abonnement Unibet Coolblue
pi_188111159
Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Dit deel kunnen we vragen stellen aan iemand die in heel west-europa electronica cursussen geeft wil je weten wat dat precies inhoud, of hij cultuurverschillen ziet in verschillende landen, hoeveel hij reist of wat hij precies verteld in die cursussen, vraag het hier.

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_188111473
Hier gaan we dan voor een nieuwe reeks. Ik zal mij eerst even voorstellen:

Opgeleid als docent eletrotechniek heb ik altijd een passie gehad voor het opleiden van mensen. Ik werk voor een opleidingsinstituut dat cursussen geeft in de electronica. Er worden diverse trainingen gegeven, ook specifiek gericht op de behoefte van de klant. Een andere belangrijke tak is het geven van industrieeël gecertificeerde opleidingen voor het IPC. IPC is een organisatie die zich bezighoudt met het standaardiseren van processen en methodes in de electronica. Zo geef ik de ene week theorielessen in kwaliteitssystemen, de andere week leid ik starters op in basis soldeertechnieken en de volgende week train ik een groep smartphone reparateurs.
Werkterrein: 80% Benelux, 15% West-Europa, 5% Rusland. Dus met regelmaat in hotels overnachten (plm. 100 overnachtingen/jaar)
Getrouwd, geen kinderen, 46 jaar. Hobbies: Fietsen, wandelen, vissen, cabrio rijden (en sleutelen).
Ik heb, ondanks opleiding docent, niet op een school gewerkt (muv. stages). Ben steeds prototyping engineer /developer geweest tot dat de uitdaging weg was.
Vraag maar raak!

[ Bericht 6% gewijzigd door VraagWatJeWil op 25-07-2019 13:30:38 (Historie) ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  donderdag 25 juli 2019 @ 13:52:53 #3
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188111958
Leuk, zit zelf ook vol elektron-passie, ik zal mij onthouden :P van inhoudelijke weet jij dat (ook) vragen.

Wat is je vooropleiding e/o heb je gevolgd die je je onderwijsbevoegdheid geeft ?

Ontwikkel je (zelf) opleidingen of gebruik je elders gemaakte modules als leidraad ?

Hoe blijf je zelf op de "hoogte" ? Loodgieteren (HF) is toch weer heel wat anders dan het smd-nano-werk (smartphone)?

Is/was je passie electronica met daarna mensen iets wijs maken of andersom ?

Repareer je je eigen spullen of breng/gooi je het (toch maar) weg ?

Beetje vraag op de eigen valmat...... wat/waarom vond je "protoypen" geen uitdaging meer.... ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_188112683
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 13:52 schreef Vallon het volgende:
Leuk, zit zelf ook vol elektron-passie, ik zal mij onthouden :P van inhoudelijke weet jij dat (ook) vragen.

Wat is je vooropleiding e/o heb je gevolgd die je je onderwijsbevoegdheid geeft ?
MTS elektronica en lerarenopleiding electronica (HBO). Ik ben bevoegd als tweedegraads docent en mag op MBO niveau alle electronice/elektrotechniek vakken geven.

quote:
Ontwikkel je (zelf) opleidingen of gebruik je elders gemaakte modules als leidraad ?
Beide. Wij geven standaard opleidingen die in industrieverband zijn ontwikkeld door het IPC. Daar ben je verplicht om de vastgestelde lesmethode en middelen te gebruiken. We ontwikkelen ook zelf trainingen die specifiek gericht zijn op een bepaalde vraag van een klant, of waarvan wij weten dat de vraag vaak speelt in de praktijk.

quote:
Hoe blijf je zelf op de "hoogte" ? Loodgieteren (HF) is toch weer heel wat anders dan het smd-nano-werk (smartphone)?
Lezen in vakbladen en het net, bezoeken van seminars, luisteren naar cursisten (het is niet dat ze niks weten dat ze op training komen, soms anders opgeleid en heel specifiek op 1 detail), onderzoeken van problemen bij klanten (doen ook consultancy)

quote:
Is/was je passie electronica met daarna mensen iets wijs maken of andersom ?
Electronica came first!

quote:
Repareer je je eigen spullen of breng/gooi je het (toch maar) weg ?
Ligt er maar net aan. De ECU van mijn cabrio en accuschroevendraaier (vrij dure Milwaukee) heb ik zelf gerepareerd. Mijn TV van ruim 9 jaar oud heb ik gewoon weggegooid en een nieuwe gekocht. Ik maak de afweging om hoe zinvol reparatie is of ik het dan zelf herstel of niet. Een TV repareren kost je snel een halve dag en dan heb je weer je oude toestel zonder smart functie of Netflix terug. Voor ¤275 had ik een gloednieuwe mét smart tv en Netflix. De ECU kost los ongeveer ¤800,- en is moeilijk verkrijgbaar, dus dan is reparatie al heel snel zinvol.

quote:
Beetje vraag op de eigen valmat...... wat/waarom vond je "protoypen" geen uitdaging meer.... ?
Lag meer aan het bedrijf waar ik werkte, van de ene op de andere dag werden alle engineers omgezet naar projectleiders en moest álles via outsourcing in India gedaan worden.....en ik had toch altijd graag cursussen willen geven toen die vacature op mijn pad kwam.

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 25-07-2019 14:27:24 (typo) ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_188112908
Regelmatig repareer ik tv's. Het gaat dan om condensatoren vervangen, een voltage regulator ic of eeprom. een enkele keer een diode vervangen die kortgesloten is.

Nu mijn vraag: de rook die van het solderen af komt lijkt mij schadelijk voor de gezondheid. wat is uw advies hierbij.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 25 juli 2019 @ 14:35:18 #6
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188112998
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 14:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
Regelmatig repareer ik tv's. Het gaat dan om condensatoren vervangen, een voltage regulator ic of eeprom. een enkele keer een diode vervangen die kortgesloten is.

Nu mijn vraag: de rook die van het solderen af komt lijkt mij schadelijk voor de gezondheid. wat is uw advies hierbij.
Een afzuiger... kun je vast wel iets voor bedenken en anders zijn er ook speciale (las)afzuigers voor tekoop..
Een ventilator kan ook bij solderen.. bij lassen blaas je dan het beschermgas weg..

Duur en goedkoop:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_188113065
niet echt vragen, maar volg deze even kritisch aangezien ik soort zelfde opleiding heb gedaan :P
Do what you love, love what you do!
pi_188113119
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 14:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
Regelmatig repareer ik tv's. Het gaat dan om condensatoren vervangen, een voltage regulator ic of eeprom. een enkele keer een diode vervangen die kortgesloten is.

Nu mijn vraag: de rook die van het solderen af komt lijkt mij schadelijk voor de gezondheid. wat is uw advies hierbij.
Hele actuele vraag. Over soldeerdampen is heel veel te doen de laatste tijd.....
Bij het solderen in de electronica komen geen metaaldampen vrij, daar zijn de temperaturen veel te laag voor.
De rook die je ziet en ruikt komt van het vloeimiddel (flux). De meeste fluxsoorten die in de electronica gebruikt worden, zijn bij beperkt gebruik niet schadelijk voor de gezondheid. Op de lange termijn (jarenlang dagdagelijks solderen) kun je astmatische symptomen ontwikkelen en overgevoelig worden voor die dampen.
Kortom, beter om de dampen niet in te ademen. Voor incidenteel/sporadisch gebruik geen echt probleem natuurlijk.
Moet je veel solderen => altijd zorgen voor deugdelijke afzuiging.

[ Bericht 1% gewijzigd door VraagWatJeWil op 25-07-2019 14:54:41 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  donderdag 25 juli 2019 @ 14:58:00 #9
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188113521
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 14:40 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Hele actuele vraag. Over soldeerdampen is heel veel te doen de laatste tijd.....
Bij het solderen in de electronica komen geen metaaldampen vrij, daar zijn de temperaturen veel te laag voor.
De rook die je ziet en ruikt komt van het vloeimiddel (flux). De meeste fluxdsoorten die in de electronica gebruikt worden, zijn bij beperkt gebruik niet schadelijk voor de gezondheid. Op de lange termijn (jarenlang dagdagelijks solderen) kun je astmatische symptomen ontwikkelen en overgevoelig worden voor die dampen.
Kortom, beter om de dampen niet in te ademen. Voor incidenteel/sporadisch gebruik geen echt probleem natuurlijk.
Moet je veel solderen => altijd zorgen voor deugdelijke afzuiging.
Niks lekkerder dan de geur van verse gebrande hars :9 ..... wanneer je de hele dag zit te dampen in een klein kot word het een ander verhaal. Idem met loodhoudend soldeer (waar vaak wat om te doen is) wat ik zelf fijner te verwerken vind.

Soms wel's jammer al dat "gehypte" gedoe waardoor de hobby of "het" zelf doen, zomaar een onderneming kan worden. De regels ansich zijn er niet voor niets maar ze ongeacht omstandigheden opleggen omdat ze er zijn, is (voor mij, eigenwijs) een ander verhaal.

Gewetensvraag..... is alles bij jou thuis volgens "xyz norm" of zit je er niet zo mee om bv je stopcontact door te verlengen etc.etc. ? M.a.w. doe je thuis waar je mensen in/voor opleidt omdat je dat ook zo vindt en/of omdat je niet in "ambachtelijke" verlegenheid wilt komen ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 25 juli 2019 @ 15:02:06 #10
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188113600
quote:
12s.gif Op donderdag 25 juli 2019 14:58 schreef Vallon het volgende:

[..]

Niks lekkerder dan de geur van verse gebrande hars :9 ..... wanneer je de hele dag zit te dampen in een klein kot word het een ander verhaal. Idem met loodhoudend soldeer (waar vaak wat om te doen is) wat ik zelf fijner te verwerken vind.

Soms wel's jammer al dat "gehypte" gedoe waardoor de hobby of "het" zelf doen, zomaar een onderneming kan worden. De regels ansich zijn er niet voor niets maar ze ongeacht omstandigheden opleggen omdat ze er zijn, is (voor mij, eigenwijs) een ander verhaal.

Gewetensvraag..... is alles bij jou thuis volgens "xyz norm" of zit je er niet zo mee om bv je stopcontact door te verlengen etc.etc. ? M.a.w. doe je thuis waar je mensen in/voor opleidt omdat je dat ook zo vindt en/of omdat je niet in "ambachtelijke" verlegenheid wilt komen ?
Thuis is het meeste toch wel volgens NEN1010 / NEN3140 en mijn eigen projectjes voldoen ook aan IPC-A-610 en J-STD-001. Het lukt niet altijd en overal om de regels exact op te volgen, ik zorg er dan wel voor dat er geen onveilige situaties ontstaan.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  donderdag 25 juli 2019 @ 15:10:07 #11
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188113800
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 14:35 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Een afzuiger... kun je vast wel iets voor bedenken en anders zijn er ook speciale (las)afzuigers voor tekoop..
Een ventilator kan ook bij solderen.. bij lassen blaas je dan het beschermgas weg..

Wij gebruiken in onze eigen trainingsruimtes een afzuiger met fiter en dat werkt prima.
Een centrale afzuiging met actief koolstoffilter is erg mooi maar beetje overdone voor dergelijke toepassingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 25-07-2019 15:26:33 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_188114454
Leuk, ik neem me al jaren vol iets met elektronica en arduino's of Raspberries te doen, sets liggen ook al thuis :+ Ik ben zelf ervaren programeur, korto dat is geen enkel probleem, ik weet echter helemaal niks van elektronica af, kun je mij een goede site of boek aanraden?

Oja, je vertelde dat je ook mobiele reperateurs opleid, ik vroeg me af of ze ook daadwerkelijk componenten repareren? Ik dacht altijd dat die gewoon vervangen werden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 25 juli 2019 @ 15:49:13 #13
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188114636
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 15:40 schreef raptorix het volgende:
Leuk, ik neem me al jaren vol iets met elektronica en arduino's of Raspberries te doen, sets liggen ook al thuis :+ Ik ben zelf ervaren programeur, korto dat is geen enkel probleem, ik weet echter helemaal niks van elektronica af, kun je mij een goede site of boek aanraden?
Tweakers.net heeft een actieve Raspberry community. Boekjes heeft Elektor wel hele leuke.

quote:
Oja, je vertelde dat je ook mobiele reperateurs opleid, ik vroeg me af of ze ook daadwerkelijk componenten repareren? Ik dacht altijd dat die gewoon vervangen werden.
Bepaalde componenten worden wel vervangen. Touch ic's en wifi chips komt met regelmaat voor dat die vervangen worden op het mainboard. Er zijn niet zo heel veel bedrijven die op componentniveau kunnen repareren. Voor het vervangen van een IC heb je een speciale machine nodig (kan onmogelijk met soldeerbout). en die machines starten bij ongeveer ¤8k (Aliexpress) voor een redelijke. Dat loont voor de GSMsjop op de hoek absoluut niet. Daarbij is het geen hele eenvoudige klus die je met youtube tutorials kunt klaren. Dus je hebt te rekenen met heel wat verprutste mainboards voordat je de kunst beheerst, dus ook een kostenfactor. WIj geven er ook opleidingen in, voor het gebruik van zgn. BGA-machines, maar de gemiddelde GSM reparateur wil die kostenpost niet dragen.

[ Bericht 5% gewijzigd door VraagWatJeWil op 25-07-2019 15:59:56 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_188115496
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 15:10 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Wij gebruiken in onze eigen trainingsruimtes een afzuiger met fiter en dat werkt prima.
Een centrale afzuiging met actief koolstoffilter is erg mooi maar beetje overdone voor dergelijke toepassingen.
Al een keer een kortsluiting meegemaakt ?
  donderdag 25 juli 2019 @ 18:01:47 #15
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188117346
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 16:33 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Al een keer een kortsluiting meegemaakt ?
Kortsluiting in welke vorm en in welke toepassing?
In een printplaatje voor let's say een garagedeuropener is iets minder kritisch als in 10kV cellen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_188117552
Wat is de meest voorkomende misvatting die je cursisten hebben?
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  Grootste baggeraar 2022 donderdag 25 juli 2019 @ 18:19:24 #17
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_188117618
Wat is er zo speciaal aan de Deacy amp?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  Moderator donderdag 25 juli 2019 @ 18:35:02 #18
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_188117924
Frequenties worden steeds hoger en elektronica wordt als gevolg daarvan steeds kleiner.
Waar zie jij de grens van het fysiek maakbare naartoe gaan?
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  donderdag 25 juli 2019 @ 20:31:03 #19
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188120493
quote:
2s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:15 schreef WheeleE het volgende:
Wat is de meest voorkomende misvatting die je cursisten hebben?
Temperatuur van de soldeerbouten. Die zetten ze altijd véél te hoog. Liefst solderen ze op 350 graden en meer.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  donderdag 25 juli 2019 @ 20:31:54 #20
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188120511
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:19 schreef vogeltjesdans het volgende:
Wat is er zo speciaal aan de Deacy amp?
Geen idee, zeg het maar.

Het is niet dat ik cursussen geef dat ik daarom alle schakelingen heb gezien en ken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  donderdag 25 juli 2019 @ 20:35:50 #21
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188120610
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:35 schreef Plompzakker het volgende:
Frequenties worden steeds hoger en elektronica wordt als gevolg daarvan steeds kleiner.
Nou, electronica wordt steeds kleiner. Maar dat wordt niet veroorzaakt door alleen maar toenemende frequenties.

quote:
Waar zie jij de grens van het fysiek maakbare naartoe gaan?
Volgens ASML en NXP waar ik regelmatig kom, ligt het momenteel ergens op 6-7nM. ASML komt nu met de e-uv techniek op de markt en dat maakt het mogelijk om schakelingen op 11nM te produceren en dat komt dus al in de buurt van wat theoretisch mogelijk is.

Maar geen zorgen, met e-uv en 11nM kunnen we zeker wel 8-10 jaar vooruit.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator donderdag 25 juli 2019 @ 20:49:48 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188120950
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 20:31 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Temperatuur van de soldeerbouten. Die zetten ze altijd véél te hoog. Liefst solderen ze op 350 graden en meer.
Wat zijn de basis regels bij algemeen soldeerwerk aan electronica of connectoren ?
  donderdag 25 juli 2019 @ 20:52:14 #23
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188121002
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 20:49 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wat zijn de basis regels bij algemeen soldeerwerk aan electronica of connectoren ?
Soldeerbout op 315 graden afstellen
Juiste vermogen bout gebruiken. Voor printplaten minstens 50 Watt en een !goede! temperatuurregeling op de soldeerbout.
Soldeerboutjes die niet geregeld zijn (stekker in stopcontact en wordt warm) nooit op printplaten gebruiken.
Soldeerpunt goed schoonmaken en voorzien van klein laagje tin
Juiste maat soldeerpunt gebruiken (te klein is de meest gemaakte fout)
Soldeertin bij het solderen toevoegen in de soldeerverbinding, niet op de soldeerpunt
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_188121060
Soms maak ik gebruik van de diensten van experts. Dit, om kleine ICs te vervangen met veel pootjes zoals een QFP. (TQFP-48 in het geval van AS15-F en AS15-G).
Ik betaal voor het wisselen van een IC tussen de 30 en 40 euro.

Denkt u dat de benodigde techniek te leren is, om dit zelf te kunnen?

grotere IC's zoals TSSOP kan ik wel zelf solderen.
Ik ben in bezit van een hetelucht kanon en een (echte) Hakko FX-888 soldeerstation.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Moderator donderdag 25 juli 2019 @ 20:56:47 #25
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_188121095
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 20:35 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nou, electronica wordt steeds kleiner. Maar dat wordt niet veroorzaakt door alleen maar toenemende frequenties.
[..]

Volgens ASML en NXP waar ik regelmatig kom, ligt het momenteel ergens op 6-7nM. ASML komt nu met de e-uv techniek op de markt en dat maakt het mogelijk om schakelingen op 11nM te produceren en dat komt dus al in de buurt van wat theoretisch mogelijk is.

Maar geen zorgen, met e-uv en 11nM kunnen we zeker wel 8-10 jaar vooruit.
Natuurlijk is dat niet de enige reden. Maar bijvoorbeeld de voorheen gangbare capacitor smd sizes als 0603 of groter hebben op de package al zoveel parasitaire inductie dat deze op hoge frequenties al weinig effectief meer zijn. Nu heb je tegenwoordig 0402 als redelijke standaard en zelfs kleiner, maar ergens komt de grens van de praktische produceerbaarheid wel in zicht, vooral wat betreft prototypes waar je ook nog wel eens de soldeerbout op wil zetten.
Zelfde met bijvoorbeeld connectoren en deze op een betaalbare manier goed impedance matched kunnen produceren. Een transmissielijn heb je steeds sneller te pakken
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  donderdag 25 juli 2019 @ 20:59:45 #26
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188121175
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 20:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
Soms maak ik gebruik van de diensten van experts. Dit, om kleine ICs te vervangen met veel pootjes zoals een QFP. (TQFP-48 in het geval van AS15-F en AS15-G).
Ik betaal voor het wisselen van een IC tussen de 30 en 40 euro.

Denkt u dat de benodigde techniek te leren is, om dit zelf te kunnen?

grotere IC's zoals TSSOP kan ik wel zelf solderen.
Ik ben in bezit van een hetelucht kanon en een (echte) Hakko FX-888 soldeerstation.
Dat is onder andere wat ik doe, mensen met weinig ervaring leren om een QFP-256 te solderen. Dus ja, dat is prima te leren. Op zo'n kleine 10.000 cursisten die ik hierin heb opgeleid waren er slechts 5-6 personen die het (op termijn) niet onder de knie kregen.

¤30-¤40 is een redelijke prijs voor het vervangen van een QFP-120 en kleiner. Nog meer aansluitingen wordt iets duurder. Met desolderen, voorbereiden en plaatsen ben je snel een half uur verder. Als er ook maar iets misgaat ben je snel 2x zo lang bezig.

[ Bericht 5% gewijzigd door VraagWatJeWil op 25-07-2019 21:04:56 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator donderdag 25 juli 2019 @ 21:13:58 #27
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_188121577
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 20:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
Soms maak ik gebruik van de diensten van experts. Dit, om kleine ICs te vervangen met veel pootjes zoals een QFP. (TQFP-48 in het geval van AS15-F en AS15-G).
Ik betaal voor het wisselen van een IC tussen de 30 en 40 euro.

Denkt u dat de benodigde techniek te leren is, om dit zelf te kunnen?

grotere IC's zoals TSSOP kan ik wel zelf solderen.
Ik ben in bezit van een hetelucht kanon en een (echte) Hakko FX-888 soldeerstation.
QFP heeft nog de pootjes aan de zijkant, kun je met de bout bij.
QFN is lastiger
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  donderdag 25 juli 2019 @ 21:18:44 #28
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188121698
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:13 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

QFP heeft nog de pootjes aan de zijkant, kun je met de bout bij.
QFN is lastiger
Voor QFN gebruiken wij de BGA machine *) die staat er tóch al
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator donderdag 25 juli 2019 @ 21:28:52 #29
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_188121950
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Voor QFN gebruiken wij de BGA machine *) die staat er tóch al
Dan snap ik wel dat dat 40 euro kost.
Met hetelucht en een vaste hand lukt QFN ook wel
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_188122077
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:28 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Dan snap ik wel dat dat 40 euro kost.
Met hetelucht en een vaste hand lukt QFN ook wel
gebruik je een loepbril?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Moderator donderdag 25 juli 2019 @ 21:36:10 #31
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_188122163
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:33 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

gebruik je een loepbril?
Nee
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  donderdag 25 juli 2019 @ 21:43:18 #32
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188122340
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:28 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Dan snap ik wel dat dat 40 euro kost.
Met hetelucht en een vaste hand lukt QFN ook wel
Nou, ga eens tellen..... Ik neem aan dat de boards waarheen qfp vervangen wordt, opgestuurd worden.
- Pakketje met board ontvangen, uitpakken in de EPA en vrijmaken op de soldeerplek (3 min.)
- Werkplek in orde maken, stift vertinnen, materialen klaarzetten etc (2 min.)
- QFP desolderen (3 min.)
- Soldeerpads voorbereiden, oud tin en flux verwijderen (7 min.)
- QFP plaatsen, hechtsoldering maken (2 min.)
- Afzonderlijke aansluitingen solderen (7-8 min.)
- Board reinigen en controleren (6 min.)
- Board inpakken en verzenden (10 min.)

Dan zit ik op z'n minst aan 40 minuten. Bij een uurtarief van ¤75 zit je dan op ¤50,-. Dus 30-40 euro is helemaal neiet zoveel. Kunnen we nog de discussie voeren dat een ervaren persoon niet zoveel tijd nodig heeft, en dan kun je ook nog bedenken hoe het met de poststroom gaat. Moet je pakjes ophalen/wegbrengen? Dan komt er nog een fors pak tijd bij.

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 25-07-2019 21:52:20 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  donderdag 25 juli 2019 @ 21:44:06 #33
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188122358
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:33 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

gebruik je een loepbril?
Loepbril is k#t, beter onder een stereomicroscoop of blote oog.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator donderdag 25 juli 2019 @ 21:48:41 #34
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_188122462
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:43 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nou, ga eens tellen..... Ik neem aan dat de boards waarheen qfp vervangen wordt, opgestuurd worden.
- Pakketje met board ontvangen, uitpakken in de EPA en vrijmaken op de soldeerplek (3 min.)
- Werkplek in orde maken, stift vertinnen, materialen klaarzetten etc (2 min.)
- QFP desolderen (3 min.)
- Soldeerpads voorbereiden, oud tin en flux verwijderen (7 min.)
- QFP plaatsen, hechtsoldering maken (2 min.)
- Afzonderlijke aansluitingen solderen (7-8 min.)
- Board reinigen en controleren (6 min.)
- Board inpakken en verzenden (10 min.)

Dan zit ik op z'n minst aan 40 minuten. Bij een uurtarief van ¤75 zit je dan op ¤50,-. Dus 30-40 euro is helemaal neiet zoveel. Kunnen we nog de discussie voeren dat een ervaren persoon niet zoveel tijd nodig heeft, en dan kun je ook nog bedenken hoe het met de psotstroom gaat. Moet je pakjes ophalen/wegbrengen? Dan komt er nog een fors pak tijd bij.
Ik bedoel natuurlijk dat je het dan beter zelf kunt doen, mits je een heteluchtblazer hebt
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  donderdag 25 juli 2019 @ 21:51:41 #35
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188122551
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:48 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Ik bedoel natuurlijk dat je het dan beter zelf kunt doen, mits je een heteluchtblazer hebt
Zelf doen is altijd beter, heel moeilijk is het niet. Nauwkeurig werken is de enige echte noodzaak.
Hete lucht gebruik je alleen voor desolderen. Solderen met het lucht is niet ideaal.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator donderdag 25 juli 2019 @ 21:58:50 #36
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_188122716
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:51 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Zelf doen is altijd beter, heel moeilijk is het niet. Nauwkeurig werken is de enige echte noodzaak.
Hete lucht gebruik je alleen voor desolderen. Solderen met het lucht is niet ideaal.
Bij een BGA moet je wel want daar kun je met de bout niet bij
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  donderdag 25 juli 2019 @ 22:00:42 #37
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188122772
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:58 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Bij een BGA moet je wel want daar kun je met de bout niet bij
Dat lijkt me logisch :) maar ik dacht dat je een QFP met hete lucht wilde solderen. Kan wel, maar is niet de beste methode. BGA kan helaas niet anders (tenzij infrarood of vapour-phase)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator donderdag 25 juli 2019 @ 22:05:36 #38
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_188122890
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 22:00 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat lijkt me logisch :) maar ik dacht dat je een QFP met hete lucht wilde solderen. Kan wel, maar is niet de beste methode. BGA kan helaas niet anders (tenzij infrarood of vapour-phase)
QFP kan makkelijk met de bout
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  donderdag 25 juli 2019 @ 22:11:20 #39
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188123034
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2019 22:05 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

QFP kan makkelijk met de bout
Inderdaad ^O^
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_188123889
Soms gebruik ik eerst het hetelucht kanon en daarna de soldeerbout om de pootjes vast te zetten.
Dit, omdat een IC nog weleens een koelplaat aan de onderkant heeft, en daar z'n warmte kwijt wilt. Anders gaat het IC 'hemelen'. als voorbeeld G973-120, een SOP8 package.

op korte termijn heb ik een klusje met een WSON8. (playstation4 mainboard) Dit is nieuw voor mij, geen pootjes.
ik weet nog niet hoe ik dit ga doen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Moderator donderdag 25 juli 2019 @ 23:02:48 #41
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188124390
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 20:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Soldeerbout op 315 graden afstellen
Dat is doorgaans de ideale temperatuur ? Dan zet ik hem zelf veel te hoog :X
Ik zit vrolijk te solderen met iig 340 graden op mijn weller soldeerstation.

Het kleinste werk wat wij solderen is een keer een sub-d 9 polig of 25 polige connector aan een kabel. Lang geen smd werk oid.

Of we solderen een keer kabels met aderdoorsneden van 0,14 of 0,34mm˛ om ze te kunnen verlengen.

quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 20:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Juiste maat soldeerpunt gebruiken (te klein is de meest gemaakte fout)
Soldeertin bij het solderen toevoegen in de soldeerverbinding, niet op de soldeerpunt
Te klein omdat je dan te weinig oppervlakte hebt om een goede verbinding te kunnen krijgen ?

Ik heb altijd het idee dat het beter vloeit als ik tin op de soldeerpunt aanbreng en dan ga solderen ? :+ :@
  vrijdag 26 juli 2019 @ 07:28:19 #42
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188127546
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 23:02 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat is doorgaans de ideale temperatuur ? Dan zet ik hem zelf veel te hoog :X
Ik zit vrolijk te solderen met iig 340 graden op mijn weller soldeerstation.
Als je een Weller soldeerstation hebt met zwarte bout en type WSP80, dan is er geen goede garantie dat de ingestelde temperatuur ook aan de punt exact die waarde heeft. Specifiek dat systeem heeft veel last van temperatuur afwijkingen. En juist dat type vind je veel in de industrie. 20-40 graden lagere temperaturen aan de punt zijn vrij gebruikelijk hierbij. Dus meet eens de exacte temperatuur aan de stift, dan weet je iets meer.
Soldeertin smelt bij 217 graden (SAC305), dus met 315 graden zitten we daar al 100 graden boven. Waarom dan nog eens hoger instellen? Veel mensen doen het echter "omdat ze denken dat het zo moet" of omdat het beter lijkt te werken. Met de WSP systemen van Weller komt het echter heel vaak voordat de temperaturen niet kloppen.

quote:
Te klein omdat je dan te weinig oppervlakte hebt om een goede verbinding te kunnen krijgen ?

Te klein = te weinig oppervlak om de warmte over te brengen. Net als een zwembad; wat gaat sneller: tuinslang of brandslang?
quote:
Ik heb altijd het idee dat het beter vloeit als ik tin op de soldeerpunt aanbreng en dan ga solderen ? :+ :@
Klopt! Een droge soldeerpunt brengt geen warmte over. Dus een beetje tin aan de punt maakt het veel makkelijker om te solderen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 26 juli 2019 @ 07:35:49 #43
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188127603
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 22:43 schreef spectrumanalyser het volgende:
Soms gebruik ik eerst het hetelucht kanon en daarna de soldeerbout om de pootjes vast te zetten.
Dit, omdat een IC nog weleens een koelplaat aan de onderkant heeft, en daar z'n warmte kwijt wilt. Anders gaat het IC 'hemelen'. als voorbeeld G973-120, een SOP8 package.

Dergelijke packages met een massavlak doen wij met een infrarood preheater en dan wordt het een heel stuk makkelijker. Maar dat is nogal een kostbare oplossing.......en dan is voorverwarmen met hete lucht de low-cost oplossing.

quote:
op korte termijn heb ik een klusje met een WSON8. (playstation4 mainboard) Dit is nieuw voor mij, geen pootjes.
ik weet nog niet hoe ik dit ga doen.
Pasta op de pads aanbrengen en dan met bottom en top warmte reflowen. WSON8 heeft een tamelijk grote pitch, dus bruggen tussen de aansluitingen treden niet al te snel op. Grootste uitdaging wordt nog het plaatsen en op de juiste plek houden tijdens het verwarmen. Met hete lucht blaas je het component snel de verkeerde kant op.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_188128698
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 07:28 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Als je een Weller soldeerstation hebt met zwarte bout en type WSP80, dan is er geen goede garantie dat de ingestelde temperatuur ook aan de punt exact die waarde heeft. Specifiek dat systeem heeft veel last van temperatuur afwijkingen.
Dit systeem heeft punten die slechts tegen het uiteinde van het verwarmingselement worden gedrukt en de sensor in het verwarmingselement zit.

Zijn systemen waarbij de punt over het verwarmingselement gaan beter, ook als de sensor in het verwarmingselement zit?
(Zoals Hakko of Ersa)

Of moet je dan meteen over gaan naar de moderne 'all in one' stiften waarbij punt, verwarmingselement en sensor één geheel vormen?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_188129110
Ik wil u bedanken voor uw waardevolle antwoorden. Dankuwel!
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Moderator vrijdag 26 juli 2019 @ 09:51:32 #46
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_188129246
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2019 20:56 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat niet de enige reden. Maar bijvoorbeeld de voorheen gangbare capacitor smd sizes als 0603 of groter hebben op de package al zoveel parasitaire inductie dat deze op hoge frequenties al weinig effectief meer zijn. Nu heb je tegenwoordig 0402 als redelijke standaard en zelfs kleiner, maar ergens komt de grens van de praktische produceerbaarheid wel in zicht, vooral wat betreft prototypes waar je ook nog wel eens de soldeerbout op wil zetten.
Zelfde met bijvoorbeeld connectoren en deze op een betaalbare manier goed impedance matched kunnen produceren. Een transmissielijn heb je steeds sneller te pakken
Had je hier eigenlijk ook nog een antwoord op? Is wel iets wat mij gaat benieuwen namelijk
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  vrijdag 26 juli 2019 @ 09:56:37 #47
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188129318
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 09:51 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Had je hier eigenlijk ook nog een antwoord op? Is wel iets wat mij gaat benieuwen namelijk
Nou, wat je daar schrijft is ook mijn eigen ervaring. 0603 is in digitale technieken al minder handig in gebruik. En je ziet al heel veel 0201 en 01005 in opkomst. Allemaal leuk en aardig, maar de repareerbaarheid wordt kleiner en kleiner op die manier.
Dus jouw stelling klopt volgens mij en heb er niet zo heel veel aan toe te voegen. Wat je wel ziet gebeuren is dat componenten wel eens vaker gecombineerd worden tot 1 component, resistor networks bijvoorbeeld. Dat verkleint ook weer de paden en parasitaire capaciteit en inductie.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 26 juli 2019 @ 10:07:02 #48
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188129453
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 09:17 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Dit systeem heeft punten die slechts tegen het uiteinde van het verwarmingselement worden gedrukt en de sensor in het verwarmingselement zit.

Zijn systemen waarbij de punt over het verwarmingselement gaan beter, ook als de sensor in het verwarmingselement zit?
(Zoals Hakko of Ersa)
Weller kan ook nog, de WE serie heeft ook stiften die over de heater geschoven worden. Ik heb er wel eens aan gemeten,aan de nieuwere WE bouten, en dat gaf soms zeer nauwkeurige waarden en soms ook afwijkingen. Dus waarschijnlijk wel beter, maar zeker niet optimaal.
Nu hoeft het geen probleem te zijn. Koop zo'n thermometer en stel de temperatuur aan de punt exact in. Tja, dan zie je wel een onzin waarde op het display. Aan jezelf om te bepalen of dat erg is. De betere stations kun je ook calibreren, bedenk wel dat het per soldeerpunt af kan wijken.

quote:
Of moet je dan meteen over gaan naar de moderne 'all in one' stiften waarbij punt, verwarmingselement en sensor één geheel vormen?
De stiften waar sensor, soldeerpunt en heater in 1 cartridge zitten werken wel het prettigst. Wij gebruiken JBC soldeerapparatuur en die soldeerstiften zijn in 5 seconden op de ingestelde temperatuur (vanaf kamertemperatuur). De temperatuurstabiliteit is ook erg goed, tijdens het solderen blijft de temperatuur ook constant aar je met passieve stiften wel terugval ziet.

Kortom: moet je iets kiezen, ga dan voor een actieve punt. Heb je passieve systemen staan, dan regelmatig temperaturen meten. Grote nadeel van de actieve punten is wel de prijs.....¤35 tegenover ¤10 voor een passieve punt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator vrijdag 26 juli 2019 @ 10:13:20 #49
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_188129524
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 09:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nou, wat je daar schrijft is ook mijn eigen ervaring. 0603 is in digitale technieken al minder handig in gebruik. En je ziet al heel veel 0201 en 01005 in opkomst. Allemaal leuk en aardig, maar de repareerbaarheid wordt kleiner en kleiner op die manier.
Dus jouw stelling klopt volgens mij en heb er niet zo heel veel aan toe te voegen. Wat je wel ziet gebeuren is dat componenten wel eens vaker gecombineerd worden tot 1 component, resistor networks bijvoorbeeld. Dat verkleint ook weer de paden en parasitaire capaciteit en inductie.
In kleine resistor arrays krijg je weer het mogelijke probleem van crosstalk, vooral bij snelle digitale interfaces. Je wilt vaak toch minimaal de spoordikte aan ruimte tussen twee sporen hebben om dit te voorkomen. En spoordiktes zijn weer afhankelijk van borddikte en aantal lagen ivm impedantie.
En dat is dus de limitatie waar mijn vraag over gaat. Om met hogere snelheden om te kunnen gaan zal elektronica steeds kleiner moeten worden tot het niet meer met de hand te bewerken is.
On chip hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn, kun je toch niet bij, maar op een board wat geproduceerd een geassembleerd moet worden zie ik de limiet wel snel naderen. Ik was vooral benieuwd hoe jij de toekomst hierin ziet.
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  Grootste baggeraar 2022 vrijdag 26 juli 2019 @ 10:13:40 #50
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_188129529
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 20:31 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Geen idee, zeg het maar.

Het is niet dat ik cursussen geef dat ik daarom alle schakelingen heb gezien en ken.
Ik denk, die dude weet dat gewoon. Het was een gepatenteerde gitaar versterker uitgevonden door John Deacon van Queen. Ik vroeg me af waarom daar zo lyrisch over werd gedaan.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  Grootste baggeraar 2022 vrijdag 26 juli 2019 @ 10:14:46 #51
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_188129546
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 10:13 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

In kleine resistor arrays krijg je weer het mogelijke probleem van crosstalk, vooral bij snelle digitale interfaces. Je wilt vaak toch minimaal de spoordikte aan ruimte tussen twee sporen hebben om dit te voorkomen. En spoordiktes zijn weer afhankelijk van borddikte en aantal lagen ivm impedantie.
En dat is dus de limitatie waar mijn vraag over gaat. Om met hogere snelheden om te kunnen gaan zal elektronica steeds kleiner moeten worden tot het niet meer met de hand te bewerken is.
On chip hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn, kun je toch niet bij, maar op een board wat geproduceerd een geassembleerd moet worden zie ik de limiet wel snel naderen. Ik was vooral benieuwd hoe jij de toekomst hierin ziet.
Heb jij van meer dingen verstand dan van frituren? :o
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  Moderator vrijdag 26 juli 2019 @ 11:56:54 #52
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_188131439
Geef jij je cursussen altijd in het engels, gaat dat altijd gewoon goed of is dat in sommige landen lastiger?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 26 juli 2019 @ 11:59:05 #53
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188131482
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 10:13 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Ik denk, die dude weet dat gewoon. Het was een gepatenteerde gitaar versterker uitgevonden door John Deacon van Queen. Ik vroeg me af waarom daar zo lyrisch over werd gedaan.
Even gelezen: https://en.wikipedia.org/wiki/Deacy_Amp

Op zich niks speciaals dus, gewoon iets wat May en Deacon uit oude spullen in elkaar gehobbied hebben. Vanwege de speciale "sound" (vervorming en oversturen) werd er ooit een reproductie gedaan. Maar gaat meer om de hype en vervormde output dan dat het echt een kwaliteitsproduct is.

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 26-07-2019 12:23:39 (typo) ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 26 juli 2019 @ 12:04:13 #54
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188131595
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 11:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Geef jij je cursussen altijd in het engels, gaat dat altijd gewoon goed of is dat in sommige landen lastiger?
Ligt eraan. In het buitenland is het Duits, Frans of Engels. Nederlanders spreken niet altijd en overal goed Engels, dus als ik in Nederland train dan is het toch heel vaak Nederlands. Tot mijn jarenlange verwondering spreken Nederlanders helemaal niet zo goed Engels als gedacht wordt. Gewoon smalltalk en dagelijkse conversatie lukt wel, maar in het werk Engels spreken lukt vaker niet dan wel.
Zelf spreek ik Nederlands als moedertaal en in Engels en Duits ben ik op near-native niveau. Frans is een beetje minder goed, maar als ik er weer een dag training op heb zitten dan lukt het weer prima.Geen cursussen voor gevolgd, gewoon vanuit de MAVO Frans geleerd en op MTS nog Engels en Duits gehad. Daarnaast heel veel luisteren, films met ondertiteling kijken etc.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator vrijdag 26 juli 2019 @ 12:05:52 #55
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_188131627
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 12:04 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ligt eraan. In het buitenland is het Duits, Frans of Engels. Nederlanders spreken niet altijd en overal goed Engels, dus als ik in Nederland train dan is het toch heel vaak Nederlands. Tot mijn jarenlange verwondering spreken Nederlanders helemaal niet zo goed Engels als gedacht wordt. Gewoon smalltalk en dagelijkse conversatie lukt wel, maar in het werk Engels spreken lukt vaker niet dan wel.
Zelf spreek ik Nederlands als moedertaal en in Engels en Duits ben ik op near-native niveau. Frans is een beetje minder goed, maar als ik er weer een dag training op heb zitten dan lukt het weer prima.Geen cursussen voor gevolgd, gewoon vanuit de MAVO Frans geleerd en op MTS nog Engels en Duits gehad. Daarnaast heel veel luisteren, films met ondertiteling kijken etc.
Nice _O_ lesgeven in het engels lukt me prima maar in het duits of zelfs frans zou voor mij echt een brug te ver zijn _O_ gaaf dat je dat zonder extra studie gelukt is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 26 juli 2019 @ 12:43:58 #56
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_188132293
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 10:13 schreef vogeltjesdans het volgende:
John Deacon
Wie weet help dit.

https://www.gitaar-in-tune.nl/Deacy_amp_project.html

En dan specifiek:

De Deacy Amp heeft een vermogen van slechts 1 Watt. Dit lijkt niet veel maar is thuis nog erg hard. Daarom is een power attenuator toegevoegd waarmee het volume geregeld kan worden in 6 stappen: 0dB, -3dB, -6dB, -9dB,-12dB, -15dB. Hierdoor is de versterker ook op lager volume te gebruiken met behoud van de originele klank en vervorming.

De Deacy Amp blinkt uit in het terugregelen van vervormd naar clean met behoud van volume. Om nog meer balans te brengen tussen clean en vervormd is een natuurlijke compressor toegevoegd die de voedingsspanning bij vervormde klank laat inzakken. Hierdoor klinkt clean nagenoeg even hard als vervormd bij alleen het terugregelen van de volume pot op de gitaar. Compressie kan in vier stappen geregeld worden: Uit, licht, medium, zwaar.
  vrijdag 26 juli 2019 @ 12:57:40 #57
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_188132477
Waarom zijn certificaten als NEN 3140 en NEN 1010 slechts 3 jaar geldig bij een commerciële opleider, terwijl je MTS/MBO diploma feitelijk onbeperkt geldig is zolang de REI2008 dat toestaat?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 26 juli 2019 @ 17:52:19 #58
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188139534
quote:
5s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 12:57 schreef ACT-F het volgende:
Waarom zijn certificaten als NEN 3140 en NEN 1010 slechts 3 jaar geldig bij een commerciële opleider, terwijl je MTS/MBO diploma feitelijk onbeperkt geldig is zolang de REI2008 dat toestaat?
Dat kan ik je niet vertellen, ik geef alleen nog maar les in electronica, geen installatietechniek.
Overigens zijn de IPC certificaten die wij mogen uitreiken slechts 2 jaar geldig. In die sector is dat een algemene, internationale regel. Alle certificaten die voortvloeien uit IPC trainingen vervallen na twee jaar, en dat is voor elke opleider hetzelfde. Zelfs bedrijven die eigen interne opleiders hebben daar verlopen de certificaten om de twee jaar.
Maar goed ook overigens, als ik zie hoe weinig kennis er blijft hangen......
Iets zeer basaals als een klasse-indeling van electronische producten: Klasse 1 minst belangrijke, alleen werking is van belang. Klasse 2, zo goed en zo lang mogelijk maar mág nog stuk gaan. Klasse 3 mag nooit stuk gaan.
Heel simpel en wordt zeer vaak gebruikt, na twee jaar zit je mensen weer opnieuw in training en klapperen ze wedeom met de oren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_188140410
Wat kan je vertellen over de samenstelling van de doelpopulatie in termen van geslacht, leeftijd en sociaal economische achtergrond?

Edit: en geaardheid, mocht je daar n indruk van hebben.

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2019 18:40:25 ]
pi_188141580
Heb je naast je werk nog electronica projecten?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_188142148
In een HVAC-systeem zit een ventilator, als het systeem uit staat en de ventilator draait een beetje rond door de wind, wekt dit dat een spanning op?

En hoe werkt een MCC? Stroom komt erin via de busbar, en dan een lade met daarin breakers enzovoort?
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
  vrijdag 26 juli 2019 @ 22:04:57 #62
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188143788
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 18:38 schreef squatt3r het volgende:
Wat kan je vertellen over de samenstelling van de doelpopulatie in termen van geslacht, leeftijd en sociaal economische achtergrond?

Edit: en geaardheid, mocht je daar n indruk van hebben.
Eindelijk, meer achtergrond vragen :)
We houden geen statistieken bij dus ik geef antwoord op nasis van eigen perceptie.
Man - Vrouw verhouding: 40 / 60
Leeftijd: Van 23 tot 67 maar gemiddelde ergens rond de 35
Sociaal economische klasse: Lagere middenklasse zitten de meesten. 65% doet uitvoerend werk, soldeeroperators, repair/service technicians, quality engineers etc. De resterende 35% is teamleider, werkvoorbereider, inkoper, designer.

Geaardheid: 99,999% hetero. Denk dat ik in alle jaren wellicht 5 of 6 mensen heb gezien die op hetzelfde geslacht vielen.

[ Bericht 5% gewijzigd door VraagWatJeWil op 26-07-2019 22:17:00 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 26 juli 2019 @ 22:07:10 #63
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188143826
quote:
16s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 19:49 schreef FlippingCoin het volgende:
Heb je naast je werk nog electronica projecten?
Nee, gelukkig niet meer. Is ook niet zo bijster interessant meer. Heel veel hardware is te koop en het gaat meer om het programmeren dan om bouwen. Programmeren vind ik veel minder interessant dan hardware ontwikkelen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 26 juli 2019 @ 22:14:38 #64
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188143984
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 20:29 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
In een HVAC-systeem zit een ventilator, als het systeem uit staat en de ventilator draait een beetje rond door de wind, wekt dit dat een spanning op?

Ligt aan het soort ventilator (motor ervan). In kleine systemen is het meestal BLDC motoren en die wekken meestal geen spanning op.
De grote(re) systemen gebruiken 1 of 3 fasen motoren en ook dat wekt geen spanning op. Zou er een motor met borstelwerk of pm rotor gebruikt worden, dan kan er een spanning opgewekt worden. In die sector zijn het meestal AC motoren en dat wekt geen spanning op.

quote:
En hoe werkt een MCC? Stroom komt erin via de busbar, en dan een lade met daarin breakers enzovoort?
Ben al heel lang uit die sector weg, maar een MCC bevat de hoofdstroomschakelaars. Dus ja, er komt vermogen in het rek en de magneetschakelaar schakelt de spanning in. Vroeger waren dat zwaar belaste schakelaars omdat heel veel direct geschakeld werd. Tegenwoordig is er heel veel op frequentieregelaar/softstarter waardoor de magneetschakelaar maar licht belast wordt, hoeft niet onder last te schakelen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_188144208
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 22:07 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee, gelukkig niet meer. Is ook niet zo bijster interessant meer. Heel veel hardware is te koop en het gaat meer om het programmeren dan om bouwen. Programmeren vind ik veel minder interessant dan hardware ontwikkelen.
Waarom gelukkig niet meer? :D
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_188144751
quote:
16s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 22:25 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Waarom gelukkig niet meer? :D
Nou, staat toch eigenlijk al in zijn antwoord. Te weinig sjeu qua hardware.
pi_188144861
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 22:53 schreef eRKa het volgende:

[..]

Nou, staat toch eigenlijk al in zijn antwoord. Te weinig sjeu qua hardware.
Nee. Het is niet interessant meer, eerder wel dus maar toch gelukkig niet meer, snapte.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 26 juli 2019 @ 22:58:52 #68
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_188144877
quote:
16s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 22:25 schreef FlippingCoin het volgende:

Waarom gelukkig niet meer? :D
Tegenwoordig is alles SMD waardoor het goedkoper is geworden en niet altijd meer loont om de soldeerbout erin te zetten. Vroeger, toen kon je nog lekker stoeien met elektronica :9
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_188144912
quote:
9s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 22:58 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Tegenwoordig is alles SMD waardoor het goedkoper is geworden en niet altijd meer loont om de soldeerbout erin te zetten. Vroeger, toen kon je nog lekker stoeien met elektronica :9
Maar kan je dan niet iets leuks maken op hoger niveau? Al moet je dan wel snel meer programmeren inderdaad dat is jammer als dat je niet trekt. Wat coole gadgets of zo. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 26 juli 2019 @ 23:07:58 #70
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_188145034
quote:
16s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 23:00 schreef FlippingCoin het volgende:

Maar kan je dan niet iets leuks maken op hoger niveau? Al moet je dan wel snel meer programmeren inderdaad dat is jammer als dat je niet trekt. Wat coole gadgets of zo. :P
Als je voor jezelf iets wil maken waarbij omvang geen rol speelt dan gebruik je zoveel mogelijk normale componenten voor zover ze beschikbaar zijn. Maar zodra het ook maar iets complexer wordt dan ben je al snel veroordeeld tot SMD. Programmeren is geen probleem voor mij. Na elektro en elektronica ben ik de ICT kant op gegaan :P
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 26 juli 2019 @ 23:15:46 #71
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_188145208
Nu ik het daar toch over heb: eind jaren '90 was ICT booming, dus ging iedereen ICT studeren waardoor de aanwas van elektro en elektronica stokte. Ik merk als zelfstandige dat de markt in de elektrohoek, maar ook de synergie ertussen met elektronica en ICT erg krap is op dit moment. In hoeverre is dat terug te zien in de opleidingen? Waar zijn de tekorten het grootst op dit moment?

Welke doelgroepen vallen het meest op? Zijn dat hoofdzakelijk mensen met een elektronica-achtergrond die bij willen blijven, opfrissen, of uit andere vakgebieden die zich laten omscholen waardoor de aandacht meer op de basis ligt?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 27 juli 2019 @ 06:16:00 #72
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188148226
quote:
5s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 23:15 schreef ACT-F het volgende:
Nu ik het daar toch over heb: eind jaren '90 was ICT booming, dus ging iedereen ICT studeren waardoor de aanwas van elektro en elektronica stokte. Ik merk als zelfstandige dat de markt in de elektrohoek, maar ook de synergie ertussen met elektronica en ICT erg krap is op dit moment. In hoeverre is dat terug te zien in de opleidingen? Waar zijn de tekorten het grootst op dit moment?

Welke doelgroepen vallen het meest op? Zijn dat hoofdzakelijk mensen met een elektronica-achtergrond die bij willen blijven, opfrissen, of uit andere vakgebieden die zich laten omscholen waardoor de aandacht meer op de basis ligt?
Interessante vraag :)
De verhouding tussen deelnemers met en weinig achtergrond in de electronica is ongeveer 30:70. Ik zie veel meer mensen die omscholen / "geďmporteerd" zijn* dan mensen met ervaring. Schoolverlaters of mensen die nog jong zijn en in het begin van de carriere staan, heb ik nauwelijks. Er komt gewoonweg niks van school af dat met hardware beizg wil/kan zijn. Opleidingen doen in mijn beleving management/programmeren/presenteren en dat is vaak alles dat nog aan vaardigheden wodt aangebracht. Techniek weten veel docenten zelf al niks meer van.

* Geďmporteerd is de enige uitdrukking die ik erop kan plakken. Er zijn diverse grote bedrijven die werven in het buitenland. Een van onze klanten heeft recruiters in oa. Ierland en Roemenië zitten. Alles dat wil werken en verkassen krijgt een contract en interne/externe opleiding.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator zaterdag 27 juli 2019 @ 12:48:19 #73
441859 crew  Lenny77
pi_188151392
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 22:04 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Eindelijk, meer achtergrond vragen :)
We houden geen statistieken bij dus ik geef antwoord op nasis van eigen perceptie.
Man - Vrouw verhouding: 40 / 60
Leeftijd: Van 23 tot 67 maar gemiddelde ergens rond de 35
Sociaal economische klasse: Lagere middenklasse zitten de meesten. 65% doet uitvoerend werk, soldeeroperators, repair/service technicians, quality engineers etc. De resterende 35% is teamleider, werkvoorbereider, inkoper, designer.

Geaardheid: 99,999% hetero. Denk dat ik in alle jaren wellicht 5 of 6 mensen heb gezien die op hetzelfde geslacht vielen.
40% man, 60% vrouw? Dat is wel knap!
Zelfs als het andersom zou zijn is dit nog wel een prima verdeling!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 27 juli 2019 @ 13:43:32 #74
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188152292
Twee vervolgvragen.

• Wat ik moet ik mij voorstellen bij een soldeeroperator..... iemand die primair een soldeerbout vasthoudt of iemand het het soldeerproces van een productielijn beheerd.
De laatste heeft (nofi) vakmatig gezien niets te maken met zeg "electronica" en zou bij wijze van spreken net als managers/administratie etc. kunnen werken in zeg een vleesfabriek.

• Hoe/kan jij iets zeggen om te bepalen of iemand geschikt is om daar vakinhoudelijk een toekomst op te bouwen gericht (op hier dan "electronica") ?

Zelf kom ik geregeld mensen tegen waarbij ik mij echt afvraag welke klap van een molen die persoon in mijn keerkring heeft geveegd. Mensen die echt geen greintje aanleg, en erger geen enkele interesse hebben en het doen omdat ze het moe(s)ten doen.
Zelf kan ik meestal in 5-10 minuten bepalen, meestal op grond van vertoond enthousiasme en aanleg, of iemand beter elders een andere job kan gaan doen.

Nu gaat het wat ver dat je overal een diepgaande passie voor moet hebben maar wil je (imo) een wat bevredigende toekomst hebben moet je toch wel een bovenmatige interesse hebben om iets te begrijpen en verder te brengen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 27 juli 2019 @ 17:29:53 #75
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_188157271
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 13:43 schreef Vallon het volgende:
Twee vervolgvragen.

• Wat ik moet ik mij voorstellen bij een soldeeroperator..... iemand die primair een soldeerbout vasthoudt of iemand het het soldeerproces van een productielijn beheerd.
De laatste heeft (nofi) vakmatig gezien niets te maken met zeg "electronica" en zou bij wijze van spreken net als managers/administratie etc. kunnen werken in zeg een vleesfabriek.
Soldeeroperator ken ik persoonlijk niet.
Heb zelf 5 jaar bij AT&T, Lucent en 1 jaar Thales (alias Holland Signaal) gewerkt.
Bij ons was het zo.

Ieder, meestal 3 man, heeft een taak.
Beginnende bij de basis, kale PCB. Middels Dek 265 of Fuji screen wordt er soldeerpasta op gescreend. Daarna volengde SMD machines, denk aan Fuji CP 3, IP 3, MPS2500 of Phillips Topaz of Emerald. (leuke filmpjes op youtube, Onserter en dan merk en type). Ik deed zelf de Dek en beide machine,s. Daarna volgt de controle voor reflow oven. Daarna checken wij de kwaliteit van solderingen. En eventueel solderen wij zelf na.

Hierna volgt het proces van de bottum zijde, hier worden componenten op gelijmt.
Daarna volg lijnen waar through hole componenten worden geplaatst. (connectors bijv die dwars door de print gaan.)

Als dat alles gedaan is volgt soldeerbad wat zorgt dat alle componenten aan onderzijde gesoldeerd worden.
Eventueel dat nasolderen gebeurde bij meet en regeltechniek.

quote:
• Hoe/kan jij iets zeggen om te bepalen of iemand geschikt is om daar vakinhoudelijk een toekomst op te bouwen gericht (op hier dan "electronica") ?

Zelf kom ik geregeld mensen tegen waarbij ik mij echt afvraag welke klap van een molen die persoon in mijn keerkring heeft geveegd. Mensen die echt geen greintje aanleg, en erger geen enkele interesse hebben en het doen omdat ze het moe(s)ten doen.
Zelf kan ik meestal in 5-10 minuten bepalen, meestal op grond van vertoond enthousiasme en aanleg, of iemand beter elders een andere job kan gaan doen.

Nu gaat het wat ver dat je overal een diepgaande passie voor moet hebben maar wil je (imo) een wat bevredigende toekomst hebben moet je toch wel een bovenmatige interesse hebben om iets te begrijpen en verder te brengen.
Ik betwijfel of iemand dat kan zeggen in korte termijn.
En spelen zoveel zaken, machine beheer, component kennis, machines aanpassen. Niet elke leverancier geeft zelfde licht beeld, dus het is constant kijken of alles goed gaat en zonodig corrigeren.

Hebben wij kennis van elektronica qua zelf ontwikkelen ? Nee. Maar daar zijn andere specialisten voor. Wij zorgen dat wat hun bedenken gemaakt wordt volgens hun specificaties. Ik kan lezen en schijven met die machine's en correcties qua solderen doen. (desolderen, hetelucht etc)
Maar dat was niet mijn basistaak.
Dat was 100% goede kwaliteit leveren. En dat is samenspel tussen alle lagen waarvan ik de basis moest leggen.

Helaas zijn alle productielijnen naar buitenland gegaan dus doe ik dat werk niet meer.
Maar gebruik mijn kennis nog elke dag. (een SMD soldering die niet glimt onder een hoek is een slechte soldering)

Niet perse het antwoord op jouw vraag maar wellicht een leuke inkijk in de wereld. En ja, ik mis het nog steeds.
pi_188157709
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 17:29 schreef beware_reageerd het volgende:

[..]

Ik betwijfel of iemand dat kan zeggen in korte termijn.
En spelen zoveel zaken, machine beheer, component kennis, machines aanpassen. Niet elke leverancier geeft zelfde licht beeld, dus het is constant kijken of alles goed gaat en zonodig corrigeren.

Kan je nog wat meer vertellen over of je bijvoorbeeld wel eens echte 'supertalenten' tegenkomt en hoe je die dan herkent?

En wat kan je vertellen over je didactische aanpak: is die doorgaans hetzelfde of stem je die af op de achtergrond van de deelnemers. Merk je culturele verschillen tussen de landen in hoe bijvoorbeeld een les wordt gevolgd?

En verschillen in aanleg en vermogen om de informatie toe te passen tussen man en vrouw, jong en oud of nationaliteiten?

En een vraag van andere aard: zijn er wel eens romances of one night stands voortgekomen uit de lessen? Tussen de deelnemers of met jou?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 27-07-2019 17:59:07 ]
  zaterdag 27 juli 2019 @ 19:02:57 #77
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_188158996
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 17:56 schreef squatt3r het volgende:

[..]

Kan je nog wat meer vertellen over of je bijvoorbeeld wel eens echte 'supertalenten' tegenkomt en hoe je die dan herkent?
Tja, dat zijn de krenten uit de pap. Die binnen 2 maanden alles in hun kneep hebben.
In mijn geval is dat er slechts 1 geweest. Die had ook binnen 6 maanden de zelfde functie als ik had op een andere productielijn. (wij hadden er toen 5. 4 top en 1 bottum).

quote:
En wat kan je vertellen over je didactische aanpak: is die doorgaans hetzelfde of stem je die af op de achtergrond van de deelnemers. Merk je culturele verschillen tussen de landen in hoe bijvoorbeeld een les wordt gevolgd?
Ikzelf niet, het maakte niet uit of het Nederlanders, Duitsers of Brazilianen waren.
Als de basis goed begrepen wordt is het daarna een stuk makkelijker werken.
Didactische aanpak heeft vooral te maken met hoe snel men ziet waar we over praten.
Iemand die niets weet van PCB's pik je er gelijk uit. Zeker als je gaat praten over transistoren, connectors of bijd condensators en weerstanden. Dan zie je hun ogen groot worden.
Geeft niet, dat snap zo iemand wel heel snel. Het is lastiger als je geen tekening kunnen lezen. C1 moet die positie hebben, R34 en 36 moeten het zelfde waarde hebben. (idd stereomicroscoop want het is amper te lezen). Helaas zijn die er ook en dan probeer ik het 2 dagen extra met hun te laten zien waar het om draait. Als dat niet werkt, dan werken de machines en alles erom heen helemaal niet. Mijn ervaring, je ziet en snapt het, de rest kunnen we leren. Maar als je het niet ziet of snapt, ook niet na 2 dagen intensief trainen, moeten we uit elkaar gaan. Want de rest is nog veel intensiever.
Even ter toevoeging. (het scala van ons werk was ook heel breed. Van kale PCB tot compleet bestuckt board)

quote:
En verschillen in aanleg en vermogen om de informatie toe te passen tussen man en vrouw, jong en oud of nationaliteiten?
Nee, niet naar mijn mening. Ik kon iemand van 40 net zo goed in het team krijgen dan iemand van 50. Man of vrouw. Wel een probleem, vooral Nederlands, jongeren geven hobby's nog wel eens de voorrang.
Dan is 05:00 aanwezig zijn ff niet gelukt omdat men zo nodig ook sporten en eindigde in sportcafe. (tja, om 3:00 naar bed werkt niet als je weer om 5:00 aanwezig moet zijn)
Arbo technisch mag ik pas starten als we met 2 man zijn zijn. Als dan 2 van de 3 hobbysporters zijn met dito cafe bezoek mag ik niet starten.
Zo is het vaker voorgekomen dat ik pas om 11:15 kan starten. Dat is lang wachten en maakt de sfeer er niet beter op.

quote:
En een vraag van andere aard: zijn er wel eens romances of one night stands voortgekomen uit de lessen? Tussen de deelnemers of met jou?
Nee, niet bij mij persoonlijk. Maar weet van andere collega's dat dat gebeurde. En ja die zijn ook getrouwd. Hun kinderen tafeltennissen bij dezelfde vereniging als onze dochter. Dan blijkt hoe klein de wereld is.

Dus ja, ze zijn er, en ik steek mijn hand niet in het vuur die toiletten hebben misbruikt. (blijft met 5600 man toch een klein dorp) En daar kom je echt van alles tegen.
Voor mij gold alleen, kwaliteit, werkethos en vooral op tijd zijn. Wat je erbuiten doet, is jouw zaak. Ik werd afgerekend op productie en kwaliteit. Kwantiteit kwam pas als kwaliteit op orde was.

Let op he, ik was lijnbaas van zowel een toplijn als een bottum lijn.
Dus geen soldeer leraar.

[ Bericht 4% gewijzigd door beware_reageerd op 27-07-2019 20:31:45 ]
  zaterdag 27 juli 2019 @ 20:55:38 #78
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188161225
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 17:29 schreef beware_reageerd het volgende:

[..]

Soldeeroperator ken ik persoonlijk niet.
Heb zelf 5 jaar bij AT&T, Lucent en 1 jaar Thales (alias Holland Signaal) gewerkt.
Bij ons was het zo.

Ieder, meestal 3 man, heeft een taak.
Beginnende bij de basis, kale PCB. Middels Dek 265 of Fuji screen wordt er soldeerpasta op gescreend. Daarna volengde SMD machines, denk aan Fuji CP 3, IP 3, MPS2500 of Phillips Topaz of Emerald. (leuke filmpjes op youtube, Onserter en dan merk en type). Ik deed zelf de Dek en beide machine,s. Daarna volgt de controle voor reflow oven. Daarna checken wij de kwaliteit van solderingen. En eventueel solderen wij zelf na.

Hierna volgt het proces van de bottum zijde, hier worden componenten op gelijmt.
Daarna volg lijnen waar through hole componenten worden geplaatst. (connectors bijv die dwars door de print gaan.)

Als dat alles gedaan is volgt soldeerbad wat zorgt dat alle componenten aan onderzijde gesoldeerd worden.
Eventueel dat nasolderen gebeurde bij meet en regeltechniek.
[..]

Ik betwijfel of iemand dat kan zeggen in korte termijn.
En spelen zoveel zaken, machine beheer, component kennis, machines aanpassen. Niet elke leverancier geeft zelfde licht beeld, dus het is constant kijken of alles goed gaat en zonodig corrigeren.

Hebben wij kennis van elektronica qua zelf ontwikkelen ? Nee. Maar daar zijn andere specialisten voor. Wij zorgen dat wat hun bedenken gemaakt wordt volgens hun specificaties. Ik kan lezen en schijven met die machine's en correcties qua solderen doen. (desolderen, hetelucht etc)
Maar dat was niet mijn basistaak.
Dat was 100% goede kwaliteit leveren. En dat is samenspel tussen alle lagen waarvan ik de basis moest leggen.

Helaas zijn alle productielijnen naar buitenland gegaan dus doe ik dat werk niet meer.
Maar gebruik mijn kennis nog elke dag. (een SMD soldering die niet glimt onder een hoek is een slechte soldering)

Niet perse het antwoord op jouw vraag maar wellicht een leuke inkijk in de wereld. En ja, ik mis het nog steeds.
Thx voor je inkijkje. Je soldeert de organisatie maar zoals ik het lees heeft dat (nofi) weinig te maken met elektronica-kennis ansich.
Je moet natuurlijk wel weten hoe die productielijn/apparatuur in elkaar steekt. Je zou bij wijze met dezelfde aanpak ook aan de bak kunnen bij een oliemaatschappij die voor veel geld leidingen aaneenlast, doorscant en eventueel nalast.

Even een gewetensvraag..... je bent thuis op dat vlak... kan/leer je dan ook "handmatig" zeg met een Ersa boutje thuis eventueel (ook) snel/precies solderen?
Of ben/was je (nofi) vooral goed mits dan met de juiste apparatuur ?
Dit laatste zie ik nl. erg veel gebeuren, erg goed hoe het moet maar matig met hoe het anders kan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 27-07-2019 21:16:08 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 27 juli 2019 @ 22:19:54 #79
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_188162857
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 20:55 schreef Vallon het volgende:

[..]

Thx voor je inkijkje. Je soldeert de organisatie maar zoals ik het lees heeft dat (nofi) weinig te maken met elektronica-kennis ansich.
Dat klopt, maar de hele keten moet kloppen. En in die keten werken jongen en meisjes die les krijgen van Topicstarter.
Het bied een totaal plaatje. Nofi.
Maar het is als een flat, zet een perfecte soldeerder op broddelwerk en het is rotzooi. Gelijk een flat, zonder goede basis en fundering is de rest gedoemd.
Daarom is de samenwerking zo belangrijk.

quote:
Je moet natuurlijk wel weten hoe die productielijn/apparatuur in elkaar steekt. Je zou bij wijze met dezelfde aanpak ook aan de bak kunnen bij een oliemaatschappij die voor veel geld leidingen aaneenlast, doorscant en eventueel nalast.
Dat deel ik zeer zeker niet. Dat is hele andere tak van sport. Je kunt niet zeggen jij bent goed met hockeystick dus kun ook polsstokhoogspringen.
Dat is echt appels met peren vergelijken.

quote:
Even een gewetensvraag..... je bent thuis op dat vlak... kan/leer je dan ook "handmatig" zeg met een Ersa boutje thuis eventueel (ook) snel/precies solderen?
Of ben/was je (nofi) vooral goed mits dan met de juiste apparatuur ?
Dit laatste zie ik nl. erg veel gebeuren, erg goed hoe het moet maar matig met hoe het anders kan.
Als iemand niets verprutst heeft kan ik me redden met thuis spul.
Maar je wilt niet weten hoe vaak men zelf maar probeert en daardoor teveel schade veroorzaakt.
Dan kun je proberen het nog te redden maar mijn ervaring is dat het 99% klaar is.
Die hebben met bakken en braden de print verpest.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[/quote]

Wat je spoiler betreft, het ligt aan het aantal layers van de print.
Hoe meer layers hoe minder je kan redden.
Dat is mijn ervaring.

Top en bottum is nog te doen, maar 4 layers is al knap zonder schema's.

[ Bericht 0% gewijzigd door beware_reageerd op 27-07-2019 22:59:56 ]
pi_188165009
Het lijkt of je onder een andere naam reageert, is dat de bedoeling?

Ik ben nog benieuwd of je terugblikkend tevreden bent over je route om dit te worden en huidige opleidingsniveau of dat je “met de kennis van nu” andere keuzes zou maken.
  Moderator zondag 28 juli 2019 @ 09:26:10 #81
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_188167077
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 00:42 schreef squatt3r het volgende:
Het lijkt of je onder een andere naam reageert, is dat de bedoeling?

Dat is iemand anders die het topic een beetje kaapt... Opzich leuk dat er mensen zijn die ongeveer hetzelfde doen maar laten we de TS ook de mogelijkheid laten om te antwoorden...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zondag 28 juli 2019 @ 10:09:06 #82
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_188167459
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 00:42 schreef squatt3r het volgende:
Het lijkt of je onder een andere naam reageert, is dat de bedoeling?
Verre van. Zijn schrijfsels stikken van de taalfouten in tegenstelling tot TS.

Bottum :') !
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 28 juli 2019 @ 10:24:45 #83
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188167630
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 13:43 schreef Vallon het volgende:
Twee vervolgvragen.

• Wat ik moet ik mij voorstellen bij een soldeeroperator..... iemand die primair een soldeerbout vasthoudt of iemand het het soldeerproces van een productielijn beheerd.
De laatste heeft (nofi) vakmatig gezien niets te maken met zeg "electronica" en zou bij wijze van spreken net als managers/administratie etc. kunnen werken in zeg een vleesfabriek.
Soldeeroperator is iemand die een soldeerbout gebruikt tijdens het werk, en dan bezig is met assemblagewerkzaamheden. Dus dat is het bouwen van nieuwe producten. In dergelijke wrerkomgevingen krijgen de mensen dan printplaten die al machinaal voorgeproduceerd zijn, dus het grootste deel van de onderdelen zit er al op en ze solderen dan vooral grote onderdelen die de machine niet kan, of connectoren/draadaansluitingen. Een mens de grote hoeveelheden zeer kleine onderdelen laten solderen is qua kosten gewoonweg niet haalbaar, zelfs in kleinere series (protyping nog uitgezonderd).
Iemand die in de productielijn zit heeft vrij weinig met solderen te maken, daar zien we functietitels als SMD-operator of procesoperator. Die mensen voeren componenten in op de feeder, leggen lege printplaten in de rekken, halen voltooide printplaten van de lijn af, voeren controles en correcties uit in het proces. En procesoperator is een uitwisselbare functie, of je nu koekjes of printplaten bakt, het proces is het proces met al z'n specifieke eigenschappen. In de electronica komt het weliswaar veel nauwer dan bij koekjes, maar de hoofdlijn is hetzelfde.

quote:
• Hoe/kan jij iets zeggen om te bepalen of iemand geschikt is om daar vakinhoudelijk een toekomst op te bouwen gericht (op hier dan "electronica") ?

In principe gewoon niet. Het is mijn taak om de training te geven, examens af te nemen en certificaten uit te reiken. De bedrijven krijgen per cursist een evaluatie over de bevindingen, en daar wordt tegenwoordig niets mee gedaan. Arbeidskrachten zijn momenteel zó schaars dat men allang blij is dat functies ingevuld zijn.
Voorbeeldje: Laatst kreeg ik het verzoek een bepaalde cursist specifiek te beoordelen omdat men een opleidingstraject wilde starten. Of ik als externe een onbevangen oordeel kon geven?
Komt daar een jongeman aan, gekleed alsof hij naar feestje ging, met veel sieraden om de vingers die bepaalde werkzaamheden, na instructie, moet gaan uitvoeren. Het ging niet goed om het zachtjes uit te drukken, en zag ook geen enkele verbetering na herhaalde uitleg en demo's.
Dat teruggespeeld naar het bedrijf, en daar was de reactie "Dankjewel voor de bevindingen, maar we hebben geen andere keuze dan eraan te beginnen"

quote:
Zelf kom ik geregeld mensen tegen waarbij ik mij echt afvraag welke klap van een molen die persoon in mijn keerkring heeft geveegd. Mensen die echt geen greintje aanleg, en erger geen enkele interesse hebben en het doen omdat ze het moe(s)ten doen.
Zelf kan ik meestal in 5-10 minuten bepalen, meestal op grond van vertoond enthousiasme en aanleg, of iemand beter elders een andere job kan gaan doen.
Zoals ik begin dit jaar een groepje buitenlandse mensen kreeg, pas in dienst bij het bedrijf. Komen op maandag met wazige hoofden in de les, flink gefeest het weekend. En direct het verzoek "Niet te lastig en te vlot aub" en of ze het certificaat niet zó konden krijgen!
Van de 6 personen kon ik aan 4 mensen geen certificaat uitreiken.....totaal geen motivatie.

quote:
Nu gaat het wat ver dat je overal een diepgaande passie voor moet hebben maar wil je (imo) een wat bevredigende toekomst hebben moet je toch wel een bovenmatige interesse hebben om iets te begrijpen en verder te brengen.
+1

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 28-07-2019 11:14:29 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 28 juli 2019 @ 10:31:19 #84
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188167711
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 17:29 schreef beware_reageerd het volgende:

[..]

Soldeeroperator ken ik persoonlijk niet.
Mensen die handsoldeerwerk verrichten met soldeerbout
quote:
Ieder, meestal 3 man, heeft een taak.
Beginnende bij de basis, kale PCB. Middels Dek 265 of Fuji screen wordt er soldeerpasta op gescreend. Daarna volengde SMD machines, denk aan Fuji CP 3, IP 3, MPS2500 of Phillips Topaz of Emerald. (leuke filmpjes op youtube, Onserter en dan merk en type). Ik deed zelf de Dek en beide machine,s. Daarna volgt de controle voor reflow oven. Daarna checken wij de kwaliteit van solderingen. En eventueel solderen wij zelf na.
Dat noemen we SMD-operator of lijnoperator.
quote:
[..]

Ik betwijfel of iemand dat kan zeggen in korte termijn.
Klopt, in 2 of 3 dagen kan ik hooguit het gevoel weergeven of iemand succesvol in de taken kan worden of niet.
quote:
Maar gebruik mijn kennis nog elke dag. (een SMD soldering die niet glimt onder een hoek is een slechte soldering)
Een soldering beoordelen gaat over véél meer dat over het wel of niet glimmen! IPC-J-STD001 en IPC-A-610 geven daar eisen voor en juist de oppervlaktetoestand wordt niet beoordeeld. Omdat een loodvrije soldeerlegering als SAC305 en nog meer SAC405 worden juist gekenmerkt worden door een mat/dof oppervlak. Dat glimt dus nooit, ongeacht de kijkhoek/lichtinval.
Kortom, glimmen is dus ABSOLUUT geen goede beoordeling. Waarmee we wederom kunnen vaststellen dat juist de Nederlandse bedrijven er met de pet naar gooien, eigen regeltjes verzinnen en verkeerde aannames doen. De gierigheid in Nederland leidt ertoe dat bedrijven vooral zelf willen bepalen wat ze doen en zich van algemeen geldende standaarden in de industrie niets aantrekken. Helaas is het wettelijk/ISO90xx niet verplicht om deze standaarden te gebruiken, dus doen veel bedrijven nog de houtjes/touwtjes benadering toepassen en heel veel nasolderen zonder echte noodzaak, zodat HET ER MAAR KNAP UITZIET......van een dikkere IM laag die tot breuk kan leiden snappen de meesten niets, dus solderen ze net zo lang tot er meest fantastische solderingen zichtbaar zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door VraagWatJeWil op 28-07-2019 11:11:15 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 28 juli 2019 @ 10:51:20 #85
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188167955
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 17:56 schreef squatt3r het volgende:

[..]

Kan je nog wat meer vertellen over of je bijvoorbeeld wel eens echte 'supertalenten' tegenkomt en hoe je die dan herkent?
Natuurtalenten kom ik uiterst zelden tegen onder de mensen die nog nooit/weinig gesoldeerd hebben. Ooit had ik een groepje met electronica mensen en zat een mechanische man bij die maar af en toe draaje/connector moest solderen. Daar hoefde ik niet zoveel moeite aan te doen, want hij deed maar heel eenvoudig soldeerwerk. Die man kon het beste solderen van allemaal, had enorm veel ervaring met TIG lassen en electronica solderen heeft dan veel overeenkomsten. Maar dat was dan ook de enige cursist ooit.
Wij maken onderscheid tussen de best mogelijk haalbare resultaten. Dat noemen we streefdoel en dat is de bedoeling dat je werk daaraan voldoet. Dat lukt niet altijd om het beste resultaat te halen, dus een (kleine) marge is toegestaan en dat noemen we aanvaardbaar werk.
In de trainingen leggen we nadruk op het halen van streefdoel, maar keuren het werk na evaluatie goed als het tenminste aanvaardbaar is. Zeker bij de lastige onderdelen lukt het niet snel om met weinig ervaring het streefdoel te halen.
Vergelijk het met autorijden, zodra je je rijbewijs hebt ben je nog geen uitstekende chauffeur. Dat komt pas (bij de meesten) na veel rijden (sommigen blijven de slechtste chauffeur/soldeerder van Nederland...)

quote:
En wat kan je vertellen over je didactische aanpak: is die doorgaans hetzelfde of stem je die af op de achtergrond van de deelnemers. Merk je culturele verschillen tussen de landen in hoe bijvoorbeeld een les wordt gevolgd?
Tijdens de introductie vertellen de deelnemers ook even over zichzelf. Dan heb ik al een beeld waar de lat gelegd moet worden. Binnen IPC trainingen moet ik echter een vastgesteld programma gebruiken, en is er weinig speelruimte. Hooguit kan ik variëren in de hoeveelheid/soort ondersteunend materiaal dat ik gebruik.
Er zit zeker verschil in de culturen. Duitsland/Frankrijk/Engeland/Rusland is veel meer gericht op zo snel mogelijk en zo goed mogelijk waar Nederlandse en Arabische culturen veel meer gericht zijn op hoge output met tenmiste aanvaardbare kwaliteit (niet de beste kwaliteit)

quote:
En verschillen in aanleg en vermogen om de informatie toe te passen tussen man en vrouw, jong en oud of nationaliteiten?

Ik probeer de zwakkeren iets meer ondersteuning te geven, maar af en toe heb je iemand die het niet lukt en dus zakt voor examen en herexamen. Dan wordt de cursus opnieuw gevolgd of we reiken een certificaat van deelname zonder examen uit. Had eens een cursist die ontzettend goed kon solderen, maar totaal niet begreep hoe hij werk van een ander cq de machine moest inspecteren. Hij kreeg dat totaal niet onder de pet, en had ook niet het gevoel dat het hem interesseerde. Zijn eigen werk was echter uitmuntend. Het bedrijf heeft dus certificaat van deelname ontvangen en laat deze man alleen maar eigen werk solderen en controleren door anderen.

quote:
En een vraag van andere aard: zijn er wel eens romances of one night stands voortgekomen uit de lessen? Tussen de deelnemers of met jou?
Nope, relaties (ook one-night stands) met cursisten zijn verboden in een bijlage bij mijn arbeidscontract. Daarnaast heb ik een relatie die meer waard is dan een gezellig uurtje/nachtje elders.
De gelegenheid dient zich wel eens aan, maar als je het vuurtje niet aanwakkert dan dooft het vanzelf uit. Dus ja, ik zou best wel eens iets kunnen uitspoken zou ik dat willen/mogen. Die clausule in mijn contract is in twijfel te trekken of het tot ontslag zou kunnen leiden. De meningen of dit geoorloofd is (de clausule) zijn sterk verdeeld, maar ik ga het niet uitproberen.

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 28-07-2019 11:16:20 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 28 juli 2019 @ 10:54:43 #86
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188168005
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 00:42 schreef squatt3r het volgende:
Het lijkt of je onder een andere naam reageert, is dat de bedoeling?

User "beware_reageerd" is een user die het topic kaapt. TS (ik dus) reageert uitsluitend via het VraagWatJeWil account.

quote:
Ik ben nog benieuwd of je terugblikkend tevreden bent over je route om dit te worden en huidige opleidingsniveau of dat je “met de kennis van nu” andere keuzes zou maken.
Ik zou hetzelfde weer opnieuw doen :D

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 28-07-2019 11:15:33 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 28 juli 2019 @ 10:56:57 #87
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188168036
quote:
10s.gif Op zondag 28 juli 2019 10:09 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Verre van. Zijn schrijfsels stikken van de taalfouten in tegenstelling tot TS.

Bottum :') !
+1

Daarnaast is Top en Bottom(Bottum ;( ) een overduidelijk Nederlands verschijnsel dat te pas en te onpas gebruikt wordt. De kans op fouten hiermee is levensgroot en de industrie spreekt over primaire en secundaire zijde of in through-hole toepassingen over soldeer bronzijde en soldeer bestemmingszijde

[ Bericht 5% gewijzigd door VraagWatJeWil op 28-07-2019 11:12:02 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 28 juli 2019 @ 11:00:36 #88
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188168084
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 22:19 schreef beware_reageerd het volgende:

Dat klopt, maar de hele keten moet kloppen. En in die keten werken jongen en meisjes die les krijgen van Topicstarter.
Dank voor het aanduiden dat jij niet de TS bent. Klein en vriendelijk verzoek om het topic niet te kapen.

Ook al omdat ik het zeer zeker niet eens ben met jouw kennis en ervaring:

• Top en Bottom: Eigen verzinsel in Nederlandse bedrijven, IPC (= de wereldwijde industrie) spreekt van primaire en secundaire zijde.
• Soldering moet glimmen: Loodvrij soldeertin glimt meestal niet, zeker de zilverhoudende niet!
• Didactische aanpak niet aanpassen per cultuur: Dat kan écht niet. Er zit zoveel verschil in de benadering per cultuur dat een les met Duitsers heel anders van opzet is dan een les met Afrikaanse of Arabische culturen

[ Bericht 5% gewijzigd door VraagWatJeWil op 28-07-2019 11:13:10 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 28 juli 2019 @ 11:22:30 #89
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188168356
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 19:02 schreef beware_reageerd het volgende:
Dus ja, ze zijn er, en ik steek mijn hand niet in het vuur die toiletten hebben misbruikt. (blijft met 5600 man toch een klein dorp) En daar kom je echt van alles tegen.

Nou, verras mij eens :)
Welk electronicabedrijf in Nederland heeft 5600 medewerkers? VDL en Neways zijn zo groot (en nog wel meer, maar zitten allemaal verdeeld over vestigingen. Prodrive is de enige met 1 locatie maar komnt niet aan dat aantal. Thales is al heel lang geleden dat dat zó groot was.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_188169855
Dank voor je antwoorden! Ik vond de antwooden al afwijken van die andere user, maar dacht dat het ook onwaarschijnlijk was dat iemand in jouw plaats ging reageren.

Ik zou nog wel wat meer willen horen over je didactische en pedagogische vrijheid: als men niet gemotiveerd is, hoe pak je dat aan? En heb je wel eens iemand de les uit gestuurd? En mag je bij het vermoeden dat iemand onder invloed is een urinecontrole sommeren?
pi_188169894
Gaat de cursus ook door als er een stroomuitval is?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2019 13:20:12 ]
  zondag 28 juli 2019 @ 14:25:28 #92
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188170818
Geen directe vraag maar wel een compliment aan vooral de enige echte VraagWatJeWilt.

Ik vraag mij wel af of er kwaliteitscertificeringen zijn die een apparaat E2E als totaal normeren ?

Geweldig hoe je je vak met absolute kennis ^O^ uitdraagt.... zo leer ik ook (weer) dat het vak veel meer is dan (wat aan elkaar) frutten (wat ik best kan O-) maar wrs na een dag vriendelijk zou worden verzocht jouw cursuslokaal met enige spoed via de achterdeur met bewijs van aanwezigheid te verlaten :P

////
Nu wat meer wetend over "cursus/normen" en ongeveer alles altijd al openmakend wat ik tegenkom, vraag ik mij wel af hoe het kan zijn dat sommige "state of the art" merken binnenin zo krakkemikkig in elkaar steken.
Te beginnen met onderdelenkwaliteit (denk aan "chinese" elco's, coldlinks, wiebelige chips en connectoren zonder ontlasting of stekers/schakelaars die na 3x gebruik lam en met 3 dagen geoxideerd zijn etc.etc.).

Je komt natuurlijk ook schitterende juweeltjes tegen die van binnen veel mooier zijn dan van buiten waarbij zelfs de onderdelen opstelling een strak kunstwerk (bijna?) als doel was. Mja ook daar weer wat te zeiken; mooi apparaat maar dan is de tolerantie van ontwerp of bouw negatief van toepassing op het (uiteindelijke) gebruik, maakt de firmware er hachee van of is de vertaling van documentatie bijna opzettelijk uitbesteed aan GoogleTranslate (soms met een mooie opmaak maar in detail onleesbaar omdat de beëdigde tolk/vertaler ook vaktermen braafjes heeft vertaald).

Enfin... leuk om het perspectief zo wat te verbreden en te herondekken dat het vak meer is (geworden) dan wat gekunstel. ^O^
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 28 juli 2019 @ 14:49:30 #93
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188171146
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 13:16 schreef squatt3r het volgende:
Ik zou nog wel wat meer willen horen over je didactische en pedagogische vrijheid: als men niet gemotiveerd is, hoe pak je dat aan? En heb je wel eens iemand de les uit gestuurd? En mag je bij het vermoeden dat iemand onder invloed is een urinecontrole sommeren?
Iemand die niet gemotiveerd is probeer ik met mijn eigen instelling om te keren en te motiveren. Nu komt het niet vaak voor dat er ongeďnteresseerde cursisten bij zitten, maak zodra het gebeurt lukt het bijna steeds om ze enthousiast te maken. Tsja, you win some, you lose some en een hele enkele keer vraag ik om de les te verlaten. Dat is bij mij drie of vier keer voorgekomen, dus zeer sporadisch. Dat is dan omdat ze met een negatieve houding en commentaren de hele groep omlaag trekken. Zoals de dame die zich ooit voorstelde "Ik ben X, werk hier al 22 jaar op de meindmontage. En als ik morgen moet solderen, ben ik overnorgen weg". Leuk, zit je dan :) ze verstoorde de les verder niet, examen was in 5 minuten klaar (duurt meestal 40-50 minuten) en absoluut gezakt. Ze zou de week erna deelnemen aan herexamen. Was ze die dag "ziek"....en een andere deelnemer vertelde dat het de afdelingsleidster betrof en ze er morgen wel weer zuo zijn :Y

Drugstesten zijn niet aan de orde bij mij. Zodra ik bij Defensie train is er wel eens controle aan de poort, maar dat is hun pakkie an en is niet specifiek voor cursisten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 28 juli 2019 @ 14:51:21 #94
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188171186
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2019 13:19 schreef J.Caesar het volgende:
Gaat de cursus ook door als er een stroomuitval is?
Nee, tenzij het kortstondig is en/of er noodstroomvoorziening is. Op 1 locatie moet ik zelf voor backup zorgen, daar komt het regelmatig voor en dan gaat er een draagbare 3,5 kVA generator mee (25kg).

[ Bericht 2% gewijzigd door VraagWatJeWil op 28-07-2019 14:58:06 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 28 juli 2019 @ 14:57:09 #95
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188171309
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2019 14:25 schreef Vallon het volgende:
Geen directe vraag maar wel een compliment aan vooral de enige echte VraagWatJeWilt.

Ik vraag mij wel af of er kwaliteitscertificeringen zijn die een apparaat E2E als totaal normeren ?
Dankjewel, graag gedaan. E2E zegt mij niet echt iets, of bedoel je end to end als beoogde totale levensduur? In dat geval heeft IPC een goed systeem met klasse indeling voor de benodigde levensduur.

quote:
Geweldig hoe je je vak met absolute kennis ^O^ uitdraagt.... zo leer ik ook (weer) dat het vak veel meer is dan (wat aan elkaar) frutten (wat ik best kan O-) maar wrs na een dag vriendelijk zou worden verzocht jouw cursuslokaal met enige spoed via de achterdeur met bewijs van aanwezigheid te verlaten :P
Solderen is toch echt wel meer dan aan elkaar bakken. Velen denken dat solderen geen klap voorstelt, en voor thuisgebruik/low cost spul is het ook zo. Als je er levens vanaf laat hangen dan wordt het ineens anders.

quote:
////
Nu wat meer wetend over "cursus/normen" en ongeveer alles altijd al openmakend wat ik tegenkom, vraag ik mij wel af hoe het kan zijn dat sommige "state of the art" merken binnenin zo krakkemikkig in elkaar steken.
Te beginnen met onderdelenkwaliteit (denk aan "chinese" elco's, coldlinks, wiebelige chips en connectoren zonder ontlasting of stekers/schakelaars die na 3x gebruik lam en met 3 dagen geoxideerd zijn etc.etc.).

Je komt natuurlijk ook schitterende juweeltjes tegen die van binnen veel mooier zijn dan van buiten waarbij zelfs de onderdelen opstelling een strak kunstwerk (bijna?) als doel was. Mja ook daar weer wat te zeiken; mooi apparaat maar dan is de tolerantie van ontwerp of bouw negatief van toepassing op het (uiteindelijke) gebruik, maakt de firmware er hachee van of is de vertaling van documentatie bijna opzettelijk uitbesteed aan GoogleTranslate (soms met een mooie opmaak maar in detail onleesbaar omdat de beëdigde tolk/vertaler ook vaktermen braafjes heeft vertaald).

Enfin... leuk om het perspectief zo wat te verbreden en te herondekken dat het vak meer is (geworden) dan wat gekunstel. ^O^
Ook grote merken moet ooit weer nieuwe spullen kunnen verkopen, is nu eenmaal waarop onze economie gebaseerd is.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 28 juli 2019 @ 15:50:01 #96
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188172490
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2019 14:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:
E2E zegt mij niet echt iets, of bedoel je end to end ....
Yup, end to end ofwel het totaal beschouwen.
Je kan dan bv je voeding perfect volgens norm hebben maar wanneer je connectorplaat vervolgens een andere kwaliteit is, mist een fabrikant volgens mij de plank. En dan vrolijk vertellen in de folder dat de voeding voldoet aan de hoogste eisen...... en weglaten dat de rest rommel is.

quote:
Solderen is toch echt wel meer dan aan elkaar bakken. Velen denken dat solderen geen klap voorstelt, en voor thuisgebruik/low cost spul is het ook zo. Als je er levens vanaf laat hangen dan wordt het ineens anders.
Eensch, dat verhaal heb ik ook voor IT nieuwkomers. Je gaat niet willen dat door jouw "afmaakwerk" er een gerede kans brand ontstaat of dat iemand (bv. idd medische) schade oploopt.

Ooit starters de schrik van hun leven bezorgd die zomaar wat had veranderd.... het spel van "u spreekt met de "baas".... heeft u (die jongen) net onze productielijn van $100M stilgelegd ?" Die jongens die het snappen, zijn later veelal absolute keien geworden, bij een idee ook eerst kijken wat de gevolgen kunnen zijn en dan pas wat doen etc.etc.

Wat ik alleen mis bij veel regels is de relevantie en idd het doelgebied. Wanneer regel een doel worden, raak je je doel kwijt. Waar die grens ligt, is idd weer moeilijk aan te geven. In tijden van oorlog moet iets (blijven) werken en in tijden van rust moet iets mooi staan te zijn.

quote:
[..]Ook grote merken moet ooit weer nieuwe spullen kunnen verkopen, is nu eenmaal waarop onze economie gebaseerd is.
Wat niet eens echt ingepland is maar idd zo is geaccepteerd waarbij de kennis omtrent oorzaak bij het grote publiek vaak afwezig is. Niemand stelt dan vragen en iedereen zg. blij.....
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 28 juli 2019 @ 19:53:11 #97
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_188177106
Doe je ook reďntegratietrajecten voor het UWV? Zo ja, hoeveel procent slaagt er uiteindelijk?

Zie je je leerlingen later weer eens terug bij een opfriscursus of een verplichte hercertificering? Hoeveel procent daarvan zou zakken als ze direct examen zouden doen omdat ze de theorie alweer verleerd zijn. Hoeveel zijn er qua kennis gelijk gebleven, en hoeveel procent heeft voldoende nieuwsgierigheid om zichzelf te ontwikkelen waardoor ze er bovenuit springen?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 28 juli 2019 @ 22:45:51 #98
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_188180703
Zijn er gespecialiseerde fora waar je ideeen kan delen en vragen kan stellen?
reset
  maandag 29 juli 2019 @ 08:06:52 #99
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188183862
quote:
5s.gif Op zondag 28 juli 2019 19:53 schreef ACT-F het volgende:
Doe je ook reďntegratietrajecten voor het UWV? Zo ja, hoeveel procent slaagt er uiteindelijk?

Echte trajecten met UWV doen we niet vaak. Meestal zijn het individuele cursisten die in reďntegratie zitten en via hun opleidingsbudget een cursus bij ons volgen. Het UWV subsidieërt alleen IPC trainingen en daarbij slaagt ongeveer 60% de eerste keer. Op herexamen haalt ongeveer 10% dan alsnog het examen.

quote:
Zie je je leerlingen later weer eens terug bij een opfriscursus of een verplichte hercertificering? Hoeveel procent daarvan zou zakken als ze direct examen zouden doen omdat ze de theorie alweer verleerd zijn. Hoeveel zijn er qua kennis gelijk gebleven, en hoeveel procent heeft voldoende nieuwsgierigheid om zichzelf te ontwikkelen waardoor ze er bovenuit springen?
Hahaha, dat is een leuke. Inderdaad zie ik ze terug voor een hercertificering en dat is elke twee jaar (mits men inderdaad doorlopend gecertificeerd wil blijven). Er is geen wettelijke verplichting om te certificeren, dus niet iedereen doet een herhaling.
Bij de hercertificering hebben we drie keuzes:
1. Complete certificering opnieuw, doet men zélden vanwege tijd/kosten
2. Hercertificering, verkorte training met identiek examen & praktijkproeven als certificering
3. Examentoets, geen uitleg en alleen identiek examen afleggen (incl. praktijkproeven)

In de examentoets zakken de meeste deelenemers omdat er toch meer/lastigere stof is dan verwacht. Dus zo'n 40% zakt zodra ze na twee jaar alleen het examen moeten maken. Daarom geven we altijd het advies om dat niet te doen zodra men de leerstof niet zeer regelmatig en volledig gebruikt. Het mag weliswaar wel, ongeacht ervaring, maar wij proberen teleurstellingen te voorkomen.
Daarom is het meestal hercertificering, elke twee jaar, dan krijgt men de hoofdlijnen en belangrijke details en wijzigingen tov. 2 jaar geleden te horen. Dat wordt afgesloten met een examen en daarin slaagt zo'n 98% de eerste keer.
Examens zijn altijd van vergelijkbare zwaarte, er is dus geen makkelijk of moeilijk examen :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 29 juli 2019 @ 08:08:26 #100
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188183872
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 22:45 schreef Individual het volgende:
Zijn er gespecialiseerde fora waar je ideeen kan delen en vragen kan stellen?
Dat is een breed begrip. Bedoel je technisch of didactisch?
IPC heeft wel diverse fora voor de trainers, waar ze ervaringen kunnen delen en ook voor samenwerking aan nieuwe en bestaande standaarden. Maar dat is members only, al is het lidmaatschap gratis.

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 29-07-2019 11:11:54 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 29 juli 2019 @ 11:11:38 #101
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188185574
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2019 15:50 schreef Vallon het volgende:

[..]

Yup, end to end ofwel het totaal beschouwen.
Je kan dan bv je voeding perfect volgens norm hebben maar wanneer je connectorplaat vervolgens een andere kwaliteit is, mist een fabrikant volgens mij de plank. En dan vrolijk vertellen in de folder dat de voeding voldoet aan de hoogste eisen...... en weglaten dat de rest rommel is.
Binnen IPC standaarden is de afspraak dat het totale produkt moet voldoen aan de eisen die voor die productklasse gelden. Voor standaard inkoopdelen die via catalogus/handel worden ingekocht, ben je niet verplicht om te controleren of er aan de eisen voldaan wordt. Delen die extern op aanvraag cq. specifiek geproduceerd worden, moet ook voldoen aan de eisen. Dus het is wel afgedekt dat op alle fronten aan dezelfde eisen voldaan wordt :Y
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 29 juli 2019 @ 13:11:40 #102
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188187176
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 22:45 schreef Individual het volgende:
Zijn er gespecialiseerde fora waar je ideeen kan delen en vragen kan stellen?
Ik breek in. Ik weet niet of/wat je hier precies bedoeld.

Wanneer het gaat om inhoudelijke techniek kan je redelijk terecht op electronica@tweakers, wat dieper in het EEVBlog forum van Dave Jones of in discussie op nieuwsgroepen "sci.electronics.design" en "sci.electronics.repair".
En zoals met alle fora, je hoeft niets te weten maar wel respectvol/serieus blijven en wisselwerking toepassen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 29 juli 2019 @ 13:29:35 #103
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188187469
quote:
14s.gif Op maandag 29 juli 2019 11:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Binnen IPC standaarden is de afspraak dat het totale produkt moet voldoen aan de eisen die voor die productklasse gelden. Voor standaard inkoopdelen die via catalogus/handel worden ingekocht, ben je niet verplicht om te controleren of er aan de eisen voldaan wordt. Delen die extern op aanvraag cq. specifiek geproduceerd worden, moet ook voldoen aan de eisen. Dus het is wel afgedekt dat op alle fronten aan dezelfde eisen voldaan wordt :Y
Nofi maar ik krijg met dit soort definities het gevoel van een "goedbedoelde" papieren garantie.

Ik kom bv o.a.CE of FCC (goed)gekeurde apparaten tegen die, wanneer je ze openmaakt, elke ongeschreven veiligheidsregel of (interferentie)tolerantie blijken te overtreden die je maar kunt bedenken.... en dat geldt zelfs voor mijn hobbybob normen.

• Hoe is jouw indruk qua cursisten "waarom" bedrijven hun mensen laten certificeren... is dat voor de "stikker" op de gevel, wetgeving of serieus met intentie voor het product ?

• Zou of hoe kan je, als consument, ergens je beklag doen of het "spul" onafhankelijk laten toetsen ?
Mijn indruk - zeker wanneer je positioneel in het werkveld zit - je dan als klokkenluider de vuile was buitenhangend; je je sws op een korte carričre kunt verheugen. Bedrijven hebben, begrijpelijk, het liefst dat je gewoon een stempel zet....


• Kan je en hoe makkelijk frauderen met jouw "examens" of certificering ?
Ik (ben, beter was Cisco/CCIE &) merkte dat er vage aanbieders voor veel geld mij de examenvragen met antwoorden aanboden. Zodat je je examen kon (her)halen.
Cisco, zelf ook niet gek, heeft daarvoor "soms" valkuil vragen en veranderen sommige vraagparameters die je als expert juist fout moet beantwoorden. Buiten dat - tenzij je goed kunt verdraaien - val je snel door de mand, hoewel ik graaibedrijven ken die dat niet erg "vonden".... voor de hoogste categorie kan je immers ¤125++ per uur vragen.... en niemand anders is er immers in thuis.
Bij VMware gaven gerenommeerde opleidingsinstellingen letterlijk "adviezen" welke paragraaf je het beste kon bestuderen...... etc.etc. Gewoon triest.

[ Bericht 8% gewijzigd door Vallon op 29-07-2019 13:43:43 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 29 juli 2019 @ 16:04:41 #104
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_188189642
quote:
14s.gif Op maandag 29 juli 2019 08:08 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat is een breed begrip. Bedoel je technisch of didactisch?
IPC heeft wel diverse fora voor de trainers, waar ze ervaringen kunnen delen en ook voor samenwerking aan nieuwe en bestaande standaarden. Maar dat is members only, al is het lidmaatschap gratis.
Technisch. Een beetje een willie-Wortel-forum. :P
reset
  maandag 29 juli 2019 @ 21:36:17 #105
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188195185
quote:
5s.gif Op maandag 29 juli 2019 13:29 schreef Vallon het volgende:

• Hoe is jouw indruk qua cursisten "waarom" bedrijven hun mensen laten certificeren... is dat voor de "stikker" op de gevel, wetgeving of serieus met intentie voor het product ?

Een aanzienlijk deel van de bedrijven certificeert mensen en gaat direct na de certificering verder met het broddelwerk waar ze zich al járen mee bezig houden. Het is hun eigen verantwoordelijkheid om de opgedane kennis zo goed mogelijk in te zetten en valt jammer genoeg buiten onze verantwoordelijkheid. Dus inderdaad certificeren voor het "stickertje".
Wordt echter het bedrijf gecertificeerd, dam wordt het ineens anders. Dan moeten er audits gedaan worden op alle processen, inkoop, ontwerp, produktieproces(sen), reparatie/rework, verpakking en wat al niet meer. Dat moet elk jaar (of 2, niet zeker) herhaald worden.
Gecertificeerde medewerkers is leuk, maar zegt niet dat alles 100% in orde is. Vaak zie je de mensen op de vloer gecertificeerd worden en koopt inkoop nog steeds materialen in waarmee de eisen voor een bepaalde productklasse nooit gehaald kunnen worden....

quote:
• Zou of hoe kan je, als consument, ergens je beklag doen of het "spul" onafhankelijk laten toetsen ?
Mijn indruk - zeker wanneer je positioneel in het werkveld zit - je dan als klokkenluider de vuile was buitenhangend; je je sws op een korte carričre kunt verheugen. Bedrijven hebben, begrijpelijk, het liefst dat je gewoon een stempel zet....
Als consument lijkt me dat onhaalbaar. Hooguit zou je de leverancier/producent aansprakelijk kunnen stellen.

quote:
• Kan je en hoe makkelijk frauderen met jouw "examens" of certificering ?
Ik (ben, beter was Cisco/CCIE &) merkte dat er vage aanbieders voor veel geld mij de examenvragen met antwoorden aanboden.
Ja, dat kan. Als degene die het examen afneemt een cursist wil laten slagen, dan zou hij per vraag het juiste antwoord kunnen geven. Mijn oude trainingsinstituut gaf de directeur expliciete instructie dat ELKE cursist moest slagen, ALTIJD. Ik begreep het niet en ging er tegen in, kan nooit dat iedereen altijd slaagt, je hebt altijd wel eens iemand op de verkeerde plek/tijd of met weinig motivatie. Pas jaren later (ik was er al lang weg) ontdekte ik dat hij bedoeld had dat je maar moest voorzeggen, fouten goed rekenen etc.
Zodra de gelegenheid zich aandient, laat ik het examen over aan een vertrouwd persoon. Geef ik les in onze eigen lesruimten, dan laat ik een collega van de binnendienst het examen afnemen. Die kennen weliswaar de manier van examineren, maar niet de stof inhoudelijk. Voorzeggen is dan volkomen onmogelijk, omdat de examinator de kennis niet bezit. Want ja, het is o zo verleidelijk tijdens het surveilleren even in te grijpen. Ik doe het nooit, maar de vingers jeuken wel eens. Komen er vragen, dan is de truc altijd om duidelijkheid te scheppen, zonder te hinten naar het antwoord.
Wij krijgen soms examens onder toezicht van een IPC stafmedewerker, maar dat is slechts sporadisch.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 29 juli 2019 @ 22:39:52 #106
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188196763
Great en goed ^O^ te lezen hoe je zelf "ethisch" een middenweg poogt te bieden voor kwaliteit. Opleiders worden, onterecht, afgerekend op het aantal geslaagden.
In de IT industrie zie je dat examens juist onafhankelijk worden afgenomen door o.a. PearsonVue zodat de opleider zich niet kan bemoeien met het examen/protocol. Afhankelijk van examentype, is het al of niet moeilijk, om antwoorden in te studeren.

Ik zit eigenlijk nu pas inhoudelijk/terloops de website te lezen. Pff toch wel een veel "complexer" gebied dan ik mij zo voorstelde. Wel stoer allemaal, hoe het bedoeld is.

Weer een vraag daardoor en al noemde in je aanhef.... Ik ga ergens benieuwd zijn:
• hoe/of je/jullie smartphone reparatie als cursus gaan doen, en hoe dat dan ingericht is/wordt ?
• "hardware/merken" en/of ook "software/smaken" ?

Misschien heb/krijg je zo zelfs een dwarse (me wannabe) "mystery shopper" als cursist...... mits betaalbaar :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 30 juli 2019 @ 08:43:20 #107
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188200046
quote:
5s.gif Op maandag 29 juli 2019 22:39 schreef Vallon het volgende:

Weer een vraag daardoor en al noemde in je aanhef.... Ik ga ergens benieuwd zijn:
• hoe/of je/jullie smartphone reparatie als cursus gaan doen, en hoe dat dan ingericht is/wordt ?
• "hardware/merken" en/of ook "software/smaken" ?
Smartphone repair gaat over het demonteren van een telefoon, vervangen van modules en repareren op componentniveau(vervangen van mlcc's, processor, interfaces etc.). Het daadwerkelijke vaststellen van een probleem zal de cursist zelf moeten doen, juist door een gebrek aan informatie. Wij leren "slechts" het correct vervangen van de onderdelen aan. Er komt een basismodule storingzoeken bij, maar dat is eigenlijk overbodige kennis. Het overgrote deel (>90%) van de mensen die smartphones herstellen heeft gewoonweg niet voldoende in huis om op componentniveau uit te zoeken wat er precies aan de hand is. Die willen niet anders dan een soc kunnen vervangen, ontstoor mlcc-tjes plaatsen etc. En de storing wordt niet gepinpoint, ze vervangen enkele onderdelen en als het werkt, dan werkt het.
Jammer genoeg zijn de smartphone reparaties dusdanig krap qua marges, dat een zeer deskundig persoon elders al snel (veel) meer kan verdienen. Dus de mensen die dit werk doen kan ik niet bezighouden met wet van Ohm, logic analyzer, scoop of zelfs multimeter. Die willen een checklistje navlooien, als dit niet werkt, vervang dan....
Dus een échte storingzoek cyclus gaat geen volle zalen trekken waardoor dat ook minder uit de verf komt dan het vervangen en repareren zelf. We hebben de training wel, maar de testgroepen waarbij we proeflessen gegeven hebben, waren al heel snel het spoor bijster.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 juli 2019 @ 10:01:52 #108
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_188200788
Zijn de leerlingen vooral autistisch?
  dinsdag 30 juli 2019 @ 15:02:48 #109
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188204591
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 08:43 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Wij leren "slechts" het correct vervangen van de onderdelen aan.
Ik denk dat dit eigenlijk het enige kan zijn wat je (los van merk) universeel kunt onderwijzen of (normerend) kunt checklisten.

Hoe een bga/chip(s) of smd-zekering los te weken etc. en te hermonteren, micro-usb, flex of die nano-printplaat connectoren fatsoenlijk (hier dus "normerend) te vervangen.
Vraag daarbij is dan weer of en (bijna zeker hoe weinig) winstgevend dat zal gaan worden.......
Kan mij wel voorstellen dat een smartphone-shop met zo'n stikker op de gevel wat minder "vaag" wordt.
Hoe was die ook al weer... beter een norm die de chaos helder beschrijft dan een onbeschrijflijke chaos als norm.

Zelf twijfel ik nog over openmaken of schermpjes (als unit) vervangen wel jullie "business" kan/zal zijn omdat dit al snel uitmondt in HandigeHarry praktijken met openroetsen via creditcard etc.
Wel leuk en te weten hoe jullie je keuzes maken. Thanks.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_188218585
Super interessant wat je doet en bedankt voor je antwoorden!

Naar aanleiding van je antwoord over het storingzoeken bij smart phones heb ik ook een vraagje:

Ik ben momenteel bezig met een hobby project waarbij ik een PCB van een TR-808 drum computer heb gekocht en er zelf through hole componenten op moet solderen. Het is een vrij ambitieus project voor iemand met weinig ervaring (over de 1000 componenten) dus er gaat wel eens iets mis.

Is er een standaard manier om te storingzoeken bij een circuit met op-amps als enige ICs? Ik kom niet verder dan het controleren van alle waardes van de weerstanden en condensatoren. Ik heb een oscilloscoop, en vraag me dus af hoe je een kapot of verkeerd component hiermee kunt localiseren.
Alvast bedankt voor je antwoord!
All those moments will be lost in time, like tears in rain.
pi_188219147
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 15:02 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Thuis is het meeste toch wel volgens NEN1010 / NEN3140 en mijn eigen projectjes voldoen ook aan IPC-A-610 en J-STD-001. Het lukt niet altijd en overal om de regels exact op te volgen, ik zorg er dan wel voor dat er geen onveilige situaties ontstaan.
Wat voor projectjes houd je je zelf mee bezig?

En: heb je een suggestie voor een online cursus voor mensen die (de componenten van) elektronica wat meer willen begrijpen, soort van basiscursus?
  woensdag 31 juli 2019 @ 20:48:59 #112
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188227005
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2019 10:34 schreef Toolshed het volgende:
Is er een standaard manier om te storingzoeken bij een circuit met op-amps als enige ICs? Ik kom niet verder dan het controleren van alle waardes van de weerstanden en condensatoren. Ik heb een oscilloscoop, en vraag me dus af hoe je een kapot of verkeerd component hiermee kunt localiseren.
Alvast bedankt voor je antwoord!
Eerst idd kijken naar plaatsing en correcte componenten, dan de soldeerverbindingen. Volgende stap is voeding erop en alle voedingen en afgeleiden ervan nameten.
Komt daar niks uit, dan ook ingangssignaal erop en de hele signaalweg doormeten met een scoop. Makkelijkste is dan om een frequentiebron aan te sluiten. Heb je geen toongenerator, dan een app op een (oude) telefoon zetten en via de koptelefoonuitgang aansluiten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 31 juli 2019 @ 20:59:25 #113
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188227203
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2019 11:17 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Wat voor projectjes houd je je zelf mee bezig?
Mijn tijd is te schaars om echt interessante dingen te doen. Momenteel heb ik een klusje met een stukje kabelboom in mijn hobby auto vervangen. Wij geven ook trainingen en certificering voor de kabel- en draadboomindustrie, dus krimpverbindingen(aka. "kabelschoentjes"), kabelverbindingen (aka. "draadjes aan elkaar solderen") etc. hoort er ook gewoon bij.

quote:
En: heb je een suggestie voor een online cursus voor mensen die (de componenten van) elektronica wat meer willen begrijpen, soort van basiscursus?
Deze is wel oké. Wel Engels en payware.
Is ook handig boekje van. Jammer genoeg ken ik niet iets online dat gratis te volgen is. Wij geven de trainingen met regelmaat in bedrijven en als er iets was dat online de kern ook maar benaderde dan wisten onze klanten dat allang.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 31 juli 2019 @ 21:07:31 #114
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188227321
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 15:02 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik denk dat dit eigenlijk het enige kan zijn wat je (los van merk) universeel kunt onderwijzen of (normerend) kunt checklisten.

Hoe een bga/chip(s) of smd-zekering los te weken etc. en te hermonteren, micro-usb, flex of die nano-printplaat connectoren fatsoenlijk (hier dus "normerend) te vervangen.
Vraag daarbij is dan weer of en (bijna zeker hoe weinig) winstgevend dat zal gaan worden.......
Kan mij wel voorstellen dat een smartphone-shop met zo'n stikker op de gevel wat minder "vaag" wordt.
Hoe was die ook al weer... beter een norm die de chaos helder beschrijft dan een onbeschrijflijke chaos als norm.
Uneto-VNI wil al heel lang iets doen met certificering van de gsm branche. Dat je sterren kunt verdienen naarmate je dienstverlening/kennis/kwaliteit beter wordt, krijgt je meer sterren. Dat is er nog niet, maar wordt wel aan gewerkt. Verplicht is dat niet maar kan je wel laten onderscheiden van de rest.

quote:
Zelf twijfel ik nog over openmaken of schermpjes (als unit) vervangen wel jullie "business" kan/zal zijn omdat dit al snel uitmondt in HandigeHarry praktijken met openroetsen via creditcard etc.
Wel leuk en te weten hoe jullie je keuzes maken. Thanks.
Schermpjes vervangen idd niet. We kunnen die training wel geven, maar het grote probleem is dat je als "universele" opleider nooit de actuele toestellen hebt waar het om draait. Daarbij leren mensen zich dar grotendeels zelf met youtube en ifixit. Dus daar zit voor ons ook heel weinig markt in.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 31 juli 2019 @ 21:49:18 #115
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188227702
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2019 11:17 schreef CarbonC het volgende:....
En: heb je een suggestie voor een online cursus voor mensen die (de componenten van) elektronica wat meer willen begrijpen, soort van basiscursus?
Ik vul even aan. De vraag is ook wat wil je "meer" begrijpen? Voor mij heeft , topblogger in diepte en breedte, Hein Pragt ^O^ leeswaardige startinformatie in helder Nederlands op https://www.heinpragt.com(...)ektriciteitsleer.php

Wanneer je de basis kent (spanning, stroom, weerstand, relais/schakelaars, condensator, spoel, daarmee frequentie, diodes/transistoren, wat scheikundige eigenschappen van stoffen etc.etc.; kan je in het merendeel van "electronica" met wat (soms veel/ door)redeneren prima begrijpen.
Ms zelfs wel bedenken om het te (vervol)maken tot wat nieuws. Erg leuk om te doen.

In de spoiler wat toelichting.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat ik zelf zie, wat VWJ als docent veel beter zal kunnen toelichten, is dat veel mensen de basisprincipes redelijk snel (moeten) "leren" maar de samenhang maar matig "beheersen" en laat staan tijd (of reden willen) hebben het te "integreren".
Voorts krijg je daarbij een toevloed van aanvullingen zoals VWJ standaarden om te voorkomen dat het een zooitje wordt. De scheidslijn tussen "protocol" en "werking" voor een "resultaat" vloeien dan onduidelijk in elkaar over.
En "vragen" tot uitleg worden afgedaan met kortweg "zo doen we dat nu eenmaal", zonder nog te weten waarom ook al weer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vallon op 31-07-2019 22:26:12 (grams & spells) ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 3 augustus 2019 @ 13:54:29 #116
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_188265265
Geef je ook les in CE-certificering? Zo ja, welke procedures moet je volgen als je elektronica buiten de EU importeert en hier op de markt brengt? De fabrikant kan wel doodleuk een CE-merk op het product zetten, maar dat zegt natuurlijk niets. Stel dat ik zelf moeten keuren, dan moet ik minimaal een NEN 3140-keuring uitvoeren. Dat is voor mij bekend terrein. Maar dan heb je ook EMC waarvan ik de te volgen procedures niet ken. Welke NEN-norm moet ik hanteren? En zijn er nog andere normen waar ik op moet letten?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 3 augustus 2019 @ 15:02:00 #117
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188265966
Break wat bij omdat dit mij ook (zijdelings) bezighoudt. ...... CE-markering/uitgifte is een verantwoordelijkheid van landelijke normalisatie instituten die daarmee een "Europa-breed" goedkeuring geven voor productgebruik in het EU-gebied.

De "EMC" normering is een overeengekomen EU richtlijn waar je "hier" meer kan vinden, bereid je voor op - wat ik noem een brij aan - goedbedoelde zaken die alles pogen af te dekken totdat het onbruikbaar wordt.

Om een "CE norm" als doel te leren, kan je je o.a. lustig vervoegen bij ons nationale NENtrainingsprogramma ...
NB: Het probleem is, wat ik ervaar, dat het tamelijk lastig om opleidingen te verzorgen die de "eigenaar" van een "certificaat" principieel reguleert. Je zult je dan als opleider moeten "liëren" aan het betreffende norm-instituut om zeker te weten dat je op hun examen-spoor blijft.
Hier ook weer, wat is het doel..... papiertje, kennis, vaardigheid etc.etc. VWJ kan daar vast mij in corrigeren of meer over verhalen.

Los daarvan. Het "ludieke"van CE-normering is verschil van "kwaliteitsbeleving" in het EU-gebied. Het is goed mogelijk, steeds minder overigens, dat een wat matig "geoutilleerd" land een CE goedkeuring afgeeft die nog niet eens een "researchnorm" haalt. Denk aan het bv het goedkeuren van een badmuts in Portugal als volwaardige (veiligsheids)helm...
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 4 augustus 2019 @ 19:40:48 #118
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188287080
quote:
5s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 13:54 schreef ACT-F het volgende:
Geef je ook les in CE-certificering? Zo ja, welke procedures moet je volgen als je elektronica buiten de EU importeert en hier op de markt brengt? De fabrikant kan wel doodleuk een CE-merk op het product zetten, maar dat zegt natuurlijk niets. Stel dat ik zelf moeten keuren, dan moet ik minimaal een NEN 3140-keuring uitvoeren. Dat is voor mij bekend terrein. Maar dan heb je ook EMC waarvan ik de te volgen procedures niet ken. Welke NEN-norm moet ik hanteren? En zijn er nog andere normen waar ik op moet letten?
Ik geef er geen les in. Vanuit mijn vorige baan in de machinebouw heb ik er regelmatig mee te maken gehad. Wij gebruikten een notified body voor de keuring en van dat bedrijf uit kwamen de eisen waaraan het produkt moest voldoen.
Elektrisch gezien hadden we een zwikkie standaard eisen. Uit mijn hoofd:

• Isolatieweerstand

• Lekstroomtesten

• Galvanische scheiding tussen netspanning en alle delen die extern gaan cq door de gebruiker aangeraakt kunnen worden

• Klasse-indeling voor de isolatiemethodiek en evt. aarding en de bijbehorende testen ervan

• Netspanning dragende geleiders altijd dubbele isolatie

• Noodstops met gedwongen uitschakeling (hardware) en op de juiste manier afhandelen, bijv. een noodstop op een machine én een noodstop op een accessoire mag alleen als ze beide dezelfde functie vervullen

• Dubbele zekering, zowel fase als nul

• Dubbelpolige hoofdschakelaar

• EMC (testen lieten wij altijd extern uitvoeren)

Wij deden de testen of lieten ze uitvoeren en de notified body beoordeelde de resultaten en gaf daarop CE certificaat af. Er zijn echter meer dingen die belangrijk zijn, zoals de machinerichtlijn. Denk aan etiketten, handleiding, veiligheids- en onderhoudsinstructies, openingen waar je met je vingers in kunt, warme oppervlakken, brandveiligheid en ga maar door.
Je kan en mag ook zelf certificeren, maar dan is het je eigen risico als er iets misgaat.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 4 augustus 2019 @ 19:45:53 #119
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_188287150
quote:
12s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 15:02 schreef Vallon het volgende:
Los daarvan. Het "ludieke"van CE-normering is verschil van "kwaliteitsbeleving" in het EU-gebied. Het is goed mogelijk, steeds minder overigens, dat een wat matig "geoutilleerd" land een CE goedkeuring afgeeft die nog niet eens een "researchnorm" haalt. Denk aan het bv het goedkeuren van een badmuts in Portugal als volwaardige (veiligsheids)helm...
+1

Ik zag een jaartje geleden een chinese machine die door TÜV voor CE gecertificeerd is:

• Typeplaatje op los deksel aangebracht

• Geen hoofdschakelaar, maar een automatische zekering die door de behuizing naar buiten steekt

• Netspanningsgeleiders enkele isolatie ipv dubbele

• Oppervlakken van machine veel warmer dan 60°C, zonder waarschuwing

• Geen noodstop terwijl die zeker nodig was.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')