om hier grenzen in te stellen. Ik heb aan de ene kant het gevoel dat ik mijn baby moet beschermen, maar aan de andere kant wil ik mijn stiefdochter niet het gevoel geven dat ze buitengesloten wordt/ niets mag doen met de baby.
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Lekker constructieve post. Je zegt dus alleen maar dat het aan TS ligt en dat ze zich niet zo aan moet stellen. Ik denk dat ze hier veel aan zal hebbenquote:Op woensdag 21 augustus 2019 07:16 schreef Jopie78 het volgende:
Het gaat niet om schuld! Het is vooral een mindset en ja, daar kan alleen TS iets aan doen, niemand anders. Zeker niet een 11-jarige.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 08:51 schreef Seven. het volgende:
[..]
Lekker constructieve post. Je zegt dus alleen maar dat het aan TS ligt en dat ze zich niet zo aan moet stellen. Ik denk dat ze hier veel aan zal hebben.
Hierin zie ik ook een rol voor TS d'r partner. Hij kan ook wat doen met z'n dochter. Dat zal TS in mindere mate ook wel moeten doen trouwens, maar in eerste instantie is dit zijn verantwoordelijkheid want het is ook actief opvoeden (schermtijd beperken door iets te gaan doen).quote:Op woensdag 21 augustus 2019 08:23 schreef Books1 het volgende:
[..]
Precies dit en ik zou dus wel op zijn tijd zeggen ik ben nu bezig met de baby maar als de baby slaapt help/kom ik bij jou. Ze mag onderhand wel weten dat ze even moet wachten soms.
Hier twee (11 en 12 jarige) en dat lummelen is wel een beetje normaal maar wij beperken nog steeds de schermpjestijd maar gaan ook actief iets doen. Spelletjes, bieb of samen bakken/koken, fietsen oid. Je zult er zelf ook energie in moeten steken.
Hier ook last mee. Ze ruimen wel hun eigen zooi op als ik er om vraag maar zelden uit zichzelf.quote:Opruimen is iets wat uit het systeem gaat met de jaren lijkt het. Daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden. Ze laten alles los waar ze staan en hier is de regel zet alles wat vuil is in de vaatwasser. Staat het op de aanrecht roep ik ze terug. Ligt de dader op het kerkhof verdeel ik de buit en moeten ze beide een beetje in de vaatwasser deponeren.
Was niet in de wasmand is geen schone was en ze moeten iedere avond bij toerbeurt tafel dekken en afruimen. Eega en ik doen de afwas om maar voorbeeldjes te nemen.
Is mij ook al eens opgevallen dat TS hele grote stappen heeft gezet, en dat is nu eenmaal niet makkelijk. Een vakantie met baby en stiefdochter een enorme stap is, als die week al teveel is. Mijn partner is nu met zijn dochters een paar dagen weg. Ik vind het heerlijk, huis voor mezelf. En voor zijn dochters is het ook heerlijk want met papa is het nóg meer feest zonder Seven.quote:Ik heb je stukjes al eerder gelezen maar krijg soms de indruk (excuses als ik het verkeerd zie) dat je helemaal nog niet toe was aan zo'n verandering.
Bedoel ik mee te zeggen:
Het meisje was er al om de week en dan was jij er zelf minder. Zwanger, getrouwd meteen gaan samenwonen (logisch daar niet van) maar niet zelf gedacht van ik ga de frequentie opvoeren van in de weken dat ze er is er ook meer zijn zodat ik haar meer meemaak.
Voor het meisje is het ook enorm schakelen als er in de week dat ze er is ineens een volwassene plus baby fulltime zijn en bovendien weet ik van onze twee pubs dat ze eigenlijk alleen maar goed willen doen maar dat ze het soms erg klunzig kunnen overbrengen en soms ook gewoon nog niet weten hoe precies.
En ben het ook wel een beetje eens met bovenstaande. Je bent geen slachtoffer maar een volwassene die er beste van moet maken met het meisje in de situatie die jullie samen gecreëerd hebben om haar heen.
Sterkte.
Geweldige postquote:Op woensdag 21 augustus 2019 09:15 schreef bunderbos het volgende:
Wat mij opvalt is dat je het steeds 'mijn baby' noemt. Maar het is ook gewoon haar zusje/broertje he? Waar ze zo te lezen hartstikke blij mee is (en realiseer je trouwens even wat een mazzel je daarmee hebt, ik ken genoeg gevallen waarin een ouder kind de komst van een nieuw 'half' broertje/zusje niet accepteerde!). Dat is dus alvast heel positief.
Ik zit in een soortgelijke situatie, en wat mij enorm helpt is die twee samen te zien, ze zijn zó dol op elkaar. Probeer het pubergedrag van je stiefdochter niet te negatief te zien, het is ook haar huis en het is nu eenmaal een fase waar alle kinderen (ook jouw baby over een aantal jaar!) door heen moeten. En ik kan je uit ervaring vertellen, het gaat ook weer over, en dan ben je maar wat blij met een tieneroppas in huis ;-)
Thanks! Het is ook serieus echt heel erg leuk!quote:Op woensdag 21 augustus 2019 09:23 schreef Seven. het volgende:
[..]
Geweldige post. Ik hoop dat onze pubers er ook een broertje of zusje bij krijgen, ik word helemaal happy van je post!
En ook tijd voor papa, stiefdochter, baby, en voor jou, stiefdochter en baby. Het hoeft en kan niet altijd 1-op-1 plaats te vinden.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 09:10 schreef Seven. het volgende:
Wat betreft de inbreuk op de tijd/aandacht voor je baby: ga met je stiefdochter in gesprek. Leg haar uit dat je het leuk vind om met haar tijd door te brengen maar dat je dat ook wil met je dochter.
Heel eerlijk, ik denk dat je gewoon een tijdje strakker moet gaan plannen.
- tijd voor jou en je baby
- tijd voor papa en stiefdochter (die zal vaak samenvallen met jouw tijd voor de baby)
- tijd voor jou en je stiefdochter (en dat kan samenvallen met zijn tijd met de baby)
- tijd voor jezelf!
Denk je dat hij hier aan mee zal werken?
Wat een onzin zeg, je moet gewoon zoveel mogelijk een normale familie zijn. Tijd inplannen om bij je half zusje te mogen zijn.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 09:10 schreef Seven. het volgende:
Wat betreft de inbreuk op de tijd/aandacht voor je baby: ga met je stiefdochter in gesprek. Leg haar uit dat je het leuk vind om met haar tijd door te brengen maar dat je dat ook wil met je dochter.
Heel eerlijk, ik denk dat je gewoon een tijdje strakker moet gaan plannen.
- tijd voor jou en je baby
- tijd voor papa en stiefdochter (die zal vaak samenvallen met jouw tijd voor de baby)
- tijd voor jou en je stiefdochter (en dat kan samenvallen met zijn tijd met de baby)
- tijd voor jezelf!
Denk je dat hij hier aan mee zal werken?
