Ik stel gewoon een vraag hoor.quote:Op maandag 5 augustus 2019 09:19 schreef Stormqueen het volgende:
Waarom nou meteen weer die toonzetting he. Dat vind ik zo jammer. Daardoor ontsporen dit soort discussies dus altijd.
Wat is er niet normaal aan om gewoon te vragen of er mensen zijn die spijt hebben van het nemen van kinderen? Zo raar is die vraag niet.quote:Op maandag 5 augustus 2019 09:41 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Stel je op je werk ook dit soort normale vragen? ;') Of bij je familie of wat dan ook
Als ik dat andere topic zo lees dan denk ik het wel jaquote:Op maandag 5 augustus 2019 09:42 schreef Roomsnoes het volgende:
Die mensen zijn er vast. Maar denk je die te vinden hier in OUD..?
Je stelt geen vraag, je stelt dat als je de voorbeelden in het andere topic ziet, mensen wel spijt MOETEN hebben. Als je dat in dit topic dus niet toegeeft, durf je dat kennelijk niet. Het kan niet zo zijn dat je geen spijt hebt, het kan alleen zo zijn dat je het niet toegeeft.quote:
Heb jij wel spijt?quote:
Ik stel wel een vraag. Zie de zin die eindigt op een vraagteken.quote:Op maandag 5 augustus 2019 09:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je stelt geen vraag, je stelt dat als je de voorbeelden in het andere topic ziet, mensen wel spijt MOETEN hebben. Als je dat in dit topic dus niet toegeeft, durf je dat kennelijk niet. Het kan niet zo zijn dat je geen spijt hebt, het kan alleen zo zijn dat je het niet toegeeft.
Gast je weet zelf ook wel hoe debiel je OP is. Je zou op die manier ook nooit iets vragen aan iemand buiten het forumquote:Op maandag 5 augustus 2019 10:07 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik stel wel een vraag. Zie de zin die eindigt op een vraagteken.
En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er mensen zijn die spijt hebben. Dat moet gewoon haast wel.
En wat durf ik niet toe te geven? Ik stel gewoon een normale vraag; wat zitten jullie allemaal te stuiteren?
Tuurlijk wel.quote:Op maandag 5 augustus 2019 10:22 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Gast je weet zelf ook wel hoe debiel je OP is. Je zou op die manier ook nooit iets vragen aan iemand buiten het forum
De manier waarop je een vraag stelt impliceert dat het niet mogelijk is om geen spijt te hebben, alleen dat je niet durft toe te geven dat je geen spijt hebt.quote:Op maandag 5 augustus 2019 10:07 schreef vosss het volgende:
[..]
En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er mensen zijn die spijt hebben. Dat moet gewoon haast wel.
En wat durf ik niet toe te geven? Ik stel gewoon een normale vraag; wat zitten jullie allemaal te stuiteren?
Je gaat op vakantie met het vliegtuig en je terugvlucht heeft 3 uur vertraging. Spijt natuurlijk dat je überhaupt op vakantie wilde gaan en de rest van de vakantie is nu volledig verpest!quote:Op maandag 5 augustus 2019 10:25 schreef Leandra het volgende:
Je stelt een vraag waarbij je op zoek bent naar een bepaald antwoord, omdat je uit dat andere topic de conclusie trekt dat die ouders er wel moeten zijn.
Ja, die ouders zullen er best zijn, maar ik acht de kans klein dat ze in OUD zitten, daarbij lees ik in dat andere topic niets in de categorie "was ik er maar nooit aan begonnen".
Het leven is nou eenmaal niet allemaal leuk en makkelijk, maar dat wil niet zeggen dat je bij iedere tegenvaller spijt hebt dat je er aan begonnen bent.
Waarom zouden ze daar niet zitten? Zou toch best kunnen dat mensen ‘spijt’ hebben?quote:Op maandag 5 augustus 2019 10:25 schreef Leandra het volgende:
Je stelt een vraag waarbij je op zoek bent naar een bepaald antwoord, omdat je uit dat andere topic de conclusie trekt dat die ouders er wel moeten zijn.
Ja, die ouders zullen er best zijn, maar ik acht de kans klein dat ze in OUD zitten, daarbij lees ik in dat andere topic niets in de categorie "was ik er maar nooit aan begonnen".
Het leven is nou eenmaal niet allemaal leuk en makkelijk, maar dat wil niet zeggen dat je bij iedere tegenvaller spijt hebt dat je er aan begonnen bent.
Persoonlijk vind ik wel dat dr heftig wordt gereageerd. Ik las laatst nog een artikel waarin een aantal mensen aangeven spijt te hebben van kinderen. Heerst toch een taboe op, jammer eigenlijk, ik vind dat dat hier ook te zien is door de heftige reacties. Mensen kunnen spijt hebben en ergens zou het ook mooi zijn als ze daar open voor kunnen zijn.quote:Op maandag 5 augustus 2019 10:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De manier waarop je een vraag stelt impliceert dat het niet mogelijk is om geen spijt te hebben, alleen dat je niet durft toe te geven dat je geen spijt hebt.
Lezen; de 'je' in de zinnen slaat niet op jou, maar op algemeen.
Zeker.quote:Op maandag 5 augustus 2019 10:32 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik wel dat dr heftig wordt gereageerd. Ik las laatst nog een artikel waarin een aantal mensen aangeven spijt te hebben van kinderen. Heerst toch een taboe op, jammer eigenlijk, ik vind dat dat hier ook te zien is door de heftige reacties. Mensen kunnen spijt hebben en ergens zou het ook mooi zijn als ze daar open voor kunnen zijn.
Geweldig, zoals jij de vermoorde onschuld kunt spelen. Kunnen die ‘kut’kinderen uit dat andere topic nog wat van leren!quote:Op maandag 5 augustus 2019 10:07 schreef vosss het volgende:
[..]
Nou, dit!quote:Op maandag 5 augustus 2019 10:46 schreef bleiblei het volgende:
Overigens begrijp ik kinderlozen ook wel. Super fijn om geen rekening te hoeven houden met kinderen en bakken geld over te houden. Maar ik zou die 2 koters voor geen goud willen inruilen daarvoor.
Maar ik denk niet dat die per se altijd spijt zouden krijgen als ze wel kinderen hadden gekregen. Voor veel mensen geldt dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden en zo lang je in staat bent je kinderen lief te hebben zal het zo'n vaart niet lopen. Dan groei je er vanzelf in dat je nooit anders had gewild, omdat je weet wat je dan had gemist.quote:Op maandag 5 augustus 2019 10:46 schreef bleiblei het volgende:
Overigens begrijp ik kinderlozen ook wel. Super fijn om geen rekening te hoeven houden met kinderen en bakken geld over te houden. Maar ik zou die 2 koters voor geen goud willen inruilen daarvoor.
Die voordelen zie ik niet zo. Het is maar net wat je er zelf van maakt.quote:Op maandag 5 augustus 2019 10:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou, dit!
Ik zie zeker de voordelen van kinderloos zijn wel. Zijn we ook jaren geweest en dat was ook heel fijn.
Maar ik ben erg blij met onze dochter en we hebben het doorgaans echt fijn met drieën. En soms niet, en dat hoort er ook bij.
Ja "spijt" tussen aanhalingstekens wel, maar daar gaat het niet om hè, het gaat om echte spijt.quote:Op maandag 5 augustus 2019 10:30 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]
Waarom zouden ze daar niet zitten? Zou toch best kunnen dat mensen ‘spijt’ hebben?
Klopt, ik voel me dan ook niet beperkt door mijn kind.quote:Op maandag 5 augustus 2019 11:22 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Die voordelen zie ik niet zo. Het is maar net wat je er zelf van maakt.
Ok ok, verre reizen is wat lastig de eerste paar jaar (maar dichterbij zijn ook fantastische dingen, wij zijn bv toen naar Zweden gegaan), 4 keer per week compleet naar de klote door uitgaan werkt niet zo goed met kinderen. Maar verder valt het echt reuze mee en gaat het vooral om hoe wil jij het voor jezelf invullen.
Ik heb me eigenlijk nooit beperkt gevoeld door mijn kind.
Het hangt denk ik vooral af van wat wil je met je eigen leven? Wat vindt je leuk en past een kind daarbij?
Ik vond naar Zweden gaan, bootje bij het huisje, wandelen, vuurtje en marshmallows roosteren in de avond, heerlijk. Dat had ik zonder kind ook heerlijk gevonden. Had ik zonder kind ook gedaan.
Ik voel mij met name (af en toequote:Op maandag 5 augustus 2019 11:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Klopt, ik voel me dan ook niet beperkt door mijn kind.
Ik had de afgelopen tien jaar wel andere dingen kunnen doen als ik geen kind had gehad die ik OOK leuk had gevonden en waar ik van genoten had. Dus dat zouden de voordelen zijn van geen kind. Het is niet dat omdat ik ook de voordelen zie van geen kind(eren) ik me dus beperkt voel door mijn kind.
Hoezo shitstorm? Is toch vooral heel vervelend voor haar?quote:Op maandag 5 augustus 2019 11:25 schreef Stormqueen het volgende:
Ik heb dus een collega gehad, in de babyzaak waar ik in mijn studietijd werkte, die ooit bekend heeft dat ze spijt had van haar kinderen.
De sjitstorm die ze over zich heen kreeg, daar lusten de honden geen brood van. Ik begrijp wel dat het een enorm taboe is. Maar ja, die mensen bestaan inderdaad wel degelijk. Gelukkig zijn ze dungezaaid.
Shitstorm van anderen die het lastig vinden om een reactie van een ander in hun meningenpatroon te passenquote:Op maandag 5 augustus 2019 11:31 schreef Chia het volgende:
[..]
Hoezo shitstorm? Is toch vooral heel vervelend voor haar?Het is dan roeien met de riemen die je hebt en veel meer kan zij niet doen.
Meer mensen die dit gevoel delen?quote:Op maandag 5 augustus 2019 10:41 schreef bleiblei het volgende:
En dus bij kinderen is het 80% van de tijd afzien, 20% super tof en die 20% compenseren de 80% ruimschoots.
Iets wat je alleen begrijpt als je kinderen hebt.
En als vrouw kun je nog moeilijker je gezin verlaten dan als man, het wordt je als vrouw veel meer kwalijk genomen.quote:Op maandag 5 augustus 2019 11:25 schreef Stormqueen het volgende:
Ik heb dus een collega gehad, in de babyzaak waar ik in mijn studietijd werkte, die ooit bekend heeft dat ze spijt had van haar kinderen.
De sjitstorm die ze over zich heen kreeg, daar lusten de honden geen brood van. Ik begrijp wel dat het een enorm taboe is. Maar ja, die mensen bestaan inderdaad wel degelijk. Gelukkig zijn ze dungezaaid.
Dat ben ik met je eens, maar veel mensen kunnen dat toch moeilijk verkroppen, als iemand een "afwijkende" mening heeft. En schromen niet om dat te laten merken.quote:Op maandag 5 augustus 2019 11:31 schreef Chia het volgende:
[..]
Hoezo shitstorm? Is toch vooral heel vervelend voor haar?Het is dan roeien met de riemen die je hebt en veel meer kan zij niet doen. Je verantwoordelijkheid niet nemen is iets anders dan spijt hebben.
Oh, ik kan het me wel voorstellen hoorquote:Op maandag 5 augustus 2019 11:28 schreef Leandra het volgende:
Ik ben al langer moeder dan ik geen moeder ben geweest, en kan me echt niet voorstellen hoe mijn leven eruit zou zien zonder mijn kinderen, hoewel de levens van kinderloze vriendinnen wel een hintje geven van hoe het zou kunnen zijn, maar ik geloof niet dat zij gelukkiger of ongelukkiger zijn dan ik.
Maar ik vind het vreemd om daar een veroordelende mening over te hebben. Is toch zwaar shit als iemand dat zo ervaart? Aan gevoelens is nu eenmaal niet alles maakbaar. En zulke gevoelens ten opzichte van iets permanents terwijl vele anderen het gegund is daar juist van te genieten is echt heel zuur.quote:Op maandag 5 augustus 2019 11:32 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Shitstorm van anderen die het lastig vinden om een reactie van een ander in hun meningenpatroon te passen.
Dat doe ik toch nergens, ik zeg alleen dat ik het me zo kan voorstellen als ik al die irritatiepunten zo lees.quote:Op maandag 5 augustus 2019 10:31 schreef Schanu het volgende:
Irritatiepunten hebben van je kinderen kan je niet gelijk stellen aan het hebben van spijt.
Duurde nog lang voordat deze dooddoener erin gegooid werd. Man man manquote:Jij hebt geen kinderen, dat kan je niet weten.
Ik kan ook niets bedenken voor het andere topic, sterker nog; ik heb het andere topic zelfs doorgestuurd naar mijn man, want die wordt iedere keer kwaad als Soneal expres zit te boeren (om een reactie van hem uit te lokken), terwijl ik helemaal dubbel ligquote:Op maandag 5 augustus 2019 11:34 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Oh, ik kan het me wel voorstellen hoor
Maar ik heb geen spijt. Ik kan ook niets bedenken wat niet leuk is aan ze, maar dat komt vooral omdat ik hele makkelijke kinderen heb en voel daardoor geen beperkingen. Want over het algemeen ben ik niet de allergrootste kindervriend en vind de kinderen van andere meestal irritant.
Die hormonen hebben dan echt wel hun nut iddquote:Op maandag 5 augustus 2019 11:34 schreef Adrian4 het volgende:
Ik zit nu te denken en zelfs in de eerste vijf maanden van mijn oudste, toen ie alleen maar kon krijsen, heb ik geen minuut spijt gehad dat hij er was. Want liefde en houden van enzo.
Nou ja, die dooddoener is wel hoe het werkt natuurlijk; je krijgt een kind, je houdt er vrijwel instant van (soms duurt dat wat langer), en daardoor zijn al die irritatiepunten die je in dat topic leest geen reden om spijt te hebben dat je kinderen hebt gekregen.quote:Op maandag 5 augustus 2019 11:38 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat doe ik toch nergens, ik zeg alleen dat ik het me zo kan voorstellen als ik al die irritatiepunten zo lees.
[..]
Duurde nog lang voordat deze dooddoener erin gegooid werd. Man man man
Er is ook gewoon geen enkele normale discussie te voeren hier.
Mod, gooi het topic maar dicht![]()
Prima. Kunnen dan alle mensen die géén spijt hebben dan optiefen? Dit topic is voor mensen die wèl spijt hebben. Bedankt alvastquote:Op maandag 5 augustus 2019 11:40 schreef Stormqueen het volgende:
Tuurlijk gooien we dit niet dicht. Het topic loopt juist superlekker!
Haha.quote:Op maandag 5 augustus 2019 11:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik kan ook niets bedenken voor het andere topic, sterker nog; ik heb het andere topic zelfs doorgestuurd naar mijn man, want die wordt iedere keer kwaad als Soneal expres zit te boeren (om een reactie van hem uit te lokken), terwijl ik helemaal dubbel lig
Maar goed, dit is ook wel m'n makkelijke kind hoor, hij houdt zich nog beter aan de regels dan ikzelf, ik ben dan ook verbaasd en geamuseerd tegelijk als hij zelf voorstelt iets tegen de regels te doen, want dat is zo niet mijn kind (t/m 8 alleen onder begeleiding, en ik zag het niet zitten, zegt hij: "we.... zouden kunnen zeggen dat ik 9 ben")
Nee hoor, je vroeg of mensen spijt hadden, dus iedereen mag antwoord geven op die vraagquote:Op maandag 5 augustus 2019 11:44 schreef vosss het volgende:
[..]
Prima. Kunnen dan alle mensen die géén spijt hebben dan optiefen? Dit topic is voor mensen die wèl spijt hebben. Bedankt alvast
Oh, ik denk dat iedere jonge ouder wel eens een "waar ben k aan begonnen?!quote:Op maandag 5 augustus 2019 11:44 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Haha.
Ja, ik kon wel IETS bedenken hoor voor het andere topicmaar dat is niets om spijt over te hebben. Maar als ik de andere irritatiepunten lees snap ik de vraag van Vosss wel. Als ik sommige dingen zo lees had ik misschien wel spijt gehad
Ik denk niet dat ik genoeg hormonen had gehad om niet heel even spijt te hebben bij een 5 maanden lang huilende baby. Denk ik he, geen ervaring
quote:Op maandag 5 augustus 2019 11:44 schreef vosss het volgende:
[..]
Prima. Kunnen dan alle mensen die géén spijt hebben dan optiefen? Dit topic is voor mensen die wèl spijt hebben. Bedankt alvast
Neequote:Op maandag 5 augustus 2019 11:44 schreef vosss het volgende:
[..]
Spijt dat ik dit topic geopend heb met al die zuurpruimen hier die over elkaar heen buitelen om wie het hardst kan roepen dat ik achterlijk ben.quote:
Pfff dit. Ik mis vooral het laagdrempelig de deur uitgaan. Niet iedere afspraak/activiteit buiten de deur is geschikt om met kinderen te doen, en nu moet ik altijd afstemmen met mijn man of opvang. En ik heb een erg uithuizerige man, dus zit regelmatig verplicht avonden 'alleen' thuis me te vervelen met slapende kinderen (of erger, me te vervelen met niet-slapers).quote:Op maandag 5 augustus 2019 11:31 schreef Stormqueen het volgende:
Nou, ik voel me wel degelijk soms beperkt door mijn kinderen.
Als ik gewoon heel graag een dag niks zou willen doen en een beetje in bed liggen rotten.
Als ik een dag naar de Efteling ga met ze en ik in álle achtbanen zou willen.
Oh my, als ik écht ziek ben en alleen maar in bed wil liggen met een kussen op mijn kop.
Weet ik het, noem maar op. Er zijn best veel dingen die niet (meer) zomaar kunnen als je kinderen hebt. Die ik soms best zou willen doen.
Maar ja, dat is niet hetzelfde als spijt hebben. Ik verdraag op sommige momenten mijn man ook slecht. Wel niet zeggen dat ik spijt heb dat ik met hem getrouwd ben.
Backfire!!!quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:18 schreef vosss het volgende:
Veel plezier met al die kutkinderen gewenst; ik hoop dat ze jullie tot wanhoop drijven en dat jullie alsnog spijt krijgen
Dankje HW. Eindelijk iemand die gewoon normaal reageert.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:22 schreef HeatWave het volgende:
Gelukkig doet OUD zijn best om van de reputatie van een eng eensgezind kliekje af te komen.
Het is een beetje een reltopic misschien, nou en? Opzich is het echt geen achterlijke vraag hoor.
Nee zeggen is ook een prima antwoord, maar deze hetze meteen is echt niet nodig. Topics kan je ook links laten liggen.
Goed zo, dat is weer geweldige PR.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:22 schreef HeatWave het volgende:
Gelukkig doet OUD zijn best om van de reputatie van een eng eensgezind kliekje af te komen.
Het is een beetje een reltopic misschien, nou en? Opzich is het echt geen achterlijke vraag hoor.
Nee zeggen is ook een prima antwoord, maar deze hetze meteen is echt niet nodig. Topics kan je ook links laten liggen.
Anders doe je er nog even een drama schepje bovenop, de tandjesquote:Op maandag 5 augustus 2019 12:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Goed zo, dat is weer geweldige PR.
Een van de weinige subfora dat nog wel goed loopt gaan afzeiken, TOP! Dit is wat het forum nodig heeft!
De vraag is of mensen spijt hebben, en kennelijk bevalt het antwoord niet, maar als je een antwoord hebt dat niet in lijn is met de verwachting in de OP moet je het topic kennelijk maar links laten liggen.
Wat dacht je er van zelf het topic links te laten liggen, een topic in een subforum waar je toch al de schurft aan hebt.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:37 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Anders doe je er nog even een drama schepje bovenop, de tandjes.
Omdat het een goeie vraag is.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat dacht je er van zelf het topic links te laten liggen, een topic in een subforum waar je toch al de schurft aan hebt.
Ik ga toch ook niet over gehaakte konijntjes lopen zeiken in CRE?
Mijn moeder heeft me zo'n tien jaar geleden verteld dat ze mij eigenlijk niet had gewild en ook moeite had zich aan mij te hechten. Toen vond ik dat zo vreselijk om te horen, vooral ook omdat ze iets expliciet maakte wat ik als kind ook wel eens gevoeld heb,quote:Op maandag 5 augustus 2019 10:00 schreef just me het volgende:
Heb je wel eens aan jouw ouders gevraagd of ze spijt hebben dat jij er bent ?
Dat afzeiken ben ik wel gewend hoor, daar trek ik me verder weinig van aan, maar het geeft wel weer eens aan hoe de zeilen erbij staan in OUD. Een normale vraag stellen, die het publiek hier niet zint, wordt niet getolereerd. Dat blijkt.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:37 schreef HostiMeister het volgende:
Maar TS wordt wel weer nodeloos afgezeken om een doodnormale vraag a.d.v. een leuk anders topic.
Dit zijn heel veel woorden om te zeggen dat je spijt hebtquote:Op maandag 5 augustus 2019 09:19 schreef Stormqueen het volgende:
Waarom nou meteen weer die toonzetting he. Dat vind ik zo jammer. Daardoor ontsporen dit soort discussies dus altijd.
Maar nee, spijt hebben is sowieso weinig zinvol, daarnaast heeft het krijgen van kinderen mijn leven ook in heel veel opzichten heel veel zin gegeven.
Makkelijk is het zeker niet. Waardevol wel degelijk.
Ik zit niet actief in OUD, dus ik heb geen idee welk kliekje je bedoelt.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:22 schreef HeatWave het volgende:
quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:18 schreef vosss het volgende:
[..]
Spijt dat ik dit topic geopend heb met al die zuurpruimen hier die over elkaar heen buitelen om wie het hardst kan roepen dat ik achterlijk ben.
Ik open geen topics meer in OUD
Jeetje, wat een volwassen reacties.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:18 schreef vosss het volgende:
Veel plezier met al die kutkinderen gewenst; ik hoop dat ze jullie tot wanhoop drijven en dat jullie alsnog spijt krijgen
Woah ben jij kaal??? Pics!!!quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:38 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Geen haar op m'n hoofd. Ook al ben ik kaal..
Nee, het is geen goede vraag als hij alleen maar "Ja, ik heb spijt" als antwoord wil.quote:
Had je 'm dan bij het grofvuil gezet en een nieuwe gemaakt? Ik betwijfel het.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:42 schreef Linkse_krijger het volgende:
Neuh, geen spijt hier, maar de kleine man is dan ook nog geen twee maanden oud en gedraagt zich eigenlijk alles een voorbeeldbaby. Als het een baby from hell zou zijn geweest had ik er wellicht anders over gedacht
Die reacties waren een reactie op het gros van de reacties op mijn normale vraag in de OP. Op een gegeven moment ben ik er wel klaar mee ja. En dan reageer ik dus zo.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:43 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik zit niet actief in OUD, dus ik heb geen idee welk kliekje je bedoelt.
Het is natuurlijk een beetje vreemd als ts dit topic start met een aantal aannames, en kritiek niet zo geweldig vindt. Het is gewoon anders als je kinderen hebt, maar dat mag natuurlijk niet gezegd worden van TS, want dooddoener. Ofzo.
[..]
[..]
Jeetje, wat een volwassen reacties.
Valt best mee toch? Ik post hier nooit en de meesten reageren erg constructief in een topic wat duidelijk bedoeld is om te kutten. Beetje jammer dat jij, juist als crew het weer begint op te stoken. Is dat nu waar FOK! Als forum heen wil? Ik vind het wat kinderachtig en vooral jammer dat juist jij hier probeert alsnog de boel aan te wakkeren.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:22 schreef HeatWave het volgende:
Nogal logisch dat hij die antwoorden zoekt he? Anders was het geen vraag.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, het is geen goede vraag als hij alleen maar "Ja, ik heb spijt" als antwoord wil.
Een goede vraag mag verschillende antwoorden hebben, maar hij wil geen verschillende antwoorden, hij wil een jankend "Ja, ik vind het vreselijk kut om kinderen te hebben!!!" reactie, en dat baseert hij op posts in een ander topic.
En dan kan hij zich ook nog eens niet voorstellen dat mensen in dat andere topic allerlei irritatiepunten over hun kinderen hebben die er niet toe leiden dat ze spijt hebben van het feit dat ze kinderen hebben gekregen.
Er is geen vraag, het gewenste antwoord is duidelijk; hij kan zich niet voorstellen dat zulke irritatiepunten niet tot spijt leiden, en dus moeten die ouders hier komen melden dat ze spijt hebben, anders klopt er iets niet.
Hij gaat voorbij aan het feit dat je een heel hoge irritatiegrens hebt als het gaat om iemand waar je zielsveel van houdt.
Wat is dat nou weer voor conclusie?quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:44 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Had je 'm dan bij het grofvuil gezet en een nieuwe gemaakt? Ik betwijfel het.
Dezelfde als die TS trekt. Ik ben het er niet mee eens, maar ik wil wel weten waar TS met zijn onderzoekje (De twee topics over dit onderwerp) naartoe wil.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:46 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor conclusie?
Vrij matige conclusie, probeer het nog eens als je volwassen bent.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:48 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dezelfde als die TS trekt. Ik ben het er niet mee eens, maar ik wil wel weten waar TS met zijn onderzoekje (De twee topics over dit onderwerp) naartoe wil.
Wauw, dus als mensen zeggen dat ze geen spijt hebben, of aangeven dat de toonzetting en vraagstelling van TS nergens op slaat (dus niet het onderwerp zelf), maakt van mensen meteen tere zieltjes?quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:44 schreef Linkse_krijger het volgende:
Overigens moeten al die tere zieltjes van ouders die op de ts lopen te zeiken niet zo jankmuilen. Het is wellicht een taboe om over dit soort dingen in real life te spreken, maar kom op zeg.
Waarschijnlijk zijn hun kinderen ook van die lichtgeraakte sneeuwvlokjes
Jammer dat FOK gelijk staat aan puberale reltopics om mensen over de kling te jagen en dat zodra er onverwacht een nette discussie ontstaat die weliswaar niet strookt met de insteek van de ts, jij komt janken. Godverdomme zeg. Wat zielig.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:46 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nogal logisch dat hij die antwoorden zoekt he? Anders was het geen vraag.
Als ik vraag of er iemand spaans spreekt en de hele groep komt melden dat ze wel frans spreken is het ook totaal nutteloos he?
Het is gewoon overduidelijk dat er in OUD nooit negatief over kinderen gepost mag worden en ik stel daar idd mijn vragen bij.
Nogmaals, het is een beetje een reltopic. Nou en, dit is ook gewoon FOK! hoor, geen apart forum. Een beetje een andere blik op dingen is echt niet fout.
Sorry maar dit is echt zo niet waar. En nee, daar zeg ik niet omdat het mijn kliekje zou zijn. Ik vind juist dat er een heel open gesprek gevoerd wordt. Jammer dat jij dat anders ziet. Ook jammer dat jij het als collega nodig acht om dat hier op deze manier tentoon te spreiden. Bedankt.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:39 schreef HeatWave het volgende:
En de reden dat het "goed loopt" is dus dat alles wat niet in het straatje past keihard wordt afgefikt zodat er dus idd geen "wanklank" is.
En dan nog ontkennen dat het een kliekje is. Dapper wel.
Nee, als je oprechte interesse hebt dan zoek je niet alleen antwoorden in een bepaalde richting.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:46 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Als ik vraag of er iemand spaans spreekt en de hele groep komt melden dat ze wel frans spreken is het ook totaal nutteloos he?
Het is gewoon overduidelijk dat er in OUD nooit negatief over kinderen gepost mag worden en ik stel daar idd mijn vragen bij.
Nogmaals, het is een beetje een reltopic. Nou en, dit is ook gewoon FOK! hoor, geen apart forum. Een beetje een andere blik op dingen is echt niet fout.
Dit slaat echt nergens op.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:49 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Jammer dat FOK gelijk staat aan puberale reltopics om mensen over de kling te jagen en dat zodra er onverwacht een nette discussie ontstaat die weliswaar niet strookt met de insteek van de ts, jij komt banken. Godverdomme zeg. Wat zielig.
Ga toch weg met je gedoe over PR, dit is 1 fucking topic, geen crewmededeling in MED ofzo.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, als je oprechte interesse hebt dan zoek je niet alleen antwoorden in een bepaalde richting.
Overigens; als je OUD werkelijk zou kennen zou je ook weten dat er vaak genoeg negatief over kinderen gepost wordt, maar je kent OUD niet, en je komt niet verder dan het standaard gezeik over OUD dat primair gebaseerd is op wat men in KLB en ONZ zelf over OUD verzint.
Maar nogmaals; je doet de PR voor het forum echt super, ik zou het wel weten als ik als iets met FOK! wilde doen en de PR zo zag posten.
Dat andere subfora niet afgezeken mag worden omdat dat negatief is voor FOK! geldt ook meestal niet als het over OUD gaat, dat geldt alleen maar voor subfora die wel echt naar de klote zijn.
Bij post 60 gooit ts wel een beetje zijn eigen glazen in ja, maar daarvoor werd hij ook al afgefikt, omdat de vraag blijkbaar te heftig is voor sommigen.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:48 schreef Schanu het volgende:
[..]
Wauw, dus als mensen zeggen dat ze geen spijt hebben, of aangeven dat de toonzetting en vraagstelling van TS nergens op slaat (dus niet het onderwerp zelf), maakt van mensen meteen tere zieltjes?
Heerlijk hoe al die clichés over ouders meteen uit de kast worden getrokken als je kritisch bent. Ga lekker ergens anders relschoppen
Volgens mij zijn er een paar goede inhoudelijke reacties gegeven, waar TS en alle andere mensen die hier komen rellen aan voorbij gaan. Want het is leuker om te zeiken over andere reacties.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:46 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ook voordat ts op post 60 de plank mis ging slaan kreeg hij al de wind van voren.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:54 schreef Leandra het volgende:
Hij vraagt of mensen spijt hebben.
Het antwoord op die vraag kan gewoon "Nee" zijn.
Net zoals het antwoord "Nee" kan zijn als iemand vraagt of mensen Spaans spreken.
Maar kennelijk mag je alleen jaar "Ja" antwoorden, anders moet je het topic maar links laten liggen.
Is het ook niet en vind hem best interessant zelfs de vraagquote:Op maandag 5 augustus 2019 09:42 schreef vosss het volgende:
[..]
Wat is er niet normaal aan om gewoon te vragen of er mensen zijn die spijt hebben van het nemen van kinderen? Zo raar is die vraag niet.
Omdat ts (daar komt 'ie weer, de dooddoener) geen kinderen heeft, maar wel de discussie wilt sturen naar een eigen standpunt dat door gebrek aan kennis en ervaring weinig serieus kan worden genomen.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:54 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Bij post 60 gooit ts wel een beetje zijn eigen glazen in ja, maar daarvoor werd hij ook al afgefikt, omdat de vraag blijkbaar te heftig is voor sommigen.
"To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize" -Voltairequote:Op maandag 5 augustus 2019 12:57 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Omdat ts (daar komt 'ie weer, de dooddoener) geen kinderen heeft, maar wel de discussie wilt sturen naar een eigen standpunt dat door gebrek aan kennis en ervaring weinig serieus kan worden genomen.
Dus als je geen kinderen hebt mag je die vraag niet stellen? Bovendien stelt ts slechts dat hij verwacht dat er mensen zijn die spijt hebben.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:57 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Omdat ts (daar komt 'ie weer, de dooddoener) geen kinderen heeft, maar wel de discussie wilt sturen naar een eigen standpunt dat door gebrek aan kennis en ervaring weinig serieus kan worden genomen.
Weet je, als je het anders insteekt, klinkt het heel anders en krijg je niet het idee dat je als kinderhater al vooringenomen bent en zeker weet dat mensen spijt hebben, maar het niet durven zeggen.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:41 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat afzeiken ben ik wel gewend hoor, daar trek ik me verder weinig van aan, maar het geeft wel weer eens aan hoe de zeilen erbij staan in OUD. Een normale vraag stellen, die het publiek hier niet zint, wordt niet getolereerd. Dat blijkt.
Maargoed, ik laat het maar weer voor wat het is, veel plezier nog met dit topic. Jammer dat het zo moet.
Dat komt door de originele OP.....quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:55 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Ook voordat ts op post 60 de plank mis ging slaan kreeg hij al de wind van voren.
In hoeverre wijkt die af van de huidige OP?quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat komt door de originele OP.....
Precies, dit denk ik zelf ook. Toch vind ik dat wel een hele lastige, want ik zou mn dochtertje nu niet meer kunnen missen. Maar goed, als ik terug zou gaan in de tijd met de kennis van nu, dan denk ik dat ik het niet weer helemaal opnieuw zou willen doen. Ondanks dat ik helemaal geen heel lastig kind heb hoor.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:37 schreef hoechst het volgende:
Spijt niet maar aLs ik het weer over mog doen had ik er niet voor gekozen...
Je mag de vraag wel stellen, maar je eigen beperkte mening als algemeen feit presenteren kan gewoon niet.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:58 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Dus als je geen kinderen hebt mag je die vraag niet stellen? Bovendien stelt ts slechts dat hij verwacht dat er mensen zijn die spijt hebben.
Beetje hooghartig gedrag wel van die ouders.
Maar is het in woorden te vatten waar hem dan in zit dan? Want de impact van een kind onderschatten overkomt elke ouder op bepaalde punten.quote:Op maandag 5 augustus 2019 13:00 schreef GwaiLow het volgende:
[..]
Precies, dit denk ik zelf ook. Toch vind ik dat wel een hele lastige, want ik zou mn dochtertje nu niet meer kunnen missen. Maar goed, als ik terug zou gaan in de tijd met de kennis van nu, dan denk ik dat ik het niet weer helemaal opnieuw zou willen doen. Ondanks dat ik helemaal geen heel lastig kind heb hoor.
quote:Op maandag 5 augustus 2019 13:04 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Je mag de vraag wel stellen, maar je eigen beperkte mening als algemeen feit presenteren kan gewoon niet.
Je moet mij ook geen vragen stellen over vrouwendingen. Daar heb ik gewoon geen ervaring mee, domweg omdat ik geen vrouw ben. Het zou ook vervelend worden als ik vrouwen dingen ging vertellen die ze zelf veel beter weten, toch?
Dit idee?quote:Als ik zo die klachten over ongesteld zijn lees dan moet het wel heel erg kut zijn (npi) om vrouw te zijn, wees eens eerlijk? Was je niet liever als man geboren?!
Want kom op, als ik dat zo lees dan moet dat gekut (npi) met de tampons en dergelijke wel hel op aarde zijn.
Zeg het maar, spijt dat je als vrouw geboren bent?
Zoveel 'feiten' presenteert ts niet eens. Maar ik begrijp nu dat de OP is aangepast, dus wellicht was dat in de originele OP wel.quote:Op maandag 5 augustus 2019 13:04 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Je mag de vraag wel stellen, maar je eigen beperkte mening als algemeen feit presenteren kan gewoon niet.
Je moet mij ook geen vragen stellen over vrouwendingen. Daar heb ik gewoon geen ervaring mee, domweg omdat ik geen vrouw ben. Het zou ook vervelend worden als ik vrouwen dingen ging vertellen die ze zelf veel beter weten, toch?
In de OP had TS het over krijsende kutkinderen.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:59 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
In hoeverre wijkt die af van de huidige OP?
Ja ok, dat is niet echt een fatsoenlijke formulering. Lastig discussiëren ook als de OP wordt aangepast.quote:Op maandag 5 augustus 2019 13:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
In de OP had TS het over krijsende kutkinderen.
HW!quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:46 schreef HeatWave het volgende:
Maar moeilijk en zwaar is toch geen opmars naar spijt?quote:Op maandag 5 augustus 2019 13:06 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
Het lijkt mij vooral moeilijk/zwaar om kinderen te hebben. Zo’n enorme verantwoordelijkheid: altijd zorgen voor en niet veel tijd voor jezelf. En dan ook nog geld verdienen, zorgen dat je kids niks tekort komen, eten op tafel, huishouden doen. Ik heb wel respect voor ouders. Aan de andere kant lijkt het mij ook super leuk: ik vind kinderen vaak wel leuk, grappig, lijkt me ook heel leuk om je kind op te zien groeien, een ‘mens’ zien worden zeg maar.
Ik kan me wel voorstellen dat mensen spijt kunnen hebben; het lijkt mij zwaar. Vooral als je, voordat je begon aan kinderen, een enorm rooskleurig beeld had ofzo. Daarentegen kan ik me ook voorstellen dat het hartstikke leuk is.
Denk niet eens dat ik die onderschat heb, want heb er best goed over na gedacht voordat ik er aan begon. Heb ook geen spijt, al dacht ik het eerst jaar wel af en toe van ''waar ben ik aan begonnen, dit is niet voor mij weggelegd''. Nu ben ik enorm gelukkig met mijn dochter hoor, maar als ik 5/6 jaar terug zou gaan in de tijd dat ik er dan toch niet voor zou kiezen. Nou ja, het klinkt en voelt ook heel dubbel, omdat ik nu ook absoluut niet meer zonder haar zou willen.quote:Op maandag 5 augustus 2019 13:06 schreef Chia het volgende:
[..]
Maar is het in woorden te vatten waar hem dan in zit dan? Want de impact van een kind onderschatten overkomt elke ouder op bepaalde punten.
In dat topic waar ik naar verwijs hebben jullie het allemaal zelf over krijsende kinderen, dus het enige waar jullie over zouden kunnen vallen is de toevoeging "kut".quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat komt door de originele OP.....
Jij snapt kennelijk niet dat krijsende kinderen geen reden zijn tot spijt.quote:Op maandag 5 augustus 2019 13:40 schreef vosss het volgende:
[..]
In dat topic waar ik naar verwijs hebben jullie het allemaal zelf over krijsende kinderen, dus het enige waar jullie over zouden kunnen vallen is de toevoeging "kut".
Ik vind krijsende kinderen nou eenmaal gewoon kut en klaarblijkelijk een aantal van jullie ook, alleen zeggen jullie het niet op die manier.
Dat is ook het enige wat er aangepast is aan de OP.
Ik had dat topic nog niet gelezen. Maar inderdaad zeg, veel.van die mensen hadden nooit kinderen moeten krijgen.quote:Op maandag 5 augustus 2019 13:40 schreef vosss het volgende:
[..]
In dat topic waar ik naar verwijs hebben jullie het allemaal zelf over krijsende kinderen, dus het enige waar jullie over zouden kunnen vallen is de toevoeging "kut".
Ik vind krijsende kinderen nou eenmaal gewoon kut en klaarblijkelijk een aantal van jullie ook, alleen zeggen jullie het niet op die manier.
Dat is ook het enige wat er aangepast is aan de OP.
Dat is wel een lekker makkelijk oordeel, maar hoe kan het dan dat mensen meerdere kinderen hebben, die primair op dezelfde manier opgevoed worden, en dat het ene kind gewoon een kind is dat zich krijsend ter aarde stort als iets niet gaat zoals het wil en het andere kind een kind is dat je probleemloos uit eten zou kunnen nemen in een sterrenrestaurant?quote:Op maandag 5 augustus 2019 13:44 schreef -marz- het volgende:
Hoewel nutteloos vind ik het op zich geen rare vraag/conclusie.
Ik vraag me ook regelmatig af als ik mensen hun krijsende kind kwaad zie afbranden/negeren/afbekken: waarom ben je hier dan ook aan begonnen? Helemaal voor een buitenstaander/persoon zonder kinderen is dat op zich een voor de hand liggende gedachte.
Volgens mij ben je als opvoeder ofwel de pirmaire oorzaak van wangedrag van je kind, minstens degene die het helpt in stand te houden en hoe dan ook ben jij de enige die er wat aan kan veranderen.
Dus het lijkt voor mij als buitenstaander net alsof mensen die klagen over, of een strijd aan gaan met hun kinderen helemaal geen zin hebben om daar wat mee te doen.
Ik vraag me ook serieus af of mensen wel echt zin hebben om zich te verdiepen in de behoeften van hun opgroeiende kind, of dat ze denken ik doe wat binnen mijn huidige bereik ligt, de rest mja jammer hopelijk trekt het nog wat bij en droogt het nog enigszins goed op. Het komt vaak zo cynisch en afgestompt op me over, en er zijn ballen die in de lucht moeten enz. net alsof een kind daar een boodschap aan heeft.
Terwijl je juist op de moeilijke/hardnekkige problemen waar je je aan ergert zoveel winst kan behalen voor het hele gezin. Het kind aborteren kan niet meer dus waarom zou je het gedrag waar je je aan kapot ergert niet aanpakken?
Jij hebt geen kinderen? Je hebt wel helemaal gelijk.quote:Op maandag 5 augustus 2019 13:44 schreef -marz- het volgende:
Hoewel nutteloos vind ik het op zich geen rare vraag/conclusie.
Ik vraag me ook regelmatig af als ik mensen hun krijsende kind kwaad zie afbranden/negeren/afbekken:
quote:Op maandag 5 augustus 2019 13:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik had dat topic nog niet gelezen. Maar inderdaad zeg, veel.van die mensen hadden nooit kinderen moeten krijgen.
Die kunnen er gewoon niet mee omgaan.
Pedagogisch verantwoord opgevoede kinderen krijsen niet.
Goedzo, gelijk weer een voorbeeld waarom mensen niet heel makkelijk open zijn over problemen met hun kinderen.quote:Op maandag 5 augustus 2019 13:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik had dat topic nog niet gelezen. Maar inderdaad zeg, veel.van die mensen hadden nooit kinderen moeten krijgen.
Die kunnen er gewoon niet mee omgaan.
Pedagogisch verantwoord opgevoede kinderen krijsen niet.
Oh alsjeblieft, ga ergens anders trollenquote:Op maandag 5 augustus 2019 13:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jij hebt geen kinderen? Je hebt wel helemaal gelijk.![]()
Een intelligente opvoeder heeft helemaal geen problemen. Het is vaak je eigen gedrag (of energie) wat een kind gaat spiegelen. Terwijl het gewoon rust, vertrouwen en respect (wederzijds) nodig heeft.
Kijk eens naar de meditairaine landen, daar loopt de kleuterjuf dikwijls met 30 kinderen een eind. En alleen, de kinderen hebben een lang dik touw vast en niemand maakt lawaai.
Even los van de rest, maar ik vind de verschillen tussen broers/zussen van verschillende leeftijden niet echt een argument. Er zullen altijd verschillen in opvoeding, aandacht en/of prioriteiten zijn tussen eerste en volgende kinderen, en vaak flink ook.quote:Op maandag 5 augustus 2019 13:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is wel een lekker makkelijk oordeel, maar hoe kan het dan dat mensen meerdere kinderen hebben, die primair op dezelfde manier opgevoed worden, en dat het ene kind gewoon een kind is dat zich krijsend ter aarde stort als iets niet gaat zoals het wil en het andere kind een kind is dat je probleemloos uit eten zou kunnen nemen in een sterrenrestaurant?
Dat het ene kind opgroeit tot een junk of crimineel, en de andere kinderen gewoon hardwerkende brave burgers zijn? Allemaal dezelfde opvoeding gehad.
Soms zit het in de opvoeding (of vooral het gebrek daaraan), maar soms is het gewoon karakter.
Aan de andere kant is het ook zo dat als de situatie wat lastiger is (alleenstaande ouder bijvoorbeeld), dat het dan altijd aan de opvoeding ligt als het kind niet goed opdroogt, maar aan het karakter van het kind te danken is als het kind wel goed opdroogt.
Dus als jij een slechte dag hebt op je werk, dien je meteen je ontslag in? Want waarom ben je eraan begonnen. Als je ruzie hebt met je partner, dien je meteen een echtscheidingsverzoek in? Want waarom ben je er aan begonnen....quote:Op maandag 5 augustus 2019 13:44 schreef -marz- het volgende:
Ik vraag me ook regelmatig af als ik mensen hun krijsende kind kwaad zie afbranden/negeren/afbekken: waarom ben je hier dan ook aan begonnen? Helemaal voor een buitenstaander/persoon zonder kinderen is dat op zich een voor de hand liggende gedachte.
Huh ik quote die intelligente gast.quote:Op maandag 5 augustus 2019 13:58 schreef Schanu het volgende:
[..]
Oh alsjeblieft, ga ergens anders trollenEen intelligente opvoeder heeft geen problemen? Kortom, het probleem ligt altijd bij de ouders, en lastige kinderen hebben per definitie domme ouders? Dat is zo kort door de bocht dat ik er inhoudelijk niet eens woorden aan ga verspillen.
Ongeacht wie jij quote, je stelt dat een intelligente opvoeder geen problemen heeft. Dat is waar ik op reageer.quote:Op maandag 5 augustus 2019 14:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Huh ik quote die intelligente gast.
Nu antwoordt jij voor hem?
Bij grote leeftijdsverschillen zal dat idd niet echt een argument zijn, maar als je er een stuk of 3 hebt die amper 2 jaar schelen dan (of waar zelfs een tweeling bij zit), dan maakt de opvoeding op zich niet heel veel verschil.quote:Op maandag 5 augustus 2019 13:59 schreef minilot het volgende:
[..]
Even los van de rest, maar ik vind de verschillen tussen broers/zussen van verschillende leeftijden niet echt een argument. Er zullen altijd verschillen in opvoeding, aandacht en/of prioriteiten zijn tussen eerste en volgende kinderen, en vaak flink ook.
Ik post niet in OUD omdat mijn dochter er post, of gepost heeft.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:40 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Mijn moeder heeft me zo'n tien jaar geleden verteld dat ze mij eigenlijk niet had gewild en ook moeite had zich aan mij te hechten. Toen vond ik dat zo vreselijk om te horen, vooral ook omdat ze iets expliciet maakte wat ik als kind ook wel eens gevoeld heb,
Aan de andere kant zei ze daar ook bij dat ze vrij snel wel de knop heeft kunnen omzetten en net zoveel van mij is gaan houden als van haar andere kinderen. En ook dat heb ik altijd gevoeld.
Nu ik zelf kinderen heb. begrijp ik die dubbelheid, die ik tien jaar geleden zo lastig vond, veel beter.
Wat mij verbaast is dat een aantal users hier schrijven dat zulke ouders waarschijnlijk niet te vinden zijn in OUD. Waarom zou dat zo zijn? Want als er 1 ding duidelijk is, is dat je ook met spijt of van een in eerste instantie ongewenst kind heel veel kunt houden en daarmee niet onder doet voor welke andere ouder dan ook.
Zelf heb ik de afgelopen twee jaar wel eens gedacht of ik misschien spijt had van ons tweede kind. Omdat het zo intensief is, en ook omdat ik echt heb getwijfeld aan het krijgen van een tweede.
Heel soms heb ik daadwerkelijk even een gevoel van spijt gevoeld. Maar dan volgt direct wat door anderen hier ook beschreven wordt, mijn liefde voor mijn kind en het besef dat ik dat en hem nooit had willen missen. Maar ik ben niet geboren voor een druk gezin en dat wist ik allang voor ik aan kinderen begon. Ik vind dat drukke en veeleisende echt wel eens lastig. (Net als mijn moeder.)
Hij klaagde zelf dat hij geen normale antwoorden kreeg dus ik heb m een beetje geholpen. Toen kwamen er wel normale antwoorden maar toen was het ook niet goed. Dus, mja. Ik vond het eigenlijk best goed gaan en ik vind dat er eerlijke en gevarieerde antwoorden werden gegeven totdat er een aantal figuren overheen begonnen te schreeuwen. Maar uiteraard ligt het daar nooit aanquote:Op maandag 5 augustus 2019 13:10 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Ja ok, dat is niet echt een fatsoenlijke formulering. Lastig discussiëren ook als de OP wordt aangepast.
quote:Op maandag 5 augustus 2019 14:37 schreef Marsenal het volgende:
Spijt, nooit. Maar af en toe mag ik graag terugdenken aan de tijd dat ik hele dagen knetterstoned achter m’n playstation zat te wachten totdat mijn vriendin met haar pessarium om haar baarmoedermond terug was van werk en ik er weer eens rucksichtlös overheen kon voordat we naar de kroeg konden. Die dagen liggen ver, ver achter mij, en die mis ik wel een beetje.
Maar goed, the grownup life bevalt me uiteindelijk uitstekend.
Ja dit dus. Maar dan zijn we pas 5 maanden bezig <3quote:Op maandag 5 augustus 2019 13:46 schreef minilot het volgende:
Geen spijt. Het omgekeerde. Alles is zoveel leuker nu -ie er is!
Tot dusver dan hè, we hebben er pas anderhalf jaar op zitten
quote:Op maandag 5 augustus 2019 14:37 schreef Marsenal het volgende:
Spijt, nooit. Maar af en toe mag ik graag terugdenken aan de tijd dat ik hele dagen knetterstoned achter m’n playstation zat te wachten totdat mijn vriendin met haar pessarium om haar baarmoedermond terug was van werk en ik er weer eens rucksichtlös overheen kon voordat we naar de kroeg konden. Die dagen liggen ver, ver achter mij, en die mis ik wel een beetje.
Maar goed, the grownup life bevalt me uiteindelijk uitstekend.
Had denk ik ook een betere vraag geweest.quote:Op maandag 5 augustus 2019 14:29 schreef Cue_ het volgende:
Zal de vraag niet beter kunnen zijn "Nu je weet hoe het voor je voelt en wat je moet laten en wat je ervoor terug krijgt.. zou je het dan nog een keer zo doen? Of zou je dan een ander pad bewandelen?"
Dat was idd een betere vraag geweest.quote:Op maandag 5 augustus 2019 15:05 schreef Omentielvo het volgende:
[..]
Had denk ik ook een betere vraag geweest.
En ik zou het zo overdoen. Ik zit echt niet altijd op een roze wolk en vind ook niet elk moment leuk.
Maar mijn leven met kind vind ik zoveel leuker. .
Is wel grappig om te zien, vriendin van mij werd op haar 25e moeder en is alleenstaand. We zijn nu 1,5 jaar verder maar het is zo leuk en relax. Ze is zo gelukkig, kindje ook en het gaat ook echt goed, dat ik dus de gedachte krijg: het is leuk en makkelijk.quote:Op maandag 5 augustus 2019 15:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat was idd een betere vraag geweest.
En alleen een kind opvoeden was echt behoorlijk zwaar, maar ik zou geen andere keuze gemaakt hebben, hoewel ik het niemand zal adviseren.
Overigens zou ik mbt ons nakomelingetje dat ik niet alleen hoef op te voeden ook geen andere keuze maken.
Dat is een momentopname die je ziet.quote:Op maandag 5 augustus 2019 15:28 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
Wat iemand hier zei heb ik ook weleens: dat je van die uitgebluste / chagrijnige ouders ziet lopen door de stad met krijsende kinderen. En dat je dan idd de gedachte hebt: ben jij wel gelukkig? Ofzo
Deze twee situaties vatten voor mij ouderschap goed samen.quote:Op maandag 5 augustus 2019 15:35 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]
Is wel grappig om te zien, vriendin van mij werd op haar 25e moeder en is alleenstaand. We zijn nu 1,5 jaar verder maar het is zo leuk en relax. Ze is zo gelukkig, kindje ook en het gaat ook echt goed, dat ik dus de gedachte krijg: het is leuk en makkelijk.
Als ik kijk naar de broer van mijn vriend met zijn partner (dertigers), dat kindje is ook van dezelfde leeftijd, dan zie ik zoveel stress en strijd om allerlei dingen als slapen, middagdutjes, weet ik het wat allemaal. Dan krijg ik weer de gedachte: wat een moeilijkheden allemaal, nooit aan beginnen.
Ik was ook 25 (en alleen) toen mijn oudste geboren werd, ik was 44 (en niet alleen) toen mijn jongste geboren werd, dat wat ik nu een relaxtere moeder ben dan destijds zou ik nu ook zijn geweest als ik weer een alleenstaande moeder was, sterker nog; het zou wel eens kunnen zijn dat dat me makkelijker afgaat dan met een andere ouder erbij.quote:Op maandag 5 augustus 2019 15:35 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
[..]
Is wel grappig om te zien, vriendin van mij werd op haar 25e moeder en is alleenstaand. We zijn nu 1,5 jaar verder maar het is zo leuk en relax. Ze is zo gelukkig, kindje ook en het gaat ook echt goed, dat ik dus de gedachte krijg: het is leuk en makkelijk.
Als ik kijk naar de broer van mijn vriend met zijn partner (dertigers), dat kindje is ook van dezelfde leeftijd, dan zie ik zoveel stress en strijd om allerlei dingen als slapen, middagdutjes, weet ik het wat allemaal. Dan krijg ik weer de gedachte: wat een moeilijkheden allemaal, nooit aan beginnen.
Het gedrag van het kind kan wel verband houden met het uitgeblust/chagrijnig zijn van de ouders, maar dat laatste hoeft weer niet door het kind te komen, hoeft er zelfs geen enkel verband mee te houden.quote:Op maandag 5 augustus 2019 15:28 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
Wat iemand hier zei heb ik ook weleens: dat je van die uitgebluste / chagrijnige ouders ziet lopen door de stad met krijsende kinderen. En dat je dan idd de gedachte hebt: ben jij wel gelukkig? Ofzo
Dit is onwaar, of laat ik het zo zeggen er is veel bewijs tegen deze stelling.quote:Op maandag 5 augustus 2019 14:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij grote leeftijdsverschillen zal dat idd niet echt een argument zijn, maar als je er een stuk of 3 hebt die amper 2 jaar schelen dan (of waar zelfs een tweeling bij zit), dan maakt de opvoeding op zich niet heel veel verschil.
Je stelt dat kinderen grootbrengen gaat over regels.quote:Dat er voor het oudste kind de eerste jaren meer aandacht is is geen garantie dat dat oudste kind ook beter terechtkomt dan de andere kinderen.
Maar ouders die voet bij stuk houden doen dat over het algemeen bij alle kinderen, ouder die over zich heen laten lopen doen dat over het algemeen ook bij alle kinderen, ongeacht het feit dat het ene kind klaagt dat het andere kind "altijd alles mag, en ik nooit".
Ik ken weinig gezinnen waar de regels wel voor het ene kind gelden en niet voor het andere.
Nee, ik stel niet dat opvoeden over regels gaat, ik stel alleen dat ik weinig gezinnen ken waar de regels voor het ene kind heel anders zijn dan voor het andere kind.quote:Op maandag 5 augustus 2019 16:00 schreef -marz- het volgende:
[..]
Dit is onwaar, of laat ik het zo zeggen er is veel bewijs tegen deze stelling.
[..]
Je stelt dat kinderen grootbrengen gaat over regels.
Dat valt te bezien. Ben jij geworden wie je nu bent dankzij de huisregels van je vader en moeder?
Bovendien, de expliciete opvoeding kan exact gelijk zijn. Dan nog zullen de verschillen tussen de vorming van kinderen onderling groot zijn. Het zijn juist impliciete omgevingsfactoren waarin de grootste verschillen bestaan.
Ouders gaan met kinderen van verschillend geslacht bijvoorbeeld al heel anders om. Dit heeft te maken met hun eigen sekse en opvoeding en de blauwdruk die daarmee gelegd is voor de verwachtingen die je hebt van een jongen dan wel meisje. Dit grotendeels onbewust dus feminisme en genderneutrale intenties ten spijt.
Denk verder aan: hoeveel tijd/aandacht er is voor een kind, algemene verwachtingen en houding van de ouders (heel belangrijk en dit kan enorm verschillen als het bijvoorbeeld gaat om een eerste of tweede of derde kind), voorbeeldgedrag, samenwerken tussen kinderen, empathie, etc.
Al tijdens de zwangerschap zijn de omgevingsfactoren al heel verschillend per kind, na de geboorte zijn de verschillen alleen maar groter.
Hier wordt veel onderzoek naar gedaan dus dit is niet zomaar uit de lucht gegrepen.
Het lijkt alsof er vaak gedacht wordt dat hetgeen je letterlijk zegt en doet tegen een kind de meeste impact heeft op het gedrag van kinderen. Do as I say, don't do as I do. Maar als je puur logisch nadenkt is dat heel gemakkelijk te ondermijnen, kijk alleen al naar hoe je zelf het beste leert in een simpele situatie. Iemand die je komt vertellen geen drugs te gebruiken terwijl hij zelf strak staat van een lijntje coke. Dat is wel hoe veel mensen proberen hun kind op te voeden.
Daarom is mijn mening als er gedragsproblemen zijn bij je kind moet je bij jezelf onderzoeken wat je aan je eigen (levens)houding en gedrag kan veranderen. Tenminste, als je je kind betere kansen wil geven in het leven en je gezinsleven positief wil beïnvloeden.
Potato potato inderdaadquote:Op maandag 5 augustus 2019 14:42 schreef minilot het volgende:
[..]
Dit. Nou ja, niet knetterstoned achter de Playstation, wel trillend van de mdma op een strandfeestje.Zelfde principe
dat dusquote:Op maandag 5 augustus 2019 13:13 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
En als antwoord aan de TS:
Spijt... groot woord., nee, dat niet.
Zou ik het weer doen? Ik weet het echt niet.
Ja, ik vind het ook heel interessant, en van mij mag er in het andere topic of een nieuw topic zeker over verder gepraat worden!quote:Op maandag 5 augustus 2019 16:48 schreef Stormqueen het volgende:
Ik vind dit op zich een heel interessante en goede discussie, ik denk alleen dat ie niet in dit topic past? Wellicht beter voor het opvoedmethoden-topic, of er iets aparts voor aanmaken?
Wat raar im dit te hopen. Kut voor de kinderen ook, terwijl zij er niets aan kunnen doen.quote:Op maandag 5 augustus 2019 12:18 schreef vosss het volgende:
nurture vs nature vind ik altijd interssant.quote:Op maandag 5 augustus 2019 16:43 schreef -marz- het volgende:
Een mens wordt niet geboren met een karakter. Dat kan ook helemaal niet want de hersenen staan nog aan het begin van ontwikkeling. Een temperament, meer zit er nog niet op/in. En met temperament wordt bedoeld: alertheid, reactiepatroon, en dus niet: hij/zij is koppig en heeft driftbuien om kleine dingen. Dat temperament noemen is gewoon een zwaktebod.
Volgens mij hebben we hier een aantal ouders met (eeneiige) tweelingen, ben benieuwd of die kunnen bevestigen dat de kinderen geen verschillende karakters hadden als baby.quote:Op maandag 5 augustus 2019 17:31 schreef Omentielvo het volgende:
Nurture
[..]
nurture vs nature vind ik altijd interssant.
Ik geloof namelijk dat veel van je karakter al bij je geboorte aanwezig is.
Je kan het zien aan hoe verschillende baby’s reageren op situaties.
Ik geloof dus dat er al verschil te zien is vanaf de babytijd.quote:Op maandag 5 augustus 2019 17:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we hier een aantal ouders met eeneiige tweelingen, ben benieuwd of die kunnen bevestigen dat de kinderen geen verschillende karakters hadden als baby.
Ik ook.quote:Op maandag 5 augustus 2019 17:40 schreef Omentielvo het volgende:
[..]
Ik geloof dus dat er al verschil te zien is vanaf de babytijd.
leuk onderwerp, lees maar eens wat over eeneiige tweelingen die vlak na geboorte gescheiden worden en jarenlang apart opgroeien en die ze dan vergelijken.quote:Op maandag 5 augustus 2019 17:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we hier een aantal ouders met (eeneiige) tweelingen, ben benieuwd of die kunnen bevestigen dat de kinderen geen verschillende karakters hadden als baby.
Nature.... despite the kind of nurture.quote:Op maandag 5 augustus 2019 17:43 schreef manny het volgende:
[..]
leuk onderwerp, lees maar eens wat over eeneiige tweelingen die vlak na geboorte gescheiden worden en jarenlang apart opgroeien en die ze dan vergelijken.
laat ik het zo zeggen: ze treffen wat overeenkomsten aan. understatement
Yup, eens.quote:Op maandag 5 augustus 2019 17:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, ik vind het ook heel interessant, en van mij mag er in het andere topic of een nieuw topic zeker over verder gepraat worden!
@:-marz-
quote:Op maandag 5 augustus 2019 17:40 schreef DrDarwin het volgende:
Ik heb er alleen maar spijt van dat we maar één kind hebben, maar ben ook blij dat ons dat ene kleine geluk geschonken is, terwijl we het niet meer verwachten.
Maar als je opvoedingstijl er mogelijk wel of geen effect op heeft.quote:Op maandag 5 augustus 2019 17:55 schreef Leandra het volgende:
Ik geloof best dat de opvoeding effect kan hebben op gedrag van kinderen
Wat mankeert jouquote:Op maandag 5 augustus 2019 12:18 schreef vosss het volgende:
het is niet zwart wit naar mijn bescheiden mening en dus probeer je naar eer en geweten te sturen, grenzen aan te geven, vertrouwen te geven, etc etcquote:Op maandag 5 augustus 2019 18:50 schreef -marz- het volgende:
[..]
Maar als je opvoedingstijl er mogelijk wel of geen effect op heeft.
Wat zien jullie dan als geschikte oplossingsstrategie als je kind opstandig of anderszins vervelend of grenzeloos gedrag vertoont?
Dat denk ik ook! Het feit dat jij zelfs een teiltje nodig hebt bij die begrippen zegt al heel veel.quote:Op maandag 5 augustus 2019 18:58 schreef manny het volgende:
[..]
het is niet zwart wit naar mijn bescheiden mening en dus probeer je naar eer en geweten te sturen, grenzen aan te geven, vertrouwen te geven, etc etc
denk wel dat de impact van “bewust” opvoeden overschat wordt en (naast nature) de impact van basale dingen als veiligheid, liefde en vertrouwen geven (heb je een teiltje) onderschat.
quote:Op maandag 5 augustus 2019 17:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we hier een aantal ouders met (eeneiige) tweelingen, ben benieuwd of die kunnen bevestigen dat de kinderen geen verschillende karakters hadden als baby.
Ik denk dat er niet één oplossingsstrategie is, ik denk dat je dat van het karakter van het kind moet laten afhangen; wat bij de een prima werkt, werkt bij de ander totaal niet, en wat bij die ander werkt zou bij de een mogelijk een veel te drastische methode zijn.quote:Op maandag 5 augustus 2019 18:50 schreef -marz- het volgende:
[..]
Maar als je opvoedingstijl er mogelijk wel of geen effect op heeft.
Wat zien jullie dan als geschikte oplossingsstrategie als je kind opstandig of anderszins vervelend of grenzeloos gedrag vertoont?
Ja, precies datquote:Op maandag 5 augustus 2019 19:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat er niet één oplossingsstrategie is, ik denk dat je dat van het karakter van het kind moet laten afhangen; wat bij de een prima werkt, werkt bij de ander totaal niet, en wat bij die ander werkt zou bij de een mogelijk een veel te drastische methode zijn.
Sommige kinderen kun je best een gesprek mee aangaan in de trant van "ik vind het niet goed als je dit of dat doet omdat zus of zo", en bij andere kinderen heeft dat weinig effect maar kan een "omdat ik het zeg" prima werken.
Thnx. Je merkt het verschil ook al heel snel.quote:Op maandag 5 augustus 2019 19:26 schreef Kyara het volgende:
[..]![]()
Karakters waren idd als baby al anders. Later meer/anders gedefinieerd. Juist door die verschillende karakters pas je wel je opvoeding aan op aan. Want waar de een goed reageert op humor, werkt dat bij de ander bijvoorbeeld averechts.
Ik ben zo vrij geweest het bewuste topic even te zoeken en de imo relevante teksten daar te quoten.quote:Op maandag 5 augustus 2019 16:48 schreef Stormqueen het volgende:
Ik vind dit op zich een heel interessante en goede discussie, ik denk alleen dat ie niet in dit topic past? Wellicht beter voor het opvoedmethoden-topic, of er iets aparts voor aanmaken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 5 augustus 2019 23:31 schreef hoechst het volgende:
[..]
Ik heb geen kinderen.
Ik ben de stem van degenen die dit niet toe te durven geven.
Nou, van alle users die ik zou kunnen bedenken om me een stem te geven ben jij ongeveer de laatste.quote:Op maandag 5 augustus 2019 23:31 schreef hoechst het volgende:
[..]
Ik heb geen kinderen.
Ik ben de stem van degenen die dit niet toe te durven geven.
Wie is de laatste?quote:Op maandag 5 augustus 2019 23:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, van alle users die ik zou kunnen bedenken om me een stem te geven ben jij ongeveer de laatste.
Op positie 143.957.
Heb jij al pubers? Ik vind mijn kinderen, mijn man en mijn hond rete-irritant. En veranderen cq ze op laten houden met irritant zijn? Vergeet het.quote:Op maandag 5 augustus 2019 19:32 schreef -marz- het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom zoveel mensen dan klagen over irritant gedrag van hun kinderen. Het is dan toch súper simpel om ze ermee op te laten houden
Nou nee.quote:Op maandag 5 augustus 2019 19:32 schreef -marz- het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom zoveel mensen dan klagen over irritant gedrag van hun kinderen. Het is dan toch súper simpel om ze ermee op te laten houden
Je snapt inderdaad niet zo veel.quote:Op maandag 5 augustus 2019 19:32 schreef -marz- het volgende:
Nou en, wat gaat het voor verschil maken of ik het wel of niet snap?quote:Op woensdag 7 augustus 2019 11:51 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Je snapt inderdaad niet zo veel.
Wat een onsamenhangend verhaal. Probeer er eens met je psycholoog een coherent verhaal van te maken.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 14:09 schreef -marz- het volgende:
[..]
Nou en, wat gaat het voor verschil maken of ik het wel of niet snap?
Hoe je je door je kind* laat behandelen is een keuze. Als je het niet aan kan, doe er wat aan. Zorg dat je er beter in wordt.
*Voor "kind" kan je ook invullen: hond, partner, werkgever, buurman, moeder, vader.
Je ergeren is een keuze.
Klagen is een keuze.
Men kiest er hier voor om zich te ergeren aan hun eigen thuis, hun rijkdom, hun alles, hun soms lang gekoesterde droom.
Snap ik niet, ga ik ook niet snappen. Trek je treurige kop eens uit je aars, voordat je ineens kwijt bent wat je lief is. Het overkomt momenteel 1/3 van de gezinnen.
Als je dit al onsamenhangend vindt ben jij precies diegene die ik bedoel met "je moet je kop uit je aars trekken."quote:Op woensdag 7 augustus 2019 14:11 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Wat een onsamenhangend verhaal. Probeer er eens met je psycholoog een coherent verhaal van te maken.
L-Equote:Op woensdag 7 augustus 2019 10:17 schreef L-E het volgende:
Oke, daar gaan we dan: ik heb op momenten (veel!) spijt gehad van het besluit om voor een tweede kind te gaan. De traumatische bevalling en het lange herstel heeft mij en ons gezin erg veel gekost, het leven was echt simpeler daarvoor. Ik heb me lang schuldig gevoeld richting mijn eerste kind dat we zijn wereld zo overhoop hebben gegooid. Ik ben echt wild van onze tweede zoon, dus ik heb nooit spijt van zijn bestaan maar die zwangerschap heeft voorgoed iets in mij veranderd, en dat doet eigenlijk gewoon erg veel pijn. Spijt is niet de emotie die nu nog de overhand heeft, maar het is er absoluut geweest.
Hier ben ik het wel mee eens. Ik vind het zelf erg fijn dat ik me zelden erger aan iets of iemand. Mijn man begrijpt er geen bal van, die voelt zich regelmatig zéér geïrriteerd, daar waar ik mijn schouders ophaal. Maar imo ligt de oorzaak van het gevoel van ergernis idd bij de ontvanger. In hoeverre trek je je eea aan, laat je dingen binnenkomen, kun je ze van je af laten glijden.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 14:09 schreef -marz- het volgende:
Je ergeren is een keuze.
Klagen is een keuze.
Als je dit kinderachtig vindt maar selectief negatieve reacties laat staan dan kan je beter even met je psycholoog gaan pratenquote:Op woensdag 7 augustus 2019 17:19 schreef Stormqueen het volgende:
En even wat kinderachtig geneuzel verwijderd. Persoonlijke vetes vecht je maar uit via dm.
Prima meid. Dit was gewoon persoonlijk geflame, dat hoort hier niet.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 07:56 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Als je dit kinderachtig vindt maar selectief negatieve reacties laat staan dan kan je beter even met je psycholoog gaan praten
"Ziek zijn overkomt je, maar verzuim is een keuze." was het hierquote:Op woensdag 7 augustus 2019 17:31 schreef Moonah het volgende:
Mijn vorige baas zei: "Ziek zijn is een keuze." Dat ging me net een brug te ver.
quote:Op woensdag 7 augustus 2019 14:11 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Wat een onsamenhangend verhaal. Probeer er eens met je psycholoog een coherent verhaal van te maken.
Zo'n reactie hoort hier toch ook niet?quote:Op donderdag 8 augustus 2019 07:58 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Prima meid. Dit was gewoon persoonlijk geflame, dat hoort hier niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |