abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186326818
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 13:28 schreef Sjemmert het volgende:
Range is nog steeds om te janken met zo'n ding. En volgens mij zit de accu/batterij techniek al aardig tegen het plafond dus veel beter dan deze matige specs zal het ook niet worden voorlopig.
Gelukkig heeft een BMW M3 een kortere range. Maar die mensen tanken zeker elke dag?
De range van een tesla Model 3 long range kort noemen is nogal kortzichtig. Zeker aangezien er veel benzine autos zijn met een kortere range.

Waarbij je een EV dagelijks kan opladen zonder dat het je extra tijd kost en een ICE dat niet heeft.
pi_186326939
BMW M3
Verbruik 8,9km per liter (fabrieks)
Tank 63 liter
Is 560 km


Tesla model 3 long range AWD
560 km range(WLTP)

Dit als allebei met fabrieks metingen en klopt WLTP heel erg met de werkelijkheid.
Veel auto’s hebben een range van 500-700km


Nog leuker als je dan gaat kijken wat die afstand je kost.
63l x 1,80= 113,6 euro
75kW * 0,25= 18,75 euro.

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2019 14:00:40 ]
pi_186327208
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 13:51 schreef Tailless het volgende:
BMW M3
Verbruik 8,9km per liter (fabrieks)
Tank 63 liter
Is 560 km


Tesla model 3 long range AWD
560 km range(WLTP)

Dit als allebei met fabrieks metingen en klopt WLTP heel erg met de werkelijkheid.
Veel auto’s hebben een range van 500-700km


Nog leuker als je dan gaat kijken wat die afstand je kost.
63l x 1,80= 113,6 euro
75kW * 0,25= 18,75 euro.
En hoelang moet je dan laden als die leeg is ?
pi_186327222
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:08 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

En hoelang moet je dan laden als die leeg is ?
Snel laden of gewoon traag?
Want traag laden is geen issue want dat doe je toch snachts
pi_186327318
Bedoel als ik werk is die gewoon inpluggen wat 4 sec werk is en daarna is die vol. Dus altijd 500 km range beschikbaar
pi_186327328
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:09 schreef Tailless het volgende:

[..]

Snel laden of gewoon traag?
Want traag laden is geen issue want dat doe je toch snachts
Als je op de snelweg rijd en het is wat kouder dan kom je nooit aan die 570 hoor trek daar nog maar 100km vanaf. En dan mag je weer gaan laden. Een oude Suzuki alto is minstens 2 keer zo snel in zuid Spanje dan zo'n tesla vermoed ik zomaar.

En dat is dan het beste wat er is ?
pi_186327370
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:18 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Als je op de snelweg rijd en het is wat kouder dan kom je nooit aan die 570 hoor trek daar nog maar 100km vanaf. En dan mag je weer gaan laden. Een oude Suzuki alto is minstens 2 keer zo snel in zuid Spanje dan zo'n tesla vermoed ik zomaar.

En dat is dan het beste wat er is ?
Dat is wel overdreven. Als ik naar Londen ging was dat ongeveer 650 km. Ik had met de 75 dan ongeveer 300 km range maar je laadt meestal iets eerder al op, dan gaat het ook sneller. Als dat betekent dat je iedere 3 uur even moet laden (zeg ruim 45 minuten) dan is dat niet zo erg toch? Iedere 3 uur even eten en pissen doe je volgens mij normaal ook (met kleine kinderen misschien wel meer), dus echt veel extra verlies heb je niet.

En geloof mij, als je met je Tesla eenmaal aankomt voel je je veel fitter dan met een Alto :P Mede door de auto pilot hoef je op de snelwegen bijna niets te doen.
Facts don't care about your feelings
pi_186327418
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 13:51 schreef Tailless het volgende:
Tesla model 3 long range AWD
560 km range(WLTP)
Leuk die range, naar dat is alleen en uitsluitend in de zomer, zolang de airco niet gebruikt wordt.
In de winter - met gebruik van de verwarming - zit je gauw aan gemiddeld 400 kilometer.
Ben je onderweg naar de wintersport op de snelweg dan kom je niet verder dan zo'n 350 kilometer.
In de zomervakantie op de snelweg haal je ook niet veel meer als 450 kilometer.
Zie: https://ev-database.nl/au(...)ong-Range-Dual-Motor
pi_186327459
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:25 schreef oldford het volgende:

[..]

Leuk die range, naar dat is alleen en uitsluitend in de zomer, zolang de airco niet gebruikt wordt.
In de winter - met gebruik van de verwarming - zit je gauw aan gemiddeld 400 kilometer.
Ben je onderweg naar de wintersport op de snelweg dan kom je niet verder dan zo'n 350 kilometer.
In de zomervakantie op de snelweg haal je ook niet veel meer als 450 kilometer.
Zie: https://ev-database.nl/au(...)ong-Range-Dual-Motor
vergelijk even met een ICE airco kost ongeveer 0,5 liter benzine per uur. Range van een ICE is ook veel lager dan op papier he.
pi_186327655
Ook benzine wagens komen minder ver in de winter.
Maar dan nog steeds als je tijdens eten kan laden is het nooit een probleem en hoevaak ga jij op vakantie met je auto? 1 keer per jaar? Huur dan een andere auto voor die ene dag.
pi_186327751
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:43 schreef Tailless het volgende:
Ook benzine wagens komen minder ver in de winter.
Maar dan nog steeds als je tijdens eten kan laden is het nooit een probleem en hoevaak ga jij op vakantie met je auto? 1 keer per jaar? Huur dan een andere auto voor die ene dag.
Leuke en aardige excuses maar doe dan niet alsof het geen probleem is van een EV en je wel range hebt. Het is gewoon een feit dat een EV daar nog flink te kort komt ten opzichte van benzine auto's en voorlopig lijkt het er niet op dat dat gauw beter wordt.
pi_186327894
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:22 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat is wel overdreven. Als ik naar Londen ging was dat ongeveer 650 km. Ik had met de 75 dan ongeveer 300 km range maar je laadt meestal iets eerder al op, dan gaat het ook sneller. Als dat betekent dat je iedere 3 uur even moet laden (zeg ruim 45 minuten) dan is dat niet zo erg toch? Iedere 3 uur even eten en pissen doe je volgens mij normaal ook (met kleine kinderen misschien wel meer), dus echt veel extra verlies heb je niet.

En geloof mij, als je met je Tesla eenmaal aankomt voel je je veel fitter dan met een Alto :P Mede door de auto pilot hoef je op de snelwegen bijna niets te doen.
Ik vind 25% langere reisduur behoorlijk anders. Een auto moet je van A naar B brengen en een tesla duurt daar gewoon aanzienlijk langer over wanneer je tussendoor moet laden.
pi_186327898
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:49 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Leuke en aardige excuses maar doe dan niet alsof het geen probleem is van een EV en je wel range hebt. Het is gewoon een feit dat een EV daar nog flink te kort komt ten opzichte van benzine auto's en voorlopig lijkt het er niet op dat dat gauw beter wordt.
Nou dan draaien we het om.
Ik rijd 250 km op een dag.

Bij mijn M3 tank ik dus om dag.

Dit kost mij 10 a 15!minuten per week.

Bij een model 3 kan ik elke dag mijn auto opladen thuis en dit kost mij 5 seconden per dag elke dat heb ik weer de volle 550 km range.
Dit kost mij 70 seconden per week.

Voor het gemak ben ik dus 5 keer sneller met mijn vervoersmiddel vol te tanken.
pi_186327950
Verder vind ik het heel normaal om elke 2,5 uur even kwartiertje mijn benen te strekken. 250 km kan je in een kwartier snel laden er wel bij krijgen.
pi_186328227
Je kan het bagatelliseren wat je wilt. Je kan ook gewoon eerlijk zijn en erkennen dat het wel degelijk een nadeel is ten opzichte van een benzine auto.
pi_186328295
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 15:27 schreef Sjemmert het volgende:
Je kan het bagatelliseren wat je wilt. Je kan ook gewoon eerlijk zijn en erkennen dat het wel degelijk een nadeel is ten opzichte van een benzine auto.
Die situatie die je schetst? Ik vind een half uurtje later op vakantie geen mega groot nadeel. Die tijd bespaar ik dik door niet meer te moeten tanken. Wat voor jou een nadeel is zie ik niet als probleem. Gewoon plannen met laden. Waarin ik benzine nu ook al plan
pi_186328310
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 15:27 schreef Sjemmert het volgende:
Je kan het bagatelliseren wat je wilt. Je kan ook gewoon eerlijk zijn en erkennen dat het wel degelijk een nadeel is ten opzichte van een benzine auto.
Ik zie niet in waarom het een nadeel is.

Altijd met volle accu vertrekken, dus zelden hoeven bij te laden is een voordeel.
En met een range van >380km ben je zelfs vanuit Groningen al over de grens bij Luik voor je weer moet laden. Normaal zou ik dan allang even een pauze houden, benzine tanken, broodje eten.

¤0,046 per kilometer aan stroomkosten is ook heel netjes, met mijn benzinevoertuig zit ik op ¤0,14 per km. :)
pi_186328334
En de echte kilometervreters kunnen natuurlijk nog enkele jaren wachten, het lijkt altijd zo'n discussie van "alles of niets".

Als je in de doelgroep van ongeduldige kilometervreters valt, is het misschien (nog) niets voor jou.

Tesla heeft voor volgend jaar (dus ga maar uit van 2021 :') ) al een 600 mile / 965km range auto aangekondigd anderen zullen zeker volgen.

Meer dan 1000km lijkt me tamelijk nutteloos, je sleept dan veel te veel accu mee, dat soort afstanden ineens rijden is ook niet heel gezond voor je jezelf en medeweggebruikers.

Ik zou met 350 tot 400 echte kilometers ruimschoots toe kunnen.
pi_186328355
Trouwens bij de meeste mc Donalds zijn er tesla snellaadstations. Mijn benzine wagen is nooit vol als ik daar eet🍔
pi_186328363
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 15:37 schreef MaGNeT het volgende:
En de echte kilometervreters kunnen natuurlijk nog enkele jaren wachten, het lijkt altijd zo'n discussie van "alles of niets".

Als je in de doelgroep van ongeduldige kilometervreters valt, is het misschien (nog) niets voor jou.

Tesla heeft voor volgend jaar (dus ga maar uit van 2021 :') ) al een 600 mile / 965km range auto aangekondigd anderen zullen zeker volgen.

40k per jaar wat voor ritjes rijden die mensen dan? Ben echt benieuwd
pi_186328369
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 15:41 schreef Tailless het volgende:

[..]

40k per jaar wat voor ritjes rijden die mensen dan? Ben echt benieuwd
Dat is gemiddeld ook maar ~150km per werkdag.
pi_186328400
Dat jullie het niet willen zien maakt niet dat het niet zo is. Ik zal niet ontkennen dat een EV ook voordelen kan hebben ten opzichte van benzine auto's. Ik vind het alleen wel vrij grappig om te zien hoe de voordelen inmens geprezen worden maar de nadelen een beetje genegeerd of gebagatelliseerd worden.
pi_186328407
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 15:45 schreef Sjemmert het volgende:
Dat jullie het niet willen zien maakt niet dat het niet zo is. Ik zal niet ontkennen dat een EV ook voordelen kan hebben ten opzichte van benzine auto's. Ik vind het alleen wel vrij grappig om te zien hoe de voordelen inmens geprezen worden maar de nadelen een beetje genegeerd of gebagatelliseerd worden.
Welke range zou voor jou voldoende zijn?
pi_186328578
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 15:46 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Welke range zou voor jou voldoende zijn?
Wat jij hierboven noemde klinkt al een stuk beter. Dat zou ik persoonlijk acceptabel vinden als je dat werkelijk kan halen. Ik vraag me alleen af wat dat dan gaat wegen. En ik vraag me af hoe lang het duurt om zo'n accu weer te vullen met snel laden (ik heb eerlijk geen idee).
pi_186328651
Laadtijd volgens Tesla voor de model 3: 270 kilometer in 30 minuten.
https://www.tesla.com/nl_NL/model3
pi_186328652
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:04 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Wat jij hierboven noemde klinkt al een stuk beter. Dat zou ik persoonlijk acceptabel vinden als je dat werkelijk kan halen. Ik vraag me alleen af wat dat dan gaat wegen. En ik vraag me af hoe lang het duurt om zo'n accu weer te vullen met snel laden (ik heb eerlijk geen idee).
Dat hangt af van de laadstroom.

Een accu om 1000km te halen, zal een capaciteit van zo'n 200kWh moeten hebben.

Tesla kan met z'n nieuwe supercharger 350kW laden (watergekoelde kabels :D ), dus zou je die in 35 minuten vol hebben maar dan ga je er vanuit dat hij helemaal leeg is en dat je direct nog eens 1000km af te leggen hebt.

Thuis laden zal uiteraard een stuk langer duren aangezien je daar op 3-fasen met zo'n 11kW kan laden.
pi_186328736
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:10 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat hangt af van de laadstroom.

Een accu om 1000km te halen, zal een capaciteit van zo'n 200kWh moeten hebben.

Tesla kan met z'n nieuwe supercharger 350kW laden, dus zou je die in 35 minuten vol hebben maar dan ga je er vanuit dat hij helemaal leeg is en dat je direct nog eens 1000km af te leggen hebt.

Thuis laden zal uiteraard een stuk langer duren aangezien je daar op 3-fasen met zo'n 11kW kan laden.
Hmm oke met supercharger 3 kwartier laden per 1000km zou ik mee kunnen leven dat is imo acceptabel. 18 uur laden (thuis) voor een volle lading vind ik dan wel weer te lang.

Maar wat gaat het wegen ? 1000kg accu ?
pi_186328852
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:15 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Hmm oke met supercharger 3 kwartier laden per 1000km zou ik mee kunnen leven dat is imo acceptabel. 18 uur laden (thuis) voor een volle lading vind ik dan wel weer te lang.

Maar wat gaat het wegen ? 1000kg accu ?
Hangt af van de energiedichtheid, nog geen info over gezien.
pi_186328887
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hangt af van de energiedichtheid, nog geen info over gezien.
Worden daar nog een beetje stappen gemaakt dan ?
pi_186328990
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:26 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Worden daar nog een beetje stappen gemaakt dan ?
Gemiddeld een verdubbeling in capaciteit iedere 10 jaar.

De overstap van 18650 naar 21700 cellen helpt ook nog zo'n 15%.
Daarnaast productieproces naar (NCA) Nickel Cobalt Aluminium cathode.
Het voltage per cel kan misschien ook omhoog naar zo'n 5 volt.
Allemaal kleine verbeteringen en mogelijk een zwaarder accupakket.

En het kan daarnaast natuurlijk ook zijn dat ze nog iets meer kilometers uit een kWh weten te persen.
pi_186330392
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:10 schreef MaGNeT het volgende:
Tesla kan met z'n nieuwe supercharger 350kW laden (watergekoelde kabels :D ), dus zou je die in 35 minuten vol hebben maar dan ga je er vanuit dat hij helemaal leeg is en dat je direct nog eens 1000km af te leggen hebt.
Wederom wel erg optimistische cijfers.
Ten eerste wordt de volle capaciteit alleen gebruikt tot de accu zo'n 80% vol is. Daarna gaat het een stuk langzamer. Volgens Tesla zelf duurt het opladen van die laatste 20% langer als de1e 80%.
De nieuwste laders die gaan komen (eind dit jaar misschien) kunnen 250kW laden.
De huidige laders kunnen 135 kW aan, verdeeld over 2 voertuigen met een maximum van 120kW per voertuig.
Dus de laadtijd voor 1000 kilometer is zelfs met de nieuwe laders nog altijd meer dan 1 uur.
Met een oudere lader ben je ruim 2 uur kwijt.

En dan is er ook nog de waarschuwing dat de batterijen terug kunnen lopen als je te vaak bij een supercharger laad. Dat geldt vooral voor de volle ladingen. Er wordt geadviseerd om normaal niet verder te gaan als 80%.
pi_186330516
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:01 schreef oldford het volgende:

[..]

Wederom wel erg optimistische cijfers.
Ten eerste wordt de volle capaciteit alleen gebruikt tot de accu zo'n 80% vol is. Daarna gaat het een stuk langzamer. Volgens Tesla zelf duurt het opladen van die laatste 20% langer als de1e 80%.
De nieuwste laders die gaan komen (eind dit jaar misschien) kunnen 250kW laden.
De huidige laders kunnen 135 kW aan, verdeeld over 2 voertuigen met een maximum van 120kW per voertuig.
Dus de laadtijd voor 1000 kilometer is zelfs met de nieuwe laders nog altijd meer dan 1 uur.
Met een oudere lader ben je ruim 2 uur kwijt.

En dan is er ook nog de waarschuwing dat de batterijen terug kunnen lopen als je te vaak bij een supercharger laad. Dat geldt vooral voor de volle ladingen. Er wordt geadviseerd om normaal niet verder te gaan als 80%.
Die 350kW lader is blijkbaar van Porsche, dat krijg je als je dingen niet opzoekt :P

En het klopt, het eerste deel van het laden gaat sneller dan de laatste 15-20%.

Is ook een goede reden om tot 80% te laden en dan weer te rijden, met een range van 1000km kan je dan weer zo'n 800km vooruit.

Afijn, dan ben je ook binnen drie kwartier weer onderweg ;)
pi_186331017
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 13:28 schreef Sjemmert het volgende:
Range is nog steeds om te janken met zo'n ding. En volgens mij zit de accu/batterij techniek al aardig tegen het plafond dus veel beter dan deze matige specs zal het ook niet worden voorlopig.
500 km is zat. Veel benzineauto’s komen nauwelijks verder op een tank.

Echt gelul dit.
pi_186331090
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:18 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Als je op de snelweg rijd en het is wat kouder dan kom je nooit aan die 570 hoor trek daar nog maar 100km vanaf. En dan mag je weer gaan laden. Een oude Suzuki alto is minstens 2 keer zo snel in zuid Spanje dan zo'n tesla vermoed ik zomaar.

En dat is dan het beste wat er is ?
Vanaf tweede helft dit jaar is het nog maar een kwartier snelladen. Zo’n Suzuki Alto heeft een kleine tank en op de snelweg zal die ook ongeveer om de 500 km moeten stoppen. Inclusief afrekenen win je dan per tankbeurt misschien 5 minuten, tenzij het druk is aan de pomp, dan verlies je tijd.

En in een Tesla kom je uitgerust aan en met de Suzuki kun je meteen in Zuid Spanje naar de chiropractor.
pi_186331161
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:25 schreef oldford het volgende:

[..]

Leuk die range, naar dat is alleen en uitsluitend in de zomer, zolang de airco niet gebruikt wordt.
In de winter - met gebruik van de verwarming - zit je gauw aan gemiddeld 400 kilometer.
Ben je onderweg naar de wintersport op de snelweg dan kom je niet verder dan zo'n 350 kilometer.
In de zomervakantie op de snelweg haal je ook niet veel meer als 450 kilometer.
Zie: https://ev-database.nl/au(...)ong-Range-Dual-Motor
Ook met airco aan haal je 500 km makkelijk.

Onderweg naar de wintersport 350 km klopt wel. Twee stops. lunch en diner. In beide gevallen zit de auto weer vol zonder extra te hoeven wachten.

Zonder enige kennis van zaken lullen kan iedereen.

Ps

Bij wintersport ben je ong 9 uur onderweg. Stel ICE twee stops met eten, M3 3 stops, waarvan twee met eten.

Extra stop kost 15 min, plus 5 af en op snelweg. Twee stops met eten kost de M3 geen extra tijd, maar de ICE moet dan wel tanken, twee keer 10 min incl afrekenen, uitgaande van niet al te druk.

Kortom: naar de wintersport is een M3 voor iemand die normaal rijdt al net zo snel.

Ten opzichte van iemand die midden in de nacht met 200-250 km/u gemiddeld naar Italië dendert verlies je tijd. Maar eigenlijk nog niet eens zo heel veel hoor. Grote stukken kun je niets harder, want limieten.

Geloof me, ik heb beide opties gedaan. En de optie loeihard midden in de nacht is slechts voor een enkeling.

[ Bericht 23% gewijzigd door VEM2012 op 20-04-2019 19:13:17 ]
pi_186331221
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:10 schreef oldford het volgende:
Laadtijd volgens Tesla voor de model 3: 270 kilometer in 30 minuten.
https://www.tesla.com/nl_NL/model3
V3 gaat dubbel zo snel. Overigens haal je nu al 750 km/uur aan laadsnelheid met de Model 3. Dat wordt dus 1500! Vanaf 50% neemt dat wel af overigens.
pi_186331697
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Vanaf tweede helft dit jaar is het nog maar een kwartier snelladen. Zo’n Suzuki Alto heeft een kleine tank en op de snelweg zal die ook ongeveer om de 500 km moeten stoppen. Inclusief afrekenen win je dan per tankbeurt misschien 5 minuten, tenzij het druk is aan de pomp, dan verlies je tijd.

En in een Tesla kom je uitgerust aan en met de Suzuki kun je meteen in Zuid Spanje naar de chiropractor.
En als het druk is bij de chargers ? Ik weet niet hoeveel van die dingen er staan bij een tankstation maar als er 1 of 2 voor je staan sta je al gauw een lange tijd te wachten. Bij een pomp gaat dat veel sneller.
pi_186331860
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 19:17 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

En als het druk is bij de chargers ? Ik weet niet hoeveel van die dingen er staan bij een tankstation maar als er 1 of 2 voor je staan sta je al gauw een lange tijd te wachten. Bij een pomp gaat dat veel sneller.
Nog nooit meegemaakt dat ik onderweg op een supercharger moest wachten.
pi_186332336
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ook met airco aan haal je 500 km makkelijk.

Onderweg naar de wintersport 350 km klopt wel. Twee stops. lunch en diner. In beide gevallen zit de auto weer vol zonder extra te hoeven wachten.

Zonder enige kennis van zaken lullen kan iedereen.
Dan moet je natuurlijk wel ski’s huren te plekke, of met zijn tweeën gaan skiën. Want tesla is vergeten om een skiluik in de achterbank te maken. Geen idee waarom ze op zoiets onnozels besparen. Ski’s op het dak veroorzaken ongeveer 10 tot 15% minder range, volgens Amerikaanse gebruikers op het internet. Bij Duitse autobahnsnelheden zal dat helaas nog meer impact hebben dan bij de snelheden die ze in de VS mogen rijden. Juist omdat de tesla zonder zo aerodynamisch is, is de impact van skis (of een fiets) op het dak serieus.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_186332741
Maar eigenlijk is dat gedoe over het bereik natuurlijk voor 90% van de Nederlanders maar twee keer per jaar relevant. Hoeveel mensen rijden er daadwerkelijk dagelijks meer dan de range van bijvoorbeeld een i3 of een leaf? Gemiddeld genomen rijdt een Nederlandse auto maar 13.000km per jaar. Dat is als je het over 47 weken en vijf werkdagen rekent maar 55km per dag! Dat haal je zelfs nog met de EV met het kleinste bereik die momenteel te koop is. En financieel houd je dan zo veel over, dat je voor de vakanties een grote station diesel kan huren en nog steeds goedkoper uit zijn.

Ik kook tenslotte ook niet elke avond mijn eten in een pan van vijftien liter, alleen maar omdat ik twee keer per jaar mijn hele familie op bezoek heb en dan die grote pan nodig heb? Waarom zou ik dan elke dag 500km bereik meeslepen terwijl ik met 100km meestal ook uit kom?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_186333210
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 19:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nog nooit meegemaakt dat ik onderweg op een supercharger moest wachten.
Nog niet maar als straks meer mensen elektrisch gaan rijden ga je dat misschien wel krijgen ?

Ik kan me voorstellen dat wanneer iedereen over op een EV moet tankstations zullen veranderen in gigantische parkeerplaatsen ?

Als elke auto die nu snel even tankt en dan door rijd straks een tijd stil moet staan om te laden zal het snel vol raken denk ik.

Hoewel mensen dan wss wel minder vaak langs een tankstation moeten omdat ze thuis natuurlijk ook kunnen laden.
pi_186333781
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 19:47 schreef knoopie het volgende:

[..]

Dan moet je natuurlijk wel ski’s huren te plekke, of met zijn tweeën gaan skiën. Want tesla is vergeten om een skiluik in de achterbank te maken. Geen idee waarom ze op zoiets onnozels besparen. Ski’s op het dak veroorzaken ongeveer 10 tot 15% minder range, volgens Amerikaanse gebruikers op het internet. Bij Duitse autobahnsnelheden zal dat helaas nog meer impact hebben dan bij de snelheden die ze in de VS mogen rijden. Juist omdat de tesla zonder zo aerodynamisch is, is de impact van skis (of een fiets) op het dak serieus.
Zelfs de GS (180 cm) past gewoon in de Model S met twee kinderen achterin. Ik heb zelf altijd drie paar ski’s bij me en dan ook nog voor de rest.

Past prima.
pi_186333834
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 20:22 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Nog niet maar als straks meer mensen elektrisch gaan rijden ga je dat misschien wel krijgen ?

Ik kan me voorstellen dat wanneer iedereen over op een EV moet tankstations zullen veranderen in gigantische parkeerplaatsen ?

Als elke auto die nu snel even tankt en dan door rijd straks een tijd stil moet staan om te laden zal het snel vol raken denk ik.

Hoewel mensen dan wss wel minder vaak langs een tankstation moeten omdat ze thuis natuurlijk ook kunnen laden.
Ze bouwen laders in enorm tempo bij en laden gaat steeds sneller.
pi_186334635
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 20:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ze bouwen laders in enorm tempo bij en laden gaat steeds sneller.
Die fast chargers vind je nog alleen langs de snelweg zeker ? Ik zie dat er in heel Nederland maar iets meer dan 1000 van die fast chargers zijn.
pi_186334782
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 21:08 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Die fast chargers vind je nog alleen langs de snelweg zeker ? Ik zie dat er in heel Nederland maar iets meer dan 1000 van die fast chargers zijn.
Die dingen heb je ook alleen nodig voor snelweg want je maakt niet zo snel 300-500 km via binnenwegen. In principe kan je er vanuit gaan dat je altijd met volle batterij vertrekt als je een oprit of een laadpaal in de buurt hebt. Voor vakanties pak je superchargers langs snelwegen. Als je een vertegenwoordiger bent wordt het misschien iets lastiger maar dan nog is 300-500 km rijden op een dag wel erg veel.

Natuurlijk is range nog een nadeel van de EV, maar mensen maken het probleem wel groter dan het is. De eerste generaties Leaf hebben in de winter zo'n 75 km, dat is wel behappen :P maar zelfs dan is het voor de meeste mensen genoeg voor woon-werk.
Facts don't care about your feelings
pi_186337470
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 21:08 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Die fast chargers vind je nog alleen langs de snelweg zeker ? Ik zie dat er in heel Nederland maar iets meer dan 1000 van die fast chargers zijn.
In Nederland zijn er 20 supercharge locaties. En dat is voor de Tesla’s die in Nederland rondrijden gewoon voldoende.

Ten aanzien van andere snelladers heb ik geen idee, maar 1.000 stuks voor alle elektrische voertuigen in Nederland lijkt mij zelfs overkill.
  zondag 21 april 2019 @ 00:48:58 #297
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_186339227
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 06:56 schreef VEM2012 het volgende:
Niet de zaak omdraaien. Iemand beweerde dat de doorsnee automobilist niets geeft om vermogen. Daar was ik het niet meer eens.
Daar kun je het niet mee eens zijn, maar dat klopt wel.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 21 april 2019 @ 00:56:50 #298
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_186339393
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 07:08 schreef VEM2012 het volgende:

MX 75D heeft aan 5,2 seconden genoeg
Nee, hoor. Dat geldt voor de 100D, niet voor de 75D. Volgens Tesla dan.

quote:
Een handgeschakelde V70R zou dat volgens Volvo in net wat minder dan 6 seconden moeten kunnen doen onder de meest ideale omstandigheden, maar uit tests die diverse autobladen gedaan hebben komt een gemiddeld gerealiseerde tijd van 6,4 seconden.

Leuk verzonnen. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 21-04-2019 01:08:10 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_186340526
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:01 schreef oldford het volgende:

[..]

Wederom wel erg optimistische cijfers.
Ten eerste wordt de volle capaciteit alleen gebruikt tot de accu zo'n 80% vol is. Daarna gaat het een stuk langzamer. Volgens Tesla zelf duurt het opladen van die laatste 20% langer als de1e 80%.
De nieuwste laders die gaan komen (eind dit jaar misschien) kunnen 250kW laden.
De huidige laders kunnen 135 kW aan, verdeeld over 2 voertuigen met een maximum van 120kW per voertuig.
Dus de laadtijd voor 1000 kilometer is zelfs met de nieuwe laders nog altijd meer dan 1 uur.
Met een oudere lader ben je ruim 2 uur kwijt.

En dan is er ook nog de waarschuwing dat de batterijen terug kunnen lopen als je te vaak bij een supercharger laad. Dat geldt vooral voor de volle ladingen. Er wordt geadviseerd om normaal niet verder te gaan als 80%.
Wat je noemt heeft niks met supercharging te maken maar met hoe Lition batterijen werken.
pi_186342286
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 00:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, hoor. Dat geldt voor de 100D, niet voor de 75D. Volgens Tesla dan.
[..]

Leuk verzonnen. :)
De 100D zit op 4,9.

Maar hier heb je een praktijktest met nauwkeurige telemetrie (kijken vanaf 7 minuten):
4,67 seconden 0-96 km/u (ook nog met twee man aan boord). Dan zal 0-100 in de praktijk zo 4,9 seconden zijn. Dus nog eens drie tienden beter dan de opgave van Tesla (die vaak conservatief is).

Dan over jouw Volvo: http://www.zeperfs.com/en/fiche4651-volvo-v70-r.htm

Niets verzonnen dus.

Bedenk dan ook nog even dat dit testers zijn die hiervoor de meest ideale omstandigheden opzoeken en ook weten hoe ze een auto zo snel mogelijk van de lijn af moeten laten gaan, ze meerdere runs maken en daarvan de beste kiezen en de auto toen nog nieuw was (een ICE verliest nu eenmaal vermogen met de jaren) en je kan op je vingers natellen dat die frikandel van jou met jou achter het stuur ongeveer 7 seconden nodig zal om de 100 km/u te bereiken.

Kortom: die Model X rijdt rondjes om jouw V70R als die dat wil.

Feiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')