Vraag: wat denken we ervan, wat gaat het voor jou betekenen???quote:Klimaatplannen van kabinet bekend: dit betekenen ze voor jou
Na anderhalf jaar onderhandelen ligt het er. Het Klimaatakkoord. En dat betekent dat er heel veel gaat veranderen. Over dertig jaar moeten we vrijwel geen CO2 meer uitstoten en in 2030 de helft (49 %) minder dan in 1990. Om daar te komen gaan binnen tien jaar de kolencentrales dicht, zijn er alleen nog elektrische auto's te koop en gaan we de komende dertig jaar van het gas af. Maar wat betekent dit akkoord concreet voor ons?
Allereerst betekent het akkoord veel voor je huis. Bijvoorbeeld voor de energiekosten. De gasprijs gaat de komende zeven jaar flink omhoog. Dus woon je in een slecht geïsoleerd huis, met een hoge (gas)stookkosten? Dan zal de energierekening flink hoger worden. Vanaf volgend jaar wordt de prijs van gas namelijk verhoogd en die van elektriciteit verlaagd. De bedoeling daarvan is dat uiteindelijk alle Nederlanders het gasfornuis inruilen en dat hun huis op een andere manier wordt verwarmd.
De komende jaren zullen de eerste wijken al van het aardgas afgaan. Vooral in grote steden wordt een warmtenet aangelegd. Als je wordt aangesloten, kan je cv-ketel dus de deur uit. De gemeenten bepalen de komende twee jaar welke wijken eerst van het gas afgaan en welke later. Voor deze verandering wordt 30 jaar de tijd genomen. In 2050 moet onze energievoorziening volledig duurzaam zijn.
Warmtefonds
Een gasfornuis inruilen voor een elektrische kookplaat lijkt nog wel betaalbaar, maar het duurzaam verwarmen van het huis is een veel duurdere ingreep. Een warmtepomp kost duizenden euro's. Om dit betaalbaar te maken kunnen huizenbezitters bij de overheid subsidie krijgen, hiervoor trekt het kabinet 50 tot 80 miljoen per jaar uit. Hiermee kunnen bijvoorbeeld isolatiemaatregelen, warmtepompen en hybridekachels worden voorgeschoten, die je later terugbetaalt. Het kabinet hoopt dat dit fonds wordt aangevuld met private middelen tot meer dan een miljard euro. Daarnaast kan er ook nog subsidie aangevraagd worden voor isolatie en warmtepompen, daarvoor is 100 miljoen euro per jaar uitgetrokken.
Minder gas dus, meer elektriciteit. De stroom wordt niet meer opgewekt door kolencentrales, want de laatste vijf die nu nog in Nederland bestaan, gaan de komende jaren een voor een dicht. De laatste twee sluiten in 2030. Daarvoor in de plaats wordt de energie opgewekt met windmolens en zonnepanelen.
Alleen nog stekkerauto's
Naast grotere veranderingen in en rond het huis gaat dit akkoord veel betekenen voor onze manier van vervoer. Vooral voor het autogebruik. Vanaf 2030 worden er alleen nog elektrische auto's nieuw verkocht. Het is niet zo dat benzineauto's daarna niet meer mogen rondrijden, ze zullen alleen niet meer nieuw in de showroom staan. Dieselrijders zullen aan de pomp merken dat hun brandstof duurder wordt.
Het kopen van een elektrische auto wordt gesubsidieerd. Het precieze bedrag aan subsidie wordt pas volgend jaar bepaald, waarschijnlijk is het rond de 3000 euro.Na een paar jaar wordt die subsidie lager, omdat de regering ervan uitgaat dat elektrische auto's steeds goedkoper worden. Ook wordt parkeren voor elektrische auto's goedkoper dan voor andere auto's.
Daarnaast gaat de regering serieus kijken naar rekeningrijden. Dit betekent dat je niet meer voor het bezit van je auto betaalt (via de wegenbelasting), maar voor het aantal gereden kilometers. Zit je dus veel op de weg, dan betaal je ook meer. Deze verandering wordt in 2026 verwacht. De komende jaren wordt nog bekeken of dit alleen voor elektrische auto's of voor alle auto's gaat gelden. Ook is een van de opties om het rijden in de spits duurder te maken om files te bestrijden.
Meer fietsen, minder brommers
Door het toenemende aantal elektrische auto's lopen de inkomsten van accijnzen op benzine en diesel terug. Die misgelopen belastinginkomen zou het kabinet kunnen terughalen met rekeningrijden. Daarnaast wil de regering dat we vaker met de trein gaan, daarom komen er meer fietsenstallingen bij de stations. Ook mogen er vanaf 2025 geen nieuwe snorfietsen die op benzine rijden meer verkocht worden. Het streven is om vanaf 2030 ook de verkoop van bromfietsen op benzine te verbieden. Ook kan het zijn dat gemeenten strenger worden voor brommers en scooters.
Ook voor de boeren gaat er veel veranderen. Er moet minder vee komen, daarom gaat er gesaneerd worden. Daarom kunnen varkensboeren geld krijgen om te stoppen met hun bedrijf en er komt subsidie voor boeren die duurzamer gaan werken.
ndustrie
De Nederlandse industrie krijgt vanaf 2021 te maken met een CO2-belasting: eerst betalen ze 30 euro over elke ton CO2 die te veel wordt uitgestoten. Dat bedrag kan oplopen tot 150 euro per ton in 2030. Ook gaat de industrie tot en met 2030 meer aan de zogeheten Opslag Duurzame Energie (ODE) betalen, het aandeel voor huishoudens aan deze opslag wordt lager, net als de energiebelasting.
Dat is een beweging die in dit klimaatakkoord gemaakt is in vergelijking met het concept-klimaatakkoord dat eind vorig jaar werd gepresenteerd. In de woorden van het kabinet: "Het is haalbaar en betaalbaar. We ontzien de huishoudportemonnee zoveel mogelijk en zorgen voor een eerlijke verdeling van lasten tussen burgers en bedrijven."
Dat geldt overigens niet voor de luchtvaart en de scheepvaart. Deze sectoren zijn niet meegenomen in het klimaatakkoord en dragen dus niet bij.
In het klimaatakkoord PDF'je kan ik daar niets over vinden. Wel een tabel maar zonder bedragen. Heb je daar iets van een bron voor?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 16:54 schreef Ryan3 het volgende:
3. Elektrisch rijden, ook met een subsidie van 3000 euro,
In de tekst van artikel staat dat het precieze bedrag nog onbekend is, maar dat het wrs ongeveer 3.000 ¤ wordt.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:05 schreef Gunner het volgende:
[..]
In het klimaatakkoord PDF'je kan ik daar niets over vinden. Wel een tabel maar zonder bedragen. Heb je daar iets van een bron voor?
De politici zijn enthousiast. Ik ben nog niet zo optimistisch. De middenklasse heeft het al zwaar genoeg zonder deze plannen.
Ja precies. Dat was dus eerst 6000 he. Maar daar kwamen ze recent genoeg van terug. Kostte te duur. Ze hebben iets teveel cadeu gedaan aan die rijke zakenlui in hun subsidieslurpers.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In de tekst van artikel staat dat het precieze bedrag nog onbekend is, maar dat het wrs ongeveer 3.000 ¤ wordt.
Ditquote:
Ja, wat gek is want hoeveel subsidie hebben die Tesla rijders niet al gekregen? Ik kom op de A58 elke week (op maandag) een vrachtwagen met 8 Tesla's tegen die naar Walcheren gereden wordt. Tesla's vliegen als zoete broodjes over de toonbank daar in Zeeland kennelijk. Dit terwijl ik ook al gelezen had dat Musk weinig meer verkoopt in NL, wat dus gek is.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:08 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ja precies. Dat was dus eerst 6000 he. Maar daar kwamen ze recent genoeg van terug. Kostte te duur. Ze hebben iets teveel cadeu gedaan aan die rijke zakenlui in hun subsidieslurpers.
Misschien zijn ze op weg naar Belgie?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, wat gek is want hoeveel subsidie hebben die Tesla rijders niet al gekregen? Ik kom op de A58 elke week (op maandag) een vrachtwagen met 8 Tesla's tegen die naar Walcheren gereden wordt. Tesla's gaan als warme broodjes over de toonbank daar in Zeeland kennelijk. Dit terwijl ik ook al gelezen had dat Musk weinig meer verkoopt in NL, wat dus gek is.
Nee, slaan niet af bij de tunnel.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:12 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Misschien zijn ze op weg naar Belgie?
Ik woon in een eigen huis, maar ik heb geen knaken voor een warmtepomp en ik wil me ook niet nog verder in de schulden steken voor die klimaatbullshit.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:12 schreef hmmmz het volgende:
Gasprijs omhoog. Fijn voor al die mensen die huren.
Ja, de huren zijn sws schandalig laag begreep ik eerder deze week. Zoals ons eten ook schandalig laag geprijsd is. Dus verwacht wel maximale prijsverhogingen.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:12 schreef hmmmz het volgende:
Lucht- en scheepvaart wordt weer eens ontzienquote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:15 schreef Klopkoek het volgende:
Prima plannen wel, maar dat een aantal grote vervuilers de dans ontspringen is weer typisch VVD
Hoeveel vervuilen die naar verhouding?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:08 schreef RedFever007 het volgende:
Ik las dat scheepvaart en luchtvaart uitgesloten zijn van maatregelen..... Wederom, enorme vervuilers maar worden weer ontzien
En hoe milieuvriendelijk is dat verbranden van hout denk je?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:24 schreef Posergoth6667 het volgende:
Toch maar eens gaan kijken hoe ik een 2takt op ethanol kan laten rijden, dan maak ik mijn eigen brandstof wel.
Hopelijk over een paar jaar een vrijstaand huis kopen met wat land er omheen, dan kan ik een grote rocket mass heater bouwen en het huis verwarmen op hout. Kan ik meteen zelf eten verbouwen. Gastank in de tuin om te gebruiken voor het gaskookstel en zelf genoeg stroom opwekken en opslaan om de eneco de deur uit te doen.
Ach, vloeit naar de staatskas, waarmee iets anders in principe weer naar beneden zou kunnen (of toeslag omhoog).quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:12 schreef hmmmz het volgende:
Nauwelijks, maar ook niet interessant.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:28 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
En hoe milieuvriendelijk is dat verbranden van hout denk je?
Er staat wel eea over in het document, maar dat is nogal lang.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:24 schreef xzaz het volgende:
Er wordt ook gesproken over 'subsidie' voor huiseigenaren om hun woning te isoleren... die zie ik niet terug?
quote:Dat perspectief bieden we door de voorwaarden voor opschaling, innovatie, grotere efficiëntie en kostenreductie te scheppen, financiering beschikbaar te maken en voorstellen te doen om via beprijzing en subsidiëren de resterende onrendabele top van gebouwgebonden maatregelen, infrastructuur en duurzame bronnen weg te nemen.
En zo wel meer. Zie hier: https://www.rijksoverheid(...)06/28/klimaatakkoordquote:Een standaard (in kWh/m2/jaar) voor de jaarlijkse netto warmtevraag van woningen draagt bij aan het doel van een CO2-arme gebouwde omgeving in 2050.
De standaard wordt gebaseerd op de bouwkundige/technische mogelijkheden in combinatie met de financiële haalbaarheid. Bijvoorbeeld: woningen zonder spouwmuur vergaand isoleren vraagt hogere investeringen. De standaard zal daarom voor vooroorlogse woningen minder strikt zijn dan voor woningen uit de jaren ’90 van de vorige eeuw. Woningen die verregaand kunnen worden geïsoleerd tegen acceptabele kosten, kunnen volstaan met een lage(re) temperatuur warmtebron. Voor andere woningen is een midden of hoge temperatuur warmtebron nodig. De standaard kan daarom gelden als één van de inputs voor de leidraad en daarmee voor het kiezen van de voor die wijk meest geschikte warmtebron.
De standaard kan gebruikt worden bij de financiering en subsidiëring van verduurzamingsmaatregelen. Een verbouwing tot aan de standaard kan de grondslag zijn voor aanspraak op subsidie.
Ja, in principe wel jaquote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:30 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ach, vloeit naar de staatskas, waarmee iets anders in principe weer naar beneden zou kunnen (of toeslag omhoog).
Bedankt dat had ik begrepen en gelezen alleen staan daar geen garde cijfers.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:33 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Er staat wel eea over in het document, maar dat is nogal lang.
Bv:
[..]
[..]
En zo wel meer. Zie hier: https://www.rijksoverheid(...)06/28/klimaatakkoord
Tsja de BVvd zit in het kabinet he. Had je iets anders verwacht? En toch blijven alle sukkels er maar op stemmen.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:37 schreef probeer het volgende:
Lasten voor de burger, bedrijfsleven zoveel mogelijk ontzien?
30 euro voor een ton CO2 overschrijding, dat staat toch op geen enkele manier in verhouding tot de maatregelen die burgers rechtstreeks opgelegd worden?
Burgers mogen vanaf het eerste moment gaan dokken voor allemaal veranderingen, maar het bedrijfsleven merkt het pas als ze een bepaalde grens over gaan? Bizar.
Volgens mij is dat een koopje inderdaad. De gemiddelde mens stoot kennelijk 11 kilo co2 per dag uit en mag een hoop extra betalen voor gas, eten, autorijden, en weet ik wat om dat verder omlaag te brengen, maar een bedrijf dat al zo groot is dat ze boven de richtlijnen komen kan de boel afkopen per ton voor een prijs die lager ligt dan (bijvoorbeeld) de mrb die de consument per maand mag ophoesten voor zijn modale auto? Scheef. En dan nog hoor ik de brancheorganisaties nu in het nieuws miepen dat het de concurrentiepositie ondermijnt...quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:37 schreef probeer het volgende:
Lasten voor de burger, bedrijfsleven zoveel mogelijk ontzien?
30 euro voor een ton CO2, dat staat toch op geen enkele manier in verhouding tot de maatregelen die burgers rechtstreeks opgelegd worden?
Precies dit dus.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Volgens mij is dat een koopje inderdaad. De gemiddelde mens stoot kennelijk 11 kilo co2 per dag uit en mag een hoop extra betalen voor gas, eten, autorijden, en weet ik wat om dat verder omlaag te brengen, maar een bedrijf dat al zo groot is dat ze boven de richtlijnen komen kan de boel afkopen per ton voor een prijs die lager ligt dan (bijvoorbeeld) de mrb die de consument per maand mag ophoesten voor zijn modale auto? Scheef. En dan nog hoor ik de brancheorganisaties nu in het nieuws miepen dat het de concurrentiepositie ondermijnt...
Nee klopt. Ik meen dat er best nog wel wat uitgewerkt moet worden, zoals bv. het stukje wat ik quote met een te ontwikkelen standaard en noem het maar op.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:50 schreef xzaz het volgende:
[..]
Bedankt dat had ik begrepen en gelezen alleen staan daar geen garde cijfers.
D66 heeft zich dan ook keihard zonder glijmiddel in haar kont laten nemen zeg.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:51 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Tsja de BVvd zit in het kabinet he. Had je iets anders verwacht? En toch blijven alle sukkels er maar op stemmen.
Rob Jetten een moraal? Die gast is echt de ideale tool voor het grootkapitaal.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:56 schreef probeer het volgende:
[..]
D66 heeft zich dan ook keihard zonder glijmiddel in haar kont laten nemen zeg.
Of die partij is blijkbaar ook moreel failliet, mochten ze het hier echt mee eens zijn.
In Rotterdam kwam vandaag juist naar voren dat ze bezig zijn om te stoppen met het warmtenet. Ondanks ruim 100 miljoen subsidie lukt het maar niet om op betaalbare wijze huizen van warmte te voorzien. Laat staan dat het kan concurreren met verwarming door gebruik van gas.quote:De komende jaren zullen de eerste wijken al van het aardgas afgaan. Vooral in grote steden wordt een warmtenet aangelegd.
quote:Wethouder: stoppen met Warmtebedrijf is een scenario
De gemeenteraad heeft wederom, met pijn in de buik, extra geld gestoken in het noodlijdende Warmtebedrijf. De openstaande lening is verhoogd van 94 naar 104 miljoen euro. Wethouder Arjan van Gils (grote projecten, D66) omschreef het als ‘tijd kopen’. Hiermee blijft het Warmtebedrijf in ieder geval nog dit jaar overeind en kunnen na de zomer verschillende scenario’s worden bestudeerd over de toekomst van het milieuvriendelijke, maar dure project.
https://www.ad.nl/rotterd(...)n-scenario~af7cb373/
Ik vond zijn 'ow maar ik vind het niet erg om zelf een vliegtax te betalen wanneer ik voor de zoveelste keer in het vliegtuig stap' erg tekenend voor dit onderwerp.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Rob Jetten een moraal? Die gast is echt de ideale tool voor het grootkapitaal.
Ja en Robbie denkt dat je slecht gedrag kan afkopen. Waarschijnlijk denkt hij dat een CO2 afkoop op de vlucht "goed" is. Hij gaat volledig voorbij aan het punt. Maarja, hij heeft inhoudelijk ook nul kennis hiervan.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:10 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik vond zijn 'ow maar ik vind het niet erg om zelf een vliegtax te betalen wanneer ik voor de zoveelste keer in het vliegtuig stap' erg tekenend voor dit onderwerp.
Nee Rob, je mist het complete punt. Het gaat niet om het ophalen van meer geld, het gaat om het terugdringen van gedrag wat zeer klimaatvervuilend is.
Inderdaad. De electriciteit die nodig is voor deze plannen is echt niet op te wekken met zonnepanelen en windmolens.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:08 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik begrijp niet, dat er helemaal niet ingezet wordt op kernenergie. En goedkoop redelijk schoon gas uit het buitenland.
Precies dat inderdaad.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja en Robbie denkt dat je slecht gedrag kan afkopen. Waarschijnlijk denkt hij dat een CO2 afkoop op de vlucht "goed" is. Hij gaat volledig voorbij aan het punt. Maarja, hij heeft inhoudelijk ook nul kennis hiervan.
Dat kunnen ze niet in Groningen kwijt.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:08 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik begrijp niet, dat er helemaal niet ingezet wordt op kernenergie. En goedkoop redelijk schoon gas uit het buitenland.
Dat is geen representatieve casus. Dat bedrijf gaat kapot aan een mislukte geplande uitbreiding naar Leiden en is een van de weinige warmtebedrijven met concurrentie.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
In Rotterdam kwam vandaag juist naar voren dat ze bezig zijn om te stoppen met het warmtenet. Ondanks ruim 100 miljoen subsidie lukt het maar niet om op betaalbare wijze huizen van warmte te voorzien. Laat staan dat het kan concurreren met verwarming door gebruik van gas.
De tekst in dit akkoord is niets meer dan wensdenken tegen beter weten in.
[..]
Gaat wel gebeuren hoor! De leidingen liggen er bijna in Germania. (Nordstream)quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:08 schreef Ronaldsen het volgende:
Maar Ze Russians is onze vijand, dus mag niet van onze regeringquote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:45 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Gaat wel gebeuren hoor! De leidingen liggen er bijna in Germania. (Nordstream)
nu pas? dat heb ik allang al gedaanquote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:10 schreef Bocaj het volgende:
Ben gelijk maar aan de slag gegaan vanmiddag!
-Heb de CV er al uitgesloopt en staat op MP.
-Maandag krijg ik een warmtepomp.
-Dinsdag komen de zonnepanelen al op het dak. (zonneboiler)
-Woensdag gaan ze gaten boren in de muren en opvullen met isolatiemiddel.
-Donderdag krijg ik 5 dubbel glas Hrrrrrrrrr++++++
-Vrijdag een nieuwe koelkast en wasmachine en droger.
Hoop zaterdag klaar te zijn voor de toekomst!
Moet nog wel een paar gaten boren ergens om wat frisse lucht binnen te krijgen!
En jullie? Nou?
kerncentrale bouwen duurt deccennia's, alleen al het vergunningstraject duurt al jaren en jaren en jaren.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:08 schreef Ronaldsen het volgende:
Tussen 2030 en 2050 moet je toch gas hebben nietwaar? Wel minder dan nu maar toch....quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:46 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Maar Ze Russians is onze vijand, dus mag niet van onze regering
quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:38 schreef Zelva het volgende:
Iemand al kunnen achterhalen of de prijs van, meestal verplichte en volstrekt monopolistische, warmtenetten nog steeds blijft gekoppeld aan de prijs van gas?
Zou wel weer typisch zijn
Het moet toch mogelijk zijn om binnen 10 tot 15 jaar een kerncentrale te bouwen, we zijn toch een innovatief land. In Frankrijk staan er ook genoeg.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
kerncentrale bouwen duurt deccennia's, alleen al het vergunningstraject duurt al jaren en jaren en jaren.
Wat bedoel je met redelijk schoon gas? Gas voor elektriciteitsproductie is te duur en voor huizen wordt het al gebruikt, dus dan krijg je geen CO2 vermindering....
Wat komt er in plaats van gas, steenkool, diesel en benzine eigenlijk? Ik weet niet of mensen zich dit realiseren, maar dit is wetenschappelijk onmogelijk met wind-, water- en zonne-energie. De energie dichtheid is simpelweg te laag.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:51 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Tussen 2030 en 2050 moet je toch gas hebben nietwaar? Wel minder dan nu maar toch....
Geloof nooit dat alles al van het gas af is in 2025 of 2030 of nog later....
Op Groningen hoeven we niet meer te rekenen want die gaat dicht naar het zich laat aanzien!
Waterstof (gas) komt in de plaats van aardgas. Leidingen schijnen geschikt te zijn....quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:56 schreef KlonkenTapper het volgende:
[..]
Wat komt er in plaats van gas, steenkool, diesel en benzine eigenlijk? Ik weet niet of mensen zich dit realiseren, maar dit is wetenschappelijk onmogelijk met wind-, water- en zonne-energie. De energie dichtheid is simpelweg te laag.
Dat er geen woord gerept wordt over kernenergie in de klimaatplannen laat alleen maar totale incompetentie zien. Wat een belachelijke bestuurders hebben we in dit land.
Groene politiekgeld weggooien kun je ook op andere manieren.
Alleen in een bananenrepubliek waarin de rechtsgang van burgers wordt geblokkeerd.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:55 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Het moet toch mogelijk zijn om binnen 10 tot 15 jaar een kerncentrale te bouwen, we zijn toch een innovatief land. In Frankrijk staan er ook genoeg.
Het gaat om co2 vermindering. Als je al gas gebruikt dan kan je het blijven gebruiken maar vermindert de CO2 niet. Stel dat wij alle huizen met bruinkool zouden verwarmen, dan zou een gs gestookte cv wel miileu winst opleveren....quote:Gas is voor een fossiele brandstof redelijk schoon dat bedoelde ik. en er is nog genoeg voor meerdere eeuwen.
indirect is dat er al als je ziet wat ze kosten....quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:00 schreef SeLang het volgende:
Ik mis nog een subsidie op het niet krijgen van kinderen.
Waterstof is een energiedrager, geen manier om energie te produceren. Dat waterstof moet je ergens met elekriciteit gaan maken en hoe kom je aan die elektriciteit?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:59 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Waterstof (gas) komt in de plaats van aardgas. Leidingen schijnen geschikt te zijn....
kolen, olie, benzine, diesel, gas.... allemaal energiedragers en van oorsprong is de energie van de zon afkomstig....quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:01 schreef KlonkenTapper het volgende:
[..]
Waterstof is een energiedrager, geen manier om energie te produceren. Dat waterstof moet je ergens met elekriciteit gaan maken en hoe kom je aan die elektriciteit?
Wat is je bedoeling met dit filmpje?quote:
Het klimaat moet inderdaad voor basisbehoeften als voortplanting gezet worden.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:00 schreef SeLang het volgende:
Ik mis nog een subsidie op het niet krijgen van kinderen.
Windmolens op zee. En waterstof uit zeewater maken.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:01 schreef KlonkenTapper het volgende:
[..]
Waterstof is een energiedrager, geen manier om energie te produceren. Dat waterstof moet je ergens met elekriciteit gaan maken en hoe kom je aan die elektriciteit?
Ik vraag mij af hoelang die koppeling houdbaar is...Denk dat die 2 een eigen weg gaan...quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:02 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wat is je bedoeling met dit filmpje?
,,Gemiddeld zijn de kosten hetzelfde als gas." Precies wat ik zeg. Probleem is dus alleen dat gas alsmaar duurder en duurder wordt, en niet vanwege marktwerking. Je warmtenet wordt dus ook alsmaar duurder en duurder, en ook hier speelt marktwerking geen enkele rol.
En dan sluit het filmpje af met 'een eerlijke prijs'. Maar wat is een eerlijke prijs? Waarom hebben we bepaald dat de kostprijs van gas per definitie die eerlijke prijs moet zijn?
Daarnaast kun je als je verplicht aangesloten bent op een warmtenet ook geen kant meer op. Je hebt te maken met één aanbieder voor zolang je in die woning woont, en kunt niet gaan shoppen voor een lagere prijs of gaan kijken naar een andere vorm van warmtevoorziening. Afname is contractueel verplicht.
Dat is niet wat ik bedoelde. Kolen/olie/benzine/gas kom je tegen in de natuur, waterstof niet. Olie is dan ook geen energiedrager, maar een energiebron. Er is nergens een bron van waterstof. Je kunt geen waterstof uit de grond halen en het gaan verbranden voor energie. Het enige wat je ermee kunt doen is het ergens produceren, zodat je die energie makkelijk kunt transporteren, om het vervolgens ergens anders weer te verbranden.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
kolen, olie, benzine, diesel, gas.... allemaal energiedragers en van oorsprong is de energie van de zon afkomstig....
Wat een flauwekul. Hoe wil jij dan voorzien in de energie behoefte? Het hele land volproppen met dure windmolens met een beperkte levensduur? Gaat nooit lukken.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Alleen in een bananenrepubliek waarin de rechtsgang van burgers wordt geblokkeerd.
[..]
Dat is wel een punt.....quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:02 schreef Zelva het volgende:
Daarnaast kun je als je verplicht aangesloten bent op een warmtenet ook geen kant meer op. Je hebt te maken met één aanbieder voor zolang je in die woning woont, en kunt niet gaan shoppen voor een lagere prijs of gaan kijken naar een andere vorm van warmtevoorziening. Afname is contractueel verplicht.
Daar heeft Nederland mogelijk niet genoeg zee voor.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:03 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Windmolens op zee. En waterstof uit zeewater maken.
https://www.duurzaambedri(...)terstof-uit-zeewater
4.66MW per vierkante kilometer aan energie, bij conversie naar waterstof en terug verlies je 2/3e van je energie, dus je zit op ongeveer 1.5MW aan waterstof dat je per vierkante kilometer op kunt wekken.quote:The results show that the optimal wind farm power density is 4.66 MW/km2
https://publicaties.ecn.nl/PdfFetch.aspx?nr=ECN-E--18-025
3000 kWh is 3 MWh. Er gaan 24x365=8760 uur in een jaar dus met windmolens lever je 8760x1.5MW=13.140MWh aan waterstof-energie per jaar op per vierkante kilometer windmolens. Dat is dus genoeg voor 13.140/3 =4380 auto's.quote:Zo heeft een Nissan Leaf een gemiddeld verbruik van circa 0,20 kWh/km. Stel dat je op jaarbasis 15.000 km rijdt, dan verbruikt deze elektrische auto per jaar 3.000 kWh
https://zerauto.nl/hoevee(...)en-elektrische-auto/
Het grootste offshore windmolenpark van Nederland is dus 68 vierkante kilometer groot, daar heb je er dus 1826/68=27 van nodig. 27 van dit soort parken om alle nederlandse personenauto's op duurzame energie te laten rijden.quote:Op bijna 85 kilometer uit de kust van Groningen is vanmiddag park Gemini geopend, het grootste offshore windpark van Nederland en een van de grootste ter wereld. Het bestaat uit twee velden van elk 34 vierkante kilometer, waar 150 molens staan.
https://nos.nl/artikel/21(...)rden-van-schier.html
Het komt waarschijnlijk wel goed!quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:02 schreef Zelva het volgende:
met een mixquote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:09 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Hoe wil jij dan voorzien in de energie behoefte? Het hele land volproppen met dure windmolens met een beperkte levensduur? Gaat nooit lukken.
Zie plaatje hierboven wat alleen al nodig is aan windparken om alle personenauto's van energie te voorzien.quote:
zou zomaar kunnen kloppen... ik ben te lui om het na te rekenen....quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:01 schreef KlonkenTapper het volgende:
[..]
Zie plaatje hierboven wat alleen al nodig is aan windparken om alle personenauto's van energie te voorzien.![]()
Wil je alles doen moet je dit nog keer 5 doen ofso?![]()
En ze kunnen niet verzekerd worden. Dus komen de kosten van een ramp volledig op het bordje van de belastingbetaler. De revenuen zijn dus voor de uitbater en als er iets mis gaat betaalt de burger de schade. Dat moet je maar willen.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
kerncentrale bouwen duurt deccennia's, alleen al het vergunningstraject duurt al jaren en jaren en jaren.
Een zeer groot gedeelte van alle autokilometers worden gemaakt voor korte afstanden die prima op de fiets te doen zijn (en met een elektrische fiets al helemaal). Wat dat betreft zou de overheid veel beter elektrische fietsen kunnen subsidiëren in plaats van elektrische auto's.quote:
Wil je de uitstoot significant terugbrengen of niet? Dit is de technologie die we hebben en daar moet men het mee doen.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En ze kunnen niet verzekerd worden. Dus komen de kosten van een ramp volledig op het bordje van de belastingbetaler. De revenuen zijn dus voor de uitbater en als er iets mis gaat betaalt de burger de schade. Dat moet je maar willen.
Zeer juist. Een warmtenet a.k.a. stadsverwarming moet men mijden als de pest. Je bent helemaal locked in qua prijsverhoging. Terwijl het best sympathie idee was om afvalwarmte kwijt te kunnen. Wat in principe een win-win is voor leverancier en afnemer. Het zou geen drol mogen kosten. Tot men doorkreeg dat door je afvalwarmte aan de gasprijs te koppelen een fabelachtig verdienmodel ontstaat.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:02 schreef Zelva het volgende:
En dan sluit het filmpje af met 'een eerlijke prijs'. Maar wat is een eerlijke prijs? Waarom hebben we bepaald dat de kostprijs van gas per definitie die eerlijke prijs moet zijn?
quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:10 schreef Bocaj het volgende:
Ben gelijk maar aan de slag gegaan vanmiddag!
-Heb de CV er al uitgesloopt en staat op MP.
-Maandag krijg ik een warmtepomp.
-Dinsdag komen de zonnepanelen al op het dak. (zonneboiler)
-Woensdag gaan ze gaten boren in de muren en opvullen met isolatiemiddel.
-Donderdag krijg ik 5 dubbel glas Hrrrrrrrrr++++++
-Vrijdag een nieuwe koelkast en wasmachine en droger.
Hoop zaterdag klaar te zijn voor de toekomst!
Moet nog wel een paar gaten boren ergens om wat frisse lucht binnen te krijgen!
En jullie? Nou?
Ik zeg niet dat ik het niet wil. Ik vermeld enkel even de niet geringe bezwaren. Je kunt een klein oppervlak als Nederland natuurlijk helemaal naar God helpen met een nucleaire ramp. Dat is best een dingetje om te overwegen vind ik.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:08 schreef KlonkenTapper het volgende:
[..]
Wil je de uitstoot significant terugbrengen of niet? Dit is de technologie die we hebben en daar moet men het mee doen.
Heel leuk en aardig dat men kernenergie niet wilt gebruiken, maar dan maak je het wetenschappelijk onmogelijk om volledig op duurzame energie over te gaan.
kapitalisme.....quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:08 schreef Bart2002 het volgende:
Ik kan er niet precies de vinger opleggen wanneer dit precies is misgegaan.
Volgens wie?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:06 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Een zeer groot gedeelte van alle autokilometers worden gemaakt voor korte afstanden die prima op de fiets te doen zijn (en met een elektrische fiets al helemaal).
Na een tsunami zoals in Japan?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik het niet wil. Ik vermeld enkel even de niet geringe bezwaren. Je kunt een klein oppervlak als Nederland natuurlijk helemaal naar God helpen met een nucleaire ramp. Dat is best een dingetje om te overwegen vind ik.
Post aangevuld. Dat geen enkele verzekeringsmaatschappij het risico durft te verzekeren zegt mij genoeg. De impact van een nucleaire ramp op een postzegel als Nederland is onvoorstelbaar m.i.quote:
Huizen zijn ook niet verzekerd tegen een nucleaire ramp, net zoals dat levensverzekeringen niet uitkeren dan voor de nabestaanden.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Post aangevuld. Dat geen enkele verzekeringsmaatschappij het risico durft te verzekeren zegt mij genoeg. De impact van een nucleaire ramp op een postzegel als Nederland is onvoorstelbaar m.i.
Ja, akkoord, maar grootste obstakel zijn de investeringskosten, denk ik, plus duurt het 10 jaar eer de boel aan het draaien is en tegenwoordig willen investeerders binnen 4 jaar volledige teruggave van de inleg. Liever nog eerder. En daarna rentenieren.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Post aangevuld. Dat geen enkele verzekeringsmaatschappij het risico durft te verzekeren zegt mij genoeg. De impact van een nucleaire ramp op een postzegel als Nederland is onvoorstelbaar m.i.
Ik denk dan inderdaad gewoon aan de bevolking. Mensen kunnen niet zo goed tegen die straling. Gebouwen wel natuurlijk. Ons vastgoed overleeft het wel maar wij niet perse. Het is zelfs de vraag of er nog wel nabestaanden bestaan dan.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Huizen zijn ook niet verzekerd tegen een nucleaire ramp, net zoals dat levensverzekeringen niet uitkeren dan voor de nabestaanden.
Minstens. De prognose is b.v. 7 jaar en dat wordt 15 in de praktijk (Finse centrale). En het is duur, zeer duur. Waardoor wanneer ze energie gaan leveren de kosten snel terugverdiend moeten worden. Goedkoper gaat dat beslist niet worden. Grondstofprijzen zullen ook gigantisch stijgen als iedereen een kerncentrale wil. Verder is kernfusie nog minstens 200 jaar weg schat ik. Als het ooit zal bestaan op aarde.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:17 schreef Ryan3 het volgende:
plus duurt het 10 jaar eer de boel aan het draaien is
Voor een deel ligt het dus aan de terugverdientijd die men in de tijd van het neoliberalisme verlangt hè. Dat moet heel erg snel zijn, 4 jaar tops, anders gaan we dat niet doen, dan gaan we in een andere sector van de economie gewoon beter de loonkosten omlaag gooien en zo heel veel geld verdienen. Zie nummertje van Abba over geld (money).quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Minstens. De prognose is b.v. 7 jaar en dat wordt 15 in de praktijk (Finse centrale). En het is duur, zeer duur. Waardoor wanneer ze energie gaan leveren de kosten snel terugverdiend moeten worden. Goedkoper gaat dat beslist niet worden. Grondstofprijzen zullen ook gigantisch stijgen als iedereen een kerncentrale wil. Verder is kernfusie nog minstens 200 jaar weg schat ik. Als het ooit zal bestaan op aarde.
De enige oplossing is onze ecologische voetafdruk zeer sterk verkleinen. Maar dat willen we niet.
Ja, maar ik bedoel dat wordt dus nooit getackeld, door geen partij in NL. En dan zijn wij zogenaamde verstandige Nederlanders?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:30 schreef Bart2002 het volgende:
Ja Ryan, de machinaties zijn om te huilen. Het is een hele nare wereld wat dat betreft om over de toekomst maar te zwijgen.
Ik weet ook niet waarom niet. Het is een op hol geslagen trein zonder noodrem. Ons model deugt niet. Het werkte zolang de nieuwe generatie de rekening betaalde en noodgedwongen een voorschot nam cq leende van de toekomst. Het feest is over omdat het toch een piramidespel blijkt te zijn die eeuwig groeiende economie. De natuurlijke hulpbronnen zijn verjubeld en daar zijn geen alternatieven voor. Ik vind het vooral heel zuur voor volgende generaties.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar ik bedoel dat wordt dus nooit getackeld, door geen partij in NL. En dan zijn wij zogenaamde verstandige Nederlanders?
https://www.milieucentraal.nl/nieuws/2018/forenzen-op-de-fiets/quote:
quote:Meer dan de helft van de autoritten is korter dan 7,5 km.
Top dankjewel.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 21:02 schreef rutger05 het volgende:
[..]
https://www.milieucentraal.nl/nieuws/2018/forenzen-op-de-fiets/
[..]
En een deel van rob zijn trips zullen zakelijk zijn en door ons betaalt wordenquote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja en Robbie denkt dat je slecht gedrag kan afkopen. Waarschijnlijk denkt hij dat een CO2 afkoop op de vlucht "goed" is. Hij gaat volledig voorbij aan het punt. Maarja, hij heeft inhoudelijk ook nul kennis hiervan.
Ik heb zoiets laats gelezen weet alleen niet meer waar.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:38 schreef Zelva het volgende:
Iemand al kunnen achterhalen of de prijs van, meestal verplichte en volstrekt monopolistische, warmtenetten nog steeds blijft gekoppeld aan de prijs van gas?
Zou wel weer typisch zijn
Het piramidespel gaat nog wel even door, ook met deze klimaatplannen. Sterker nog ik denk dat de top zich weer verzekerd heeft voor minimaal 30 jaar top, hier in dit zogenaamd heel verstandige NL (met een soort superioriteitswaan die niets onder doet aan wat de Amerikanen in de US of A hebben en af en toe denk ik dat die waan nog groter is in NL).quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:38 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik weet ook niet waarom niet. Het is een op hol geslagen trein zonder noodrem. Ons model deugt niet. Het werkte zolang de nieuwe generatie de rekening betaalde en noodgedwongen een voorschot nam cq leende van de toekomst. Het feest is over omdat het toch een piramidespel blijkt te zijn die eeuwig groeiende economie. De natuurlijke hulpbronnen zijn verjubeld en daar zijn geen alternatieven voor. Ik vind het vooral heel zuur voor volgende generaties.
Daarom gaat het ook niet gebeuren. Een miljoen huishoudens komen dan niet meer rond.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 21:23 schreef FlippingCoin het volgende:
Klinkt pijnlijk voor huurders die het roch al zwaar hebben.
Ik ben bang dat er zoveel afstand tussen politici en de beneden middenklasse bestaat dat ik hier niet zeker van ben.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 21:40 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Daarom gaat het ook niet gebeuren. Een miljoen huishoudens komen dan niet meer rond.
Het is even om aan het idee te wennen. Later komt er een klimaatplan light en dan is iedereen weer blij dat het meevalt.
Maar wederom wordt het leven weeeeer duurder.
Dat is zeker waar. Voor politici is zoiets als niet rond kunnen komen compleet abstract. Toch denk ik dat het klimaatplan wordt aangepast, van kale kippen kun je niet plukken he.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 21:50 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ik ben bang dat er zoveel afstand tussen politici en de beneden middenklasse bestaat dat ik hier niet zeker van ben.
Om te zwijgen over de laagste klasse dan?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 21:50 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ik ben bang dat er zoveel afstand tussen politici en de beneden middenklasse bestaat dat ik hier niet zeker van ben.
Ze stoppen niet met het warmtenet (de concessie is van Nuon en Eneco) maar kijken naar de rol van het semi-publieke warmtebedrijf en de leiding over oost. Met de uitbreiding van dr netten in Rotterdam wordt juist haast gemaakt.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
In Rotterdam kwam vandaag juist naar voren dat ze bezig zijn om te stoppen met het warmtenet. Ondanks ruim 100 miljoen subsidie lukt het maar niet om op betaalbare wijze huizen van warmte te voorzien. Laat staan dat het kan concurreren met verwarming door gebruik van gas.
De tekst in dit akkoord is niets meer dan wensdenken tegen beter weten in.
[..]
Kan goedkoper zijn dan wanneer je het niet doet.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 00:06 schreef xzaz het volgende:
Waarom de fuck zal ik gaan lenen om mijn huis te isoleren?
Dus het is gewoon ordinair lasten verhogen voor mensen die niet meewillen met deze gekkigheid.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 00:07 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Kan goedkoper zijn dan wanneer je het niet doet.
Het is een heel scala aan maatregelen. Waarom je dat ordinair zou vinden weet ik niet. Maar ja, mensen worden aangemoedigd om te handelen, omdat het vanuit hun individuele positie wel handig zou zijn... je had niet verwacht dat dat onderdeel van het geheel zou zijn?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 00:08 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dus het is gewoon ordinair lasten verhogen voor mensen die niet meewillen met deze gekkigheid.
Je moet mensen die mee willen belonen. Niet mensen die niet willen straffen.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 00:10 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Het is een heel scala aan maatregelen. Waarom je dat ordinair zou vinden weet ik niet. Maar ja, mensen worden aangemoedigd om te handelen, omdat het vanuit hun individuele positie wel handig zou zijn... je had niet verwacht dat dat onderdeel van het geheel zou zijn?
Ah ja, dat ben ik wel half met je eens ... ik denk dat je beide zou moeten doen. Volgens mij staat er in het document dat het en/en is, niet of/of, maar er moet nog een hoop uitgewerkt worden.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 00:17 schreef xzaz het volgende:
[..]
Je moet mensen die mee willen belonen. Niet mensen die niet willen straffen.
Democratie is dood? Veruit het grootste deel van de kiezers wilden juist klimaatmaatregelen. Democratie leeft!quote:Op zaterdag 29 juni 2019 00:25 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Er is geen draagvlak in Nederland voor dit klimaatakkoord. Het wordt ons door de strot geduwd als mais in een Franse gans.
De democratie is dood. Er wordt beleid gemaakt waar niemand om heeft gevraagd.
We hadden die hele klimaatwet nooit moeten aannemen.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 00:46 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Met wat voor maatregel was je het eens geweest?
Oh ok, dan is je mening hierover wel wat overbodig verder. Waarom had die trouwens nooit aangenomen moeten worden?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 00:54 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
We hadden die hele klimaatwet nooit moeten aannemen.
Omdat het een belachelijke wet is natuurlijkquote:Op zaterdag 29 juni 2019 00:57 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Oh ok, dan is je mening hierover wel wat overbodig verder. Waarom had die trouwens nooit aangenomen moeten worden?
Maar goed, hij is aangenomen, het is nu wet, zijn er maatregelen die je wel wil accepteren?
Ik vind het juist een enorm goede wet. Waarom vind je het belachelijk?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 01:00 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Omdat het een belachelijke wet is natuurlijk
quote:Op zaterdag 29 juni 2019 01:01 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ik vind het juist een enorm goede wet. Waarom vind je het belachelijk?
En, zijn er maatregelen die je wel had willen accepteren?
Met die wet en dit plan hebben ze een grote groene dildo diep in onze reet geramd en ons vies genaaid. Hunzelf ook wel een beetje denk ik want dit wordt 1 groot fiasco natuurlijkquote:
Wat vind je slecht aan die wet dan?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 01:09 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Met die wet en dit plan hebben ze een grote groene dildo diep in onze reet geramd en ons vies genaaid. Hunzelf ook wel een beetje denk ik want dit wordt 1 groot fiasco natuurlijk
Waarom wordt jij graag genomen met een grote groene dildo ?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 01:10 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Wat vind je slecht aan die wet dan?
Wat vind je slecht aan deze maatregelen dan?
Wordt eens concreet...
Ghehehequote:Op zaterdag 29 juni 2019 01:09 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Met die wet en dit plan hebben ze een grote groene dildo diep in onze reet geramd en ons vies genaaid. Hunzelf ook wel een beetje denk ik want dit wordt 1 groot fiasco natuurlijk
China, India en Rusland doen mee. De VS onder de oranje man heeft zich voor nu terug getrokken hoewel staten ook mee doen.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 01:17 schreef Hoogslaper het volgende:
Ook fijn dat de VS, Rusland, India en China ook meedoen..!
quote:Op zaterdag 29 juni 2019 01:15 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Waarom wordt jij graag genomen met een grote groene dildo ?
Hebben China India en Rusland ook aan de klimaattafel gezeten ja?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 01:22 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
China, India en Rusland doen mee. De VS onder de oranje man heeft zich voor nu terug getrokken hoewel staten ook mee doen.
Doen mee met Parijs.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 01:46 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Hebben China India en Rusland ook aan de klimaattafel gezeten ja?
Oranje man slechtquote:Op zaterdag 29 juni 2019 01:22 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
De VS onder de oranje man heeft zich voor nu terug getrokken
Idd, altijd leuk zo'n reisje naar Parijs met een delegatie van 1000 man.quote:
twitter:SandraBeckerman twitterde op vrijdag 28-06-2019 om 20:32:48Door #klimaatakkoord gaat gasprijs omhoog. Dat raakt juist huurders met tochtige woningOok krijgen huurders wrs minder te zeggen over hun huisHet D66 twitteraccount draait overuren om onrechtvaardig akkoord te verdedigenHuurders moeten maar gewoon dubbel glas nemen ??? https://t.co/11vZIcp8ed reageer retweet
Ze kunnen wooneigenaren niet dwingen om leningen af te gaan sluiten ter isolatie. Zoals ik al eerder heb opgeschreven, bij mijn appartementencomplex hebben ze ook zoiets geprobeerd en ik heb resoluut geweigerd om daarvoor een extra lening te nemen. Degene die het wel hebben laten doen hebben spijt als haren op hun hoofd omdat de geleverde kwaliteit ronduit belabberd was. Dus gewoon niet doen.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 08:51 schreef asco het volgende:
Ah, ik lees het alweer. Mijn vrijstaande villa net over de grens in België gaat wederom flink in waarde stijgen komende jaren. 👍
Want niet iedereen zal zich laten blijven naaien in NL. Was ik 14 jaar geleden al klaar mee. Best choice ever, zeker financieel. 😎
quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nu pas? dat heb ik allang al gedaan
mag ik je aanraken op je arm of je hand?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 08:51 schreef asco het volgende:
Ah, ik lees het alweer. Mijn vrijstaande villa net over de grens in België gaat wederom flink in waarde stijgen komende jaren. 👍
Want niet iedereen zal zich laten blijven naaien in NL. Was ik 14 jaar geleden al klaar mee. Best choice ever, zeker financieel. 😎
Nogmaals, je kunt burgers niet dwingen om leningen te nemen. Evenmin kan de overheid een varkenshouder dwingen zijn bedrijf van de hand te doen.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:36 schreef MakkieR het volgende:
Als deze plannen slecht uitpakken en we voelen het enorm in onze portemonnee, dan zal FvD van Baudet alleen maar groter en machtiger worden.
Welke oplossingen heeft FvD dan om de afgesproken doelstellingen te halen?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:36 schreef MakkieR het volgende:
Als deze plannen slecht uitpakken en we voelen het enorm in onze portemonnee, dan zal FvD van Baudet alleen maar groter en machtiger worden.
klimaattafels zijn alleen in NL. Die landen, en vele anderen, doen meer in parijs en treffen zo hun eigen regels. Waarschijnlijk doen ze dit niet in overleg zoals in NL maar leggen ze het op.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 01:46 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Hebben China India en Rusland ook aan de klimaattafel gezeten ja?
Weg met de doelstellingen. Het is niet haalbaar.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Welke oplossingen heeft FvD dan om de afgesproken doelstellingen te halen?
FvD hoeft niet eens met een oplossing te komen, als mijn vaste lasten met honderden euro's per maand omhoog gaat dan zal ik daar de FvD niet de schuld aan geven. FvD hoeft dus maar enkel af te wachten hoe dit tot een fiasco uitloopt en iedereen zich dik in de schulden steekt. Dan hebben we straks, hypotheekschulden, studieschulden, klimaatschulden etc.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Kernenergie is de beste optie. Helaas is dit veel te lang tegengehouden.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik heb mijn huis wel volledig geisoleerd met eigen geld en het was mijn beste keuze en investering die ik ooit gedaan heb. Daarna zonnepanelen genomen, wat op de 2de plaats kwam qua beste keuze.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:26 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ze kunnen wooneigenaren niet dwingen om leningen af te gaan sluiten ter isolatie. Zoals ik al eerder heb opgeschreven, bij mijn appartementencomplex hebben ze ook zoiets geprobeerd en ik heb resoluut geweigerd om daarvoor een extra lening te nemen. Degene die het wel hebben laten doen hebben spijt als haren op hun hoofd omdat de geleverde kwaliteit ronduit belabberd was. Dus gewoon niet doen.
Ik blijf ook nog fossiel rijden voor meerdere jaren of tientallen jaren, totdat ze een eletrische auto van 3k hebben (uiteraard 2de hands) die meer dan 300km kan rijden met 1 laadbeurt.quote:Geldt ook voor autorijders. Gewoon lekker fossiel blijven rijden en je geen dure lening laten aanpraten voor zo'n elektrische tweedehands bullebak. Het opladen als de beperkte mogelijkheid van laadpalen maakt deze vorm van rijden onaantrekkelijk. Een gemiddeld tankstation ligt dichter bij huis en jouw auto staat s' nachts lekker veilig voor jouw eigen huis. Zoveel meer comfortabeler.
Er hoeven er maar een paar te zijn en de pot is al leeg, en die worden wel gevonden. Het zullen voornamelijk ouderen zijn, zonder opvolgerquote:Verder zullen varkensbedrijven zich niet laten uitkopen. Het is veelal hun levenswerk waar de overheid zijn handen van moet afhouden. Ja, de gemiddelde Nederlander wil iedere dag een lapje vlees op zijn bord hebben en dat zal evenmin niet gaan veranderen.
Ik kan je wel 1 ding zeggen: de berekeningen die gemaakt zijn, kloppen niet met de werkelijkheid.quote:Dus deze ' verleidingstactieken' zullen uiteindelijk een stille politieke dood sterven.
Je kunt bij in de straat komen wonen. Staat iets te koop voor 390k. Heb je wel wat. 👍 En je bespaart elk jaar duizenden euro's aan vaste lasten. 😎quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mag ik je aanraken op je arm of je hand?
heb je een foto? ik ga uiteraard niet zomaar even 390k uit eigen geld neerleggen op jouw woorden....quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:53 schreef asco het volgende:
[..]
Je kunt bij in de straat komen wonen. Staat iets te koop voor 390k. Heb je wel wat. 👍 En je bespaart elk jaar duizenden euro's aan vaste lasten. 😎
Zeker met deze aanstaande waanzin in NL
Wat ik er slecht aan vind is dat de technologie nog niet zover is om dit op grote schaal toe te passen (de EV hebben nog grote problemen met actieradius/oplaadtijd en trekkracht, het zou pas interessant zijn als bussen en vrachtauto's elektrisch waren), dat de infrastructuur er niet op berekend is en niet in 30 jaar kan worden aangepast, dat warmtepompen veel te duur zijn maar er geen oplossing voor implementatie komt behalve een beetje subsidie (er wordt voorbijgegaan aan het feit dat de huidige centrales onvoldoende capaciteit hebben om al die warmtepompen te laten draaien - gebruik van warmtepompen verdubbelt het energiegebruik van Nederland).quote:Op zaterdag 29 juni 2019 01:10 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Wat vind je slecht aan die wet dan?
Wat vind je slecht aan deze maatregelen dan?
Wordt eens concreet...
D66 denkt dat iedereen een koopwoning heeft. De hufters.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 08:58 schreef Nikonlover het volgende:
[ afbeelding ]twitter:SandraBeckerman twitterde op vrijdag 28-06-2019 om 20:32:48Door #klimaatakkoord gaat gasprijs omhoog. Dat raakt juist huurders met tochtige woningOok krijgen huurders wrs minder te zeggen over hun huisHet D66 twitteraccount draait overuren om onrechtvaardig akkoord te verdedigenHuurders moeten maar gewoon dubbel glas nemen ??? https://t.co/11vZIcp8ed reageer retweet
O wacht. Die 30 euro is per megaton en inclusief reeds bestaande heffing.quote:Er komt een CO2-heffing voor de industrie. Bedrijven moeten vanaf 2021 per teveel uitgestoten megaton CO2 30 euro betalen. Dat bedrag loopt daarna verder op naar 125 tot 150 euro per megaton in 2030. Dat is inclusief de Europese CO2-heffing (ETS) die de industrie nu al moet betalen. De opbrengsten worden teruggesluisd naar de verduurzaming van de industrie.
Heel Nederland qua uitstoot halveren scheelt 56 megaton. Een bedrijf gaat over de schreef bij een megaton te veel. Let wel, dat is dus niet eens een hard gebod of verbod (zoals dat het wel is bij iets relatiefs triviaals als de aanschaf van een nieuwe snorfiets op benzine) maar gewoon iets dat kan worden afgekocht. Dat is toch volkomen scheef dan vergeleken met de kosten die de consument moet gaan maken?quote:Het nieuwe kabinet wil van Nederland een klimaatkoploper maken. Om de doelen van 'Parijs' te halen, zet Rutte III in op een halvering (49%) van de CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990. Dat komt volgens het kabinet neer op 56 megaton CO2.
Je kunt beter de dijken weghalen, dan heb je ook geen CO2 uitstoot van de veengebieden meer. Bovendien zakt de grond dan niet meer en is de kwaliteit van de grond beter.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:43 schreef Elzies het volgende:
Investeer dan liever in een verbeterde dijkverhoging dan dat je burgers in de schulden gaat zetten om een elektrische auto te gaan kopen.
Verdubbelt?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 10:02 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
(er wordt voorbijgegaan aan het feit dat de huidige centrales onvoldoende capaciteit hebben om al die warmtepompen te laten draaien - gebruik van warmtepompen verdubbelt het energiegebruik van Nederland).
Amper door die pdf heen te komen trouwens, vreselijk wat een managementblablaquote:C3.3.1 Het Europese ETS
De energie-intensieve industrie valt grotendeels onder het EU-ETS-systeem. Bedrijven
moeten voor het uitstoten van emissies over emissierechten beschikken. De hoeveelheid
emissierechten binnen het ETS (plafond) neemt in de tijd af met een reductiefactor: tot 2030
met 2,2% per jaar. De industrie krijgt gratis emissierechten tot het niveau van de 10%
Europese benchmark. Dit houdt in dat als een installatie minder efficiënt is dan de 10% bestpresterende concurrenten (op basis waarvan de Europese Commissie de Europese benchmark
bepaalt), de eigenaar uitstootrechten moet bijkopen voor de emissies die uitgaan boven de
Europese benchmark. De Nederlandse Emissie Autoriteit (NEa) registreert de emissies aan de
schoorsteen per installatie en houdt bij of de eigenaar voldoende rechten bezit om die
emissies te mogen doen. De CO2-prijs is met dit systeem gelijk in alle deelnemende landen.
Dit is economisch efficiënt omdat dan Europese bedrijven met de goedkoopste reductieopties
als eerste maatregelen zullen nemen. Het ligt ook daarom voor de hand dat ten behoeve van
het realiseren van de nationale reductiedoelstelling allereerst ingezet wordt op versterking
van het EU-ETS.
Sinds de recessie van 2009 is de prijs lange tijd zeer laag geweest, omdat er te veel rechten
in omloop waren, waardoor van het ETS geen sterke prikkel uitging om emissies te reduceren.
Mede als gevolg van Europese afspraken in 2018 om de afbouw van emissierechten te
versnellen, is de ETS-prijs de afgelopen tijd echter opgelopen en het PBL verwacht een
verdere stijging naar circa 46 euro per ton in 2030. Dat is een positieve ontwikkeling, omdat
hiermee CO2-reductie wordt gestimuleerd binnen een gelijk speelveld in Europa. Uit de
doorrekening van het PBL blijkt dat een hogere ETS-prijs leidt tot een toename in de
verwachte CO2-reductie van de Nederlandse industrie.
Als koploper in verduurzaming kan Nederland een aantrekkelijk en navolgbaar voorbeeld
stellen aan andere landen, in het bijzonder binnen de Europese Unie. Door de Europese
benchmarks voor energie-efficiency binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU-ETS) te
helpen verleggen, draagt dit concreet bij aan een ambitieus Europees klimaat- en
energiebeleid – en aan een level playing field voor bedrijven waarin die ambitie verankerd is.
Uiteindelijk gaat het er ook om via de hefboom van de EU mondiaal de emissies van
broeikasgassen terug te brengen. De Europese productbenchmarks van het ETS
weerspiegelen de CO2-uitstoot per eenheid product van de 10 % efficiëntste installaties in
Europa. Deze Europese benchmark wordt om de vijf jaar geactualiseerd, eerstvolgende
actualisaties zijn in 2020 voor de periode 2021-2025 en in 2025 voor de periode 2026-2030.
Naarmate de industrie in Nederland efficiënter omgaat met CO2, en daardoor de Europese
benchmarks binnen de EU aanscherpt, kan verduurzaming in de industrie elders worden
aangemoedigd. Deze wisselwerking met het ETS zal goed worden ingeregeld.
Het ETS-systeem borgt echter op zichzelf niet dat de Nederlandse industrie de reductiedoelstelling van 14,3 Mton in 2030 realiseert. Nederland wil immers eerder met de transitie starten dan andere landen. Qua technische mogelijkheden kan dit ook, mede omdat
Nederland in tegenstelling tot veel andere Europese landen krachtige regionale clusters heeft
waar grote potenties liggen en relatief gemakkelijk gebruik kan maken van CCS. Hierbij moet
er wel voor worden gewaakt dat CCS andere aantoonbare kosteneffectieve alternatieve
transitietechnieken niet belemmert. Er moet dus een balans gevonden worden tussen het
voorkomen van verdringing van schone technieken en het benutten van het reductiepotentieel
dat CCS biedt voor het behalen van de reductiedoelstelling.
Indien en voor zover er weglek van economische activiteiten naar een buitenland optreedt om
een ambitieus klimaatbeleid te ontgaan, wordt de beoogde reductie van CO2-emissies
mondiaal niet gerealiseerd terwijl nationaal wel werkgelegenheid verdwijnt38. Dat kan niet de
bedoeling zijn. De Nederlandse ambities moeten juist een voldoende prikkel geven voor
navolging in (ten minste) andere delen van de Europese Unie. Naast de Nederlandse inzet
gericht op het bouwen van internationale coalities voor beprijzing en versterking van het ETS
ten behoeve van behoud van het gelijke speelveld (zie ook paragraaf C3.4.3), bouwt de
nationale aanpak daarom voort op het EU-ETS.
Ik heb het geld niet om alle aanpassingen door te kunnen laten voeren.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 11:50 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dus volgens jou wordt het onbetaalbaar maar heb je geen idee om hoeveel geld het gaat.
Het is een valse vergelijking om het per land te vergelijken.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 11:51 schreef Vallon het volgende:
Er wordt nu gewoon een nieuwe (klimaat)industrie als verdienmodel opgetuigd...... waar heel veel mensen met gewauwel hun gebral kunnen laten lauweren. Sommige (tech)industrie verwelkomt natuurlijk deze plannen omdat.... het simpelweg een nieuw methode van hun spullenverkoop; waar mensen (verplicht) niet onderuit kunnen.
En dan als burger, kiezer,,,,, nergens je stem kunnen laten gelden, laat staan dat je een werkelijk keuze hebt. Ja, de keuze door wel of geen vlees te eten.... net of dat met dit debiele beleid een eigen keuze wordt.
Het is een complete ramp voor de mensen die op grond van toegezegde zekerheden, hun leven hebben ingericht. Heb je eenmaal een huisje, auto en een baantje uurtje weg; wordt op deze manier het fundament onder je kont weggeschopt. Dit door een groep die elkaar juichend en jubelend toespreekt.
De impact die NL heeft op de wereldomstandigheden met dit beleid is nul,nada. De gedachte dat je in 10 jaar met een groeiende bevolking de helft van CO2 van 1990 (cbs:163MT) kan reduceren tot ca 80MegaTon uitstoot, is helemaal een giller. Concreet betekent dit simpelweg een inwoner z'n CO2 van gemiddeld 11T in 1990 per persoon, in de komende 10 jaar naar ca 5T moet zien te reduceren.
Dit is simpelweg het meer dan halveren van je huidige consumptie.
Kijk hier (bron:wiki) nog even naar het effect... wereldwijd t.a.v. het CO2 verbruik in 2017:
[ afbeelding ]
NL staat ergens onderaan met haar verbruik. China, US, India voeren de top aan... natuurlijk ook vanwege hun inwoneraantal
Door het rijk/armer effect, zal dit vooral betekenen dat de "minder bedeelden"; keihard geraakt zullen worden door deze groene waanzin. Verder, houden de plannen totaal geen rekening met de wereld om ons heen die voorlopig heel andere zorgen heeft dan wat uitstoot.
Mensen stoten op dit moment zo'n 60x meer CO2 uit dan bijvoorbeeld alle vulkanen op onze planeet (incl. onderzees).quote:Helemaal ridicuul is, om CO2 te bestempelen tot schadelijk, terwijl het evolutionair essentieel is om te kunnen (over)leven. Juist door het CO2 hebben wij ons kunnen ontwikkelen tot wat wij (altijd zullen) zijn.... sprinkhanen. Ik zou een premie zetten op het elimineren van de soort(genoten). Zonder leven, heb je ook geen uitstoot waarmee de wereld is gered.
Dus je weet niet wat het kost maar kan het niet betalen.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 11:56 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik heb het geld niet om alle aanpassingen door te kunnen laten voeren.
Nederland is zeker niet het beste jongetje van de klas, we bungelen op Europees niveau ergens onderaan op dit vlak.quote:Daarbij schiet de wereld er geen ene jota mee op wanneer het ambitieuze beste jongetje van de klas dit in zijn eentje doorvoert. Met zijn allen, of anders niet zo ambitieus maar gewoon via de geleidelijke weg en gelijk tred met de inhoud van je portemonnee.
De helft meer... dus betaalbaarquote:
Je doet net zo vals.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 11:57 schreef MaGNeT het volgende:
Het is een valse vergelijking om het per land te vergelijken.
Je moet het per wereldbewoner zien en dan is onze footprint groot.
CO2 uitstoot in China is vooral hoog vanwege de productie en export van rommel die wij hier kopen.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 12:11 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je doet net zo vals.
Kijk nog even naar het plaatje.... onze footprint is nu 11Ton per inwoner, die van USA is veel groter en China komt in de buurt
Enne... gaat het nu er om dat we per persoon minder CO2 uitstoten of wereldwijd dat weten te reduceren..... Het gaat toch om de wereldwijde uitstoot, of mis ik nu het totaal belang ?
Eens dat de armoedzaaier in zeg de Filipijnen veel minder uitstoot per persoon, wat denk je dat die vooral gaat willen ?
Minstens zichzelf viervoudig verbeteren zodat die dan op de helft komt van ons consumptiepatroon.. Het hele probleem wat we hier pogen te bedijken, is sws een bevolkingsprobleem.
Waarom is dit een 'valse' vergelijking? Voor het klimaat doet het er niet toe of 100 mensen aan het uitstoten zijn, of 200 met de helft aan uitstoot per persoon. Uiteindelijk komt er evenveel CO2 de lucht in.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 11:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is een valse vergelijking om het per land te vergelijken.
Je moet het per wereldbewoner zien en dan is onze footprint groot.
We moeten dus niets meer daar kopen.... maar dat hier doen ?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 12:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
CO2 uitstoot in China is vooral hoog vanwege de productie en export van rommel die wij hier kopen.
Het betekent dat veel uitstoot “verborgen” is omdat je het niet meerekent.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 12:17 schreef Vallon het volgende:
[..]
We moeten dus niets meer daar kopen.... maar dat hier doen ?
Wat sws duurder is omdat men hier in de gelegenheid is het extra duur(der) te maken.
Klimaat is dus daarmee centraal bepalen welke leefstijl en (keuze)mogelijkheden mensen krijgen opgelegd ?
Kan even niet laten om op je op je onjuiste wereldbeeld t.a.v. effecten te wijzen.... en dan laat ik nog maar weg dat het effect van Nederland daarin ongeveer nilhil is.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 11:57 schreef MaGNeT het volgende:
Mensen stoten op dit moment zo'n 60x meer CO2 uit dan bijvoorbeeld alle vulkanen op onze planeet (incl. onderzees).
We verbruiken momenteel iedere dag 95 miljoen vaten ruwe olie...
quote:Bron: skeptical science
Human CO2 is a tiny % of CO2 emissions
“The oceans contain 37,400 billion tons (GT) of suspended carbon, land biomass has 2000-3000 GT. The atpmosphere contains 720 billion tons of CO2 and humans contribute only 6 GT additional load on this balance. The oceans, land and atpmosphere exchange CO2 continuously so the additional load by humans is incredibly small. A small shift in the balance between oceans and air would cause a CO2 much more severe rise than anything we could produce.”
Bagatelliserende sites aanhalen als bron...quote:Op zaterdag 29 juni 2019 12:21 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kan even niet laten om op je op je onjuiste wereldbeeld t.a.v. effecten te wijzen.... en dan laat ik nog maar weg dat het effect van Nederland daarin ongeveer nilhil is.
[..]
Volgens Vallon maakt het niet uit.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 12:22 schreef KlonkenTapper het volgende:
Het arme deel van de wereld zal nooit op ons welvaartsniveau mogen komen, dat zou complete funest zijn voor het milieu en het klimaat. Ontwikkelingshulp moet stoppen om het klimaat en het milieu te redden.
Nee die uitstoot is juist met die grafiek NIET verborgen.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 12:21 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het betekent dat veel uitstoot “verborgen” is omdat je het niet meerekent.
En een beetje nadenken voor je wat koopt? Ja.
Je verdraait mijn woorden alsof ik daar niet aan denk.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 12:28 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nee die uitstoot is juist met die grafiek NIET verborgen.
Het toont perfect aan wat er aan CO2 wordt uitgestoten met productie wat totaal losstaat waar dat dan wordt geconsumeerd.
Je maakt hier echt echt een denkfout. Stel, wanneer China zoveel CO2 produceert voor Nederland, wat denk je dat China zelf gaat doen wanneer Chinezen zelf op de helft van ons niveau wil/gaat komen.....
We denken uitstekend na over onze aankopen waarbij het probleem vooral is dat onze regeringsmaatschappij zowel wil winnen en tegelijkertijd veel verdienen; om vervolgens de schuld neer te leggen bij hen die dat niet (meer/kunnen) doen.
En dan de discussie doodmaken met nietszeggende opmerkingen omdat je vulkaanargument geen enkele stand houdt.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 12:24 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Bagatelliserende sites aanhalen als bron...
Ja dat klopt, mijn footprint is tamelijk groot wat dan ook komt omdat ik wat meer te besteden heb dan de gemiddelde Nederlander, laat staan Algerijn. Ik zal er zelf nauwelijks last van hebben wat niet wil zeggen dat ik mij dus niet bezighoud met de gevolgen (voor anderen). Maar laten we de persoonlijke gedachten, hier vooral weglaten.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 12:31 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je verdraait mijn woorden alsof ik daar niet aan denk.
Feit is: jij gaat over jouw footprint
Je blijft maar verdraaien...quote:Op zaterdag 29 juni 2019 12:35 schreef Vallon het volgende:
[..]
En dan de discussie doodmaken met nietszeggende opmerkingen omdat je vulkaanargument geen enkele stand houdt.
Wat klopt daar niet aan die bagatelliserende uitstootcijfers ?
Zijn de van het IPCC dan beter ? Of het CBS of CPB ?
Ik pakte simpel de eerste de beste Google, ook omdat ik geen zin hebt met mijn tijd te verdoen aan verzamelen van bewijs wat vervolgens toch wordt weggewuifd. Jammer.
Ik poog alleen maar zuiver aan te geven dat we ons niet moeten bezig houden met de uitstoot per persoon maar dat vooral mondiaal moeten zien.
Het zou in dat opzicht zelfs beter zijn om de bevolking in India, straatarm te houden en die in China, Indonesië en vooruit Afrika compleet uit te moorden.... kunnen ze ook niets voor ons produceren. Toch ?
Duidelijk, het kan je niet schelen.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 12:40 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ja dat klopt, mijn footprint is tamelijk groot wat dan ook komt omdat ik wat meer te besteden heb dan de gemiddelde Nederlander, laat staan Algerijn. Ik zal er zelf nauwelijks last van hebben wat niet wil zeggen dat ik mij dus niet bezighoud met de gevolgen (voor anderen). Maar laten we de persoonlijke gedachten, hier vooral weglaten.
De regering vindt dus dat mijn footprint, laat staan van de minder bezittenden, te groot is... ongeacht wat dat mondiaal betekent ?
Wat is dan het doel... met en van die klimaatplannen ?
Jammer dat je je zo uit de discussie werkt.quote:
Je vergroot de verdeeldheid door niet wetenschappelijke bronnen te gebruiken.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 12:43 schreef Vallon het volgende:
[..]
Jammer dat je je zo uit de discussie werkt.
Het is meer eigenbelang en een vooringenomen mening.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 12:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je vergroot de verdeeldheid door niet wetenschappelijke bronnen te gebruiken.
Dan neem ik je al niet meer serieus.
Ik heb andere berekeningen gezien. Volgens mij omdat daarin de steenkoolcentrales geschrapt waren, dan moeten de "schone" centrales dus extra produceren - en dat kan niet zomaar.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 10:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Verdubbelt?
Gemiddeld gezin verbruikt zo'n 1500m3 aardgas, dat is met een warmtepomp zo'n 3375kWh aan stroom ((1500 x 9)/4)
Nederland heeft bijna 8 miljoen woningen * 3375kWh = 27.000.000.000kWh als alle woningen overgaan op een warmtepomp (wat in de praktijk niet zal lukken).
Het jaarverbruik van Nederland is 120.000.000.000kWh aan stroom.
Ofwel, een stijging in stroomverbruik van 22,5%
Jij hebt andere berekeningen gezien? Deel ze, zou ik zeggen. Want wat jij nu zegt heeft alleen met de OPWEKKING te maken. Mijn berekening gaat over het méérverbruik.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 13:32 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik heb andere berekeningen gezien. Volgens mij omdat daarin de steenkoolcentrales geschrapt waren, dan moeten de "schone" centrales dus extra produceren - en dat kan niet zomaar.
Daar kan ik me voor een groot deel bij aansluiten.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 13:27 schreef Lunatiek het volgende:
De enige manier om echt verantwoord met het milieu om te gaan en dus het klimaat "redden" is door de consumptie enorm te verminderen. Niet alleen voedsel, maar vooral heel veel zooi. De wereld gaat ten onder aan modegevoelige zooi. Elk seizoen weer nieuwe hippe decoraties, elke paar jaar een nieuw interieur omdat wat er staat uit de mode is. Nieuwe kleren omdat je anders uit de mode bent. Zelfs de kringloop neemt niet alles wat nog goed is aan, want de minderbedeelden zijn hier ook modebewust.
Waarom een huis met -tig ruime kamers verwarmen als je maar in één kamer tegelijk kunt zijn en niet meer nodig hebt dan een paar vierkante meter.
Waarom in je eentje een auto rijden waar een halve schoolklas in past.
En dat allemaal aangeprijsd door reclame die ook een enorme footprint achterlaat.
We gooien zoveel weg wat nog helemaal goed is en nog jaren meekan, echt niet normaal.
gelukkig is dit maar een kleine groep die dat zo doet. De andere grotere groep leeft zoals jij het wil, en toch hoort europa bij 1 van de grootste vervuilers ter wereld.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 13:27 schreef Lunatiek het volgende:
De enige manier om echt verantwoord met het milieu om te gaan en dus het klimaat "redden" is door de consumptie enorm te verminderen. Niet alleen voedsel, maar vooral heel veel zooi. De wereld gaat ten onder aan modegevoelige zooi. Elk seizoen weer nieuwe hippe decoraties, elke paar jaar een nieuw interieur omdat wat er staat uit de mode is. Nieuwe kleren omdat je anders uit de mode bent. Zelfs de kringloop neemt niet alles wat nog goed is aan, want de minderbedeelden zijn hier ook modebewust.
Waarom een huis met -tig ruime kamers verwarmen als je maar in één kamer tegelijk kunt zijn en niet meer nodig hebt dan een paar vierkante meter.
Waarom in je eentje een auto rijden waar een halve schoolklas in past.
En dat allemaal aangeprijsd door reclame die ook een enorme footprint achterlaat.
We gooien zoveel weg wat nog helemaal goed is en nog jaren meekan, echt niet normaal.
Er is geen probleem, er is klimaatverandering. Het doemdenken dat de wereld onleefbaar wordt als de aarde 2 graden opwarmt, zal altijd onzin blijven. Vooral in ons land met onze welvaart zullen de symptomen van klimaatverandering makkelijk te verhelpen zijn.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 14:07 schreef MaGNeT het volgende:
Ik moet wel zeggen, we zijn in enkele jaren van de discussie "er is geen probleem" naar "wij kunnen dat toch niet oplossen" gegaan. Wat dat betreft is er een vooruitgang, erkenning van het probleem.
Vallon zo afdoen vind ik een beetje jammer.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 12:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Warmer weer betekent andere flora en fauna met alle bijbehorende ziektes/plagen en overige ongemakken.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 14:14 schreef KlonkenTapper het volgende:
[..]
Er is geen probleem, er is klimaatverandering. Het doemdenken dat de wereld onleefbaar wordt als de aarde 2 graden opwarmt, zal altijd onzin blijven. Vooral in ons land met onze welvaart zullen de symptomen van klimaatverandering makkelijk te verhelpen zijn.
Het aantal mensen dat lijdt of zelfs doodgaat door de kou in Europa is bijvoorbeeld veel groter dan het aantal mensen dat dood gaat door de warmte in de zomer. En de kosten van het verwarmen van onze huizen zal ook enorm afnemen door klimaatverandering. Volgens de meeste berekeningen gaan wij in Europa er dan ook netto op vooruit. Vooral de landbouw hier gaat sterk profiteren van het warmere weer.
op fok bedoel je? want de rest van de wereld weet al 60 jaar dat de mensen negatieve invloed hebben op het milieu en het niet kunnen oplossen hoor je ook niet in de rest van de wereld.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 14:07 schreef MaGNeT het volgende:
Ik moet wel zeggen, we zijn in enkele jaren van de discussie "er is geen probleem" naar "wij kunnen dat toch niet oplossen" gegaan. Wat dat betreft is er een vooruitgang, erkenning van het probleem.
Dit. Geef zo'n lelijke grote lawaaiende warmtepomp dan gratis als je het mensen toch verplicht. Maar dat doen ze niet. Ik zou z'n domme klimaatdrammer naar de ter*** willen slaan. CO2 is per slot niet plaatselijk. Als alle andere landen niet meedoen wat heb je er dan aanquote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:13 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Ik woon in een eigen huis, maar ik heb geen knaken voor een warmtepomp en ik wil me ook niet nog verder in de schulden steken voor die klimaatbullshit.
Als je CO2 kwijt wil, plant dan overal bomen en planten. Duizenden vierkante meters aan weide in Nederland die je kunt volplempen met bomen en planten.
Iedereen meer in de schuldenquote:Hiermee kunnen bijvoorbeeld isolatiemaatregelen, warmtepompen en hybridekachels worden voorgeschoten, die je later terugbetaalt
Allereerst, 90% van de natuur hier in Nederland is door mensen ingericht en 'onnatuurlijk'. Andere flora en fauna hoeft niet per se slechtere flora/fauna te zijn. En wat voor ziektes/plagen dan, wat een doemdenken weer? Misschien krijgen we wel een veel mooiere en diversere natuur hier. Je bent veel te negatief ingesteld.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 15:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Warmer weer betekent andere flora en fauna met alle bijbehorende ziektes/plagen en overige ongemakken.
Allereerst heeft dit helemaal niks met empathie te maken. Dit is iets wat duizenden kilometers van ons vandaan gebeurd en totaal geen deel uitmaakt van ons leven, tenzij je daar zelf naar op zoek gaat door dit soort tv programma's te kijken.quote:Daarnaast zijn mensen empathische wezens (behalve fokkers dan) en tv beelden van de ellende in de ontwikkelingslanden door toedoen van klimaatverandering moet je niet onderschatten....
Hallo zeg,quote:Op zaterdag 29 juni 2019 12:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
"quote:"Volgens Vallon maakt het niet uit. "
"Je blijft maar verdraaien... "
"Bagatelliserende sites aanhalen als bron..."
"Duidelijk, het kan je niet schelen."
Dan ga je er dus vanuit dat alleen de huishoudens gas verbruiken... De industrie de kassen etc. verbruiken nog veel meer gas en die zullen ook een alternatief moeten krijgen.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 10:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Verdubbelt?
Gemiddeld gezin verbruikt zo'n 1500m3 aardgas, dat is met een warmtepomp zo'n 3375kWh aan stroom ((1500 x 9)/4)
Nederland heeft bijna 8 miljoen woningen * 3375kWh = 27.000.000.000kWh als alle woningen overgaan op een warmtepomp (wat in de praktijk niet zal lukken).
Het jaarverbruik van Nederland is 120.000.000.000kWh aan stroom.
Ofwel, een stijging in stroomverbruik van 22,5%
Het ging over de huishoudens, daar ging de berekening dus ook over.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 18:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan ga je er dus vanuit dat alleen de huishoudens gas verbruiken... De industrie de kassen etc. verbruiken nog veel meer gas en die zullen ook een alternatief moeten krijgen.
Zelfs al zou de wil er zijn en stappen we morgen wereldwijd over op kernenergie dan is binnen 10 jaar de wereldwijde uraniumvoorraad op.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:08 schreef KlonkenTapper het volgende:
[..]
Wil je de uitstoot significant terugbrengen of niet? Dit is de technologie die we hebben en daar moet men het mee doen.
Heel leuk en aardig dat men kernenergie niet wilt gebruiken, maar dan maak je het wetenschappelijk onmogelijk om volledig op duurzame energie over te gaan.
Ik sluit emigreren ook zeker niet uit nee. Er zijn grenzen aan me laten naaien door de overheid.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 08:51 schreef asco het volgende:
Dat denk ik ook, dit zal de 'populistische' partijen enorm in de hand werken.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:36 schreef MakkieR het volgende:
Tja, als mensen het daadwerkelijk in hun eigen portemonnee gaan voelen dan gaat die gaat die "steun" voor de klimaatplannen wel heel hard afnemen als die er al was onder de bevolking.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 20:35 schreef Revolution-NL het volgende:
Prachtig dit klimaatakkoord, als voorloper wordt je door dit "groenste kabinet ooit" behoorlijk in je gezicht geslagen.
- Verhoging van de kosten als gasloze warmtenet afnemer (warmtepomp staat op de planning, maar met dit kabinet durf ik ook niet meer op de subsidie te vertrouwen)
- Langere tvt zonnepanelen door lagere kWh prijs.
- EV in bestelling met leverdatum van na 2020 dus 8% bijtelling (autobrief2 was dus ook niets waard)
Gelukkig kunnen we nog voor een paar tientjes naar de andere kant van Europa vliegen![]()
Ik ben niet snel cynisch maar dat lijkt weinig meer met het klimaat van doen te hebben maar puur met een ordinaire lastenverhoging. Belangrijke, high impact onderwerpen worden namelijk gewoon genegeerd.
Als ze het op deze manier willen gaan doen dan kunnen ze van mij (als early adopter) weinig steun verwachten.
Klimaat was één van de redenen om NIET op Baudet te stemmen maar als het op deze manier gaat..
Ik vind dit een wat vreemde redenatie.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 19:16 schreef Metro2005 het volgende:
Dat denk ik ook, dit zal de 'populistische' partijen enorm in de hand werken.
Tja, je moet het ook maar kunnen betalen....quote:Op zaterdag 29 juni 2019 21:08 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ik vind dit een wat vreemde redenatie.
Als je populistisch beleid wil, als in, nergens voor willen betalen en na jou de zondvloed, dan kun je daar inderdaad voor kiezen... echter, was de wens voor dat type populistisch beleid er dus al en volgt niet hier uit.
Ik snap best dat mensen zich zorgen maken over hun financiële situatie, maar om dan maar rond te bazuinen dat je niet wil betalen of dat groep x of bedrijvigheid y te veel ontzien wordt, wat neer komt op zo'n 80% van dit topic, vind ik wel erg goedkoop schieten.
Dus gaat het elektriciteitsgebruik meer dan die 20% van jou verhoogd worden.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 18:55 schreef MaGNeT het volgende:
Het ging over de huishoudens, daar ging de berekening dus ook over.
Je vergeet de auto's nog, dat zal ook nog 18% meer stroom kosten.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 21:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus gaat het elektriciteitsgebruik meer dan die 20% van jou verhoogd worden.
Al met al denk ik dat een verdubbeling best wel een realistisch uitgangspunt is. Elektrisch koken ramt er ook aardig in. Daarbij lees je na wat Googlen dat een hoop mensen met een warmtepomp een twee keer zo'n hoge stroomrekening hebben.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 21:54 schreef MaGNeT het volgende:
Je vergeet de auto's nog, dat zal ook nog 18% meer stroom kosten.
Alles is uit te rekenen, deze berekening ging over warmtepompen voor huishoudens en de bewering dat dat 2x zoveel stroom zou kosten, wat niet correct is.
Eens, maar die 20 en 18% van jou is echt veel te weinig.quote:Wat de kassen gaan doen, ik zou het niet kunnen voorspellen, teveel factoren.
quote:Op zaterdag 29 juni 2019 22:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Al met al denk ik dat een verdubbeling best wel een realistisch uitgangspunt is. Elektrisch koken ramt er ook aardig in. Daarbij lees je na wat Googlen dat een hoop mensen met een warmtepomp een twee keer zo'n hoge stroomrekening hebben.
[..]
Er staat nota bene in mijn berekening wat een warmtepomp per jaar aan stroom verbruikt.quote:Gemiddeld gezin verbruikt zo'n 1500m3 aardgas, dat is met een warmtepomp zo'n 3375kWh aan stroom ((1500 x 9)/4)
En ik moet jou op je blauwe ogen geloven ofzo? Jouw berekening is heilig?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 22:41 schreef MaGNeT het volgende:
Er staat nota bene in mijn berekening wat een warmtepomp per jaar aan stroom verbruikt.
Dus?quote:Als ik 6 pannen op m'n inductiekookplaat zet en al m'n kookzones op "turbo" zet trekt hij idd 11.700Watt uit m'n meterkast maar dan kan ik na 3 minuten ook m'n hele keuken schoonmaken omdat alles overkookt en aanbrandt. De praktijk is dat je zo'n 1500 tot 3500Watt verbruikt tijdens het koken, met een piek als je je piepers net opgezet hebt.
Zo die zit!quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:24 schreef Posergoth6667 het volgende:
Toch maar eens gaan kijken hoe ik een 2takt op ethanol kan laten rijden, dan maak ik mijn eigen brandstof wel.
Hopelijk over een paar jaar een vrijstaand huis kopen met wat land er omheen, dan kan ik een grote rocket mass heater bouwen en het huis verwarmen op hout. Kan ik meteen zelf eten verbouwen. Gastank in de tuin om te gebruiken voor het gaskookstel en zelf genoeg stroom opwekken en opslaan om de eneco de deur uit te doen.
Die berekening is de vuistregel voor het omrekenen van aardgas naar warmtepomp met een COP van 4.0quote:Op zaterdag 29 juni 2019 22:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
En ik moet jou op je blauwe ogen geloven ofzo? Jouw berekening is heilig?
Want ik kom op net iets anders uit, 1500X10/3=5000kWh...
[..]
Die gaan waarschijnlijk grotendeels failliet, of een veel lagere productie draaien met een veel hogere prijs van groenten tot gevolg. Van het gas af is gewoon geen optie voor tuinbouw. Die wekken nu grotendeels zelf hun elektriciteit op met een WKK.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 21:54 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Wat de kassen gaan doen, ik zou het niet kunnen voorspellen, teveel factoren.
Klopt, dan ben je aangewezen op een openbare laadpaal.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:20 schreef HSG het volgende:
Leuk die elektrische auto's maar er zijn genoeg woningen waar je niet even een laadpaal kan plaatsen.
Netjesquote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:12 schreef MaGNeT het volgende:
Links: productie stroom zonnepanelen op garage
Midden: productie stroom zonnepanelen op woning
Rechts: verbruik warmtepomp sinds oktober 2019 - daar komt nog 2,5kWh per dag bij op het moment dus reken zo'n 3700kWh in m'n eerste jaar.
[ afbeelding ]
Woning: zuid/zuid-oost en noord/noord-westquote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:21 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Netjes
Heb je zonnepanelen op het zuiden ?
En als er in de wijde omgeving geen een te bekennen is...quote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:21 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, dan ben je aangewezen op een openbare laadpaal.
Dan koopt niemand een elektrische auto.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:22 schreef HSG het volgende:
[..]
En als er in de wijde omgeving geen een te bekennen is...
Ah oke.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:22 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Woning: zuid/zuid-oost en noord/noord-west
Garage: oost, noord-oost en west, zuid-west
Dus op 4 dakvlakken en 2 omvormers (met ieder een kWh meter).
Gekocht, ik leen en huur het liefst zo weinig mogelijkquote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:23 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ah oke.
Wij hebben er thuis 18.
Heb je ze gehuurd of ook meteen gekocht ?
Mijn gegevens zijn een gemiddelde COP van 3 en 10kWh voor een kuub.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:09 schreef MaGNeT het volgende:
Die berekening is de vuistregel voor het omrekenen van aardgas naar warmtepomp met een COP van 4.0
In een m3 aardgas zit ongeveer 9kWh aan energie. De COP van een warmtepomp is gemiddeld 4 (of beter) dus daar deel je het door.
Dan heb je ruwweg het jaarverbruik in kWh.
quote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Mijn gegevens zijn een gemiddelde COP van 3 en 10kWh voor een kuub.
hier reageerde ik op. Waar gaat dat over de verkoop van brandstof auto's?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:20 schreef HSG het volgende:
Leuk die elektrische auto's maar er zijn genoeg woningen waar je niet even een laadpaal kan plaatsen.
Een tankstation vergelijken met een laadpaal.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:28 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
er staan mogelijk ook bij je werkgever. ze staan ook bij winkelcrntra, laden als je je boodschappen doet.
Tot slot staan ze ook langs de snelweg bij de benzinepomp.
ter info: ik heb ook geen benzinestation in mijn voortuin. En het lukt me prima om onderweg te tanken. Waarom zou dat elektrisch anders zijn?
Hoe zie jij het dan voor je?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:29 schreef HSG het volgende:
[..]
Een tankstation vergelijken met een laadpaal.
Wat jij wil joh...quote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]Als jij denkt dat er 10kWh energie in een kuub aardgas zit en als jij denkt dat warmtepompen een COP van 3.0 hebben dan wens ik je veel plezier met je gegevens.
dat is een flinke lijst.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:23 schreef MaGNeT het volgende:
Hier kan je bijhouden hoeveel er in jouw regio zijn:
https://www.oplaadpunten.nl/
En dat zijn uiteraard de openbare palen, niet privé-palen.
Ja, alleen kan een CV-ketel niet al die energie uit het aardgas omzetten naar warmte (10% gaat verloren) dus reken je afgerond met 9 of eigenlijk 8,7 maar 9 rekent makkelijker.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat jij wil joh...
https://www.energieconsul(...)g-van-m3-n-naar-kwh/
https://warmtepompenadvies.be/warmtepomp-rendement/
ja dan kan daar, behalve E5, E10, E20, LPG, aardgas, biogas, diesel, biodiesel en weet ik nog meer toch ook stroom getankt worden. Of denk ik nou zo dom?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:30 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat er na 2030 nog steeds brandstofauto's verkocht worden.
Ik heb het over verkoop van auto's met een brandstofmotor. Niet over wat je kan tanken bij de pomp.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:34 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ja dan kan daar, behalve E5, E10, E20, LPG, aardgas, biogas, diesel, biodiesel en weet ik nog meer toch ook stroom getankt worden. Of denk ik nou zo dom?
Die berekening van Magnet over het verbruik van en warmtepomp is redelijk nauwkeurig en wordt veelvuldig toegepast.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 22:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
En ik moet jou op je blauwe ogen geloven ofzo? Jouw berekening is heilig?
Want ik kom op net iets anders uit, 1500X10/3=5000kWh...
Maar goed, zelfs met jouw 3375 kWh is het bijna een verdubbeling he vwb huishoudens... Een gezin met 1 kind zit op 4000 kWh als gemiddelde...
[..]
Dus?
Natuurlijk telt 107% rendement bij een fatsoenlijk ingeregelde HR ketel plotseling niet meer...quote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:31 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, alleen kan een CV-ketel niet al die energie uit het aardgas omzetten naar warmte (10% gaat verloren) dus reken je afgerond met 9 of eigenlijk 8,7 maar 9 rekent makkelijker.
Uiteraard telt het nu allemaal wel...quote:En een moderne lucht/water warmtepomp haalt echt wel een COP van 4 of hoger. Die van mij iig wel. Alleen in januari zat ik op 3.69 maar dat was ook de koudste maand hier.
Die 107% rendement is t.o.v. een niet HR-ketel dankzij condensatie, bij een goede delta-T uiteraard.quote:Op zondag 30 juni 2019 01:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Natuurlijk telt 107% rendement bij een fatsoenlijk ingeregelde HR ketel plotseling niet meer...
[..]
Uiteraard telt het nu allemaal wel...
Dat hoef je mij allemaal niet uit te leggen maar jullie rekenen plotseling wel heel voordelig.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:35 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Die berekening van Magnet over het verbruik van en warmtepomp is redelijk nauwkeurig en wordt veelvuldig toegepast.
Het is simpelweg gebaseerd op je gasverbruik en grofweg 1 op 2. Dus verbruik jij 1000 kuub gas per jaar dan gaat je dat met een warmtepomp ongeveer 2000 Kwh kosten.
Iedereen schiet dan gelijk in de stress en negativiteit over "gigantisch" stroomverbruik. Kwa geld is 2000 kilowat goedkoper dan 1000 kub gas.
Mensen vergeten bij dit soort electra verbruikscijfers even na te denken hoeveel gas vergelijkbaar is met een Kw stroom. En dan vergeten ze ook nog eens dat een warmtepomp ongeveer 4 Kw warmte genereert voor elke Kw wat je er aan stroom instopt.
Weet je wat? Agree to disagree.quote:Op zondag 30 juni 2019 01:25 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die 107% rendement is t.o.v. een niet HR-ketel dankzij condensatie, bij een goede delta-T uiteraard.
Neemt niet weg dat een HR ketel nog steeds zo'n 10% verlies heeft, er gaat altijd wat warmte de pijp uit.
Nogmaals, die SCOP sheet met praktijkcijfers:quote:Op zondag 30 juni 2019 01:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat hoef je mij allemaal niet uit te leggen maar jullie rekenen plotseling wel heel voordelig.
Wacht even. Je wilde toch niet serieus menen dat je dacht dat het rendement hoger lag dan de hoeveelheid energie wat uit het gas gehaald kon worden?quote:Op zondag 30 juni 2019 01:24 schreef AchJa het volgende:
Natuurlijk telt 107% rendement bij een fatsoenlijk ingeregelde HR ketel plotseling niet meer...
quote:Op zondag 30 juni 2019 01:31 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Wacht even. Je wilde toch niet serieus menen dat je dacht dat het rendement hoger lag dan de hoeveelheid energie wat uit het gas gehaald kon worden?
Je schaalgrootte klopt niet helemaal.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:26 schreef KlonkenTapper het volgende:
[..]
Daar heeft Nederland mogelijk niet genoeg zee voor.
[..]
4.66MW per vierkante kilometer aan energie, bij conversie naar waterstof en terug verlies je 2/3e van je energie, dus je zit op ongeveer 1.5MW aan waterstof dat je per vierkante kilometer op kunt wekken.
Even snel wat cijfers getoverd voor het gebruik van auto's:
[..]
3000 kWh is 3 MWh. Er gaan 24x365=8760 uur in een jaar dus met windmolens lever je 8760x1.5MW=13.140MWh aan waterstof-energie per jaar op per vierkante kilometer windmolens. Dat is dus genoeg voor 13.140/3 =4380 auto's.
1 vierkante kilometer windmolens op zee is dus genoeg voor ~4380 auto's te laten rijden. Zeg je gaat uit van 8 miljoen personenauto's dan kom je op 8.000.000/4380= 1826 vierkante kilometer zee die je vol moet bouwen met windmolens.
Is dat veel?
[..]
Het grootste offshore windmolenpark van Nederland is dus 68 vierkante kilometer groot, daar heb je er dus 1826/68=27 van nodig. 27 van dit soort parken om alle nederlandse personenauto's op duurzame energie te laten rijden.
Grootte van dit park:
[ afbeelding ]
Grootte van 27 van dit soort parken:
[ afbeelding ]
Dit is dus nodig om alle personenauto's in Nederland op duurzame energie te laten rijden. Deze orde van grootte.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die niets voor het klimaat willen doen maar je kan moeilijk een samenleving die honderden jaren gedaan heeft om op een bepaald punt te komen in 20 jaar compleet omvormen op kosten van de burger, dat gaat gewoon niet.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 21:08 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ik vind dit een wat vreemde redenatie.
Als je populistisch beleid wil, als in, nergens voor willen betalen en na jou de zondvloed, dan kun je daar inderdaad voor kiezen... echter, was de wens voor dat type populistisch beleid er dus al en volgt niet hier uit.
Ik snap best dat mensen zich zorgen maken over hun financiële situatie, maar om dan maar rond te bazuinen dat je niet wil betalen of dat groep x of bedrijvigheid y te veel ontzien wordt, wat neer komt op zo'n 80% van dit topic, vind ik wel erg goedkoop schieten.
Dat is zeg maar het hele idee van een warmtepomp. Een deel van de warmte wordt namelijk uit de buitenlucht onttrokken.quote:Op zondag 30 juni 2019 01:31 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Wacht even. Je wilde toch niet serieus menen dat je dacht dat het rendement hoger lag dan de hoeveelheid energie wat uit het gas gehaald kon worden?
Ze hopen op het Cornelis Corneliszoon-effect van de krukas in de molens hè, hoorde ik iemand uitleggen althans op radio1.quote:Op zondag 30 juni 2019 08:22 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik denk dat er weinig mensen zijn die niets voor het klimaat willen doen maar je kan moeilijk een samenleving die honderden jaren gedaan heeft om op een bepaald punt te komen in 20 jaar compleet omvormen op kosten van de burger, dat gaat gewoon niet.
En als daar dan nog bij komt dat jouw bijdrage aan de klimaatverandering met zoveel nullen achter de komma geschreven moet worden als land laat staan jij als individu én de rest van de wereld doet ook nog eens niets dan is de bereidheid inderdaad laag om ook iets te doen.
Zolang landen als de VS en China die met zijn tweeen al verantwoordelijk zijn voor 60% van de CO2 uitstoot niets doen wat gaat ons land dan bereiken? China gaat echt niet ineens haar 'rise to power' opgeven omdat er een landje ter grootte van een gemiddeld chinese stad helemaal CO2 neutraal gaat worden.
Wereldwijde problemen moet je met de hele wereld oplossen en niet als klein landje in je eentje.
Dat is althans voor mij de echte issue. Ons kost het straks klauwen met geld én onze economie en we schieten er onderaan de streep niets mee op.
Helemaal niet, maar meer dan 90% is echt wel haalbaar.quote:Op zondag 30 juni 2019 01:31 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Op zich een goede oplossing, alleen dan heb je wel de hele dag dat geluid in je woonkamer. Lijkt me best irritant.quote:Op zondag 30 juni 2019 08:22 schreef Metro2005 het volgende:
Wij hebben afgelopen jaar onze airco ingezet voor de verwarming (wat tevens een warmtepomp is) en alhoewel dat dan luchtverwarming is (snel warm maar ook snel weer koud als je hem uitzet) is het inderdaad wel energiezuinig.
Als we daadwerkelijk van het gas afgaan zou ik eerder voor een multiroom airco kiezen dan voor geknoei met radiators.
Heb je tevens gelijk overal koele lucht in de zomer.
Moet er niet aan denken de hele dag tussen zo'n lawaai bak te moeten gaan zitten.quote:Op zondag 30 juni 2019 09:37 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Op zich een goede oplossing, alleen dan heb je wel de hele dag dat geluid in je woonkamer. Lijkt me best irritant.
Dat valt me ook tweakers ook altijd op, hele mooie berekeningen maar het stroomverbruik is in de praktijk een stuk hoger.quote:Op zondag 30 juni 2019 01:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat hoef je mij allemaal niet uit te leggen maar jullie rekenen plotseling wel heel voordelig.
En iedereen vergeet ook altijd dat het grootste deel van je energierekening belastingen en vastrecht zijn. Stel dat iedereen echt minder energie gaat verbruiken, gaan die belastingen dan straks omhoog of omlaag? En het vastrecht?quote:Op zondag 30 juni 2019 10:07 schreef machtpen het volgende:
[..]
Dat valt me ook tweakers ook altijd op, hele mooie berekeningen maar het stroomverbruik is in de praktijk een stuk hoger.
Kan ook deels zijn dat je maar beperkt de temperatuur kunt verlagen en toch de hele dag moet doorstoken.
In Amsterdam kun je in veel gevallen helemaal geen warmtepomp gebruiken, en op stadswarmte zit ik helemaal niet te wachten omdat ik maar weinig gas verbruik, ik zit in de koude maanden rond de 70 kuub.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 23:35 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Die berekening van Magnet over het verbruik van en warmtepomp is redelijk nauwkeurig en wordt veelvuldig toegepast.
Het is simpelweg gebaseerd op je gasverbruik en grofweg 1 op 2. Dus verbruik jij 1000 kuub gas per jaar dan gaat je dat met een warmtepomp ongeveer 2000 Kwh kosten.
Iedereen schiet dan gelijk in de stress en negativiteit over "gigantisch" stroomverbruik. Kwa geld is 2000 kilowat goedkoper dan 1000 kub gas.
Mensen vergeten bij dit soort electra verbruikscijfers even na te denken hoeveel gas vergelijkbaar is met een Kw stroom. En dan vergeten ze ook nog eens dat een warmtepomp ongeveer 4 Kw warmte genereert voor elke Kw wat je er aan stroom instopt.
De overheid is al verslaafd aan deze belastingen, het zal dus al maar meer worden.quote:Op zondag 30 juni 2019 10:41 schreef sol1taire het volgende:
[..]
En iedereen vergeet ook altijd dat het grootste deel van je energierekening belastingen en vastrecht zijn. Stel dat iedereen echt minder energie gaat verbruiken, gaan die belastingen dan straks omhoog of omlaag? En het vastrecht?
Je weet ook niet hoe de belasting op gas er over 10 jaar uit ziet. Ook die op benznbe en diesel weet je niet.quote:Op zondag 30 juni 2019 10:41 schreef sol1taire het volgende:
[..]
En iedereen vergeet ook altijd dat het grootste deel van je energierekening belastingen en vastrecht zijn. Stel dat iedereen echt minder energie gaat verbruiken, gaan die belastingen dan straks omhoog of omlaag? En het vastrecht?
de vaste kosten voor verwarming via warmtenet zijn niet hoger dan via een cv-ketel. Met 70m3 zit je gebakken met een warmtenet.quote:Op zondag 30 juni 2019 10:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
In Amsterdam kun je in veel gevallen helemaal geen warmtepomp gebruiken, en op stadswarmte zit ik helemaal niet te wachten omdat ik maar weinig gas verbruik, ik zit in de koude maanden rond de 70 kuub.
Zijn de inkomsten niet echt, net als klimaat of milieu?quote:Op zondag 30 juni 2019 10:54 schreef Oud_student het volgende:
[..]
De overheid is al verslaafd aan deze belastingen, het zal dus al maar meer worden.
Overigens worden deze "inkomsten" niet gebruikt voor "het klimaat" of "het milieu" maar gaat op aan falend beleid (vluchtelingen ICT, UWV, etc etc)
Zolang de industrie dus niet mee hoeven doen, waarom moeten wij dan onze fossiele brandstofauto's inleveren en onze huizen verbouwen voor een godsvermogen?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:08 schreef RedFever007 het volgende:
Ik las dat scheepvaart en luchtvaart uitgesloten zijn van maatregelen..... Wederom, enorme vervuilers maar worden weer ontzien
Wat een onzin, daarnaast ben je ook aan een monopolist overgeleverd.quote:Op zondag 30 juni 2019 11:01 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
de vaste kosten voor verwarming via warmtenet zijn niet hoger dan via een cv-ketel. Met 70m3 zit je gebakken met een warmtenet.
en met 70m3 kan je ook nog aan ir-verwarming denken...
Warmtenet. Leuk man.quote:Op zondag 30 juni 2019 11:01 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
de vaste kosten voor verwarming via warmtenet zijn niet hoger dan via een cv-ketel. Met 70m3 zit je gebakken met een warmtenet.
en met 70m3 kan je ook nog aan ir-verwarming denken...
Of op hout pallets die via tankers worden geimporteerd uit Canada.quote:Op zondag 30 juni 2019 11:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Warmtenet. Leuk man.
Die stoken nog steeds op gas en verhogen hun tarieven met 17% per jaar.
Laat staan dat die uit de kosten komen. En in NL is er perwarmtenetgebied maar een leverancier. Overstappen kan dus niet.
Inderdaad. Behalve dat het heel veel geld gaat kosten levert het ook nog eens helemaal niets op.quote:Op zondag 30 juni 2019 11:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zolang de industrie dus niet mee hoeven doen, waarom moeten wij dan onze fossiele brandstofauto's inleveren en onze huizen verbouwen voor een godsvermogen?
voor zover ik weet zijn de vaste kosten voor warmtenet gemiddeld 450 euro per jaar. Daar zit alles bij in.quote:Op zondag 30 juni 2019 11:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat een onzin, daarnaast ben je ook aan een monopolist overgeleverd.
Ook bij stadsverwarming betaal je lever en onderhoudskosten: https://radar.avrotros.nl(...)-dan-gasaansluiting/quote:Op zondag 30 juni 2019 11:24 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
voor zover ik weet zijn de vaste kosten voor warmtenet gemiddeld 450 euro per jaar. Daar zit alles bij in.
nu gas:
225 euro vaste vergoeding gas aansluiting, incl meterhuur bij eneco
75 euro jaarlijks onderhoud
100 afschrijving op cv ketel, de machine moet een keer vervangen worden.
Dan zit ik jaarlijks al op 400 euro en dan moet de ketel 15 jaar zonder enige storing draaien.
Volgens het akkoord moet in 2030 49 TWh opgewekt worden door wind op zee en 35 TWh hernieuwbaar op land (>15 kWh) om tot 49% hernieuwbare stroomopwekking te komen.quote:Op zondag 30 juni 2019 11:24 schreef raptorix het volgende:
Overigens gaat dit hele gedoe nooit lukken voor 2030, in Nederland is nog steeds 90 procent van de productie van energie door kolencentrales, het is niet even dat je dit opvangt met alternatieven.
klpot, dat bedoelde ik met vaste kosten en dat alles er bij in zit. Ook onderhoudskosten dus.quote:Op zondag 30 juni 2019 11:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ook bij stadsverwarming betaal je lever en onderhoudskosten: /
Monopolist en overheid, dan weet je zeker dat je dubbel genaaid wordt.quote:Op zondag 30 juni 2019 11:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat een onzin, daarnaast ben je ook aan een monopolist overgeleverd.
De prijs van gas + aansluiting wordt voor 95% bepaald door Gasterra, Stedin (randstad) en belastingen. 5% kan je kiezen (energieleverancier)quote:Op zondag 30 juni 2019 11:39 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Monopolist en overheid, dan weet je zeker dat je dubbel genaaid wordt.
Alle tekorten door falend beleid worden dan via "energie belastingen" precariorechten en talloze andere fantasievolle belastingen geïnd.
Ik zou graag zelf willen opwekken, helaas zit je in Amsterdam vrijwel altijd in een VVE en aangezien het dak gezamelijk bezit is mag je daar niet zomaar panelen neerzetten.quote:Op zondag 30 juni 2019 11:48 schreef Speekselklier het volgende:
De
[..]
De prijs van gas + aansluiting wordt voor 95% bepaald door Gasterra, Stedin (randstad) en belastingen. 5% kan je kiezen (energieleverancier)
wat zijn de verschillen?
Als he vrijer wil zijn moet je zo min mogelijk verschillende aansluitingen hebben. Daar komt elektra (dus warmtepomp/ ir verwarmi ng) weer om de hoek kijken. Dan nog kan je maar een klein percentage van de rekening zelf kiezen. (of zelf opwekken natuurlijk)
Laten we eerst vliegen gewoon 3 keer zo duur maken, worden vakanties ook wat aangenamer zonder tokkies.quote:Op zondag 30 juni 2019 11:54 schreef Hexagon het volgende:
Goeie plannen
Mooi dat die vervuiltokkies eens flink worden aangepakt
je bent zelf onderdeel van die VVE. Misschien eens vragen of een aktief voorstel indienen? Op mijn VVE dak liggen ze ook. Ik gebruik 1/3 van het dak, dat is ook mijn aandeel. (en dat deel is dus ook mijn eigendom.quote:Op zondag 30 juni 2019 11:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zou graag zelf willen opwekken, helaas zit je in Amsterdam vrijwel altijd in een VVE en aangezien het dak gezamelijk bezit is mag je daar niet zomaar panelen neerzetten.
Er is over gesproken, echter het dak moest hier eerst vervangen worden en het komt waarschijnlijk dit jaar weer op de agenda, het dak is nogal een gevoelig onderwerp omdat met het vervangen van het dak 7 dakterassen moesten verdwijnen, was beetje zuur omdat die mensen wel via de VVE toestemming hebben gehad maar dit later niet bleek te mogen.quote:Op zondag 30 juni 2019 11:58 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
je bent zelf onderdeel van die VVE. Misschien eens vragen of een aktief voorstel indienen? Op mijn VVE dak liggen ze ook. Ik gebruik 1/3 van het dak, dat is ook mijn aandeel. (en dat deel is dus ook mijn eigendom.
bij verkeerd geplaatste buitenunits hebben die mensen gewoon een punt... En de bouwwereld kennende, worden die dingen massaal verkeerd geplaatst.quote:Op zondag 30 juni 2019 09:50 schreef Elzies het volgende:
[..]
Moet er niet aan denken de hele dag tussen zo'n lawaai bak te moeten gaan zitten.
Bij mijn ouder is recent een nieuwbouw project stilgelegd omdat omwonenden zich flink verzette tegen de komst van warmtepompen. Ze willen niet de gehele dag en nacht in dat lawaai zitten.
In Duitsland lukt ze dat wel, daar worden CV-installaties nog echt ingeregeld. In Nederland wordt een ketel in de praktijk opgehangen, druk op de leiding, CO testje en de toedels.quote:Op zondag 30 juni 2019 08:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Helemaal niet, maar meer dan 90% is echt wel haalbaar.
Ik denk dat Amsterdam er niets mee te maken heeft. Genoeg situaties waarbij je niet echt warmtepomp goed kwijt kan buiten.quote:Op zondag 30 juni 2019 10:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
In Amsterdam kun je in veel gevallen helemaal geen warmtepomp gebruiken, en op stadswarmte zit ik helemaal niet te wachten omdat ik maar weinig gas verbruik, ik zit in de koude maanden rond de 70 kuub.
Solar heeft als nadeel dat het in de winter (met name december) amper wat oplevert en ook alleen als de zon boven de horizon staat.quote:Op zondag 30 juni 2019 13:20 schreef SeLang het volgende:
Weet iemand hoeveel je theoretisch kunt halen uit solar als je alle daken van alle huizen/ gebouwen (waar het rendabel is, dus niet daken die op het noorden zijn gericht) van zonnepanelen zou voorzien? Dat is vast wel eens ergens uitgerekend.
Dat is oppervlak dat verder toch nergens voor wordt gebruikt, in tegenstelling tot bijv windmolen parken wat grote invloed heeft op landschap en natuur.
Je hebt inderdaad diversificatie nodig. Maar we zitten nog lang niet aan wat met solar te halen valt, als ik zie hoe weinig huizen/ gebouwen pas zonnepanelen hebben. Over 1-2 decennia staan er miljoenen elektrische auto's met gezamenlijk een gigantische accucapaciteit.quote:Op zondag 30 juni 2019 13:31 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Solar heeft als nadeel dat het in de winter (met name december) amper wat oplevert en ook alleen als de zon boven de horizon staat.
Om een idee te geven: met 68 panelen was m'n opbrengst in de hele maand december maar 158kWh. Gisteren was m'n opbrengst op 1 dag 102kWh ...
Windenergie (met name op zee) is niet van die factoren afhankelijk maar wel weer van wind.
Je zal ze beiden nodig hebben, al ben ik ook niet zo voor het plaatsen van nog meer windmolens op land.
Op het moment dat opslaan van energie goedkoper wordt, sta je weer tegen een heel andere situatie aan te kijken maar voorlopig is dat ongeveer 480% te duur.
Ja, als de zon er was in december dan had ik ook nog wel een aardige dagopbrengst, zoals 21 december toen ik 21,6kWh opbrengst had.quote:Op zondag 30 juni 2019 13:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je hebt inderdaad diversificatie nodig. Maar we zitten nog lang niet aan wat met solar te halen valt, als ik zie hoe weinig huizen/ gebouwen pas zonnepanelen hebben. Over 1-2 decennia staan er miljoenen elektrische auto's met gezamenlijk een gigantische accucapaciteit.
Verschil tussen seizoenen is inderdaad wel een moeilijk oplosbaar probleem. Overigens was ik verbaasd hoeveel mijn 5-watt zonnepaneeltje voor backpacking nog oplevert op een winterdag, met dank aan de lagere temperatuur. Met een zwak winterzonnetje op 21 december haalde ik nog steeds piekwaarden van ~50% van de rated maximum output. Maar je hebt natuurlijk ook veel minder uren daglicht.
Dat hoop Nederland inderdaad maar zolang we electrische auto's, warmtepompen, windmolens en zonnepanelen uit andere landen kopen doen we inderdaad niet heel veel innovatiefs behalve als een op hol geslagen shopaholic andere landen rijker makenquote:Op zondag 30 juni 2019 08:34 schreef Ryan3 het volgende:
Nu mankeert er wel wat aan die redenering natuurlijk.
Meer dan genoeg om Nederland van stroom te voorzien. Echter kunnen we in de Zomer Nederland 6x van stroom voorzien en in de winter een half keer.quote:Op zondag 30 juni 2019 13:20 schreef SeLang het volgende:
Weet iemand hoeveel je theoretisch kunt halen uit solar als je alle daken van alle huizen/ gebouwen (waar het rendabel is, dus niet daken die op het noorden zijn gericht) van zonnepanelen zou voorzien? Dat is vast wel eens ergens uitgerekend.
Dat is oppervlak dat verder toch nergens voor wordt gebruikt, in tegenstelling tot bijv windmolen parken wat grote invloed heeft op landschap en natuur.
Ik moet zeggen dat dat hier in de wijk, ketels zijn uit 2001 heel voorbeeldig is. Ik zie dat hier en daar maar bij de bulk zie je helemaal geen condens/stoom met koud weer. Wij moeten nu wel een nieuwe ketel of nieuw gasblok want die is lek. Weet even niet wat te doen. Zal gewoon een nieuwe ketel worden en dan maar zien. Gasgebruik is relatief laag wegens zeer goede isolatie.quote:Op zondag 30 juni 2019 13:12 schreef MaGNeT het volgende:
Aan de dampende schoorsteentjes zie je wel hoeveel er verloren gaat.
Kun je ook zelf he. Ik ben zeer goed bekend met het waterzijdig inregel/ CV tuning topic op Tweakers.quote:Op zondag 30 juni 2019 13:12 schreef MaGNeT het volgende:
In Duitsland lukt ze dat wel, daar worden CV-installaties nog echt ingeregeld. In Nederland wordt een ketel in de praktijk opgehangen, druk op de leiding, CO testje en de toedels.
Aan de dampende schoorsteentjes zie je wel hoeveel er verloren gaat.
Zoals ik al eerder zei is het voor de huishoudens dus door de bank genomen een verdubbeling van het stroomgebruik. En als je dan deze grafiek bekijkt:quote:Maar goed, laten we dan rekenen met die maximale 96% die haalbaar is.
((1500 * 9,6) / 4) = 3600kWh per jaar.
Of certificaten kopen.quote:Op zondag 30 juni 2019 17:11 schreef MadJackthePirate het volgende:
Wel lekker makkelijk als groene energie ook telt als je natuurlijke bronnen uit je land mag aanspreken zoals hele bossen opfikken en dingen als geothermische energie.
Ronald Plasterk heeft er ook een mening over. Meer tweets van hem over de klimaatplannen zijn interessant.twitter:RPlasterk twitterde op zondag 30-06-2019 om 10:25:33Dat akkoord met ‘afspraken’ is deal tussen belanghebbenden. Doekle Terpstra vertegenwoordigt installateurssector, wil alle warmteinstallaties vernieuwen. Bouwend Nederland (sterk vertegenwoordigd) ruikt kansen. Iemand verkoopt kennelijk electrische autos’s. Geen burger te zien. https://t.co/QnMveqwlhL reageer retweet
of het nu winter is of zomer, dat maakt bij mij bijna niks uit op opbrengst. Daarintegen is bewolking van cruciaal belang, net zoals daglengte. Luchttemperatuur daarintegen moet zo koud mogelijk zijn.quote:Op zondag 30 juni 2019 13:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, als de zon er was in december dan had ik ook nog wel een aardige dagopbrengst, zoals 21 december toen ik 21,6kWh opbrengst had.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=70798&sid=62890&dt=20181204
Maar juist op de bewolkte dagen in december had ik soms minder dan 1kWh opbrengst... met 68 panelen...
Maar buiten de winter om bespaart het wel gigantisch.
Juist ook het directe verbruik is een mooi aandeel daarvan.
dat valt mee maar ik vind dit heel oncomfortabel.quote:Op zondag 30 juni 2019 17:11 schreef Bart2002 het volgende:
Airco die ook kan verwarmen is misschien een optie alleen vermoedelijk een grotere investering
bij mij is mijn stroomverbruik inderdaad verdubbeld met ongeveer 2200 kwh per jaar erbij door mijn warmtepomp. Ik vervang hiermee rond de 800 m3 gas per jaar.quote:Op zondag 30 juni 2019 18:28 schreef AchJa het volgende:
Zoals ik al eerder zei is het voor de huishoudens dus door de bank genomen een verdubbeling van het stroomgebruik. En als je dan deze grafiek bekijkt:
Dat is dus 2,75 ipv factor 2, veel voorstanders stellen het allemaal veel gunstiger voor dan de harde werkelijkheid.quote:Op zondag 30 juni 2019 19:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
bij mij is mijn stroomverbruik inderdaad verdubbeld met ongeveer 2200 kwh per jaar erbij door mijn warmtepomp. Ik vervang hiermee rond de 800 m3 gas per jaar.
Buiten de energetische vervanging van je gas moet je rekening houden met sluipstroom wat hoger is dan bij een cv en de legionella ontsmetting, die echt een hele belangrijke factor is in het rendement (negatief gezien dan).
Als je legionella ontsmetting niet meeneemt, zoals iedereen doet, dan zit je compleet scheef in je berekening, want dit verneukt je hele rendement. Ik zit rond de 10 kwh per ontsmettingsronde. Aanbevolen word elke week, dus dat is 520 kwh per jaar.
Daarnaast moet je je buitenunit ontdooien bij bevriezing als het buiten tussen de -5 en 5 graden is. Rond de 0 graden is het het ergste, ik moest elke paar uur mijn buitenunit ontdooiien op zo'n dag.
Dit is bij mij. Bij iemand anders kan het weer anders zijn.quote:Op zondag 30 juni 2019 20:07 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Dat is dus 2,75 ipv factor 2, veel voorstanders stellen het allemaal veel gunstiger voor dan de harde werkelijkheid.
Dat lijkt mij zorgen maken om niets. Waar je wel vanuit mag gaan dat links of rechts, de gemiste inkomsten op een andere wijze zullen worden verhaald. FrontLiners (zijnde slimmerikken) die nu nog een subsidie en lagere bijtelling meepakken, zullen dan weer ergens anders hun voordeel mee behalen. Zoals je wellicht kunt inschatten, is zelf procederen vanwege principes (om voor anderen die kooltjes uit het vuur te halen) niet bepaald voordelig. je kan je tijd beter richten op wat er dan wel mogelijk is.quote:Op zondag 30 juni 2019 20:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik maak me trouwens wel ernstig zorgen om het feit dat gemeentes warmtenetten gaan aanleggen en dat wellicht per wet het verplicht wordt om dit te nemen bij nieuwe aanleg. Ik ga in ieder geval tot de hoge raad en eventueel europees hof hiertegen procederen indien nodig. Bij verlies verhuis ik naar een nieuw huis zonder warmtenet.
https://www.google.nl/sea(...)plicht&gs_l=psy-ab.3..0j0i22i30l2.1642.5509..5718...1.0..1.436.2669.20j4j1j1j1......0....1..gws-wiz.....0..0i131j0i10.mvmlAveBDHoquote:Op zondag 30 juni 2019 21:06 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat lijkt mij zorgen maken om niets. Waar je wel vanuit mag gaan dat links of rechts, de gemiste inkomsten op een andere wijze zullen worden verhaald. FrontLiners (zijnde slimmerikken) die nu nog een subsidie en lagere bijtelling meepakken, zullen dan weer ergens anders hun voordeel mee behalen. Zoals je wellicht kunt inschatten, is zelf procederen vanwege principes (om voor anderen die kooltjes uit het vuur te halen) niet bepaald voordelig. je kan je tijd beter richten op wat er dan wel mogelijk is.
Niets en niemand kan jou/mij verplicht stellen gebruik te maken van een energie(levering)dienst. Wat wel zou kunnen dat de kosten voor aanleg van een warmtenet, gebeurd zoals met het riool. Of je nu wel/niet gebruik maakt, betalen worden aageslagen zul je voor de mogelijkheid.
Dat "men" eigen voorzieningen aan banden wil/gaat leggen of gaat belasten, is wel goed mogelijk. Ik schat (doemdenkend) dat, over een jaar of 15, gemeentes zonnepanelen per oppervlakte gaat belasten zoals ook ooit raambelasting; ook omdat je die zo makkelijk kunt opsporen. Een aantal gemeentes gebruikt satellietopnames voor opsporen van (illegale aan)bouwsels etc.etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |