Vraag: wat denken we ervan, wat gaat het voor jou betekenen???quote:Klimaatplannen van kabinet bekend: dit betekenen ze voor jou
Na anderhalf jaar onderhandelen ligt het er. Het Klimaatakkoord. En dat betekent dat er heel veel gaat veranderen. Over dertig jaar moeten we vrijwel geen CO2 meer uitstoten en in 2030 de helft (49 %) minder dan in 1990. Om daar te komen gaan binnen tien jaar de kolencentrales dicht, zijn er alleen nog elektrische auto's te koop en gaan we de komende dertig jaar van het gas af. Maar wat betekent dit akkoord concreet voor ons?
Allereerst betekent het akkoord veel voor je huis. Bijvoorbeeld voor de energiekosten. De gasprijs gaat de komende zeven jaar flink omhoog. Dus woon je in een slecht geïsoleerd huis, met een hoge (gas)stookkosten? Dan zal de energierekening flink hoger worden. Vanaf volgend jaar wordt de prijs van gas namelijk verhoogd en die van elektriciteit verlaagd. De bedoeling daarvan is dat uiteindelijk alle Nederlanders het gasfornuis inruilen en dat hun huis op een andere manier wordt verwarmd.
De komende jaren zullen de eerste wijken al van het aardgas afgaan. Vooral in grote steden wordt een warmtenet aangelegd. Als je wordt aangesloten, kan je cv-ketel dus de deur uit. De gemeenten bepalen de komende twee jaar welke wijken eerst van het gas afgaan en welke later. Voor deze verandering wordt 30 jaar de tijd genomen. In 2050 moet onze energievoorziening volledig duurzaam zijn.
Warmtefonds
Een gasfornuis inruilen voor een elektrische kookplaat lijkt nog wel betaalbaar, maar het duurzaam verwarmen van het huis is een veel duurdere ingreep. Een warmtepomp kost duizenden euro's. Om dit betaalbaar te maken kunnen huizenbezitters bij de overheid subsidie krijgen, hiervoor trekt het kabinet 50 tot 80 miljoen per jaar uit. Hiermee kunnen bijvoorbeeld isolatiemaatregelen, warmtepompen en hybridekachels worden voorgeschoten, die je later terugbetaalt. Het kabinet hoopt dat dit fonds wordt aangevuld met private middelen tot meer dan een miljard euro. Daarnaast kan er ook nog subsidie aangevraagd worden voor isolatie en warmtepompen, daarvoor is 100 miljoen euro per jaar uitgetrokken.
Minder gas dus, meer elektriciteit. De stroom wordt niet meer opgewekt door kolencentrales, want de laatste vijf die nu nog in Nederland bestaan, gaan de komende jaren een voor een dicht. De laatste twee sluiten in 2030. Daarvoor in de plaats wordt de energie opgewekt met windmolens en zonnepanelen.
Alleen nog stekkerauto's
Naast grotere veranderingen in en rond het huis gaat dit akkoord veel betekenen voor onze manier van vervoer. Vooral voor het autogebruik. Vanaf 2030 worden er alleen nog elektrische auto's nieuw verkocht. Het is niet zo dat benzineauto's daarna niet meer mogen rondrijden, ze zullen alleen niet meer nieuw in de showroom staan. Dieselrijders zullen aan de pomp merken dat hun brandstof duurder wordt.
Het kopen van een elektrische auto wordt gesubsidieerd. Het precieze bedrag aan subsidie wordt pas volgend jaar bepaald, waarschijnlijk is het rond de 3000 euro.Na een paar jaar wordt die subsidie lager, omdat de regering ervan uitgaat dat elektrische auto's steeds goedkoper worden. Ook wordt parkeren voor elektrische auto's goedkoper dan voor andere auto's.
Daarnaast gaat de regering serieus kijken naar rekeningrijden. Dit betekent dat je niet meer voor het bezit van je auto betaalt (via de wegenbelasting), maar voor het aantal gereden kilometers. Zit je dus veel op de weg, dan betaal je ook meer. Deze verandering wordt in 2026 verwacht. De komende jaren wordt nog bekeken of dit alleen voor elektrische auto's of voor alle auto's gaat gelden. Ook is een van de opties om het rijden in de spits duurder te maken om files te bestrijden.
Meer fietsen, minder brommers
Door het toenemende aantal elektrische auto's lopen de inkomsten van accijnzen op benzine en diesel terug. Die misgelopen belastinginkomen zou het kabinet kunnen terughalen met rekeningrijden. Daarnaast wil de regering dat we vaker met de trein gaan, daarom komen er meer fietsenstallingen bij de stations. Ook mogen er vanaf 2025 geen nieuwe snorfietsen die op benzine rijden meer verkocht worden. Het streven is om vanaf 2030 ook de verkoop van bromfietsen op benzine te verbieden. Ook kan het zijn dat gemeenten strenger worden voor brommers en scooters.
Ook voor de boeren gaat er veel veranderen. Er moet minder vee komen, daarom gaat er gesaneerd worden. Daarom kunnen varkensboeren geld krijgen om te stoppen met hun bedrijf en er komt subsidie voor boeren die duurzamer gaan werken.
ndustrie
De Nederlandse industrie krijgt vanaf 2021 te maken met een CO2-belasting: eerst betalen ze 30 euro over elke ton CO2 die te veel wordt uitgestoten. Dat bedrag kan oplopen tot 150 euro per ton in 2030. Ook gaat de industrie tot en met 2030 meer aan de zogeheten Opslag Duurzame Energie (ODE) betalen, het aandeel voor huishoudens aan deze opslag wordt lager, net als de energiebelasting.
Dat is een beweging die in dit klimaatakkoord gemaakt is in vergelijking met het concept-klimaatakkoord dat eind vorig jaar werd gepresenteerd. In de woorden van het kabinet: "Het is haalbaar en betaalbaar. We ontzien de huishoudportemonnee zoveel mogelijk en zorgen voor een eerlijke verdeling van lasten tussen burgers en bedrijven."
Dat geldt overigens niet voor de luchtvaart en de scheepvaart. Deze sectoren zijn niet meegenomen in het klimaatakkoord en dragen dus niet bij.
In het klimaatakkoord PDF'je kan ik daar niets over vinden. Wel een tabel maar zonder bedragen. Heb je daar iets van een bron voor?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 16:54 schreef Ryan3 het volgende:
3. Elektrisch rijden, ook met een subsidie van 3000 euro,
In de tekst van artikel staat dat het precieze bedrag nog onbekend is, maar dat het wrs ongeveer 3.000 ¤ wordt.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:05 schreef Gunner het volgende:
[..]
In het klimaatakkoord PDF'je kan ik daar niets over vinden. Wel een tabel maar zonder bedragen. Heb je daar iets van een bron voor?
De politici zijn enthousiast. Ik ben nog niet zo optimistisch. De middenklasse heeft het al zwaar genoeg zonder deze plannen.
Ja precies. Dat was dus eerst 6000 he. Maar daar kwamen ze recent genoeg van terug. Kostte te duur. Ze hebben iets teveel cadeu gedaan aan die rijke zakenlui in hun subsidieslurpers.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In de tekst van artikel staat dat het precieze bedrag nog onbekend is, maar dat het wrs ongeveer 3.000 ¤ wordt.
Ditquote:
Ja, wat gek is want hoeveel subsidie hebben die Tesla rijders niet al gekregen? Ik kom op de A58 elke week (op maandag) een vrachtwagen met 8 Tesla's tegen die naar Walcheren gereden wordt. Tesla's vliegen als zoete broodjes over de toonbank daar in Zeeland kennelijk. Dit terwijl ik ook al gelezen had dat Musk weinig meer verkoopt in NL, wat dus gek is.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:08 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ja precies. Dat was dus eerst 6000 he. Maar daar kwamen ze recent genoeg van terug. Kostte te duur. Ze hebben iets teveel cadeu gedaan aan die rijke zakenlui in hun subsidieslurpers.
Misschien zijn ze op weg naar Belgie?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, wat gek is want hoeveel subsidie hebben die Tesla rijders niet al gekregen? Ik kom op de A58 elke week (op maandag) een vrachtwagen met 8 Tesla's tegen die naar Walcheren gereden wordt. Tesla's gaan als warme broodjes over de toonbank daar in Zeeland kennelijk. Dit terwijl ik ook al gelezen had dat Musk weinig meer verkoopt in NL, wat dus gek is.
Nee, slaan niet af bij de tunnel.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:12 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Misschien zijn ze op weg naar Belgie?
Ik woon in een eigen huis, maar ik heb geen knaken voor een warmtepomp en ik wil me ook niet nog verder in de schulden steken voor die klimaatbullshit.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:12 schreef hmmmz het volgende:
Gasprijs omhoog. Fijn voor al die mensen die huren.
Ja, de huren zijn sws schandalig laag begreep ik eerder deze week. Zoals ons eten ook schandalig laag geprijsd is. Dus verwacht wel maximale prijsverhogingen.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:12 schreef hmmmz het volgende:
Gasprijs omhoog. Fijn voor al die mensen die huren.
Lucht- en scheepvaart wordt weer eens ontzienquote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:15 schreef Klopkoek het volgende:
Prima plannen wel, maar dat een aantal grote vervuilers de dans ontspringen is weer typisch VVD
Hoeveel vervuilen die naar verhouding?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:08 schreef RedFever007 het volgende:
Ik las dat scheepvaart en luchtvaart uitgesloten zijn van maatregelen..... Wederom, enorme vervuilers maar worden weer ontzien
En hoe milieuvriendelijk is dat verbranden van hout denk je?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:24 schreef Posergoth6667 het volgende:
Toch maar eens gaan kijken hoe ik een 2takt op ethanol kan laten rijden, dan maak ik mijn eigen brandstof wel.
Hopelijk over een paar jaar een vrijstaand huis kopen met wat land er omheen, dan kan ik een grote rocket mass heater bouwen en het huis verwarmen op hout. Kan ik meteen zelf eten verbouwen. Gastank in de tuin om te gebruiken voor het gaskookstel en zelf genoeg stroom opwekken en opslaan om de eneco de deur uit te doen.
Ach, vloeit naar de staatskas, waarmee iets anders in principe weer naar beneden zou kunnen (of toeslag omhoog).quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:12 schreef hmmmz het volgende:
Gasprijs omhoog. Fijn voor al die mensen die huren.
Nauwelijks, maar ook niet interessant.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:28 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
En hoe milieuvriendelijk is dat verbranden van hout denk je?
Er staat wel eea over in het document, maar dat is nogal lang.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:24 schreef xzaz het volgende:
Er wordt ook gesproken over 'subsidie' voor huiseigenaren om hun woning te isoleren... die zie ik niet terug?
quote:Dat perspectief bieden we door de voorwaarden voor opschaling, innovatie, grotere efficiëntie en kostenreductie te scheppen, financiering beschikbaar te maken en voorstellen te doen om via beprijzing en subsidiëren de resterende onrendabele top van gebouwgebonden maatregelen, infrastructuur en duurzame bronnen weg te nemen.
En zo wel meer. Zie hier: https://www.rijksoverheid(...)06/28/klimaatakkoordquote:Een standaard (in kWh/m2/jaar) voor de jaarlijkse netto warmtevraag van woningen draagt bij aan het doel van een CO2-arme gebouwde omgeving in 2050.
De standaard wordt gebaseerd op de bouwkundige/technische mogelijkheden in combinatie met de financiële haalbaarheid. Bijvoorbeeld: woningen zonder spouwmuur vergaand isoleren vraagt hogere investeringen. De standaard zal daarom voor vooroorlogse woningen minder strikt zijn dan voor woningen uit de jaren ’90 van de vorige eeuw. Woningen die verregaand kunnen worden geïsoleerd tegen acceptabele kosten, kunnen volstaan met een lage(re) temperatuur warmtebron. Voor andere woningen is een midden of hoge temperatuur warmtebron nodig. De standaard kan daarom gelden als één van de inputs voor de leidraad en daarmee voor het kiezen van de voor die wijk meest geschikte warmtebron.
De standaard kan gebruikt worden bij de financiering en subsidiëring van verduurzamingsmaatregelen. Een verbouwing tot aan de standaard kan de grondslag zijn voor aanspraak op subsidie.
Ja, in principe wel jaquote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:30 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ach, vloeit naar de staatskas, waarmee iets anders in principe weer naar beneden zou kunnen (of toeslag omhoog).
Bedankt dat had ik begrepen en gelezen alleen staan daar geen garde cijfers.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:33 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Er staat wel eea over in het document, maar dat is nogal lang.
Bv:
[..]
[..]
En zo wel meer. Zie hier: https://www.rijksoverheid(...)06/28/klimaatakkoord
Tsja de BVvd zit in het kabinet he. Had je iets anders verwacht? En toch blijven alle sukkels er maar op stemmen.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:37 schreef probeer het volgende:
Lasten voor de burger, bedrijfsleven zoveel mogelijk ontzien?
30 euro voor een ton CO2 overschrijding, dat staat toch op geen enkele manier in verhouding tot de maatregelen die burgers rechtstreeks opgelegd worden?
Burgers mogen vanaf het eerste moment gaan dokken voor allemaal veranderingen, maar het bedrijfsleven merkt het pas als ze een bepaalde grens over gaan? Bizar.
Volgens mij is dat een koopje inderdaad. De gemiddelde mens stoot kennelijk 11 kilo co2 per dag uit en mag een hoop extra betalen voor gas, eten, autorijden, en weet ik wat om dat verder omlaag te brengen, maar een bedrijf dat al zo groot is dat ze boven de richtlijnen komen kan de boel afkopen per ton voor een prijs die lager ligt dan (bijvoorbeeld) de mrb die de consument per maand mag ophoesten voor zijn modale auto? Scheef. En dan nog hoor ik de brancheorganisaties nu in het nieuws miepen dat het de concurrentiepositie ondermijnt...quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:37 schreef probeer het volgende:
Lasten voor de burger, bedrijfsleven zoveel mogelijk ontzien?
30 euro voor een ton CO2, dat staat toch op geen enkele manier in verhouding tot de maatregelen die burgers rechtstreeks opgelegd worden?
Precies dit dus.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Volgens mij is dat een koopje inderdaad. De gemiddelde mens stoot kennelijk 11 kilo co2 per dag uit en mag een hoop extra betalen voor gas, eten, autorijden, en weet ik wat om dat verder omlaag te brengen, maar een bedrijf dat al zo groot is dat ze boven de richtlijnen komen kan de boel afkopen per ton voor een prijs die lager ligt dan (bijvoorbeeld) de mrb die de consument per maand mag ophoesten voor zijn modale auto? Scheef. En dan nog hoor ik de brancheorganisaties nu in het nieuws miepen dat het de concurrentiepositie ondermijnt...
Nee klopt. Ik meen dat er best nog wel wat uitgewerkt moet worden, zoals bv. het stukje wat ik quote met een te ontwikkelen standaard en noem het maar op.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:50 schreef xzaz het volgende:
[..]
Bedankt dat had ik begrepen en gelezen alleen staan daar geen garde cijfers.
D66 heeft zich dan ook keihard zonder glijmiddel in haar kont laten nemen zeg.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:51 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Tsja de BVvd zit in het kabinet he. Had je iets anders verwacht? En toch blijven alle sukkels er maar op stemmen.
Rob Jetten een moraal? Die gast is echt de ideale tool voor het grootkapitaal.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:56 schreef probeer het volgende:
[..]
D66 heeft zich dan ook keihard zonder glijmiddel in haar kont laten nemen zeg.
Of die partij is blijkbaar ook moreel failliet, mochten ze het hier echt mee eens zijn.
In Rotterdam kwam vandaag juist naar voren dat ze bezig zijn om te stoppen met het warmtenet. Ondanks ruim 100 miljoen subsidie lukt het maar niet om op betaalbare wijze huizen van warmte te voorzien. Laat staan dat het kan concurreren met verwarming door gebruik van gas.quote:De komende jaren zullen de eerste wijken al van het aardgas afgaan. Vooral in grote steden wordt een warmtenet aangelegd.
quote:Wethouder: stoppen met Warmtebedrijf is een scenario
De gemeenteraad heeft wederom, met pijn in de buik, extra geld gestoken in het noodlijdende Warmtebedrijf. De openstaande lening is verhoogd van 94 naar 104 miljoen euro. Wethouder Arjan van Gils (grote projecten, D66) omschreef het als ‘tijd kopen’. Hiermee blijft het Warmtebedrijf in ieder geval nog dit jaar overeind en kunnen na de zomer verschillende scenario’s worden bestudeerd over de toekomst van het milieuvriendelijke, maar dure project.
https://www.ad.nl/rotterd(...)n-scenario~af7cb373/
Ik vond zijn 'ow maar ik vind het niet erg om zelf een vliegtax te betalen wanneer ik voor de zoveelste keer in het vliegtuig stap' erg tekenend voor dit onderwerp.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Rob Jetten een moraal? Die gast is echt de ideale tool voor het grootkapitaal.
Ja en Robbie denkt dat je slecht gedrag kan afkopen. Waarschijnlijk denkt hij dat een CO2 afkoop op de vlucht "goed" is. Hij gaat volledig voorbij aan het punt. Maarja, hij heeft inhoudelijk ook nul kennis hiervan.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:10 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik vond zijn 'ow maar ik vind het niet erg om zelf een vliegtax te betalen wanneer ik voor de zoveelste keer in het vliegtuig stap' erg tekenend voor dit onderwerp.
Nee Rob, je mist het complete punt. Het gaat niet om het ophalen van meer geld, het gaat om het terugdringen van gedrag wat zeer klimaatvervuilend is.
Inderdaad. De electriciteit die nodig is voor deze plannen is echt niet op te wekken met zonnepanelen en windmolens.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:08 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik begrijp niet, dat er helemaal niet ingezet wordt op kernenergie. En goedkoop redelijk schoon gas uit het buitenland.
Precies dat inderdaad.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja en Robbie denkt dat je slecht gedrag kan afkopen. Waarschijnlijk denkt hij dat een CO2 afkoop op de vlucht "goed" is. Hij gaat volledig voorbij aan het punt. Maarja, hij heeft inhoudelijk ook nul kennis hiervan.
Dat kunnen ze niet in Groningen kwijt.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:08 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik begrijp niet, dat er helemaal niet ingezet wordt op kernenergie. En goedkoop redelijk schoon gas uit het buitenland.
Dat is geen representatieve casus. Dat bedrijf gaat kapot aan een mislukte geplande uitbreiding naar Leiden en is een van de weinige warmtebedrijven met concurrentie.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
In Rotterdam kwam vandaag juist naar voren dat ze bezig zijn om te stoppen met het warmtenet. Ondanks ruim 100 miljoen subsidie lukt het maar niet om op betaalbare wijze huizen van warmte te voorzien. Laat staan dat het kan concurreren met verwarming door gebruik van gas.
De tekst in dit akkoord is niets meer dan wensdenken tegen beter weten in.
[..]
Gaat wel gebeuren hoor! De leidingen liggen er bijna in Germania. (Nordstream)quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:08 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik begrijp niet, dat er helemaal niet ingezet wordt op kernenergie. En goedkoop redelijk schoon gas uit het buitenland.
Maar Ze Russians is onze vijand, dus mag niet van onze regeringquote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:45 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Gaat wel gebeuren hoor! De leidingen liggen er bijna in Germania. (Nordstream)
nu pas? dat heb ik allang al gedaanquote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:10 schreef Bocaj het volgende:
Ben gelijk maar aan de slag gegaan vanmiddag!
-Heb de CV er al uitgesloopt en staat op MP.
-Maandag krijg ik een warmtepomp.
-Dinsdag komen de zonnepanelen al op het dak. (zonneboiler)
-Woensdag gaan ze gaten boren in de muren en opvullen met isolatiemiddel.
-Donderdag krijg ik 5 dubbel glas Hrrrrrrrrr++++++
-Vrijdag een nieuwe koelkast en wasmachine en droger.
Hoop zaterdag klaar te zijn voor de toekomst!
Moet nog wel een paar gaten boren ergens om wat frisse lucht binnen te krijgen!
En jullie? Nou?
kerncentrale bouwen duurt deccennia's, alleen al het vergunningstraject duurt al jaren en jaren en jaren.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:08 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik begrijp niet, dat er helemaal niet ingezet wordt op kernenergie. En goedkoop redelijk schoon gas uit het buitenland.
Tussen 2030 en 2050 moet je toch gas hebben nietwaar? Wel minder dan nu maar toch....quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:46 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Maar Ze Russians is onze vijand, dus mag niet van onze regering
quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:38 schreef Zelva het volgende:
Iemand al kunnen achterhalen of de prijs van, meestal verplichte en volstrekt monopolistische, warmtenetten nog steeds blijft gekoppeld aan de prijs van gas?
Zou wel weer typisch zijn
Het moet toch mogelijk zijn om binnen 10 tot 15 jaar een kerncentrale te bouwen, we zijn toch een innovatief land. In Frankrijk staan er ook genoeg.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
kerncentrale bouwen duurt deccennia's, alleen al het vergunningstraject duurt al jaren en jaren en jaren.
Wat bedoel je met redelijk schoon gas? Gas voor elektriciteitsproductie is te duur en voor huizen wordt het al gebruikt, dus dan krijg je geen CO2 vermindering....
Wat komt er in plaats van gas, steenkool, diesel en benzine eigenlijk? Ik weet niet of mensen zich dit realiseren, maar dit is wetenschappelijk onmogelijk met wind-, water- en zonne-energie. De energie dichtheid is simpelweg te laag.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:51 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Tussen 2030 en 2050 moet je toch gas hebben nietwaar? Wel minder dan nu maar toch....
Geloof nooit dat alles al van het gas af is in 2025 of 2030 of nog later....
Op Groningen hoeven we niet meer te rekenen want die gaat dicht naar het zich laat aanzien!
Waterstof (gas) komt in de plaats van aardgas. Leidingen schijnen geschikt te zijn....quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:56 schreef KlonkenTapper het volgende:
[..]
Wat komt er in plaats van gas, steenkool, diesel en benzine eigenlijk? Ik weet niet of mensen zich dit realiseren, maar dit is wetenschappelijk onmogelijk met wind-, water- en zonne-energie. De energie dichtheid is simpelweg te laag.
Dat er geen woord gerept wordt over kernenergie in de klimaatplannen laat alleen maar totale incompetentie zien. Wat een belachelijke bestuurders hebben we in dit land.
Groene politiekgeld weggooien kun je ook op andere manieren.
Alleen in een bananenrepubliek waarin de rechtsgang van burgers wordt geblokkeerd.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:55 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Het moet toch mogelijk zijn om binnen 10 tot 15 jaar een kerncentrale te bouwen, we zijn toch een innovatief land. In Frankrijk staan er ook genoeg.
Het gaat om co2 vermindering. Als je al gas gebruikt dan kan je het blijven gebruiken maar vermindert de CO2 niet. Stel dat wij alle huizen met bruinkool zouden verwarmen, dan zou een gs gestookte cv wel miileu winst opleveren....quote:Gas is voor een fossiele brandstof redelijk schoon dat bedoelde ik. en er is nog genoeg voor meerdere eeuwen.
indirect is dat er al als je ziet wat ze kosten....quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:00 schreef SeLang het volgende:
Ik mis nog een subsidie op het niet krijgen van kinderen.
Waterstof is een energiedrager, geen manier om energie te produceren. Dat waterstof moet je ergens met elekriciteit gaan maken en hoe kom je aan die elektriciteit?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:59 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Waterstof (gas) komt in de plaats van aardgas. Leidingen schijnen geschikt te zijn....
kolen, olie, benzine, diesel, gas.... allemaal energiedragers en van oorsprong is de energie van de zon afkomstig....quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:01 schreef KlonkenTapper het volgende:
[..]
Waterstof is een energiedrager, geen manier om energie te produceren. Dat waterstof moet je ergens met elekriciteit gaan maken en hoe kom je aan die elektriciteit?
Wat is je bedoeling met dit filmpje?quote:
Het klimaat moet inderdaad voor basisbehoeften als voortplanting gezet worden.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:00 schreef SeLang het volgende:
Ik mis nog een subsidie op het niet krijgen van kinderen.
Windmolens op zee. En waterstof uit zeewater maken.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:01 schreef KlonkenTapper het volgende:
[..]
Waterstof is een energiedrager, geen manier om energie te produceren. Dat waterstof moet je ergens met elekriciteit gaan maken en hoe kom je aan die elektriciteit?
Ik vraag mij af hoelang die koppeling houdbaar is...Denk dat die 2 een eigen weg gaan...quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:02 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wat is je bedoeling met dit filmpje?
,,Gemiddeld zijn de kosten hetzelfde als gas." Precies wat ik zeg. Probleem is dus alleen dat gas alsmaar duurder en duurder wordt, en niet vanwege marktwerking. Je warmtenet wordt dus ook alsmaar duurder en duurder, en ook hier speelt marktwerking geen enkele rol.
En dan sluit het filmpje af met 'een eerlijke prijs'. Maar wat is een eerlijke prijs? Waarom hebben we bepaald dat de kostprijs van gas per definitie die eerlijke prijs moet zijn?
Daarnaast kun je als je verplicht aangesloten bent op een warmtenet ook geen kant meer op. Je hebt te maken met één aanbieder voor zolang je in die woning woont, en kunt niet gaan shoppen voor een lagere prijs of gaan kijken naar een andere vorm van warmtevoorziening. Afname is contractueel verplicht.
Dat is niet wat ik bedoelde. Kolen/olie/benzine/gas kom je tegen in de natuur, waterstof niet. Olie is dan ook geen energiedrager, maar een energiebron. Er is nergens een bron van waterstof. Je kunt geen waterstof uit de grond halen en het gaan verbranden voor energie. Het enige wat je ermee kunt doen is het ergens produceren, zodat je die energie makkelijk kunt transporteren, om het vervolgens ergens anders weer te verbranden.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
kolen, olie, benzine, diesel, gas.... allemaal energiedragers en van oorsprong is de energie van de zon afkomstig....
Wat een flauwekul. Hoe wil jij dan voorzien in de energie behoefte? Het hele land volproppen met dure windmolens met een beperkte levensduur? Gaat nooit lukken.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Alleen in een bananenrepubliek waarin de rechtsgang van burgers wordt geblokkeerd.
[..]
Dat is wel een punt.....quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:02 schreef Zelva het volgende:
Daarnaast kun je als je verplicht aangesloten bent op een warmtenet ook geen kant meer op. Je hebt te maken met één aanbieder voor zolang je in die woning woont, en kunt niet gaan shoppen voor een lagere prijs of gaan kijken naar een andere vorm van warmtevoorziening. Afname is contractueel verplicht.
Daar heeft Nederland mogelijk niet genoeg zee voor.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:03 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Windmolens op zee. En waterstof uit zeewater maken.
https://www.duurzaambedri(...)terstof-uit-zeewater
4.66MW per vierkante kilometer aan energie, bij conversie naar waterstof en terug verlies je 2/3e van je energie, dus je zit op ongeveer 1.5MW aan waterstof dat je per vierkante kilometer op kunt wekken.quote:The results show that the optimal wind farm power density is 4.66 MW/km2
https://publicaties.ecn.nl/PdfFetch.aspx?nr=ECN-E--18-025
3000 kWh is 3 MWh. Er gaan 24x365=8760 uur in een jaar dus met windmolens lever je 8760x1.5MW=13.140MWh aan waterstof-energie per jaar op per vierkante kilometer windmolens. Dat is dus genoeg voor 13.140/3 =4380 auto's.quote:Zo heeft een Nissan Leaf een gemiddeld verbruik van circa 0,20 kWh/km. Stel dat je op jaarbasis 15.000 km rijdt, dan verbruikt deze elektrische auto per jaar 3.000 kWh
https://zerauto.nl/hoevee(...)en-elektrische-auto/
Het grootste offshore windmolenpark van Nederland is dus 68 vierkante kilometer groot, daar heb je er dus 1826/68=27 van nodig. 27 van dit soort parken om alle nederlandse personenauto's op duurzame energie te laten rijden.quote:Op bijna 85 kilometer uit de kust van Groningen is vanmiddag park Gemini geopend, het grootste offshore windpark van Nederland en een van de grootste ter wereld. Het bestaat uit twee velden van elk 34 vierkante kilometer, waar 150 molens staan.
https://nos.nl/artikel/21(...)rden-van-schier.html
Het komt waarschijnlijk wel goed!quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:02 schreef Zelva het volgende:
Daarnaast kun je als je verplicht aangesloten bent op een warmtenet ook geen kant meer op. Je hebt te maken met één aanbieder voor zolang je in die woning woont, en kunt niet gaan shoppen voor een lagere prijs of gaan kijken naar een andere vorm van warmtevoorziening. Afname is contractueel verplicht.
met een mixquote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:09 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Hoe wil jij dan voorzien in de energie behoefte? Het hele land volproppen met dure windmolens met een beperkte levensduur? Gaat nooit lukken.
Zie plaatje hierboven wat alleen al nodig is aan windparken om alle personenauto's van energie te voorzien.quote:
zou zomaar kunnen kloppen... ik ben te lui om het na te rekenen....quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:01 schreef KlonkenTapper het volgende:
[..]
Zie plaatje hierboven wat alleen al nodig is aan windparken om alle personenauto's van energie te voorzien.![]()
Wil je alles doen moet je dit nog keer 5 doen ofso?![]()
En ze kunnen niet verzekerd worden. Dus komen de kosten van een ramp volledig op het bordje van de belastingbetaler. De revenuen zijn dus voor de uitbater en als er iets mis gaat betaalt de burger de schade. Dat moet je maar willen.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
kerncentrale bouwen duurt deccennia's, alleen al het vergunningstraject duurt al jaren en jaren en jaren.
Een zeer groot gedeelte van alle autokilometers worden gemaakt voor korte afstanden die prima op de fiets te doen zijn (en met een elektrische fiets al helemaal). Wat dat betreft zou de overheid veel beter elektrische fietsen kunnen subsidiëren in plaats van elektrische auto's.quote:
Wil je de uitstoot significant terugbrengen of niet? Dit is de technologie die we hebben en daar moet men het mee doen.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En ze kunnen niet verzekerd worden. Dus komen de kosten van een ramp volledig op het bordje van de belastingbetaler. De revenuen zijn dus voor de uitbater en als er iets mis gaat betaalt de burger de schade. Dat moet je maar willen.
Zeer juist. Een warmtenet a.k.a. stadsverwarming moet men mijden als de pest. Je bent helemaal locked in qua prijsverhoging. Terwijl het best sympathie idee was om afvalwarmte kwijt te kunnen. Wat in principe een win-win is voor leverancier en afnemer. Het zou geen drol mogen kosten. Tot men doorkreeg dat door je afvalwarmte aan de gasprijs te koppelen een fabelachtig verdienmodel ontstaat.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:02 schreef Zelva het volgende:
En dan sluit het filmpje af met 'een eerlijke prijs'. Maar wat is een eerlijke prijs? Waarom hebben we bepaald dat de kostprijs van gas per definitie die eerlijke prijs moet zijn?
quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:10 schreef Bocaj het volgende:
Ben gelijk maar aan de slag gegaan vanmiddag!
-Heb de CV er al uitgesloopt en staat op MP.
-Maandag krijg ik een warmtepomp.
-Dinsdag komen de zonnepanelen al op het dak. (zonneboiler)
-Woensdag gaan ze gaten boren in de muren en opvullen met isolatiemiddel.
-Donderdag krijg ik 5 dubbel glas Hrrrrrrrrr++++++
-Vrijdag een nieuwe koelkast en wasmachine en droger.
Hoop zaterdag klaar te zijn voor de toekomst!
Moet nog wel een paar gaten boren ergens om wat frisse lucht binnen te krijgen!
En jullie? Nou?
Ik zeg niet dat ik het niet wil. Ik vermeld enkel even de niet geringe bezwaren. Je kunt een klein oppervlak als Nederland natuurlijk helemaal naar God helpen met een nucleaire ramp. Dat is best een dingetje om te overwegen vind ik.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:08 schreef KlonkenTapper het volgende:
[..]
Wil je de uitstoot significant terugbrengen of niet? Dit is de technologie die we hebben en daar moet men het mee doen.
Heel leuk en aardig dat men kernenergie niet wilt gebruiken, maar dan maak je het wetenschappelijk onmogelijk om volledig op duurzame energie over te gaan.
kapitalisme.....quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:08 schreef Bart2002 het volgende:
Ik kan er niet precies de vinger opleggen wanneer dit precies is misgegaan.
Volgens wie?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:06 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Een zeer groot gedeelte van alle autokilometers worden gemaakt voor korte afstanden die prima op de fiets te doen zijn (en met een elektrische fiets al helemaal).
Na een tsunami zoals in Japan?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik het niet wil. Ik vermeld enkel even de niet geringe bezwaren. Je kunt een klein oppervlak als Nederland natuurlijk helemaal naar God helpen met een nucleaire ramp. Dat is best een dingetje om te overwegen vind ik.
Post aangevuld. Dat geen enkele verzekeringsmaatschappij het risico durft te verzekeren zegt mij genoeg. De impact van een nucleaire ramp op een postzegel als Nederland is onvoorstelbaar m.i.quote:
Huizen zijn ook niet verzekerd tegen een nucleaire ramp, net zoals dat levensverzekeringen niet uitkeren dan voor de nabestaanden.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Post aangevuld. Dat geen enkele verzekeringsmaatschappij het risico durft te verzekeren zegt mij genoeg. De impact van een nucleaire ramp op een postzegel als Nederland is onvoorstelbaar m.i.
Ja, akkoord, maar grootste obstakel zijn de investeringskosten, denk ik, plus duurt het 10 jaar eer de boel aan het draaien is en tegenwoordig willen investeerders binnen 4 jaar volledige teruggave van de inleg. Liever nog eerder. En daarna rentenieren.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Post aangevuld. Dat geen enkele verzekeringsmaatschappij het risico durft te verzekeren zegt mij genoeg. De impact van een nucleaire ramp op een postzegel als Nederland is onvoorstelbaar m.i.
Ik denk dan inderdaad gewoon aan de bevolking. Mensen kunnen niet zo goed tegen die straling. Gebouwen wel natuurlijk. Ons vastgoed overleeft het wel maar wij niet perse. Het is zelfs de vraag of er nog wel nabestaanden bestaan dan.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Huizen zijn ook niet verzekerd tegen een nucleaire ramp, net zoals dat levensverzekeringen niet uitkeren dan voor de nabestaanden.
Minstens. De prognose is b.v. 7 jaar en dat wordt 15 in de praktijk (Finse centrale). En het is duur, zeer duur. Waardoor wanneer ze energie gaan leveren de kosten snel terugverdiend moeten worden. Goedkoper gaat dat beslist niet worden. Grondstofprijzen zullen ook gigantisch stijgen als iedereen een kerncentrale wil. Verder is kernfusie nog minstens 200 jaar weg schat ik. Als het ooit zal bestaan op aarde.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:17 schreef Ryan3 het volgende:
plus duurt het 10 jaar eer de boel aan het draaien is
Voor een deel ligt het dus aan de terugverdientijd die men in de tijd van het neoliberalisme verlangt hè. Dat moet heel erg snel zijn, 4 jaar tops, anders gaan we dat niet doen, dan gaan we in een andere sector van de economie gewoon beter de loonkosten omlaag gooien en zo heel veel geld verdienen. Zie nummertje van Abba over geld (money).quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Minstens. De prognose is b.v. 7 jaar en dat wordt 15 in de praktijk (Finse centrale). En het is duur, zeer duur. Waardoor wanneer ze energie gaan leveren de kosten snel terugverdiend moeten worden. Goedkoper gaat dat beslist niet worden. Grondstofprijzen zullen ook gigantisch stijgen als iedereen een kerncentrale wil. Verder is kernfusie nog minstens 200 jaar weg schat ik. Als het ooit zal bestaan op aarde.
De enige oplossing is onze ecologische voetafdruk zeer sterk verkleinen. Maar dat willen we niet.
Ja, maar ik bedoel dat wordt dus nooit getackeld, door geen partij in NL. En dan zijn wij zogenaamde verstandige Nederlanders?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:30 schreef Bart2002 het volgende:
Ja Ryan, de machinaties zijn om te huilen. Het is een hele nare wereld wat dat betreft om over de toekomst maar te zwijgen.
Ik weet ook niet waarom niet. Het is een op hol geslagen trein zonder noodrem. Ons model deugt niet. Het werkte zolang de nieuwe generatie de rekening betaalde en noodgedwongen een voorschot nam cq leende van de toekomst. Het feest is over omdat het toch een piramidespel blijkt te zijn die eeuwig groeiende economie. De natuurlijke hulpbronnen zijn verjubeld en daar zijn geen alternatieven voor. Ik vind het vooral heel zuur voor volgende generaties.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar ik bedoel dat wordt dus nooit getackeld, door geen partij in NL. En dan zijn wij zogenaamde verstandige Nederlanders?
https://www.milieucentraal.nl/nieuws/2018/forenzen-op-de-fiets/quote:
quote:Meer dan de helft van de autoritten is korter dan 7,5 km.
Top dankjewel.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 21:02 schreef rutger05 het volgende:
[..]
https://www.milieucentraal.nl/nieuws/2018/forenzen-op-de-fiets/
[..]
En een deel van rob zijn trips zullen zakelijk zijn en door ons betaalt wordenquote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja en Robbie denkt dat je slecht gedrag kan afkopen. Waarschijnlijk denkt hij dat een CO2 afkoop op de vlucht "goed" is. Hij gaat volledig voorbij aan het punt. Maarja, hij heeft inhoudelijk ook nul kennis hiervan.
Ik heb zoiets laats gelezen weet alleen niet meer waar.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:38 schreef Zelva het volgende:
Iemand al kunnen achterhalen of de prijs van, meestal verplichte en volstrekt monopolistische, warmtenetten nog steeds blijft gekoppeld aan de prijs van gas?
Zou wel weer typisch zijn
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |