abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 augustus 2019 @ 17:20:53 #176
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_188300639
quote:
14s.gif Op maandag 5 augustus 2019 12:18 schreef vosss het volgende:
Veel plezier met al die kutkinderen gewenst; ik hoop dat ze jullie tot wanhoop drijven en dat jullie alsnog spijt krijgen :*
Wat raar im dit te hopen. Kut voor de kinderen ook, terwijl zij er niets aan kunnen doen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_188300672
Mijn kinderen vinden vosss ook kut, maakt allemaal niet uit :T
-nee-
pi_188300776
Nurture
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 16:43 schreef -marz- het volgende:

Een mens wordt niet geboren met een karakter. Dat kan ook helemaal niet want de hersenen staan nog aan het begin van ontwikkeling. Een temperament, meer zit er nog niet op/in. En met temperament wordt bedoeld: alertheid, reactiepatroon, en dus niet: hij/zij is koppig en heeft driftbuien om kleine dingen. Dat temperament noemen is gewoon een zwaktebod.

nurture vs nature vind ik altijd interssant.
Ik geloof namelijk dat veel van je karakter al bij je geboorte aanwezig is.
Je kan het zien aan hoe verschillende baby’s reageren op situaties.
  maandag 5 augustus 2019 @ 17:38:48 #179
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_188300868
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 17:31 schreef Omentielvo het volgende:
Nurture
[..]

nurture vs nature vind ik altijd interssant.
Ik geloof namelijk dat veel van je karakter al bij je geboorte aanwezig is.
Je kan het zien aan hoe verschillende baby’s reageren op situaties.
Volgens mij hebben we hier een aantal ouders met (eeneiige) tweelingen, ben benieuwd of die kunnen bevestigen dat de kinderen geen verschillende karakters hadden als baby.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_188300894
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 17:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

Volgens mij hebben we hier een aantal ouders met eeneiige tweelingen, ben benieuwd of die kunnen bevestigen dat de kinderen geen verschillende karakters hadden als baby.
Ik geloof dus dat er al verschil te zien is vanaf de babytijd. :Y
  maandag 5 augustus 2019 @ 17:40:42 #181
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_188300900
'Ik voel me niet lekker' zei mijn vrouw.

Het was drie uur in de nacht, we waren net terug van een stapavond en we hadden allebei teveel gedronken en je dan niet lekker voelen is niet zo vreemd. Ze ging naar het toilet en toen het erg lang duurde ging ik even controleren, ze zat voorover gebogen boven de pot en spoog alles uit wat er die avond naar binnen was gegaan.

Ze zag lijkbleek, dus ik belde de huisarts, die was op vakantie, de vervangende huisarts stond echter binnen no-time voor de deur.
Dat wij allebei flink gedronken hadden begreep hij meteen.

Wij waren kinderloos omdat mijn vrouw een afwijking had waarbij het afbraakproces van de eicel al in werking trad voordat de eisprong er was, en ons was verzekerd dat wij nooit kinderen zouden krijgen.

Na drie jaar van onderzoek en tests hadden wij samen besloten dat we genoeg hadden van al dat gedoe en ons erbij neergelegd dat wij kinderloos zouden blijven. Ons leven buiten ons werk om bestond uit uitgaan, lekker eten en drinken en tot laat in de nacht (of vroeg in de ochtend) lol maken en met vrienden samen zijn.

En toen was er die nacht die we nooit meer zullen vergeten.
De huisarts nam ons mee naar zijn praktijk, deed een of andere test en toen nog een andere.

'Ik zou stoppen met roken en drinken als ik u was' zei hij na een kwartier, terwijl hij mijn vrouw streng aankeek, 'U bent zwanger' voegde hij eraan toe.

Wij hebben hem waarschijnlijk aangekeken alsof we water zagen branden, en toen we elkaar aankeken liepen de tranen over onze wangen van ongeloof en blijdschap.

Mijn vrouw was al in de vierde maand, en wij hebben nog 5 maanden in onzekerheid gezeten of onze levensstijl geen invloed had gehad op onze ongeboren dochter. Gelukkig was daarvan geen sprake en zijn we ouders geworden van een dochter die bij de geboorte bijna elf pond woog.

Ik heb er alleen maar spijt van dat we maar één kind hebben, maar ben ook blij dat ons dat ene kleine geluk geschonken is, terwijl we het niet meer verwachten.
  maandag 5 augustus 2019 @ 17:42:58 #182
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_188300927
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 17:40 schreef Omentielvo het volgende:

[..]

Ik geloof dus dat er al verschil te zien is vanaf de babytijd. :Y
Ik ook.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 5 augustus 2019 @ 17:43:57 #183
80382 manny
30 is best veel
pi_188300944
quote:

[..]

Volgens mij hebben we hier een aantal ouders met (eeneiige) tweelingen, ben benieuwd of die kunnen bevestigen dat de kinderen geen verschillende karakters hadden als baby.
leuk onderwerp, lees maar eens wat over eeneiige tweelingen die vlak na geboorte gescheiden worden en jarenlang apart opgroeien en die ze dan vergelijken.

laat ik het zo zeggen: ze treffen wat overeenkomsten aan. understatement
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  maandag 5 augustus 2019 @ 17:55:03 #184
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_188301080
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 17:43 schreef manny het volgende:

[..]

leuk onderwerp, lees maar eens wat over eeneiige tweelingen die vlak na geboorte gescheiden worden en jarenlang apart opgroeien en die ze dan vergelijken.

laat ik het zo zeggen: ze treffen wat overeenkomsten aan. understatement
Nature.... despite the kind of nurture.
Maar ik snap dat "tabula rasa" een aantrekkelijke gedachte is.

Ik geloof best dat de opvoeding effect kan hebben op gedrag van kinderen, maar ik geloof er niets van dat kinderen karakterloos geboren worden, en de hele persoonlijkheid gebaseerd is op de opvoeding of op datgene wat het kind om zich heen ziet.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 5 augustus 2019 @ 18:33:29 #185
11682 Moonah
Jolie femme
pi_188301604
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 17:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ja, ik vind het ook heel interessant, en van mij mag er in het andere topic of een nieuw topic zeker over verder gepraat worden!

@:-marz-
Yup, eens. :)

quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 17:40 schreef DrDarwin het volgende:

Ik heb er alleen maar spijt van dat we maar één kind hebben, maar ben ook blij dat ons dat ene kleine geluk geschonken is, terwijl we het niet meer verwachten.
O+

En @:vosss , wat bijzonder dat je de vraag hier neerlegt en vervolgens niet ingaat op mensen die inhoudelijk reageren.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_188301876
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 17:55 schreef Leandra het volgende:
Ik geloof best dat de opvoeding effect kan hebben op gedrag van kinderen
Maar als je opvoedingstijl er mogelijk wel of geen effect op heeft.

Wat zien jullie dan als geschikte oplossingsstrategie als je kind opstandig of anderszins vervelend of grenzeloos gedrag vertoont?
Springfield's looking pretty dusty today
pi_188301966
quote:
14s.gif Op maandag 5 augustus 2019 12:18 schreef vosss het volgende:
Veel plezier met al die kutkinderen gewenst; ik hoop dat ze jullie tot wanhoop drijven en dat jullie alsnog spijt krijgen :*
Wat mankeert jou
  maandag 5 augustus 2019 @ 18:58:27 #188
80382 manny
30 is best veel
pi_188301995
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 18:50 schreef -marz- het volgende:

[..]

Wat zien jullie dan als geschikte oplossingsstrategie als je kind opstandig of anderszins vervelend of grenzeloos gedrag vertoont?
het is niet zwart wit naar mijn bescheiden mening en dus probeer je naar eer en geweten te sturen, grenzen aan te geven, vertrouwen te geven, etc etc

denk wel dat de impact van “bewust” opvoeden overschat wordt en (naast nature) de impact van basale dingen als veiligheid, liefde en vertrouwen geven (heb je een teiltje) onderschat.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_188302106
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 18:58 schreef manny het volgende:

[..]

het is niet zwart wit naar mijn bescheiden mening en dus probeer je naar eer en geweten te sturen, grenzen aan te geven, vertrouwen te geven, etc etc

denk wel dat de impact van “bewust” opvoeden overschat wordt en (naast nature) de impact van basale dingen als veiligheid, liefde en vertrouwen geven (heb je een teiltje) onderschat.
Dat denk ik ook! Het feit dat jij zelfs een teiltje nodig hebt bij die begrippen zegt al heel veel.
  maandag 5 augustus 2019 @ 19:26:46 #190
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_188302440
quote:

[..]

:W

Karakters waren idd als baby al anders. Later meer/anders gedefinieerd. Juist door die verschillende karakters pas je wel je opvoeding aan op aan. Want waar de een goed reageert op humor, werkt dat bij de ander bijvoorbeeld averechts.
  maandag 5 augustus 2019 @ 19:26:59 #191
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_188302441
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 18:50 schreef -marz- het volgende:

[..]

Ik denk dat er niet één oplossingsstrategie is, ik denk dat je dat van het karakter van het kind moet laten afhangen; wat bij de een prima werkt, werkt bij de ander totaal niet, en wat bij die ander werkt zou bij de een mogelijk een veel te drastische methode zijn.

Sommige kinderen kun je best een gesprek mee aangaan in de trant van "ik vind het niet goed als je dit of dat doet omdat zus of zo", en bij andere kinderen heeft dat weinig effect maar kan een "omdat ik het zeg" prima werken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 5 augustus 2019 @ 19:28:31 #192
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_188302469
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 19:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat er niet één oplossingsstrategie is, ik denk dat je dat van het karakter van het kind moet laten afhangen; wat bij de een prima werkt, werkt bij de ander totaal niet, en wat bij die ander werkt zou bij de een mogelijk een veel te drastische methode zijn.

Sommige kinderen kun je best een gesprek mee aangaan in de trant van "ik vind het niet goed als je dit of dat doet omdat zus of zo", en bij andere kinderen heeft dat weinig effect maar kan een "omdat ik het zeg" prima werken.
Ja, precies dat :D

En dat werkt bij tweelingen ook precies zo.
  maandag 5 augustus 2019 @ 19:28:43 #193
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_188302472
quote:
2s.gif Op maandag 5 augustus 2019 19:26 schreef Kyara het volgende:

[..]

:W

Karakters waren idd als baby al anders. Later meer/anders gedefinieerd. Juist door die verschillende karakters pas je wel je opvoeding aan op aan. Want waar de een goed reageert op humor, werkt dat bij de ander bijvoorbeeld averechts.
Thnx. Je merkt het verschil ook al heel snel.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_188302521
Ik snap eigenlijk niet waarom zoveel mensen dan klagen over irritant gedrag van hun kinderen. Het is dan toch súper simpel om ze ermee op te laten houden :)
  maandag 5 augustus 2019 @ 19:32:54 #195
11682 Moonah
Jolie femme
pi_188302534
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2019 16:48 schreef Stormqueen het volgende:
Ik vind dit op zich een heel interessante en goede discussie, ik denk alleen dat ie niet in dit topic past? Wellicht beter voor het opvoedmethoden-topic, of er iets aparts voor aanmaken?
Ik ben zo vrij geweest het bewuste topic even te zoeken en de imo relevante teksten daar te quoten.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 5 augustus 2019 @ 19:34:33 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_188302558
Overigens merk ik aan de vriendjes van mijn jongste (8) dat humor wel gewaardeerd wordt.
Aan de andere kant is een aantal van hen ook een oudste kind in wat grotere gezinnen (oa met een tweeling) en dan merk je ook wel dat de rust, ruimte en aandacht die ze hier kunnen krijgen als dat gewenst is wel heel erg goed bij ze valt.
Ze hebben wel iets van "Yess!!" als ik een mee ga een klasse-uitje en ze in mijn groepje zitten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_188307866
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 13:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Jij hebt kinderen?
Ik heb geen kinderen.
Ik ben de stem van degenen die dit niet toe te durven geven.
  maandag 5 augustus 2019 @ 23:33:19 #198
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188307909
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 23:31 schreef hoechst het volgende:

[..]

Ik heb geen kinderen.
:')
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 5 augustus 2019 @ 23:46:22 #199
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_188308138
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 23:31 schreef hoechst het volgende:

[..]

Ik heb geen kinderen.
Nou, van alle users die ik zou kunnen bedenken om me een stem te geven ben jij ongeveer de laatste.
Op positie 143.957.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_188317598
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 23:46 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou, van alle users die ik zou kunnen bedenken om me een stem te geven ben jij ongeveer de laatste.
Op positie 143.957.
Wie is de laatste?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')