abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 18 juli 2019 @ 20:26:07 #1
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187992678
Voor eventuele nieuwe meelezers/posters hier (welkom!), hier vind je de vorige reeds volle delen van deze topicreeks over de stad en locatie voor 2020:

Deel 1 | Deel 2 | Deel 3 | Deel 4 | Deel 5 | Deel 6 | Deel 7 | Deel 8 | Deel 9 | Deel 10 | Deel 11




Maastricht en Rotterdam zijn de twee steden die nog in de race zijn om gaststad van het Eurovisie Songfestival 2020 te worden. Nadat vorige week woensdag vijf steden hun bidbook op feestelijke wijze aan de projectorganisatie Eurovisie Songfestival 2020 hebben aangeboden, zijn de bidbooks de afgelopen dagen uitvoerig bestudeerd en beoordeeld door de selectiecommissie. 16 juli liet de projectorganisatie weten dat gekozen is om de selectieprocedure met Maastricht en Rotterdam voort te zetten.

Maastricht en Rotterdam zijn de twee steden die nog in de race zijn om gaststad van het Eurovisie Songfestival 2020 te worden. Nadat vorige week woensdag vijf steden hun bidbook op feestelijke wijze aan de projectorganisatie Eurovisie Songfestival 2020 hebben aangeboden, zijn de bidbooks de afgelopen dagen uitvoerig bestudeerd en beoordeeld door de selectiecommissie. Vandaag laat de projectorganisatie weten dat gekozen is om de selectieprocedure met Maastricht en Rotterdam voort te zetten.


******************************************************

Steden nog in de running zijn:

MAASTRICHT



Maastricht staat te popelen om host te mogen zijn voor het Eurovisie. Zelfs André Rieu heeft op Twitter al een pleidooi gehouden. Uiteraard een prachtige stad voor buitenlandse toeristen, maar of er voldoende hotelcapaciteit is voor duizenden buitenlandse geïnteresseerden weten wij op dit moment even niet. Zoeken we uit.

MECC Maastricht



Is qua totaaloppervlakte flink groot, maar is verdeeld over vier hallen. De Noordhal staat in open verbinding met de Zuidhal, maar toch lijkt ons één grote ruimte waar alles tegelijk kan zijn (podium, publiek, green room etc) wenselijk.

******************************************************

ROTTERDAM



Ook Rotterdam zou als tweede grote stad van Nederland een prima host-stad kunnen zijn. Goed bereikbaar met eigen vliegveld en ook meer dan voldoende hotelcapaciteit: ca. 8.000 hotelkamers in de regio en in 2020 zal Hotel AHOY geopend worden (hadden ze een vooruitziende blik? :+ ). En ook al is het dan niet de hoofdstad, er zijn voldoende bezienswaardigheden voor buitenlandse toeristen.

AHOY Rotterdam



AHOY zou qua locatie één van de best geschikte locaties zijn, zo lijkt in elk geval. Er zijn meerdere grote zalen, waarvan de grootste (waar de shows plaats zouden kunnen vinden) geschikt is voor 15.000 personen. Daarnaast zijn er in dezelfde locatie dan nog twee andere zalen, die allebei méér dan groot genoeg zijn voor een flink perscentrum, kleedkamers, opslag etc. Het voordeel van AHOY is dat de show-hal en het perscentrum allemaal binnen één locatie kunnen zijn. Dit is erg prettig voor zowel de delegaties als pers.
AHOY is al eens locatie geweest voor Junior Eurovision Song Contest in 2007 en heeft in 2016 de MTV EMA's gehost.

******************************************************

UPDATE: Amsterdam en Den Haag hebben zich teruggetrokken.
UPDATE 2: Arnhem, Den Bosch en Utrecht zijn op 16 juli afgevallen


******************************************************

Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan en waarom? w/ *O*
  donderdag 18 juli 2019 @ 20:27:21 #2
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187992702
"Ik wil alles met je delen" DEEL 12!

(even wat inspiratie uit het bidbook van Utrecht) :P
pi_187992775
Poll: Het songfestival moet plaatsvinden in
MECC
Ahoy
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 18 juli 2019 @ 20:33:02 #4
163650 Greys
pi_187992821
quote:
7s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:30 schreef KoningPils het volgende:
Poll: Het songfestival moet plaatsvinden in
MECC
Ahoy
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
*O*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 18 juli 2019 @ 20:33:43 #5
163650 Greys
pi_187992833
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:27 schreef lashatumbai het volgende:
"Ik wil alles met je delen" DEEL 12!

(even wat inspiratie uit het bidbook van Utrecht) :P
Fijn dat je de vorige delen hebt toegevoegd. Dank!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  ESF Reporter donderdag 18 juli 2019 @ 20:38:12 #6
87554 Cee
Welluk?
pi_187992948
Slinge dong every hour *O*
Charlois lie Charlois la gaat niet uit m’n kop *O*
Feij-e-noord though you’re all alone and insecure *O*
pi_187992952
Nou, ik weet al wel weer waar ik tegenop moet praten :{ 15 stemmen voor Rotterdam :{w


Nou, het is Maastricht gegund. Ik vind het ESF uitstekend bij hun passen en het is ook wel eens fijn als dingen niet steevast in de randstad plaatsvinden.
Somebody that I used to know
pi_187993001
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:38 schreef Postbus100 het volgende:
Nou, ik weet al wel weer waar ik tegenop moet praten :{ 15 stemmen voor Rotterdam :{w


Nou, het is Maastricht gegund. Ik vind het ESF uitstekend bij hun passen en het is ook wel eens fijn als dingen niet steevast in de randstad plaatsvinden.
Ik als provinciaal sulletje uit Drenthe vind dit zon ongelofelijke kul.

En dat komt dus niet door dat ik een randstad iemand ben. :)
  donderdag 18 juli 2019 @ 20:41:40 #9
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187993015
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:38 schreef Postbus100 het volgende:
Nou, ik weet al wel weer waar ik tegenop moet praten :{ 15 stemmen voor Rotterdam :{w

Nou, het is Maastricht gegund. Ik vind het ESF uitstekend bij hun passen en het is ook wel eens fijn als dingen niet steevast in de randstad plaatsvinden.
Maastricht organiseert elk jaar Rieu op het Vrijthof, daar maakt de Randstad toch ook nooit aanspraak op?
pi_187993040
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:41 schreef lashatumbai het volgende:

[..]

Maastricht organiseert elk jaar Rieu op het Vrijthof, daar maakt de Randstad toch ook nooit aanspraak op?
Dit is dan ook weer kul. 🙈

:) ;)
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 18 juli 2019 @ 20:43:17 #11
39237 crew  H_T
2733
pi_187993052
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:38 schreef Cee het volgende:
Slinge dong every hour *O*
Charlois lie Charlois la gaat niet uit m’n kop *O*
Feij-e-noord though you’re all alone and insecure *O*
Katendrechtop in de wind *O*
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  donderdag 18 juli 2019 @ 20:44:23 #12
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187993068
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:42 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]

Dit is dan ook weer kul. 🙈

:) ;)
Was cynisch he! Maar is lastig tegenwoordig zonder emoticons te gebruiken ;)
pi_187993085
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:44 schreef lashatumbai het volgende:

[..]

Was cynisch he! Maar is lastig tegenwoordig zonder emoticons te gebruiken ;)
Ja maar ik denk dat het iets serieuzer opgevat zal gaan worden. :)

Tis kennelujk echt een issue.
pi_187993106
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:38 schreef Postbus100 het volgende:
Nou, ik weet al wel weer waar ik tegenop moet praten :{ 15 stemmen voor Rotterdam :{w


Nou, het is Maastricht gegund. Ik vind het ESF uitstekend bij hun passen en het is ook wel eens fijn als dingen niet steevast in de randstad plaatsvinden.
Dat het in Maastricht moet plaatsvinden omdat het niet in de randstad ligt, is net zo’n kul argument als dat het niet in Rotterdam mag plaatsvinden omdat het wel in de randstad ligt.
Die sentimenten leven hier bij FOK niet.
Iedereen wil de beste en mooiste zaal om straks de mooiste en indrukwekkendste beelden te krijgen tijdens de drie shows. Op grond van alle beschikbare beelden is overduidelijk AHOY de betere zaal.
Stond AHOY in Maastricht, dan zouden de meesten hier voor die stad kiezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Aadrianus op 18-07-2019 21:10:57 ]
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 18 juli 2019 @ 20:46:34 #15
39237 crew  H_T
2733
pi_187993113
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:38 schreef Postbus100 het volgende:
Nou, ik weet al wel weer waar ik tegenop moet praten :{ 15 stemmen voor Rotterdam :{w

Nou, het is Maastricht gegund. Ik vind het ESF uitstekend bij hun passen en het is ook wel eens fijn als dingen niet steevast in de randstad plaatsvinden.
De afgelopen 40 jaar heeft de Randstad maar één keer vaker het Songfestival georganiseerd dan Limburg he
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  donderdag 18 juli 2019 @ 20:47:39 #16
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187993132
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:46 schreef Aadrianus het volgende:

[..]

Dat het in Maastricht moet plaatsvinden omdat het niet in de randstad ligt, is net zo kul argument als dat het niet in Rotterdam mag plaatsvinden omdat het wel in de randstad ligt.
Die sentimenten leven hier bij FOK niet.
Iedereen wil de beste en mooiste zaal om straks de mooiste en indrukwekkendste beelden te krijgen tijdens de drie shows. Op grond van alle beschikbare beelden is overduidelijk AHOY de betere zaal.
Stond AHOY in Maastricht, dan zouden de meesten hier voor die stad kiezen.


Voor mij persoonlijk is de venue ook voor 99% wat ik het belangrijkste vindt in de keuze van gaststad. Maarrrr.....nu komt het hoor! Van de gaststad en faciliteiten krijgen de bezoekers van het songfestival natuurlijk veel mee (dit jaar geldt dat dus voor een groot deel van ons) maar we willen er toch gewoon als kikkerlandje alles aan doen om bij al die andere 150 miljoen kijkers hun bekkie open te laten vallen van verbazing van al het geweldige dat ze voorgeschoteld gaan krijgen! En daar hoort gewoon de best mogelijk venue bij, of te val in dit geval AHOY.
pi_187993173
Maastricht _O_ Giel Beelen _O_
- verwijderd door admin -
pi_187993211
Hee even weer de advocaat van de duivel.

Waarom zou je in het MECC geen indrukwekkende en mooie beelden kunnen maken. :)

Natuurlijk, tis wat lager. Maar een beetje mooie verpakking? Iets creatiever en innovatiever? :) Met 16 meter kan je wel wat.

Shoot!
  donderdag 18 juli 2019 @ 20:54:33 #19
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187993262
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:51 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Hee even weer de advocaat van de duivel.

Waarom zou je in het MECC geen indrukwekkende en mooie beelden kunnen maken. :)

Natuurlijk, tis wat lager. Maar een beetje mooie verpakking? Iets creatiever en innovatiever? :) Met 16 meter kan je wel wat.

Shoot!
Als ik aan de meest indrukwekkende songfestival-edities en arena's denk van de afgelopen jaren dan staat onderaan dat lijstje Kiev, Wenen en Tel Aviv. Blijkt nu net MECC met twee van deze zalen vergeleken te worden gisteren door Sietse Bakker. Als ze het daar niet voor mekaar hebben gekregen om dezelfde standaard af te leveren als in Stockholm, Kopenhagen en zelfs Lissabon, waarom nu dan wel?
pi_187993278
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:46 schreef Aadrianus het volgende:

[..]

Dat het in Maastricht moet plaatsvinden omdat het niet in de randstad ligt, is net zo kul argument als dat het niet in Rotterdam mag plaatsvinden omdat het wel in de randstad ligt.
Die sentimenten leven hier bij FOK niet.
Iedereen wil de beste en mooiste zaal om straks de mooiste en indrukwekkendste beelden te krijgen tijdens de drie shows. Op grond van alle beschikbare beelden is overduidelijk AHOY de betere zaal.
Stond AHOY in Maastricht, dan zouden de meesten hier voor die stad kiezen.
Ah oké, hier heb je een argument. Ik denk niet alleen aan wat op tv is, maar ook wat er buiten het ESF te bieden is aan die 10.000 bezoekers. Het sfeertje daar. Ik denk dat Maastricht beter dat esf-sfeertje neer kan zetten dan Rotterdam. Het ESF verzuipt in Rotterdam. Dan is dat bezig en wedden dat driekwart van de stad niet eens doorheeft dat het ESF in Rotterdam is?
Somebody that I used to know
pi_187993298
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:54 schreef lashatumbai het volgende:

[..]

Als ik aan de meest indrukwekkende songfestival en arena's denk de afgelopen jaren dan staat onderaan dat lijstje Oekraïne, Wenen en Tel Aviv. Blijkt nu net MECC met twee van deze zalen vergeleken te worden gisteren door Sietse Bakker. Als ze het daar niet voor mekaar hebben gekregen om dezelfde standaard af te leveren als in Stockholm, Kopenhagen en zelfs Lissabon, waarom nu dan wel?
Maastricht heeft een geweldig concept? Creatieviteit en innovativiteit is toch het ding blijkbaar. Mss met een reden?
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 18 juli 2019 @ 20:56:58 #22
163650 Greys
pi_187993315
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:51 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Hee even weer de advocaat van de duivel.

Waarom zou je in het MECC geen indrukwekkende en mooie beelden kunnen maken. :)

Natuurlijk, tis wat lager. Maar een beetje mooie verpakking? Iets creatiever en innovatiever? :) Met 16 meter kan je wel wat.

Shoot!
Wie zegt dat dat níet kan dan? :D
Zal best kunnen. Is volgens mij ook al meermaals hier gezegd door meerdere mensen. We rennen een beetje in cirkeltjes inmiddels heb ik het gevoel.

Alleen met méér hoogte kan je logischerwijs meer indrukwekkende beelden maken. En met meer dragend vermogen van het plafond kan je ook mooiere dingen doen.

(En er is volgens mij geen 16 meter vrije hoogte want dan zouden ze zelf wel 16 ipv 12.5 op hun eigen site zetten. Als dat een foutje was hadden ze dat al lang aangepast lijkt me.)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  donderdag 18 juli 2019 @ 20:57:12 #23
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187993321
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:56 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]

Maastricht heeft een geweldig concept? Creatieviteit en innovativiteit is toch het ding blijkbaar. Mss met een reden?
Dat zagen we anders niet terug in de visuals van gisteren. Niets innovatiefs zie ik terug in wat er althans in de zaal gedaan gaat worden. (volgens het bidbook dan he, niet of het echt niet mogelijk is)
  ESF Reporter donderdag 18 juli 2019 @ 20:57:49 #24
87554 Cee
Welluk?
pi_187993332
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:51 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Hee even weer de advocaat van de duivel.

Waarom zou je in het MECC geen indrukwekkende en mooie beelden kunnen maken. :)

Natuurlijk, tis wat lager. Maar een beetje mooie verpakking? Iets creatiever en innovatiever? :) Met 16 meter kan je wel wat.

Shoot!
Je zou het zeker kunnen maken.
Echter, mijn inziens kan je ze in Ahoy’ nog veel beter maken.
  donderdag 18 juli 2019 @ 20:58:40 #25
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187993347
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:57 schreef Cee het volgende:

[..]

Je zou het zeker kunnen maken.
Echter, mijn inziens kan je ze in Ahoy’ nog veel beter maken.
Precies, het belangrijkste is dat je bij MECC met al je creatieve ideeën eerder tegen beperkingen aan zal lopen met wat mogelijk is binnen die ruimte.
pi_187993352
Ik zal eens een mail sturen naar het Mecc met de vraag of de hoogte nu 12 of 17 meter is :P
Ik kan er ook zo binnen lopen maar het is moeilijk in te schatten als je in de hal staat
Alpha kenny one
  donderdag 18 juli 2019 @ 20:59:25 #27
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187993362
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:58 schreef falling_away het volgende:
Ik zal eens een mail sturen naar het Mecc met de vraag of de hoogte nu 12 of 17 meter is :P
Ja! Goeie, ben heel benieuwd of ze antwoorden ^O^
pi_187993382
Ik heb echt het idee dat het toch Maastricht gaat worden :{
pi_187993400
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:59 schreef lashatumbai het volgende:

[..]

Ja! Goeie, ben heel benieuwd of ze antwoorden ^O^
ok is verstuurd via het contactformulier.. de vraag is inderdaad of ze antwoorden, ze zullen het redelijk druk hebben!
Alpha kenny one
  ESF Reporter donderdag 18 juli 2019 @ 21:02:38 #30
87554 Cee
Welluk?
pi_187993410
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:55 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ah oké, hier heb je een argument. Ik denk niet alleen aan wat op tv is, maar ook wat er buiten het ESF te bieden is aan die 10.000 bezoekers. Het sfeertje daar. Ik denk dat Maastricht beter dat esf-sfeertje neer kan zetten dan Rotterdam. Het ESF verzuipt in Rotterdam. Dan is dat bezig en wedden dat driekwart van de stad niet eens doorheeft dat het ESF in Rotterdam is?
Ik denk dat de compactheid van Maastricht er zeker voor zal zorgen dat het een en al ESF ademt, omdat je er gewoonweg niet omheen kan. Eén grote Eurovisie-oase, heerlijk! :)
Maar de vraag is, of dat het belangrijkste is bij het maken van de keuze. Het is zeker erg gezellig voor de duizenden fans die er zijn, maar uiteindelijk maak je een tv-registratie voor miljoenen kijkers die niets merken van alle Eurovision feestjes in de stad.
In Lissabon krioelde het ook van fans maar dat was met name te merken op en rondom Eurovision Village en de Arena. Twee straten verderop ging het dagelijks leven verder en merkte je er helemaal niks van.
  ESF Reporter donderdag 18 juli 2019 @ 21:05:06 #31
87554 Cee
Welluk?
pi_187993444
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:58 schreef falling_away het volgende:
Ik zal eens een mail sturen naar het Mecc met de vraag of de hoogte nu 12 of 17 meter is :P
Ik kan er ook zo binnen lopen maar het is moeilijk in te schatten als je in de hal staat
Effe een rolmaatje halen bij de Hornbach! ^O^
pi_187993482
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:55 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ah oké, hier heb je een argument. Ik denk niet alleen aan wat op tv is, maar ook wat er buiten het ESF te bieden is aan die 10.000 bezoekers. Het sfeertje daar. Ik denk dat Maastricht beter dat esf-sfeertje neer kan zetten dan Rotterdam. Het ESF verzuipt in Rotterdam. Dan is dat bezig en wedden dat driekwart van de stad niet eens doorheeft dat het ESF in Rotterdam is?
Want waarom? Dat zijn nogal wat veronderstellingen. Rotterdam is groot, maar het is geen Londen of Parijs. Het centrum van Rotterdam is vergeleken bij heel veel andere steden waar het festival heeft plaatsgevonden nog steeds heel compact. Dus dat er minder ESF-sfeer neer te zetten is, is niet op enig feit gebaseerd. Rotterdammers zijn rete trots op hun stad, omdat iedereen daar het gevoel heeft dat zij de stad al generaties opnieuw hebben opgebouwd na de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast, maar dat is mijn persoonlijke mening (ik kom en woon niet in Rotterdam) is Rotterdam als stad veelzijdiger en verrassender dan Maastricht (wat ik overigens een mooie en leuke stad vindt, maar wel veel van hetzelfde).
  Moderator donderdag 18 juli 2019 @ 21:11:14 #33
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_187993525
Rotterdammers kunnen als de beste een evenement of gebeurtenis omarmen. Kijk maar naar de Marathon, maar ook de tourstart destijds.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 18 juli 2019 @ 21:14:28 #34
163650 Greys
pi_187993577
Wat Cee al zei, in Lissabon bv was het ESF gebeuren ook gewoon gecentreerd op drie plekken: bij de arena (die ver buiten centrum lag, moest ook gewoon met de metro), in het centrum op het Eurovision Village plein en in de Euroclub die weer elders was. En wat banners en vlaggen door de stad maar de fans waren gewoon op één van die drie plekken. Zo ook in bv Düsseldorf. Nam je ook even de tram van het stadion naar het centrum.

Niks mis mee. Is volgens mij bijna in elke organiserende stad.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  donderdag 18 juli 2019 @ 21:30:06 #35
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187993821
https://www.gids.tv/video(...)tival-eruit-zou-zien

In deze video zie je beelden van de MECC hallen van gisteren die ik nog niet eerder heb gezien. Wordt ook toegelicht hoe de verschillende hallen gebruikt zouden worden.
pi_187993957
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:55 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ah oké, hier heb je een argument. Ik denk niet alleen aan wat op tv is, maar ook wat er buiten het ESF te bieden is aan die 10.000 bezoekers. Het sfeertje daar. Ik denk dat Maastricht beter dat esf-sfeertje neer kan zetten dan Rotterdam. Het ESF verzuipt in Rotterdam. Dan is dat bezig en wedden dat driekwart van de stad niet eens doorheeft dat het ESF in Rotterdam is?
Wat je op tv gaat zien is uiteindelijk het allerbelangrijkste, daar gaat het juist om.
pi_187994012
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:51 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Hee even weer de advocaat van de duivel.

Waarom zou je in het MECC geen indrukwekkende en mooie beelden kunnen maken. :)

Natuurlijk, tis wat lager. Maar een beetje mooie verpakking? Iets creatiever en innovatiever? :) Met 16 meter kan je wel wat.

Shoot!
Zie bijvoorbeeld die video's van de Vrienden van Amstel. Dat kan allemaal niet in Maastricht.
  donderdag 18 juli 2019 @ 21:44:24 #38
2681 Dave
Aardig op drave
pi_187994051
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 21:38 schreef Em31 het volgende:

[..]

Wat je op tv gaat zien is uiteindelijk het allerbelangrijkste, daar gaat het juist om.
Eens, hoe het lokaal leeft zou echt een bijzaak moeten zijn.
:o)
  Moderator donderdag 18 juli 2019 @ 21:45:07 #39
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_187994068
https://nos.nl/artikel/22(...)ongfestivalzaal.html

Vergelijkend warenonderzoek van de NOS
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_187994527
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:58 schreef falling_away het volgende:
Ik zal eens een mail sturen naar het Mecc met de vraag of de hoogte nu 12 of 17 meter is :P
Ik kan er ook zo binnen lopen maar het is moeilijk in te schatten als je in de hal staat
https://www.mecc.nl/image(...)cts_figures_2018.pdf

Voor zowel de zuidhal als de westhal staat een brutohoogte van 17,5m (wat volgens de directeur van het MECC en de Maastrichtse lobby 17,88m is), en een nettohoogte van 12,5m.

Volgens mij, maar verbeter me als ik het fout heb, is het verschil in die 5 meter de structuur van het dak waar al dingen aan bevestigd zitten, wat betekent dat in dat hoogteverschil van 5 meter wel dingen gehangen kunnen worden, maar er niks hoger dan 12,5m geplaatst kan worden. Als voorbeeld, het LED-scherm dit jaar in Tel Aviv was 12m (heb ik me laten vertellen), dus dat zou nog nét in het MECC passen.

Aan de andere kant hoor je ook weer geluiden dat ze eventueel dat verschil in bruto- en nettohoogte willen verminderen. Misschien is dat ook wel onderdeel van het bid.
pi_187994761
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 21:38 schreef Em31 het volgende:

[..]

Wat je op tv gaat zien is uiteindelijk het allerbelangrijkste, daar gaat het juist om.
Ja, ik kan dit wel volgen...
Somebody that I used to know
pi_187994820
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 22:15 schreef Jesper23 het volgende:
Aan de andere kant hoor je ook weer geluiden dat ze eventueel dat verschil in bruto- en nettohoogte willen verminderen. Misschien is dat ook wel onderdeel van het bid.
Die spanten kan je niet verwijderen want deze vormen het hart van de draagconstructie. Als je ze verwijdert dan dondert de boel als een kaarthuis in elkaar. Geloof me, je kan in het MECC met een productie als ESF niet hoger dan de 12,5 meter daar. Alleen al zo'n 3000 fixtures (intelligente lichteffecten) moet je in de zaal kwijt kunnen. Die ga je niet met tiewraps tussen de spanten lopen klussen. Dat is a) niet veilig en b) onwerkbaar.

Alles wordt bij dergelijke producties op de grond aan trussen bevestigd en deze worden vervolgens in de spanten gehesen en vastgezet. Je kan niet hoger hijsen dan de onderkant van de spanten. Boem is ho in dat geval. Je kan niet simpelweg niet verder.

Deze time lapse van Tel Aviv geeft je een beetje een idee hoe het werkt

https://www.facebook.com/(...)viv/417762579006728/
pi_187994940
Dat bidbook van Utrecht ziet er wel heel mooi uit, alleen jammer van de spelfouten.
Ergens staat Café Kalf ipv Kalff.
De HBTI-community wordt niet vergeten, de lesbo's kennelijk wel :P
De verassende bieren van De Kromme Haring zou ik toch liever niet drinken.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 23:19 schreef Ikbenjandeboer het volgende:

In tegenstelling tot Ahoy is de Ziggo Dome ontworpen voor popconcerten en hebben ze bij het ontwerp rekening gehouden met een zo perfect mogelijke akoestiek. Het is dan ook niet voor niets dat sinds de opening er een verschuiving in Nederland heeft plaatsgevonden van Ahoy naar Ziggo dome. Laatstgenoemde behoort inmiddels tot de tien beste zalen ter wereld. Daar kan Ahoy niet aan tippen, maar het is nog steeds een goede tweede (of derde) in Nederland. Natuurlijk is de akoestiek van Afas Live ook beter, want daarvoor geldt hetzelfde verhaal als Ziggo Dome.
Dat er in de Ahoy bijna geen concerten meer gehouden worden, heeft niet alleen met de akoestiek te maken. Dit heeft vooral te maken met concertorganisator Livenation. Die hebben een aandeel in de Ziggo Dome en willen zoveel mogelijk van hun sterren in die hal kwijt.

In de poll op eurovisionworld.com heb ik Rotterdam aan een voorsprong geholpen :D
Rotterdam 7,713 50%
Maastricht 7,712 50%
pi_187994970
quote:
2s.gif Op donderdag 18 juli 2019 22:29 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ja, ik kan dit wel volgen...
De ideeën die Maastricht heeft voor alles eromheen zijn wel heel leuk verder, ook met die buurten verbinden aan een land enzo. Als er een zaal als Ahoy in Maastricht had gestaan was dat ook prima geweest. Stel ze krijgen het wel, dan zal er ook vast wel wat moois van gemaakt worden, maar voor mijn gevoel is er een betere keuze en dan lijkt het me zonde als ze daar niet voor gaan.
pi_187994991
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 22:38 schreef BillDauterive het volgende:
Dat er in de Ahoy bijna geen concerten meer gehouden worden, heeft niet alleen met de akoestiek te maken. Dit heeft vooral te maken met concertorganisator Livenation. Die hebben een aandeel in de Ziggo Dome en willen zoveel mogelijk van hun sterren in die hal kwijt.
Zonder meer waar. Goed punt!
pi_187995015
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 22:15 schreef Jesper23 het volgende:

[..]

https://www.mecc.nl/image(...)cts_figures_2018.pdf

Voor zowel de zuidhal als de westhal staat een brutohoogte van 17,5m (wat volgens de directeur van het MECC en de Maastrichtse lobby 17,88m is), en een nettohoogte van 12,5m.
Op zich vreemd want van buiten zie je duidelijk dat de zuidhal iig bruto hoger is dan de noordhal.
Alpha kenny one
  donderdag 18 juli 2019 @ 22:46:59 #47
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187995142
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 22:42 schreef falling_away het volgende:

[..]

Op zich vreemd want van buiten zie je duidelijk dat de zuidhal iig bruto hoger is dan de noordhal.
Ja is ook raar... Ik heb het idee dat er wel meer dan een fout in die cijfers staat.
  donderdag 18 juli 2019 @ 22:49:22 #48
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187995175
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 22:41 schreef Ikbenjandeboer het volgende:

[..]

Zonder meer waar. Goed punt!
En sinds de verbouwing is Ahoy Rotterdam echt wel meer richting de statuur van het Ziggo Dome gegaan. De akoestiek is ook echt wel flink verbeterd schijnbaar.
pi_187995277
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 22:46 schreef lashatumbai het volgende:

[..]

Ja is ook raar... Ik heb het idee dat er wel meer dan een fout in die cijfers staat.
In andere documenten staat dat de netto hoogte van de noorhal maar zo'n 9 meter is
Alpha kenny one
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 18 juli 2019 @ 23:01:59 #50
163650 Greys
pi_187995452
Kijkt er iemand zo naar Jinek? Zo ja, als er iets belangrijk is willen jullie dat dan hier even melden in zo letterlijk mogelijke woorden want dan kan ik het straks tweeten, moet echt even met de honden eruit nu. :@ :D
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:02:59 #51
370352 I
Eye for an I
pi_187995474
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:01 schreef Greys het volgende:
Kijkt er iemand zo naar Jinek? Zo ja, als er iets belangrijk is willen jullie dat dan hier even melden in zo letterlijk mogelijke woorden want dan kan ik het straks tweeten, moet echt even met de honden eruit nu. :@ :D
Zeker. :7
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:03:50 #52
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187995496
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:01 schreef Greys het volgende:
Kijkt er iemand zo naar Jinek? Zo ja, als er iets belangrijk is willen jullie dat dan hier even melden in zo letterlijk mogelijke woorden want dan kan ik het straks tweeten, moet echt even met de honden eruit nu. :@ :D
Ik ga wel kijken, maar ik hoop zo dat het niet weer aan het einde van de show geprogrammeerd is. Maar meestal doen ze eerst de meer serieuzere onderwerpen. (Wat meer serieus dan het songfestival?! Ik kan het me ook niet voorstellen hoor) :P
pi_187995508
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juli 2019 22:40 schreef Em31 het volgende:

[..]

De ideeën die Maastricht heeft voor alles eromheen zijn wel heel leuk verder, ook met die buurten verbinden aan een land enzo. Als er een zaal als Ahoy in Maastricht had gestaan was dat ook prima geweest. Stel ze krijgen het wel, dan zal er ook vast wel wat moois van gemaakt worden, maar voor mijn gevoel is er een betere keuze en dan lijkt het me zonde als ze daar niet voor gaan.
Eén voordeel: in Maastricht zal er niet moeilijk worden gedaan over close ups. Immers, je kunt helemaal niet zo'n groot sweeping shot doen van publiek en podium, aangezien de zaal daar veel te laag voor is.
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:06:12 #54
370352 I
Eye for an I
pi_187995535
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:03 schreef lashatumbai het volgende:

[..]

Ik ga wel kijken, maar ik hoop zo dat het niet weer aan het einde van de show geprogrammeerd is. Maar meestal doen ze eerst de meer serieuzere onderwerpen. (Wat meer serieus dan het songfestival?! Ik kan het me ook niet voorstellen hoor) :P
Lijkt er op dat het vrij luchtige onderwerpen zijn, dus dat komt helemaal goed. :7
pi_187995588
Nu eerst Rutte en Trump :O
Somebody that I used to know
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:09:15 #56
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187995590
Sietse zal wel moe zijn! Een druk programma de afgelopen weken volgens mij :D Maar wat een te gekke baan!
pi_187995621
Ik waag toch een poging om duidelijkheid te scheppen over de verschillende hoogtes van het MECC. Hiervoor gebruik in een foto van de Zuidhal.

Ik heb de verschillende herkenbare punten gemarkeerd met een gekleurde lijn. De blauwe lijn is de vloer. De groene lijn is de hoogte van de doorgang naar de andere hal. De rode lijn is de onderkant van het spant.

Uit de documentatie weten we de de hoogte van de doorgang tussen de hallen 5,66 meter is. Het verschil tussen blauw en groen is dus 5,66 meter. Als de netto hoogte daadwerkelijk 17,5 meter zou zijn dan zou het verschil tussen groen en rood 11,84 meter moeten zijn. Met andere woorden: de ruimte tussen groen en rood zou twee keer zo groot moeten zijn als de ruimte tussen blauw en groen. Dat is met het blote oog duidelijk niet het geval. Een netto hoogte van 12,5 meter lijkt me dus het meest waarschijnlijk.

pi_187995655
quote:
7s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:30 schreef KoningPils het volgende:
Poll: Het songfestival moet plaatsvinden in
MECC
Ahoy
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Shit, ik wilde stemmen op AHOY, maar klikte per ongeluk op MECC. Dus MECC -1 en AHOY +1 vanaf nu.
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:13:25 #59
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187995676
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:10 schreef Ikbenjandeboer het volgende:
Ik waag toch een poging om duidelijkheid te scheppen over de verschillende hoogtes van het MECC. Hiervoor gebruik in een foto van de Zuidhal.

Ik heb de verschillende herkenbare punten gemarkeerd met een gekleurde lijn. De blauwe lijn is de vloer. De groene lijn is de hoogte van de doorgang naar de andere hal. De rode lijn is de onderkant van het spant.

Uit de documentatie weten we de de hoogte van de doorgang tussen de hallen 5,66 meter is. Het verschil tussen blauw en groen is dus 5,66 meter. Als de netto hoogte daadwerkelijk 17,5 meter zou zijn dan zou het verschil tussen groen en rood 11,84 meter moeten zijn. Met andere woorden: de ruimte tussen groen en rood zou twee keer zo groot moeten zijn als de ruimte tussen blauw en groen. Dat is met het blote oog duidelijk niet het geval. Een netto hoogte van 12,5 meter lijkt me dus het meest waarschijnlijk.

[ afbeelding ]
_O_ HELD
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:14:01 #60
370352 I
Eye for an I
pi_187995689
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:10 schreef Ikbenjandeboer het volgende:
Ik waag toch een poging om duidelijkheid te scheppen over de verschillende hoogtes van het MECC. Hiervoor gebruik in een foto van de Zuidhal.

Ik heb de verschillende herkenbare punten gemarkeerd met een gekleurde lijn. De blauwe lijn is de vloer. De groene lijn is de hoogte van de doorgang naar de andere hal. De rode lijn is de onderkant van het spant.

Uit de documentatie weten we de de hoogte van de doorgang tussen de hallen 5,66 meter is. Het verschil tussen blauw en groen is dus 5,66 meter. Als de netto hoogte daadwerkelijk 17,5 meter zou zijn dan zou het verschil tussen groen en rood 11,84 meter moeten zijn. Met andere woorden: de ruimte tussen groen en rood zou twee keer zo groot moeten zijn als de ruimte tussen blauw en groen. Dat is met het blote oog duidelijk niet het geval. Een netto hoogte van 12,5 meter lijkt me dus het meest waarschijnlijk.

[ afbeelding ]
_O_

Dit wordt 'm niet mensen. Ahoy it is. :7
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:15:43 #61
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187995719
Maar volgens Sietse ligt het allemaal zo dicht bij elkaar dat het er alleen maar om gaat welke verhaal je zou willen vertellen... :{w
pi_187995737
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:09 schreef lashatumbai het volgende:
Maar wat een te gekke baan!
Nou, dat zat ik ook te denken!
Somebody that I used to know
pi_187995794
NUUUUUU :P
Somebody that I used to know
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:19:27 #64
370352 I
Eye for an I
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:22:14 #65
370352 I
Eye for an I
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:22:46 #66
370352 I
Eye for an I
pi_187995903
Dat verhaal van Sietse hoe het is begonnen :D
~The present is all there is~
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:24:26 #68
370352 I
Eye for an I
pi_187995918
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:23 schreef grazz het volgende:
Dat verhaal van Sietse hoe het is begonnen :D
Bijzonder ja. _O-
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:24:52 #69
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187995929
Jinek zegt: "Je weet precies waar het gaat plaats vinden, het wordt Rotterdam"
pi_187995940
Ze hadden helemaal niet verwacht dat er zich vijf steden zouden aanmelden.
Somebody that I used to know
pi_187995943
quote:
10s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:24 schreef I. het volgende:

[..]

Bijzonder ja. _O-
En kijk hoe ver ie het heeft geschopt _O_ droombaan
~The present is all there is~
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:26:49 #72
370352 I
Eye for an I
pi_187995970
Sietse:
"Ahoy is af. Daar staat alles klaar"
"Het MECC is een lege doos, maar kan je wel helemaal zelf invullen"
pi_187995993
Gerard Cox _O-
~The present is all there is~
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:27:35 #74
370352 I
Eye for an I
pi_187995998
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:27 schreef grazz het volgende:
Gerard Cox _O-
Het boeit hem écht niks. _O-
pi_187996034
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:24 schreef lashatumbai het volgende:
Jinek zegt: "Je weet precies waar het gaat plaats vinden, het wordt Rotterdam"
:D
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:29:34 #76
370352 I
Eye for an I
pi_187996036
Sietse noemt geen bedragen. :+
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 18 juli 2019 @ 23:29:45 #77
163650 Greys
pi_187996042
ESF_FOK twitterde op donderdag 18-07-2019 om 23:27:48 ESF-producer @SietseBakker had als jonge jongen niets met Songfestival. Hij kwam ermee in aanraking door 'n meisje dat hij destijds heel leuk vond, zij was ESF-fan. Met het meisje werd 't niets (ze viel op meisjes) maar de liefde voor het Songfestival is altijd gebleven. #Jinek reageer retweet
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:30:47 #78
370352 I
Eye for an I
pi_187996063
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:29 schreef Greys het volgende:
ESF_FOK twitterde op donderdag 18-07-2019 om 23:27:48 ESF-producer @:SietseBakker had als jonge jongen niets met Songfestival. Hij kwam ermee in aanraking door 'n meisje dat hij destijds heel leuk vond, zij was ESF-fan. Met het meisje werd 't niets (ze viel op meisjes) maar de liefde voor het Songfestival is altijd gebleven. #Jinek reageer retweet
:D!
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 18 juli 2019 @ 23:31:17 #79
163650 Greys
pi_187996081
Jullie zouden overigens écht kunnen helpen door tweets te liken en retweeten. Zelfs met een nieuw aangemaakt account als je het nog niet hebt. Niets verplicht, gewoon een liefdevol verzoek. O+ Dat je weet dat het écht helpt zodat men ons steeds serieuzer gaat nemen. Wie weet waar het allemaal nog goed voor gaat zijn en daar hebben we allemaal iets aan.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 18 juli 2019 @ 23:31:47 #80
163650 Greys
pi_187996096
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:30 schreef I. het volgende:

[..]

:D!
Ik was net op tijd binnen en hoorde dat en vond het een leuk verhaal. :D
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_187996102
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:29 schreef Greys het volgende:
ESF_FOK twitterde op donderdag 18-07-2019 om 23:27:48 ESF-producer @:SietseBakker had als jonge jongen niets met Songfestival. Hij kwam ermee in aanraking door 'n meisje dat hij destijds heel leuk vond, zij was ESF-fan. Met het meisje werd 't niets (ze viel op meisjes) maar de liefde voor het Songfestival is altijd gebleven. #Jinek reageer retweet
:D en nu zo’n droombaan _O_
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:32:55 #82
370352 I
Eye for an I
pi_187996125
Die beelden van 'Euphoria', zulk soort shots zouden ze toch nóóit in het MECC kunnen opnemen. :{ -O-
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:33:37 #83
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187996143
quote:
11s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:32 schreef I. het volgende:
Die beelden van 'Euphoria', zulk soort shots zouden ze toch nóóit in het MECC kunnen opnemen. :{ -O-
Jawel, Euphoria had je juist overal kunnen opnemen. De shots waren allemaal heel afgekaderd en close. Je zag niets van het podium.
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:35:02 #84
370352 I
Eye for an I
pi_187996179
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:31 schreef Greys het volgende:
Jullie zouden overigens écht kunnen helpen door tweets te liken en retweeten. Zelfs met een nieuw aangemaakt account als je het nog niet hebt. Niets verplicht, gewoon een liefdevol verzoek. O+ Dat je weet dat het écht helpt zodat men ons steeds serieuzer gaat nemen. Wie weet waar het allemaal nog goed voor gaat zijn en daar hebben we allemaal iets aan.
Zal eens even kijken of ik een twitteraccountje kan fixen. :Y
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:31 schreef Greys het volgende:

[..]

Ik was net op tijd binnen en hoorde dat en vond het een leuk verhaal. :D
Was ook wel een mooi verhaal ja. :D Echt iets nieuwswaardigs kon er toch niet prijsgegeven worden helaas. :P
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:35:52 #85
370352 I
Eye for an I
pi_187996204
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:33 schreef lashatumbai het volgende:

[..]

Jawel, Euphoria had je juist overal kunnen opnemen. De shots waren allemaal heel afgekaderd en close. Je zag niets van het podium.
Ik doelde meer op wat je op de achtergrond zag. En dat ziet er dan heel ruimtelijk uit. Zou in het MECC juist weer heel claustrofobisch ogen, imo.
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:37:40 #86
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187996237
Ik ben wel echt niet normaal zo blij dat we nu in een songfestivalperiode leven waar er serieus over het songfestival gepraat kan worden op de nationale televisie en in talkshows. 15 jaar geleden was het alleen Cornald met een serieuze noot, maar dat was destijds echt voor dovemansoren bestemd...
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:41:03 #87
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187996300
quote:
11s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:35 schreef I. het volgende:

[..]

Ik doelde meer op wat je op de achtergrond zag. En dat ziet er dan heel ruimtelijk uit. Zou in het MECC juist weer heel claustrofobisch ogen, imo.
Ligt helemaal aan het podium. En over het oppervlakte hoeft het MECC niet te klagen. 1000m2
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 18 juli 2019 @ 23:49:34 #88
163650 Greys
pi_187996493
Sietse tweette om Maastricht en Rotterdam te bedanken voor de bezoeken met daarbij een foto van Ahoy zaal van binnen en een groepsfoto buiten bij Ahoy.

Tweet werd verwijderd en nu opnieuw met van allebei één foto.

Sietse has Ahoy on his mind.. :+

(Wishful thinking van mij dit natuurlijk. :') )
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_187996695
Ik zat even terug te kijken naar het interview met Sietse, maar dat MECC heeft dus gewoon steunpalen in het midden van de hal staan. Dat was me eerder nog niet opgevallen _O-

Daar kun je toch niet lekker langs filmen qua shots :D
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_187996705
quote:
11s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:35 schreef I. het volgende:

[..]

Ik doelde meer op wat je op de achtergrond zag. En dat ziet er dan heel ruimtelijk uit. Zou in het MECC juist weer heel claustrofobisch ogen, imo.
Ligt eraan vanwaar je het shot maakt. Wag er achter staat. Led schermen doen wonderen. Verlichting.

Zon act kun je prima net zo wegzetten in het MECC.
pi_187996789
quote:
10s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:26 schreef I. het volgende:
Sietse:
"Ahoy is af. Daar staat alles klaar"
"Het MECC is een lege doos, maar kan je wel helemaal zelf invullen"
Maar wel een hele lage lege doos,
pi_187996869
Size doesn't matter. 😎😎
pi_187996945
Wat een leukerd is het toch, die Sietse. Ik kan me niet voorstellen dat zo’n leuke, slimme, door de wol geverfde man, voor dat distributiecentrum in Maastricht kiest. Dan moet je wel hele rare dromen over de beste show (mooier en beter dan alles hiervoor, had hij het over) hebben.
pi_187997421
Het MECC kan echt niet. Dit wordt Rotterdam.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  vrijdag 19 juli 2019 @ 07:55:40 #95
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_187998820
Hammerf2 twitterde op vrijdag 19-07-2019 om 00:37:48 @SietseBakker @uitMaastricht @MECC_Maastricht @rotterdam @rotterdamahoy Als Maastricht gekozen zou worden, omdat het beroemde/beruchte EU-verdrag naar de stad is vernoemd, zou dit in landen als Rusland en Israël wel eens slecht kunnen vallen. Deze deelnemers aan het Eurovisie Songfestival hebben immers een nogal slechte verhouding met de EU. reageer retweet
pi_187998905
:facepalm:
pi_188000240
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 07:55 schreef lashatumbai het volgende:
Hammerf2 twitterde op vrijdag 19-07-2019 om 00:37:48 @:SietseBakker @:uitMaastricht @:MECC_Maastricht @:rotterdam @:rotterdamahoy Als Maastricht gekozen zou worden, omdat het beroemde/beruchte EU-verdrag naar de stad is vernoemd, zou dit in landen als Rusland en Israël wel eens slecht kunnen vallen. Deze deelnemers aan het Eurovisie Songfestival hebben immers een nogal slechte verhouding met de EU. reageer retweet
Is dat de alias van Reetveger? Met z'n angst voor Waylon die de Russen zou beledigen?
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 19 juli 2019 @ 10:09:47 #98
163650 Greys
pi_188000252
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 10:08 schreef blackswangreen het volgende:

[..]

Is dat de alias van Reetveger? Met z'n angst voor Waylon die de Russen zou beledigen?
Oh ja, water into wine kon écht niet.
Never forget. :D
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_188000580
Elke keer als ik die hal van het MECC zie denk ik, daar kun je toch geen ESF organiseren. Ik denk dat het oprecht de minste zaal is van alle steden die hebben meegedaan, zelfs de Brabanthallen en die circustent van Utrecht hadden nog meer uitstraling _O-
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_188001259
ook slechter dan de tent van Utrecht?

Als het moet, dan kan het in het MECC. Ideaal zou het niet zijn, maar voor de bezwaren is een oplossing te vinden.
pi_188001642
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 10:09 schreef Greys het volgende:

[..]

Oh ja, water into wine kon écht niet.
Never forget. :D
De krumpers-rel was er niks bij. Massale protesten voor de ambassade in Moskou.
pi_188001944
Op basis van dit document ben ik toch eens gaan rekenen wat de belasting van het dak in de Zuidhal van het MECC is. Ahoy heeft gisteren laten weten dat de 14 spanten een belasting aan kunnen van 20 ton, wat globaal een draagvermogen oplevert van 280 ton. Sommige spanten kunnen een nog hogere puntlast dragen waardoor de uiteindelijke totale draagkracht nog hoger uitvalt. Bron.

Om een indruk te krijgen van wat er allemaal aan techniek komt kijken bij het ESF hier een overzicht van alle cijfertjes. Daar kun je zien dat er in Tel Aviv 185 ton aan gewicht in het plafond gehangen is.

Uit de mond van Sietse teken ik na de uitzending bij Jinek van gisteren op dat ze iets groots neer willen zetten dat de voorgaande editie moet overtreffen. Daaruit zou je kunnen afleiden dat de productie groter moet worden dan vorig jaar. Hij wil in ieder geval alles uit de kast halen.

Op basis van de meest ideale gewichtverdeling in het MECC, 7 puntlasten per spant, kom ik uit op een totaal maximaal draagvermogen in de Zuidhal van 189 ton. Er zullen ook echter zwaardere puntlasten ingehangen worden zoals line arrays waarmee je dus niet het maximale draagvermogen van de spant kan benutten. Als ik dan de gemiddelde belasting per spant neem en dat van alle spanten bij elkaar optel, dan kom ik uit op 152 ton.

Als je de hoogte van het MECC buiten beschouwing laat, kan je het audiovisueel niet aantrekkelijker maken dan Tel Aviv. In Ahoy kan je ruim 30% meer apparatuur kwijt (op basis van de 189 ton in het MECC), dus ook op dat vlak steekt Ahoy torenhoog uit boven het MECC.



Toelichting:

B*= spantnummer
* pl = aantal puntlasten per spant
KN = Kiloton

1 KN = 101,97 kilo
pi_188002011


[ Bericht 100% gewijzigd door Ikbenjandeboer op 19-07-2019 12:14:45 (fout) ]
  Moderator vrijdag 19 juli 2019 @ 12:17:38 #104
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_188002073
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 12:11 schreef Ikbenjandeboer het volgende:
Op basis van dit document ben ik toch eens gaan rekenen wat de belasting van het dak in de Zuidhal van het MECC is. Ahoy heeft gisteren laten weten dat de 14 spanten een belasting aan kunnen van 20 ton, wat globaal een draagvermogen oplevert van 280 ton. Sommige spanten kunnen een nog hogere puntlast dragen waardoor de uiteindelijke totale draagkracht nog hoger uitvalt. Bron.

Om een indruk te krijgen van wat er allemaal aan techniek komt kijken bij het ESF hier een overzicht van alle cijfertjes. Daar kun je zien dat er in Tel Aviv 185 ton aan gewicht in het plafond gehangen is.

Uit de mond van Sietse teken ik na de uitzending bij Jinek van gisteren op dat ze iets groots neer willen zetten dat de voorgaande editie moet overtreffen. Daaruit zou je kunnen afleiden dat de productie groter moet worden dan vorig jaar. Hij wil in ieder geval alles uit de kast halen.

Op basis van de meest ideale gewichtverdeling in het MECC, 7 puntlasten per spant, kom ik uit op een totaal maximaal draagvermogen in de Zuidhal van 189 ton. Er zullen ook echter zwaardere puntlasten ingehangen worden zoals line arrays waarmee je dus niet het maximale draagvermogen van de spant kan benutten. Als ik dan de gemiddelde belasting per spant neem en dat van alle spanten bij elkaar optel, dan kom ik uit op 152 ton.

Als je de hoogte van het MECC buiten beschouwing laat, kan je het audiovisueel niet aantrekkelijker maken dan Tel Aviv. In Ahoy kan je ruim 30% meer apparatuur kwijt (op basis van de 189 ton in het MECC), dus ook op dat vlak steekt Ahoy torenhoog uit boven het MECC.

[ link | afbeelding ]

Toelichting:

B*= spantnummer
* pl = aantal puntlasten per spant
KN = Kiloton

1 KN = 101,97 kilo
Goed dat je dit soort dingen al narekent en wij dit niet hoeven roepen uit vermoeden. MECC is gewoon niet perse gebouwd voor concerten. Zou mij nog steeds echt verbazen als het geen Rotterdam wordt.
  Moderator vrijdag 19 juli 2019 @ 12:24:50 #105
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_188002195
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 10:36 schreef TheVulture het volgende:
Elke keer als ik die hal van het MECC zie denk ik, daar kun je toch geen ESF organiseren. Ik denk dat het oprecht de minste zaal is van alle steden die hebben meegedaan, zelfs de Brabanthallen en die circustent van Utrecht hadden nog meer uitstraling _O-
Inderdaad. :D
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_188002283
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 11:25 schreef Sableheart het volgende:
ook slechter dan de tent van Utrecht?

Nou vooruit, die geef ik ze nog :P
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_188002457
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 12:11 schreef Ikbenjandeboer het volgende:
Op basis van dit document ben ik toch eens gaan rekenen wat de belasting van het dak in de Zuidhal van het MECC is. Ahoy heeft gisteren laten weten dat de 14 spanten een belasting aan kunnen van 20 ton, wat globaal een draagvermogen oplevert van 280 ton. Sommige spanten kunnen een nog hogere puntlast dragen waardoor de uiteindelijke totale draagkracht nog hoger uitvalt. Bron.

Om een indruk te krijgen van wat er allemaal aan techniek komt kijken bij het ESF hier een overzicht van alle cijfertjes. Daar kun je zien dat er in Tel Aviv 185 ton aan gewicht in het plafond gehangen is.

Uit de mond van Sietse teken ik na de uitzending bij Jinek van gisteren op dat ze iets groots neer willen zetten dat de voorgaande editie moet overtreffen. Daaruit zou je kunnen afleiden dat de productie groter moet worden dan vorig jaar. Hij wil in ieder geval alles uit de kast halen.

Op basis van de meest ideale gewichtverdeling in het MECC, 7 puntlasten per spant, kom ik uit op een totaal maximaal draagvermogen in de Zuidhal van 189 ton. Er zullen ook echter zwaardere puntlasten ingehangen worden zoals line arrays waarmee je dus niet het maximale draagvermogen van de spant kan benutten. Als ik dan de gemiddelde belasting per spant neem en dat van alle spanten bij elkaar optel, dan kom ik uit op 152 ton.

Als je de hoogte van het MECC buiten beschouwing laat, kan je het audiovisueel niet aantrekkelijker maken dan Tel Aviv. In Ahoy kan je ruim 30% meer apparatuur kwijt (op basis van de 189 ton in het MECC), dus ook op dat vlak steekt Ahoy torenhoog uit boven het MECC.

[ link | afbeelding ]

Toelichting:

B*= spantnummer
* pl = aantal puntlasten per spant
KN = Kiloton

1 KN = 101,97 kilo
^O^ De hal werd ook vergeleken met Tel Aviv bijv. dus als ze iets groots willen neerzetten wat de vorige edities moet overtreffen zou je zeggen dat het niet anders kan dan dat ze voor Rotterdam gaan. Het zou me sinds deze week erg verbazen als dat niet zo is.
  vrijdag 19 juli 2019 @ 16:33:44 #108
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_188006982
Artikel over de run op hotelkamers in beide steden

https://www.rtlnieuws.nl/(...)ie-maastricht-boeken
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 19 juli 2019 @ 20:09:03 #109
163650 Greys
pi_188010576
Lee begon zo leuk. Ik dacht 'tweetwaardig stukkie'. Maar iemand die Ziggo Dome ook een lege doos en geen echte concertzaal noemt kan je natuurlijk niet serieus nemen.

https://www.telegraaf.nl/(...)ival?utm_source=t.co
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_188010762
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 20:09 schreef Greys het volgende:
Lee begon zo leuk. Ik dacht 'tweetwaardig stukkie'. Maar iemand die Ziggo Dome ook een lege doos en geen echte concertzaal noemt kan je natuurlijk niet serieus nemen.

https://www.telegraaf.nl/(...)ival?utm_source=t.co
Hij schat wel goed in dat hij niks toe te voegen heeft aan het ESF in ieder geval 😊 Had Rieu ook maar zoveel inzicht 😊
pi_188011646
songfestivalNL twitterde op vrijdag 19-07-2019 om 20:40:46 Moet het songfestival naar Rotterdam of Maastricht? https://t.co/vnZvtfXaYD #songfestival @NPORadio1 reageer retweet
quote:
Voor welke stad moeten we nu gaan? Daarover een gesprek tussen Rotterdammers Elene Walgenbach van D66 en Dave von Raven van De Kik, en Maastrichtenaren Luc Dabekaussen, mede-initatiefnemer van de petitie Eurovisie Songfestival 2020 Maastricht, en zanger en acteur Jon van Eerd.
pi_188011750
Walgenbach... die is vast heel positief :)
pi_188012230
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 20:09 schreef Greys het volgende:
Lee begon zo leuk. Ik dacht 'tweetwaardig stukkie'. Maar iemand die Ziggo Dome ook een lege doos en geen echte concertzaal noemt kan je natuurlijk niet serieus nemen.

https://www.telegraaf.nl/(...)ival?utm_source=t.co
Twijfelen aan Leen :')
De Sahara is zonder meer erg droog.
  vrijdag 19 juli 2019 @ 22:10:53 #114
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_188012784
Dit had ik niet verwacht, van Reddit:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_188015581
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 22:10 schreef Strani het volgende:
Dit had ik niet verwacht, van Reddit:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De link is door half limburg gedeeld....dus dan gaat het hard.
  zaterdag 20 juli 2019 @ 00:13:06 #116
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_188015595
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 00:12 schreef Pluto1975 het volgende:

[..]

De link is door half limburg gedeeld....dus dan gaat het hard.
Ah, ja dat scheelt dan.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_188016914
Het voordeel van een kleine venue is ook de aparte greenroom.

De filmpjes van dit jaar in Tel Aviv ga je nooit krijgen als de greenroom in de zaal is.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2019 02:10:20 ]
pi_188016930
Voor de deelnemers zelf lijkt me een aparte greenroom zoveel relaxter.
pi_188016958
En dat is sowieso iets waar niemand over nadenkt. De Deelnemers.

Die maken de échte show. Zijn ze goed of niet.
Een echte goede deelnemer heeft geen big stage nodig. Die overtuigd omdat ie goed is.
pi_188016962
Tenzij je Madonna heet.
pi_188016986
Less is often more ^^
pi_188017935
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 02:08 schreef lrishCassidy het volgende:
Het voordeel van een kleine venue is ook de aparte greenroom.

De filmpjes van dit jaar in Tel Aviv ga je nooit krijgen als de greenroom in de zaal is.
Die leuke filmpjes waren allemaal pas NA het festival te zien, dus dat lijkt me nou niet een belangrijk criterium om voor MECC te kiezen en eerst drie uur lang na middelmatig camerawerk te moeten kijken in een weinig indrukwekkende zaal met een te laag plafond.
pi_188017976
Een aparte greenroom lijkt me nou ook juist iets wat niét leuk is voor de deelnemers. Winnen voor een scherm of winnen in de zaal waar het gebeurt en je de sfeer meekrijgt.

En het is toch ook helemaal niet de bedoeling om de greenroom apart te hebben in het MECC :?
pi_188017987
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 02:12 schreef lrishCassidy het volgende:
Een echte goede deelnemer heeft geen big stage nodig. Die overtuigd omdat ie goed is.
Maar een deelnemer is wel enorm gebaat bij goede akoestiek. Kies je dan voor een echoput als het MECC, of een bewezen akoestisch uitstekend Ahoy.
pi_188018047
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 02:14 schreef lrishCassidy het volgende:
Less is often more ^^
Deze frase is nog veelvuldig op marketingafdelingen te horen. Als ik echter van de zomer met nog 4 vrienden met de auto op vakantie wil naar Zuid Frankrijk en we hebben een Toyota Aygo en een BMW X5 tot onze beschikking, dan zie ik niet in hoe die Aygo 'more' kan zijn in die context.

Dat geldt ook voor Ahoy vs MECC. In theorie kan je het ESF in het MECC houden maar dan moet je wel je ambities aanpassen aan de beperkingen van de zaal. Ik geloof niet dat Nederland na 44 jaar wachten met de klassieke calvinistische insteek te werk gaat. Dat heeft Sietse Bakker trouwens al aangegeven. Ze willen niet less, ze willen more.
  zaterdag 20 juli 2019 @ 09:38:58 #126
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_188018801
Wellicht een beetje relevant omdat we het zoveel over de hoogtes van de zalen hebben. Dit zijn in elk geval de afmetingen van de LED schermen van de afgelopen edities.

Dusseldorf: 60 meter x 18 meter (volgens mij het grootste scherm samen met Moskou?)
Tel Aviv: 36 meter x12 meter

  zaterdag 20 juli 2019 @ 09:47:09 #127
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_188018888
In dit stuk over de productie in Wenen lees je ook dat hoogte wel degelijk beperkingen met zich mee brengt. De set raakte het plafond zo goed als aan waardoor er iets verzonnen moest worden waar het licht boven de set te plaatsen.

quote:
However, this year production was confronted by physical challenges, not least being the low ceiling height, with the result that the set was virtually touching the roof. Working within these parameters, the design was based around a huge 83-lamp wall
https://www.live-producti(...)-contest-vienna.html

  ESF Reporter zaterdag 20 juli 2019 @ 09:50:56 #128
87554 Cee
Welluk?
pi_188018927
Even een vraagje tussendoor, misschien kan @Ikbenjandeboer er een lichtje over schijnen: is de hoogte van het MECC beperkend voor het geven van een goede, standaard show of is het “slechts” nadelig voor eventuele spectaculaire grote schermen, fantastische wide-shots, een extraordinair podium en mogelijke kunstjes die deelnemende landen willen uitvoeren? Een kleine ruimte waarvan men zich dus vooraf wel van bewust moet zijn bij het bedenken van de staging, waarbij men zich aan dat hiervoor genoemde “less is more” principe moet aanpassen? De Nederlandse delegatie heeft al jarenlang minimaal gebruik gemaakt van de ruimte en mogelijkheden van schermen en hoogtes, en dat deden ze bewust omdat het om de muziek gaat. Da’s natuurlijk een prima uitgangspunt, misschien wil de organisatie dit jaar dit principe doorvoeren op het hele festijn. Dus dat niet alleen Nederland maar de rest van de landen ook gevraagd/geforceerd wordt om creatief om te gaan met beperkte ruimte en mogelijkheden op het podium en te focussen op het nummer?
Kort gezegd: zouden ze daarom nog voor Maastricht/MECC kunnen gaan of is zelfs de omvang van het MECC al te klein om een normale, basis staging uit te voeren?
  zaterdag 20 juli 2019 @ 09:54:07 #129
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_188018954
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 09:50 schreef Cee het volgende:
Even een vraagje tussendoor, misschien kan @:Ikbenjandeboer er een lichtje over schijnen: is de hoogte van het MECC beperkend voor het geven van een goede, standaard show of is het “slechts” nadelig voor eventuele spectaculaire grote schermen, fantastische wide-shots, een extraordinair podium en mogelijke kunstjes die deelnemende landen willen uitvoeren? En waarvan ze zich dus vooraf wel van bewust zijn bij het bedenken van de staging, dat ze zich aan dat hiervoor genoemde “less is more” principe zullen moeten aanpassen? De Nederlandse delegatie heeft al jarenlang minimaal gebruik gemaakt van de ruimte en mogelijkheden van schermen en hoogtes, en dat deden ze bewust omdat het om de muziek gaat. Da’s natuurlijk een prima uitgangspunt, misschien wil de organisatie dit jaar dit principe doorvoeren op het hele festijn. Dus dat niet alleen Nederland maar de rest van de landen ook gevraagd/geforceerd wordt om creatief om te gaan met beperkte ruimte en mogelijkheden op het podium en te focussen op het nummer?
Kort gezegd: zouden ze daarom nog voor Maastricht/MECC kunnen gaan of is zelfs de omvang van het MECC al te klein om een normale staging uit te voeren?
Het lijkt mij sowieso niet te klein om een normale staging uit te voeren als Sietse de hal vergelijkt met Kiev 2017 en Tel Aviv 2019. In principe is een dergelijke productie dus sowieso mogelijk daar lijkt mij! (met hier en daar wat spanten in het zicht... :D)
pi_188019112
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 12:11 schreef Ikbenjandeboer het volgende:
"Knip"
Zulke posts _O_ . Dáár hebben we wat aan.
  zaterdag 20 juli 2019 @ 10:14:52 #131
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_188019311
quote:
Nederland heeft in ieder geval geluk dat we hier iemand hebben me zo veel ervaring.
  zaterdag 20 juli 2019 @ 10:30:31 #133
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_188019342
SietseBakker twitterde op zaterdag 20-07-2019 om 10:29:53 Leuk interview gehad met @GTienhooven. Maar als het had gekund, had er elke drie zinnen mogen staan dat het toch echt teamwork is! Want ohohoh wat ben ik trots op het team dat er al staat 🙏🏻🙌🏼 https://t.co/5SzMeyt1FD reageer retweet
pi_188019521
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 09:50 schreef Cee het volgende:
Even een vraagje tussendoor, misschien kan @:Ikbenjandeboer er een lichtje over schijnen: is de hoogte van het MECC beperkend voor het geven van een goede, standaard show of is het “slechts” nadelig voor eventuele spectaculaire grote schermen, fantastische wide-shots, een extraordinair podium en mogelijke kunstjes die deelnemende landen willen uitvoeren? Een kleine ruimte waarvan men zich dus vooraf wel van bewust moet zijn bij het bedenken van de staging, waarbij men zich aan dat hiervoor genoemde “less is more” principe moet aanpassen? De Nederlandse delegatie heeft al jarenlang minimaal gebruik gemaakt van de ruimte en mogelijkheden van schermen en hoogtes, en dat deden ze bewust omdat het om de muziek gaat. Da’s natuurlijk een prima uitgangspunt, misschien wil de organisatie dit jaar dit principe doorvoeren op het hele festijn. Dus dat niet alleen Nederland maar de rest van de landen ook gevraagd/geforceerd wordt om creatief om te gaan met beperkte ruimte en mogelijkheden op het podium en te focussen op het nummer?
Kort gezegd: zouden ze daarom nog voor Maastricht/MECC kunnen gaan of is zelfs de omvang van het MECC al te klein om een normale, basis staging uit te voeren?
Als je wilt kan het altijd. Daarom haalde ik in een eerdere post de metafoor over de Toyota Aygo erbij. Je kan met vijf man in een Aygo naar Zuid Frankrijk rijden, maar als je toch die X5 tot je beschikking hebt dan zou dat geen rationele keuze zijn.

Als je in mogelijkheden gaat denken dan biedt hoogte je meer creativiteit. Hoe hoger de zaal, des te meer je kan spelen met de spreiding van je verlichting. Je kan meer typen fixtures kwijt met verschillende typen bundels waardoor je iedere act een nog persoonlijkere staging kan bieden. De stage designer kan gewoon zijn of haar gang gaan en de volledige creativiteit gebruiken zonder telkens rekening te houden me de beperkingen. Dat is ook fijn om de voortgang van het project te waarborgen. Bij het MECC zou het ontwerp, door de beperkingen van de zaal, wel een paar keer terug naar de tekentafel moeten vermoed ik.

Kijk, er zijn zoveel redenen waarom Ahoy meer geschikt is voor ESF dan het MECC, dat een vergelijking bijna onzinnig wordt. Ahoy is, met de eisen van EBU en NPO in het achterhoofd, veruit de meest geschikte zaal in Nederland om dit feest te organiseren. Als je alleen al naar het track record gaat kijken van Ahoy dan rechtvaardigt dit een keuze voor Rotterdam bijna volledig.

In dit artikel van het AD komt de nagalmtijd van Ahoy ter sprake. Die 1,7 seconde is echt een benchmark. Dat ga je in het MECC, ondanks de mogelijkheden van digitale processing en eventuele tijdelijke dempende materialen, van zijn levensjaren niet benaderen.

In Ahoy kan je ruim 100 ton (honderdduizend kilo) meer in het dak hangen en de spanten kunnen veel hogere puntlasten dragen. Op dat vlak kan je werken met zwaardere decorstukken en, zoals bij de Vrienden van Amstel live, letterlijk podia uit het dak laten zakken. Ik hoop nog steeds een beetje dat ze die productie op de een of andere manier gaan inzetten voor ESF.

Het enige voordeel van het MECC ten opzichte van Ahoy is dat het een lege hal is die je dus theoretisch gezien kan inrichten hoe je wilt. Maar als je gaat nadenken over wat die vrijheid precies inhoudt dan is die vrijheid toch redelijk beperkt. Je hebt een aantal basiselementen: podium, vloer en tribunes. Uiteindelijk kom je toch met een basisopstelling van een podium met daaromheen tribunes en daartussen staanplaatsen. Ik zie niet direct hoe je daar anders mee kan omgaan, of ze willen de tribunes met de rug naar het podium plaatsen, maar dat kan ik me niet voorstellen.

Ik wil wel van de gelegenheid gebruik maken om nogmaals te benadrukken dat ik geen persoonlijke afkeer heb tegen Maastricht als stad, noch de voorkeur heb voor Rotterdam. Als ik nu bijvoorbeeld een weekendje weg zou winnen en ik mocht kiezen tussen Rotterdam en Maastricht dan kies ik waarschijnlijk voor Maastricht. Ik ben echter hartstikke trots dat we dit grootse evenement na al die jaren weer mogen organiseren en daardoor hoop ik dat we hiervoor de meest geschikte zaal kiezen zodat we die 200 miljoen TV kijkers een show van wereldformaat kunnen geven.
  zaterdag 20 juli 2019 @ 10:49:12 #135
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_188019564
  zaterdag 20 juli 2019 @ 10:54:17 #136
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_188019633
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 10:45 schreef Ikbenjandeboer het volgende:
Het enige voordeel van het MECC ten opzichte van Ahoy is dat het een lege hal is die je dus theoretisch gezien kan inrichten hoe je wilt.
Dit is in theorie natuurlijk super. Maar als je een lege doos hebt waar je oneindig veel kan, dan moet de ruimte dat inderdaad ook wel kunnen bieden. Dat ging in het geval van Kopenhagen 2014 ook op. Die hal was zo groot dat de mogelijkheden eindeloos waren. Uiteindelijk was het daar ook wel echt super grote uitdaging om de akoestiek redelijk te krijgen. Maar visueel spatte het van het scherm af door de bizar hoge scheepswerf. Voor het MECC zou dit ook op kunnen gaan, mits de hoogte er was geweest.
pi_188019678
quote:
Er is al heel veel kennis, inderdaad. Maar vergeet niet dat 2020 een heel druk jaar is wat evenementen betreft. Alleen al in april en mei heb je naast het Songfestival ook Koningsdag, 5 mei dat dan in het teken staat van 75 jaar bevrijding, de Invictus Games, Formule 1...
Volgend jaar mei wordt wel bizar voor Nederland :D
pi_188019895
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 10:26 schreef Em31 het volgende:

[..]

Nederland heeft in ieder geval geluk dat we hier iemand hebben me zo veel ervaring.
In Sietse Bakker heb ik wel vertrouwen. Die weet echt what's up. Daarom zou ik het vreemd vinden als de keuze op Maastricht valt.
pi_188019988
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 08:29 schreef Ikbenjandeboer het volgende:

[..]

Deze frase is nog veelvuldig op marketingafdelingen te horen. Als ik echter van de zomer met nog 4 vrienden met de auto op vakantie wil naar Zuid Frankrijk en we hebben een Toyota Aygo en een BMW X5 tot onze beschikking, dan zie ik niet in hoe die Aygo 'more' kan zijn in die context.

Dat geldt ook voor Ahoy vs MECC. In theorie kan je het ESF in het MECC houden maar dan moet je wel je ambities aanpassen aan de beperkingen van de zaal. Ik geloof niet dat Nederland na 44 jaar wachten met de klassieke calvinistische insteek te werk gaat. Dat heeft Sietse Bakker trouwens al aangegeven. Ze willen niet less, ze willen more.
En zo is het 😊
  ESF Reporter zaterdag 20 juli 2019 @ 11:38:38 #140
87554 Cee
Welluk?
pi_188020122
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 10:45 schreef Ikbenjandeboer het volgende:

[..]

Ik wil wel van de gelegenheid gebruik maken om nogmaals te benadrukken dat ik geen persoonlijke afkeer heb tegen Maastricht als stad, noch de voorkeur heb voor Rotterdam. Als ik nu bijvoorbeeld een weekendje weg zou winnen en ik mocht kiezen tussen Rotterdam en Maastricht dan kies ik waarschijnlijk voor Maastricht. Ik ben echter hartstikke trots dat we dit grootse evenement na al die jaren weer mogen organiseren en daardoor hoop ik dat we hiervoor de meest geschikte zaal kiezen zodat we die 200 miljoen TV kijkers een show van wereldformaat kunnen geven.
Bedankt wederom voor je uitvoerige, heldere antwoord! En daarbij wil ik bovenstaande ook nog even aantippen want hier ben ik het ook helemaal mee eens. ^O^
  Moderator zaterdag 20 juli 2019 @ 11:40:30 #141
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_188020149
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 11:26 schreef Aadrianus het volgende:

[..]

En zo is het 😊
Ja waarom nu eens voor een iets mindere optie gaan? Je wilt het buitenland het beste laten zien :)
pi_188020294
Kunnen we het niet gewoon in mijn woonkamer houden? Met als interval act ik die mijn favoriete songfestival liedjes karaoke zingt? Goed idee of niet? *O*
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  zaterdag 20 juli 2019 @ 12:35:47 #143
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_188020800
Ook Aran Bade is niet allergisch voor een polletje:

AranBade twitterde op zaterdag 20-07-2019 om 12:33:02 Weekend poll: naar welke stad moet het Songfestival 2020? #songfestival #eurovision #Eurovision2020 reageer retweet
pi_188021174
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 09:47 schreef lashatumbai het volgende:
In dit stuk over de productie in Wenen lees je ook dat hoogte wel degelijk beperkingen met zich mee brengt. De set raakte het plafond zo goed als aan waardoor er iets verzonnen moest worden waar het licht boven de set te plaatsen.
[..]

https://www.live-producti(...)-contest-vienna.html

[ afbeelding ]
Die buizen die je ziet als design werden door een Nederlands bedrijf geleverd he?
dag
  zaterdag 20 juli 2019 @ 13:07:05 #145
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_188021204
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 13:04 schreef Peter het volgende:

[..]

Die buizen die je ziet als design werden door een Nederlands bedrijf geleverd he?
Klopt (ik vond het zelf alleen niet bijster bijzonder, hoop dat we dit jaar nog wat innovatiever kunnen zijn in set design!)
pi_188021286
Vond dat podium echt vreselijk :@ Iedereen verzuipt sowieso steeds op die grote ronde podiums, bijvoorbeeld ook in Kiev, maar die buizen maakten het allemaal nog erger.
  zaterdag 20 juli 2019 @ 14:02:56 #147
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_188022024
Heeft Richard een gratis weekendje Maastricht? ;) :P

RichardCrommert twitterde op zaterdag 20-07-2019 om 13:56:14 Langs de verdedigingswerken in Maastricht gelopen. Magnifiek om te zien. Nooit gedacht dat het zo groot was https://t.co/LjDnISrtWM reageer retweet
  zaterdag 20 juli 2019 @ 14:04:34 #148
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_188022073
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 13:12 schreef Em31 het volgende:
Vond dat podium echt vreselijk :@ Iedereen verzuipt sowieso steeds op die grote ronde podiums, bijvoorbeeld ook in Kiev, maar die buizen maakten het allemaal nog erger.
Ja, niet het beste podium. Ik hoop dat dhr Wieder dit jaar ook ver weg mag blijven van het ontwerp en dat er een verfrissend Nederlands ontwerp wordt gekozen.
  zaterdag 20 juli 2019 @ 14:15:48 #149
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_188022281
Ik vond het podium van 2015 mooi, en volgens mij zaten er in deze editie ook relatief veel optredens die ik leuk vond (het jaar erop stond daar juist haaks op - en daar zat Florian Wieder níet achter).

Nee, geen moeite mee.
  zaterdag 20 juli 2019 @ 14:30:11 #150
477691 Niels93
<3 Muziek in alle vormen
pi_188022529
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 14:04 schreef lashatumbai het volgende:

[..]

Ja, niet het beste podium. Ik hoop dat dhr Wieder dit jaar ook ver weg mag blijven van het ontwerp en dat er een verfrissend Nederlands ontwerp wordt gekozen.
Was ook niet alleen het podium, maar de verschrikkelijke camerashots waren killing. Een van de slechtste edities van de afgelopen jaren
Just do it »
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 20 juli 2019 @ 14:44:57 #151
163650 Greys
pi_188022712
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 14:02 schreef lashatumbai het volgende:
Heeft Richard een gratis weekendje Maastricht? ;) :P

RichardCrommert twitterde op zaterdag 20-07-2019 om 13:56:14 Langs de verdedigingswerken in Maastricht gelopen. Magnifiek om te zien. Nooit gedacht dat het zo groot was https://t.co/LjDnISrtWM reageer retweet
Ik denk wel dat het gratis is ja want die dame is z'n moeder en die woont daar geloof ik. ;)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')