Ik zie haar stiefdochter ook rustig het moederschap overnemen voor zover zij het begrijpt... Serieus.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 09:44 schreef Quasimoto het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg, je moet gewoon zoveel mogelijk een normale familie zijn. Tijd inplannen om bij je half zusje te mogen zijn.![]()
![]()
Nee man, het kind is 11, die vindt haar nieuwe zusje gewoon leuk en lief en wil daar graag bij zijn.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 10:02 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:
[..]
Ik zie haar stiefdochter ook rustig het moederschap overnemen voor zover zij het begrijpt... Serieus.
Ze is 11 geen 3.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 10:15 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Nee man, het kind is 11, die vindt haar nieuwe zusje gewoon leuk en lief en wil daar graag bij zijn.
Ik zeg nergens dat al deze tijd strak ingepland moet zijn. Bewust extra tijd maken voor 1 op 1 contact is niets mis mee. En als je dat in orde hebt, dan is het ook makkelijker om tegen je stiefkind te zeggen dat jij nu eventjes gezellig alleen met de baby wil en dat zij ook haar alleen-tijd met de baby krijgt.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 09:44 schreef Quasimoto het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg, je moet gewoon zoveel mogelijk een normale familie zijn. Tijd inplannen om bij je half zusje te mogen zijn.![]()
![]()
Mooi dit.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 09:28 schreef bunderbos het volgende:
[..]
Thanks! Het is ook serieus echt heel erg leuk!
Ik was toen we haar gingen vertellen dat ik zwanger was ook voorbereid op een negatieve reactie, maar ze was vanaf het begin heel enthousiast. Ik heb haar ook bewust een-op-een tijd met haar zusje gegeven, ook toen die pas een paar weken oud was (mijn stiefdochter is wel wat ouder dan die van TO). Dat was moeilijk (hormonen...) maar het was voor mijn gevoel heel belangrijk voor hun band. Ook omdat stiefdochter hier natuurlijk niet fulltime woont.
Weinig meer dan wat ik oorspronkelijk zei.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 11:13 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Ja en wat wil je daarmee zeggen?
Niet alleen bij haar man, ook bij haar baby en dus, omdat zij zelf bij beide hoort, ook bij haar. Ik denk echt dat het heel belangrijk is dat als basis te leren nemen.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 11:45 schreef Adrian4 het volgende:
TS ik weet wel een beetje hoe jij je voelt. Toen mijn oudste een baby was, was mijn nichtje 9 jaar en elke keer als we met baby en nichtje samen waren was het TE VEEL. Te veel aandacht, te veel bemoeien met dingen, te veel dingen willen doen met baby en vooral constant bezig zijn met baby. Ik vond het erg lastig want en werd er verdrietig van en ging deze situaties zo veel mogelijk uit de weg. Ik kon dat, want het was mijn nichtje Maar bij jou is het wat lastiger, want je stiefdochter hoort nu eenmaal bij je man.
Ik heb twee dingen geleerd. Het eerste is dat je best een goed gesprek kan hebben met een meisje van die leeftijd. Ik heb proberen uit te leggen dat een baby niet altijd iets wil en dat ie veel moet slapen en ook gewoon heel tevreden is wanneer hij een beetje rond kan kijken. Ik heb toen afgesproken dat ik haar er bij roep wanneer baby verzorgt moet worden en dat ik het dan leuk vond wanneer ze mij hielp.
En het tweede wat ik geleerd heb is dat mijn zoon genoot en nog steeds geniet van al die aandacht. Mijn nichtje en mijn oudste zijn inmiddels twee handen op een buik. Maar ze is nu ook 13 en dan wordt communiceren helemaal gemakkelijker.
Mijn advies is om toch samen met je man en je stiefdochter een goed gesprek te hebben over jullie gezin en hoe jullie je daar in voelen, waarbij je goed kan uitleggen waar een baby behoefte aan heeft en waar jij behoefte aan hebt. Je stiefdochter en je man weten dat niet zo maar.
Kind is 11 jaar, die wil echt niet de rol van de loeder overnemen ofzo. Is gewoon normaal gedrag.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 11:29 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:
[..]
Weinig meer dan wat ik oorspronkelijk zei.
Uiteraardquote:Op woensdag 21 augustus 2019 11:56 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Kind is 11 jaar, die wil echt niet de rol van de loeder overnemen ofzo. Is gewoon normaal gedrag.
Beetje cru gezegd maar dit is wel waar het om gaat. Ik heb zelf ook een stiefdochter en toen mijn vriendin en iklanger dan een jaar in een relatie zaten heb ik bewust tijd vrij gemaakt om met zn drieën dingen te doen. De dochter van mijn vriendin hoort nou eenmaal bij mijn vriendin, daar kan en wil ik niks aan veranderen. Ze is ook de helft van de tijd bij ons en dat is hoe het is, we weten niet beter.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 11:47 schreef Catkiller het volgende:
TS wil een tijd lang geen band opbouwen met haar stiefdochter en raakt per ongeluk zwanger waarna er in een recordtijd een gezinssituatie moet ontstaan maar ja die rottige hormonen van mijn zwangerschap maken het wel moeilijk om zo'n tiener te tolereren terwijl ik enkel oog heb voor mijn eigen kind.
Nee, het is niet zorgelijk. Ik denk wel dat TS van te voren niet echt een realistisch beeld heeft gehad van wat haar te wachten stond. Nou hebben de meeste mensen dat niet voor hun eerste kind geboren wordt, maar bij haar zijn het nog eens wat extra veranderingen, waaronder een stiefkind van 11. Het is dus echt heel normaal dat ze dit lastig vindt.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 13:31 schreef Krollie het volgende:
Ben je wel geschikt voor het moederschap als je zo snel overprikkeld raakt? Ik vind dit zorgelijk...
quote:Op woensdag 21 augustus 2019 11:56 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Kind is 11 jaar, die wil echt niet de rol van de loeder overnemen ofzo. Is gewoon normaal gedrag.
Mooie typo weer.... Freudiaantjequote:Op woensdag 21 augustus 2019 11:56 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Oeps, beetje pijnlijk in deze kwestie wel. Maar ts heeft inderdaad een hele aanpassing moeten maken, en dat gaat niet altijd even makkelijk.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 14:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mooie typo weer.... Freudiaantje
Verder is het natuurlijk wel lastig als je het huis van je man altijd zoveel mogelijk ontweken hebt als zijn dochter er was, dat kan nu niet meer.
Ik denk dat dit er niet los van staat maar eigenlijk de kern is. Ja, je hebt de pech dat jouw eerste kind het tweede kind in het gezin is, en dat je dus nooit de kalme eerste-babytijd zal ervaren. Maar dat is inderdaad de consequentie van je relatie en je eigen keuze. Je stiefdochter is niet de factor waarin je de oplossing moet zoeken, dat is in je eigen mindset en in de relatie met je partner.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 13:50 schreef Stormqueen het volgende:
Overigens , en dat staat hier een beetje los van, een baby heeft echt niet zo veel 1:1 aandacht nodig, laat los dat je stiefdochter daar tussen staat. Die oneindige ononderbroken aandacht is iets wat eigenlijk alleen voorbehouden is aan eerstgeborenen van deze generatie, alle andere kinderen weten niet beter dan dat ze moeten delen. Daar worden ze minstens even goede, zo niet makkelijkere volwassenen van
Succes!
Dit.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 13:50 schreef Stormqueen het volgende:
Je kunt je stiefdochter behoorlijk tekenen als ze nu constant het gevoel heeft dat ze tweederangs is geworden een eigenlijk geen onderdeel mag uitmaken van jouw gezinnetje. Ik heb niet zo heel veel verstand van stiefkinderen en samengestelde gezinnen, maar als ik met mensen praat die dat wél hebben komt dat onderwerp altijd terug. Papa / mama kreeg een nieuwe baby en ineens was ik niet meer leuk genoeg.
Dit.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 19:08 schreef Aure het volgende:
Ik zou ook eens een berichtje sturen naar @:rena . Ze is nu op vakantie maar ik denk dat haar ervaring ook heel waardevol kan zijn voor jou. Zij heeft ook een extra wat oudere dochter (ik weet niet precies hoe oud) en een dochter van om en nabij anderhalf. De liefde spat er vanaf op foto's en haar verhalen over haar dochters. Misschien kan ze je wat tips of handvatten geven om de juiste mindset te bereiken.
Dat is toch de gangbare term? 'De dochter van mijn man' zou ik onpersoonlijker vinden. En zo lang het niet voelt als extra/bonus of welke andere mooie term ook, kan je die niet gebruiken. Want rena's voorbeeld is heel mooi maar de situatie is anders: zij woonde volgens mij al samen, koos bewust voor een baby, en de oudste is er daar niet de helft van de tijd.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 20:14 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Begin al bij de naam. Noem haar niet je ‘stiefdochter’.
Het kind heeft een naam. Noem haar gewoon bij haar naam. Dapper inderdaad om hier een topic over te openen.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 20:25 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Dat is toch de gangbare term? 'De dochter van mijn man' zou ik onpersoonlijker vinden. En zo lang het niet voelt als extra/bonus of welke andere mooie term ook, kan je die niet gebruiken. Want rena's voorbeeld is heel mooi maar de situatie is anders: zij woonde volgens mij al samen, koos bewust voor een baby, en de oudste is er daar niet de helft van de tijd.
Zelf nul ervaring verder, ik wilde vooral nog even zeggen dat ik het mooi vind hoe eerlijk en uit eigen ervaring hier gedeeld wordt.
Bonuskinderen. Wat een jeukterm is dat.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 20:25 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Dat is toch de gangbare term? 'De dochter van mijn man' zou ik onpersoonlijker vinden. En zo lang het niet voelt als extra/bonus of welke andere mooie term ook, kan je die niet gebruiken. Want rena's voorbeeld is heel mooi maar de situatie is anders: zij woonde volgens mij al samen, koos bewust voor een baby, en de oudste is er daar niet de helft van de tijd.
Zelf nul ervaring verder, ik wilde vooral nog even zeggen dat ik het mooi vind hoe eerlijk en uit eigen ervaring hier gedeeld wordt.
Eens. Positief lees ik:quote:Op woensdag 21 augustus 2019 07:16 schreef Jopie78 het volgende:
Mijn neefje van 5 praat ook aan één stuk door. De hele dag. Ik vind het wel cute maar het scheelt dat ik hem na een dagje weer bij z'n ouders kan droppen.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 08:17 schreef Ticootje het volgende:
Veel verhalen en veel praten heb ik er ook 1 van lopen, hem vraag ik gewoon af en toe of hij heel even niet kan praten.
Bram levert een soort livecommentaar op alles wat hij doet en wat hij om zich heen ziet. Soms zit mijn emmer gewoon even vol en zeg ik hem dat. Hij is 6 en dat werkt ongeveer 5 minuten, maar dat is dan voldoende om even adem te halen.
Yep, 'stiefmoederen' is een hondenbaan. Je voelt nooit die (misplaatste) trots die je als biologisch ouder wel voelt, de tolerantie die je voor je eigen kind hebt zul je ook nooit voelen. En bovendien is het constant aftasten hoe ver je kunt gaan, want waar begeef je je nou op het terrein van ouderschap?quote:Ik snap ook helemaal dat zeker als ze niet bij je woont en er een paar dagen per maand is er nog meer te vertellen is en dat ze echt niks wil missen van haar broertje/zusje. Maar ook dat kun je prima afbakenen. Hou het op haar niveau en leg uit waarom. Heeft ze wel wat te doen? Vriendjes en vriendinnen waarmee ze om kan gaan bij jullie of hangt ze voornamelijk aan jou?
Ik heb straks 2 babies en 3 oudere kinderen. Ik verwacht dat zeker de oudste 2 zich enorm gaan bemoeien met de tweeling, wat ik natuurlijk prima vind, tot bepaalde grenzen.
Maar ik herken je gevoel wel uit mn vorige relatie. Eigen of niet, het voelt gewoon anders. Je groeit niet mee, je hebt opeens een kind van x jaar en min of meer speel je nog vaak voor spek en bonen mee als ouder/opvoeder.
Ik krijg naar aanleiding van dit antwoord toch het idee dat het vooral jouw probleem is. Je man is op de hoogte van je gevoelens en vindt het uiteraard niet leuk? Ok, en hoe gaan jullie er dan verder mee om? Behalve dat hij de oudste wel eens maant om op te ruimen of iets met haar doet?quote:Op woensdag 21 augustus 2019 23:01 schreef CaVaBien het volgende:
@:miss_sly mijn man is op de hoogte van mijn gevoelens. Hij vindt het uiteraard niet leuk, voor hem voelt het logischerwijs anders aan.
Hij probeert wel een beetje rekening te houden door dochter aan te spreken als ze rommel maakt (al ziet hij dat soort dingen minder snel). Door af en toe activiteiten met haar te ondernemen en mij vrij te laten om wel of niet mee te gaan.
Toch komt het grotendeels op mij neer, aangezien ik de afgelopen maanden verlof had en eenmaal vaker thuis ben/ minder werk.
Stiefdochter ziet mij graag. Ik probeer om er zoveel mogelijk voor haar te zijn. We shoppen regelmatig samen. Onze band is echt niet slecht. De negatieve gevoelens krop ik vooral op en dat uit zich in stress/ vermoeidheid.
Voor mij klinkt dit alsof ze er heel graag bij wil zijn om te voorkomen dat ze er níet bij hoort. Probeer je in te leven dat je als enig kind met je ouders leeft en ze uit elkaar gaan en je vader dan met een andere vrouw een nieuw gezin start. Wie garandeert je dat je vader je nog net zo belangrijk blijft vinden als die nieuwe baby die veel meer tijd en aandacht vraagt? Wie belooft je dat je stiefmoeder jou nog steeds leuk en lief vindt nu een eigen kindje heeft? Voelt ze niet gewoon haarfijn aan wat er gaande is? Ik denk dat hoe meer jij je terugtrekt met de baby, hoe meer ze achter jullie aan hobbelt en probeert haar deel van het gezin op te eisen. Mijn strategie zou zijn om haar te bevestigen in haar positie in het gezin, jullie houden van haar, ze is belangrijk en ze wordt niet aan de kant gezet. Niet alleen in woorden maar juist ook in daden. Ze heeft ook recht om een band met haar zusje op te bouwen.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 23:01 schreef CaVaBien het volgende:
@Manmanmanwateenzooi ik vind het geen probleem dat ze met de baby speelt (is juist heel leuk voor allebei), maar ze laat haar helemaal niet met rust. Snapt bijv niet dat de baby moe wordt en dat ze haar ook met rust moet laten af en toe.
Als ik de baby optil, loopt ze de hele tijd achter mij aan om steeds een vingertje vast te pakken. Als ik de luier verschoon, zit ze met de beentjes/ handjes te spelen. Ik heb zeg maar constant een (veeeel) pratende schaduw bij me en krijg het daar erg benauwd van.
Niet om slachtofferrol aan te nemen, maar ik heb gebroken nachten. Slaap gemiddeld 6 uur (heb minstens 8 nodig) en ben overdag volop met de baby bezig. Ik trek het niet om dan ook nog de hele dag verhalen over tekenfilms aan te horen.
Hoezo stiefmoeder zijn is een hondenbaan?quote:Op donderdag 22 augustus 2019 09:16 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mijn neefje van 5 praat ook aan één stuk door. De hele dag. Ik vind het wel cute maar het scheelt dat ik hem na een dagje weer bij z'n ouders kan droppen.
[..]
Yep, 'stiefmoederen' is een hondenbaan. Je voelt nooit die (misplaatste) trots die je als biologisch ouder wel voelt, de tolerantie die je voor je eigen kind hebt zul je ook nooit voelen. En bovendien is het constant aftasten hoe ver je kunt gaan, want waar begeef je je nou op het terrein van ouderschap?
Ik heb hier voor dit moment een aardige balans in gevonden, maar dat is nog zonder gezinsuitbreiding. Ten eerste sta ik heel vaak stil bij de gedachte 'aan wie ligt dit nou' als mij iets dwars zit. 9 van de 10 keer kom ik tot een conclusie dat het aan mijn eigen gevoel ligt. En die ene keer dat het niet aan m'n eigen gevoel ligt, ga ik gewoon in gesprek.
Huisregels grijp ik gewoon op in op mijn geheel eigen wijze en dat is soms echt behoorlijk streng. Ik heb van de week nog ingegrepen omdat onze jongste de oudste al maandenlang aan het treiteren is met 'eenzijdig tikkertje', en ze gaat al maanden door zelfs al geeft de oudste duidelijk haar grens aan. Ik voel al een paar weken een grote uitbarsting aankomen en toevallig zag ik het een keer. De jongste deed tikkie, de oudste gaf een maai terug en de jongste mepte er vervolgens gewoon op. Dus film op pauze en haar gevraagd waarom ze dat steeds doet, en waarom zij niet luistert als haar zus al maanden duidelijk aangeeft dat ze het niet wil. Dat wist ze niet, maar ze denkt wel dat ze er mee kan stoppen. Daarnaast heb ik op rustige wijze duidelijk gemaakt dat in ons huis NIET geslagen wordt, en dat het de volgende keer echt menens is als ik het weer merk (dat klinkt wat hard maar deze dame heeft duidelijke grenzen nodig en die zoekt ze ook dagelijks op). Mijn wederhelft zat er bij en hij steunt mij op die momenten zonder zelf 'actief' in te grijpen. Oftewel, hij geeft mij ook de ruimte. En dat is wel ontzettend belangrijk, als ik het gevoel heb dat ik op m'n tenen moet lopen, dan gaat dat aan me vreten.
TS, je moet echt met jullie oudste gaan praten hoor, dit kan zo niet langer. Als jij geen paal en perk hieraan stelt, dan komt het niet goed. Ik vermoed dat jij je oudste dan meer en meer buiten gaat sluiten, met alle gevolgen van dien. Krijg jij de ruimte van je partner om je huisregels op jouw manier in te vullen?
Dit he, heel erg. Want als je ouders elkaar niet meer lief genoeg vinden om samen te blijven, kan het dan ook zijn dat je vader jou ineens niet meer lief genoeg vindt? Dat liefde dus zomaar weg kan gaan? En ook al bevestig je in woorden en rationeel heel vaak dat het anders in elkaar zit en liefde van ouders voor kinderen over het algemeen zomaar niet weggaat, dat wil niet zeggen dat zo'n kind daar niet heel onzeker van kan worden.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 09:59 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Voor mij klinkt dit alsof ze er heel graag bij wil zijn om te voorkomen dat ze er níet bij hoort. Probeer je in te leven dat je als enig kind met je ouders leeft en ze uit elkaar gaan en je vader dan met een andere vrouw een nieuw gezin start. Wie garandeert je dat je vader je nog net zo belangrijk blijft vinden als die nieuwe baby die veel meer tijd en aandacht vraagt? Wie belooft je dat je stiefmoeder jou nog steeds leuk en lief vindt nu een eigen kindje heeft? Voelt ze niet gewoon haarfijn aan wat er gaande is? Ik denk dat hoe meer jij je terugtrekt met de baby, hoe meer ze achter jullie aan hobbelt en probeert haar deel van het gezin op te eisen. Mijn strategie zou zijn om haar te bevestigen in haar positie in het gezin, jullie houden van haar, ze is belangrijk en ze wordt niet aan de kant gezet. Niet alleen in woorden maar juist ook in daden. Ze heeft ook recht om een band met haar zusje op te bouwen.
En ja, je bent moe. Je hebt een baby, dan slaap je te weinig. Maar nogmaals: wat zou je gedaan hebben als de oudste wel je dochter was geweest? Had je haar dan ook weggewenst?
Onder andere omdat je allerlei boze fokkers over je heen krijgt als je aangeeft er moeite mee te hebben. Als 'stiefmoeder' kun je het nooit goed doen.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 10:14 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Hoezo stiefmoeder zijn is een hondenbaan?
Dat valt toch wel mee?quote:Op donderdag 22 augustus 2019 10:23 schreef Seven. het volgende:
[..]
Onder andere omdat je allerlei boze fokkers over je heen krijgt als je aangeeft er moeite mee te hebben. Als 'stiefmoeder' kun je het nooit goed doen.
Nee, dat valt niet mee. TS krijgt bijvoorbeeld de vraag of ze geschikt is voor het ouderschap. Normale ouders worden ook helemaal gestoord van 11-jarigen die de hele dag door lopen te schaduwen maar als dit haar eigen kind was geweest dan had ze de vraag mogelijk niet gehad.quote:
Het punt is dat je dan, vanuit een andere mindset, anders ernaar kijkt. Dan leg je de schuld en de oplossing minder bij je kind neer, want dat is immers je eigen kind en niet een consequentie van je partner. Dus zoek je een andere oplossing. En ik denk dat het goed is om te bedenken wat je zou doen als het wel je eigen kind was en daar naar te handelen.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 10:27 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nee, dat valt niet mee. TS krijgt bijvoorbeeld de vraag of ze geschikt is voor het ouderschap. Normale ouders worden ook helemaal gestoord van 11-jarigen die de hele dag door lopen te schaduwen maar als dit haar eigen kind was geweest dan had ze de vraag mogelijk niet gehad.
Nee maar je eigen kinderen corrigeer je vaak makkelijker en stiefkinderen corrigeren heb je weer het risico dat er commentaar op komt van de ouders, wordt misschien zelfs anders opgevat door de kinderen ook (jij bent niet mijn moeder).quote:Op donderdag 22 augustus 2019 10:27 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nee, dat valt niet mee. TS krijgt bijvoorbeeld de vraag of ze geschikt is voor het ouderschap. Normale ouders worden ook helemaal gestoord van 11-jarigen die de hele dag door lopen te schaduwen maar als dit haar eigen kind was geweest dan had ze de vraag mogelijk niet gehad.
Dit zie ik ook bij mijn meiden.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 10:38 schreef Clubsoda het volgende:
Om een idee te geven hoe het voor een kind kan voelen: ik vond het vroeger erg moeilijk dat mijn halfzusje haar beide ouders altijd bij zich had. Dat ze nooit 'weg' hoefde. Dat ze allerlei dingen meemaakten zonder mij erbij. Ja, ik had een lieve en betrokken vader, en ik hoorde er daar ook echt bij en beleefde met hen ook veel leuke dingen. Ik denk dat mijn moeder het daarom ook niet echt begreep en er wat nukkig op reageerde. Maar ik hoorde ook altijd ergens niet bij. En daar had ik graag wat meer begeleiding bij gehad.
quote:Op donderdag 22 augustus 2019 10:43 schreef Quasimoto het volgende:
Voor mij als stiefvader (vreselijk woord) is het heel makkelijk, gebeurt er iets dat mij niet zint dan zeg ik er gewoon iets van en probeer zo duidelijk mogelijk uit te leggen waarom ik iets niet wil. Dit heeft er tot geleid dat ze van mij nee wel aan neemt en van Mn vriendin niet want die laat zich nogal eens omlullen.![]()
Ik denk vooral erkenning voor die gevoelens en een mogelijke uitleg ervan. Me helpen begrijpen wat ik voelde. Ik ging dan bijvoorbeeld in onze fotoalbums kijken en tellen hoeveel foto's er waren met mijn zusje en met mij. Dan werd mijn moeder kribbig, wat ik wel begrijp hoor, maar ik had liever wat begrip gehad. Horen dat het logisch is dat ik bang was er niet bij te horen maar dat dat niet nodig was. Of mooie foto's van ons vieren maken en die inlijsten of in de albums plakken, zoiets.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 10:42 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dit zie ik ook bij mijn meiden.
Maar ik weet niet goed hoe ik ze daarin kan steunen. Ze hebben ook recht op een band met hum vader, zijn daar over het algemeen graag. Maar ik zie bij Bram dan het tegenovergestelde, hij wilt graag mee met zn zussen en mist “zijn” meiden enorm als ze er niet zijn.
Wat zou jou hebben geholpen? Ik kan moeilijk mn leven stilzetten om maar niks te beleven als ze bij hun vader zijn?
Ik vind dat dat in dit topic heel erg mee valt.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 10:23 schreef Seven. het volgende:
[..]
Onder andere omdat je allerlei boze fokkers over je heen krijgt als je aangeeft er moeite mee te hebben. Als 'stiefmoeder' kun je het nooit goed doen.
Ha! Ik tel de foto’s in mn lijstjes, geen van de kinderen heeft een foto meer of minder. Ik doe dat een soort van expres inderdaad. Leyla is bijvoorbeeld een knap poppetje en houdt enorm goed op de foto, maar ik hang mn huis er niet mee vol, nee dan hangt er net zo goed een hele rare foto van Bram naast, die kan niet normaal doen voor de foto.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 10:47 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik denk vooral erkenning voor die gevoelens en een mogelijke uitleg ervan. Me helpen begrijpen wat ik voelde. Ik ging dan bijvoorbeeld in onze fotoalbums kijken en tellen hoeveel foto's er waren met mijn zusje en met mij. Dan werd mijn moeder kribbig, wat ik wel begrijp hoor, maar ik had liever wat begrip gehad. Horen dat het logisch is dat ik bang was er niet bij te horen maar dat dat niet nodig was. Of mooie foto's van ons vieren maken en die inlijsten of in de albums plakken, zoiets.
Dat is waar, dat probleem hebben wij dan niet. Maar ik herken het wel wat ts beschrijft, toen zoon net geboren was zorgde ze ook het liefst zelf voor hem en mocht je er eigenlijk niet eens naar kijken of je kreeg al die priemende blik van blijf van mijn baby af. Ik ben slechts een keer flink uit m'n slof geschoten en toen was het voorbij.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 10:27 schreef Ticootje het volgende:
Stiefouders hebben vaak een veel lastigere positie als de biologische ouders ja.
Ik besef me ook wel dat het voor joene soms heel ondankbaar moet voelen. Maar grote troost, mijn eigen dna ben ik ook heel vaak goed zat van, zeker nu de middelste opeens denkt dat ze heel wat in te brengen heeft.
Maar is het niet altijd zoeken naar richtingen met elkaar als opvoeders hoe met situaties om te gaan. Ja dat is makkelijker als er maar 2 betrokken partijen zijn, bij samengestelde gezinnen heb je opeens 4 volwassenen die zich allemaal mengen in het laten opgroeien van de kinderen. Elk met hun beste bedoelingen, maar die soms behoorlijk kunnen botsen en dan sta je als stiefouder toch vaak 1-0 achter.
quote:Op woensdag 28 augustus 2019 19:23 schreef CaVaBien het volgende:
@:Seven bedankt voor het delen van jouw ervaringen en voor alle tips
En bedankt iedereen voor de tips, voor het meedenken en voor de feedback.
We hebben de vakantie overleefd en zijn weer terug in NL. Op aanraden van sommige van jullie heb ik papa en dochter soms alleen activiteiten laten ondernemen, zodat ik tussendoor 'pauze' had.
Ook heeft mijn partner na overleg duidelijk gemaakt aan dochter dat ze niet de slaapkamer moet binnenstormen. Dat ik wel met de baby naar de woonkamer kom als ik klaar ben. Op die manier werd het toch iets minder vermoeiend.
Nu zijn we terug en is stiefdochter nog steeds bij ons (nog een week extra, omdat de moeder op dit moment niet in staat is om voor haar dochter te zorgen). Ik ga werken en heb ook afgesproken met vriendinnen, ga langs bij familie om de komende 2 weken afwisseling te hebben.
+1quote:Op woensdag 28 augustus 2019 21:00 schreef Roomsnoes het volgende:
Fijn dat de vakantie fijn was!
Maar wat verdrietig voor het meisje dat haar moeder nu niet voor haar kan zorgen. Ik krijg het beeld van een meisje dat schreeuwt om aandacht, erkenning en liefde. Misschien wil ze heel graag belangrijk zijn voor zusje, voor jou.
Zou je haar in het dagelijkse leven wat SuperBelangerijke taken kunnen geven med de baby? Laat haar een uurtje "oppassen" in haar uppie terwijl jij boven een film kijkt, ofzo, zodat ze het gevoel geeft dat ze superbelangrijk is, want dat is ze natuurlijk wel.
Verder is het denk ik zoals eerder aangekaart wel belangrijk om aan jouw gevoelens tov haar te werken. Ze hoort er bij, en zal er altijd bij horen. Dat is immers een bewuste keuze van jou geweest, waar zij natuurlijk weinig in in te brengen had. Het klinkt alsof ze snakt naar jouw aandacht.
Roomsnoes omschrijft heel mooi wat ik denk dus plus 1.quote:Op woensdag 28 augustus 2019 21:00 schreef Roomsnoes het volgende:
Fijn dat de vakantie fijn was!
Maar wat verdrietig voor het meisje dat haar moeder nu niet voor haar kan zorgen. Ik krijg het beeld van een meisje dat schreeuwt om aandacht, erkenning en liefde. Misschien wil ze heel graag belangrijk zijn voor zusje, voor jou.
Zou je haar in het dagelijkse leven wat SuperBelangerijke taken kunnen geven med de baby? Laat haar een uurtje "oppassen" in haar uppie terwijl jij boven een film kijkt, ofzo, zodat ze het gevoel geeft dat ze superbelangrijk is, want dat is ze natuurlijk wel.
Verder is het denk ik zoals eerder aangekaart wel belangrijk om aan jouw gevoelens tov haar te werken. Ze hoort er bij, en zal er altijd bij horen. Dat is immers een bewuste keuze van jou geweest, waar zij natuurlijk weinig in in te brengen had. Het klinkt alsof ze snakt naar jouw aandacht.
quote:Op donderdag 29 augustus 2019 12:15 schreef Seven. het volgende:
Graag gedaan, TS. Fijn dat je er iets aan hebt.
Het valt mij op dat je sowieso zelden rechtstreeks antwoordt, misschien is dat ook het geval in het echte leven (ik denk van wel, aangezien je aangeeft dat je moeite hebt met grenzen stellen enzo). Zolang je dat niet beter leert, zal je altijd weer tegen dit soort dingen aanlopen.
Je hebt nog niets gezegd over het meisje dat er zo graag bij wil horen. Denk je na over hoe je dat toe kunt laten?
Als ik je daar ook weer van advies mag dienen, ik merk dat dat bij de oudste prima gaat met haar toelaten in mijn huis, mijn leven en mijn dingen. Met de jongste is dat een ander verhaal. Dat ligt aan mij. Onze mooie dochter is heel erg onzeker en dat resulteert in nepgedrag: heel stoer doen, 2 minuten later heel schattig, soms pestgedrag richting mij, regelmatig drama en overdreven fel reageren etc. Zij speelt 90% van de tijd een rol. Ik kan daar weinig geduld voor opbrengen, en daar kan zij niets aan doen. Het resultaat is dat ik vaak geneigd ben om een keer te zuchten en door te gaan met wat ik ook deed (oftewel: afwijzen en negeren). Dat is voor haar echt niet OK, juist zij moet veel meer het gevoel hebben dat ze erbij hoort en dat ik van haar hou om wie zij is. Er domweg bewust mee bezig zijn brengt al verlichting en tegenwoordig hou ik mezelf 9 van de 10 keer tegen om in die afwijzen en negeren-modus te gaan. Het gebeurt nog steeds wel eens dat ik in het moment niet adequaat reageer, maar het is wel degelijk iets waar je zelf actief aan kunt werken.
Afwijzen, negeren, ruzie zoeken, je mee laten slepen in drama en gedoe, overdreven streng zijn, niet actief je best doen om ze erbij te betrekken.. het zijn allemaal dingen die bijdragen aan actief buitensluiten van je stiefkind. Mijn ervaring is, hoe meer je ze betrekt en zelf moeite stopt in de band met je stiefkind, hoe leuker het wordt. Ik ben er nog lang niet hoor, onze jongste heeft sinds een weekje haar eerste mobiel. De hele wereld wordt geappt maar ik niet. Dus ik app zelf wel, ondanks dat ik wel een appje van haar had verwacht. Het zijn allemaal kleine dingetjes, zij wijst mij constant af maar ik kan en mag dat natuurlijk nooit terug doen bij haar. Ik ben hier de volwassene die wél in kan schatten dat zij zich domweg nog niet veilig voelt bij me. Ik ben de enige die daar actief verandering in kan bewerkstelligen. En ik maak daar helaas wel eens fouten in, niemand is perfect. Gelukkig is mijn vriend er dan nog om mee te praten, en hij denkt ook actief mee.
Dus niet zo afwachtend, dat is mijn advies. Kom zelf in actie om die band met jullie oudste te verbeteren, en neem daar de tijd voor.
Dit alleen al, een wereld van verschil.quote:
Ik vind dit echt super knap van je! Dat je de kwetsbare verhoudingen zo goed doorziet en daardoor (meestal dan toch) boven het "drama" van alledag kan gaan staan.quote:Het zijn allemaal kleine dingetjes, zij wijst mij constant af maar ik kan en mag dat natuurlijk nooit terug doen bij haar. Ik ben hier de volwassene die wél in kan schatten dat zij zich domweg nog niet veilig voelt bij me. Ik ben de enige die daar actief verandering in kan bewerkstelligen.
Bedanktquote:Op woensdag 28 augustus 2019 20:19 schreef Jopie78 het volgende:
[..]![]()
Wat geweldig om te lezen dat je volgehouden hebt, en ook nog eens de ruimte hebt gevonden om je huis langer open te stellen dan gepland!!
Sterke vrouw! Toch!
quote:Op donderdag 29 augustus 2019 21:21 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Bedankt
Ik probeer echt wel een lieve/goede (stief)moeder te zijn, maar het gaat in ups en downs, zoals @:seven dat zo mooi omschrijft.
Ik vind het trouwens heel knap seven. Zo goed dat je er bewust mee bezig bent en er iets van probeert te maken. Het is geen makkelijke rol en meestal erg ondankbaar 'werk'.
Als ik zo nadenk heb ik het eigenlijk nog goed getroffen. Stiefdochter appt mij bijv bijna dagelijks als ze bij haar moeder is (gaat dan trouwens wel vaak over de baby).
Ze wilt altijd heel veel vertellen/ met mij shoppen (haar beste vriendin heeft ook een stiefmoeder en ze hebben dus bedacht dat het ontzettend leuk zou zijn als zij samen kunnen shoppen met ons, de stiefmoeders, erbij)
Wilt (game)spelletjes met mij spelen.
Ik doe het niet perfect, heb af en toe spijt van hoe ik reageer/gedraag, ben bang dat ik haar 'verpest', maar als ik zo kijk naar hoe zij zich gedraagt tegenover mij, doe ik het denk ik ook niet al te slecht.
Ik vind het vooral vervelend dat ik op de een of andere manier toch een beetje op mijn tenen loop als zij er is. Ik kan niet te streng/boos doen. Ik bemoei niet met alles. En ze is niet door mij opgevoed, waardoor ze dingen anders doet. Het is lastig om daarmee om te gaan en ik kan me daaraan irriteren.
@:Roomsnoes je hebt gelijk. Ik probeer/geef haar ook wel aandacht, maar soms lijkt het alsof ze veel meer verlangt dan dat ik kan geven. Dat van oppassen is wel een goed idee. Al vind ik het nog wel een beetje eng om de baby alleen met haar te laten.
@:miss_sly & @:bunderbos ik vond het geen fijn idee om de baby toe te vertrouwen aan haar. Dat laat ik nu steeds meer los, ze mocht vaak de babywagen rijden, de baby vasthouden en helpen met badderen.
Oh wat goed! Dat vond ik ook echt lastig hoor, de baby aan een ander toevertrouwen (blame hormones, het is gewoon de natuur dat je in een leeuwin verandert). Klinkt alsof jullie er echt wel komen, geef het wat tijd, het komt helemaal goed als ik dit zo lees.quote:Op donderdag 29 augustus 2019 21:21 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Bedankt
Ik probeer echt wel een lieve/goede (stief)moeder te zijn, maar het gaat in ups en downs, zoals @:seven dat zo mooi omschrijft.
Ik vind het trouwens heel knap seven. Zo goed dat je er bewust mee bezig bent en er iets van probeert te maken. Het is geen makkelijke rol en meestal erg ondankbaar 'werk'.
Als ik zo nadenk heb ik het eigenlijk nog goed getroffen. Stiefdochter appt mij bijv bijna dagelijks als ze bij haar moeder is (gaat dan trouwens wel vaak over de baby).
Ze wilt altijd heel veel vertellen/ met mij shoppen (haar beste vriendin heeft ook een stiefmoeder en ze hebben dus bedacht dat het ontzettend leuk zou zijn als zij samen kunnen shoppen met ons, de stiefmoeders, erbij)
Wilt (game)spelletjes met mij spelen.
Ik doe het niet perfect, heb af en toe spijt van hoe ik reageer/gedraag, ben bang dat ik haar 'verpest', maar als ik zo kijk naar hoe zij zich gedraagt tegenover mij, doe ik het denk ik ook niet al te slecht.
Ik vind het vooral vervelend dat ik op de een of andere manier toch een beetje op mijn tenen loop als zij er is. Ik kan niet te streng/boos doen. Ik bemoei niet met alles. En ze is niet door mij opgevoed, waardoor ze dingen anders doet. Het is lastig om daarmee om te gaan en ik kan me daaraan irriteren.
@:Roomsnoes je hebt gelijk. Ik probeer/geef haar ook wel aandacht, maar soms lijkt het alsof ze veel meer verlangt dan dat ik kan geven. Dat van oppassen is wel een goed idee. Al vind ik het nog wel een beetje eng om de baby alleen met haar te laten.
@:miss_sly & @:bunderbos ik vond het geen fijn idee om de baby toe te vertrouwen aan haar. Dat laat ik nu steeds meer los, ze mocht vaak de babywagen rijden, de baby vasthouden en helpen met badderen.
ik heb een baby van vergelijkbare leeftijd en zojuist een paar logees over de vloer gehad (een neefje van 13, een nichtje van 15, een neefje van 18 en zijn vriendinnetje). Ik vind het belangrijk dat mijn baby een goede band opbouwt met zijn neefjes en nichtjes. Daarom geef ik ze de kans om tijd met hem door te brengen. Tegelijkertijd herken ik het 'leeuwinnen-gevoel', waarbij je er van overtuigd bent dat niemand zo goed weet wat je baby nodig heeft als jijzelf.quote:Op vrijdag 30 augustus 2019 08:56 schreef bunderbos het volgende:
PS voor wat betreft het 'oppassen', dat kan ook zijn terwijl jij even iets in een andere kamer doet (ik ga even de was doen, zou jij op xx willen letten?) en dan kun je ook af en toe je hoofd nog even om de hoek steken. Zo bouw je het ook voor jezelf een beetje op.
Mooie post, en helemaal waarquote:Op vrijdag 20 september 2019 16:44 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik wil hier al een hele tijd graag op reageren.
Ik ben een stiefkind. Al ruim 30 jaar.
Betrek ajb jullie kindje in het leven van zijn dochter. Doe alsof zij jouw eigen kind is.
Mijn zusje, in ben op een paar dagen na, 10 jaar ouder, is mijn beste vriendin. En dat komt omdat mijn stiefmama mij bij
alles in haar leven bij haar kind betrokken heeft
Mooiquote:Op vrijdag 20 september 2019 16:44 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik wil hier al een hele tijd graag op reageren.
Ik ben een stiefkind. Al ruim 30 jaar.
Betrek ajb jullie kindje in het leven van zijn dochter. Doe alsof zij jouw eigen kind is.
Mijn zusje, in ben op een paar dagen na, 10 jaar ouder, is mijn beste vriendin. En dat komt omdat mijn stiefmama mij bij
alles in haar leven bij haar kind betrokken heeft
Nu je het weet, wordt dat vast langzaam beter. Na een jaar besef je ineens dat je je er al een tijdje niet aan geërgerd hebt.quote:Op vrijdag 20 september 2019 21:02 schreef CaVaBien het volgende:
Bedankt voor alle reacties! En ontzettend fijn om opbouwende kritiek te krijgen ipv allerlei beschuldigingen
@:mascara-klodder fijn om te horen dat het goed is gegaan en dat je nu een fijne band met je zusje hebt! Heb jij nog tips hoe ik haar verder erbij kan betrekken?
@:Seven. Het gaat veel beter! Ik kan de baby nu iets meer loslaten. Soms bied ik zelf aan dat stiefdochter haar mag vasthouden, terwijl ik bijvoorbeeld aan het stofzuigen of kleren aan het ophangen ben. Ik wil graag dat ze een goede band krijgen. Uiteindelijk zijn ze zusjes van elkaar. Het is ook leuk voor mijn dochter als zij straks ouder is en een zus heeft waarmee ze dingen kan delen.
Zelf vind ik het nog steeds wel lastig. Ik irriteer me sneller aan haar gedrag, maar ben er wel bewust van dat dat iets is wat door mij komt en niet persé haar schuld is. Wat jij ook al aangaf, aan mijn eigen troep/ troep van mijn man erger ik me niet, maar als zij rommel achterlaat, word ik boos
Ik ben bang dat dat niet gaat veranderen.
Tnx! Ook @Seven.quote:
Bedankt voor het delen en voor al je tips! Zo fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Jouw situatie is denk ik erg vergelijkbaar met mijn situatie.quote:Op zaterdag 21 september 2019 08:43 schreef _charlie het volgende:
Hoi CaVaBien.
Hier ook een ‘ervaringsdeskundige’. Ik heb dezelfde situatie als jij recentelijk meegemaakt. Mijn vriend en ik hebben sinds 4 jaar een relatie, waarin wij de eerste 3 jaar ge-lat hebben. Dit beviel voor ons beide prima. Hij heeft twee dochters uit een eerder huwelijk en 50% co-ouderschap. Anders verdeelt dan bij jullie; oneven weken zijn ze hier op wo/do/vrij en op de even weken do/vrij/zat/zon.
De meiden zijn nu bijna 8 en bijna 10. De oudste is al lekker aan het pre-puberen. Dat zorgt voor vaak hilarische situaties waarin je zelf boos moet doen maar ondertussen je doodlacht van binnen maar soms ook wel heel frustrerend kan zijn. Ook hier is het herkenbaar van de rondslingerende zooi. Gelukkig hebben wij vrienden met dezelfde leeftijden wat betreft de oudste en hebben wij het regelmatig met elkaar erover. Daar gaat het precies hetzelfde. Het is iets dat bij de ontwikkeling tot volwassen persoon hoort. Pubers zijn nou eenmaal moeilijk/frustrerend/lui/etc.
Ik kwam zelf om de hoek kijken toen zij 3,5 en 5,5 jaar oud waren. Al vanaf het begin af aan ben ik de opvoeder wat betreft regels, normen en waarden. Dit zal mogelijk komen door mijn pedagogische achtergrond of omdat het een rol is waar ik mij prettig in voel. Gelukkig wordt dit goed geaccepteerd maar maakt het vaak wel vermoeiend. Mijn vriend is daar minder van en laat alles maar gewoon gebeuren. Dat ligt in zijn karakter. Het is dan wel zo dat de meiden bij mij aan een half woord genoeg hebben. Mooie is wel dat hij sneller boos kan worden. Dit heeft dan minder effect. Ik ben in de 4 jaar tijd maar 2 keer boos geweest. Beiden keren heeft enorme indruk gemaakt want (eigen woorden van de oudste) jij bent echt nooit boos! De band die ik met de oudste heb is ook heel anders dan met de jongste. De oudste en ik praten veel over gevoelens/hoe het gaat/dromen/ambities/maar ook gewoon babbelen. De jongste is meer een fladderaar en dat is ook prachtig. Daarmee knutsel/speel/puzzel ik meer. Ik probeer er vooral voor te zorgen dat ze zich gezien voelen en we hebben maandelijks een APK momentje. Wat gaat er goed, wat kan er beter. Daar hebben wij als hulp ook het spel 'Vertellis' voor het gezin bij. Dat maakt soms hele mooie/moeilijke dingen los,
Sinds 7 maanden hebben de meiden er een (half)zusje bij. De dochter van mij en mijn vriend. Voor hun bestaat het woord ‘half’ niet. Het is voor hen echt hun volle zusje. Als ze bij ons komen is het eerste wat ze vragen: “Waar is *naam baby*?!”
Ook zij willen graag haar de fles geven, knuffelen, vasthouden, mee spelen, luiers mee helpen verschonen, de wagen duwen etc. Iets wat ik ook in het begin erg lastig vondt. Het is een kwestie van jezelf op nr 2 zetten en accepteren dat het voor hun een volle zus is. Zij kennen niet anders dan dat zij bij hen hoort. In ieder gezin zal het zo gaan hou ik mijzelf maar voor. Ook ‘volle’ broers/zussen zullen zo betrokken willen zijn. Een fenomeen die je zelf niet kent omdat ze voor jou waarschijnlijk geen ‘eigen’ dochter voelt.
Door mezelf goed in te lezen (‘Help mijn man heeft kinderen’ en andere boeken over samengestelde gezinnen) hebben mij geholpen in te zien dat de dingen waar ik tegenaan liep/loop heel gewoon zijn. Je doet als stief/bonus/whatever-moeder je stinkende best maar hebt het gevoel het nooit goed te doen. Je wilt graag je grenzen aangeven maar bent continu aan het stoeien met wat voor effect dat wel niet gaat hebben/wat anderen daar wel niet van zullen denken/of het wel een grens is die je mag trekken/of je niet egoïstisch bent/etc.
Wat mij daarnaast ook veel heeft geholpen is erover praten. Met vriendinnen/mijn ouders (ik heb een moeder en stiefvader, mijn bio-vader is sinds mn 4e niet meer in beeld) en met anderen die in dezelfde situatie zitten.
Ik kan alleen maar mee geven; het wordt alleen maar makkelijker als je je minder probeert te verzetten en haar erbij probeert te betrekken. Ieder kind heeft behoefte betrokken te worden in het gezinsleven/nieuwe broertjes zusjes. Maak duidelijke afspraken met haar waar je die kunt maken. Ik heb hier de afspraak dat als baby uit bed wordt gehaald en op het aankleed kussen ligt de meiden er wel bij mogen staan maar baby nog even met rust moeten laten. Baby moest namelijk meteen gekust/geknuffeld worden etc. met als resultaat dat ik er zelf amper meer bij kon om te verschonen want ze wurmde zich er echt tussen. Toen ik op een rustig moment de meiden bij me nam om het af te spreken werd dit volledig geaccepteerd. Er zat namelijk een goede reden achter; ik kon baby niet verschonen als ze zo druk gemaakt werd. Daartegenover staat wel dat ze meteen met haar gaan spelen als ze beneden is. Of; in de box is het rusttijd. Dan mag ze alleen spelen. Soms moet ik ze eraan helpen herinneren maar vaak niet. Op die manier vind je je weg wel.
Mocht je behoefte hebben aan een luisterend oor mag je altijd een pb sturen!
En onthoudt; ook al heb je het idee dat je het nooit goed doet, je doet het wel goed. Stiefmoeder zijn is al helemaal niet zo makkelijk en dat zal het ook nooit worden.
Precies, die ken ik maar als te goed; je wist toch waar je aan begon?quote:Op zaterdag 21 september 2019 22:22 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Bedankt voor het delen en voor al je tips! Zo fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Jouw situatie is denk ik erg vergelijkbaar met mijn situatie.
Ik ken geen andere stiefmoeders, dus het is voor mij lastig om ervaringen uit te wisselen of om mijn verhaal te doen/ irritaties te uiten. Als ik al iets vertel aan iemand, krijg ik gauw de reactie dat ik er zelf voor heb gekozen om samen te zijn met een man met kind.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |