YoshiBignose | zondag 21 april 2019 @ 10:28 |
Omdat ik dit een van de mooiste Evs vind van dit moment. Hier een topic. Kleur opties. https://imgur.com/a/bKvKGGZ Je hebt dus zwart(standaard) Zilver(1.005 euro extra) Blauw(1.005 euro extra) Wit(1.600 euro extra) Rood(2.100 euro extra) Opties motor https://imgur.com/a/BkWwsJC Je hebt op dit moment 2 verschillende motoren. De performance is voor 68.200 euro te verkrijgen . De long range is voor 58.300 euro. De long rang single motor is te bestelling op aanvraag De standard range plus is voor 47.800 euro Velgen: (Niet voor performance) https://imgur.com/a/30aBat6 18 inch aero velgen (inbegrepen) 19 inch sport velgen (1.600 euro) interieur https://imgur.com/a/Xk3JoUl Zwart( inbegrepen) Wit/zwart (1.050 euro) Autopilot Nu in begrepen. Sefdriving 5.300 euro voor levering 7.400 euro na levering Wat is jullie mening over deze prachtige ev [ Bericht 5% gewijzigd door Anne op 21-04-2019 13:34:19 ] | |
#ANONIEM | zondag 21 april 2019 @ 10:51 |
De prijzen kloppen niet meer in de OP | |
VEM2012 | zondag 21 april 2019 @ 12:31 |
Ja, enige update zou wel prettig zijn. | |
#ANONIEM | zondag 21 april 2019 @ 12:43 |
| |
#ANONIEM | zondag 21 april 2019 @ 12:44 |
Update even snel gedaan. Prijzen zijn iets goedkoper geworden | |
Hyaenidae | zondag 21 april 2019 @ 13:11 |
Dit is echt zo'n lelijke auto van de voorkant ![]() Mislukte eendenbek Van de zijkant ook btw, verneukte daklijn, en achterkant is ook niet echt lekker Mijn afgetrapte bak van 20 jaar oud heeft nog een betere stance. | |
Anne | zondag 21 april 2019 @ 13:34 |
Thanks! Openingspost meteen gewijzigd ![]() | |
#ANONIEM | zondag 21 april 2019 @ 13:48 |
dankjee | |
VEM2012 | zondag 21 april 2019 @ 19:02 |
In deel 1 maakte iemand zich zorgen om drukte bij snelladers. Dit was vanmiddag de situatie. 18 stalls, drie Tesla’s...![]() | |
Sounddragon | zondag 21 april 2019 @ 20:20 |
Over 20 jaar rijd je een dan inmiddels antieke Model 3, dan komen de laatste nieuwe futuristische zwevende modellen uit, heb je daar weer wat over te mauwen ![]() | |
YoshiBignose | zondag 21 april 2019 @ 20:21 |
Jij bent ook lelijk van de voorkant en zijkant maar gelukkig bestaat er nog zoiets als persoonlijke smaak, dus kan er nog steeds iemand verliefd op je worden. | |
Hyaenidae | zondag 21 april 2019 @ 20:22 |
Klopt, al vond ik de S wel geslaagd qua looks. Bij de X ging het fout en de 3 zet die lijn door helaas. De S is een beauty vergeleken met die mongolenbakken. | |
Hyaenidae | zondag 21 april 2019 @ 20:23 |
Gelukkig dat je m'n achterkant nog wel weet te waarderen ![]() | |
YoshiBignose | zondag 21 april 2019 @ 20:25 |
Die is ook niet echt lekker, maar als ik een kant moest kiezen... ![]() | |
Sounddragon | zondag 21 april 2019 @ 20:33 |
Get a fucking room ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 21 april 2019 @ 23:12 |
Ik verzin helemaal niks zelf. De 60D en 75D zijn opgegeven met hetzelfde vermogen. https://www.autoweek.nl/c(...)&id2=87420&id3=87125 https://www.ultimatespecs(...)sla-Model-X-75D.html | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 21 april 2019 @ 23:22 |
In de echte wereld niet, dus. Na drie bochtjes en twee rechte stukken, haakte hij af. En voordat je gaat zeuren dat hij niet zijn best deed; als je meer dan 50km/h boven de maximum snelheid gaat rijden om een 13 jaar oude Volvo bij te houden, ben je niet rustig aan het cruisen. Verder doe je nog wat aannames die hoofdzakelijk op gebakken lucht zijn gebaseerd, maar dat is bij jou redelijk de norm. | |
VEM2012 | maandag 22 april 2019 @ 06:51 |
Over bochtenwerk ga ik niet praten, jij roept het, niemand die erbij was, het zal allemaal wel. In rechte lijn heb je geen schijn van kans, hetgeen ik gewoon heb onderbouwd met links. Dan moet je niet aankomen met dat jij toch gelijk hebt en dat we jou op je woord moeten geloven. Over gebakken lucht gesproken... | |
Hyaenidae | maandag 22 april 2019 @ 08:31 |
Alsof het een prestatie is om een fucking Volvo af te troeven. ![]() Met R pakketje of niet, als je een Volvo een bocht om probeert te hoeken moet je alle zeilen bijzetten net als op een boot. ![]() Godver wat heb ik slechte ervaringen met het bochtgedrag van Volvo's zeg, of liever het gezegd totale gebrek eraan. Niet voor niks is de enige race waarin ze deelnemen de Volvo Ocean Race [ Bericht 7% gewijzigd door Hyaenidae op 22-04-2019 08:41:51 ] | |
VEM2012 | maandag 22 april 2019 @ 08:51 |
Ik zeg niet dat het een prestatie is. Ik zeg alleen dat het verhaal van Kapitein Iglo ongeloofwaardig is. | |
YoshiBignose | maandag 22 april 2019 @ 17:37 |
Blijkbaar werken zijn de stats niet bij als er een update is. Deze site bijv. wel: https://ev-database.nl/auto/1052/Tesla-Model-X-75D Het is alweer een tijdje geleden maar toen waren ze ineens 1 sec sneller bij de 100. | |
oldford | maandag 22 april 2019 @ 19:54 |
In deel 1 maakte iemand zich zorgen over wachtrijen bij snelladers. In Amsterdam Zuid Oost blijkt dat dus een terechte zorg te zijn. Zie: https://www.taxipro.nl/co(...)en-tot-supercharger/ | |
VEM2012 | maandag 22 april 2019 @ 20:12 |
Niemand heeft SuC Amsterdam nodig voor een rit door Europa. En zelfs daar heb ik nooit hoeven te wachten. | |
oldford | maandag 22 april 2019 @ 20:18 |
Nee, niet voor ritten door Europa, dat wordt ook niet beweerd in het artikel. Maar een hele beroepsgroep heeft deze locatie nodig voor de dagelijkse ladingen. En voor deze beroepsgroep geld dat wachten hun potentieel geld kost. Op de een of andere manier wist ik dat je dat zou gaan zeggen. | |
VEM2012 | maandag 22 april 2019 @ 23:21 |
Ik kan niet zo heel veel medelijden hebben met een beroepsgroep die een probleem veroorzaakt en vervolgens last heeft van dat probleem. En verder zeg ik gewoon zoals het is. Mind you, als ik daar ben is het in vrijwel alle gevallen omdat ik daar een concert heb en je daar indertijd gewoon gratis kon parkeren en dan ging ik in den beginne gelijktijdig laden en toen het wat drukker werd deed ik dat na afloop. | |
knoopie | maandag 22 april 2019 @ 23:49 |
Het zou wel fijn zijn als je alles iets minder alleen op jezelf zou betrekken. Mooi dat jij daar nog nooit hebt hoeven wachten, maar tesla zelf heeft nota bene geschreven dat er daar wachtrijen staan en daarom de taxirijders het niet mogen gebruiken tussen 7:00 en 22:00. Op sommige locaties en voor sommige mensen is dat probleem dus weldegelijk de realiteit, ook als jij het nog niet hebt ervaren. Dat jij nu de schuld bij de taxirijders wilt leggen is gewoon raar. Die mensen hebben ook gewoon een tesla gekocht met het recht om onbeperkt van de supercharger gebruik te mogen maken. Zelfde voor dat gedoe om de kofferbak in deel één. Het is heel fijn voor jou dat jij kan leven met een sedan achterklep. Maar dan hoef je niet meteen iedereen aan te vallen die alleen aangeeft dat een hatchback of station voor veel mensen de voorkeur zou hebben. (terwijl zelfs Elon Musk zelf heeft aangegeven dat het een compromis was: "this was a purposeful design choice intended to allow for greater headroom in the backseat" en er in de top 25 van meest verkochte autos in europa bijna geen model te vinden is dat ook als hatchback te koop is) Of beweren dat iedereen die graag wat hoger zit in een suv-achtig model direct een bejaarde is of een sufkut... (Gemiddelde leeftijd van mensen die een nieuwe auto kopen is 61 en in de top 25 staan toch wel verdacht veel hogere modellen...) Ik ben een groot voorstander van bedrijven zoals tesla die alles eens compleet anders doen dan dat iedereen het altijd heeft gedaan. Maar ook Tesla is niet perfect en ook tesla kan soms nog beter. Gelukkig staat Elon Musk vaak wel open voor (goed onderbouwde) kritiek. Het is jammer dat fanboys zoals jij dan wel elke discussie proberen dood te slaan. Probeer ook eens een beetje meer open te staan voor kritiek. [ Bericht 0% gewijzigd door knoopie op 23-04-2019 00:41:04 ] | |
knoopie | dinsdag 23 april 2019 @ 00:26 |
Om maar weer even terug te gaan naar de auto: ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat tesla zou kunnen als ze alles iets minder zouden toespitsen op maximale acceleratie/topsnelheid en nog meer op range. Als je deze zou beperken op een nog steeds best acceptabele 160 of 180 km/h en 8 seconden naar 100km/h, dan kan je ineens met smallere banden en kleinere remmen toe (minder rolweerstand). Bovendien kan je de motorelektronica optimaliseren op een lager vermogen. Batterijkoeling e.d. is dan ook minder kritisch. Aerodynamica is natuurlijk ook nog wel wat te halen. Een Cd van 0.24 is best ok, maar niet revolutionair. Waar blijven de cameras i.p.v. zijspiegels (die zijn in europa al toegestaan)? Misschien die frunk dicht laten of tenminste minder grote spleten tussen de plaatdelen? Eventueel zelfs retro wielafdekkingen achter zoals bij de DS vroeger? En als je de topsnelheid zou limiteren, dan kan je ook weer de aerodynamica optimaliseren op deze lagere snelheden. Hoeveel zou daar nog te halen zijn? Mijn schatting zou zijn dat er bij de rolweerstand nog wel 20% misschien te halen zou zijn. Wat betreft de aerodynamca heb ik wel eens een artikel gelezen dat in principe een Cd van 0,2 haalbaar zou moeten zijn zonder concessies te moeten doen aan de practische inzetbaarheid van een auto. Dat zou dan ook 20% minder luchtweerstand zijn. Dan nog een paar procenten winst in de elektronica, en in totaal kom je dan op 25% extra range? Ik zou het er denk ik wel voor over hebben. [ Bericht 0% gewijzigd door knoopie op 23-04-2019 00:41:45 ] | |
#ANONIEM | dinsdag 23 april 2019 @ 06:53 |
maar de tesla model 3 heeft nu immers alle nadelen van een sedan. | |
#ANONIEM | dinsdag 23 april 2019 @ 06:54 |
2wheel long range heeft een stukje langere range. Met je spiegels tja volgens mij mag het niet in veel staten van Amerika en daar richten ze zich op | |
Ivo1985 | dinsdag 23 april 2019 @ 08:22 |
Die problemen zijn in de taxibranche al zo'n 2 jaar bekend. En reken maar dat alle snellaadstations en superchargers in de zomermaanden die enigszins in de buurt van de Route dus Soleil of Duitse A3 staan ook ernstig overbelast zullen raken bij een relatief kleine toename van elektrisch vervoer. Je hebt zo'n snellader niet vaak nodig als je auto 300+ km range heeft, maar die keren dat je hem nodige hebt ben je met nog eens vele, vele anderen uit Nl, BE en NRW op weg naar zon of sneeuw. | |
YoshiBignose | dinsdag 23 april 2019 @ 08:33 |
Die snelladers zijn ondertussen al weg gehaald, er staan er nu 32 nu in Badhoevedorp. Taxi's zijn nog steeds wel een probleem maar ik dacht dat ze hun eigen supercharger hadden gekregen bij Schiphol. Deze zijn ook niet publiek beschikbaar maar alleen voor taxi's, alleen de meeste zijn te lui om die te gebruiken (en volgens mij moesten ze daar wel een beetje betalen). Alle keren dat ik lange afstanden in NL, naar Duitsland, België en Londen heb gereden, heb ik nog nooit hoeven wachten bij een supercharger. Ooit één keer was het vol maar toen reed iemand 5 sec. later al weg. Maar goed, als jullie niet houden van persoonlijke ervaringen dan zegt het inderdaad niets ![]() | |
knoopie | dinsdag 23 april 2019 @ 09:45 |
Klopt, tesla richt zich nu eenmaal sterk op de VS markt. Daarom waarschijnlijk ook eerst de sedan, en nog geen cameras in plaats van spiegels. Op het internet zwerven best wat renderings rond van een model 3 hatchback die ik ook best mooi kan vinden. Het argument van meer hoofdruimte klinkt plausibel, maar dat probleem is natuurlijk ook opgelost als je, zoals in onderstaande renderings, het dak nog een stukje langer naar achteren zou laten doorlopen. ![]() ![]() | |
VEM2012 | dinsdag 23 april 2019 @ 10:46 |
Probeer het eens inhoudelijk, in plaats van op de persoon... Die locatie in Amsterdam is een uitzondering, nergens in Europa (wereld) speelt het ‘taxi-probleem’. En het probleem wordt door Tesla natuurlijk benoemd als wachttijd voor onze klanten, aangezien dat sympathiek klinkt, maar gaat eerst en vooral om kosten. Waar een gemiddelde Tesla voor nog geen 100 euro per jaar aan stroomkosten bij de supercharger gratis afneemt zitten die taxi’s op duizenden euro’s per jaar. En dat kost geld en Tesla vindt dat terecht misuse. Dan speelt daarbij op die locatie nog iets bijzonders. Oorspronkelijk had het SeC twee stalls voor eigen gebruik (laden van auto’s die daar voor service waren en voor demo’s). Bij de verhuizing had men er voor eigen gebruik vier nodig en besloot men om er acht stalls neer te zetten en het als gewone SuC gelegenheid te labelen. Vanwege de taxi’s werd het drukker dan verwacht met alle logistieke problemen. Bij de normale SuC gelegenheden kun je zonder problemen stalls bijplaatsen, bij het SeC is die drukte gewoon ongewenst. Plus de gewone klanten klaagden over het gedrag van de taxichauffeurs alsmede de lagere laadsnelheid omdat je daar eigenlijk altijd wel een stallduo moest delen met een ander. Het zal best ook wel eens zo geweest zijn dat er een wachtrij was, maar dat is bij SuC normaliter geen probleem, want meer vraag = meer stalls. En dit is nu net die ene uitzondering waar alles bij elkaar komt. De hele discussie begon overigens over dat met het toenemen van elektrische auto’s je bij een paneuropese trip een probleem zou hebben met wachttijden en dat is dus gewoon niet waar. Ten aanzien van de achterklep heb ik alleen betwist dat de baggageruimte van de M3 heel slecht toegankelijk is. Ik heb nota bene zelf aangegeven dat voor veel mensen een hatch wel een voordeel kan hebben en een hatch in Europa nu eenmaal populair is. Je leest dus wel heel erg slecht! Die crossovers verkopen vooral goed aan bejaarden en sufkutten. Mijn mening, gebaseerd op mijn waarneming. Leer met andere meningen omgaan. Hier loopt ook iemand te roepen dat de M3 een lelijk ding is. Zijn mening. I don’t care. En als 61 het gemiddelde is, dan zitten er toch een hoop pensionado’s tussen de nieuwkopers, denk je niet? Hoe dan ook: ik heb geen probleem met kritiek, wel tegen ongefundeerde kritiek zoals dat je bij een paneuropese trip met wachttijden te maken krijgt. Terwijl ik (vanwege kleine kinderen) op de ‘zwarte dagen’ paneuropese trips maak en tegen geen probleem aanloop. Dat is mijn ervaring vs een vooroordeel. Hoezo is mijn ervaring dan irrelevant? | |
VEM2012 | dinsdag 23 april 2019 @ 10:58 |
De doorbraak van elektrische fietsen kwam met de high speed bike. Daarmee werd de elektrische fiets niet meer dat ding voor oma, maar voor iedereen. Ook bij auto’s is imago voor veel mensen van belang. Zeker aangezien de verkoop gestuwd wordt door leaserijders. Vaak toch rond de 30. Die willen toch graag in een auto met uitstraling. Tesla heeft dat mijns inziens heel goed begrepen. Anderen kunnen straks de elektrische bejaardenbakken maken. Tesla heeft bewust een ander segment gekozen. De batterijkoeling is het meest kritisch bij laden, dus daar win je niets. De motoren hebben geen extra verlies bij hogere vermogen. Die smallere bandjes gaan ook ten kosten van de passieve en actieve veiligheid, kleinere remmen zorgen alleen voor iets minder onafgeveerd gewicht, maar doet niets voor de range. De Model 3 heeft al de optie van aerowielen. En het design volledig ondergeschikt maken aan luchtweerstand: zie de BMW i3. No thanks! Nog afgezien van het feit dat 25% extra range winnen utopisch is. 5% misschien? Dan heb je toch veel meer aan kunnen laden met ruim 1.000 mijl range per uur! | |
VEM2012 | dinsdag 23 april 2019 @ 10:59 |
Als ik mij niet vergis is het bij de e-tron een van de grootste ergernissen, het gemis van conventionele spiegels. | |
VEM2012 | dinsdag 23 april 2019 @ 11:10 |
Ik kan real time zien hoeveel er op ieder moment bezet zijn. Het is gewoonweg niet waar dat je geen snellader beschikbaar hebt, ook niet op de ‘zwarte dagen’. En mocht onverhoopt een keer een SuC vol zijn, dan is in de buurt altijd wel een snellader van een ander te vinden. Die zijn 99,9% van de tijd uitgestorven. | |
#ANONIEM | dinsdag 23 april 2019 @ 11:31 |
kleinere banden is ook niet veilig op zo een grote wagen. | |
YoshiBignose | dinsdag 23 april 2019 @ 11:32 |
Volgens mij was het een optie hoor, dus je kon ook met normale spiegels bestellen. Zal heus wel toenemen met alle 3's erbij, maar goed die moeten er wel voor betalen dus die zullen het minder snel gebruiken dan de oude Sjes. En sommige extreme situaties zoals vakanties naar Frankrijk... tja, maar wij moesten vroeger bij een tankstation ook weleens wachten als het druk was in de zomervakantie. | |
VEM2012 | dinsdag 23 april 2019 @ 12:01 |
Dat bedoelde ik met ten koste gaan van actieve en passieve veiligheid. ![]() | |
VEM2012 | dinsdag 23 april 2019 @ 12:05 |
Ik wil alleen maar aangeven dat die cameraspiegels niet zaligmakend zijn. Tav drukker worden: as we speak is de M3 nog geen 10% van het aantal Tesla’s in Europa. Natuurlijk gaat het toenemen, maar met V3 charginv gaat ook de laadsnelheid toenemen. En het aantal stalls en locaties blijft groeien. Waldlaubersheim is de enige waar ik geregeld kom waar je nog wel eens het echt druk ziet zijn. Ionity is 10 km verderop. Ik zie daar nooit iemand laden. ![]() | |
Ivo1985 | dinsdag 23 april 2019 @ 13:17 |
En hoe is dat beeld als 10% van alle auto's op elektrisch is? Gaan ze dan voor die paar zwarte zaterdagen de snellaadstations zodanig uitbreiding dat er honderden tegelijkertijd hun stekkertje kunnen aansluiten? Zal een dure hobby worden, zo'n investering die je in 6 zaterdagen per jaar moet terugverdienen. | |
boegschroef | dinsdag 23 april 2019 @ 13:40 |
Dat komt omdat iedereen paaseitjes aan het zoeken was ![]() | |
YoshiBignose | dinsdag 23 april 2019 @ 13:54 |
Dat is allemaal geen probleem joh. De superchargers zijn al redelijk uitgebreid in de afgelopen jaren en Fastned e.d. maken ook steeds nieuwe snellaadplekken. Als er steeds meer EV's komen en brandstofauto's verdwijnen zullen veel benzinepompen zich ook aanpassen. Het lijkt me juist gunstiger voor ze omdat laden langer duurt dan tanken en dus ga je toch even wat eten en drinken halen, daar zit hun marge, niet op brandstof of stroom. Ook worden de accu's steeds groter, auto's zuiniger en laadpalen sneller waardoor je ook minder hoeft te laden. | |
VEM2012 | dinsdag 23 april 2019 @ 13:57 |
Erftstadt nu: 8 stalls van de 8 vrij toen ik aan kwam rijden. ![]() Eindhoven is vaak druk ja. Vandaag dat er nu ook veel stalls bij zijn gekomen. Maar ook daar nooit meegemaakt dat het volledig vol stond. | |
VEM2012 | dinsdag 23 april 2019 @ 14:07 |
Fastned gelooft daarin. En het is natuurlijk aan partijen als Tesla en VAG om te zorgen dat er voldoende zijn. Dus de businesscase is anders dan jij nu veronderstelt. Overigens zal de laadtijd nog rap afnemen, waarmee tussentijds laden weer interessanter wordt. Dan ga je ook mensen die nu geen laadpaal weg kunnen zetten over de streep trekken. Hoe dan ook: van wat ik de afgelopen 5 jaar heb gezien gaan snellaadmogelijkheden niet de bottleneck worden. | |
YoshiBignose | dinsdag 23 april 2019 @ 14:23 |
Zetten ze helemaal een hoogspanningsmast en halve stroomcentrale neer voor die superchargers, laadt er nog niemand ![]() | |
boegschroef | dinsdag 23 april 2019 @ 14:33 |
Ik dacht hetzelfde ![]() Zijn die laad-stations op zo'n plek niet erg diefstal gevoelig? Ik kan me voorstellen dat die kabels vrij kostbaar koper oid bevatten? | |
#ANONIEM | dinsdag 23 april 2019 @ 14:36 |
Mooie 3 heb je | |
VEM2012 | dinsdag 23 april 2019 @ 15:23 |
Midden in het zicht, want altijd vlakbij een hotel/tankstation/McDonalds. En dan nog dat je eerst een draad door moet knippen waar zoveel spanning op staat dat je daar eng van wordt. | |
VEM2012 | dinsdag 23 april 2019 @ 15:25 |
Thx. Vandaag idd op pad met de 3 in Duitsland. Die ik eigenlijk wel een stuk fijner vind dan de S. Luxeproblemen... ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 23 april 2019 @ 15:27 |
Heb je autonoom rijden? | |
VEM2012 | dinsdag 23 april 2019 @ 15:35 |
De Model S heeft EAP en de 3 zit te wachten op activatie van FSD. | |
knoopie | dinsdag 23 april 2019 @ 16:20 |
Ik had het niet over de batterijkoeling, maar over de regelelectronica die tussen de accus en de motoren zit en de motoren zelf. BLDC regelaars en de motor zelf hebben nu eenmaal niet 100% rendement, en dit wordt erger als je dichter bij v=0 komt. Zie bijvoorbeeld onderstaande grafiek voor de permanent magnet ac motor. Als nu de Vmax van 260kmh gelijk zet aan de vmax van de motor, 1800rpm, dan heb je op topsnelheid een motorrendement van 95%. Maar zodra je nederlandse snelwegsnelheden rijdt van 100 tot 120 kmh, dan heb je ineens nog een motor rpm van 800, en maar 90% rendement. Als je nu hetzelfde zou doen, maar de Vmax van 1800rpm op 160kmh zou leggen, dan had je bij deze specifieke motor bij 100 tot 120 kmh een mtor rpm van 1125 tot 1350. En dan zit je dus op de nederlandse snelweg ineens een stuk dichter bij de 95%. Dat is 5% gewonnen bij 100kmh, alleen in de motor zelf! Bij de motor driver zal er ook nog een efficiency te winnen zijn door het snelheidsgebied te beperken. Misshien iets minder, maar ook daar zijn nog wel een procent of 2 tot 3 te winnen. ![]() De energie die je dissiperen moet tijdens het remmen is nu eenmaal kwadratisch met de snelheid. Kinetische energie bij vmax van 260 is dus een faktor 2.6 meer dan bij 160kmh. Bij moderne remmen is niet de maximale remkracht het probleem, maar eerder de hoeveelheid energie die je kan opnemen voordat ze te warm worden. Dus ja, je kan met kleinere remmen toe als je de topsnelheid limiteert op 160kmh. Remschijf is lichter, maar ook de velg door de kleinere diameter. Banden met een lagere snelheidsindex zijn minder zwaar. Banden met een hogere wang zijn efficienter. De door tesla aangegeven Cd-waarde van 0.24 is gewoon best ok, maar niet uitmuntend. Er zijn verschillende mercedes en bmw modellen te koop die al op 0.22 zitten met de verzwarende omstandigheid van een verbrandingsmotor en er bovendien best ok uit zien. De BMW i3 is trouwens een slecht voorbeeld, want die heeft namelijk een best wel slechte Cd-waarde van 0.29. Een verbetering van 0.24 naar 0.22 moet er dus zeker in zitten naar mijn mening. Alle onafhankelijke verbetering zijn er al. De hyundai ioniq verbruikt 8.6% minder kwh/100km terwijl de afmetingen en geclaimde Cd zo goed als gelijk zijn. Dus moet de electronica en/of rolweerstand efficienter zijn. De nieuwe mercedes CLA heeft een Cd van 0.22. Dus dat is kennlijk ook mogelijk. Combineer beide, en je bent al een eind op weg. Waarom niet beide? De experts die bezig zijn met batterijen optimaliseren, die houden zich niet bezig met aerodynamica of motorelektronica. Ik zie dus niet in waarom het óf óf zou moeten zijn. Sneller laden of grotere accus is natuurlijk ook goed, maar is toch een beetje het equivalent van een inefficiente verbrandingsmotor "oplossen" met een grotere benzinetank. | |
VEM2012 | dinsdag 23 april 2019 @ 16:32 |
Die ionic is ruim 400 kg lichter. Dat is zeker bij acceleratie een flink deel van de efficiëntie en zou zo maar eens het geheel van die 8,6% kunnen verklaren. En dat lagere gewicht zit vooral in kleinere accu en derhalve een range die gehalveerd is tov een M3 Long Range. Er zullen best modellen komen met die smalle bandjes en minder vermogen. Tesla zal die kant gewoon niet opgaan. Gelukkig maar! | |
Odillia | dinsdag 23 april 2019 @ 22:18 |
Hoooi! Ik heb vandaag de Model 3 besteld via de leasemaatschappij. Helaas kunnen ze mij geen indicatie geven van de levertijd. Wat zijn jullie ervaringen qua levertijd? (Hoelang duurde de ontvangst na jullie bestelling?) Groet! | |
#ANONIEM | dinsdag 23 april 2019 @ 22:25 |
Welke heb je dan kijk ik even in mijn account [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2019 22:31:32 ] | |
Odillia | dinsdag 23 april 2019 @ 22:41 |
Thanks! Een Model 3 - deep blue metallic - met 19inch velgen via Leaseplan! | |
#ANONIEM | dinsdag 23 april 2019 @ 22:41 |
4wd long range? | |
Odillia | dinsdag 23 april 2019 @ 22:43 |
Ah shit - haha nee de Standard range plus! | |
VEM2012 | woensdag 24 april 2019 @ 07:07 |
Ik had de auto een week later. Maar de SR+ komt pas einde jaar naar Nederland aldus Tesla NL. | |
#ANONIEM | woensdag 24 april 2019 @ 07:08 |
Nog geen datum bekent | |
TheFreshPrince | woensdag 24 april 2019 @ 11:21 |
https://tweakers.net/nieuws/151942/tesla-actieradius-model-s-en-x-is-met-tien-procent-verhoogd-zonder-grotere-accu.html Weer een stapje dichterbij de 600 mile radius EV. Hogere energiedichtheid en optimaliseren zijn een betere oplossing dan alsmaar grotere en zwaardere accu's. Aan de motoren zelf valt nog weinig te verbeteren, over de 100% rendement ga je niet komen en ze draaien nu al rond de 97%. | |
knoopie | woensdag 24 april 2019 @ 13:45 |
Heb je daar een bron van, dat de motoren (inclusief motorregelaars) 97% halen? Eventueel nog vanaf een bepaalde snelheid en bij constante snelheid, maar direct vanaf nul kmh is zo goed als niet mogelijk. Zie mijn post een stukje hoger. Dit is natuurlijk absoluut geen tesla-specifiek probleem, maar bij alle electromotoren. Dit kan je dus gedeeltelijk compenseren door het inzetgebied van de electromotor te beperken. Het lijkt er ook op dat Tesla dit nu aan het doen is, aangezien ze volgens het door jou aangehaalde artikel voor en achter een verschillende motor inbouwen. Het kan natuurlijk ook zijn, dat ze tijdens normaal cruisen alleen de permanent magneetmotor gebruiken, en de inductiemotor alleen tijdens sterk accelereren en remmen? Dan heb je de efficiency van de ene gecombineerd met de vermogensdichtheid en weerstandsloze vrijloop van de andere. Geloof je me nu wel, dat er meer dan 5% te winnen valt? Volgens Elon Musk dus alleen al bij de motorelektronica, motor en koeling 10% | |
YoshiBignose | woensdag 24 april 2019 @ 14:00 |
Waar hebben we het over? Tesla's zijn best wel geavanceerd hoor als we het over EV's hebben. Kijk bijv. naar een Ampera-E die nog geen jaar geleden uitgekomen is. CW waarde is hilarisch slecht. En de nieuwe Leaf, die bij teveel snelladen niet meer kan bijladen. Volgens mij loopt Tesla nog steeds voor op techniek. Dat de auto's zuiniger gemaakt kunnen worden geloof ik wel, maar Musk wil snelle auto's en daar geef ik hem groot gelijk in ![]() | |
VEM2012 | woensdag 24 april 2019 @ 14:32 |
25% zit nog steeds ver van 10% en we hadden het over de Model 3, die deze efficiëntie al heeft, niet over de inmiddels 7 jaar oude techniek van de Model S. | |
VEM2012 | woensdag 24 april 2019 @ 14:35 |
Inderdaad. Sterkere motoren zijn niet nadelig voor de efficiëntie (heb ik mij laten vertellen door iemand die er kennelijk heel veel verstand van heeft). En sowieso is Tesla als het gaat om efficiëntie nog altijd de concurrentie ver voor. | |
knoopie | woensdag 24 april 2019 @ 15:46 |
Klopt, de efficiency von elektromotoren is nagenoeg gelijk, vanaf ongeveer 30% load! Die laatste nuance had die iemand die er kennelijk veel verstand van heeft waarschijnlijk ook er aan toegevoegd. Zie onderstaande rode lijn voor een typisch verloop van efficiency van een permanent magneet motor. ![]() https://www.lorentz.de/pr(...)e-dc-brushless-motor Dus nee, als je bijvoorbeeld 15kw nodig hebt om 120kmh te rijden, dan is een 250kw motor minder efficient dan een 60kw motor zou zijn. Natuurlijk, of die sterke afname van de efficiency bij 25% of bij 35% is, is per motor verschillend. Maar fysiek is onmogelijk dat het tot 0 gelijk efficient blijft. Bovendien heeft de tesla ook nog steeds een mechanische 1:10 vertraging tussen de motor en de wielen. Bij hoger vermogen moet dat ook zwaarder zijn uitgevoerd, en zal dus ook meer weerstand hebben. Dat zal niet veel zijn en zeker ergens boven de 97% zijn, maar ook daar is weer een procentje te winnen als je minder vermogen hebt. (marginal gains) Ik vind het trouwens wel een beetje jammer VEM2012. Je bent één van de pionieren door al vroeg een tesla te rijden, omdat je niet zoals de rest geloofde dat de toen bestaande auto het beste was wat er te krijgen was. Waarom zou je dat dan nu wel doen en geloven dat er niks meer te verbeteren is aan de bestaande model 3? [ Bericht 0% gewijzigd door knoopie op 24-04-2019 15:56:44 ] | |
VEM2012 | woensdag 24 april 2019 @ 17:39 |
Er is genoeg te verbeteren in de toekomst. Ik doel uitdrukkelijk op verbeteren naar de stand van de techniek van nu. | |
Jonmen | woensdag 24 april 2019 @ 18:15 |
Eind 2019 zou ik je aanraden om als verwachte datum aan te houden. Zeker als hij nog eens via een leasemaatschappij verloopt. | |
boegschroef | donderdag 25 april 2019 @ 12:02 |
Gaat Tesla het wel halen tot eind 2019? Ik lees net dat er weer terug rode cijfers zijn. Hoelang gaan ze dit nog volhouden? | |
#ANONIEM | donderdag 25 april 2019 @ 12:16 |
Zolang spaceX geld opbrengt hoef je nergens bang voor te zijn | |
Hyperdude | donderdag 25 april 2019 @ 12:55 |
Ik vind Tesla veelbelovend, maar word wel een beetje moe van alle "nieuwtjes". Gisteren geen stuur, vandaag een eigen verzekeringstoko, en tussendoor ff iets over recordverliezen fluisteren. NB. Is geld verbranden wel CO2-neutraal? ![]() | |
VEM2012 | donderdag 25 april 2019 @ 13:05 |
Was vooraf al duidelijk. Aantal afleveringen was lager in het eerste kwartaal omdat internationale leveringen nu eenmaal veel meer tijd kosten en dus ook meer voorfinanciering vraagt. Belangrijkste is de cashflow van Tesla. Niet dat die geweldig was in het eerste kwartaal, maar op zich kunnen ze nog wel even toe. En Panasonic moet hun problemen oplossen. Want dat remt het aantal auto's die ze kunnen bouwen. | |
Seven. | woensdag 1 mei 2019 @ 10:25 |
Ik moet in oktober een nieuwe auto uitkiezen. Ik rij nu een V40 met 14% bijtelling en ik wil eigenlijk netto niet meer gaan betalen. Tesla model 3 is maar een beetje groter. Ik rij elke dag van Apeldoorn naar Enschede en verder huur ik wel een auto als we op vakantie gaan (of ik plan het zo dat we elke dag binnen de actieradius blijven). De cataloguswaarde is wel hoger dan de V40 dus de vraag is of ik het erdoor krijg. Ik heb ook een tankpas en per jaar jaag ik er wel 4000 euro diesel doorheen. Binnenkort maar eens het autoreglement van mijn werk erbij pakken. Mijn collega is van een Qashqai naar een Stelvio gegaan, dus het is zeker mogelijk! | |
Apekoek | woensdag 1 mei 2019 @ 10:27 |
De long rang single motor is te bestelling op aanvraag... Deze zie ik dus wel bij Leaseplan staan maar niet op de Tesla website zelf, hoe zit dat? En kan ik dan van de fiscale waarde uitgaan van 53000 euro? | |
#ANONIEM | woensdag 1 mei 2019 @ 10:28 |
kwa lease kan je rond de 800~1050 euro rekenen. Als dat in je lease bedrag past en je baas vind Tesla’s niet patserbakken. Gaat vast lukken | |
Seven. | woensdag 1 mei 2019 @ 10:54 |
Mijn baas rijdt zelf in een Citroën slagschip ![]() | |
Apekoek | woensdag 1 mei 2019 @ 12:54 |
Uhm iemand die hier dus meer weet over de Long Range met achterwiel aandrijving? Leek mij beste bang for the buck, dat leek mij de midrange ook maar die is er uiteindelijk niet. | |
VEM2012 | woensdag 1 mei 2019 @ 13:02 |
Autopilot is van de long range rwd afgehaald. Dus je betaalt 53.000 euro en als je daar nog AP bij wil hebben komt er nog eens 3.200 euro bij. Dan zou ik altijd voor de AWD gaan. Ze worden wel al uitgeleverd. Dus wachttijd valt mee. Bestellen: gewoon een AWD bestellen op de site en daarna via Tesla Sales om laten zetten in een RWD. | |
#ANONIEM | woensdag 1 mei 2019 @ 13:25 |
En dan? | |
Apekoek | woensdag 1 mei 2019 @ 13:28 |
Maar waarom zie ik RWD Long Range niet aangegeven op de site? En inderdaad AWD bestellen en dan omzetten naar RWD, hoezo dan? Maar goed, is dus zonder AP? Waar kan ik dat zien? | |
VEM2012 | woensdag 1 mei 2019 @ 13:32 |
Krijg je met een beetje geluk begin juni de M3 LR RWD. ![]() | |
VEM2012 | woensdag 1 mei 2019 @ 13:35 |
Omdat het een off menu model is, net als de SR (waarbij het mij niet duidelijk is of die ook in NL besteld kan worden). | |
Apekoek | woensdag 1 mei 2019 @ 14:09 |
Is er ergens een overzicht met off menu modellen, want dat moet je dan maar net weten. Ik wil specs en prijzen. En waar zie ik dat er geen AP op zit, dat was nu toch gestandaardiseerd? | |
VEM2012 | woensdag 1 mei 2019 @ 15:49 |
Nee, dat is er niet. De RWD is gewoon motor minder, geen AP, iets hogere range, ¤ 53.000. | |
Apekoek | woensdag 1 mei 2019 @ 15:57 |
Een motor minder interesseert mij niet (zeker niet in het vlakke NL), des te dichterbij de 50k ivm bijtelling des te beter. Range voor een goede prijs is waar het mij om gaat. AP is toch nu op elk model standaard? --> https://tweakers.net/nieu(...)ard-bij-model-3.html | |
VEM2012 | woensdag 1 mei 2019 @ 17:47 |
De info die ik je geef is van vandaag. Orders tot 29/4 worden voor 53k geleverd met AP vanwege de verwarring, alles daarna zonder. Aldus Tesla NL. | |
#ANONIEM | woensdag 1 mei 2019 @ 18:01 |
Bron want dit is wel heel kut. | |
Apekoek | woensdag 1 mei 2019 @ 18:58 |
Dus 2 weken geleden is het als een standaard op alle Teslas doorgevoerd, en opeens is het 2 weken later het niet meer standaard... Bron inderdaad, ik kan het echt nergens vinden. Ziet er meer uit als fake news zo zonder bron. | |
#ANONIEM | woensdag 1 mei 2019 @ 21:04 |
Ik vind nergens een bron dus I call fake news | |
Apekoek | woensdag 1 mei 2019 @ 21:07 |
Tja weet je, Musk is geniaal maar vaak ook wat te impulsief. Dat hebben we o.a. gezien bij de prijs veranderingen de laatste tijd, maar dit maakt veel minder sense. En inderdaad, daar behoor je een persbericht van te vinden. Niet het geval. | |
YoshiBignose | woensdag 1 mei 2019 @ 21:11 |
Hmm? Zolang ik nu op Tesla.com een M3 bestel en er staat Autopilot | Inbegrepen dan is hij toch gewoon inbegrepen? | |
Jonmen | woensdag 1 mei 2019 @ 21:21 |
Ja maar dat is niet de LR RWD. Als je naar de website gaat bestel je ofwel de SR+ de LR AWD de P3D Voor een LR RWD moet je naar een Tesla garage gaan, en daarover gaat inderdaad nu het nieuws rond dat dit model niet is uitgerust met Autopilot. Anders is de LR RWD sowieso erg veel waar voor je geld. | |
Apekoek | woensdag 1 mei 2019 @ 21:37 |
We hebben het toch “maar” over software qua update en toch geen hardware? Waarom zou een standard plus het dan wel hebben en een model daarboven niet? Er is in de media gesproken over alle teslas toen autopilot standaard werd. Nogmaals, een bron aub | |
YoshiBignose | woensdag 1 mei 2019 @ 21:37 |
-oh toch wel nvm- | |
#ANONIEM | woensdag 1 mei 2019 @ 22:07 |
Wat was dit voor bron? | |
#ANONIEM | woensdag 1 mei 2019 @ 22:10 |
Weet je zolang de standerd plus AP nog inbegrepen heeft begrijp ik niet waarom tesla een software pakket uitzet bij de long range. | |
VEM2012 | woensdag 1 mei 2019 @ 22:33 |
Teslamotorsclub. Meerderen hebben vandaag definitief vernomen dat AP bij de LR RWD niet inbegrepen is. Net als bij de SR dat al vanaf het begin was. | |
VEM2012 | woensdag 1 mei 2019 @ 22:35 |
Dit gaat om een configuratie die je niet online (meer) vindt. Maar bel Tesla sales morgen even, die zullen het voor je bevestigen. Tenzij Elon vandaag weer iets anders besloten heeft natuurlijk. ![]() | |
VEM2012 | woensdag 1 mei 2019 @ 22:36 |
Omdat ze liever de dual motor verkopen. Meer marge. | |
VEM2012 | woensdag 1 mei 2019 @ 22:37 |
Goed nieuws trouwens voor de SR+ liefhebbers, die schijnt in juni al te worden uitgeleverd. | |
Jonmen | woensdag 1 mei 2019 @ 23:02 |
Dan wil ik graag een bron zien waar jij bewijst dat Tesla bevestigd dat er op de LR RWD autopilot zou zitten. De off-website modellen, de Standard en de LR RWD zijn exclusief autopilot. Als je al had besteld voor vandaag, dan krijg je nog wel autopilot erop blijkbaar.. https://teslamotorsclub.c(...)ijgt-geen-ap.150795/ | |
Apekoek | woensdag 1 mei 2019 @ 23:51 |
Hmmm jammer, al is long range belangrijker dan autopilot voor mij. Zou die update ooit nog gratis komen wanneer ze lang genoeg de lr rwd uit hebben gefaseerd? | |
#ANONIEM | donderdag 2 mei 2019 @ 07:09 |
De long range single motor met full driving moet dus nog extra de ap. Leuk dit. | |
Seven. | donderdag 2 mei 2019 @ 07:58 |
Ik zag eerst de meerwaarde van de AP niet zo. Maar eigenlijk wil ik dus LR én AP na het zien van de nodige reviews. Volgens de klasse waar ik bij aanvang in startte, mag ik tot 1050 euro leasen in categorie 2. Binnenkort maar eens praten met HR want inmiddels is mijn functie uitgebreid waardoor ik in categorie 4 zou vallen (1300 euro). Dan hoef ik geen concessies te doen en ik hou er volgens mij geld aan over netto. En dan nog een winterbanden plan, sportvelgen want de originele velgen zijn vreselijk. Kleurtje denk ik nog over na, ik moet heel eerlijk bekennen dat ik rode auto's zelden mooi vind maar Tesla rood is wel een prachtige kleur. Wit wil ik sowieso niet. Grijs vind ik wel de volwassen optie, ik wil geen sportwagen lookalike. | |
VEM2012 | donderdag 2 mei 2019 @ 08:23 |
Heb je ook gezien welke velgen er onder de aerokappen zitten? ![]() Als je AP neemt (wat zeker als je veel op de snelweg zit een aanrader is) zou ik gewoon doorschakelen naar de Dual Motor. Prettig als het regent, mocht je op wintersport willen helemaal, toch weer flink sneller en dat voor slechts 3,7% meerprijs. | |
Apekoek | donderdag 2 mei 2019 @ 09:03 |
AP levert nog te veel ongelukken op, waarom zou je het nu zo volledig mogelijk willen gebruiken? Ik wacht liever tot zoiets verder/uitontwikkeld is. | |
YoshiBignose | donderdag 2 mei 2019 @ 09:09 |
Onzin. AP werkt goed, maar het is nog steeds een hulpmiddel. Als je tijdje in je Tesla rijdt dan heb je door hoe het systeem werkt en wat z'n zwakke punten zijn. Als je veel snelweg en files rijdt dan is AP echt een verademing. Het is de enige optie die ik nu echt mis op m'n BMW. Maar ook op N-wegen gebruikte ik het vaak, als je 20 km achter een vrachtwagen zit hoef je tenminste niets te doen. De laatste tijd wel vaak zonder het sturen maar alleen de dynamische cruise optie omdat je zo vaak je handen op het stuur moet doen dat het een beetje vermoeiend wordt. Maar ja dat is wetgeving... 9 van de 10 ongelukken gebeuren nog steeds door menselijke fouten. | |
Apekoek | donderdag 2 mei 2019 @ 09:15 |
20 kilometer achter een vrachtwagen? Dus als die vrachtwagen in Haarlem rijdt hoef je niets te doen in Amstelveen. | |
VEM2012 | donderdag 2 mei 2019 @ 09:34 |
Als je de meerwaarde niet ziet is het voor jou misschien wel fijn dat je een gewone cc krijgt. Snel bestellen voordat Tesla de prijs verhoogt baar 45.000 incl AP. ![]() Ikzelf vind autopilot wel prettig werken, maar iedereen is anders. | |
YoshiBignose | donderdag 2 mei 2019 @ 09:35 |
Als jij op een N-weg van Haarlem naar Amstelveen rijdt ![]() Maar als je toevallig van Kwadijk naar West-Graftdijk moet kan dat zomaar kunnen ![]() | |
Apekoek | donderdag 2 mei 2019 @ 09:38 |
Een gewone CC? Welke Tesla is nu uberhaupt onder de 45k dan? Snap hem even niet. | |
YoshiBignose | donderdag 2 mei 2019 @ 09:42 |
Cruise control!!! | |
VEM2012 | donderdag 2 mei 2019 @ 09:49 |
55.000. Te weinig geslapen vannacht denk ik. ![]() | |
Apekoek | donderdag 2 mei 2019 @ 10:12 |
Aha! Zag even de context niet tussen Tesla begrippen en gewone afkortingen ![]() Anyway is een gewone CC dan op z'n minst adaptief? Daar zie ik wel de meerwaarde van in. | |
YoshiBignose | donderdag 2 mei 2019 @ 10:20 |
Tegenwoordig zijn de meeste dat wel ja, vooral op EV's. Toch werken ze in een i3 of Ioniq wel minder goed dan de Tesla. Tesla gaat rustig mee de file in en werkt ook onder de 50 km/u. | |
Apekoek | donderdag 2 mei 2019 @ 10:22 |
Mooi want je moet toch je poten op het stuur houden, dan is een adaptieve CC een prima tussenoplossing. | |
VEM2012 | donderdag 2 mei 2019 @ 10:24 |
Autopilot is adaptieve cc plus lane hold. Gewone cc is gewoon cruise control waarbij je zelf moet ingrijpen als er weer eens iemand loopt te treuzelen voor je neus. ![]() | |
Apekoek | donderdag 2 mei 2019 @ 10:45 |
Aha dus als je geen AP hebt, heb je dus ook geen adaptieve CC snap ik dus... | |
VEM2012 | donderdag 2 mei 2019 @ 11:28 |
Klopt. Al noemt Tesla het traffic aware cruise control (TACC) en is het iets uitgebreider dan gewone ACC. | |
Apekoek | donderdag 2 mei 2019 @ 11:39 |
Maar lees net dat bij TACC er wel adaptief wordt gereageerd op je voorligger, dan is het toch adaptieve CC? | |
VEM2012 | donderdag 2 mei 2019 @ 11:44 |
Klopt. Wat ik bedoel te zeggen is dat adaptieve cruise control bij Tesla TACC heet en ook wat beter/uitgebreider werkt dan ACC. | |
#ANONIEM | donderdag 2 mei 2019 @ 12:02 |
TACc is trafic aware ACC adaptieve | |
VEM2012 | donderdag 2 mei 2019 @ 12:29 |
Bij Tesla is het ofwel TACC ofwel CC. | |
Seven. | donderdag 2 mei 2019 @ 23:07 |
OK, geen sportwielen nodig dus ![]() Dual motor zie ik de meerwaarde nog niet van in (we zijn niet van wintersporten) dus daar zou ik van afstappen als ik daarmee onder het maximum maandbedrag blijf. | |
Apekoek | vrijdag 3 mei 2019 @ 14:12 |
Dit is kennelijk het alternatief voor Teslas zonder AP? --> https://tweakers.net/nieu(...)baan-te-blijven.html | |
VEM2012 | vrijdag 3 mei 2019 @ 14:20 |
Volgens mij krijgen alle Tesla’s met Autopilot hardware deze update in de toekomst (zit nog niet in de meest recente update). Ik lees overigens net dat je met een Tesla behoort tot subsidieslurpende elite. Toch eens bij de PVV informeren welke subsidie ik kan krijgen, ik heb die gemist. Drie keer maar liefst! | |
Apekoek | vrijdag 3 mei 2019 @ 16:55 |
Wat ik nog niet helemaal snap, zijn alle 3’s hardware technisch hetzelfde? Of niet? Is AP alleen een software matige update? | |
VEM2012 | vrijdag 3 mei 2019 @ 17:01 |
Ja, op de accu na (50 en 75 variant) en de tweede motor die bij de Dual motor wel en de RWD niet ingebouwd is. | |
YoshiBignose | vrijdag 3 mei 2019 @ 17:44 |
MIA, geen BPM (alhoewel dat meer een voordeel is voor Tesla zelf), geen motorrijtuigenbelasting en (wanneer van toepassing) een lage bijtelling. Daarnaast is er ook nog een aparte subsidie in verschillende steden maar daar zitten wel voorwaarden aan of het potje is al leeg. | |
Apekoek | vrijdag 3 mei 2019 @ 18:17 |
Wow, je betaald dus 3 a 5 duizend extra voor een software update, voor iets dat straks misschien standaard is. | |
VEM2012 | vrijdag 3 mei 2019 @ 19:12 |
Mia is een belastingkorting, geen subsidie. Bpm heeft geen starttarief, maar goed... die 360 euro maakt geen drol uit en nog steeds belastingkorting, geen subsidie. Lage bijtelling is relatief. Een elektrische auto heeft een totaal andere opbouw van kosten, waardoor het gebruik van de catalogusprijs een veel te hoge bijtelling zou geven. Voor een Model S betaal je dus al een bijtelling die al snel eerder te hoog is dan lager. Bij de goedkopere modellen ligt dat anders, maar wederom een belastingkorting, ipv subsidie. Dat van die steden wist ik niet? Heb je een voorbeeld? | |
VEM2012 | vrijdag 3 mei 2019 @ 19:13 |
Nou, je gaat echt niet zomaar ineens alsnog AP of FSD krijgen. Sterker nog, later bijbestellen is vaak duurder dan meteen. | |
YoshiBignose | vrijdag 3 mei 2019 @ 19:22 |
Misschien begrijp je niet goed wat een subsidie is? Het gaat erom dat de overheid extra geld uitgeeft om iets te stimuleren. Dan kan je doen door middel van een belastingkorting, een 0-tarief (MRB) of wat anders. In ieder geval moet de overheid miljoenen neerleggen om het potje voor bijv. de MIA te vullen. Ook het belastingvoordeel van de 4% bijtelling zal linksom of rechtsom ergens van betaald moeten worden. Nou ben ik het niet eens met Wilders dat het om de "elite" zou gaan. Heb zelf ook elektrische auto's gereden en ken genoeg die dat ook doen en die behoren echt niet tot de elite ![]() Den Haag had een subsidie voor elektrische bestelauto's en taxi's. Amsterdam had ook e.e.a. zie: https://www.amsterdam.nl/(...)elektrisch/subsidie/ En wat betreft de bijtelling van een S weet ik niet hoe jij rekent. Ik betaalde 4% over 90.000, dat is ¤3.600 per jaar. M'n broertje betaalde 22% over z'n Toyota iQ van 17.000, dat is ¤ 3.740 ![]() ![]() | |
VEM2012 | vrijdag 3 mei 2019 @ 20:35 |
Ik weet juist heel goed wat een subsidie is. Een subsidie is een bijdrage van de overheid. Dus per definitie geen belastingkorting. Een subsidie is naar aard alleen als de overheid geld naar de burger overmaakt. Bij belastingen is het andersom. Ik heb het over de huidige bijtellingsregeling. Een Model S LR, normaal aangekleed kost net iets meer dan een ton. Dan betaal je over de ene helft 4%, de andere helft 22%. Gemiddeld 13% dus. Echter zijn de totale kosten van zo’n auto in verhouding tot de catalogusprijs veel lager dan bij een ICE. Dus dat voordeel is eigenlijk helemaal geen voordeel. Bij een Model 3 natuurlijk wel. | |
#ANONIEM | vrijdag 3 mei 2019 @ 21:07 |
Nou mijn tesla heeft dus geen ap :’( | |
VEM2012 | vrijdag 3 mei 2019 @ 21:23 |
LR RWD besteld? Zo ja, wanneer? Want als je tijdig besteld hebt moet je bellen dat ze het nog moeten corrigeren. | |
#ANONIEM | vrijdag 3 mei 2019 @ 21:24 |
na 30ste is die pas officieel geworden. | |
Apekoek | vrijdag 3 mei 2019 @ 21:24 |
Blijf het raar beleid vinden van Tesla. Maar ikk hecht meer waarde aan bijtelling en de longest range, dus zou voor mij geen issue zijn. | |
#ANONIEM | vrijdag 3 mei 2019 @ 21:25 |
Nouja als ik een maand geleden had bestelt zat het er in voor de zelfde prijs. Nu betaal ik gewoon 2k meer | |
Apekoek | vrijdag 3 mei 2019 @ 21:26 |
Dat zeg ik, wel raar beleid. | |
Apekoek | vrijdag 3 mei 2019 @ 21:26 |
Maar hoe belangrijk is autopilot nou echt dan | |
Sunri5e | vrijdag 3 mei 2019 @ 21:27 |
Tesla 3 eigenaar meldt zich! | |
#ANONIEM | vrijdag 3 mei 2019 @ 21:30 |
ik snap het wel als je AP wilt was de long range RWD een hele goede bang for Buck. | |
#ANONIEM | vrijdag 3 mei 2019 @ 21:30 |
Welke heb je? | |
Sunri5e | vrijdag 3 mei 2019 @ 21:33 |
LR AWD | |
#ANONIEM | vrijdag 3 mei 2019 @ 21:34 |
welke kleur en zou je foto’s willen sturen | |
Sunri5e | vrijdag 3 mei 2019 @ 21:36 |
Zwart. Ik wil wel foto's sturen maar die heb ik nu niet voorhanden. Wat is er zo speciaal aan? Zoek op Tesla model 3 zwart en je kunt zien hoe de mijne eruit ziet 😋 | |
#ANONIEM | vrijdag 3 mei 2019 @ 21:38 |
Toch leuk om een in het wild te zien. | |
YoshiBignose | vrijdag 3 mei 2019 @ 21:38 |
Ja een bijdrage van de overheid... wie denk je dat die MIA betaalt? Ze noemen het zelfs op de officiële site een subsidie: https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen Ja huidige bijtellingsregeling is wel bagger geworden. Nu kan je beter 2x een EV van 50k kopen dan 1x eentje van 100k.... raar land. | |
Sunri5e | vrijdag 3 mei 2019 @ 21:38 |
Ik zal morgen eens kijken. Echter zo speciaal is het ook niet meer. Hier in de straat staan er inmiddels 3 ![]() | |
Apekoek | vrijdag 3 mei 2019 @ 21:41 |
Snap niet dat het nog goedkopere model, standard plus het dan wel heeft. Bovendien zou het zogenaamd bijdragen aan de veiligheid, en opeens is dat niet belangrijk meer kennelijk. | |
#ANONIEM | vrijdag 3 mei 2019 @ 21:55 |
Jup. | |
VEM2012 | vrijdag 3 mei 2019 @ 23:09 |
Auw! | |
#ANONIEM | vrijdag 3 mei 2019 @ 23:10 |
Baal nogal want opnieuw aanvragen ben ik weer maand verder. | |
VEM2012 | vrijdag 3 mei 2019 @ 23:15 |
Belastingkortingen zijn geen subsidies. Punt. En die mia wordt gewoon opgebracht door allen die belasting betalen, want uiteindelijk krijgt de overheid gewoon in totaal wat ze willen ontvangen. | |
VEM2012 | vrijdag 3 mei 2019 @ 23:18 |
Het is simpel. Panasonic levert niet genoeg accu’s. Daarom wil Tesla ofwel het kleine pakket leveren (weinig winst, maar wel veel auto’s uitleveren), ofwel het grote pakket, maar dan wel de dual motors omdat ze daar wel goed op verdienen. | |
VEM2012 | vrijdag 3 mei 2019 @ 23:20 |
Nou ja, mijn 3 was kort na de levering ineens 2.100 euro goedkoper te krijgen. Schouders ophalen, want het rijdt echt super. Ook de stoelen zijn veel lekkerder dan in de Model S. Die laatste heeft het voordeel van meer ruimte, maar verder... Nee, niets mis met de 3. | |
YoshiBignose | zaterdag 4 mei 2019 @ 09:31 |
Man man man, ben je nou echt een mongool of gedraag je je alleen maar zo? | |
Seven. | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:14 |
Wat is voor jullie de belangrijkste drijfveer om Tesla te gaan rijden? | |
#ANONIEM | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:20 |
Snelheid, OTA, EV, een looks. | |
Apekoek | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:31 |
Als ik er een van werk mag/kan leasen dan vooral om de lage kosten per maand en dat het een hoog gadget gehalte heeft. Maar laten we eerlijk zijn, de nieuwe Audi A5 ziet er echt wel beter uit. Ook is de afwerking qua materialen een stuk beter bij de Duitse 3 merken. | |
YoshiBignose | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:45 |
De aandrijving is wat de auto bijzonder maakt. Altijd stil en altijd vermogen. Iedere auto die je daarna instapt lijkt 20 jaar terug in de tijd. Alle mensen die zeggen dat elektrisch rijden niet de toekomst is de snappen het echt niet. En natuurlijk de gadgets (AP, updates, auto laten rollen met je telefoon etc.). Maar goed ik rij nu ook weer een ICE ![]() | |
VEM2012 | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:50 |
Reageer je altijd zo agressief als je gewoon ongelijk blijkt te hebben? | |
VEM2012 | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:31 |
Omdat een Tesla een vrijwel perfecte combinatie heeft voor het huidige verkeer. In het normale verkeer is het een heel comfortabele auto, die heel rustig te rijden is en op snelwegen en de meeste b-wegen kan de auto alles zelf doen, waardoor je heel uitgerust op je bestemming aankomt. En als je uit het drukke verkeer bent is het ook nog een hele snelle auto met een geweldige wegligging. Op het circuit heb je er misschien niets aan, maar op de openbare weg is het snelheidspotentieel van de Tesla uniek, omdat je onmiddellijk het volle vermogen ter beschikking hebt. Dus iemand inhalen als je maar een kort stuk kan overzien kan met een Tesla heel veilig. | |
Seven. | zaterdag 4 mei 2019 @ 12:31 |
Ik persoonlijk vind vooral dat dit het rijden van de toekomst moet zijn. Met name de combinatie van elektrisch en AP, milieuvriendelijker en veiliger verkeer. Maar de reden dat ik dan Tesla wil in plaats van bijvoorbeeld een Nissan Leaf, is dat ik een gadget mens ben en ik wil een auto waar men voor opzij gaat want ik rij wel een beetje door. | |
YoshiBignose | zaterdag 4 mei 2019 @ 12:44 |
Nee ik reageer agressief als ik met ontzettend domme en irritante mensen te maken heb. Maar goed, zowel de RVO als Belastingdienst noemt het een subsidie, alleen jij niet en nog denk je gelijk te hebben. Dan houdt de discussie op en kan ik je beter nog uitschelden voordat ik weer verder ga met m'n leven ![]() | |
Seven. | zaterdag 4 mei 2019 @ 13:08 |
Wel weer een agressieve post. Niemand kijkt nog naar wat je inhoudelijk wil zeggen als je loopt te schelden. Dus zelfs al heb je gelijk, dan nóg neemt niemand je meer serieus. | |
Hyperdude | zaterdag 4 mei 2019 @ 13:11 |
Subsidie of belastingkorting maakt hier weinig verschil. Semantics. Op het eind van de dag staat in beide gevallen hetzelfde saldo op je bankrekening, en heb je een voordeel t.o.v. voertuigen die niet onder een subsidie-/belastingkortingregeling vallen. ![]() | |
nostra | zaterdag 4 mei 2019 @ 13:17 |
1. Ik rij elke dag file en rij nu een schakel-V40. Dat is gruwelijk irritant en vermoeiend. Een automaat is al een hele stap voorwaarts, maar autopilot is dan al helemaal een zegen. 2. Het rijdt simpelweg fenomenaal als je niet in de file rijdt. 3. Geld. Die V40 kost me netto hetzelfde als die Tesla. 4. Inspector Gadget. ![]() | |
YoshiBignose | zaterdag 4 mei 2019 @ 13:30 |
Dat is waar, mensen geloven liever domme mensen die onzin praten. Het is toch duidelijk wat Wilders bedoelt met subsidieslurpende auto's? Iedere aap begrijpt het behalve hij. Linksom of rechtsom kost de MIA, lagere bijtelling, geen MRB, geen BPM, gemis aan brandstofaccijns etc. de overheid geld en dus subsidiëren ze elektrische auto's. Heb je hem al? Of al een keer proefritje in gemaakt... | |
nostra | zaterdag 4 mei 2019 @ 13:43 |
Alleen in proefgereden nog. AutoPilot nog niet echt kunnen uitproberen toen, bleef aan het stuur trekken. ![]() | |
VEM2012 | zaterdag 4 mei 2019 @ 15:59 |
Subsidies zitten aan de kostenkant van de overheid en niet aan de opbrengstenkant. En zijn uitgaven van de overheid zonder dat daar een tegenprestatie tegenover staat. Dat veel mensen (en kennelijk ook werkend bij de overheid) de term veel breder gebruiken zal best, maar het slaat gewoon nergens op. Er is gewoon een wezenlijk verschil: een subsidie krijg je onafhankelijk van je inkomen of winst. Een belastingkorting kun je alleen ten gelde maken tegen belasting die je af dient te dragen. En is daarmee per definitie een sigaar uit eigen doos. Edit: om het nog wat duidelijker te maken, het is fiscaal instrumentalisme. En overheden noemen het graag subsidie, maar feitelijk is er sprake van een zeer ongunstige regeling in Nederland ten aanzien van het privégebruik van auto’s. Die is overdreven hoog, zeker bij duurdere modellen. Er is veel meer sprake van een straf op het rijden van diesel/benzine. Net als dat de 19 ct/km als vergoeding voor woon-werkverkeer puur een straf is voor de auto naar je werk pakken. Framing. [ Bericht 12% gewijzigd door VEM2012 op 04-05-2019 16:11:40 ] | |
VEM2012 | zaterdag 4 mei 2019 @ 16:21 |
Dat bedoel ik: jij trapt in de framing. Ander voorbeeld: BPM. Het is niet zo dat elektrische auto’s daarvan uitgezonderd zijn, de BPM is tegenwoordig evenredig met de lokale Co2 uitstoot. En dat is niet bedoeld om elektrische auto’s te bevoordelen, het was bedoeld om auto’s die meer verbruiken dan de overheid wenselijk vindt zwaar af te straffen! En dan is dat bij de elektrische auto een uitgave van de overheid die met de WLTP in weerwil van de beloftes gewoon weer meer geld naar zich toeharkt? Vooral van de elite... Wilders noemt het een subsidie omdat dat veel meer klinkt als oneerlijk voor anderen. En dat terwijl de huursubsidie (en ja, dat is wel een echte subsidie, want je hebt er ook recht op als je geen inkomen hebt) ineens huurtoeslag is genoemd, want dat gaf een stigma. Het maakt de discussie derhalve zeer onzuiver. Nou is Wilders daar koning in, dus niets nieuws onder de zon. | |
knoopie | dinsdag 7 mei 2019 @ 21:15 |
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de techniek, een teardown video van de tesla. Samenvatting: Battery pack, bms en motor zijn indrukwekkend goed. Het traditionele auto gedeelte is door gebrek aan ervaring in de auto branche (carrosserie/chassis) onnodig ingewikkeld en zou daardoor goedkoper en lichter kunnen zijn. | |
Seven. | zaterdag 11 mei 2019 @ 11:44 |
Wij vragen ons af hoe je door de wasstraat gaat met zo een Tesla. Er zit niet echt een neutraal op, of wel? ![]() Verder met mijn baas gesproken, budget voor de Tesla zit wel snor. Ik moet onder 1180 euro blijven, volgens mij kun je dan wel long range + volledige autopilot krijgen, als je verder niet helemaal crazy gaat met lederen bekleding en trekhaak en laadpalen en noem maar op. Blijkbaar vragen wij standaard offertes op bij 2 leasemaatschappijen? Ik vind het allemaal prima, binnenkort maar eens offertes opvragen dan ![]() We rijden straks ff naar een Tesla dealer in Arnhem om te kijken of we er even in kunnen zitten. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 11 mei 2019 @ 12:10 |
Kan toch gewoon in park zetten? | |
Hyperdude | zaterdag 11 mei 2019 @ 12:13 |
Niet in wasstraat, vlgns. mij YT : Tesla 3 neutral how-to-filmpjes genoeg ![]() | |
Seven. | zaterdag 11 mei 2019 @ 12:16 |
Ik ga checken ![]() | |
VEM2012 | zaterdag 11 mei 2019 @ 12:39 |
Standaard heb je vegan leer. En er is verder geen enkele optie wat dat betreft. Het is feitelijk kleur kiezen van exterieur, interieur, 18/19 inch, al dan niet FSD en dat was het dan. ![]() O ja, de trekhaak kan ook nog. | |
VEM2012 | zaterdag 11 mei 2019 @ 12:40 |
Als je de wasstraat wil gaan bezoeken zou ik zwart afraden. Die gaat onder de swirls zitten (de ander lakken ook, maar lakzwart is wat dat betreft supergevoelig). | |
Seven. | zaterdag 11 mei 2019 @ 14:29 |
Pohhh jongens, wat een prachtige auto ![]() ![]() | |
YoshiBignose | zaterdag 11 mei 2019 @ 19:49 |
Zit wel een N op en daar moet je hem ook in zetten bij de wasstraat. Opletten dat je niet je riem los doet, dan zet hij hem automatisch in P. Is mij toen gebeurd en stond de hele wasstraat stil en ik snapte maar niet waar het door kwam ![]() Tuurlijk niet ![]() | |
VEM2012 | zaterdag 11 mei 2019 @ 20:52 |
In mijn glazen bol zie ik dat je de Model 3 gaat bestellen. ![]() | |
Seven. | zaterdag 11 mei 2019 @ 21:38 |
Waarschijnlijk wel ![]() Paar dingetjes opgestoken vandaag. Levertijd is nu 4-8 weken. De volledige AP is me afgeraden, standaard opties zouden genoeg zijn. | |
VEM2012 | zaterdag 11 mei 2019 @ 21:51 |
Levertijd is enorm afhankelijk van de configuratie. Ze worden niet op bestelling geproduceerd, maar gewoon geproduceerd en dan verscheept. Daarna koppelen ze wel bestellingen aan auto’s op de boot. Toen ik bestelde was de levertijd ook 8 weken. In de praktijk was het nog niet eens 8 dagen. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 12 mei 2019 @ 01:13 |
Met mijn Seat wel | |
Seven. | zondag 12 mei 2019 @ 08:09 |
Is summon standaard inbegrepen of is dit niet toegestaan in de EU? | |
VEM2012 | zondag 12 mei 2019 @ 08:56 |
Summon hoort bij FSD. En werkt al. Het wachten is op enhanced summon. Nu kun je er nog niet zo heel veel mee. Wel een voordeel als iemand zo heeft geparkeerd dat je niet meer met goed fatsoen in je auto kan. Ap: TACC en lane hold FSD: auto lane change, summon, navigate on autopilot. In de toekomst komt daar nog zaken bij als herkennen van verkeerslichten en verkeersborden en autonoom kunnen rijden in de bebouwde kom. | |
YoshiBignose | zondag 12 mei 2019 @ 09:25 |
Je handrem werkt niet ofzo? Hoe kan je anders door de wasstraat rollen ![]() | |
VEM2012 | zondag 12 mei 2019 @ 09:33 |
Niet iedere wasstraat is hetzelfde. Denk dat het daarin zit. | |
YoshiBignose | zondag 12 mei 2019 @ 09:44 |
Oh hij bedoelt zo'n roll-over waar je auto stilstaat en die borstels gewoon een beetje om je heen draaien? Bij een wasstraat denk ik aan een "straat" waar je doorheen rolt op zo'n rails... en volgens mij is er geen één waarbij je de auto in P of handrem moet gaan zetten hoor. | |
VEM2012 | zondag 12 mei 2019 @ 11:14 |
Inderdaad, die waar de auto stil staat bedoel ik. Verder weet ik er weinig van, ik laat mijn auto’s altijd met de hand wassen. De laatste keer dat ik in een wasstraat was bestond Tesla nog niet eens. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 12 mei 2019 @ 11:46 |
auto moet toch stil staan? | |
TheFreshPrince | zondag 12 mei 2019 @ 12:05 |
Hangt van de wasstraat af. | |
YoshiBignose | zondag 12 mei 2019 @ 13:28 |
![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 17 mei 2019 @ 12:48 |
Tesla Model 3 is nu te bestellen met trekhaak. Alleen nieuwe autos en je kunt 910 kg mee trekken. over AP vlgens mij is het nu weer wel op de longrange. Wie o wie verzint dit? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2019 12:49:47 ] | |
Apekoek | vrijdag 17 mei 2019 @ 13:18 |
Ik wil ook graag een model 3, maar laten we echt heel eerlijk zijn. Zo mooi is ie ook weer niet. Ik wil hem puur voor financieel gewin en dat het ding een hoog gadget gehalte heeft. De voorkant van model 3 vind ik lang niet zo stoer als de reguliere model S. | |
Apekoek | vrijdag 17 mei 2019 @ 13:19 |
Ik snap hem niet, zit AP nu wel weer op de RWD longrange? Dat is namelijk de versie die ik op het oog heb, zoveel mogelijk range voor een gunstige prijs. | |
#ANONIEM | vrijdag 17 mei 2019 @ 13:20 |
op dit moment wel. | |
Hyperdude | vrijdag 17 mei 2019 @ 13:24 |
2018 S kan je ook nog nieuw krijgen voor 160 ex netto p. mnd. Even bij de baas zeuren. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 17 mei 2019 @ 13:32 |
Teslas ze zijn net zo stabiel als bitcoin | |
Apekoek | vrijdag 17 mei 2019 @ 13:59 |
Mja, maar is duurder in de lease voor de baas inderdaad. En we gaan pas later dit jaar naar een nieuwe lease car kijken, weet niet of ze er dan uberhaupt nog zijn. | |
#ANONIEM | vrijdag 17 mei 2019 @ 16:57 |
[https://www.tesla.com/nl_(...)ate&smc_id=163265739 [ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2019 16:57:55 ] | |
VEM2012 | vrijdag 17 mei 2019 @ 17:06 |
De Model S is sierlijker, klopt. Staat tegenover dat de Model 3 gewoon fijner rijdt, sportiever. En ik vind de stoelen ook fijner zitten. | |
VEM2012 | vrijdag 17 mei 2019 @ 17:07 |
Ja. Voor ¤ 54.100 nu. | |
VEM2012 | vrijdag 17 mei 2019 @ 17:39 |
Ps RWD’s zijn kennelijk in overvloed beschikbaar. Nu bestellen is deze maand nog rijden lijkt het. Zeker in zwart/zwart. | |
Seven. | zaterdag 18 mei 2019 @ 08:08 |
Ik vind 'm wel 'zo mooi' als ik heel eerlijk moet zijn ![]() Ik wil daarnaast netto niet meer gaan betalen dan nu (V40 met 14%), en ik wil vooral niet groter. Model 3 is maar 30cm langer, verder zelfde formaat. | |
nostra | zaterdag 18 mei 2019 @ 08:12 |
Wachten duurt lang. | |
Apekoek | zaterdag 18 mei 2019 @ 08:20 |
Klinkt goed! | |
Apekoek | zaterdag 18 mei 2019 @ 08:21 |
Qua prijs ja logisch, maar qua verschijning is dit de nieuwe Prius (maar ok, dan iets mooier dat geef ik wel toe). | |
VEM2012 | zaterdag 18 mei 2019 @ 08:25 |
Dat ben ik toch niet met je eens. Ik vind de MS mooier, maar de M3 nog steeds er prima uitzien. Alleen recht van achteren vind ik het wat minder geslaagd. Niveau Prius is echt onzin als je het mij vraagt. Die auto lijkt gewoon bewust lelijk te zijn ontworpen. Met name de eerste en laatste variant. Mijn hemel! | |
Seven. | zaterdag 18 mei 2019 @ 08:45 |
![]() Vs Mwahhh, ik zie er geen Prius gehalte in terug. | |
Seven. | zaterdag 18 mei 2019 @ 09:17 |
Als dit al tot in den treure besproken is, dan alvast sorry ![]() Hoe laden jullie gemiddeld genomen? Thuis een lader, op het werk een lader? Ik wil op mijn werk een lader laten installeren op de bezoekersparkeerplaats want het heeft wel een mooie progressieve uitstraling. Die kan ik evt meenemen in de leaseprijs. Maar krijgen jullie er van de werkgever ook voor thuis een laadpaal bij of heb je die zelf moeten dokken? | |
VEM2012 | zaterdag 18 mei 2019 @ 09:30 |
Ik ben werkgever, maar mijn bedrijf heeft deze uiteraard betaald. Op marktplaats kun je voor 300-350 euro een Tesla Wall Connector (vaak onterecht een Tesla Wall Charger genoemd) aanschaffen. Die is op zichzelf prima thuis zelfstandig te installeren. Mits de woning er al goed op is voorbereid (liefst driefasen). Als je op het werk al kan laden is een thuislader wellicht helemaal niet nodig. Voor incidenteel laden is de bijgeleverde UMC (Universal Mobile Connector) voldoende. Lagere laadsnelheid (schuko 18 km/u, of vrij simpel met een camping wcd op te hogen naar 22 km/u), maar als je op het werk al iedere dag vertrekt met 90% lading, dan is dat ook voor vrijwel iedereen voldoende. Ps: als je meer dan incidenteel thuis gaat laden is een geijkte meter plaatsen wel nodig om de stroomkosten vergoed te kunnen krijgen. | |
YoshiBignose | zaterdag 18 mei 2019 @ 09:54 |
En sowieso verstandig want een normale wandcontactdoos houdt er ook niet zo van constant 3000+ watt erover heen te krijgen. Heb een keer bij m'n ouders dat gedaan en toen viel het stroom er na een tijdje af en dat ding was kokend heet. Die Tesla Wall Connector is idd beste value voor money maar je moet er wel rekening mee houden dat die altijd voor iedereen open staat.
![]() ![]() Of dit ![]() ![]() Of dit ![]() ![]() | |
VEM2012 | zaterdag 18 mei 2019 @ 10:11 |
Dat laatste kan een probleem zijn op de openbare weg. Maar de meesten hebben de TWC in de garage, of op de eigen oprit. Dan ben je wel heel brutaal om daar ongenodigd te gaan laden. ![]() En dan kun je altijd nog als je op vakantie bent even in de meterkast de automaat uit zetten. Als een wcd goed is gemonteerd (daar schort het vaak aan) is 13 ampere continu prima te doen en wordt het wel warm, maar niet heet. Maar als je alleen de UMC gaat gebruiken is een tientje investeren in een camping wcd wel verstandig. Daar kun je met gemak 16a continu over laten lopen. | |
Seven. | zaterdag 18 mei 2019 @ 12:16 |
Ik hou het eerst bij een laadpaal op het werk. Evt. kunnen we nog een wandcontactdoos tegen de voorgevel plaatsen, met een schakelaar en meter binnen. | |
Apekoek | zaterdag 18 mei 2019 @ 12:46 |
Nee klopt, Model 3 is echt wel mooier. Maar dit zal zeker wel zo’n zelfde type auto worden als toen qua interessante bijtelling. Op elke hoek van de straat zal je hem gaan zien staan en is daardoor straks echt geen bijzondere verschijning meer. Prius achtige taferelen. | |
Seven. | zaterdag 18 mei 2019 @ 13:40 |
Hoe meer, hoe beter! Ik zie dit als de toekomst van het autorijden en dit is een toegankelijk model. ![]() Over 3-4 jaar komen al die lease auto's op de markt. Ik ben sowieso al niet van exclusieve auto's, ik vind auto's al heel snel patserbakken en penisverlengers. Zelfs model 3 vind ik al een beetje op het randje. | |
YoshiBignose | zaterdag 18 mei 2019 @ 18:00 |
Ja volgens mij heb je een klein kutje ![]() | |
Seven. | zaterdag 18 mei 2019 @ 18:55 |
Zelfs al was mijn kut zo groot als een Grand Canyon, dan nóg zou dat geen invloed hebben op mijn autokeuze. De gemiddelde man vindt auto's heel wat belangrijker dan ik, dat weet ik wel. En dat is niet erg, wat ik van patserbakken vind, doet er niet toe voor said patsers. | |
Sounddragon | zaterdag 18 mei 2019 @ 21:05 |
Ik heb ws een kleintje, maar in de tweedehandsmarkt zou ik alsnog vissen voor een S ![]() Ik hoor dat onderhoud aan Tesla model S ongeveer zo duur is als van een dikke AMG.. Daar gaan ze geen klanten mee winnen/houden. | |
Apekoek | zaterdag 18 mei 2019 @ 21:34 |
Model 3 is een prima auto, maar hou toch op zeg, echt geen penisverlengende auto. | |
YoshiBignose | zaterdag 18 mei 2019 @ 21:51 |
Sommige mensen zijn raar, die vonden mijn 3-serie al een pooierbak. Dat valt ook wel weer mee. Je kan dat onderhoud afkopen of gewoon doen, maar ze controleren bijna niks en vraag inderdaad relatief veel. Toch heeft een S wel 4 jaar garantie en 8 op aandrijflijn en Mercedes niet. Maar als er iets stuk gaat en je moet zelf dokken dan is het inderdaad niet goedkoop. Voordeel is wel weer dat 99% de auto op de zaak heeft door de lage bijtelling en dus de Belastingdienst wel mee betaald aan je onderhoud ![]() | |
VEM2012 | zaterdag 18 mei 2019 @ 22:32 |
Het reguliere onderhoud is goedkoper dan eender welke auto. Als er eens wat stuk gaat zijn ze bij Tesla wel snel van de hele unit vervangen, dus dat kan dan een keer duurder dan gemiddeld zijn, maar verre van niveau AMG. En tot op heden niets anders meegemaakt dat ze alsnog gratis repareren uit coulance. Kortom: misinformatie. | |
Sounddragon | zaterdag 18 mei 2019 @ 22:34 |
Als hij straks in bulk de tweedehandsmarkt op geslingerd wordt is het geen belastingaftreksel meer he, dan gaan partikulieren ze rijden, als je mazzel hebt heb je er dan nog mrb-voordeel van, anders is het gewoon russische roulette tot het moment dat er iets duurs kapot gaat. | |
Sounddragon | zaterdag 18 mei 2019 @ 22:37 |
Ok, dat klinkt al een stuk beter als de horrorverhalen die ik wel eens lees. Maar jij rijdt er dus ws eentje in de garantie, die houdt ergens een keer op. Heb ik me altijd al afgevraagd he; je doet 400 km gemiddeld met een lading ofzo als je je een beetje gedraagt? En wat ben je kwijt per laadcyclus? | |
VEM2012 | zondag 19 mei 2019 @ 08:26 |
De S was al even uit de garantie. Die is tot 80.000 km. Dus daar was ik na 2,5 jaar al doorheen. 5 jaar gereden. Ook op het eind nog coulance gekregen. Ik doe ongeveer 450-500 km per volle acculading. En dan kost een volle lading gemiddeld 14 euro. [ Bericht 5% gewijzigd door VEM2012 op 19-05-2019 08:31:43 ] | |
YoshiBignose | zondag 19 mei 2019 @ 09:34 |
Hoe rij jij in godsnaam? Ik had een 75 en dat zou bij 22 cent per km dus ¤16,50 kosten en dan haalde ik meestal 300 km, maar in de winter nog wat minder. | |
boegschroef | zondag 19 mei 2019 @ 10:04 |
Dat valt me eigenlijk een beetje tegen, ik reed op lpg in mijn vorige auto ook zo’n 500 km voor 15 euro. Huidige auto verbruikt wat meer en zit op 20 euro voor ~ 500km. | |
YoshiBignose | zondag 19 mei 2019 @ 10:10 |
Was dat ook een auto van 2200 kg met zoveel pk? | |
boegschroef | zondag 19 mei 2019 @ 10:13 |
Niet zo zwaar, maar in welk opzicht is dat een pluspunt? Vermogen is er zat +- 480pk | |
YoshiBignose | zondag 19 mei 2019 @ 10:16 |
Je reed zo'n 1 op 20 met LPG en 480 pk? | |
boegschroef | zondag 19 mei 2019 @ 10:21 |
1 op 20? Lpg kost hier 40 cent. Dus dat is ongeveer 1 op 10. En ja dat haal ik. Met de vorige was al wat jaren geleden, net zoveel vermogen maar toen was de lpg nog 25-30 cent ![]() | |
VEM2012 | zondag 19 mei 2019 @ 10:22 |
Normaal met het verkeer mee. | |
VEM2012 | zondag 19 mei 2019 @ 10:25 |
Tsja, belasting op elektriciteit is hoog. Lpg is in NL wel ruim het dubbele van waar jij mee rekent. | |
boegschroef | zondag 19 mei 2019 @ 10:43 |
Nee hoor ik tank in nederland ook gewoon voor 61 cent dus niet ruim het dubbele, net de helft meer. Onder de streep valt het me erg tegen, ik dacht dat het goedkoper zou zijn. In de toekomst wordt lpg geweon veel duurder... maar ik had dit niet verwacht. Toch nog steeds blij met de keuze om nog niet over te stappen. Maar over 2 jaar zal ik het toch weer overwegen. | |
Seven. | zondag 19 mei 2019 @ 11:20 |
Dat ben ik met je eens, anders zou ik er zelf niet in rijden. ![]() | |
VEM2012 | zondag 19 mei 2019 @ 11:36 |
Wegenbelasting bij LPG is ook significant. En adviesprijs LPG is iets van 86 cent, dus ik denk dat 80 cent in NL een heel normaal gemiddelde is. Bij grote bedrijven die veel stroom gebruiken is stroom ook veel goedkoper. | |
boegschroef | zondag 19 mei 2019 @ 12:36 |
Daar zit het misschien in, ik woon al 15 jaar in België dus het is lastig vergelijken voor mij. Hier krijg je juist korting als je op lpg rijd. Maar die vergelijking van advies prijs en grote bedrijven vind ik scheef. Het gaat erom wat he als gewone consument betaald. En in omgeving brabant is lpg gewoon 60-65 cent. | |
Sounddragon | zondag 19 mei 2019 @ 15:13 |
Hmm, dat klinkt uiterst betaalbaar.. Volgens mij kost mijn 750 km ergens rond de 6 à 7 tientjes, en dan heb ik het nog niet over mrb voor een 1600 kilo zware diez0l. Hoeveel mrb betaal je voor zo'n elektrisch strijkijzer? | |
Sounddragon | zondag 19 mei 2019 @ 15:14 |
Die belgen snappen iig nog hoe je mensen uit de vervuilende auto's krijgt; en wij maar roeptoeteren dat ze daar achterlijk zijn ![]() | |
Ivo1985 | zondag 19 mei 2019 @ 17:08 |
Bij de lokale pomp is een korting van meer dan 20 cent per liter Lpg geen uitzondering. Op kleinere auto's is de extra wegenbelasting ten opzichte van benzine ook slechts marginaal. Op mijn Polo van 940kg scheelde het 5 euro per maand. | |
Fir3fly | zondag 19 mei 2019 @ 17:12 |
Dan is dit beter: ![]() | |
YoshiBignose | zondag 19 mei 2019 @ 17:26 |
Ik ging uit van 60 cent dus dan klopt m'n 1 op 20 toch gewoon..... maar dan zou je bij 500 km en 15 euro uitkomen op 1 op 13. Ik ben jaloers... met m'n 320 pk rij ik 1 op 9 en dan doe ik er nog 98 in ook voor ¤1,80 per liter. Gelukkig rij ik niet zoveel ![]() Ik ken jou... jij gaat die verbruikswaardes niet halen. Als je toch realistisch verbruik wil weten kun je denk ik beter mijn gemiddelde waardes aanhouden ![]() ![]() | |
boegschroef | maandag 20 mei 2019 @ 08:55 |
Een collega met een S komt zojuist binnen met een interessant verhaal. De bliksem is gisteren ingeslagen, zonnepanelen, tv, en alles kapot maar de Tesla aan de oplader was gestopt met laden maar daar lijkt nu niets mis mee te zijn, hij kon rijden en gewoon hier op het werk opladen. Heeft ie geluk gehad of zit er iets slims in de wagens om problemen met blikseminslag te voorkomen? | |
TheFreshPrince | maandag 20 mei 2019 @ 09:05 |
Als de bliksem goed inslaat is het kapot, ook de lader van een Tesla (en eventueel de Tesla zelf). Daar valt weinig aan te beveiligen. Ik heb bij klanten (als computermonteur aan huis) de stopcontacten letterlijk los van de muur gezien, de route van buizen als scheuren in het stucwerk, AOP's van kabelproviders die zwart waren van binnen, etc. Ook situaties waar in 1 woning vrijwel alles stuk was, de woning daarnaast geen schade had maar in de woning daarnaast wél weer apparatuur was gesneuveld. Het is onvoorspelbaar wat er stuk gaat (hangt af van de inslag) maar wat in het "pad" zit is kaput. Bij computers heb ik vooral netwerkkaarten en voedingen stuk gezien. | |
YoshiBignose | maandag 20 mei 2019 @ 10:26 |
Zijn zonnepanelen eigenlijk gewoon verzekerd in een standaard opstal/inboedelverzekering? Zou jammer zijn Magnet als je 20.400 kW in 1 klap naar de klote is ![]() | |
TheFreshPrince | maandag 20 mei 2019 @ 10:36 |
Valt onder de opstal, net als m'n warmtepomp. Heb daar nog een bevestiging van in m'n mail. | |
VEM2012 | maandag 20 mei 2019 @ 13:00 |
Vandaag bij een goedkope pomp in Eindhoven even gekeken. 71,9 cent. | |
VEM2012 | maandag 20 mei 2019 @ 13:01 |
Op de kop af nul euro en nul cent. ![]() | |
VEM2012 | maandag 20 mei 2019 @ 13:03 |
Je moet ook vooral niet de kosten van een A segment auto met een C segment auto gaan vergelijken. Daar komt bij dat het tov een elektrische auto het gehele bedrag aan houderschapsbelasting scheelt. ![]() | |
VEM2012 | maandag 20 mei 2019 @ 13:05 |
Model 3 is aanmerkelijk zuiniger dan de Model S. Met de nieuwe MS ben ik ook meer kwijt (350 km ipv 450 km). | |
VEM2012 | maandag 20 mei 2019 @ 13:07 |
Volgens mij is het erg lastig om bij een goed aangelegde connector de schade verder te laten komen door blikseminslag. | |
YoshiBignose | maandag 20 mei 2019 @ 14:00 |
Hij vroeg toch het verbruik van een S? | |
boegschroef | maandag 20 mei 2019 @ 14:20 |
Dat is dan geen goedkope pomp... zie https://www.lpg.nl —> actuele prijs 68 cent, tankstation riethoven was vanmorge 62 cent, had er nog speciaal op gelet. | |
VEM2012 | maandag 20 mei 2019 @ 14:24 |
Teveel gedacht vanuit het onderwerp hier dus. Bij de S is het inderdaad wat meer. Zo’n 25% meer om precies te zijn. | |
VEM2012 | maandag 20 mei 2019 @ 14:27 |
Met een adviesprijs van 86 cent is 72 cent nog steeds goedkoop. Niet iedereen komt in het gehucht Riethoven. | |
Seven. | vrijdag 24 mei 2019 @ 17:40 |
Proefritje gemacht. Heerlijke wagen! | |
#ANONIEM | vrijdag 24 mei 2019 @ 17:42 |
Mocht je 1500 km free supercharging willen hit me up | |
Seven. | vrijdag 24 mei 2019 @ 21:14 |
Wieso? Krijg je dat bij refferal? | |
#ANONIEM | vrijdag 24 mei 2019 @ 22:55 |
Jup. | |
Seven. | vrijdag 24 mei 2019 @ 23:22 |
Hoeveel refferals kun je als nieuwkomer aanleveren want VEM was je al voor ![]() | |
Seven. | vrijdag 24 mei 2019 @ 23:29 |
Ik ben nu over het interieur aan het denken. In het zwart vind ik 'm prima maar wel een beetje doorsnee, en oogt echt heel donker. De verkoper vond wit 'echt vet' ![]() Choices, choices ![]() | |
VEM2012 | vrijdag 24 mei 2019 @ 23:39 |
Model 3 is alleen maar wit of zwart interieur. Model S heeft wel creme. Wit zorgt wel voor een latere levering op de een of andere manier. Bij midnight silver vind ik zwart overigens het beste passen. Wit staat weer mooi bij zwart, wit en blauw. Tav de referral: dat kan maar één keer per bestelling. Tot en met maandag is het overigens 7.500 km supercharging ipv 1.500 km. | |
Seven. | vrijdag 24 mei 2019 @ 23:55 |
Zo snel krijg ik het er niet door op m'n werk, helaas ![]() | |
YoshiBignose | zaterdag 25 mei 2019 @ 09:15 |
Toen ik de S samenstelde had ik een creme plafond en de rest + interieur was zwart. Mensen zeiden tegen me dat ze het raar vonden dat het van zwart naar creme overging bij de raamstijlen. Maar toen ik eens in een volledig zwarte Model S reed zag ik hoeveel mooier het bij mij was. Het komt veel lichter over vooral icm dakraam. Maar als ik het goed zie is bij de 3 altijd wit op plafond en raamstijlen dus dat scheelt ![]() | |
Apekoek | zondag 26 mei 2019 @ 17:48 |
Hoe is de standaard navigatie? Ik las op Autoweek zonder live verkeer updates? Dat is wel een nadeel, dan rij je dus altijd files in? | |
#ANONIEM | zondag 26 mei 2019 @ 18:20 |
Volgens mij krijg je gewoon file info hoor | |
VEM2012 | zondag 26 mei 2019 @ 18:28 |
Het is in feite google maps, dus met live fileinfo. Nou zal ik niet zeggen dat die altijd het meest betrouwbare is, dus ik zou zeker ook filemeldingen luisteren, maar het is wel meestal de meest betrouwbare en ook nog het meest gedetailleerd. Alleen op de SR+ zou je het (nog) niet hebben. | |
nostra | zondag 26 mei 2019 @ 18:46 |
Nou, zeg dat. ![]() | |
Apekoek | maandag 27 mei 2019 @ 03:32 |
Autoweek zegt dit: Een groter verschil met de rest treffen we binnen in de Standard Range Plus. Deze is namelijk slechts ‘gedeeltelijk premium’ uitgerust. Daarmee schuilt het addertje vooral in het grote scherm, waar Tesla een versimpelde versie van de software monteert. Zo is het slechts een audiosysteem met een ‘upgrade’ van Immersive Sound en mist deze in vergelijking met zijn rijker uitgeruste broeders een aantal speakers. Ook de navigatie is minder luxe uitgerust en mist satellietbeelden met actuele verkeersinformatie. Het zijn ‘slechts’ basiskaarten die de weg leiden. Ook de ingebouwde internetbron met diens verbindingsmogelijkheden wordt uit de lijst geschrapt. Muziek streamen dient dan ook via de telefoon te gebeuren en kan niet via een op de auto zelf geïnstalleerde app. Alle materialen worden binnenin standaard in het zwart uitgevoerd. Een wit interieur heeft de meerprijs van ¤ 1.050 (foto 5). Daarnaast neemt de Model 3 standaard de autonome touwtjes voor een groot deel in handen, dankzij het sinds kort altijd aanwezige Autopilot. Een uitgebreider systeem (dat later dit jaar nog eens wordt geüpdatet) kost ¤ 6.400. | |
YoshiBignose | maandag 27 mei 2019 @ 10:15 |
Oh die SR+ is dus best wel wat kariger ja... | |
VEM2012 | maandag 27 mei 2019 @ 10:42 |
De SR+ is nog niet in Nederland, dus Autoweek lepelt de gegeven info van Tesla hier op. Je krijgt bij de M3 LR een jaar premium connectivity (dat is incl live verkeer, maar ook tune in, spotify, enz.). Daarna kost het ong 100 euro per jaar. Bij de SR+ krijg je het niet het eerste jaar gratis. Je moet dus vanaf het begin betalen. | |
VEM2012 | woensdag 29 mei 2019 @ 10:06 |
Kleine update over de SR+: deze heeft wel live traffic, maar je krijgt het simpelweg niet te zien op de kaart in de auto. Wel kan de auto de route aanpassen op bases van de verkeerssituatie. Waarmee het dus niet onderdoet voor veel andere systemen met live traffic. Met google maps op je telefoon kun je de visualisatie zien als je dat wil. Lijkt mij dus op die manier geen dealbreaker. | |
YoshiBignose | woensdag 29 mei 2019 @ 10:29 |
Hoop sowieso dat die navigatie verbeterd is in de 3, die van de Model S was echt bagger. Gebruikte meestal google maps op m'n telefoon om te kijken of de route en aankomsttijd echt wel logisch was. | |
VEM2012 | woensdag 29 mei 2019 @ 13:15 |
Ok. Nooit problemen mee gehad zelf. Niet op de classic S en niet op de meest recente MS. Maar goed, jij had net het model daartussen geloof ik. Al lijkt mij dat softwarematig hetzelfde. Ook in de M3 werkt het allemaal prima. | |
YoshiBignose | woensdag 29 mei 2019 @ 22:13 |
Je leest heel veel op fora, maar je hebt nooit alle klachten over de navigatie gelezen? Heb ermee in NL, DE, BE en UK gereden en 9 van de 10 keer geeft ie een slechtere route dan gmaps. Ik hoorde dat er recent wel updates waren over snelste route ipv kortste route (wat hij vaak leek te doen) maar heb ook zat situaties gehad waarbij je de snelweg afstuurde om daarna weer erop te gaan ![]() | |
Seven. | woensdag 29 mei 2019 @ 23:58 |
Gebruiken jullie voice commands? Tijdens het proefritje wel via voicecommand de navigatie terug naar de garage ingegeven, doe ik in mijn volvo ook ipv lopen draaien tot je bij de N bent enzo ![]() En is er al een koppeling met google home? Dan kun je bijv je auto op slot doen, of je auto voorverwarmen met een voice command. | |
Seven. | donderdag 30 mei 2019 @ 07:00 |
Gefunden! Koppeling met google home is er al: https://teslamotorsclub.c(...)r-general-use.91949/ Lijst met commando's: get charge status get car status get climate status get location turn climate on warm up my car cool my car set driver temperature to 72 set passenger side to 73 start charging stop charging honk the horn flash lights turn climate off stop climate stop heating stop cooling how warm is my car how cold is my car dude where's my car get ready to take off go into hyperdrive how far can I drive how far can I go whats your name switch cars set charge limit to 85 percent start charging to 90 percent whats the charge limit lock the car unlock the car | |
YoshiBignose | donderdag 30 mei 2019 @ 09:50 |
Dude where's my car ![]() | |
VEM2012 | donderdag 30 mei 2019 @ 11:37 |
Ik lees wat ik interessant vindt. Voor mijn gevoel is Tesla navi gelijk aan google maps. Maar ik kan mij vergissen. Wat met problemen mee kan spelen is dat kaartupdates alleen over wifi gaan en niet iedereen hangt de Tesla aan de wifi. Dan zul je best een verminderde navigatie krijgen naar verloop van tijd. Maar goed, ik herken het dus niet. | |
YoshiBignose | donderdag 30 mei 2019 @ 11:57 |
Nee de kaart is Google Maps, maar de navigatie is één of andere Navigon bagger. Ik kreeg zelden dezelfde route op de Tesla navi dan op m'n telefoon. En in 99% van de gevallen was de route via telefoon met Google Maps beter en accurater (bij files e.d.). Misschien dat het bij de Model 3 anders is... ik hoop het iig. | |
VEM2012 | donderdag 30 mei 2019 @ 15:48 |
Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik geen verschil merk tussen de MS en M3 als het gaat om navigatie. Maar goed, ik gebruik de navigatie meer om informatie over mijn aankomsttijd te krijgen en rijdt meestal zoals ik denk dat het het beste is. Ik zit veel op de weg, vandaar. | |
YoshiBignose | vrijdag 31 mei 2019 @ 12:50 |
Wat kan je nu nog eigenlijk met de aanbetaling van je Model 3 doen? Ik heb die toen ook gedaan, maar heb je nu nog voordeel omdat je voorrang hebt of iets? Of kan ik het beter annuleren nu ik er toch geen ga halen. | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2019 @ 13:01 |
Niks | |
Jonmen | zondag 2 juni 2019 @ 09:47 |
Waarom zou je hem laten staan als je hem niet gaat halen? ![]() | |
YoshiBignose | zondag 2 juni 2019 @ 10:57 |
Dacht misschien dat je nog steeds wel voorrang kreeg ofzo als je die aanbetaling had ![]() | |
#ANONIEM | zondag 2 juni 2019 @ 11:51 |
Officieel krijg je voorrang. | |
VEM2012 | zondag 2 juni 2019 @ 16:24 |
Genoeg voorbeelden van aanbetalers 2 jaar terug die nu nog wachten en anderen die bestellen en binnen een week rijden. Ze bouwen naar vermoedelijke vraag en niet op bestelling. ![]() | |
Jonmen | maandag 3 juni 2019 @ 00:05 |
Maar je gaat hem niet halen? Dus waarom dan bijhouden voor de voorrang? ![]() Of voor je nieuwe X met de Raven motoren? ![]() Bestellen is zonder reservering even snel ondertussen als met. En voor de Y hoef je het ook nog niet de doen. Had er 2 staan. 1 heb ik gebruikt, de andere teruggehaald. | |
Rockefellow | dinsdag 4 juni 2019 @ 12:12 |
Waarom zie je af van je aankoop? Ik sta nu voor de overstap naar elektrisch maar ben vooral benieuwd naar geluiden om het niet te doen. Tot nu toe staat alleen nog overeind dat ik het interieur van mijn huidige auto een stuk fraaier vind. | |
YoshiBignose | dinsdag 4 juni 2019 @ 13:15 |
Ik had al een S, dacht voor m'n werknemer in de toekomst een 3 of m'n broertje die ook ondernemer is had wel interesse. Uiteindelijk heeft hij een i3 gekocht omdat toen duidelijk was dat die 50k Model 3 er nog niet was. Nu ging het allemaal nog wel sneller dan verwacht, maar 50k is ie wel vrij kaal en zo'n tweede hands i3 is goedkoper en degelijker. M'n werknemer rijdt nog prima in z'n Ioniq en de zaken gaan niet meer zo goed als toen. Heb m'n S ook verkocht en rij nu een 1-serie. Het verschil tussen een beetje mooie Model 3 of mijne tweede hands S was echt heel klein qua prijs dus dan had ik hem net zo goed kunnen houden. Als de zaken weer beter gaan zal een EV weer gunstiger voor me zijn maar tot 50k zie ik nu (en binnenkort) weinig toffe auto's. | |
Rockefellow | dinsdag 4 juni 2019 @ 13:24 |
Het is inderdaad nog behoorlijk aan de prijs wil je een redelijk voertuig halen. Maar onder aan de streep is het fiscaal wel erg aantrekkelijk. Wellicht dat ik ook nog even wacht om te kijken hoe de ontwikkelingen vorderen. Risico is dan wel dat het op termijn fiscaal niet echt interessant meer is. Zaken gaan niet zo goed meer? De markt draait overuren toch? ![]() | |
YoshiBignose | dinsdag 4 juni 2019 @ 13:36 |
Tja dat zegt niet altijd wat. Ik heb ook websites die gewoon reclame-inkomsten e.d. draaien en als die wegvallen om wat voor reden dan kan dat veel geld schelen. Nu maar weer beetje boekhouden ![]() | |
Seven. | zaterdag 8 juni 2019 @ 10:31 |
https://www.topgear.com/c(...)arging-car-world?amp![]() | |
#ANONIEM | zondag 9 juni 2019 @ 16:20 |
Nice | |
nostra | zondag 9 juni 2019 @ 17:47 |
Nog steeds geen afleverdatum helaas, duurt lang. Wel kans op een AAA-11-A kenteken zo. ![]() | |
VEM2012 | maandag 10 juni 2019 @ 13:11 |
Wat heb je besteld dan (as in: welke opties, kleur, velgen)? Overigens worden deze maand veel Model 3’s afgeleverd in Nederland, dus goede kans dat je binnenkort een datum krijgt. | |
VEM2012 | maandag 10 juni 2019 @ 13:12 |
Bleek overigens niet te kloppen. De update zal waarschijnlijk snel komen, maar afgelopen weekend bleef het stil. |